- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 8 611
Ulkomuistista ainakin Vagin tripletille.Missä autossa noin ohjeistetaan?
e: Näin auton uutena ostavalle ja muutavan vuoden käyttävälle kaikki paitsi 100% on ylimääräistä työtä…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ulkomuistista ainakin Vagin tripletille.Missä autossa noin ohjeistetaan?
Riippuu akkukemiasta. Joku akku voi tuon vaatia, että "muisti" poistuu ja saa taas maksimit käyttöön.Missä autossa noin ohjeistetaan?
Ei Teslassa kyllä latausnopeus ole koskaan huono ollut tai erityisesti muita jäljessä ihan muutamaa lukuunottamatta, etenkin jos lataa vain sen 5-15 minuuttia. Yläpäässä käyrä on hitaampi. Hyvä esilämmitys ja energiatehokkuus takaa silti sen, että esim. FLTP etenemiskisoissa pärjätään varsin hyvin.WLTP parani muutaman prosentin. Latausnopeus edelleen jäljessä muita sähköautoja. Tuskin mitään dramaattista tehty siis voimalinjalle. Eipä ole kummoinen päivitys Model Y facelift.
Miin käyttöohjeessa lukee, että pitää 4 kk:n välein ladata vaikkei käyttäisikään autoa. Millä sivulla lukee, että pitäisi ladata täpötäyteen kuukauden välein? On mennyt minulta ohi silmien, jos sellainen jossain lukee.Ulkomuistista ainakin Vagin tripletille.
e: Näin auton uutena ostavalle ja muutavan vuoden käyttävälle kaikki paitsi 100% on ylimääräistä työtä…
Ioniq 5 käyttöohjeesta:Miin käyttöohjeessa lukee, että pitää 4 kk:n välein ladata vaikkei käyttäisikään autoa. Millä sivulla lukee, että pitäisi ladata täpötäyteen kuukauden välein? On mennyt minulta ohi silmien, jos sellainen jossain lukee.
@zepi ja @Pakana ei hajuakaan, mikä valmistaja vaatii 1 kk välein täpötäyteen. Ei väite minulta ollut peräisin. Kunhan kommentoin, että sellainen vihjaa kehittymättömään akunhallintaan. @HEDT antoi meille vihjeeksi vain:
"Esim. suuri korealainen sähköautojen valmistaja, mainitsee vain välttämään tarpeetonta pikalatausta (DC), jos haluaa optimoida ajoakun kestoa. Samainen valmistaja myös huomauttaa lataamaan akun ainakin edes kerran kuussa täyteen (100%).".
Kia ja Hyundai ovat tuolta suunnalta, mutta en ole koskaan lukenut niiden käyttöohjeita. Onko omistajia paikalla?
Molemmissa on takana sähkömoottori, joka on meille tulevassa versiossa 190 kilowatin tehoinen, ja suurin vääntömomentti on 320 newtonmetriä. Ajoakun energiasisältö on 68,8 kilowattituntia, jolla toimintamatka (wltp) on 479 kilometriä. Pikalataus onnistuu 200 kilowatin teholla, jolla energiatason nosto välillä 10–80 prosenttia vie aikaa 22 minuuttia. Muualla Euroopassa myytävässä Long Range -versiossa toimintamatka on 73 km pidempi, mutta pikalatausteho on vain 95 kW.
Eihän tuota kannata murehtia, kun ei edes Suomeen tuota tietojen mukaan tuota isompaa akkuaMuuten tuo Mazda 6e on todella kiinnostava, mutta:
Mikäköhän antiikkiakku sinne on kaivettu jostain. Latauskäyrä voi tietysti pelastaa jotain jos tuo 95kW olisi viivasuora, mutta tuskin on.
Onkohan tossa säästynyt montakin satasta kun ei ole käytetty ammattitaitoista kääntäjää käyttöohjeen kääntämiseen... Ja markkinointiin kuitenkin upotetaan satoja tuhansia. Onkohan noiden autoissa paljon muutakin laatuvajausta, joka ilmenee vasta kun on liian myöhäistä katua.Ioniq 5 käyttöohjeesta:
Eihän tuota kannata murehtia, kun ei edes Suomeen tuota tietojen mukaan tuota isompaa akkua![]()
No tuollaisia idioottimaisuuksia on lähes kaikki manuaalit täynnä.Onkohan tossa säästynyt montakin satasta kun ei ole käytetty ammattitaitoista kääntäjää käyttöohjeen kääntämiseen... Ja markkinointiin kuitenkin upotetaan satoja tuhansia. Onkohan noiden autoissa paljon muutakin laatuvajausta, joka ilmenee vasta kun on liian myöhäistä katua.
Taitaa suurempi ongelma olla tavaratilan koko tuon kokoluokan autossa. Tekevät Priusit ja ihmettelevät kun kauppa ei käy.Mikähän ajatus ettei meille pitkän matkan mallia, juuri tänne sellaista kaivataan.
Pienempi on LFP ja isompi NMC. Ehkä isompi hankittu jostain halvalla ja ko. autoa myydään vain maissa jossa maksimaalinen akkukapasiteetti on myyntivaltti.
Skodan manuaalissa tai olikohan jopa infotainmentissa puhuttiin ilmastointikaapelin kytkemisestä. Olisi kiva tietää miten näitä vehkeitä tai manuaaleja testataan. Varmaan joku tehtaan pääsuunnittelija lukee huussissa manuaalia ja toteaa että riittävän liki. Sitten halvimman tarjouksen tehnyt kääntäjä kääntää ja suoraan tuotantoon.Onkohan tossa säästynyt montakin satasta kun ei ole käytetty ammattitaitoista kääntäjää käyttöohjeen kääntämiseen... Ja markkinointiin kuitenkin upotetaan satoja tuhansia. Onkohan noiden autoissa paljon muutakin laatuvajausta, joka ilmenee vasta kun on liian myöhäistä katua.
Tässä ChatGPT:n yhteenveto kun en itse jaksanut miettiä:![]()
Taksit | Kukaan ei vielä tiedä, miten sähkötaksien käy, mutta huolestuttavat merkit ovat ilmassa
Suomen sähkötaksit paljastavat ensimmäisten joukossa, mitä jatkuva ajo ja loputon pikalataus tekee uudenlaisille autoille. Jälleenmyyntiarvo on täysi arvoitus.www.hs.fi
Menkää ostamaan/lukemaan hesari ja referaatti tänne?
Artikkeli käsittelee sähköautojen käyttöä taksialalla Suomessa ja siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tässä tiivistelmä:
Yhteenvetona: Sähkötaksit ovat osa taksialan tulevaisuutta, mutta niiden laajamittainen käyttöönotto tuo mukanaan taloudellisia ja teknologisia haasteita, jotka vaativat edelleen kokemuksia ja ratkaisuja.
- Sähköautot yleistyvät takseina: Suomessa on yhä enemmän sähkö- ja hybriditakseja, ja niiden käyttöä edistävät ympäristövaatimukset ja julkisen sektorin päästövähennystavoitteet.
- Haasteet ja epävarmuudet:
- Sähköautojen jälleenmyyntiarvo ja kestävyys ovat vielä epäselviä, erityisesti suurilla ajokilometreillä ja jatkuvassa pikalatauksessa.
- Sähköautot ovat alttiimpia onnettomuuksille, ja niiden korjauskustannukset ovat usein korkeampia kuin polttomoottoriautoilla.
- Akkuteknologia ja pikalatauksen vaikutukset herättävät kysymyksiä, mutta alalla ei ole vielä selkeitä ohjeistuksia.
- Taloudelliset paineet:
- Sähköautot ovat halvempia käyttää energian osalta, mutta vakuutus- ja korjauskustannukset sekä rahoitusehtojen kiristyminen tekevät yhtälöstä vaikean yrittäjille.
- Kilpailu hinnoista, esimerkiksi Uberin kanssa, lisää painetta.
- Käytännön sopeutuminen:
- Sähkötaksit soveltuvat hyvin kaupunkiajoon, mutta maaseudulla ja pitkien matkojen reiteillä niiden käyttö vaatii tarkkaa suunnittelua.
- Kokeneet kuljettajat osaavat optimoida lataukset ja ajoreitit.
- Sähköautojen tilaratkaisut, kuten tasainen lattia, tarjoavat matkustajille mukavuutta.
Ioniq 5 manuaali on kyllä kamalinta google translate dadaa jotan olen nähnyt. Maahantuojan vikahan tuo lienee
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.
Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.
Tuo uusi sähköinen manuaali on jo sellaista asiakkaalle vittuilua, johon edes Volkswagenin en luullut kykenevän.
Ev6 ohjekirjaa olen lukenut siitä puhelin apista. Siinä en mitään erikoisen huonoa ole huomannut. Tietysti tuosta ei ole polttis versiota.Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.
Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
Ei tuo ehkä täysin aukoton selitys ole tuolle täyteen lataamiselle. Eli jos ajaa alle 20% varaukselle on suositeltavaa ladata täyteen ainakin kerran kuussa. Jos ei aja noin pienelle soc niin ilmeisesti ei ole tarvetta ladata täyteen?
Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.Ei tuo ehkä täysin aukoton selitys ole tuolle täyteen lataamiselle. Eli jos ajaa alle 20% varaukselle on suositeltavaa ladata täyteen ainakin kerran kuussa. Jos ei aja noin pienelle soc niin ilmeisesti ei ole tarvetta ladata täyteen?
Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Olisikohan alkuperäinen koreaksi? Pitääkin jossain välissä yrittää tulkita mitä siinä sanotaan.Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?
Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.
![]()
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n kondiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi
Tästä oli Sähköautomiehissä ihan yksi jakso aikoinaan ja siinä punnittiin juuri tätä asiaa monelta eri kantilta. Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.Päivän Hesarissa Loviisan ”Esson baarin” miehistä yksi kommentoi että ei voi hankkia sähköautoa kun jakaa mainoksia ja joutuu usein pysähtymään. WTF? Tätäkö tasoa se ihmisten tieto sähköautoista on. Eikö sähköauto olisi juuri tuollaiseen ajoon optimi..
Etkö sä kertonut tämän jo aiemminkin ja jo silloinkin totesin, että kuulostaa täysin paskapuheelta? Näyttämä on ollut täysin looginen ja lineaarinen, ei pienintäkään viitettä mistään hyppimisestä.Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
Tässä oli eläkeläinen joka jakoi mainoksia joten eiköhän kantama olisi enemmän kuin riittävä.Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.