Yleistä keskustelua sähköautoista

Naurattaa lähinnä kun täällä on useampi sanonut tärkeäksi ominaisuudeksi ja perustellutkin miksi näin on, niin sitten sinä tulet tänne kertomaan että näin ei voi missään nimessä olla. Tämähän tarkoittaa sitä että olet täysin oikeassa jälleen kerran, ja asiasta on ihan turha edes keskustella.
Sille en voi mitään, jos et ymmärrä ketjussa lukemaasi. Ominaisuus on varmasti tärkeä ja hyvä niille jotka sitä käyttävät, sehän on täysin selvää. Olen ollut ihan samaa mieltä siitä. Keskustelu ei koskenut tätä vaan sitä monelleko se ominaisuus on tärkeä. Minä sanon, että täysin puhdas niche feature ja instragram yms. tärppi. Jos se oikeasti lisäisi myyntiä, niin joka ikinen pulju olisi sen jo kopsannut omaan kiuluunsa.

Auto ja sen ohjelmisto on tehty alusta alkaen täysin väärin jos tuollaista featurea ei saa ketterästi tehtyä.
Toteutus on ihan eri asia kuin ominaisuuden vienti tuotantoautoihin saakka. Toki onhan tässä tietysti yksi esimerkki, jossa featuret hajoilee, kun vähän testaillaan ja kehitellään.
 
Sille en voi mitään, jos et ymmärrä ketjussa lukemaasi. Ominaisuus on varmasti tärkeä ja hyvä niille jotka sitä käyttävät, sehän on täysin selvää. Olen ollut ihan samaa mieltä siitä. Keskustelu ei koskenut tätä vaan sitä monelleko se ominaisuus on tärkeä. Minä sanon, että täysin puhdas niche feature ja instragram yms. tärppi. Jos se oikeasti lisäisi myyntiä, niin joka ikinen pulju olisi sen jo kopsannut omaan kiuluunsa.


Toteutus on ihan eri asia kuin ominaisuuden vienti tuotantoautoihin saakka. Toki onhan tässä tietysti yksi esimerkki, jossa featuret hajoilee, kun vähän testaillaan ja kehitellään.
Juujuu, tuli kyllä jo selväksi että me muut ollaan tässä oltu väärässä. Homma on minun puolestani käsitelty. Koitan myös jatkossa panostaa luetun ymmärtämiseen, niin ymmärrän sitten paremmin sinunkin viestisi.
 
Jos ihan aidosti harrastukseen/työhön kuuluu pakollisia ikäviä telttamajoituksia paikoissa joihin autolla saavuttu, niin sitten varmaan ollut aiemminkin ajoneuvo missä yöpyä, ja siihen varmaan ilmastointi iso plussa.
Miksi telttamajoituksen pitäisi olla pakollinen ja ikävä? Itse olen nukkunut Teslassa ihan vain siksi että se on mahdollista, en siksi että olisi pakko.

Autolla pääsee todella upeisiin paikkoihin ja maisemiin retkeilemään ja yön hinta 0€. (No ilmastointi vie vähän sähköä toki) Lisäksi ilmastoidussa autossa on todella hyvä nukkua, itseasiassa aion nukkua autossa ensi kesänä ihan kotipihallanikin jos tulee kovat helteet, koska asunnossani ei ole vielä ilmalämpöpumppua.
 
Auto ja sen ohjelmisto on tehty alusta alkaen täysin väärin jos tuollaista featurea ei saa ketterästi tehtyä.

Toisaalta autossa on aivan kaikki valmiina, tarvitaan vain jokunen koodirivi ja sillä saattaa saada tuhansia autoja myytyä niin miksi ei?
Jos se on valmiina, niin "muutamalla koodirivillä".

Jos auton ohjaus alusta on alunperin suunniteltu siihen että vastuksia voi kytkeä etänä päälle, niin siellä on mietitty ne kuviot. Ei auto teollisuus ole kuitenkaan sähköistynyt niin että tehdään uusi auto, ja suunnitellaan ja toteutetaan se kokonaan puhtaalta pöydältä uusiksi. Auto yhtiöt takoo miljardeja siihen uuteen "ohjauspuoleen". Penkinlämittimet, ratin lämmittimet, lämitettävät lasit jne ovat vanhaa tavaraa, paikallisväylät, ja käyttöliittymät. (ei välttämättä ensimmäisenä vedetty uusiksi) Teknisesti voi toki sinne mennä viestiin sekaan, mutta sitä ei varmaan kovin helpolla haluta, vaan vähintään joku testattu rajapinta. Sitten vähän se että mitä komponentteja sen takia pitää pitää käynnissä. Energiatehokkuuden kannalta ilmastointi vie toki paljon energiaa, ja tarvii ajoakkuja, joten sinä aikana ei tarvi niin nuuka olla.
Toinen ääripää on sitten "keskustietokone" joka ohjaa kaikkea, no siinä sitten toisenlaiset riskit ja ei sitä lähentelevissäkään aina se energia tehokkuus ole ihan nappiin mennyt.

Pilvipalveluissa pilven voi ajatella toimivan jonkinlaisena molarina, mutta ja pitää se sinnekkin koodata, ja auton pitäisi kuitenkin toimia itsenäisesti, ei voi liika nojata pilveen.

Yritän sanoa että se että jos toteutus ei vastaa tämänpäivän toiveita ja vaatimuksia, niin aikanaan ei välttämättä täysin väärin, vaan ehkä jopa edistynyt.

Ja siinä samaa mieltä että pidemmässä juoksussa ne autovalmistajat jotka eivät saa systeemeitään ketteriksi ovat vaikeuksissa. En usko, enkä toivo, että autot kuitenkaan menevät yhden keskitetyn järjestelmän taakse.
 
Tässä on varmaan joku näkemysero, kun ei mielestäni Teslan camp mode ole kyllä mikään leiri. Joo, saa sillä nukuttua mutta ruuanlaitto/lämmitys on kyllä se tärkeämpi itselleni. Mielestäni hienoa että innovoivat moodilla, mutta aika pahasti vajaaksi se on jäänyt kun virran ulosotto on olematonta.

Preferoisin ennemmin noita virran ulosottoja ainakin henkilökohtaisesti, varsinkin kun ilmastointia voi kuitenkin käyttää autossa kuin autossa. Tämä toki johtuu siitä ettei talvella tule nukuttua pidempään leirintäalueella, teltassa eikä täten autossakaan. Tilanne voisi olla eri jos pitäisi pakkasessa autossa nukkua yön yli
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on varmaan joku näkemysero, kun ei mielestäni Teslan camp mode ole kyllä mikään leiri. Joo, saa sillä nukuttua mutta ruuanlaitto/lämmitys on kyllä se tärkeämpi itselleni. Mielestäni hienoa että innovoivat moodilla, mutta aika pahasti vajaaksi se on jäänyt kun virran ulosotto on olematonta.

Preferoisin ennemmin noita virran ulosottoja ainakin henkilökohtaisesti, varsinkin kun ilmastointia voi kuitenkin käyttää autossa kuin autossa.
Yöpymisessä (mm. nukkumiset kotipihassa), niin sen lämmityksen, ilmanvaihdon lisäksi osa arvostaa sitä miten näppärästi sen takapenkin saa sängyksi, ja jos ei kovin privaattiparkki niin ehkä takalasin ja kattolasin kaihtimen lisäksi sivulaisessakin voisi olla jotain.

Tukevia 230v, 400v ulostuloja moni pitää yöpymistä tärkeämpänä, siis ihan muut käyttötarkoitukset mielessä kuin yöpymiset. Ja jos jossain kotipihan kaltaisessa ympäristössä yöpyy, missä valtakunnan sähköverkkoa tarjolla niin autossa riittää tarpeeksi tukeva USB-C pitkälle....

Mutta aivan ilmeisesti sähköretkeilyautoille on kysyntää, Saksalaisilla valmistajilla olisi kyllä runkoa sellaiselle, siis koria missä voisi vähän sisustaa uudistamalla saada jonkinlaiset makuupaikat. ja ehkä Saksasta löytyisi polttoainelämmittimen valmistajiakin, vähän sillain epävirallisesti tuki sellaiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Auto ja sen ohjelmisto on tehty alusta alkaen täysin väärin jos tuollaista featurea ei saa ketterästi tehtyä.

En omista koiraa mutta käsittääkseni näitä rikottuja ikkunoita koirien takia on aika paljon? Tai ainakin kaikki tietävät ilmiön. Ja toki vielä paljon enemmän ihan vaan sitä että koiraa pidetään autossa jonkun aikaa.
Ja kun miettii Teslaa ja telttailua niin sehän vasta väärin onkin tehty, kun ei ole edelleenkään kunnollista virran ulosottoa. Jos "telttailisin autossa" niin kyllä kunnollinen virran ulosottoa olisi minimivaatimus. Tesla ei jatkoon siis.
 
Tuo 300km latausten välillä on aika hyvä suoritus. Omalla autolla autobahn kulutus ollut siellä 40kwh/100km tienoilla joten vähän tiuhempaa joutuu pysähtelemään.
Miten paljon sähköauton kulutus nousee käytännössä tuollaisessa ripeämmässä siirtymäajossa? Siis ei vain repäistä hetkellisesti vaan ajetaan pitkää matkaa liikennetilanteen salliessa esim. 140 km/h tai 160 km/h.
 
Juujuu, tuli kyllä jo selväksi että me muut ollaan tässä oltu väärässä. Homma on minun puolestani käsitelty. Koitan myös jatkossa panostaa luetun ymmärtämiseen, niin ymmärrän sitten paremmin sinunkin viestisi.
Jos jonkun kanssa keskustelu ei napostele niin yleensä parhaiten siitä selviää olemalla vastaamatta henkilölle. Olette nyt vain eri mieltä ja sillä selvä. Tämäkin keskustelu pyörii sellaisen asian ympärillä, josta ei oikein mitään kovaa faktaa ole olemassa niin ei auta kuin jakaa oma mutunsa ja antaa muiden päättää mitä mieltä ovat asiasta.
 
Toki i4 kontti on aavistuksen perseestä nukkumisen kannalta mutta verrattuna läpi satavaan telttaan ni ihan jees.
Miten olis kunnon teltta :)

Koiranomistajana ymmärrään dog moodin tarpeellisuuden. Mutta rahellisesti sanottuna aika marginaaliporukan touhua kuitenkin. Ei niitä koiria suurimmalla osalla ole mukana kauppareissulla tai harrasta jotain aktivisesti koirien kanssa. Hyvä fiitsöri kuitenkin. Jos meillä koirat autossa, niin taitaapi olla aina niin, että toinen puolisko ulkoiluttaa niitä sillä välillä kun toinen on kaupassa. Jos taas yksin likeenteessä, niin koirat ei ole mukana.

Retkeilymoodia on vaikeampi ymmärtää, tai ei, jos asiaa ajettalee hieman amerikkalaisittain. En saatana menisi autoon nukkumaan jos mahdollisuus on ulkona nukkua. Olkoot sitten leirintäalue tai saati sitten oikeasti metsässä jossain. Mutta onhan tämänkin kiva lisä jos välttämättä nyt haluaa nukkua "sisätiloissa" ja teltta on ehdoton nogo.

Onko muuten Teslassa eroa dogimoodin ja cämppismoodin välillä vai ovatko samoja asioita ? Ja paljonkos tälläinen moodi haukkaa energiaa / tunti ? Ja miten nämä eroavat siitä normaalista moodista jossa auto on vain "käynnissä" ? ( ajovalot nyt ainakin on pois, olettaisin )

Joskun kun on tullut odoteltua autossa hieman pidempään, olen kaivannut sellaista kulutusmittaria josta näkisi paljonko energiaa kuluu tai mikä tehontarve on juuri sillä hetkellä. Tyhmä autoni vääntää kulutuksen parkissa ollessa muotoon kWh/100km, mikä on aikasen idioottimaista. Ota siitä nyt tolkkua paljonko auto kuluttaa parkissa. Olettasin että Teslalla on asia mietitty hieman paremmin ? Tämä asia olisi varmaan sellainen 500 EUR koodaus juttu. Auto liikkeellä kulutus näytetään kWh/100km , auto parkissa kulutus kW / h.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman huono yksikkö tuo % kun akkukokoja on erinlaisia, mutta tuosta nyt saa kalkuloitua 2,3 kW/h tälläisessä ääritilanteessa.
 
Miten olis kunnon teltta :)

Koiranomistajana ymmärrään dog moodin tarpeellisuuden. Mutta rahellisesti sanottuna aika marginaaliporukan touhua kuitenkin.

Onko muuten Teslassa eroa dogimoodin ja cämppismoodin välillä vai ovatko samoja asioita ? Ja paljonkos tälläinen moodi haukkaa energiaa / tunti ? Ja miten nämä eroavat siitä normaalista moodista jossa auto on vain "käynnissä" ? ( ajovalot nyt ainakin on pois, olettaisin )
Muuta koiranomistajan tilalle perheellinen niin käyttäjäkunta laajeni juuri rajusti. Saa jättää pienet nukkumaan autoon kun käy äkkiä kaupassa ilman häslinkiä.

Kämpissä ei ole ovet lukossa ja audio ym pysyy päällä.
 
Saa jättää pienet nukkumaan autoon kun käy äkkiä kaupassa ilman häslinkiä.
No eihän noin saa tehdä, jos nyt hieman jeesustellaan.

Miten ihmiskunta on sevinnyt tähän asti ilman dog/camp moodia :)
Mutta hyvä juttu tuo on, ei siinä mitään. Sietäisi olla kaikissa autoissa.

Vielä yksi kysmys, kun teslamies kököttää parkissa ( lataus) , onko sillä camp moodi päällä vai onko olemssa vielä joku muu moodi jota käytetään parkkikökötykseen ?
 
No eihän noin saa tehdä, jos nyt hieman jeesustellaan.

Miten ihmiskunta on sevinnyt tähän asti ilman dog/camp moodia :)
Mutta hyvä juttu tuo on, ei siinä mitään. Sietäisi olla kaikissa autoissa.

Vielä yksi kysmys, kun teslamies kököttää parkissa ( lataus) , onko sillä camp moodi päällä vai onko olemssa vielä joku muu moodi jota käytetään parkkikökötykseen ?
Jos kuskin penkillä ei ole ketään niin auto "sammuu". Jos siis joku muu kuin kuski jää autoon odottamaan niin camp modella saa pidettyä lämmityksen/ilmastoinnin jne päällä niin kauan kun haluaa.

Kai sitä hengissä selviää, mutta jos on vaikka kova helle niin tukalaa voisi olla autossa odottaa ilman ilmastointia? Taikka 30 asteen pakkasessa voisi tulla äkkiä vilu jos lämmitys ei ole päällä.

Jos istuu kuskinpenkillä odottamassa niin tällöin ei tarvitse laittaa camp modea koska auto pysyy käynnissä muutenkin.
 
Miten olis kunnon teltta :)

Koiranomistajana ymmärrään dog moodin tarpeellisuuden. Mutta rahellisesti sanottuna aika marginaaliporukan touhua kuitenkin. Ei niitä koiria suurimmalla osalla ole mukana kauppareissulla tai harrasta jotain aktivisesti koirien kanssa. Hyvä fiitsöri kuitenkin. Jos meillä koirat autossa, niin taitaapi olla aina niin, että toinen puolisko ulkoiluttaa niitä sillä välillä kun toinen on kaupassa. Jos taas yksin likeenteessä, niin koirat ei ole mukana.

Retkeilymoodia on vaikeampi ymmärtää, tai ei, jos asiaa ajettalee hieman amerikkalaisittain. En saatana menisi autoon nukkumaan jos mahdollisuus on ulkona nukkua. Olkoot sitten leirintäalue tai saati sitten oikeasti metsässä jossain. Mutta onhan tämänkin kiva lisä jos välttämättä nyt haluaa nukkua "sisätiloissa" ja teltta on ehdoton nogo.

Onko muuten Teslassa eroa dogimoodin ja cämppismoodin välillä vai ovatko samoja asioita ? Ja paljonkos tälläinen moodi haukkaa energiaa / tunti ? Ja miten nämä eroavat siitä normaalista moodista jossa auto on vain "käynnissä" ? ( ajovalot nyt ainakin on pois, olettaisin )

Joskun kun on tullut odoteltua autossa hieman pidempään, olen kaivannut sellaista kulutusmittaria josta näkisi paljonko energiaa kuluu tai mikä tehontarve on juuri sillä hetkellä. Tyhmä autoni vääntää kulutuksen parkissa ollessa muotoon kWh/100km, mikä on aikasen idioottimaista. Ota siitä nyt tolkkua paljonko auto kuluttaa parkissa. Olettasin että Teslalla on asia mietitty hieman paremmin ? Tämä asia olisi varmaan sellainen 500 EUR koodaus juttu. Auto liikkeellä kulutus näytetään kWh/100km , auto parkissa kulutus kW / h.
Joo kunnon teltta olisi ollut kiva mutta kyllä hätävarana autokin meni.
Kulutus näytti olevan noin 0,5kw/tunti kun ilmastointi pelkästään päällä. Aamulla oli hieman ylempänä kun aurinko alkoi porottaa. Jokatapauksessa varsin olematonta kulutus vaikka ei varmasti olekaan niin optimoitu tilanne ku teslassa, koska bemmissä ajovalmius päällä joka oletettavasti jotain kuluttaa jostain siihen pelkän ilmanvaihdon lisäksi.
 
Teslassa toi camp-moodin käyttäminen on pakollistakin jos autoon jää lapsia ja kuski poistuu esim. kauppaan. Muuten pärähtää hälyttimet huutamaan hetken päästä kun auto toteaa että sisään on tunkeuduttu.

Mielestäni noi camp- ja dog-moodit on mainioita ominaisuuksia, vaikkei autossa ikinä nukkusikaan. Hieman ehkä väärinymmärrettyjäkin noi siinä mielessä, että ei autossa nukkua tarvi että noita voi hyödyntää.
 
Teslassa toi camp-moodin käyttäminen on pakollistakin jos autoon jää lapsia ja kuski poistuu esim. kauppaan. Muuten pärähtää hälyttimet huutamaan hetken päästä kun auto toteaa että sisään on tunkeuduttu.

Mielestäni noi camp- ja dog-moodit on mainioita ominaisuuksia, vaikkei autossa ikinä nukkusikaan. Hieman ehkä väärinymmärrettyjäkin noi siinä mielessä, että ei autossa nukkua tarvi että noita voi hyödyntää.
Tuossa käytössä moodin pitäisi olla 100% luotettava ja Teslan tapauksessa se on näyttänyt toimivan ulkoisesti, vaikka ei ole toiminut oikeasti...

Siinä vaiheessa kun joku jättää helteellä tuon varassa jotain elävää autoon niin on itse vastuussa tuloksista.
 
camp ja dog modet meillä ollut ahkerassa käytössä siitä asti ku eka ässä laitettiin, 2020 tammikuussa. Dog mode pelannu tähän asti hyvin. Camp mode tosin se käytetympi ku lapset monesti venaa autossa ku kaupassa käydään jne..

Meille ainakin ollu jeppis nuo. Plus ns.pidä lämpötila asetus myös aina talvella käytössä ku kaupassa tai syömäs tulee käytyä. Pysyy auto lämpimänä sen aikaa. Tämä siis jos autoon ei jää ketään, muutoin sit camp tila et radiot sun muut pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
camp ja dog modet meillä ollut ahkerassa käytössä siitä asti ku eka ässä laitettiin, 2020 tammikuussa. Dog mode pelannu tähän asti hyvin. Camp mode tosin se käytetympi ku lapset monesti venaa autossa ku kaupassa käydään jne..

Meille ainakin ollu jeppis nuo. Plus ns.pidä lämpötila asetus myös aina talvella käytössä ku kaupassa tai syömäs tulee käytyä. Pysyy auto lämpimänä sen aikaa.
Juuri tällaisia tapauksia varten voisi seuraava ollakin sähköauto. Itseä ohjaa lähinnä hinta ja edellämainitut ominaisuudet. Ajoa tulee niin vähän ja lähtökohtaisesti lyhyitä stinttejä että ajelen vaikka minkälaisella mankelilla, kunhan muu turha säätäminen jäisi minimiin.
 
Itsekin oikein ymmärrän tuon ilmastoinnin kaupassa käynnin ajan jos autossa muita. Mutta ei tähän muut valmistajat mitään camp modea käytä. Sinänsä Camp -moden hyöty noin muuten on aika pieni kun tosiaan auton kuin auton saa kyllä pysymään ilmastoinnin päällä. Lähinnä noissa saattaa häiritä näkyvät mittaristonvalot yms. kun auto ei ole "pois päältä", mutta käyttö olisi niin itsellä niin satunnaista että vaikea nähdä kovin isona ongelmana (ominaisuus jees, mutta ilmankin pärjää).
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran olen istunut ilmastoimattomassa paikallaan olevassa autossa ikkunat täysin auki kesäkeleillä, että sääliksi käy koiraa jos omistaja kohtelee noin.
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei sinänsä camp mode ollut mitenkään valintakriteerinä Teslaa ostaessa. Mutta oli se tiedossa. Suunnitelmana on käyttää sitä kesäisin, jos ollaan isolla sukulaisporukalla mökillä, jossa ei ole ihan kaikille nukkumapaikkaa. Siellä on usein myös kuuma nukkua, joten ilmastoitu nukkumispaikka olisi hyvä. Toistaiseksi lapset ovat niin pieniä, etteivät voi nukkua yksin, mutta pari kesää niin voidaan alkaa käyttämään aikuisten osalta autoa lisämajoituspaikkana. Ainakin harmittaisi, jos autossa ei olisi sitä, kun se nyt on mahdollista.
 
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Itse en uskaltaisi jättää oikeastaan mitään elävää varsinkaan kesähelteillä autoon yli 5 minuutiksi, vaikka olisi ikkunat ja ovet auki. Ei se huonosti liikkuva pyörtyvä mummo tai turvavöissä/häkissä oleva koira siitä itse pääse pois, jos edes tajuaisi. Mutta meitä on moneen junaan, itse nössöilen tuon kanssa. :)

Tällä viikolla koemaistamaan Model 3:sta ja Cupra Bornia. Ei ehkä ostohousut ole ekana jalassa mutta pitää käydä fiilistelemässä, vaikka nykypäivänä pitäiskin ostaa suoraan Teslalta etänä ilman kuuluisia välikäsiä.
 
Teslassa toi camp-moodin käyttäminen on pakollistakin jos autoon jää lapsia ja kuski poistuu esim. kauppaan. Muuten pärähtää hälyttimet huutamaan hetken päästä kun auto toteaa että sisään on tunkeuduttu.

Mielestäni noi camp- ja dog-moodit on mainioita ominaisuuksia, vaikkei autossa ikinä nukkusikaan. Hieman ehkä väärinymmärrettyjäkin noi siinä mielessä, että ei autossa nukkua tarvi että noita voi hyödyntää.
Tämä osaltaan selvensi asiaa. Feature tuntuu varmasti tesloissa tärkeältä, jos sitä on pakko käyttää tuollaiseen piipahdusasiointiinkin. Oletin tässä puhuttavan erityisesti pitkäaikaisesta käytöstä, kun esim. volkkarin 30 min koettiin lyhyeksi. Ts. piipahduksissa autot käyttäytyvät suurinpiirtein samalla tavalla.
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:

Kun nouset niin valitset tökkäämällä että pidä ilmastointi päällä (vakiona 30 minuuttia). Ei tartte mitään turvavöitä. VAG:n ilmastoinnin kikkailua vaatii lähinnä juuri tapauksissa missä haluaa viettää tuonteja siellä autossa (tai yöpyä).
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:
toi on kyllä ärsyttävä. ja kuinka helppo olisi auton päätellä että jätetään climate ja radio ees päälle koska muilla penkeillä viellä istutaan... mutta ei, auto virrattomaksi vaan heti, eihän se oo mahollista et autossa joku muukin kuin kuski.
edit, samoin ko jollei jaksa kuskina laittaa turvavyötä, ni keventää takamusta penkista ni loppuu piipaillu, siinä osattu kyllä katsella et ny ei oo penkissä ketään, vaikka kyseessä kuskinpenkki ja auto ajossa :D
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Sitä sopiikin miettiä mitä eroa on ihmisellä joka voi nousta autosta pois kun tulee liian kuuma (ja niin olen noussutkin) kun koiralla joka on häkissä tai valjaissa kiinni.

Ja joo ei ole dog mode teslaa vaan ihan tavallinen sähköauto jossa vaan pitää ajastaa ne ilmastoinnit jotta voi jäljitellä sitä dog modea.

Pärjäänhän mä ilmankin, pitää vaan suunnitella eläminen silloin niin että koira ei koskaan olisi mukana kun on tarkoitus käydä jossain niin että sitä ei saa autosta mukaan. Voisin myös kulkea bussilla. Muita nokkelia heittoja?
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?
Nouset autosta ja painat sen jälkeen napista virrat takaisin päälle niin kyllä ne päälle myös jää, ei tarvi mitään sen enempää kikkailua. Nosteleekohan jotkut ihan oikeasti jotain kahvakuulia siihen penkille saadakseen autoon virrat päälle?

Pelkän ilmastoinnin tietty saa muutenkin pysymään päälle kuten jo tuossa todettiin mutta jos haluaa myös infotainmentin pysyvän päällä niin sitten pitää painaa sitä fyysistä virtanappulaa.
 
Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Hyvin pärjäsi itsekin ennen dog modea koiran kanssa, mutta kyllähän tuo on hyödyllinen ja helpottaa silloin kun koira on mukana reissussa. Veikkaan kanssa, että yli prosentti koiran omistajista tuon dog moden omaan autoonsa ottaisi, jos saisi.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Yöpymisessä (mm. nukkumiset kotipihassa), niin sen lämmityksen, ilmanvaihdon lisäksi osa arvostaa sitä miten näppärästi sen takapenkin saa sängyksi, ja jos ei kovin privaattiparkki niin ehkä takalasin ja kattolasin kaihtimen lisäksi sivulaisessakin voisi olla jotain.

Tukevia 230v, 400v ulostuloja moni pitää yöpymistä tärkeämpänä, siis ihan muut käyttötarkoitukset mielessä kuin yöpymiset. Ja jos jossain kotipihan kaltaisessa ympäristössä yöpyy, missä valtakunnan sähköverkkoa tarjolla niin autossa riittää tarpeeksi tukeva USB-C pitkälle....

Mutta aivan ilmeisesti sähköretkeilyautoille on kysyntää, Saksalaisilla valmistajilla olisi kyllä runkoa sellaiselle, siis koria missä voisi vähän sisustaa uudistamalla saada jonkinlaiset makuupaikat. ja ehkä Saksasta löytyisi polttoainelämmittimen valmistajiakin, vähän sillain epävirallisesti tuki sellaiselle.
En kyllä käsitä mitä noilla polttoainelämmittimillä tekisi Keski-Euroopassa. Pääsääntöisesti "puskaparkitus" on kielletty ja jengi leireilee leirintäalueilla missä on 16A siniset sähkötöpselit tarjolla.

230V ulostulon saa muuten uudessa Teslassa hoidettua kohtalaisesti tuollaisella powerstationilla jota voi ladata USB-C:n kautta. Onhan se vähän surkeaa kun lataus tapahtuu 60W teholla, mutta joku 1kWh akullinen kuitenkin puskuroi ihan hyvin ja kahvinkeitin pörisee vain hetken ja sen jälkeen akku voi lirutella itseään täyteen sieltä autosta pari tuntia.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Onhan tuo dog mode näppärä. Ei tarvitse polttista jättää esim kaupan pihaan käyntiin, kun pelkona, että joku varastaa auton. Jos siis on kylmä tai kuuma ja autossa on ihmisiä tai eläimiä. Esim kissakaan ei kestä liian kuumaa.
 
toi on kyllä ärsyttävä. ja kuinka helppo olisi auton päätellä että jätetään climate ja radio ees päälle koska muilla penkeillä viellä istutaan... mutta ei, auto virrattomaksi vaan heti, eihän se oo mahollista et autossa joku muukin kuin kuski.
edit, samoin ko jollei jaksa kuskina laittaa turvavyötä, ni keventää takamusta penkista ni loppuu piipaillu, siinä osattu kyllä katsella et ny ei oo penkissä ketään, vaikka kyseessä kuskinpenkki ja auto ajossa :D
Miten tämä eroaa siitä, että teslassa pitää (yllä kerrotusti) laittaa moodi päälle, että häläri ei ala huutamaan? Sinällään tämä osoittaa vain, että pyörä uudelleen keksimällä on saatu kasa uusia ongelmia aikaan. Polttispohjalle rakennetussa Miissä virrat pysyy päällä viimeiseen elektroniin asti vaikka kuski olisi missä. Haittapuolena tietysti polttispuolelta tuttu auton voi pölliä. Korealaisissa avaimien poisvienti aiheuttaa varoitusäänen, mutta ei sammuta autoa. En tiedä onko jotain aikakatkaisua, ei ole koskaan sammunut omassa käytössä odotellessa. Utility-moodissa joutuu kikkailemaan, että saa ovet lukkoon jos kukaan ei ole sisällä (kuskin ovi avaimella kiinni). Rellu (megane) oli mielenkiintoinen kokemus, auto jäi käyntiin kuskin noustua, mutta piti ärsyttävää (Jarren suunnittelemaa) älämölöä. Volvosta ei ole muistikuvia eli todennäköisesti XC40 on käyttänyt loogisesti ja jäänyt käyntiin - hyötyjä polttisserkuista?
 
Miten tämä eroaa siitä, että teslassa pitää (yllä kerrotusti) laittaa moodi päälle, että häläri ei ala huutamaan? Sinällään tämä osoittaa vain, että pyörä uudelleen keksimällä on saatu kasa uusia ongelmia aikaan. Polttispohjalle rakennetussa Miissä virrat pysyy päällä viimeiseen elektroniin asti vaikka kuski olisi missä. Haittapuolena tietysti polttispuolelta tuttu auton voi pölliä. Korealaisissa avaimien poisvienti aiheuttaa varoitusäänen, mutta ei sammuta autoa. En tiedä onko jotain aikakatkaisua, ei ole koskaan sammunut omassa käytössä odotellessa. Utility-moodissa joutuu kikkailemaan, että saa ovet lukkoon jos kukaan ei ole sisällä (kuskin ovi avaimella kiinni). Rellu (megane) oli mielenkiintoinen kokemus, auto jäi käyntiin kuskin noustua, mutta piti ärsyttävää (Jarren suunnittelemaa) älämölöä. Volvosta ei ole muistikuvia eli todennäköisesti XC40 on käyttänyt loogisesti ja jäänyt käyntiin - hyötyjä polttisserkuista?
En mä sanonukkaan et eroaa, en ottanu ees kantaa teslaan.. ja vastaavasti se teslakin voisi sen itse päätellä et perhe jäi autoon...
 
Sama homma. Jatkuvasti käytössä ympäri vuoden. Joutuu vaan kikkailemaan ajastamalla sen esi-ilmastoinnin 30 min välein, kun ei ole varsinaista camping modea. Kaikki koiria omistavat tuttuni tekevät samaa, tai sitten on autossa valmiina se ominaisuus. Koiranomistajiahan onkin niin helkkarin vähän, että ihan turha moista ominaisuutta tuoda autoon, eikun…
Käytän itsekin tuota dog-modea ympäri vuoden. On tietty ihan erityisen hyvä juttu kesällä mustassa autossa, mutta myös talvipakkasilla jos koira on mukana. Camp-modea tulee käytettyä myös paljon. En ole autossa nukkunut kun muutaman yön, mutta pidemmillä road-tripeillä siellä kulkee jääkaappi mukana ja jatkuva virta on iloinen asia silloin kun auto seisoo tuntitolkulla parkissa jossain hiking-trailin lähtöpisteellä tai jonkun sellaisen majoituksen parkkipaikalla, jossa ei omaa jääkaappia ole ja matkaversiota ei saa verkkovirtaan/verkkovirtaa ei ole. Ei varmaan olisi auton hankkimista estävä puute, mutta ihan ehdottomasti hyödyllisempi ominaisuus kun ne lämmitettävät ratit, navigoinnit yms. hilavitkuttimet, joita ei joko tarvitse, tai jotka saat helposti hoidettua taskussa kulkevalla puhelimella.
 
Onhan tuo dog mode näppärä. Ei tarvitse polttista jättää esim kaupan pihaan käyntiin, kun pelkona, että joku varastaa auton. Jos siis on kylmä tai kuuma ja autossa on ihmisiä tai eläimiä. Esim kissakaan ei kestä liian kuumaa.
Mä olen laittanut ovet lukkoon, jos pitää jättää auto käyntiin.
 
230V ulostulon saa muuten uudessa Teslassa hoidettua kohtalaisesti tuollaisella powerstationilla jota voi ladata USB-C:n kautta. Onhan se vähän surkeaa kun lataus tapahtuu 60W teholla, mutta joku 1kWh akullinen kuitenkin puskuroi ihan hyvin ja kahvinkeitin pörisee vain hetken ja sen jälkeen akku voi lirutella itseään täyteen sieltä autosta pari tuntia.
Jep, mihinkään muuhun autoon tuollaista tonnin maksavaa asemaa ei saakaan otettua konttiin, kuin Teslaan. Kahvia saa kyllä keitettyä matkakeittimellä muutamalla kympillä.

Valintojahan nämä on. Itse olen käyttänyt muun muassa V2L:ää kesämökin pitämiseen lämpimänä sähköpatterilla, kun ei hotsittanut lähteä kaasupulloa vaihtamaan. Kotona taas pitänyt suorasähköllä lämpiävän tallin muutamana kalliimpana päivänä auton perässä.
 
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
 
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
Jos sitä paljon käyttää, niin senhän saa tökättyä johonkin niistä vapaista pikavalinnoista (veikkaisin ainakin, että samantyyliset optiot kuin hynyssä). Oon itse pistänyt sen siten, että kojelaudan tähti vie Carplayhin ja ratin tähti auton EV-valikkoon, josta pääsee autoa tökkäämällä säätämään lataus-% rajoja ja samassa näkymässä on minusta V2L ja utilitykin lyhyehkön valikon päässä (ellei peräti suoraan).
 
En kyllä käsitä mitä noilla polttoainelämmittimillä tekisi Keski-Euroopassa. Pääsääntöisesti "puskaparkitus" on kielletty ja jengi leireilee leirintäalueilla missä on 16A siniset sähkötöpselit tarjolla.
Kylmissä oloissa idea on se että sillä säästetään sähköä, jos ollaan akkujen varassa, ei kotipihassa, eikä kiinteäsähkön leirillä. Jälkimmäisessä se voi joillain markkinoilla olla kuitenkin kilpailuykyinen.

Saksalla en nyt viitannut keski-euroopan markkinoihin, vaan siihen että siellä on valmistajia joilla on koppimaisempaa sähköajoneuvoa, ja siellä on polttoaine lämmitin valmistajia. Heitto ei ollut erityisen vakava. vaan enemmän heikko toive. Polttoaine lämmittimet sopisi suomalaiseen ajoon, vaikka ei olisi mitään leiriytymis haaveita.
 
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
Eikös siellä ole takapenkillä suoraan se Suko-pistoke, ettei koko adapteria välttämättä edes tarvitse? Tosin pitää vetää roikka sitten ikkunasta, mutta ainakin talliin parkittajalle tuo on ihan ok?
 
Eikös siellä ole takapenkillä suoraan se Suko-pistoke, ettei koko adapteria välttämättä edes tarvitse? Tosin pitää vetää roikka sitten ikkunasta, mutta ainakin talliin parkittajalle tuo on ihan ok?
Juu, siellä on töpseli, josta muistaakseni saa samat tehot ulos kuin adapterilla. Jää kaadettujen penkkien alle. Hynyn mukana tuli suoraan tuo originaali adapteri, mutta eipä ole koskaan tullut käytettyä.
 
Eikös siellä ole takapenkillä suoraan se Suko-pistoke, ettei koko adapteria välttämättä edes tarvitse? Tosin pitää vetää roikka sitten ikkunasta, mutta ainakin talliin parkittajalle tuo on ihan ok?
Muistaakseni Kiassa vain jossain premium mallissa tulee tuo sisäpistoke ja alkuperäinen adapteri.
 
Muistaakseni Kiassa vain jossain premium mallissa tulee tuo sisäpistoke ja alkuperäinen adapteri.
Onko ne Kiassa oikeasti jättänyt tuo sisätöpselinkin pois? Hynyssä se ero oli minusta vain tuossa adapterissa. Nykyään tosin tulee kaikissa versioissa myös adapteri. Ei satu just nyt olemaan vanhaa hinnastoa, että miten se oli aiemmin.

e: Näyttää olevan Kiassa uudessakin optio kalliimpaan :facepalm:
 
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Aikuinen ihminen pärjää lyhyen kauppareissun ajan helteellä auton etu- tai takapenkillä, kunhan ikkunat ovat auki. Se voi olla hieman tukalaa, jos ilma ulkona seisoo.

Ei mennä vielä koiraan, mutta siirretään se ihminen sinne, missä koira yleensä matkustaa, eli tavaratilaan. Ilma tavaratilassa vaihtuu huomattavasti huonommin, vaikka tuulisikin. Jos vielä aurinko sattuu paistamaan perän puolelta, niin kyllä alkaa olla hikikarpalot otsalla. Aikuinen hyväkuntoinen ihminen kyllä selviää.

Koira on aivan eri juttu. Koira ei kykene hikoilemaan liikalämpöä pois, vaan sen ainoa keino on hengityksen (=läähätyksen tässä tapauksessa) avulla poistaa lämpöä. Koiran lämmönsäätely ei ole lähellekään yhtä tehokas kuin hikoilevan ihmisen. Lämmönsäätelyyn osallistuvat pinta-alat ovat eri kertaluokassa. Heikomman lämmönsäätelyn lisäksi koiran on paljon vaikeampaa poistua autosta, jos olo käy liian tukalaksi.

Vastuullinen koiranomistaja tietää tuon koiran kyvyttömyyden hikoiluun, eikä siksi jätä koiraa autoon kuumenemaan. Osa on valitettavasti piittaamattomia/tietämättömiä. Kuvassa 2023 kesältä Prisman parkkipaikan tapaus. Koira oli jätetty takatilaan yksinään. Kiinnitin huomiota koiraan jo kauppaan mennessäni, mutta en vielä silloin puuttunut asiaan, koska pilvipeite oli paksuhko ja koira vaikutti hyvävointiselta. Puoli tuntia myöhemmin palasin kaupasta, ja koira oli edelleen autossa yksinään. Siinä vaiheessa pilvipeite oli ohentunut ja rakoili. Koira oli uupunut ja läähättävä, joten kipaisin Prisman infoon. He kuuluttivat auton rekkarilla, jonka jälkeen omistajapariskunta kipitti autolleen parissa minuutissa. Ei noin.

Screenshot_2025-01-27-16-19-55-01_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
Itte pistän kännykästä ovet lukkoon ja takaisin kävellessä avaan ne. Ainakin 2020 mallisessa onnistuu.
 
Aikuinen ihminen pärjää lyhyen kauppareissun ajan helteellä auton etu- tai takapenkillä, kunhan ikkunat ovat auki. Se voi olla hieman tukalaa, jos ilma ulkona seisoo.

Ei mennä vielä koiraan, mutta siirretään se ihminen sinne, missä koira yleensä matkustaa, eli tavaratilaan. Ilma tavaratilassa vaihtuu huomattavasti huonommin, vaikka tuulisikin. Jos vielä aurinko sattuu paistamaan perän puolelta, niin kyllä alkaa olla hikikarpalot otsalla. Aikuinen hyväkuntoinen ihminen kyllä selviää.

Koira on aivan eri juttu. Koira ei kykene hikoilemaan liikalämpöä pois, vaan sen ainoa keino on hengityksen (=läähätyksen tässä tapauksessa) avulla poistaa lämpöä. Koiran lämmönsäätely ei ole lähellekään yhtä tehokas kuin hikoilevan ihmisen. Lämmönsäätelyyn osallistuvat pinta-alat ovat eri kertaluokassa. Heikomman lämmönsäätelyn lisäksi koiran on paljon vaikeampaa poistua autosta, jos olo käy liian tukalaksi.

Vastuullinen koiranomistaja tietää tuon koiran kyvyttömyyden hikoiluun, eikä siksi jätä koiraa autoon kuumenemaan. Osa on valitettavasti piittaamattomia/tietämättömiä. Kuvassa 2023 kesältä Prisman parkkipaikan tapaus. Koira oli jätetty takatilaan yksinään. Kiinnitin huomiota koiraan jo kauppaan mennessäni, mutta en vielä silloin puuttunut asiaan, koska pilvipeite oli paksuhko ja koira vaikutti hyvävointiselta. Puoli tuntia myöhemmin palasin kaupasta, ja koira oli edelleen autossa yksinään. Siinä vaiheessa pilvipeite oli ohentunut ja rakoili. Koira oli uupunut ja läähättävä, joten kipaisin Prisman infoon. He kuuluttivat auton rekkarilla, jonka jälkeen omistajapariskunta kipitti autolleen parissa minuutissa. Ei noin.

Screenshot_2025-01-27-16-19-55-01_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Oliko kaikki ikkunat kunnolla auki? Tuo pitää aina muistaa tehdä. Joskus ehkä parempi vain ottaa koira ulos ja kiinnittää kaupan viereen odottamaan, mieluiten varjoon. Ikkunat kunnolla auki ja dog mode voisi ehkä kanssa toimia hyvin mutta pelkkään dog modeen en luottaisi, voi tulla error ja mitäs sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 030
Viestejä
4 603 022
Jäsenet
75 751
Uusin jäsen
Talapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom