- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 843
En ole katsonut ollenkaan videota.@TommiZeliard sut huudettu epäsuorasti! Minun arvaus on ettei 120kmh vauhti vaadi kovinkaan paljon tehoja vielä.
Tuossa ollee monta syytä kuumenemiseen:
1. Tang (brutto 111 kWh) on suuren ajovastuksen auto. Omamassa on 2 705 kg, leveyttä ilman peilejä 196 cm ja korkeutta lähes pakettiautomaiset 175 cm. EVDB 110 km/h@+23 C on 26,5 kWh/100 km vs. pieniakkuinen (brutto 60,0) Model 3:n 14,2 kWh/100 km. Samaan suhteelliseen purkutehoon Tangissa pitäisi siis olla 26,5 / 14,2 * 60,0 = 112,0 kWh brutto. No, yhtä vaille sellainen siinä onkin, mutta suurempaan akkuun on vaikeampi tehdä suhteessa yhtä tehokas jäähdytys. Akun ulkomitoissa ja pinta-aloissa ei näet ole noin suurta eroa kuin kapasiteeteissä (111 / 60).
2. Björnin 1 000 km@120 km/h ja aivan putkeen nopeinta pikalatausta nopein SoC-alue hyödyntäen on ns. happotesti.
3. Edellisistä huolimatta akulle olisi mahdollista järjestää asiallinen jäähdytys - etenkin kyseisessä pikkupakkasessa. @Fact0ry kuitenkin mainitsi Tangin akun sisäiset suuret lämpötilaerot, mikä kielii heikosti toteutetusta lämmönhallinnasta.
4. Voihan siinä olla valmistusvirhekin. Tämä selviäisi uusintatestillä toisella yksilöllä.
Niin se teho@120 km/h, -6 C. Käytän helppouden nimissä vain EVDB:n tietoja.
Kulutus 110 km/h@-10 C on 33,0 kWh/100 km.
Vierinvastukseen tuollainen 2 705 kg 0,0075 Cr:llä käyttää 75-hyötysuhteella 7,4 kWh/100 km riippumatta nopeudesta. Jäljelle jää 25,6 kWh/100 km, josta 3,6 kWh/100 km menköön lämmitykseen ja sähkölaiteille, eli 3,96 kW. Ilmanvastukseen menee silloin häviöineen 22 kWh/100 km. Tällöin 120 km/h kuluttaa ilmanvastukseen 22 * (120 / 110) ^ 2 = 26,2 kWh/100 km, mikä tarkoittaa 31,4 kW.
Tangin kulutus@120 km/h, -10 C olisi 7,4 kWh/100 km + (3,96 + 31,4) / (120 / 100) = 36,9 kWh/100 km. Teho olisi 44,3 kW, eli akun jäähdytystehon tulee olla noin 4,5 kW, jotta akun lämpötila pysyy vakiona. Tauoilla varmaankin tuupataan triplateholla latausta, mikä nostaa akun lämpötilaa, jos jäähdytysteho olisi vain 4,5 kW.
@Vepasto