Yleistä keskustelua sähköautoista

Minua kiinnostaisi lähinnä siksi että saan töissä ladata ilmaiseksi ja mitä isompi akku niin sitä suurempi säästö sähkössä pitkillä matkoilla.

Olisi kiva ladata täyteen ja ajaa sitten helsingistä ouluun ja takaisin lataamatta ja mennä taas töihin täyttämään akku ilmaiseksi.

Sinänsä ihan ymmärrettävä toive, mutta etu jäisi useimmilla melko pieneksi, kun katsotaan autoilun kokonaiskustannuksia.
 
VW on vissiin luovuttanut, kun edes yritä vastavetoa Mg4 / EX30 malleille. Halvin myynnissä oleva ID.3 variantti on 77kWh malli 42.620€. Pienempiakkuiset kiinalaiset tekevät paremmin kauppaansa. VW lopetti 48/58KWh varianttien tekemisen, ja katsoo nyt vierestä kun kiinalaiset myy samanlaisia autoja...

Paitsi että mg4 myyntihän on sakannut jo ja pelkästään Bornia on myyty tuplaten siihen nähden suomi/ruotsi akselilla... ja MG:n markkinaosuus sähkäreissä tippunut viime vuoden ~6% => ~2% tänä vuonna.
 
Minua kiinnostaisi lähinnä siksi että saan töissä ladata ilmaiseksi ja mitä isompi akku niin sitä suurempi säästö sähkössä pitkillä matkoilla.

Näissäkin kannattaa miettiä, että jos siitä isommasta rangesta maksaa auton myyntihinnassa vaikkapa 10 k€ ekstraa, niin montako kymmentä vuotta kestää niillä ilmaisilla latauksilla säästellä, että pääsee edes omilleen?
 
VW on vissiin luovuttanut, kun edes yritä vastavetoa Mg4 / EX30 malleille. Halvin myynnissä oleva ID.3 variantti on 77kWh malli 42.620€. Pienempiakkuiset kiinalaiset tekevät paremmin kauppaansa. VW lopetti 48/58KWh varianttien tekemisen, ja katsoo nyt vierestä kun kiinalaiset myy samanlaisia autoja...

Onhan tuolta aikanaan tulossa ID2, joka vaikuttaa ainakin omasta mielestäni ihan lupaavalta kunhan akku on jossain määrin järkevän kokoinen. Toki tuota saa vielä jokusen tovin varrota. Tällä hetkellä sen sijaan Cupra Bornia vaikuttaisi saavan taas 37k€ hinnalla 58kWh akulla (vaikkakin rajattu erä ja ilman eboostia). Pienemmällä akulla tuo Born on mielestäni järkevämpi kuin ID3 niin en sinänsä ihmettele sen 58kWh ID3:n poistumista. Isommalla akulla taas ID3 on nyt fiksumpi, kun se juuri uudistui ja on vihdoin 5-paikkainen.
 
aika riski tuntuisi olevan edelleen ostaa edes halpaa MG:tä kun ilmeisesti BYD tuo ensi vuonna 20 000 € luokkaan sen Lokki mallin vai mikä olikaan.
 
aika riski tuntuisi olevan edelleen ostaa edes halpaa MG:tä kun ilmeisesti BYD tuo ensi vuonna 20 000 € luokkaan sen Lokki mallin vai mikä olikaan.
Tuo Seagull vastaa suunnilleen triplettiä eikä ole mitenkään ihmeellinen auto tuohon hintaan.
 
Onhan tuolta aikanaan tulossa ID2, joka vaikuttaa ainakin omasta mielestäni ihan lupaavalta kunhan akku on jossain määrin järkevän kokoinen. Toki tuota saa vielä jokusen tovin varrota. Tällä hetkellä sen sijaan Cupra Bornia vaikuttaisi saavan taas 37k€ hinnalla 58kWh akulla (vaikkakin rajattu erä ja ilman eboostia). Pienemmällä akulla tuo Born on mielestäni järkevämpi kuin ID3 niin en sinänsä ihmettele sen 58kWh ID3:n poistumista. Isommalla akulla taas ID3 on nyt fiksumpi, kun se juuri uudistui ja on vihdoin 5-paikkainen.
Samat uudistukset ne Borniinkin tulee. Varusteiden, hinnan ja takuun puolesta hieman hankala nähdä miksi ostaisi ID3 variantin.
 
VW on vissiin luovuttanut, kun edes yritä vastavetoa Mg4 / EX30 malleille. Halvin myynnissä oleva ID.3 variantti on 77kWh malli 42.620€. Pienempiakkuiset kiinalaiset tekevät paremmin kauppaansa. VW lopetti 48/58KWh varianttien tekemisen, ja katsoo nyt vierestä kun kiinalaiset myy samanlaisia autoja...
Unohtamatta EX30 sisarmalleja Smart #1 ja Zeekr X. Nämä eivät vielä näy täällä mutta Monessa maassa on jo.
Smartin versio vaikutti tubevideoiden perusteella paremmalta ominaisuuksiltaan kuin Volvo tosin ulkonäkö tökkii.
 
Livenä vilkaisin Smart #3:sta ja en ole ihan varma oliko siinä myös #1 vieressä, mutta aika hapokkaan oloisia olivat. Voi toki olla, että menin väärällä ajatuksella katsomaan, että olisivat "paremman luokan" autoja.
 
Samat uudistukset ne Borniinkin tulee. Varusteiden, hinnan ja takuun puolesta hieman hankala nähdä miksi ostaisi ID3 variantin.

Niin no tarkoitin tämän hetkistä tilannetta. Itseäni ainakin tuossa isompiakkuisessa Bornissa mietityttäisi se nelipaikkaisuus. Tulevaisuudessa tuo varmasti muuttuu Bornissakin mutta voi tapahtua myös muita muutoksia, jotka vaikuttavat näiden kahden suhteisiin. Ennen tätä ID3 päivitystä tuon valitsemisessa ei oikein ollut järkeä kummallakaan akkukoolla, kun Born oli käytännössä parempi auto halvemmalla.

Lähtökohtaisesti nuo ID3 ja Born ovat olleet vaan hieman liian lähellä toisiaan. Luulisi olevan järkevää eriyttää niitä enemmän. Tuohon toimisi hyvin se, että Born keskittyy olemaan enemmän hot hatch ja VZ:n tulon yhteydessä muut versiot tiputetaan pois. Tuo VZ taitaa tuoda nämä nyt ID3 tulleet muutokset ja siinä kohtaa 58kWh versio tippunee Bornistakin kokonaan pois (jos tämä on pysyvä muutos ID3 kanssa eikä tilapäinen). Sitten ID3 voisi olla se halvempi perusauto ja Born kalliimpi sporttiauto. Toki ikävästi tämä tapahtuisi Bornin hinnan nousulla eikä niinkään ID3 halventumisella.
 
Ei id3 58kWh malli ole kadonnut kuin Suomen maahantuojan listoilta.

Sitä valmistetaan ja myydään kyllä esim. Saksassa.
 
Ei id3 58kWh malli ole kadonnut kuin Suomen maahantuojan listoilta.

Sitä valmistetaan ja myydään kyllä esim. Saksassa.
Ihan hyvä kun tuosta 58:sta puuttuu akun esilämmitys ja infotainmentkin on vanha ainakin ID.4:n kohdalla 52kWh:n akulla. Kumma kun pitävät tuota pientä akkua tarjolla ID.4:ään Suomessa.
 
Niin no tarkoitin tämän hetkistä tilannetta. Itseäni ainakin tuossa isompiakkuisessa Bornissa mietityttäisi se nelipaikkaisuus. Tulevaisuudessa tuo varmasti muuttuu Bornissakin mutta voi tapahtua myös muita muutoksia, jotka vaikuttavat näiden kahden suhteisiin. Ennen tätä ID3 päivitystä tuon valitsemisessa ei oikein ollut järkeä kummallakaan akkukoolla, kun Born oli käytännössä parempi auto halvemmalla.
Kuulostaa enemmän siltä, että sä et tiedä tilannetta. Ihan samanlailla se 5-paikkainen Bornikin tulee kesällä taustavalaistuine näyttöinen jne. ID3:sta tuttuine muutoksineen. Ei siellä ole mitään sellaista muutosta, joka muuttaisi suhdetta. Jokusen kerran on tullut ihan lähiaikoina juteltua noita (ID3/Born) myyvien kanssa, kun Miille ollaan alettu katselemaan seuraajaa.
 
Kuulostaa enemmän siltä, että sä et tiedä tilannetta. Ihan samanlailla se 5-paikkainen Bornikin tulee kesällä taustavalaistuine näyttöinen jne. ID3:sta tuttuine muutoksineen. Ei siellä ole mitään sellaista muutosta, joka muuttaisi suhdetta. Jokusen kerran on tullut ihan lähiaikoina juteltua noita (ID3/Born) myyvien kanssa, kun Miille ollaan alettu katselemaan seuraajaa.

Niin.. Tuo olikin enemmän omaa ajatusta siitä miten tuo mallisto olisi fiksumman oloinen tulevaisuudessa, kun nyt Born ja ID3 ovat hyvin samanlaisia. Missään vaiheessa en väittänyt tuon menevän juuri noin. En tiedä mikä tarve on lähteä ”sä et tiedä tilannetta” linjalle sen sijaan, että vain kertoisi omat tietonsa. Pitkään koitin seurata tuon Bornin päivitysten tilannetta mutta juuri muusta ei löytynyt tietoa kuin tästä VZ mallista. Jääköön nyt kuitenkin tähän.
 
Niin.. Tuo olikin enemmän omaa ajatusta siitä miten tuo mallisto olisi fiksumman oloinen tulevaisuudessa, kun nyt Born ja ID3 ovat hyvin samanlaisia. Missään vaiheessa en väittänyt tuon menevän juuri noin. En tiedä mikä tarve on lähteä ”sä et tiedä tilannetta” linjalle sen sijaan, että vain kertoisi omat tietonsa. Pitkään koitin seurata tuon Bornin päivitysten tilannetta mutta juuri muusta ei löytynyt tietoa kuin tästä VZ mallista. Jääköön nyt kuitenkin tähän.
Johan mä ensimmäiseen viestiin kerroin miten se tilanne on, mutta jostain syystä ei kelvannut van jatkoit nykyhetkestä ja 4-paikkaisesta Bornista arvailua. Miksi? Sisarmallit menee päivityksissä rinnakkain, ID3 aavistuksen edellä. Ei ole mitään tarvetta arvuutella mitä sieltä tulee, pientä viilausta pahimpiin mokiin molemmissa.

Mokiin liittyen Bornissa oli kyllä nykymalleissa parantunut ratin volumesäätö, umpipaska julkaisuversio oli muisto vaan.
 
Die Basis könnte bei rund 40.000 Euro starten
Marktstart des EV3 ist im vierten Quartal 2024, zum Preis hat sich Kia aber noch nicht geäußert. Bekannt ist nur, dass er als neues Einstiegs-Elektroauto unterhalb des EV6 rangieren soll.
 
VW on vissiin luovuttanut, kun edes yritä vastavetoa Mg4 / EX30 malleille. Halvin myynnissä oleva ID.3 variantti on 77kWh malli 42.620€. Pienempiakkuiset kiinalaiset tekevät paremmin kauppaansa. VW lopetti 48/58KWh varianttien tekemisen, ja katsoo nyt vierestä kun kiinalaiset myy samanlaisia autoja...

Volkswagenin tuotantokustannus Euroopassa ja eurooppalaisella työvoimalla lienee liian kaukana kiinalaisista tarjokkaista, jotta hinnat saataisiin tarpeeksi lähelle kiinalaisia. Lisäksi moiseen hinnoitteluun sisältyisi riski, että osa arvattavasti tuotteliaamman ID.4:n ostajista siirtyisi ostamaan halpuutettua ID.3:sta.
 
Die Basis könnte bei rund 40.000 Euro starten
Marktstart des EV3 ist im vierten Quartal 2024, zum Preis hat sich Kia aber noch nicht geäußert. Bekannt ist nur, dass er als neues Einstiegs-Elektroauto unterhalb des EV6 rangieren soll.
Hinnan voisi kuvitella nousevan isommalla akulla 50 tonnin pintaan tai jopa sen yli. Luulisi, että noita on sitten vuotta myöhemmin tarjolla kolmella kympillä tai jopa sen alle. Mielenkiinnolla odottelen myös sitä, mihin hintaan EV9-mallia on tarjolla ensi vuonna. Joko alkaisi saamaan alle 60 tonnilla (Saksassa nyt halvin AWD 65 756 € - Suomessa 78 300 €)?
 
Mikä ärsyttää autoilijoissa ketjusta

Eli 9kw sähkömoottorin ympärille tehty auto olisi huomattavan kevyt ja edullinen, jos se olisi prioriteetti. Mutta eihän sellaisia ostettaisisi, ellei joskus pakolla ohjata.
Suuremmat massat luonnollisesti lisäävät kulutusta, ei suinkaan vähennä. Kiihdyttäessä vie sähköä ja jarruttaessa energia menee lämmöksi jarruissa.
Tehokkaampi moottori nostaa painoa, tehokkaampi sähköteho ohjaimineen nostaa painoa, mutta se energiankulutus juttu on enemmänkin siinä vastuksessa, ilmanvastus, vierintävastus. Ja kun paino-ongelma tulee toistaiseksi akuista, niin jos palataan siihen mistä juttu lähti, niin mittasuhteet siinä onko max teho 60kw, vai 200 kw on enemmän kustannus, kuin kulutus. Ja jos latoo rahaa siihen sähkölinjaan, niin kulutusta voi optimoida, jos teho tulee kaupanpäälle, tai liki kaupanpäälle, niin kannattaa.

Henkilöauton 9kw teholla taasen pääsee alkuperäiseen mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa ketjuun, suunnittelet sitten täysiveristä HA autoa, tai mopoautoa.

En täysin allekirjoita. Formuloilla voi ajaa melkoisen kovasta vauhdista kolarin ja jatkaa matkaa kävellen. Samat ratkaisut huippunopeudeltaan max 100 km/h autossa ja massaa voisi olla vain 500kg erinomaisella turvallisuudella. Minun kolmen tonnin 80-luvun malmikasassa käy huonommin, kuin 1,5 tonnin nykyautossa, jos ajetaan keulat vastakkain. Mopoautoista ei kannata puhua, ne ovat kasa haisevaa sontaa, eivät autoja.
Joo, tosin voi kysyä kuka ostaisi F1 rungonhintaista pikkuautoa, saati "mopoautoa". Autovalmistajat pistävät ihan oikeasti rahaa siihen että pikkuautotkin ovat turvallisia, muutamalla tuhannelle eurolla ei tehdä ihan F1 turvallisuutta, ei edes kymppitonnilla.

Puhuin tarkoituksella jarruttamisesta, en hidastamisesta. Ihmisillä ei ole hajuakaan taloudellisesta ajotavasta, vaan on-off kiihdytetään ja jarrutetaan liikennevaloista seuraaviin. Silloin massalla on väliä kulutuksen ja kulumisen suhteen.
Vai ymmärtäisikö sähkiskäyttäjät keskivertoa enemmän, ja voidaan päätellä ihan julkisista uutisista että sähkiskäyttäjät ei käytä jarruja, siis joutuvat ihan tietoisesti niitä määräajoin käyttämään että pysyvät kunnossa, ja sen käytön puute siis ongelma.

Toki on hietäkin joita sähkönkulutus ei kiinnosta, ei ehkä se polttoaineenkaan kulutus.

Sähköautot ovat sen verran sieluttomia että kauppa kävisi huonommin, ellei olisi rajut kiihtyvyydet. Aivan hyvin voisi valmistaa kepeitä, turvallisia ja taloudellisia autoja, mutta kun ei sellainen myy.
Alkuun sähköautojen valmistaminen oli kallista, ja sähköautot ei olleet kilpailukykyisiä muussa kuin paikallispäästöissä.Kehitystä tapahtui ja kilpailukykyä ihan teknisestikkin, kustannukset laski ja sähköautot enemmän tai vähemmän isoilla tuilla alkoi olemaan kilpailukykyisiä ylemmissä luokissa, joten olisi ollut erikosita että keinotekoisesti olisi tingitty suorituskyvyssä, asiassa missä päästöjen jälkeen pystyivät kilpaileen. ja kumoaan sitä tuhnumainetta.

Lähivuosina odotukset että sähkisten valmistamiskustannukset alittaa polttisten jossain ns Volvoluokassa. Koska se tehonpudotus ei ole se juttu, vaan akkujenlisäksi sen voimalinjan valmistamisen kehittyminen, ja itse auton valmistamisen kehittyminen.
Tuloillaan on myös niitä halvempia, pienempiä, tehottomompia, mutta jos maalikkona miettii auton tehontarvetta, niin se tarvii sen 10-20kW jatkuvaa, niin maalikkona kuvittelen että se voimalinja silloin mahdollistaa suoraan tai pienin kustannuksin moninkertaisen huipputehon. Kannattaako siitä voimansiirto akselia sorvata niin heikoksi ettei kestäisi ?

En tässä esitä ettei pienikin pianon viilaaminen olisi tärkeää, vaan maalikkona kiinnostaisi miten paljon sitä energiankulutusta saisi tiputettua jos max tehoja leikataan rajusti, mutta samalla sillä autolla nyt voisi ajaa ihan jatkuvaa ajoa pitkää pätkää.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ärsyttää autoilijoissa ketjusta


Tehokkaampi moottori nostaa painoa, tehokkaampi sähköteho ohjaimineen nostaa painoa, mutta se energiankulutus juttu on enemmänkin siinä vastuksessa, ilmanvastus, vierintävastus. Ja kun paino-ongelma tulee toistaiseksi akuista, niin jos palataan siihen mistä juttu lähti, niin mittasuhteet siinä onko max teho 60kw, vai 200 kw on enemmän kustannus, kuin kulutus. Ja jos latoo rahaa siihen sähkölinjaan, niin kulutusta voi optimoida, jos teho tulee kaupanpäälle, tai liki kaupanpäälle, niin kannattaa.

Henkilöauton 9kw teholla taasen pääsee alkuperäiseen mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa ketjuun, suunnittelet sitten täysiveristä HA autoa, tai mopoautoa.


Joo, tosin voi kysyä kuka ostaisi F1 rungonhintaista pikkuautoa, saati "mopoautoa". Autovalmistajat pistävät ihan oikeasti rahaa siihen että pikkuautotkin ovat turvallisia, muutamalla tuhannelle eurolla ei tehdä ihan F1 turvallisuutta, ei edes kymppitonnilla.


Vai ymmärtäisikö sähkiskäyttäjät keskivertoa enemmän, ja voidaan päätellä ihan julkisista uutisista että sähkiskäyttäjät ei käytä jarruja, siis joutuvat ihan tietoisesti niitä määräajoin käyttämään että pysyvät kunnossa, ja sen käytön puute siis ongelma.

Toki on hietäkin joita sähkönkulutus ei kiinnosta, ei ehkä se polttoaineenkaan kulutus.


Alkuun sähköautojen valmistaminen oli kallista, ja sähköautot ei olleet kilpailukykyisiä muussa kuin paikallispäästöissä.Kehitystä tapahtui ja kilpailukykyä ihan teknisestikkin, kustannukset laski ja sähköautot enemmän tai vähemmän isoilla tuilla alkoi olemaan kilpailukykyisiä ylemmissä luokissa, joten olisi ollut erikosita että keinotekoisesti olisi tingitty suorituskyvyssä, asiassa missä päästöjen jälkeen pystyivät kilpaileen. ja kumoaan sitä tuhnumainetta.

Lähivuosina odotukset että sähkisten valmistamiskustannukset alittaa polttisten jossain ns Volvoluokassa. Koska se tehonpudotus ei ole se juttu, vaan akkujenlisäksi sen voimalinjan valmistamisen kehittyminen, ja itse auton valmistamisen kehittyminen.
Tuloillaan on myös niitä halvempia, pienempiä, tehottomompia, mutta jos maalikkona miettii auton tehontarvetta, niin se tarvii sen 10-20kW jatkuvaa, niin maalikkona kuvittelen että se voimalinja silloin mahdollistaa suoraan tai pienin kustannuksin moninkertaisen huipputehon. Kannattaako siitä voimansiirto akselia sorvata niin heikoksi ettei kestäisi ?

En tässä esitä ettei pienikin pianon viilaaminen olisi tärkeää, vaan maalikkona kiinnostaisi miten paljon sitä energiankulutusta saisi tiputettua jos max tehoja leikataan rajusti, mutta samalla sillä autolla nyt voisi ajaa ihan jatkuvaa ajoa pitkää pätkää.
Itse en tule hevillä ostamaan sähköautoa, koska suhtaudun autoiluun tunteella. Haluan kuulla erilaisten polttomoottoreiden ääntä ja paras tapa muuttaa bensiiniä ääneksi on vanha v8 ja sellaisella ajelen niin kauan kuin bensaa saa pumpuista.

MUTTA autoilun tulevaisuuden näen 30v päästä sähkössä, koko auto rakennettuna kevyistä, ruostumattomista materiaaleista. Nykyiset sähköautot ovat rohjoja, 2 tai 3 paikkaiset, pienet ja edulliset autot 500-800kg olisivat optimeja kaupunkilaiselle. Jos asia tehtäisiin, kuten väitetään, ympäristön näkökulmasta, on kaikki ylimääräinen teho, tila ja paino turhuuksia. Nykyiset ruostuvat materiaalit ovat täysin korvattavissa joko komposiiteilla tai alumiinilla, pienitehoinen moottori mahdollistaen noin 120km/h huiput ja tasaisen satasen ajamisen. Tasaiset pinnat toimivat aurinkopaneeleina, jolloin akku varautuu jatkuvasti kun on paistetta.

Sanotaan minkä ihminen osaa kuvitella, sen joku toinen osaa toteuttaa. Toivottavasti IO-tech on voimissaan 30v päästä niin näen toteutuiko visioni sinne päinkään ja muutanko itse edelleen bensaa ääneksi vanhalla moottorilla.
 
Se on kiva jos voi puhtaasti tunteella suhtautua autoiluun. Se vaan ei ole todellisuutta suurimmalle osalle ihmisistä.

Jos olisi tilillä katetta niin voisin toki rullailla jollain lambolla.

Mutta realiteetit sanovat vastaan. Vaikka V8 murisee kivasti, se ei ole kuitenkaan tarpeeksi kiva että haluaisin käyttää 20k€ per vuosi pelkkään polttoaineeseen. Jos joku haluaa niin tehköön, ei siinä.

Sähköautoilla on niin paljon etuja että niitä en enää vaihtaisi pois käyttöautosta. Plus että verotus on Suomenmaalla toistaiseksi järkevällä tasolla verrattuna polttomoottoriautoihin.

Harrastukset on sitten oma juttu.
 
Itse en tule hevillä ostamaan sähköautoa, koska suhtaudun autoiluun tunteella. Haluan kuulla erilaisten polttomoottoreiden ääntä ja paras tapa muuttaa bensiiniä ääneksi on vanha v8 ja sellaisella ajelen niin kauan kuin bensaa saa pumpuista....
Tunteet sitten oma lukunsa, toki äänet on ääniä, niitä kai jo lisäilty joihin sähkiksiin, siis tarkoitain "polttisääniä" niiden pakollisten lisäksi.
En ylläty jos tuodaan markkinoille muitakin komponentteja millä luodaan esim värinöitä. "Savukoneita" kai innokkaimmat jo viritelleet.

Tosin tunteista puhuttaessa voi olla ääni, tärinöitä tärkeämpää se että tietää että mikä prosessi siellä pellinalla tapahtuu.

Tulevaisuudesta erilaisia ennusteita, patteriautojen osalta keveys tarkoittaa akkupuolella keventymistä, kauppakasseihin toki riittää pienempi akku. Sitten on niitä ajatuksia että omistaminen vähenee, 30v aikajänteelle voi hyvin mahtua kuskittomat autot. Jälkimmäisistä kai oma ketju.
 
Itse en tule hevillä ostamaan sähköautoa, koska suhtaudun autoiluun tunteella. Haluan kuulla erilaisten polttomoottoreiden ääntä ja paras tapa muuttaa bensiiniä ääneksi on vanha v8 ja sellaisella ajelen niin kauan kuin bensaa saa pumpuista.

Omaan makuun kyllä vaihtaisin sen ääneksi nykyaikaisella vaikka jollain AMG v8:lla, tuollainen kireähkö nykykone kuulostaa omaan makuun huomattavasti paremmalta ku vanhanliiton laitteet. Saati sitten italialaisten veekasit jotka sitten jo jotain ihan muuta.

Sähkis kyllä perus kehonliikutteluun aika ylivoimainen mutta ikävä kyllä jos autoilulta hakee yhtään mitään fiilistä niin sitä ei sähkiksestä tipu sitten ollenkaan. Joo, kiihtyvyyttä riittää mutta siihen se sitten jääkin.

Itse tällaisena bensalenkkarina mietin kuluista riippumatta seuraavaksi paluuta polttikseen mikäli vaan pinkka kestää juurikin jonkin nyky v8 tai vastaavan hankinnan.

En ilmeisesti ole ainoa fiilisteni kanssa kun esim mersun uusin c63 amg flopannut oikeen kunnolla kun menivät laittamaan 4 sylinterisen koneen siihen. Kulkua enemmän ku ikinä mutta kun ei ole totuttua v8 ääntä ni ei kauppa käy.
 
Eikö ne äänet ole kaiuttimista tulleet muutenkin viimevuosina? Mun mielestä ihan tervetullutta, ei siitä äänestä sivulliset juuri nauti.
 
Eikö ne äänet ole kaiuttimista tulleet muutenkin viimevuosina? Mun mielestä ihan tervetullutta, ei siitä äänestä sivulliset juuri nauti.
Jostainhan se kertoo, että patteriautoihin laitetaan ääniä matkimaan alkukantaista tekniikkaa. Itse haluan mukaan myös hajun, tärinän, koko auton heilahduksen kun veekasi karjaisee. Ja sivullisien mielipide on tarpeeton, ei ole kiinnostusta tehdä ratkaisuja muiden miellyttämiseksi. Toki eniten hymyjä olen saanut vanhan jenkin ratissa, voi johtua ajattomasta komeudestanikin. Ero kuitenkin on 100% verrattuna riisikupilla tapahtuvaan liikennöintiin, eli kyllä nykyautoista puuttuu kaikki se, miksi on nautinto lähteä aamulla töihin. Jokainen matka itselle oikealla autolla on iloa, ei järkevää mitäänsanomattomuutta ja ääniä kaiuttimista.
 
Jostainhan se kertoo, että patteriautoihin laitetaan ääniä matkimaan alkukantaista tekniikkaa. Itse haluan mukaan myös hajun, tärinän, koko auton heilahduksen kun veekasi karjaisee. Ja sivullisien mielipide on tarpeeton, ei ole kiinnostusta tehdä ratkaisuja muiden miellyttämiseksi. Toki eniten hymyjä olen saanut vanhan jenkin ratissa, voi johtua ajattomasta komeudestanikin. Ero kuitenkin on 100% verrattuna riisikupilla tapahtuvaan liikennöintiin, eli kyllä nykyautoista puuttuu kaikki se, miksi on nautinto lähteä aamulla töihin. Jokainen matka itselle oikealla autolla on iloa, ei järkevää mitäänsanomattomuutta ja ääniä kaiuttimista.
patteriautoihin laitetaan kaijuttimia että kuuluisi jotain nykysin ja ennen amerikkalaiset laittoi 2-3 isoa vaimenninta per pakoputki ettei kuuluisi mitään. Voisi jopa kysyä että mikä sitte on hyvä.

Ennen amerikkalaiset teki isolohkokoneita millä kaikki vääntö pysähdyksistä saakka käytössä, nykysin sähkömoottorissa sama on sitte huonoa.
 
Cupra born 58kwh eboostista kokemuksia lyhyesti melkein 1.5v ajalta(20tkm).

Silloin koeajetuista oli selvästi "hauskin" auto ajaa, vaikkei mikään tehotykki olekaan sähköautojen mittapuulla, omaan makuun silti täysin riittävä suorituskyky. Lataukset suoritettu 98% type2 ac latauksella, niin 11kw ja 1.8kw kumpikin toiminut ongelmitta ei yhtäkään lataus häiriötä suuntaan tai toiseen. Ccs ladattu myös harvinaisemmissa tapauksissa virtaa otettu noin 30-100kw.

2023 malli kyseessä eli volumenapit yms on myös painettavat niin halutessaan, en ole nähnyt näiden kanssa mitään ongelmaa, vaikka näistä messuttiin ympäri kyliä :) lämmönsäätimien taustavalojen puute on toki selkeä suunnittelun kukkanen, kylhän nuo paikat muistaa pimeelläkin, mut kylhän niissä valot pitäis olla.

Infotaiment toimii mielestäni hyvin, tuossa nyt taitaa olla uusin versio mitä noihin saa. Itse toki käytän 99.9999% android autoa enkä oikein ole kun käynyt kääntymässä muissa valikoissa. Toimii langattomasti jouhevasti, siitä ei valittamista.

Kulutusta en ole niin tarkasti seuraillut 20tkm keskikulutus taitaa olla noin 20kwh/100km. Kesällä mennään jopa 13lukemissaz talvella sitten nyitään reilumpia lukuja ja motari toki sulattaa rangea 130kmh melkosta kyytiä, mutta tämä lienee kaikkien sähköautojen juttu.

Tyytyväinen ollut kaikkiaan laitteeseen, hankintaan silloisista vaihtoehdoista (kun koron sai vielä lähes nollaan) tämä oli ihan selkeä ykkönen ja sattui sitten vielä tulemaan tämän 2023 malli. Toki myöskin 5v takuu painoi paljon vaakakupissa ja Id3 mielestäni paljon rumempi ulkonäöltään ja onneton 2v takuu.

Sähkiksen voimalinja ja etälåmmitys/viilennys on kyll käyttö autossa hienoja ominaisuuksia. Harrastukset toki pysyy bensalla edelleen, mut on siin sähkössä puolensa ja ainakin omaan ajo profiiliin sopii, ei toki kaikille sovi.
 
Jostainhan se kertoo, että patteriautoihin laitetaan ääniä matkimaan alkukantaista tekniikkaa. Itse haluan mukaan myös hajun, tärinän, koko auton heilahduksen kun veekasi karjaisee. Ja sivullisien mielipide on tarpeeton, ei ole kiinnostusta tehdä ratkaisuja muiden miellyttämiseksi. Toki eniten hymyjä olen saanut vanhan jenkin ratissa, voi johtua ajattomasta komeudestanikin. Ero kuitenkin on 100% verrattuna riisikupilla tapahtuvaan liikennöintiin, eli kyllä nykyautoista puuttuu kaikki se, miksi on nautinto lähteä aamulla töihin. Jokainen matka itselle oikealla autolla on iloa, ei järkevää mitäänsanomattomuutta ja ääniä kaiuttimista.
En tiedä onko jossain patteripelissä tuollaista, mutta ainakin BMW llä on ollut noita digitaalisesti toteutettuja moottoriääniä pidemmän aikaa ihan polttisautoissaan.

Niitä ulospäin varoitusääniä antavia systeemejä on sähkäreissä ihan lakisääteisesti, mutta tietääkseni mikään valmistaja ei yritä matkia varsinaisesti polttomoottorin ääntä niillä.
 
Ennen amerikkalaiset teki isolohkokoneita millä kaikki vääntö pysähdyksistä saakka käytössä, nykysin sähkömoottorissa sama on sitte huonoa.
Eikös vääntö pysähdyksissä ole nimenomaan sähkön yksi ongelmista ja siksi monessa autossa heikot vetomassat?

Tuohon äänikeskusteluun, itsellä ollut v8/v6/i4 diisseleitä käyttöautoissa ja se millä eniten tykkäsin ajaa ikkunat auki oli tuo vanha pumppusuuutin TDI, mukavan kuuloinen raksutus kuuluu siitä. Toinen millä olen ikkunat auki körötellyt paljon on sitten tämä sähkö. Äänimaailma on erilainen, en sanoisi että huono.
 
Jokainen tyylillään, itse en tykkää turhasta pärinästä ja bensan ja pakokaasun hajusta. Paljon miellyttävämpää ajella hiljaisella sähköautolla.

Johonkin formulaan ja muuhun autourheiluun sopii, mutta eihän tommosta nyt arkiajoissa jaksaisi kuunnella. Vähän sama kun katsoisi telkkaria ja joutuisi aina laittamaan generaattorin pörisemään viereen.
 
Jostainhan se kertoo, että patteriautoihin laitetaan ääniä matkimaan alkukantaista tekniikkaa. Itse haluan mukaan myös hajun, tärinän, koko auton heilahduksen kun veekasi karjaisee. Ja sivullisien mielipide on tarpeeton, ei ole kiinnostusta tehdä ratkaisuja muiden miellyttämiseksi. Toki eniten hymyjä olen saanut vanhan jenkin ratissa, voi johtua ajattomasta komeudestanikin. Ero kuitenkin on 100% verrattuna riisikupilla tapahtuvaan liikennöintiin, eli kyllä nykyautoista puuttuu kaikki se, miksi on nautinto lähteä aamulla töihin. Jokainen matka itselle oikealla autolla on iloa, ei järkevää mitäänsanomattomuutta ja ääniä kaiuttimista.
9kw 500Kg "mopoautosta" vähän harpottiin.
Mutta kuten sanoit joihinkin patteriautoihin on sen lakisääteisen lisäksi tarjolla monipuolisempaa äänimailmaa, jos vain äänellä väliä, eikä kiinnosta mistä se tulee, niin pikkuatoonkin onnistuu. Muistelen että jossain autossa olisi myös ollut profiileita jotka matki polttis voimalinjan käytöstä.

En tiedä onko tärinöitä värinöitä suoraan tehtaalta tulleissa emuloitu.


En pilkkaa äänimailman merkitystä, autovalmistajat pistävät isojarahoja sen kehittämiseen.
 
Osaakohan joku valaista jotain järjellistä perustetta, jolla joku valitsee BMW i5 farmarin nelivetona takavedon sijaan? Tuo jälkimmäinen eDrive40 kun irtoaa halvimmillaan hieman alle 77 000 eurolla, kun taas suorituskykyisemmästä M60 xDrivesta saa maksaa vähintään 106 000 euroa. Nelivedon ilmoitettu keskikulutus on hieman korkeampi ja luonnollisesti WLTP matalampi. Takaveto varmasti on suorituskyvyltään riittävä ja vähän päälle. Ymmärrän ettei WLTP ole kaikki kaikessa enkä muuten niin tätä miettisi, mutta tuo hintaero alkaa olla jo sellainen, että vaikea nähdä, miten sitä edes pelkällä tunteella perustelisi, ellei ihan huolella ole liikaa rahaa tilillä.

Ei sillä etteikö muuten olisi fiksu auto, mutta tuohon hintaan saa varmasti jo todella hauskan bensa-autonkin, jonka polttoaineitakin maksaa erotuksella vuosia. Tai sitten juuri sen takavedon, jolla kuitenkin varmaan suurin osa selviää Suomenkin oloissa aika hyvin ongelmitta.
 
Osaakohan joku valaista jotain järjellistä perustetta, jolla joku valitsee BMW i5 farmarin nelivetona takavedon sijaan?
Jos ei ole hätä, niin kannattaa odottaa samaa halvempaa xdrive40 nelivetomallia, joka sedanista löytyy (tuli sedaniinkin myöhemmin tarjolle). Siinä hintaero takavetoon onkin jo järkevämpi.
 
Osaakohan joku valaista jotain järjellistä perustetta, jolla joku valitsee BMW i5 farmarin nelivetona takavedon sijaan? Tuo jälkimmäinen eDrive40 kun irtoaa halvimmillaan hieman alle 77 000 eurolla, kun taas suorituskykyisemmästä M60 xDrivesta saa maksaa vähintään 106 000 euroa. Nelivedon ilmoitettu keskikulutus on hieman korkeampi ja luonnollisesti WLTP matalampi. Takaveto varmasti on suorituskyvyltään riittävä ja vähän päälle. Ymmärrän ettei WLTP ole kaikki kaikessa enkä muuten niin tätä miettisi, mutta tuo hintaero alkaa olla jo sellainen, että vaikea nähdä, miten sitä edes pelkällä tunteella perustelisi, ellei ihan huolella ole liikaa rahaa tilillä.

Ei sillä etteikö muuten olisi fiksu auto, mutta tuohon hintaan saa varmasti jo todella hauskan bensa-autonkin, jonka polttoaineitakin maksaa erotuksella vuosia. Tai sitten juuri sen takavedon, jolla kuitenkin varmaan suurin osa selviää Suomenkin oloissa aika hyvin ongelmitta.
Peruste on se, että haluaa nelivedon. Ei siinä sen ihmeempiä.
 
Osaakohan joku valaista jotain järjellistä perustetta, jolla joku valitsee BMW i5 farmarin nelivetona takavedon sijaan? Tuo jälkimmäinen eDrive40 kun irtoaa halvimmillaan hieman alle 77 000 eurolla, kun taas suorituskykyisemmästä M60 xDrivesta saa maksaa vähintään 106 000 euroa. Nelivedon ilmoitettu keskikulutus on hieman korkeampi ja luonnollisesti WLTP matalampi. Takaveto varmasti on suorituskyvyltään riittävä ja vähän päälle. Ymmärrän ettei WLTP ole kaikki kaikessa enkä muuten niin tätä miettisi, mutta tuo hintaero alkaa olla jo sellainen, että vaikea nähdä, miten sitä edes pelkällä tunteella perustelisi, ellei ihan huolella ole liikaa rahaa tilillä.

Ei sillä etteikö muuten olisi fiksu auto, mutta tuohon hintaan saa varmasti jo todella hauskan bensa-autonkin, jonka polttoaineitakin maksaa erotuksella vuosia. Tai sitten juuri sen takavedon, jolla kuitenkin varmaan suurin osa selviää Suomenkin oloissa aika hyvin ongelmitta.
No eihän näille mitään järjellistä perustetta ole. Eihän sitä tietenkään mitenkään järjellä voi polttis 300-sarjassakaan perustella miksi ostaa M3 touring kun 320i saa kolme autoa sen yhden hinnalla tai sitten voi ostaa sen yhden ja säästää 100k? ja autoista tietämätön ei huomaa niissä mitään eroa.
Silti niitä ostetaan ja ostaisin itsekin jos olisi tarpeeksi painetta tilillä.

Onhan tuossa i5 tapauksessakin että lisähinnalla saa melkeen tuplat tehoa ja nelivedon. Lisäksi aika paljon varusteita tulee myös.
 
Neliveto on neliveto.

Toki ilmankin pärjää mut miks tarttis, suuren osan vuodesta jää ne hyvät voimavarat hyödyntämättä ilman. Ja kuten sanottu, et vertaile tuossa pelkästään vetotapaa vaan "hinnat alkaen" ja huippumallia. Kyllä niitä malleja sieltä lisääkin tulee aikanaan.
 
Osaakohan joku valaista jotain järjellistä perustetta, jolla joku valitsee BMW i5 farmarin nelivetona takavedon sijaan? Tuo jälkimmäinen eDrive40 kun irtoaa halvimmillaan hieman alle 77 000 eurolla, kun taas suorituskykyisemmästä M60 xDrivesta saa maksaa vähintään 106 000 euroa. Nelivedon ilmoitettu keskikulutus on hieman korkeampi ja luonnollisesti WLTP matalampi. Takaveto varmasti on suorituskyvyltään riittävä ja vähän päälle. Ymmärrän ettei WLTP ole kaikki kaikessa enkä muuten niin tätä miettisi, mutta tuo hintaero alkaa olla jo sellainen, että vaikea nähdä, miten sitä edes pelkällä tunteella perustelisi, ellei ihan huolella ole liikaa rahaa tilillä.

Ei sillä etteikö muuten olisi fiksu auto, mutta tuohon hintaan saa varmasti jo todella hauskan bensa-autonkin, jonka polttoaineitakin maksaa erotuksella vuosia. Tai sitten juuri sen takavedon, jolla kuitenkin varmaan suurin osa selviää Suomenkin oloissa aika hyvin ongelmitta.
No jos haluaa nelivedon? Kaikilla ei ole rahasta kiinni, monille on ihan sama maksaako auto 100k€ enemmän tai vähemmän jos se on sellainen kun haluaa. Pätee toki kaikkeen muuhunkin kun autoihin. Monista asioista maksetaan moninkertaista hintaa vaikka melkein saman saisi paljon halvemmalla.
 
En tiedä onko jossain patteripelissä tuollaista, mutta ainakin BMW llä on ollut noita digitaalisesti toteutettuja moottoriääniä pidemmän aikaa ihan polttisautoissaan.

Niitä ulospäin varoitusääniä antavia systeemejä on sähkäreissä ihan lakisääteisesti, mutta tietääkseni mikään valmistaja ei yritä matkia varsinaisesti polttomoottorin ääntä niillä.
Tuorein mikä tulee mieleen, on Ioniq 5 N.

Misha ajaa yksivaihteisella äänellä. Kuulostaa vähän V4-motskalta, kun ei niin karhea ja kiertää korkealle (alkaen 13:35):


Saa siihen vaihteetkin kuulumaan, jolloin moottorin vääntö katkeaa vaihdon ajaksi. Tulee turbollinen neloskone mieleen (alkaen 3:13):


Jälkimmäisessä videossa on esitelty muitakin äänivaihtoehtoja. Yksi kuulostaa hieman ralliauton moottorin ja voimansiirron duetolta, ja toinen on kuin hävittäjän suihkumoottori (tässä ehkä luontevampaa kytkeä vaihteet pois päältä).
 
No jos haluaa nelivedon? Kaikilla ei ole rahasta kiinni, monille on ihan sama maksaako auto 100k€ enemmän tai vähemmän jos se on sellainen kun haluaa. Pätee toki kaikkeen muuhunkin kun autoihin. Monista asioista maksetaan moninkertaista hintaa vaikka melkein saman saisi paljon halvemmalla.
Onkohan kuitenkaan monille ihan sama? Joillekin voi olla, mutta arvaisin että aika harva ottaa 100 000,- kalliimman jos melkein saman saa murto-osalla verrokin hinnasta.
 
Onkohan kuitenkaan monille ihan sama? Joillekin voi olla, mutta arvaisin että aika harva ottaa 100 000,- kalliimman jos melkein saman saa murto-osalla verrokin hinnasta.
Harva tottakai. Jos haluaa tuon auton ja nelivedon niin tuon se maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
No jos haluaa nelivedon? Kaikilla ei ole rahasta kiinni, monille on ihan sama maksaako auto 100k€ enemmän tai vähemmän jos se on sellainen kun haluaa. Pätee toki kaikkeen muuhunkin kun autoihin. Monista asioista maksetaan moninkertaista hintaa vaikka melkein saman saisi paljon halvemmalla.
Joo no tulihan tässä hyviä vastauksia, enkä siis kritisoinut sitä että jollain on varaa ja halua tuon verran autoonsa laittaa. Lähinnä pohdin tunnesyiden ulkopuolisia syitä, nelivedon saa halvemmalla. Mutta toisaalta saahan tossa M5:n verran suorituskykyä ja hyvät varusteet. Sen unohdin yhtälöstä, että oman kokemukseni mukaan BMW:llä on aika huima ero karvalakin ja varustellun mallin välillä, jos miettii fiilistä siinä ratin takana istuessa.

Eiköhän näitä tule tien päällä joka tapauksessa täällä pääkaupunkiseudulla näkemään ihan jo kun miettii, miten huvittavan yleinen joku Porsche Taycan on.
 
Tietenkin harva ottaa 100 tonnin autoa. Mutta ei niitä tuulitakeille myydäkkään. Jos haluaa tuon auton ja nelivedon niin tuon se maksaa.
Varmasti joku ostaa, mielestäni moni oli vain väärä sana kuvaamaan tätä ryhmää. Tunnen isännän joka on hankkinut useamman edustusluokan auton, mm. Ferrari ja AMG S, eikä hänkään ostaisi "moninkertaiseen hintaan melkein samaa autoa". Sen sijaan hän osti Land Cruiserin Range Roverin sijaan kun piti saada maastokelpoinen vetoauto. Oli kuulemma hänen tarpeisiinsa yhtä paljon autoa puoleen hintaan.
 
Varmasti joku ostaa, mielestäni moni oli vain väärä sana kuvaamaan tätä ryhmää. Tunnen isännän joka on hankkinut useamman edustusluokan auton, mm. Ferrari ja AMG S, eikä hänkään ostaisi "moninkertaiseen hintaan melkein samaa autoa". Sen sijaan hän osti Land Cruiserin Range Roverin sijaan kun piti saada maastokelpoinen vetoauto. Oli kuulemma hänen tarpeisiinsa yhtä paljon autoa puoleen hintaan.
Mutta isännältä löytyy kuitenkin useampaa Ferraria ja AMG mersua tallista... Eli on juurikin sellainen tyyppi jolle näitä myydään, vaikka nyt maasturin tapauksessa "tyytyikin" Land Cruiseriin.
 
Varmasti joku ostaa, mielestäni moni oli vain väärä sana kuvaamaan tätä ryhmää. Tunnen isännän joka on hankkinut useamman edustusluokan auton, mm. Ferrari ja AMG S, eikä hänkään ostaisi "moninkertaiseen hintaan melkein samaa autoa". Sen sijaan hän osti Land Cruiserin Range Roverin sijaan kun piti saada maastokelpoinen vetoauto. Oli kuulemma hänen tarpeisiinsa yhtä paljon autoa puoleen hintaan.
No tarpeeksi moni ostaa, eihän noita muuten tehtäisi. Suomessa tietenkään ei ole kovin montaa, mutta kyllä maailmaan miljonäärejä mahtuu jotka eivät hintalappuja jaksa katsella.
 
Onko sähköauton tapauksessa edes mitään järkeä olla tuota täyttä autoetua joka tekee latauksen laskutuksesta ja pienten rahojen sumplimisesta kovin työlästä?

Itse ainakin laskeskelin, että vapaa autoetu tulisi omassa tilanteessa halvemmaksi kuin nykyinen käyttöetu ja ottaisinkin saadessa. Ei nyt toki mikään massiivinen ero mutta kuitenkin. Tähän toki liittyy yhdistelmä pieniä asioita, jonka vuoksi lienen muutenkin poikkeus. Työnantaja antaa pienen hyvityksen vähäpäästöisen auton verotusarvosta, joka laskisi sitä 60€ lisäkulua vapaasta autoedusta. Toisena työpaikalla ei ole ilmaista latausmahdollisuutta käyttöetulaisille. Kolmantena kotilatausmahdollisuuden saamiseksi pitää maksaa 15€/kk eTolpasta ja senkin jälkeen sähkö on mielestäni hieman kalliimpaa kuin mitä voisi kotilataukselta odottaa (23snt/kWh) sekä tulee sukosta tilapäislaturin mukaisella etanavauhdilla (1,8kW). Eli jos vaikka illasta palaa pidemmältä reissulta ja aamulla pitää taas lähteä sellaiselle niin pikalaturilla joutuu kuitenkin piipahtamaan.

Karkeasti ottaenhan sillä autoedun oletus kilometrimäärällä (1500km/kk) ja vaikkapa 20kWh/100km keskikulutuksella laskettaessa vapaa-autoetu on puhtaasti kustannuksellisestikin kannattavaa vain jos lataussähköstä joutuu maksamaan yli 20snt/kWh. Jos pystyy lataamaan enimmäkseen kotona halvalla sähköllä niin harvoinpa tuo edes toteutuu. Omalla kohdallani vapaan autoedun ollessa tarjolla kokisin pärjääväni hyvin julkisten latureiden varassa. Esimerkiksi viereisellä K-Latauksella pikalataus maksaa 33snt/kWh, joka noilla esimerkkilukemillani tarkoittaisi n. 100€/kk lataamiseen eli vuositasolla vapaalla autoedulla säästäisi kuitenkin n. 500€. Eikä tuossa tapauksessa se takaisin laskutuskaan olisi kauhean työlästä, kun sähköt veloitetaan kerran kuussa ja siinä saisi suoraan sen toteutuneen summan. Mutta varmasti olen vähemmistössä tämän suhteen.
 
Onko sähköauton tapauksessa edes mitään järkeä olla tuota täyttä autoetua joka tekee latauksen laskutuksesta ja pienten rahojen sumplimisesta kovin työlästä?

Ei ole mitään ongelmaa noiden latausten veloitusten kanssa ainakaan minun työpaikalla. Appit ja tilit avataan yrityksen koodeilla ja luottokortilla. Laskutukset menevät taustalla 100% automaattisesti. Ovat varmaan keksineet laittaa jonkun AI:n käsittelemään niitä muutaman euron tiheita veloituksia. Muutenhan tuosta tulisi varmaan aika mahdoton himmeli käsipelillä käsiteltäväksi.

Kotilautauksen veloitusten kanssa joutuu tekemään vähän enemmän jumppaa, varsinkin kun vaihtelevahintainen pörssisähkö käytössä.
 
Olikos tuossa Meganessa jotain miksei ihmisen kannattaisi sellaista hankkia?

Äkkiseltään miksi ei:
-etuveto
-vaikka on akun lämmitys niin silti lataa talvella about saman mitä MEB ilman lämmitystä
-pieni ja matala

Miksi:
-220hv riittää pieneen autoon?
-Omaan silmään näyttää hyvältä
-6 vuoden takuun saa ostettua, mutta vain 100 000 km?
-infotainment hyvä?
-Arjan kanssa sukulaisuutta niin ehkä samoja osia käy?

Kokemusta ei ole kuin diesel meganesta siitä tykkäsin muuten todella paljon mutta penkkiä ei saanut riittävän matalalle niin hiukan joutuu kurkistelemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 296
Viestejä
4 503 263
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Jani Vuorinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom