Yleistä keskustelua sähköautoista

Punainen GT-line, AWD, 84 kWh, premium packilla, kattoluukulla ja vegan-nahkaverhoilulla 63 945,50 € + toimituskulut + talvirengaspaketti + koukku. Yhteensä hinta voisi olla jo 68 tonnia, varsinkin jos talvirenkaissa on Kian omat vanteet mukana. Siitä toki voisi saada alennusta about 5000 €, eli hinnaksi jäisi 63 000 € tai vastaavasti ylihyvitystä tuon viiden tonnin verran vaihtoautolle.

Vuoden kuluttua vaihtohyvitys samanlaiseen saattaisi liikkua 40-50 tonnin välillä. Muihin merkkeihin vaihdettassa hyvitys voisi jäädä lähemmäksi neljää kymppiä, mutta toki johonkin sadan tonnin autoon vaihdettaessa se saattaisi olla suurempi. Muutaman vuoden kuluttua, kun km-määrä lähestyy sataa tuhatta luku saattaa alkaa kakkosella. Itse miettisin kyllä tarkkaan ostaisinko uuden, tai jos ostaisin mitkä varusteet tulevat todella tarpeeseen. Miettisin myös sitä, tuoko facelift niin merkittäviä parannuksia, jotta sellainen kannattaa ostaa käytetyn, alle 40 tonnia maksavan EV6:n sijaan.

Joo toki näin, ja kyllä mulla ainakin on leasing lisäksi yhtenä optiona ja siinä sitten hinnoittelu onkin oma taiteenlajinsa erityisesti privaliisauksessa.
 
Punainen GT-line, AWD, 84 kWh, premium packilla, kattoluukulla ja vegan-nahkaverhoilulla 63 945,50 € + toimituskulut + talvirengaspaketti + koukku. Yhteensä hinta voisi olla jo 68 tonnia, varsinkin jos talvirenkaissa on Kian omat vanteet mukana. Siitä toki voisi saada alennusta about 5000 €, eli hinnaksi jäisi 63 000 € tai vastaavasti ylihyvitystä tuon viiden tonnin verran vaihtoautolle.

Vuoden kuluttua vaihtohyvitys samanlaiseen saattaisi liikkua 40-50 tonnin välillä. Muihin merkkeihin vaihdettassa hyvitys voisi jäädä lähemmäksi neljää kymppiä, mutta toki johonkin sadan tonnin autoon vaihdettaessa se saattaisi olla suurempi. Muutaman vuoden kuluttua, kun km-määrä lähestyy sataa tuhatta luku saattaa alkaa kakkosella. Itse miettisin kyllä tarkkaan ostaisinko uuden, tai jos ostaisin mitkä varusteet tulevat todella tarpeeseen. Miettisin myös sitä, tuoko facelift niin merkittäviä parannuksia, jotta sellainen kannattaa ostaa käytetyn, alle 40 tonnia maksavan EV6:n sijaan.

Jep, jos olisin EV6:een päätynyt, niin ehdottomasti jonkun pari vuotta ajetun olisin ottanut, enkä faceliftiä. Semmosia 40-50 tonnia ajettuja hyvin varusteltuja nelivetoja saa jollain neljällä kympillä tällä hetkellä.

Faceliftin oikeastaan tärkein korjaus on vähemmän kiiltomuovia ohjaamossa ja inasen isompi akku. Valot parani hieman valoteholtaan, mutta rumeni ulkonäöltään.
 
Etkö sä kertonut tämän jo aiemminkin ja jo silloinkin totesin, että kuulostaa täysin paskapuheelta? Näyttämä on ollut täysin looginen ja lineaarinen, ei pienintäkään viitettä mistään hyppimisestä.
Tanaan tuli taas vastaan. Eli jos nyt oikein luen niin 35 km range hyppaa 0.



1736771304275.png
 
Ei se kauppahinta todellaakan ole kaikille sama tinkaamisen jälkeen.

Pena voi aktiivisena tinkaajana saada ihan yhtä hyvän hinnan kuin sinäkin, mutta naapurin Jormalla ei riitä into kunnon tinkaamiseen, vaan hän joutuu "laiskana" maksamaan kovemman hinnan. Kyllä se tinkaaminen tuo ihan taloudellista hyötyä. Perus kaupantekoa tuo on. Myyjä yrittää saada maksimaalisen hinnan ja ostaja minimaaalisen. Sieltä se kauppahinta sitten jostain välistä löytyy. Autot ovat kuitenkin sen verran arvokkaita kapistuksia, että hieman aikaa tuohon kannattaa käyttää.
Se että sinä ja Pertti saitte "normaalin" hinnan ja Jorma maksoi liikaa, tuotti taloudellista hyötyä kelle? Aivan, se jäi myyjälle. Ja kukaan teistä kolmesta ei tiedä totuutta hinnoista. Eli et voi tietää edes jälkikäteen olitko Jorma.

Se, että liiketoimintamallista puuttuu maahantuonti-jälleenmyyjä -ketju ja sen moninaiset overheadit, on eräs syy sille miksi Teslan saa hiukan kilpailijoita halvemmalla, ja silti Tesla on ainoa autofirma joka tekee kunnollista katetta sähköautoilla.

Teslan myyntiorganisaatio on voluumeihin nähden pieni ja "myyjiksi" (sales advisor) kelpaavat junnut jotka osaavat luovuttaa avaimet. Jokaisella organisaatiolla pitää olla prosessit ja tukijärjestelmät mm. hinnoitteluun joten overhead vaan kertautuu.

Ja sen overheadin maksat sinä, Pertti ja Jorma jossain suhteessa, vaikka voidaan fantasioida että vain yhdelle jäi musta jorm... Pekka käteen.
 
Viimeksi muokattu:
Niin tai sitten ostaja maksaa siitä mielellään. Itse maksan monesta asiasta mielelläni paikallisesti vähän enemmän jos asian saa nopeasti ja näppärästi ja pienellä vaivalla. Sitten kun oston kohteen hinta nousee, myös viitseliäisyys kasvaa omalle vaivannäölle.

Ei ostamisessa mitään suoraan "häviä". Rahalla saa x määrän autoa y määrällä vaivanäköä. Itse olen surkea tinkaamaan, mutta vielä enemmän ärsyttäisi säätää jonkun auton myymisen kanssa, joten jos häviän hivenen rahallisesti niin sitten häviän ja voitan omia hermoja.

Kullakin nyyntitavalla on omat hyvät puolensa, eikä se netistä näkemättä ole se ainoa tapa jolla kauppaa pitää käydä. Kullekin löytyy erilaisia tapoja kaupan käyntiin ja hyvä niin että markkina monipuolistuu tuon osalta.

Lykkään rahani paljon mieluummin paikalliselle jälleenmyyti/jakeluportaalle kun jollekin ylikansalliselle yhtiölle.
 
Lisäksi Kiassa on myös auton muotoon ja akun kokoon nähden ihmeellisen heikko range, joskaan en ole perehtynyt tekeekö FL asialle jotai.
Energiatehokkuus on faceliftissa hieman parantunut ja on nyt ev-databasen arvion mukaan 174 Wh/km, joka ei kovin paljon eroa model Y:stä (165 Wh/km). WLTP-kulutukset puolestaan hyvinkin lähellä toisiaan eli 159 vs. 155 Wh/km. Joten eipä tuota enää ihmeellisen heikoksi voi sanoa, aika lailla normitasoa, kun muistaa että Teslat ovat kulutukseltaan sähköautojen parhaimmistoa.

Jep, jos olisin EV6:een päätynyt, niin ehdottomasti jonkun pari vuotta ajetun olisin ottanut, enkä faceliftiä. Semmosia 40-50 tonnia ajettuja hyvin varusteltuja nelivetoja saa jollain neljällä kympillä tällä hetkellä.

Faceliftin oikeastaan tärkein korjaus on vähemmän kiiltomuovia ohjaamossa ja inasen isompi akku. Valot parani hieman valoteholtaan, mutta rumeni ulkonäöltään.
Merkittävien parannusten listaan pitää lisätä ainakin
- alusta & ajomukavuus,
- äänieristys,
- infotainment.
Molemmat autot livenä rinnakkain nähneenä olen valojen ulkonäöstä vähän eri mieltä, mutta näistä lienee turha väitellä.

Vähän hassua että juuri EV6 faceliftin osalta nousee keskustelu, kannattaako ostaa uusi vai ajettu auto. Tämähän nyt koskee ikiaikaisesti kaikkien autojen ostamista uutena ja se on yleensä aika lyhyt keskustelu. Mutta EV6 faceliftin parannusten myötä perusteluja uudelle on kyllä tavallista enemmän, mikä taas toisaalta välittyy noiden pre-fl autojen arvostuksiin. Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta tasapainottavat vuosimallien välisen hintaeron kyllä oikeaan kohtaan :)
 
Jep, jos olisin EV6:een päätynyt, niin ehdottomasti jonkun pari vuotta ajetun olisin ottanut, enkä faceliftiä. Semmosia 40-50 tonnia ajettuja hyvin varusteltuja nelivetoja saa jollain neljällä kympillä tällä hetkellä.

Faceliftin oikeastaan tärkein korjaus on vähemmän kiiltomuovia ohjaamossa ja inasen isompi akku. Valot parani hieman valoteholtaan, mutta rumeni ulkonäöltään.
Jos ja varmaan kun EV6 päivittyi samoilla teknisillä asioilla kuin Ioniq 5, niin kiiltomuovi on kyllä aivan evvk-korjaus kaikkeen mitä oikeasti piti korjata. Pelkkä infotainmentin muutos on todella paljon merkittävämpi kuin joku muovipinta. ICCU, 12 V yms. juttuja ovat varmasti myös parantaneet. Ioniq 5:ssa ainakin on ihan selvä, että facelift-malli on järkevä ottaa jos se mitenkään budjettiin mahtuu. Valtava määrä käytettävyyden aivopieruja korjattu teknisten muutosten lisäksi.
 
Energiatehokkuus on faceliftissa hieman parantunut ja on nyt ev-databasen arvion mukaan 174 Wh/km, joka ei kovin paljon eroa model Y:stä (165 Wh/km). WLTP-kulutukset puolestaan hyvinkin lähellä toisiaan eli 159 vs. 155 Wh/km. Joten eipä tuota enää ihmeellisen heikoksi voi sanoa, aika lailla normitasoa, kun muistaa että Teslat ovat kulutukseltaan sähköautojen parhaimmistoa.

Kuten sanottua, en ole faceliftin jälkeisiä juttuja rangesta katsonut, koska itse olin faceliftin rajannut omista autoharkinnoista pois. Ei "vanhassakaan" EV6:ssa nyt varsinaisesti huono range ollut, mutta esim. Out of Specin rangetestissä tulos oli hieman päälle 400 km, mikä ei missään nimessä ole huono tulos 110 km/h keskinopeuden ajoon. Model Y 20" renkailla vetäisi vastaavassa testissä kuitenkin jotain 460 km ja model 3 highland yli 600 kilsaa. Lähinnä ihmetyttänyt, että miksi EV6 WLTP:kin on niin paljon Tesloja huonompi, vaikka se on muodoltaan ja kooltaan melkeinpä lähempänä kolmosta kuin Y:tä. Yleensä kuitenkin autojen "huonolle" rangelle on joku looginen selitys, kuten omassani esim. jatkuva neliveto ja kumisaappaan muoto.

Merkittävien parannusten listaan pitää lisätä ainakin
- alusta & ajomukavuus,
- äänieristys,
- infotainment.
Molemmat autot livenä rinnakkain nähneenä olen valojen ulkonäöstä vähän eri mieltä, mutta näistä lienee turha väitellä.

Vähän hassua että juuri EV6 faceliftin osalta nousee keskustelu, kannattaako ostaa uusi vai ajettu auto. Tämähän nyt koskee ikiaikaisesti kaikkien autojen ostamista uutena ja se on yleensä aika lyhyt keskustelu. Mutta EV6 faceliftin parannusten myötä perusteluja uudelle on kyllä tavallista enemmän, mikä taas toisaalta välittyy noiden pre-fl autojen arvostuksiin. Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta tasapainottavat vuosimallien välisen hintaeron kyllä oikeaan kohtaan :)

En siis edelleenkään ole facelift EV6:sta ajanut, mutta edellisen vuosimallin uusinta ajoin, enkä kokenut että mikään noista luettelemistasi asioista olisi erityisesti kaivannut parannusta, vaan mielestäni auto oli ihan mukava ja hiljainen ajaa sellaisenaan. Vrt. vaikka model Y, joka on alusta asti kaivannut varsinkin tuohon ensimmäiseen parannusta ja toisessakin piisaa petrattavaa. Infotainmentin päivitykset taas luultavasti tulee edelliseenkin malliin, tai ainakin luulisi tulevan, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun legacyvalmistajat sekoilevat tuon kanssa jotain typerää.

Itselleni faceliftin jälkeisen mallin hankkiminen ei ole mikään itsestäänselvyys, ellei se facelift fiksaa jotain mikä on aiemmin autossa ollut oleellisesti pielessä, oli kyseessä sitten uusi tai käytetty. Vrt. Model 3 (viimeisein) facelift paransi autoa (lähes) kaikilla osa-alueilla, siinä missä esim. tämän oman Volvo XC40 facelift päivitykset on loppupeleissä aika pieniä. Etupyörien moottori vaihtui kestomagentoidusta asynkroniin ja paransi rangea hieman, mutta koska auto edelleen aerodynaaminen kuin kasa tiiliskiviä, tosimaailman ero ei kuitenkaan ole mitenkään tajunnanräjäyttävä.

Mutta se on toki sitten hyvinkin henkilökohtainen asia mitä kukin autoissa painottaa tai miten ne ylipäätään kokee.

Jos ja varmaan kun EV6 päivittyi samoilla teknisillä asioilla kuin Ioniq 5, niin kiiltomuovi on kyllä aivan evvk-korjaus kaikkeen mitä oikeasti piti korjata. Pelkkä infotainmentin muutos on todella paljon merkittävämpi kuin joku muovipinta. ICCU, 12 V yms. juttuja ovat varmasti myös parantaneet. Ioniq 5:ssa ainakin on ihan selvä, että facelift-malli on järkevä ottaa jos se mitenkään budjettiin mahtuu. Valtava määrä käytettävyyden aivopieruja korjattu teknisten muutosten lisäksi.

Käsittääkseni ICCUa on noissa vanhoissakin jo jonkin aikaa korjattu samalla osalla kuin mikä noissa facelifteissä on, 12 V latauaksen typerä toimintalogiikka pätee käsittääkseni edelleen ja mitä nyt katsoin niin samat tyhmät käytettävyysjutut tuossa faceliftatussa EV6:ssakin on, kuten se että aina ilmastointia säätäessäsi tökit myös penkkien lämmitykset/tuuletukset päälle kun niiden napit on just sellaisessa kohdassa, että kämmensyrjä osuu niihin. :D

EV6 ei myöskään vissiin vieläkään tullut takalasinpyyhintä, mutta ilmeisesti Kiassa takalasin sotkeentuminen ei ole muutenkaan ollut ihan yhtä iso ongelma kuin Hynyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Olin lukevinani ameriikan foorumeilta että Ioniq 5 12V ylläpitolataus parani softapäivityksellä tässä viime aikoina.
 
Olin lukevinani ameriikan foorumeilta että Ioniq 5 12V ylläpitolataus parani softapäivityksellä tässä viime aikoina.
Siihen tuli korjaus jo vuosi sitten. Mä luulen, että enemmän viime aikoina ongelmana on ollut tasalaatuinen paska 12 V akkuina, siitä on uusin takaisinkutsu. Softa päivitettynä kolmannella 12 V akulla ei ole ollut ongelmia. Kop kop.

e: Bongiskhan, voisit ehkä keskittyä asioihin joista oikeasti tiedät, niin ei tarvitsis niin paljon arvuutella ja käsittää. Infotainment faceliftissä on kokonaan uusi sukupolvi, ei tule vanhaan. Ei se Teslakaan vanhoihin autoihin sellaisia ominaisuuksia tuo, mitä rauta ei tue tai tehot ei riitä. Takalasista ja sen pyyhkimestä me ollaan käyty tämä keskustelu jo kerran. Ioniq 5:n ongelma on se vitun spoileri, joka estää takalasin yläosan puhdistumisen ja kerää lunta. Takalasi pysyy kyllä riittävän hyvässä kunnossa aluella jota spoileri ei suojaa sateelta.
 
Viimeksi muokattu:
Mull on alkuperäisakku 3. Talvea. Sen verran noiden simahduksista olen lukenut että starttibuusteri on matkassa ja ensi syksynä käyn motonetistä uuden tarvikeakun tilalle.
 
Lähinnä ihmetyttänyt, että miksi EV6 WLTP:kin on niin paljon Tesloja huonompi, vaikka se on muodoltaan ja kooltaan melkeinpä lähempänä kolmosta kuin Y:tä. Yleensä kuitenkin autojen "huonolle" rangelle on joku looginen selitys, kuten omassani esim. jatkuva neliveto ja kumisaappaan muoto.
Ei siinä mitään selittämätöntä ole, ero tulee pitkälti ilmanvastuskertoimesta (Tesla MY 0,23 vs. EV6-2024 0,28) ja Teslojen tehokkaammasta moottorista, joka parantaa sekä regeneroinnin tehokkuutta että madaltaa kierroslukua suurissa nopeuksissa.

Tesloissa nyt vaan on matala kulutus. EV6 (jopa pre-facelift) on sinänsä kulutukseltaan kutakuinkin linjassa, ei se ole mikään mystisen paljon kuluttava auto. Hitusen ehkä epäoptimaalinen muotoilu tuossa vanhassa kun Cd tosiaan 0,28.
 
e: Bongiskhan, voisit ehkä keskittyä asioihin joista oikeasti tiedät, niin ei tarvitsis niin paljon arvuutella ja käsittää. Infotainment faceliftissä on kokonaan uusi sukupolvi, ei tule vanhaan. Ei se Teslakaan vanhoihin autoihin sellaisia ominaisuuksia tuo, mitä rauta ei tue tai tehot ei riitä. Takalasista ja sen pyyhkimestä me ollaan käyty tämä keskustelu jo kerran. Ioniq 5:n ongelma on se vitun spoileri, joka estää takalasin yläosan puhdistumisen ja kerää lunta. Takalasi pysyy kyllä riittävän hyvässä kunnossa aluella jota spoileri ei suojaa sateelta.

No ei nyt tarvitse hikeentyä. :D

Mielestäni aika selvästi sanoin, että henkilökohtaisesti en vaivautuisi EV6 faceliftin kanssa, mutta toisaalta aika moneen kertaan myös olen todennut, että hirveän diipisti en ole myöskään sen faceliftin päivityksiin perehtynyt, kyseinen auto kun omista harkinnoista putosi pois muutenkin. En tiedä mitä ongelmia korealaisten infotainmentissa on ollut. Koeajolla se vaikutti lähinnä raivokkaan keskinkertaiselta - ei loistanut, mutta ei myöskään vaikuttanut samalla tavalla hitaalta ja sekavalta kuin vaikkapa Audin - mutta eipä tuollaiset infotainmentin puutteet ja ongelmat lyhyehköllä koeajolla nyt kovin hyvin yleensä ilmenekään, varsinkin kun itselle koko infotainment-hössötys on aika EVVK ja mieluummin keskityn koeajolla eniten ajamaan sitä autoa. Hieno homma jos se on aikaisemmin ollut käyttökelvottoman huono ja nyt fiksattu, mutta toisaalta myös aika kusinen homma sitten hylätä vanhat asiakkaat sen vanhan käyttökelvottoman paskan kanssa.

Kyllähän Tesla käsittääkseni edelleen päivittää myös kaikista vanhimpienkin autojensa softia ja heillä on myös päivityspolku raudan osalta. ;)
 
Viimeksi muokattu:
No ei nyt tarvitse hikeentyä. :D
En minä hikeentynyt, se on vaan tuskallista alkaa korjailemaan, kun wall of text ja miljoona mutuilua seasssa. Sulla kun on selkeästi vain hetkellinen ajokokemus noista, niin ei kannata esittää tietävänsä mikä niissä mättää ja mikä ei. Ei noita kaikkia mitenkään huomaa koeajolla ja osa jutuista rupeaa vasta pitkän ajan päästä ärsyttämään. Esim. automaattinen takaluukku kun avautuu, niin se disabloi avaintunnistuksen etuoviin (ainakin Ioniqissa). Eli saa avata ovet erikseen. Oville kun kävelee suoraan, niin avaa ovet. Piip. Laitat lämmityksen etänä päälle, niin kaikki muu on lämmintä paitsi aidot nahkapenkit. Piip piip.

Tuosta infotainmentista vois kirjoittaa sivun jos toisenkin mikä siinä vahassa mättää. Ei korealaiset autot käyttökelvottomia ole lähellekään, mutta tulokulma on joskus vähän turhan erilainen. Hidas se on kosketuksiin reagoimaan, jos ajaessa sohii menemään. Kartassa on turhan paljon karttadatasta (Here) johtuvia typeryyksiä. Audin käyttistä kun haukut, niin et varmaankaan ole käyttänyt uutta, joka on esim. Q6:ssa?
 
Ei se EV6:n infotainment mikään umpisurkea ole ollut, mutta olisi siitä voinut toki paremmankin tehdä. Ongelmana on ollut ehkä se että toiminnot saattavat löytyä pitkien polkujen päästä, mikä kyllä vaivaa monia muitakin merkkejä. Osaa ehkä ärsyttää yksinkertaisesti se, että värimaailmasta tulevat lähinnä mieleen 80-luvun CGA-näytöt. Android-auto on vaatinut myös sen, että puhelinta on täytynyt pitää piuhassa kiinni, mutta tämä on voinut ehkä muuttua päivityksissä. Ajaessa tällaisilla asioilla ei ole paljoakaan merkitystä.

(Edit) Tässä olisi kyllä ihan passeli EV6. Uutena maksanut ehkä about 80 ke. Nyt lähtisi alle 45:een tonniin.
 
Viimeksi muokattu:
En minä hikeentynyt, se on vaan tuskallista alkaa korjailemaan, kun wall of text ja miljoona mutuilua seasssa. Sulla kun on selkeästi vain hetkellinen ajokokemus noista, niin ei kannata esittää tietävänsä mikä niissä mättää ja mikä ei. Ei noita kaikkia mitenkään huomaa koeajolla ja osa jutuista rupeaa vasta pitkän ajan päästä ärsyttämään. Esim. automaattinen takaluukku kun avautuu, niin se disabloi avaintunnistuksen etuoviin (ainakin Ioniqissa). Eli saa avata ovet erikseen. Oville kun kävelee suoraan, niin avaa ovet. Piip. Laitat lämmityksen etänä päälle, niin kaikki muu on lämmintä paitsi aidot nahkapenkit. Piip piip.

Aika paljon noista kaikista noista kaikista jutuista tuli silloin autonvalintaa autismoidessa luettua, mutta en toisaalta jaksanut lähteä tonkimaan tarkkoja lähteitä sieltä kuukausien takaa joten halusin ilmaista asiat tavalla, joka tekee selväksi että ulkomuistista tässä nyt mennään. Sori siitä. :eek:

Tuollaiset käytettävyyssekoilut on kyllä varmasti ärsyttäviä, mutta henkilökohtaisesti en noita infotainmenttiin sinänsä laskisi ja pitäisin outona, jos tuollaisia ei pystytä ilman kokonaan uutta hardista korjaamaan, mutta kuten sanottua, eipä olisi eka kerta kun legacyt sekoilee tyhmää paskaa.

Tuosta infotainmentista vois kirjoittaa sivun jos toisenkin mikä siinä vahassa mättää. Ei korealaiset autot käyttökelvottomia ole lähellekään, mutta tulokulma on joskus vähän turhan erilainen. Hidas se on kosketuksiin reagoimaan, jos ajaessa sohii menemään. Kartassa on turhan paljon karttadatasta (Here) johtuvia typeryyksiä. Audin käyttistä kun haukut, niin et varmaankaan ole käyttänyt uutta, joka on esim. Q6:ssa?

En tiedä mikä info läski-Etronissa on, mutta voisin kuvitella, että vanha. Ei muuten kannata sitten liikaa kiintyä siihen uutenkaan infoon Hyny/Kiassa, koska ilmeisesti se ollaan dumppaamassa samantien ja siirtyvät Android Automotiveen. :D
 
Aika paljon noista kaikista noista kaikista jutuista tuli silloin autonvalintaa autismoidessa luettua, mutta en toisaalta jaksanut lähteä tonkimaan tarkkoja lähteitä sieltä kuukausien takaa joten halusin ilmaista asiat tavalla, joka tekee selväksi että ulkomuistista tässä nyt mennään. Sori siitä. :eek:

Tuollaiset käytettävyyssekoilut on kyllä varmasti ärsyttäviä, mutta henkilökohtaisesti en noita infotainmenttiin sinänsä laskisi ja pitäisin outona, jos tuollaisia ei pystytä ilman kokonaan uutta hardista korjaamaan, mutta kuten sanottua, eipä olisi eka kerta kun legacyt sekoilee tyhmää paskaa.



En tiedä mikä info läski-Etronissa on, mutta voisin kuvitella, että vanha. Ei muuten kannata sitten liikaa kiintyä siihen uutenkaan infoon Hyny/Kiassa, koska ilmeisesti se ollaan dumppaamassa samantien ja siirtyvät Android Automotiveen. :D
Mä en nyt ihan ymmärrä sun ajatuksenjuoksuasi, ihan samalla tavalla se Teslakin rautaa vaihtaa. Vanha alusta ei tue esim. langatonta carplayta/AA:ta, niin miksi helvetissä siihen pitäisi hirttäytyä? Kyllähän tuo käyttöliittymä on säännöllisesti edelleen päivittynyt siinä puitteissa mitä järjestelmän rauta suo. Esim. Ioniqissa penkin- ja ratin lämmitinten näkymä muuttui täysin. Uuden auton uutta versiota oli helppo käyttää, kun tuntee vanhan hyvin. Uusi käyttäjä uudessa systeemissä olisi varmaan pulassa. Ei sen takia, että tietoa ei löytyisi vaan että mistä sen löytää. Se logiikka... Tiedä sitten samantien dumppaamisesta, kun tuo on tulossa ensimmäisenä 2026 julkaistavaan malliin ja siitä valuu hiljalleen muihin. Todennäköisesti juuri sopivasti seuraavaan isompaan versiopäivitykseen.

e: Enkä minä noita sen takia kertonut, että ne infotainmentiin kuuluisivat. Kerroin ne sen takia, että hahmottaisit ettet nyt oikein ole nähnyt metsää puilta. Olet kauhean huolissasi ihan lillukanvarsista, kun ne päivittäiset päänsäryt, jotka pitäisi korjata on täysin muita asioita.
 
Mä en nyt ihan ymmärrä sun ajatuksenjuoksuasi, ihan samalla tavalla se Teslakin rautaa vaihtaa. Vanha alusta ei tue esim. langatonta carplayta/AA:ta, niin miksi helvetissä siihen pitäisi hirttäytyä? Kyllähän tuo käyttöliittymä on säännöllisesti edelleen päivittynyt siinä puitteissa mitä järjestelmän rauta suo. Esim. Ioniqissa penkin- ja ratin lämmitinten näkymä muuttui täysin. Uuden auton uutta versiota oli helppo käyttää, kun tuntee vanhan hyvin. Uusi käyttäjä uudessa systeemissä olisi varmaan pulassa. Ei sen takia, että tietoa ei löytyisi vaan että mistä sen löytää. Se logiikka... Tiedä sitten samantien dumppaamisesta, kun tuo on tulossa ensimmäisenä 2026 julkaistavaan malliin ja siitä valuu hiljalleen muihin. Todennäköisesti juuri sopivasti seuraavaan isompaan versiopäivitykseen.

e: Enkä minä noita sen takia kertonut, että ne infotainmentiin kuuluisivat. Kerroin ne sen takia, että hahmottaisit ettet nyt oikein ole nähnyt metsää puilta. Olet kauhean huolissasi ihan lillukanvarsista, kun ne päivittäiset päänsäryt, jotka pitäisi korjata on täysin muita asioita.

Niinno, kai tässä on taustalla se mitä kukin painottaa. Itselleni tosiaan joku infotainment on edelleen ihan se ja sama, kunhan ei nyt koko ajan kaatuile tai häiritse ajamista. Tietokoneita on ihan tarpeeksi kotonakin. Kun arvioin aikanaan omalta kantiltani EV6:n faceliftin oleellisia ominaisuuksia, katsoin lähinnä vähän kasvanutta akkua ja rangea ja valoja, muut oli sitten lähinnä kosmetiikkaa. Toki tuollaiset arkisekoilut ärsyttää, mutta ihan kaikissa autoissa on omat typeryytensä ja ihan varmasti vastaavia (tai jopa ihan samoja) löytyy noista autoista vielä faceliftin jälkeenkin.

Edelleen, itse arvotan lähinnä niitä "isoja" auto-asioita: ajomuvakuus, toimintamatka/lataus, turvallisuus ja sen sellaiset. Joku muu varmaan arvottaa sitten asioita autoissa ihan muilla tavoilla, vaikka sitten sitä langatonta carplaytä yli kaiken muun ja se on hänen oikeutensa tietysti.
 
Niinno, kai tässä on taustalla se mitä kukin painottaa. Itselleni tosiaan joku infotainment on edelleen ihan se ja sama, kunhan ei nyt koko ajan kaatuile tai häiritse ajamista. Tietokoneita on ihan tarpeeksi kotonakin. Kun arvioin aikanaan omalta kantiltani EV6:n faceliftin oleellisia ominaisuuksia, katsoin lähinnä vähän kasvanutta akkua ja rangea ja valoja, muut oli sitten lähinnä kosmetiikkaa. Toki tuollaiset arkisekoilut ärsyttää, mutta ihan kaikissa autoissa on omat typeryytensä ja ihan varmasti vastaavia (tai jopa ihan samoja) löytyy noista autoista vielä faceliftin jälkeenkin.

Edelleen, itse arvotan lähinnä niitä "isoja" auto-asioita: ajomuvakuus, toimintamatka/lataus, turvallisuus ja sen sellaiset. Joku muu varmaan arvottaa sitten asioita autoissa ihan muilla tavoilla, vaikka sitten sitä langatonta carplaytä yli kaiken muun ja se on hänen oikeutensa tietysti.
Eikös se auton käytettävyys kuitenkin kohtuullisen tärkeä osuus autosta ole? Korealainen logiikka tökkii monessa kohtaa, oli se sitten ovien avaus tai akkuennusteen hakeminen näytön syövereistä. Nuo on helppo ohittaa koeajossa olankohautuksella, kun et varta vasten lähde selvittämään miten asia pitää tehdä. Eniten tietysti ärsyttää se, että miten pienellä hienosäädöllä olisi saatu paljon parempi lopputuote.

Korealaisten kunniaksi ainakin Ioniq 5:ssa on järjestäen korjattu kaikennäköistä juuri käytettävyyteen liittyvää. En ole uutta versiota livenä nähnyt, niin hankala sanoa ovista mitään. Keskikonsoli on ainakin toimivampi ja lämmitysnapit ovat fyysiset. Takaluukun ohjurit korjattu sellaiseksi, että luukku tuskin enää kolisee mennessä. Takapenkin vyönsoljille tehty leveämpi kohta, että kääntyvät itsekseen (eivätkä jää kolisemaan). Ajovalot paremmmat. Pop-up-kahvat vakiona,... Kurapaskassa viimeiset 2 kk ajaneena melkein voisin lyödä rahaa tiskiin, jos uudessa on vanhaa kärpäsenpaskaa isompi pissapojansäiliö. Taitaa tuohon nykyiseen ehkä 3 litraa mahtua. Äänieristystä parannettu...
 
Eikös se auton käytettävyys kuitenkin kohtuullisen tärkeä osuus autosta ole? Korealainen logiikka tökkii monessa kohtaa, oli se sitten ovien avaus tai akkuennusteen hakeminen näytön syövereistä. Nuo on helppo ohittaa koeajossa olankohautuksella, kun et varta vasten lähde selvittämään miten asia pitää tehdä. Eniten tietysti ärsyttää se, että miten pienellä hienosäädöllä olisi saatu paljon parempi lopputuote.

Joskus saattaa myös tulla yllätyksenä mitkä asiat alkavat ärsyttää pidemmän päälle ja toisaalta mihin tottuu ihan hetkessä.

Ensimmäisessä autossani (Mitsubishi Lancer 45hv) oli ratti vinossa n. 10 astetta. Ei haitannut ollenkaan parin tunnin jälkeen.

Vuokra-auton (Hyundai i20) vilkun ääni oli sellainen ontto naksahdus joka alkoi pari päivän vuokra-ajan jälkeen ottamaan päähän niin paljon että pyrki välttämään koko vilkun käyttöä.

Tältä pohjalta olen huomannut että itse ajettavuuteen liittyvät asiat ei oikeastaan mua haittaa kovinkaan paljon mutta kaikki siihen liittymätön häiritsevä on äärimmäisen ärsyttävää. Ja ikävä kyllä ärsyttävien asioiden huomaamiseen saattaa mennä vähän aikaa.
 
Eikös se auton käytettävyys kuitenkin kohtuullisen tärkeä osuus autosta ole? Korealainen logiikka tökkii monessa kohtaa, oli se sitten ovien avaus tai akkuennusteen hakeminen näytön syövereistä. Nuo on helppo ohittaa koeajossa olankohautuksella, kun et varta vasten lähde selvittämään miten asia pitää tehdä. Eniten tietysti ärsyttää se, että miten pienellä hienosäädöllä olisi saatu paljon parempi lopputuote.

Korealaisten kunniaksi ainakin Ioniq 5:ssa on järjestäen korjattu kaikennäköistä juuri käytettävyyteen liittyvää. En ole uutta versiota livenä nähnyt, niin hankala sanoa ovista mitään. Keskikonsoli on ainakin toimivampi ja lämmitysnapit ovat fyysiset. Takaluukun ohjurit korjattu sellaiseksi, että luukku tuskin enää kolisee mennessä. Takapenkin vyönsoljille tehty leveämpi kohta, että kääntyvät itsekseen (eivätkä jää kolisemaan). Ajovalot paremmmat. Pop-up-kahvat vakiona,... Kurapaskassa viimeiset 2 kk ajaneena melkein voisin lyödä rahaa tiskiin, jos uudessa on vanhaa kärpäsenpaskaa isompi pissapojansäiliö. Taitaa tuohon nykyiseen ehkä 3 litraa mahtua. Äänieristystä parannettu...
650 heppaista Ioniq N -mallia näyttäisi olevan jo Saksassa kaupan 55 tonnin pintaan. Suomessa näyttäisivät maksavan vielä maltaita. Perusnelivetoa saa kyllä edullisesti täälläkin, ja jopa faceliftiä alle 40 tonnilla (tosin vain yksi tuontiauto). Mielestäni Ioniq 5 on kyllä paremman näköinen kuin EV6. Perustakuu on paria vuotta lyhyempi, mutta akkutakuu yltää 160 000 kilometriin.
 
Kävin huvikseen ajelemassa id3 ja sateella ajaessa ärsytti kun ei löytynyt lasinpyyhintoimintoa. Tietääkö joku miten se on toteutettu?

Kun miettii miten toimiva oli jonkun perus golfin käyttöliittymä, niin hämmästyttää miten paljon takapakkia on otettu uusissa autoissa.

Nykyään on vaikeampi keskittyä liikenteeseen kun pitää keskittyä ajamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 596
Viestejä
4 581 081
Jäsenet
75 472
Uusin jäsen
AndyV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom