Yleistä keskustelua sähköautoista

No meinasin juurikin että jos olisi faktana missä noin käsketään tekemään, voisi tarkistaa onko kyse juurikin LFP akkuisesta autosta.
 
WLTP parani muutaman prosentin. Latausnopeus edelleen jäljessä muita sähköautoja. Tuskin mitään dramaattista tehty siis voimalinjalle. Eipä ole kummoinen päivitys Model Y facelift.
 
WLTP parani muutaman prosentin. Latausnopeus edelleen jäljessä muita sähköautoja. Tuskin mitään dramaattista tehty siis voimalinjalle. Eipä ole kummoinen päivitys Model Y facelift.
Ei Teslassa kyllä latausnopeus ole koskaan huono ollut tai erityisesti muita jäljessä ihan muutamaa lukuunottamatta, etenkin jos lataa vain sen 5-15 minuuttia. Yläpäässä käyrä on hitaampi. Hyvä esilämmitys ja energiatehokkuus takaa silti sen, että esim. FLTP etenemiskisoissa pärjätään varsin hyvin.

En itse kokisi että tuo olisi suuri ongelma Teslassa.
 
Ulkomuistista ainakin Vagin tripletille.

e: Näin auton uutena ostavalle ja muutavan vuoden käyttävälle kaikki paitsi 100% on ylimääräistä työtä…
Miin käyttöohjeessa lukee, että pitää 4 kk:n välein ladata vaikkei käyttäisikään autoa. Millä sivulla lukee, että pitäisi ladata täpötäyteen kuukauden välein? On mennyt minulta ohi silmien, jos sellainen jossain lukee.


@zepi ja @Pakana ei hajuakaan, mikä valmistaja vaatii 1 kk välein täpötäyteen. Ei väite minulta ollut peräisin. Kunhan kommentoin, että sellainen vihjaa kehittymättömään akunhallintaan. @HEDT antoi meille vihjeeksi vain:
"Esim. suuri korealainen sähköautojen valmistaja, mainitsee vain välttämään tarpeetonta pikalatausta (DC), jos haluaa optimoida ajoakun kestoa. Samainen valmistaja myös huomauttaa lataamaan akun ainakin edes kerran kuussa täyteen (100%).".

Kia ja Hyundai ovat tuolta suunnalta, mutta en ole koskaan lukenut niiden käyttöohjeita. Onko omistajia paikalla?
 
Miin käyttöohjeessa lukee, että pitää 4 kk:n välein ladata vaikkei käyttäisikään autoa. Millä sivulla lukee, että pitäisi ladata täpötäyteen kuukauden välein? On mennyt minulta ohi silmien, jos sellainen jossain lukee.


@zepi ja @Pakana ei hajuakaan, mikä valmistaja vaatii 1 kk välein täpötäyteen. Ei väite minulta ollut peräisin. Kunhan kommentoin, että sellainen vihjaa kehittymättömään akunhallintaan. @HEDT antoi meille vihjeeksi vain:
"Esim. suuri korealainen sähköautojen valmistaja, mainitsee vain välttämään tarpeetonta pikalatausta (DC), jos haluaa optimoida ajoakun kestoa. Samainen valmistaja myös huomauttaa lataamaan akun ainakin edes kerran kuussa täyteen (100%).".

Kia ja Hyundai ovat tuolta suunnalta, mutta en ole koskaan lukenut niiden käyttöohjeita. Onko omistajia paikalla?
Ioniq 5 käyttöohjeesta:

Screenshot 2025-01-10 194537.png
 
Täytyy kyllä myöntää että mä en ymmärrä mitä tuo kappale yrittää kertoa. Siis jos akku itsekseen valahtaa alle 20% se pitäisi ladata täyteen? Vai jos akun käyttää tyhjäksi se pitäisi ladata täyteen? Ei silloin kun akkua ei päästä 20% asti??
 
Eikös toi aika lailla vain tarkenna, että autoa pitää tasaisin väliajoin ladata ettei sen jännite tipu liian alas pidemmäksi aikaa. AC lstaustahan tuossa vain kehotetaan käyttämään jos/kun lataus laskee liikaa. Eli autoa ei kannata säilyttää liian pienessä varauksessa. Täyteen lataaminen koskee aiemmassa osassa auton pitkäaikaisen säilytyksen ongelmaa (ettei se seisoisi tyhjänä) ja jälkimmäinen varmaan balansointiin liittyvää
 
Muuten tuo Mazda 6e on todella kiinnostava, mutta:

Molemmissa on takana sähkömoottori, joka on meille tulevassa versiossa 190 kilowatin tehoinen, ja suurin vääntömomentti on 320 newtonmetriä. Ajoakun energiasisältö on 68,8 kilowattituntia, jolla toimintamatka (wltp) on 479 kilometriä. Pikalataus onnistuu 200 kilowatin teholla, jolla energiatason nosto välillä 10–80 prosenttia vie aikaa 22 minuuttia. Muualla Euroopassa myytävässä Long Range -versiossa toimintamatka on 73 km pidempi, mutta pikalatausteho on vain 95 kW.
:facepalm:

Mikäköhän antiikkiakku sinne on kaivettu jostain. Latauskäyrä voi tietysti pelastaa jotain jos tuo 95kW olisi viivasuora, mutta tuskin on.
 
Muuten tuo Mazda 6e on todella kiinnostava, mutta:


:facepalm:

Mikäköhän antiikkiakku sinne on kaivettu jostain. Latauskäyrä voi tietysti pelastaa jotain jos tuo 95kW olisi viivasuora, mutta tuskin on.
Eihän tuota kannata murehtia, kun ei edes Suomeen tuota tietojen mukaan tuota isompaa akkua :D
 
Pienempi on LFP ja isompi NMC. Ehkä isompi hankittu jostain halvalla ja ko. autoa myydään vain maissa jossa maksimaalinen akkukapasiteetti on myyntivaltti.

YouTuben autogefuhl esittelyn kommenteissa oli, että auto olisi about 1:1 joku kiinalainen sähkis, mutta en tiedä kuinka totuudenmukainen tuo "tieto" oli. Kun en voi varmentaa pitääkö paikkansa, niin turha lähteä jakamaan. Sinänsä yhteistyö kiinalaisen brändin kanssa auton tuotannossa ei kovin uutta ja erityistä olisi.

Testeissä tuosta varmaan aika pian näkee paljonko Mazda siihen on panostaan tuonut (jos nyt ensinkään on joku yhteistyöprojektin tulos).

Voihan myös olla että Mazda on myynyt kiinamarkkinoilla tuotetta eri nimellä, mistä näitä tietää
 
Viimeksi muokattu:
Ioniq 5 käyttöohjeesta:
Onkohan tossa säästynyt montakin satasta kun ei ole käytetty ammattitaitoista kääntäjää käyttöohjeen kääntämiseen... Ja markkinointiin kuitenkin upotetaan satoja tuhansia. Onkohan noiden autoissa paljon muutakin laatuvajausta, joka ilmenee vasta kun on liian myöhäistä katua.
 
Eihän tuota kannata murehtia, kun ei edes Suomeen tuota tietojen mukaan tuota isompaa akkua :D

Toki luin sen tiedon, että isoakkuista ei tule suomeen. Mutta tuossa tulee nyt mieleen Tojota ja burzumin latauksien kanssa sekoilu että ei ole ihan tiedetty mitä ollaan tekemässä kun ekaa kertaa liikkeellä.

Samalla tapaa kun burzumissa oli ensin pikalatauksissa joku keinotekoinen rajoitus ja riittävästi sitä lehdistö mollasi ja tuli muutos niin tässä isompiakkuinen on tekniikaltaan ihan eri auto ja huonompi sellainen. Vaikka yleensä on totuttu näkemään sitä, että isompiakkuinen on lähes aina parempi.

Poikkeuksiakin toki on, olikos se Cupra Bornin e-boost ominaisuus joka jostain syystä pieniakkuisessa oli paljon vapaammin käytössä, kun isoakkuisessa se akun varauksen skaala oli tyyliin 5% missä sitä pystyi käyttämään.
 
Onkohan tossa säästynyt montakin satasta kun ei ole käytetty ammattitaitoista kääntäjää käyttöohjeen kääntämiseen... Ja markkinointiin kuitenkin upotetaan satoja tuhansia. Onkohan noiden autoissa paljon muutakin laatuvajausta, joka ilmenee vasta kun on liian myöhäistä katua.
No tuollaisia idioottimaisuuksia on lähes kaikki manuaalit täynnä.
 
Ioniq 5 manuaali on kyllä kamalinta google translate dadaa jotan olen nähnyt. Maahantuojan vikahan tuo lienee
 
Pieniä idioottimaisuuksia totta kai löytyy muiltakin, mutta tuohan on alusta loppuun ihan luokatonta tekstiä. Sanoisin että ainakin omien autojen käyttöohjeissa on vikaa 99% vähemmän kuin tuossa.

"Jos suurjänniteakun jännite laskee alle 20 prosentin, voit pitää sen ihanteellisessa kunnossa lataamalla akun täyteen." :rofl:

Todellisuudessa jos jännite laskisi alle 20 prosentin (520V -> alle 104V), niin koko akku olisi entinen.
 
Pienempi on LFP ja isompi NMC. Ehkä isompi hankittu jostain halvalla ja ko. autoa myydään vain maissa jossa maksimaalinen akkukapasiteetti on myyntivaltti.

hmmm, voisi kuvitella että NMC ottaisi latausta paremmin vastaan kuin LFP ja vieläpä isompi kapa eli selvästi pienempi C arvo kuin tuossa pienemmässä.
 
Onkohan tossa säästynyt montakin satasta kun ei ole käytetty ammattitaitoista kääntäjää käyttöohjeen kääntämiseen... Ja markkinointiin kuitenkin upotetaan satoja tuhansia. Onkohan noiden autoissa paljon muutakin laatuvajausta, joka ilmenee vasta kun on liian myöhäistä katua.
Skodan manuaalissa tai olikohan jopa infotainmentissa puhuttiin ilmastointikaapelin kytkemisestä. Olisi kiva tietää miten näitä vehkeitä tai manuaaleja testataan. Varmaan joku tehtaan pääsuunnittelija lukee huussissa manuaalia ja toteaa että riittävän liki. Sitten halvimman tarjouksen tehnyt kääntäjä kääntää ja suoraan tuotantoon.
 
Mazda 6e voisi olla muuten kiinnostava, mutta äääh... ohjaamossa ei ole yhtään fyysistä nappia. Ja Kiinassa rakennettu ja varmasti pitkälti suunniteltukin auto, joten pidän kiina-autona enkä halua kannattaa tätä toimintamallia johon Mazda on lähtenyt. Siinä kaksi syytä, miksi menee itsellä hylkyyn.

Ulkoa tyylikäs auto kyllä. Ja tuollainen 69(brutto)/~65 kWh(netto) LFP-akku voi itse asiassa olla useimmille kuluttajille parempi ratkaisu kuin vaikkapa 77 kWh NMC-akku (joka 80%:iin ladattaessa on 61 kWh akku).

Autogefühlin videossa huomiota kiinnitti todella massiivinen keskikonsoli ja sen tilankäyttö. Eivät kai tosissaan ole laittamassa noin leveään keskikonsoliin mukitelineitä peräkkäin - ja onko ylipäänsä mukiteline ohjaamon arvokkain yksityiskohta joka vaatii A3-arkin kokoisen paraatinäyttämön ympärilleen? Muuttuukohan tuo yksityiskohta vielä myyntiversioon, toivottavasti...

mazda6e.jpg
 

Menkää ostamaan/lukemaan hesari ja referaatti tänne?
Tässä ChatGPT:n yhteenveto kun en itse jaksanut miettiä:
Artikkeli käsittelee sähköautojen käyttöä taksialalla Suomessa ja siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tässä tiivistelmä:

  1. Sähköautot yleistyvät takseina: Suomessa on yhä enemmän sähkö- ja hybriditakseja, ja niiden käyttöä edistävät ympäristövaatimukset ja julkisen sektorin päästövähennystavoitteet.
  2. Haasteet ja epävarmuudet:
    • Sähköautojen jälleenmyyntiarvo ja kestävyys ovat vielä epäselviä, erityisesti suurilla ajokilometreillä ja jatkuvassa pikalatauksessa.
    • Sähköautot ovat alttiimpia onnettomuuksille, ja niiden korjauskustannukset ovat usein korkeampia kuin polttomoottoriautoilla.
    • Akkuteknologia ja pikalatauksen vaikutukset herättävät kysymyksiä, mutta alalla ei ole vielä selkeitä ohjeistuksia.
  3. Taloudelliset paineet:
    • Sähköautot ovat halvempia käyttää energian osalta, mutta vakuutus- ja korjauskustannukset sekä rahoitusehtojen kiristyminen tekevät yhtälöstä vaikean yrittäjille.
    • Kilpailu hinnoista, esimerkiksi Uberin kanssa, lisää painetta.
  4. Käytännön sopeutuminen:
    • Sähkötaksit soveltuvat hyvin kaupunkiajoon, mutta maaseudulla ja pitkien matkojen reiteillä niiden käyttö vaatii tarkkaa suunnittelua.
    • Kokeneet kuljettajat osaavat optimoida lataukset ja ajoreitit.
    • Sähköautojen tilaratkaisut, kuten tasainen lattia, tarjoavat matkustajille mukavuutta.
Yhteenvetona: Sähkötaksit ovat osa taksialan tulevaisuutta, mutta niiden laajamittainen käyttöönotto tuo mukanaan taloudellisia ja teknologisia haasteita, jotka vaativat edelleen kokemuksia ja ratkaisuja.
 
Onnettomuuksille alttius, vakuutuskustannusten raju nousu ja sen juurisyyt on näitä "ei noin saa sanoa" nykyisessä Kumbayaa maailmassa.

Mutta yleisyys 7/18 jälkeen on levinnyt laajalti isoihin kaupunkeihin ja täten vaikuttaa merkittävästi kun puhutaan koko alasta.
 
Ioniq 5 manuaali on kyllä kamalinta google translate dadaa jotan olen nähnyt. Maahantuojan vikahan tuo lienee

Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.

Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
 
Päivän Hesarissa Loviisan ”Esson baarin” miehistä yksi kommentoi että ei voi hankkia sähköautoa kun jakaa mainoksia ja joutuu usein pysähtymään. WTF? Tätäkö tasoa se ihmisten tieto sähköautoista on. Eikö sähköauto olisi juuri tuollaiseen ajoon optimi..
 
Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.

Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.

Tuo uusi sähköinen manuaali on jo sellaista asiakkaalle vittuilua, johon edes Volkswagenin en luullut kykenevän.
 
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.

Tuo uusi sähköinen manuaali on jo sellaista asiakkaalle vittuilua, johon edes Volkswagenin en luullut kykenevän.
Ei siis saa tuolta esiin?
 
Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.

Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
Ev6 ohjekirjaa olen lukenut siitä puhelin apista. Siinä en mitään erikoisen huonoa ole huomannut. Tietysti tuosta ei ole polttis versiota.
 
Ei tuo ehkä täysin aukoton selitys ole tuolle täyteen lataamiselle. Eli jos ajaa alle 20% varaukselle on suositeltavaa ladata täyteen ainakin kerran kuussa. Jos ei aja noin pienelle soc niin ilmeisesti ei ole tarvetta ladata täyteen?
Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
 
Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Olisikohan alkuperäinen koreaksi? Pitääkin jossain välissä yrittää tulkita mitä siinä sanotaan.
 
Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
 
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.

Jos akun lataa aina viimeistään 21%, ei ole koskaan tarve ladata täyteen?
Vai jos akku yhtäkkiä itsekseen purkaantuu alle 20%, niin pitää ladata täyteen?
Näin tapahtuu kerran kuussa?
 
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?

Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.


1736600204732.png
 
Cupra Tavascan kohdalla auton hinta siinä 60k mikä vastaa Yta ominaisuuksiltaan mutta extrana tulee automaattinenpysäköinti, HUDia ja muuta. Eli Y + EAP, joka on nykyisellään sen 58k.

Skodan hinnastosta niin tuo Sportline ja siihen pari paketti niin tekee sen päälle 62k. Toki tulee sitten enemmän mitä Teslaan ei taaskaan saa rahalla kuten se sähköinen koukku, HUDia, 360 kamerat jne.
 
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?

Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.


1736600204732.png

Stylessä avustimet vakiona pl. pysäköintiavustimiin tarvii max-paketin (2095€). Sähköinen koukku kaikkiin malleihin 765€.
 
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n konfiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi. Volkkarissa vaan on toi ominaisuuslistaus aika sekava kun ruksii optioita..
 
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n kondiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi

Skodan ei ole juurikaan tarvinnut pudottaa hintoja kun kysyntä Enyaqille on kai koko ajan ollut hyvää. Onhan tuo jostain syystä uutena aina ollut konsernisisartaan kalliimpi, ainoastaan Q4 taitaa vielä olla kalliimpi.
 
Päivän Hesarissa Loviisan ”Esson baarin” miehistä yksi kommentoi että ei voi hankkia sähköautoa kun jakaa mainoksia ja joutuu usein pysähtymään. WTF? Tätäkö tasoa se ihmisten tieto sähköautoista on. Eikö sähköauto olisi juuri tuollaiseen ajoon optimi..
Tästä oli Sähköautomiehissä ihan yksi jakso aikoinaan ja siinä punnittiin juuri tätä asiaa monelta eri kantilta. Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.
 
Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
Etkö sä kertonut tämän jo aiemminkin ja jo silloinkin totesin, että kuulostaa täysin paskapuheelta? Näyttämä on ollut täysin looginen ja lineaarinen, ei pienintäkään viitettä mistään hyppimisestä.
 
Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.
Tässä oli eläkeläinen joka jakoi mainoksia joten eiköhän kantama olisi enemmän kuin riittävä.

Luulen että postinjako kaupungissa onnistuisi kun välimatkat ovat lyhyitä ja lounas- ja kahvitauoilla voi ottaa vähän lisävirtaa. Kai se on enemmän kustannuskysymys ja kateellisuutta ettei pienipalkkainen raataja pääse ajamaan uudehkolla sähköautolla.
 
Täällä pakkasta -20 astetta. Tuolla ison tien varressa missä tulee käytyä lenkillä kääntymässä oli Tesla odottelemassa apuja kun oli lämmöt kadonneet. Voi olla aika hyytävää kyytiä näillä keleillä ja saattaa olla myös haasteena saada tuulilasi ja ikkunat pysymään auki jos ei saa lämpöä hyttiin ollenkaan. Tuuletus varmaan pelaa mutta puhallutappa sitten kokoajan -20 asteista ilmaa sisään.
Tesloissahan taisi olla niiden lämmityselementtien kanssa jonkun verran ongelmaa?
Osaa ne lämmöt tosin hävitä polttiksestakin, ja sillon usein vika on sellainen ettei moottorikaan oikein tykkää jos koettaa ajaa kun voi syynä olla jäähdytysnesteen poistuminen autosta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 303
Viestejä
4 867 794
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom