Yleistä keskustelua sähköautoista

Teslabjörn selvitti miksi ioniq 5 / kia ev6 latausnopeudet tippuu rajusti joillain testaajilla - auton lämmönhallinta teho ei riitä yhtaikaa pitämään auton sisätilaa ja akkua oikeassa lämpötilassa. Eli jos sammuttaa auton ja poistuu paikalta latauksen ajaksi, latausteho on parempi kun lämmönhallinta voi keskittyä akun lämmittämiseen/jäähdyttämiseen - jos taas autoon odottelemaan lämmitys päällä, esim tehdäkseen youtubeen videota teslabjörnin tavoin, akku ylikuumenemisen estämiseksi latausnopeus laskee... Tämä siis ei ehkä ole niin suuri ongelma kuin Teslabjörnin 1000km challenge videoilla näkyy



Eli voin perua aiemmat puheeni EV6/Ioniqista. Tämähän on aika huippujuttu sikäli, että esim. itse en ole pikalatauksessa ikinä autossa, vaan jossain muualla (esim. siellä kuuluisassa huoltoaseman vessassa). Sinälläänhän tuo on täysin loogista, että priorisoidaan ihmisen mukavuutta. Kiva olla näissä väärässäkin joskus.
 
Ei tee kyllä. Ei tosin ole tehnyt mieli ikinä aikaisemminkaan. Olen tässä pelolla odotellut sähköauton hankkimisen jälkeen, että milloin se pakottava tarve Lappiin ajamiselle oikein realisoituu. Toivottavasti ei ikinä, mutta jätin kuitenkin polttomoottoriauton varuiksi toiseksi pihaan. Voi sitten lähteä sillä, kun se mystinen pakottava Lappiin ajamisen tarve vihdoin tulee.
Lapin matkailu on kuitenkin ihan voimissaan, vaikket sinä siellä koskaan kävisi. Moni suomalainen käy jopa vuosittain. Itse käyn 1-4 krt vuodessa (ajomatka noin 1050km kohteelle).
 
Ei kyllä tee mieli mennä sähköautolla talvella Lappiin kun luin päivän Hesarin jutun. Päälle vielä lapset takapenkillä ja täysi kuorma niin voin vaan kuvitella..

Onko 'päivän Hesarin' juttu se muutama päivä sitten julkaistu missä käytiin Nordkappissa ja jumituttiin Suomessa Pellon rikkinäiselle laturille? Pienellä esityöllä olisi selvinnyt, että älä yritäkään luottaa Pellon Virran laturin toimintaan. Sinänsä jutun varsinaisen sisällön osalta tilanne on myös ihan viime viikkoina huimasti parantunut kun Lappiin on noussut Rechargen suurteholatureita kuin sieniä sateella.
 
Lapin matkailu on kuitenkin ihan voimissaan, vaikket sinä siellä koskaan kävisi. Moni suomalainen käy jopa vuosittain.
Jos siellä riittävän usein omalla autolla pitää käydä, niin sitten sähköauto voi olla täysin väärä valinta.

Mä en vaan jaksa ymmärtää miksi tämä "vesi on märkää" tason toteamus nostetaan median ja foorumikeskustelijoiden toimesta kerta toisensa jälkeen tikun nokkaan ihmeteltäväksi.
 
Syys-lokakuun vaihteessa tuli tehtyä 3 viikkon lapinreissu helsingistä. 3400km ajoa. Sähköautolla. En haluaisi tehdä seuraavaa reissua millään muulla.
 
Onko 'päivän Hesarin' juttu se muutama päivä sitten julkaistu missä käytiin Nordkappissa ja jumituttiin Suomessa Pellon rikkinäiselle laturille? Pienellä esityöllä olisi selvinnyt, että älä yritäkään luottaa Pellon Virran laturin toimintaan. Sinänsä jutun varsinaisen sisällön osalta tilanne on myös ihan viime viikkoina huimasti parantunut kun Lappiin on noussut Rechargen suurteholatureita kuin sieniä sateella.

Siinä mielessä juttu oli jopa poikkeuksellisen asiantuntevasti tehty että olivat etukäteen soittaneet Virralle ja varmistaneet että toimiihan Pellon laturi, mutta eihän tuollaiseen silti voi luottaa. Kaikki tarpeelliset tagit oli myös hommattu etukäteen, mikä on harvinaista autotoimittajille. Se oli toki pitkä miinus että ei kerrottu parantuneesta laturitilanteesta ja kommentointikin taisi olla pois käytöstä eli todella monelle lukijalle jäi väärä käsitys nykytilanteesta.
 
Kokeileppa samaa sesongin aikana niin palataan asiaan :cigarbeye:

Viime pääsiäisen aikaan jotkut ihan asiakseen seurasivat ongelmalliseksi arveltuja paikkoja, mutta mitään merkittäviä jonoja ei vielä syntynyt. Kyllähän niitä varmaan vielä joskus tulee, kuten maaimalla on nähty, mutta vielä ei ole se aika Suomessa.
 
Saa nähdä, millainen sirkus siitä tulee, kun taksit alkaa siirtyä sähköön. Nyt on siis nimittäin ainakin pääkaupunkiseudulla muutettu käytäntöjä siten, että taksin ei ole pakko odotella kyytiä tolpalla, jos lähellä on latauspaikka. Saattaa olla, että jonkun verran muita käyttäjiä hiertää, kun rivi takseja istuu latauspaikalla. Pahoittelut jo etukäteen.

Toivottavasti noita latausasemia saadaan nopeasti varsinaisten taksiasemien kylkeen.
 
Jaaha onpa hyvä ettei tarvii huolehtia aiheesta! Varmaan ne jutut syyslomien aikaan esim. Vierumäen Superchargerien yli tunnin jonoista oli tuulesta temmattuja :hmm:

"Ei se kato haittaa jos joskus joutuu odottamaan" ja muut sähköautoilun parhaat. Varsinkin Teslakultin jäsenillä on hieman erilainen näkemys tällaisiin asioihin, kuin ihmisillä jotka ovat tottuneet vaan ajamaan autoilla. Omien kokemusten mukaan tuo laturi-infra on mennyt tässä parissa vuodessa todella paljon parempaan suuntaan ihan yleiselläkin tasolla Suomessa. Toki mitään Norjan tapaistahan ei täällä vielä ole eikä ole tulossakaan pitkään aikaan, mutta sanoisin jopa olevani yllättynyt kuinka nopeasti Suomen jälkeenjääneisyydessä tämäkin asia etenee. Vieläkin se ainoa nega tule siitä, että pitää erikseen ottaa selvää mikä laturi toimii, mikä ei toimi, millä on mikäkin palaute jne. Norjassa Teslalla ajaessa ei tätä ongelmaa ollut olemassakaan, vaan riitti että antoi mennä ja pysähtyi kun siltä tuntui.

Itselleni jäänyt muutenkin positiivinen kuva Model S:n reaalikantamasta ja soveltuvuudesta pidemmille matkoille. Jostain syystä vaan samaa fiilistä ei ole vieläkään tullut muista merkeistä, koska päällimmäinen tunne on aina se kompromissin fiilis. Toivottavasti tulisi tuo Cupra Born pian koeajoon, niin josko siitä saisi kivan ykkössähkärin.
 
Varsinkin Teslakultin jäsenillä on hieman erilainen näkemys tällaisiin asioihin, kuin ihmisillä jotka ovat tottuneet vaan ajamaan autoilla.

Toi nyt on melkoinen aivopieru. Mulla on sähköauto joka aamu tankki täynnä pihassa. Normikäytössä (noin 98% ajasta) mun ei tarvitse KOSKAAN käydä tankkaamassa. Ei tarvitse suunnitella aikatauluja sen perusteella että pitää käydä myös tankilla. Ei tarvitse ikinä poiketa reitiltä sen takia että autoa pitää tankata. Tässähän tottuuu vaan ajamaan autolla.

Tietenkään kaikilla ei ole tuohon mahdollisuutta ainakaan vielä, mutta miksi pitäisi olla? Teknologia on vielä kuitenkin uusi ja sen lanseeraus kaikille vie aikaa. Tai mikä se tulevaisuuden voimanlähden nyt onkaan, onko sähkö ainoa vai onko niitä muitakin eri käyttötarkoituksiin?
 
Viimeksi muokattu:
Toi nyt on melkoinen aivopieru. Mulla on sähköauto joka aamu tankki täynnä pihassa. Normikäytössä mun ei tarvitse KOSKAAN käydä tankkaamassa. Ei tarvitse suunnitella aikatauluja sen perusteella että pitää käydä myös tankilla. Ei tarvitse ikinä poiketa reitiltä sen takia että autoa pitää tankata. Tässähän tottuuu vaan ajamaan autolla.

Olet oikeassa ja niin teen itsekin. Tämä on vain havainto tästä sähköautoilusta, kun tulee myös välillä liikuttua sellaisiakin matkasiivuja, joissa se yksi akullinen ei riitä ajosuoritteeseen. Meillä nyt muutenkin perusajot on jotain alle 50km per päivä ja siihen pääsee jo ladattavalla plugarillakin, mutta toisinaan tulee myös näitä siirtymiä joissa täytyy päästä se reilu 400-600km kertalaakista päivässä (eli yksi lataustauko *yleensä* riittää (ja ei, plugari saattaa olla esim. toisen perheenjäsenen käytössä jolloin se ei ole vaihtoehtoi)). Tällöin esim. Superchargereilla kulutettu odotusaika on suoraan poissa siitä ajamisesta vs. että Norjan tyyliin tulet, tuikkaat auton kiinni, odotat vähän aikaa ja matka jatkuu. Model S on kuitenkin siitä kiva, että sen matkakulutus on kohtuupientä, ajo on vaivatonta ja se vaan toimii. Itse jos menen pikalaturille on tarkoitus vain ladata auto, eikä odotella tuntia siinä ja samalla kuunnella jotain Helly Hansenin takissa puhisevaa keski-ikää lähestyvää kaveria, joka samaan syssyyn haukkuu about jokaisen eri merkillä ajavan kuskin. :smile:
 
Toi nyt on melkoinen aivopieru. Mulla on sähköauto joka aamu tankki täynnä pihassa. Normikäytössä (noin 98% ajasta) mun ei tarvitse KOSKAAN käydä tankkaamassa. Ei tarvitse suunnitella aikatauluja sen perusteella että pitää käydä myös tankilla.

Toki näin kotona, mutta käänteisesti matkalla (tosin en muista ikinä miettineeni aikatauluja että kävisin tankilla, mutta jos nyt joku stressaa sellaisia). Ei polttomoottoriautolla koskaan tarvinnut aikatauluja miettiä jotta saa tankin täyteen, mutta reitit ja aikataulut pitää sovittaa sähköautolla ajaessa. Ja sen lisäksi siellä kuuluisassa Lapissa saa stressata onko edes laturia missä ladata.

Eipä tosin kummallakaan ole jäänyt reissuja tekemättä tuollaisista syistä.
 
Mitä tuohon Lapissa reissaamiseen tulee, niin itse suunniteltiin vaimon kanssa niin että jos nyt tulee himoa sinne lähteä, niin otetaan sitten autojuna tai vaihtoehtoisesti vuokrataan joku auto. Tai lainaan vanhempien dinolimua hörppivää autoa, ja vastaavasti saavat ajella sitten sähköllä sen aikaa. Ei edes ajateltu, että lähdetään Lappiin sähköautolla.
 
Mitä tuohon Lapissa reissaamiseen tulee, niin itse suunniteltiin vaimon kanssa niin että jos nyt tulee himoa sinne lähteä, niin otetaan sitten autojuna tai vaihtoehtoisesti vuokrataan joku auto. Tai lainaan vanhempien dinolimua hörppivää autoa, ja vastaavasti saavat ajella sitten sähköllä sen aikaa. Ei edes ajateltu, että lähdetään Lappiin sähköautolla.

Suurin ongelma tuossa suunnitelmassa on, ettei se sähköautolla sitä junan reittiä ole ongelma (siinä kyllä riittää latureita), vaan sen jälkeen kun junamatka loppuisi.
 
Suurin ongelma tuossa suunnitelmassa on, ettei se sähköautolla sitä junan reittiä ole ongelma (siinä kyllä riittää latureita), vaan sen jälkeen kun junamatka loppuisi.

Aivan, hyvä pointti. Oma käsitys Lapista rajoittui pohdiskelussani Rovaniemeen asti. Vaikka näemmä Kolariinkin vielä pääsee. Autojuna ei siis poista ongelmaa jos haluaa Kolaria/Kemijärveä kauheasti pidemmälle mennä.
 
Keskustelussa viitattiin nimenomaan lapissa matkaamiseen, siihen liittyviin haasteisiin. Sitten tulet tänne selvittämään, kuinka et itse KOSKAAN tarvitse ladata autoasi tien päällä. Kiitos kuitenkin tämän arvokkaan tiedon jakamisesta.

Ei viitattu. Viitattiin kyllä lomakauteen ja vierumäen SC:iin. Jos alat kritisoimaan niin laita argumentit oikein.
 
Lapissa on latureita oikein hyvin ja koko ajan tulee lisää. Tossa loppusyksystä ainakin tuntui kerran viikossa aukeavan joku uusi recharge HPC. Ainoa haastavampi alue taitaa olla itälappi ja sielläkin tilanne paranee koko ajan. Jos vedetään raja vaikka enontekiö-sodankylä linjalle niin sen länsipuolella ei ole ongelmaa. Paitsi jos on erityisen pienellä akulla varustettu auto talvella.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä, millainen sirkus siitä tulee, kun taksit alkaa siirtyä sähköön. Nyt on siis nimittäin ainakin pääkaupunkiseudulla muutettu käytäntöjä siten, että taksin ei ole pakko odotella kyytiä tolpalla, jos lähellä on latauspaikka. Saattaa olla, että jonkun verran muita käyttäjiä hiertää, kun rivi takseja istuu latauspaikalla. Pahoittelut jo etukäteen.

Toivottavasti noita latausasemia saadaan nopeasti varsinaisten taksiasemien kylkeen.
Keskustelin Tesla-taksikuskin kanssa ja hänen mukaansa yksi vuoro menee lataamatta, kahden vuoron päivissä sitten 1-2 latausta per päivä. Pk-seudulla on jo melkein 200 pikalaturia, ja koko ajan tulee lisää, joten joku 200-300 sähkötaksia mahtuu ennenkuin ne pahemmin kuormittaa latausverkostoa. Ainoat näkemäni valitukset taksien käyttämistä julkisista latauspisteistä liittyy ilmaisiin Lidl:in latureihin. Monelle näkyy olevan punainen vaate jos joku istuu autossaan Lidlin laturilla, kun ne on tarkoitettu lataukseen kaupassa käynnin ajaksi.

edit: mielestäni tähdellisempi murhe olisi saada taksikuskeille yön yli lataus mahdolliseksi
 
Ja jos lataavat kotona niin miten verovähennykset?
No kun jokaisessa vähääkään järkevässä latausvehkeessä on jo valmiina kWh-mittari, niin ei liene mahdotonta firman hyvittää toteutuneita kuluja. En ihan ymmärrä missä kohtaa tässä se ongelma olisi.
 
No kun jokaisessa vähääkään järkevässä latausvehkeessä on jo valmiina kWh-mittari, niin ei liene mahdotonta firman hyvittää toteutuneita kuluja. En ihan ymmärrä missä kohtaa tässä se ongelma olisi.
Lähinnä voi tulla haasteita jos taloudessa on myös toinen sähköauto/pluggari.

Sama koskee kai vapaan autoedun lataamista kotona.
 
Lähinnä voi tulla haasteita jos taloudessa on myös toinen sähköauto/pluggari.

Sama koskee kai vapaan autoedun lataamista kotona.
Esimerkiksi Charge Ampsin Halossa on tägien käyttö mahdollista eli erottelukin onnistuu. Tai pistää kaksi latauslaitetta. Rahan menoahan tuollainen erotteluvaatimus tietysti aina tietää, mutta jos tarve on iso, niin ei mitenkään mahdotonta.
 
Luulen että se nykyisen on taksijärjestelmän pienempiä ongelmia: Taksiliitto ärähtää: Rikollisille ei pidä myöntää taksiliikennelupaa – "Käykö taas niin, että päättäjät antavat tilanteen jatkua?"

Mun puolesta saavat Lidlissä ladata niin paljon kuin haluavat. Ei kaikesta pidä vetää hernettä nenään.
Eikö se nyt ole Lidlin eikä yhteiskunnan asia kuka heidän pisteillä saa ladata.

edit. Lähinnä sääliksi käy noita ilmaislaturilla istuvia ja leffaa/kirjaa ihmetteleviä.

edit2. Joskus voisi oikeastaan jonkun croissantin ostaa kauppareissulla ja käydä lahjoittamassa. Ettei nyt nälkään kuole kun sähköön ole edes varaa.
 
Luulen että se nykyisen on taksijärjestelmän pienempiä ongelmia: Taksiliitto ärähtää: Rikollisille ei pidä myöntää taksiliikennelupaa – "Käykö taas niin, että päättäjät antavat tilanteen jatkua?"

Mun puolesta saavat Lidlissä ladata niin paljon kuin haluavat. Ei kaikesta pidä vetää hernettä nenään.
Joo ei se isoimpia ongelmia toki ole. Ja eiköhän niitä latureita saada varsinaisesti takseillekin pystytettyä, kun sähköistyminen silläkin alalla tässä vuoden parin sisällä ottaa harppauksia eteenpäin.

Kerran pari päivässä kun saa pirssin jollain pikalaturilla ladattua, niin pitäisi riittää kahteen vuoroon.
 
Enää Kemijärvi ja Inari/Ivalo tarvitsee pikalaturit niin suomen latausverkosto on "valmis". Ruuhkaviikonloppujen ulkopuolella mihin vaan Suomeen pääsee kätevästi. Hesarin Lapinmatka kirjoitettiin kreivin aikaan, käy tosi vaikeaksi kirjoittaa enää vastaavia kauhutarinoita. Toisaalta valituksen määrä on aina vakio, eli yhä pienemmistä asioista latausverkostonkin osalta keksitään valitettavaa...
 
Jos liitytte facessa "Latausverkosto nyt" ryhmään ja lueskelette hiljaa illan menneitä ja seurailette kuukausien vieriessä niin huomaatte hyvin nopeasti kuinka raaka tahti noiden latausasemien syntymisessä on.

Ei täällä tule olemaan niin kovaa sähköautomyyntiä, että muutamaa pistemäistä ongelmakohtaa lomien menopaluu liikenteen lukuunottamatta tulisi pitkän matkan kulkijoille ongelmia.
 
Ei täällä tule olemaan niin kovaa sähköautomyyntiä, että muutamaa pistemäistä ongelmakohtaa lomien menopaluu liikenteen lukuunottamatta tulisi pitkän matkan kulkijoille ongelmia.

Jos luit sen Hesarin artikkelin ongelma oli myös siinä että niitä latausasemia oli paljon rikki ja osa ehjistäkin alkoi toimimaan vasta aspa puhelun ja tappelun jälkeen. Ja mistään ei näe luotettavasti mitkä toimivat. Yksi jopa lukitsi käyttäjän johdon. Hinnatkin sitä luokkaa että diesel tulee halvemmaksi ja jokaisessa eri maksusysteemi (tähän se kuva sähköautoilijan avaimenperästä jossa on kasa tageja).

Kuluttajissa tuo aiheuttaa varmasti turhautumista, ei siinä paljon parin tonnin hankintatuet lämmitä kun akku tyhjänä tappelee laturilla. Toki niistä seteleistä voi tehdä nuotion ja lämmitellä käsiä.
 
Jos luit sen Hesarin artikkelin ongelma oli myös siinä että niitä latausasemia oli paljon rikki ja osa ehjistäkin alkoi toimimaan vasta aspa puhelun ja tappelun jälkeen. Ja mistään ei näe luotettavasti mitkä toimivat. Yksi jopa lukitsi käyttäjän johdon. Hinnatkin sitä luokkaa että diesel tulee halvemmaksi ja jokaisessa eri maksusysteemi (tähän se kuva sähköautoilijan avaimenperästä jossa on kasa tageja).

Kuluttajissa tuo aiheuttaa varmasti turhautumista, ei siinä paljon parin tonnin hankintatuet lämmitä kun akku tyhjänä tappelee laturilla. Toki niistä seteleistä voi tehdä nuotion ja lämmitellä käsiä.
Oispa pakotettu rajapinta mistä saisi luettua tiedon.
 
Hinnatkin sitä luokkaa että diesel tulee halvemmaksi ja jokaisessa eri maksusysteemi (tähän se kuva sähköautoilijan avaimenperästä jossa on kasa tageja).

Tuskin on niin kallista, ainakaan jos käyttää oikeaa maksuvälinettä eikä ns. roamingia. Monimutkaista on, myönnän toki sen. Ja vaikka pikalaturit ovat kalliimpia kuin normisähkö niin suurimmalle osalle sähköautoilijoita sillä ei ole merkitystä koska 95% sähköstä ladataan kotona. Sitten on ne kenelle sillä on merkitystä, joiden pitää arvioida tarkkaan onko sähköauto sitten fiksu valinta ollenkaan.
 
Jos luit sen Hesarin artikkelin ongelma oli myös siinä että niitä latausasemia oli paljon rikki ja osa ehjistäkin alkoi toimimaan vasta aspa puhelun ja tappelun jälkeen. Ja mistään ei näe luotettavasti mitkä toimivat.

En nyt jaksa lukea artikkelia, mutta mä olen nähnyt luotettavasti joka kerta mitkä laturit on ylhäällä ja mitkä alhaalla. Kertaakaan ei ole tarvinnut rikkinäiselle mennä, ja vain yhden kerran kohdelaturi on ollut alhaalla. Sekin näkyi appista etukäteen. Silloin mentiin muualle.
 
Ja vaikka pikalaturit ovat kalliimpia kuin normisähkö niin suurimmalle osalle sähköautoilijoita sillä ei ole merkitystä koska 95% sähköstä ladataan kotona.

Niin tässä oli kyse Lapin matkailusta. Ei jokaisella hyvätuloisella io-tekkiläiselläkään ole kelohonkamökkiä joka tunturilla jossa voi ladata:cool:
 
Niin tässä oli kyse Lapin matkailusta. Ei jokaisella hyvätuloisella io-tekkiläiselläkään ole kelohonkamökkiä joka tunturilla jossa voi ladata:cool:

Totta. Mutta miten se muuttaa mun kirjoittamaa? Suurimmalle osalle sähköautoilijoista tarve ladata lapissa on niin vähäinen että sen hinta ei ole merkityksellinen kun katsoo vaikkapa vuosikustannuksia. Esimerkki elävästä elämästä: 3 viikon lapinreissu, 3400km. Latauskustannukset 120€.

Niitä mökkejä voi myös vuokrata. Sellaisiakin joissa saa ladata samaan hintaan.
 
Lataukseen liittyen pitää uutena sähköautoilijana sanoa että noita kauppojen ja ostoskeskuksien latauspisteitä saa välillä etsiä aivan liian kauan. Vaimo etti ikuisuudelta tuntuneen ajan Kupittaan Citymarketissa, ja kun vihdoin löysi niin se pikalaturi olikin rikki. Huomasi vasta 30min myöhemmin. Sen lisäksi juuri eilen kirosin Ratinan kauppakeskuksessa että missäköhän täällä on laturit. No en löytänyt, ja vaikka olisinkin löytänyt niin ei mitään hajua mikä tagi siihen olisi tarvittu.

Salapoliisityötä joutuu välillä tekemään hiukan liikaa. Noh, josko se tästä ajan myötä, ainakin kun oppii ne "vakiopaikat".
 
Lataukseen liittyen pitää uutena sähköautoilijana sanoa että noita kauppojen ja ostoskeskuksien latauspisteitä saa välillä etsiä aivan liian kauan. Vaimo etti ikuisuudelta tuntuneen ajan Kupittaan Citymarketissa, ja kun vihdoin löysi niin se pikalaturi olikin rikki. Huomasi vasta 30min myöhemmin. Sen lisäksi juuri eilen kirosin Ratinan kauppakeskuksessa että missäköhän täällä on laturit. No en löytänyt, ja vaikka olisinkin löytänyt niin ei mitään hajua mikä tagi siihen olisi tarvittu.

Salapoliisityötä joutuu välillä tekemään hiukan liikaa. Noh, josko se tästä ajan myötä, ainakin kun oppii ne "vakiopaikat".
Juu osassa on kyllä kätketty niin hyvin että joutuu oikeasti etsimään. Esimerkkinä Jumbon parkihalli. Luulisi että fiksuja paikkoja olisi mutta laturit on laitettu hallin perälle ei mitenkään loogisesti vaan jouduin ajelemaan hallia ympäri että löysin laturit. Samoin laturi mitä yritys mainostaa voikin olla "toisen" yrityksen halliksi mieltämässäsi hallissa jossain nurkassa. Lisäksi osa kartoilla näkyvistä ovatkin ilman mitään lisämainintaa jonkin kiinteistön omissa parkkihalleissa joihin ulkopuolisilla ei ole pääsyä.
 
Kotona lataaminen on kyllä tällä hetkellä täysin hyvätuloisten omakotitaloasujien harrastus.

Nyt oli niin syväluotaava ja perusteltu väittämä ettei tohon pysty mitään enää sanomaan. Fakta mikä fakta.

Paitsi että toi on aivan täyttä paskapuhetta, monessa kerrostalon parkkihallissa on latausmahdollisuus. Monessa rivitalossa on latausmahdollisuus. Moni omakotitalo keskusten ulkopuolella maksaa vähemmän kuin yksiö vantaalla.
 
Lataukseen liittyen pitää uutena sähköautoilijana sanoa että noita kauppojen ja ostoskeskuksien latauspisteitä saa välillä etsiä aivan liian kauan. Vaimo etti ikuisuudelta tuntuneen ajan Kupittaan Citymarketissa, ja kun vihdoin löysi niin se pikalaturi olikin rikki. Huomasi vasta 30min myöhemmin. Sen lisäksi juuri eilen kirosin Ratinan kauppakeskuksessa että missäköhän täällä on laturit. No en löytänyt, ja vaikka olisinkin löytänyt niin ei mitään hajua mikä tagi siihen olisi tarvittu.

Salapoliisityötä joutuu välillä tekemään hiukan liikaa. Noh, josko se tästä ajan myötä, ainakin kun oppii ne "vakiopaikat".

Saman huomannut, kyllä kestää etsiä varsinkin jos parkkihallissa on vähänkään täydempää, niin niitä vihreitä värejä ei juurikaan huomaa. Tässä jokin aika sitten en löytänyt Koskikeskuksesta kuin pari hassua Type 2-laturia joista toiseen ei millään olisi edes mahtunut ajamaan, niin ahdas väylä sinne oli. En tiedä missä se pikalatauspiste sitten oikein edes olisi ollut.

Ratinassa ne paikat on ihan loogiset, ne on siinä Lidlin ja Clas Ohlsonin puoleisten hissien vieressä molemmissa kerroksissa, lähellä invapaikkoja. Yleensä juuri sähköliitäntöjen vetämisen vuoksi ne löytyy ulkoseiniltä tai sitten juuri hissien läheltä. On kyllä onnetonta että Ratinaan tarvii oman matkalaturin, kauppakeskus on kuitenkin suunniteltu sellaiseen aikaan että sähköautoilu ei ollut enää mitään harvojen hupia.
 
Nyt oli niin syväluotaava ja perusteltu väittämä ettei tohon pysty mitään enää sanomaan. Fakta mikä fakta.

Paitsi että toi on aivan täyttä paskapuhetta, monessa kerrostalon parkkihallissa on latausmahdollisuus. Monessa rivitalossa on latausmahdollisuus. Moni omakotitalo keskusten ulkopuolella maksaa vähemmän kuin yksiö vantaalla.
Monessa, ei kaikissa. Esim omassa taloyhtiössä tuntuu olevan oikein sähköautoviha meneillään ja syyttelyä että talon kahta sähköautoa lataillaan tolpista. Ei ole halukkuutta asentaa edes pariin tolppaan mittareita yms. Eli omat lataukset tapahtuvat aina esim Prisman parkkihallissa tms.
 
Isoilla vuokranantajilla voi olla hyvääkin palvelua tässä, eli tiettyä kuukausimaksua vastaan saat hankittua latausmahdollisuuden. Asentajat tulee ja asentaa latausmahdollisuuden, ja infra kehittyy huoneisto kerrallaan.

Mutta tästä kannattaa enempi keskustella sille soveltuvassa keskustelussa täällä: Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä
 
En nyt jaksa lukea artikkelia, mutta mä olen nähnyt luotettavasti joka kerta mitkä laturit on ylhäällä ja mitkä alhaalla. Kertaakaan ei ole tarvinnut rikkinäiselle mennä, ja vain yhden kerran kohdelaturi on ollut alhaalla. Sekin näkyi appista etukäteen. Silloin mentiin muualle.

Jos ymmärsin oikein, HS:n jutussa käytettiin ainoastaa Volvon navia latausten suunnitteluun. Varmaan tavoitetilanne olisi, että ei sen enempää tarvitsisi tehdä, mutta käytännössä kyllä vielä nykyään minimissään sen verran kannattaa nähdä vaivaa, että katsoo seuraavan latauspaikan omasta sovelluksesta että se toimii ja ehkä vähän vinkkiä onko kyseinen paikka useinkin varattuna. Samalla näkee hintatiedotkin, jos ei halua liikoja maksaa reissusta, kuten HS teki.

Kyllähän kaiken pitäisi olla helpompaa ja sujua automaattisesti ja varmasti. Mutta kun itsellä on kokemusta sähköautoilusta muun muassa sinne Nordkappiin, niin pitää sitä vähän ihmetellä miten yhdellä matkalla on onnistuttu löytämään niin monta ongelmaa. Tosin samalla voi vähän naureskella itsekseen, että vielä elo-syyskuun vaihteessa tuolla HS:n toimittajalla olisi todennäköisesti ollut hyvin pahasti sormi suussa heti ensimmäisellä Norjan puolen latauspisteellä ja suurimmalla todennäköisyydellä matka olisi katkennut siihen.
 
Monessa, ei kaikissa. Esim omassa taloyhtiössä tuntuu olevan oikein sähköautoviha meneillään ja syyttelyä että talon kahta sähköautoa lataillaan tolpista. Ei ole halukkuutta asentaa edes pariin tolppaan mittareita yms. Eli omat lataukset tapahtuvat aina esim Prisman parkkihallissa tms.
Joo eihän se tilanne yhdessä yössä muutu. Mutta kuitenkin jo 44% taloyhtiöistä aikoo ne latauspisteet tehdä lähivuosina.


Toinen paikka päästä lataamaan on sitten työpaikan parkkipaikalla. Työpaikkojenkin parkkipaikoilla on yleensä lohkolämmittimien tolpatkin, niin kyllä niille latauspisteetkin järjestyy. Painetta tuo myös erilaiset ekosertifikaatit (BREEAM yms) jotka antaa pisteitä työntekijöille tarjottavista latauspisteistä, pyöräparkeista yms.

edit: Nyrkkisääntö: Mitä hitaammin ladataan, sen halvempaa lataus on sekä laitteiden, että sähköverkon kannalta. Siksi kannattaa panostaa hidaslataukseen siellä missä autot on muutenkin parkissa - kotona, töissä.
 
Toinen paikka päästä lataamaan on sitten työpaikan parkkipaikalla. Työpaikkojenkin parkkipaikoilla on yleensä lohkolämmittimien tolpatkin, niin kyllä niille latauspisteetkin järjestyy. Painetta tuo myös erilaiset ekosertifikaatit (BREEAM yms) jotka antaa pisteitä työntekijöille tarjottavista latauspisteistä, pyöräparkeista yms.
Työpaikkalataus vähän selainnut, mutta nyt kai ns suositeltavan puolella.

En tiedä onko tilasto miten nuo lämmitystolpat löytyy, teollisissa työpaikoissa varmaan yleisiä, "toimisto" paikoissa kirjavampaa, ja myös niitä halleja, joissa lämmitys ei niin itsestään selvää ja ei ole lainkaan itsestään selvää että työntaja on sen parkkipaikan järjestänyt. Sitten se nippu joilla ei ole vaki paikkaa, saati vaki ruutua. Mukaanlukien liityntäpysäköinnit.

Lataushybridi käytössä paljon oleellisempaa että se lataaminen onnistuu kummassakin päässä.

Sähköautolla oleellista että jommassa kummassa päässä, mielummin kotona, jos siellä ei onnistunu, niin hyvin oleellsita että työpaikalla.

Sitten se peruslataamisen kustannus, se on se mikä kuitenkin vaikuttaa siihen sähköauton kannattavuuteen. Se pitää voida myös ennustaa , jos tänään maksaa alle 20senttiä, niin mitäs sitten jos maksaakin 50 senttiä. Voi myös tulla kiinteitä kustannuksia.
 
Monessa, ei kaikissa. Esim omassa taloyhtiössä tuntuu olevan oikein sähköautoviha meneillään ja syyttelyä että talon kahta sähköautoa lataillaan tolpista. Ei ole halukkuutta asentaa edes pariin tolppaan mittareita yms. Eli omat lataukset tapahtuvat aina esim Prisman parkkihallissa tms.
Kai sähköautoilijat selvittivät asiaa ennen kuin alettiin vaan "latailemaan tolpista"?
Jos ilman mitään lupia lataillaan autoja niin en ihmettele jos joku vetää herneen nenään.
Esim. Meillä rivitaloyhtiössä saisi luvan 8A lataukseen tolpasta, itse pitää kustantaa kwh mittari ja maksaa kulutettu sähkö taloyhtiölle.
Selvitin tämän vaikka en omista sähköautoa, tietää sitten jos sähköautoon vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Edit. Toki rasian joutuu myös vaihtamaan "kestävämpään" malliin joka kestää jatkuvaa 8A virtaa, ei siis riitä pelkkä mittari.
 
Kai sähköautoilijat selvittivät asiaa ennen kuin alettiin vaan "latailemaan tolpista"?
Jos ilman mitään lupia lataillaan autoja niin en ihmettele jos joku vetää herneen nenään.
Esim. Meillä rivitaloyhtiössä saisi luvan 8A lataukseen tolpasta, itse pitää kustantaa kwh mittari ja maksaa kulutettu sähkö taloyhtiölle.
Selvitin tämän vaikka en omista sähköautoa, tietää sitten jos sähköautoon vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Edit. Toki rasian joutuu myös vaihtamaan "kestävämpään" malliin joka kestää jatkuvaa 8A virtaa, ei siis riitä pelkkä mittari.
Itsellä auto on lämmityksessä... Ei latauksessa. Ja siitä jo sota ja useita valituksia vaikka isännöitsijän kanssa sovittu sekä hallitukselle infottu että sopimuspykälien mukaan saan näin tehdä. Älä hyppää johtopäätöksiin. Ja mitä tolpan sulakkeisiin tulee niin kestää kyllä teoriassa 16A koska itsellä on yksi tolppa jossa kaksi rasiaa 16A sulakkeen takana ja käytän vain toista.
 
Itsellä auto on lämmityksessä... Ei latauksessa. Ja siitä jo sota ja useita valituksia vaikka isännöitsijän kanssa sovittu sekä hallitukselle infottu että sopimuspykälien mukaan saan näin tehdä. Älä hyppää johtopäätöksiin. Ja mitä tolpan sulakkeisiin tulee niin kestää kyllä teoriassa 16A koska itsellä on yksi tolppa jossa kaksi rasiaa 16A sulakkeen takana ja käytän vain toista.
Mikä pykälä tuo on?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 711
Viestejä
4 493 051
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom