Yleistä keskustelua sähköautoista

Tiesitkö muuten, että Volkswagenista (eli skodasta ja cuprasta myös) 17% omistaa Qatar, eli enemmän mitä Elon omistaa Teslasta. Ihan näin vaan tiedoksi, jos mietit poliittisia vaikutteita auton valinnassa. Ei ole tarkoitusta aloittaa poliittista keskustelua tästä, mutta kunhan sanoin, kun tuossa näytti olevan sellaista taustalla Teslan ja kiinalaisten autojen osalta.
Kiitän näistä tiedoista.

Ensisijainen syy merkin vaihtumiselle on pettymys Teslan tuotteisiin ja yrityksen (Tesla/Roadster Finland) toimintaan. Olisinhan minä tyhmä, jos tietoisesti tekisin saman virheen uudestaan! Elon on vain kirsikka kakun päällä.
 
En tunne Pollea onko niissä sellaista tai mitkä on ohjeistukset. Jessen hypoteesi, että on ajateltu akun olleen tyhjä tai luultu, että hieman hinaten saattais saada auton 'eloon.' Kondenssi suojajärjestelmässä estänyt ajovirran kytkemisen > vedättäminen pyörittää moottoreita (generaattoreita) mutta virralla ei paikkaa minne mennä, koska kontaktorit auki...


Pitkä video käytettyjen hybridi/EV akkutestauksesta, mukana 500k ajettu Tesla. Katson videota juuri, joten ei TL;dr vielä.

e: sähköautot pärjää ihan hyvin, Kia/Hyny ei saada vertailuraportteja ulos. MS Teslat vetää hyvin, puol milliä ajettu S 85 oli hieman alle 90% vielä SoH ja vajaa 200k ajettu suurelta osin pikaladattu S yli 90%. Reilu 100k ei vaikuta matkana vaikuta Pole & ID myöskään, ilmeisesti yksilöerot korostuu noissa akkuviossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä Elonin osake-läppä on siinä jännä, että sama rikkinäinen levy on päällä kuukausittain ja sitä monesti korjaillaan, että kyllä - Elonilla on merkittävä valta Teslalla.
Jep. Ihan sama vaikka se omistusosuus olisi prosentti. Koko firma henkilöityy häneen.

Mulle oli/on aivan sama mitä sieniä liikemies Musk söi tai millaisia kädenheilutuksia hän tekee missäkin tilaisuudessa, mutta nyt hän on näkyvä osa Yhdysvaltain Putinistista nykyhallintoa, joka muuttaa pelin ihan täysin. Toivoisin, että ainakin eurooppalaisilla kuluttajilla olisi meisseliä boikotoida jenkkejä ihan siinä missä ryssiäkin ja autot (ja tietysti erityisesti se Muskin Tesla) + somefirmat ovat varmaan se helpoin paikka aloittaa kun niitä ei varsinaisesti kukaan tarvitse henkensä tai elantonsa säilyttämiseksi. Sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen.
 
Jep. Ihan sama vaikka se omistusosuus olisi prosentti. Koko firma henkilöityy häneen.

Mulle oli/on aivan sama mitä sieniä liikemies Musk söi tai millaisia kädenheilutuksia hän tekee missäkin tilaisuudessa, mutta nyt hän on näkyvä osa Yhdysvaltain Putinistista nykyhallintoa, joka muuttaa pelin ihan täysin. Toivoisin, että ainakin eurooppalaisilla kuluttajilla olisi meisseliä boikotoida jenkkejä ihan siinä missä ryssiäkin ja autot (ja tietysti erityisesti se Muskin Tesla) + somefirmat ovat varmaan se helpoin paikka aloittaa kun niitä ei varsinaisesti kukaan tarvitse henkensä tai elantonsa säilyttämiseksi. Sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen.
Eurooppalaiseen tehtaaseen ohjusiskun toivominen ja eurooppalaisten työntekijöiden tappaminen kuulostaa aika kammottavalta toiveelta. Olen kyllä erittäin mielelläni eri mieltä tämmöisestä asiasta. Henkilöityminen tapahtuu niiden ihmisten päässä, jotka katsovat maailmaa tuollaisesta näkökulmasta.
 
Eurooppalaiseen tehtaaseen ohjusiskun toivominen ja eurooppalaisten työntekijöiden tappaminen kuulostaa aika kammottavalta toiveelta. Olen kyllä erittäin mielelläni eri mieltä tämmöisestä asiasta. Henkilöityminen tapahtuu niiden ihmisten päässä, jotka katsovat maailmaa tuollaisesta näkökulmasta.
Ihanko tosissaan tuosta viestistä sait sellaisen kuvan että hän toivoo kuolemaa Berlinin gigafactoryn työntekijöille?
 
Ihanko tosissaan tuosta viestistä sait sellaisen kuvan että hän toivoo kuolemaa Berlinin gigafactoryn työntekijöille?
Jos ohjus iskee tehtaaseen, tehtaan työntekijöitä kuolee. Ja hän sanoi, että "sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen." Mikä tuossa on vaikeaa?
 
Ottamatta keskusteluun sen enempää osa, Beriinin tehdas toimii 24 tuntia vuorokaudessa, joten on oletettavaa, että siellä on ihmisiä sisällä myös 24 tuntia vuorokaudessa
 
Jos ohjus iskee tehtaaseen, tehtaan työntekijöitä kuolee. Ja hän sanoi, että "sinne Saksan tehtaaseen voisi ampua vahingossa vaikka ohjuksen." Mikä tuossa on vaikeaa?
Joskus ihmiset sanovat asioita tarkoittamatta niitä sanatarkasti, tämä on niinkin yleistä että toimintaa kuvailemaan löytyy ihan useampikin termi. Ja oma mielipiteeni on siis että jotta tuosta kyseisestä viestistä saa sen kuvan että oikeasti toivotaan sivullisten tehdastyöläisten kuolemaa pitää se tahallaan väärinymmärtää.
 
Eurooppalaiseen tehtaaseen ohjusiskun toivominen ja eurooppalaisten työntekijöiden tappaminen kuulostaa aika kammottavalta toiveelta.
En toki toivonut työntekijöiden tappamista, niin kuin varmaan ehkä ymmärsitkin. Tehtaan tuhoutuminen olisi sen sijaan ihan positiivinen asia sen aukioloaikojen ulkopuolella. Hyväksyn ohjuksen sijasta myös lopullisen teknisen ongelman.
 


Hinaamalla rikottu Pole2? :hmm:

Tosi mielenkiintoinen tapaus. Teoriassa jos tuo Polestar olisi hinattaessa ollut täydessä ajovalmiudessa, mutta akku vaan niin tyhjä että ajamalla ei laturille saakka pääsisi, niin hinaaminen ei todennäköisesti olisi aiheuttanut mitään vahinkoa. Tuolloinhan tilanne olisi ollut auton näkökulmasta sama kuin rullattaisi kokoajan alamäkeen ja generoitunut sähkö olisi virrannut akkuun kuten normaalissa moottorijarrutuksessa.
Mutta kun auto onkin hyytynyt vikatilaan eikä ole suostunut menemään täyteen ajovalmiuteen niin päässyt sitten hinattaessa tapahtumaan tuhoa.
Kyllä tuollainen moka on ihan täysin mahdollinen enkä yhtään ihmettele. Tavallinen eläkeläinen/kaduntallaaja ostaa sähköauton, joka sitten hyytyy kotipihaan tai vaikka tienposkeen. No onhan niitä autoja ennenkin hinattu huoltamolle joten eikun soitto lähellä asuvalle tuttavalle että tules hiluxilla käymään niin hinataan tämä tuonne korjaamon pihaan. Kaikki ei ole sähköautoalan ammattilaisia kuten io-techiläiset.
 
En tunne Pollea onko niissä sellaista tai mitkä on ohjeistukset. Jessen hypoteesi, että on ajateltu akun olleen tyhjä tai luultu, että hieman hinaten saattais saada auton 'eloon.' Kondenssi suojajärjestelmässä estänyt ajovirran kytkemisen > vedättäminen pyörittää moottoreita (generaattoreita) mutta virralla ei paikkaa minne mennä,

Eihän tuollainen olettavasti kestomagneettikone mitään videossa mainittuja kilovoltteja navoillensa taio, ellei sitten jollain poppaskonstilla (fysiikan tehtävämäisesti rajusti yksinkertaistaen) pyöritä sitä vastaavalla eli täysin absurdilla nopeudella. Sehän vain indusoi ~pyörimisnopeuttaa vastaavaa ajaessa tarvittavaa jännitettä sinne, joka sitten joko löytää virtatien tai ei, induktiokone ei sitten tekisi ~yhtään mitään. Jos kontaktorit / muut ajoinvertteriltä kohti akkuja on auki ja mykkänä, niin ei kai tuossa pitäisi ~mitään tapahtua, olettaen ettei softa lähde sekoilemaan omiaan ja tee huonoja asioita.
Sähkötekniikan ammattilaiset korjatkaa.
 
No kappas, totta. Omistusosuus on 10,5% (eli 1,4% vähemmän mitä Elon Teslasta,12,9%) mutta äänestysoikeus 17% volkkarin toimista (kun taas Elonilla on vain tuo 12,9%).

Joka tapauksessa volkkari on ihan selvästi pois listoilta jos ostetaan poliittisesti hyvä auto.
Elon kontrolloi 20,5 prosenttia Teslan äänestysoikeudesta.

"As shown in Table 2, as of March 31, 2024, shares beneficially owned (SBO) by Musk provided him with up to 20.5 percent voting power, with each share having one vote. "

 
Olipas kostean näköinen Pelestarin akun sisältö, ei kyllä kannata haaveilla ko. kosteusprosentilla omaavalla akulla olevasta autosta kovin pitkä-ikäistä kulkupeliä, ainoa oikea rahoitusväline on näiden osalta on yksityisleasing, niinkuin eräs ylimmän desiilin tulotason omaava henkilö täällä aiemmin totesi.

VAG konserni henkilöityykin Adolf Hitleriin, aina kun näen VAGin niin samalla ajattelen, että jummijammi siinähän menee pikku HITLER.
 
Suuret yritykset, jotka joutuvat katsomaan autojen hankintaa tarkasti taloudellisesta näkökulmasta, ovat törmänneet aika raakoihin realiteetteihin Teslan osalta (Hesarin uutisesta):
Ruotsissa työsuhdeautomarkkinoita seuraava konsulttiyhtiö Ynnor kertoo, että etenkin suuremmat ruotsalaisyhtiöt suhtautuvat Teslan hankkimiseen nihkeästi.

”Tähän on tosin monia syitä. Elon Muskin puheiden lisäksi tähän vaikuttaa jälleenmyyntiarvo, jonka ei odoteta kestävän”, sanoi Ynnorin toimitusjohtaja Ronny Svensson.

Lähivuosina Ruotsin käytettyjen autojen markkinoille tulee suuria määriä käytettyjä Tesloja. Ensi vuonna myyntiin tulee noin 9 000 Teslaa, sitä seuraavana vielä 20 000.

”Laatuongelmat ovat haitaksi, niitä on muun muassa jarruissa, alustoissa ja ruosteen muodostumisessa. Se haittaa autojen turvallisuutta.”

Muun muassa rakennusyhtiö Skanska on luopunut Teslasta työsuhdeautona. Yhtiön mukaan kyse ei ole poliittisesta päätöksestä, vaan ratkaisu on puhtaasti taloudellinen.
 
VAG konserni henkilöityykin Adolf Hitleriin, aina kun näen VAGin niin samalla ajattelen, että jummijammi siinähän menee pikku HITLER.
Jaahas, semmoiset trollaukset sieltä.

Edit: siirsin vastauksen Elon Musk -ketjuun, mutta alla vielä luettavissa spoilerista. Kunnioitetaan ylläpidon toivetta rajoittaa politiikkaan rönsyämistä täällä.

Jos kuitenkin olet tosissasi, niin ratkaiseva ero on siinä, että Saksan kansa on käsitellyt historiansa esimerkillisesti ja sanoutunut kategorisesti irti Hitlerin ideologiasta ja tekemisistä. Hitlerillä ei myöskään 80 vuoteen ole ollut mitään päätösvaltaa tai vaikutusta VW-yhtiön tekemisiin.

Itselleni ei tuota mitään ongelmaa ostaa Teslan autoa sitten, kun Yhdysvallat ja Tesla-yhtiö jonain päivänä toivottavasti ovat käyneet läpi nykyisen synkän vaiheensa historiassa. Vaiheen, jossa vaaleilla valitsematon Muskin kaltainen teknologiaoligarkki pelasi itsensä keskeiseen asemaan demokratian rapauttamisessa, mikä pitää sisällään myös suvereenien valtioiden politiikkaan sekaantumista ja laajamittaista, algoritmein manipuloitua disinformaation levittämistä somealustoilla.

Sitten kun USA ja Tesla ovat em. asioiden suhteen läpikäyneet samanlaisen historian käsittely- ja sovitusprosessin, jonka Saksa teki 2. maailmansodan jälkeen, niin itselleni ei ole enää mitään ongelmaa ostaa Teslan tuotteita - kunhan myöskin siinä vaiheessa itse autot on jo saatu riittävän laadukkaiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suuret yritykset, jotka joutuvat katsomaan autojen hankintaa tarkasti taloudellisesta näkökulmasta, ovat törmänneet aika raakoihin realiteetteihin Teslan osalta (Hesarin uutisesta):
Kylmä realiteetti alkaa paljastumaan ensi vuonna, kun valkoisia MY Tesloja tulee valtavasti tarjolle leasing-sopimuksien loppuessa. MY myynti- ja leasingbuumi alkoi tammikuussa 23 Teslan pudotettuja hintoja. Tuona vuonna myytiin 5000 MY:tä. Varmaan ainakin 1/3 oli liisareita ja näistä 90% valkoisia. Kun markkinoille tulee ~1000-1500 aivan samanlaista autoa lyhyellä aikavälillä ja juuri nyt on myynnissä noin 200 MY:tä, niin mitenköhän käytettyjen hintojen käy? Kaiken lisäksi Muskin sekoilut ja uusi malli painanevat hintoja entisestään, kun kysyntä ei ole entisensä.

Itse tuskin enää hankin Teslaa eikä niin tee useat kaverinikaan. Syynä on erityisesti Muskin toiminta. Lisäksi muiden automerkkien parantuneet sähköauto-ominaisuudet ovat tuoneet vaihtoehtoja, näin ei ennen ollut. Tesla merkkinä liitetään tosi vahvasti Muskiin, joten ostokiinnostus merkkiä kohtaan on vähentynyt todella rajusti lähipiirissäni, jossa yli 20 henkilöä ajaa täyssähköautoa. Veikkaan, että Tesla dippaa rajusti tänä vuonna.
 
Kylmä realiteetti alkaa paljastumaan ensi vuonna, kun valkoisia MY Tesloja tulee valtavasti tarjolle leasing-sopimuksien loppuessa. MY myynti- ja leasingbuumi alkoi tammikuussa 23 Teslan pudotettuja hintoja. Tuona vuonna myytiin 5000 MY:tä. Varmaan ainakin 1/3 oli liisareita ja näistä 90% valkoisia. Kun markkinoille tulee ~1000-1500 aivan samanlaista autoa lyhyellä aikavälillä ja juuri nyt on myynnissä noin 200 MY:tä, niin mitenköhän käytettyjen hintojen käy? Kaiken lisäksi Muskin sekoilut ja uusi malli painanevat hintoja entisestään, kun kysyntä ei ole entisensä.

Itse tuskin enää hankin Teslaa eikä niin tee useat kaverinikaan. Syynä on erityisesti Muskin toiminta. Lisäksi muiden automerkkien parantuneet sähköauto-ominaisuudet ovat tuoneet vaihtoehtoja, näin ei ennen ollut. Tesla merkkinä liitetään tosi vahvasti Muskiin, joten ostokiinnostus merkkiä kohtaan on vähentynyt todella rajusti lähipiirissäni, jossa yli 20 henkilöä ajaa täyssähköautoa. Veikkaan, että Tesla dippaa rajusti tänä vuonna.
Varmaan samalla tavalla kuin Toyota Corolla. Paljon myynnissä ja hinta pysyy hyvin. Ainakaan toista yhtä hyvää oikean maailman esimerkkiä ei ole. Toki jos autoja tulee yhtä aikaa paljon, voi hinta tippua hetkellisesti.

Itse olen jutellut yhden tutun kanssa jolla on nyt MY vaihtoiässä. Häntä harmittaa Elon, mutta koska muut vaihtoehdot eivät vaan kiinnosta, niin uusi MY on ykkösvaihtoehtona kaikesta huolimatta. Hän oli samaa mieltä kanssani siitä, että kiinalaiset autot ovat joka tapauksessa huonompi vaihtoehto.

Toinen tuttuni miettii sähkösedania. Sama homma. Elon harmittaa mutta M3 hintaluokassa ei ole kilpailijoita, joten Highland kaikesta huolimatta menossa ykkösvaihtoehdoksi.

Kaikkien henkilökohtaiset kuplat vaikuttavat. Jos on poliittisesti enemmän vasemmalle kallistuvia kavereita, nämä uusimmat poliittiset asiat kuulostavat varmasti ikävämmältä. Ei kukaan varmasti juuri näiden muutaman päivän asioista iloinen ole, mutta politiikassa tapahtuu joskus rumia asioita, ja tilanteet saattavat olla 1kk päästä tästä hetkestä koko maailman osalta täysin eri suunnassa. Sen takia pitäisin nyt pään kylmänä. Ja minun esimerkki-ihmiset on ainakin siihen kyenneet. Minä en ole yrittänyt vaikuttaa kenenkään mielipiteeseen noissa keskusteluissa. Jos Elon tuhoaa brändinsä, pakkohan Teslan on reagoida poistamalla hänet. Ei pörssiyhtiö voi hyväksyä mitään -50% kurssin tippumista toimarin vapaa-ajan puuhien takia.
 
Kylmä realiteetti alkaa paljastumaan ensi vuonna, kun valkoisia MY Tesloja tulee valtavasti tarjolle leasing-sopimuksien loppuessa. MY myynti- ja leasingbuumi alkoi tammikuussa 23 Teslan pudotettuja hintoja. Tuona vuonna myytiin 5000 MY:tä. Varmaan ainakin 1/3 oli liisareita ja näistä 90% valkoisia. Kun markkinoille tulee ~1000-1500 aivan samanlaista autoa lyhyellä aikavälillä ja juuri nyt on myynnissä noin 200 MY:tä, niin mitenköhän käytettyjen hintojen käy? Kaiken lisäksi Muskin sekoilut ja uusi malli painanevat hintoja entisestään, kun kysyntä ei ole entisensä.

Itse tuskin enää hankin Teslaa eikä niin tee useat kaverinikaan. Syynä on erityisesti Muskin toiminta. Lisäksi muiden automerkkien parantuneet sähköauto-ominaisuudet ovat tuoneet vaihtoehtoja, näin ei ennen ollut. Tesla merkkinä liitetään tosi vahvasti Muskiin, joten ostokiinnostus merkkiä kohtaan on vähentynyt todella rajusti lähipiirissäni, jossa yli 20 henkilöä ajaa täyssähköautoa. Veikkaan, että Tesla dippaa rajusti tänä vuonna.
Tuosta tuli mieleen jo vanhentunut Polestar uutinen. Taitaa olla kyllä klikkiotsikko ja ei ole siis pelkästään Teslaan kohdistettu mainos.

"Niinpä Lohscheller on ohjeistanut myyntitiimejään ottamaan kohteekseen etenkin Teslalla ajavat."

 
En tunne Pollea onko niissä sellaista tai mitkä on ohjeistukset. Jessen hypoteesi, että on ajateltu akun olleen tyhjä tai luultu, että hieman hinaten saattais saada auton 'eloon.' Kondenssi suojajärjestelmässä estänyt ajovirran kytkemisen > vedättäminen pyörittää moottoreita (generaattoreita) mutta virralla ei paikkaa minne mennä, koska kontaktorit auki...


Pitkä video käytettyjen hybridi/EV akkutestauksesta, mukana 500k ajettu Tesla. Katson videota juuri, joten ei TL;dr vielä.

e: sähköautot pärjää ihan hyvin, Kia/Hyny ei saada vertailuraportteja ulos. MS Teslat vetää hyvin, puol milliä ajettu S 85 oli hieman alle 90% vielä SoH ja vajaa 200k ajettu suurelta osin pikaladattu S yli 90%. Reilu 100k ei vaikuta matkana vaikuta Pole & ID myöskään, ilmeisesti yksilöerot korostuu noissa akkuviossa.
Polleissa pitää laittaa hinausmoodi päälle jos hinataan. Jos ei laita, hajoaminen on mahdollista. Kuvista päätellen noin on käynyt ja piirit kärähtänyt.

Important

Towing should only take place in active tow mode. If this mode is not active, the vehicle can begin charging and there is considerable risk of damage to the vehicle's systems.


 
Suuret yritykset, jotka joutuvat katsomaan autojen hankintaa tarkasti taloudellisesta näkökulmasta, ovat törmänneet aika raakoihin realiteetteihin Teslan osalta (Hesarin uutisesta):
Huomenna tulee jo Suomen lukuja.

Helmikuussa taas hyvää myynnin kasvua sähköautoissa.

"Muuten sähköautojen myynti oli kasvussa ja nousi 37 prosenttia viime vuoden vastaavasta jaksosta."

"Suomessa tietoja on luvassa maanantaina, joka on kuukauden ensimmäinen arkipäivä."
 
Mun lähipiiri ei ole kyllä vasemmalle kallellaan. Pääosin ovat rationaalisia ja aika moni insinööritaustalla. Itse en Muskista puhu, mutta yllättävän paljon minulle tulee kysymyksiä hänestä, koska ajan Teslalla.

Corollavertaus ontuu minusta, koska:
- Corollan teknologian ja kilpailun osalta muutos on maltillista vs. sähköautot
- Corollaa saa eri väreillä
- Corollaa ei ole tulossa markkinoille suuria määriä suhteessa käytettyjen markkinoiden kokoon
- Corolla ei rinnastu vahvasti toimitusjohtajansa

Veikkaan, että Teslan myynti lähtisi nousuun laittamalla Elon luiskaan ja näin voi käydä nykymenon jatkuessa.

Uusi model Y vaikuttaa kiinnostavalle ja kilpailukykyiselle autolle. Ei kuitenkaan niin hyvälle kuin MY vuonna 2023, jolloin Teslan ylivoimaiset valtit olivat saatavuus, hinta ja sähköauto-ominaisuudet. Nyt kilpailijat ovat kirineet, jolloin muut tekijät vaikuttavat myös. Esim. nyt ostaisin mieluummin alle 50k hinnalla käytetyn BMW iX vm23/20tkm kuin uuden MY LR.

Sinänsä Teslan tilanteesta ei kauan tarvitse vääntää. Q2/H1 myynti kertoo riittävästi. Tuolloin on juniper ollut jo myynnissä riittävän kauan, jotta saadaan käsitys Teslan kiinnostavuudesta.
 
Kia EV day oli ja meni.

EV4 hatcback ihan ok, mutta oisko niin että eivät älyä keskipenkkiä taittaa/suksiluukkua laittaa? Näin on mm. EV3, kun kysyin. Ja kakkosautokatekoriaan miinusta myös siitä, ettei saa isofixejä etupenkille kuten mm. Elroq.
EV2 mielenkiintoinen toki myös, tosi nyt kun joku teistä kävi sen ID.2 Polon istumassa, niin sehän näytti oikein hyvältä ja etupenkkikin taittui!


Itselle, omista elämäntilanteista johtuen, ylivoimaisesti mielenkiintoisin auto oli PV5 Passenger. Hintoja ei valitettavasti vielä saatu, ja pahoin pelkään että korkeaksi nousee - mutta pieni toivon kipinä on kuitenkin 50k-60k hintoihin? Ylipäätään tuo PV5 -linjasto vaikutti mielenkiintoiselta.
Toki ulkonäöstä en osaa vielä sanoa, että miten menettelee.

 
Viimeksi muokattu:
Kia PV5 Cargon hinta 43,3 kWh LFP-akulla (mielestäni alimitoitettu keskikokoiselle pakettiautolle, rajaa aika paljon käyttötarkoituksia pois) on alkaen 35 000 euroa.
Ottaisin mieluummin Opelin Vivaro-e:n (75 kWh) reilulla neljällä kympillä (ok, harvinainen tarjous ja koski vain jos ostaa kolme kappaletta)...
Tulee myös versiot 51 ja 71 kWh NMC-akulla, hintaa en vielä löytänyt.
 
Corollavertaus ontuu minusta, koska:
- Corollan teknologian ja kilpailun osalta muutos on maltillista vs. sähköautot
- Corollaa saa eri väreillä
- Corollaa ei ole tulossa markkinoille suuria määriä suhteessa käytettyjen markkinoiden kokoon
- Corolla ei rinnastu vahvasti toimitusjohtajansa
Lisäksi:
- Corollan laadusta on vuosikymmenien kokemus hyvin vähävikaisena autona, siinä missä mielikuva Teslan laadusta on melko kyseenalainen

Kansa katsoo mm. katsastustilastoja, eikä tällä foorumilla käyty semanttinen vääntö siitä onko järkevää teettää korjaukset huollossa vai katsastuksen kautta vaikuta suuren yleisön mielipiteeseen. Lisäksi se että puslat/nivelet pettää alta 80 tkm on kyllä oikeasti heikko suoritus ja kertoo siitä että auton tekoa vasta harjoitellaan.
 
Mun lähipiiri ei ole kyllä vasemmalle kallellaan. Pääosin ovat rationaalisia ja aika moni insinööritaustalla. Itse en Muskista puhu, mutta yllättävän paljon minulle tulee kysymyksiä hänestä, koska ajan Teslalla.

Sama. Itse olen huomattavan paljon enemmän oikealle kallellaan, mutta pidän itänaapurimme johtoa ja heitä tukevaa jengiä ihmisjätteenä, jota en pysty enkä haluaisikaan pystyä sietämään. En nyt enkä koskaan.

Ja mitä autoon tulee, niin se on mielestäni ihan hyvä ja samanlainen faceliftinä olisi ollut ihan validi vaihtoehto vielä muutama viikko sitten. Hyviä vaihtoehtoja kuitenkin on. En käy analysoimaan saako vastaavaa kokonaispakettia ihan samaan hintaan vai ei, mutta ruksin ihan mieluusti x-tonnilla lisävarusteita johonkin kilpailijaan ja maksan siitä Teslaa enemmän kun tuen ko. firman omistavaa otusta tai lakeijoitansa sentilläkään.
 
Lisäksi:
- Corollan laadusta on vuosikymmenien kokemus hyvin vähävikaisena autona, siinä missä mielikuva Teslan laadusta on melko kyseenalainen

Kansa katsoo mm. katsastustilastoja, eikä tällä foorumilla käyty semanttinen vääntö siitä onko järkevää teettää korjaukset huollossa vai katsastuksen kautta vaikuta suuren yleisön mielipiteeseen. Lisäksi se että puslat/nivelet pettää alta 80 tkm on kyllä oikeasti heikko suoritus ja kertoo siitä että auton tekoa vasta harjoitellaan.
Tässä ois sitten dataa asiasta:


Jotenkin tuossa pääsi kuitenkin käymään niin, että Tesla on se halvin ylläpitää. Toyotaa halvempi siis.
 
Lisäksi se että puslat/nivelet pettää alta 80 tkm on kyllä oikeasti heikko suoritus ja kertoo siitä että auton tekoa vasta harjoitellaan.
VAG on myös harjoitellut auton tekoa vasta 95 vuotta ja kolmet koiranluut meni 50tkm sisään eikä kaikkia kolinoita saatu edes korjattua takuuaikana.

Tuntuu että kaikki harjoittelee edelleen sähköautontekoa.
 
VAG on myös harjoitellut auton tekoa vasta 95 vuotta ja kolmet koiranluut meni 50tkm sisään eikä kaikkia kolinoita saatu edes korjattua takuuaikana.

Tuntuu että kaikki harjoittelee edelleen sähköautontekoa.
Onko koiranluut menneet 30 %:sta VAG-autoja eli onko tästä jotain kokonaistilastoa?

Yhtä pätevä argumentti olisi että omasta sähkövolkkaristani ei ole 85 000 km aikana mennyt yhtään kuluvaa osaa. Mutta sen verran järkeä on päässä, etten tule sen perusteella tänne väittämään mitään VAG sähköautojen laadusta.
 
Kieltämättä vähän erikoinen asetelma kysymykselle, että paljonko mennyt rahaa edellisen 12kk aikana korjauksiin. Kuitenkaan ei oteta kantaa, että onko auto mahdollisesti takuunalainen tai omistaako(leasing) autoa ylipäätään jne. Pyyhkisin takapuolta tommosilla listoilla.
 
Ei yhden vuoden kulujen perusteella pysty ennustamaan 10 vuoden kuluja. Varsinkaan kun kyse on uudehkoista autoista ja jopa merkeistä.
Miten tekisit tuollaisen tutkimuksen sitten? Onko ainoa hyväksytty keino kerätä 10 000 ihmistä, jotka suostuvat omistamaan saman auton 10 vuotta ja kertomaan paljonko on joka vuosi maksanut huolloista?

Tuossahan on tietty kysytty kaikilta eri ikäisten autojen omistajilta, että paljonko on mennyt. Kyllähän siitä muodostuu lopulta ihan pätevää tietoa kun vastauksia on paljon.
Kieltämättä vähän erikoinen asetelma kysymykselle, että paljonko mennyt rahaa edellisen 12kk aikana korjauksiin. Kuitenkaan ei oteta kantaa, että onko auto mahdollisesti takuunalainen tai omistaako(leasing) autoa ylipäätään jne. Pyyhkisin takapuolta tommosilla listoilla.
Vastasin ylempänä. Pitkä takuu ja ilmaiset huolto-ohjelmathan vaikuttaa tuohon kysymykseen positiivisesti, kun korjaukset menee takuuseen. Eli ei siinäkään tule mitään hyötyä Teslalle. Tuossa voi vieläpä eritellä 1-5 ja 6-10 vuodet. Artikkelissa puhuttiin vain auton omistamisen kuluista. Ei liisinkeistä tai vuokra-autoista. Kysyn myös sinulta, miten tuo on erikoinen ja miten tuo sitten pitäisi tehdä?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Kian hylkiminen keskipenkin kaatumiseen on vähän jännä, kun olen omassa Ceedissä todennut sen olevan erinomainen varuste. En sitten tiedä missä vaiheessa tuohon on päädytty, mutta perheellisenä aikana tärkeä varuste kun ei tarvitse viritellä kattotelineitä jos pitää porukalla mennä hiihtämään/laskettelemaan lähiseuduille.
 
Onhan se ihan hyvä ominaisuus olla jos se on järkevästi tehty. Esim Model Y jos kaadat keskipenkin suksia varten tms. niin saa olla melkoinen naruranne et saa viereisten penkkien turvavyöt kiinni lastenistuimilla.
 
Miten tekisit tuollaisen tutkimuksen sitten? Onko ainoa hyväksytty keino kerätä 10 000 ihmistä, jotka suostuvat omistamaan saman auton 10 vuotta ja kertomaan paljonko on joka vuosi maksanut huolloista?

Tuossahan on tietty kysytty kaikilta eri ikäisten autojen omistajilta, että paljonko on mennyt. Kyllähän siitä muodostuu lopulta ihan pätevää tietoa kun vastauksia on paljon.

Vastasin ylempänä. Pitkä takuu ja ilmaiset huolto-ohjelmathan vaikuttaa tuohon kysymykseen positiivisesti, kun korjaukset menee takuuseen. Eli ei siinäkään tule mitään hyötyä Teslalle. Tuossa voi vieläpä eritellä 1-5 ja 6-10 vuodet. Artikkelissa puhuttiin vain auton omistamisen kuluista. Ei liisinkeistä tai vuokra-autoista. Kysyn myös sinulta, miten tuo on erikoinen ja miten tuo sitten pitäisi tehdä?
Ei nyt tarvitsisi 10 vuotta omistaa samaa, kunhan edes olisi olemassa 10-vuotiaita autoja joiden omistajilta kysellä. S-malli on ainut yli 10-vuotias tesla.

Tuo tutkimus vaikutti todella heppoisesti tehdyltä.
 
Ei nyt tarvitsisi 10 vuotta omistaa samaa, kunhan edes olisi olemassa 10-vuotiaita autoja joiden omistajilta kysellä. S-malli on ainut yli 10-vuotias tesla.

Tuo tutkimus vaikutti todella heppoisesti tehdyltä.
Nojoo, Model X on "vain" 9,5 vuotta vanha. Mutta menee tuohon tutkimukseen silti aika hyvin. Model 3 on taas julkaistu jenkkeihin 2018 laajemmin, eli sekin on jo 7 vuotta vanha ja osuu osittain tuohon tutkimukseen. Vähän kummallista, että Teslan vanhimmat, monimutkaisimmat ja kalleimmat autot ei kelpaa verrokiksi tuossa 6-10v luokassa. Niissä on kalliimmat komponentit ja varsinkin alkusarjassa enemmän vikoja, kuten moottorit ja akut. Katso sitä 1-5 vuotista graafia sieltä tutkimuksesta, jos haluat uudemmista tietoa. Tesla voittaa senkin.
 
Onko koiranluut menneet 30 %:sta VAG-autoja eli onko tästä jotain kokonaistilastoa?

Yhtä pätevä argumentti olisi että omasta sähkövolkkaristani ei ole 85 000 km aikana mennyt yhtään kuluvaa osaa. Mutta sen verran järkeä on päässä, etten tule sen perusteella tänne väittämään mitään VAG sähköautojen laadusta.
En tiedä onko tilastoa, epäilen koska autot käy huollossa ja ääni on niin selvä että kuurompikin tajuaa että jotain vikaa on. Elikkä katsastustilastoihin tuskin päätyvät. Mutta tällä logiikalla kaikki huonoimmatkin ratkaisut on ihan OK koska ei ole tilastoja vaikka Esson baarissa ja netissä asiasta valitetaan?

Tuttavapiirissä on tai oli 5 kpl ID4/Enyaqia, ensimmäistä mallisarjaa. Vain yhteen ei tietääkseni ole vaihdettu koiranluita. Myös TM testiautossa tuo jouduttiin tekemään. Mielenkiintoista että sinulla on kestänyt, ehkä eri alusta(?), näistähän oli jossain kohtaa jopa pieni pula kun tarvikevalmistajiltakin myytiin kaikki mitä saivat tehtyä.
 
En tiedä onko tilastoa, epäilen koska autot käy huollossa ja ääni on niin selvä että kuurompikin tajuaa että jotain vikaa on. Elikkä katsastustilastoihin tuskin päätyvät. Mutta tällä logiikalla kaikki huonoimmatkin ratkaisut on ihan OK koska ei ole tilastoja vaikka Esson baarissa ja netissä asiasta valitetaan?

Tuttavapiirissä on tai oli 5 kpl ID4/Enyaqia, ensimmäistä mallisarjaa. Vain yhteen ei tietääkseni ole vaihdettu koiranluita. Myös TM testiautossa tuo jouduttiin tekemään. Mielenkiintoista että sinulla on kestänyt, ehkä eri alusta(?), näistähän oli jossain kohtaa jopa pieni pula kun tarvikevalmistajiltakin myytiin kaikki mitä saivat tehtyä.
Asia selvä ja ei nyt sentään tarvi olkiukkoilemaan ruveta (tuo kysymyksesi), kunhan kysyin onko jotain laajempaakin kuin n=1 dataa. Itsellä on tosiaan ensimmäisen mallisarjan ID4, kohta 4-vuotias. Ainoa vika ollut että yksi akkumoduli todettiin 2-vuotishuollossa vialliseksi, ei tietysti vaikuttanut ajoon muuten kuin että hitusen pienensi kantamaa.

Niin ja onhan toki Tesloissa muitakin hylsyvikoja ollut kuin M3 takapään puslat. "Tesla Model 3 on kolmanneksi eniten hylätty automalli, hylkäysprosentti 31,63 %. Ongelmina taka-akselisto, sen tukivarret ja puslat, erityisesti olka-akselin ylin pusla, muut ikkunat (tummennus?) ja lisäksi etuakseliston ongelmat. Vesi valuu tuulilasin alareunan vedenpoistorei’istä suoraan poikittaisten tukivarsien palloniveliin, jotka on suojattu kehnosti kosteutta vastaan." Top-15 hylättyjen mallien joukossa oli myös muut Teslan mallit eli S ja X (Y:tä ei vielä tullut noihin tilastoihin).
 
Nojoo, Model X on "vain" 9,5 vuotta vanha. Mutta menee tuohon tutkimukseen silti aika hyvin. Model 3 on taas julkaistu jenkkeihin 2018 laajemmin, eli sekin on jo 7 vuotta vanha ja osuu osittain tuohon tutkimukseen. Vähän kummallista, että Teslan vanhimmat, monimutkaisimmat ja kalleimmat autot ei kelpaa verrokiksi tuossa 6-10v luokassa. Niissä on kalliimmat komponentit ja varsinkin alkusarjassa enemmän vikoja, kuten moottorit ja akut. Katso sitä 1-5 vuotista graafia sieltä tutkimuksesta, jos haluat uudemmista tietoa. Tesla voittaa senkin.
Ei missään taida olla tuon tutkimuksen dataa laajemmin avattuna. Montako minkäkin ikäistä autoa jne. Haiskahtaa kotimarkkinoiden pönkittämiseen suunnatulta tutkielmalta, en pysty luottamaan.

“If you are considering a luxury model, it may be wise to purchase one from a domestic brand that may have lower maintenance and repair costs,” Elek says.
 
VAG on myös harjoitellut auton tekoa vasta 95 vuotta ja kolmet koiranluut meni 50tkm sisään eikä kaikkia kolinoita saatu edes korjattua takuuaikana.

Tuntuu että kaikki harjoittelee edelleen sähköautontekoa.
Toki se ero, että koiranluun vaihtaa 15min, mukaan lukien renkaan irrotus ja takaisin laitto, kausivaihdon yhteydessä 5min vs. Teslan tukivarren puslien prässäys ei aivan kaikilla onnistu diy jampoistakaan, jos ei ole kaverilla prässejä. Omaan ehkä yksi vaihdettu 95tkm aikana. (en tiedä ruotsin 41tkm aikana onko mennyt)
 
En tiedä onko tilastoa, epäilen koska autot käy huollossa ja ääni on niin selvä että kuurompikin tajuaa että jotain vikaa on. Elikkä katsastustilastoihin tuskin päätyvät. Mutta tällä logiikalla kaikki huonoimmatkin ratkaisut on ihan OK koska ei ole tilastoja vaikka Esson baarissa ja netissä asiasta valitetaan?

Tuttavapiirissä on tai oli 5 kpl ID4/Enyaqia, ensimmäistä mallisarjaa. Vain yhteen ei tietääkseni ole vaihdettu koiranluita. Myös TM testiautossa tuo jouduttiin tekemään. Mielenkiintoista että sinulla on kestänyt, ehkä eri alusta(?), näistähän oli jossain kohtaa jopa pieni pula kun tarvikevalmistajiltakin myytiin kaikki mitä saivat tehtyä.

Täällä 127tkm takana -22 mebissä ja molemmat koiranluut edestä vaihdettu. Ensimmäinen meni ulkomuistista apparin puolelta 40-45tkm ja toinen 100tkm, juuri harmittavasti kuukauden yli 2v iässä. Marmorin laskulla oli 270e.

Ääni on sen verran selkeä, että ei tarvita katsuria. Hyvä asia, että edes marmorilla ei paha kulu vs essonbaaripohjalla Teslaan uppoaa eteen tonni ja taakse kaksi, kun alusta lahoaa isommin.
 
Täällä 127tkm takana -22 mebissä ja molemmat koiranluut edestä vaihdettu. Ensimmäinen meni ulkomuistista apparin puolelta 40-45tkm ja toinen 100tkm, juuri harmittavasti kuukauden yli 2v iässä. Marmorin laskulla oli 270e.

Ääni on sen verran selkeä, että ei tarvita katsuria. Hyvä asia, että edes marmorilla ei paha kulu vs essonbaaripohjalla Teslaan uppoaa eteen tonni ja taakse kaksi, kun alusta lahoaa isommin.
Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.
 
  • Tykkää
Reactions: skl

Statistiikka

Viestiketjuista
269 692
Viestejä
4 659 903
Jäsenet
76 489
Uusin jäsen
kili2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom