Unohdin ihan sumuvalot, käkkärikahvan, mustan sisäkaton ja tummat takaikkunat. Ehkä en osaa arvostaa niitä.
Ainoat pois jääneet varusteet, joille antaisin jotain arvoa, olivat nahkaratti ja lisäkaiuttimet. Toisaalta omat hirvennahkahanskat hakkaavat talvella lämpimyydessä ja pidossa 6-0 jonkun halpa-auton vuoden verran kiillottuneen nahkaratin.
Takakaiuttimista on iloa lähinnä takapenkkiläisille, jotka nekin nykyään tölläävät mieluummin tablettia/kännyä kuin kuuntelevat musiikkia auton kaiuttimilla. Etupenkkiläisen kannalta stereokuva ja soitinten paikat sotkeentuvat ikävästi, jos fader on nollilla, eli takakaiuttimia ei ole vaimennettu suhteessa etupäähän. Itse olen 90-luvun erillissarjojen, 2 * 10" subbarien ja erillisvahvarien ajoista lähtien laittanut faderilla pari naksua takaa ääntä pois. Plussan etudiskanteilla saanee paremmin yläpäätä kuulumaan/kihisemään, mutta ei perusautosta silti hifiä saa. Tukevampaa alapäätä voisin arvostaa, mutta sitä Mii Plus ei tarjoa. Eipä mersunkaan popit häävejä ole, ennenkuin ruksii >3 k€ lisävarustepopit. Kotona on 6.1 Argon²/Helium² ja AKG:n hyvät kuulokkeet, niin perusautossa riittää, että ääni kuuluu etupenkillä selkeästi.
Meidän non-Plussaan otettiin lisävarusteena seuraavat kolme (16 250 € sis. lisävarusteet ja toim.kulut):
Mukavuuspaketti:
-vakionopeussäädin (edes Plussassa ei ole vakiona)
-parkkitutka taakse (edes Plussassa ei ole vakiona)
-valkoinen ambient-valaistus (edes Plussassa ei ole vakiona)
Käytettävyyspaketti:
-etumatkustajan istuimen korkeussäätö (edes Plussassa ei ole vakiona)
-tavaratilan kaksoispohja (edes Plussassa ei ole vakiona)
-kassikoukku hansikaslokeron kannessa (edes Plussassa ei ole vakiona)
-kahdessa osassa taitettava takaistuimen selkänoja
Type 2 suko-latauslaite, 1,8 kW
Plussasta näköjään puuttuvat melkein kaikki ylläolevat. Miten sellainen voi kenellekään riittää?
Kaikki eivät välttämättä ole kiireessä tajunneet/raaskineet ruksia noita mukaan. Eniten itselläni on ollut iloa vakkarista ja matkustajan penkin korkeussäädöstä (kaveri on pitkä). Parkkitutkakin on auton pienuudesta huolimatta ihan kiva apu ahtaissa paikoissa, kun muissa autoissa on tottunut kameroihin.
Paljonhan Miissä on hintaisekseen jo vakiona, kuten kuvasta voi todeta. Etäkäyttöpalvelut (lämmitys, jäähdytys, lähtöajat jne.) ovat kymmeneksi vuodeksi maksutta.
Vaihdoin hiljattain 165/70R14 kesäpyörät senttiä leveämpiin 14" kitkoihin, ja onhan se aina yhtä suuri järkytys: ohjaus on kevyt, ohjaus on kumimaisen tunnoton, pitoa ei ole, kurveissa tuntuu kallistuvan enemmän, auto hyllyy nopeissa suunnanvaihdoissa. Aivan kamala, kunnes jossain vaiheessa aina tottuu/unohtaa, ja alkaa nauttia lumesta ja liukkaudesta. Keväällä sitten on nautinto, kun saa jämäkkää alle, eli kesä-165/70R14:t. Molemmissa rengassarjoissa pidän 2,5 bar, eli talvirenkaiden hyllyminen ja lötkö tunnottomuus johtuu vain kylkien rakenteesta, pehmeämmästä kumista ja lamelleista.
Enpä siis lähtisi vertailemaan 16" kesärenkaita 14" talvilötköihin, ja sen perusteella tuomitsisi 14"-kesärenkaat huonoiksi.