Paljonkohan vie aikaa kun laitetaan pakkasta lisää se 25-30 astetta?
En osaa vastata tuohon, mutta -15 asteessa kesti viitisen minuuttia. Auto oli seissyt muutaman päivän kylmänä ulkona ja ilman piuhaa/esilämmitystä kännykällä, koska halusin testata ikkunoiden sulatusta lasivastuksilla.
Ensimmäisessä kuvassa auto on ollut minuutin käynnissä:
-halogeeniajovalo on tehnyt melkein pienen omenan kokoisen reiän
-tuulilasisuulakkeiden kohdalla on golf-pallon kokoisia reikiä
-tuulilasin vastukset eivät vielä ole saaneet mitään aikaan, kuten ei myöskään sivuikkunoiden suulakkeet
Toinen kuva on neljän minuutin kohdalla:
-halogeeniajovalo on tehnyt ison appelsiinin kokoisen reiän
-tuulilasi on lähes kokonaan jäätön ja märkä
-Sivuikkunoiden suulakkeet ovat tehneet lapsen pään kokoisen reiän. Reikä laajenee kiihtyvällä tahdilla, koska sisäilma on nyt lämmennyt. Joko pitäisi odottaa parisen minuuttia tai skrapata sivuikkunat auki ennen ajoa.
Tuo oli siis vain testitilanne. Normaalisti olisin laittanut auton lämpiämään kännykällä kotoa noin 10 min. ennen lähtöä. Tai sitten ajastanut lähtöajan, jos ei olisi yllätyslähtö.
Kivasti se pieni kabiini lämpenee, kun välitön yhteensä noin 5 kW tukankuivaaja + muut vastukset alkavat pukkaamaan lämpöä. Tuulilasi taitaa olla vain 300-400 W, mutta kun se vaikuttaa suoraan kohteeseen, niin teho riittää.
Kerran lähdin neljän vuorokauden ajamattomuuden jälkeen ajamaan lämmittämättömällä autolla pihalta. Taas testimielessä. Pakkasta oli 21-22 C. Pääsin viidessä minuutissa tien päälle. Oli luksusta, kun ei tuntunut vaihdelaatikon/automaattiaskin pakkaskankeutta. Iskarit olivat jäykät, mutta penkki lämmin, tuulilasi kirkas ja sula, ja suulakkeista tuli kuumaa. Suorituskyky oli noin 60 % normaalista, mutta sen huomasi vasta Länsiväylän ylämäkirampilla. Pienemmissä nopeuksissa eturenkaiden pito rajoitti.