Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tesla sanoi näin viime kvartaaliraportissaEn usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
lähde: https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q2-2024-Update.pdfPlans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?
BMW sähköautomyynnit ollut koko vuoden kovassa nousussa. BMW Group posts significant BEV growth in challenging market conditionsBWM ja Mercedez myös laskettelee myyntien suhteen
Maailmanlaajuisesti EV toimitukset melkein 10% laskussa
Teslan kasvanut myynti Q3:lla on selkeä positiivinen poikkeus trendiin.
Ja kokonaisuutena bmw automyynti laskussa. Mun pointti oli kuvata sitä tilannetta, että autoalalla yleensä ei mene kovin hyvin tällä hetkellä. Sun linkistäBMW sähköautomyynnit ollut koko vuoden kovassa nousussa. BMW Group posts significant BEV growth in challenging market conditions
Tesla ei ole ainoa jolla on haasteita päästä 2024 samoihin myyntimäärin kuin 2023.BMW Group delivers total of 1,754,158 units worldwide in YTD September (-4.5%)
No en palvo muskia enkä itse asiassa usko Jumalaan tai mihinkään, mutta jos ennen ensi viikon tulosjulkaisua annan varovaisen arvion Teslan 2024 myynneistä se on ilman mitään paisutteluja Teslan saatikka minkään muun puolueellisen tahon toimesta niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.Uskossaan ainakin osa on vahvoja ja mikäs siinä, palvontakohteita jos pitää olla ja Jumala ei kelpaa niin minkäs sille mahtaa.
Mutta noin muuten Tesla on myynyt ihan ok, mutta ei se nyt esim. tuloaennätyksiään tule ihan hetkeen rikkomaan (ehkä 2026). Viime vuoteen pääseminenkin vaatii reilusti nousujohteista loppuvuotta.
Author Post: Teamwork: Ditch the Fluff, Embrace the Friction
When we hit our targets, it’s not by chance. It’s because every team member knows what they need to do in order for the team to win the game.www.forbes.com
Mutta kilpailu on kiristynyt selkeästi kotimarkkinassakin ja täkäläisestikin muut merkit myyvät ihan hyvin. Tämän vuoden myyntitilastot taitavat olla Suomessa about 20% Volvo ja 16% Tesla ja sitten Volkkarit ja Skodat siellä 10% paikkeilla. Nämä markkinaosuudet siis sähkiksistä. Täyssähköjä viimeisessä periodissa n. 40% (saman verran kuin viime vuonna samaan aikaan mutta tässä välillä ollut alempana). Kokonaismyynti on laskenut viime vuodesta aika paljon uusilla autoilla.
Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa.
niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.
Johan niitä jo suositaan aivan massiivisesti kun ei tarvitse päästöjen mukaan maksaa kateusveroa. Etenkin tehokkaammissa ero on helposti että sähköauto on vaan 50% tai alle vastaavasta bensapelistä.Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?
A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)
Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
A) Vähiten huono näistä mutta ei hyväOnko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?
A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)
Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?
A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)
Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Koska fossiilisen paskan polttamisen pitää loppua. Ilman mitään mutkuja.Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.
Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.
Johan niitä jo suositaan aivan massiivisesti kun ei tarvitse päästöjen mukaan maksaa kateusveroa. Etenkin tehokkaammissa ero on helposti että sähköauto on vaan 50% tai alle vastaavasta bensapelistä.
A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin
Pahaat tukimuodot:
1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo
Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).
Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.
Iso syy varmastikin on myös se että todella monet ei halua siirtyä sähköön koska se on polttikseen verrattuna niin vaivalloista eikä siirtyisi vaikka sähköauto olisikin kaikkine kuluineen edullisempi vaihtoehto. Joo joo keskimääräinen ajosuorite on joku 40km mutta se ei paljon lämmitä jos tasaisesti pitää käydä kauempanakin.Niitä ei kuitenkaan osteta tarpeeksi, viime vuonnakin oli ainoastaan 30k täyssähköautoa 90k ensirekisteröitävän auton joukossa. Tällä tahdilla meillä tuprutellaan iloisesti hiiltä taivaalle vielä 20 vuoden kuluttuakin... Ajanoloon Suomen kansantalous maksaa järkyttävän hinnan noista polttomoottoriautoista, kun päästökauppa ym. pääsevät kunnolla vauhtiin, vaikka taloudellisempia sähköisiä vaihtoehtoja on jo saatavilla.
Munkaan mielestä suuremmalle tuelle ei ole tarvetta, koska Suomessa autoveron rakenne jo suosii sähköautoja, ja lisäksi sähkö on halpaa ja bensa kallista verrattuna moneen muuhun maahan. Eteenkin tuo sähkön halpuus jo sinällään tukee sähköautoilua.Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
No sehän riippuu ihan tasan siitä paljonko sillä ajaa sanoo Harri Salo ihan mitä hyvänsä. Joku voi joutua lataamaan joka päivä useasti kun taas jos sillä ei juuri ollenkaan aja niin kerran vuoteen riittää.No tuollaista isoakkuista Renault Scenicciä nyt ei tartte ladata kuin kerran viikkoon (Harri Salo videollaan tämän totesikin) ja siinä kun on vielä 22kWh laturi AC lataukseen niin lataa ostosreissun aikanakin niin paljon ettei tartte välttis edes pikalaturille suunnata.
Iso syy varmastikin on myös se että todella monet ei halua siirtyä sähköön koska se on polttikseen verrattuna niin vaivalloista eikä siirtyisi vaikka sähköauto olisikin kaikkine kuluineen edullisempi vaihtoehto. Joo joo keskimääräinen ajosuorite on joku 40km mutta se ei paljon lämmitä jos tasaisesti pitää käydä kauempanakin.
Sitten on nämä kadunvarsipysäköijät mitä vaikka helsingissä on todella iso osa myös muualla ku kantakaupungissa. Ei mitään mahdollisuutta kotilataukseen, mikä oikeastaan vie täysin järjen edes harkita sähkistä.
Mielestäni ei yhtään mitenkään. Markkina hoitaa itse itsensä, jos on hoitaakseen. Samaan perustuen toivoisin myös, että EU poistaisi polttomoottoriautojen valmistamiseen asettamansa takarajat.Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?
A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)
Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Mistäs minä tiedän kuinka moni ajelee enemmän ja kuinka moni vähemmän. Sen tiedän kuitenkin, että porukka kenen tiedän joutuvan syystä tai toisesta niin pysäköivän niin eivät edes harkitse sähkistä vaivalloisuuden takia.Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Ei se tilanne sen parempi ole pääkaupunkiseudun lähiöissäkään. Yhden käden sormilla saa varmasti laskea kerrostaloyhtiöt, joissa latailu olisi mahdollista, erityisesti vuokrataloissa.Ongelmallisin paikka taitaa olla Helsingin kantakaupunki, joka tosin on aika ongelmallinen minkä tahansa auton kanssa, jos ei siis ole omaa pysäköintipaikkaa maan päällä tai alla. Onneksi ei joudu asumaan Eirassa...
Eli "todella monet" on otanta noin kahdesta mielipiteestä?Mistäs minä tiedän kuinka moni ajelee enemmän ja kuinka moni vähemmän. Sen tiedän kuitenkin, että porukka kenen tiedän joutuvan syystä tai toisesta niin pysäköivän niin eivät edes harkitse sähkistä vaivalloisuuden takia.
Jos itsellä ei olisi kotona latausmahdollisuutta niin tuo olisi lähtenyt vaihtoon jo aikoja sitten (tai no todellisuudessa en olisi sitä koskaan hankkinutkaan). Ei hemmetti ajatuskin siitä että joutuisin menemään säännöllisesti pidennetylle ostosreissulle, halusin tai en sen takia että autosta loppuu sähkö ni ei saatana.
Jos ja kun noita päästökauppa hommia tulee nyt enemmän niin minusta päästökaupan maksu pitäisi kohdistaa siihen joka ne kustannukset aiheuttaa, eli polttoaineen käyttöön. Bensan ja dieselin hinta sellaiseksi että se kattaa päästökaupan kulut. Kyllä se sitten ohjaa ihmiset sähköauton käyttäjäksi jos sillä säästää tarpeeksi. Ei siis mitään tukia sähköautoille erikseen.Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?
A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)
Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.
Riippuu missä asuu, itselläni on 100m säteellä kotoa type2 latureita n. 10kpl. Toki omalla paikallakin saan ladattua. Mutta en lataa juuri kotonakaan kun töissä saan ladattua ilmaiseksi.Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.
Eikö tämä kuvasta juurikin sitä vaivalloisuutta miksi monet ei halua ainakaan vielä siirtyä sähköön jos ei kotona voi ladata? Täytyy erikseen lähteä istuskelemaan autoon ja latailemaan?Ja mitä tulee pikalatauksen hintaan on se ABC lataus silti selvästi halvempaa kuin polttomoottorin tankkaaminen. Pikalataus kun maksaa sen 0,35€/kWh, ja yöllä sitten vähemmän. Kertaalleen nakitettiin teini lataamaan autoa kun kerran lähti mielummin istumaan autoon laturille, kuin täyttämään astiskoneen
Lataushäviöt huomioiden tuolla hinnalla tulee 100 km hinnaksi noin 6-7e, joka ei ole selvästi halvempaa kuin 8e/100 km johon päästään (nykyisellä hinnalla) monilla dieseleillä.Ja mitä tulee pikalatauksen hintaan on se ABC lataus silti selvästi halvempaa kuin polttomoottorin tankkaaminen. Pikalataus kun maksaa sen 0,35€/kWh, ja yöllä sitten vähemmän.
Bensa auton tankkaaminen kestää 1-2min riippumatta vuodenajasta ja koskaan et ole muiden armoilla.Aivan samalla lailla sitä bensaröttelö piti käydä tankkaamassa myös lumessa ja tuiskussa kuin sitä söhköröttelöä. Kilsoista se on kiinni kuinka paljon sitten pitää siellä autossa kököttää latauksen aikana jos ei esim. kaupassa käy samalla.
Ja mitä tulee pikalatauksen hintaan on se ABC lataus silti selvästi halvempaa kuin polttomoottorin tankkaaminen. Pikalataus kun maksaa sen 0,35€/kWh, ja yöllä sitten vähemmän. Kertaalleen nakitettiin teini lataamaan autoa kun kerran lähti mielummin istumaan autoon laturille, kuin täyttämään astiskoneen
Väittäisin, että kantakaupungissa ei ole kovin montaa paikaa jossa tilanne on noin hyvä.Tämä toki Helsingin kantakaupungissa, jossain muualla ei ehkä ole latureita ihan niin paljoa.
Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.
Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?
Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.
Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.Itse kävisin ensimmäisenä itse jossain TI-hallissa jossa on nosturi, katsomassa mikä tilanne. Ja vähän tilanteesta riippuen reagoisin tai en.
En tiedä missä asut, mutta esim. Muuralan Nesteellä nosturihalli maksaa 15€/30minMietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
Älä nyt ainakaan katsastuskonttoriin vie -- ajokieltoon menee auto äkkiä, kun eivät ymmärrä.Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
Itse jatkaisin ajamista niinkuin ennenkin, ei kevyistä raapaisuista kannata ressata, jos kunnolla kolisee niin sitten katsoo pohjan alle.Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.
Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?
Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.
Keskellä hiekkatietä sellainen kohouma. Eli todella leveä kohouma, eikä niinkään kivi. Ajoin siis siitä ehkä 5km/h nopeudella niin sivussa kun uskalsin ja pientä raapaisua pohjasta kuului silti, sekä meno, että tulomatkalla.Missä kohtaa mökkitietä se kivi tms oli vs auton leveys? hyvinkin voi osua tukivarsiin, muovihelmoihin, roiskeläpät mutkalle jne.
Jos osuma olisi luokkaa että renkaat nousevat ilmaan, voisi olla aihetta huoleen. Ääni yleensä tuollaisissa raapaisussa on paha, mutta veikkaanpa ettei mitään näkyvää vauriota ole.Keskellä hiekkatietä sellainen kohouma. Eli todella leveä kohouma, eikä niinkään kivi. Ajoin siis siitä ehkä 5km/h nopeudella niin sivussa kun uskalsin ja pientä raapaisua pohjasta kuului silti, sekä meno, että tulomatkalla.
Y teslan alusta on sen verran korkea, että ihan vaan fikkarin kanssa näkee perästä päin, onko pohjamuovit ottaneet osumaa. (edit, rinnepiha, niin yläpihalla parkissa olevan auton pohjan näkee aina ohimennen kun vie roskat alatontille)Samalla kun vaihdat renkaat niin siinähän sitä autoa tunkkaat sen verran ylös että saa pohjan tarkistettua niin että näkee ainakin jos siellä jotain massiivista ongelmaa on.