Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo 30% kuulostaa kyllä aika hurjalta. 22 kW latauksessa siis yli 6,6 kW menee lämpönä. Sehän vastaa ja kohtuullisen kokoista saunan sähkökiuasta. Alkaisi autotallissa olla melkoisen kuuma jos tuollainen 6,5 kW kiuas hehkuu siellä monta tuntia putkeen. Saunassakin se sentään on välillä pois päältä. Energiaa menisi akkuun vajaat 15,5 kW eli 80 kWh akun lataamiseen menisi yli 5 tuntia, ja koko tämän ajan kiuas hehkuisi täysillä. Vähän pistää epäilyttämään.
Eiväthän nuo luvut tosiaan järkeviä ole. Toisessa ääripäässä sitten Aiways 0,5% häviöllä ja rohkenen epäillä että noin hyvään hyötysuhteeseen ei ole päästy edes labrassa.
Samaa mieltä, vahva bensankäry, ainakin epäilys mittausta tavoista, kai nyt jotain on luettu, ettei kyse ole vain siitä että ajettu akku tyhjäksi ja ladattu AC laturilla minkä edessä kulutusmittari. No sillä kyllä saisi ääripäät aikaan.

ADAC kerho on nauttinut jonkinlaista mainetta.
 
Onkos tuosta suomenkieliestä versiota. (jos tuo käännös versio, tuo ei kai tarvi maksullista tilausta tällähetkellä)
Lyhyesti kai sitä pohdintaa että siviili sähköautojen salliminen tukikohdan sisällä sisältää riskejä, eli jos ja kun niissä on kameraa, kaikenlaista kyvykkyyttä ja ne pilvipalvelut, eli auto on yhteydessä autonvalmistajan/autovalmistajan kumppaneiden järjestelmiin ja niissä autoissa on kyvykkyys.

Kiina kai tuossa tarinan houkuttimena, tahona joka on kovasti kiinnostunut länsimaisista kohteista. ja kiinalaisissa autoissa on ihan tehdas valmiina yhteydet auki kiinalaisiin systeemeihin. Ja osa valmistajista on suoraan systeemin omistamia.

Mutta vähän laajemmin, osassa sähköautoja on niitä kameroita ja kuvailevat, talentavat sen tarkemmin miettimättä kuinka hyväksyttävää se on.

Tottakai, ja vaikkei olisikaan virallisesti systeemin omistama, niin jokaisella firmalla tuolla päin maailma on ihan laissa kirjatut velvoitteet palvella puoluetta tarpeen mukaan. Käytössä ei taida olla missään, enkä tiedä saako edes lain mukaan ollakaan, end-to-end salauksia, jotta puolue voi seuloa läpi kaiken, oli se sitten sinun keskustelut tai bydisi kuvaamat "maisemat." Tietosuojalausekkeilla voi pyyhkiä sitäkään vähää persettä mitä länsifirmojen tekeleillä, terve perusolettamus lienee, että livestreamaat koko elämäsi CCP arkistoon.
Ja kun vielä kiellot tästä autovakoilusta taisi lähteä heidän kynästä liikkeelle, niin ehkä sitten omasta takaa tiesivät jotain... ei kai sentään?
 
Uusilla yhdisteillä on onnistunut jopa huoneenlämmössä. ”Pieni” haaste siinä on vielä että paineen pitää olla siinä tapauksessa ns. helvetillinen. Mutta kehitys kehittyy ja näissä häviöissä on hyvä kehityskohde.
Huoneenlämpö suprajohteet ovat olleet pidempään se huomisen juttu kuin akut , akut sentäs oikeasti kehittyneet ja jalkautuneet.
En siis tiedä mitä artikkeleja olet lukenut, mutuilen vain että jos jotain olisi putkessa niin siitä meuhkattaisiin ihan hulluna. Sitä voi sitten miten pitää huoneenlämmössä sähkömoottorin käämit.

Samaa mieltä, vahva bensankäry, ainakin epäilys mittausta tavoista, kai nyt jotain on luettu, ettei kyse ole vain siitä että ajettu akku tyhjäksi ja ladattu AC laturilla minkä edessä kulutusmittari. No sillä kyllä saisi ääripäät aikaan.

ADAC kerho on nauttinut jonkinlaista mainetta.
Siellä taidettiin kirjoittaa (siis hukkasin linkin jo, mutta se artikkelin lähde mikä tänne linkattu)
"Die Differenzen zwischen der benötigten Energie für eine Vollladung zur Netto-Batteriekapazität fallen zum Teil erheblich aus, wie die obige Tabelle zeigt"

Jos tuon tulkkasin niin että latauksen enrgiankulutusta verrattiin auton akun nettokapasiteettiin, eli jos ilmoitettu nettikapasiteetti on yläkanttiin, niin laskennallinen hyötysuhde hyvä, jos nettokapasiteetti on alakanttiin niin laskennallinen hyötysuhde surkea.

Ehkä kyse voi olla myös auton ilmoittamista kulutus lukemista, jos jutun perus ajatus oli mittailla toteutuneita töpseli kulutuksia.
 
..sai käsityksen, ettei kiinnostaisi upottaa autoiluun yhtään enempää rahaa kuin on välttämätöntä, mutta on kuitenkin ostamassa lähes 100 000e polestaria. Kunhan vain ihmettelin jos lähtökohta oli se, että vihaa autoilua ja haluaisi luopua autosta.
En siis todellakaan ole ostamassa Polestaria, vaikka tuon mallin saisi uutena hintaan 70 000 euroa. Mutta voin ajaa yksityisleasingilla pari vuotta jos hinta on kohdallaan. Leasing-hinta on siis halvempi kuin 54 000 euron Tesla Model Y:ssä, vaikka kyseessä on mielestäni aivan eri tason auto.

Ostin uuden Volvo XC90:n vajaat neljä vuotta sitten 6-numeroisella summalla. Nyt 60 000 ajettuna olen varma että autoilu on kaikkinensa maksanut minulle pitkälti yli 1 000 euroa kuukaudessa. Siihen nähden Polestar 3 on jopa edukas, ja mikä parasta sitä ei tarvitse itse omistaa. Autoa voi piestä armotta kaksi vuotta ja palauttaa se ilman tunnontuskia. Koskaan sitä ei haluaisi vaihtaa nykyistä huonompaan autoon, luulen että Polestar 3 on Volvoon verrattuna siedettävä kompromissi. Epäkäytännöllisempi mutta riittävä. Vertailun vuoksi Volvo EX90 yksityisleasing maksaa noin 1 400 euroa kuussa, Polestar 3 siis 909 euroa. En usko että EX90 on 50% parempi auto minulle.

Kyse taisi olla siitä että autolla ajaminen suurimpia kärsimyksiä, ja minkä lisäämisestä ei halua maksaa lisää.
15 000km/ vuosi, auto kymppitonni vuosi + vakuutukset ja energia, taitaa mennä alle euron kilometri, ja ehkä se auto jonkin paikankin tarvii.

Luotto taksilla varmaan ihan houkuttelevaan hintaan pääsee..
Hyvä pointti. Jos autoilu on arkielämän toiseksi suurin kärsimys niin autossa kyytiläisenä istuminen on se suurin. Lisäksi taksiautojen mukavuus on Volvoonkin verrattuna kelvoton. E-Mersunkin takapenkillä istuminen on yhtä mukavaa kuin vesikidutus. Enkä usko että lapset suostuisivat kulkemaan harrastuksiin mittariautolla, kavereilta tulee muutenkin kuittailua kuinka hyväosaisia kuulemma ollaan :cigarbeye:
 
Siihen nähden Polestar 3 on jopa edukas, ja mikä parasta sitä ei tarvitse itse omistaa. Autoa voi piestä armotta kaksi vuotta ja palauttaa se ilman tunnontuskia. ..
Lukasin postaamasi linkkisi pintapuolisesti, vähän jäi siellä hämäräksi, mutta ilmeisesti aito vuokra-auto, missä jäännösarvo on leasing yhtiön ongelma, ei mitään luvataan lunastaa. Ja vakuutukset ja vastaanotto/huolenpito ehdot on sellaisia että joko ne , sisä kulumiset, kiveniskemät ym menee leasing yhtiön piikkiin tai jos ei mene niin menee vakuutusyhtiön piikkiin. ja riitelevät sitten keskenään, jos ei selvää.

Tänäpäivänä tuollaiset sopparit saa kyllä suositusta, ja onhan noissa yleensä hinnoiteltu lisäkilometrit jos yllättäen tulee tarvetta ajella enemmän. Järkevämpääkin kuin se että ostetaan auto ja ajetaan sillä muutan vain kun kerra siitä nyt on maksettu. jotta km hintalaskisi.
 
Tuo 30% kuulostaa kyllä aika hurjalta. 22 kW latauksessa siis yli 6,6 kW menee lämpönä. Sehän vastaa ja kohtuullisen kokoista saunan sähkökiuasta. Alkaisi autotallissa olla melkoisen kuuma jos tuollainen 6,5 kW kiuas hehkuu siellä monta tuntia putkeen. Saunassakin se sentään on välillä pois päältä. Energiaa menisi akkuun vajaat 15,5 kW eli 80 kWh akun lataamiseen menisi yli 5 tuntia, ja koko tämän ajan kiuas hehkuisi täysillä. Vähän pistää epäilyttämään.
Olet jäljillä, mutta hiukan kuitenkin oiot mutkia suoriksi. Se, että latauslaite tarjoaa 22kW lataustehon ei tarkoita, että auto voisi sitä hyödyntää. Osa kykenee lataamaan vain noin 3,6kW teholla ja suurin osa nykyään sillä 11kW:lla. Suhteellisen harva auto kykenee tuohon 22kW lataustehoon auton omien ominaisuuksien takia.
 
Olet jäljillä, mutta hiukan kuitenkin oiot mutkia suoriksi. Se, että latauslaite tarjoaa 22kW lataustehon ei tarkoita, että auto voisi sitä hyödyntää. Osa kykenee lataamaan vain noin 3,6kW teholla ja suurin osa nykyään sillä 11kW:lla. Suhteellisen harva auto kykenee tuohon 22kW lataustehoon auton omien ominaisuuksien takia.
No oletin joo kyllä että jos 22 kW AC latausta tutkitaan, niin se tapahtuu autoilla jotka nimenomaan tukee sitä 22 kW AC latausta. Ilmeisesti se ei sitten ollutkaan niin.
 
No oletin joo kyllä että jos 22 kW AC latausta tutkitaan, niin se tapahtuu autoilla jotka nimenomaan tukee sitä 22 kW AC latausta. Ilmeisesti se ei sitten ollutkaan niin.
Ei todellakaan ollut niin, kun tuolta tarkemmin juttua tutkii. Isoimmat häviöt on saatu aikaiseksi lataamalla 2kW:n teholla, jolloin prosentit häviöiden osalta menevät suurinpiirtein niin, että 1% sähkökaapilla, 4% kaapilta pistorasiaan, 1% latauslaite ja 5-10% auto. Lisäksi jotkut autot ovat osittain "hereillä" koko latauksen ajan ja kuluttavat jopa 300w tehoa koko ajan ja nämä kun summaa yhteen, lataushäviö yhteensä voi olla jopa 30%.

11kW:n teholla ladattaessa häviöt pienenevät suuresti ja ovat 5-10% luokkaa koko ketjun osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Muutama kommentti tuohon IS:n juttuun lataushäviöistä.

Toimittajan mukaan lataushäviöitä ei toistaiseksi oteta huomioon, kun tarkastellaan todellisia kulutuslukemia.
ADAC:n testissä kuitenkin lukee: "Die Ladeverluste sind, im Gegensatz zur Verbrauchsangabe des Bordcomputers, in den Stromverbräuchen des ADAC Ecotests (sowie auch der WLTP-Verbrauchsangabe) enthalten.". Tuon mukaan lataushäviöt ovat huomioituna sekä ADAC Ecotestissä että WLTP-kulutuslukemassa. Lisäksi esim. Tekniikan Maailma mittaa kulutukset lataushäviöineen (siksi heidän lukemat saattavat vaikuttaa oudon suurilta vs. lukijan oman auton ajotietokone).


Testissä käytettiin 22 kW-latauspistettä, jotta kaikkien autojen sisäiset laturit saatiin toimimaan täydellä tehollaan. Harva kykenee 22 kW:iin, joten suurin osa latasi 11 kW:n teholla (myös Mini ja Aiways).


Häviöt vaihtelivat epäilyttävän paljon Aiways U6:n 0,50 %:sta Mini Cooper SE:n 30,10 %:iin. Selitys löytyy ADAC:n mittaustavasta (ja toimittajan laskutaidosta, mutta palataan siihen myöhemmin). He mittaavat tyhjän akun lataamiseen kuluvan energian, jonka jälkeen häviö lasketaan:
(1 - (ilm. nettokapa) / (verkosta ladattu)) * 100 %

Suurin häviö oli Mini Cooper SE:llä:
(1 - 28,9 kWh / 37,6 kWh) * 100 % = 23,1 %

Toimittaja on laskenut (37,6 / 28,9 - 1) * 100 %, mistä toki tulisi 30,10 %, mutta kun kaava on väärä. Väärällä kaavalla esim. 60 kWh seinästä tarkoittaisi yli 100 %:n häviötä, missä ei ole järkeä.

Pienin häviö oli Aiways U6:lla:
(1 - 60 kWh / 60,3 kWh) * 100 % = 0,5 %.

Noin pienissä häviöissä toimittajan väärä kaavakin tuotti ilmoitetulla tarkkuudella saman vastauksen (tuhannesosapromilleilla olisi 0,4975 % vs. toimittajan 0,5000 %).


Toimittajan laskuvirheiden korjaamisen jälkeenkin haarukka on 0,5 - 23,1 %. Loppu johtuu siitä, että ADAC käyttää ilmoitettua nettokapaa, mikä voi poiketa todellisesta toleranssien, liioittelun tai ikääntymisen takia. Lisäksi eroa tulee akkujen lämmönhallinnan kulutuseroista (testit on ajettu eri olosuhteissa, vaikka lataus tapahtuikin aina +23 C:ssa).

Mini SE:
WLTP 15,2 kWh/100 km
WLTP vehicle 12,4 kWh/100 km
--> WLTP-häviö 18,4 % (korkeahko)

Tuolla WLTP-häviöllä ja ADAC Ecotestin seinästä otetulla laskien Minin nettokapa oli 37,6 / 15,2 * 12,4 = 30,7 kWh (vs. ilm. 28,9). Jos taas nettokapa ei ollut yhtään yli 28,9, niin ylimääräinen meni lämmönhallintaan.


Aiways U6:
15,9
15,0
--> WLTP-häviö 5,7 % (erittäin hyvä)

Tuolla WLTP-häviöllä ja ADAC Ecotestin seinästä otetulla laskien Aiways U6:n nettokapa oli 60,3 / 15,9 * 15,0 = 56,9 kWh (vs. ilm. 60,0). Näin päin eroa ei selitä mahdollinen lämmönhallinta, vaan todellinen nettokapa on yksinkertaisesti ollut selvästi ilmoitettua pienempi, ja siitä palkintona on tullut testin pienin häviö.


TLDR; kiinalainen kaunistelee kapasiteettia. Toimittajan tulisi kerrata prosenttilaskuja. Heikoimmankaan automallin lataushäviöt eivät olleet 30,10 %, vaan 23,1 %.
 
Jos jotain EU sääntelyä kaipaisi lisää niin autonvalmistajat pitäisi pakottaa kertomaan miten auto toimii esimerkiksi ladatessa. Lämmittääkö tai jäähdyttääkö akkua jos AC lataa, millä ehdoilla, tietokoneen powereista tuttu hyötysuhdekäyrä ym. Nyt kokeillaan ja arvuutellaan mitä mikäkin auto mahtaa milloinkin tehdä.
 
... Lisäksi jotkut autot ovat osittain "hereillä" koko latauksen ajan ja kuluttavat jopa 300w tehoa koko ajan ...
Tämä on todettavissa kyllä nykyisellä plugarillakin. Auto hurisee koko latauksen ajan, uskoisin että nestekiertoa, tuuletinta, jne, on päällä. Mökillä kun latailee pienellä 6A virralla, ja sitä kun vertaa kotilataukseen 10A virralla, niin käytetystä latausajasta saa laskettua isot häviöt 6A tapauksessa.

Eli AC lataus aina niin isolla virralla kuin johdot/rasiat/pääsulakkeet kestää. Mitä nopeammin valmista, sitä lyhyemmän ajan pyörii nesteet jne.
 
Jos jotain EU sääntelyä kaipaisi lisää niin autonvalmistajat pitäisi pakottaa kertomaan miten auto toimii esimerkiksi ladatessa. Lämmittääkö tai jäähdyttääkö akkua jos AC lataa, millä ehdoilla, tietokoneen powereista tuttu hyötysuhdekäyrä ym. Nyt kokeillaan ja arvuutellaan mitä mikäkin auto mahtaa milloinkin tehdä.
Luulisi että uuden auton ostajalle joutuu maahantuoja vastaamaan, jos esittää yksilöityjä kysymyksiä. Minusta kuluttajansuojelusäännösten henki on se, että kuluttajaa ei saa pitää olennaisten asioiden suhteen pimennossa.
 
Luulisi että uuden auton ostajalle joutuu maahantuoja vastaamaan, jos esittää yksilöityjä kysymyksiä. Minusta kuluttajansuojelusäännösten henki on se, että kuluttajaa ei saa pitää olennaisten asioiden suhteen pimennossa.

Perinteisesti auton käyttöön oleellisesti vaikuttavat seikat on painettu auton myyntiesitteeseen, mutta nykyisin kai ei vaan tietoja pantataan ja niitä pitää yrittää case by case kysellä maahantuojalta?
 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
 
Tesla tai jos silmät sietää niin -25 vuoden EV-6 tai IONIQ 5.

Riippuu korimalleista ja mieltymyksistä mitä haluat. Vaihtoehtoja on jo paljon.
 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Jaa-a, kaikissa on puutteensa.
Ehkä VW ID.7 farmarina, joko taka- tai nelivetona. Vaikka surkea 2v takuu hiertää.
En ole koajanut enkä edes koe-istunut. Itse vähän karsastan nuita Teslaa, kiinalaisia ja korealaisia. Jotenkin niistä on jäänyt himmelimäinen kuva ja tuntuma itselle, vaikkakin takuut on pidemmät. Teho ei merkkaa itselle oikeastaan mitään. Käytettävyys, luotettavuus, "käteenkäypäisyys" ja hieman myös eettisyys painaa enemmän.
 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Varmaan Audin A6 tai Q6
 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
i4 ostaisin uudelleen.
 
En oikein usko että tuo vaikuttaisi hirveästi. Harva noilla pidempää matkaa ajaa ja pikalataus on toimiessaankin huono.

Joo, tuskin mitään dramaattista, mutta varmasti jokin vaikutus on silläkin. I3:n pikalataus, olikohan max50kw on toiminut ihan kivasti, uskaltauduin jopa mökillekin sillä 19kwh:n pikkuakkuisella, vaikka mennen tullen piti hakea lisää rangea pikalaturilta, mutta eipä tuo ongelma ollut kuitenkaan. Mutta tuskin leaffia ensisijaisesti ostetaan pitempään matkaan juuri ikinä, tainainakin harvoin, vaikka joku varmasti haluaakin optimoida pitemmän työmatkan kulkupelin käyttövoimaa, hankintakustannusta ja vuosimallia
 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Kyllä tuolla budjetilla vahtoehtoja on vaikka millä mitalla. Tee itsellesi nyt ihmeessä vaatimuslista, niin ehdokaslista kapenee kummasti.
Ja mitä turhaan vaivata itseään hirveällä koeajorumballa, kun youtuubia katsomalla saat paljon kattavamman kuvan autosta. Esson baarista siitten loput tiedot. Näin mä olen hoitanut "koeajot" jo ikuisuuden. Eikä yllätyksiä ole tullut. Nytkin tilaus sisässä, ja olen nähnyt vastaavan auton vilaukselta vain liikkeen pihassa. En jaksanut edes kinuta koeajoa.
 
Kyl mä uusissa autoissa suosittelen koeajoa, ei kaikkien perse sovi samaan ergonomiaan ja nyt on se ISA ym. pimpelipommit vakiona;

Kuinka huumoria vaativa operaatio on niiden poiskytkentä ja sietääkö niitä automallissa X vai onko se pakollinen rutiini ottaa ne aina päältä pois valikkojumpalla?
 
Kuinka huumoria vaativa operaatio on niiden poiskytkentä ja sietääkö niitä automallissa X vai onko se pakollinen rutiini ottaa ne aina päältä pois valikkojumpalla?

Kun kerran kaikki ottavat ne pois päältä voisiko EU ottaa itseään niskastasta kiinni ja perua asetuksen? Ainakin sillä tavalla että voisi pysyvästi kytkeä pois kuten 2022 (?) malleissa vielä. Ihan käsittämätöntä.

Ei se ainakaan paranna liikenneturvallisuutta kun katse menee pois tieltä 1 km/h ylinopeudesta (mittarin mukaan). Eikä poukkoileva kaistavahti joka haluaa ajaa pyöräiljöiden päältä. VMP.

Tykkää jos olet samaa mieltä!
 
Kyl mä uusissa autoissa suosittelen koeajoa, ei kaikkien perse sovi samaan ergonomiaan ja nyt on se ISA ym. pimpelipommit vakiona;

Totta tietty tuokin, varsinkin jos sattuu olemaan kookkaampi ahteri. Oma ahteri aika standardi ja ei ole koskaan tullut penkkejä vastaan jossa olisi oikeasti huono istua.

Pimpelipompeleiden takia en nyt hyvää autoa kaupppan jättäisi, jos muuten mielyttää. Aivan sekundäärinen asia kokonaisuudessa.
 
Kyl mä uusissa autoissa suosittelen koeajoa, ei kaikkien perse sovi samaan ergonomiaan ja nyt on se ISA ym. pimpelipommit vakiona;

Kuinka huumoria vaativa operaatio on niiden poiskytkentä ja sietääkö niitä automallissa X vai onko se pakollinen rutiini ottaa ne aina päältä pois valikkojumpalla?
Tietoa ei ole, mutta mutulla luulisin että jos se pimputus tulee eri summerista, eikä auton kaiuttimesta, niin äänihän loppuu summerin kaapelin katkaisemalla ainakin. Se mikä olisi mielenkiintoista tietää huutaako auto, jos sen silmät-tiehen tunnistimen peitää esimerkiksi teipillä.
 
Kyl mä uusissa autoissa suosittelen koeajoa, ei kaikkien perse sovi samaan ergonomiaan ja nyt on se ISA ym. pimpelipommit vakiona;

Kuinka huumoria vaativa operaatio on niiden poiskytkentä ja sietääkö niitä automallissa X vai onko se pakollinen rutiini ottaa ne aina päältä pois valikkojumpalla?
Viiksettömissä tesloissahan on se etu kun vaihde valitaan näytöltä niin samoilla vauheilla täppää ISA:n mutelle. :psmoke: Vissiin saksalaisissakin tuo ISA:n pois kytkentä on tehty niin helpoksi kuin vain voi tehdä. Teslassa sais siihen vasemman rullan pikavalintaan tulla ISA mute nappi.
 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Id.7 GTX (seiskoista paras hinta-laatusuhde), ioniq 5 tai ev6 oli oma shortlist joista laitoin id.7:n tilaukseen.
 
Isoimmat häviöt on saatu aikaiseksi lataamalla 2kW:n teholla, jolloin prosentit häviöiden osalta menevät suurinpiirtein niin, että 1% sähkökaapilla, 4% kaapilta pistorasiaan, 1% latauslaite ja 5-10% auto. Lisäksi jotkut autot ovat osittain "hereillä" koko latauksen ajan ja kuluttavat jopa 300w tehoa koko ajan ja nämä kun summaa yhteen, lataushäviö yhteensä voi olla jopa 30%.

11kW:n teholla ladattaessa häviöt pienenevät suuresti ja ovat 5-10% luokkaa koko ketjun osalta.

Ja riippuu tosiaan mittavälineistä ja kaikesta PALJON. Esim. Carlo Gavazzin energiamittari din-kiskossa syötön (vaikka testilaatikkokin ennen haluttua aparaattia) osalta ei kerro totuutta vaan vähän sinne päin. Kertoohan se suuntaa antavaa kuten halvat kW- ja kWh-mittarit yleensäkin, mutta jos tarkan haluaa niin mitattava verkkoanalysaattorilla. Mikä aiemmin mainitessani aiheutti täällä nauruhymiöitä ja hilpeyttä, mutta kertoo vaan ettei nähtävästi joukossa ole sähköinsinöörejä tai ainakaa päteviä sellaisia jos jotain nauratti kauheesti (oikeestihan sähköurakoitsijatkaan tiedä noista mitään ja sfp:t eli ominaissähkötehot mitataan pihdillä ja arvotaan Esson baarissa mittauspöytäkirjaan sopivat näyttämät, eikä ne oo kuulleetkaan verkkoanalysaattoreista mikä on ainoa oikea tapa sfp-mittaukseenkin). Mutta laitetaan analysaattori siis linjaan loggaamaan vaikka 10 sekunnin väliajoin 3 vaiheesta 50+ eri asiaa / vaihe kullakin ajanhetkellä. Verkkoanalysaattorilla voi sähköparametreja siis valvoa täydellisesti ja tarkasti.

Kotilatausasemathan ottaa L1:stä virrat emolle ja sitä rataa.

Tarkkuudet menee tehon suhteen ajanhetkenä x vaikka tälleen (otettu tosielämän testistä ilmansuodattimen vaatiman puhallintehon mittauksista puhaltimen 3-vaihesyötöstä ennen taajuudenmuuttajaa, teollisuuslaitoksessa missä jännite on saletisti parempilaatuista kuin autonlataajien omakotitalossa ennen laturia tjsp.):

Pihtimittari en nyt jaksa kattoo mikä mut Fluke jotain 4,83 kW
Carlo Gavazzi EM24 5,30 kW
Verkkoanalysaattori Fluke 437-II Pt_Avg 5,86 kW

Mihin se 1 kW häippäs? Niinpä.

Joten erot on aika **tun isoja kun huomioidaan kaikki lois- ja pätötehot ja ziljoona muuta asiaa. Toki viimeisen mittarin hintakin on moninkymmenkertainen eli verkkoanalysaattorit tuppaa maksamaan sen 4-10 k€ niin sopiikin odottaa totuutta. Sähköinssitoimistot noita mittarenkaineen vuokrailee/lainailee.

Valitettavasti ei resurssit/aika/mielenkiinto riitä siihen, että pystyis samalla ajanhetkellä kahdella verkkoanalysaattorilla loggaamaan kotipihassa esim. ennen ja jälkeen eri latausasemien ja eri lataustehoilla ja ulkoilman lämpötiloilla jne. mut kyllähän tuossa olis VTT:lle/Motivalle/TM:lle tms. hommia.

Omilla latureilla ex-plugarissa päädyin auton ns. tilapäislaturin olevan ainakin kesäkuumalla paska (eri toten pienimmillä virroilla susipaska) ja Arctiv EV:llä oli taloudellisinta ladata 11 A virralla vs. 9 tai 13 A.

Nykyisin pihassa EV6 ja 3-vaihelataus, sama laturi kuitenkin niin käytän 3x9 A jotta jää 3x25A paukuilla muuhunkin reilusti. 3x11 A olis parempi kyllä. Perstuntumalta 3x9 A:lla sähkiksen kera laturi+auton iccu kokonaishyötysuhde on jotain 0,92 lämpimillä keleillä.

Eipä noilla nyt sinällään väliä, kun itsellä suht hyviksi todettuja, mutta uskon täysin, että markkinoilla on hyötysuhdetta syöviä latureita+autoja+sähköverkkoja niin jollain kombolla voi tulla paljonkin pataan.
 
Tesla tai jos silmät sietää niin -25 vuoden EV-6 tai IONIQ 5.

Riippuu korimalleista ja mieltymyksistä mitä haluat. Vaihtoehtoja on jo paljon.

MY24 sais vielä ilman nopeuspimputuksia häntäluvalla... Tulee vasta faceliftiin Ioniq5 / Ev6 tuo ccNc ja pakolliset pimputukset. Itte päädyin MY24 EV6 ku MY25 menee ratti ja keula friikiksi + nyt näitä saa oikeesti halvalla maassa jäljellä olevat.
 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.

Audi Q4 eTron 55 Quattro mahtuu varusteillakin kahdeksaankymppiin. Lyö kiinni. (alk. 67k)
 
MY24 sais vielä ilman nopeuspimputuksia häntäluvalla... Tulee vasta faceliftiin Ioniq5 / Ev6 tuo ccNc ja pakolliset pimputukset. Itte päädyin MY24 EV6 ku MY25 menee ratti ja keula friikiksi + nyt näitä saa oikeesti halvalla maassa jäljellä olevat.
Jos auto on lyöty kilpiin 1.7.2024 tai myöhemmin on siinä silloin oltava ISA eli ylinopeuspiipitin joka pitää kytkeä joka ajokerta uudelleen pois päältä.
 
Kun kerran kaikki ottavat ne pois päältä voisiko EU ottaa itseään niskastasta kiinni ja perua asetuksen? Ainakin sillä tavalla että voisi pysyvästi kytkeä pois kuten 2022 (?) malleissa vielä. Ihan käsittämätöntä.

Ei se ainakaan paranna liikenneturvallisuutta kun katse menee pois tieltä 1 km/h ylinopeudesta (mittarin mukaan). Eikä poukkoileva kaistavahti joka haluaa ajaa pyöräiljöiden päältä. VMP.

Tykkää jos olet samaa mieltä!
Jos kaikki kytkee pois, niin seuraava porras olisi se että pois kytkentä estetään. nyt on siirtymäaika siihen asti kun valmistajat ovat saaneet systeemit toimivikasi, niin voidaan ottaa nopeusrajoitin käyttöön.

Ylläoleva oli kärjistys, mutta jos kuskit eivät välitä varoituksesta niin pakkohan systeemiä tiukentaa. Suomessa rajoittimet voivat saada hallinnon vastusta, koska nopeusvalvonta rangaistuksineen on suht tehokas tapa rahoittaa liikennevalvontaa. Tosin vastavoimana sitten kustannussäästöt muissa kohdissa.




Ei se ainakaan paranna liikenneturvallisuutta kun katse menee pois tieltä 1 km/h ylinopeudesta (mittarin mukaan). Eikä poukkoileva kaistavahti joka haluaa ajaa pyöräiljöiden päältä. VMP.
Ensimmäistä en tajunnut, mutta se mikä on sopiva raja, jos tiukka niin mittausvirhe pitäisi olla pieni.
Muiden avustimien osalta, kaistavahdit jne. niin valmistajilla iso rooli että toteuttavat hyviä tuotteita. Vaikka lisäisivät turvallisuutta, niin myös se käyttökokemus, jos liikaa ylivarovaisuutta, varoittelua, niin sapettaahan se kuski. Siis osa varoituksista johtuu siitä että kuski tekee virheitä, jolloin jotenkin pitäisi saada se kuljettaja saada ymmärtään asia.

Edit tarkennan tähän, myöhempää vastausta lainaten.

Elikkäs samanlainen GPS perusteinen max speed rajoitus tarvitaan autoihin, mitä on jo käytössä sähköpotkulaudoilla. Kannatetaan ylitehoisille sähköautoille tätä :geek:

Nopeusvoidaan mitata muilla tekniikoilla yhtätarkasti, tai tarkemmin, ja varmemmin, raskaammassa liikenteessä nopesurajoittimet olleet arkipäivää vuosia ja kokemukset hyviä. Tiekohtaisten rajoitusmukaan rajoittava vaatii lisäksi sen rajoitus tiedon kaivaminen, Suomessa jos online yhteys ja se riittävän tarkka sijainti ja suunta tieto, niin päästää aika hyvin tontille, kaveriksi sitten merkki ym tunnistusta ja se miten toimitaan jos tietoa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Jos auto on lyöty kilpiin 1.7.2024 tai myöhemmin on siinä silloin oltava ISA eli ylinopeuspiipitin joka pitää kytkeä joka ajokerta uudelleen pois päältä.

Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

20240917_084919.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos kaikki kytkee pois, niin seuraava porras olisi se että pois kytkentä estetään. nyt on siirtymäaika siihen asti kun valmistajat ovat saaneet systeemit toimivikasi, niin voidaan ottaa nopeusrajoitin käyttöön.

Ylläoleva oli kärjistys, mutta jos kuskit eivät välitä varoituksesta niin pakkohan systeemiä tiukentaa. Suomessa rajoittimet voivat saada hallinnon vastusta, koska nopeusvalvonta rangaistuksineen on suht tehokas tapa rahoittaa liikennevalvontaa. Tosin vastavoimana sitten kustannussäästöt muissa kohdissa.

Elikkäs samanlainen GPS perusteinen max speed rajoitus tarvitaan autoihin, mitä on jo käytössä sähköpotkulaudoilla. Kannatetaan ylitehoisille sähköautoille tätä :geek:
 
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

20240917_084919.jpg
Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.
 
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

20240917_084919.jpg
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Itse päädyin Teslaan, Model Y LR. Jos nyt pitäisi valita uudestaan niin valinta osuisi samaan.
 
Tietoa ei ole, mutta mutulla luulisin että jos se pimputus tulee eri summerista, eikä auton kaiuttimesta, niin äänihän loppuu summerin kaapelin katkaisemalla ainakin.

Tämän lisäksi luultavasti kaikissa tulee villkuva ”juttu” näyttöön ja pahimmassa tapauksessa toi katkaisu aiheuttaa vikakoodin. Samalla lähtee muut tarpeellisetkin äänet (jos sellaisia edes on). Tämä tuskin on ratkaisu.
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
 
Sitten se on laiton peli.
Koska ei olla alialueella en voi laittaa tähän kuvana pepe :anuraa: sekä perään Judas Priestin upotusta kappaleesta Breaking the Law, joten kuvailen asiaan suhtautumiseni näin sanallisessa muodossa.

Nauttikaa autoistanne. :comp:
 
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä "Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla." ?
Siis puhe kielessä ymmärrän että jos teen kaupat heinäkuussa, niin pitäisi olla, mutta tarkoittaako se oikeasti sitä loppuasiakas kauppa päivää ?
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat?
Teknisesti sitä voisi lukea niistä tikkareista/muista merkeistä, ja sähköisistä tiedoista, rajapinnoista missä tieto rajoituksista. Sitä en tiedä onko meidän markkinoilla autoja jotka tietoa hakisi pilvestä.
 
Näitä rajatapauksia on myös huollossa päivitetty ”paskaksi” eli kannattaa pyytää etteivät muuta jos mahdollista.
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X. Syy on milloin patentit, millon mikäkin. Jonkun patentin kuulemma Tesla on onnistunut kiertämään liittyen nopeusrajoitustenkylttien lukuun, joten taas maissa X Teslatkin osaa lukea nopeusrajoituskyltit ja käyttää sen pohjalta kameradaa niin kuin kuuluukin. Hiljattainhan tuli päivitys Tesloihin missä taas maat X sai ominaisuuden että auto lukee kameralla nopeusrajoityskylttejä ja käyttää sitä dataa. Ikävä kyllä Suomi ei ollut mukana listassa.

Lisäyksenä vielä, että olin lukevinani Saksan teslafoorumilta, jossa myös tuskaillaan kun Tesla ei lue tai näytä oikein nopeusrajoitusdataa, että vuonna 2027 pitäisi kaikkien EU maiden jokaisen tien nopeusrajoitusdata olla rekisterissä ja sitä rekisteriä on päivitettävä, jos nopeusrajoitukset muuuttuu tiellä. Ehkä silloin viimein nopeusrajoitukset on oikein vaikka kyltit olisi lumenpeitossa tai vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X.
Suomessa ymmärtääkseni se merkkidata on hyvin ajantaisaista ja tarkkaa(*, valtion teillä varsinkin. Teslasta jäänyt mielikuva ettei käytä ajantasaista dataa, vaan jotain vanhaa.

(*
Toisessa ketjussa löydetty virhe, mutta sekin kai enemmänkin niin päin että tien reunasta puuttu merkki. (olis se keskustelu rampista mihin oli tikkarien mukaan 50km/h rajoitus, olisi pitänyt olla 80km/h)
 
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
 
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
Osaako myös tulkita taajama alkaa tai taajama päättyy kylttiä? Ilman siis että on 50 tai 80 lätkää.
 
Timestampattu kohtaan 12:05:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 123
Viestejä
4 881 509
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom