Yleistä keskustelua sähköautoista

Aika paljon noista kaikista noista kaikista jutuista tuli silloin autonvalintaa autismoidessa luettua, mutta en toisaalta jaksanut lähteä tonkimaan tarkkoja lähteitä sieltä kuukausien takaa joten halusin ilmaista asiat tavalla, joka tekee selväksi että ulkomuistista tässä nyt mennään. Sori siitä. :eek:

Tuollaiset käytettävyyssekoilut on kyllä varmasti ärsyttäviä, mutta henkilökohtaisesti en noita infotainmenttiin sinänsä laskisi ja pitäisin outona, jos tuollaisia ei pystytä ilman kokonaan uutta hardista korjaamaan, mutta kuten sanottua, eipä olisi eka kerta kun legacyt sekoilee tyhmää paskaa.



En tiedä mikä info läski-Etronissa on, mutta voisin kuvitella, että vanha. Ei muuten kannata sitten liikaa kiintyä siihen uutenkaan infoon Hyny/Kiassa, koska ilmeisesti se ollaan dumppaamassa samantien ja siirtyvät Android Automotiveen. :D
Mä en nyt ihan ymmärrä sun ajatuksenjuoksuasi, ihan samalla tavalla se Teslakin rautaa vaihtaa. Vanha alusta ei tue esim. langatonta carplayta/AA:ta, niin miksi helvetissä siihen pitäisi hirttäytyä? Kyllähän tuo käyttöliittymä on säännöllisesti edelleen päivittynyt siinä puitteissa mitä järjestelmän rauta suo. Esim. Ioniqissa penkin- ja ratin lämmitinten näkymä muuttui täysin. Uuden auton uutta versiota oli helppo käyttää, kun tuntee vanhan hyvin. Uusi käyttäjä uudessa systeemissä olisi varmaan pulassa. Ei sen takia, että tietoa ei löytyisi vaan että mistä sen löytää. Se logiikka... Tiedä sitten samantien dumppaamisesta, kun tuo on tulossa ensimmäisenä 2026 julkaistavaan malliin ja siitä valuu hiljalleen muihin. Todennäköisesti juuri sopivasti seuraavaan isompaan versiopäivitykseen.

e: Enkä minä noita sen takia kertonut, että ne infotainmentiin kuuluisivat. Kerroin ne sen takia, että hahmottaisit ettet nyt oikein ole nähnyt metsää puilta. Olet kauhean huolissasi ihan lillukanvarsista, kun ne päivittäiset päänsäryt, jotka pitäisi korjata on täysin muita asioita.
 
Mä en nyt ihan ymmärrä sun ajatuksenjuoksuasi, ihan samalla tavalla se Teslakin rautaa vaihtaa. Vanha alusta ei tue esim. langatonta carplayta/AA:ta, niin miksi helvetissä siihen pitäisi hirttäytyä? Kyllähän tuo käyttöliittymä on säännöllisesti edelleen päivittynyt siinä puitteissa mitä järjestelmän rauta suo. Esim. Ioniqissa penkin- ja ratin lämmitinten näkymä muuttui täysin. Uuden auton uutta versiota oli helppo käyttää, kun tuntee vanhan hyvin. Uusi käyttäjä uudessa systeemissä olisi varmaan pulassa. Ei sen takia, että tietoa ei löytyisi vaan että mistä sen löytää. Se logiikka... Tiedä sitten samantien dumppaamisesta, kun tuo on tulossa ensimmäisenä 2026 julkaistavaan malliin ja siitä valuu hiljalleen muihin. Todennäköisesti juuri sopivasti seuraavaan isompaan versiopäivitykseen.

e: Enkä minä noita sen takia kertonut, että ne infotainmentiin kuuluisivat. Kerroin ne sen takia, että hahmottaisit ettet nyt oikein ole nähnyt metsää puilta. Olet kauhean huolissasi ihan lillukanvarsista, kun ne päivittäiset päänsäryt, jotka pitäisi korjata on täysin muita asioita.

Niinno, kai tässä on taustalla se mitä kukin painottaa. Itselleni tosiaan joku infotainment on edelleen ihan se ja sama, kunhan ei nyt koko ajan kaatuile tai häiritse ajamista. Tietokoneita on ihan tarpeeksi kotonakin. Kun arvioin aikanaan omalta kantiltani EV6:n faceliftin oleellisia ominaisuuksia, katsoin lähinnä vähän kasvanutta akkua ja rangea ja valoja, muut oli sitten lähinnä kosmetiikkaa. Toki tuollaiset arkisekoilut ärsyttää, mutta ihan kaikissa autoissa on omat typeryytensä ja ihan varmasti vastaavia (tai jopa ihan samoja) löytyy noista autoista vielä faceliftin jälkeenkin.

Edelleen, itse arvotan lähinnä niitä "isoja" auto-asioita: ajomuvakuus, toimintamatka/lataus, turvallisuus ja sen sellaiset. Joku muu varmaan arvottaa sitten asioita autoissa ihan muilla tavoilla, vaikka sitten sitä langatonta carplaytä yli kaiken muun ja se on hänen oikeutensa tietysti.
 
Niinno, kai tässä on taustalla se mitä kukin painottaa. Itselleni tosiaan joku infotainment on edelleen ihan se ja sama, kunhan ei nyt koko ajan kaatuile tai häiritse ajamista. Tietokoneita on ihan tarpeeksi kotonakin. Kun arvioin aikanaan omalta kantiltani EV6:n faceliftin oleellisia ominaisuuksia, katsoin lähinnä vähän kasvanutta akkua ja rangea ja valoja, muut oli sitten lähinnä kosmetiikkaa. Toki tuollaiset arkisekoilut ärsyttää, mutta ihan kaikissa autoissa on omat typeryytensä ja ihan varmasti vastaavia (tai jopa ihan samoja) löytyy noista autoista vielä faceliftin jälkeenkin.

Edelleen, itse arvotan lähinnä niitä "isoja" auto-asioita: ajomuvakuus, toimintamatka/lataus, turvallisuus ja sen sellaiset. Joku muu varmaan arvottaa sitten asioita autoissa ihan muilla tavoilla, vaikka sitten sitä langatonta carplaytä yli kaiken muun ja se on hänen oikeutensa tietysti.
Eikös se auton käytettävyys kuitenkin kohtuullisen tärkeä osuus autosta ole? Korealainen logiikka tökkii monessa kohtaa, oli se sitten ovien avaus tai akkuennusteen hakeminen näytön syövereistä. Nuo on helppo ohittaa koeajossa olankohautuksella, kun et varta vasten lähde selvittämään miten asia pitää tehdä. Eniten tietysti ärsyttää se, että miten pienellä hienosäädöllä olisi saatu paljon parempi lopputuote.

Korealaisten kunniaksi ainakin Ioniq 5:ssa on järjestäen korjattu kaikennäköistä juuri käytettävyyteen liittyvää. En ole uutta versiota livenä nähnyt, niin hankala sanoa ovista mitään. Keskikonsoli on ainakin toimivampi ja lämmitysnapit ovat fyysiset. Takaluukun ohjurit korjattu sellaiseksi, että luukku tuskin enää kolisee mennessä. Takapenkin vyönsoljille tehty leveämpi kohta, että kääntyvät itsekseen (eivätkä jää kolisemaan). Ajovalot paremmmat. Pop-up-kahvat vakiona,... Kurapaskassa viimeiset 2 kk ajaneena melkein voisin lyödä rahaa tiskiin, jos uudessa on vanhaa kärpäsenpaskaa isompi pissapojansäiliö. Taitaa tuohon nykyiseen ehkä 3 litraa mahtua. Äänieristystä parannettu...
 
Eikös se auton käytettävyys kuitenkin kohtuullisen tärkeä osuus autosta ole? Korealainen logiikka tökkii monessa kohtaa, oli se sitten ovien avaus tai akkuennusteen hakeminen näytön syövereistä. Nuo on helppo ohittaa koeajossa olankohautuksella, kun et varta vasten lähde selvittämään miten asia pitää tehdä. Eniten tietysti ärsyttää se, että miten pienellä hienosäädöllä olisi saatu paljon parempi lopputuote.

Joskus saattaa myös tulla yllätyksenä mitkä asiat alkavat ärsyttää pidemmän päälle ja toisaalta mihin tottuu ihan hetkessä.

Ensimmäisessä autossani (Mitsubishi Lancer 45hv) oli ratti vinossa n. 10 astetta. Ei haitannut ollenkaan parin tunnin jälkeen.

Vuokra-auton (Hyundai i20) vilkun ääni oli sellainen ontto naksahdus joka alkoi pari päivän vuokra-ajan jälkeen ottamaan päähän niin paljon että pyrki välttämään koko vilkun käyttöä.

Tältä pohjalta olen huomannut että itse ajettavuuteen liittyvät asiat ei oikeastaan mua haittaa kovinkaan paljon mutta kaikki siihen liittymätön häiritsevä on äärimmäisen ärsyttävää. Ja ikävä kyllä ärsyttävien asioiden huomaamiseen saattaa mennä vähän aikaa.
 
Eikös se auton käytettävyys kuitenkin kohtuullisen tärkeä osuus autosta ole? Korealainen logiikka tökkii monessa kohtaa, oli se sitten ovien avaus tai akkuennusteen hakeminen näytön syövereistä. Nuo on helppo ohittaa koeajossa olankohautuksella, kun et varta vasten lähde selvittämään miten asia pitää tehdä. Eniten tietysti ärsyttää se, että miten pienellä hienosäädöllä olisi saatu paljon parempi lopputuote.

Korealaisten kunniaksi ainakin Ioniq 5:ssa on järjestäen korjattu kaikennäköistä juuri käytettävyyteen liittyvää. En ole uutta versiota livenä nähnyt, niin hankala sanoa ovista mitään. Keskikonsoli on ainakin toimivampi ja lämmitysnapit ovat fyysiset. Takaluukun ohjurit korjattu sellaiseksi, että luukku tuskin enää kolisee mennessä. Takapenkin vyönsoljille tehty leveämpi kohta, että kääntyvät itsekseen (eivätkä jää kolisemaan). Ajovalot paremmmat. Pop-up-kahvat vakiona,... Kurapaskassa viimeiset 2 kk ajaneena melkein voisin lyödä rahaa tiskiin, jos uudessa on vanhaa kärpäsenpaskaa isompi pissapojansäiliö. Taitaa tuohon nykyiseen ehkä 3 litraa mahtua. Äänieristystä parannettu...
650 heppaista Ioniq N -mallia näyttäisi olevan jo Saksassa kaupan 55 tonnin pintaan. Suomessa näyttäisivät maksavan vielä maltaita. Perusnelivetoa saa kyllä edullisesti täälläkin, ja jopa faceliftiä alle 40 tonnilla (tosin vain yksi tuontiauto). Mielestäni Ioniq 5 on kyllä paremman näköinen kuin EV6. Perustakuu on paria vuotta lyhyempi, mutta akkutakuu yltää 160 000 kilometriin.
 
Kävin huvikseen ajelemassa id3 ja sateella ajaessa ärsytti kun ei löytynyt lasinpyyhintoimintoa. Tietääkö joku miten se on toteutettu?

Kun miettii miten toimiva oli jonkun perus golfin käyttöliittymä, niin hämmästyttää miten paljon takapakkia on otettu uusissa autoissa.

Nykyään on vaikeampi keskittyä liikenteeseen kun pitää keskittyä ajamaan.
 
Ei siis saa tuolta esiin?
Juu ei saa.
423589762759379.png
Kun yritän jonkun uudemman vuosimallin auton VIN-koodilla, pääsen kyllä sähköiseen ohjekirjaan, mutta jokaisen itemin kohdalla tulee:
3856940298784029.png

Taattua VAG-laatua... kaikki Volkkarin jutut mihin liittyy bittejä, tuntuu olevan tätä.
 
Hmm.. ei tuo nyt liian vaikealta vaikuta:
Niin... tuo vanha (-2024) volkkarin vipstaaki on kyllä ihan normaali ja helppo.

Oletan kuitenkin että @Tommy Goldfish tarkoitti tätä uusimmissa volkkareissa (myös ID.3:ssa 2025-) olevaa kötöstystä, jossa kaikki pyyhkijä- ja valotoiminnot on laitettu yhteen ja samaan viikseen vasemmalle puolelle. Tuo hässäkkä on niin monimutkainen, että sen hallinnan saamisessa selkäytimeen menee varmaan useita kuukausia. Päivänvalossa tehdyllä koeajolla en päässyt ollenkaan sisälle eri pyyhkijäasetusten hallintaan.

Lisäksi bundle alkaa olla niin iso, että siitä iso osa peittyy ratin taakse, vaikka ratti olisi suorassa. Koeajolla oli ainakin vauhdissa todella vaikeaa ja vaarallistakin yrittää tihrustaa, että mistä vipstaakista pitäisi painaa mihinkin suuntaan. Kesti aika kauan tajuta, että ihan normaali pyyhintä tapahtuu vivun päädyssä olevaa mikroskooppisen pientä 2-osaista vipstaakia (jää kuvassa ratin kehän taakse) painelemalla.

Niin kauhea viritys, että VW-kauppiaskin oli vähän nolona että ovat sitten tuollaisen menneet väsäämään :D

Eikös olekin intuitiivisesti selkeä ja helppo kokonaisuus?

vw_control_unit.png

Okei, kun kuvaa saa näin rauhassa tutkia hyvässä valossa tietokoneen näytöltä, niin vaikuttaa vielä ihan mahdolliselta. Mutta lähtekääpä kylmiltään ajelemaan Suomen pimeydessä tällä - onnea matkaan!
 
Eikai Volkkari ole yrittänyt tehdä tuotettaan mahdollisimman halvalla eli halpuuttanut eli on syyllinen HALPUUTUKSEEN!!! :D
 
Niin... tuo vanha (-2024) volkkarin vipstaaki on kyllä ihan normaali ja helppo.

Oletan kuitenkin että @Tommy Goldfish tarkoitti tätä uusimmissa volkkareissa (myös ID.3:ssa 2025-) olevaa kötöstystä, jossa kaikki pyyhkijä- ja valotoiminnot on laitettu yhteen ja samaan viikseen vasemmalle puolelle. Tuo hässäkkä on niin monimutkainen, että sen hallinnan saamisessa selkäytimeen menee varmaan useita kuukausia. Päivänvalossa tehdyllä koeajolla en päässyt ollenkaan sisälle eri pyyhkijäasetusten hallintaan.

Lisäksi bundle alkaa olla niin iso, että siitä iso osa peittyy ratin taakse, vaikka ratti olisi suorassa. Koeajolla oli ainakin vauhdissa todella vaikeaa ja vaarallistakin yrittää tihrustaa, että mistä vipstaakista pitäisi painaa mihinkin suuntaan. Kesti aika kauan tajuta, että ihan normaali pyyhintä tapahtuu vivun päädyssä olevaa mikroskooppisen pientä 2-osaista vipstaakia (jää kuvassa ratin kehän taakse) painelemalla.

Niin kauhea viritys, että VW-kauppiaskin oli vähän nolona että ovat sitten tuollaisen menneet väsäämään :D

Eikös olekin intuitiivisesti selkeä ja helppo kokonaisuus?

vw_control_unit.png

Okei, kun kuvaa saa näin rauhassa tutkia hyvässä valossa tietokoneen näytöltä, niin vaikuttaa vielä ihan mahdolliselta. Mutta lähtekääpä kylmiltään ajelemaan Suomen pimeydessä tällä - onnea matkaan!

Eikai Volkkari ole yrittänyt tehdä tuotettaan mahdollisimman halvalla eli halpuuttanut eli on syyllinen HALPUUTUKSEEN!!! :D
No mutta Volkkarihan on vaan lisännyt autoihinsa vähän Mercedes-benz tunnelmaa.
Mersuissahan porukka hämmästeli ja tuskaili jo vuosikymmeniä sitten monitoimikatkaisijan/-viiksen kanssa. Asiasta löytyy keskustelua aika paljon.

Itse varmaan heiluttelisin tuolla aina takalasinpyyhintä kun koetan laittaa vakionopeudensäätimen tauolle. Näyttää olevan takapyyhkimen vipu juuri siinä missä omassa on vakkarin on/cancel/off vipu.
 
No siis eihän vaikka joku vuosia vanhan sitikan C3n viiksi ole yhtään sen helpompi, jos et ensin opettele miten se toimii. Näissä on helposti automatiikalle joku jännä suunta mistä homma rupeaa toimimaan. Nopeuden säätö näyttää aika identtiselle kuin vailla omassa Kiassa, mutta eiköhän tuota itsekin käyttäisi varmasti osittain alkuun miten sattuu.
 
Volkkareissa onneksi eräästä toisesta merkistä poiketen sadetunnistin toimii siten että se pyyhkii lasia silloin kun sataa, eikä kuivalla säällä. Eli riittää että osaa sen laittaa toimintaan ja sitten sen voikin unohtaa.
 
Oliko täällä tai jossain helposti saatavilla sähköautojen hintakehitys malleittain, ja onko uusia ennusteita mihin suuntaan hinnat ovat menossa? Isossa kuvassa näyttää melko staattiselta tilanteelta, mutta sen sanoessa uutisfeediin pompsahti juuri uutinen joka mainitsee rajut alennukset.


No kun tarkemmin lukee, niin uutisoidaan Dacian ja vw:n tonnin tiputuksista ja tuo ei paljon markkina heilauta saati ostopäätöksiä ainakaan itsellä aiheuta.
Milloin myynnillinen paine valmistajien suuntaan on riittävän kova, että hinnoista lähtee nk. tyhjät pois. Tätä on nyt muutama vuosi odoteltu ja tuntuu, että ennemmin nähdään valmistajien konkursseja kuin hinnan normalisoitumista.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuli vastaan kun täällä oli puhetta noista vanha/uusi Bz4x & Solterra.
 
Niin... tuo vanha (-2024) volkkarin vipstaaki on kyllä ihan normaali ja helppo.

Oletan kuitenkin että @Tommy Goldfish tarkoitti tätä uusimmissa volkkareissa (myös ID.3:ssa 2025-) olevaa kötöstystä, jossa kaikki pyyhkijä- ja valotoiminnot on laitettu yhteen ja samaan viikseen vasemmalle puolelle. Tuo hässäkkä on niin monimutkainen, että sen hallinnan saamisessa selkäytimeen menee varmaan useita kuukausia. Päivänvalossa tehdyllä koeajolla en päässyt ollenkaan sisälle eri pyyhkijäasetusten hallintaan.

Lisäksi bundle alkaa olla niin iso, että siitä iso osa peittyy ratin taakse, vaikka ratti olisi suorassa. Koeajolla oli ainakin vauhdissa todella vaikeaa ja vaarallistakin yrittää tihrustaa, että mistä vipstaakista pitäisi painaa mihinkin suuntaan. Kesti aika kauan tajuta, että ihan normaali pyyhintä tapahtuu vivun päädyssä olevaa mikroskooppisen pientä 2-osaista vipstaakia (jää kuvassa ratin kehän taakse) painelemalla.

Niin kauhea viritys, että VW-kauppiaskin oli vähän nolona että ovat sitten tuollaisen menneet väsäämään :D

Eikös olekin intuitiivisesti selkeä ja helppo kokonaisuus?

vw_control_unit.png

Okei, kun kuvaa saa näin rauhassa tutkia hyvässä valossa tietokoneen näytöltä, niin vaikuttaa vielä ihan mahdolliselta. Mutta lähtekääpä kylmiltään ajelemaan Suomen pimeydessä tällä - onnea matkaan!
Sama systeemi kun mersussa ollut jo 25v sitten, toki mersun versio on yksinkertaisemman näköinen, koska itse viiksi pyörii, ei ole olemassa ylimääräisiä vipuja

s-l400.jpg


Ihmiset on erilaisia, työkaveri (mies) ei saanut Outlanderia liikkeelle koska vaihdekeppi oli liian "sekava"

7ed4de6e7e75550a444a8f369a4f4761b699b894df868f67fee79ab67b5748b8.jpg


Itselle taas tälläiset erilaisuudet ei aiheuta ongelmia.
 
Eikai Volkkari ole yrittänyt tehdä tuotettaan mahdollisimman halvalla eli halpuuttanut eli on syyllinen HALPUUTUKSEEN!!! :D
Eikös ne juuri tuoneet sentään oikeat napit takaisin rattiin. Ja kyllä tuon monitoimiviiksen aina mieluummin otan, kuin vaikkapa Teslan toteutukset.
 
Tuossa yksi uutinen, josta päättelin, että (täys)sähköautot on hyviä.


Soittelinkin tuonne Kokkolan autohuoltoon muutama päivä sitten Model S akun kuivatushuollosta. Myyjä/korjaaja kertoi, että halvimmillaan 800-1000€ maksaisi. Mutta suositteli 1500€ maksavaa pakettia, jossa laitettaisiin joku kuivatus osa myös akkuun kiinni. Lisäksi hinta sisälsi myös akun sulakkeen. Itse en tiedä, että onko sulake jo vaihdettu? Auto S 90D FL 2016. Auto siis toimii, mutta tuo olisi siis vain ennakointia.



"Täyssähköautoa suosittelen, koska niiden akustot pysyvät paremmassa kunnossa ja ovat rakenteeltaan huomattavasti yksinkertaisempia, Haapala sanoo IS:lle."


"Haapalan mukaan yritys kuitenkin luopui oma-aloitteisesti merkkihuoltostatuksestaan juuri akustojen korjauksiin liittyvien takuutöiden vuoksi."
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuli vastaan kun täällä oli puhetta noista vanha/uusi Bz4x & Solterra.


Facebookin keskustelusta poimittua:

Ajettiin ensin 100-10% sitten ladattiin 10-80%, lämpötila -7

1000033217.jpg


Ajettiin ekan latauksen jälkeen 80-40% ja ladattiin sitten puoli tuntia. Lämpötila -5

1000033218.jpg


Annettiin seistä yö ja aamulla kylmällä akulla laturille, jossa puoli tuntia. Lämpötila -3

1000033219.jpg


Paska.
Jos siis täältä kysyy.

Nohnoh..oletteko kyseisen auton omistaja vai miksi noin negatiivinen sävy kanssakeskustelijoita kohtaan.
 
Tuossa yksi uutinen, josta päättelin, että (täys)sähköautot on hyviä.


Soittelinkin tuonne Kokkolan autohuoltoon muutama päivä sitten Model S akun kuivatushuollosta. Myyjä/korjaaja kertoi, että halvimmillaan 800-1000€ maksaisi. Mutta suositteli 1500€ maksavaa pakettia, jossa laitettaisiin joku kuivatus osa myös akkuun kiinni. Lisäksi hinta sisälsi myös akun sulakkeen. Itse en tiedä, että onko sulake jo vaihdettu? Auto S 90D FL 2016. Auto siis toimii, mutta tuo olisi siis vain ennakointia.



"Täyssähköautoa suosittelen, koska niiden akustot pysyvät paremmassa kunnossa ja ovat rakenteeltaan huomattavasti yksinkertaisempia, Haapala sanoo IS:lle."


"Haapalan mukaan yritys kuitenkin luopui oma-aloitteisesti merkkihuoltostatuksestaan juuri akustojen korjauksiin liittyvien takuutöiden vuoksi."
Muistinpa kuitenkin missä olen tuon Kokkolan autohuollon keksinnön nähnyt. Pajamies HP:lla on asennettuna. Vaikuttaa ihan uskottavalta että voisi toimia ja toivottavasti saavat hakemansa patentit.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuskin noihin ennakoiviin huoltohommiin kannattaa proaktiivisesti lähteä (siis jos ei edes syytä epäillä mitään ongelmia) jos ei aio pitää autoa vielä vuosia. Ostaessa taas kannattaa tingata osaksi kauppaa.
 
Muistinpa kuitenkin missä olen tuon Kokkolan autohuollon keksinnön nähnyt. Pajamies HP:lla on asennettuna. Vaikuttaa ihan uskottavalta että voisi toimia ja toivottavasti saavat hakemansa patentit.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuskin noihin ennakoiviin huoltohommiin kannattaa proaktiivisesti lähteä jos ei aio pitää autoa vielä vuosia. Ostaessa taas kannattaa tingata osaksi kauppaa.

Kiitos. Pitää katsoa. Hämärästi muistan katsoneeni jonkun toisen videon.

1500€ aika iso summa, joka voi mennä hukkaan. 5000€+ olisi sitten maksu korjauksesta, jossa akku avataan.

Mutta jos vain putsaushuollon saisi sovittua halpaan hintaan (800-1000€). Toki sekin menee aika hukkaan, jos päättääkin vaihtaa autoa.


Oikein suositeltava kyllä tuo S 90D FL. Aina haluaisi johonkin vaihtaa, mutta tehomallit on vähän kalliimpia ja 100D ei varmaan toisi paljon mitään uutta.
 
Facebookin keskustelusta poimittua:

Ajettiin ensin 100-10% sitten ladattiin 10-80%, lämpötila -7

1000033217.jpg


Ajettiin ekan latauksen jälkeen 80-40% ja ladattiin sitten puoli tuntia. Lämpötila -5

1000033218.jpg


Annettiin seistä yö ja aamulla kylmällä akulla laturille, jossa puoli tuntia. Lämpötila -3

1000033219.jpg




Nohnoh..oletteko kyseisen auton omistaja vai miksi noin negatiivinen sävy kanssakeskustelijoita kohtaan.
Minusta tuossa on yllättävänkin hyvä parannus pelkällä isommalla latauksen aikaisella lämmityksellä. Kai tuolla jo ajaisi jos harvoin pitää pitkää matkaa tehdä. Tuo vanha taas on jo vähän ehkä liian ikävän hidas.

Mutta kyllähän tuo edelleen siltä näyttää, että saa semmosen 20-30 min pitempää istua kahvilla per latauskerta jos kunnolla ladataan, mitä nopeammin lataavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mull on alkuperäisakku 3. Talvea. Sen verran noiden simahduksista olen lukenut että starttibuusteri on matkassa ja ensi syksynä käyn motonetistä uuden tarvikeakun tilalle.
Kolmen vuoden välein ihan turha lähteä mitään akkuja vaihtelemaan. Nehän kestää monia vuosia. Vai oliko kyseessä joku valmistusvirheen omaava rupuakku?
 
Facebookin keskustelusta poimittua:

Ajettiin ensin 100-10% sitten ladattiin 10-80%, lämpötila -7

1000033217.jpg


Ajettiin ekan latauksen jälkeen 80-40% ja ladattiin sitten puoli tuntia. Lämpötila -5

1000033218.jpg


Annettiin seistä yö ja aamulla kylmällä akulla laturille, jossa puoli tuntia. Lämpötila -3

1000033219.jpg




Nohnoh..oletteko kyseisen auton omistaja vai miksi noin negatiivinen sävy kanssakeskustelijoita kohtaan.

Toisille riittää se että kerran paska auto = aina paska auto?
 
Saa olla ainakin tarkkana minkä vuosimallin auton ostaa (jos ostaa)?

En ole ihan hetkeen nähnyt markkinoilla valmistajaa, minkä auton voi huoletta ostaa. Kaikilla on tuntuu olevan kalliita tyyppivikoja tai sitten ohjelmiston puolelta täysin rampautettuja tai käytettävyys pilattu poistamalla kaikki fyysiset napit tms.

Kuten monesti sanonut, en tiedä vielä yhtään auton valmistajaa kenen ensimmäinen sähköauto olisi täydellinen, tai edes hyvä. Tulevaisuudessa niitä varmasti aletaan näkemään ja päästään eroon näistä idiootti ratkaisuista ja saadaan tekniikka sille tasolle, että se toimii täällä pohjolassa pidempää kuin pari vuotta ilman ongelmia.
 
En ole ihan hetkeen nähnyt markkinoilla valmistajaa, minkä auton voi huoletta ostaa. Kaikilla on tuntuu olevan kalliita tyyppivikoja tai sitten ohjelmiston puolelta täysin rampautettuja tai käytettävyys pilattu poistamalla kaikki fyysiset napit tms.

Kuten monesti sanonut, en tiedä vielä yhtään auton valmistajaa kenen ensimmäinen sähköauto olisi täydellinen, tai edes hyvä. Tulevaisuudessa niitä varmasti aletaan näkemään ja päästään eroon näistä idiootti ratkaisuista ja saadaan tekniikka sille tasolle, että se toimii täällä pohjolassa pidempää kuin pari vuotta ilman ongelmia.
8v ikäinen model s 90d teki nyt myös pienen haamujarrutuksen. Ilmeisesti likainen tuulilasi oli syynä. Kokeilin laittaa sen "törmäykseneston" pois päältä kokonaan, jos auttaisi.

Aivan totta esim tuo fyysisten nappien poistaminen tai vaikka radion käytön hankaloittaminen.


Mutta tosiaan siinä Toyota vieläkin aika paljon jäljessä, että akun esilämmitystä ei ole. Lämmitystä on kyllä parannettu, mutta se ei vielä riitä. Kun 12 vuotta vanhassa model ässässäkin tuo lämmitys löytyy.


Paljon kyllä löytyy "huonoja" sähköautoja. Esim edellinen Peugeot e-2008 on huikeasti huonompi, kuin tuo FL model s 90d. Autona Peugeot on ihan hyvä, mutta ei oikein mitään sähköauton ominaisuiksia, mitä olisi hyvä olla? Vähän vajaa 2tkm on tullut Teslailtua, niin jo isompi akku (50 vs 90) on kiva ominaisuus. Sekä se, että navigaattori löytää kaikki laturit (plus akun lämmitys laturille ajettaessa).
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


 
Lisäpitkää olen omaankin harkinnut. Millaisen asensit ja miten se toimii matriisien kanssa?

Valostorelta otin Purelux Road Curve C530 Slim-paneelin koko setillä. Eli uppoasennustelineellä ja XBB OBD Donglella.

Valon sai kivasti asennettua rekisterikilven alle syvennykseen ja XBB:llä sai 5 minuutissa opetettua valon seuraamaan matriisivaloja. Lisäpitkät sammuu ekana ja syttyy vikana eli kun auton omat pitkät ovat täydessä toiminnassa, lisäpitkät syttyvät.
 
Mitenkähän käy jenkkien, GM & Fr0d on kuitenkin jossain määrin mukana Kiinan markkinoilla, Tesla hyvinkin vahvasti, vaikka on ehkä jollain tavalla "villi kortti..."

Kiinalaiset valmistajat kaipaa massamarkkinaa ja jos se niiltä suljetaan... Tuskinpa ottavat olankohautuksella?
 
Näemmä kiinalaisten autojen myynti on estetty Jenkeissä, vaikka olisi valmistettu muualla:
Ohjelmiston osalta tämä koskee mallivuotta 2027 vasta ja rauta vasta 2030.
The rules for prohibited software go into effect for model year 2027 vehicles, while the ban on hardware from China waits until model year 2030 vehicles.
Vielä on siis aikaa korjata tilanne.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Linkistä poiminta
Keski-Euroopassa halvan sähköauton kauppaa tämä ei kuitenkaan haittaa. Ranskassa Dacia on hiljattain pudottanut Springin hintaa 2 000 eurolla, ja nyt sen saa kaupasta mukaansa 16 900 eurolla
Mutta perään mainitaan että on ollut myyntitullessa vuonna 2021 halvempi (euroina?)

Toinen ale poiminta
kiinalainen Leapmotor leikkasi äskettäin T03-täyssähköauton hintaa peräti 4 000 eurolla ja kauppaa sitä nyt hintaan 14 900 euroa.
ja
Perusmallin ID.3 Pure, varustettuna 52-kilowattituntisella akulla ja 170-hevosvoimaisella sähkömoottorilla maksaa Saksassa nyt 29 760 euroa, kun esimerkiksi Suomessa ID.3:n samaisen perusmallin hintalappuun on piirretty 36 590 euroa. Suuri hintaero Saksan ja Suomen välillä voi luoda painetta tarkastella myös Suomen listahintoja.

Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
 
Jaa että kiinalaiset autot eivät laita kiinalaista softaa autoihinsa, aikaa 17 kuukautta?
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
 
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?
Veikkaan että pohti enemmänkin jotain vääntöä, lisäaikaa, lievennyksiä. Tosin en pidä kovin odotettavana sitä että luovutaan kokonaan. kyllä tässä on kyse muustakin kuin kauppapolitiikasta. ja muutamaan vuoteen ei synny luottamusta. En usko että edes uusi jenkki hallinta sitä muuttaisi.

Ilmeisesti tuolla jenkki firmoillakkin voi tulla kiire, jos ei putkessa kiina vapaata, niin ehkä joutuvat hakemaan kumppanuuksia muualta, Korea, Eurooppa, Japani ei ehkä kiireeseen ensimmäinen mielessä, mutta miksei.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Ensin pitäisi tietää valmistajat mitkä ei käytä kiinalaista koodia. Tuollahan oli nostettu myös Ford jne. mukaan asiaan. Ties kuinka monta muuta vielä on.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
Kuka tietää. Poliittista painostusta nämä muutokset ovat. Tuonkin osalta tilanne voi vielä muuttua tai sitten ei.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
Ainakin se frontti on AA mutta kuka tietää mitä taustalla on kun tämä koskee koko koodistoa.
 
Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
Ei ilmeisesti. Mutta toivottavasti myös vw id3 hinta laskisi myös suomessa tuon saman noin 7000€.

VW yritti saada id3 hinnan aivan siellä alkuvaiheessa jo 29999€, mutta hyvä että nyt edes on tullut tuo hinta.

Saa nähdä tuleeko jälleen joulukuussa ne ekstra alet, jos valmistajat yrittävät välttää niitä isoja päästösakkoja.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Jos mennyt kuvaa tulevaa, niin näemme täälläkin. Viimeksi viimavuonna oli ns päästötavoite tarjouksia Suomessa.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Tuskin sillä valmistajalle valtavaa merkitystä on mihin ne autot myydään, kunhan on eussa... Norjalaisia autoja ei kai lasketa?
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.
Nopean toimituksen bZ4X:iin -6000€ alennus. En löytänyt Toyotan enkä O.K Auton nettisivuilta tätä joten ei tietoa miten laaja kampanja.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 127
Viestejä
4 950 293
Jäsenet
79 603
Uusin jäsen
tojola92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom