Yleistä keskustelua sähköautoista

Ja just näin postauksen VAG edustajalta, jossa kerrottiin, että jos auto ei ole tullut tehtaalta 5.X softalla niin päivityksenä sitä ei ole saatavilla vanhoihin autoihin. Eli ihan puppua nuo paranneltut softalupaukset OTA:na uudemmissa malleissa.

"Kindly be informed that the specific software version (5.0) is only available ex works. That means that it is available for vehicles that are already equipped with it from the factory and not as an afterwards update.
We currently do not have any information about if it is going to be available as an update and when.
You will be informed accordingly, if any changes will be applied."

Ilmeisesti viittaat tuohon lauseeseen mikä jossain VW ID.7 Facebook-ryhmässä ainakin kiersi. Itse en ihan täysin usko etteikö sitä 5.0 päivitystä olisi tulossa autoihin joissa 4.0 on jo asennettuna. Käsitin K-auton puheista aiemmin aiemmin, että 4.0 päivitystä ei saisi vanhoihin ID-malleihin, sillä niiden HW ei tue uudempaa softaa. Samalla mielestäni koko ID.7-mallistoa on mainostettu mm. ChatGPT integroinnilla mikä pitäisi käsittääkseni tulla myös jo ostettuihin autoihin, ja se vaatii 5.0 päivityksen.
 
En ole ajanut ID.4:lla mutta sillä ajava kaveri mielestäni kertoi että se lataa defaulttina vain 80% ja jos haluaa ladata enemmän, pitää sille joka latauskerralla erikseen kertoa niin. Joku ID.4 kuski voinee vahvistaa tai kumota tuon. Silti, ei ID.4:ssakaan sentään koko akun kapasiteetti ole käytössä edes 100%:ssa.
Muistaakseni tuo ominaisuus on nimeltään joku battery care mode. Se kun on päällä niin palauttaa tosiaan ei tallennetuissa latauspaikoissa latausrajan 80%. Jos tuo ei ole päällä niin sitten edellinen asetettu raja on käytössä, esim. 100%. pl tallennetuissa paikoissa voi olla eri asetuksia.
"Kindly be informed that the specific software version (5.0) is only available ex works. That means that it is available for vehicles that are already equipped with it from the factory and not as an afterwards update.
We currently do not have any information about if it is going to be available as an update and when.
You will be informed accordingly, if any changes will be applied."

Ilmeisesti viittaat tuohon lauseeseen mikä jossain VW ID.7 Facebook-ryhmässä ainakin kiersi. Itse en ihan täysin usko etteikö sitä 5.0 päivitystä olisi tulossa autoihin joissa 4.0 on jo asennettuna. Käsitin K-auton puheista aiemmin aiemmin, että 4.0 päivitystä ei saisi vanhoihin ID-malleihin, sillä niiden HW ei tue uudempaa softaa. Samalla mielestäni koko ID.7-mallistoa on mainostettu mm. ChatGPT integroinnilla mikä pitäisi käsittääkseni tulla myös jo ostettuihin autoihin, ja se vaatii 5.0 päivityksen.
Eikö sitä akun esilämmitystäkin mainostettu vanhoihin VAGeihin vaikka lopputulos sitten olikin että 4.x versiota jossa se on ei enää vanhoihin saa? No ehkä jos historia on tae tulevaisuudesta ja 2.x -> 3.x päivitys onnistui vanhoissa, niin ehkä nyt sitten 4.x -> 5.x onnistuu uudemmissa mutta 6.x sitten vaatii uuden auton ostoa.

Joku fiksu VAG insinööri voisi kehitellä mullistavan ominaisuuden jossa tuo tietokone voitaisiin vaihtaa parempaan jälkikäteen. Kyllä tuosta moni sen tonnin varmaan maksaisi.
 
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
 
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
Ainakaan Skodassa en muista mitään eroa tuon osalta, siinä taisi päivittyä 2.8 - 3.0 - 3.2. Joitain bugeja korjaantui ja uusia ilmaantui päivitysten myötä.
 
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
Ei omassa 2020 vuoden 2.4 softalla varustetussa ID.3:ssa kyllä noin kauaa käynnistyminen kestä, kyllä se jo pihasta pois ajaessa näyttää Tervetuloa -valikkoa.

Tuosta tulikin mieleen, että on todella ärsyttävää, ettei se "Tervetuloa!" mene pois siitä kuittaamatta OK. Jotain muitakin ihmeellisyyksiä tuossa softassa on, minkä luulisi koekäytössä tuleen ilmi, ettei ole hyvin toteutettu. Esim. seisontailmastoinnin kun laittaa äpistä päälle, se pitää erikseen sieltä sammuttaa eikä se sammu liikkeelle lähtiessä? Voihan niitä asetuksia toki muuttaa, mutta sovelluksen mukaan se hyrrää yhä. Sitten jos se on vaikka 10min päällä, ajaa 10min töihin ja laittaa auton lukkoon, niin auto jatkaa 10 minuuttia ilmastointia pysäköinnin jälkeen?
 
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:
Ainakaan Skodassa en muista mitään eroa tuon osalta, siinä taisi päivittyä 2.8 - 3.0 - 3.2. Joitain bugeja korjaantui ja uusia ilmaantui päivitysten myötä.
Omaan Enyaqiin päivitettiin vähän aikaa sitten softaversio 3.0 -> 3.7
Infotainment nopeutui jonkun verran. Käynnistyy nopeammin ja reagoi valintoihin nopeammin. Ei nyt mikään markkinoiden nopein mutta omasta mielestä selkeästi nopeutui päivityksen myötä ja toimeen tuon kanssa tulee. Bugeihin en vielä ole törmännyt.
 
Millaisia uusia bugeja tuli? Ja onko se hidas käynnistymään Skodassakin?
Välill nopea välillä ei. En koskaan keksinyt mistä johtuu. Joskus se kotivalikko tuli nopeasti esiin mutta esim. radiota ei saanut päälle tai etenkin ne menut joissa se auton 3d malli näkyy kesti pitkään avautua.

2.8 oli autossa vain koeajossa, ennen luovutusta päivittivät 3.0. Muistaakseni 3.0 oli aika toimiva alkuun, jossain kohtaa ilmeisesti ne pikkupäivitykset jotka ei nosta versionumeroa rikkoi ratin lämmityksen niin että sitä ei saanut pois päältä. Samaten navi alkoi sekoilemaan niin että karttapohja näytti mustaa tai ohjeita tuli tuplana. 3.2 korjasi tuon ratin lämmittimen jumituksen ja ehkä myös navin. Uutena ominaisuutena tuli se että koko infotaimentti otti välillä bootin itsekseen.

Näistä en ole ihan varma liittyykö softapäivityksiin koska niitä pieniä päivityksi tuli kuitenkin useita silloin tällöin. Ajovalojen korkeudensäätö lopetti toiminnan jossain vaiheessa, joutuivat huollossa vaihtamaan jonkin moduulin että palautui. Jarrut meni pysyvästi vesikelin moodiin, tämä mielestäni korjaantui 3.2 päivityksen yhteydessä, saattoi olla sattumaa.
 
Kävin koeajamassa lyhyesti KGM Torresin. Vähän subarumainen vanhahtava sisusta, ei turhia klumeruuleja. Plussaa ilmastoiduista penkeistä (edessä) hellepäivänä, onkohan missään muussa tämän hintaluokan autossa vakiona vastaavia?

Ratti tuntus isolta ja aika hidas ohjaus. Ei oikein mikään ärsyttänyt paitsi perus nopeusvalvonta piipitys jonka sai toki pois. Vilkun naksutus halvan kuuloinen. Tilavahko takapenkki ja tavaratila. 8/10.

IMG_1429.jpegIMG_1428.jpeg
 
Tuossa 85% saadaan about 3,8V kohdalla, mutta toisaalta 20% taso on jossakin 3,6V tienoilla. Tästä ja muusta keskustelusta voisin veikata että juuri tuo tasainen jännitealue 80-20% SOC välillä olisi se akun ideaali varaustaso arkikäytössä
Erittäin hyvin sanottu siellä. Asia on juurikin näin. :tup:

Ja mitä itse tätä tekniikkaa olen tutkinut niin käsittääkseni akkua ei tulisi säilyttää yli/alivaraustilassa. Eli esim. kesälomareissulla latausasemasta 100% tauluun ja matka jatkuu, ei pitäisi olla ongelma vaan se, että pistetään auto roikkaan kotona ja säilytetään se täynnä, jos nyt vaikka sattuisi tulemaan ajoa...
 
Viimeksi muokattu:
Kävin koeajamassa lyhyesti KGM Torresin. Vähän subarumainen vanhahtava sisusta, ei turhia klumeruuleja. Plussaa ilmastoiduista penkeistä (edessä) hellepäivänä, onkohan missään muussa tämän hintaluokan autossa vakiona vastaavia?

Ratti tuntus isolta ja aika hidas ohjaus. Ei oikein mikään ärsyttänyt paitsi perus nopeusvalvonta piipitys jonka sai toki pois. Vilkun naksutus halvan kuuloinen. Tilavahko takapenkki ja tavaratila. 8/10.

IMG_1429.jpegIMG_1428.jpeg
Saiko tähän 3-way split rear seats tai suksiluukkua? Jännästi pikkuasiosita tuleee "pakkoja.." :D
 
Saiko tähän 3-way split rear seats tai suksiluukkua? Jännästi pikkuasiosita tuleee "pakkoja.." :D

Tskapenkit taisi kaatua kahdessa osassa, en kyllä kokeillut. Suksiluukkua en nähnyt. Harvemmin niitä on japseissa/korealaisissa. Aika basic auto loppujen lopuksi, ei mitään innovaatioita.
 
Moni ei vain vieläkään sisäistä sitä, että sähköautossa maksat enemmän "pääomasta" ja vähemmän juoksevista kuluista, mikä tasoittaa tilannetta merkittävästi suhteellisen paljon ajavilla. Itsekin ajelen sen ~50 tkm vuodessa, mikä tarkoittaa polttoainekuluissa jo n. 5000 - 6000 € haitaria, mikä taas 5 vuodelle jaettuna on n. 30 000€ rahaa polttoaineisiin. Sähköllä tuohon ennakoin n. 1000€ / vuosi kuluja. 60 000€ sähkis voi vastata tekniikaltaan jotain 40 000€ hintaluokan polttista ominaisuuksiltaan ja muulta laadulta, joten ainakin omassa käyttötapauksessa se ylimääräinen 20 000€ kannattaa sijoittaa sähköauton korkeampaan hintaan. Vielä halvemmalla tottakai olisi päässyt käytetyn Model 3:n kanssa, mutta ne ei oikein itseä sytytä tunkkaisen laatuvaikutelman osalta, ja samalla karsastan pelkkää isoa keskinäyttöä kaiken tiedon välittämiselle kuskille. Uuden sähkiksen kanssa pääsee myös kontrolloimaan sen akun kulutuskäyrää täysin itse, nyt kun on tullut parempaa tietoa akkujen kestävyydestä suhteessa niiden lataus/kulutusprofiiliin.

Hyvä että uusia kalliimpiakin autoja ostetaan, jotta ne sitten muutaman vuoden viiveellä tulevat hyvään hintaan käytettyjen markkinoille.

Kyllä se tiedossa on, mutta omat ajot on sen 1500-2000€ säästöä vuodessa edelliseen kulkikeeseeninverrattuns, tämän vuoksi en halunnut maksaa paljoa yli 15000€ sähköautosta. Mutta laskeskelin, että Maksaahan tuo i3 itsensä takaisin säästöinä, jos kasassa pysyy, nyt on n.6-7k€ säästetty kuluissa 3vuoden aikana, vielä jos toinen 3 vuotta menee, niin on kuitannut ostohintansa kokonaan säästöinä, vaikka hyvitys olisi 0-euroa.

Uudehkoissa 50k€ sähköautossa on se ongelma, että arvonalenema on liian arvaamaton, ja ehdottomasti suurin kulu, ja autovalmistajien hinnanalennukset ovat tehneet monelle suuren loven lompakkoon, ketkä uusia sähkäreitä on ostaneet. Mutta kuten sanoin, käytettyjen osalta tilanne on muhkea, muutaman vuoden päästä, kun alkaa saamaan nelivetoa isoa sähköautoa jo reilusti alle 30k varmasti, enemmän ajettua reilu 20k€. Muutakin, kun teslaa, mikä on itselleni ainakin no go
 
Viimeksi muokattu:
ID.3:n 2.4 softaversio vuosimallin 2020 autossa on kyllä .. noh, törkeän hidas käynnistymään.

Kun painaa avaimesta ovet auki, ja lähtee ajamaan, niin vielä jossain minuuttia myöhemmin keskikonsoli näyttää jotain "ei ole vielä käytettävissä..." tms. tekstiä ja ratas pyörii.

Sitä sen tiedä lähteekö tietokone käynnistymään (piilossa taustalla) jo ovien avaamisesta, vaiko vasta sitten kun lähtee ajamaan, mutta vaikuttaa kovasti siltä, että ohjelmisto on melko raskas/hidas käynnistymään.

Autoon tulee lähikuukausina 3.0/3.1 - vai mikä lie uusin tuohon - softapäivitys, jää nähtäväksi käynnistyykö se vielä hitaammin... Jos muilla on kokemuksia uudemmista ohjelmistoista, niin kertokoot onko se vielä hitaampi. :lol:

Sama homma se on 2022 Enyaqissakin. Hotellin pihasta kun lähtee aamulla ajamaan kohti työkohdettaa, niin ensimmäiset risteykset pitää joko tietää, tai olla mukana paperikartta johon reitti on ennakkoon piirretty.

Ei voi kuin kun ihmetellä Skoda/VW-insinöörin aivoituksia. Miksi se ajotietokone ei voi käynnityä, kun autoon kytkeytyy lämmitys/ilmastointi ja siten se olisi sitten käyttövalmiudessa ajoon lähtöhetketkellä.

Softat ovat uusinta mitä tuohon on saatavilla, että siitä se ei ainakaan ole kiinni.
 
Sama homma se on 2022 Enyaqissakin. Hotellin pihasta kun lähtee aamulla ajamaan kohti työkohdettaa, niin ensimmäiset risteykset pitää joko tietää, tai olla mukana paperikartta johon reitti on ennakkoon piirretty.

Se ei varmaan tallenna GNSS paikkaa sammuttaessa, mikä on sinänsä ihan järkevä toimintatapa kun autoa voidaan siirtää lautalla, laivalla ym. Ja sitten kun käynnistää kestää että saadaan signaalit. Tämä korostuu jos lähdetään parkkihallista tai korkeiden rakennusten kuten hotellien läheltä. Enemmän ominaisuus kuin bugi.
 
Se ei varmaan tallenna GNSS paikkaa sammuttaessa, mikä on sinänsä ihan järkevä toimintatapa kun autoa voidaan siirtää lautalla, laivalla ym. Ja sitten kun käynnistää kestää että saadaan signaalit. Tämä korostuu jos lähdetään parkkihallista tai korkeiden rakennusten kuten hotellien läheltä. Enemmän ominaisuus kuin bugi.
Pihasta? eikö tuo aika vielä mahdu GPSllä ns warm start aika ikkunaan, siis luulisi että autossa on sen verran kyvykäs GPS että ilman ns avustusta sen hanskaa.
Mutta totta, jos kartta huitelee jossa atlantilla merelle zoomattuna, niin viittaa siihen että sijainti tieto uupuu. Mutta tässäi taisi olla siitä kyse että koko käyttöliittymä ohjelmineen vielä starttailee, No jos sellainen moka ja odottaa GPS fixistä , niin no, ja sitten vo kuvitella miten kauan teeke GNSS katveessa.
 
Se ei varmaan tallenna GNSS paikkaa sammuttaessa, mikä on sinänsä ihan järkevä toimintatapa kun autoa voidaan siirtää lautalla, laivalla ym. Ja sitten kun käynnistää kestää että saadaan signaalit. Tämä korostuu jos lähdetään parkkihallista tai korkeiden rakennusten kuten hotellien läheltä. Enemmän ominaisuus kuin bugi.

Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.
 
Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.
Tesla ei päivitä sijaintia jos sitä ei ajeta. Muuten sijainti pysyy siinä mihin se on viimeksi ajettu.

Kyllä Teslan GPS miettii myös jos olet jossain vaikeassa paikkaa.
 
Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.

Joo ei vaginaattorin insinöörit pysty näemmä samaan kuin amerikkalaiset. Miten hyvin Tesla paikantaa pitkässä tunnelissa tai maanalaisessa parkkihallissa?
 
Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.
Kyllä mulla vähän aikaa häröili sijainnin kanssa, kun ajoin auton Uumaja->Vaasa lautan jälkeen ulos. Mutta se on ymmärrettävää ja muutoin ei ole ollut ongelmia, tosin maanalaisista parkkihalleista ei kokemuksia.
 
Joo ei vaginaattorin insinöörit pysty näemmä samaan kuin amerikkalaiset. Miten hyvin Tesla paikantaa pitkässä tunnelissa tai maanalaisessa parkkihallissa?
Onkohan Teslan tietsikka koko ajan tulilla ? Kai sen pitää olla kun eikös se sentrykin vaadi sen.
Vakkineen tietsikka on varmaan oikeasti pois päältä ja windows XP:n käynnistyminen kestää kovalevyltä.
Kunhan arvuuttelen....
 
Onkohan Teslan tietsikka koko ajan tulilla ? Kai sen pitää olla kun eikös se sentrykin vaadi sen.
Vakkineen tietsikka on varmaan oikeasti pois päältä ja XP:n käynnistyminen kestää.
Kunhan arvuuttelen....
Teslan compuutteriosasto menee nukkumaan jos sentrykin on kii.
 
Joskus talven pakkasilla on mennyt ihan muutama sekuntti, että Teslan ruutu on herännyt (ilman esilämmitystä ja Sentryä), mutta muutoin on aina käyttövalmiina heti oven avattuaan.
 
Kyllä mulla vähän aikaa häröili sijainnin kanssa, kun ajoin auton Uumaja->Vaasa lautan jälkeen ulos. Mutta se on ymmärrettävää ja muutoin ei ole ollut ongelmia, tosin maanalaisista parkkihalleista ei kokemuksia.
Taitaa olla sen verran pitkä siirtymä että ei enään mene lämpimän, saati kuuman startin puolella (GPS)
Siis muistelen kuumassa, missä saadaan nopea fix on kyse lyhyestä ajasta, ja lämmin startti onnistu seuraavanakin päivänä, mutta sijainti pitää olla samassa pitäjässä. ja siis GPS vastaanottimen paukut pitää siihen riittää (siis ilman avustusta).

(En nyt uskalla heittää edes mutuaikoja, siis muistikuvia GPS hämäristä, nykyään siellä monta muutakin)
 
Sama homma se on 2022 Enyaqissakin. Hotellin pihasta kun lähtee aamulla ajamaan kohti työkohdettaa, niin ensimmäiset risteykset pitää joko tietää, tai olla mukana paperikartta johon reitti on ennakkoon piirretty.

Ei voi kuin kun ihmetellä Skoda/VW-insinöörin aivoituksia. Miksi se ajotietokone ei voi käynnityä, kun autoon kytkeytyy lämmitys/ilmastointi ja siten se olisi sitten käyttövalmiudessa ajoon lähtöhetketkellä.

Softat ovat uusinta mitä tuohon on saatavilla, että siitä se ei ainakaan ole kiinni.
3.7 versiossa?
Itse kai olen niin hitaalla käyvä ettei ole häirinnyt hidas infotainmentin käynnistys.
Menisköhän joku 2-5 sekuntia yleensä että intotainmentti on käynnissä, tuohon joku 2 sekkaa lisää että löytää paikkansa kartalla.
 
Ehdottomasti tämä on yllättänyt itseni. Käytettyjen tesla M3 tarjontaa katsellut aina jokusen kuukauden välein ja "yhtäkkiä" noitahan alkaa saamaan jo reilusti alle 30k€ hintaan.

Jep. Itse odottelen, että alkaa yli 100tkm ajettua enyaqqia, ev6:sta tai vaikka toyotan burzumia olemaan reilummin saatavilla. Parin vuoden päästä tilanne voi olla jo tosi hyvä, kun sähköautojen kysyntä taitaa olla jo selkeässä laskussa, ellei sitten bensan hinta taas raketoi. Luotto akkuihin on hyvä, nyttenkin 10 vuotiaassa ja 100tkm ajetussa sähköautossa yli 90% kapasiteetista jäljellä, mitä uutena ollut. Varmaan vaikuttaa paljon, onko pikalataultu, vai kaikessa rauhassa mummolaturilla
 
Jep. Itse odottelen, että alkaa yli 100tkm ajettua enyaqqia, ev6:sta tai vaikka toyotan burzumia olemaan reilummin saatavilla. Parin vuoden päästä tilanne voi olla jo tosi hyvä, kun sähköautojen kysyntä taitaa olla jo selkeässä laskussa, ellei sitten bensan hinta taas raketoi. Luotto akkuihin on hyvä, nyttenkin 10 vuotiaassa ja 100tkm ajetussa sähköautossa yli 90% kapasiteetista jäljellä, mitä uutena ollut. Varmaan vaikuttaa paljon, onko pikalataultu, vai kaikessa rauhassa mummolaturilla
Just eilen kattelin ID.4:n akun tilaa, näytti olevan noin 80% alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä. Vm 2020 ja 63tkm mittarissa. Onhan noita pikalatureita tullut jonkin verrna käytettyä, mutta ei nyt sentään jatkuvasti.
 
Just eilen kattelin ID.4:n akun tilaa, näytti olevan noin 80% alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä. Vm 2020 ja 63tkm mittarissa. Onhan noita pikalatureita tullut jonkin verrna käytettyä, mutta ei nyt sentään jatkuvasti.
Siis tarkoitat netto vai bruttokapasiteetista 80% jäljellä ? eikö se ole aika surkea nolla kilomtreille, paljonko siinä on lataussyklejä.
Vaikka karkeasti haarukoi 250km akku, niin noilla kilometreilla jäisi reilusti alle 300 syklin, reilun 300km akulla olltaisiin vasta kahden sadan syklin tuntumassa.

Oletus että brutto 100% ihan käytännön oikea, ja oletus jos Netto, niin edelleen siellä ne ylä rajat marginaalit, ettei sentä niitä ole pienennetty.

Mutuilua, prosentti voi kuvata jotain muuta, tai ei kuvaa todellisuutta, tai akku viallinen, tai auto nyt vain tuhoaa akkua.

Ensimmäinen olisi harmiton, jos auto kuitenkin osaa käsitellä akkua hellästi, viallinen akku, voi tarkoittaa että jotain kennoja pois pelistä, mutta heikkeneminen ei jatku, takuun toimivuus ?, jos auto tuhoaa akkua, niin se kai huonoin, jos sitä ei saada loppuun, takuu?
 
Siis tarkoitat bruttokapasiteetista 80% jäljellä ? eikö se ole aika surkea nolla kilomtreille, paljonko siinä on lataussyklejä.
Vaikka karkeasti haarukoi 250km akku, niin noilla kilometreilla jäisi reilusti alle 300 syklin, reilun 300km akulla olltaisiin vasta kahden sadan syklin tuntumassa.
Björnillähän oli jotain ID-malleja ja Audeistakin juttuja, joissa tuo akun kunto on päässyt huonoksi. Lienee joko ykstittäisiä tai vaan ominaisuus.
 
Siis tarkoitat netto vai bruttokapasiteetista 80% jäljellä ? eikö se ole aika surkea nolla kilomtreille, paljonko siinä on lataussyklejä.
Vaikka karkeasti haarukoi 250km akku, niin noilla kilometreilla jäisi reilusti alle 300 syklin, reilun 300km akulla olltaisiin vasta kahden sadan syklin tuntumassa.

Oletus että brutto 100% ihan käytännön oikea, ja oletus jos Netto, niin edelleen siellä ne ylä rajat marginaalit, ettei sentä niitä ole pienennetty.

Mutuilua, prosentti voi kuvata jotain muuta, tai ei kuvaa todellisuutta, tai akku viallinen, tai auto nyt vain tuhoaa akkua.

Ensimmäinen olisi harmiton, jos auto kuitenkin osaa käsitellä akkua hellästi, viallinen akku, voi tarkoittaa että jotain kennoja pois pelistä, mutta heikkeneminen ei jatku, takuun toimivuus ?, jos auto tuhoaa akkua, niin se kai huonoin, jos sitä ei saada loppuun, takuu?
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 36,1kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 64,5kwh ja valmistajan mukaan nettokapasiteetti 77kwh.

Vähän näemmä liioittelin, 84% kapasiteetista jäljellä. Yllättävän kovaa laskua kuitenkin, ja jos se näin jatkuu (ja kiihtyy vielä huonommaksi mennessään?), niin uutta akkua saa kysellä jo reilun parin vuoden päästä
 
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 37,7kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 67kwh ja valmistajan mukaan nettokapasiteetti 77kwh.

Yllättävän kovaa laskua, jos se näin jatkuu (ja kiihtyy vielä huonommaksi mennessään?), niin uutta akkua saa kysellä jo parin vuoden päästä

Edit, lainaaja korjasi luvut, kommenttini ja lainaus pohjaa vääriin lukuihin.

Mistä tuon 80% nykäsit ?

Edit, oliko kulku seuraava, katsoit OBDElevelillä mitä näyttää energiamääräksi, ja varaustasoksi, vertasit sitä ilmoitetettuun bruttokapasiteettiin 82kWh? ja pyristys lähimpään kymppiin.

Jos meillä tieto että OBDElevel yrittää näyttää nimenomaan brutto varausta, niin meillä ei ole tietoa kuinka tarkkaa se on, ja ei myöskään tietä mikä bruttokapasiteetti akussa on ollut uutena. Toki lähdetään siitä että uutena vähintään se mitä markkinoitu, joten jos siinä virhettä niin lähinnä pahentaa tilannetta.

Mutta ainakin nyt syytä seurata tilannetta ja selvittä mikä on todellinen tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 36,1kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 64,5kwh
Can gatewayn alla on myös mittauskanava "Vehicle properties - Max energy content", mitähän se näyttää? Omassa autossani tuo on ollut uutena 79200 Wh, en ole sen jälkeen katsonut päivittyykö tuo akun kulumisen mukana vai onko tuo joku staattinen luku joka kertoo vain mikä akku autoon on asennettu.
 
Joo, etenkin akkutakuun alaisissa kannattaa varmasti olla erittäin tarkkana, voi takuu-aikana käydä vielä kunnon pulla, ja saada uuden akun. Varmaan valmistajakohtaisia eroja, ja käsittääkseni pikalataus kuluttaa enemmän akkua, jostain olen tämmöisen tiedon itselleni ymmärtänyt
 
Joo, etenkin akkutakuun alaisissa kannattaa varmasti olla erittäin tarkkana, voi takuu-aikana käydä vielä kunnon pulla, ja saada uuden akun. Varmaan valmistajakohtaisia eroja, ja käsittääkseni pikalataus kuluttaa enemmän akkua, jostain olen tämmöisen tiedon itselleni ymmärtänyt
Jos näyttää siltä että vuosi ennen akkutakuun loppua on jo lähellä vaihto arvoa, niin sitten vaan jatkuvasti 100% latausta sisään ja pikalatauksia aina välillä. ;)
 
Edit, oliko kulku seuraava, katsoit OBDElevelillä mitä näyttää energiamääräksi, ja varaustasoksi, vertasit sitä ilmoitetettuun bruttokapasiteettiin 82kWh? ja pyristys lähimpään kymppiin.

Jos meillä tieto että OBDElevel yrittää näyttää nimenomaan brutto varausta, niin meillä ei ole tietoa kuinka tarkkaa se on, ja ei myöskään tietä mikä bruttokapasiteetti akussa on ollut uutena. Toki lähdetään siitä että uutena vähintään se mitä markkinoitu, joten jos siinä virhettä niin lähinnä pahentaa tilannetta.
Katsoin siis OBDElevenillä paljonko näyttää akussa olevan energiaa juuri sillä hetkellä, ja varaustason perusteella laskin teoreettisen 100% kapasiteetin. Tätä vertasin sitten valmistajan ilmoittamaan nettokapasiteettiin 77kWh.
 
Katsoin siis OBDElevenillä paljonko näyttää akussa olevan energiaa juuri sillä hetkellä, ja varaustason perusteella laskin teoreettisen 100% kapasiteetin. Tätä vertasin sitten valmistajan ilmoittamaan nettokapasiteettiin 77kWh.
Koitappa huvin vuoksi vertailla lataamalla akku täyteen, resetoimalla kulutuslaskuri, ajamalla akku 10% tienoille ja katsomalla kwh/100km ja ajetuista kilometreistä paljon akku kului esim. 90% aikana. Mielenkiintoista tietää kuinka paljon eri luvun mahdollisesti saisit, sillä tuo 84% varaustasoa 60tkm jälkeen kuulostaa melko epäonniselta yksilöltä. Varmasti vielä mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin. Ainahan se akku taitaa menettää ensimmäisten latausten jälkeen suhteellisesti nopeammin sitä kapasiteettia ja heikkenemä voi tasaantua myöhemmin.
 
Katsoin siis OBDElevenillä paljonko näyttää akussa olevan energiaa juuri sillä hetkellä, ja varaustason perusteella laskin teoreettisen 100% kapasiteetin. Tätä vertasin sitten valmistajan ilmoittamaan nettokapasiteettiin 77kWh.
Sori, jatkan kyselyä.
Oliko tuon OBDElevelin varaustasoarvio nimenomaan nettosta, eikä brutosta. Auto ilmeisesti ne luvut väylään tuuttaa, eli on auton omia-arvioita. Sitten olisi kylmempää kyytiä jos prosentti ja jäljellä oleva varaus olisi bruttoja.

Tuntematta tuota lainkaan niin maalikkona pieni toivon kipinä voisi olla se että tuossa varaustaso arvio on pielessä varmuudenvuoksi suuntaan. Jos esim arvio sitä edellisen latauskerran jälkeen kulutetun energian perusteella varsin varovaisesti, ja sitten akun ollessa oikeasti aika tyhjillään, niin pystyy arvioimaan tarkemmin jäljellä olevaa, ja vertaamalla kulutettuun pystyy tarkentaa akkun kapasiteettia, jos edellinen lataus netto täyteen. Epätarkkuuksia tuossakin.
 
En nyt muista minkä sähköauton manuaalissa oli ohje noin kerran kuussa vetää 100%, jotta akunhallintajärjestelmä saa itsensä kalibroitua uusiksi.
 
Jep. Itse odottelen, että alkaa yli 100tkm ajettua enyaqqia, ev6:sta tai vaikka toyotan burzumia olemaan reilummin saatavilla. Parin vuoden päästä tilanne voi olla jo tosi hyvä, kun sähköautojen kysyntä taitaa olla jo selkeässä laskussa, ellei sitten bensan hinta taas raketoi. Luotto akkuihin on hyvä, nyttenkin 10 vuotiaassa ja 100tkm ajetussa sähköautossa yli 90% kapasiteetista jäljellä, mitä uutena ollut. Varmaan vaikuttaa paljon, onko pikalataultu, vai kaikessa rauhassa mummolaturilla

Itse olen vähän alkanut noita käytettyjä Ioniq 5 silmäilemään kun niidenkin hinnat on tulleet varsin houkuttelevasti alas. Harmi vaan, että noissa nyt käytetävänä myytävissä ei ole vielä akun esilämmitystä, mikä nyt ei sinänsä mikään massiivinen ongelma ole kun lataukset tapahtuisi varmaan 95% kotona. Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.

Noh, vuoden päästä olisi tarkoitus vaihtaa autoa vasta muutenkin kun nykyisen hybridin akkutakuu alkaa loppumaan. Sitä ennen ehtii markkinoilla tapahtumaan vielä kaikenlaista.
 
Itse olen vähän alkanut noita käytettyjä Ioniq 5 silmäilemään ja niidekin hinnat on tulleet varsin houkuttelevasti alas. Harmi vaan, että noissa nyt käytetävänä myytävissä ei ole vielä akun esilämmitystä, mikä nyt ei sinänsä mikään massiivinen ongelma ole kun lataukset tapahtuisi varmaan 95% kotona. Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.
Akun esilämmitys pitäisi olla saatavilla kaikkiin vuosimalleihin softapäivityksellä. 2023 mallista lähtien se oli jo vakiona. Takalasin pyyhin tulee faceliftin mukana ja ehkä ensi vuonna mallit Suomessa.
 
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 36,1kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 64,5kwh ja valmistajan mukaan nettokapasiteetti 77kwh.

Vähän näemmä liioittelin, 84% kapasiteetista jäljellä. Yllättävän kovaa laskua kuitenkin, ja jos se näin jatkuu (ja kiihtyy vielä huonommaksi mennessään?), niin uutta akkua saa kysellä jo reilun parin vuoden päästä
Eikö OBD näytä state of healthIä (SoH) vai eikö sitä pidetä luotettavana tapana arvioida akun nykyistä kuntoa?

Minä olen toistaiseksi luottanut OBD2-lukijan SoH-lukemaan joka vuosi sitten n, 60tkm jälkeen taisi olla jossain 97-98% välillä. En tarkistanut (ole varma näyttikö edes) mikä on nykyinen maksiminettokapasiteetti vrt. mitä valmistaja on mahdollisesti luvannut, vaikka toki senkin pitäisi antaa tosiaan kuva kunnosta. Tosin sitten olisi pitänyt tarkastaa se heti kun auto oli upouusi jotta olisi silloin nähnyt lähtötason, eli että se oikeasti on ihan liki valmistajan lupaamaa.
 
Eikö OBD näytä state of healthIä (SoH) vai eikö sitä pidetä luotettavana tapana arvioida akun nykyistä kuntoa?
SIllä kai edellytykset siihen (arvio kunnosta), jos siis valmistaja on kyennyt tekemään hyvä algoritmit ja mittaukset, ja tuottaa niillä kuvaavan luvun. Jos yhtä hyvällä tavalla luo myös arvion kapasiteetista, niin pääseehän sillä jo pitkälle.

Tuotepaaliköiltä, markkinoinnistta voi tulla painetta siihen suuntaa että olisi kiva jos kilpailijoihin verrattuna ei ainakaan nopeammin laske.
 
Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan.

Vetää kerran kuussa sen 5 Sateesta aineen lasiin niin pitäis pärjätä. Harvoin takalasinpyyhintä tulee käytettyä kun on peruutuskamerat ja tutkat.
 
SIllä kai edellytykset siihen (arvio kunnosta), jos siis valmistaja on kyennyt tekemään hyvä algoritmit ja mittaukset, ja tuottaa niillä kuvaavan luvun. Jos yhtä hyvällä tavalla luo myös arvion kapasiteetista, niin pääseehän sillä jo pitkälle.

Tuotepaaliköiltä, markkinoinnistta voi tulla painetta siihen suuntaa että olisi kiva jos kilpailijoihin verrattuna ei ainakaan nopeammin laske.
Tosin jos siinä ehdoin tahdoin aletaan valehtelemaan kunnosta, voi tulla kalliiksi, joukkokanteita ja muuta ikävää vähän kuten päästömittauksissa huijaamisessa.

Onko SoH siis tosiaan ihan vai joku mikä tahansa luku mitä sähköauton valmistaja voi sinne syöttää? Eikö yhtä hyvin voisi epäillä että he valehtelisivat jäljelläolevan nettokapasiteetin, kai suunnilleen kaikki OBD2-lukijan näkemät luvut voivat sitten olla keksittyjä tai ainakin vääristeltyjä?

Sinänsä en epäile autoni edelleen antamaa korkeaa SoH-arvoa koska en ole muutenkaan ajossa huomannut eroa siihen miten akkua meni uutena kolmisen vuotta sitten. Silloinkin kesäajossa työmatkaani meni alimmillaan se 20% mitä tuntuu edelleenkin menevän. Toki tuo on aika epätarkka tapa mitata mutta ainakaan mitään akun kunnon ilmiselvää heikkenemistä en ole havainnut parin vuoden aikana.
 
Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.

Takalasin pyyhin on kyllä suomen oloissa ihan hyödyllinen kapistus. Saa veden, lumen, kuran yms pyyhkäsityä poi että näkee taaksensa. Tutkista ja kameroista ei paljoa apua siihen että kun pitää nähdä mitä takana tapahtuu.

Hyvä että joku muukin on sitä mieltä että Ioniq 6 on (helvetin)ruma. Ei hirveästi sukulaisuus näy 5:sen ja 6:sen ulkoisessa habituksessa. Olisisvat suosiolla noudattaneet 5:sen muotokieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Takalasin pyyhinon kyllä suone olissa ihan hyödylline kapistus. Saa veden, lumen, kuran yms pyyhkäsityä poi että näkee taaksensa. Tutkista ja kameroista ei paljoa apua siihen että kun pitää nähdä mitä takana tapahtuu.

Hyvä että joku muukin on sitä mieltä että Ioniq 6 on (helvetin)ruma. Ei hirveästi sukulaisuus näy 5:sen ja 6:sen ulkoisessa habituksessa. Olisisvat suosiolla noudattaneet 5:sen muotokieltä.
Meneekö takalasi sitten kuraiseksi tai muuten sellaiseksi ettei läpi näe?

Ekassa porrasperäisessä Toyotassani ensin harmittelin takalasin pyyhkimen puuttumista, mutta ajossa sitten havaitsin ettei takalasi koskaan mennyt sen enempää sotkuiseksi kuin vaikkapa sivulasit, joihin myöskään kukaan tuskin kaipaa mitään tuulilasinpyyhkijöitä. Niiden vuosien aikana kun minulla se auto oli, en muista koskaan kaivanneeni tarvetta pyyhkiä takalasia varsinkaan kesken ajon.

Sitten myöhemmissä autoissa (ei porrasperä) tuli todettua että sitä takapyyhintä tarvitsi suht usein, talvella ja muuten kuraisella kelillä on kyllä usein likainen. kurakelillä likaantuu jo muutaman km aikana. En tiedä onko noissa yllämainituissa autoissa samanlaista tarvetta takalasinpyyhkimelle.
 
Meneekö takalasi sitten kuraiseksi tai muuten sellaiseksi ettei läpi näe?

Ekassa porrasperäisessä Toyotassani ensin harmittelin takalasin pyyhkimen puuttumista, mutta ajossa sitten havaitsin ettei takalasi koskaan mennyt sen enempää sotkuiseksi kuin vaikkapa sivulasit, joihin myöskään kukaan tuskin kaipaa mitään tuulilasinpyyhkijöitä. Niiden vuosien aikana kun minulla se auto oli, en muista koskaan kaivanneeni tarvetta pyyhkiä takalasia varsinkaan kesken ajon.

Sitten myöhemmissä autoissa (ei porrasperä) tuli todettua että sitä takapyyhintä tarvitsi suht usein, talvella ja muuten kuraisella kelillä on kyllä usein likainen. kurakelillä likaantuu jo muutaman km aikana. En tiedä onko noissa yllämainituissa autoissa samanlaista tarvetta takalasinpyyhkimelle.
En ole itse ajanut muuta kuin asfaltilla aurinkoisena päivänä, mutta muualla väittävät että ei pysy puhtaana pelkän ilmavirran avulla, päinvastoin kerää likaa.
 
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 653
Viestejä
4 443 083
Jäsenet
73 588
Uusin jäsen
JPEEE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom