Sähköautolla -20 pakkasessa 1 400 km yhteen menoon
Laitatko Leivon Arinarievän kauppakassitilaukseen, pyysin vaimolta keskiviikkona.
Aamulehden sää-sivulla koko Suomi loisti viikonlopuksi sinisenpurppuraa. Pohjoisessa laskee alle -20° C ja eteläänkin ennustaa miinus kymmentä.
Vihdoinkin voisi testata miten sähköautolla pystyy etenemään kipakassa pakkaskelissä hyödyntäen HPC latureita. HPC-termillä tarkoitetaan suurteholatureita, joilla sähköauton lataaminen on nopeaa. Ainakin lämpimällä kesäkelillä, mutta entä kovassa pakkasessa? Sitä halusin selvittää.
Pyysin ja sain litteran lauantaiksi, en kuitenkaan vastikkeetta. Illalla pitää sitten lämmittää, pyysi vaimo virne huulilla. Kuusamoon ennustetut alle 20 pakkaset naulitsivat kääntöpisteen, virne aikataulun. Aamulla on lähdettävä, jos mielii illaksi takaisin Tampereelle.
Omaat eväät, tarvittaessa syön ajaessa. Säädettävä reisituki on mukava, mutta se rako istuintyynyyn on aikuisten kaulalappu. Sieltä näkee, mitä autossa on syöty. Siksi Arinarievä, ei murustele nivusiin. Viinirypäleitä ja valmiiksi kuorittuja mandariineja. Helppoa rautaperse-evästä.
Kuusamo siis kääntöpiste, mennessä Kuopion ja paluu Oulun kautta. Kuusamoon saakka pystyy nyt etenemään vitostietä HPC latureihin tukeutuen. Yhtä juhlaa, ounastelen.
Suurin pelkoni on, että testi lässähtää liian lämpimään säähän. Ettei ennuste pidä paikkansa. Oriveden jälkeen lämpömittari näyttää -16. Jes, huoli on turha. Kun Pirkanmaalla -16, täytyy pohjoisempana olla vielä kylmempää. Ajotietokone näyttää, että akulla pääsisi lataamatta Kuopioon, 2% olisi perillä. Päätän kuitenkin ottaa Jyväskylästä välilatauksen. Vähäinen liikenne sallii hyvän keskinopeuden ilman pelkoa rekkaruuhkista, enkä halua joutua himmaamaan akun loppumisen pelossa. 9 minuutin lataus Tourulan HPC:lla.
Kellonviisarit on pystysuorassa, kun saavun Kuopion Matkuksen McDonaldsin HPC laturille. Oma alaviisari haluaa tyhjentyä. Mäkki mainostaa kolmen euron El Macoa, mutta ei päästä sisälle. Signeeraan valkean lumihangen sähkökaapin kupeessa. Vedän vetskarin, ettei pakkanen ala vaivata. En halua sen vaivaavan tällä reissulla. Eikä tunnu vaivaavan Audi E-tron 55 SB:kään, joka on tämän reissun testijuhta. 35 minuutin aikana lataan akun 12-90% keskiteholla 114kW.
Sukevan Linnaportti aukeaa latauksen aikana. Käytän aseman fasiliteettejä hyväksi. Rekkamiehen pastilli ei olisi tervetullut. 2,60€ maksaa takeway kahvi. Myös lataus sujui moitteetta. Pastillit tyhjempänä mutta 38 kWh täydempänä jätämme Sukevan.
Sori Kajaani, Suomussalmi on perjantain jälkeen sähköautoilijan vitostien vakiopysäkki. Nyt täytämme molemmat, minä Arinarievää, e-tron Kempoweria. Upea on uusi neljän laturin rivi Jalonniemessä. 116 kW on latauksen keskiteho. E-tron ottaa kesäkelillä kyllä enemmän, mutta kun huomioi pakkasen, täytyy olla tyytyväinen.
Seuraan autoon hankitulla OBDelevenillä tabletista akun lämpötilan kehitystä. Näyttää siltä, että latauksissa akun lämpö nousee 20-30 asteen nurkille, mutta ajossa lämpö tippuu noin +5°C lukemaan. sama toistuu jokaisella lataus-ajo syklillä. Jälkianalyysi excelissä vahvistaa havainnon.
Reitti jatkuu Kuusamon Citymarketin laturin kautta Oulun Kaakkurin McDonaldsille. Latauksissa eikä matkanteossa ei ole ongelmia. Mutta huomaan, että -20 pakkasessa kyllä lataustehot pienemmät kuin kesällä. Kaivan syyskuussa +9 asteessa tehdyn saman matkan tiedot. Nyt -20 asteessa HPC latausten keskiteho jää 105 kW:iin, kun +9 asteessa e-tronin keskiteho 112 kW.
Syyskuussa Oulu – Jyväskylä 325 km meni ilman välilatauksia. Nyt ei. Kaakkurista lähdön jälkeen seuraan auton näyttöä, joka kertoo akun riittävyyden. Ennuste 0%, eli akku voisi juuri ja juuri riittää. Tämä ennuste-%:n seuranta on tärkein lukema jota pitää seurata, jos akun riittävyys on hilkulla. Auton nvaigaattori siis laskee ennusteen akun varauksesta seuraavalle latauspaikalle, ja ilmoittaa sen %-lukemana näytössä. Jos lukema reilusti yli nollan, virta riittää, mutta jos lukema tippuu miinukselle, virta ei riitä. Nopeutta alentamalla prosenttiennuste kasvaa, sillä auton kulutus laskee. Matkalla auton nopeutta säätelemällä pystyy helposti laskemaan kulutusta ja siis vastaavasti pidentämään toimintamatkaa. Helppoa. Mutta nyt en halua himmailla. Lämmitysvelvollisuus kutsuu kotona. Niinpä otan 9 minuutin välilatauksen 50kW:n laturilta Kärsämäellä. Ja sitten tulee reissun eka ihmetys. Kun Kärsämäen jälkeen olen reippaahkolla vauhdilla edennyt muutaman kilometrin, tippuu akun %-ennuste uudelleen nollaan. Mitä ihmettä, mihin hukkui ladatut 7 kWh? Jää mysteeriksi. Pakko ladata Pihtiputaan K-marketilla 50kW:n laturista 6 minuuttia.
Tällä päästään Jyväskylän Palokan HPC laturille. Prosenttilukeman lisäksi seuraan latauspaikkaa lähestyttäessä vapaiden laturien tilannetta. Latausoperaattorien sovellukset näyttävät reaaliajassa onko laturit varattuja vai vapaita. Pysähdynkö siis Palokan K-lataukseen, vai jatkanko Tourulan mäkin HPC laturille. Palokan 200kW on vapaana, siis sinne.
Soitan kotiin, saan kuulla, että myös pitsaa olisi tarjolla. Muistan, että kalalaatikossa on kaksi karhua. Kymmeneltä perillä, annan ennusteen.
Reissun avainluvut tiivistettynä; ajomatka noin 1400 km, kokonaisaika 19:30h, josta lataustaukoihin 3:30h. Keskikulutus oli 27,8 kWh/100km (latauksista laskettuna 30,2kWh/100km. Lataustauoilla pidin lämmityksen päällä, tämä merkittävin tekijä kulutuseroon). Euroina 7,8€/100km, keskimäärin 26snt/kWh. Lisää tietoja kuvateksteissä.
Tässä vaiheessa täytyy kehua matkakumppania. E-tron on todella mukava matka-auto. Hiljainen, ei luikertele polanteissa, vakaata menoa ollut koko matkan. Ja penkki, lähes 20h yhteen menoon, eikä mistään kolota tai puuduta. Olo on virkeä. Ehkä jaksan vielä lämmittää.
Pitsan jälkeen vaimo huikkaa makkarista, ettenkö aiokaan lämmittää. Heps meinas ihan unohtua. Haen heti puukellarista sylillisen klapeja. Takkatulen loimua ei mikään voita pakkasiltoina.