- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 1 081
Faijalla tilanne, jossa XC60 D4 taas vikaa. Tällä kertaa rattilukko estänyt käynnistämisen -> hinauksen kautta Bilialle. Sijaisautoksi sai XC60 T6:lla ja tykästynyt tuohon sähköön, kun pystyy sähköllä ajella melkein kaikki työmatkat. Kuitenkin hybridin moninaiset ongelmat ei välttämättä kiinnosta ja nyt ajatuksena olisi miettiä sähköautoa.
Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).
Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.
Kyllähän se julkinen lataus on kalliimpaa, etenkin, jos joutuu käyttämään paljon pikalatureita. Mutta jos vaikkapa K-Lataus veloittaa sen 0,33 €/kWh suurteholatauksesta ja jos lataushäviöineen sähkökatumaasturin kulutus on jopa 25 kWh per 100 km, niin onhan tuo edelleen alle 8 euroa per 100 km. Kulkisiko vastaavan kokoinen diesel- tai bensiiniauto neljällä litralla 100 km? Tuskin. Eiköhän sillä jotain kuudesta-kymmeneen litraa menisi.