Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
@jopee postasi jonkun Excel taulukon. Sai siitä jotain osviittaa mitä auto maksaa.Kun tiedustelin tarjousta autosta, minulle toimitettiin i4:n hinnasto. Varsinaista tarjousta en ole vielä saanut.
Jospa maailma olisi ensi vkolla jo valmis. Sitä odotellessa. Minua on ihmetyttänyt keski-suomen pimeä keskiaikaisuus. Esim Viitasaarella hieno abc logistisesti hyvällä paikalla oulun ja jkl välissä. Mutta ei kiinnosta sähkäriasiakkaat, joten eivät laita latureitakaan. Nyt sentään oulun ja kuusamon väliin on tulossa muutama laturi mikä hyvä alku.
Ihan syystä noita leafeja ei paljon tuolla näe. tuolla rahalla saa kertaluokkaa paremman auton ku alkaenmallin nissanin, mitkä ei tosiaan ole kovinkaan kummoisia.Nissan Leafia mainostettiin noin 30 tonnin hintaan. On kuitenkin vähän isompi kuin Miit ja muut pikkuautot.
No, onhan se toisaalta nelossarjalainen niin ei tuo kai kovin yllättävää ole. Eikös noi vielä käytä "samaa" alustaa polttis- ja sähköautoille, 3, 4 ja 5 sarjoissa ainakin, joista on täyssähköt tulossa parin vuoden aikana?Oispa i5, nelkku on ilmeisesti 3er kokoinen, mitä olen esittelyjä maailmalta koittanut seurata.
BMW:llä kaikki mallit (sähköautot ja polttomoottorit) perustuvat samaan pohjarakenteeseen. BMW:ltä ei ole tulossa dedikoitua sähköauto-alustaa ilmeisesti ainakaan ennen vuotta 2025. Täällä jotain juttua aiheesta:En tiedä. "Luulisin," että nuo i mallistot ovat omia juttujaan, plugarit tokikin ovat polttisrakenteella.
Ilmeisesti rekisteröinti tilastosta kyse?Toukokuussa myytiin suomessa 962 sähköautoa. Dieseleitä myytiin 1159 kpl, joten vielä ei dieseleistä menty ohi. 962 sähköautosta peräti 675, eli 70% oli VAG:n tekeleitä.
Ohessa TOP 15 merkit ja mallit.
Joo, rekisteröinneistä tosiaan kyse. Korjasin termit viestiin.Ilmeisesti rekisteröinti tilastosta kyse?
Rivien välistä tulkitsee Hynyn 51 rekisteröityä yksilöä, ja mallikohtaisesti katsottuna Konaa rekisteröity 48, niin Ioniqia olisi vaan 3kpl?Joo, rekisteröinneistä tosiaan kyse. Korjasin termit viestiin.
Rivien välistä tulkitsee Hynyn 51 rekisteröityä yksilöä, ja mallikohtaisesti katsottuna Konaa rekisteröity 48, niin Ioniqia olisi vaan 3kpl?
Tuo rampauttaminen on höpön höpöö. Suurin osa pikalatureista ei edes ole yli 50kW. Markkinoinnissa pitäisi ilmoittaa keskiteho, kun yksikään sähikäinen ei lataa ilmoittamalla teholla minuuttiakaan. Periaatteella sitä mainostavat tuolla montako minuuttia menee 10-80%. Puhumattakaan kun keli viilenee mikä vaikuttaa välittömästi latausnopeuteen.Se perus Ioniq electric rampautettiin faceliftin ja uuden isomman akun yhteydessä latauksen osalta niin pahasti ettei sitä osta enää kukaan. Vanha malli latasi noin 75kw teholla niin faceliftissä kun tuli isompi akku niin tiputtivat lataustehon 48kw:iin.
Huom. Lataustehot nyt ihan ulkomuistista joten voi heittää muutaman kilowatin suuntaan tai toiseen, mutta suhde jotakuinkin tuo.
kWh-%/min ≡ kWTuo rampauttaminen on höpön höpöö. Suurin osa pikalatureista ei edes ole yli 50kW. Markkinoinnissa pitäisi ilmoittaa keskiteho, kun yksikään sähikäinen ei lataa ilmoittamalla teholla minuuttiakaan. Periaatteella sitä mainostavat tuolla montako minuuttia menee 10-80%. Puhumattakaan kun keli viilenee mikä vaikuttaa välittömästi latausnopeuteen.
Tuo rampauttaminen on höpön höpöö. Suurin osa pikalatureista ei edes ole yli 50kW. Markkinoinnissa pitäisi ilmoittaa keskiteho, kun yksikään sähikäinen ei lataa ilmoittamalla teholla minuuttiakaan. Periaatteella sitä mainostavat tuolla montako minuuttia menee 10-80%. Puhumattakaan kun keli viilenee mikä vaikuttaa välittömästi latausnopeuteen.
Kylmän kelin ei tarvitse tarkoittaa kylmää akkua. Ja kyllä se on aika hyvin rampautettu.Tuo rampauttaminen on höpön höpöö. Suurin osa pikalatureista ei edes ole yli 50kW. Markkinoinnissa pitäisi ilmoittaa keskiteho, kun yksikään sähikäinen ei lataa ilmoittamalla teholla minuuttiakaan. Periaatteella sitä mainostavat tuolla montako minuuttia menee 10-80%. Puhumattakaan kun keli viilenee mikä vaikuttaa välittömästi latausnopeuteen.
Sen mitä kyydissä ollut, niin kyllä tuo ID3 tuon muovipulkka tittelin sisältä vie 100-0. Vanha mallihan tuo Ioniq alkaa olemaan siitä ei pääse sanomaan.Harvojen latauspisteiden maassa se lisäakku voi olla kyllä paljon merkitsevämpi ”nurkka-ajossa” kuin joku akun pikalatausnopeus. Veikkaisin huonon menekin syyksi lisääntynyttä kilpailua/tarjontaa, ei ioniqista kaunista saa tekemälläkään. Hirveä muovipulkka sisältä ja ulkoa. Akun kokoon nähden pitkä range lienee ainoita hyviä puolia pitkän takuun lisäksi.
Itse lepuutan jalkaa "kaasulla" tai koukistan polvea hiukan, että saa jalkapohjan lattiaa vasten.Mikähän valmistaja keksisi ensimmäisenä, että oikealle jalalle pitäisi saada vastaava lepuutuspaikka kuin vasurille...
Itselleni tuo jalan koukistus tuppaa aiheuttamaan kramppia pakarassa kun useamman tunnin ajelee. Pidemmät pätkät ainakin itselläni ovat automaattivakkarilla motaria, niin olisi ihan kiva jos olisi joku paikka mihin sen jalan laittaisi niin, että se saisi olla kokonaan rentona.Itse lepuutan jalkaa "kaasulla" tai koukistan polvea hiukan, että saa jalkapohjan lattiaa vasten.
Ainakin Skodan ja Volkkarin adaptiviinen vakkari toimii siten, että se ei välitä etäisyydestä jos jalka koskee kaasupolkimeen. Huono paikka siis lepuuttaa jalkaansa. En ole kyllä huomannut ongelmaa oikean jalan pitämisessä ihan vaan siinä lattialla. Jalkojen pituus ja penkin muoto ja asento saattavat vaikuttaa asiaan.Itse lepuutan jalkaa "kaasulla" tai koukistan polvea hiukan, että saa jalkapohjan lattiaa vasten.
Jep, just näin. Jalka on vain poljinta varten, mutta ei paina sitä. Toistaiseksi ei ole ollut ongelma missään autossa.Itse lepuutan kaasupolkimella. Pieni polkimen painaminen ei vaikuta vakkarilla ajamiseen. Tämä siitä syystä, että kaasupolkimelta jalka on luontevin siirtää jarrulle tilanteen niin vaatiessa.
Eikö Škodan tuotanto lopetettu?Täyssähköautojen ensirekisteröinnit merkeittäin ja malleittain
Henkilöautot, 1.1.–31.5.2021
Skodan CitiGo ei ole listalla. Luulisi sen ainakin e-Up ohi menevän? Ilmeisesti toimitusvaikeuksia?
- Volkswagen ID.4 (501)
- Tesla Model 3 (389)
- Seat Mii Electric (313)
- Volkswagen ID.3 (278)
- Volvo XC40 (255)
- Skoda Enyaq (195)
- Hyundai Kona (148)
- Nissan Leaf (145)
- Kia Niro (132)
- Audi e-tron (104)
- Mercedes-Benz EQC (85)
- Volkswagen e-Up (80)
- Porsche Taycan (65)
- Peugeot e-2008 (47)
- Peugeot e-208 (37)
- Opel Corsa-e (27)
- BMW iX3 (23)
- Mini Electric (23)
- Hyundai Ioniq (22)
- Mercedes-Benz EQA (22)
Skoda Citigo sähkiksen tuotanto on tosiaan lopetettu. Samoin taitaa olla Mii electric, eli niitäkään ei tulisi enää tuon enempää. E-up on taas aika kallis.Eikö Škodan tuotanto lopetettu?
Käytännössähän se suurempi akkukapasiteetti näkyy myös suurempana latausnopeutena.Harvojen latauspisteiden maassa se lisäakku voi olla kyllä paljon merkitsevämpi ”nurkka-ajossa” kuin joku akun pikalatausnopeus. Veikkaisin huonon menekin syyksi lisääntynyttä kilpailua/tarjontaa, ei ioniqista kaunista saa tekemälläkään. Hirveä muovipulkka sisältä ja ulkoa. Akun kokoon nähden pitkä range lienee ainoita hyviä puolia pitkän takuun lisäksi.
Seatin myyjän puheista ymmärsin, että viimeiset suuret erät Miitä tuli/tulee maahan ihan näihin aikoihin. Luulis vielä jotain näkyvän kesäkuun tilastoissa.Skoda Citigo sähkiksen tuotanto on tosiaan lopetettu. Samoin taitaa olla Mii electric, eli niitäkään ei tulisi enää tuon enempää. E-up on taas aika kallis.
Tulipa vastaan Skoda Enyaq Sportline nelivedosta englanninkielinen testi Youtubessa vastaan. En ainakaan itse ole huomannut, että tuosta vielä olisi testiä ollut nähtävillä. Kovin tyytyväinen tuntui testaaja olevan:
Tänään kävin molemmista juttelemassa. Enyaqin 80 mallin tehdastilauksiin arvioi 6kk toimitusajaksi. ID.4 sitten hieman nopeammin, syys-lokakuuta arveli myyjä jos nyt tilaa.Onko kukaan hieromassa kauppaa ID.4/Enyaq parhaillaan, mitä puhutaan toimitusajoista?
Itsekin nyt kysellyt tarjouksia ja ihan ok tuntuisi saavan alea noista jo maassa olevista MY21 ID.4:sta joiden hintaa äsken laskettiin. Eli nämä vanhat Life, Busines, Tech ja muut varustetasot joihin ei enää oteta uusia tilauksia on MY21 ja uuden hinnaston mukaiset Business, Business Max ja GTX ovat MY22. Näitä toimitetaan vasta syksyllä.Tänään kävin molemmista juttelemassa. Enyaqin 80 mallin tehdastilauksiin arvioi 6kk toimitusajaksi. ID.4 sitten hieman nopeammin, syys-lokakuuta arveli myyjä jos nyt tilaa.
ID.4:ää löytyy Suomesta, tai vähintään tuotantoputkesta, aika hyvin valmiiksi varusteltuina. Itselle ei vain sieltä osunut sopivaa varustecomboa vastaan. Tuota juhlamallia löytyisi myös nopeasti, mutta karkaa hinta hankintatuen rajan yli.
Tuo NF Fleetin liisaritarjous on edelleen musta parasta, mitä tällä hetkellä on tarjolla sähkäripuolella. Hiukan siinä on rajoitteita varusteiden suhteen, mutta sitä sitten kompensoidaan kuukausimaksun suuruudessa.Tänään kävin molemmista juttelemassa. Enyaqin 80 mallin tehdastilauksiin arvioi 6kk toimitusajaksi. ID.4 sitten hieman nopeammin, syys-lokakuuta arveli myyjä jos nyt tilaa.
ID.4:ää löytyy Suomesta, tai vähintään tuotantoputkesta, aika hyvin valmiiksi varusteltuina. Itselle ei vain sieltä osunut sopivaa varustecomboa vastaan. Tuota juhlamallia löytyisi myös nopeasti, mutta karkaa hinta hankintatuen rajan yli.
Ei samalla hinnalla tarjoakaan. Itse kokeilin ruksia samoja varusteita Audiin mitä ID4:ssa tulee esim Business tasolla ja hinta karkaa äkkiä hyvin ylös. Tai sitten nelivedot GTX vs. e-tron quattro. Audiin saa myös ruksittua enemmän ulkonäöllisiä juttuja mitkä maksaa.Miten audi kiilaa enyaqin ja id4 porukkaan? Kovasti laatua kehutaan mutta ei kait audi tarjoa parempaa samalla hinnalla joten mistä audi karsii vs muut vag?
Audi on hyvin hinnoiteltu takavetona perusvarustein, mutta varusteltuna Audin hinta pomppaakin sitten reippaasti kalliimmaksi. Audi on muotoiltu konservatiisemmin näyttämään enemmän normaalilta polttikselta ja siinä on sisällä myös perinteisiä fyysisiä painonappeja. Sisustan laatuvaikutelma on parempi ainakin kuin Volkkarissa, mutta Audiksi ilmeisesti heikompaa kuin mihin on totuttu. Tekniikaltaan nuo ovat ihan identtisiä ja range-erot oikeasti tulevat muotoilusta (ilmanvastus) ja rengastuksesta. Skoda on porukan käytännöllisin ja Audissa saa eniten imagostatusta. Volkkarissa saa minusta eniten rahoilleen vastinetta.Miten audi kiilaa enyaqin ja id4 porukkaan? Kovasti laatua kehutaan mutta ei kait audi tarjoa parempaa samalla hinnalla joten mistä audi karsii vs muut vag?
Tuo NF Fleetin liisaritarjous on edelleen musta parasta, mitä tällä hetkellä on tarjolla sähkäripuolella. Hiukan siinä on rajoitteita varusteiden suhteen, mutta sitä sitten kompensoidaan kuukausimaksun suuruudessa.
Miten audi kiilaa enyaqin ja id4 porukkaan? Kovasti laatua kehutaan mutta ei kait audi tarjoa parempaa samalla hinnalla joten mistä audi karsii vs muut vag?
Onko kukaan hieromassa kauppaa ID.4/Enyaq parhaillaan, mitä puhutaan toimitusajoista?
Oliko tuo tarjous missä? Ei pikaisella vilkaisulla osunut ketjusta silmään.Tuo NF Fleetin liisaritarjous on edelleen musta parasta, mitä tällä hetkellä on tarjolla sähkäripuolella. Hiukan siinä on rajoitteita varusteiden suhteen, mutta sitä sitten kompensoidaan kuukausimaksun suuruudessa.
Oliko tuo tarjous missä? Ei pikaisella vilkaisulla osunut ketjusta silmään.
No, onhan se toisaalta nelossarjalainen niin ei tuo kai kovin yllättävää ole. Eikös noi vielä käytä "samaa" alustaa polttis- ja sähköautoille, 3, 4 ja 5 sarjoissa ainakin, joista on täyssähköt tulossa parin vuoden aikana?
Millä varustelulla?Jep enemmän tai vähemmän.
2022 julkaistaan i7, iX1 ja iX2
2023 ainakin i5 ja mitä muuta?
Siitä vaan odottelee ja valitsee sopivan. Mulla meni i4 M50 tilaukseen, tulee 530e tilalle.
Vitosta odotellessa, nelonen jää näillä näkymin vähän vajaaksi kooltaan ja kantamaltaan. Tosin pitäisihän sieltä olla tulossa myös i3.. eikun sehän on jo, no sähkökolmossarjalainen, luulisi tulevan myös farkkuna? Äksät ym. vastaavat eivät kyllä kiinnosta tippaakaan, vaikka siellä sitä tarjontaa piisaisi.Jep enemmän tai vähemmän.
2022 julkaistaan i7, iX1 ja iX2
2023 ainakin i5 ja mitä muuta?
Siitä vaan odottelee ja valitsee sopivan. Mulla meni i4 M50 tilaukseen, tulee 530e tilalle.
Vitosta odotellessa, nelonen jää näillä näkymin vähän vajaaksi kooltaan ja kantamaltaan. Tosin pitäisihän sieltä olla tulossa myös i3.. eikun sehän on jo, no sähkökolmossarjalainen, luulisi tulevan myös farkkuna? Äksät ym. vastaavat eivät kyllä kiinnosta tippaakaan, vaikka siellä sitä tarjontaa piisaisi.
Millä varustelulla?
- 6NX Langaton latausasema, viilennystoiminolla