Yleistä keskustelua sähköautoista

Faijalla tilanne, jossa XC60 D4 taas vikaa. Tällä kertaa rattilukko estänyt käynnistämisen -> hinauksen kautta Bilialle. Sijaisautoksi sai XC60 T6:lla ja tykästynyt tuohon sähköön, kun pystyy sähköllä ajella melkein kaikki työmatkat. Kuitenkin hybridin moninaiset ongelmat ei välttämättä kiinnosta ja nyt ajatuksena olisi miettiä sähköautoa.

Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.
 
Faijalla tilanne, jossa XC60 D4 taas vikaa. Tällä kertaa rattilukko estänyt käynnistämisen -> hinauksen kautta Bilialle. Sijaisautoksi sai XC60 T6:lla ja tykästynyt tuohon sähköön, kun pystyy sähköllä ajella melkein kaikki työmatkat. Kuitenkin hybridin moninaiset ongelmat ei välttämättä kiinnosta ja nyt ajatuksena olisi miettiä sähköautoa.

Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.

Kyllähän se julkinen lataus on kalliimpaa, etenkin, jos joutuu käyttämään paljon pikalatureita. Mutta jos vaikkapa K-Lataus veloittaa sen 0,33 €/kWh suurteholatauksesta ja jos lataushäviöineen sähkökatumaasturin kulutus on jopa 25 kWh per 100 km, niin onhan tuo edelleen alle 8 euroa per 100 km. Kulkisiko vastaavan kokoinen diesel- tai bensiiniauto neljällä litralla 100 km? Tuskin. Eiköhän sillä jotain kuudesta-kymmeneen litraa menisi.
 
Töissä jos saa ladata edes 8A:lla työpäivien ajan, niin eihän siinä vaiheessa tarvitse mitään julkisia latureita juuri käytellä. Ajomääräthän ovat aika vähäiset jos kerran hybridilläkin saa ajettua jo melkein kaiken sähköllä…

Varovasti häviötä mukaan lukien arvioiden 1.5kW x 7h/pv x 220pv/v = 2310kWh/vuosi latausta.

Tuolla ajelee autosta riippuen luokkaa 10000 - 15000km. (Vähän vajaa 10tkm janoisella SUV:lla, jopa vähän yli 15tkm Tesla Model 3:lla)
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.
 
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.
Saksalaiset valmistajat vastustivat näitä tulleja.
 
Töissä jos saa ladata edes 8A:lla työpäivien ajan, niin eihän siinä vaiheessa tarvitse mitään julkisia latureita juuri käytellä. Ajomääräthän ovat aika vähäiset jos kerran hybridilläkin saa ajettua jo melkein kaiken sähköllä…

Varovasti häviötä mukaan lukien arvioiden 1.5kW x 7h/pv x 220pv/v = 2310kWh/vuosi latausta.

Tuolla ajelee autosta riippuen luokkaa 10000 - 15000km. (Vähän vajaa 10tkm janoisella SUV:lla, jopa vähän yli 15tkm Tesla Model 3:lla)
Pitänee käydä katsomassa eri autoja 40k luokassa. Tavoitteena olisi hyvä range 400-500km luokkaa hyvillä keleillä ja plussaa, jos olisi neliveto. Onko tuossa hinnassa jotain selkeää "no go" autoa vai ei muuta kuin koeajamaan?

Volvo oli jossain vaiheessa ajatuksena (EX40), mutta näistä saakin maksaa reilusti enemmän verrattuna esim. Toyotan sähköautoihin. Toisaalta niinhän se aina on ollut ja Volvossa on aika hyvät varusteet jo hinnat alkaen mallissa.
 
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.

Tätähän se kiina juurikin haluaa. Pakkasella housuun kusemisen aikajänteellä ajattelevat eurot/jenkit firmoineen valtion kirstusta pumppaamalla nurin, niin saadaan kavennettua pelikenttää.
Jos nyt olisit edes vähän aineistoa lukenutta esittänyt etkä vain väsynyt wumao, niin varmaan ei olisi unohtunut että saksalaiset juurikin tuota vastustivat, kun ovat jo niin syvällä Kiinalle pikkusormensa antaneet ja pelkäävät vastaiskua.
 
Menee kyllä aikalailla politiikan puolelle. Mutta kieltämättä hieman karsastan nuita täysin kiinaomisteisten yhtiöiden tuotteita, vaikka hinnan ja ominaosuuksien suhteen ovatkin todella mielenkiintoisia olleet.

Varsinkin kun etenkin sähköautot tuppaa kaikki olemaan always-connected ja online tyyppisiä. Otetaan vaikka utopistinen skenaario että puolet euroopan autoista olisi MG, BYD, Xiaomi merkisiä. Kiinan iso herra antaa yhtiöille mahtikäskyn niin tehtaila lähtee autoille komento jotta yksikään näiden yhtiöiden auto ei liiku, niin nehän ei sitten liiku. Vois olla liikenne ainaki tovin melko sekaisin, sitä enemmän mitä suurempi prosenttiosuus on kiina-autoja.
Toki aika utopiaa mutta kun seuraa tuota poliittista sapelinkalistelua niin pistää miettimään kaikenlaista.

Onhan se kiva että auton lataustasot voi tsekkaa kotisohvalta ja spotify rallattaa iloisesti ilman että tarvii jakaa yhteyksiä kännykästä. Mutta asioilla on myös ne kääntöpuolensa.

Ja ei, en ole pelannut liikaa Watch Dogsia.
 
Menee kyllä aikalailla politiikan puolelle. Mutta kieltämättä hieman karsastan nuita täysin kiinaomisteisten yhtiöiden tuotteita, vaikka hinnan ja ominaosuuksien suhteen ovatkin todella mielenkiintoisia olleet.

Varsinkin kun etenkin sähköautot tuppaa kaikki olemaan always-connected ja online tyyppisiä. Otetaan vaikka utopistinen skenaario että puolet euroopan autoista olisi MG, BYD, Xiaomi merkisiä. Kiinan iso herra antaa yhtiöille mahtikäskyn niin tehtaila lähtee autoille komento jotta yksikään näiden yhtiöiden auto ei liiku, niin nehän ei sitten liiku. Vois olla liikenne ainaki tovin melko sekaisin, sitä enemmän mitä suurempi prosenttiosuus on kiina-autoja.
Toki aika utopiaa mutta kun seuraa tuota poliittista sapelinkalistelua niin pistää miettimään kaikenlaista.

Onhan se kiva että auton lataustasot voi tsekkaa kotisohvalta ja spotify rallattaa iloisesti ilman että tarvii jakaa yhteyksiä kännykästä. Mutta asioilla on myös ne kääntöpuolensa.

Ja ei, en ole pelannut liikaa Watch Dogsia.

Korkean teknologian aseissa puhutaan usein takaportista, punaisesta napista, jolla sen valmistaja(maa) voi sammuttaa ja mitätöidä asejärjestelmän muodostaman uhan. On esitetty paljoa väitteitä sellaisen puolesta (vihamielisiksi myöhemmin muuttuneet liittolaiset, kts. Iran) ja vastaan (entä jos vihollinen löytää ja aktivoi sen). Mutta yksi asia on varma, ja se on se, että Kiina voi painaa sitä nappia vain kerran. Sen jälkeen kiinalaiset autot käyvät kaupaksi paljon aiempaa huonommin, mainehaitta on valtava. Muutenkin voi miettiä, että eikö maailma olisi enemmän sekaisin, jos kiinalainen elektroniikka lakkaisi toimimasta? Harvalla on varmaan esim. eurooppalaista puhelinta tai tietokonetta.
 
Varmaan yhtä moni kuin sitäkin että esim. Volvon XC90 tai Mercedes GLE polttomoottoriversiollakaan ei saa tuonne ajaa. Ei tää pelkästään sähköautoja koske kun nuo isot SUV:t on painavia ihan polttomoottorillakin. Toki kannattaa otsikoida sähköautojen kautta niin saa enemmän klikkauksia.
SUV on luonnollisesti eri asia kun normi henkilöauto ja tietysti painavampi, sen ymmärtämiseen ei tarvitse olla ruudinkeksijä.
Eikä tuon painorajan ylitys ole kovin yleistä edes SUV:eilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Mikäli pystyy lataamaan kotona tai töissä säänölliseen niin, että saa sinne 80% asti ladattua akun odottelmatta autolla, niin ok.
Itse en kyllä noiden pikalatureiden varaan alkaisi pelkästään. Syö mukavuutta ja etenkin sitä taloudellisuutta.
 
Jos ihan vieressä on K-kauppa hidaslatauksineen, että voi sinne aamulla kävellä ja lähteä töihin niin ehkä, keskolla kun on halvempi yölataushinta.

Mut työmaalla pistoke riittää hyvin jos kotona ei ole.
 
Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.

Itse näen sähköauton parhaana puolena sen, ettei ikinä tarvitse pysähtyä huoltoasemalle lataamaan. Jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin joudut pysähtymään asemille useammin ja pidemmiksi aikaa kuin polttomoottorisilla. Lisäksi maksat sähköstä moninkertaista hintaa. Omakotitaloni (vuosikulutus >25,000 kwh ilman sähköautoa) pörssisähkön keskiarvo on ollut nyt viimeisinä kalliina vuosina ~7-9 snt/kwh + siirto, eli pikalataus on n. 2-3 kertainen keskiarvoiseen pörssisähköön nähden, ja se pörssisähkö lienee seuraavina vuosina vieläkin halvempaa. Latauksen painottamista halvemmille päiville/tunneille sähkö voi olla käytännössä ilmaista, mikä taas helpottaa oletettavan arvonalenemisen kanssa merkittävästi.

En tiedä kumpi noista huonoista puolista minua harmittaisi enemmän: Latausasemilla käyntien vaiva vai niiden kalliimpi hinta arkiajoihin. Jos mahdollisesti muutat seuraavina vuosina asuntoon missä on oma latausmahdollisuus tai työpaikalle sellainen on tulossa, niin se taas poistaa molemmat negatiiviset puolet.

Sinun tilanteessa todennäköisesti odottelisin vielä jollakin kustannustehokkaalla ja käyttömukavalla polttiksella siihen asti että sähkiksen hankinta on oikeasti järkevää. Mutta ymmärrän jos autokuume polttelee ja haluat hypätä kelkkaan mukaan.
 
Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Se vähän riippuu. Jos mahdollisuus ladata missä tahansa kätevästi hidaslatauksella työpäivien/öiden/yms. aikana edes kerran tai pari viikkoon (viikottaisesta ajomäärästä riippuen) ilman, että se vaikuttaa normaaleihin arkirutiineihin, niin ei ongelmaa. Esim. pääkaupunkiseudulla liityntäparkit sopivat erinomaisesti tarkoitukseen ja niissä lataaminen on myös melko halpaa (n. ~20c/kWh).
Jos tuollaista mahista ei ole, niin vähän harrasteluksi voi paikoitellen mennä. Pikalatausten hinta on tietysti yksi tekijä, mutta ainakin täällä Helsingissä pitäisin vieläkin isompana ongelmana sitä, että niille pikalatureille ei sitten talviaikaan välttämättä oikein meinaa päästä. Ainakaan niille, jotka ovat siinä himan lähellä ja mielellään vielä siinä kaupan edustalla, jolloin homma onnistuu ns. muiden toimien ohella..
Se, että joutuu lähteä jonnekin varta vasten lataamaan - ja etsiä sitä varten varten vielä jonotonta töpseliä - on yksiselitteisesti aivan perseestä ja siinä tulee nopeasti polttisautoa ikävä.
 
En tiedä kumpi noista huonoista puolista minua harmittaisi enemmän: Latausasemilla käyntien vaiva vai niiden kalliimpi hinta arkiajoihin. Jos mahdollisesti muutat seuraavina vuosina asuntoon missä on oma latausmahdollisuus tai työpaikalle sellainen on tulossa, niin se taas poistaa molemmat negatiiviset puolet.
Tuossa @Mittubisi käyttäjän tapauksessa jäin nyt vähän epäselväksi, voiko se faija töissä ladata vai ei. Kyllähän sillä "Yksivaiheinen sähkönsyöttö" tilanteessakin auton pystyy yleensä lataamaan? Minulla on täällä yksi naapuri joka lataa omaa EX30 volvoaan työpaikan lämmitystolpasta työsuhde-etuna, eikä ole siksi viitsinyt ottaa taloyhtiön tarjoamaa latausmahdollisuutta käyttöön.
 
Kiitos kaikille viesteistä ja avusta. Tällä hetkellä siis ymmärtääkseni töissä voi ladata lämpötolpasta 2h kerrallaan ajastimella. Mainitsin juuri tuosta faijalle, että jossain olisi hyvä saada vaivattomasti ladattua melkein täyteen kerran viikossa ettei tarvitse turvautua pikalatureihin pelkästään.

Pyysin häntä selvittämään minkälaista infraa olisi saatavilla työpaikalla. Voiko siis nykyisen lämmitystolpan vaihtaa miten helposti sähköautopaikaksi. Kotona ei ole mahdollisuutta ja tuskin tulee olemaan pitkään aikaan (ydinkeskusta kadunvarsipysäköinnillä).
 
Tuossa @Mittubisi käyttäjän tapauksessa jäin nyt vähän epäselväksi, voiko se faija töissä ladata vai ei. Kyllähän sillä "Yksivaiheinen sähkönsyöttö" tilanteessakin auton pystyy yleensä lataamaan? Minulla on täällä yksi naapuri joka lataa omaa EX30 volvoaan työpaikan lämmitystolpasta työsuhde-etuna, eikä ole siksi viitsinyt ottaa taloyhtiön tarjoamaa latausmahdollisuutta käyttöön.

Jos yksivaiheisella sähkönsyötöllä saa päivittäin sen 2-3,6kw*8h ladattua, niin ~16-30 kwh:lla ajaa jo 100 - 150 km mikä riittää valtaosalle päivittäiseksi kulutukseksi varsin hyvin. Itsellä vanhassa Passat GTE töpselihybridissä se valovirtalaturi sattui hajoamaan n. vuoden jälkeen, kun ne yleensä ei ole tehty jatkuvaan käyttöön ja kesäkuumalla ei tainnut olla edes varjossa (oma vika?). Halpa laite onneksi ja uuden sai muutamalla satasella.

EDIT: Jos on digitaalinen mittaristo siinä lämpötolpassa, niin sen voinee ohjelmoida lataamaan 2/6/12h kerrallaan. Mekaanisen kellon saanee taas jumiutettua päälle. Keinoja mitä ei tietenkään saa käyttää.
 
Jos yksivaiheisella sähkönsyötöllä saa päivittäin sen 2-3,6kw*8h ladattua, niin ~16-30 kwh:lla ajaa jo 100 - 150 km mikä riittää valtaosalle päivittäiseksi kulutukseksi varsin hyvin.
Vähän optimistilukuja. Täyssähköauto voi viedä talvella helposti yhteensä 30 kWh/100 km esilämmitykset mukaan lukien, jolloin työpäivän aikana saatu energia (2kW * 8h) saattaa riittää vain 40-50 kilometrin ajoon. Ei esimerkiksi omassa käytössäni riittäisi tuollainen likimainkaan, kun edestakainen työmatka on noin 70 kilometriä.
 
Vähän optimistilukuja.

1-vaihelatauslaitteessakin sisäinen hyötysuhde pienillä ampeereilla n. 90 % ja sit vielä auton iccun oma hyötysuhde niin saa vähennellä tuossakin watteja tai siis kilsoja.

Jos ei oo kunnon kotilatausta, niin parempi unohtaa ellei nyt sit aja supervähän, mutta sitte vasta kannattaakin unohtaa sähkis / siihe vaihto pääomakulumielessä.
 
Kiitos kaikille viesteistä ja avusta. Tällä hetkellä siis ymmärtääkseni töissä voi ladata lämpötolpasta 2h kerrallaan ajastimella. Mainitsin juuri tuosta faijalle, että jossain olisi hyvä saada vaivattomasti ladattua melkein täyteen kerran viikossa ettei tarvitse turvautua pikalatureihin pelkästään.

Pyysin häntä selvittämään minkälaista infraa olisi saatavilla työpaikalla. Voiko siis nykyisen lämmitystolpan vaihtaa miten helposti sähköautopaikaksi. Kotona ei ole mahdollisuutta ja tuskin tulee olemaan pitkään aikaan (ydinkeskusta kadunvarsipysäköinnillä).

Ainakin Helsingissä Helen on rakentanut jonkinlaisen määrän kadunvarsilatureita. Varmaan tulee lisää vuosien myötä.
 
Vähän optimistilukuja. Täyssähköauto voi viedä talvella helposti yhteensä 30 kWh/100 km esilämmitykset mukaan lukien, jolloin työpäivän aikana saatu energia (2kW * 8h) saattaa riittää vain 40-50 kilometrin ajoon. Ei esimerkiksi omassa käytössäni riittäisi tuollainen likimainkaan, kun edestakainen työmatka on noin 70 kilometriä.
Huonoissa oloissa kyllä, mutta harvoin talvella kauhean kylmää on kovin pitkään. Tuolloinkin jos akkua ei ehdi ladata kokonaan työpäivän aikana, niin silti isommalla akulla aika harvoin joutuu mitään lisälatauksia tekemään kun marginaaleja on hyvin. Mutta toki muitakin ajoja varmasti tulee, kuin työmatka.
 
1-vaihelatauslaitteessakin sisäinen hyötysuhde pienillä ampeereilla n. 90 % ja sit vielä auton iccun oma hyötysuhde niin saa vähennellä tuossakin watteja tai siis kilsoja.

Jos ei oo kunnon kotilatausta, niin parempi unohtaa ellei nyt sit aja supervähän, mutta sitte vasta kannattaakin unohtaa sähkis / siihe vaihto pääomakulumielessä.
Nuo latauslaitteethan vain päästävät sähkön sellaisenaan läpi ja hyötysuhde on käytännössä 100%. Auton sisäisen laturin hyötysuhde sitten on luokkaa 90%.

Vähän optimistilukuja. Täyssähköauto voi viedä talvella helposti yhteensä 30 kWh/100 km esilämmitykset mukaan lukien, jolloin työpäivän aikana saatu energia (2kW * 8h) saattaa riittää vain 40-50 kilometrin ajoon. Ei esimerkiksi omassa käytössäni riittäisi tuollainen likimainkaan, kun edestakainen työmatka on noin 70 kilometriä.
Olisiko se nyt niin kamalaa käydä ihan kylmimpinä aikana vaikka kerran viikossa jossain DC-laturilla?
 
Nuo latauslaitteethan vain päästävät sähkön sellaisenaan läpi ja hyötysuhde on käytännössä 100%. Auton sisäisen laturin hyötysuhde sitten on luokkaa 90%.

No ei muuten tasan päästä, nyt pää pois pensaasta. Pika- ja suurtehoissa hyötysuhteet on 93-97 % mutta noissa kotivehkeissä huonompi, varsinkin 1-vaiheisissa (75-95 %). Itte mittailin edelliseen plugariinkin kahta eri laturia, millä virralla kumpikin omaa parhaimman mahdollisen hyötysuhteen niin päädyin lataamaan kalliimmalla ja 11 A virralla oli paras hyötysuhde +25 asteen ulkolämpötilassa.

Vaatii toki verkkoanalysaattoria ja mittaa ennen ja jälkeen latauslaitteen, niin erotus menee lämmöksi ja sitä rataa.
 
Olisiko se nyt niin kamalaa käydä ihan kylmimpinä aikana vaikka kerran viikossa jossain DC-laturilla?
No joo, siis tuonhan voi paikata vaikka kauppareissujen yhteydessä tehtävällä latauksella. Ajoin viime talvena noin kuukauden ilman kotilatausta ja tein lataukset töissä ja kauppareissujen yhteydessä. Vaikka se toimi lopulta ihan ok, niin en silti oikeasti suosittelisi täyssähköautoa kokemaani ympäristöön ellei ajo ole varsin vähäistä. Toki tämän vastaisia päätöksiäkin voi tehdä, mutta sitten pitää tiedostaa tilanteen mukanaan tuomat heikkoudet.
 
No ei muuten tasan päästä, nyt pää pois pensaasta. Pika- ja suurtehoissa hyötysuhteet on 93-97 % mutta noissa kotivehkeissä huonompi, varsinkin 1-vaiheisissa (75-95 %). Itte mittailin edelliseen plugariinkin kahta eri laturia, millä virralla kumpikin omaa parhaimman mahdollisen hyötysuhteen niin päädyin lataamaan kalliimmalla ja 11 A virralla oli paras hyötysuhde +25 asteen ulkolämpötilassa.

Vaatii toki verkkoanalysaattoria ja mittaa ennen ja jälkeen latauslaitteen, niin erotus menee lämmöksi ja sitä rataa.
Eihän se latausjohto ole kuin tapa liittää auto valtakunnan verkkoon? Ainoa äly on siinä että se kertoo autolle kuinka paljon voi maksimissaan ottaa virtaa ja monestako vaiheesta...? Autossa itsessään on se laturi joka muuntaa AC -> DC.
 
No ei muuten tasan päästä, nyt pää pois pensaasta. Pika- ja suurtehoissa hyötysuhteet on 93-97 % mutta noissa kotivehkeissä huonompi, varsinkin 1-vaiheisissa (75-95 %). Itte mittailin edelliseen plugariinkin kahta eri laturia, millä virralla kumpikin omaa parhaimman mahdollisen hyötysuhteen niin päädyin lataamaan kalliimmalla ja 11 A virralla oli paras hyötysuhde +25 asteen ulkolämpötilassa.

Vaatii toki verkkoanalysaattoria ja mittaa ennen ja jälkeen latauslaitteen, niin erotus menee lämmöksi ja sitä rataa.

Verkkovirran ja auton latausjohdon erottaa käytännössä yksi kontaktori. Missä häviö syntyy?

go-e-innenleben.jpg
 
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
 
No ei muuten tasan päästä, nyt pää pois pensaasta. Pika- ja suurtehoissa hyötysuhteet on 93-97 % mutta noissa kotivehkeissä huonompi, varsinkin 1-vaiheisissa (75-95 %). Itte mittailin edelliseen plugariinkin kahta eri laturia, millä virralla kumpikin omaa parhaimman mahdollisen hyötysuhteen niin päädyin lataamaan kalliimmalla ja 11 A virralla oli paras hyötysuhde +25 asteen ulkolämpötilassa.

Vaatii toki verkkoanalysaattoria ja mittaa ennen ja jälkeen latauslaitteen, niin erotus menee lämmöksi ja sitä rataa.
Niin siis mitä mittasit ja mistä? Verkkoanalysaattori :lol:
 
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
 
No ei muuten tasan päästä, nyt pää pois pensaasta. Pika- ja suurtehoissa hyötysuhteet on 93-97 % mutta noissa kotivehkeissä huonompi, varsinkin 1-vaiheisissa (75-95 %). Itte mittailin edelliseen plugariinkin kahta eri laturia, millä virralla kumpikin omaa parhaimman mahdollisen hyötysuhteen niin päädyin lataamaan kalliimmalla ja 11 A virralla oli paras hyötysuhde +25 asteen ulkolämpötilassa.

Vaatii toki verkkoanalysaattoria ja mittaa ennen ja jälkeen latauslaitteen, niin erotus menee lämmöksi ja sitä rataa.

Ne lataushäviöthän tulee siellä autonlaturissa, eikä latauslaitteessa. Aika kuumana toi pieni 1-vaihe laturi kävisi, jos 25% tehosta menisi jo siinä lämmöksi.
 
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Joo, kyllä mä sitäkin taannoin laskeskelin, mutta vähän vaikutti liian rajoilla olemisesta. Työpaikkalataus poistaa sen ja eiköhän ne sähkötkin tule upgreidattua kun saa sähkärin hankittua.
 
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Itsellä suomalaisittain keskimääräiset ajokilsat (kutakuinkin tasan 15tkm vuoteen) eikä ole ongelmaa 8A latauksen kanssa.
 
Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Riippuu miten järkevyys määritellään... Ainakin ID.4 GTX, Polestar 2 ja Kia EV6 voisivat olla mahdollisia.
 
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.

Tuollainen 150 km/päivä tarkoittaa, että keskimäärin nykyisillä isompiakkuisilla pääsee kesäisin pari päivää (jos yli 80 km/h) ja talvisin päivän keikan. Ts. kannattaa yrittää ostaa isoin akku mikä löytyy sopivalla hinnalla. Kannattaa myös miettiä takuutakin vähän. Hynyssä esim 5 vuotta ilman km-rajaa (pl. akun "normaali" rajaus). Teslan takuut on äkkiä rullattu täyteen.
 
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
 
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
Ainakin Teslalla tämä johtuu pitkälti siitä, että auto on aina hereillä ladatessaan. Ja auton hereilläolo vie jopa sen noin 300W. Sentryn kulutuskin johtunee enimmäkseen tästä.
 
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella.
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
 
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.

Ihan mielenkiinnosta, mitä tuohon 3k hintaan kuuluu? Kuulostaa äkkiseltään aika kalliilta.
 
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.

Jos

Eikös siellä kysyjän töissä ollut nyt vain lämmitystolpat, jotka on päällä 2h kerrallaan?

Vähintään pitäisi ensimmäisenä varmistaa, että saako johonkin edes sitä 16A latausta eli vaikka caravanpistorasiaa tai jopa voimavirtapistoketta.
 
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
 
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
 
Kai se kuormanjako tuossa yhtalailla toimii. Kulutus on kuitenkin yolla lahempana 1 kuin 2 amppeeria.
 
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
 
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
Talvella satasta ja lämmitykset päälle. Ei se kauaksi jää. Ja 10 h latausmahdollisuus lienee lähempänä todellisuutta, kun huomioi kaupassakäynnit ja muut riennot samalla autolla.

Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
Ei tässä kukaan ole väittänyt, etteikö tuolla pystyisi latauksia hoitamaan, jos näkee vaivan sen eteen. Normaalilla ihmisellä vaan on aikalailla muutakin mietittävää kuin kytätä sähkönkäyttöä sen mukaan, että nallit ei napsu. Pelleilyä.
 
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 198
Viestejä
4 423 294
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom