Energiatehokkuus on faceliftissa hieman parantunut ja on nyt ev-databasen arvion mukaan 174 Wh/km, joka ei kovin paljon eroa model Y:stä (165 Wh/km). WLTP-kulutukset puolestaan hyvinkin lähellä toisiaan eli 159 vs. 155 Wh/km. Joten eipä tuota enää ihmeellisen heikoksi voi sanoa, aika lailla normitasoa, kun muistaa että Teslat ovat kulutukseltaan sähköautojen parhaimmistoa.
Kuten sanottua, en ole faceliftin jälkeisiä juttuja rangesta katsonut, koska itse olin faceliftin rajannut omista autoharkinnoista pois. Ei "vanhassakaan" EV6:ssa nyt varsinaisesti huono range ollut, mutta esim. Out of Specin rangetestissä
tulos oli hieman päälle 400 km, mikä ei missään nimessä ole huono tulos 110 km/h keskinopeuden ajoon. Model Y 20" renkailla vetäisi vastaavassa testissä kuitenkin jotain 460 km ja model 3 highland yli 600 kilsaa. Lähinnä ihmetyttänyt, että miksi EV6 WLTP:kin on niin paljon Tesloja huonompi, vaikka se on muodoltaan ja kooltaan melkeinpä lähempänä kolmosta kuin Y:tä. Yleensä kuitenkin autojen "huonolle" rangelle on joku looginen selitys, kuten omassani esim. jatkuva neliveto ja kumisaappaan muoto.
Merkittävien parannusten listaan pitää lisätä ainakin
- alusta & ajomukavuus,
- äänieristys,
- infotainment.
Molemmat autot livenä rinnakkain nähneenä olen valojen ulkonäöstä vähän eri mieltä, mutta näistä lienee turha väitellä.
Vähän hassua että juuri EV6 faceliftin osalta nousee keskustelu, kannattaako ostaa uusi vai ajettu auto. Tämähän nyt koskee ikiaikaisesti kaikkien autojen ostamista uutena ja se on yleensä aika lyhyt keskustelu. Mutta EV6 faceliftin parannusten myötä perusteluja uudelle on kyllä tavallista enemmän, mikä taas toisaalta välittyy noiden pre-fl autojen arvostuksiin. Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta tasapainottavat vuosimallien välisen hintaeron kyllä oikeaan kohtaan
En siis edelleenkään ole facelift EV6:sta ajanut, mutta edellisen vuosimallin uusinta ajoin, enkä kokenut että mikään noista luettelemistasi asioista olisi
erityisesti kaivannut parannusta, vaan mielestäni auto oli ihan mukava ja hiljainen ajaa sellaisenaan. Vrt. vaikka model Y, joka on alusta asti kaivannut varsinkin tuohon ensimmäiseen parannusta ja toisessakin piisaa petrattavaa. Infotainmentin päivitykset taas luultavasti tulee edelliseenkin malliin, tai ainakin luulisi tulevan, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun legacyvalmistajat sekoilevat tuon kanssa jotain typerää.
Itselleni faceliftin jälkeisen mallin hankkiminen ei ole mikään itsestäänselvyys, ellei se facelift fiksaa jotain mikä on aiemmin autossa ollut oleellisesti pielessä, oli kyseessä sitten uusi tai käytetty. Vrt. Model 3 (viimeisein) facelift paransi autoa (lähes) kaikilla osa-alueilla, siinä missä esim. tämän oman Volvo XC40 facelift päivitykset on loppupeleissä aika pieniä. Etupyörien moottori vaihtui kestomagentoidusta asynkroniin ja paransi rangea hieman, mutta koska auto edelleen aerodynaaminen kuin kasa tiiliskiviä, tosimaailman ero ei kuitenkaan ole mitenkään tajunnanräjäyttävä.
Mutta se on toki sitten hyvinkin henkilökohtainen asia mitä kukin autoissa painottaa tai miten ne ylipäätään kokee.
Jos ja varmaan kun EV6 päivittyi samoilla teknisillä asioilla kuin Ioniq 5, niin kiiltomuovi on kyllä aivan evvk-korjaus kaikkeen mitä oikeasti piti korjata. Pelkkä infotainmentin muutos on todella paljon merkittävämpi kuin joku muovipinta. ICCU, 12 V yms. juttuja ovat varmasti myös parantaneet. Ioniq 5:ssa ainakin on ihan selvä, että facelift-malli on järkevä ottaa jos se mitenkään budjettiin mahtuu. Valtava määrä käytettävyyden aivopieruja korjattu teknisten muutosten lisäksi.
Käsittääkseni ICCUa on noissa vanhoissakin jo jonkin aikaa korjattu samalla osalla kuin mikä noissa facelifteissä on, 12 V latauaksen typerä toimintalogiikka pätee käsittääkseni edelleen ja mitä nyt katsoin niin samat tyhmät käytettävyysjutut tuossa faceliftatussa EV6:ssakin on, kuten se että aina ilmastointia säätäessäsi tökit myös penkkien lämmitykset/tuuletukset päälle kun niiden napit on just sellaisessa kohdassa, että kämmensyrjä osuu niihin.
EV6 ei myöskään vissiin vieläkään tullut takalasinpyyhintä, mutta ilmeisesti Kiassa takalasin sotkeentuminen ei ole muutenkaan ollut ihan yhtä iso ongelma kuin Hynyssä.