Yleistä keskustelua sähköautoista

BMW:ltä keskikokoinen sähkö-coupé, toimintamatka lähes 600 kilometriä
2.6.202112:04päivitetty 2.6.202112:04
AUTO
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA

Pitkälle sähköllä. BMW i4 eDrive40:n toimintamatka on 590 kilometriä ja M50:n 510 kilometriä.KUVA: FABIAN KIRCHBAUER

I4 sähköistää keskikokoisten premium-autojen luokkaa.

Lukuaika noin 1 min
BMW on julkaissut uuden i4-täyssähköauton. Baijerilaisvalmistaja kertoo neliovisen Gran Coupén yhdistävän coupén korimuodot neliovisten mallien käytännöllisyyteen.

BMW i4 M50 -mallin teho on 400 kilowattia (544 hv) ja toimintamatka 510 kilometriä. i4 eDrive40 -mallin teho on 250 kilowattia (340 hv) ja Wltp-toimintamatka 590 kilometriä. Akun bruttokapasiteetti on 83,9 kilowattituntia.

Akku on matalalla auton pohjassa ja painopiste 53 millimetriä alempana kuin 3-sarjan malleissa. Tasaisen painonjakauman, vääntöjäykän ja kevyen rungon, optimoidun aerodynamiikan (ilmanvastuskerroin 0,24) sekä pitkän akselivälin ja leveyden ansiosta auto lienee sporttinen sekä ajonautintoa tuottava myös pitkillä matkoilla.

IoT-teknologiassa käyttökohde määrittää valintoja
Esineiden internet yleistyy nyt vauhdilla. IoT-ratkaisun käyttökohde määrittää, millainen teknologia kannattaa hankkia.

M50-mallin Sport Boost -toiminto mahdollistaa maksimitehon ja 795 newtonmetrin maksimiväännön hyödyntämisen samanaikaisesti niin, että malli kiihtyy nollasta sataan vain 3,9 sekunnissa. Takavetoinen eDrive40 taas kiihtyy nollasta sataan 5,7 sekunnissa. Sen maksimivääntö on 430 newtonmetriä.

Geografiatietoja tulkitseva adaptiivinen rekuperaatio kerää energiaa ennakoivasti akkuun. Uuden 545e-lataushybridin koeajossa ominaisuus toimi erittäin miellyttävästi, ainakin Saksan tarkkojen karttatiedostojen vaikutuspiirissä.


KUVA: FABIAN KIRCHBAUER
I4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on Suomessa 60 540 euroa ja i4 M50 -mallin 69 397 euroa.

Suomen BMW:n tiedotuspäällikkö Jaana Palomäki kertoo Kauppalehdelle auton toimitusaikojen menevän tällä tietoa ensi vuoden alkuun. Ennakkomyynti Suomessa alkaa tänään.

Hitto, hintahan jäi alemmaksi kuin pelkäsin.
M50 olisi kyllä omaan makuun ja tarpeeseen kaikki kohdallaan, vaikka hieman erikoisen näköinen keulasta ainakin ennen ku tottuu.
 
Siellä on käynyt i4:n suunnittelijalla sellanen moka, että unohti laittaa ilmastoinnin nappulat paikalleen, näköjään myös pikanäppäimet (1-8) on lähteneet. :lonely: Muuten nuo näyttää ihan hyvältä, ratissa oikeat napit, idriven kiekko nappuloineen löytyy (tosin tämä uusi painikelevy IMO takapakkia vanhaan nähden) eikä mitään hassuttelujuttuja tyyliin paina tekstiä REAR jos haluat liikuttaa takaikkunoita. Integroimattomia näyttöjä en vieläkään ymmärrä.
 
Siellä on käynyt i4:n suunnittelijalla sellanen moka, että unohti laittaa ilmastoinnin nappulat paikalleen, näköjään myös pikanäppäimet (1-8) on lähteneet. :lonely: Muuten nuo näyttää ihan hyvältä, ratissa oikeat napit, idriven kiekko nappuloineen löytyy (tosin tämä uusi painikelevy IMO takapakkia vanhaan nähden) eikä mitään hassuttelujuttuja tyyliin paina tekstiä REAR jos haluat liikuttaa takaikkunoita. Integroimattomia näyttöjä en vieläkään ymmärrä.
ainakin tärkeimmät, eli huurteenpoisto ja maksimikylmä näyttäisi olevan ihan norminapuloilla ja tärkein eli mankan volume.
muutenhan harvoin tarttee säätää ilmastointia mitenkään, vain erikoistilanteissa.

Jos tuo bemmi tekee sen mitä lupaa niin vaikea keksiä syitä ostaa teltassa tehty tesla. Uskoisin laadun olevan aivan helvetisti parempaa ja tehokkaammilla malleilla hinta on about sama.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako tällä hetkellä löytyä tai onko tietoa että olisi lähitulevaisuudessa tulossa sähköautoa, jossa toteutuisi speksit:
- Hinta max 45k
- Reilut sisätilat ja isompi tavaratila kuin ID.3:ssa
- WLTP rangea saisi olla ainakin 350 km
- Pakollisina varusteina peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari

Merkillä ei väliä, koska olisi käyttöetuauto eikä väliä arvonalenemasta tai muista kustannuksista.
 
ID3 tavaratila ei ole minulle tuttu, joten en osaa sanoa täyttyykö tuo ehto. Mutta muut ehdot täyttää Kia e-Niro. Jo halvimmassa LX-mallissa on peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari. WLTP range noin 450km ja hinnaston mukainen hintalappu 44915€.
 
Mahtaako tällä hetkellä löytyä tai onko tietoa että olisi lähitulevaisuudessa tulossa sähköautoa, jossa toteutuisi speksit:
- Hinta max 45k
- Reilut sisätilat ja isompi tavaratila kuin ID.3:ssa
- WLTP rangea saisi olla ainakin 350 km
- Pakollisina varusteina peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari

Merkillä ei väliä, koska olisi käyttöetuauto eikä väliä arvonalenemasta tai muista kustannuksista.

Enyaq 60?
 
Enyaq 60 hinta olisi nähtävästi 46732 kun valittuna Assisted Drive Basic -paketti (adaptiivinen vakkari), Area View 360 -paketti ja 130 kW lataus. Tuohon vielä pitäisi vielä lisätä toinen rengas+vannesetti ja saada yhteensä pysymään alle 45k, niin voi olla siinä ja siinä kun myyjien ei varmasti tarvitse pahemmin alennuksia antaa tällä hetkellä. Enyaq kiinnostaa hieman enemmän kuin e-Niro, koska se on selkeästi isompi mitoiltaan.
 
Enyaq 60 hinta olisi nähtävästi 46732 kun valittuna Assisted Drive Basic -paketti (adaptiivinen vakkari), Area View 360 -paketti ja 130 kW lataus. Tuohon vielä pitäisi vielä lisätä toinen rengas+vannesetti ja saada yhteensä pysymään alle 45k, niin voi olla siinä ja siinä kun myyjien ei varmasti tarvitse pahemmin alennuksia antaa tällä hetkellä. Enyaq kiinnostaa hieman enemmän kuin e-Niro, koska se on selkeästi isompi mitoiltaan.
Ainakin meidän firmalle saatiin alennusta, mutta onko riittävästi tuohon rajaan, riippunee tinkijästä.
 
Enyaq on kyllä ehdottomasti parempi valinta tuon tilan puolesta, ite jätin ehdottamatta kun oletin ettei se mene millään tuohon hintarajaan. Yllättävän lähelle sillä kyllä näköjään pääsee.
 
Mahtaako tällä hetkellä löytyä tai onko tietoa että olisi lähitulevaisuudessa tulossa sähköautoa, jossa toteutuisi speksit:
- Hinta max 45k
- Reilut sisätilat ja isompi tavaratila kuin ID.3:ssa
- WLTP rangea saisi olla ainakin 350 km
- Pakollisina varusteina peruutuskamera ja adaptiivinen vakkari

Merkillä ei väliä, koska olisi käyttöetuauto eikä väliä arvonalenemasta tai muista kustannuksista.
Juuri nyt jos auto pitää saada niin uudemmista ainakin ID4 menee noihin raameihin helposti. Saa jopa isoakkuisena business varusteltuna, jos saa hinnasta tingittyä pari kolme tonnia ja siihen vielä hankintatuki päälle.
 
ainakin tärkeimmät, eli huurteenpoisto ja maksimikylmä näyttäisi olevan ihan norminapuloilla ja tärkein eli mankan volume.
muutenhan harvoin tarttee säätää ilmastointia mitenkään, vain erikoistilanteissa.

Jos tuo bemmi tekee sen mitä lupaa niin vaikea keksiä syitä ostaa teltassa tehty tesla. Uskoisin laadun olevan aivan helvetisti parempaa ja tehokkaammilla malleilla hinta on about sama.

Laitoin heti tarjouspyynnön vetämään tuosta BMW i4-mallista. Samaa mieltä, eli olen vakuuttunut siitä, että laatu on varmasti aivan toista luokkaa moniin kilpailijoihin nähden. Takavetoinen kiinnostaa enemmän jo hinnan, mutta myös muiden speksien perusteella (toimintasäde 590 km, kulutus 16,5 kWh/100km).
 
Laitoin heti tarjouspyynnön vetämään tuosta BMW i4-mallista. Samaa mieltä, eli olen vakuuttunut siitä, että laatu on varmasti aivan toista luokkaa moniin kilpailijoihin nähden. Takavetoinen kiinnostaa enemmän jo hinnan, mutta myös muiden speksien perusteella (toimintasäde 590 km, kulutus 16,5 kWh/100km).
Tuo tuskin on oikea WLTP-kulutus. Muuten akun nettokapan pitäisi olla 97,4 kWh, mitä en usko.


Edit. Voi se verkosta ottaa 16,5 kWh/100 km, mutta akusta on oltava tuota pienempi.

Edit2. WLTP-kulutus (ajoneuvon) 13,7 kWh/100 km ja akun netto 80,7 kWh. Verkosta kulutus (AC) 16,0 kWh/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Oispa i5, nelkku on ilmeisesti 3er kokoinen, mitä olen esittelyjä maailmalta koittanut seurata.
 
Tuo tuskin on oikea WLTP-kulutus. Muuten akun nettokapan pitäisi olla 97,4 kWh, mitä en usko.


Edit. Voi se verkosta ottaa 16,5 kWh/100 km, mutta akusta on oltava tuota pienempi.

Edit2. WLTP-kulutus (ajoneuvon) 13,7 kWh/100 km ja akun netto 80,7 kWh. Verkosta kulutus (AC) 16,0 kWh/100 km.
Ymmärtääkseni BMW on eri ajotiloja. Esim tuossa M50 niin se mistä saa eniten vie 24kwh/100 ja wltp vaihtelee tilojen mukaan 17-24 välillä.
 
Juuri nyt jos auto pitää saada niin uudemmista ainakin ID4 menee noihin raameihin helposti. Saa jopa isoakkuisena business varusteltuna, jos saa hinnasta tingittyä pari kolme tonnia ja siihen vielä hankintatuki päälle.

Menee varmaan liian korkealle kun käyttöetuautoihin ei taida saada hankintatukea?
 
Harmillisen korkealle nousee tuon BMW i4:n hinta vaikka tyytyisi perusväriin, perusvanteisiin sekä sisustan osalta kangaspenkkeihin ilman sähkösäätöjä. Perusmallista näyttäisi puuttuvan mm. aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja lämmitettävä ohjauspyörä. Ei tarvitse varustella kuin hiukan, jolloin hinta nousee seiskalla alkaviin lukemiin, jonka päälle pitäisi laskea vielä mm. talvirenkaat. Toisaalta on tietysti muistettava se seikka, että tällaiset autot ovat suunnattu sellaisille kuluttajille joilla on rahaa.
 


Ev6 varustetasoja sisältä ja ulkoa. Mielestäni ihan fiksua, että GT ja GT-linessa on samaa näköä, mutta kuitenkin monista detaileista tunnistaa version. GT:ssä enemmän pystysuuntaisia viivoja.

Mielestäni sisältä myös laadukkaan oloinen ja sielläkin paljon yksityiskohtia.
 
Aikamoista, ettei sähköautoja ole vieläkään olemassa, joilla pääsisi myös talvella ajamaan yhtäsoittoa yli 400km. Ei huvita ajaa joku toppatakki päällä "akkua säästäen" tai jotain. Ja ei, en pidä kusitaukoa tuolla matkalla, varsinkin kun on tarkoitus olla mahdollisimman nopeasti perillä. Tähän ei istu tunnin lataustauko jossain hevonperässä. Muuten kyllä tekisi mieli vaihtaa tuo Mii isompaan, mutta kun se on se ja sama ellei iske tiskiin 100ke tai yli. Ja tämä tarkoittaa, että autolla pitää päästä varmasti sen yli 400km istumalla, ei mitään "teoreettisesti riittäisi just ja just" -tason juttuja. Suomessa kun suurin osa vuodesta on muuta kuin +20C lämpötilaa. Hitto nyt soikoon. /avautuminen
 
Niin no, kymmenenkin minuuttia riittää. Mut ehkä se on sun vielä odoteltava muutama vuosi...

Katsoessani Suomen "suurteholatausverkkoa", en tiedä missä riittäisi 10min pysähdys ja millä autolla (olen sen vertaa persaukinen, et joku 60ke on itselleni autosta iso raha). Turku-Helsinki välillä ehkä, mutta tuo on sellainen et Mii vetää sen kertalaakista joka tapauksessa. Käytännössä ongelma ei edes ole auton lataus tulopäässä, vaan se, että voisin -15C kelillä lähteä ajamaan, se voisi laskea -20C asti ja silti tietäisin et perille tultaisiin ilman mitään kikkailuja. Sähköautolla ajaminen on opettanut sen, et mikäli poistuu Turku/Tampere/Helsinki kolmikosta, ollaan pitkälti omillaan. 50kW latureita löytyy, mutta niiden toimintavarmuus on vähän niin ja näin. Citymarketeissa noita on, mutta sitten on joku saatanan Mitsubishin PHEV roska viemässä sen paikan "because muh chademo" tai jotain muuta vastaavaa. Teoreettiset kesäkilometrit laboratorio-olosuhteissa on kiva juttu, mutta reaalimaailma tunkee ikävästi väliin. Tämä lähinnä avautuminen sen johdosta, että pidemmille siirtymille "joutuu" ottamaan tuon polttisvehkeen. Tykkään sähkövoimalinjasta miljoona kertaa enemmän ja tuo sähköauton vaivattomuus on hiton hieno asia. Aina kun päräyttää jonkun polttiksen tulille, tulee mieleen et on astunut pimeään keskiaikaan.
 
Jospa maailma olisi ensi vkolla jo valmis. Sitä odotellessa. Minua on ihmetyttänyt keski-suomen pimeä keskiaikaisuus. Esim Viitasaarella hieno abc logistisesti hyvällä paikalla oulun ja jkl välissä. Mutta ei kiinnosta sähkäriasiakkaat, joten eivät laita latureitakaan. Nyt sentään oulun ja kuusamon väliin on tulossa muutama laturi mikä hyvä alku.
 
Harmillisen korkealle nousee tuon BMW i4:n hinta vaikka tyytyisi perusväriin, perusvanteisiin sekä sisustan osalta kangaspenkkeihin ilman sähkösäätöjä. Perusmallista näyttäisi puuttuvan mm. aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti ja lämmitettävä ohjauspyörä. Ei tarvitse varustella kuin hiukan, jolloin hinta nousee seiskalla alkaviin lukemiin, jonka päälle pitäisi laskea vielä mm. talvirenkaat. Toisaalta on tietysti muistettava se seikka, että tällaiset autot ovat suunnattu sellaisille kuluttajille joilla on rahaa.
Onko jossain joku lista varusteista ja hinnoista?
Onko parhaassa M50 edes ACC vakiona?

Sivuilla on joku missä voi tehdä auton mutta hintaa ei näy.
 
i4.jpeg


Aika hillityn hintaiseksi jää ollakseen tehokas bmw vaikka ottaisi tuolla kaikista parhaalla varustelulla.
 
Kyllä tuossa näyttäisi saavan 77k maksaa, että saa edes järkevän paketin.
Jos tuohon alkaenhinta olisi edes sisältänyt ACC ja avaimettomuuden mutta ei. Suomen ostajat tietäen, niin se on tuo alkaen malli mitä tullaan Suomessa myydään eli varustelut on minimit kun auto tulee käytettynä myyntiin.
 
Kyllä tuossa näyttäisi saavan 77k maksaa, että saa edes järkevän paketin.
Jos tuohon alkaenhinta olisi edes sisältänyt ACC ja avaimettomuuden mutta ei. Suomen ostajat tietäen, niin se on tuo alkaen malli mitä tullaan Suomessa myydään eli varustelut on minimit kun auto tulee käytettynä myyntiin.
Joo mutta edullistahan tuo on verrattuna mitä bemmien varustelu keskimäärin maksaa. Alkaenmallin ja täysvarustellun hintaero vain reilu kymppi.
320i alkaa maksamaan tuon 70-80k ku lykkää vähän varustetta.
Ei uusien bemarien ostaminen oo koskaan ollu mitää persaukisten hommaa.

Itelle ekaa kertaa ois tilanne että ois ees teoriassa taloudellisesti mahdollista ostaa +500heppanen uusi bemari. Aiemmin ois pitänyt löytyä vähintään 100k enemmän.
 
Joo mutta edullistahan tuo on verrattuna mitä bemmien varustelu keskimäärin maksaa. Alkaenmallin ja täysvarustellun hintaero vain reilu kymppi.
320i alkaa maksamaan tuon 70-80k ku lykkää vähän varustetta.
Ei uusien bemarien ostaminen oo koskaan ollu mitää persaukisten hommaa.
Taitaa myös tuossa bensahinnassa näkyä se Suomen verotuskin näiden osalta? Kun sähköautoissa veroahan ei juuri ole niin hinta on siksi jo halvempi varusteilla kuin bensan alkaen malli.
Harmi, että tuotantoon päässyt auto ei ihan visuaalisesti saanut sitä hienoa sisäpuolta mitä oli visioitu.
 
Suomen ostajat tietäen, niin se on tuo alkaen malli mitä tullaan Suomessa myydään eli varustelut on minimit kun auto tulee käytettynä myyntiin.

Miksei tuollaiset ostajat ostaisi sitä eDRIVE40 mallia? Tippuuhan siinä hinta kuitenkin reippaasti (kymppitonnin).
 
Miksei tuollaiset ostajat ostaisi sitä eDRIVE40 mallia? Tippuuhan siinä hinta kuitenkin reippaasti (kymppitonnin).
Toki tippuu, voihan sitäkin ostaa sillä alkaen hinnalla. Nyt vain oli puhetta tuosta M50.
Suomessa oli auto mikä vain niin se on yleensä minivarusteilla jos vertaa Saksasta tai Ruotsista tuotuun.
 
Toki tippuu, voihan sitäkin ostaa sillä alkaen hinnalla. Nyt vain oli puhetta tuosta M50.
Suomessa oli auto mikä vain niin se on yleensä minivarusteilla jos vertaa Saksasta tai Ruotsista tuotuun.

Tämä voi toki muuttua sähköautojen myötä, kun varusteissa ei ole enää niin paljon autoveroa. Voisi kuvitella että hyvin varustettu eDRIVE40 olisi mukavampi ostos kuin kuli-M50, mutta jos toki auto ostetaan vain ulkopuoliseksi showksi, niin ei siinä sitten..
 
Toki tippuu, voihan sitäkin ostaa sillä alkaen hinnalla. Nyt vain oli puhetta tuosta M50.
Suomessa oli auto mikä vain niin se on yleensä minivarusteilla jos vertaa Saksasta tai Ruotsista tuotuun.
Monesti näkee saksasta/ruotsista tuotuja niin paskoilla varusteilla ettei tiennyt että on edes saanut.
Tyyliin uusikoppanen audi a6 halogeenivaloilla ja takanakin peruslamput mitkä luulin että on vakiona ne ledijutut. Saati sitten uusi E mersu manuaalivaihteilla.
 
Tämä voi toki muuttua sähköautojen myötä, kun varusteissa ei ole enää niin paljon autoveroa. Voisi kuvitella että hyvin varustettu eDRIVE40 olisi mukavampi ostos kuin kuli-M50, mutta jos toki auto ostetaan vain ulkopuoliseksi showksi, niin ei siinä sitten..
Voihan se olla näin että tilanne muuttuu nyt.
Monesti näkee saksasta/ruotsista tuotuja niin paskoilla varusteilla ettei tiennyt että on edes saanut.
Tyyliin uusikoppanen audi a6 halogeenivaloilla ja takanakin peruslamput mitkä luulin että on vakiona ne ledijutut. Saati sitten uusi E mersu manuaalivaihteilla.
Ehkä jotkut sitten ostaa tuollaisia. Ainakin tuodun etu aikaisemmin on ollut parempi varustelu samaan hintaan kuin Suomessa se alkaen malli.
 
Jospa maailma olisi ensi vkolla jo valmis. Sitä odotellessa. Minua on ihmetyttänyt keski-suomen pimeä keskiaikaisuus. Esim Viitasaarella hieno abc logistisesti hyvällä paikalla oulun ja jkl välissä. Mutta ei kiinnosta sähkäriasiakkaat, joten eivät laita latureitakaan. Nyt sentään oulun ja kuusamon väliin on tulossa muutama laturi mikä hyvä alku.
Taitaa johtua siitä, että toi (suur)teholataus on sen luokan hyväntekeväisyyttä, että ei kannata. Sitten kun laittaa sille lataukselle semmoisen hinnan, että edes vähän kannattaa nii alkaa hirveä ulina. Eka pitää valtioiden tukea sähkäreiden ostoa ja sitten pitää latureiden rakentajien vielä tukea niiden lataamista! :D Sanokaa nyt vielä, että valtion ja kuntien pitäisi maksaa teille, että työ ajatte niiden teillä.

Mielestäni valtion ei pitäisi tukea näitä autoja yhtään enempää, kun autovero ja polttoainevero niitä jo tukee ja tukea mielummin näitä +100kW suurteholatureita. Siellä meillä on Suomalaisia firmoja kuten Kempower joka voisi sitten epäsuorasti hyötyä tästä.

EDIT: poistettu ylimääräinen sana
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa johtua siitä, että toi (suur)teholataus on sen luokan hyväntekeväisyyttä, että ei kannata. Sitten kun laittaa sille lataukselle semmoisen hinnan, että edes vähän kannattaa nii alkaa hirveä ulina. Eka pitää valtioiden tukea sähkäreiden ostoa ja sitten pitää latureiden rakentajien vielä tukea niiden lataamista! :D Sanokaa nyt vielä, että valtion ja kuntien pitäisi maksaa teille, että työ ajatte niiden teillä.

Mielestäni valtion ei pitäisi tukea näitä autoja yhtään enempää, kun autovero ja polttoainevero niitä jo tukee ja tukea mielummin näitä +100kW suurteholatureita mielummin. Siellä meillä on Suomalaisia firmoja kuten Kempower joka voisi sitten epäsuorasti hyötyä tästä.

Ongelma on siinä, että tämän mittaluokan muutokset eivät tapahdu markkinaehtoisesti siinä ajassa, mikä on poliittisella päätöksellä määritelty tavoitteeksi. Ihmiset eivät osta sähköautoja, koska ei ole latureita ja latureita ei rakenneta, koska ihmiset eivät osta sähköautoja. Siksi siirtymää täytyy työntää tuetusti eteenpäin.

Samaa harrastettiin tuulivoiman kanssa vuosituhannen alussa. Avokätiset tuet aiheuttivat aika paljon vihaa ja hämmennystä monessa, mutta tulokset puhuvat puolestaan:

VIELÄ viime vuosikymmenellä tuulivoimaa kritisoitiin sen saamista syöttötariffituista, joiden myöntäminen uusille hankkeille loppui vuonna 2018. Tuolloin jopa pelättiin, ettei uusia tuulivoimahankkeita enää aloiteta.

”Tuki teki Suomessa sen, mitä sen pitikin. Sen ansiosta meille syntyivät nopeasti tuulivoima-ala sekä alihankintaketjut ja ala kehittyi nopeasti markkinaehtoiseksi. Esimerkiksi Baltiassa ja monessa Keski-Euroopan maassa pohditaan yhä, miten tuulivoimaa pitäisi tukea”, Paalatie sanoo.

Vanhat voimalat ovat tuen piirissä 12 vuotta. Ensimmäiset tippuvat siitä vuonna 2023 ja viimeiset vuonna 2030.

Paalatie arvioi, että markkinaehtoisuus on lisännyt halukkuutta tuulivoimainvestointeihin.

”Kun ollaan tuista riippumattomia, ei tarvitse odottaa poliittisia päätöksiä tai ottaa sitä riskiä, että tuki ei olekaan pysyvä.”


 
Ongelma on siinä, että tämän mittaluokan muutokset eivät tapahdu markkinaehtoisesti siinä ajassa, mikä on poliittisella päätöksellä määritelty tavoitteeksi. Ihmiset eivät osta sähköautoja, koska ei ole latureita ja latureita ei rakenneta, koska ihmiset eivät osta sähköautoja. Siksi siirtymää täytyy työntää tuetusti eteenpäin.

Samaa harrastettiin tuulivoiman kanssa vuosituhannen alussa. Avokätiset tuet aiheuttivat aika paljon vihaa ja hämmennystä monessa, mutta tulokset puhuvat puolestaan:

VIELÄ viime vuosikymmenellä tuulivoimaa kritisoitiin sen saamista syöttötariffituista, joiden myöntäminen uusille hankkeille loppui vuonna 2018. Tuolloin jopa pelättiin, ettei uusia tuulivoimahankkeita enää aloiteta.

”Tuki teki Suomessa sen, mitä sen pitikin. Sen ansiosta meille syntyivät nopeasti tuulivoima-ala sekä alihankintaketjut ja ala kehittyi nopeasti markkinaehtoiseksi. Esimerkiksi Baltiassa ja monessa Keski-Euroopan maassa pohditaan yhä, miten tuulivoimaa pitäisi tukea”, Paalatie sanoo.

Vanhat voimalat ovat tuen piirissä 12 vuotta. Ensimmäiset tippuvat siitä vuonna 2023 ja viimeiset vuonna 2030.

Paalatie arvioi, että markkinaehtoisuus on lisännyt halukkuutta tuulivoimainvestointeihin.

”Kun ollaan tuista riippumattomia, ei tarvitse odottaa poliittisia päätöksiä tai ottaa sitä riskiä, että tuki ei olekaan pysyvä.”


Taida olla hirvesti tekemistä toisten kanssa, kun kuluttajat ei osta tuulimyllyjä ja kyllä aika moni varmaan on eri mieltä tuosta tuen "kannattavuudesta". Sitä paitsi sanoin, että valtio voisi mielestäni tukea +100kW latureiden rakentamista. Se infratuki mikä nytten on täysivitsi.
 
Kävin koeajamassa Skoda Enyaqin. En kyllä tiedä miten ihmisillä tuntuu tuon jälkeen polttis jotenkin takaperoiselta. Joo paikaltaan liikahtaa todella vaivattomasti, mutta puutuminen alkaa tämän jälkeen. Tai kyllähän se edelleen kiihtyy, mutta kiihtyvyys hidastuu vauhdin noustessa reilusti ja tuntuu kuin kuminauha venyisi. Erittäin vaivaton ja ihan jees se oli ajaa, ei siinä mitään. Ei kuitenkaan herättänyt mitään ”ei enää ikinä polttomoottoria” fiilistä. Tilat ei myöskään olleet mitenkään erityisen avarat ja konepellin alta puuttuva tavaratila aiheutti pettymyksen. Jarrutuksessa huomaa massan ja siinä kohtaa viiemeistään tajuaa ajavansa tankilla. Ylisuuret vanteet oli lähinnä ”nolon” näköiset, mutta eipä noin isoihin rengaskoteloihin mitään käytännöllisiäkään ulkonäön puolesta oikein viitsi sovittaa.
Lähinnä nyt havaintona, että minusta oli mukava istua ihan normaalin automaattivaihteisen kyytiin. Vaihteiden vaihdot toki huomaa, jos niistä haluaa itselleen ongelman tehdä, mutta jos vertaa autoja liikkumisvälineinä, niin molemmat kulkee ihan yhtäläisesti.
 
Samaa harrastettiin tuulivoiman kanssa vuosituhannen alussa. Avokätiset tuet aiheuttivat aika paljon vihaa ja hämmennystä monessa, mutta tulokset puhuvat puolestaan:

Eivät puhu, Suomeen ei koskaan syntynyt todellista tuulivoiman tuotantoa josta olisi vientituotteeksi saatu. Saatiin muutama tukirahoilla rakennettu himmeli, jotka lopettivat kun tuet loppuivat. Loput valmistajat ovatkin sitten ulkomailta ja myös investoinnit ovat ulkomailta. Toisin sanoen, nykyinen rakennusvauhti olisi tullut ilmankin tukia - mutta rahaa olisi säästynyt.

Sen lisäksi onnistuttiin tuhoamaan huoltovarmuus kun markkinat eivät muuttuneet luonnollisesti.
 
Eivät puhu, Suomeen ei koskaan syntynyt todellista tuulivoiman tuotantoa josta olisi vientituotteeksi saatu. Saatiin muutama tukirahoilla rakennettu himmeli, jotka lopettivat kun tuet loppuivat. Loput valmistajat ovatkin sitten ulkomailta ja myös investoinnit ovat ulkomailta. Toisin sanoen, nykyinen rakennusvauhti olisi tullut ilmankin tukia - mutta rahaa olisi säästynyt.

Sen lisäksi onnistuttiin tuhoamaan huoltovarmuus kun markkinat eivät muuttuneet luonnollisesti.

Kaikkea ei varmaan kannata yrittää tehdä itse. Jos lopputulos on se, että sähköä saadaan tuotettua niillä ulkomaisilla myllyillä halvemmalla, kuin millään muulla, niin kyllä se mielestäni ihan ok lopputulos on. Itselläni ei toki ole mitään osaamista asiasta, eli olen valtamedian uutisoinnin varassa. Jos tuosta on antaa jotain erilaista näkemystä, niin olen kyllä avoin tarkistamaan omaa kantaani. Mutta se keskustelu ei taida kuulua tänne.
 
Niin no, kymmenenkin minuuttia riittää. Mut ehkä se on sun vielä odoteltava muutama vuosi...
Miksi 10 minuutin lataustauoista pitää huudella, kun ne eivät ole ollenkaan todellisuutta Tampereen pohjois- ja itäpuolella. Esimerkkinä nyt vaikkapa reitti, johon olen aiemminkin viittannut, autona ID4 ja kelinä -15 C ja vähän lunta tiellä. Viimeinen nopea(hko) latauspaikka olisi Kokkolassa, mutta edes Kokkolasta Vuokattiin (<300 km) ei pääse talvikelissä perille. Lopputuloksena 40 minuutin pysähdys kylmäasemalla keskellä ei mitään.

1622794067040.png
 
Jospa maailma olisi ensi vkolla jo valmis. Sitä odotellessa. Minua on ihmetyttänyt keski-suomen pimeä keskiaikaisuus. Esim Viitasaarella hieno abc logistisesti hyvällä paikalla oulun ja jkl välissä. Mutta ei kiinnosta sähkäriasiakkaat, joten eivät laita latureitakaan. Nyt sentään oulun ja kuusamon väliin on tulossa muutama laturi mikä hyvä alku.
Osuuskauppa keskimaa on voittanut viimeisimmissä pikalaturikilpailutuksessa rahaa pikalaturien asentamiseksi Viitasarelle ja Joutsaan. Sittemmin kempowereilla varustettu ABC-lataus on julkistettu, joten voi päätellä että kempowerin suurteholaturit on k.o. kuntien ABC:lle tulossa. Milloin, onkin sitten hyvä kysymys.
 
Miksi 10 minuutin lataustauoista pitää huudella, kun ne eivät ole ollenkaan todellisuutta Tampereen pohjois- ja itäpuolella. Esimerkkinä nyt vaikkapa reitti, johon olen aiemminkin viittannut, autona ID4 ja kelinä -15 C ja vähän lunta tiellä. Viimeinen nopea(hko) latauspaikka olisi Kokkolassa, mutta edes Kokkolasta Vuokattiin (<300 km) ei pääse talvikelissä perille. Lopputuloksena 40 minuutin pysähdys kylmäasemalla keskellä ei mitään.

1622794067040.png
Suomen takapajulassa (siis, lähes koko Suomessa) pitää kehitystä valitettavasti odottaa paljon muita länsimaita kauemmin. Vertaa vaikka Teslan superchargereiden määrää Ruotsin ja Suomen välillä, Norjasta puhumattakaan.

Viittaamasi alue on Suomessa niin harvaan asuttua ja kuolevaa seutua, että sinne tulee laturit viimeisenä jos ollenkaan. Valitettava totuus taitaa tapauksessasi olla, että sähköauto ei yksinkertaisesti sovi käyttöösi vielä moneen vuoteen. "Suurin osa" suomalaisista asuu kuitenkin jo sähköilylle sopivalla alueella, sinun pitäisikin toivoa että Helsingin ja Tampereen jääräpäiset bensiinikuskit alkaisivat ostamaan autoja siihen tahtiin että sinne metsäänkin rakennettaisiin latausasemia.
 
Latureiden tila ei voi olla tulee viimeisenä tai ollenkaan. Niiden on tultava.
 
En kyllä ymmärrä tätä villitystä laittaa varsinkin uusissa sähköautoissa näitä leijuvia tabletteja radion ja mittariston näytöiksi. Omaan silmään näyttävät jälkiasennuksilta eivätkä sovi paikalleen. ID.3/4 mittaristo/radio/ilmastointinapit saa ainakin minut karsastamaan näitä muuten mielenkiintoisia autoja. Enyaq näyttää kuvissa paljon houkuttelevammalta kuskin näkökulmasta.

Vielä kun joillain merkeillä hinnat alkaen varustetasoissa näytön runko pysyy samana vaikka paneelin koko olisi pienempi, niin niissä sitten pahimmillaan joku 3 sentin reunus. Näyttää jo uutena vanhentuneelta.
 
Ihan samaa mieltä kanssanne. Tuo i4 on yks hyvä esimerkki, miksi siihen on tarvinnut laittaa irrallinen suorakaide ratin taakse, miksei voi olla vanhaan tyyliin pahka, jonka sisällä on mittaristot eli näytöt nykyään.
 
Miksi 10 minuutin lataustauoista pitää huudella, kun ne eivät ole ollenkaan todellisuutta Tampereen pohjois- ja itäpuolella. Esimerkkinä nyt vaikkapa reitti, johon olen aiemminkin viittannut, autona ID4 ja kelinä -15 C ja vähän lunta tiellä. Viimeinen nopea(hko) latauspaikka olisi Kokkolassa, mutta edes Kokkolasta Vuokattiin (<300 km) ei pääse talvikelissä perille. Lopputuloksena 40 minuutin pysähdys kylmäasemalla keskellä ei mitään.
ABC kannus on kyllä kylmäasema, mutta sen vierässä on Cafe Kannus. Kannuksen pikalaturi on muuten ollut olemassa vasta puoli vuotta, sitä ennen kuin olisit mitannut reitin tulos olis ollut vielä karseampi ;-) Jos ei nyt jo ensi talvena, niin ainakin ensi vuonna tuollekin välille ilmestynee suurteholaturi.

Edit: Huomautettakoon että Abetterrouteplanner ei tunne talvinopeusrajoituksia, joten se laskee liian suuria kulutuksia autoille talvella.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan samaa mieltä kanssanne. Tuo i4 on yks hyvä esimerkki, miksi siihen on tarvinnut laittaa irrallinen suorakaide ratin taakse, miksei voi olla vanhaan tyyliin pahka, jonka sisällä on mittaristot eli näytöt nykyään.
Tuo ID4:n ratkaisu on siinä mielessä hyvä, että mittari on aina hyvässä paikassa näkökentässä, koska liikkuu ratin mukana. Kovinkaan kaunis ratkaisu se ei tosiaan ole kuten ei myöskään ole se keskikonsolin tönöttävä tabletti. Esimerkiksi Kia EV6:n sellainen leveä kahden näytön pitkä tabletti on paljon paremman näköinen, vaikka sekään ei vielä ole kokonaan integroitu keskikonsoliin ja mittaristoon.

Mä olen vaan vanhimmiten huomannut, että pari kuukautta auton ostamisen jälkeen noihin kauneusseikkoihin ei tule kiinitettyä arkiajossa enää yhtään huomiota vaan kaikki pääpaino on toimintojen käytettävyydessä ja yleisesti ajotuntumassa/-fiiliksessä.
 
Onko jossain joku lista varusteista ja hinnoista?
Onko parhaassa M50 edes ACC vakiona?

Sivuilla on joku missä voi tehdä auton mutta hintaa ei näy.

Kun tiedustelin tarjousta autosta, minulle toimitettiin i4:n hinnasto. Varsinaista tarjousta en ole vielä saanut.
 
Olen kysellyt tarjouksia seuraavista autoista: VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Volvo C40 ja BMW i4.

Kaikista paitsi bemarista on tullut jo tarjoukset. Toimitusajat venyisivät ainakin Volvon ja Hyundain kohdalla ensi vuoden alkupuolelle ja jälkimmäisen kohdalla jopa liki vuoteen. Itseäni kiinnostaisi eniten nimenomaan Ioniq 5, eikä pelkästään hinnan vaan myös ominaisuuksien sekä kiinnostavan ulkonäön perusteella. Nyt kyllä alkoi kiinnostamaan myös Volvo C40, joka on kyllä melko kallis, mutta varsin hyvin varusteltu. Volvoon ei saa millään rahalla nahkapenkkejä, kierrätysmateriaaleja on käytetty runsaanlaisesti ja ulkonäkö ja ominaisuudet kiinnostavat lähes samalla tapaa kuin Hyundain kohdalla. Volvon suurin haittapuoli on pienehkö tavaratila.

Kia EV6 saattaisi olla myös hyvä vaihtoehto. Kian pitkä takuu olisi ehdoton plussa, mutta hieman arveluttaa se, riittävätkö auton mitat varsinkaan takapenkin osalta pitkäselkäisille suomalaisille. Arvelisin kuitenkin, että BMW i4 ja Kia EV6 saattaisivat sopia omiin ajomieltymyksiini parhaiten.

Vaikka olen keskituloinen eli en kylve rahassa, olen kuitenkin sitä mieltä, että nyt alkaisi olla sopiva aika siirtyä sähköautojen pariin. Mieluummin mahdollisimman pian kuin liian myöhään. Kiinnostavaa on myös ajatella sitä, että kummallakaan isoisälläni ei ollut autoa, vaan heillä oli hevoset. Isäni on kasvanut autojen parissa, ja hän on ajanut varmaan miljoonia kilometrejä erilaisilla polttomoottoriautoilla, joista suurin osa on dieseleitä. Itse ajan vuosittain noin 20 000 kilometriä, joista noin 40 prosenttia sähköllä. Hyvä olisi, jos jälkikasvuni voisivat olla jo sitä sukupolvea jotka liikkuvat puhtaasti sähköllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 480
Viestejä
4 558 188
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom