Yleistä keskustelua sähköautoista

MEB alusta on kyllä houkuttanut näiden uusien mallien myötä. Ainut mikä hiukan ihmetyttää kuten monessa muussakin on ajotilat. Itse kaipaisin että se jäisi muistiin ja saisi sen OPD pidettyä päällä.

Toki kaikkeen oppii mutta kiva se olisi saada pidettyä tietyt asetukset. MEB ei valitettavasti OPD tarjoa.
B moodihan on sellainen? En tosin itse sitä ole kaivannut, vapaa rullaavuus parasta sähköautossa.
 
MEB alusta on kyllä houkuttanut näiden uusien mallien myötä. Ainut mikä hiukan ihmetyttää kuten monessa muussakin on ajotilat. Itse kaipaisin että se jäisi muistiin ja saisi sen OPD pidettyä päällä.

Toki kaikkeen oppii mutta kiva se olisi saada pidettyä tietyt asetukset. MEB ei valitettavasti OPD tarjoa.
Riippuu mitä tarkoitat ajotilalla. D/B ei jää muistiin. Eco/comfort/traction jää. Ajoavustimet (kaikki?) nollautuu kun sammuttaa.

Saisi kyllä olla enemmän profiilin sidoksissa nuo kaikki.
 
B moodihan on sellainen? En tosin itse sitä ole kaivannut, vapaa rullaavuus parasta sähköautossa.

Riippuu mitä tarkoitat ajotilalla. D/B ei jää muistiin. Eco/comfort/traction jää. Ajoavustimet (kaikki?) nollautuu kun sammuttaa.

Saisi kyllä olla enemmän profiilin sidoksissa nuo kaikki.
Juuri tätä B tilaa. Onhan se rullattavuus ok ja sen osalta myös on älyä olemassa että luetaan tiestöä kartan mukaan ja rullataan/regeneroidaan tilanteen mukaan.

Kuitenkin toivoisi että olisi mahdollisuus.
 
Muutaman päivän kokemuksella Skodan MEBistä, ainakaan tässä -23 mallissa kaikki apustimet ei nollaudu, mutta osa kyllä nollaantuu. Uudemmissa voi olla erilailla. Sen älykkään tietä lukevan apustelijan otin kokonaan pois, se oli turhankin innokas yhtäkkiä hidastelemaan mutkiin. Onneksi se ei nollaannu. Ilmoitteli 70km/h alueella, että edessä mutka 45km/h ja alkoi jarruttamaan, vaikka ihan hyvin tuon mutkan voi ajaa vaikka 75.

Melko hyvin tuo B-moodi emuloi OPD:tä, vaikkei sellainen olekaan oikeasti. Saisi vaan tuo D/B -preferenssi jäädä kuskin profiiliin talteen, ettei tarvis joka kerta laittaa. Noh pikkujuttu.
 
Mielestäni Turun Hedinillä mainostivat 1,99% korkoa näihin... ja sanoi antavansa sitä vastaavan paremman hyvityksen vaihtoautosta jos ei rahoitusta tarvitse. Mutta kun tarjousta ei ole vielä tullut niin saa nyt nähdä et mitä se tarkoittaa.
Kun myyjä soitteli perään niin varmistin tämän; itseasiassa se oli 1,9% tehdastilauksille.

Sikäli jos haluaa ko. myyjän numeron (joka on vaikuttanut kohtuu rehelliseltä autokauppiaaksi) niin privalla voin toimittaa.
 
Tuli käytyä messuilla ihmettelemässä, ihan mukava pyörähdys.

Rellujen laatuvaikutelma vaikuttaa olevan hintaansa nähden kyllä hyvin kohdallaan. 5 on hieno mutta ei tuonne kyllä taida viitsiä taaksepäin katsovaa turvaistuinta laittaa. Scenic miellytti paljon enemmän kuin esimerkiksi Skoda Elroq.

Kia EV4 sedanin kohdalla korealaiset olivat tainneet ottaa kritiikin tavaratilan muunneltavuuden puutteesta vähän liian tosissaan ja tehneet kontista pelkän suksiluukun. Ei tuossa kyllä ollut mitään järkeä. EV4 hatchback sen sijaan oli minusta taas aidosti hieno.

Harmi kun ihan vielä ei kykene kauppoja tekemään, nollakorkoinen Scenic olisi hyvinkin saattanut lähteä tilaukseen jos vain olisi sattunut olemaan sen verran katetta käytettävissä. Sikäli kun kesämmälle menee, pitää katsella mihin EV4:n ja sen tulon myötä EV3:n hinnat asettuvat.

Mikko Kuustosen oli joku palkannut ottamaan selfieitä Renault 5:n edessä. Ehkä silläkin jotkut kaupat syntyivät.
 
Suurimmassa osassa autoja latauskäyrä seuraa samaa linjaa riippumatta alkutilanteen varauksesta. Esim. 50% kohdalla saat aina saman tehon. Toisin on mebissä.

Kunhan lämmöt ovat siis edelleen samat.
Mutta kun lämmöt eivät ole samat. Jos tulet autolla 50% soc:lla ”ajolämmöillä” laturille, sun akku nollakelissä / pikkupakkasessa ehkä +10C tjsp.

Jos tulet 5% soc:lla ja lataat välin 5->50%, niin akku on luokkaa +35C. Tuo vaikuttaa merkittävästi siihen kuinka kovaa voi ladata 50% soc:lla.

Aivan tyhjään akkuun voi lykätä suht. kylmänäkin isolla teholla energiaa ja kun lyödään 150kW sisään, niin akku myös lämpenee nopeasti. Jos erona on +10C @ 25% vs. +25C@25%, niin jälkimmäiseen voi turvallisesti ladata paljon enemmän ja mitä vähemmän kobalttia, sitä isompi ero.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
271 325
Viestejä
4 689 073
Jäsenet
76 747
Uusin jäsen
Sippäk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom