Yleistä keskustelua sähköautoista

Suuret yritykset, jotka joutuvat katsomaan autojen hankintaa tarkasti taloudellisesta näkökulmasta, ovat törmänneet aika raakoihin realiteetteihin Teslan osalta (Hesarin uutisesta):
Kylmä realiteetti alkaa paljastumaan ensi vuonna, kun valkoisia MY Tesloja tulee valtavasti tarjolle leasing-sopimuksien loppuessa. MY myynti- ja leasingbuumi alkoi tammikuussa 23 Teslan pudotettuja hintoja. Tuona vuonna myytiin 5000 MY:tä. Varmaan ainakin 1/3 oli liisareita ja näistä 90% valkoisia. Kun markkinoille tulee ~1000-1500 aivan samanlaista autoa lyhyellä aikavälillä ja juuri nyt on myynnissä noin 200 MY:tä, niin mitenköhän käytettyjen hintojen käy? Kaiken lisäksi Muskin sekoilut ja uusi malli painanevat hintoja entisestään, kun kysyntä ei ole entisensä.

Itse tuskin enää hankin Teslaa eikä niin tee useat kaverinikaan. Syynä on erityisesti Muskin toiminta. Lisäksi muiden automerkkien parantuneet sähköauto-ominaisuudet ovat tuoneet vaihtoehtoja, näin ei ennen ollut. Tesla merkkinä liitetään tosi vahvasti Muskiin, joten ostokiinnostus merkkiä kohtaan on vähentynyt todella rajusti lähipiirissäni, jossa yli 20 henkilöä ajaa täyssähköautoa. Veikkaan, että Tesla dippaa rajusti tänä vuonna.
 
Kylmä realiteetti alkaa paljastumaan ensi vuonna, kun valkoisia MY Tesloja tulee valtavasti tarjolle leasing-sopimuksien loppuessa. MY myynti- ja leasingbuumi alkoi tammikuussa 23 Teslan pudotettuja hintoja. Tuona vuonna myytiin 5000 MY:tä. Varmaan ainakin 1/3 oli liisareita ja näistä 90% valkoisia. Kun markkinoille tulee ~1000-1500 aivan samanlaista autoa lyhyellä aikavälillä ja juuri nyt on myynnissä noin 200 MY:tä, niin mitenköhän käytettyjen hintojen käy? Kaiken lisäksi Muskin sekoilut ja uusi malli painanevat hintoja entisestään, kun kysyntä ei ole entisensä.

Itse tuskin enää hankin Teslaa eikä niin tee useat kaverinikaan. Syynä on erityisesti Muskin toiminta. Lisäksi muiden automerkkien parantuneet sähköauto-ominaisuudet ovat tuoneet vaihtoehtoja, näin ei ennen ollut. Tesla merkkinä liitetään tosi vahvasti Muskiin, joten ostokiinnostus merkkiä kohtaan on vähentynyt todella rajusti lähipiirissäni, jossa yli 20 henkilöä ajaa täyssähköautoa. Veikkaan, että Tesla dippaa rajusti tänä vuonna.
Varmaan samalla tavalla kuin Toyota Corolla. Paljon myynnissä ja hinta pysyy hyvin. Ainakaan toista yhtä hyvää oikean maailman esimerkkiä ei ole. Toki jos autoja tulee yhtä aikaa paljon, voi hinta tippua hetkellisesti.

Itse olen jutellut yhden tutun kanssa jolla on nyt MY vaihtoiässä. Häntä harmittaa Elon, mutta koska muut vaihtoehdot eivät vaan kiinnosta, niin uusi MY on ykkösvaihtoehtona kaikesta huolimatta. Hän oli samaa mieltä kanssani siitä, että kiinalaiset autot ovat joka tapauksessa huonompi vaihtoehto.

Toinen tuttuni miettii sähkösedania. Sama homma. Elon harmittaa mutta M3 hintaluokassa ei ole kilpailijoita, joten Highland kaikesta huolimatta menossa ykkösvaihtoehdoksi.

Kaikkien henkilökohtaiset kuplat vaikuttavat. Jos on poliittisesti enemmän vasemmalle kallistuvia kavereita, nämä uusimmat poliittiset asiat kuulostavat varmasti ikävämmältä. Ei kukaan varmasti juuri näiden muutaman päivän asioista iloinen ole, mutta politiikassa tapahtuu joskus rumia asioita, ja tilanteet saattavat olla 1kk päästä tästä hetkestä koko maailman osalta täysin eri suunnassa. Sen takia pitäisin nyt pään kylmänä. Ja minun esimerkki-ihmiset on ainakin siihen kyenneet. Minä en ole yrittänyt vaikuttaa kenenkään mielipiteeseen noissa keskusteluissa. Jos Elon tuhoaa brändinsä, pakkohan Teslan on reagoida poistamalla hänet. Ei pörssiyhtiö voi hyväksyä mitään -50% kurssin tippumista toimarin vapaa-ajan puuhien takia.
 
Kylmä realiteetti alkaa paljastumaan ensi vuonna, kun valkoisia MY Tesloja tulee valtavasti tarjolle leasing-sopimuksien loppuessa. MY myynti- ja leasingbuumi alkoi tammikuussa 23 Teslan pudotettuja hintoja. Tuona vuonna myytiin 5000 MY:tä. Varmaan ainakin 1/3 oli liisareita ja näistä 90% valkoisia. Kun markkinoille tulee ~1000-1500 aivan samanlaista autoa lyhyellä aikavälillä ja juuri nyt on myynnissä noin 200 MY:tä, niin mitenköhän käytettyjen hintojen käy? Kaiken lisäksi Muskin sekoilut ja uusi malli painanevat hintoja entisestään, kun kysyntä ei ole entisensä.

Itse tuskin enää hankin Teslaa eikä niin tee useat kaverinikaan. Syynä on erityisesti Muskin toiminta. Lisäksi muiden automerkkien parantuneet sähköauto-ominaisuudet ovat tuoneet vaihtoehtoja, näin ei ennen ollut. Tesla merkkinä liitetään tosi vahvasti Muskiin, joten ostokiinnostus merkkiä kohtaan on vähentynyt todella rajusti lähipiirissäni, jossa yli 20 henkilöä ajaa täyssähköautoa. Veikkaan, että Tesla dippaa rajusti tänä vuonna.
Tuosta tuli mieleen jo vanhentunut Polestar uutinen. Taitaa olla kyllä klikkiotsikko ja ei ole siis pelkästään Teslaan kohdistettu mainos.

"Niinpä Lohscheller on ohjeistanut myyntitiimejään ottamaan kohteekseen etenkin Teslalla ajavat."

 
En tunne Pollea onko niissä sellaista tai mitkä on ohjeistukset. Jessen hypoteesi, että on ajateltu akun olleen tyhjä tai luultu, että hieman hinaten saattais saada auton 'eloon.' Kondenssi suojajärjestelmässä estänyt ajovirran kytkemisen > vedättäminen pyörittää moottoreita (generaattoreita) mutta virralla ei paikkaa minne mennä, koska kontaktorit auki...

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Pitkä video käytettyjen hybridi/EV akkutestauksesta, mukana 500k ajettu Tesla. Katson videota juuri, joten ei TL;dr vielä.

e: sähköautot pärjää ihan hyvin, Kia/Hyny ei saada vertailuraportteja ulos. MS Teslat vetää hyvin, puol milliä ajettu S 85 oli hieman alle 90% vielä SoH ja vajaa 200k ajettu suurelta osin pikaladattu S yli 90%. Reilu 100k ei vaikuta matkana vaikuta Pole & ID myöskään, ilmeisesti yksilöerot korostuu noissa akkuviossa.
Polleissa pitää laittaa hinausmoodi päälle jos hinataan. Jos ei laita, hajoaminen on mahdollista. Kuvista päätellen noin on käynyt ja piirit kärähtänyt.

Important

Towing should only take place in active tow mode. If this mode is not active, the vehicle can begin charging and there is considerable risk of damage to the vehicle's systems.


 
Suuret yritykset, jotka joutuvat katsomaan autojen hankintaa tarkasti taloudellisesta näkökulmasta, ovat törmänneet aika raakoihin realiteetteihin Teslan osalta (Hesarin uutisesta):
Huomenna tulee jo Suomen lukuja.

Helmikuussa taas hyvää myynnin kasvua sähköautoissa.

"Muuten sähköautojen myynti oli kasvussa ja nousi 37 prosenttia viime vuoden vastaavasta jaksosta."

"Suomessa tietoja on luvassa maanantaina, joka on kuukauden ensimmäinen arkipäivä."
 
Mun lähipiiri ei ole kyllä vasemmalle kallellaan. Pääosin ovat rationaalisia ja aika moni insinööritaustalla. Itse en Muskista puhu, mutta yllättävän paljon minulle tulee kysymyksiä hänestä, koska ajan Teslalla.

Corollavertaus ontuu minusta, koska:
- Corollan teknologian ja kilpailun osalta muutos on maltillista vs. sähköautot
- Corollaa saa eri väreillä
- Corollaa ei ole tulossa markkinoille suuria määriä suhteessa käytettyjen markkinoiden kokoon
- Corolla ei rinnastu vahvasti toimitusjohtajansa

Veikkaan, että Teslan myynti lähtisi nousuun laittamalla Elon luiskaan ja näin voi käydä nykymenon jatkuessa.

Uusi model Y vaikuttaa kiinnostavalle ja kilpailukykyiselle autolle. Ei kuitenkaan niin hyvälle kuin MY vuonna 2023, jolloin Teslan ylivoimaiset valtit olivat saatavuus, hinta ja sähköauto-ominaisuudet. Nyt kilpailijat ovat kirineet, jolloin muut tekijät vaikuttavat myös. Esim. nyt ostaisin mieluummin alle 50k hinnalla käytetyn BMW iX vm23/20tkm kuin uuden MY LR.

Sinänsä Teslan tilanteesta ei kauan tarvitse vääntää. Q2/H1 myynti kertoo riittävästi. Tuolloin on juniper ollut jo myynnissä riittävän kauan, jotta saadaan käsitys Teslan kiinnostavuudesta.
 
Kia EV day oli ja meni.

EV4 hatcback ihan ok, mutta oisko niin että eivät älyä keskipenkkiä taittaa/suksiluukkua laittaa? Näin on mm. EV3, kun kysyin. Ja kakkosautokatekoriaan miinusta myös siitä, ettei saa isofixejä etupenkille kuten mm. Elroq.
EV2 mielenkiintoinen toki myös, tosi nyt kun joku teistä kävi sen ID.2 Polon istumassa, niin sehän näytti oikein hyvältä ja etupenkkikin taittui!


Itselle, omista elämäntilanteista johtuen, ylivoimaisesti mielenkiintoisin auto oli PV5 Passenger. Hintoja ei valitettavasti vielä saatu, ja pahoin pelkään että korkeaksi nousee - mutta pieni toivon kipinä on kuitenkin 50k-60k hintoihin? Ylipäätään tuo PV5 -linjasto vaikutti mielenkiintoiselta.
Toki ulkonäöstä en osaa vielä sanoa, että miten menettelee.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Kia PV5 Cargon hinta 43,3 kWh LFP-akulla (mielestäni alimitoitettu keskikokoiselle pakettiautolle, rajaa aika paljon käyttötarkoituksia pois) on alkaen 35 000 euroa.
Ottaisin mieluummin Opelin Vivaro-e:n (75 kWh) reilulla neljällä kympillä (ok, harvinainen tarjous ja koski vain jos ostaa kolme kappaletta)...
Tulee myös versiot 51 ja 71 kWh NMC-akulla, hintaa en vielä löytänyt.
 
Corollavertaus ontuu minusta, koska:
- Corollan teknologian ja kilpailun osalta muutos on maltillista vs. sähköautot
- Corollaa saa eri väreillä
- Corollaa ei ole tulossa markkinoille suuria määriä suhteessa käytettyjen markkinoiden kokoon
- Corolla ei rinnastu vahvasti toimitusjohtajansa
Lisäksi:
- Corollan laadusta on vuosikymmenien kokemus hyvin vähävikaisena autona, siinä missä mielikuva Teslan laadusta on melko kyseenalainen

Kansa katsoo mm. katsastustilastoja, eikä tällä foorumilla käyty semanttinen vääntö siitä onko järkevää teettää korjaukset huollossa vai katsastuksen kautta vaikuta suuren yleisön mielipiteeseen. Lisäksi se että puslat/nivelet pettää alta 80 tkm on kyllä oikeasti heikko suoritus ja kertoo siitä että auton tekoa vasta harjoitellaan.
 
Mun lähipiiri ei ole kyllä vasemmalle kallellaan. Pääosin ovat rationaalisia ja aika moni insinööritaustalla. Itse en Muskista puhu, mutta yllättävän paljon minulle tulee kysymyksiä hänestä, koska ajan Teslalla.

Sama. Itse olen huomattavan paljon enemmän oikealle kallellaan, mutta pidän itänaapurimme johtoa ja heitä tukevaa jengiä ihmisjätteenä, jota en pysty enkä haluaisikaan pystyä sietämään. En nyt enkä koskaan.

Ja mitä autoon tulee, niin se on mielestäni ihan hyvä ja samanlainen faceliftinä olisi ollut ihan validi vaihtoehto vielä muutama viikko sitten. Hyviä vaihtoehtoja kuitenkin on. En käy analysoimaan saako vastaavaa kokonaispakettia ihan samaan hintaan vai ei, mutta ruksin ihan mieluusti x-tonnilla lisävarusteita johonkin kilpailijaan ja maksan siitä Teslaa enemmän kun tuen ko. firman omistavaa otusta tai lakeijoitansa sentilläkään.
 
Lisäksi:
- Corollan laadusta on vuosikymmenien kokemus hyvin vähävikaisena autona, siinä missä mielikuva Teslan laadusta on melko kyseenalainen

Kansa katsoo mm. katsastustilastoja, eikä tällä foorumilla käyty semanttinen vääntö siitä onko järkevää teettää korjaukset huollossa vai katsastuksen kautta vaikuta suuren yleisön mielipiteeseen. Lisäksi se että puslat/nivelet pettää alta 80 tkm on kyllä oikeasti heikko suoritus ja kertoo siitä että auton tekoa vasta harjoitellaan.
Tässä ois sitten dataa asiasta:


Jotenkin tuossa pääsi kuitenkin käymään niin, että Tesla on se halvin ylläpitää. Toyotaa halvempi siis.
 
Lisäksi se että puslat/nivelet pettää alta 80 tkm on kyllä oikeasti heikko suoritus ja kertoo siitä että auton tekoa vasta harjoitellaan.
VAG on myös harjoitellut auton tekoa vasta 95 vuotta ja kolmet koiranluut meni 50tkm sisään eikä kaikkia kolinoita saatu edes korjattua takuuaikana.

Tuntuu että kaikki harjoittelee edelleen sähköautontekoa.
 
VAG on myös harjoitellut auton tekoa vasta 95 vuotta ja kolmet koiranluut meni 50tkm sisään eikä kaikkia kolinoita saatu edes korjattua takuuaikana.

Tuntuu että kaikki harjoittelee edelleen sähköautontekoa.
Onko koiranluut menneet 30 %:sta VAG-autoja eli onko tästä jotain kokonaistilastoa?

Yhtä pätevä argumentti olisi että omasta sähkövolkkaristani ei ole 85 000 km aikana mennyt yhtään kuluvaa osaa. Mutta sen verran järkeä on päässä, etten tule sen perusteella tänne väittämään mitään VAG sähköautojen laadusta.
 
Kieltämättä vähän erikoinen asetelma kysymykselle, että paljonko mennyt rahaa edellisen 12kk aikana korjauksiin. Kuitenkaan ei oteta kantaa, että onko auto mahdollisesti takuunalainen tai omistaako(leasing) autoa ylipäätään jne. Pyyhkisin takapuolta tommosilla listoilla.
 
Ei yhden vuoden kulujen perusteella pysty ennustamaan 10 vuoden kuluja. Varsinkaan kun kyse on uudehkoista autoista ja jopa merkeistä.
Miten tekisit tuollaisen tutkimuksen sitten? Onko ainoa hyväksytty keino kerätä 10 000 ihmistä, jotka suostuvat omistamaan saman auton 10 vuotta ja kertomaan paljonko on joka vuosi maksanut huolloista?

Tuossahan on tietty kysytty kaikilta eri ikäisten autojen omistajilta, että paljonko on mennyt. Kyllähän siitä muodostuu lopulta ihan pätevää tietoa kun vastauksia on paljon.
Kieltämättä vähän erikoinen asetelma kysymykselle, että paljonko mennyt rahaa edellisen 12kk aikana korjauksiin. Kuitenkaan ei oteta kantaa, että onko auto mahdollisesti takuunalainen tai omistaako(leasing) autoa ylipäätään jne. Pyyhkisin takapuolta tommosilla listoilla.
Vastasin ylempänä. Pitkä takuu ja ilmaiset huolto-ohjelmathan vaikuttaa tuohon kysymykseen positiivisesti, kun korjaukset menee takuuseen. Eli ei siinäkään tule mitään hyötyä Teslalle. Tuossa voi vieläpä eritellä 1-5 ja 6-10 vuodet. Artikkelissa puhuttiin vain auton omistamisen kuluista. Ei liisinkeistä tai vuokra-autoista. Kysyn myös sinulta, miten tuo on erikoinen ja miten tuo sitten pitäisi tehdä?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Kian hylkiminen keskipenkin kaatumiseen on vähän jännä, kun olen omassa Ceedissä todennut sen olevan erinomainen varuste. En sitten tiedä missä vaiheessa tuohon on päädytty, mutta perheellisenä aikana tärkeä varuste kun ei tarvitse viritellä kattotelineitä jos pitää porukalla mennä hiihtämään/laskettelemaan lähiseuduille.
 
Onhan se ihan hyvä ominaisuus olla jos se on järkevästi tehty. Esim Model Y jos kaadat keskipenkin suksia varten tms. niin saa olla melkoinen naruranne et saa viereisten penkkien turvavyöt kiinni lastenistuimilla.
 
Miten tekisit tuollaisen tutkimuksen sitten? Onko ainoa hyväksytty keino kerätä 10 000 ihmistä, jotka suostuvat omistamaan saman auton 10 vuotta ja kertomaan paljonko on joka vuosi maksanut huolloista?

Tuossahan on tietty kysytty kaikilta eri ikäisten autojen omistajilta, että paljonko on mennyt. Kyllähän siitä muodostuu lopulta ihan pätevää tietoa kun vastauksia on paljon.

Vastasin ylempänä. Pitkä takuu ja ilmaiset huolto-ohjelmathan vaikuttaa tuohon kysymykseen positiivisesti, kun korjaukset menee takuuseen. Eli ei siinäkään tule mitään hyötyä Teslalle. Tuossa voi vieläpä eritellä 1-5 ja 6-10 vuodet. Artikkelissa puhuttiin vain auton omistamisen kuluista. Ei liisinkeistä tai vuokra-autoista. Kysyn myös sinulta, miten tuo on erikoinen ja miten tuo sitten pitäisi tehdä?
Ei nyt tarvitsisi 10 vuotta omistaa samaa, kunhan edes olisi olemassa 10-vuotiaita autoja joiden omistajilta kysellä. S-malli on ainut yli 10-vuotias tesla.

Tuo tutkimus vaikutti todella heppoisesti tehdyltä.
 
Ei nyt tarvitsisi 10 vuotta omistaa samaa, kunhan edes olisi olemassa 10-vuotiaita autoja joiden omistajilta kysellä. S-malli on ainut yli 10-vuotias tesla.

Tuo tutkimus vaikutti todella heppoisesti tehdyltä.
Nojoo, Model X on "vain" 9,5 vuotta vanha. Mutta menee tuohon tutkimukseen silti aika hyvin. Model 3 on taas julkaistu jenkkeihin 2018 laajemmin, eli sekin on jo 7 vuotta vanha ja osuu osittain tuohon tutkimukseen. Vähän kummallista, että Teslan vanhimmat, monimutkaisimmat ja kalleimmat autot ei kelpaa verrokiksi tuossa 6-10v luokassa. Niissä on kalliimmat komponentit ja varsinkin alkusarjassa enemmän vikoja, kuten moottorit ja akut. Katso sitä 1-5 vuotista graafia sieltä tutkimuksesta, jos haluat uudemmista tietoa. Tesla voittaa senkin.
 
Onko koiranluut menneet 30 %:sta VAG-autoja eli onko tästä jotain kokonaistilastoa?

Yhtä pätevä argumentti olisi että omasta sähkövolkkaristani ei ole 85 000 km aikana mennyt yhtään kuluvaa osaa. Mutta sen verran järkeä on päässä, etten tule sen perusteella tänne väittämään mitään VAG sähköautojen laadusta.
En tiedä onko tilastoa, epäilen koska autot käy huollossa ja ääni on niin selvä että kuurompikin tajuaa että jotain vikaa on. Elikkä katsastustilastoihin tuskin päätyvät. Mutta tällä logiikalla kaikki huonoimmatkin ratkaisut on ihan OK koska ei ole tilastoja vaikka Esson baarissa ja netissä asiasta valitetaan?

Tuttavapiirissä on tai oli 5 kpl ID4/Enyaqia, ensimmäistä mallisarjaa. Vain yhteen ei tietääkseni ole vaihdettu koiranluita. Myös TM testiautossa tuo jouduttiin tekemään. Mielenkiintoista että sinulla on kestänyt, ehkä eri alusta(?), näistähän oli jossain kohtaa jopa pieni pula kun tarvikevalmistajiltakin myytiin kaikki mitä saivat tehtyä.
 
En tiedä onko tilastoa, epäilen koska autot käy huollossa ja ääni on niin selvä että kuurompikin tajuaa että jotain vikaa on. Elikkä katsastustilastoihin tuskin päätyvät. Mutta tällä logiikalla kaikki huonoimmatkin ratkaisut on ihan OK koska ei ole tilastoja vaikka Esson baarissa ja netissä asiasta valitetaan?

Tuttavapiirissä on tai oli 5 kpl ID4/Enyaqia, ensimmäistä mallisarjaa. Vain yhteen ei tietääkseni ole vaihdettu koiranluita. Myös TM testiautossa tuo jouduttiin tekemään. Mielenkiintoista että sinulla on kestänyt, ehkä eri alusta(?), näistähän oli jossain kohtaa jopa pieni pula kun tarvikevalmistajiltakin myytiin kaikki mitä saivat tehtyä.
Asia selvä ja ei nyt sentään tarvi olkiukkoilemaan ruveta (tuo kysymyksesi), kunhan kysyin onko jotain laajempaakin kuin n=1 dataa. Itsellä on tosiaan ensimmäisen mallisarjan ID4, kohta 4-vuotias. Ainoa vika ollut että yksi akkumoduli todettiin 2-vuotishuollossa vialliseksi, ei tietysti vaikuttanut ajoon muuten kuin että hitusen pienensi kantamaa.

Niin ja onhan toki Tesloissa muitakin hylsyvikoja ollut kuin M3 takapään puslat. "Tesla Model 3 on kolmanneksi eniten hylätty automalli, hylkäysprosentti 31,63 %. Ongelmina taka-akselisto, sen tukivarret ja puslat, erityisesti olka-akselin ylin pusla, muut ikkunat (tummennus?) ja lisäksi etuakseliston ongelmat. Vesi valuu tuulilasin alareunan vedenpoistorei’istä suoraan poikittaisten tukivarsien palloniveliin, jotka on suojattu kehnosti kosteutta vastaan." Top-15 hylättyjen mallien joukossa oli myös muut Teslan mallit eli S ja X (Y:tä ei vielä tullut noihin tilastoihin).
 
Nojoo, Model X on "vain" 9,5 vuotta vanha. Mutta menee tuohon tutkimukseen silti aika hyvin. Model 3 on taas julkaistu jenkkeihin 2018 laajemmin, eli sekin on jo 7 vuotta vanha ja osuu osittain tuohon tutkimukseen. Vähän kummallista, että Teslan vanhimmat, monimutkaisimmat ja kalleimmat autot ei kelpaa verrokiksi tuossa 6-10v luokassa. Niissä on kalliimmat komponentit ja varsinkin alkusarjassa enemmän vikoja, kuten moottorit ja akut. Katso sitä 1-5 vuotista graafia sieltä tutkimuksesta, jos haluat uudemmista tietoa. Tesla voittaa senkin.
Ei missään taida olla tuon tutkimuksen dataa laajemmin avattuna. Montako minkäkin ikäistä autoa jne. Haiskahtaa kotimarkkinoiden pönkittämiseen suunnatulta tutkielmalta, en pysty luottamaan.

“If you are considering a luxury model, it may be wise to purchase one from a domestic brand that may have lower maintenance and repair costs,” Elek says.
 
VAG on myös harjoitellut auton tekoa vasta 95 vuotta ja kolmet koiranluut meni 50tkm sisään eikä kaikkia kolinoita saatu edes korjattua takuuaikana.

Tuntuu että kaikki harjoittelee edelleen sähköautontekoa.
Toki se ero, että koiranluun vaihtaa 15min, mukaan lukien renkaan irrotus ja takaisin laitto, kausivaihdon yhteydessä 5min vs. Teslan tukivarren puslien prässäys ei aivan kaikilla onnistu diy jampoistakaan, jos ei ole kaverilla prässejä. Omaan ehkä yksi vaihdettu 95tkm aikana. (en tiedä ruotsin 41tkm aikana onko mennyt)
 
En tiedä onko tilastoa, epäilen koska autot käy huollossa ja ääni on niin selvä että kuurompikin tajuaa että jotain vikaa on. Elikkä katsastustilastoihin tuskin päätyvät. Mutta tällä logiikalla kaikki huonoimmatkin ratkaisut on ihan OK koska ei ole tilastoja vaikka Esson baarissa ja netissä asiasta valitetaan?

Tuttavapiirissä on tai oli 5 kpl ID4/Enyaqia, ensimmäistä mallisarjaa. Vain yhteen ei tietääkseni ole vaihdettu koiranluita. Myös TM testiautossa tuo jouduttiin tekemään. Mielenkiintoista että sinulla on kestänyt, ehkä eri alusta(?), näistähän oli jossain kohtaa jopa pieni pula kun tarvikevalmistajiltakin myytiin kaikki mitä saivat tehtyä.

Täällä 127tkm takana -22 mebissä ja molemmat koiranluut edestä vaihdettu. Ensimmäinen meni ulkomuistista apparin puolelta 40-45tkm ja toinen 100tkm, juuri harmittavasti kuukauden yli 2v iässä. Marmorin laskulla oli 270e.

Ääni on sen verran selkeä, että ei tarvita katsuria. Hyvä asia, että edes marmorilla ei paha kulu vs essonbaaripohjalla Teslaan uppoaa eteen tonni ja taakse kaksi, kun alusta lahoaa isommin.
 
Täällä 127tkm takana -22 mebissä ja molemmat koiranluut edestä vaihdettu. Ensimmäinen meni ulkomuistista apparin puolelta 40-45tkm ja toinen 100tkm, juuri harmittavasti kuukauden yli 2v iässä. Marmorin laskulla oli 270e.

Ääni on sen verran selkeä, että ei tarvita katsuria. Hyvä asia, että edes marmorilla ei paha kulu vs essonbaaripohjalla Teslaan uppoaa eteen tonni ja taakse kaksi, kun alusta lahoaa isommin.
Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.
Koiranluun vaihdossa pitää vaan saada kumpikin akselin rengas ilmaan.

Bonus on tietysti se että jos se hajoaa kovin nopeasti sitä ei tarvii rälläköidä irti, vaan mutterin saa auki.
 
Vielä ei 48tkm ajetusta noin kolmivuotiaasta Enyaqista ole mennyt yhtään alustan osaa, edes koiranluita.
Koiranluiden vaihto kotitallissa ei kyllä ihan joka renkaanvaihtajalta onnistu. En ole yhtään vaihtanut mutta käsittääkseni pitää saada molemmat etupyörät samaan aikaan ilmaan kun muuten koiranluihin kohdistuu sellainen vääntö että ei onnaa vaihto. Vaatii siis vähintään pukkeja/tunkeja useamman. Yhtään vaintoa en ole tehnyt mutta katsellut ja kirjoituksia lueskellut.

Itse lukisin Enyaqin (vanhemmat 80 mallit, ei uudet 85 mallit) tyyppiviaksi ajovalojen korkeudensäädön hajoamisen, jos on perusledit eikä matrixeja. Omassa on perusledit ja kahteen kertaan käynyt takuuhuollossa ajovalojen korkeudensäädön vian vuoksi. Ilmenee siten että lyhyiden valojen korkeudensäätö läpsähtää alimpaan asentoon ja jumii siihen. Päivällä ajellessa ei haittaa mutta illan tullen aika vaarallista kun lähivalot näyttää vaan muutaman metrin päähän. Ekalla huollolla korjaantui jollain nollauksella ja toisella kertaa vaihtoivat jonkin moduulin joka hoitaa kai tuota valojen ohjausta. Jännityksellä odotan koska hajoaa kolmannen kerran ja nyt on takuukin jo päättynyt autosta. Facebookin keskustelujen pohjalta yleinen ja toistuva vika Enyaqin perusledeissä.
Huom!! Tämä siis vanhemmissa Enyaq 80 ja 60 malleissa joissa perusledivalot. Uudemmista 85 malleista ei tietääkseni ole samaa vikaa vielä valiteltu, ja saa nähdä oliko tuossa vanhempien mallien 3.7 softapäivityksessä tähän myös korjausta.
 
Koiranluun vaihdossa pitää vaan saada kumpikin akselin rengas ilmaan.

Bonus on tietysti se että jos se hajoaa kovin nopeasti sitä ei tarvii rälläköidä irti, vaan mutterin saa auki.
Ootkos nyt ihan varma asiasta? Siitä on kyllä aikaa kun olen vaihtanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että molemmat renkaat piti olla ilmassa.
 
Ootkos nyt ihan varma asiasta? Siitä on kyllä aikaa kun olen vaihtanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että molemmat renkaat piti olla ilmassa.

Ei tartte mutta helpompaa se on kun ei kallistuksenvakaajasta tule jännitystä. Voi sitä jollain kangellakin tms helpottaa.

Mutta tunkillä ylös ja pukit alle vaan, ei se sen hankalampaa ole.
 
Ei tartte mutta helpompaa se on kun ei kallistuksenvakaajasta tule jännitystä. Voi sitä jollain kangellakin tms helpottaa.

Mutta tunkillä ylös ja pukit alle vaan, ei se sen hankalampaa ole.
Juu, ei tuo vaikea ole. Enemmän vaan mietin, kun ei ole jäänyt muistikuvaa asiasta. Tosin vaihdoin molemmat samalla kerralla, niin senkin puolesta olisin nostanut keulan ylös…
 
Juu, ei tuo vaikea ole. Enemmän vaan mietin, kun ei ole jäänyt muistikuvaa asiasta. Tosin vaihdoin molemmat samalla kerralla, niin senkin puolesta olisin nostanut keulan ylös…
Itse vaihdoin nosturilla, mutta syön hatullisen paskaa jos ei olisi renkaan kausivaihdon yhteydessä onnistunut mebbiin, on oikeasti helppo, kun tilaa on eikä ollut vielä ruosteessa. Olisin vaihtanut silloin jos olisi osa ollut.
 
Nelivetoinen auto kyllä vaatii nimenomaan harkintaa enemmän kuin vajaavetoinen. Nelivetoisella autolla täytyy tietoisesti kiinnittää huomiota tien liukkauteen, jottei se tule yllätyksenä kun jarruttaa risteykseen. Tuon takia se neliveto myös edellyttää ajotaitoa enemmän, koska se harkinta ja ennakointi täytyy tehdä tietoisesti, sen sijaan että auto kertoo heti ensimmäisestä kiihdytyksestä että nyt pitää ottaa varovasti.

Ei se ole huono asia että liukkaalla auto "pakottaa" ajamaan hitaammin.
Saattaa olla, että yleisellä tasolla katsottuna sinulla on tässä pointti. Omasta näkövinkkelistäni katsoen, tietoisuus liukkaudesta ei kuitenkaan ole koskaan hävinnyt mihinkään, vaikka alla onkin ollut neliveto; jarrutukset eivät ole menneet pitkäksi tai kaarteet suoraksi.

Mutta joo, tämän offtopicin voi varmaan lopetella tähän.
 
Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.

Kai sitä on sitten paatunut marmorin hintoihin, mutta jos satasilla selviää vianselvitys (vaikka olisi kuinka yksinkertainen homma) & työ ja osat niin halpaa on ja bonuksena 2v varaosatakuu :D

Varsinkin kun huomioi, että nyt on tullut huollon ja korjausten kera kohta kolmelle vuodelle ja 126tkm matkalle oikein kohtuullinen. Kakkosauton perushuolto olisi samaa luokkaa 30tkm välein marmorilla.
 
Hallitunkilla kulma ilmaan ja esim sellasella toisella tilaipäis x-tunkilla nostelee jarrulevyn alta koiranluun yläkiinnikkeen vaateriin. Mutteri irti ja sitten alapäästä irti. Uusi luu paikalleen ja kovaa ajoa. Uudehkossa autossa 10min homma, ruostuneissa voi joutua rälläkkä tms. hommiin
 
Vielä ei 48tkm ajetusta noin kolmivuotiaasta Enyaqista ole mennyt yhtään alustan osaa, edes koiranluita.
Koiranluiden vaihto kotitallissa ei kyllä ihan joka renkaanvaihtajalta onnistu. En ole yhtään vaihtanut mutta käsittääkseni pitää saada molemmat etupyörät samaan aikaan ilmaan kun muuten koiranluihin kohdistuu sellainen vääntö että ei onnaa vaihto. Vaatii siis vähintään pukkeja/tunkeja useamman. Yhtään vaintoa en ole tehnyt mutta katsellut ja kirjoituksia lueskellut.

Itse lukisin Enyaqin (vanhemmat 80 mallit, ei uudet 85 mallit) tyyppiviaksi ajovalojen korkeudensäädön hajoamisen, jos on perusledit eikä matrixeja. Omassa on perusledit ja kahteen kertaan käynyt takuuhuollossa ajovalojen korkeudensäädön vian vuoksi. Ilmenee siten että lyhyiden valojen korkeudensäätö läpsähtää alimpaan asentoon ja jumii siihen. Päivällä ajellessa ei haittaa mutta illan tullen aika vaarallista kun lähivalot näyttää vaan muutaman metrin päähän. Ekalla huollolla korjaantui jollain nollauksella ja toisella kertaa vaihtoivat jonkin moduulin joka hoitaa kai tuota valojen ohjausta. Jännityksellä odotan koska hajoaa kolmannen kerran ja nyt on takuukin jo päättynyt autosta. Facebookin keskustelujen pohjalta yleinen ja toistuva vika Enyaqin perusledeissä.
Huom!! Tämä siis vanhemmissa Enyaq 80 ja 60 malleissa joissa perusledivalot. Uudemmista 85 malleista ei tietääkseni ole samaa vikaa vielä valiteltu, ja saa nähdä oliko tuossa vanhempien mallien 3.7 softapäivityksessä tähän myös korjausta.
Varmasti tuohon koiranluiden kestoon vaikuttaa myös missä ajelee.

Mulla meni myös kertaalleen tuo korkeudensäätömoduuli. Se oli muistaakseni noin tonnin keikka vaihdettuna. Ennemmin tosiaan noita koiranluita vaihtelen kun niihin varmaan löytyy tarvikemallejakin ja kohtuu vaivalla vaihtaa itse.
 
Varmasti tuohon koiranluiden kestoon vaikuttaa myös missä ajelee.

Mulla meni myös kertaalleen tuo korkeudensäätömoduuli. Se oli muistaakseni noin tonnin keikka vaihdettuna. Ennemmin tosiaan noita koiranluita vaihtelen kun niihin varmaan löytyy tarvikemallejakin ja kohtuu vaivalla vaihtaa itse.
Onko tietoa eroaako valot Skodan ja VW:n välillä en ole id sarjassa huomannut missään puhuttavan tälläisestä viasta?
 
Uusi Y on yhä suunnannäyttäjä: laatu korkeaa: materiaalit, oven sulkeutumisääni, hiljaisuus ja alusta. Huikea auto, ellei haittaa Putinia mielistelevä toimari (tietäen tai tietämättä)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin tuon videon läpi. Mieleen jäi seuraavat asiat
- Etuvilkut katoaa valoihin päivällä, että yöllä.
- Teki haamujarrutuksen 120 -> 100, eli tämän osalta ei näytä tilanne ainakaan parantuneen.
- Kaistavaroittimen punaiset ledit katoavat päivällä kaiuttimiin, että niitä ei näe kunnolla.
 
Onko tietoa eroaako valot Skodan ja VW:n välillä en ole id sarjassa huomannut missään puhuttavan tälläisestä viasta?
Ei ole mitään tietoa minulla ainakaan. Hieman olisin yllättynyt jos on eri. Miksei sitten ID:ssä hajoa niin hankala sanoa.


Tässä kun tuli 13 vuotta vanhalla perinneautolla köröteltyä pari viikkoa niin jotenkin kyllä silmä lepää tuollaisessa perinteisessä mittaristossa. Vähän kun olisi tonnin kellosta vaihtanut 30 € casioon kun omaan näytölliseen autoon hyppäsi takaisin. Mahtaakohan kunnon "analogi mekaanisista" mittareista tulla vielä joskus luxusautojen varuste vai onko näytöt ainoa vaihtoehto jatkossa?
 
Missä se näyttää suuntaa ? Risteyksessä vilkuillako ?

Hyvä ja hieno auto, mutta huikea lienee totuuden nimessä hieman liioittelua.
Kannattaa katsoa tuo arviointivideo. Objektiivisesti arvioituna näyttää suuntaan, on parasta mitä tuohon hintaan saa.

Subjektiivisesti voi olla et joku tykkää manuaalisista näppäimistä, mittaristosta, ei tykkää brändistä jne. Latausteho on ainoa, jossa sanoisin Teslan jääneen jälkeen, mutta se on yhä keskinkertainen ja hyvä kun ottaa huomioon auton pienen kulutuksen.

Kannattaa käydä uudet kokeilemassa ja vaikka perään heti BMW:tä, voitte todeta eron olevan lähinnä fiilisjuttuja. Minun pitäisi kokeilla i5, koska i4 ei laadullaan säväyttänyt, ehkä jo i5, siinä kestäisi sitten mopomoottoria i40, voisi olla vaihtoehto tulevaisuudessa Teslan sijaan.
 
ID.7 on kyllä muotoilullisesti erikoinen auto, se on sedanina jättiläismäinen, parempi olisi varmaan käyttää sedaniinkin SUV-lyhennettä tai keksiä jokin uusi:
1741063042570.png
 
se on sedanina jättiläismäinen
Mitäs jättiläismäistä tuossa nyt on tuohon Passattiin verrattuna ? Eikös tuo ole tuonhon passatiin verrattuna ihan saman kokoinen ? Hartialinja nyt on tyypilliseen tapaan ylhäällä patterin takia , ja näyttää siksi hieman "omituiselta".

Objektiivisesti arvioituna näyttää suuntaan, on parasta mitä tuohon hintaan saa.
Riippuu tietysti mitä asioita katsotaan objektiivisesti ja mihin verrataan. Aivan kilpailukykyista ja vastaava tavaraa on liki kaikilla nykypäivänä. Ei tuo nyt mitenkään erityisesti erotu huikeana yksilönä joukosta.

Isoin puute Teslassa on ( ihan oma mielipide ) sen spartalaisen karu sisusta ja liiaksi keskinäyttöön fokusoitunut käyttöliitymä autoon. Joku saattaa olla ihastunut siihen, mutta ei ole minua varten.
 
Kannattaa katsoa tuo arviointivideo. Objektiivisesti arvioituna näyttää suuntaan, on parasta mitä tuohon hintaan saa.

Subjektiivisesti voi olla et joku tykkää manuaalisista näppäimistä, mittaristosta, ei tykkää brändistä jne. Latausteho on ainoa, jossa sanoisin Teslan jääneen jälkeen, mutta se on yhä keskinkertainen ja hyvä kun ottaa huomioon auton pienen kulutuksen.

Kannattaa käydä uudet kokeilemassa ja vaikka perään heti BMW:tä, voitte todeta eron olevan lähinnä fiilisjuttuja. Minun pitäisi kokeilla i5, koska i4 ei laadullaan säväyttänyt, ehkä jo i5, siinä kestäisi sitten mopomoottoria i40, voisi olla vaihtoehto tulevaisuudessa Teslan sijaan.
Tuotiinhan videossa hyviä pointteja esiin. Esim. HUD sopisi hyvin Teslan kokonaisuuteen ja lisäksi ne näppäimet näytön alle. Eivät pilaa sitä zen fiilistä laisinkaan.

Mutta sitten taas kuitenkin ne samat typeryydet jatkaa olemistaan. Esim. haamujarrutukset ja huonot pyyhkijät. Arkisessa käytössä nuo tulisi saada kuntoon mutta samat vanhat asiat vaivaa.

Tuotiin myös esiin kaupunkiajossa tuo AP että tämä nainen vähän kyllästyi siihen miten äkkinäisesti AP hidastelu ja kiihdyttely kaupunkiajossa.

Kun eilen kuuntelin sitä uuden Yn puhetta niin etukamera tuli avuksi parkkeeraukseen pesurilla. Mutta taakse ei saada pesuria? Aika tarkalleen kehuttiin näitä uusia ominaisuuksia mitä oli jokaisessa videossa tullut esiin. Uudet sisämateriaalit, alustaa, laseja, sähköisiä takapenkkejä jne. Mutta kaikki nämä mutta en keksi mikä saisi vanhan omistajan vaihtamaan uuteen. Tekniikkaan ei tullut parannuksia ja sisältä samanlainen. Sellaista wau-elementtiä ei ole tarjolla mikä saisi heti päivittämäään uuteen Teslaan. Vs se tilanne kun Model 3 tuli 2018 Suomeen.

Aamulla töihin ajaessa kun keli oli tätä kevyttä räntäsadetta niin kahdesti tuli punainen ratti ja äänet että Autosteer aborting koska näkyvyys oli yhtäkkiä huono, vaikka hyvin näki ja pyyhkijät pyyhkii kuin eläin. Siihen päälle pari sinistä rattia että ajonopeus laskettu huonon näkyvyyden takia.

Nyt voi muut aamulla ajaessa olleet kertoa miten toimi muiden valmistajien avustimet. Teslalla ei kovin mairittelevaa käytöstä.

Edit. Myyjän kanssa kun juttelin niin nyt on kolmas viikko kun uuden Yn koeajot on menossa. Saivat toisen koeajoauton tälle viikolle mutta sanoi myös että koeajoaikoja löytyy hyvin. Tuntuu että ihmisillä on mielenkiinto Teslaa kohtaan laskenut tai eivät näe syytä kokeilla uutta.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 997
Viestejä
4 875 275
Jäsenet
78 753
Uusin jäsen
Web

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom