Yleistä keskustelua sähköautoista

@TommiZeliard sut huudettu epäsuorasti! Minun arvaus on ettei 120kmh vauhti vaadi kovinkaan paljon tehoja vielä.
En ole katsonut ollenkaan videota.

Tuossa ollee monta syytä kuumenemiseen:

1. Tang (brutto 111 kWh) on suuren ajovastuksen auto. Omamassa on 2 705 kg, leveyttä ilman peilejä 196 cm ja korkeutta lähes pakettiautomaiset 175 cm. EVDB 110 km/h@+23 C on 26,5 kWh/100 km vs. pieniakkuinen (brutto 60,0) Model 3:n 14,2 kWh/100 km. Samaan suhteelliseen purkutehoon Tangissa pitäisi siis olla 26,5 / 14,2 * 60,0 = 112,0 kWh brutto. No, yhtä vaille sellainen siinä onkin, mutta suurempaan akkuun on vaikeampi tehdä suhteessa yhtä tehokas jäähdytys. Akun ulkomitoissa ja pinta-aloissa ei näet ole noin suurta eroa kuin kapasiteeteissä (111 / 60).

2. Björnin 1 000 km@120 km/h ja aivan putkeen nopeinta pikalatausta nopein SoC-alue hyödyntäen on ns. happotesti.

3. Edellisistä huolimatta akulle olisi mahdollista järjestää asiallinen jäähdytys - etenkin kyseisessä pikkupakkasessa. @Fact0ry kuitenkin mainitsi Tangin akun sisäiset suuret lämpötilaerot, mikä kielii heikosti toteutetusta lämmönhallinnasta.

4. Voihan siinä olla valmistusvirhekin. Tämä selviäisi uusintatestillä toisella yksilöllä.


Niin se teho@120 km/h, -6 C. Käytän helppouden nimissä vain EVDB:n tietoja.

Kulutus 110 km/h@-10 C on 33,0 kWh/100 km.

Vierinvastukseen tuollainen 2 705 kg 0,0075 Cr:llä käyttää 75-hyötysuhteella 7,4 kWh/100 km riippumatta nopeudesta. Jäljelle jää 25,6 kWh/100 km, josta 3,6 kWh/100 km menköön lämmitykseen ja sähkölaiteille, eli 3,96 kW. Ilmanvastukseen menee silloin häviöineen 22 kWh/100 km. Tällöin 120 km/h kuluttaa ilmanvastukseen 22 * (120 / 110) ^ 2 = 26,2 kWh/100 km, mikä tarkoittaa 31,4 kW.

Tangin kulutus@120 km/h, -10 C olisi 7,4 kWh/100 km + (3,96 + 31,4) / (120 / 100) = 36,9 kWh/100 km. Teho olisi 44,3 kW, eli akun jäähdytystehon tulee olla noin 4,5 kW, jotta akun lämpötila pysyy vakiona. Tauoilla varmaankin tuupataan triplateholla latausta, mikä nostaa akun lämpötilaa, jos jäähdytysteho olisi vain 4,5 kW.

@Vepasto
 
Ei Tesla muuten herjaile kun viivojen välissä pysyy, mut AP päällä se ei kyllä siedä yhtään alaviistoon katselemista. Joskus yrittänyt saada sitä hermostumaan katselemalla sivuikkunasta maisemia, mut itsellä pettää hermo aiemmin katsoa eteenpäin.
Tuossa täytyy olla jotain ajoasennosta johtuvia eroja, sillä olen joskus oikein yrittämällä yrittänyt saada tuon sisäkameran urputtamaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Kertaakaan en ole saanut tuosta valitusta vaikka yrittänyt katsella minne tahansa.
 
Yritäpä AP päällä katsoa alaviistoon. (kuten katsoisit kännykkää ajaessa) Ja nimenomaan AP, ei vakionopeudensäädin.
 
Tuossa täytyy olla jotain ajoasennosta johtuvia eroja, sillä olen joskus oikein yrittämällä yrittänyt saada tuon sisäkameran urputtamaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Kertaakaan en ole saanut tuosta valitusta vaikka yrittänyt katsella minne tahansa.
Samma här.
 
Björnin videon kommenteissa on noussut esiin, että sama vika koskis kaikkia isoja BYDejä kevyessä pakkaskelissä.

Syyksi tarjotaan, että BYD käyttää ilmastointilaitetta akun jäähdytykseen, ei nestekiertoa;

Kylmästöintilaite ei autossa toimi kylmemmässä kuin -3°C, joten pikkupakkasella akku jäähtyy vain Leafin tyyliin passiivisesti. Vaikka auto sanoi, että jäähdytys on kytketty päälle latauksessa -10° ulkolämpötilassa, se ei tosiasiassa ole, koska kompressoria ei käytetä noin kylmällä.
 
Tuota voisi ehkä testata tuuppaamalla sisälämmöt täysille, näkyykö mitään värähdystä arvoissa?
 
En usko, koska kyse on siis siitä, että ilmastoinnin kompressori ei käy > akkuun ei syötetä kylmäainekierron kautta jäähdytystä.

Jos siinä olis jäähdytinnesteellä kierto, toimis. Mutta pelkällä kylmäaineella, ei. Eikös BMW, Porsche ja Volvo hybrideissään jäähdytä kans akkua pelkällä kylmäainekierrolla?
 
Björnin videon kommenteissa on noussut esiin, että sama vika koskis kaikkia isoja BYDejä kevyessä pakkaskelissä.

Syyksi tarjotaan, että BYD käyttää ilmastointilaitetta akun jäähdytykseen, ei nestekiertoa;

Kylmästöintilaite ei autossa toimi kylmemmässä kuin -3°C, joten pikkupakkasella akku jäähtyy vain Leafin tyyliin passiivisesti. Vaikka auto sanoi, että jäähdytys on kytketty päälle latauksessa -10° ulkolämpötilassa, se ei tosiasiassa ole, koska kompressoria ei käytetä noin kylmällä.
No mutta, tämähän on sitten väärin suunniteltu järjestelmä talviolosuhteisiin. Toisaalta mikään ei estäisi sitä kompuraa käyttämättä pakkasilla, sillä höyrystymispuolihan on siellä lämpimässä akussa ja laudutin vain lämpenee. Mitään jäätymisongelmia tai muuta murehdittavaa ei siis ole. Eiköhän kiinalaiset tämän korjaa softapäivityksellä.
 
Ei Tesla muuten herjaile kun viivojen välissä pysyy, mut AP päällä se ei kyllä siedä yhtään alaviistoon katselemista. Joskus yrittänyt saada sitä hermostumaan katselemalla sivuikkunasta maisemia, mut itsellä pettää hermo aiemmin katsoa eteenpäin.

Miten Tesla siis tuota tutkii? Toimiiko se aurinkolaseilla siis lainkaan? Silmiäkö se seuraa vai leuan asentoa?
 
Sisäkamera katsoo sua taustapeilin jalasta, seuraa silmiä ja toimii ilmeisesti arskojenkin kanssa kuten tuossa muutama X sitten oli maininta, en suoraan muista kun on ollut niin harmaata keliä ettei ole ollut lasit nenällä hetkeen kuinka se meni polaroivien kanssa.
 
Yritäpä AP päällä katsoa alaviistoon. (kuten katsoisit kännykkää ajaessa) Ja nimenomaan AP, ei vakionopeudensäädin.
Meikäläisellä ainakin myös herjaa todella herkästi AP päällä, jos vähänkin useamman sekunnin putkeen vilkuilee alaviistoon.
 
Kävin koeistumassa ID.2:n, muutama kuva:
IMG_9962.jpeg
IMG_9961.jpeg
IMG_9963.jpeg
IMG_9966.jpeg

IMG_9960.jpeg
 
Yritäpä AP päällä katsoa alaviistoon. (kuten katsoisit kännykkää ajaessa) Ja nimenomaan AP, ei vakionopeudensäädin.
Tämä sinänsä hyvä ominaisuus varmasti ärsyttää monia. Oli yksi aamu katuvalot pois päältä ja oli pientä ruuhkaa. Valehtelematta ainakin joka toisessa autossa näkys että kuski plärää puhelinta ajaessaan.
 
Tämä sinänsä hyvä ominaisuus varmasti ärsyttää monia. Oli yksi aamu katuvalot pois päältä ja oli pientä ruuhkaa. Valehtelematta ainakin joka toisessa autossa näkys että kuski plärää puhelinta ajaessaan.

Tuon vaan pystyy kiertämään vaikka laittamalla rahatukon lompakosta peilin ja katon väliin (tai mitä siellä lompakossa nyt sattuukin olemaan, itselläni oli vaan kuitteja)
 
Kävin koeistumassa ID.2:n, muutama kuva:
IMG_9962.jpeg
Varmaan tässäkin olisi maksanut n. miljardi euroa, jos ratin painikkeet olisivat olleet haptisten sijaan perinteiset ja vaikka mattamuovia, kuten myös keskikonsolin volume-potikkaa ympäröivä muovi. Varmaan ajateltu, että on fiilistuote ja "leikkisä" ja kaikkea muuta, mutta taas näitä ratkaisuja, että leikkisyys muuttuu aika nopeasti vitutukseksi arjessa.

Harmi, että auto on etuveto :D
 
Tää on vähän kaksipiippuinen juttu. Mulla yhdistyy puhelin automaattisesti bluetoothilla autoon ja voin sen avulla kontrolloida kaikkea mitä tapahtuu - varmaan myös puheohjauksella, jos tykkäisin puhelimelle jutella. En keksi yhtään syytä miksi haluaisin ne samat asiat siihen auton screenille, mutta tiedän kyllä, että jotkut rämppäävät mielummin sitä screeniä.

Teslan navin kielisyydestä toki miinusta, mutta tuossa muita autoja koeajellessani en ollut ihan vakuuttunut niistä tarjotuista laturireitityksistä kun siellä oli läntätty suunnitelmaan kaiken maailman markettilatauksia, joista tietää katsomattakin, että tarjolla on nopeuden sijaan vain pahaa oloa ja ahdistusta jossain ostoshelvetin/ABC:n pihalla. En tutkinut, mutta toivoisin, että tuossa omassa tulevassa autossani saa ainakin suoraan feidata nuo ei toivotut mestat pois niin ettei se jatkossa sellaisia enää ehdottelisi. Toki tuo pelkät superit on joillain reiteillä rajoite, joka aiheuttaa ylimääräisiä napin painalluksia navissa matkan aikana, jos ne eivät ole itselle preferoituja latauspaikkoja, mutta sama tapahtuu toisinpäin näillä all inclusive ratkaisuilla, jossa on sitä paskaakin mukana. Lisäksi se automaattinen esilämmitys ja varauksin myös kameratolpat ovat kiva - ja erityisen kiva sellaiselle, joka ei tiedä sen esilämmityksen merkitystä / osaisi sellaista itse käyttää. Jos oikein ymmärsin, niin esim. korealaisissa täytyy käydä jostain toisesta valikosta rämppämässä tuo toiminnallisuus päälle (eli vaatii tietämystä siitä mitä se tekee ja että sitä on hyvä käyttää). Lisäksi se taitaa olla jotenkin typerästi rajoitettu niin, että pitäisi olla yli 23% akkua kun menee lataamaan tai lämmitys loppuu, joka on äkkiseltään ajateltuna ihan älytöntä (voi olla että käsitin tämän väärin). Vaggineiden kanssa en päässyt niin pitkälle, että olisin tuon toiminnallisuuden ns. seamless integraatiota alkanut selvittelemään.
Ei tuo Bluetooth ole yhtään sama asia. Car Play näyttää kartan mittaristossa ja reittiohjeet hudissa, minkä lisäksi navin äänet tulee auton kajareista, vaikka olisi radio päällä. Bluetoothin kautta puhelimen äänet kuuluu vain, jos lähteeksi on valinnut sen Bluetoothin eli vaikka radion kanssa ei äänet tule läpi. Teslan tapauksessa ei toki hudia eikä mittaristoa ole, mutta onhan siinäkin aika paljon isompi ruutu ja paremmalla paikalla, kuin mitä puhelintelineen kanssa on. Niin kivempi siitä plärätä sitä karttaa ja audiota, kuin puhelimen pikku ruudulta.

Noita laturioperaattoreita voi myös valita, samoin kuin minimitehoa. Ja jotkut kovasti vihatut laturit voi pistää ignore listalle, jolloin niitä ei ehdoteta enää koskaan. Näin siis Bemarilla, mutta varmaan muillakin saksalaisilla on vastaavat valinnat. Kameratolpat näytetään hudissa vaikkei olisi mikään navi päällä. Toki auton oman navin kanssa se osaa varoittaa niistä paremmin tapauksessa, jossa kamera on reitin varrella. Muuten se joutuu arvaamaan reitin ja näyttää joskus kameraa turhaan, kun kääntyykin pois jo ennen sitä.
Kävin koeistumassa ID.2:n, muutama kuva:
Jännästi halvemmassa autossa on isompi mittaristo kuin missään kallimmaassa id sarjalaisessa. Ehkä sitten tuon kakkosen jälkeen tulevissa ollaan siirtymässä takaisin perinteisempään designiin?
 
Hirveän näköistä tuo kirkas muovi ympäri tuota KIA EV3:sta. Halpuutus näkyy kaikessa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


:sick::sick:

Mikä helvetti tuo on?! :lol:

Jo ulkopuolelta nauratti, mutta siinä vaiheessa kun takakontti avattiin niin kahvit lensi näppäimistölle. Ei se ollutkaan liftback vaan ruumishuone! Puuttuu enää kiskot jolla kalmo työnnetään säilytykseen tuonne onkaloon.
 
Ei tuo Bluetooth ole yhtään sama asia. Car Play näyttää kartan mittaristossa ja reittiohjeet hudissa, minkä lisäksi navin äänet tulee auton kajareista, vaikka olisi radio päällä. Bluetoothin kautta puhelimen äänet kuuluu vain, jos lähteeksi on valinnut sen Bluetoothin eli vaikka radion kanssa ei äänet tule läpi. Teslan tapauksessa ei toki hudia eikä mittaristoa ole, mutta onhan siinäkin aika paljon isompi ruutu ja paremmalla paikalla, kuin mitä puhelintelineen kanssa on. Niin kivempi siitä plärätä sitä karttaa ja audiota, kuin puhelimen pikku ruudulta.
En mä Teslassa sitä Bluetoothia mihinkään navigointiin tarvitsekaan - kun siinä on oma navi sitä varten joka laskee ne reitit ja näkyy ruudulla - vaan juuri niiden kaiken maailman soitinten yms. puhelimessa olevien juttujeni käyttöön. En mä ikinä käytä niitä auton multimedia-appeja yhtään mihinkään kun en näe siinä mitään järkeä. Luuri on kiinni autossa ja voin hoitaa ne sitä kautta. Jos kuuntelen äänikirjaa, spotifyita tai vaikka viestejäni, niin en tarvitse sitä auton näyttöä siinä mihinkään.
Lähinnä tossa naviasiassa ja niiden reittisuunnitelmissa alleviivasin omaa fiilistäni siitä kumpi tapa parempi. Teslan pelkät superit, tai merkin x -kaikki.. Molemmissa joutuu luultavasti säätämään. Teslassa silloin, jos omalle reitille ei osu sopivasti niitä supereita, niin poistat lataukset ja lisäät ne matkalla itse, ja muissa, että saat suodatettua roskat pois ja tsekattua itselleen mieluisimmat laturit. Tossa Teslan tapauksessa hyvää on se, että silloin kun niitä supereita osuu reitille, niin se on aika täydellinen, koska ne laturit ovat jotain Pyhtäätä, Äänekoskea ja Vierumäkeä lukuunottamatta priimaa riippumatta siitä onko siellä 1 vai 15 autoa lataamassa. Omilla reiteillä väittäisin, että joudun huomattavasti enemmän säätämään sen seuraavan auton kanssa joka ei ole Tesla..
 
Kyllähän tämä Solid state kehitys etenee. Tiedä siitä sitten mikä on aikataulu kaupalliseen tuotteeseen.


Alkuperäinen tiedote :

Uskon vasta kun tuollaisen voi oikeasti ostaa heti mukaansa jostain. Toyotakin piti tuoda ties kuinka monta vuotta sitten, mutta aika hiljaista on pidellyt. Ei kovin suuri luotto ole kyllä että olisi tulossa ihan lähivuosina oikeasti.
 
Osaisko joku vähän autojen suunnittelemiseen/valmistamiseen enemmän perehtynyt selittää tätä trendiä että nyt onkin taas kaikki uudet sähkikset etuvetoisia, että säästääkö sillä todellakin niin paljon? Onhan se selvää kun tehdään suora polttis konversio, että se on etuveto, mutta kun tuntuu että nyt kaikki puhtaalta pohjalta suunnitellut sähkärit onkin tässä budjettiluokassa etuvetoja.

Todella paljon harmittaa kun itse olin siinä uskossa että sähkisten yleistymisen kautta tulisi takavetoisten autojen renesanssi.
 
Osaisko joku vähän autojen suunnittelemiseen/valmistamiseen enemmän perehtynyt selittää tätä trendiä että nyt onkin taas kaikki uudet sähkikset etuvetoisia, että säästääkö sillä todellakin niin paljon? Onhan se selvää kun tehdään suora polttis konversio, että se on etuveto, mutta kun tuntuu että nyt kaikki puhtaalta pohjalta suunnitellut sähkärit onkin tässä budjettiluokassa etuvetoja.

Todella paljon harmittaa kun itse olin siinä uskossa että sähkisten yleistymisen kautta tulisi takavetoisten autojen renesanssi.

Ainakin talviajossa ottaisin etuvedon. Pieksee 100-0 takatuupparit. Muutenkin sinne etutilaan on varmaan helpompi tunkea koko tekniikka.
 
En mä Teslassa sitä Bluetoothia mihinkään navigointiin tarvitsekaan - kun siinä on oma navi sitä varten joka laskee ne reitit ja näkyy ruudulla - vaan juuri niiden kaiken maailman soitinten yms. puhelimessa olevien juttujeni käyttöön. En mä ikinä käytä niitä auton multimedia-appeja yhtään mihinkään kun en näe siinä mitään järkeä. Luuri on kiinni autossa ja voin hoitaa ne sitä kautta. Jos kuuntelen äänikirjaa, spotifyita tai vaikka viestejäni, niin en tarvitse sitä auton näyttöä siinä mihinkään.
Lähinnä tossa naviasiassa ja niiden reittisuunnitelmissa alleviivasin omaa fiilistäni siitä kumpi tapa parempi. Teslan pelkät superit, tai merkin x -kaikki.. Molemmissa joutuu luultavasti säätämään. Teslassa silloin, jos omalle reitille ei osu sopivasti niitä supereita, niin poistat lataukset ja lisäät ne matkalla itse, ja muissa, että saat suodatettua roskat pois ja tsekattua itselleen mieluisimmat laturit. Tossa Teslan tapauksessa hyvää on se, että silloin kun niitä supereita osuu reitille, niin se on aika täydellinen, koska ne laturit ovat jotain Pyhtäätä, Äänekoskea ja Vierumäkeä lukuunottamatta priimaa riippumatta siitä onko siellä 1 vai 15 autoa lataamassa. Omilla reiteillä väittäisin, että joudun huomattavasti enemmän säätämään sen seuraavan auton kanssa joka ei ole Tesla..
Okei, ymmärsin navin osalta siis väärin. Tuohon käyttöön se bluetooth on toki riittävä, mutta heille ketkä haluavat käyttää vaikka Wazea ruuhkien välttämiseksi, niin se Carplay on hyvä lisä. Eihän sitä aina ole pakko käyttää, mutta on vaihtoehto.

Sama noissa latureissa. Jos siellä on kaikki valittavissa, niin on mahdollista valita itselle mieluisa, kun taas jos siellä on vaan yhden operaattorin laturit, niin siinä sitten ollaan. Jos en aja yksin, niin apukuski käytännössä lisäilee sen mieluisen laturin sinne aina käsin sen mukaan missä halutaan taukoilla. Yksin ajaessa taas käytän mieluummin auton ehdotusta, niin ei tarvitse säätää. Jälleen, vaihtoehto on minusta parempi, kuin asenne, että valmistaja päättää.
Osaisko joku vähän autojen suunnittelemiseen/valmistamiseen enemmän perehtynyt selittää tätä trendiä että nyt onkin taas kaikki uudet sähkikset etuvetoisia, että säästääkö sillä todellakin niin paljon? Onhan se selvää kun tehdään suora polttis konversio, että se on etuveto, mutta kun tuntuu että nyt kaikki puhtaalta pohjalta suunnitellut sähkärit onkin tässä budjettiluokassa etuvetoja.

Todella paljon harmittaa kun itse olin siinä uskossa että sähkisten yleistymisen kautta tulisi takavetoisten autojen renesanssi.
stabbulamuksen vastauksen lisäksi luulen, että lyhyeen autoon etuveto on helpompi saada vakaaksi. Takaveto pyörähtää helpommin, kun on lyhyt akseliväli. Toki ajonvakautus sitä pyrkii estämään, mutta kiihtyvyys jää silloin huonoksi, kun pienikin sutiminen estetään. Lisäksi pikkuautossa tilat on tiukassa, jolloin etuvetoon voi rakentaa syvän kontin, johon mahtuu hyvin tavaraa, vaikka kontti onkin lyhyt. Eli sanoisin syynä olevan ajovakaudessa ja tilankäytössä. Voi olla että jotain hintaetuakin on siinä, että kaikki tekniikka on yhdessä paikassa.
 
Osaisko joku vähän autojen suunnittelemiseen/valmistamiseen enemmän perehtynyt selittää tätä trendiä että nyt onkin taas kaikki uudet sähkikset etuvetoisia, että säästääkö sillä todellakin niin paljon? Onhan se selvää kun tehdään suora polttis konversio, että se on etuveto, mutta kun tuntuu että nyt kaikki puhtaalta pohjalta suunnitellut sähkärit onkin tässä budjettiluokassa etuvetoja.

Todella paljon harmittaa kun itse olin siinä uskossa että sähkisten yleistymisen kautta tulisi takavetoisten autojen renesanssi.
Iso syy varmaan se että saadaan lyhytperäisen auton muuten hyvin pieneksi jäävää tavaratilaa kasvatettua. Ks. nuo ylempänä olevat kuvat ID2:sta missä sinne takamoottorin paikalle mahtuu monta kaljakoria.
 
Ainakin talviajossa ottaisin etuvedon. Pieksee 100-0 takatuupparit. Muutenkin sinne etutilaan on varmaan helpompi tunkea koko tekniikka.
Tämä on kyllä totta jos joutuu yhtään hankalampaan paikkaan. Sitä, että vetäviä pyöriä voi käännellä, osaa arvostaa. Se antaa lisää pelivaraa liikkeelle pääsemiseen.

Normiajossa sitten se ja sama, kunhan vaan takavetoisella lukkiutumattomuus toimii myös ilman jarruja regen päällä, eikä ole heti poikittain.
 
Sama noissa latureissa. Jos siellä on kaikki valittavissa, niin on mahdollista valita itselle mieluisa, kun taas jos siellä on vaan yhden operaattorin laturit, niin siinä sitten ollaan. Jos en aja yksin, niin apukuski käytännössä lisäilee sen mieluisen laturin sinne aina käsin sen mukaan missä halutaan taukoilla. Yksin ajaessa taas käytän mieluummin auton ehdotusta, niin ei tarvitse säätää. Jälleen, vaihtoehto on minusta parempi, kuin asenne, että valmistaja päättää.
Siis Teslassahan on myös kaikki valittavissa, mutta auto ei itse sisällytä muita kun Supereita reittisuunnitelmaan. Jos ehdotettu super ei maistu, niin voit poistaa ne suunnitelmasta ja täpätä matkalla haluamasi laturin kohteeksi (jos tarvitsee esilämmittää). Jos ehdotus ok, niin ei tarvitse koskea. Eli käytännössä samat temput, jotka kuvailitte tekevänne autolla, joka valitsee ne mallilla random. Tommosen randominhan kyllä saa varmasti ajan kanssa opetettua ihan hyväksi, jos siellä voi filtteröidä muistiin esim. että käytetään ainoastaan Ionity, Super, Neste, St1, Recharge ja mieluiten vielä niin, että älä ehdota koskaan kohdetta jossa autossa yli 20% akkua etc. Sen verran tuon uuden autoni juttuja nyt tutkinut, että näköjään pitää filtteröidä myös kaikki muut kuin 800v laturit pois (Eli ainakaan supereilla ei Kian kanssa tee mitään).
 
Ainakin talviajossa ottaisin etuvedon. Pieksee 100-0 takatuupparit. Muutenkin sinne etutilaan on varmaan helpompi tunkea koko tekniikka.

Olen nyt ajanut toista talvea etuvetoisella täyssähköllä (Renault Megane e-Tech), kun melkein kaikki aikaisemmat autoni ovat olleet nelivetoisia. Täytyy sanoa, että en ole kauhean kiinnostunut siitä voittaako etuveto takavedon vai toisinpäin, kun ne molemmat ovat ihan persauksesta. :lol:

Tykkään Meganesta muuten kovasti, mutta se on kyllä ensimmäinen ja viimeinen vajaavetoinen auto, jonka erehdyn ostamaan. Jos rahat eivät seuraavaa autoa hankkiessa riitä nelivetosähkäriin, niin palaan vaikka sitten mieluummin polttomoottoriautoon. Ero ajamisen stressaavuudessa etuvedon ja nelivedon välillä on iso.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


:sick::sick:


Rattikin on väriä myöten kuin Sojuz-sukkulasta varastettu. Takaluukku on tehokkaasti kyllä rampautettu, syvyyssuunnassa olis tilaa, mutta luukku on alkuperäisen minin peräluukun kokoinen, ja jää vielä törröttämään niin että pään iskee siihen on yrittää vähänkin syvemmälle jotain laittaa.
 
Rattikin on väriä myöten kuin Sojuz-sukkulasta varastettu. Takaluukku on tehokkaasti kyllä rampautettu, syvyyssuunnassa olis tilaa, mutta luukku on alkuperäisen minin peräluukun kokoinen, ja jää vielä törröttämään niin että pään iskee siihen on yrittää vähänkin syvemmälle jotain laittaa.
Tuo luukku näyttää jopa Model 3:sta selvästi pienemmältä.
 
Siis Teslassahan on myös kaikki valittavissa, mutta auto ei itse sisällytä muita kun Supereita reittisuunnitelmaan. Jos ehdotettu super ei maistu, niin voit poistaa ne suunnitelmasta ja täpätä matkalla haluamasi laturin kohteeksi (jos tarvitsee esilämmittää). Jos ehdotus ok, niin ei tarvitse koskea. Eli käytännössä samat temput, jotka kuvailitte tekevänne autolla, joka valitsee ne mallilla random. Tommosen randominhan kyllä saa varmasti ajan kanssa opetettua ihan hyväksi, jos siellä voi filtteröidä muistiin esim. että käytetään ainoastaan Ionity, Super, Neste, St1, Recharge ja mieluiten vielä niin, että älä ehdota koskaan kohdetta jossa autossa yli 20% akkua etc. Sen verran tuon uuden autoni juttuja nyt tutkinut, että näköjään pitää filtteröidä myös kaikki muut kuin 800v laturit pois (Eli ainakaan supereilla ei Kian kanssa tee mitään).
Tavallaan aika sama lopputulos kieltämättä. Ja sinänsä toki ymmärrettävä päätös suosia omaa verkostoa noissa ehdotuksissa, mutta vähän ikävä, että se sitten mieluummin ajattaa kiertotietä, kuin ehdottaisi kilpailijaa. Ei tokikaan ongelma heille, ketkä asian tietävät ja etsii laturit manuaalisesti. Tuossa "randomissa" on kumminkin se hyvä, että näet missä kohtaa kannattaa ladata auton mielestä ja jos juuri se laturi ei nappaa, voi siitä läheltä etsiä toisen. Kun taas jos superi on sivussa reitiltä, on vähän hankalampi etsiä sopivalta etäisyydeltä laturia, ellei sitten osaa itse arvioida niin hyvin, missä kohtaa matkaa akkua on se 10% jäljellä. Itse en osaa tai viitsi siyä laskea. Eikä tuolla väliä tietty ole, jos ei ole kiire. Lataa sitten silloin kun sattuu haluamaan pitää taukoa.
Tuon prosentin saa tosiaan valita asetuksista, että millä prosenteilla mennään laturille ja se voi olla eri, kuin kotiin. Kotiin kun voi huoletta tulla tyhjällä akulla, mutta julkiselle haluaa jättää vähän pelivaraa, jos laturi onkin pois käytöstä tai varattu.

Tuo 400 V ja 800 V on tällä hetkellä vähän hankala homma, kun 800 V autot lataa hitaammin 400 V latureilta, kuin 400 V autot samalta laturilta. Jolloin se hienosti paperilla lataava auto voikin arjessa olla jopa hitaampi. Toki sitten, kun isompi osa latureista on isompaa jännitettä, niin siitä alkaa olla todellista hyötyä. Nyt on vielä siinä ja siinä, onko joku Teslan tapainen hyvin lataava 400 V auto kumminkin yleensä jopa nopeampi.
 
Tuon vaan pystyy kiertämään vaikka laittamalla rahatukon lompakosta peilin ja katon väliin (tai mitä siellä lompakossa nyt sattuukin olemaan, itselläni oli vaan kuitteja)

Mulla on sisäkamerassa sellainen läppärin kamerasuoja liukuluukulla.

Tosin Teslan tapauksessa kameran peittäminen johtaa siihen että ratista pitää vääntää tukevammin autopilotin pitämiseksi päällä, joten mieluummin nauttii paremmasta APstä, antaa kameran kuvata ja välttää alaspäin katselua.
 
Ellet asu jossain tuntureilla tms. korvessa niin ei todellakaan ole, ruuhka-Suomessa todellinen tarve nelivedolle on hyvin lähellä nollaa eikä normiajossa nelivedon puute pitäisi stressata yhtään.
Kyllä se neliveto on ihan kiva, kun tuppaa lunta ruuhka-alueelle. Tiet menevät ihan hirveäksi mössöksi, kun kunnossapito ei ehdi paikalle kuin vasta joskus. Nimim. edellinen oli viimeinen vajaavetoinen, jonka itselle hankin. Sähkömoottorien tulon jälkeen on aika vähän syitä miksei suurin osa autoista voisi olla nelivetoisia. Ihan pienimmät ja halvimmat tietty ovat oma ryhmänsä.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


:sick::sick:

Joo. Vähän sama homma, kun Ioniq 6:n kanssa. Varmaan teknisesti hieno kampe, mutta sedan on ruma, kuin saatana niin ei tuota kukaan osta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se neliveto on ihan kiva, kun tuppaa lunta ruuhka-alueelle. Tiet menevät ihan hirveäksi mössöksi, kun kunnossapito ei ehdi paikalle kuin vasta joskus. Nimim. edellinen oli viimeinen vajaavetoinen, jonka itselle hankin. Sähkömoottorien tulon jälkeen on aika vähän syitä miksei suurin osa autoista voisi olla nelivetoisia. Ihan pienimmät ja halvimmat tietty ovat oma ryhmänsä.

Tämä. Kyllä se kaksivetoisella ajaminen on rimpuilua normaalissa talvisäässä. Etuvetoisella rimpuilua ja takavetoisella venkoilua.
 
Kyllä se neliveto on ihan kiva, kun tuppaa lunta ruuhka-alueelle. Tiet menevät ihan hirveäksi mössöksi, kun kunnossapito ei ehdi paikalle kuin vasta joskus. Nimim. edellinen oli viimeinen vajaavetoinen, jonka itselle hankin. Sähkömoottorien tulon jälkeen on aika vähän syitä miksei suurin osa autoista voisi olla nelivetoisia. Ihan pienimmät ja halvimmat tietty ovat oma ryhmänsä.

Joo, en epäile että on "ihan kiva" mutta siinä hirveässä mössössä pärjää ihan hienosti vajaavetoisellakin ja noita mössökelejä on loppupeleissä niin harvoin että aika vähäiseksi jää ilot nelivedosta.

Se että vajaavetoisella ajaminen aiheuttaa stressiä kertoo vain puutteellisista ajotaidoista - tämä siis ruuhkasuomen osalta, jossain syrjemmässä on aivan varmasti tarvetta nelivedolle useamminkin.
 
Tämä. Kyllä se kaksivetoisella ajaminen on rimpuilua normaalissa talvisäässä. Etuvetoisella rimpuilua ja takavetoisella venkoilua.

Tää menee vähän siihen samaan kastiin kuin että pitää olla vähintään 300hp jotta pystyy turvallisesti ohittamaan maantiellä tai tulla rampeista motarille.

Jos on kunnon talvirenkaat alla niin normaalissa talvisäässä vajaavetoiset liikkuu ihan hienosti ilman rimpuilua tai venkoilua, jos rimpuilee tai venkoilee paljon niin sitten joko rengasliikkeeseen tai suljetulle alueelle harjoittelemaan ajamista.
 
Ero ajamisen stressaavuudessa etuvedon ja nelivedon välillä on iso.
Niin tarkoitatko lumella/loskalla? Olen ihan samaa mieltä, ainoa mutta on että täällä etelässä, ainakin Varsinais-Suomessa ovat talven nelivetopäivät todella harvinaisia nykyään. Kesällä ei sitten sähkärillä uskalla lähteä mökkitietä pahempaan maastoon..mut olishan se (jatkuva) neliveto kiva.
 
Ellet asu jossain tuntureilla tms. korvessa niin ei todellakaan ole, ruuhka-Suomessa todellinen tarve nelivedolle on hyvin lähellä nollaa eikä normiajossa nelivedon puute pitäisi stressata yhtään.
Ei ratti mies tarvitsekkaan mutta ei kylla aidilleni muuta kuin oikeita neliveto hommaa. Kylla sita vaan haja-asutusaluilla tulee useastikkin tilanteita etta taytyy ennen aura autoa olla liikenteessa ja autolla ajaminen voi olla haparoivaa vaikka sita on tehty 50 vuotta.
 

Eli menkää tonne käymään tuota ikuisuusvääntöä.
 
Mikä helvetti tuo on?! :lol:

Jo ulkopuolelta nauratti, mutta siinä vaiheessa kun takakontti avattiin niin kahvit lensi näppäimistölle. Ei se ollutkaan liftback vaan ruumishuone! Puuttuu enää kiskot jolla kalmo työnnetään säilytykseen tuonne onkaloon.
Kia EV4 sedan on automalli, jossa hatchbackiin verrattuna 30 cm pidemmän peräylityksen ja muotoilun ansiosta on saavutettu Cd 0,23, mikä tuo rangeen samalla isolla akulla 40 km lisäystä vs. pystyperä (WLTP 630 km vs. 590 km). Samalla tavaratilan VDA-litrat kasvavat 435 l -> 490 l, mutta luukku tietysti ei ole niin kätevä kuin pystyperässä.

Kutsutko kaikkia sedaneita ruumishuoneiksi, vai oliko tuon aukon korkeus muita uusia sedaneita matalampi? Vai näyttikö tavaratila pimeältä videon välityksellä? Vai tekeekö tavaratilan pohjan 110 cm pituus tuosta ruumishuoneen?

Viistoperä olisi tietenkin sedania käytännöllisempi, mutta eipä sellaista ole kilpailevassa Model 3:ssakaan, vaikka ihan hyvin voisi olla vastaava kuin Model S:ssä.

Verrataan uusinta isoakkuista kaksivetoista isoveli EV6:tta tuohon naurua ja kahvipärskettä aiheuttaneeseen EV4 sedaniin.

EV6 LR (84 kWh) 2WD:
-pituus 469,5 cm
-akseliväli 290 cm
-leveys 188 cm
-korkeus 157,5 cm
-omamassa 1 950 kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 80,0 kWh
-WLTP 582 km
-vehicle 13,75 kWh/100 km

EV4 Sedan LR (81 kWh) 2WD:
-pituus 473 cm
-akseliväli 282 cm
-leveys 186 cm
-korkeus 148 cm
-omamassa xxxx kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 78,0 kWh
-WLTP 630 km
-vehicle 12,38 kWh/100 km

EV4 tulee varmasti olemaan halvempi kuin EV6. Jos ei tarvitse SUV:a tai monikäyttökoria, niin onhan se ihan fiksua päästä hieman pienemmällä akulla lähes puolensataa kilometriä pidemmälle. Tuo nauramasi EV4 sedan on Kian ensimmäinen normikorkuinen auto (148 cm), eli suora kilpailija Model 3:lle.

Rengaskokokin on ihan järkevä 215/60R17.

Voi tuo jonkun esteetikon silmään olla ruma. Numerot kuitenkin ovat aiempaa Kian tarjontaa nätimpiä, jos arvostaa pientä kulutusta tai toimintamatkaa.

Harmi, ettei vieläkään ole julkaistu Model 3 -tapaista autoa viistoperänä. Model 3 on sedan, ja vanhoissa Ioniqeissa oli pieni akku.

Jotain tällaista (suluissa Model 3 75 kWh RWD TEL):
-viistoperä 500-600 l, eli iso luukku ja koiraystävällinen (sedan 594 l, ahdas luukku, ei koirille)
-pituus 4,7 m (4,72 m)
-akseliväli 2,9 m (2,875 m)
-leveys 176 cm (185 cm)
-korkeus 145 cm (144 cm)
-renkaat 195-215 mm (235 mm)
-profiili 55-60 % (45 %)
-vanteet 16-17" (18")
-vierinvastus A (A?)
-omamassa 1 750 kg (1 825 kg)
-Cd 0,21-0,22 (0,219)
-akun netto 75 kWh (75 kWh)
-WLTP Vehicle 9,9 kWh/100 km (10,7 kWh/100 km)
-WLTP 758 km (702 km)

Tietty neliveto ja joku 160 mm maavara olisi kiva, tosin silloin olisi turhan haastavaa päästä kulutuksessa alle kympin. Oikein pitkää toimintamatkaa arvostava voisi haluta 100 kWh akun, mikä kasvaneen korkeuden ja lisämassan takia sekin kuluttaisi 9,9 sijaan noin 10,4-10,5 satasella. Silti WLTP olisi 952-962 km.

Suurin osa uusista sähköautoista on omaan makuun turhan leveitä, korkeita, epäaerodynaamisia, raskaita, isopyöräisiä ja kallisrenkaisia syöppöjä.




Edit. Lisätty Model 3.

Edit2. Ainakaan et ole pitänyt EV6:tta liian rumana, koska olet kysellyt sen toimitusaikaa. Muutenkin EV4 Sedania on hyvä vertailla EV6:een eri korimalleista huolimatta tai juuri siksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ev4 on tosin 400V arkkitehtuurilla, joten hintahan tuossa aika paljon ratkaisee. Mutta keskipöytä on edelleen vähän wtf tasoa ja vaikka toi keula on ihan siisti niin onhan tuo muuten ulkoa omaan makuun aika kauhean näköinen.
 
Kia EV4 sedan on automalli, jossa hatchbackiin verrattuna 30 cm pidemmän peräylityksen ja muotoilun ansiosta on saavutettu Cd 0,23, mikä tuo rangeen samalla isolla akulla 40 km lisäystä vs. pystyperä (WLTP 630 km vs. 590 km). Samalla tavaratilan VDA-litrat kasvavat 435 l -> 490 l, mutta luukku tietysti ei ole niin kätevä kuin pystyperässä.

Kutsutko kaikkia sedaneita ruumishuoneiksi, vai oliko tuon aukon korkeus muita uusia sedaneita matalampi? Vai näyttikö tavaratila pimeältä videon välityksellä? Vai tekeekö tavaratilan pohjan 110 cm pituus tuosta ruumishuoneen?

Viistoperä olisi tietenkin sedania käytännöllisempi, mutta eipä sellaista ole kilpailevassa Model 3:ssakaan, vaikka ihan hyvin voisi olla vastaava kuin Model S:ssä.

Jos oikein muistan, niin olet jo hankkinut EV6:n. Verrataan sellaista uusinta isoakkuista kaksivetoa tuohon naurua ja kahvipärskettä aiheuttaneeseen EV4 sedaniin.

EV6 LR (84 kWh) 2WD:
-pituus 469,5 cm
-akseliväli 290 cm
-leveys 188 cm
-korkeus 157,5 cm
-omamassa 1 950 kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 80,0 kWh
-WLTP 582 km
-vehicle 13,75 kWh/100 km

EV4 Sedan LR (81 kWh) 2WD:
-pituus 473 cm
-akseliväli 282 cm
-leveys 186 cm
-korkeus 148 cm
-omamassa xxxx kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 78,0 kWh
-WLTP 630 km
-vehicle 12,38 kWh/100 km

EV4 tulee varmasti olemaan halvempi kuin EV6. Jos ei tarvitse SUV:a tai monikäyttökoria, niin onhan se ihan fiksua päästä hieman pienemmällä akulla lähes puolensataa kilometriä pidemmälle. Tuo nauramasi EV4 sedan on Kian ensimmäinen normikorkuinen auto (148 cm), eli suora kilpailija Model 3:lle.

Rengaskokokin on ihan järkevä 215/60R17.

Voi tuo jonkun esteetikon silmään olla ruma. Numerot kuitenkin ovat aiempaa Kian tarjontaa nätimpiä, jos arvostaa pientä kulutusta tai toimintamatkaa.

Harmi, ettei vieläkään ole julkaistu Model 3 -tapaista autoa viistoperänä. Model 3 on sedan, ja vanhoissa Ioniqeissa oli pieni akku.

Jotain tällaista:
-viistoperä 500-600 l, eli iso luukku ja koiraystävällinen
-pituus 4,7 m
-akseliväli 2,9 m
-leveys 176 cm
-korkeus 145 cm
-renkaat 195-215 mm
-profiili 55-60 %
-vanteet 16-17"
-vierinvastus A
-omamassa 1 750 kg
-Cd 0,21-0,22
-akun netto 75 kWh
-WLTP Vehicle 9,9 kWh/100 km
-WLTP 758 km

Tietty neliveto ja joku 160 mm maavara olisi kiva, tosin silloin olisi turhan haastavaa päästä kulutuksessa alle kympin. Oikein pitkää toimintamatkaa arvostava voisi haluta 100 kWh akun, mikä kasvaneen korkeuden ja lisämassan takia sekin kuluttaisi 9,9 sijaan noin 10,4-10,5 satasella. Silti WLTP olisi 952-962 km.

Suurin osa uusista sähköautoista on omaan makuun turhan leveitä, korkeita, epäaerodynaamisia, raskaita, isopyöräisiä ja kallisrenkaisia syöppöjä.


Et taida niitä ihan kaikkein huumorintajuisimpia kavereita olla? :)

Mutta niin, tuo sedanhan nyt vaan on ihan järjettömän ruma auto! Ruumishuonefiilis tuli matalasta luukusta ja pitkästä, matalasta ja pimeästä kontista. Ei sen kummempaa, relaa! Saa tuosta autosta tykätä, jos ilmanvastuslaskelmat on se mistä saa kiksinsä.

Jos oikein muistan, niin olet jo hankkinut EV6:n. Verrataan sellaista uusinta isoakkuista kaksivetoa tuohon naurua ja kahvipärskettä aiheuttaneeseen EV4 sedaniin.
Muistat väärin.
 
Ellet asu jossain tuntureilla tms. korvessa niin ei todellakaan ole, ruuhka-Suomessa todellinen tarve nelivedolle on hyvin lähellä nollaa eikä normiajossa nelivedon puute pitäisi stressata yhtään.
No "tarve" on tietty määritelykysymys, mutta kyllä monesti on talvella sen verran liukasta että jo ihan liikennevaloista lähtemisessä stressaa se jatkuva sutiminen. Jotenkin vielä tuntuu että etuveto lähtee paremmin, kun vetävä pyörä on nopeammin risteysalueella jossa on parempi pito kuin ennen valoja jossa jää on kiillottunut. Takaveto vaan sutii ja sutii ja sutii. Eikä painon siirtokaan auta kun on niin liukasta. Neliveto taas lähtee hyvin eleettömästi ilman suurempaa sutimista. Varsinkin jos joutuu liukkaaseen ylämäkeen pysähtymään valoihin, niin se vähentää stressiä huomattavasti kun tietää että tästä pääsee liikkelle helposti.
 
Onhan tuo EV4 sedan kyllä aivan käsittämättömän ruma auto. Vissiin yrittävät pistää vielä paremmaksi/rumemmaksi sisarmalli Ioniq 6:sta. Täytyy kyllä sanoa, että melkoinen suoritus kyllä tuokin, että onnistuivat tekemään vielä huonomman takaluukun kuin model 3:ssa. :D
 
Et taida niitä ihan kaikkein huumorintajuisimpia kavereita olla? :)

Mutta niin, tuo sedanhan nyt vaan on ihan järjettömän ruma auto! Ruumishuonefiilis tuli matalasta luukusta ja pitkästä, matalasta ja pimeästä kontista. Ei sen kummempaa, relaa! Saa tuosta autosta tykätä, jos ilmanvastuslaskelmat on se mistä saa kiksinsä.


Muistat väärin.
Kieltämättä en ole niin huumorintajuinen, että kykenisin kaivamaan kummemmin hupia siitä, että joku kertoo jonkun automallin olevan ruma - ja on oikeastikin juuri sitä mieltä. Yllätys ja hauskuus puuttuvat.

Kaikki nykysedanit ovat ruumishuoneita, jos kriteerit ovat: matala luukku sekä pitkä matala ja pimeä kontti.

Auton rumaksi haukkuminen voi joskus olla paikallaan, mutta toistaiseksi alle 1,5 m korkeiden aerodynaamisten 70+ kWh järkihintaisten alle paritonnisten uusien tarjonta on niin ohutta (Model 3 ja Ioniq 6), että en rieku, vaikka mitä Fiat Multiplaa pukkaisi. Tuo oli Kian avausmalli siihen luokkaan. Ihan se ei vielä pääse Model 3:n kulutuksiin. Ioniq 6:een verrattuna tuossa on halvempi hinta ja lyhyempi kori, mutta silti suurempi tavaratila, eli toivotan EV4 sedanin tervetulleeksi paikkaamaan aukkoa.

En mä kiksejä tuon ilmanvastuslaskuista saanut (0,23 ei ole todellakaan huippua, kun puhutaan vuoden 2025 sähkösedanista). Kunhan ilahduin maltillisesta rengaskoosta, ja siitä, että tuli kolmas vaihtoehto Model 3 ja Ioniq 6 rinnalle. Muiden puolesta ilahduin, sillä mikään noista kolmesta ei kuitenkaan olisi minulle vaihtoehto, koska sedanin umpikontti ei kelpaa.

Kyseinen luokka sattuu olemaan keihäänkärki matkalla kohti pienempää kulutusta. Tarjonnan levitessä yhä useammalle merkille ja takaluukun saranoiden löytäessä ikkunan yläreunan, voi yhä useampi autoilija kyseenalaistaa SUVin tarpeen. Kannattaako maksaa enemmän autoa ostaessa, ladatessa ja rengaskaupoilla, kun rangessakin häviää ja lataustauot kestävät kahdella tapaa kauemmin (akku on laturille saapuessa tyhjempi ja lisäksi se pitää ladata täydemmäksi päästäkseen perille). Tällä hetkellä alle paritonniset matalat 70+ kWh ovat niin amerikkalaisia/rumia/sedaneita, että moni sellainenkin päätyy hankinnassaan SUV:iin, joka ei korkeaa tarvitsisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 981
Viestejä
4 876 825
Jäsenet
78 737
Uusin jäsen
jurgga

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom