Yleistä keskustelua sähköautoista

Mikä pykälä tuo on?
Taloyhtiön kanssa solmittu sopimus tolppa/autopaikan käytöstä. Sopimuksessa lukee että saat lämmittää moottoria ja sisätiloja (amppeerimäärä ei määritelty) ja imuroida autoa tai suorittaa muita lyhytkestoisia töitä autolle (ei korjaustoimenpiteitä) tolpan sähköä käyttäen.
 
Taloyhtiön kanssa solmittu sopimus tolppa/autopaikan käytöstä. Sopimuksessa lukee että saat lämmittää moottoria ja sisätiloja (amppeerimäärä ei määritelty) ja imuroida autoa tai suorittaa muita lyhytkestoisia töitä autolle (ei korjaustoimenpiteitä) tolpan sähköä käyttäen.
Aah. Meillä ei kait erillistä ole. Ainoastaan sallitaan talvikaudella auton lämmitys. Ehkä voisi kysyä.
 
Meillä lataillaan jo toista vuotta lämmitys tolpasta plugaria. Maksetaan ekstra vitonen kuussa vastiketta kunnes yhtiö saa päätettyä minkä sortin tolppia voi vaihtaa tilalle.
 
Meillä lataillaan jo toista vuotta lämmitys tolpasta plugaria. Maksetaan ekstra vitonen kuussa vastiketta kunnes yhtiö saa päätettyä minkä sortin tolppia voi vaihtaa tilalle.
Joo kun onnistuisi täälläkin mutta veikkaan että tällä erää turha edes kysellä kun asenteet on mitä on. Tuo mielikuva noista on niin mallia haista paska ja vaan autoista jotain ymmärtävät tajuavat edes jokseenkin mistä on edes kyse kun selitän että lämmitän sähköautoa...
 
Missäs HS lehdessä tästä kohutusta Lapin reissusta oli juttua?:rolleyes:

Sain eilen iloisen uutisen koskien Mach-e tilaustani, nimittäin näillä näkymin saisin auton JO 2 viikon päästä eli ei se sirupula niin paha ollutkaan Fordilla mitä maailmalla on annettu ymmärtää. Tällä hetkellä enää talvirenkaiden vanteissa on toimitusvaikeuksia :D Kyseessä siis Ford Mustang Mach-e AWD 75kwh musta kaikilla herkuilla pl. pano(d)raama katto :):thumbsup: Jännän äärellä ollaan :p
 
Missäs HS lehdessä tästä kohutusta Lapin reissusta oli juttua?:rolleyes:

Sain eilen iloisen uutisen koskien Mach-e tilaustani, nimittäin näillä näkymin saisin auton JO 2 viikon päästä eli ei se sirupula niin paha ollutkaan Fordilla mitä maailmalla on annettu ymmärtää. Tällä hetkellä enää talvirenkaiden vanteissa on toimitusvaikeuksia :D Kyseessä siis Ford Mustang Mach-e AWD 75kwh musta kaikilla herkuilla pl. pano(d)raama katto :):thumbsup: Jännän äärellä ollaan :p
 
Joo kun onnistuisi täälläkin mutta veikkaan että tällä erää turha edes kysellä kun asenteet on mitä on. Tuo mielikuva noista on niin mallia haista paska ja vaan autoista jotain ymmärtävät tajuavat edes jokseenkin mistä on edes kyse kun selitän että lämmitän sähköautoa...
Pitää vielä sen verran kysyä, että mitä tarkoitat kun sanot että "asenteet on mitä on"?
Näin sivusta lukijana en yhtään ihmettele että sinulla on ongelmia taloyhtiön kanssa jos ulosantisi on noin ehdoton.
Ps. Kannatan autokannan sähköistymistä.
 
Pitää vielä sen verran kysyä, että mitä tarkoitat kun sanot että "asenteet on mitä on"?
Näin sivusta lukijana en yhtään ihmettele että sinulla on ongelmia taloyhtiön kanssa jos ulosantisi on noin ehdoton.
Ps. Kannatan autokannan sähköistymistä.
Eh... "hyvä" taloyhtiö jossa väki vaihtunut vanhoista nuoriin ja hallituksen touhu vähän hakusessa, uusi isännöitsijä joka ei tunne taloa, lisää siihen kaksi pahinta kerrostalokyylää mitä olen ikinä tavannut ja tadaa.
 
Joo kun onnistuisi täälläkin mutta veikkaan että tällä erää turha edes kysellä kun asenteet on mitä on. Tuo mielikuva noista on niin mallia haista paska ja vaan autoista jotain ymmärtävät tajuavat edes jokseenkin mistä on edes kyse kun selitän että lämmitän sähköautoa...
Vähän jäi sama mielikuva mikä Jonazalle.

Rivien välistä tulkattuna, lämmität sähköautoa tolpasta. Se ei selvinnut lämmitätkö sitä jollain defan lämppärinjohdalla ja sisällä pöhisee sisätilan lämmitin. Nokassa sitten se lämmärrin johdon liitin, mistä sitten irto johto siiten autopaikan pistorasiaan.

Sinulla on tuohon oikein erikseen lupa ja taloyhtiö on tietoinen asiasta, ja joidenkin naapurien kanssa kyse on väärinkäsityksestä, kerrtoi että ovat tehneet jotain valituksia. Väärin käsitykset on ymmärettäviä, ei siitä kannta itseensä ottaa.

Jos taasen normi latausjohdololla "lämmität" auto, niin se onkin hankalampi juttu, toki jos se on se normi lämmitys tolppa jolla saa sään mukaan puolesta tunnista useampaan lämmitystä, tai vanha parituntia kerran vuorokaudessa. Niin ongelma lähinnä se miltä se näyttää muille osakkaille päällepäin, eikä siinä isoa väliä lataako vai lämittää. Jolloin sähköautoilla vähän isompi vuokra, laskee siis sen mukaan että hyötyä ja kulutusta ympärivuoden (eli saisi ladata muutaman tunnin päivässä)

Toki latauspisteet "pitää" hankkia, mutta tuo siirtymäajaksi. Latausasemien rakentaminen on oma juttunsa ja riippuu taloyhtiöstä.


Kananttaa pitää mielessä että se latausmahdollisuus on kustannus, ja vaikka ei olisi mitään diesel änkyröitä, niin siitä kustannuksesta voi olla hyvin erilaisia käsityksiä ja ne joilla jotain tiedon muruja niin voi perustua yksittäis tapauksiin, tai täysin virheellisiin lähteisiin.

Jos tasapuolisesta kohtelusta huolissaan olevan osakas on siinä käsityksessä että siinä kerta tankkauksella tankataan 20-70kw/h ja luottamuksen olet hänen silmissä menettänyt, niin siinä vähän joutuu tekemään töitä että luottamus palaa.



Jos olet omalla kustannuksella valmis rakentaan, niin ei sekään hallituksella ihan omin päin helppo päätös ole, josta seuraa se että joutuvat käyttään asiantuntijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siis tästä on siis tullut taloyhtiössä kunnon haloo kun ei ole tietoa tai se on väärää. Yrittänyt selittää auki ja kaikki kenelle olen jutellut ovat ymmärtäneet mutta ne pari kyylää jotka provosoivat muita mukaan aiheuttavat ongelmaa. Itse olen kuitenkin paikoin yli kohteliaasti yrittänyt selvitellä ja selittää. Kai se pitäisi lähetellä vihaisia s-posteja ja huutaa puhelimessa että ymmärrettäisiin.
 
Ei siis tästä on siis tullut taloyhtiössä kunnon haloo kun ei ole tietoa tai se on väärää. Yrittänyt selittää auki ja kaikki kenelle olen jutellut ovat ymmärtäneet mutta ne pari kyylää jotka provosoivat muita mukaan aiheuttavat ongelmaa. Itse olen kuitenkin paikoin yli kohteliaasti yrittänyt selvitellä ja selittää. Kai se pitäisi lähetellä vihaisia s-posteja ja huutaa puhelimessa että ymmärrettäisiin.

Ripusta latausjohtoon lappu, jossa lukee auton olevan lämmityksessä, ei latauksessa. Simppeliä
 
Ripusta latausjohtoon lappu, jossa lukee auton olevan lämmityksessä, ei latauksessa. Simppeliä
Liian epäluuloisia :D. Yhden kommentti oli ettei uskonut ennen kuin näytin että vaikka laturissa palaa valo, se ei tarkoita ettei auto lataa. Heidän silmissään laturi+valo=lataus päällä.

EDIT: Pakko muuten sanoa että vituttaa että ei ole lämmitettävää tuulilasia. Auto kyllä lämpenee nopeasti yms mutta se että odottelet ikuisuuden että jää sulaa tuulilasilta kun lämmitettävän tuulilasin kanssa se oli mallia skrapaa sivulasit ja tuulilasi oli täysin sula. Nyt pistät auton lämpenemään ja odottelet ja odottelet. Eihän tuo ehkä kellon mukaan toivoton aika ole, mutta varsin ärsyttävä kiireessä. Toki, se on sanottava että en ole kyllä periaatteesta vielä jääskrapaan koskenut tänä talvena :D. Aikomuksena kokeilla josko selviäisi talvikauden yli ilman. Jos selviää niin annan tuon tuulilasin hitaan sulamisen anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liian epäluuloisia :D. Yhden kommentti oli ettei uskonut ennen kuin näytin että vaikka laturissa palaa valo, se ei tarkoita ettei auto lataa. Heidän silmissään laturi+valo=lataus päällä.

EDIT: Pakko muuten sanoa että vituttaa että ei ole lämmitettävää tuulilasia. Auto kyllä lämpenee nopeasti yms mutta se että odottelet ikuisuuden että jää sulaa tuulilasilta kun lämmitettävän tuulilasin kanssa se oli mallia skrapaa sivulasit ja tuulilasi oli täysin sula. Nyt pistät auton lämpenemään ja odottelet ja odottelet. Eihän tuo ehkä kellon mukaan toivoton aika ole, mutta varsin ärsyttävä kiireessä. Toki, se on sanottava että en ole kyllä periaatteesta vielä jääskrapaan koskenut tänä talvena :D. Aikomuksena kokeilla josko selviäisi talvikauden yli ilman. Jos selviää niin annan tuon tuulilasin hitaan sulamisen anteeksi.
Ite taas vähän surkuttelen että e-Ponissa tuo tuulilasi lämmitys on pakollinen varuste. Jotenkin se vaan häiritsee silmää tai sitten en vaan yksinkertaisesti ole tottunut. Saas nähä millasta sen kanssa eläminen on :)
 
Ite taas vähän surkuttelen että e-Ponissa tuo tuulilasi lämmitys on pakollinen varuste. Jotenkin se vaan häiritsee silmää tai sitten en vaan yksinkertaisesti ole tottunut. Saas nähä millasta sen kanssa eläminen on

Ekan kerran jälkeen kun tulee alijäähtynyttä vettä niin palvot sitä. Ainoa mikä toimii siinä kelissä, piti ainakin Evoquessa ikkunan paljaana siinä missä Teslassa saa lähinnä tihrustaa ja toivoa että edessä on tie.
 
Ite taas vähän surkuttelen että e-Ponissa tuo tuulilasi lämmitys on pakollinen varuste. Jotenkin se vaan häiritsee silmää tai sitten en vaan yksinkertaisesti ole tottunut. Saas nähä millasta sen kanssa eläminen on :)
Siihen tottuu todella helposti/nopeasti. Juu näkee tietyissä tilanteissa esim pysähdyksissä ollessa kun aurinko paistaa tms. Mutta muuten sitä ei edes huomioi. Kun kerran totut siihen, ihmettelet miten helvetissä olet "pärjännyt" ilman :D.
 
Siihen tottuu todella helposti/nopeasti. Juu näkee tietyissä tilanteissa esim pysähdyksissä ollessa kun aurinko paistaa tms. Mutta muuten sitä ei edes huomioi. Kun kerran totut siihen, ihmettelet miten helvetissä olet "pärjännyt" ilman :D.
Joo katsotaan sitä sitten, ehkä... Näillä näkymin viikolla 49 saisin auton :thumbsup:
 
Joo katsotaan sitä sitten, ehkä... Näillä näkymin viikolla 49 saisin auton :thumbsup:
Itse kävin ponin koeistumassa kun olisi saanut todnäk fiksuun hintaan mutta jotenkin se laivamaisuus häiritsi ja jotenkin se ohjaamo ei tuntunut kovin modernilta omaan silmään. Juu oli sitä ja tätä mutta ei jäänyt sellainen kotoisa fiilis. Kuitenkin Fordeja ollut ennen Teslaa viimeiset kolme uutta autoa (harrasteita yms ei lasketa tässä) ja esim Fiesta oli kotoisa mutta yhtäkkiä kun hinta pomppasi rajusti niin tuntui että ei saanut enää niin rahoille vastinetta. Mutta mielipiteitä on monia ja toinen arvostaa toista asiaa, toinen toista.
 
Itse kävin ponin koeistumassa kun olisi saanut todnäk fiksuun hintaan mutta jotenkin se laivamaisuus häiritsi ja jotenkin se ohjaamo ei tuntunut kovin modernilta omaan silmään. Juu oli sitä ja tätä mutta ei jäänyt sellainen kotoisa fiilis. Kuitenkin Fordeja ollut ennen Teslaa viimeiset kolme uutta autoa (harrasteita yms ei lasketa tässä) ja esim Fiesta oli kotoisa mutta yhtäkkiä kun hinta pomppasi rajusti niin tuntui että ei saanut enää niin rahoille vastinetta. Mutta mielipiteitä on monia ja toinen arvostaa toista asiaa, toinen toista.
Mielipiteitä tosiaan, itelle toi käytännöllisyys oli yksi asia Ponissa ylitse Teslan eli parempi lastattavuus koska ns hatcback vs sedan ja sitten tykkään kuitenkin enemmän siitä että nopeusmittari muiden tietojen kera löytyy naaman edestä eikä ison näytön yläkulmasta. Joo vois tottuu mut ei kiitos. Tähän saa myös jälkikäteenkin hommattua peräkoukun jos sellaista halajaapi tulevaisuudessa. Nää on näitä. Oli se M3 silti hyvä vaihtoehto, melkein jopa kallistuin siihen :thumbsup:
 
Mielipiteitä tosiaan, itelle toi käytännöllisyys oli yksi asia Ponissa ylitse Teslan eli parempi lastattavuus koska ns hatcback vs sedan ja sitten tykkään kuitenkin enemmän siitä että nopeusmittari muiden tietojen kera löytyy naaman edestä eikä ison näytön yläkulmasta. Joo vois tottuu mut ei kiitos. Tähän saa myös jälkikäteenkin hommattua peräkoukun jos sellaista halajaapi tulevaisuudessa. Nää on näitä. Oli se M3 silti hyvä vaihtoehto, melkein jopa kallistuin siihen :thumbsup:
Juu jos olisi tarve jatkuvasti roudata isompaa kamaa olisi M3 karsiutunut samantien. Kontti on käytännössä hyödytön. Syvä mutta matala ja mitään et saa luukusta sisään. Ja itselle tehomalleihin tottuneena iso iso asia oli se että suorituskykyä oli tosiaan parempi saada 60ke edestä. Tähän mennessä tyytyväinen kaikkeen muuhun kuin pariin typerään talvikäyttöä hankaloittavaan kukkaseen (kahvat, karmittomat lasit, hidas tuulilasin sulatus) ja rengaskulutus kun laitat tehoa tiehen. Jos runttaa menemään niin oikei tunnet miten renkaan kulutuspinta kutistuu :D. Paino+teho=kulutuspinta katoaa maagisesti.
 
Juu jos olisi tarve jatkuvasti roudata isompaa kamaa olisi M3 karsiutunut samantien. Kontti on käytännössä hyödytön. Syvä mutta matala ja mitään et saa luukusta sisään. Ja itselle tehomalleihin tottuneena iso iso asia oli se että suorituskykyä oli tosiaan parempi saada 60ke edestä. Tähän mennessä tyytyväinen kaikkeen muuhun kuin pariin typerään talvikäyttöä hankaloittavaan kukkaseen (kahvat, karmittomat lasit, hidas tuulilasin sulatus) ja rengaskulutus kun laitat tehoa tiehen. Jos runttaa menemään niin oikei tunnet miten renkaan kulutuspinta kutistuu :D. Paino+teho=kulutuspinta katoaa maagisesti.
Ite en tarvitse sitten taas älyttömiä tehoja koska sähköauto on jo lähtökohtaisesti melko ripeä ja kiva ajaa. Sama juttu oikeastaan range. Oli joko rwd isol akul tai awd pienemmällä ja kallistuin awd:hen, jo senkin takia koska rwd ei saanut tiettyjä varusteita edes rahalla. Kaksi asiaa mitkä pitää olla sähköautossa, frunk ja nelikko :thumbsup: ;) Mut Ponista lisää kun sen aika tulee :)
 
Ite en tarvitse sitten taas älyttömiä tehoja koska sähköauto on jo lähtökohtaisesti melko ripeä ja kiva ajaa. Sama juttu oikeastaan range. Oli joko rwd isol akul tai awd pienemmällä ja kallistuin awd:hen, jo senkin takia koska rwd ei saanut tiettyjä varusteita edes rahalla. Kaksi asiaa mitkä pitää olla sähköautossa, frunk ja nelikko :thumbsup: ;) Mut Ponista lisää kun sen aika tulee :)
Juu ehdottomasti käyttökokemuksia. Koeajo on aina koeajo vaikka viikonlopunkin ajaisi. Arkiajossa ne oudot jutut vasta huomaa.

Mitä sähkön vaatimuksiin tulee niin kumpikaan ei mahdu listalleni :D. Nelikko toki bonus mutta mielummin esim Mustangin tapauksessa olisin ottanut ei SUV Mustangin jossa moottorin tilalla olisi ollut rehellisesti akkua tms. Kunnon huligaanimobiili olisi ollut paikallaan järkevään hintaan. Eipä vaan ole oikein markkinoita koska kovin monessa kohdemaassa ei ole Suomen autoveroja. Ja mielummin pidemmän rangen sporttinen takaveto kuin pienemmän rangen nelikko. Jos saisin option käyttää etumoottorin vievän tilan akkujen tai moottorin toimesta todnäk valitsisiin aina lisäakuston. Vaan on tuo M3 Performancen teho naurattanut varsin moneen kertaan kun on vertaillut hintoja kilpailijoihin. Juu moni kevyt sporttimalli katoaisi tiukalla mutkapätkällä horisonttiin mutta nopeammalla pätkällä olisi kyllä monella urheiluautollakin tekemistä saada kippo karistettua puskurista.
 
Näin jälkeenpäin kyllä kaipaisi koukkua omaan Model 3P:n. Harmi kun ei vaan saa. Saksassa varmaan saa kun siellä saa jopa S:n?
 
Liian epäluuloisia :D. Yhden kommentti oli ettei uskonut ennen kuin näytin että vaikka laturissa palaa valo, se ei tarkoita ettei auto lataa. Heidän silmissään laturi+valo=lataus päällä.
Jos ja kun lämmität auton latausjohdolla ja latausvalo palaa, niin saa siinä kyllä olla uskottava myyntimies että selittää että tässä vain lämmitellään.

Jos normi pistorasiasta lämmitellään, niin voisiko lähestyä asiaa niin päin että vaikka ladatessa virtaa (rahaa) menee vähemmän kuin polttiksen lohkolämmitin + sisätilalämmitin yhdistelmällä. (oletus että 8A rajoitus)

Jos niissä lämmitystolpissa on se parintunnin max rajoitus, tai modernimpi sään mukaan mukautuva, niin et pystyisi edes lataan enempää.

Jos teillä jatkuvavirtainen pistorasia, niin luottamus on kerättävä jotekin muuten, kuin öykkäröimällä, esim kytkemällä se johto vain sen lämmityksen ajaksi.
 
Jos ja kun lämmität auton latausjohdolla ja latausvalo palaa, niin saa siinä kyllä olla uskottava myyntimies että selittää että tässä vain lämmitellään.

Yleensähän se ei missään autossa ole edes mahdollista. Minkälaisella asetusjumpalla teslan semmoiseen tilaan saa ja millä teholla se sitten lämmittää?
 
Jos ja kun lämmität auton latausjohdolla ja latausvalo palaa, niin saa siinä kyllä olla uskottava myyntimies että selittää että tässä vain lämmitellään.

Jos normi pistorasiasta lämmitellään, niin voisiko lähestyä asiaa niin päin että vaikka ladatessa virtaa (rahaa) menee vähemmän kuin polttiksen lohkolämmitin + sisätilalämmitin yhdistelmällä. (oletus että 8A rajoitus)

Jos niissä lämmitystolpissa on se parintunnin max rajoitus, tai modernimpi sään mukaan mukautuva, niin et pystyisi edes lataan enempää.

Jos teillä jatkuvavirtainen pistorasia, niin luottamus on kerättävä jotekin muuten, kuin öykkäröimällä, esim kytkemällä se johto vain sen lämmityksen ajaksi.
2h kello ja selitetty jo että imee vähemmän virtaa kuin jotkut aiemmat. Ei kelpaa jengille koska ei missään autossa kuulema ole niin tehokkaita lämppäreitä :D. Just tuossa toissapäivänä kysyin työkaverilta paljon diesel Honda imee virtaa tolpasta ja sehän imi kuulema yli 3000w eli enemmän kuin oma joka vetää kilsoja pois autolta esilämmityksen aikana latauksen sijaan.

Ja ei, en herää 2h ennen töihin lähtöä laittamaan pistoketta tolppaan :D

Ja yksi keino on ihan vain kytkeä lataus pois päältä, toinen ajoittaa lataus sellaiseen aikaan ettet yleisesti ole edes kotona eli kellonajat rajaavat latauksen ja ampeerit se tuntuu muistavan jollain perusteella. En tiedä onko lokaatiopohjainen vai mikä mutta aina uudelleen tolppaan lyödessä muistaa virtarajat mitkä olen asettanut.
 
Yleensähän se ei missään autossa ole edes mahdollista. Minkälaisella asetusjumpalla teslan semmoiseen tilaan saa ja millä teholla se sitten lämmittää?
Tuo ”lämmitys” tarkoittaa ihan vaan lataamista. Siinä samalla sitten kun lataa niin BMS pitää akusta huolta ja lämmittää sitä.
 
2h kello ja selitetty jo että imee vähemmän virtaa kuin jotkut aiemmat. Ei kelpaa jengille koska ei missään autossa kuulema ole niin tehokkaita lämppäreitä :D. Just tuossa toissapäivänä kysyin työkaverilta paljon diesel Honda imee virtaa tolpasta ja sehän imi kuulema yli 3000w eli enemmän kuin oma joka vetää kilsoja pois autolta esilämmityksen aikana latauksen sijaan.
Yleinen määräys paljonko normi töpselista saa ladata + sen oman auton prujuista kopio paljonko ottaa eninstään virtaa normipistorasiasta . Siinä samalla kun kutsunut kahvitteleen, tai koajolle.

Sitten jos on nurkkiin jäänyt vanha defa, tai defan esite, + joku perinteinen lohkolämmitin esite.

Koeajolla käynti voisi olla hyvä vaihtoehto jos poikkeisi matkalla lohkolämmitin asennus firmassa, joka tuntee myös sähkärit. (ensin käynyt selvittää, autosähköfirma voi olla ihan sähköautovastaista väkeä ja ihan perus asiat pielessä).

Jos teillä oli se 2h kello, niin se selkeä ja jos 16A pistorasiat, niin lyhyt versio, tämä vie ladatessa puolet siitä mitä saa ottaa, jälkimmäiselle pitää olla toki uskottava todistus.


Sori, olet varmaan kaikkes yrittänyt, mutta niin uskomattomiin vääriin faktoihin törmännyt joiden jälkeen purkaminen voi olla vaikeaa, helpottaa jos saisi jotekin kaivettua mistä väärinkäsityksen on lähtöisin, voi olla vaikka jonkin lehden mielipide kirjoitus, joka sitten muuttunut matkalla lehdestä luotetuksi faktaksi, jota vielä ruokkii esim jutut nopeista pikalatureista, josta saa tunnissa se mitä kesäsunnolla menee vuodessa.

Tsemppia projektiin.
 
Yleinen määräys paljonko normi töpselista saa ladata + sen oman auton prujuista kopio paljonko ottaa eninstään virtaa normipistorasiasta . Siinä samalla kun kutsunut kahvitteleen, tai koajolle.

Sitten jos on nurkkiin jäänyt vanha defa, tai defan esite, + joku perinteinen lohkolämmitin esite.

Koeajolla käynti voisi olla hyvä vaihtoehto jos poikkeisi matkalla lohkolämmitin asennus firmassa, joka tuntee myös sähkärit. (ensin käynyt selvittää, autosähköfirma voi olla ihan sähköautovastaista väkeä ja ihan perus asiat pielessä).

Jos teillä oli se 2h kello, niin se selkeä ja jos 16A pistorasiat, niin lyhyt versio, tämä vie ladatessa puolet siitä mitä saa ottaa, jälkimmäiselle pitää olla toki uskottava todistus.


Sori, olet varmaan kaikkes yrittänyt, mutta niin uskomattomiin vääriin faktoihin törmännyt joiden jälkeen purkaminen voi olla vaikeaa, helpottaa jos saisi jotekin kaivettua mistä väärinkäsityksen on lähtöisin, voi olla vaikka jonkin lehden mielipide kirjoitus, joka sitten muuttunut matkalla lehdestä luotetuksi faktaksi, jota vielä ruokkii esim jutut nopeista pikalatureista, josta saa tunnissa se mitä kesäsunnolla menee vuodessa.

Tsemppia projektiin.
Rehellisesti, niin haista paska kuin tilanne onkin, kehtaan väittää että auton merkillä on osittain aika isosti väliä. Löin pariksi päiväksi sentry moden päälle kun aloin lämmittämään autoa ja oli kyllä tutkijaa, autoon kurkkijaa, kehujaa, vittuilijaa että jopa sitä ollaan yhtäkkiä rikkaita jne jne. Tuntuu ettei tajuta yhtään minkä hintainen joku naapurin BMW tai Mersu on vs oma Tesla. Se BMW/Mersu saattaa olla kymppitonneja tai jopa reilusti yli hintaa omaava mutta imago muuttaa kaiken. Jos ei mitään muuta hyvää tuosta saamattomastia isännöitsijästä ole sanottavaa (ei huomioi tai tee mitään ongelmien korjaamiseksi eikä tunne taloa) niin tiesi sen verran että itse lainasi oma-aloitteisesti tuota sopimusta että saan lämmittää autoa muuten ladata ja että vaikka sulakkeet kestäisivät niin olisi hyvä ns hyvien tapojen mukaan rajoittaa virta 8A ettei tule niin nillitystä. Varsin moneen on jelppinyt tuo että olen naamatusten pysäyttänyt ja selittänyt että valituksia on tullut (ja juu tiedän keneltä mutta eivät kummasti tunnusta mitään) ja kertonut miten auto toimii että voivat kertoa muille että kyse on vain lämmityksestä ja etteivät sähköautot ole mitään hv hirviöitä ja monella asenne on muuttunut mutta kuten perinteistä... Ne pahimmat yksilöt kuuluvat kovimmin ja muut ovat hiljaa.

Ja tosiaan iso osa asenteesta johtuu todnäk auton merkistä, eli perisuomalainen kateus aka ei tajuta että per kk kustannukset ovat halvemmat kuin mitä Fiesta ST:llä olivat koska kilsoja tulee sen verran että tuo 98:n tankkaaminen tuli varsin kalliiksi kun sitä paloi se 7.5l/100km ja tuo entinen hallituksen jäsen joka lataili hybridiään tolpasta ja jäi siitä kiinni ja tunnusti.

@Tege eipä paljoa tule kilometrejä "ladatessa" kun asetan esilämmityksen. Tuo "lataus" lähinnä minimoi kilometrien menetyksen koska käyttää mahd. paljon tolpan sähköä akkujen ja auton lämmitykseen vs ihan vain akun varassa ollessa. Ja tosiaan voin katkoa tuon lataamisen ettei ota virtaa ennen kuin auto itse toteaa että lämpötila x, auton on määrä olla lämmin aikaan y, aloitan lämmityksen aikana e ja tadaa. Auto ei lataa vaan alkaa imeä virtaa vasta kun lämmityksen tarve alkaa että ehtii lämpimäksi halutuksi kellonajaksi.
 
2h kello ja selitetty jo että imee vähemmän virtaa kuin jotkut aiemmat. Ei kelpaa jengille koska ei missään autossa kuulema ole niin tehokkaita lämppäreitä :D.

Turha niille on selitellä, ei ne ymmärrä/halua ymmärtää kun päähänpinttymät on sen verran syvällä. Oma auto ottaa hidaslaturista 16A superchukosta ~1800W koska se on laturista rajoitettu max 8A, edellinen auto otti normaalista 16A tolpasta 2h ajastimella sähköwebastolla ~ 2500W. Ihan turha tuota oli yrittää kammeta kenenkään päähän, helpommalla pääsi asentamalla sopiva tolppa ja kW -mittari. Siitä huolimatta epäilijöitä riittää vaikka kaikki on taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän luvilla tehtyä, eikä kukaan muu siitä maksanut/maksa kuin minä itse. Kyllä tämä Suomalainen naapurikateus on ihan omaa luokkaansa, kun ei se perustu edes mihinkään rahaan välttämättä, vaan siihen että joku haluaa/pystyy/kehtaa olla vähän aikaansa edellä.
 
Turha niille on selitellä, ei ne ymmärrä/halua ymmärtää kun päähänpinttymät on sen verran syvällä. Oma auto ottaa hidaslaturista 16A superchukosta ~1800W koska se on laturista rajoitettu max 8A, edellinen auto otti normaalista 16A tolpasta 2h ajastimella sähköwebastolla ~ 2500W. Ihan turha tuota oli yrittää kammeta kenenkään päähän, helpommalla pääsi asentamalla sopiva tolppa ja kW -mittari. Siitä huolimatta epäilijöitä riittää vaikka kaikki on taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän luvilla tehtyä, eikä kukaan muu siitä maksanut/maksa kuin minä itse. Kyllä tämä Suomalainen naapurikateus on ihan omaa luokkaansa, kun ei se perustu edes mihinkään rahaan välttämättä, vaan siihen että joku haluaa/pystyy/kehtaa olla vähän aikaansa edellä.
Juu ei tuota viitsisi tehdä ellei tarkoituksena olisi minimoida mahdollinen ilkivalta. Ei kuitenkaan haluaisi kameroita pitää päällä oman talon parkkipaikalla jos ei pakko. Muutenhan löisin tiskiin ehdotuksen että pistetään homma puoliksi niin että taloyhtiö pistää kulut puoliksi itseni kanssa ns kokeilumielessä ja katsoo miten toimii jos aikoisin pysyä talossa pidempään. Todnäk kuitenkin myyn nykyisen pytingin ihan lähikuukausina liian isona ja ostelen pienemmän jostain vähän kauempaa kun alkanut tuntua nykyinen vähän liikaa kaupunkialueelta vs lähiöltä.
 
@Tege eipä paljoa tule kilometrejä "ladatessa" kun asetan esilämmityksen. Tuo "lataus" lähinnä minimoi kilometrien menetyksen koska käyttää mahd. paljon tolpan sähköä akkujen ja auton lämmitykseen vs ihan vain akun varassa ollessa. Ja tosiaan voin katkoa tuon lataamisen ettei ota virtaa ennen kuin auto itse toteaa että lämpötila x, auton on määrä olla lämmin aikaan y, aloitan lämmityksen aikana e ja tadaa. Auto ei lataa vaan alkaa imeä virtaa vasta kun lämmityksen tarve alkaa että ehtii lämpimäksi halutuksi kellonajaksi.

Sähköauto laturilla kiinni lämmitystolpassa, latausvalo palaa. Joku tyhmä naapuri luulee että lataat

Eikun tässä vain lämitellään, tai siis kytkin lämmityksen päälle, ei, ei voi estää lataamista , mutta ei siinä paljoa kerkiä lataileen.

8A rajoitus, ei tässä ole, tai on, mutta se on käyttäjä valittavissa.

En nyt tuossa naapureita tyhmäksi kutsuisi, vaikka isännöitsijään on tarina uponnut.


Sori, nyt kun tilanne alkanut avautuun, niin nyt vähän arvuuttelen.

Soppari on kieltänyt latauksen, mikä toki ymmärettävää.
Autoa ladattu, ja tullut vähän mutinaa.
Sitten tavattu soppari ja ahaa elemäsy, lämmittäminen sallittu ja lähdetty rakentama tarinaa sitä kautta.

Päättellin ettei tämä nyt ole viimeviikon juttu, vaan tilanne ollut pinnalla useamman viikon.


Aloin myös vähän epäleen sitä tolpan kiinteää 2h rajoitusta, jos siinä on se, niin ehdottaisin yhtiölle soppari missä maksat 2h tai 4h sähköt latausluvalla. Eli tolpanvuokra nousee koska polttis lämmpäreillä se kesimääräinen kk kulutus on merkittävästi pienempi.

Jos siinä ei ole riittävän varmaa aika rajoitusta, niin sitten se latauastolppa järkevämpi, tai jos koet "lämmittämisen" tärkeäksi, niin maksat sitten isomman vuokran.


Edit:
Siis et edes tiedä kauanko tuossa vielä asut niin eikö vaan kannattaisi suosiolla asennuttaa se kwh mittari ja uusi latausta kestävä pistorasia ja kaikki omasta pussista. Ymmärsin jostain puheestasi että olis mahdollista.
Kelasin vielä kerran viestit läpi, alkaa hommaa kääntyy entistä enemmän tarkkaavaisten osakkaiden sympatiaksi.

Harmi että tuossa on kikkailulla ja dissaamisella tehty omaa asemaa vaikeammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Todnäk kuitenkin myyn nykyisen pytingin ihan lähikuukausina liian isona ja ostelen pienemmän jostain vähän kauempaa kun alkanut tuntua nykyinen vähän liikaa kaupunkialueelta vs lähiöltä.
Siis et edes tiedä kauanko tuossa vielä asut niin eikö vaan kannattaisi suosiolla asennuttaa se kwh mittari ja uusi latausta kestävä pistorasia ja kaikki omasta pussista. Ymmärsin jostain puheestasi että olis mahdollista. Eihän se nyt Tesla kuskin budjetissa tunnu muutama saturaisen maksaminen siitä. Loppuisi vihanpito ja kaikki yhdellä kertaa, ei tarvis kameroitakaan pitää päällä ilkivallan pelosta. Kaikki voittaisi :thumbsup:
 
Näyttääkö kenenkään muun mielestä BMW i4
amis modatulta Ladalta?

bmw.png
 
Ei, mutta en käsitä miksi merkki luopuu E/F/G sarjojen kauniista integroidusta kojelaudasta ja mennään noihin "irtonaisiin" tabletteihin. Enkä ole ihan uuden keulankaan kannalla.

:tdown:
 
Siis et edes tiedä kauanko tuossa vielä asut niin eikö vaan kannattaisi suosiolla asennuttaa se kwh mittari ja uusi latausta kestävä pistorasia ja kaikki omasta pussista. Ymmärsin jostain puheestasi että olis mahdollista. Eihän se nyt Tesla kuskin budjetissa tunnu muutama saturaisen maksaminen siitä. Loppuisi vihanpito ja kaikki yhdellä kertaa, ei tarvis kameroitakaan pitää päällä ilkivallan pelosta. Kaikki voittaisi :thumbsup:
Ei ole muuten tuokaan taloyhtiössä helppoa. Itse tätä ehdotin mutta sanoivat että jos yhdelle antaa luvan pitää antaa kaikillle. Sulakkeet ei kestä ja ties mitä.
 
Ei ole muuten tuokaan taloyhtiössä helppoa. Itse tätä ehdotin mutta sanoivat että jos yhdelle antaa luvan pitää antaa kaikillle. Sulakkeet ei kestä ja ties mitä.
Osakkaiden yhdenvertaisuusperiaate on ihan lakiin kirjattu. Toki sitä voi halutessaan soveltaa niin, että kaikille halukkaille antaa luvan ladata kunnes sulakkeet ovat riskirajoilla ja sen jälkeen kieltää kaikilta.

Tai sallii kaikille sen jälkeen vaikka 3pv viikossa lataamisen kiertävillä vuoroilla tjsp. Jos joku jaksaisi selvittää miten parkkipaikkojen vaiheet menevät, olisi aika helppoa sallia joku sopiva latausvuoromäärä per vaihe, mutta vaatiihan se työtä ja ymmärrän kyllä, että moni ei halua maksaa isännöitsijälle jos ei ole itse sähköautoa hommaamassa just nyt.
 
Juu eiköhän tämä riitä osaltani arvuutteluista huijaako kuka ja ketä ja miten. Ainoa mitä sanon... Miksi ihmeessä lataisin seinäpistokkeen nopeudella 2h kerrallaan kun lähin nopea latausasema on parin km:n päässä ja yksi latinki vie kauppareissun ja maksaa vähemmän kun mitä tuli monesti laitettua tankkiin per päivä :D.

Mitä pistokkeiden ja mittareiden asennukseen tulee, miksi ihmeessä maksaisin moiset jos olen mahdollisesti muuttamassa?
 
Miksi ihmeessä lataisin seinäpistokkeen nopeudella 2h kerrallaan kun lähin nopea latausasema on parin km:n päässä ja yksi latinki vie kauppareissun ja maksaa vähemmän kun mitä tuli monesti laitettua tankkiin per päivä

Ja ihmiset ajavat 100km ilmaisen ämpärin perässä.. suomalaiselle kaikki ilmainen on kuin kultaa. Ja naapurille ollaan kateellisia jos saa 50€ sijoittaessaan 100€. Lähinnä minun mielestä tämä ketju kertoo vain siitä ettei taloyhtiössä kannata asua.
 
Tai sallii kaikille sen jälkeen vaikka 3pv viikossa lataamisen kiertävillä vuoroilla tjsp. Jos joku jaksaisi selvittää miten parkkipaikkojen vaiheet menevät, olisi aika helppoa sallia joku sopiva latausvuoromäärä per vaihe, mutta vaatiihan se työtä ja ymmärrän kyllä, että moni ei halua maksaa isännöitsijälle jos ei ole itse sähköautoa hommaamassa just nyt.
Taloyhtiölle sinänsä sopii niiden latauspaikkojen rakentaminen ja rahoittaminen, käyttäjiltä sitten perii korvaukset , niin ei mene fillaristien piikkiin. Tilanteet muuttuu ja jos jossain ongelmana on ollut se ettei niitä halukkaita latauksesta maksajia löydykkään, niin homma menee sitten kaikkien piikkiin.

Jos taasen yksittäisen osakas kustantaa kunnolla sen latausmahdollisuuden, niin miten sitten seuraavan kohdalla, hyvitelläänkö sille ensimmäiselle maksajalle.

Juu eiköhän tämä riitä osaltani arvuutteluista huijaako kuka ja ketä ja miten. Ainoa mitä sanon... Miksi ihmeessä lataisin seinäpistokkeen nopeudella 2h kerrallaan kun lähin nopea latausasema on parin km:n päässä ja yksi latinki vie kauppareissun ja maksaa vähemmän kun mitä tuli monesti laitettua tankkiin per päivä :D.

Mitä pistokkeiden ja mittareiden asennukseen tulee, miksi ihmeessä maksaisin moiset jos olen mahdollisesti muuttamassa?
Ehkä sitten vain on latailematta (lämmittelemättä), siitä töpselistä. Jos nyt jostain syystä oikeasta haluaa lämitellä niin asenneuttaa sen defan sisätilanlämmittimen.
 
Ja ihmiset ajavat 100km ilmaisen ämpärin perässä.. suomalaiselle kaikki ilmainen on kuin kultaa. Ja naapurille ollaan kateellisia jos saa 50€ sijoittaessaan 100€. Lähinnä minun mielestä tämä ketju kertoo vain siitä ettei taloyhtiössä kannata asua.
Kerrostalo on mahtava asia kun asiat toimii ja ylivoimaisesti kotoisin kaikista asumismuodoista missä olen elänyt mutta kun asiat eivät toimi niin on melkein yhtä paskaa kuin elämä rivarissa jossa ihmiset eivät tule toimeen. Omakotitalo on mukava kunnes tulee ne ihanat ongelmat talossa tai tapahtuu jotain ja makselet sitten siinä kivasti kaiken itse. Ja niillä on vähän vaikeampi tehdä rahaa kuin rivareilla tai kerrostalohuoneistoilla (en siis tarkoita nyt näitä osta&myy keikkoja tekeviä vaan ihan puhtaasti asuntoa vaihtaessa napsii ne hintatason noususta ja fiksuista hankinnoista tulleet eurot tyytyväisenä tilille ja hyppää seuraavaan kämppään omien tarpeiden mukaan). Kyllä se kateus tai tietämättömyys on ihana asia. Vanhoilla harrasteautoilla, mopoilla, tai muilla päristimillä saat tehdä mitä tahansa ja kukaan ei pahoita mieltään mutta heti kun tulee jotain mitä ei ymmärretä niin tadaa :P. Yksi hieno esimerkki tuosta miten paljon on väliä millä teet ja mitä asiasta on mielestäni kesällä harrasteautolla pihasta lähtiessä ja putki pöristen ajan mummojen ohi ja kiroilevat kun teinit suhaavat meluavine autoineen, kunnes kääntyvät ympäri ja tajuavat että kyseessä olikin Datsun jonka ratissa ei ollutkaan 18v junnu ja ärtymys muuttui samantien isoksi hymyksi ja peukalon näyttämiseksi. Kukaan ei katsonut kahta kertaa vaikka Fiesta oli tolpassa kiinni jatkuvasti ja useita kertoja päivässä ihan kuin Teslakin mutta kummasti toisesta valitetaankin.
 
Osakkaiden yhdenvertaisuusperiaate on ihan lakiin kirjattu. Toki sitä voi halutessaan soveltaa niin, että kaikille halukkaille antaa luvan ladata kunnes sulakkeet ovat riskirajoilla ja sen jälkeen kieltää kaikilta.

Tai sallii kaikille sen jälkeen vaikka 3pv viikossa lataamisen kiertävillä vuoroilla tjsp. Jos joku jaksaisi selvittää miten parkkipaikkojen vaiheet menevät, olisi aika helppoa sallia joku sopiva latausvuoromäärä per vaihe, mutta vaatiihan se työtä ja ymmärrän kyllä, että moni ei halua maksaa isännöitsijälle jos ei ole itse sähköautoa hommaamassa just nyt.
Juu tiedän tuon. Se vaan on tyhmää vedota siihen jos ei ole mitään vaivauduttu edes tutkimaan.

Halutaan vain asia pois alta ja nostaa kokouspalkkiot taskuun.
 
Juu tiedän tuon. Se vaan on tyhmää vedota siihen jos ei ole mitään vaivauduttu edes tutkimaan.



Halutaan vain asia pois alta ja nostaa kokouspalkkiot taskuun.

Selvittely kustantaa, tai jos sitä aiemmin käsitelty, niin vastaus valmiina.



Jos haluaa omaa asian etenevän, niin kunnon esityöt kannattaa, jos liittymä ei kestä, jonkin tason latausasema järjestelyä, niin ehdottaa sellaista mikä kestää, vaikka sitten se 8A. ja käydä läpi mitä muutostöitä tulee, ja niistä syntyvät riskit, miten ne hallittu jne. Mittaus, laskutus, Kuka urakoi jne. Miten töissä huomioitu seuraavat. Miltä asema näyttää, ja miten työnjäljet hoidettu. Ennenkuin alkaa sitä rahaa takoa tuohon, niin kysästä onko yhtiössä asiaa aiemmin pohdittu.



Omana mielipiteenä , mielestäni taloyhtiöden, eli niiden johdon, pitäisi edistää latauspisteiden asentamista. Yhtiöt on erilaisia, eli jossain se tarkoittaa sitä että yhtiö rakentaa infran, jossain toisessa pyrkii tekemään päätöksiä mitkä helpottaa osakkaan latauspisteen tekemistä.
Hankkeita voi myös ulkoistaa, sekään ei ihan riskitöntä/kivutonta.

Jos hanke on yhtiölle riski, niin johta varmaan haluaa selkänöjää yhtiökokeukselta, eli jos nyt tilailee sähköautoa, niin kannattaa kiirehtiä että kerkiää kevään kokouksiin. Ja edistää asiaa niin että olisi myötämielinen päätös.
 
DACIA SPRING: TILANNEPÄIVITYS

Dacia Springin myynti on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin Euroopan isoilla markkinoilla ja autoja on tähän mennessä myyty jo yli 40 000 kappaletta. Kun vallitseva maailmanlaajuinen puolijohdepula lisäksi vaikuttaa autojen toimitusaikoihin, emme valitettavasti Pohjoismaissa pääse aloittamaan Springin ennakkomyyntiä toistaiseksi.

Tiedotamme tilanteesta lisää sitä mukaa, kun tietoa on. Pysy siis kuulolla.

Ystävällisin terveisin,
Dacia maahantuonti


Hinnat vaan nousee vuosi vuodelta. Sitä kun kuvitteli ostavansa tänä vuonna sähköauton, mutta tuskin ostan ensi vuonnakaan. Täähän on, kuin case näytönohjaimet. :D

Olis vaan pitäny pari vuotta sitten ostaa, autollakin arvo olis noussu. Eiköhän kaikki edulliset autot mene Saksaan, kun siellä on hyvät hankintatuet, ja valmistajat voi nostaa hintoja. Myöskin halvempaa kuskata autot tuonne.
 
Hinnat vaan nousee vuosi vuodelta. Sitä kun kuvitteli ostavansa tänä vuonna sähköauton, mutta tuskin ostan ensi vuonnakaan. Täähän on, kuin case näytönohjaimet. :D

Olis vaan pitäny pari vuotta sitten ostaa, autollakin arvo olis noussu.
Niin se on mennyt, esim Seat Miin kohdalla. Muutama merkki myy jonkunlaisella tarjouksella. Vaikkapa Leaf N-Connecta 25k€ + toimituskulut. Miihin verrattuna isompi koko, ilp ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Myös Opel Mokkaa on mainostettu 30k€. Dacialla näköjään kova myynti :)
 
Sähköautolla Lappiin eli yhden matkan tarina ryhmistä. (ei oma)

Sähköautolla -20 pakkasessa 1 400 km yhteen menoon

Laitatko Leivon Arinarievän kauppakassitilaukseen, pyysin vaimolta keskiviikkona.

Aamulehden sää-sivulla koko Suomi loisti viikonlopuksi sinisenpurppuraa. Pohjoisessa laskee alle -20° C ja eteläänkin ennustaa miinus kymmentä.

Vihdoinkin voisi testata miten sähköautolla pystyy etenemään kipakassa pakkaskelissä hyödyntäen HPC latureita. HPC-termillä tarkoitetaan suurteholatureita, joilla sähköauton lataaminen on nopeaa. Ainakin lämpimällä kesäkelillä, mutta entä kovassa pakkasessa? Sitä halusin selvittää.

Pyysin ja sain litteran lauantaiksi, en kuitenkaan vastikkeetta. Illalla pitää sitten lämmittää, pyysi vaimo virne huulilla. Kuusamoon ennustetut alle 20 pakkaset naulitsivat kääntöpisteen, virne aikataulun. Aamulla on lähdettävä, jos mielii illaksi takaisin Tampereelle.

Omaat eväät, tarvittaessa syön ajaessa. Säädettävä reisituki on mukava, mutta se rako istuintyynyyn on aikuisten kaulalappu. Sieltä näkee, mitä autossa on syöty. Siksi Arinarievä, ei murustele nivusiin. Viinirypäleitä ja valmiiksi kuorittuja mandariineja. Helppoa rautaperse-evästä.

Kuusamo siis kääntöpiste, mennessä Kuopion ja paluu Oulun kautta. Kuusamoon saakka pystyy nyt etenemään vitostietä HPC latureihin tukeutuen. Yhtä juhlaa, ounastelen.

Suurin pelkoni on, että testi lässähtää liian lämpimään säähän. Ettei ennuste pidä paikkansa. Oriveden jälkeen lämpömittari näyttää -16. Jes, huoli on turha. Kun Pirkanmaalla -16, täytyy pohjoisempana olla vielä kylmempää. Ajotietokone näyttää, että akulla pääsisi lataamatta Kuopioon, 2% olisi perillä. Päätän kuitenkin ottaa Jyväskylästä välilatauksen. Vähäinen liikenne sallii hyvän keskinopeuden ilman pelkoa rekkaruuhkista, enkä halua joutua himmaamaan akun loppumisen pelossa. 9 minuutin lataus Tourulan HPC:lla.

Kellonviisarit on pystysuorassa, kun saavun Kuopion Matkuksen McDonaldsin HPC laturille. Oma alaviisari haluaa tyhjentyä. Mäkki mainostaa kolmen euron El Macoa, mutta ei päästä sisälle. Signeeraan valkean lumihangen sähkökaapin kupeessa. Vedän vetskarin, ettei pakkanen ala vaivata. En halua sen vaivaavan tällä reissulla. Eikä tunnu vaivaavan Audi E-tron 55 SB:kään, joka on tämän reissun testijuhta. 35 minuutin aikana lataan akun 12-90% keskiteholla 114kW.

Sukevan Linnaportti aukeaa latauksen aikana. Käytän aseman fasiliteettejä hyväksi. Rekkamiehen pastilli ei olisi tervetullut. 2,60€ maksaa takeway kahvi. Myös lataus sujui moitteetta. Pastillit tyhjempänä mutta 38 kWh täydempänä jätämme Sukevan.

Sori Kajaani, Suomussalmi on perjantain jälkeen sähköautoilijan vitostien vakiopysäkki. Nyt täytämme molemmat, minä Arinarievää, e-tron Kempoweria. Upea on uusi neljän laturin rivi Jalonniemessä. 116 kW on latauksen keskiteho. E-tron ottaa kesäkelillä kyllä enemmän, mutta kun huomioi pakkasen, täytyy olla tyytyväinen.

Seuraan autoon hankitulla OBDelevenillä tabletista akun lämpötilan kehitystä. Näyttää siltä, että latauksissa akun lämpö nousee 20-30 asteen nurkille, mutta ajossa lämpö tippuu noin +5°C lukemaan. sama toistuu jokaisella lataus-ajo syklillä. Jälkianalyysi excelissä vahvistaa havainnon.

Reitti jatkuu Kuusamon Citymarketin laturin kautta Oulun Kaakkurin McDonaldsille. Latauksissa eikä matkanteossa ei ole ongelmia. Mutta huomaan, että -20 pakkasessa kyllä lataustehot pienemmät kuin kesällä. Kaivan syyskuussa +9 asteessa tehdyn saman matkan tiedot. Nyt -20 asteessa HPC latausten keskiteho jää 105 kW:iin, kun +9 asteessa e-tronin keskiteho 112 kW.

Syyskuussa Oulu – Jyväskylä 325 km meni ilman välilatauksia. Nyt ei. Kaakkurista lähdön jälkeen seuraan auton näyttöä, joka kertoo akun riittävyyden. Ennuste 0%, eli akku voisi juuri ja juuri riittää. Tämä ennuste-%:n seuranta on tärkein lukema jota pitää seurata, jos akun riittävyys on hilkulla. Auton nvaigaattori siis laskee ennusteen akun varauksesta seuraavalle latauspaikalle, ja ilmoittaa sen %-lukemana näytössä. Jos lukema reilusti yli nollan, virta riittää, mutta jos lukema tippuu miinukselle, virta ei riitä. Nopeutta alentamalla prosenttiennuste kasvaa, sillä auton kulutus laskee. Matkalla auton nopeutta säätelemällä pystyy helposti laskemaan kulutusta ja siis vastaavasti pidentämään toimintamatkaa. Helppoa. Mutta nyt en halua himmailla. Lämmitysvelvollisuus kutsuu kotona. Niinpä otan 9 minuutin välilatauksen 50kW:n laturilta Kärsämäellä. Ja sitten tulee reissun eka ihmetys. Kun Kärsämäen jälkeen olen reippaahkolla vauhdilla edennyt muutaman kilometrin, tippuu akun %-ennuste uudelleen nollaan. Mitä ihmettä, mihin hukkui ladatut 7 kWh? Jää mysteeriksi. Pakko ladata Pihtiputaan K-marketilla 50kW:n laturista 6 minuuttia.

Tällä päästään Jyväskylän Palokan HPC laturille. Prosenttilukeman lisäksi seuraan latauspaikkaa lähestyttäessä vapaiden laturien tilannetta. Latausoperaattorien sovellukset näyttävät reaaliajassa onko laturit varattuja vai vapaita. Pysähdynkö siis Palokan K-lataukseen, vai jatkanko Tourulan mäkin HPC laturille. Palokan 200kW on vapaana, siis sinne.

Soitan kotiin, saan kuulla, että myös pitsaa olisi tarjolla. Muistan, että kalalaatikossa on kaksi karhua. Kymmeneltä perillä, annan ennusteen.

Reissun avainluvut tiivistettynä; ajomatka noin 1400 km, kokonaisaika 19:30h, josta lataustaukoihin 3:30h. Keskikulutus oli 27,8 kWh/100km (latauksista laskettuna 30,2kWh/100km. Lataustauoilla pidin lämmityksen päällä, tämä merkittävin tekijä kulutuseroon). Euroina 7,8€/100km, keskimäärin 26snt/kWh. Lisää tietoja kuvateksteissä.

Tässä vaiheessa täytyy kehua matkakumppania. E-tron on todella mukava matka-auto. Hiljainen, ei luikertele polanteissa, vakaata menoa ollut koko matkan. Ja penkki, lähes 20h yhteen menoon, eikä mistään kolota tai puuduta. Olo on virkeä. Ehkä jaksan vielä lämmittää.

Pitsan jälkeen vaimo huikkaa makkarista, ettenkö aiokaan lämmittää. Heps meinas ihan unohtua. Haen heti puukellarista sylillisen klapeja. Takkatulen loimua ei mikään voita pakkasiltoina.

Kuvat 'Sähköautot Nyt' ryhmässä.
 
Tuli tuosta kirjoituksesta mieleen, että kuinkas moni esim. täältä käyttää OBD2-lukijaa sähköautossaan? Eihän tuo montaa markkaa maksaisi, jos sitten voisi kaikkea lisäinfoja katsella. Peugeot vähän liikaa piilottelee noita tietoja, mites muilla merkeillä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 679
Viestejä
4 492 242
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom