Yleistä keskustelua sähköautoista

Sama homma se on 2022 Enyaqissakin. Hotellin pihasta kun lähtee aamulla ajamaan kohti työkohdettaa, niin ensimmäiset risteykset pitää joko tietää, tai olla mukana paperikartta johon reitti on ennakkoon piirretty.

Se ei varmaan tallenna GNSS paikkaa sammuttaessa, mikä on sinänsä ihan järkevä toimintatapa kun autoa voidaan siirtää lautalla, laivalla ym. Ja sitten kun käynnistää kestää että saadaan signaalit. Tämä korostuu jos lähdetään parkkihallista tai korkeiden rakennusten kuten hotellien läheltä. Enemmän ominaisuus kuin bugi.
 
Se ei varmaan tallenna GNSS paikkaa sammuttaessa, mikä on sinänsä ihan järkevä toimintatapa kun autoa voidaan siirtää lautalla, laivalla ym. Ja sitten kun käynnistää kestää että saadaan signaalit. Tämä korostuu jos lähdetään parkkihallista tai korkeiden rakennusten kuten hotellien läheltä. Enemmän ominaisuus kuin bugi.
Pihasta? eikö tuo aika vielä mahdu GPSllä ns warm start aika ikkunaan, siis luulisi että autossa on sen verran kyvykäs GPS että ilman ns avustusta sen hanskaa.
Mutta totta, jos kartta huitelee jossa atlantilla merelle zoomattuna, niin viittaa siihen että sijainti tieto uupuu. Mutta tässäi taisi olla siitä kyse että koko käyttöliittymä ohjelmineen vielä starttailee, No jos sellainen moka ja odottaa GPS fixistä , niin no, ja sitten vo kuvitella miten kauan teeke GNSS katveessa.
 
Se ei varmaan tallenna GNSS paikkaa sammuttaessa, mikä on sinänsä ihan järkevä toimintatapa kun autoa voidaan siirtää lautalla, laivalla ym. Ja sitten kun käynnistää kestää että saadaan signaalit. Tämä korostuu jos lähdetään parkkihallista tai korkeiden rakennusten kuten hotellien läheltä. Enemmän ominaisuus kuin bugi.

Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.
 
Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.
Tesla ei päivitä sijaintia jos sitä ei ajeta. Muuten sijainti pysyy siinä mihin se on viimeksi ajettu.

Kyllä Teslan GPS miettii myös jos olet jossain vaikeassa paikkaa.
 
Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.

Joo ei vaginaattorin insinöörit pysty näemmä samaan kuin amerikkalaiset. Miten hyvin Tesla paikantaa pitkässä tunnelissa tai maanalaisessa parkkihallissa?
 
Onneksi ei tällaista ominaisuutta Teslasta lödyy, vaan kun auton oven avaa niin tietokone on heti käytössä ja sijaintikin kartalla näkyy oikein poistui sitten korkean talon vierestä, parkkihallista tai laivasta toisessa maassa.
Kyllä mulla vähän aikaa häröili sijainnin kanssa, kun ajoin auton Uumaja->Vaasa lautan jälkeen ulos. Mutta se on ymmärrettävää ja muutoin ei ole ollut ongelmia, tosin maanalaisista parkkihalleista ei kokemuksia.
 
Joo ei vaginaattorin insinöörit pysty näemmä samaan kuin amerikkalaiset. Miten hyvin Tesla paikantaa pitkässä tunnelissa tai maanalaisessa parkkihallissa?
Onkohan Teslan tietsikka koko ajan tulilla ? Kai sen pitää olla kun eikös se sentrykin vaadi sen.
Vakkineen tietsikka on varmaan oikeasti pois päältä ja windows XP:n käynnistyminen kestää kovalevyltä.
Kunhan arvuuttelen....
 
Onkohan Teslan tietsikka koko ajan tulilla ? Kai sen pitää olla kun eikös se sentrykin vaadi sen.
Vakkineen tietsikka on varmaan oikeasti pois päältä ja XP:n käynnistyminen kestää.
Kunhan arvuuttelen....
Teslan compuutteriosasto menee nukkumaan jos sentrykin on kii.
 
Joskus talven pakkasilla on mennyt ihan muutama sekuntti, että Teslan ruutu on herännyt (ilman esilämmitystä ja Sentryä), mutta muutoin on aina käyttövalmiina heti oven avattuaan.
 
Kyllä mulla vähän aikaa häröili sijainnin kanssa, kun ajoin auton Uumaja->Vaasa lautan jälkeen ulos. Mutta se on ymmärrettävää ja muutoin ei ole ollut ongelmia, tosin maanalaisista parkkihalleista ei kokemuksia.
Taitaa olla sen verran pitkä siirtymä että ei enään mene lämpimän, saati kuuman startin puolella (GPS)
Siis muistelen kuumassa, missä saadaan nopea fix on kyse lyhyestä ajasta, ja lämmin startti onnistu seuraavanakin päivänä, mutta sijainti pitää olla samassa pitäjässä. ja siis GPS vastaanottimen paukut pitää siihen riittää (siis ilman avustusta).

(En nyt uskalla heittää edes mutuaikoja, siis muistikuvia GPS hämäristä, nykyään siellä monta muutakin)
 
Sama homma se on 2022 Enyaqissakin. Hotellin pihasta kun lähtee aamulla ajamaan kohti työkohdettaa, niin ensimmäiset risteykset pitää joko tietää, tai olla mukana paperikartta johon reitti on ennakkoon piirretty.

Ei voi kuin kun ihmetellä Skoda/VW-insinöörin aivoituksia. Miksi se ajotietokone ei voi käynnityä, kun autoon kytkeytyy lämmitys/ilmastointi ja siten se olisi sitten käyttövalmiudessa ajoon lähtöhetketkellä.

Softat ovat uusinta mitä tuohon on saatavilla, että siitä se ei ainakaan ole kiinni.
3.7 versiossa?
Itse kai olen niin hitaalla käyvä ettei ole häirinnyt hidas infotainmentin käynnistys.
Menisköhän joku 2-5 sekuntia yleensä että intotainmentti on käynnissä, tuohon joku 2 sekkaa lisää että löytää paikkansa kartalla.
 
3.7 versiossa?
Itse kai olen niin hitaalla käyvä ettei ole häirinnyt hidas infotainmentin käynnistys.
Menisköhän joku 2-5 sekuntia yleensä että intotainmentti on käynnissä, tuohon joku 2 sekkaa lisää että löytää paikkansa kartalla.

20240708_120128.jpg
 
Ehdottomasti tämä on yllättänyt itseni. Käytettyjen tesla M3 tarjontaa katsellut aina jokusen kuukauden välein ja "yhtäkkiä" noitahan alkaa saamaan jo reilusti alle 30k€ hintaan.

Jep. Itse odottelen, että alkaa yli 100tkm ajettua enyaqqia, ev6:sta tai vaikka toyotan burzumia olemaan reilummin saatavilla. Parin vuoden päästä tilanne voi olla jo tosi hyvä, kun sähköautojen kysyntä taitaa olla jo selkeässä laskussa, ellei sitten bensan hinta taas raketoi. Luotto akkuihin on hyvä, nyttenkin 10 vuotiaassa ja 100tkm ajetussa sähköautossa yli 90% kapasiteetista jäljellä, mitä uutena ollut. Varmaan vaikuttaa paljon, onko pikalataultu, vai kaikessa rauhassa mummolaturilla
 
Jep. Itse odottelen, että alkaa yli 100tkm ajettua enyaqqia, ev6:sta tai vaikka toyotan burzumia olemaan reilummin saatavilla. Parin vuoden päästä tilanne voi olla jo tosi hyvä, kun sähköautojen kysyntä taitaa olla jo selkeässä laskussa, ellei sitten bensan hinta taas raketoi. Luotto akkuihin on hyvä, nyttenkin 10 vuotiaassa ja 100tkm ajetussa sähköautossa yli 90% kapasiteetista jäljellä, mitä uutena ollut. Varmaan vaikuttaa paljon, onko pikalataultu, vai kaikessa rauhassa mummolaturilla
Just eilen kattelin ID.4:n akun tilaa, näytti olevan noin 80% alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä. Vm 2020 ja 63tkm mittarissa. Onhan noita pikalatureita tullut jonkin verrna käytettyä, mutta ei nyt sentään jatkuvasti.
 
Just eilen kattelin ID.4:n akun tilaa, näytti olevan noin 80% alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä. Vm 2020 ja 63tkm mittarissa. Onhan noita pikalatureita tullut jonkin verrna käytettyä, mutta ei nyt sentään jatkuvasti.
Siis tarkoitat netto vai bruttokapasiteetista 80% jäljellä ? eikö se ole aika surkea nolla kilomtreille, paljonko siinä on lataussyklejä.
Vaikka karkeasti haarukoi 250km akku, niin noilla kilometreilla jäisi reilusti alle 300 syklin, reilun 300km akulla olltaisiin vasta kahden sadan syklin tuntumassa.

Oletus että brutto 100% ihan käytännön oikea, ja oletus jos Netto, niin edelleen siellä ne ylä rajat marginaalit, ettei sentä niitä ole pienennetty.

Mutuilua, prosentti voi kuvata jotain muuta, tai ei kuvaa todellisuutta, tai akku viallinen, tai auto nyt vain tuhoaa akkua.

Ensimmäinen olisi harmiton, jos auto kuitenkin osaa käsitellä akkua hellästi, viallinen akku, voi tarkoittaa että jotain kennoja pois pelistä, mutta heikkeneminen ei jatku, takuun toimivuus ?, jos auto tuhoaa akkua, niin se kai huonoin, jos sitä ei saada loppuun, takuu?
 
Siis tarkoitat bruttokapasiteetista 80% jäljellä ? eikö se ole aika surkea nolla kilomtreille, paljonko siinä on lataussyklejä.
Vaikka karkeasti haarukoi 250km akku, niin noilla kilometreilla jäisi reilusti alle 300 syklin, reilun 300km akulla olltaisiin vasta kahden sadan syklin tuntumassa.
Björnillähän oli jotain ID-malleja ja Audeistakin juttuja, joissa tuo akun kunto on päässyt huonoksi. Lienee joko ykstittäisiä tai vaan ominaisuus.
 
Siis tarkoitat netto vai bruttokapasiteetista 80% jäljellä ? eikö se ole aika surkea nolla kilomtreille, paljonko siinä on lataussyklejä.
Vaikka karkeasti haarukoi 250km akku, niin noilla kilometreilla jäisi reilusti alle 300 syklin, reilun 300km akulla olltaisiin vasta kahden sadan syklin tuntumassa.

Oletus että brutto 100% ihan käytännön oikea, ja oletus jos Netto, niin edelleen siellä ne ylä rajat marginaalit, ettei sentä niitä ole pienennetty.

Mutuilua, prosentti voi kuvata jotain muuta, tai ei kuvaa todellisuutta, tai akku viallinen, tai auto nyt vain tuhoaa akkua.

Ensimmäinen olisi harmiton, jos auto kuitenkin osaa käsitellä akkua hellästi, viallinen akku, voi tarkoittaa että jotain kennoja pois pelistä, mutta heikkeneminen ei jatku, takuun toimivuus ?, jos auto tuhoaa akkua, niin se kai huonoin, jos sitä ei saada loppuun, takuu?
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 36,1kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 64,5kwh ja valmistajan mukaan nettokapasiteetti 77kwh.

Vähän näemmä liioittelin, 84% kapasiteetista jäljellä. Yllättävän kovaa laskua kuitenkin, ja jos se näin jatkuu (ja kiihtyy vielä huonommaksi mennessään?), niin uutta akkua saa kysellä jo reilun parin vuoden päästä
 
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 37,7kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 67kwh ja valmistajan mukaan nettokapasiteetti 77kwh.

Yllättävän kovaa laskua, jos se näin jatkuu (ja kiihtyy vielä huonommaksi mennessään?), niin uutta akkua saa kysellä jo parin vuoden päästä

Edit, lainaaja korjasi luvut, kommenttini ja lainaus pohjaa vääriin lukuihin.

Mistä tuon 80% nykäsit ?

Edit, oliko kulku seuraava, katsoit OBDElevelillä mitä näyttää energiamääräksi, ja varaustasoksi, vertasit sitä ilmoitetettuun bruttokapasiteettiin 82kWh? ja pyristys lähimpään kymppiin.

Jos meillä tieto että OBDElevel yrittää näyttää nimenomaan brutto varausta, niin meillä ei ole tietoa kuinka tarkkaa se on, ja ei myöskään tietä mikä bruttokapasiteetti akussa on ollut uutena. Toki lähdetään siitä että uutena vähintään se mitä markkinoitu, joten jos siinä virhettä niin lähinnä pahentaa tilannetta.

Mutta ainakin nyt syytä seurata tilannetta ja selvittä mikä on todellinen tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 36,1kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 64,5kwh
Can gatewayn alla on myös mittauskanava "Vehicle properties - Max energy content", mitähän se näyttää? Omassa autossani tuo on ollut uutena 79200 Wh, en ole sen jälkeen katsonut päivittyykö tuo akun kulumisen mukana vai onko tuo joku staattinen luku joka kertoo vain mikä akku autoon on asennettu.
 
Joo, etenkin akkutakuun alaisissa kannattaa varmasti olla erittäin tarkkana, voi takuu-aikana käydä vielä kunnon pulla, ja saada uuden akun. Varmaan valmistajakohtaisia eroja, ja käsittääkseni pikalataus kuluttaa enemmän akkua, jostain olen tämmöisen tiedon itselleni ymmärtänyt
 
Joo, etenkin akkutakuun alaisissa kannattaa varmasti olla erittäin tarkkana, voi takuu-aikana käydä vielä kunnon pulla, ja saada uuden akun. Varmaan valmistajakohtaisia eroja, ja käsittääkseni pikalataus kuluttaa enemmän akkua, jostain olen tämmöisen tiedon itselleni ymmärtänyt
Jos näyttää siltä että vuosi ennen akkutakuun loppua on jo lähellä vaihto arvoa, niin sitten vaan jatkuvasti 100% latausta sisään ja pikalatauksia aina välillä. ;)
 
Edit, oliko kulku seuraava, katsoit OBDElevelillä mitä näyttää energiamääräksi, ja varaustasoksi, vertasit sitä ilmoitetettuun bruttokapasiteettiin 82kWh? ja pyristys lähimpään kymppiin.

Jos meillä tieto että OBDElevel yrittää näyttää nimenomaan brutto varausta, niin meillä ei ole tietoa kuinka tarkkaa se on, ja ei myöskään tietä mikä bruttokapasiteetti akussa on ollut uutena. Toki lähdetään siitä että uutena vähintään se mitä markkinoitu, joten jos siinä virhettä niin lähinnä pahentaa tilannetta.
Katsoin siis OBDElevenillä paljonko näyttää akussa olevan energiaa juuri sillä hetkellä, ja varaustason perusteella laskin teoreettisen 100% kapasiteetin. Tätä vertasin sitten valmistajan ilmoittamaan nettokapasiteettiin 77kWh.
 
Katsoin siis OBDElevenillä paljonko näyttää akussa olevan energiaa juuri sillä hetkellä, ja varaustason perusteella laskin teoreettisen 100% kapasiteetin. Tätä vertasin sitten valmistajan ilmoittamaan nettokapasiteettiin 77kWh.
Koitappa huvin vuoksi vertailla lataamalla akku täyteen, resetoimalla kulutuslaskuri, ajamalla akku 10% tienoille ja katsomalla kwh/100km ja ajetuista kilometreistä paljon akku kului esim. 90% aikana. Mielenkiintoista tietää kuinka paljon eri luvun mahdollisesti saisit, sillä tuo 84% varaustasoa 60tkm jälkeen kuulostaa melko epäonniselta yksilöltä. Varmasti vielä mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin. Ainahan se akku taitaa menettää ensimmäisten latausten jälkeen suhteellisesti nopeammin sitä kapasiteettia ja heikkenemä voi tasaantua myöhemmin.
 
Katsoin siis OBDElevenillä paljonko näyttää akussa olevan energiaa juuri sillä hetkellä, ja varaustason perusteella laskin teoreettisen 100% kapasiteetin. Tätä vertasin sitten valmistajan ilmoittamaan nettokapasiteettiin 77kWh.
Sori, jatkan kyselyä.
Oliko tuon OBDElevelin varaustasoarvio nimenomaan nettosta, eikä brutosta. Auto ilmeisesti ne luvut väylään tuuttaa, eli on auton omia-arvioita. Sitten olisi kylmempää kyytiä jos prosentti ja jäljellä oleva varaus olisi bruttoja.

Tuntematta tuota lainkaan niin maalikkona pieni toivon kipinä voisi olla se että tuossa varaustaso arvio on pielessä varmuudenvuoksi suuntaan. Jos esim arvio sitä edellisen latauskerran jälkeen kulutetun energian perusteella varsin varovaisesti, ja sitten akun ollessa oikeasti aika tyhjillään, niin pystyy arvioimaan tarkemmin jäljellä olevaa, ja vertaamalla kulutettuun pystyy tarkentaa akkun kapasiteettia, jos edellinen lataus netto täyteen. Epätarkkuuksia tuossakin.
 
En nyt muista minkä sähköauton manuaalissa oli ohje noin kerran kuussa vetää 100%, jotta akunhallintajärjestelmä saa itsensä kalibroitua uusiksi.
 
Jep. Itse odottelen, että alkaa yli 100tkm ajettua enyaqqia, ev6:sta tai vaikka toyotan burzumia olemaan reilummin saatavilla. Parin vuoden päästä tilanne voi olla jo tosi hyvä, kun sähköautojen kysyntä taitaa olla jo selkeässä laskussa, ellei sitten bensan hinta taas raketoi. Luotto akkuihin on hyvä, nyttenkin 10 vuotiaassa ja 100tkm ajetussa sähköautossa yli 90% kapasiteetista jäljellä, mitä uutena ollut. Varmaan vaikuttaa paljon, onko pikalataultu, vai kaikessa rauhassa mummolaturilla

Itse olen vähän alkanut noita käytettyjä Ioniq 5 silmäilemään kun niidenkin hinnat on tulleet varsin houkuttelevasti alas. Harmi vaan, että noissa nyt käytetävänä myytävissä ei ole vielä akun esilämmitystä, mikä nyt ei sinänsä mikään massiivinen ongelma ole kun lataukset tapahtuisi varmaan 95% kotona. Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.

Noh, vuoden päästä olisi tarkoitus vaihtaa autoa vasta muutenkin kun nykyisen hybridin akkutakuu alkaa loppumaan. Sitä ennen ehtii markkinoilla tapahtumaan vielä kaikenlaista.
 
Itse olen vähän alkanut noita käytettyjä Ioniq 5 silmäilemään ja niidekin hinnat on tulleet varsin houkuttelevasti alas. Harmi vaan, että noissa nyt käytetävänä myytävissä ei ole vielä akun esilämmitystä, mikä nyt ei sinänsä mikään massiivinen ongelma ole kun lataukset tapahtuisi varmaan 95% kotona. Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.
Akun esilämmitys pitäisi olla saatavilla kaikkiin vuosimalleihin softapäivityksellä. 2023 mallista lähtien se oli jo vakiona. Takalasin pyyhin tulee faceliftin mukana ja ehkä ensi vuonna mallit Suomessa.
 
OBDEleven näytti akussa olevan energian määräksi 36,1kwh ja varaustaso 56% -> 100% varaustasolla olisi reilu 64,5kwh ja valmistajan mukaan nettokapasiteetti 77kwh.

Vähän näemmä liioittelin, 84% kapasiteetista jäljellä. Yllättävän kovaa laskua kuitenkin, ja jos se näin jatkuu (ja kiihtyy vielä huonommaksi mennessään?), niin uutta akkua saa kysellä jo reilun parin vuoden päästä
Eikö OBD näytä state of healthIä (SoH) vai eikö sitä pidetä luotettavana tapana arvioida akun nykyistä kuntoa?

Minä olen toistaiseksi luottanut OBD2-lukijan SoH-lukemaan joka vuosi sitten n, 60tkm jälkeen taisi olla jossain 97-98% välillä. En tarkistanut (ole varma näyttikö edes) mikä on nykyinen maksiminettokapasiteetti vrt. mitä valmistaja on mahdollisesti luvannut, vaikka toki senkin pitäisi antaa tosiaan kuva kunnosta. Tosin sitten olisi pitänyt tarkastaa se heti kun auto oli upouusi jotta olisi silloin nähnyt lähtötason, eli että se oikeasti on ihan liki valmistajan lupaamaa.
 
Eikö OBD näytä state of healthIä (SoH) vai eikö sitä pidetä luotettavana tapana arvioida akun nykyistä kuntoa?
SIllä kai edellytykset siihen (arvio kunnosta), jos siis valmistaja on kyennyt tekemään hyvä algoritmit ja mittaukset, ja tuottaa niillä kuvaavan luvun. Jos yhtä hyvällä tavalla luo myös arvion kapasiteetista, niin pääseehän sillä jo pitkälle.

Tuotepaaliköiltä, markkinoinnistta voi tulla painetta siihen suuntaa että olisi kiva jos kilpailijoihin verrattuna ei ainakaan nopeammin laske.
 
Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan.

Vetää kerran kuussa sen 5 Sateesta aineen lasiin niin pitäis pärjätä. Harvoin takalasinpyyhintä tulee käytettyä kun on peruutuskamerat ja tutkat.
 
SIllä kai edellytykset siihen (arvio kunnosta), jos siis valmistaja on kyennyt tekemään hyvä algoritmit ja mittaukset, ja tuottaa niillä kuvaavan luvun. Jos yhtä hyvällä tavalla luo myös arvion kapasiteetista, niin pääseehän sillä jo pitkälle.

Tuotepaaliköiltä, markkinoinnistta voi tulla painetta siihen suuntaa että olisi kiva jos kilpailijoihin verrattuna ei ainakaan nopeammin laske.
Tosin jos siinä ehdoin tahdoin aletaan valehtelemaan kunnosta, voi tulla kalliiksi, joukkokanteita ja muuta ikävää vähän kuten päästömittauksissa huijaamisessa.

Onko SoH siis tosiaan ihan vai joku mikä tahansa luku mitä sähköauton valmistaja voi sinne syöttää? Eikö yhtä hyvin voisi epäillä että he valehtelisivat jäljelläolevan nettokapasiteetin, kai suunnilleen kaikki OBD2-lukijan näkemät luvut voivat sitten olla keksittyjä tai ainakin vääristeltyjä?

Sinänsä en epäile autoni edelleen antamaa korkeaa SoH-arvoa koska en ole muutenkaan ajossa huomannut eroa siihen miten akkua meni uutena kolmisen vuotta sitten. Silloinkin kesäajossa työmatkaani meni alimmillaan se 20% mitä tuntuu edelleenkin menevän. Toki tuo on aika epätarkka tapa mitata mutta ainakaan mitään akun kunnon ilmiselvää heikkenemistä en ole havainnut parin vuoden aikana.
 
Takalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.

Takalasin pyyhin on kyllä suomen oloissa ihan hyödyllinen kapistus. Saa veden, lumen, kuran yms pyyhkäsityä poi että näkee taaksensa. Tutkista ja kameroista ei paljoa apua siihen että kun pitää nähdä mitä takana tapahtuu.

Hyvä että joku muukin on sitä mieltä että Ioniq 6 on (helvetin)ruma. Ei hirveästi sukulaisuus näy 5:sen ja 6:sen ulkoisessa habituksessa. Olisisvat suosiolla noudattaneet 5:sen muotokieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Takalasin pyyhinon kyllä suone olissa ihan hyödylline kapistus. Saa veden, lumen, kuran yms pyyhkäsityä poi että näkee taaksensa. Tutkista ja kameroista ei paljoa apua siihen että kun pitää nähdä mitä takana tapahtuu.

Hyvä että joku muukin on sitä mieltä että Ioniq 6 on (helvetin)ruma. Ei hirveästi sukulaisuus näy 5:sen ja 6:sen ulkoisessa habituksessa. Olisisvat suosiolla noudattaneet 5:sen muotokieltä.
Meneekö takalasi sitten kuraiseksi tai muuten sellaiseksi ettei läpi näe?

Ekassa porrasperäisessä Toyotassani ensin harmittelin takalasin pyyhkimen puuttumista, mutta ajossa sitten havaitsin ettei takalasi koskaan mennyt sen enempää sotkuiseksi kuin vaikkapa sivulasit, joihin myöskään kukaan tuskin kaipaa mitään tuulilasinpyyhkijöitä. Niiden vuosien aikana kun minulla se auto oli, en muista koskaan kaivanneeni tarvetta pyyhkiä takalasia varsinkaan kesken ajon.

Sitten myöhemmissä autoissa (ei porrasperä) tuli todettua että sitä takapyyhintä tarvitsi suht usein, talvella ja muuten kuraisella kelillä on kyllä usein likainen. kurakelillä likaantuu jo muutaman km aikana. En tiedä onko noissa yllämainituissa autoissa samanlaista tarvetta takalasinpyyhkimelle.
 
Meneekö takalasi sitten kuraiseksi tai muuten sellaiseksi ettei läpi näe?

Ekassa porrasperäisessä Toyotassani ensin harmittelin takalasin pyyhkimen puuttumista, mutta ajossa sitten havaitsin ettei takalasi koskaan mennyt sen enempää sotkuiseksi kuin vaikkapa sivulasit, joihin myöskään kukaan tuskin kaipaa mitään tuulilasinpyyhkijöitä. Niiden vuosien aikana kun minulla se auto oli, en muista koskaan kaivanneeni tarvetta pyyhkiä takalasia varsinkaan kesken ajon.

Sitten myöhemmissä autoissa (ei porrasperä) tuli todettua että sitä takapyyhintä tarvitsi suht usein, talvella ja muuten kuraisella kelillä on kyllä usein likainen. kurakelillä likaantuu jo muutaman km aikana. En tiedä onko noissa yllämainituissa autoissa samanlaista tarvetta takalasinpyyhkimelle.
En ole itse ajanut muuta kuin asfaltilla aurinkoisena päivänä, mutta muualla väittävät että ei pysy puhtaana pelkän ilmavirran avulla, päinvastoin kerää likaa.
 
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
 
Hyvä että joku muukin on sitä mieltä että Ioniq 6 on (helvetin)ruma.
Jos luetaan pois autotoimittajat ja youtuben "ammattilaiset" en ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Ioniq 6:n ulkonäköä. Töissä on kahdella Ioniq 5 ja molempien mielestä tuo kutonen on järkyttävän näköinen tapaus. Livenä se on vielä enemmän kauheampi kuin kuvissa.
 
Tosin jos siinä ehdoin tahdoin aletaan valehtelemaan kunnosta, voi tulla kalliiksi, joukkokanteita ja muuta ikävää vähän kuten päästömittauksissa huijaamisessa.
En tarkoittannut valehtelimista, vaan käyttää laskentammallia jolla tulee isompia lukuja. mutta toki todellisia.


Siis olen ymmärtänyt että SoH luvulla yritetään kuvata akun kuntoa, ykskkönä prosentti.

Eli samasta akusta voidaan esittää ihan eri luvut ja silti ovat ihan yhtä oikein.
Onko SoH siis tosiaan ihan vai joku mikä tahansa luku mitä sähköauton valmistaja voi sinne syöttää? Eikö yhtä hyvin voisi epäillä että he valehtelisivat jäljelläolevan nettokapasiteetin, kai suunnilleen kaikki OBD2-lukijan näkemät luvut voivat sitten olla keksittyjä tai ainakin vääristeltyjä?
Jos vääristeltyjä tai keksittyjä ja sellainen paljastuu niin siitä tulisi isoa haloo.

Mutta jos ja kun ihmiset tiiraa jotain lukuja ja vertailee niitä niin se luo painetta esittää parempia lukuja. Esim jos suunnittelia suunnittelee mittausta ja sen esitystä, niin tavoitteleeko hyvin varovaista arvioita, millä sitten auton järjestelmät esim ajoissa opastaa kuljettajaa lataamaan jne. ja jolla voidaan esittää turvallinen ajomatka. Mutta jos ihmiset alkaa lukemaan dataa väylästä ja veraa muihin, niin sitten voi tulla painetta esittää "tarkempia" arivoita, tai jopa optimistia arvioita, ihan yhtä oikein kuin aiemminkin, mutta eri idealla. Auton muu järjestelmä sitten pitää koodata esittään asiat uudelleen.
 
tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä.

Ei kai sillä kulmalla mitään väliä ole, vaan sillä että onko siellä ikkunan jatkona joku peräkontti vai ei. Nykyfarkuissa on aika loivassa kulmassa nuo takalasit, eikä sillä ole mittän vaikutusta sen likaantumiseen, ovat aina likaiset jos tiestä vaan irtoaa jotain.
 
tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä.

Ei kai sillä kulmalla mitään väliä ole, vaan sillä että onko siellä ikkunan jatkona joku peräkontti vai ei. Nykyfarkuissa on aika loivassa kulmassa nuo takalasit, eikä sillä ole mittän vaikutusta sen likaantumiseen, ovat aina likaiset jos tiestä vaan irtoaa jotain.
 
akalasinpyyhkijän puuttuminn sen sijaan tuntuu aivan käsittämättömältä, eikä tuota ole ilmeisesti korjattu noihin uudempikaan. Harmi sinänsä, koska noin muuten Ioniq 5 vaikuttaa ainakin paperilla yhdestä varteenotettavimmista sähkiksistä itselle, varsinkin kun Ioniq 6 taas on niin maatajärisyttävän ruma.

Kialla EV6:sta löytyy takapyyhin, aikalailla sama kippo ja samoissa hinnoissa. Toki kontti vähän pienempi ja jotain toisia pikkujuttuja häiritsemässä sitten (kuten se radio/ilmastointi -vaihtonäppäin). Toisaalta Kiaa saa värillisenä, joka on silleen bonus omasta mielestä. Ulkonäkö mielestäni ihan ok, vähän sportisempi eikä ihan niin persoonallinen kuin Ioniq5.
 
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
Ok. Eka autoni jossa takalasinpyyhintä ei tarvittu oli kyllä melko pysty lasi, mutta koska se oli porrasperä, ei kura kai sitten päässyt kulkeutumaan perän yli lasiin saakka. Ja olihan siinä sellaisetkin kummallisuudet kuin kunnon roiskeläpät, mitä nykyautoissa ei välttämättä ole.

Farmarimalleissa ja muissa joissa perä on tylppä ja lasi tosiaan aika pystyssä, ne kyllä tuntuvat likaantuvan alta aikayksikön, myös nykyinen Zoe. Tosin nyt kesällä ei ole juurikaan tarvinnut takapyyhintä käyttää (en aja hiekkateillä juuri ollenkaan), mutta talvisin suoja- ja loskakeleillä ja jopa pikkupakkasella sitä joutuu käyttämään vähän väliä, lisänesteen kera.
 
@timppeli tarve takalasinpyyhkijälle riippuu hyvin voimakkaasti perän muusta muotoilusta ja hieman epäloogisesti, mitä loivempi kulma takalasissa on, sitä paremmin se pysyy puhtaana. Farkuissa, joissa on lähes pystysuora takalasi, huomaan ainakin itse käyttäväni takalasinpyyhkijää erittäin paljon kura- ja lumikeleillä. Useampi suomalainen revikka on Ioniq 5 osalta kommentoinut sitä, että suhteellisen jyrkkä takalasi kaipaisi kyllä Suomen oloissa pyyhkijää ja pesuria.
Juu kyllä tuo takalasi likaantuu. Itse en ole kaivannut pyyhkijään kun en ole sitä ennenkään missään autossa käyttänyt. Mulla oli ennen useita farmari mallisia autoja ja ajoin paljon sorateitä joten takapyyhkijän päällä oli aina hiekkaa. Tuota pitäisi puhdistaa jatkuvasti että viitsii käyttää.
 
En ole itse ajanut muuta kuin asfaltilla aurinkoisena päivänä, mutta muualla väittävät että ei pysy puhtaana pelkän ilmavirran avulla, päinvastoin kerää likaa.
Se lippa, jonka pitäisi ohjata ilmavirrat putsaamaan lasia on itse asiassa pahin mahdollinen viritelmä. Sen alapuolinen alue jää paskaiseksi, kun sade ei huuhdo. Talvella lipan reiät jäätyy täyteen lumisohjoa. Samanlainen "kaukalo" on tuulilasin alaosan pyyhinsyvennys. Jos on automaattikahvat, niin kahvojen alle päätyy lunta autoa putsatessa. Latausluukun lippa on myös aikamoinen lumi&jää magneetti, sopivalla kelillä ihana putsata. Etupään tutkat jäätyy helposti, jos on jäätävää sadetta. Neliveto on perkeleen kiva ajaa talvella, mutta ns. perusasiat talviautoilussa pistää ärsyttämään.

Ei tuo takalasin paskaisuus häiritse käytännössä, kun siitä kuitenkin näkee tarvittavissa määrin taaksepäin motarilla. Peruuttaessa suurempi vitutuksen aihe on kameran sijainti ja likaisuus. Pesuria kaipais tyyliin Q6.
 
Jos luetaan pois autotoimittajat ja youtuben "ammattilaiset" en ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Ioniq 6:n ulkonäköä. Töissä on kahdella Ioniq 5 ja molempien mielestä tuo kutonen on järkyttävän näköinen tapaus. Livenä se on vielä enemmän kauheampi kuin kuvissa.

Keskustelun innoittamana piti ihan vilkasta ja eipä ole yllätys minkä takia en ole nähnyt noita livenä. Aivan kauhean näköinen.
 
Se lippa, jonka pitäisi ohjata ilmavirrat putsaamaan lasia on itse asiassa pahin mahdollinen viritelmä. Sen alapuolinen alue jää paskaiseksi, kun sade ei huuhdo. Talvella lipan reiät jäätyy täyteen lumisohjoa. Samanlainen "kaukalo" on tuulilasin alaosan pyyhinsyvennys. Jos on automaattikahvat, niin kahvojen alle päätyy lunta autoa putsatessa. Latausluukun lippa on myös aikamoinen lumi&jää magneetti, sopivalla kelillä ihana putsata. Etupään tutkat jäätyy helposti, jos on jäätävää sadetta. Neliveto on perkeleen kiva ajaa talvella, mutta ns. perusasiat talviautoilussa pistää ärsyttämään.

Ei tuo takalasin paskaisuus häiritse käytännössä, kun siitä kuitenkin näkee tarvittavissa määrin taaksepäin motarilla. Peruuttaessa suurempi vitutuksen aihe on kameran sijainti ja likaisuus. Pesuria kaipais tyyliin Q6.
Tuosta meinasinkin kirjoittaa että tuo lipan alunen pysyy likaisena vaikka sataisikin. Minullakin pysynyt muuten lasi riittävän puhtaana jotta läpi näkee.
 

Tänään oli tehotarkkailussa tuo navigaattorin/dashboardin käyntiin lähtö. Kotipihalta aamulla lähtiessä laitteisto heräsi parissa sekunnissa, eikä toiminnassa ollut mitään hidastelua. Päivän 1. kohteesta lähtiessä oli taas sama pyörivän tiimalasin odottelu niin että ehdin ajaa pysäköintipaikalta tielle ja kääntyä kahdesta risteyksestä, ennen kuin laitteisto oli toimintakunnossa.

Päivän päätteeksi lähdin työpaikalta ja otin videokuvaa laitteiston heräämisestä henkiin. 48 sekuntia meni aikaa ennen kuin laitteison kautta pystyi muuttamaan asetuksia tai syöttömään osoitetta.
 
Kialla EV6:sta löytyy takapyyhin, aikalailla sama kippo ja samoissa hinnoissa. Toki kontti vähän pienempi ja jotain toisia pikkujuttuja häiritsemässä sitten (kuten se radio/ilmastointi -vaihtonäppäin). Toisaalta Kiaa saa värillisenä, joka on silleen bonus omasta mielestä. Ulkonäkö mielestäni ihan ok, vähän sportisempi eikä ihan niin persoonallinen kuin Ioniq5.
Ei ole takalasinpyyhintä EV6.

Te ketkä tuota kaipaatte niin missä tilanteessa te katsotte takalasista ulos? Mulla taitaa taustapeilissä näkyä takapenkit.

Peruutuskameran pesin joka Enyaqissa ainakin oli on sen sijaan kova juttu. Tosin siinä on selllainen perän muoto että on kokoajan täynnä sontaa/lunta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 833
Viestejä
4 879 778
Jäsenet
78 692
Uusin jäsen
josasim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom