Yleistä keskustelua sähköautoista

Kuulostaa kovin pieneltä teholta, onko jotain 3,6 kW latausasemia edes järkeä asennuttaa. :hmm:
Itsellä tulee ajoja päivittäin n. 60km eli tuollaisella 3,6kW asemalla sen lataamiseen menee jotain ~4h. Hidasta kyllä, mutta ei mahdotonta elää tuommoisen kanssa.
 
Tuolle löytyy oma aihe jossa varmasti löytyy tietoa enemmän, mutta lähtökohtaisesti eikai ole mitään järkeä pistää alle 11kw latauspisteitä tällä hetkellä.

Jos on isompi taloyhtiö, jossa joka paikalle laitettaan latausmahdollisuus, mutta lataajia ehkä yksi tai kaksi ja suurin osa käyttää vain lämmitystolppana, voi mennä helpommin läpi sellainen, että vaikka valmius on rakennettu 11kW lataukselle, asennetaan vain paljon halvemmat 3,6kW yhdistetyt lataus- ja lämmitystolpat kaikille ja tarjotaan mahdollisuus päivittää yksittäisiä paikkoja. Tuo 3,6kW riittää kuitenkin aika monille lataajillekin ja suurin osa käyttäjistä kuitenkin tällä hetkellä tarvitsee vain sukorasian lämmitystä varten. Oleellista on, että infra ja kuormantasaus on valmiiina niiin, että tehokkaamman saa vain latausaseman vaihtamalla.
 
Tuli taas vähän yllätyksenä kesken loskaisen ajon isolla tiellä Leafin kanssa kun pissapojasta loppui vesi keskenkaiken mitään ilmottamatta. No, onneksi sentään meni rekka edessä :rofl:

Käsittämätöntä tämäkin että 2019 vuotisessa sähköautossa ei ole minkäänlaista ilmoitusvaloa/piippausta että tuo aine on loppumassa :thumbsdown: Menikös ko ainetta sitten sen 3L lisätessäni...
 
Leaffiä ylläpidetään teholla hengityskoneessa niin kauan kun sillä on kysyntää ja Ariyan tuotanto ei ole vielä käynnissä; sekin on lykkääntynyt komponenttipulassa -22 jo.

ID.5 on tullut myyntiin btw.
 
Mielenkiintoista abs toimintaa Teslassa, epätasainen kohta saa jarrut ihan sekaisin kovaa jarruttaessa. Ajonvakautusta on säädetty, mutta ei sen abs:n toimintaan pitäisi vaikuttaa. Ehkä siihen löytyy myöhemmin selitys, vaikka tuskin tuota tapahtuu perus Teslakuskin muuttujilla.

 
Viimeksi muokattu:
Monille menisi työmatka-autosta, kakkosautosta tai talouden ainoana autona:
Peugeot e-208, 340 km toimintasäde, 11 kW sisäinen laturi, 100 kW CCS, alkaen 28 760 € (sis. hankintatuki)
Corsa-E, 352 km toimintasäde, 11 kW sisäinen laturi, 100 kW CCS, alkaen 27 390 € (sis. hankintatuki)

Jos käy niin, että hankintatuki poistuisi lähiaikoina saattaisi Corsa E:n tai Peugeotin ostaneet asiakkaat olla ainakin jonkin aikaa tyytyväisiä hankintaansa. Polttoaineen hinnan lähestyessä kahden euron rajaa, voisi tällaisesta pikkuautosta hyötyä varsinkin myös ne jotka joutuvat ajamaan työmatka-ajoa taajamissa ja/tai liikenneruuhkissa. Parin, kolmen vuoden jälkeen vaihtohyvityshinta saattaisi silti olla ihan kiitettävää luokkaa.
 
Leaffiä ylläpidetään teholla hengityskoneessa niin kauan kun sillä on kysyntää ja Ariyan tuotanto ei ole vielä käynnissä; sekin on lykkääntynyt komponenttipulassa -22 jo.

ID.5 on tullut myyntiin btw.

Ariya 50k€ ja Leaf 25k€.
Eiköhän niille ole paikkansa rinnakkainkin.
 
Ei Leaffistä tarvi heti katsoa 'alkaen' hintaa, on siellä muitakin.

Siltikään se ei poista seikkaa, että se on vaan meikattu versio autosta, joka saapui tuotantoon 2010 ja vasta hiljattain sai jopa ratin säädöt varusteisiinsa.
 
Ei Leaffistä tarvi heti katsoa 'alkaen' hintaa, on siellä muitakin.

Siltikään se ei poista seikkaa, että se on vaan meikattu versio autosta, joka saapui tuotantoon 2010 ja vasta hiljattain sai jopa ratin säädöt varusteisiinsa.
Nissan Leafista ainakin sai N-Connecta mallia 25k€ + toimituskulut (noin). Eli löytyy ilp ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Se isompiakkuinen e+ malli on toki kalliimpi.

Nyt autoja löytyy 32kpl. Eli ei ole kaikki vielä loppu. Mutta vähän elää tuo määrä, kun sitä joskus oon seurannut.

Tuleva Nissan Ariya taitaa olla pykälän Leafia isompi. Ja jos pitää paikkansa, niin kaksi Leafia saisi Ariyan hinnalla, eli kohderyhmäkin olisi aika eri.
 
Ariya on vähän väliinputoaja, kuka sellainen haluaa ostaa? Korotettu Leaf ja vähän enemmän sisätilaa, mutta silti perheelle liian pienet tilat tavaroille. Hinta tuplat Leafiin verrattuna, eikä Leaf edes ole edes mikään pikkukirppu, vaan ihan ok tilat.

Leafilla on omat ongelmansa, mutta hinta on kyllä kohdallaan kilpailijoihin nähden. Nettiautossa saa maksaa vähintään kymppitonnin 9v vanhasta Leafista, ei mitään järkeä, kun uuden saa 25k€.
 
Ariya on vähän väliinputoaja, kuka sellainen haluaa ostaa? Korotettu Leaf ja vähän enemmän sisätilaa, mutta silti perheelle liian pienet tilat tavaroille. Hinta tuplat Leafiin verrattuna, eikä Leaf edes ole edes mikään pikkukirppu, vaan ihan ok tilat.

Leafilla on omat ongelmansa, mutta hinta on kyllä kohdallaan kilpailijoihin nähden. Nettiautossa saa maksaa vähintään kymppitonnin 9v vanhasta Leafista, ei mitään järkeä, kun uuden saa 25k€.
Tota Ariyaa olin jopa vaihtoehdoksi miettinyt mutta kun siitä ei vaan tunnu mitään tulevan ja ei varmaan tuo sirupula ainakaan helpota asiaa. Olisihan sellainenkin nelivetona ihan fiksu peli ja varusteitakin ainakin riittävästi. Hieno se kyynärnojakin joka liikkuu edestakaisin napista.

Mitä Leafiin tulee niin kyllä se on hyvältä tuntunut, näin ekaksi sähköautoksi, seuraavana autona Volvon V60 T8 plugarin jälkeen. Ei juuri murheita ole ollut, pois lukien tuo kesäinen rapidgate 400km matkalla ja kolinat etupäässä mutta jälkimmäisetkin olisi varmaan vielä takuuseen mennyt ja ei se rapidgae nyt maailman loppu ole normi käytössä. Sisusta nyt ehkä vähän tosiaan 2000 luvun alulta ja nappien osalta jopa 80 luvun lopulta mutta hyvin on silmä kestänyt moista ja korvat heikon kantaman radio kuuluvuutta. Tuo latauspaikkakin on mitä mainioin keulassa mutta käytännössä kuskinpuolen sivussa paikkaa pidän edelleen myös tosi hyvänä, ellei jopa parhainpana. En kyllä voisi ottaa sähköautoa jos latauspaikka olisi auton persiissä, ainaista peruuttelua lataustolpalle, deal breaker itselleni. Muutenkin varuste taso yllättävän hyvä hintaansa nähden kun on 360 kameraa, bosea tms :thumbsup:

Vähän täällä taitaa olla kokemusta tästä Mach-E:stä jonka itse laitoin +2kk sitten tilaukseen? Arvostelut luin TM:stä mutta en oikein kyllä kaikesta ollut samaa mieltä, mitä itse olen autoa jopa 3 kertaa käynyt koeajamassa. Toki joka kerralla oli nelikko alla. Olin kyllä itse melko myyty, ihan ensi koeajosta alkaen. Tätä ennen oli kyllä ostohousut jalassa Teslan suuntaan, jota sitäkin kyllä mietein ihan viime hetkille saakka. :):thumbsup:
 
Tuo latausportin paikka on muuten varsin veikeä. Mikähän piru siinä on ettei voida suunnitella niin ettei tarvitsisi miettiä laturilla mihin paikkaan haluaa ajaa jottei naarmuta puskuria. Juu Leafin etupään ratkaisu on varsin rujo mutta kätevä. Tuota kun hiukan hioisi tai laittaisi mahdollisesti taakse niin olisi pirusti kätevämpi. Model 3:ssa ainakin on sen verran iso perse että jos joutuisi perseen yli venyttelemään kaapeleita niin mukavasti kyllä lepäisivät paskaisella puskurilla ja siihen vielä pari läpikulkijaa jotka heiluttavat kaapeleita niin tadaa. Ja pidemmällekään ei viitsi ajaa kun muutenkin varsin nysiä nuo paikat vaikka ajaisi ihan takaosaan ruutua.
 
Tuota kun hiukan hioisi tai laittaisi mahdollisesti taakse niin olisi pirusti kätevämpi.
Siis laittaisi taakse, eli takapäähän?? Eihän se sitten olisi enään yhtään hyvä.

Ei toi Teslankaan paikka vielä huono ole kun on vasemmalla puolella kuitenkin ja todella fiksu kun ei tarvitse edes itse sulkea luukkua kun vaan lähtee ajelemaan niin auto osaa sulkea sen "perässään" :thumbsup: On autoja jotka ei edes hälytä JOS luukku jää auki o_O Ihmettelen jotenkin sitä että eurooppalaisissa autoissa kuten VAG:ssa on latausportti oikealla puolella takana. Toki tänäpäivänä voi ajaa parkkeihin "vastakarvaankin" mutta kiva se on ajaa nokat vastakkain laturille ja lähteä laturista ajelemaan yksisuuntaista kohti :lol:
 
Siis laittaisi taakse, eli takapäähän?? Eihän se sitten olisi enään yhtään hyvä.

Ei toi Teslankaan paikka vielä huono ole kun on vasemmalla puolella kuitenkin ja todella fiksu kun ei tarvitse edes itse sulkea luukkua kun vaan lähtee ajelemaan niin auto osaa sulkea sen "perässään" :thumbsup: On autoja jotka ei edes hälytä JOS luukku jää auki o_O Ihmettelen jotenkin sitä että eurooppalaisissa autoissa kuten VAG:ssa on latausportti oikealla puolella takana. Toki tänäpäivänä voi ajaa parkkeihin "vastakarvaankin" mutta kiva se on ajaa nokat vastakkain laturille ja lähteä laturista ajelemaan yksisuuntaista kohti :lol:
Mikä ongelma perässä olisi? Kotona peruutan parkkiin, latauspaikoilla peruutan parkkiin (laturit vierekkäin, laturissa paikka kahdelle autolle yksi per puoli). Saa aina kirota jos ns sopivan puolen laturi on varattuna ja ottaa riskin puskurin naarmuista vetämällä kaapeli perän takaa. Joten eipä tuo olisi ongelma suunnitella jotenkin fiksusti vaikka takavalojen yhteyteen taaksepäin suunnattuna tai keulalla jos olisi jokin "maski" johon saisi kätkettyä latausluukun vs Leaf jossa taas näyttää että kärsä aukeaa kun luukku on auki.
 
Mikä ongelma perässä olisi? Kotona peruutan parkkiin, latauspaikoilla peruutan parkkiin (laturit vierekkäin, laturissa paikka kahdelle autolle yksi per puoli). Saa aina kirota jos ns sopivan puolen laturi on varattuna ja ottaa riskin puskurin naarmuista vetämällä kaapeli perän takaa. Joten eipä tuo olisi ongelma suunnitella jotenkin fiksusti vaikka takavalojen yhteyteen taaksepäin suunnattuna tai keulalla jos olisi jokin "maski" johon saisi kätkettyä latausluukun vs Leaf jossa taas näyttää että kärsä aukeaa kun luukku on auki.

Perässä se luukku muurautuu totaalisen umpeen loskapaskasta kurakeleillä.
Björn Nylandikin kritisoi Kia EV6 latausluukkua joka on juurikin siellä auton perässä ja aina hirveän kuramössön muuraamana jos ajaa yhtään maantiellä/moottoritiellä kurakelissä, jota suomessa riittää. Sähköavauskaan ei oikein autan kun kuitenkin joudut aika ajoin avittamaan käsin sitä jäätyneen kurapaskan muuraamaa luukkua.
 
Tuollaisen kun tuunaa ja tulee joku tulipalo tms. niin vakuutusyhtiö nappaa heti kiinni jos sattuu moisesta tietämään. Ei varmaan kovin todennäköisstä kumpikaan tapahtuma mutta en kyllä uskaltaisi itse tuota tehdä.

Mutta ehdottomasti sellainen pitäisi olla jo tehtaalta lähdettäessä!
No, ei sen suurempi riski kuin muissakaan auton tuunauksissa. Opel Amperaanhan tehdään lähes vastaavia tuunauksia joilla estetään ettei polttomoottori käynnisty kovilla pakkasilla. Pitää toki tietää mitä on tekemässä...

Mut noin periaatteessa samaa mieltä, akun esilämmitys pikalaturille mentäessä pitäisi olla auton vakio-ominaisuus. Samoin kuin navigaatio laturien kautta.
 
Onko jollain kokemuksia VAG travel assist ominaisuudesta? Testaillut sitä nyt muutaman päivän ajan ja oma kokemus on kyllä että se on umpisurkea.

Esmes:
- Ei mitään ääntä että se on päällä
- Seilaa kaistalla
- Ajaa kaistaviivojen päälle mutkissa
- Voit itse ohjata ja jos pidät kättä ratilla jottei se herjaa että "ota auto hallintaan" ei ole mitään tietoa milloin se oikeasti aikoo ohjata vai onko liikaa painoa ettei se meinaa kääntää

Luulin että se olisi ollut kuin AP mutta sehän on periaatteessa vain kaistavahti kun ei meinaa pysyä edes keskellä kaistaa?
 
Joko on kokemuksia Lidl latausasemista? Oulussa Lidlillä taitaa olla seudun kattavin latausverkko :D

Liiterin laturit vetää kaikki nuukimmat sähköilijät puoleensa. Liikaa laturi raivoa, ilmainen kun saa ihmiset sekasin.
Erityisen pahoja on outlander kuskit, repivät toisten piuhoja pois..
 
Outlander kuskit on kyl ihan omaa luokkaansa. Kaiketi sillä autolla ajaminen on kuin rekan käynnistäisi, sen verran tärkeää se ilmainen sähkö tuntuu joka paikassa olevan.
 
Lidlin laturit ovat paikkaakunnasta riippumatta melkein aina autossaan istuvan teslahipsterin okkupoimat.

Ei hätää, nyt kun wanha autoteollisuuskin on saanut mallinsa viimein pihalle, niin saadaan sinne liiterin laturille muidenkin merkkien omistajia istumaan ihan samaan (ellei pahempaan) malliin :kahvi:.
 
Eikö ne Tesla-kuskitkin alkanut jo itkemään kun kuulivat että Tesla avaa Superchargerinsa muidenkin käyttöön :D
 
Lidlin latureihin kannattaa asennoitua niin, että niiistä saattaa saada vähän ilmaista sähköä, jos sattuvat olemaan vapaana ja toimivat. Mitään niiden varaan ei kannata laskea, vaikka näyttäisikin että niitä on jollain alueella paljon. Silloin ei tarvitse pettyä tai alkaa pilaamaan päiväänsä spekuloimalla että miksi joku auto lataa siinä tuntitolkulla tai miten joku ääliö on saanut kaupassakäynnin aikana keskeytettyä oman latauksen.
 
Lidlin laturit ovat paikkaakunnasta riippumatta melkein aina autossaan istuvan teslahipsterin okkupoimat.
Juu ja ei. Kyllä sitä itsekin latailisi ilmaiseksi mielellään kauppareissun yhteydessä vaikka Tesla onkin. Tosin se on myönnettävä että kun Prismoissa oli ilmainen lataus, siellä oli aina ne samat autot latauksessa ja piti itse miettiä sopiva aika käydä että oli edes yksi tolppa vapaana.

@Tege mitä jos itken tuosta sun asenteesta?
 
Onko jollain kokemuksia VAG travel assist ominaisuudesta? Testaillut sitä nyt muutaman päivän ajan ja oma kokemus on kyllä että se on umpisurkea.

Esmes:
- Ei mitään ääntä että se on päällä
- Seilaa kaistalla
- Ajaa kaistaviivojen päälle mutkissa
- Voit itse ohjata ja jos pidät kättä ratilla jottei se herjaa että "ota auto hallintaan" ei ole mitään tietoa milloin se oikeasti aikoo ohjata vai onko liikaa painoa ettei se meinaa kääntää

Luulin että se olisi ollut kuin AP mutta sehän on periaatteessa vain kaistavahti kun ei meinaa pysyä edes keskellä kaistaa?
Samat ongelmat itsellä. Pitäisi olla paljon selkeämpi input koska tippuu pois käytöstä. Pari kertaa meinannut ajaa mutkan suoraksi.

Kuivalla kelillä toimii ihan ok moottoritiellä ja muilla isommilla teillä.
 
Juu ja ei. Kyllä sitä itsekin latailisi ilmaiseksi mielellään kauppareissun yhteydessä vaikka Tesla onkin. Tosin se on myönnettävä että kun Prismoissa oli ilmainen lataus, siellä oli aina ne samat autot latauksessa ja piti itse miettiä sopiva aika käydä että oli edes yksi tolppa vapaana.

@Tege mitä jos itken tuosta sun asenteesta?

Joop, täällä ainakin samat Model 3 ja Model S:t ovat melkeinpä joka kerta, kun tullut asiaa Lidliin mestoilla. Ja sama jantteri siellä istuu sisällä lukemassa kirjaa. Kun on siunattu hyvällä muistilla, niin rekkarit muistuu ihan vilkaisulla...
 
Perässä se luukku muurautuu totaalisen umpeen loskapaskasta kurakeleillä.
Björn Nylandikin kritisoi Kia EV6 latausluukkua joka on juurikin siellä auton perässä ja aina hirveän kuramössön muuraamana jos ajaa yhtään maantiellä/moottoritiellä kurakelissä, jota suomessa riittää. Sähköavauskaan ei oikein autan kun kuitenkin joudut aika ajoin avittamaan käsin sitä jäätyneen kurapaskan muuraamaa luukkua.
Keulassahan se vasta liikaantuukin. Leafissa se kyllä on ehkä aavistuksen paremmin suunniteltu kuin esim Konassa tai E-Nirossa joissa luukku on myös keulassa. Niissä kun on aikamoisia ongelmia sen luukun kanssa talvella. Pitää olla reissussa hiustenkuivaaja/kuumailmapuhallin mukana jotta saa luukun toimimaan. Itsellä Ioniqissa (28kwh) luukku on vas. takakulmassa ja se kyllä pysyy puhtaana vaikka ajais millaisessa kelissä.
 
Hyvin toimii, miinoitettu tosin useimmiten vähävaraisten omistajien Tesloilla.
Lidlin laturit ovat paikkaakunnasta riippumatta melkein aina autossaan istuvan teslahipsterin okkupoimat.
Liiterin laturit vetää kaikki nuukimmat sähköilijät puoleensa. Liikaa laturi raivoa, ilmainen kun saa ihmiset sekasin.
Erityisen pahoja on outlander kuskit, repivät toisten piuhoja pois..
Outlander kuskit on kyl ihan omaa luokkaansa. Kaiketi sillä autolla ajaminen on kuin rekan käynnistäisi, sen verran tärkeää se ilmainen sähkö tuntuu joka paikassa olevan.
Eikö ne Tesla-kuskitkin alkanut jo itkemään kun kuulivat että Tesla avaa Superchargerinsa muidenkin käyttöön :D
Teslalaiset itkee nyt kaikesta.
Keskittykääpäs siihen asialliseen keskusteluun. Tässä oli hyvä esimerkki siitä, kuinka nopeasti saitte ketjun paskottua kun alatte heittelemään aivan turhanpäiväisiä provoja tiettyjen automerkkien omistajien suuntaan sun muuta nollapostailua.
 
Eli Ioniq 5 ja EV6 ovat yhtä huonoja, jos autolla pitää ajaa pidempää siirtymää. Jännä juttu et vain Tesla tämän osaa ja muut rapidgatettaa, coldgatettaa tai evvk-gatettaa.
TB:n tutkimukset tuottavat tulosta: Jos pistää lämmityslaitteen / ilmastoinnin pois päältä, niin Ioniq 5 lataa paljon kovempaa, eikä rapidgateta läheskään samalla tavalla.



Hyundai on päättänyt softassa priorisoida auton jäähdytystä / lämmitystä -> jos auto on käynnissä, se mielummin rajoittaa latausnopeutta kuin vähentää hyvin jäähdytystä. Eli ilmeisesti Hyundain rapid-gate ongelma ei ole kovin paha, kunhan kuski tajuaa pistää auton tai ainakin ilmastoinnin / lämmityksen pois päältä pikaladatessa.
 
TB:n tutkimukset tuottavat tulosta: Jos pistää lämmityslaitteen / ilmastoinnin pois päältä, niin Ioniq 5 lataa paljon kovempaa, eikä rapidgateta läheskään samalla tavalla.



Hyundai on päättänyt softassa priorisoida auton jäähdytystä / lämmitystä -> jos auto on käynnissä, se mielummin rajoittaa latausnopeutta kuin vähentää hyvin jäähdytystä. Eli ilmeisesti Hyundain rapid-gate ongelma ei ole kovin paha, kunhan kuski tajuaa pistää auton tai ainakin ilmastoinnin / lämmityksen pois päältä pikaladatessa.

Eikö se automaattisesti mene pois kun nousee autosta ulos?
 
Eikö se automaattisesti mene pois kun nousee autosta ulos?
Jos autosta nousee pois. Mutta jos sinne jää selaamaan puhelinta ja pitää ilmastoinnin / lämmityksen päällä, niin sitten tulee ongelmia.

Bjørnillä on tapana pitää auto ja ilmastoinnit jne. päällä omissa 1000km testeissään, joka pahensi / toi esiin tuon Hyundai / Kia:n rapidgaten.
 
Miten ootte saaneet kerrostalokyylien valitukset auton latauksesta loppumaan? Auto on tolpassa vain lämmityksessä mutta koska laturi on kiinni paljon tuntimäärällisesti koska tulee paljon pientä liikkumistä kodin lähettyvillä aiheuttaen korostuneen esilämmityksen tärkeyttä ja sitä että johto näyttää olevan jatkuvasti kiinni.
 
Miten ootte saaneet kerrostalokyylien valitukset auton latauksesta loppumaan? Auto on tolpassa vain lämmityksessä mutta koska laturi on kiinni paljon tuntimäärällisesti koska tulee paljon pientä liikkumistä kodin lähettyvillä aiheuttaen korostuneen esilämmityksen tärkeyttä ja sitä että johto näyttää olevan jatkuvasti kiinni.
Tuskin onnistuu muuten kuin siirtymällä defalla lämmittämiseen.
 
Tuskin onnistuu muuten kuin siirtymällä defalla lämmittämiseen.
Noh... pitää hakata hallituksellekin järkeä päähän. Tiedän erään naapurin joka varmaan käy laskemassa jokaisen sekunnin kun laturissa palaa valo aka saa virtaa vaikkei olisi lataus päällä. Niin isännöitsijälle kuin hallitukselle jo käyty kertaalleen helvetin tarkasti läpi mistä kyse ja miksi laturi on tolpassa perus defan johdon sijaan.
 
Noh... pitää hakata hallituksellekin järkeä päähän. Tiedän erään naapurin joka varmaan käy laskemassa jokaisen sekunnin kun laturissa palaa valo aka saa virtaa vaikkei olisi lataus päällä. Niin isännöitsijälle kuin hallitukselle jo käyty kertaalleen helvetin tarkasti läpi mistä kyse ja miksi laturi on tolpassa perus defan johdon sijaan.

Itse näkisin että tässä ollaan aika vahvasti sellaisella alueella mihin ei kannattaisi mennä eli homma on mennyt ihan pelleilyksi. Ilmeisesti haluaisit ladata, mutta siihen ei heru lupaa ja niinpä haluat edes lämmittää kuten polttiskuskitkin?
 
Noh... pitää hakata hallituksellekin järkeä päähän. Tiedän erään naapurin joka varmaan käy laskemassa jokaisen sekunnin kun laturissa palaa valo aka saa virtaa vaikkei olisi lataus päällä. Niin isännöitsijälle kuin hallitukselle jo käyty kertaalleen helvetin tarkasti läpi mistä kyse ja miksi laturi on tolpassa perus defan johdon sijaan.
Onko teillä sellaiset kaksi tuntia lämmittävät tolpat? Ei pitäisi olla mitään valittamista. Saman verran se vie sähköä kun se lohkolämmitin+sisälämppäri.
 
Itse näkisin että tässä ollaan aika vahvasti sellaisella alueella mihin ei kannattaisi mennä eli homma on mennyt ihan pelleilyksi. Ilmeisesti haluaisit ladata, mutta siihen ei heru lupaa ja niinpä haluat edes lämmittää kuten polttiskuskitkin?
En oikeastaan edes halua ladata tällä hetkellä. Juu olisi näppärää mutta tuskin tulen olemaan nykyisessä kämpässä kovin pitkään niin en ole valmis osallistumaan tolpan muutoksiin. Yksi entinen hallituksen jäsen tosin tunnusti eilen latailleensa kunnes joku oli käräyttänyt. Luonnollisesti kyseinen oli taloyhtiön ensimmäisen sähköauto joten maine on luotu vahvasti... Lisäksi talossa on parin henkilön toimesta korostettu kyyläaste aka sankareita jotka tekevät valituksia jos edes jokin oksa on väärässä paikassa pihalla, sen sijaan että nostaisivat oksan.

@Lamanka juu kyllä. Juurikin kahden tunnin ajastetut ja isännöitsijän kanssa sovittu 8A virtaraja (vaikka osa edellisistä autoista on repinyt lohkon ja sisälämppärin kanssa enemmän). Lisäksi tein tietopaketin mitä noilla voi ja ei voi tehdä. Ja tänään kun kuulin useista valituksista löin pöytään sensoroidun map historyn joka näyttää nuo lyhyet usein toistuvat ajot.
 
Juurikin kahden tunnin ajastetut ja isännöitsijän kanssa sovittu 8A virtaraja (vaikka osa edellisistä autoista on repinyt lohkon ja sisälämppärin kanssa enemmän). Lisäksi tein tietopaketin mitä noilla voi ja ei voi tehdä. Ja tänään kun kuulin useista valituksista löin pöytään sensoroidun map historyn joka näyttää nuo lyhyet usein toistuvat ajot.

No aikamoiset perustelut pitää olla jos tuosta haluaa taloyhtiö haluaa tuosta "edetä". Ainahan voi muistuttaa että haluaako taloyhtiö taistella oikeudessa syrjinnästä. Onko se sitten asukkaiden edun mukaista?

Offtopic
Itse olisin kyllä jo menettänyt hermoni jos järkipuhe ei toimi ja olisin ehkä uhkaillut hieman fyysisemmillä keinoilla - mutta en suosittele sitä muille :speechless: Yksikin peräkammarin poika koputti aina kepillä kattoon kun kävin suihkussa kello 22 jälkeen. Kun järkipuhe ei auttanut, niin sitten hieman rumempi kielenkäyttö toimi.
 
^Noin käytännön tasolla on täysin mahdotonta seurata, kuka lataa ja kuka lämmittää, joten lähtisin siitä että sukolaturia ei kytketä lämmitystolppaan ellei latauksesta ole sovittu. Useimpien automallien kohdalla ei varmaan edes ole teknisesti mahdollista estää autoa lataamasta samalla.
 
^Noin käytännön tasolla on täysin mahdotonta seurata, kuka lataa ja kuka lämmittää, joten lähtisin siitä että sukolaturia ei kytketä lämmitystolppaan ellei latauksesta ole sovittu. Useimpien automallien kohdalla ei varmaan edes ole teknisesti mahdollista estää autoa lataamasta samalla.
No isännöitsijän kanssa on jo sovittu että lämmitys on ok. Ja tuossa kirjoittamassani niin hallitukselle kuin isännöitsijälle tekemässä tietopaketissa oli maininta että kaikki autot eivät tuohon pysty mutta että oma siihen kykenee ja isännöitsijäkin totesi että lataus kielletty mutta lämmitys on sallittu kaikissa autoissa. Lataamisen ja ei lataamisen todistaminen taas on varsin vaikeaa.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Keskittykääpäs siihen asialliseen keskusteluun. Tässä oli hyvä esimerkki siitä, kuinka nopeasti saitte ketjun paskottua kun alatte heittelemään aivan turhanpäiväisiä provoja tiettyjen automerkkien omistajien suuntaan sun muuta nollapostailua.
Mitä tulee tuohon kommenttiini Teslan superchargereista, niin jännä kuinka paljon porua se on aiheuttanut kuskeissa jo ennakkoon (youtube-videot & forumkirjoittelut), kun olen käsityksessä että vapautuminen tapahtuu joskus 2022 tai sen jälkeen. Hyvähän se on että latausmahdollisuuksia tulee lisää, siis että sähköautoilu lisääntyisi.
 
Nopea kopsu ryhmästä:

Jo pitkään odotettu Mercedes EQB on eilen vapautettu myyntiin.

EQB mallit ovat alkuun nelivetoja hinnat alkaen:
EQB 300 4Matic Business 61 412 €
EQB 350 4Matic Business 64 234 €

EQB:n saa myös 7-hengelle lisähintaan 1570€, ja muita varusteita sitten Mercedes-tyyliin jokaiseen makuun ja maksuhalukkuuteen.
Varsin hyvin hinnat ovat linjassa EQA:n kanssa ja nämä Suomi-autot ovat hieman paremmin perusvarusteltuja saksalaiseen perusmallin verrattuna.

Saksanmaalta kuuluu lisäksi että ensi vuonna tulossa olisi kaksivetoiset EQB 250 ja EQB 250+ long range. LR versiolle odotetaan yli 500km WLTP-kantamaa, mikä saavutettaisiin suuremmalla akulla (70,5kWh), ilmanvastuksen optimoinnilla ja kestomagneettimoottorilla (PSM).

Ruusukulta on tietysti paras väri.

 
Ei kyllä tee mieli mennä sähköautolla talvella Lappiin kun luin päivän Hesarin jutun. Päälle vielä lapset takapenkillä ja täysi kuorma niin voin vaan kuvitella..
 
Itse olen innolla odottamassa seuraavaa lapin tai pohjois-ruotsin retkeä sähkärillä. Sain juuri Enyaqista toimitusarvionkin, niin voi alkaa suunnitella.

Heinäkuun lopussa tilattu, arvioitu kokoonpano viikolla 51, eli tuurilla voi tammikuun puolella saada.
 
Teslabjörn selvitti miksi ioniq 5 / kia ev6 latausnopeudet tippuu rajusti joillain testaajilla - auton lämmönhallinta teho ei riitä yhtaikaa pitämään auton sisätilaa ja akkua oikeassa lämpötilassa. Eli jos sammuttaa auton ja poistuu paikalta latauksen ajaksi, latausteho on parempi kun lämmönhallinta voi keskittyä akun lämmittämiseen/jäähdyttämiseen - jos taas autoon odottelemaan lämmitys päällä, esim tehdäkseen youtubeen videota teslabjörnin tavoin, akku ylikuumenemisen estämiseksi latausnopeus laskee... Tämä siis ei ehkä ole niin suuri ongelma kuin Teslabjörnin 1000km challenge videoilla näkyy

 
Ei kyllä tee mieli mennä sähköautolla talvella Lappiin kun luin päivän Hesarin jutun.
Ei tee kyllä. Ei tosin ole tehnyt mieli ikinä aikaisemminkaan. Olen tässä pelolla odotellut sähköauton hankkimisen jälkeen, että milloin se pakottava tarve Lappiin ajamiselle oikein realisoituu. Toivottavasti ei ikinä, mutta jätin kuitenkin polttomoottoriauton varuiksi toiseksi pihaan. Voi sitten lähteä sillä, kun se mystinen pakottava Lappiin ajamisen tarve vihdoin tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 711
Viestejä
4 493 051
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom