Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei mennyt ainakaan nyt marraskuussa toimitettuun verottomaan sr+ malliin koukku tuen alle. Jäikö jostain 28-38e kiinni ja eihän teslalta nyt tuollaisia alennuksia herranjestas saa...
Ostitko auton silti tai kuka sitten olikaan? Ääni muuttuu Teslalla kellossa heti kun sanot että en sitten ostakaan.
 
Itse veikkaan että sähköautojen toistaiseksi pieni määrä, etenkin halvemmassa käytetyssä luokassa ja tuleva jättimäinen kysyntä pitää arvonalenemat pieninä. Uusien mallien mahdollinen alempi hinta toki sitten taas laskee käytettyjenkin hintaa. Luultavasti bensa-autojen arvo taas romahtaa.
Juuri näin se tulee menemään. Monelta tuntuu arvo-odotuslaskelmissa unohtuvan kysynnän ja tarjonnan armoton laki, joka varsinkin seuraavien 5 vuoden periodilla kampeaa väkivahvasti sähkö- ja polttisautojen arvonalenemia täysin vastakkaisiin suuntiin. Moni tuntuu ihan suhteettoman paljon pelkäävän sähköautojen teknisen kehityksen vaikutusta nyt ostettavien sähkisten arvonalenemaan, ja vastaavasti kysynnän ja tarjonnan vaikutusta aliarvioidaan.
 
Ostitko auton silti tai kuka sitten olikaan? Ääni muuttuu Teslalla kellossa heti kun sanot että en sitten ostakaan.
Eilen tuli auto pihaan, ei tuo koukku itselle niin kriittinen ollut kun pihasta löytyy sitten perhevankkuri dieselillä. Eli olen rehellisesti vain äärettömän huono tinkaaja, nyt sitten vähän ärsyttääkin jos tuon olisi tinkamalla saanut mukaan tuella :speechless:

Sähköautoihin liittyen niin ompas kamala pakitella sähkiksellä kun on tottunut momenttimuuntimella hoitamaan tuon pakittamisen jarrulla, nyt pitää hommat tehdä ihan toisella polkimella.
Ja on kyllä 3sr+ äärettömän kulimalli kun ei löydy edes jalkatilasta valoja, saati peräkontista kassikoukkuja. Ja saisi lopettaa tuon luistoneston vilkuttelun kuivalla asfaltilla, vanha toyotakin lähtee rivakammin :lol:
 
Jossain 8 vuoden iässä luultavasti vaikeutuu myynti, kun akun kunto alkaa pelottaa potentiaalisia ostajia.

Tämä on se mikä itseänikin arveluttaa. 8+ vuoden ikäinen bensa-auto on (oli) vielä hyvissä hinnoissaan ja harva ostaja pitää teknisenä riskinä (ellei ole jokin surullisenkuuluisa merkki/malli jossa tiedossa kalliita moottorivikoja). Ilmeisesti akkurempat eivät ole niin suuri ongelma kuin monet pelkäävät, mutta onhan niitä raportoitu ja jos tuo arpa sattuu osumaan omalle kohdalle, niin kalliiksi käy sähköautoilun kokonaiskulut.
 
Eilen tuli auto pihaan, ei tuo koukku itselle niin kriittinen ollut kun pihasta löytyy sitten perhevankkuri dieselillä. Eli olen rehellisesti vain äärettömän huono tinkaaja, nyt sitten vähän ärsyttääkin jos tuon olisi tinkamalla saanut mukaan tuella :speechless:

Sähköautoihin liittyen niin ompas kamala pakitella sähkiksellä kun on tottunut momenttimuuntimella hoitamaan tuon pakittamisen jarrulla, nyt pitää hommat tehdä ihan toisella polkimella.
Ja on kyllä 3sr+ äärettömän kulimalli kun ei löydy edes jalkatilasta valoja, saati peräkontista kassikoukkuja. Ja saisi lopettaa tuon luistoneston vilkuttelun kuivalla asfaltilla, vanha toyotakin lähtee rivakammin :lol:
Vaikea toki sanoa olisiko saanut mutta Teslalla yleensä ääni muuttuu kun sanoo että jätän sitten kaupat tekemättä.

Jalkatilassa on kyllä valot mutta softa estää niiden käytön. Tähän taisi olla joku ohituskitti tjsp.
Kassikoukkuja ei ole missään 3:n mallissa enää.
 
Tämä on se mikä itseänikin arveluttaa. 8+ vuoden ikäinen bensa-auto on (oli) vielä hyvissä hinnoissaan ja harva ostaja pitää teknisenä riskinä (ellei ole jokin surullisenkuuluisa merkki/malli jossa tiedossa kalliita moottorivikoja). Ilmeisesti akkurempat eivät ole niin suuri ongelma kuin monet pelkäävät, mutta onhan niitä raportoitu ja jos tuo arpa sattuu osumaan omalle kohdalle, niin kalliiksi käy sähköautoilun kokonaiskulut.
Jaa-a, kyllä minusta 8 v. auto alkaa olla käyttövoimasta riippumatta jo huomattavasti suurempi tekninen riski kuin muutaman vuoden uudempi. Suolapaskalla on ollut tarpeeksi aikaa marinoida sähköt ja pellit rempalleen, alustan ja sisustan kunto riippuu sitten enemmän kilometreistä ja käyttäjästä, 2 v. autokin voi olla jo ihan "paskana". Ehkä tässä korostuu entisestään neuvosto-Suomen tyyli ajaa autot täysi-ikäiseksi asti, muualla maailmassa 8 v. auto on jo melkein romutusiässä ja hinta sen mukaan. Veikkaisin, että sähköautojen kohdalla ongelmaksi ei tule niinkään korjauksen varaosien hinta kiitos akkujen hinnan laskun, mutta työn osuus voi kirpaista, jos puoli autoa pitää purkaa. Lisäoptiona tulee vielä modauspalvelut, joissa alkuperäinen akku vaihdetaan fyysisesti samankokoiseen, mutta isompaan. Joku 10 k€ maksu ei ehkä tunnu niin kovalta, jos saa puolet paremman auton takaisin(?)
 
Jaa-a, kyllä minusta 8 v. auto alkaa olla käyttövoimasta riippumatta jo huomattavasti suurempi tekninen riski kuin muutaman vuoden uudempi. Suolapaskalla ...

Tietenkin uudempi on todennäköisesti paljon paremmassa kunnossa ja vähemmän ylläri remppaa tiedossa (vaikka tässä iässä autot alkavat olla enempi yksilöitä). Kuluvat osat ja ruosteen raiskaus ei kysy käyttövoimaa, mutta jos unohdetaan "halvat" kuluvat osat, niin harva assosioi bensamoottorin hajoavan tässä iässä (poislukien ne takavuosien TSI paskeet jotka söi öljyä jo uutena), sen sijaan niin moni sähköauto kriittinen kuvittelee että hänen sähköauton akku hajoaa yhtä nopeasti kuin kännykän akku. Ja media julkaisee klikkiotsikoita joissa heitetään vettä kiville: Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa - Suomen Uutiset
 
Bensan säästöt ei ainakaan mulla painanut juurikaan sähköauton tilauksessa. Itseasiassa ekan koeajon jälkeen kun lähettiin ajamaan kaupalta kotiin se oli nopeasti selvä kaikille autossa istujille… Vaikka nykynen auto on vaan 4 vuotta vanha Leon DSG’llä niin se tuntu ihan antiikilta. Moottori pärisee ja resonoi, start stopin kanssa aina viivettä jne… En odottanut niin isoa eroa, mutta käytännössä kaikki hihitteli koko matkan kotiin eikä siinä oikein ollut mahdollisuutta harkita muuta.
 
Tietenkin uudempi on todennäköisesti paljon paremmassa kunnossa ja vähemmän ylläri remppaa tiedossa (vaikka tässä iässä autot alkavat olla enempi yksilöitä). Kuluvat osat ja ruosteen raiskaus ei kysy käyttövoimaa, mutta jos unohdetaan "halvat" kuluvat osat, niin harva assosioi bensamoottorin hajoavan tässä iässä (poislukien ne takavuosien TSI paskeet jotka söi öljyä jo uutena), sen sijaan niin moni sähköauto kriittinen kuvittelee että hänen sähköauton akku hajoaa yhtä nopeasti kuin kännykän akku. Ja media julkaisee klikkiotsikoita joissa heitetään vettä kiville: Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa - Suomen Uutiset
No nimenomaan kuluvissa osissahan sitä eroa alkaa tulemaan, kun kaiken maailman päästöviritykset paukkuu juuri tuon ikäisissä vehkeissä. "Kesto"tulpat á 50 €/kpl x 8 kpl aiheutti pienen yskänkohtauksen Hondan marmorilla jne.. Dieselin suuttimet on toinen "kiva" ylläri, joka on ajankohtainen just tuon ikäluokan vehkeissä, jos on se 10-20 tkm/vuodessa rullattu. Pakoputki tippuu/vuotaa. "Halvoista" korjauksista tulee yht'äkkiä julmettu hinta, kun parin vuoden aikajänteellä joutuu uusimaan vähän sitä sun tätä. Siihen en osaa ottaa kantaa miten hyvin perillä jotkut ovat näistä potentiaalisista kulueristä, tuskin samat uunot yhtään sen paremmin osaavat sitten pohtia mikä voi sähköautossa mennä pieleen? Kivan värinen, sporttinen ja paikka käsilaukulle sekä latte-mukille, niin auto on 6/5 isolle osaa käsilaukun käyttäjistä.
 
Onko täällä ihmisiä jotka ajaa Enyaqilla? Tuo 80 kiinnostaisi, mutta onko ihan typerä yhtälö miettiä sähköautoa ja 600km mökkimatkaa talvella kun matkalla on pelkästään 50kwh latureita?
 
Tietenkin uudempi on todennäköisesti paljon paremmassa kunnossa ja vähemmän ylläri remppaa tiedossa (vaikka tässä iässä autot alkavat olla enempi yksilöitä). Kuluvat osat ja ruosteen raiskaus ei kysy käyttövoimaa, mutta jos unohdetaan "halvat" kuluvat osat, niin harva assosioi bensamoottorin hajoavan tässä iässä (poislukien ne takavuosien TSI paskeet jotka söi öljyä jo uutena), sen sijaan niin moni sähköauto kriittinen kuvittelee että hänen sähköauton akku hajoaa yhtä nopeasti kuin kännykän akku. Ja media julkaisee klikkiotsikoita joissa heitetään vettä kiville: Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa - Suomen Uutiset

On kyllä lievästi huvittava ilmiö, kun pahimmatkin bensalenkkarit alkavat olla huolestuneita ympäristöasioista, kun maasta kaivetaan hiilivetyjen sijaan maametalleja.
 
Tietenkin uudempi on todennäköisesti paljon paremmassa kunnossa ja vähemmän ylläri remppaa tiedossa (vaikka tässä iässä autot alkavat olla enempi yksilöitä). Kuluvat osat ja ruosteen raiskaus ei kysy käyttövoimaa, mutta jos unohdetaan "halvat" kuluvat osat, niin harva assosioi bensamoottorin hajoavan tässä iässä (poislukien ne takavuosien TSI paskeet jotka söi öljyä jo uutena), sen sijaan niin moni sähköauto kriittinen kuvittelee että hänen sähköauton akku hajoaa yhtä nopeasti kuin kännykän akku. Ja media julkaisee klikkiotsikoita joissa heitetään vettä kiville: Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa - Suomen Uutiset
Jep, vaihtoehtoista uutisointia tarvittaisiin lisää

Vantaalainen Ari on ajanut Teslallaan jo 811 000 km ja kollega Riihimäeltä pian 600 000 km – tällaisia ovat olleet eteen tulleet akkuongelmat
 
harva assosioi bensamoottorin hajoavan tässä iässä
Ei hajoa ei, mutta maksaa silti helevetisti. Ja tää viesti ei ole tarkoitettu sulle kuittailuksi, lähinnä kirjoitan tämän muistuttaakseni itselleni, miten mukavaa on, kun ei enää tarvi korjata ja huoltaa polttomoottoria.

Edellisen fossiilikrematorion ajoin 70 -> 250 tkm ja sen 8 vuoden aikana (auto loppuvaiheessa 13v):
- 1x kansiremontti (samalla kytkimet tulpat sun muut), 3000 €
- 2x jakohihnan uusinta, yht. 2000 €
- 12x öljynvaihdot ja suodattimet, yht. 1800 €
- vaihteiston ropaamiset, yht. 2500 €
- öljyt kerran motarilla pihalle jonkun paineanturin kautta, korjaus 400 €

Noista siis yhteenlaskemalla jo tulee 9 700 € + satunnaiset muut muinaisteknologiaan liittyvät kulut, joita en edes jaksa/halua muistaa (yllämainitut löysin tositteista).

Niin että kaipa tuolla samalla 10 k€:llä jo aika paljon akkua saa, sitten kun se ehkä 12-15 v päästä pitää vaihtaa.

Hiukan siis yleinen hysteria akun uusimisen kanssa (pääosin niiden suusta jotka eivät ikinä ole sähköautossa istuneet) menee yli hilseen, kun sama porukka maksaa kiltisti yllämainitun kaltaiset kulut, eikä pysy ollenkaan kärryillä, että paljonkos näitä kertyykään vuosien saatossa. Saattaisi tulos monen yllättää, jos kunnon kirjanpito löytyisi.
 
Onko täällä ihmisiä jotka ajaa Enyaqilla? Tuo 80 kiinnostaisi, mutta onko ihan typerä yhtälö miettiä sähköautoa ja 600km mökkimatkaa talvella kun matkalla on pelkästään 50kwh latureita?
Miksi olisi? Täytyy vain tiedostaa ko. värkin rajoitteet ja pohtia esim. korealaisten (ioniq 5, EV6) kautta tilannetta. Jälkimmäisillä noista 50 kW latureista sais maksimit irti ja tuskin ne loputtomiin tuon tehoisina pysyy. Mahdollisia pysähdyksiä enemmän ehkä pohtisin sitä, että kun sähköautot yleistyy ja laturien määrä kuitenkin laahaa perässä, niin onko sun reittis sellainen, että pääsisit osaksi yleistä kansanvaellusta? Sit voi hyvin nopeasti alkaa harmittaa, kun jonottelee latureille tai etsii vapaata ympäri maakuntaa.

e: Parasta tietysti olisi, jos pääsisit "simuloimaan"tuon matkan vaikka vuokrasähköautolla, niin saisit paremman näkemyksen miten vaivalloista se on. Pari pysähdystä varmaan vaatii talvella.
 
En olisi huolissani, pelkästään S, K ja L ryhmä ovat vetäneet mielettömän kasvuspurtin latausverkostossa tämän vuoden aikana.
 
Ei hajoa ei, mutta maksaa silti helevetisti. Ja tää viesti ei ole tarkoitettu sulle kuittailuksi, lähinnä kirjoitan tämän muistuttaakseni itselleni, miten mukavaa on, kun ei enää tarvi korjata ja huoltaa polttomoottoria.

Edellisen fossiilikrematorion ajoin 70 -> 250 tkm ja sen 8 vuoden aikana (auto loppuvaiheessa 13v):
- 1x kansiremontti (samalla kytkimet tulpat sun muut), 3000 €
- 2x jakohihnan uusinta, yht. 2000 €
- 12x öljynvaihdot ja suodattimet, yht. 1800 €
- vaihteiston ropaamiset, yht. 2500 €
- öljyt kerran motarilla pihalle jonkun paineanturin kautta, korjaus 400 €

Noista siis yhteenlaskemalla jo tulee 9 700 € + satunnaiset muut muinaisteknologiaan liittyvät kulut, joita en edes jaksa/halua muistaa (yllämainitut löysin tositteista).

Niin että kaipa tuolla samalla 10 k€:llä jo aika paljon akkua saa, sitten kun se ehkä 12-15 v päästä pitää vaihtaa.

Hiukan siis yleinen hysteria akun uusimisen kanssa (pääosin niiden suusta jotka eivät ikinä ole sähköautossa istuneet) menee yli hilseen, kun sama porukka maksaa kiltisti yllämainitun kaltaiset kulut, eikä pysy ollenkaan kärryillä, että paljonkos näitä kertyykään vuosien saatossa. Saattaisi tulos monen yllättää, jos kunnon kirjanpito löytyisi.
Itsellä 1.5v:ssä 20v vanhasta autosta vaihdettu aika pitkälti kaikki kuluva: perus öljyt + suodatin, koiranluut, ylätukivarret, nyt meni alatukivarret, etulaakerit, apulaitehihnapyörä ja hihna, äänenvaimentimet (catback uusiksi), sekä pakosarjan joustoliitin (pistin koko paskosarjan uusiksi). Lisäksi Ilmastointi on mennyt rikki, toki ei itseä häiritse, jäähdytysjärjestelmään tuli vuoto, letkuun reikä. Ajovalot kanssa sen verran himmeät, että pitäisi vaihtaa. Tulpat vielä kylkeen. UNohtamatta erinäisiä tiivisteitä, öljypohjan tiiviste pitäisi vielä vaihtaa. Onneksi nuo on voinut tehdä itse, mutta pelkkä hintalappu noille osille ja spesiaalityökaluille 2000e. Molemmat renkaat kanssa siinä kunnossa, että teoriassa voisi vaihtaa, vaikka pintaa on, toki se pätee myös sähkövehkeisiin. Ja tämä kaikki 1.5 vuodessa, n. 16tkm ajoa. Ruosteesta en ala edes puhumaan, se kun on feature näissä.

Uudessa autossa näitä ongelmia ei olisi, vaan takuu kattaisi kaiken, ja lähtökohtaisesti osat ehjiä ja kestää ainakin tovin.
 
Miksi olisi? Täytyy vain tiedostaa ko. värkin rajoitteet ja pohtia esim. korealaisten (ioniq 5, EV6) kautta tilannetta. Jälkimmäisillä noista 50 kW latureista sais maksimit irti ja tuskin ne loputtomiin tuon tehoisina pysyy.
Miksei Enyaq saisi maksimeita irti 50kW laturista? :confused:
Korealaisethan hyötyy vasta sitten kun lataustehoa on yli 150kW.
 
Miksei Enyaq saisi maksimeita irti 50kW laturista? :confused:
Korealaisethan hyötyy vasta sitten kun lataustehoa on yli 150kW.

Tosin tossa on itua kun jos kiertäisi vähän eri reittiä niin olisi 225kW laturi matkalla, ei tosin poistaisi kahta latausta mut kokonaisuus voisi helpottua.
 
No nimenomaan kuluvissa osissahan sitä eroa alkaa tulemaan, kun kaiken maailman päästöviritykset paukkuu juuri tuon ikäisissä vehkeissä.

Ei hajoa ei, mutta maksaa silti helevetisti.

Joo, kieltämättä kyllä niistä pienistä puroista tulee iso summa kokonaiskuluja kun ajetaan 200+ tkm asti. Ja olen valitettavasti tuon kokenut useamman auton kautta, kallista korjata vaikka ei ole ikinä mitään "isompaa" hajonnut. En ole pitkään aikaan jaksanut pitää exceliä korjauskuluista, koska tulee vain paha mieli....

Itsellä tulee sen verran vähän kilsoja, että bensan hinta ja sähköllä ajamisen halpuus ei kosketa niin paljoa, mutta kyllä se auton vaihto kiinnostaa ihan muistakin syistä, pääasiassa sähköisen voimalinjan mukavuus.
 

Joko meillä on joku isompi Teslojen akkujen vaihtaja?
Vai onko huhuja, rupeaako Tesla itse moista sitten tuottamaan? Onhan tuo vähän harmi, että kun takuu loppuu niin riskit kasvaa "valtavaksi".

Ei ainakaan tällä hetkellä ole polttomoottoreissa lähelläkään vastaavia riskejä, kun yleensä selviää ihan pikku remonteilla ja jos vaikka isompi tulisikin, niin auton arvo on joko niin vähän ettei remontti kannata tai sitten remontin hinta on "kohtuullinen", esim. 3000e. Taasen näissä +25k maksavissa autoissa on kyllä jokseenkin vähän niitä isoja remontteja ennen arvon alentumista jonnekin alle 15k pintaan.

Helppohan Tesla olis ostaa, jos jatkossakin olisi 8v kilometrirajaton takuu, mutta ei taida olla? Eikös nykyään ole joku 3v/180 tuhatta tms.. (mutu, todennäköisesti olen väärässä).
--
Eiku niin. Tota mä kans kyllä jaksan ihmetellä, että ollaan niin innoissaan sähköautojen voimalinjassa? Manuaaleillako te ajelette? Kyllä noi uudehkot, tai no ainakin premium-merkkien automaattivaihteiston on tosi hyviä ja enpä kyllä voimalinjan takia vaihtais sähkikseen, vaan "säästöjen". Ok, Teslan tehot on kyllä nautintoa, mutta olen koeajanut sähköautot ja voimalinja ei ole kyllä syy vaihtaa niihin, vaan kaikki muu mikä tekee sähkiksestä hyvän. Parin viikon päästä olisi Model Y koeajo. Jos siinä riittää tilat yms. niin siinä saattaa olla seuraava auto meidän talouteen...tosin aikataulusta ei tietoa, kun on vähän muitakin hankkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Model S on alkanut siirtymään takuun ulkopuolelle, mutta näistä ei taida olla tiedossa hajonneita akkuja toistaiseksi Suomessa. Vuoden 2013 malleista pyydetään tällä hetkellä kuitenkin 35k€ ja takuuttomissa tulee 20-25k€ akkuriski taakkana, joka kyllä kuulostaa aika kovalta tuon ikäiselle autolle. Akku kun hajoaa, niin autosta tulee käytännössä arvoton. Noh, aina voi tietysti sanoa, että yli 100k€ autossa on yli 100k€ auton riskit, mutta mielenkiintoista nähdä halvemman luokan sähköautojen osalta jos ja kun takuuttomasta autosta pyydetään 20k€, mutta akku maksaa saman verran jos ja kun se hajoaa.
 
85 Model S kannattaa välttää. Niistä on mennyt useita akkuja ja varmasti tulee vielä menemään.

Vielä ei ole tiedossa mitä akku maksaa takuun ulkopuolella mutta vaikka nyt on takuu Tesla veloittaa muutamat osat koska ne on ”pakko” vaihtaa jotta akun saa vaihdettua. Nämä ovat joitakin satasia. Toki tästä ei kuuluisi silti tulla kuluja koska takuu mutta eipä porukka ilmeisesti jaksa valittaa KKVlle.

Tilannehan menee uudemmissa mielenkiintoisemmaksi kun tulee rungossa olevat akut ja Model Y esittelyssä näytetty kuinka penkit pultattu kiinni pohjaan missä akut on. Eli erillistä akkupakettia ei enää ole kun näihin siirrytään.
 
Mikä on edullisin tällä hetkellä kotimaan markkinoilta uutena tai käytettynä löytyvä sähköauto, jonka varusteisiin kuuluu adaptiivinen vakkari?
 
Miksei Enyaq saisi maksimeita irti 50kW laturista? :confused:
Korealaisethan hyötyy vasta sitten kun lataustehoa on yli 150kW.
Kyykkäähän se Enyaqin käyrä nopeammin kuin uudemman akkutekniikan korealaiset. Myönnettäköön, että ei se ero 50 kW laturilla vielä kovin kummoinen ole, mutta 150 kW laturilla sitten Skodalla pyyhitäänkin jo pöytää oikein huolella.

TM:n testin käppyröiden loppu ja keskilatausteho. Ero on aikamoinen, jos 2 kertaa matkalla pääsee lataamaan tehokkaalla laturilla (mikä oletettavasti tulee mahdolliseksi aika piakkoinkin, jos ei nyt ihan perämetsään ajele):

En olisi huolissani, pelkästään S, K ja L ryhmä ovat vetäneet mielettömän kasvuspurtin latausverkostossa tämän vuoden aikana.
Mut ei Suomen liikenteen solmukohdissa mikään laturimäärä riitä, jos "mökkiviikonloppuna" porukka lähtee samaa uraa painamaan mökkien suuntaan. Erilaiset akun koot toki vähän tasaa kuormitusta matkan varrelle, mutta enemmän tai vähemmän samoilla kulmilla silti suurin osa haluaisi ladata ja syödä. Vaikka latureja tulee koko ajan lisää, niin en lähtisi vähättelemään. Sit kun töpseleitä on piha täynnä, niin seuraava itku tulee siitä, että pihaan tulevan piuhan tehot loppuu, kun 50 autoa haluais imaista kukin 50-200 kW teholla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyykkäähän se Enyaqin käyrä nopeammin kuin uudemman akkutekniikan korealaiset. Myönnettäköön, että ei se ero 50 kW laturilla vielä kovin kummoinen ole, mutta 150 kW laturilla sitten Skodalla pyyhitäänkin jo pöytää oikein huolella.

TM:n testin käppyröiden loppu ja keskilatausteho. Ero on aikamoinen, jos 2 kertaa matkalla pääsee lataamaan tehokkaalla laturilla (mikä oletettavasti tulee mahdolliseksi aika piakkoinkin, jos ei nyt ihan perämetsään ajele):

Mut ei Suomen liikenteen solmukohdissa mikään laturimäärä riitä, jos "mökkiviikonloppuna" porukka lähtee samaa uraa painamaan mökkien suuntaan. Erilaiset akun koot toki vähän tasaa kuormitusta matkan varrelle, mutta enemmän tai vähemmän samoilla kulmilla silti suurin osa haluaisi ladata ja syödä. Vaikka latureja tulee koko ajan lisää, niin en lähtisi vähättelemään. Sit kun töpseleitä on piha täynnä, niin seuraava itku tulee siitä, että pihaan tulevan piuhan tehot loppuu, kun 50 autoa haluais imaista kukin 50-200 kW teholla.

Kandee vilkaista Teslabjörnin videoita millaista on Euroopan sähköautojen ihmemaassa Norjassa. Siellä voi olla latauskentällä 30-50 laturia ja silti ihmiset jonottelee, ellei jotain 3.6kW latausta halua väkisin harjoittaa. Jos nyt miettii, että pk-seudulta lähtee 1500 sähköautoa about samaan suuntaan about samalla akkupakalla ja about samoilla rangeilla, niin kyllähän sitä aika äkkiä isompikin latauskeidas täyttyy.
 
Ei hajoa ei, mutta maksaa silti helevetisti. Ja tää viesti ei ole tarkoitettu sulle kuittailuksi, lähinnä kirjoitan tämän muistuttaakseni itselleni, miten mukavaa on, kun ei enää tarvi korjata ja huoltaa polttomoottoria.

Edellisen fossiilikrematorion ajoin 70 -> 250 tkm ja sen 8 vuoden aikana (auto loppuvaiheessa 13v):
- 1x kansiremontti (samalla kytkimet tulpat sun muut), 3000 €
- 2x jakohihnan uusinta, yht. 2000 €
- 12x öljynvaihdot ja suodattimet, yht. 1800 €
- vaihteiston ropaamiset, yht. 2500 €
- öljyt kerran motarilla pihalle jonkun paineanturin kautta, korjaus 400 €

Noista siis yhteenlaskemalla jo tulee 9 700 € + satunnaiset muut muinaisteknologiaan liittyvät kulut, joita en edes jaksa/halua muistaa (yllämainitut löysin tositteista).

Niin että kaipa tuolla samalla 10 k€:llä jo aika paljon akkua saa, sitten kun se ehkä 12-15 v päästä pitää vaihtaa.

Hiukan siis yleinen hysteria akun uusimisen kanssa (pääosin niiden suusta jotka eivät ikinä ole sähköautossa istuneet) menee yli hilseen, kun sama porukka maksaa kiltisti yllämainitun kaltaiset kulut, eikä pysy ollenkaan kärryillä, että paljonkos näitä kertyykään vuosien saatossa. Saattaisi tulos monen yllättää, jos kunnon kirjanpito löytyisi.
Tässä on vain se ero, että jos fossiilissa menee korjauksiin vaikka 1000€/vuosi ja keskimääräinen omistusaika on 3v, niin jokaiselle tulee tasaisesti kulut. Jos taas akku kossahtaa 10 vuoden iässä, niin neljäs omistaja maksaa koko pinkan ja muut ajoi edullisesti. Eli ei liene kyse siitä, kumpi on käyttökuluiltaan edullisempi, koska tästä ei ole kokemusta.
Tuosta omasta lausahduksestani alkanut väittely ja moshaus meni ihan huti.
Kyse oli odotusarvoista. Se akku voi kestää vaikka 12v, mutta jos kuluttajat kokevat riskin alkavan 8 vuoden jälkeen, niin se alkaa näkyä jälleenmyyntiarvossa jo aiemmin. Tästä ei varmoja kokemuksia ole, joten aika näyttää.
 
Kyykkäähän se Enyaqin käyrä nopeammin kuin uudemman akkutekniikan korealaiset. Myönnettäköön, että ei se ero 50 kW laturilla vielä kovin kummoinen ole, mutta 150 kW laturilla sitten Skodalla pyyhitäänkin jo pöytää oikein huolella.

TM:n testin käppyröiden loppu ja keskilatausteho. Ero on aikamoinen, jos 2 kertaa matkalla pääsee lataamaan tehokkaalla laturilla (mikä oletettavasti tulee mahdolliseksi aika piakkoinkin, jos ei nyt ihan perämetsään ajele):

Mut ei Suomen liikenteen solmukohdissa mikään laturimäärä riitä, jos "mökkiviikonloppuna" porukka lähtee samaa uraa painamaan mökkien suuntaan. Erilaiset akun koot toki vähän tasaa kuormitusta matkan varrelle, mutta enemmän tai vähemmän samoilla kulmilla silti suurin osa haluaisi ladata ja syödä. Vaikka latureja tulee koko ajan lisää, niin en lähtisi vähättelemään. Sit kun töpseleitä on piha täynnä, niin seuraava itku tulee siitä, että pihaan tulevan piuhan tehot loppuu, kun 50 autoa haluais imaista kukin 50-200 kW teholla.
Enyaqin käyrä kyykkää, mutta vasta 85 %:n jälkeen latausteho on alle 50 kW (Ioniq 5:llä@90 %). Harvoinpa sitä matkan varrella ladataan edes noin täydeksi, joten en sanoisi korealaisten ja Enyaqin välillä olevan eroa 50 kW:n latauspisteellä. Suurteholatauksessa toki syntyy eroa.

Käytetyimmällä 5-80 % alueella Enyaqin latausteho oli 70-125 kW.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211103-184654.png
    Screenshot_20211103-184654.png
    1,1 MB · Luettu: 59
Enyaqin käyrä kyykkää, mutta vasta 85 %:n jälkeen latausteho on alle 50 kW (Ioniq 5:llä@90 %). Harvoinpa sitä matkan varrella ladataan edes noin täydeksi, joten en sanoisi korealaisten ja Enyaqin välillä olevan eroa 50 kW:n latauspisteellä. Suurteholatauksessa toki syntyy eroa.

Käytetyimmällä 5-80 % alueella Enyaqin latausteho oli 70-125 kW.
No tässä oli 600 km mökkimatka kyseessä, niin lähestytään niitä hetkiä, jossa "loppuun asti" latailu voi johtaa siihen, että latauskertoja matkalla on yksi vähemmän. Joka tapauksessa ero tuossakin 800 V tekniikan hyväksi on vaikka laturi pahasti rajoittaa. Mut tämä ei kyllä ollut mitenkään se mun pääpointti siinä alkuperäisessä viestissä vaan se, että tilanne tulee muuttumaan ja kuten sun käyristä näkee, niin siinä kohtaa voi alkaa vanhalla akkutekniikalla ajelu vituttaa, jos ei tiedosta mitä ostohetkellä saa (ja mitä muuta on ollut tarjolla). Toimintamatkan kertymä -kuvaaja on itse asiassa havainnollisin.
 
No tässä oli 600 km mökkimatka kyseessä, niin lähestytään niitä hetkiä, jossa "loppuun asti" latailu voi johtaa siihen, että latauskertoja matkalla on yksi vähemmän. Joka tapauksessa ero tuossakin 800 V tekniikan hyväksi on vaikka laturi pahasti rajoittaa. Mut tämä ei kyllä ollut mitenkään se mun pääpointti siinä alkuperäisessä viestissä vaan se, että tilanne tulee muuttumaan ja kuten sun käyristä näkee, niin siinä kohtaa voi alkaa vanhalla akkutekniikalla ajelu vituttaa, jos ei tiedosta mitä ostohetkellä saa (ja mitä muuta on ollut tarjolla). Toimintamatkan kertymä -kuvaaja on itse asiassa havainnollisin.

Jos tilanne on noin paha yhtäkkiä, niin sähköauto ei välttämättä ole oikea ratkaisu. Diesel autolla ei tarvi käydä tankilla kertaakaan ja kun käy niin sen range pyyhkii Ioniqilla lattiaa. Aikaisemmissa keskusteluissa se lataustauko ei ollut mitään ongelma, mutta nyt kahden minuutin säästö on yhtäkkiä aivan valtava etu tuollaisessa 600km siirtymässä.

Itse toteaisin et jos 600km on mökille, niin mökki menee paaliiin. Eihän sinne viitsi lähteä kuin kerran vuodessa.
 
Jos tilanne on noin paha yhtäkkiä, niin sähköauto ei välttämättä ole oikea ratkaisu. Diesel autolla ei tarvi käydä tankilla kertaakaan ja kun käy niin sen range pyyhkii Ioniqilla lattiaa. Aikaisemmissa keskusteluissa se lataustauko ei ollut mitään ongelma, mutta nyt kahden minuutin säästö on yhtäkkiä aivan valtava etu tuollaisessa 600km siirtymässä.
Mitä helvettiä sä taas alat negaamaan, kaverihan halusi vain tietää onko tuo toivoton käyttötapaus. Saa ihan itse päättää faktojen perusteella mitä hankkii. Ioniq alkaa olemaan vartin-20 min/kerta nopeampi lataaja kuin Enyaq, kun laturi ei rajoita. Suht samoissa hinnoissa kun tuppaavat olemaan, jos ei ota ihan kulimallia skodasta, niin ajattelin kysyjän olevan hyvä ko. akkutekniikan ero tietää. Ettei sitten jää harmittamaan, kun olisi ollut reilusti nopeampi lataus tarjolla.
 
Veikkaan että sähköllä pääsee kyllä ihan hyvin mökille, mutta järkevää on pysähtyä vaikka kahden tunnin välein lataamaan. Ihan jo sen takia, että jos laturit ovat täynnä niin enemmän lyhyempiä pysähdyksiä on järkevämpi koska tällöin voi säätää suunnitelmaa paremmin lennosta. Jos lähtee optimoimaan minimaalista latausmäärää niin jossain vaiheessa voi osua mustapekka käteen.
Mieluummin yrittää saada matkoillekin jotain pientä puuhailupaikkoja niin voi säätää pysähdyksien määrää ja kestoa.

Varsinkin nämä isoimmat lomien ruuhkahuiput voivat olla aika haastavia.
 
Mitä helvettiä sä taas alat negaamaan, kaverihan halusi vain tietää onko tuo toivoton käyttötapaus. Saa ihan itse päättää faktojen perusteella mitä hankkii. Ioniq alkaa olemaan vartin-20 min/kerta nopeampi lataaja kuin Enyaq, kun laturi ei rajoita. Suht samoissa hinnoissa kun tuppaavat olemaan, jos ei ota ihan kulimallia skodasta, niin ajattelin kysyjän olevan hyvä ko. akkutekniikan ero tietää. Ettei sitten jää harmittamaan, kun olisi ollut reilusti nopeampi lataus tarjolla.

Siltäkö kommenttisi kuulostaa? Katsotaanpas uudestaan:

niin siinä kohtaa voi alkaa vanhalla akkutekniikalla ajelu vituttaa


15-20 min ei mene mitenkään normaalioloissa laturilla lisää aikaa Ioniq vs. Enyaq. Pikalaturien hinnatkin pitävät siitä huolen ettei minnekään 100% vedetä. Jos nyt ladataan tuollainen 20->80% vaikkapa niin 77kWh akulla tuo näyttäisi kestävän 31 minuuttia ID4:lla pakkasessa insideEVsin mukaan (keskiteho 90kW tällöin). Ioniqin pitäisi siis päästä keskimäärin 180kW tehoihin jotta se 15 min edes katoaisi. Eli tarvitaan kyllä aika iso laturi jotta päästään siihen.

Pelkkää uunoilua taas, auton latausnopeus ei ihan varmasti ole se joka jää tuossa harmittamaan. Jos jää, niin unohda sähköauto.
 
15-20 min ei mene mitenkään normaalioloissa laturilla lisää aikaa Ioniq vs. Enyaq. Pikalaturien hinnatkin pitävät siitä huolen ettei minnekään 100% vedetä. Jos nyt ladataan tuollainen 20->80% vaikkapa niin 77kWh akulla tuo näyttäisi kestävän 31 minuuttia ID4:lla pakkasessa insideEVsin mukaan (keskiteho 90kW tällöin). Ioniqin pitäisi siis päästä keskimäärin 180kW tehoihin jotta se 15 min edes katoaisi. Eli tarvitaan kyllä aika iso laturi jotta päästään siihen.
Ole hyvä ja katso sitä toimintamatkan kertymä-kuvaajaa mikä tuossa yllä oli. Ei tarvitse sun mitään epätarkkoja hihasta heilutteluita keksiä omasta päästäsi. Mihinkään muuhun en viitannut kuin tuohon graafiin. 10-80% välillä TM väitti tuon eron saaneensa. Ja laturi oli nopea kuten tulevaisuudessa saattaa olettaa useimpien olevan - Tulevaisuuteen varautuminen uudemmalla akkutekniikalla oli se koko ydin siinä mun ekassa viestissä, doh!
Pelkkää uunoilua taas, auton latausnopeus ei ihan varmasti ole se joka jää tuossa harmittamaan. Jos jää, niin unohda sähköauto.
Tässä ei kuule ole muuta uunoilua kuin sun ilmaveivi-yritys tehdä tästä joku sähköauto vs. muut vänkäämisen. Toin esille vagin perusautoja uudemman akkutekniikan hyödyn, siinä se.

e: Tuossa kertymäkuvaajassa on mukana myös tietysti kulutuksen vaikutus. Siinäkin etu taitaa mennä korealaisille.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään Volkkarilta muutamia uutisia.

ID.5 virallisesti esitelty.

Lisäksi käyttöjärjestelmästä 3.0 -versio julkaistu. Ilmeisesti parannuksia Travel Assistiin (automaattinen ohittaminen) ja automaattiparkkeeraus, parannuksia puheentunnistukseen, jne. Sovelluskauppa, jossa alkuun ainakin Apple Music ja Spotify. Käyttäjäprofiilit on myös tulossa. Ynnä muuta pienempää.

Lisäksi ID Buzz camo-version vilautus ID.5 esittelyn yhteydessä (kohdassa 10:10):
 
Alkaa olemaan VW hyvä paketti ja aina vaan tuntuu paranevan.
kun vaan saisivat markkinoille jonku "gti" mallin missä olisi vähän ees paukkuja. Ärsyttävää kun itelle sähköautoon siirtymisen syy olisi nimenomaan suorituskyky (ihan olemattomat käyttökulut plugarillakin jo). Nyt järkevän hintaisista vaihtoehdot on vain ja ainoastaan tesla, muut kulkupuolta omaavat sitten pomppaavat niin helvetisti hinnassa.
 
kun vaan saisivat markkinoille jonku "gti" mallin missä olisi vähän ees paukkuja. Ärsyttävää kun itelle sähköautoon siirtymisen syy olisi nimenomaan suorituskyky (ihan olemattomat käyttökulut plugarillakin jo). Nyt järkevän hintaisista vaihtoehdot on vain ja ainoastaan tesla, muut kulkupuolta omaavat sitten pomppaavat niin helvetisti hinnassa.
VW taitaa kosiskella enemmän perheitä ja vanhempaa sukupolvea näillä.
 
kun vaan saisivat markkinoille jonku "gti" mallin missä olisi vähän ees paukkuja. Ärsyttävää kun itelle sähköautoon siirtymisen syy olisi nimenomaan suorituskyky (ihan olemattomat käyttökulut plugarillakin jo). Nyt järkevän hintaisista vaihtoehdot on vain ja ainoastaan tesla, muut kulkupuolta omaavat sitten pomppaavat niin helvetisti hinnassa.
Cupra Born jos tulis jossain vaiheessa nelivetona, niin lähtee ostoskoriin.
 
Tässä ei kuule ole muuta uunoilua kuin sun ilmaveivi-yritys tehdä tästä joku sähköauto vs. muut vänkäämisen. Toin esille vagin perusautoja uudemman akkutekniikan hyödyn, siinä se.

Sinä otit esille ettei vanhalla sähköautotekniikkalla jaksa enää kukaan ajaa, ei kukaan muu. Mikäli näin asia on, niin sinulle on nyt kerrottu vaihtoehto. Muut voinevat edelleen ajaa sähköautolla. Eli siis VW:llä, Teslalla ja muilla ajaminen on nykyään ikävää, lainannen sinua:

niin siinä kohtaa voi alkaa vanhalla akkutekniikalla ajelu vituttaa
 
Sinä otit esille ettei vanhalla sähköautotekniikkalla jaksa enää kukaan ajaa, ei kukaan muu. Mikäli näin asia on, niin sinulle on nyt kerrottu vaihtoehto. Muut voinevat edelleen ajaa sähköautolla. Eli siis VW:llä, Teslalla ja muilla ajaminen on nykyään ikävää, lainannen sinua:
Pitäiskö sun lukea ihan uusiksi alusta, jos tuon tulkinnan sait päähäsi. Ja olkiukot heitit vielä sekaan. Millä sähköautolla ajat? Vai larppaatko vaan sähköautoilijaa? Tuntuu, että sun ajatukset ei osu mitenkään yksiin mun käytännön kokemusten kanssa.

Vitutushan ei liittynyt itse vanhaan tekniikkaan vaan mahdolliseen tietämättömyyden takia tehtyyn huonoon valintaan, josta käytettävyyteen tulee takapakkia. Parin vuoden päästä jos latailis alle 100 kW keskiteholla ja vieressä toinen ostettavissa ollut auto vetelee 170 kW keskiteholla, niin kyllä minua alnakin harmittaisi ”väärä” valinta, varsinkin jos jonkun tuollaisen 600 km pätkän joutuisi vetää parilla latauksella. Siis jos ostohetkellä ei tarkan vertailun ja harkinnan perusteella ole päätynyt jostain muuusta syystä ostamaan sitä hitaammin lataavaa.
 
Pitäiskö sun lukea ihan uusiksi alusta, jos tuon tulkinnan sait päähäsi. Ja olkiukot heitit vielä sekaan. Millä sähköautolla ajat? Vai larppaatko vaan sähköautoilijaa? Tuntuu, että sun ajatukset ei osu mitenkään yksiin mun käytännön kokemusten kanssa.

Ajelen sellaisella Teslalla, joka ei pääse noihin keskinopeuksiin.

Vitutushan ei liittynyt itse vanhaan tekniikkaan vaan mahdolliseen tietämättömyyden takia tehtyyn huonoon valintaan, josta käytettävyyteen tulee takapakkia. Parin vuoden päästä jos latailis alle 100 kW keskiteholla ja vieressä toinen ostettavissa ollut auto vetelee 170 kW keskiteholla, niin kyllä minua alnakin harmittaisi ”väärä” valinta, varsinkin jos jonkun tuollaisen 600 km pätkän joutuisi vetää parilla latauksella. Siis jos ostohetkellä ei tarkan vertailun ja harkinnan perusteella ole päätynyt jostain muuusta syystä ostamaan sitä hitaammin lataavaa.

Itseäni ei harmittaisi, koska en koe lataustehoja ongelmaksi - eikä Suomessa hirveästi oikeasti suurteholatureita ole. Tuokin latauskurvi vaati 350kW laturin, joita ei Suomessa löydy nyt eikä muutamaan vuoteen ihan hirveästi. Niiden hinnatkin voivat muutaman vuoden päästä olla sellaisia, ettei niitä halua käyttää. Sen lisäksi tuota nopeutta tuskin saavutetaan kylmässä kuitenkaan, kun akku ei ole niin lämmin.

Selvästi koet latauksen nopeuden ongelmaksi, jos koet ~100kW keskimääräisen tehon ongelmaksi. Se tarkoittaa että lataustauot ovat sinulle ongelmallinen pysähdys, jota haluat välttää selvästi, koska olisihan 300kW vielä kivempaa jotta ei varmasti tarvitse pysähtyä. Suurin osa sähköautoilijoista ei pidä, eikä pitäisi tuota mitenkään merkittävänä asiana (niin harvoin noita edes suurteholatureissa ladataan).

Ettei vaan sinulle tulisi harmitusta siitä että joudut lataamaan, niin eräällä teknologialla pääset kymmenkertaisiin "lataustehoihin". Ettei vaan harmita kun katselee vierestä.
 
Selvästi koet latauksen nopeuden ongelmaksi, jos koet ~100kW keskimääräisen tehon ongelmaksi. Se tarkoittaa että lataustauot ovat sinulle ongelmallinen pysähdys, jota haluat välttää selvästi, koska olisihan 300kW vielä kivempaa jotta ei varmasti tarvitse pysähtyä. Suurin osa sähköautoilijoista ei pidä, eikä pitäisi tuota mitenkään merkittävänä asiana (niin harvoin noita edes suurteholatureissa ladataan).
Ihan tahallaanko väärinymmärrät mitä kirjoitin jo hyvin isosta ratakiskosta? Väkisin vänkäät ja tunget ”suuhuni” väitteitä joita en ole esittänyt. Alunperin lähdit omiin kuvitelmiisi, kun luit väärin tai ymmärsit väärin, kun tuijotit pelkkää lauseen puolista. Hieman on hankala keskustella kanssasi.

Ei minulla ole ongelmaa lataustaukojen kanssa, mutta jos nopeamminkin tauosta selviää samalla investointirahalla autoon, niin kyllä kiitos. Pääsee muutkin nopeammin pisteelle. Tästä mahdollisuudesta vinkkasin kysyjää. Enyaqin ostamalla jää tästä suurlatausnopeusoptiosta paitsi - Sitten kun ne suurteholaturit yllättävän pian yleistyvät. Jos tällä viestillä ei mene sinulle perille, niin sitten saa jäädä menemättä.
 
Ei minulla ole ongelmaa lataustaukojen kanssa, mutta jos nopeamminkin tauosta selviää samalla investointirahalla autoon, niin kyllä kiitos. Pääsee muutkin nopeammin pisteelle. Tästä mahdollisuudesta vinkkasin kysyjää. Enyaqin ostamalla jää tästä suurlatausnopeusoptiosta paitsi - Sitten kun ne suurteholaturit yllättävän pian yleistyvät. Jos tällä viestillä ei mene sinulle perille, niin sitten saa jäädä menemättä.

Et saa samaa autoa pelkästään samalla investoinnilla, joten tämä ominaisuus oli selvästi tärkeä auton valinnassa. Enkä vääntänyt sanojasi, nimenomaisesti lainasin sinun omia sanojasi. Ja jatkat edelleen selitellen samaa, joko se asia on sinulle erittäin tärkeä tai ei ole. Ja jos se ei ole, niin silloin kommenttisi on todella outo. Jos se lataustauko ei ole merkitsevä, niin sitten se ei vituta.

Mikään ei indikoi että suursuurteholaturit tulevat todellisuudessa yleistymään nopeasti. ABC-ryhmäkin lanseerasi sinne mökkipaikkakunnille lähinnä noita mistä Enyaqkin saa täyden tehon irti. Eli ne eivät niitä tule päivittämään mihinkään 350kW latureihin vuosikymmeneen, jos toiseenkaan. 125kW (tai 135kW taitaa tulla kuten ID5:ssa on jo päivitetty) latausnopeus riittää saavuttamaan suurimman osan nyt ja tulevista suurteholatureista täysimääräisesti. Paitsi jos toki, kuten sanoit, ajelu alkaa vituttamaan kun haluaisi ladata nopeammin.
 
Onko jossain kaikenkattavaa tai edes sinnepäin listaa mitä käytetyn Model S:n ostajan pitäisi huomioida, välttää yms? Täsä vähän pohdintaa sellaisen tai uuden Model 3:n välillä, ehkäpä ensi vuoden aikana alkaisi olla ajankohtaista.

Alusta, tosin osat halpoja (autodoc).

Muutoin ei mitään ihmeitä.

Me tehtiin tuo valinta vajaa 2v sitten ja nyt on jo 290 tuhatta lasissa josta 90 tuhatta ite. Huoletonta ajoa ollu, 2 aikuista , 2 lasta ja koira. :D
 
VW taitaa kosiskella enemmän perheitä ja vanhempaa sukupolvea näillä.

Varmaan monen perheen toivelistalla olisi tilava id.3-kokoluokan farmari järkelemöisen coupemöhkön tilalla. Noita kun on supermarketin parkkipaikalla pari vierekkäin, niin ei kauheasti jää ylimääräistä tilaa..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 777
Viestejä
4 496 129
Jäsenet
74 291
Uusin jäsen
MinikuiOni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom