- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 12 550
Kun muutetaan l/h lukema paikallaan seisten kulutukseksi, niin tottakai se on kwh/h hei!?0,7kWh/h ?! Mitä helvetin idiotismia tämä nyt on?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun muutetaan l/h lukema paikallaan seisten kulutukseksi, niin tottakai se on kwh/h hei!?0,7kWh/h ?! Mitä helvetin idiotismia tämä nyt on?
Mutta eikö tuon merkin ("latauspiste") vieressä pitäisi olla range?Kun muutetaan l/h lukema paikallaan seisten kulutukseksi, niin tottakai se on kwh/h hei!?
Mutta eikö tuon merkin ("latauspiste") vieressä pitäisi olla range?
Siis tuostahan supistuu tunnit pois lausekkeesta (kWh/h) eli jäljelle jää kulutukseksi kW.Kun muutetaan l/h lukema paikallaan seisten kulutukseksi, niin tottakai se on kwh/h hei!?
Tripletin latausteho on pienempi kuin pösössä, en ole kuin reilu 6 kW saanut parhaimmillaan ulos, päälle 7 kW teoreettinen maksimi. Nopeille lataajille muutos on selvä huononnus. Zoe varmaan pahin kärsijä, kun pystyy ottamaan ”hitaasta” 22kW ulos.
Ei kotilatauksen hintaan pidä laskea mitään kuukausimaksua mukaan. Kotilatauksen hinta on se hinta, mitä lisää kulutetusta sähköstä pitää maksaa. Kuukausimaksu pitää maksaa joka tapauksessa vaikka ei lataisi yhtään.Jos peilaa sähkön hintaan, niin tuo k-kaupan nykyinen pyyntö on vielä kohtuullinen. Carunan alueella kun ”nautin” sähköstä, niin nykyinen kulu on jotain 0.15 €/kWh luokkaa riippuen vähän sähkön määrästä. Kesällä varmaan lähestyy 0,20 €/kWh, kun kk-maksu alkaa dominoida.
e: Nyt vasta huomasin, että nykyiset pikalataukset ovat minuuttipohjaisia edelleen muutoksen jälkeenkin. Suurteholaturit ovat kWh-pohjaisia. Haiskahtaa vähän k-ryhmän laskutusperusteiden optimoinnilta.
Kuten yllä kerroin, tarkoituksena oli verrata k-ryhmän perimää hintaa omaani. Molemmilla on omat kiinteät kulunsa ja muuttuva sähkön osuus. Eikös se kuitenkin ole parempi edes suurinpiirtein ottaa myös omasta kaikki mukaan, kun k-ryhmä ei varmasti jätä kiinteitä kuluja hintaan laittamatta? Tarkemmin lukemalla olisit ehkä voinut myös hoksata, miksi laitoin kaksi erillistä hintaa itselleni näkyviin... Lataukset ovat niin pieni osuus talon kokonaiskulutuksesta, että ko. luvut antavat ihan riittävän hyvän kuvan siitä minkämoisen "tappion" teen, jos lataan kodin sijaan k-ryhmän paikassa.Ei kotilatauksen hintaan pidä laskea mitään kuukausimaksua mukaan. Kotilatauksen hinta on se hinta, mitä lisää kulutetusta sähköstä pitää maksaa. Kuukausimaksu pitää maksaa joka tapauksessa vaikka ei lataisi yhtään.
Harmillista, tuo oli selkeästi edullisin malli julkisista jos laturi on vähintään 11kW.
0,7kWh/h ?! Mitä helvetin idiotismia tämä nyt on?
Fyysikkoja vaan närästää, kun kW olisi se oikea yksikkö. Toki ymmärrän kyllä logiikan tuon takana, suurelle yleisölle pelkkä kWh lienee ihan riittävän hankala konsepti sisäistää. "Paljonko se 0,7 kW on sitten tunnissa?"Se on hetkellinen ”tyhjäkäyntikulutus”, koska kuva otettu auton ollessa päällä. Keskikulutus 15,1kwh/100km.
No mutta ei näitä ikinä saada oikeaksi ja hitaampiakin ymmärtämään oikeita yksiköitä ellei edes valmistajat itse yritä saada niitä oikein. Esimerkiksi Mii Electricissä paikallaan oleva kulutus ilmoitetaan ihan oikein muodossa kW.Fyysikkoja vaan närästää, kun kW olisi se oikea yksikkö. Toki ymmärrän kyllä logiikan tuon takana, suurelle yleisölle pelkkä kWh lienee ihan riittävän hankala konsepti sisäistää. "Paljonko se 0,7 kW on sitten tunnissa?"
No mutta ei näitä ikinä saada oikeaksi ja hitaampiakin ymmärtämään oikeita yksiköitä ellei edes valmistajat itse yritä saada niitä oikein. Esimerkiksi Mii Electricissä paikallaan oleva kulutus ilmoitetaan ihan oikein muodossa kW.
Fyysikkoja vaan närästää, kun kW olisi se oikea yksikkö.
No jos oli tarkoitus kertoa sen hetkinen tehonkulutus, niin miksi se piti ensin kertoa tunnilla ja sitten jakaa tunnilla Fys. ope pistäis euroviisutyyliin 0 poeng, kun ei ole ymmärtänyt mitä on tekemässä.Ei kai siinä nyt mitään väärää siinä yksikössä ole, vaikka hieman supistamiset jäivät pois.
No jos oli tarkoitus kertoa sen hetkinen tehonkulutus, niin miksi se piti ensin kertoa tunnilla ja sitten jakaa tunnilla Fys. ope pistäis euroviisutyyliin 0 poeng, kun ei ole ymmärtänyt mitä on tekemässä.
Haluatko varmasti lukita vastauksen?Ei kW ole myöskään kulutuksen mittari, vaan tehon määrä. Jouleina siis tässä tapauksessa pitäisi tietysti ilmoittaa.
Haluatko varmasti lukita vastauksen?
Just... Ja kun tarkoituksena oli ilmoittaa sen hetkinen sähkötehon kulutus, niin yritäpä vielä kerran yksikköä. Joulesta tulee 0 poeng.Tietysti, koska maapallon energiankulutustakin mitataan jouleina, tosin exajouleina - miksei siis autonkin. Watti on kuitenkin vain käytettyjä jouleja per sekunti.
Just... Ja kun tarkoituksena oli ilmoittaa sen hetkinen sähkötehon kulutus, niin yritäpä vielä kerran yksikköä. Joulesta tulee 0 poeng.
Hetkellisen sähkötehon kulutuksen ne kyllä halusivat esittää. Eli tehon. Mitäköhän pilkkua sä nyt kuvittelet hinkkaavasi pyöreäksi.Ei, vaan energiankulutus. Eli jouleja, joita on sitten kulutettu n määrä jossain tietyssä ajassa. Vai ajattelitko että seuraavaksi coulombeja per aikamäärä joka akusta kaivetaan?
Hetkellisen sähkötehon kulutuksen ne kyllä halusivat esittää. Eli tehon. Mitäköhän pilkkua sä nyt kuvittelet hinkkaavasi pyöreäksi.
Enhän mä edes lähtenyt sitä arvostelemaan Jopa totesin ymmärtäväni mitä siinä on ajettu takaa. Puhtaasti fysiikassa tuo yksikkö kWh/h on härö yksikkö, kun ei ole supistettu tuntia pois.Saman mitä itse lähdit arvostelemaan. He halusivat esittää sen ja saivat sen esitettyä niin että jokainen sen ymmärtää, jopa sinä. Sen lisäksi jokainen kuski pystyy vielä hyvin vertaamaan akun kapasiteettiin jos ei muuten tahdo yksiköistä ymmärtää. Ylimääräiset yksiköt eivät siinä haittaa yhtään, vaan pitävät luettavuuden kunnossa. Myös niille, jotka ovat tottuneet lukemaan bensaa kuluvan 1,1l/h jota ovat voineet verrata sitten bensatankin kokoon.
Tässä on perustavaa laatua oleva ajatteluvirhe. Jos vertaat K-ryhmän perimää hintaa omaan kotilauksen hintaan, et voi jyvittää kuukausimaksua kotilatauksen hintaan, koska se ei muutu mihinkään sen mukaan kuinka paljon lataat kotona. Tilanne olisi toinen, jos kuukausimaksu riippuisi kulutetun sähkön määrästä. Jos et usko, niin tee huviksesi yksinkertainen laskuharjoitus. Kuinka paljon sinun pitää maksaa K-ryhmälle, jos lataat 100 kWh ja kuinka paljon sähkölaskusi kasvaa, jos lataat saman määrän kotona. Erotus on mainitsemasi "tappio". Kuukausimaksu ei vaikuta siihen mitenkään.Kuten yllä kerroin, tarkoituksena oli verrata k-ryhmän perimää hintaa omaani. Molemmilla on omat kiinteät kulunsa ja muuttuva sähkön osuus. Eikös se kuitenkin ole parempi edes suurinpiirtein ottaa myös omasta kaikki mukaan, kun k-ryhmä ei varmasti jätä kiinteitä kuluja hintaan laittamatta? Tarkemmin lukemalla olisit ehkä voinut myös hoksata, miksi laitoin kaksi erillistä hintaa itselleni näkyviin... Lataukset ovat niin pieni osuus talon kokonaiskulutuksesta, että ko. luvut antavat ihan riittävän hyvän kuvan siitä minkämoisen "tappion" teen, jos lataan kodin sijaan k-ryhmän paikassa.
Ja mitä omaan sähkön hintaani tulee, niin koko sähkölaskun joudun kuitenkin maksamaan, niin miksen jyvittäisi ko. kk-hintaa kWh-tasolle asti? Sehän se kulu on eikä joku "ilman perusmaksuja" arvo. Siirtoon kun en pysty vaikuttamaan, niin ostetun sähkön hinta + kokonaissumma siirtoineen ja veroineen ovat ainakin minulle ainoat mielekkäät mittarit.
Kuinka isosta rautalangasta pitää vääntää, että totta helvetistä tiedän laskutapani virheet? Sen takia otin kaksi eri kuukausikulutustakin siihen. Kuten jo mainitsin. Valitsemani arvio oli ihan riittävän tarkka siihen mitä halusin tietää. Yksittäinen 20-30 kWh lataus muualla on paskan hailee mun 1000 kWh kk-kulutuksessa, jotta ”tappion” laskemisessa tarvis yhtään hifistellä. 100 kWh olis myös samaa sarjaa.Tässä on perustavaa laatua oleva ajatteluvirhe. Jos vertaat K-ryhmän perimää hintaa omaan kotilauksen hintaan, et voi jyvittää kuukausimaksua kotilatauksen hintaan, koska se ei muutu mihinkään sen mukaan kuinka paljon lataat kotona. Tilanne olisi toinen, jos kuukausimaksu riippuisi kulutetun sähkön määrästä. Jos et usko, niin tee huviksesi yksinkertainen laskuharjoitus. Kuinka paljon sinun pitää maksaa K-ryhmälle, jos lataat 100 kWh ja kuinka paljon sähkölaskusi kasvaa, jos lataat saman määrän kotona. Erotus on mainitsemasi "tappio". Kuukausimaksu ei vaikuta siihen mitenkään.
Kotilatauksen kustannusta määritellessä on oleellista laskea kuinka paljon sähkölasku kasvaa per kWh eikä paljonko koko sähkölasku on per kWh. Käytännössä kotilatauksen hinta muodostuu kolmesta komponentista: 1) siirtomaksu, 2) kulutusmaksu ja 3) sähkövero. Näille kaikille on kiinteä hinta per kWh, joten laskutoimitus on hyvin helppo. Minulla kustannus on 0,13 €/kWh.
Tämä on keskustelufoorumi. Ei kannata esittää omia laskelmia, jos menee herne nenään siitä että joku niitä kommentoi.Ja mitä ihmettä sä selität jostain kotilatauksen kustannuksistakin? Mitä se sulle kuuluu, jos mä lasken autoilun latauskuluki siten, että jyvitän kk-maksun osuudenkin? Ei se sähkö tule ilman kk-maksua töpselistä.
Kyllä laskutapasi kuuluu muille, koska jakelet täysin väärää ajattelumallia ja laskutapaa julkisella keskustelupalstalla. Toki voit itse laskea, miten haluat, mutta silloin se kannattaa pitää omana tietona. Julkisesti jaettuna laskutavan pitää olla oikea. Sinun laskutavalla (jyvittämällä kuukausimaksun mukaan) tulee liian pieni ero julkisen latauksen ja kotilatauksen välillä ja julkinen lataus näyttää edullisemmalta kuin se todellisuudessa on kotilataukseen verrattuna.Kuinka isosta rautalangasta pitää vääntää, että totta helvetistä tiedän laskutapani virheet? Sen takia otin kaksi eri kuukausikulutustakin siihen. Kuten jo mainitsin. Valitsemani arvio oli ihan riittävän tarkka siihen mitä halusin tietää. Yksittäinen 20-30 kWh lataus muualla on paskan hailee mun 1000 kWh kk-kulutuksessa, jotta ”tappion” laskemisessa tarvis yhtään hifistellä. 100 kWh olis myös samaa sarjaa.
Ja mitä ihmettä sä selität jostain kotilatauksen kustannuksistakin? Mitä se sulle kuuluu, jos mä lasken autoilun latauskuluni siten, että jyvitän kk-maksun osuudenkin? Ei se sähkö tule ilman kk-maksua töpselistä. En mä ole laskemassa tarkasti paljonko joku yksittäinen lisä-kWh minulle maksaa. Täysin epärelevantti tieto, koska autolla mennään se mitä täytyy.
Aina olisi hyvä yrittää ymmärtää, että jos jos toinen laskee kertaluvun tarkkuudella k-ryhmän katetta ja itselleen vuosibudjettia, ei välttämättä ole tarpeen lähteä vänkäämään aspergerin tarkkuudella yksittäisen lataus-kWh:n oikeasta laskutavasta. Väärässä ketjussa.Kyllä laskutapasi kuuluu muille, koska jakelet täysin väärää ajattelumallia ja laskutapaa julkisella keskustelupalstalla. Toki voit itse laskea, miten haluat, mutta silloin se kannattaa pitää omana tietona. Julkisesti jaettuna laskutavan pitää olla oikea. Sinun laskutavalla (jyvittämällä kuukausimaksun mukaan) tulee liian pieni ero julkisen latauksen ja kotilatauksen välillä ja julkinen lataus näyttää edullisemmalta kuin se todellisuudessa on kotilataukseen verrattuna.
Toinen käyttökohde on mäkiset tiet, joita Suomessa ei ole tietysti ollenkaan.
Näin Sveitsissä asuvana ja alppiteitä säännöllisesti ajavana voin kertoa, että jos ajetaan kuormattuna 3000kg SUV:lla serpentiiniä eestaas, niin 15" vanteen sisään mahtuva pikkulevy ei riitä pysäyttämään autoa loputtoman montaa kertaa peräjälkeen, vaan tarvitaan enemmän pinta-alaa, jotta ne jarrut jäähtyvät ja palautuvat sitten seuraavaan laskuun.
Noissa tietty periaatteessa se regen auttaa, mutta olisi ihan kiva jos jarrut toimisivat myös 99% lataustasolla...
Ei kotilatauksen hintaan pidä laskea mitään kuukausimaksua mukaan. Kotilatauksen hinta on se hinta, mitä lisää kulutetusta sähköstä pitää maksaa. Kuukausimaksu pitää maksaa joka tapauksessa vaikka ei lataisi yhtään.
Ei välttämättä tänä vuonna nähdä alea kun tilausaika on pitkä ja kaikki menee mitä tulee.Traficomin tietojen mukaan Suomessa oli helmikuun lopussa liikennekäytössä yhteensä 10 520 sähköautoa. Nettiauton haun perusteella autoliikkeissä näyttäisi olevan tarjolla lähes 1500 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista reilut 900 edustaa vuosimalliltaan kuluvaa tai edellistä vuotta (2020 - 2021). Itse taidan lykätä sähköauton hankintaa syksymmälle tai ensi talveen, koska nyt on alkanut vaikuttamaan siltä, että yhä kasvava tarjonta tulee vaikuttamaan hintoihin kuluttajan kannalta edullisella tavalla.
On totta, että tilausaika on pitkä joidenkin mallien osalta (Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ), mutta ainakin noita volkkarin sähköautoja tuntuu olevan kyllä varastoissa tai kuukauden sisällä tulossa myyntiin hyvinkin paljon (> 500 kpl). Muutama ajamaton ID4 on ollut jo ainakin kuukauden myynnissä mielestäni ihan kohtuuhintaan, mikä kyllä viittaa enemmänkin siihen suuntaan, että ainakaan näitä autoja ei todellakaan revitä käsistä.Ei välttämättä tänä vuonna nähdä alea kun tilausaika on pitkä ja kaikki menee mitä tulee.
Plus sirupula voi olla vasta tuloillaan ja tiedä millaiseksi toimitukset menee tai millaisia rajoituksia varusteisiin tehdään, että saadaan autoja toimitettua.Ei välttämättä tänä vuonna nähdä alea kun tilausaika on pitkä ja kaikki menee mitä tulee.
Mä mietin asian niin, että otan nyt ID4:n nopeaan toimitukseen tuolla hyvällä liisaritarjoksella ja auton vaihtoajankohta tulee sitten kesällä 2024 eteen, jolloin on tiedossa jo uudet hankintatuet ja verotuskuviot sekä käytettyjen markkinoilla on tarjontaa esimerkiksi noista korealaisista malleista (Kia EV6 GT).On totta, että tilausaika on pitkä joidenkin mallien osalta (Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ), mutta ainakin noita volkkarin sähköautoja tuntuu olevan kyllä varastoissa tai kuukauden sisällä tulossa myyntiin hyvinkin paljon (> 500 kpl). Muutama ajamaton ID4 on ollut jo ainakin kuukauden myynnissä mielestäni ihan kohtuuhintaan, mikä kyllä viittaa enemmänkin siihen suuntaan, että ainakaan näitä autoja ei todellakaan revitä käsistä.
Kaiken lisäksi ainakin akkujen raaka-aineita ei tällä hetkellä maailmassa ole yksinkertaisesti tarpeeksi. Nykyiseen hyvin vähäiseen tuotantoon tuntuvat litiumit sun muut riittävän, mutta käsittääkseni on ennustettu että autojen vuodelle 2030 ennustettu sähköloikka ei olisi ainakaan nykyisillä tuotantokapasiteeteilla mitenkään mahdollista.Plus sirupula voi olla vasta tuloillaan ja tiedä millaiseksi toimitukset menee tai millaisia rajoituksia varusteisiin tehdään, että saadaan autoja toimitettua.
Just kuuntelen podcastia aiheesta ja kohta saattaa olla akun valmistuksen kapasiteettia vaikka kuinka:Kaiken lisäksi ainakin akkujen raaka-aineita ei tällä hetkellä maailmassa ole yksinkertaisesti tarpeeksi. Nykyiseen hyvin vähäiseen tuotantoon tuntuvat litiumit sun muut riittävän, mutta käsittääkseni on ennustettu että autojen vuodelle 2030 ennustettu sähköloikka ei olisi ainakaan nykyisillä tuotantokapasiteeteilla mitenkään mahdollista.
Jotkut hullut jopa ennustavat, että sähköautojen hinnat lähtisivät pian suureen nousuun kysynnän ylittäessä tarjonnan. Ihan tällä perusteella en kyllä itse lähtisi autoa hankkimaan, mutta voi olla että viimeiset bensajäärät ovat veropommeissaan jumissa kymmenen vuoden kuluessa.
Just kuuntelen podcastia aiheesta ja kohta saattaa olla akun valmistuksen kapasiteettia vaikka kuinka:
Sähköautomiehet - 29. VW Power Day feat. akkuJukka - Podcast Addict
Listen to Sähköautomiehet - 29. VW Power Day feat. akkuJukka by Sähköautomiehet on Podcast Addict. VW Trilogian osa 1/3: Sähköauto on voittanut kilpailun, sanoo VW:n pääjohtaja. Voittaako Volkswagen akkukilpailun? Voit tukea Sähköautomiehiä Patreonissa: patreon.com/sahkoautomiehet Powered by...podcastaddict.com
Ei ne hetkessä käyntiin lähde, mutta räjähtävä litiumin kysyntä on ollut jo pidempään tiedossa, ja niitä litiumkaivoksia on perusteltu sinnetänne ja ne alkavat tuottaa.The Global Lithium Podcast — Global Lithium
Click here to listen to recent episodes of The Global Lithium Podcast, hosted by Joe Lowry.www.globallithium.net
Lithium ukolla on vähän eri mielipide, että riittääkö pattereihin kelpaavan lithiumin määrä. Jos/kun näitä aletaan myymään miljoonia kappaleita. Ei noita kaivoksia meinaan ihan viikossa tai kuukaudessa käynnistetä.
Eiköhän tapahdu kummatkin. Kiristyvät päästönormit tekevät polttiksen valmistamisesta kalliimpaa, sekä myös alkavat vähitellen muuttumaan erilaisiin vaihdettaviin suodatusjärjestelmiin, jotka nostavat käyttökustannuksia.Toisaalta puhutaan että sähkisten hinnat laskee kohta polttisten tasolle (vai nouseeko polttisten hinnat?).
Olen kuunnellut tuota tyyppiä jonkun aikaa ja hän antaa erinomaisen kuvan siitä mikä litium-markkinoiden tilanne tällä hetkellä on. Erityisesti on auttanut ymmärtämään että on Akku-laatuinen Litium on oikeastaan enemmän kemian kuin kaivosalan juttu. Litum-kaivos jonka litium ei ole riittävän puhdasta akkumateriaaliksi on yhtä tyhjän kanssa!The Global Lithium Podcast — Global Lithium
Click here to listen to recent episodes of The Global Lithium Podcast, hosted by Joe Lowry.www.globallithium.net
Lithium ukolla on vähän eri mielipide, että riittääkö pattereihin kelpaavan lithiumin määrä. Jos/kun näitä aletaan myymään miljoonia kappaleita. Ei noita kaivoksia meinaan ihan viikossa tai kuukaudessa käynnistetä.