Yleistä keskustelua sähköautoista

Vw id.3 hinta on noussut noin 2000€ uusimmassa marraskuun hinnastossa. Mahtaa siinäkin sitten komponenttipula vaivata.
Eikähän siellä ole vain maahantuoja ottanut tyhjät pois kuleksimasta eli autoveron poiston verran hintaa lisää. Tuosta autoveron poistossa voitolle jää vain valmistaja.
 
Tuli tässä tänään pähkäiltyä tunteeko kukaan yhtäkään Teslakuskia, joka tupakoi autossa sisällä?

Onko tesloissa edes tuhkakuppia, tai tupakansytkää? Hyvin pähkäilty tänään, koska:


Ei siis voi ladata puhelinta kun usb puuttuu, päivitetään manuaalisesti sitten kun niitä saa...
 
Miten muuten perinteisille autokorjaamoille tulee käymään tässä sähköautobuumissa? Uutiset Norjasta povaavat että Teslan merkkikorjaamossa käy ainakin kuhina. Ammattitaitoisia korjaajia ei taida pahemmin vielä valmistua ja "right to repair" saati kolmannen osapuolen varaosat ovat tuntemattomia käsitteitä.

Vilaisin muutamat varaosaputkat läpi ja esim. Tesloihin saa lähinnä jarrulevyjä ja pyyhkimiä.

Tälläisenä DIY henkilönä joutunen takaisin marmorille kaatamaan hunajaa, myymään munuaisen ja sielun, että liimatukka lataa softanpäivityksen edulliseen 4000 EUR hintaan.

Vaarahan on että autoista tulee 10 vuoden iässä ongelmajätettä, joiden korjaaminen on lähes mahdotonta.

Ja ei en ole missään nimessä sähköautovastainen vaan tässä tosissaan pohditaan bensamaasturi/kevyt kuorma-auto + Tesla komboa korvaamaan perheen diisseleitä. Hybridiin en taida koskea kun niissä tuntuu saavan sekä sähköauton että polttomoottoriauton viat.
Otappa tuolta esim Dala's EV repair Vaasan tienoilta seurantaan:


Siellä on akun vaihtoja ja performance upgrade leaffiin. Kyllä ne sähkäritkin on DYI:ttävissä, mutta vaatii ihan uuden skillsetin. Tietokoneet ja suuret sähkövirrat on oltava hallussa jos homman haluaa hoitaa turvallisesti.
 
Onko tesloissa edes tuhkakuppia, tai tupakansytkää? Hyvin pähkäilty tänään, koska:


Ei siis voi ladata puhelinta kun usb puuttuu, päivitetään manuaalisesti sitten kun niitä saa...
Tuntuu aika uskomattomalta, että joku tuollainen täysin peruspalikka voi jäädä uupumaan. En haluaisi olla ilkeä, mutta onko tässä nyt sitten nähtävissä kolikon kääntöpuoli, kun on kustannukset minimoitu kapealla toimittajajoukolla ja tiiviillä integroinnilla? Vain tietty palikka sopii ja sen varmistaja myy ei-oota? Korjaajan kannalta tuollaiset yhden ainoan vaihtoehdon ihmeet ovat kyllä kivoja, montakohan kertaa sitä itsekin on tullut varaosaa etsittyä, kun oma korjattava raato on sattunut olemaan se autotehtaan jämäosista koottu sekasikiö, jossa on ihan eri valmistajan palikat kuin 99% muissa saman sarjan autoissa.
 
Onko tesloissa edes tuhkakuppia, tai tupakansytkää? Hyvin pähkäilty tänään, koska:


Ei siis voi ladata puhelinta kun usb puuttuu, päivitetään manuaalisesti sitten kun niitä saa...
Semmonen normi 12v pistoke löytyy keskikonsolin sisältä mihin tupakansytyttimen halutessaan saa, tuhkakuppia ei kyllä oo :D Toi usb porttien puuttuminen on kyllä ihme homma, jotenkin olettaisi että ensin loppuu korkeamman tekniikan osat kesken eikä tollaset.
 
Tälläisenä DIY henkilönä joutunen takaisin marmorille kaatamaan hunajaa, myymään munuaisen ja sielun, että liimatukka lataa softanpäivityksen edulliseen 4000 EUR hintaan.

Vaarahan on että autoista tulee 10 vuoden iässä ongelmajätettä, joiden korjaaminen on lähes mahdotonta.
Eiköhän vapaa markkinatalous korjaa tuon huolto- ja varaosaverkoston puutteen. Tällä hetkellä kysyntä on toistaiseksi niin vähäistä että ei mikään liiketoiminta korjata sähköautoja ja myydä niihin osia. Autoja on vähän ja niissä on takuut päällä.
 
Semmonen normi 12v pistoke löytyy keskikonsolin sisältä mihin tupakansytyttimen halutessaan saa, tuhkakuppia ei kyllä oo :D Toi usb porttien puuttuminen on kyllä ihme homma, jotenkin olettaisi että ensin loppuu korkeamman tekniikan osat kesken eikä tollaset.

Ok, eli se normi vanha löytyy sentään. Outoa että noinkin yleinen osa voi puuttua, ei kai siinä nyt mitään avaruusteknologiaa ole, siis usb:t.

Mahtaneeko monisssa muissakaan autoissa olla enää tuhkaluukkua, no se kysymys kuuluu varmaan johonkin toiseen ketjuun... Itse käytän lähinnä roskiksena.
 
Toi usb porttien puuttuminen on kyllä ihme homma, jotenkin olettaisi että ensin loppuu korkeamman tekniikan osat kesken eikä tollaset.
Niinhän sitä kuvittelisi. Työskentelen valmistavassa teollisuudessa, ja valitettavasti se ei todellakaan mene niin, että vain korkeamman tekniikan osat olisivat ongelma. Varsin perustavarassakin on ollut puutteita. Kaikkein ikävintä on huono ennustettavuus - toimittajat saattava yhtäkkiä kaksinkertaistaa toimitusaikansa tai jopa todeta että eivät voi ottaa vastaan tilauksia.

Tässä listattu aika hyvin mitä valmistajat ovat joutuneet karsimaan: Here Are Features Some New Cars Won't Get Because of the Chip Shortage
 
Huomasin juuri uutisen että Ioniq 5 MY22 paranee kivasti MY21 malliin verrattuna. Tulee ainakin isompi akku, OTA päivitykset laajenee ym.


"The IONIQ 5 MY22 will increase the battery capacity from 72.6 kW h to 77.5 kW h."
"In addition, OTA updates that allows automatic upgrades of the vehicle performance, is greatly strengthened. The new OTA will be applied to the existing infotainment system, but will also affect to various parts such as electric vehicle integrated control system, advanced driver assistance system, suspension or airbags."

E: Tuo on siis vain jossain sisäisessä tilaisuudessa esitellyt muutokset, mutta mitään virallista ja julkista tietoa asiasta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuon akun kapasiteetti joku "paperi"julkaisu, kun sisarmallissa kuitenkin on 77 kWh tarjolla.

e: Olis pitänyt lukea uutinen, moduulien määrä lisätty kahdella.
 
Huomasin juuri uutisen että Ioniq 5 MY22 paranee kivasti MY21 malliin verrattuna. Tulee ainakin isompi akku, OTA päivitykset laajenee ym.


"The IONIQ 5 MY22 will increase the battery capacity from 72.6 kW h to 77.5 kW h."
"In addition, OTA updates that allows automatic upgrades of the vehicle performance, is greatly strengthened. The new OTA will be applied to the existing infotainment system, but will also affect to various parts such as electric vehicle integrated control system, advanced driver assistance system, suspension or airbags."

E: Tuo on siis vain jossain sisäisessä tilaisuudessa esitellyt muutokset, mutta mitään virallista ja julkista tietoa asiasta ei ole.
Jepa, tästä päivityksestä on pyöriny huhuja ympäri nettejä jo viikkojen ajan. Jenkkeihin ei muuta kuin tuota 77,4 kWh akkua ollut koskaan menossakaan:
 
Onko kokemuksia takapenkin tiloistanko? Pitäisi saada mahtumaan kaksi lastenistuinta ja aikuinen keskelle. Ilmeisesti ainakin Model S tämä oonnistuu. Mitä muita vaihtoehtoja olisi, esim. EV6/ioniq5?
 
Onko kokemuksia takapenkin tiloistanko? Pitäisi saada mahtumaan kaksi lastenistuinta ja aikuinen keskelle. Ilmeisesti ainakin Model S tämä oonnistuu. Mitä muita vaihtoehtoja olisi, esim. EV6/ioniq5?

Meidän S, kaksi lasten istuinta kun oli käytössä niin keskellä vielä jotenkin aikuinen istu mutta mukavaa ei ollu. Nyt toisella enää pelkkä korotus istuin niin tilaa mukavasti enempi.
 
Onko kokemuksia takapenkin tiloistanko? Pitäisi saada mahtumaan kaksi lastenistuinta ja aikuinen keskelle. Ilmeisesti ainakin Model S tämä oonnistuu. Mitä muita vaihtoehtoja olisi, esim. EV6/ioniq5?

Samaa meillä tutkitaan. I5 mahtuu istumaan kahden istuimen väliin ja ainakin tunnin ajomatka onnistuu, mutta kovin isokokoista matkustajaa ei voi sinne laittaa.
 
Sitikalla muuten on nyt sivuillaan e-Berlingo ja e-spacetourer, Pösöltä varmaan löytyy samat vahinkovankkurit eri nimillä. Jos siis henkilökapasiteettia tarvitsee enemmän, Berlingo näytti olevan 50 kWh akulla, tourerissa oli 70 jotain kWh, tosin kulutuskin sit melkoinen.

e: e-Berlingoa lähdin katsomaan sen takia, kun siihen saa koukunkin. Range vaan vähän pieni. Lähialueen kauppakassi+remppatarvikevehkeeksi olis kyllä passeli.
 
Eikähän siellä ole vain maahantuoja ottanut tyhjät pois kuleksimasta eli autoveron poiston verran hintaa lisää. Tuosta autoveron poistossa voitolle jää vain valmistaja.
Totta. Mutta on siellä näköjään sirupulaakin (oikeasti), kun tehdas on viikon kiinni.

 
Tuota Citikan e-Berlingoa itsekkin katselin kun kohta on tarve kuljettaa kolmea lasta (kaksi turvaistuinta + koroke). Koeajamaan olisi päässyt varmaankin vasta ensi vuonna kun ekat mallit tulee. En kuitenkaan jatkanu kaupantekoa kun laskeskelin, että range jää liian pieneksi vaikkakin nyt pärjätään kohtuu hyvin Ioniq 28kwh.
Melkoinen hölmöys noissa e-berlingo/ e-rifter malleissa että niihin ei saa adaptiivista vakkaria vaikka polttisversioon saa
 
Totta. Mutta on siellä näköjään sirupulaakin (oikeasti), kun tehdas on viikon kiinni.

Kerrankin voi prkl sanoa että osti auton ns "oikeaan" aikaan. Oli juu sirupula ja autoista jo pulaa mutta ei nyt sentään oltu menty tähän että 60ke autoja myydään ilman navigointia tai kosketusnäyttöjä (BMW ilmeisesti tähän lähtenyt sirupulan takia). Maksoi ison määrän euroja mutta tietää sentään että voisi myydä samantien pois jopa samaan hintaan tai jopa kalliimmalla.
 
Tilasin Hyundai Ioniq 5:n. Mikäs latauspiuha siihen pitäs hankkia? Vaihtoehtoja ainakin riittää, olisko joku faktisesti paras?
 
Onko sulla kolmivaihe tarjolla siihen autopaikalle vai... Auton mukana tulee kyllä se hidaslaturi? Eli onko voimavirtapistoke siinä lähellä millä ajattelit ladata?
 
Polestar 2:seen tehopäivitystä .....

Päivitys tehostaa akun sähköntuottoa ja lisää siten sähkömoottoreiden vääntöä ja tehoa kaikilla käyntinopeuksilla. Se nostaa moottorien yhdistetyn sertifioidun tehon 300 kW:sta (408 hv) 350 kW:iin (470 hv) ja väännön 660 Nm:stä 680 Nm:iin.

Performance-ohjelmistopäivitys | Polestar FI

Joulukuun alusta alkaen, hintaa 1000€
 
Työpaikalla on 22kW latureita. 2500€ eli 4,5% sai alennusta eli käytännössä talvirenkaat. Auto on tulossa joulukuun puolessa välissä.
 
Polestar 2:seen tehopäivitystä .....

Päivitys tehostaa akun sähköntuottoa ja lisää siten sähkömoottoreiden vääntöä ja tehoa kaikilla käyntinopeuksilla. Se nostaa moottorien yhdistetyn sertifioidun tehon 300 kW:sta (408 hv) 350 kW:iin (470 hv) ja väännön 660 Nm:stä 680 Nm:iin.

Performance-ohjelmistopäivitys | Polestar FI

Joulukuun alusta alkaen, hintaa 1000€
Hmm eli keinotekoisesti rajoitettu vehje tehtaalla ja sitten myydään 1000 eurolla koodinpätkää niin saa kaikki lisäosat käyttöön. En ole hirveästi sähköautojen tai muiden nykyautojen menoa seurannut, mutta onkos tämä ihan normikäytäntö nykyään?
 
Onko sulla kolmivaihe tarjolla siihen autopaikalle vai... Auton mukana tulee kyllä se hidaslaturi? Eli onko voimavirtapistoke siinä lähellä millä ajattelit ladata?
Itse saan ainakin pienellä vaivalla voimavirran joko pistokkeena tai kiinteänä. Olisiko pistoke parempi vaihtoehto? Vai miten laturivalikoima menee?
 
Ei oikein tullut EV6:lle kehuja sähköautomiehiltä. Kaikennäköisiä ongelmia oheisessa podcastissa mainittu. 38min kestää, jossa alussa puhetta muistakin autoista:

 
Hmm eli keinotekoisesti rajoitettu vehje tehtaalla ja sitten myydään 1000 eurolla koodinpätkää niin saa kaikki lisäosat käyttöön. En ole hirveästi sähköautojen tai muiden nykyautojen menoa seurannut, mutta onkos tämä ihan normikäytäntö nykyään?
Tesla Model 3 LR saa myös boostipaketin.
 
Ei oikein tullut EV6:lle kehuja sähköautomiehiltä. Kaikennäköisiä ongelmia oheisessa podcastissa mainittu. 38min kestää, jossa alussa puhetta muistakin autoista:


Näin polttismiehenä kyllä tuntuu olevan vaikeaa toi sähköautoilu. Varsinkin pikalataus. Ei ole vielä tarvinnut lämmittää bensatankkia kun menen tankille. :smoke:

Siinä ovat oikeassa, että valmistajat voisivat edes panostaa siihen näyttöön vähän enemmän. Vittu jos niitä valikoita pitää olla 8 peräkkäin, että jotain voi tehdä niin tekee sitten siitä valikoissa liikkumisesta sujuvaa. Kaikenlaisen hidastavan roskan voi jättää myös pois, jos siinä näytön prossussa ei riitä jerkku pyörittämään niitä hilavitkuttimia/valikoita. Omassa Auriksessa on kaikkea roskatilastoja siellä mistä ei saa yhtään selvää, että mitä niiden pitäisi muka olla. Sunnittelijat ja/tai koodajat ollu kännissä kun noita tehneet.

On kyllä mahtava podcasti ja odotan joka viikko uutta jaksoa. Mielestäni kuvaa hyvin podcastien parhaita puolia, että 2 jantteria alkaa vaan höpöttää jostain aiheesta. Ei tarvita mitään tuotantotiimiä tai 200ke budjettia, että voi tehdä 1 tunnin lähetyksen.
 
Paljon vaikuttaa nyt myös tämä komponenttipula, ideoita ja tuotteita ei voi heittää vapaaseen julkaisuun, koska ei vaan pysty toimittamaan; Taitaa mennä vuodelle -23 ennenkuin tuotantoketjut toimii eikä mistään tarvi karsia.

Pikanttina yksityiskohtana osu silmään mersufoorumilla uuden C-sarjan pitkän toimintamatkan plugarin toimitusajat tällä hetkellä: puolitoistavuotta eteenpäin nyt tehtäviin tilauksiin. Bemari puolestaan karsii kosketusnäyttöjä, digimittareita ja toimintoja.
 
Ei oikein tullut EV6:lle kehuja sähköautomiehiltä. Kaikennäköisiä ongelmia oheisessa podcastissa mainittu. 38min kestää, jossa alussa puhetta muistakin autoista:


Kävin testaamassa 77 kWh:n akulla varustettua takavetoa comfort packilla, enkä kyllä havainnut ohjelmassa mainittuja ongelmia. Auto kiihtyi rivakasti ja jopa niin, että tunsin hetkeksi liimautuvani penkkiin. Regenerointi ja yhdellä polkimella ajo sujuivat myös hyvin, ja niitä kuten myös ajomoodia on helppo säätää ratin yhdeydestä löytyvistä napeista. Ajettavuudeltaan auto tuntui huomattavasti paremmalta kuin ID4 ja Enyaq. Muita en ole viitsinyt tai ehtinyt vielä kokeilemaan. Jos nyt oikein hakemalla hakee vikoja ja puutteita niin, näytöt ja varsinkin oikeanpuoleinen näyttö saisi olla suurempi.
 
Tuli ajettua tänään useampi tunti ID.4 GTX Max:lla, joka oli aikalailla kaikilla varusteilla. Dcc-alustalla varustettu versio ainakin oli todella hyvä ajaa, erittäin mukava, jämäkkä ja hiljainen. Tehoa oli riittävästi normaaliin käyttöön. Huonoina puolina tutut asiat, eli ratin painikkeet ja mm. valaisemattomat kosketuspainikkeet keskiruudun alapuolella. Mutta kaikki varsinaiseen ajamiseen liittyvä oli hienolla mallilla. Huomattavasti parempi auto kuin viime viikolla pari tuntia ajettu Ioniq 5. Vielä pitäisi verrokiksi ajella Model 3 pidemmällä koeajolla.
 
Podcastissa haisi aika voimakkaasti ocd-insinööri kun käynnistysnappikin häiritsi noin paljon.
Ei se käynnistysnappi ollut se isoin ongelma. Liikkeelle lähtö vaatii useita toimenpiteitä, varsinkin kun sen voisi hoitaa niin että sinne vaan istuu ja valitsee suunnan.

Sama juttu jos puhelimessa ei voisi tallentaa asetuksia vaan ne on aina vakiot kun sen avaa.
 
Tuli ajettua tänään useampi tunti ID.4 GTX Max:lla, joka oli aikalailla kaikilla varusteilla. Dcc-alustalla varustettu versio ainakin oli todella hyvä ajaa, erittäin mukava, jämäkkä ja hiljainen. Tehoa oli riittävästi normaaliin käyttöön. Huonoina puolina tutut asiat, eli ratin painikkeet ja mm. valaisemattomat kosketuspainikkeet keskiruudun alapuolella. Mutta kaikki varsinaiseen ajamiseen liittyvä oli hienolla mallilla. Huomattavasti parempi auto kuin viime viikolla pari tuntia ajettu Ioniq 5. Vielä pitäisi verrokiksi ajella Model 3 pidemmällä koeajolla.
Oliko sullakin Skoda-allergia, vai miksi tuota ID rattia täytyy yrittää sietää?
 
Oliko sullakin Skoda-allergia, vai miksi tuota ID rattia täytyy yrittää sietää?
Enyaq on hieno vehje ja siinä tosiaan ratti on parempi. Mutta itellä ongelmana on, että häiritsee pahasti se Enyagin musta halvan näköinen keula. Istumassa on tullut Enyaqissa käytyä, mutta en ainakaan toistaiseksi ole päässyt ulkonäöstä yli siten, että haluaisin käydä Enyaqin koeajamassa. Onhan siitä tietysti se "kristalli"-versio olemassa, mutta sekin on vähän kornin oloinen. En nyt vielä ole totaalisesti Skodaa pois sulkenut, mutta katsotaan nyt.

Paras ratkaisu olisi, jos Volkkari vaan yksinkertaisesti toisi lisävarusteena vaihtoehtoisen ratin niille, jotka sellaisen haluaa. Tuossa ratissa kun ei ole yhtään toimintoa, mitä ei norminapeilla voisi suorittaa. Mutta tätä ei varmaankaan ole näillä näkymin tulossa.

Vaikeita valintoja. Ei mikään näistä 50ke tienoilla olevista sähkiksistä täydellinen ole. Kaikissa omat ongelmansa. Mutta ei tarvi yhtään ihmetellä miksi ID4 käy kaupaksi niin hyvin, mainio auto on muutamista puutteista huolimatta.
 
Hmm eli keinotekoisesti rajoitettu vehje tehtaalla ja sitten myydään 1000 eurolla koodinpätkää niin saa kaikki lisäosat käyttöön. En ole hirveästi sähköautojen tai muiden nykyautojen menoa seurannut, mutta onkos tämä ihan normikäytäntö nykyään?

On ihan normaalia ollut jo 10 vuotta tms.

Tehdään yhtä moottoria ja myydään sitä 2-3 viritysasteella, jotka tehdään ohjelmallisesti. Volvokin on myynyt polestar-softaviritystä tonnilla jo ties kuinka kauan.
 
Volkswagen-myyjän kanssa juttelin puhelimessa, niin tiistaina julkaistaan ID.5 hinnastot. ID.5:een ja ilmeisesti ID.4:een on samalla tulossa Infotainment Plus -pakettiin mukaan Volkswagen soundsystem subwooferilla. Eli vihdoin parempaa äänentoistoa ID-malleihin.
 
Polestar 2:seen tehopäivitystä .....

Päivitys tehostaa akun sähköntuottoa ja lisää siten sähkömoottoreiden vääntöä ja tehoa kaikilla käyntinopeuksilla. Se nostaa moottorien yhdistetyn sertifioidun tehon 300 kW:sta (408 hv) 350 kW:iin (470 hv) ja väännön 660 Nm:stä 680 Nm:iin.

Performance-ohjelmistopäivitys | Polestar FI

Joulukuun alusta alkaen, hintaa 1000€
Mielenkiintoista. Tällaista maksullisia päivityksiä tullaan varmasti näkemään enemmänkin tulevaisuudessa, onhan tuo hyvä tapa nyhtää rahaa parhaimmillaan vielä vuosia auton oston jälkeenkin. Tuonhan voi ladata vaikka auton kolmas omistaja kun auto on 5 vuotta vanha, ja kas, Polestar saa tonnin taskuun.

Työpaikalla on 22kW latureita. 2500€ eli 4,5% sai alennusta eli käytännössä talvirenkaat. Auto on tulossa joulukuun puolessa välissä.
Oliko tämä tilaamasi Ioniq 5 siis joku jo tilausputkessa ollut yksilö? Mikä versio tarttui? Itse kun kävin joskus kyselemässä, niin ei oikein ollut nopeaan toimitukseen sellaista minkä olisin itse halunnut.
 
Tuli ajettua tänään useampi tunti ID.4 GTX Max:lla, joka oli aikalailla kaikilla varusteilla. Dcc-alustalla varustettu versio ainakin oli todella hyvä ajaa, erittäin mukava, jämäkkä ja hiljainen. Tehoa oli riittävästi normaaliin käyttöön. Huonoina puolina tutut asiat, eli ratin painikkeet ja mm. valaisemattomat kosketuspainikkeet keskiruudun alapuolella. Mutta kaikki varsinaiseen ajamiseen liittyvä oli hienolla mallilla. Huomattavasti parempi auto kuin viime viikolla pari tuntia ajettu Ioniq 5. Vielä pitäisi verrokiksi ajella Model 3 pidemmällä koeajolla.
Kyllähän volkkari tosiaan auton (alustan) osaa tehdä, mutta miksi helvetissä sisustan täytyy olla kuin 2000-luvun alun muovijapsista? Varsinkin, kun olisi riittänyt, että olisivat ottaneet vain vanhoista malleista palikat, niin kaikki olis ollut ok. Toki ämpärimuovia silti olisivat saattaneet tunkea kaikkiin vääriin paikkoihin. Ärsyttävää, kun joutuu heivaamaan koko autosarjan pelkän äärivastenmielisen sisustan ja käyttöliittymäongelmien takia. Alle 20 k€ tripletissä hyvin pystyy sietämään kauppakassikäytössä "karua" ulkoasua, mutta tuollainen räpellys 60 k€ autossa. Ei helvetti. Jos Ioniqiin vertaan, niin onhan siinäkin jotain kyseenalaisuuksia viimeistelyssä visuaalisesti, kaikki esim. "hopeiset" halpamuovilta näyttävät nupit, mutta hyvin merkittävästi vähemmän ämpärimuovia kriittisissä paikoissa. Taitaa PSA:n 30-40 k€ tuotoksetkin mennä laatuvaikutelmassa edelle mitä nappuloiden ja käytettyjen materiaalien laatuun tulee. Hinnat alkaen Zoe taitaa vastata fiilistä, mikä ID-sarjasta itselle tulee mieleen. Nauratti liikkeessä, kun myyjä kehaisi, että katson (id.4) hinnat alkaen -mallia ja vieressä olis sit huippumalli - Samaa ämpäriä kojelauta täynnä :D

e: Näin jälkikäteen ajatellen olis varmaan pitänyt käydä viereisessä rakennuksessa katsomassa myös Audin versio.
 
Liikkeessä oli Cupra Born. Edestä, takaa ja sisältä tyylikäs peli. Ainakin omasta mielestä paljon hienompi ja laadukkaampikin kuin id.3. Toki taitaa olla myös kalliimpi.

Ratin nappulat oli kyllä sitä samaa, kuin ennenkin, eli jotain hipaisunäppäimiä. Volkkarissa on 18" vanteet ja tuossa Bornissa oli vielä 20" kesäpyörät.
 
Hetkinen, joko se on näytillä :interested: Luulin, että tulee vasta myöhemmin.
Seinäjoen liikkeeseen oli tosiaan saatu eilen. Sisustan materiaalit tuntui paremmilta ja onhan tuo nyt aika kovan näköinen (sporttinen). Ihan sattumalta tuli ajettua ohi, varmaan juuri tullut. Hinnastoa ei taida olla vielä julkaistu.

IMG20211119164725~2.jpg

Samalla tuli ajettua Toyota Yaris Cross. Ihan ok auto noin pieneksi. Oma mk4.5 Mondeo 203hv tuntui toki vähän pirteämmältä.
 
Ensi viikolla taittaa tulla Cupran hinnat ulos? Muistan ainakin jotain tämmöistä lukeneeni.
 
Itse ruvennut kans katselemaan noita. Reilu vuosi jäljellä liisuria että keväällä pitäisi ruveta päätöksiä tekemään. Tuo Polestar 2 kyllä ois kiva ja kooltaan meille oikein sopiva mutta sivujen mukaan kun kävin testailee niin 15tkm/y ois 820€ kuussa. Nykyistä kalliimpaa ei kyllä hommata mikä on 700€/kk. Eli V60 T8.

Nuo liisari firmat vaan arvottaa tuon farmari Volvon niin korkealle että halvempi (PS2) on kalliimpi kuin kalliimpi V60.

Ehkä mennään sitten ihan halvimpaan eli id3 tai kalliiseen eli V60 T8 Long Range. Meidän ajoilla tuo long range olisi puhdas sähkö. Paitsi jos käyn leikkimässä ja keskitalven kovimmissa pakkasissa.
 
Oliko tämä tilaamasi Ioniq 5 siis joku jo tilausputkessa ollut yksilö? Mikä versio tarttui? Itse kun kävin joskus kyselemässä, niin ei oikein ollut nopeaan toimitukseen sellaista minkä olisin itse halunnut.
Sama kun kävin julkkarissa kyselemässä. Uumoili vuoden toimitusaikaa joten ei tarvinnut jatkaa keskustelua :D
 
Jahas. Omalle kotikylälle oli ilmestynyt Rechargen (fortum) latauspiste jossa 225kw asema sekä 22kw asema.
Ovat kivasti hinnoitelleet tuon siten että jos auton latausnopeus on alle 100kw niin alkaa olemaan halvempaa ajaa bensalla.
0,50e/min on hinta tuossa 225kw asemassa.
 
Jahas. Omalle kotikylälle oli ilmestynyt Rechargen (fortum) latauspiste jossa 225kw asema sekä 22kw asema.
Ovat kivasti hinnoitelleet tuon siten että jos auton latausnopeus on alle 100kw niin alkaa olemaan halvempaa ajaa bensalla.
0,50e/min on hinta tuossa 225kw asemassa.
En näe suurta ongelmaa tuossa eikä bensan tankkaaminen ole vaihtoehto jos on sähköautolla liikenteessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 717
Viestejä
4 493 795
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom