Yleistä keskustelua sähköautoista

Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.
Koiranluun vaihdossa pitää vaan saada kumpikin akselin rengas ilmaan.

Bonus on tietysti se että jos se hajoaa kovin nopeasti sitä ei tarvii rälläköidä irti, vaan mutterin saa auki.
 
Vielä ei 48tkm ajetusta noin kolmivuotiaasta Enyaqista ole mennyt yhtään alustan osaa, edes koiranluita.
Koiranluiden vaihto kotitallissa ei kyllä ihan joka renkaanvaihtajalta onnistu. En ole yhtään vaihtanut mutta käsittääkseni pitää saada molemmat etupyörät samaan aikaan ilmaan kun muuten koiranluihin kohdistuu sellainen vääntö että ei onnaa vaihto. Vaatii siis vähintään pukkeja/tunkeja useamman. Yhtään vaintoa en ole tehnyt mutta katsellut ja kirjoituksia lueskellut.

Itse lukisin Enyaqin (vanhemmat 80 mallit, ei uudet 85 mallit) tyyppiviaksi ajovalojen korkeudensäädön hajoamisen, jos on perusledit eikä matrixeja. Omassa on perusledit ja kahteen kertaan käynyt takuuhuollossa ajovalojen korkeudensäädön vian vuoksi. Ilmenee siten että lyhyiden valojen korkeudensäätö läpsähtää alimpaan asentoon ja jumii siihen. Päivällä ajellessa ei haittaa mutta illan tullen aika vaarallista kun lähivalot näyttää vaan muutaman metrin päähän. Ekalla huollolla korjaantui jollain nollauksella ja toisella kertaa vaihtoivat jonkin moduulin joka hoitaa kai tuota valojen ohjausta. Jännityksellä odotan koska hajoaa kolmannen kerran ja nyt on takuukin jo päättynyt autosta. Facebookin keskustelujen pohjalta yleinen ja toistuva vika Enyaqin perusledeissä.
Huom!! Tämä siis vanhemmissa Enyaq 80 ja 60 malleissa joissa perusledivalot. Uudemmista 85 malleista ei tietääkseni ole samaa vikaa vielä valiteltu, ja saa nähdä oliko tuossa vanhempien mallien 3.7 softapäivityksessä tähän myös korjausta.
 
Koiranluun vaihdossa pitää vaan saada kumpikin akselin rengas ilmaan.

Bonus on tietysti se että jos se hajoaa kovin nopeasti sitä ei tarvii rälläköidä irti, vaan mutterin saa auki.
Ootkos nyt ihan varma asiasta? Siitä on kyllä aikaa kun olen vaihtanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että molemmat renkaat piti olla ilmassa.
 
Ootkos nyt ihan varma asiasta? Siitä on kyllä aikaa kun olen vaihtanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että molemmat renkaat piti olla ilmassa.

Ei tartte mutta helpompaa se on kun ei kallistuksenvakaajasta tule jännitystä. Voi sitä jollain kangellakin tms helpottaa.

Mutta tunkillä ylös ja pukit alle vaan, ei se sen hankalampaa ole.
 
Ei tartte mutta helpompaa se on kun ei kallistuksenvakaajasta tule jännitystä. Voi sitä jollain kangellakin tms helpottaa.

Mutta tunkillä ylös ja pukit alle vaan, ei se sen hankalampaa ole.
Juu, ei tuo vaikea ole. Enemmän vaan mietin, kun ei ole jäänyt muistikuvaa asiasta. Tosin vaihdoin molemmat samalla kerralla, niin senkin puolesta olisin nostanut keulan ylös…
 
Juu, ei tuo vaikea ole. Enemmän vaan mietin, kun ei ole jäänyt muistikuvaa asiasta. Tosin vaihdoin molemmat samalla kerralla, niin senkin puolesta olisin nostanut keulan ylös…
Itse vaihdoin nosturilla, mutta syön hatullisen paskaa jos ei olisi renkaan kausivaihdon yhteydessä onnistunut mebbiin, on oikeasti helppo, kun tilaa on eikä ollut vielä ruosteessa. Olisin vaihtanut silloin jos olisi osa ollut.
 
Nelivetoinen auto kyllä vaatii nimenomaan harkintaa enemmän kuin vajaavetoinen. Nelivetoisella autolla täytyy tietoisesti kiinnittää huomiota tien liukkauteen, jottei se tule yllätyksenä kun jarruttaa risteykseen. Tuon takia se neliveto myös edellyttää ajotaitoa enemmän, koska se harkinta ja ennakointi täytyy tehdä tietoisesti, sen sijaan että auto kertoo heti ensimmäisestä kiihdytyksestä että nyt pitää ottaa varovasti.

Ei se ole huono asia että liukkaalla auto "pakottaa" ajamaan hitaammin.
Saattaa olla, että yleisellä tasolla katsottuna sinulla on tässä pointti. Omasta näkövinkkelistäni katsoen, tietoisuus liukkaudesta ei kuitenkaan ole koskaan hävinnyt mihinkään, vaikka alla onkin ollut neliveto; jarrutukset eivät ole menneet pitkäksi tai kaarteet suoraksi.

Mutta joo, tämän offtopicin voi varmaan lopetella tähän.
 
Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.

Kai sitä on sitten paatunut marmorin hintoihin, mutta jos satasilla selviää vianselvitys (vaikka olisi kuinka yksinkertainen homma) & työ ja osat niin halpaa on ja bonuksena 2v varaosatakuu :D

Varsinkin kun huomioi, että nyt on tullut huollon ja korjausten kera kohta kolmelle vuodelle ja 126tkm matkalle oikein kohtuullinen. Kakkosauton perushuolto olisi samaa luokkaa 30tkm välein marmorilla.
 
Hallitunkilla kulma ilmaan ja esim sellasella toisella tilaipäis x-tunkilla nostelee jarrulevyn alta koiranluun yläkiinnikkeen vaateriin. Mutteri irti ja sitten alapäästä irti. Uusi luu paikalleen ja kovaa ajoa. Uudehkossa autossa 10min homma, ruostuneissa voi joutua rälläkkä tms. hommiin
 
Vielä ei 48tkm ajetusta noin kolmivuotiaasta Enyaqista ole mennyt yhtään alustan osaa, edes koiranluita.
Koiranluiden vaihto kotitallissa ei kyllä ihan joka renkaanvaihtajalta onnistu. En ole yhtään vaihtanut mutta käsittääkseni pitää saada molemmat etupyörät samaan aikaan ilmaan kun muuten koiranluihin kohdistuu sellainen vääntö että ei onnaa vaihto. Vaatii siis vähintään pukkeja/tunkeja useamman. Yhtään vaintoa en ole tehnyt mutta katsellut ja kirjoituksia lueskellut.

Itse lukisin Enyaqin (vanhemmat 80 mallit, ei uudet 85 mallit) tyyppiviaksi ajovalojen korkeudensäädön hajoamisen, jos on perusledit eikä matrixeja. Omassa on perusledit ja kahteen kertaan käynyt takuuhuollossa ajovalojen korkeudensäädön vian vuoksi. Ilmenee siten että lyhyiden valojen korkeudensäätö läpsähtää alimpaan asentoon ja jumii siihen. Päivällä ajellessa ei haittaa mutta illan tullen aika vaarallista kun lähivalot näyttää vaan muutaman metrin päähän. Ekalla huollolla korjaantui jollain nollauksella ja toisella kertaa vaihtoivat jonkin moduulin joka hoitaa kai tuota valojen ohjausta. Jännityksellä odotan koska hajoaa kolmannen kerran ja nyt on takuukin jo päättynyt autosta. Facebookin keskustelujen pohjalta yleinen ja toistuva vika Enyaqin perusledeissä.
Huom!! Tämä siis vanhemmissa Enyaq 80 ja 60 malleissa joissa perusledivalot. Uudemmista 85 malleista ei tietääkseni ole samaa vikaa vielä valiteltu, ja saa nähdä oliko tuossa vanhempien mallien 3.7 softapäivityksessä tähän myös korjausta.
Varmasti tuohon koiranluiden kestoon vaikuttaa myös missä ajelee.

Mulla meni myös kertaalleen tuo korkeudensäätömoduuli. Se oli muistaakseni noin tonnin keikka vaihdettuna. Ennemmin tosiaan noita koiranluita vaihtelen kun niihin varmaan löytyy tarvikemallejakin ja kohtuu vaivalla vaihtaa itse.
 
Varmasti tuohon koiranluiden kestoon vaikuttaa myös missä ajelee.

Mulla meni myös kertaalleen tuo korkeudensäätömoduuli. Se oli muistaakseni noin tonnin keikka vaihdettuna. Ennemmin tosiaan noita koiranluita vaihtelen kun niihin varmaan löytyy tarvikemallejakin ja kohtuu vaivalla vaihtaa itse.
Onko tietoa eroaako valot Skodan ja VW:n välillä en ole id sarjassa huomannut missään puhuttavan tälläisestä viasta?
 
Uusi Y on yhä suunnannäyttäjä: laatu korkeaa: materiaalit, oven sulkeutumisääni, hiljaisuus ja alusta. Huikea auto, ellei haittaa Putinia mielistelevä toimari (tietäen tai tietämättä)

 
Viimeksi muokattu:
Katselin tuon videon läpi. Mieleen jäi seuraavat asiat
- Etuvilkut katoaa valoihin päivällä, että yöllä.
- Teki haamujarrutuksen 120 -> 100, eli tämän osalta ei näytä tilanne ainakaan parantuneen.
- Kaistavaroittimen punaiset ledit katoavat päivällä kaiuttimiin, että niitä ei näe kunnolla.
 
Onko tietoa eroaako valot Skodan ja VW:n välillä en ole id sarjassa huomannut missään puhuttavan tälläisestä viasta?
Ei ole mitään tietoa minulla ainakaan. Hieman olisin yllättynyt jos on eri. Miksei sitten ID:ssä hajoa niin hankala sanoa.


Tässä kun tuli 13 vuotta vanhalla perinneautolla köröteltyä pari viikkoa niin jotenkin kyllä silmä lepää tuollaisessa perinteisessä mittaristossa. Vähän kun olisi tonnin kellosta vaihtanut 30 € casioon kun omaan näytölliseen autoon hyppäsi takaisin. Mahtaakohan kunnon "analogi mekaanisista" mittareista tulla vielä joskus luxusautojen varuste vai onko näytöt ainoa vaihtoehto jatkossa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 779
Viestejä
4 663 329
Jäsenet
76 503
Uusin jäsen
Cartier

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom