Yleistä keskustelua sähköautoista

Tilasin Hyundai Ioniq 5:n. Mikäs latauspiuha siihen pitäs hankkia? Vaihtoehtoja ainakin riittää, olisko joku faktisesti paras?
Siitä sulle latauspiuha. edit. ei sittenkään. Kyseessä onkin yksivaihejohto eli käytännössä plugareille tarkoitettu säästömalli.

Laitanpas tänne jos vaikka jollain on Type2-latauskaapelille tarvetta: DELTACO E-CHARGE LATAUSKAAPELI T2-T2 1P 16A 3M 3,7KW - Power.fi

Tämä bongattu tuolta tarjousalueelta.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tämä tilaamasi Ioniq 5 siis joku jo tilausputkessa ollut yksilö? Mikä versio tarttui? Itse kun kävin joskus kyselemässä, niin ei oikein ollut nopeaan toimitukseen sellaista minkä olisin itse halunnut.

Valkoinen Style on tulossa. Oli yksi valmiina tehtaalla. Myyjä sanoi, että rahti kestää 60päivää tänne Siperian viereen.

Kiitos latausjohto vinkistä.
 
Siitä sulle latauspiuha.
Ehkei nyt kuitenkaan 1-vaihe 16 A piuhaa, kun auto pystyy paljon parempaankin. 3,6 kW teholla saa jokusen tovin odotella täyttä akkua.

e: 3-vaihe ja 16A vähintään kannattaa olla johdossa. 32 A ei haittaa mutta ei hyödytäkään. Melkein kannattaa ottaa 5 m johtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkei nyt kuitenkaan 1-vaihe 16 A piuhaa, kun auto pystyy paljon parempaankin. 3,6 kW teholla saa jokusen tovin odotella täyttä akkua.

e: 3-vaihe ja 16A vähintään kannattaa olla johdossa. 32 A ei haittaa mutta ei hyödytäkään. Melkein kannattaa ottaa 5 m johtoa.
No jopas, että näitäkin valmistetaan yksivaiheisina.
 
Eikös Recharge ole nimenomaa Shell? Kurkkaapa Shell Recharge -appilla, nuo HPC-laturit on pari senttiä halvempia, 0.47/min tms.

Recharge on entinen Fortumin latausverkko, joka ei suoraan myy kuluttajille, vaan latauksen maksuun käytetään esimerkiksi Fortum Charge&Drive, Plugsurfing tai Shell Recharge palvelua. Shellillä ei ole oman palvelunsa nimestä huolimatta muuta tekemistä Rechargen latureiden kanssa, kuin että tarjoavat niistä latausta roaming-sopimuksella. Lisää tuota kenttää sotkee se, että Plugsurfing on itse asiassa Fortumin omistama ja osin kilpailee siis omistajansa kanssa.

Tuo Shell Recharge oli ennen paljonkin halvempi, mutta eivät kai vieläkään ole saaneet aikaan mahdollisuutta maksaa kortilla, enkä niin mitättömän säästön kanssa viitsi alkaa pelleilemään SEPA-maksujen kanssa, varsinkin kun moni on raportoinut kaikenlaisia ongelmia sen kanssa.
 
Tänään ekaa kertaa talvihanskat päällä kokeilu ID4:n kanssa ja onhan se saatana kilo paskaa ne rattinapit yrittää käyttää vakionopeudensäädintä. En tiedä kuka idiootti on oikeasti antanut luvan laittaa kansanautoon jotain noin hirveää. Virhepainalluksia joka toinen painallus kun yrittää paksut hanskat päällä käyttää rattinappuloita.
 
Tilasin Hyundai Ioniq 5:n. Mikäs latauspiuha siihen pitäs hankkia? Vaihtoehtoja ainakin riittää, olisko joku faktisesti paras?
Mitä eikö Ioniq:ssa tule kaapeleita mukana? Eikö niissä aina tule se shuko-väliaikaislaturi ja type2-type2 kaapeli?
 
Tänään ekaa kertaa talvihanskat päällä kokeilu ID4:n kanssa ja onhan se saatana kilo paskaa ne rattinapit yrittää käyttää vakionopeudensäädintä. En tiedä kuka idiootti on oikeasti antanut luvan laittaa kansanautoon jotain noin hirveää. Virhepainalluksia joka toinen painallus kun yrittää paksut hanskat päällä käyttää rattinappuloita.
Ajattele positiivisesti, mersumainen käyttökokemus. :cigarbeye:

Kovasti toivon, että facelifteissä oikeat napit tulee takaisin eikä noita rimpuloita nähdä enää ikinä (ainakaan ratissa).
 
6,5 kW tehoa haukkas Mii, kun kaikki mahdolliset lämmittimet pl. penkki oli päällä. Lasit jäässä (-1 astetta) - lasit auki alle 2 min. 6/5 talviauto.
 
Paljonkohan vie aikaa kun laitetaan pakkasta lisää se 25-30 astetta?
Pakko sanoa että hullut on lukemat kun ottaa huomioon että lämpöpumpullinen Tesla model 3 vie 10min sulaksi (aka hyppää autoon ja aja sulat) täys horroksesta ns normi lämmityksellä. En toki katsonut paljon imaisee mutta ainakin 3000w koska 13a rajatusta aturista loppuu potku. Toki en tiedä onko ilmalämpöpumppu hitaampi/nopeampi. Voi olla sähkövastus on nopeampi mutta vie enemmän virtaa.
 
Nuohan on pieniä lukuja kun ID4 hörppää parhaillaan reilu 13kW lämmitykseen. Ja on siinäkin ilppi.
 
Paljonkohan vie aikaa kun laitetaan pakkasta lisää se 25-30 astetta?
En osaa vastata tuohon, mutta -15 asteessa kesti viitisen minuuttia. Auto oli seissyt muutaman päivän kylmänä ulkona ja ilman piuhaa/esilämmitystä kännykällä, koska halusin testata ikkunoiden sulatusta lasivastuksilla.

Ensimmäisessä kuvassa auto on ollut minuutin käynnissä:
-halogeeniajovalo on tehnyt melkein pienen omenan kokoisen reiän

-tuulilasisuulakkeiden kohdalla on golf-pallon kokoisia reikiä

-tuulilasin vastukset eivät vielä ole saaneet mitään aikaan, kuten ei myöskään sivuikkunoiden suulakkeet


Toinen kuva on neljän minuutin kohdalla:
-halogeeniajovalo on tehnyt ison appelsiinin kokoisen reiän

-tuulilasi on lähes kokonaan jäätön ja märkä

-Sivuikkunoiden suulakkeet ovat tehneet lapsen pään kokoisen reiän. Reikä laajenee kiihtyvällä tahdilla, koska sisäilma on nyt lämmennyt. Joko pitäisi odottaa parisen minuuttia tai skrapata sivuikkunat auki ennen ajoa.


Tuo oli siis vain testitilanne. Normaalisti olisin laittanut auton lämpiämään kännykällä kotoa noin 10 min. ennen lähtöä. Tai sitten ajastanut lähtöajan, jos ei olisi yllätyslähtö.

Kivasti se pieni kabiini lämpenee, kun välitön yhteensä noin 5 kW tukankuivaaja + muut vastukset alkavat pukkaamaan lämpöä. Tuulilasi taitaa olla vain 300-400 W, mutta kun se vaikuttaa suoraan kohteeseen, niin teho riittää.

Kerran lähdin neljän vuorokauden ajamattomuuden jälkeen ajamaan lämmittämättömällä autolla pihalta. Taas testimielessä. Pakkasta oli 21-22 C. Pääsin viidessä minuutissa tien päälle. Oli luksusta, kun ei tuntunut vaihdelaatikon/automaattiaskin pakkaskankeutta. Iskarit olivat jäykät, mutta penkki lämmin, tuulilasi kirkas ja sula, ja suulakkeista tuli kuumaa. Suorituskyky oli noin 60 % normaalista, mutta sen huomasi vasta Länsiväylän ylämäkirampilla. Pienemmissä nopeuksissa eturenkaiden pito rajoitti.
 

Liitteet

  • Mii@-15 C_1 minuuttia.jpg
    Mii@-15 C_1 minuuttia.jpg
    391 KB · Luettu: 170
  • Mii@-15 C_4 minuuttia.jpg
    Mii@-15 C_4 minuuttia.jpg
    384,7 KB · Luettu: 170
Kun en koskaan ole moista harrastanut paitsi työkoneiden kanssa, niin miksi autoa ajetaan talvihanskoilla? Itte ainakin lämmitän sen etukäteen tai vähintään ratin.

Ei taida ratinlämmitintä ihan joka autoon saada. Esim. Peugeot e2008 ei saa lämmitettävää rattia vaikka kuinka paljon heittäisi rahaa myyjää kohti. Eikä vissiin isoveljeenkään (Peugeot 3008) saa.
 
Kun en koskaan ole moista harrastanut paitsi työkoneiden kanssa, niin miksi autoa ajetaan talvihanskoilla? Itte ainakin lämmitän sen etukäteen tai vähintään ratin.
Kaikille ei riitä lämmin auto tai ratinlämmitin pitämään käsiä lämpimänä ilman hanskoja. Itsellä on esimerkiksi aina näpit jäässä jos on vähänkin kylmempää. Ja ainakin ID4:llä ajo hanskat päällä on suorastaan vittuilua auton suunnittelijoilta, kun laittoivat ne kosketusnapit rattiin. Ihan älytön idea koko napit ja virhepainalluksia tulee todella helposti.
 
Kaikille ei riitä lämmin auto tai ratinlämmitin pitämään käsiä lämpimänä ilman hanskoja. Itsellä on esimerkiksi aina näpit jäässä jos on vähänkin kylmempää. Ja ainakin ID4:llä ajo hanskat päällä on suorastaan vittuilua auton suunnittelijoilta, kun laittoivat ne kosketusnapit rattiin. Ihan älytön idea koko napit ja virhepainalluksia tulee todella helposti.
Kyllä ainakin ID.3 ratinlämmitin toimii niin tehokkaasti, että pienin tehoasento riittää. Näpit palaa maksimi asennossa.
PS. Kokeilitko antaa äänikomentoa IIDUlle?
 
PS. Kokeilitko antaa äänikomentoa IIDUlle?
Viimeksi tänään eikä sekään omassa toimi kunnolla. Kun yrittää herättää äänellä äänikomennon niin auto ei edes reagoi. Sitten kun painaa napista niin auto on kuuntelevinaan, mutta ei reagoi äänikomentoihin ollenkaan. Turhake sekin, kun ei toimi kunnolla tai sitten omassa on jotain vikaa. Joskus kun käynnistää auton uudelleen niin sitten taas pelaa äänikomennot, mutta kun toimintavarmuus on noin 50% luokkaa niin sellaisenaan ihan paska ominaisuus.

Kyllä ainakin ID.3 ratinlämmitin toimii niin tehokkaasti, että pienin tehoasento riittää. Näpit palaa maksimi asennossa.

Joillekin riittää ja joillekin ei. Mulla se kolmosasento on ihan hyvä kunhan kelit vielä kylmenee.
 
Jahas. Omalle kotikylälle oli ilmestynyt Rechargen (fortum) latauspiste jossa 225kw asema sekä 22kw asema.
Ovat kivasti hinnoitelleet tuon siten että jos auton latausnopeus on alle 100kw niin alkaa olemaan halvempaa ajaa bensalla.
0,50e/min on hinta tuossa 225kw asemassa.

Nuo minuuttihinnoitellut pikalaturit ovat todella ongelmallisia suomessa, jos talvella menet kylmällä akulla lataamaan ni ainakin oma M3 lämmittää ensin akkua jonkin aikaa ja latailee vaan 10-20kw teholla. Esilämmitys on toki vaihtoehto, mutta silti. ABC-lataus oli positiivinen yllätys hintojensa suhteen, pikalataus pääosin 0.25e/kwh, halvempaa kun superchargerissa
 
Tais Volvossa lämpöpumppu lopettaa toiminnan jo +5 eli kun sitä kylmempää, niin lämmitys on vastuksilla. Polestarin koeajattaja taas kertoi että toimintaikkuna ois +10 ... -5 eli ei apua kunnon kylmillä keleillä.
 
Nuo minuuttihinnoitellut pikalaturit ovat todella ongelmallisia suomessa, jos talvella menet kylmällä akulla lataamaan ni ainakin oma M3 lämmittää ensin akkua jonkin aikaa ja latailee vaan 10-20kw teholla. Esilämmitys on toki vaihtoehto, mutta silti. ABC-lataus oli positiivinen yllätys hintojensa suhteen, pikalataus pääosin 0.25e/kwh, halvempaa kun superchargerissa
Ihan samalla tavalla ne on ongelmallisia kaikkialla. Minuuttihinnoittelu on vissiin sähkömarkkinalain aiheuttama kummajainen - joskin henkilökohtaisesti kyllä tykkään hitaasti lataajien sanktioimisesta.

Kun laturilla on ruuhkaa, niin jokaisen jonottajan minuutit ovat arvokkaita ja silloin laskutus joka kohdistuu minuutteihin on ehkä reilumpi kuin kwh:hon kohdistuva laskutus. Se myös kannustaa lopettamaan latauksen heti kun on riittävä määrä kilowattitunteja akussa, eikä lataamaan 100% asti, jolloin lopussa teho romahtaa lirutteluksi
 
Jos muuten tulee bf vastaa type1-type2 kaapelia niin vetäkää hihasta, deltacolla oli jo 99e type2 kaapelia mutta tarvitsisi nimenomaan type1-type2 kaapelin.
 


Tesla Bjørnillä on Kia EV6:sella napapiirille ajo youtubessa. Kia näyttäisi coldgatettavan pahasti pikkupakkasella / nollakelilläkin, koska lämpöpumppu imee akun kylmäksi ja mitään akun lämmitystä ei ole tarjolla ennen pikalaturille saapumista.

Tämä olisi helppo korjata softalla, mutta en pidättäisi hengitystä korealaisten softanjakelutaitojen suhteen. Miksi ihmeessä sähköautoissa ei ole yksinkertaista "käynnistä akun lämmitys" nappulaa GUI:ssa? Ei tarvita älyä / mitään muuta, voisi vain klikata 10-15min ennen laturille saapumista, että vähän lämpöä akkuun kiitos.

Tietty joku navigaattoriin kytketty "älykkyys" toimii jossain määrin, mutta itseäni ainakin vituttaisi armottomasti säätää navin kanssa. Usein on tilanne, että ajetaan motaria / maantietä joko itselle / apukuskille / takapenkille tulee kusihätä. Olisi paljon helpompi vaan naksauttaa akun lämmitys päälle, jolloin voi vapaasti pysähtyä seuraavalle laturille. Ei silloin jaksa alkaa säätää navigaattoria, kun haluaisi vaan kurvata seuraavalle ABC:lle. Kia lataisi 10min lyhyen tauonkin aikana ihan siedettävän määrän kilsoja jos vaan akku olisi lämmin. Jos akku on kylmä, niin jollain 35-40kW teholla ei jaksa edes kytkeä laturipiuhaa kiinni noin lyhyen pitstopin ajaksi.

Ainakin tuolla Bjørnin käytössä olevalla softaversiolla Kia on aika toivoton auto talvella Lappiin ajettavaksi. Näinköhän Ioniq 5 kärsii samasta ongelmasta?
 
Takaveto EV6:ssa myös ongelmaa luistoneston kanssa. Rajoittaa talvirenkailla tehoa tarpeettomasti sulalla asfaltillakin. Ongelma kuulemma KIA:lla tiedossa. Onhan tuossa vielä hieromista.
 


Tesla Bjørnillä on Kia EV6:sella napapiirille ajo youtubessa. Kia näyttäisi coldgatettavan pahasti pikkupakkasella / nollakelilläkin, koska lämpöpumppu imee akun kylmäksi ja mitään akun lämmitystä ei ole tarjolla ennen pikalaturille saapumista.

Tämä olisi helppo korjata softalla, mutta en pidättäisi hengitystä korealaisten softanjakelutaitojen suhteen. Miksi ihmeessä sähköautoissa ei ole yksinkertaista "käynnistä akun lämmitys" nappulaa GUI:ssa? Ei tarvita älyä / mitään muuta, voisi vain klikata 10-15min ennen laturille saapumista, että vähän lämpöä akkuun kiitos.

Tietty joku navigaattoriin kytketty "älykkyys" toimii jossain määrin, mutta itseäni ainakin vituttaisi armottomasti säätää navin kanssa. Usein on tilanne, että ajetaan motaria / maantietä joko itselle / apukuskille / takapenkille tulee kusihätä. Olisi paljon helpompi vaan naksauttaa akun lämmitys päälle, jolloin voi vapaasti pysähtyä seuraavalle laturille. Ei silloin jaksa alkaa säätää navigaattoria, kun haluaisi vaan kurvata seuraavalle ABC:lle. Kia lataisi 10min lyhyen tauonkin aikana ihan siedettävän määrän kilsoja jos vaan akku olisi lämmin. Jos akku on kylmä, niin jollain 35-40kW teholla ei jaksa edes kytkeä laturipiuhaa kiinni noin lyhyen pitstopin ajaksi.

Ainakin tuolla Bjørnin käytössä olevalla softaversiolla Kia on aika toivoton auto talvella Lappiin ajettavaksi. Näinköhän Ioniq 5 kärsii samasta ongelmasta?


Manuaalista lämmitystä käytettäisiin varmasti myös väärin, mutta ainakin navilla mentäessä tuon voisi toivoa toimivan. Eipä tuo sinänsä ole paljoa muita sähkiksiä huonompi tulosten valossa kun katsotaan muita samoissa lämpötiloissa tehtyjä testejä, mikäli tulkitsen oikein Björnin exceliä.
 
Manuaalista lämmitystä käytettäisiin varmasti myös väärin, mutta ainakin navilla mentäessä tuon voisi toivoa toimivan. Eipä tuo sinänsä ole paljoa muita sähkiksiä huonompi tulosten valossa kun katsotaan muita samoissa lämpötiloissa tehtyjä testejä, mikäli tulkitsen oikein Björnin exceliä.
Katsoin tuon videon ja mielessä kävi se, että ymmärsikö navi välttämättä sitä, että kohteeksi oli valittu nimenomaan latausasema, jonka perusteella sen olisi pitänyt alkaa lämmittämään akustoa. Tästäkin huolimatta akku lämpeni kyllä ladattaessa, ja viimeisessä tai toiseksi viimeisessä paikassa akku latautui kyllä todella hyvin 50 kWh:n laturilla, joita Suomesta löytyy jo runsain määrin.
 
Ei oikein tullut EV6:lle kehuja sähköautomiehiltä. Kaikennäköisiä ongelmia oheisessa podcastissa mainittu. 38min kestää, jossa alussa puhetta muistakin autoista:




Tesla Bjørnillä on Kia EV6:sella napapiirille ajo youtubessa. Kia näyttäisi coldgatettavan pahasti pikkupakkasella / nollakelilläkin, koska lämpöpumppu imee akun kylmäksi ja mitään akun lämmitystä ei ole tarjolla ennen pikalaturille saapumista.

Tämä olisi helppo korjata softalla, mutta en pidättäisi hengitystä korealaisten softanjakelutaitojen suhteen. Miksi ihmeessä sähköautoissa ei ole yksinkertaista "käynnistä akun lämmitys" nappulaa GUI:ssa? Ei tarvita älyä / mitään muuta, voisi vain klikata 10-15min ennen laturille saapumista, että vähän lämpöä akkuun kiitos.

Tietty joku navigaattoriin kytketty "älykkyys" toimii jossain määrin, mutta itseäni ainakin vituttaisi armottomasti säätää navin kanssa. Usein on tilanne, että ajetaan motaria / maantietä joko itselle / apukuskille / takapenkille tulee kusihätä. Olisi paljon helpompi vaan naksauttaa akun lämmitys päälle, jolloin voi vapaasti pysähtyä seuraavalle laturille. Ei silloin jaksa alkaa säätää navigaattoria, kun haluaisi vaan kurvata seuraavalle ABC:lle. Kia lataisi 10min lyhyen tauonkin aikana ihan siedettävän määrän kilsoja jos vaan akku olisi lämmin. Jos akku on kylmä, niin jollain 35-40kW teholla ei jaksa edes kytkeä laturipiuhaa kiinni noin lyhyen pitstopin ajaksi.

Ainakin tuolla Bjørnin käytössä olevalla softaversiolla Kia on aika toivoton auto talvella Lappiin ajettavaksi. Näinköhän Ioniq 5 kärsii samasta ongelmasta?


Eli about kaikki tuossa podcastissä on totta, jos Bjornikin toteaa asia(t). Ei kyllä vakuuta nämä Korealaisten tuotokset. Niin ja @Tege, ei ole :thumbsdown:

Eikös Bjorni todennut joskus Kia E-nirossakin olevan hiukan tuota Coldgatea eli luulisi että virheistä olisi jo jotain oppia otettu :rolleyes:
 
Tää akun lämmitys on kyllä sellainen no brainer juttu, että se todellakin pitäis saada aktivoitua itse milloin haluaa. Navin kautta jos onnistuu, niin parempi kuin ei mitään, mutta jos ei sieltäkään, niin kustaan käyttäjäkokemuksen päälle pahasti. BMS kyllä huolehtii siitä ettei tuosta muuta "haittaa" olisi kuin lisääntynyt virrankulutus, jos sen nyt vahingossa laittaisi päälle.
 
Tää akun lämmitys on kyllä sellainen no brainer juttu, että se todellakin pitäis saada aktivoitua itse milloin haluaa. Navin kautta jos onnistuu, niin parempi kuin ei mitään, mutta jos ei sieltäkään, niin kustaan käyttäjäkokemuksen päälle pahasti. BMS kyllä huolehtii siitä ettei tuosta muuta "haittaa" olisi kuin lisääntynyt virrankulutus, jos sen nyt vahingossa laittaisi päälle.
...mutta onneksi meillä on vaihtoehto ----> Nissan Leafin Rapidgate :lol::lol:
 
Ei hätää kyllä toi EV6 hoitaa rapidgatenki. ~200kW 60% varaukseen asti ja sitte ~66kW kun akunjäähdytys ei riitä pitämään akkua viileenä.
 
Eli about kaikki tuossa podcastissä on totta, jos Bjornikin toteaa asia(t). Ei kyllä vakuuta nämä Korealaisten tuotokset. Niin ja @Tege, ei ole :thumbsdown:

Eikös Bjorni todennut joskus Kia E-nirossakin olevan hiukan tuota Coldgatea eli luulisi että virheistä olisi jo jotain oppia otettu :rolleyes:
Ota olisi pelastanut. Nyt saat viedä auton päivitykseen jos tuleekaan.
 
Tuossa ilmeisesti ihan ok tilapäislatausjohto varalle? 169€.

 
Tuossa ilmeisesti ihan ok tilapäislatausjohto varalle? 169€.


Tuossa ei saa säädettyä latausvirtaa alle 10A:n. Vähän vastuuton tuote, koska tavallisesta sukorasiasta ei edes suositella otettavan yli 8A pidempiaikaisesti. Sopii varmaan, jos on pelkästään sellaisissa paikoissa käytössä, jossa 10A tai enemmän on ok, mutta kun puhe on tilapäislatauksesta, oletan että tarve olisi joskus käyttää jossain vieraassakin paikassa. Ainakin joidenkin vuokramökkien ehdoissa on, että maksimilatausvirta 8A. Suosittelisin jotain sellaista, jonka saa säädettyä 6A-16A ja varmuuden vuoksi vielä lämpötila-anturi pistokkeessa. Maksavat kyllä ainakin Suomesta ostettuna enemmän kuin tuo.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Eli Ioniq 5 ja EV6 ovat yhtä huonoja, jos autolla pitää ajaa pidempää siirtymää. Jännä juttu et vain Tesla tämän osaa ja muut rapidgatettaa, coldgatettaa tai evvk-gatettaa.
 
Voisiko olla jonkunnäköinen kompromissi 350kW lataustehon saavuttamiseksi? Tesloista ei moista tehoa saa irti.
Todennäköisesti kun pitää akku osata viilentää.
Oli Teslallakin ongelmia kun tuli viime talvena se octovalve. Veti myös akun liian kylmäksi ja tehot katos. Otana sitten säätivät kuntoon.

Jos nyt näyttää että 2022 EV6 saa ota tuen niin äkkiäkös ne korjailee softaa.
 
Voisiko olla jonkunnäköinen kompromissi 350kW lataustehon saavuttamiseksi? Tesloista ei moista tehoa saa irti.

Voi toki olla. Tosin jos tarkoituksena on ajaa reilua satasta maantietä/motaria sen parin akullisen verran ei se silti mieltä lämmitä, että EV6 ottaa Miin verran lataustehoa pikalaturin kautta. Toivottavasti EV6 sisarmallinsa kanssa saa OTA-tuen, niin saa tuon softankin sellaiseen kuntoon, ettei lapsuksia olisi.
 
Eli Ioniq 5 ja EV6 ovat yhtä huonoja, jos autolla pitää ajaa pidempää siirtymää. Jännä juttu et vain Tesla tämän osaa ja muut rapidgatettaa, coldgatettaa tai evvk-gatettaa.
Kohdasta 2:25 eteenpäin. Ei se nyt Teslallakaan kaikki ole kunnossa, kun ei ota latausta ollenkaan vastaan.

 
Tuossa ei saa säädettyä latausvirtaa alle 10A:n. Vähän vastuuton tuote, koska tavallisesta sukorasiasta ei edes suositella otettavan yli 8A pidempiaikaisesti. Sopii varmaan, jos on pelkästään sellaisissa paikoissa käytössä, jossa 10A tai enemmän on ok, mutta kun puhe on tilapäislatauksesta, oletan että tarve olisi joskus käyttää jossain vieraassakin paikassa. Ainakin joidenkin vuokramökkien ehdoissa on, että maksimilatausvirta 8A. Suosittelisin jotain sellaista, jonka saa säädettyä 6A-16A ja varmuuden vuoksi vielä lämpötila-anturi pistokkeessa. Maksavat kyllä ainakin Suomesta ostettuna enemmän kuin tuo.
6A-16A johto on ollutkin, mutta se meni auton mukana.

Tilasin tuon 10-16A suko johdon, mutta maksu ei mennyt vielä läpi. Täytyy kotona kokeilla tuohon 16A sukoon, että kestäisikö 10A jatkuvaa latausta. Jos ei kestä, niin sitten on tosiaan aika turha ostos.

Biltemasta ostin tuon pari vuotta sitten, mutta latasin muistaakseni vain 8A:
"Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A" 9.5€.
 
Tuossa ei saa säädettyä latausvirtaa alle 10A:n. Vähän vastuuton tuote, koska tavallisesta sukorasiasta ei edes suositella otettavan yli 8A pidempiaikaisesti. Sopii varmaan, jos on pelkästään sellaisissa paikoissa käytössä, jossa 10A tai enemmän on ok, mutta kun puhe on tilapäislatauksesta, oletan että tarve olisi joskus käyttää jossain vieraassakin paikassa. Ainakin joidenkin vuokramökkien ehdoissa on, että maksimilatausvirta 8A. Suosittelisin jotain sellaista, jonka saa säädettyä 6A-16A ja varmuuden vuoksi vielä lämpötila-anturi pistokkeessa. Maksavat kyllä ainakin Suomesta ostettuna enemmän kuin tuo.
Eikös latausvirran rajoittaminen kuitenkin yleensä ole auton päästä mahdollista? Ainakin BMW 330e:n mukana tullut latauslaite oli 10A, ja rajoitus alemmas sitten autosta.
 
Eikös latausvirran rajoittaminen kuitenkin yleensä ole auton päästä mahdollista? Ainakin BMW 330e:n mukana tullut latauslaite oli 10A, ja rajoitus alemmas sitten autosta.
Valitettavasti tuo ei ole itsestään selvyys.
Esim tulevassa Mustangissani sitä ei ole mutta onneksi Volkkarin laturin tehoa saa kuristettua :)
 
Jahas. Omalle kotikylälle oli ilmestynyt Rechargen (fortum) latauspiste jossa 225kw asema sekä 22kw asema.
Ovat kivasti hinnoitelleet tuon siten että jos auton latausnopeus on alle 100kw niin alkaa olemaan halvempaa ajaa bensalla.
0,50e/min on hinta tuossa 225kw asemassa.
Rechargella on nyt vähän sellainen kiireisten herrasmiesten latausverkosto. Ei tarvitse jonotella ilmaisilla Lidlin tai halvoilla ABC-Latauksen latureilla tuulipuku-kansan kanssa, Rechargen laturilla on taatusti vapaata. Latausverkoston kasvaessa vaihtoehdot lisääntyy ja voi valita säästääkö aikaa vai rahaa.
 

Tesla Bjørnillä on Kia EV6:sella napapiirille ajo youtubessa. Kia näyttäisi coldgatettavan pahasti pikkupakkasella / nollakelilläkin, koska lämpöpumppu imee akun kylmäksi ja mitään akun lämmitystä ei ole tarjolla ennen pikalaturille saapumista.

Tämä olisi helppo korjata softalla, mutta en pidättäisi hengitystä korealaisten softanjakelutaitojen suhteen. Miksi ihmeessä sähköautoissa ei ole yksinkertaista "käynnistä akun lämmitys" nappulaa GUI:ssa? Ei tarvita älyä / mitään muuta, voisi vain klikata 10-15min ennen laturille saapumista, että vähän lämpöä akkuun kiitos.

Tuollaisen manuaalisen lämmitysnapin lisäyksen ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä. Itse mietin sellaisen tuunausta Konaani, mutta ei nyt viitsisi alkaa sellaista säätämään näin takuun ollessa vielä voimassa... Ehkä parin vuoden päästä sitten.
 
Tuollaisen manuaalisen lämmitysnapin lisäyksen ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä. Itse mietin sellaisen tuunausta Konaani, mutta ei nyt viitsisi alkaa sellaista säätämään näin takuun ollessa vielä voimassa... Ehkä parin vuoden päästä sitten.

Tuollaisen kun tuunaa ja tulee joku tulipalo tms. niin vakuutusyhtiö nappaa heti kiinni jos sattuu moisesta tietämään. Ei varmaan kovin todennäköisstä kumpikaan tapahtuma mutta en kyllä uskaltaisi itse tuota tehdä.

Mutta ehdottomasti sellainen pitäisi olla jo tehtaalta lähdettäessä!
 
En tiedä meneekö aiheen vierestä, mutta sähköautoihin liittyy kun kerta niitä tarvitsisi latailla. Taloyhtiössämme kartoitettiin minkälaiset mahdollisuudet olisi toteuttaa latauspisteet, ja raportissa luki että ison urakan i (kaivetaan piha auki ja vedellään maahan hiukan paksumpaa kaapelia taloista autopaikoille) päätteeksi olisi mahdollisuus saada 3,6kW latausasemat, mutta erikseen maininta että tulevaisuudessa olisi mahdollisuus 11kW teholla lataus. Kuulostaa kovin pieneltä teholta, onko jotain 3,6 kW latausasemia edes järkeä asennuttaa. :hmm:

Sähkäriltä kyselin niin 22kW 11kW latauspisteen saisin asennettua etuoven eteen, mutta menee siis omasta pussista asennus tuolloin.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa, miten e-Tron 50 latautuu 1 * 8 A:lla tai supersukosta 1 * 16 A:lla talvella? Muuten tietenkin toimii, mutta millainen akunlämmitys siinä on? Kuinka paljon akunlämmitys vie tehoa/hidastaa latausta, ja voiko sen itse kytkeä helposti pois? Ilman akunlämmitystä 8 A:lla saisi noin 500 km/vk, kun lataa 12 h/vrk, ja 16 A:lla 1000 km/vk. Nuo riittäisivät, mutta akkulämmitin voi sotkea kuviot.

Tutun taloyhtiöön ei ainakaan lähiaikoina saa tehokkaampaa kuin 16 A. Autopaikkoja on 12 kpl, ja niille on 6 * 25 A sulakkeet, joten tuota 16:kaan ei voi luvata kuin kuudelle ensimmäiselle. Siinä tosin kestänee lähemmäs 10 vuotta ennenkuin seitsemäs hommaa ladattavan, ja sitten voivat alkaa harkita kuormanhallintaa ja muuta.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä meneekö aiheen vierestä, mutta sähköautoihin liittyy kun kerta niitä tarvitsisi latailla. Taloyhtiössämme kartoitettiin minkälaiset mahdollisuudet olisi toteuttaa latauspisteet, ja raportissa luki että ison urakan i (kaivetaan piha auki ja vedellään maahan hiukan paksumpaa kaapelia taloista autopaikoille) päätteeksi olisi mahdollisuus saada 3,6kW latausasemat, mutta erikseen maininta että tulevaisuudessa olisi mahdollisuus 11kW teholla lataus. Kuulostaa kovin pieneltä teholta, onko jotain 3,6 kW latausasemia edes järkeä asennuttaa. :hmm:

Sähkäriltä kyselin niin 22kW latauspisteen saisin asennettua etuoven eteen, mutta menee siis omasta pussista asennus tuolloin.

Tuolle löytyy oma aihe jossa varmasti löytyy tietoa enemmän, mutta lähtökohtaisesti eikai ole mitään järkeä pistää alle 11kw latauspisteitä tällä hetkellä.
 
Meillä taloyhtiössä huoneistokohtaisen autokatoksen sulake on 16A eli siihen saa tuommoisen 3,6kW:n aseman asennetettua helposti. Mutta jos haluais enemmän, niin pitäis laittaa kuormahallintaa jne, joten se jää asennuttamatta. Huoneistoille on 3x25A eli tuommoinen kuormahallinnallinen systeemi onnistuis, mutta taloyhtiön sähköliittymä 3x160A on se rajoittava tekijä, sillä tuollahan laskennallisesti yhtaikaisella käytöllä olisi huoenistokohtainen määrä n. 7,8kW eli periaatteessa jos jokainen nappaa kiukaan ja hellan päälle, niin mennään jo yli. Saatikka jos samalla lataillaan autojen akkuja jne.

Nämä tiedot siis taloyhtiöön kohdekartoituksen tehneen osapuolen kanssa käytyjen keskustelujen perusteella. Onneksi taloyhtiössä on pihejä eläkeläisiä, jotka tuntuu elävän pimeydessä eli eivät käytä edes perusvalaistusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 717
Viestejä
4 493 795
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom