Yleistä keskustelua sähköautoista

Siinä se jo tulikin välissä, mutta kyllä se mulle ainakin on koomista, että ton hintaluokan jahtia roikottaa lähikaupassa.
Nyt ei kuitenkaan oltu edes lähelläkään miljoonaluokan merenrantakerrostalokämppiä. Enemmänkin puolen miljoonan kivitaloja.
Entä jos oli jostain kauemppaa tulossa ja ajatteli et ottaa virtaa kauppareissun ajan ?

Millä tulotasolla tai auton hinnalla ei enää saa ladata ku kämpillä ?

Uskomatonta juttua täällä.
 
Sähköauto vähän houkuttelisi, mutta pitäisi päästä yhdellä latauksella 400 km matka mistä 320 km on motaria. Onko tähän olemassa mitään vaihtoehtoa alle 60k€ budjetilla? Model S 90D kai teoriassa pitäisi päästä tuo matka, mutta varmaan noin pitkää pätkää motaria talvella ei mene tuollakaan?
Varma ratkaisu mahtuu budjettiin vasta muutaman vuoden kuluttua:



Upouusilla voi ajaa enintään 120 km/h ja kylmemmällä vain 90-100 km/h. Lämpimästä lähteminen ja lämpimämpi pukeutuminen sallii vähän lisää nopeutta. Riippuu siis henkilöstä ja onko ajoa 1 vai 5 x viikko, että viitsiikö sinnitellä näillä. Suko-lataus perillä tai 10 minuutin pikalataus matkan varrella auttaisi paljon:




Siinä heti hintojen alla on "real range estimation", joista näkee, että nopeudesta ja lämmityksestä pitää tinkiä kylmällä ilmalla.
 
Onko tämä 200 km työmatka? Talvella rangea syö sitten se vielä että auto kylmenee päivän aikana. Lykkäisin tuossa tapaksessa sähköauton ostoa kunnes saisi työmaallekkin latauksen. Ihan 8A latauskin riitäisi suurimman osaa aikaa vuodesta.
Ei, mökki/perheen luona käynti matkoja. Mökille kyllä tulisi sähkö mutta siellä lataaminen on vähän niin ja näin ilman suurempaa investointia uusiin sähköihin, plus kWh on aika hinnoissaan tuolla. Kaikkeen muuhun ajoon latureita kyllä riittäisi hyvin.
Ei ole tuollaista autoa vielä olemassa.
Tämä.

320 motaria vois ehkä jollai plaidilla tai mesen eqs mallilla mennä kesällä jos ei tuule ja kuu ja tähdet suosii.

Käytännössä ainakaan tuolla budjetilla ei onnaa.
Tuolla rahalla osta Model S 100D (ei performance) ni pääset rajoituksen mukaan pilkulleen ajamalla about osan ainakin jos yhtä kyytiä ajat.
Joo, no matkalla olisi kyllä Teslan Supercharger, mutta siinä istuskelu rangea odottaessa kasvattaisi matka-aikaa jonkun 25-50% mikä ei ihan innosta, ja olisin mieluiten ilman, kun ei tarvitsisi miettiä niin mihin aikaan menee ja tulee. Ja tuollakin budjetilla menee muutama vuosi (jos oikein laskeskelin) ennenkuin alkaa näkymään säästöjä kuluissa. Mutta kai se on pakko joko istua laturilla/investoida lisää jos sähköön meinaa vaihtaa tai jatkaa nykyisellä vielä muutama vuosi ja katsella uudelleen.
 
Ei, mökki/perheen luona käynti matkoja. Mökille kyllä tulisi sähkö mutta siellä lataaminen on vähän niin ja näin ilman suurempaa investointia uusiin sähköihin, plus kWh on aika hinnoissaan tuolla. Kaikkeen muuhun ajoon latureita kyllä riittäisi hyvin.

Joo, no matkalla olisi kyllä Teslan Supercharger, mutta siinä istuskelu rangea odottaessa kasvattaisi matka-aikaa jonkun 25-50% mikä ei ihan innosta, ja olisin mieluiten ilman, kun ei tarvitsisi miettiä niin mihin aikaan menee ja tulee. Ja tuollakin budjetilla menee muutama vuosi (jos oikein laskeskelin) ennenkuin alkaa näkymään säästöjä kuluissa. Mutta kai se on pakko joko istua laturilla/investoida lisää jos sähköön meinaa vaihtaa tai jatkaa nykyisellä vielä muutama vuosi ja katsella uudelleen.
Miten Superchargerilla lataaminen kasvattaa matka-aikaa 25-50 % 400 km mökkireissulla, eli 1-2 tunnilla? Johan se akku on paljon ennen 100 %, eikä oikeasti tarvitse ladata kallista ja matkaa hidastavaa julkista sähköä kuin oman tarpeen verran. Loput sitten kotilatauksessa.

Voit kokeilla ABRP:lla noita listaamiani automalleja oikealla reitilläsi -20 C ja esim. 110 km/h, että mikä se latausaika on.


Edit. Mökillä siis on pistorasia. @phetu Onko se joku tuulivoima/aurinkopaneeli + akku, vai miksi se on niin ja näin? Jos mökki on ihan sähköverkossa kiinni, niin eihän lataamisessa silloin ole mitään ongelmaa. Normaalista pistorasiasta voi ottaa jatkuvasti 8 A, mikä tuo rangea yössä lähes 100 km ja noin 200 km per vrk. Jos pistorasia on löysyyttään mustunut, niin kännykkäsovelluksella voi asettaa auton ottamaan vain 5 A, mutta parempi on kutsua sähkömies vaihtamaan ehjä 5 euron pistorasia.

Meillä mökkireissu on yhteensä 260-280 km. Se hoituu Mii Electricillä talvellakin, kun lataa mökin seinän tavallisesta pistorasiasta vajaa 20 h. Kesällä ei tarvitsisi edes ladata, koska menomatkalla akkua kuluu pikkuteitä ajellen 39-44 %. Lataus onnistui kaverin 60-luvun mökilläkin.

Meidän Electrolux-pölynimuri on 7 A, eli se on hieman alle sähköauton maksimilatausvirran (8 A) vakiolaturilla (jos siis ei itse rajoita sovelluksella 5 A:iin). Sähköautoa suurempia virtoja ottavat Braun-vedenkeitin 10 A ja vaimon tukankuivaaja täydellä teholla 9 A. Mökin pihalla painepesuri ottaa 10 A ja varmaan oksasilppurikin on samaa luokkaa.

Edit2. Nyt vasta huomasin, että puhuit mökin kalliista sähköstä. Sinne siis on vedetty sähköt, eli lataus onnistuu.
Sähköstä menee joka tapauksessa kk-maksut. Sähkö ja verot ollevat yhteensä noin 0,10 €/kWh. Vaikka siirto olisi 0,20 €/kWh, niin yhteishinta jää maltilliseen 0,30 €/kWh:iin. Silloin talvella mökiltä autoon tarvittava 15 kWh maksaisi 4,50 €, minkä ei luulisi paljon näkyvän mökkireissun kokonaisbudjetissa. Sen 60 k€:n auton arvo alenee noin 40 € viikonlopun aikana...
 
Viimeksi muokattu:
Hain iltapäivällä Leafin koeajoon, ekana sähköautona. Illan ajelin, sanalla sanoen tylsä. Ohjaus on tunnoton, samoin kaasu. Taustapeili peittää hyvin paljon näkyvyyttä oikealle, C-pilari kanssa massiivinen. Auto tuntuu myön Minin jälkeen valtamerilaivalta. Ratti ohjanen, nappuloita ihan saatanasti. Kaiken maailman ecomodet ja energian keräykset päällä saattaa nytkähtää aika kovaa pysähdyksiin, jos hitaassa vauhdissa nostaa jalan kaasulta. Muuten kuskin paikka tuntuu ihan kohtalaiselta, puhelimen/bluetoothin seutppaus simppeliä. Ilman ecomodeja kiihtyy yllättävän hyvin (bensakokemuksella) ainakin mittarin mukaan, mutta toki ei samaa tunnetta kuin minissä joka nopeampi. Sähköä kuluu myös sen mukaisesti. Yksi ärsyttävä asia ainakin Länsiväylällä ajaessa oli tuuli, siinä "rantsussa" 80kmh nopeudessa ujelsi aika huomattavasti - tiedä sitten johtuuko siitä, että moottorin ääni ei sitä peitä, vai onko kori hassun mallinen.

E: huomenna testiin mini, keskiviikkona id3, torstaina ioniq, koitan niistäkin kirjoittaa lyhyesti jotain, toki helpompi niitä verrata kun kyseessä ei eka sähköauto jolla tulee ajettua.

Millä varusteilla olevaa testasit? Itellä ollut pian vuoden päivät 40kwh leaf tekna varusteilla oleva ja ajettu lähes 10tkm. Itselleni eka sähköauto myös ja sitä ennen kokeillut id3, tesla m3 sr ja volvo xc40 p8 sähköautoja joista toi id3 oli se ensimmäinen fiilis sähköautoista ja olikin aika kiva. Toki se muovinen sisävaikutelma oli vähän meh mutta muuten ok. Toi M3 ja xc40 olivat ihan omalla tasollaan joista M3 oli se mikä teki parhaimman vaikutuksen silloisista ja itseasiassa ihan syyskuuhun saakka kunnes tein päätöksen ja otinkin Mach e:n. Sellaista testasin jopa 3 kertaa ja joka kerta oli yhtä hymyä, kyseessä ensin se isoimmalla akulla oleva nelikko ja 2 muuta ajoa muuten sama mutta pienemmällä akulla. Saas nähdä koska tuon vaan saa..

Mutta Leafista vielä niin kyllä se on maistunut ihan alkumetreiltä vaikka ei mikään Tesla olekkaan. Käyttäminen muistuttaa enemmän perinteisempää autoa kun on tosiaan nappuloita jonkun verran ja muutenkin. En pidä sitä huonona asiana kuitenkaan. Tässä hyvää on varusteet, 360 kamera ja bosen popit. Ei ole mikään laiska vaikka 0 100kmh menee 7.8s. Talvella joutuu pitää ecoa päällä ku muute ruopii aika paljon, toki myös kulutuksenkin takia. Itellä range talvella 140km ja kesällä 240km, noin karkeasti ja tyyliin ainakin pääsee normi nopeuksilla. Sitten näitä muita käteviä varusteita ratin lämmitys, aa/cp, takapenkkiläisten penkinlämmitys. Myös tarvii mainita että takaluukku on tilavahko, kiitos hatchback muotoilun, syvän pohjan ja penkit kaatuu 60/40.

Huonoja puolia aika vähän. Ehkä tuo rapidgate joka tuli esille kesällä kun koko päivä aamusta alkaen oli jotain 30c ja pikalatauksia 400km matkalla 3kpl, oli ainakin 1 liikaa. Vauhtia oli matkalla rajoitukset eikä mitään hissuttelua rekkojen perässä. Loppu matkalla oli niin kuumana akut että kickdown oli poissa ja obdlinkillä varmistus siihen että tuntui laiskalta koska puolet tehoista poissa. Ei ole pitkien matkojen auto tämä mutta sellaisiin ajoihin tätä en hommannutkaan.
Yllä oleva juttu ehkä huonoinpuoli vaikka käytännössä sitä ei esiinny, ottaapahan pikalatausta sitten vastaan paremmin talvella ;)
Sitten välillä tuo pätkivä radio aiheuttaa murheenkryyniä kun surisee ikävästi radiomastojen lähellä :D

Silti voin kyllä suositella autoa jos älytöntä rangea ei tarvi, pitkät kuumat reissut rapid gate silmällä pitäen ja eikä ole chademo latauksien kuolemisen pelkoa :D Kätevästihän tuo kotona enimmäkseen latautuu, yhdellä vaiheella 1x16A :thumbsup:
 
Ei, mökki/perheen luona käynti matkoja. Mökille kyllä tulisi sähkö mutta siellä lataaminen on vähän niin ja näin ilman suurempaa investointia uusiin sähköihin, plus kWh on aika hinnoissaan tuolla. Kaikkeen muuhun ajoon latureita kyllä riittäisi hyvin.

Joo, no matkalla olisi kyllä Teslan Supercharger, mutta siinä istuskelu rangea odottaessa kasvattaisi matka-aikaa jonkun 25-50% mikä ei ihan innosta, ja olisin mieluiten ilman, kun ei tarvitsisi miettiä niin mihin aikaan menee ja tulee. Ja tuollakin budjetilla menee muutama vuosi (jos oikein laskeskelin) ennenkuin alkaa näkymään säästöjä kuluissa. Mutta kai se on pakko joko istua laturilla/investoida lisää jos sähköön meinaa vaihtaa tai jatkaa nykyisellä vielä muutama vuosi ja katsella uudelleen.
Tässä kannattaa varmaan miettiä muutamaa asiaa:
- Laturilla voi käydä lataamatta akkua 100%:iin. Jos paluumatkalla talvella tarvitset vaikka 20% päästäksesi kotiin, lataat sen 20%. En tiedä mitä vauhtia ajat, mutta tuskin saat tuohon kulumaan 25-50% matka-ajasta siellä superchargerilla.
- Montako kertaa viikossa/kuussa tätä matkaa ajat? Tuleeko mahdollisesta matkalla lataamisesta miten monta ylimääräistä minuuttia vuodessa? Säästyykö tuo aika kotona lataamalla?
- "kWh on hinnoissaan tuolla" ja polttonesteen hinta tippumassa?

Kuulostaa siltä, ettet halua sähköautoa. Ei sellaista ole pakko hankkia vielä pitkään aikaan (jos koskaan). Kannattaa kenties palata aiheeseen vasta muutaman vuoden päästä.
 
Ei, mökki/perheen luona käynti matkoja. Mökille kyllä tulisi sähkö mutta siellä lataaminen on vähän niin ja näin ilman suurempaa investointia uusiin sähköihin, plus kWh on aika hinnoissaan tuolla. Kaikkeen muuhun ajoon latureita kyllä riittäisi hyvin.

Joo, no matkalla olisi kyllä Teslan Supercharger, mutta siinä istuskelu rangea odottaessa kasvattaisi matka-aikaa jonkun 25-50% mikä ei ihan innosta, ja olisin mieluiten ilman, kun ei tarvitsisi miettiä niin mihin aikaan menee ja tulee. Ja tuollakin budjetilla menee muutama vuosi (jos oikein laskeskelin) ennenkuin alkaa näkymään säästöjä kuluissa. Mutta kai se on pakko joko istua laturilla/investoida lisää jos sähköön meinaa vaihtaa tai jatkaa nykyisellä vielä muutama vuosi ja katsella uudelleen.
Jos mökillä kuitenkin on sähköt (verkkoon kytketty) niin ei kai tuo mikään ongelma ole. Ja sähköautolla nyt varmaan aina välillä tulee kuitenkin eteen tapauksia missä pitää ladata jossain muualla kun kotona. Toki voi olla ikävää jos laturit on varattuna ja joutuu odottelemaan jne.

Jos ei mikään pakko ole vaihtaa autoa heti niin itse odottelisin vielä jonkun vuoden. Tai näin itsekkin teen. Sähköautot kuitenkin vielä aika uusia juttuja ja kehitys on nopeaa ja hinnat sitä myöden myös oletettavasti laskee kuten kaikessa uudessa. Lisäksi dieseli on vielä kohtuu hintaista (todella kallista, mutta niin on uusi sähköautokin, joten halvalla ei pääse kuitenkaan) ja ajo on helppoa kun tankkaus vie vaan minuutteja ja se onnistuu todella monessa paikkaa.

Itseänikin sähköauto kiinnostaisi kyllä todella kovasti kun muutenkin kaikenlaiseista elektronisista laitteista pidän, mutta ei vielä omaan ajamiseen sovi niin hyvin että kannattaisi vaihtaa. 5-10v ajattelin vielä dieselillä mennä ja luulisin, että dieselillä ajo ei tule sen kalliimmaksi ainakaan tässä välissä kuin mitä uuden sähköauton ostaminen nyt olisi.
 
Ei ole, viittasinkin näihin kalliisiin merenrantakerrostaloihin, esim. Eiranranta ja Larun uudet kämpät. Vanhoissa on usein sisäpiha jossa mahdollisuus latauspisteisiin.

Harvoin / niitä paikkoja joutuu odottelee vuosikymmeniä. Suurin osa sisäpihoista ei ole autopaikkakäytössä, vaan niissä on jokin "puisto", tuoleja tai vastaavia joissa kukaan ei oikein käy. Nuo Larun / Eiranrannan uudemmat kämpät ovat oma tarinansa, mutta niitä ei kuitenkaan paljon ole.

En kyllä tosin tajua keskustelua, miksi sitä autoa ei saisi ladata jos tarvii? Onko ne K-paikat varattu vain köyhille, mieluiten vielä ilmaiseksi ja tuettuna?
 
Millä varusteilla olevaa testasit? Itellä ollut pian vuoden päivät 40kwh leaf tekna varusteilla oleva ja ajettu lähes 10tkm. Itselleni eka sähköauto myös ja sitä ennen kokeillut id3, tesla m3 sr ja volvo xc40 p8 sähköautoja joista toi id3 oli se ensimmäinen fiilis sähköautoista ja olikin aika kiva. Toki se muovinen sisävaikutelma oli vähän meh mutta muuten ok. Toi M3 ja xc40 olivat ihan omalla tasollaan joista M3 oli se mikä teki parhaimman vaikutuksen silloisista ja itseasiassa ihan syyskuuhun saakka kunnes tein päätöksen ja otinkin Mach e:n. Sellaista testasin jopa 3 kertaa ja joka kerta oli yhtä hymyä, kyseessä ensin se isoimmalla akulla oleva nelikko ja 2 muuta ajoa muuten sama mutta pienemmällä akulla. Saas nähdä koska tuon vaan saa..

Mutta Leafista vielä niin kyllä se on maistunut ihan alkumetreiltä vaikka ei mikään Tesla olekkaan. Käyttäminen muistuttaa enemmän perinteisempää autoa kun on tosiaan nappuloita jonkun verran ja muutenkin. En pidä sitä huonona asiana kuitenkaan. Tässä hyvää on varusteet, 360 kamera ja bosen popit. Ei ole mikään laiska vaikka 0 100kmh menee 7.8s. Talvella joutuu pitää ecoa päällä ku muute ruopii aika paljon, toki myös kulutuksenkin takia. Itellä range talvella 140km ja kesällä 240km, noin karkeasti ja tyyliin ainakin pääsee normi nopeuksilla. Sitten näitä muita käteviä varusteita ratin lämmitys, aa/cp, takapenkkiläisten penkinlämmitys. Myös tarvii mainita että takaluukku on tilavahko, kiitos hatchback muotoilun, syvän pohjan ja penkit kaatuu 60/40.

Huonoja puolia aika vähän. Ehkä tuo rapidgate joka tuli esille kesällä kun koko päivä aamusta alkaen oli jotain 30c ja pikalatauksia 400km matkalla 3kpl, oli ainakin 1 liikaa. Vauhtia oli matkalla rajoitukset eikä mitään hissuttelua rekkojen perässä. Loppu matkalla oli niin kuumana akut että kickdown oli poissa ja obdlinkillä varmistus siihen että tuntui laiskalta koska puolet tehoista poissa. Ei ole pitkien matkojen auto tämä mutta sellaisiin ajoihin tätä en hommannutkaan.
Yllä oleva juttu ehkä huonoinpuoli vaikka käytännössä sitä ei esiinny, ottaapahan pikalatausta sitten vastaan paremmin talvella ;)
Sitten välillä tuo pätkivä radio aiheuttaa murheenkryyniä kun surisee ikävästi radiomastojen lähellä :D

Silti voin kyllä suositella autoa jos älytöntä rangea ei tarvi, pitkät kuumat reissut rapid gate silmällä pitäen ja eikä ole chademo latauksien kuolemisen pelkoa :D Kätevästihän tuo kotona enimmäkseen latautuu, yhdellä vaiheella 1x16A :thumbsup:
Rehellisesti, en tiedä :D Eiköhän se ollut vähän parempi, kun tosiaan kameroita joka suuntaan. Näkyvyys silti huono A ja C pilareiden takia, ja siihen lisäksi taustapeili blokkasi kohtalaisesti etuoikealle, ja takaikkuna peilin kautta pienehkö. Kulkuvälineenä ihan hyvän tuntuinen, mutta itse tykkään ajaa, siihen tuo ei sopinut. Tylsä mutta toimiva.
 
Harvoin / niitä paikkoja joutuu odottelee vuosikymmeniä. Suurin osa sisäpihoista ei ole autopaikkakäytössä, vaan niissä on jokin "puisto", tuoleja tai vastaavia joissa kukaan ei oikein käy. Nuo Larun / Eiranrannan uudemmat kämpät ovat oma tarinansa, mutta niitä ei kuitenkaan paljon ole.

En kyllä tosin tajua keskustelua, miksi sitä autoa ei saisi ladata jos tarvii? Onko ne K-paikat varattu vain köyhille, mieluiten vielä ilmaiseksi ja tuettuna?

Ei kanssa ymmärrä, et mitä noloa on ladata sähköautoa paikassa, jossa on sähköautoille tarkoitettu latauspiste. Varmaan yhtä noloa sekin, jos ei kotoa löydy 63A liittymää 50kWh latausta varten tms. On tuossa omassa lähicittarissakin ollut Taycan latauksessa useamman kerran, samalla kun lataan omaani. Varmaan nolo Porschen omistaja sekin.
 
Harvoin / niitä paikkoja joutuu odottelee vuosikymmeniä. Suurin osa sisäpihoista ei ole autopaikkakäytössä, vaan niissä on jokin "puisto", tuoleja tai vastaavia joissa kukaan ei oikein käy. Nuo Larun / Eiranrannan uudemmat kämpät ovat oma tarinansa, mutta niitä ei kuitenkaan paljon ole.

En kyllä tosin tajua keskustelua, miksi sitä autoa ei saisi ladata jos tarvii? Onko ne K-paikat varattu vain köyhille, mieluiten vielä ilmaiseksi ja tuettuna?

Noh pointti lienee kuitenkin se että jos varaa 150K€ autoon niin sen kotilaturin järjestäminen ei liene ongelma, jos ei muuten niin sitten muuttamalla.

Ja en myöskään tajua miksei kaikki saisi ladata autojaan kauppojen latureilla.
 
Olisi kyllä kova veto, jos oikeasti Toyota toisi tuollaisella 90 prosenttia 10 vuoteen tai 240  000 ajokilometriä takuulla auton. Taitaa tässä vaiheessa olla ihan vaan toiveunta, mutta parempi sekin kuin ei mitään?


Onha se about sama ku teslan 8v ja rajaton km takuu. S mallit enne 2019
Nyt uudet on 8v ja 192 tuhatta. Kapa raja 70% eli jos sen alle menee takuun aikana ni uusiksi.
Yleensä vaan kyllä levee suoraan.

Omasta kapasiteetti ny 5,7% uuten verrattuna. Hiema yli 290 tuhatta ois mittarissa jo.
 
Voiko joku selittää miksi kilometriraja on nimenomaan 192 000km? :smoke: Mitkä on muuten kalleimmat remontit mitä voi odottaa tapahtuvan tuon drive unit / battery takuun voimassaolon aikana kun ajoneuvon varsinainen takuu on päättynyt?

Akuston kontaktori, noin 2000e sis työt.
Kabiinin lämmitin noin 1500e sis työt

Molemmat aika harvinaisia, mut mahdollista.
 
Olisi kyllä kova veto, jos oikeasti Toyota toisi tuollaisella 90 prosenttia 10 vuoteen tai 240  000 ajokilometriä takuulla auton. Taitaa tässä vaiheessa olla ihan vaan toiveunta, mutta parempi sekin kuin ei mitään?


Kuulostaa siltä, että tähän saataisiin LFP-akut. Olisiko BYD:n bladet? Ajattelin, että ei vielä muutamaan vuoteen tulisi vaihdettua, mutta nykyinen nokivasara alkaa olla siinä huoltoliikkeen vakioasiakasryhmässä ja kilometrejäkin tulee vuodessa jo päälle 15k. Lienee siis aidosti harkitsemisen arvoinen kärry, jos/kun vaihto häämöttää... :hmm:
 
Tänään ajelin sähköminillä, huomattavasti paremman tuntuinen kuin Leaf, mutta silti selkeästi isompi kuin oma bensamini. Eli vähän piti hakea kulmia tiukemmissa paikoissa. Ohjaus tässäkin vähän tunnoton, samaten polkimet, toki ei ihan yhtä pahasti kuin Leafissä. Sisusta kanssa vähän paremman tuntuinen, toki esim. navi pienempi ja epäselvempi käyttää. Testissä oli Essential paketillinen auto. Kiihtyvyys parempi, mutta ei samaa "tunnetta" kuin bensalla ajaessa. Eli vaikka autona paljon omaani parempi, silti tylsempi ajaa. Näkyvyys hyvä, taustapeili ei blokkaa etuoikealle, eikä A/C pilarit häiritsevästi tiellä. Mittaristo ja penkki kanssa Leafiä mukavammat. N. 60km taisin ajella, akkua meni ehkä 50%. Välillä tuli kiihdyteltyä kunnolla ja ajettua vähän reilummin, eli ei "normaali" kulutus kaupungissa tms.
 
Tänään ajelin sähköminillä, huomattavasti paremman tuntuinen kuin Leaf, mutta silti selkeästi isompi kuin oma bensamini. Eli vähän piti hakea kulmia tiukemmissa paikoissa. Ohjaus tässäkin vähän tunnoton, samaten polkimet, toki ei ihan yhtä pahasti kuin Leafissä. Sisusta kanssa vähän paremman tuntuinen, toki esim. navi pienempi ja epäselvempi käyttää. Testissä oli Essential paketillinen auto. Kiihtyvyys parempi, mutta ei samaa "tunnetta" kuin bensalla ajaessa. Eli vaikka autona paljon omaani parempi, silti tylsempi ajaa. Näkyvyys hyvä, taustapeili ei blokkaa etuoikealle, eikä A/C pilarit häiritsevästi tiellä. Mittaristo ja penkki kanssa Leafiä mukavammat. N. 60km taisin ajella, akkua meni ehkä 50%. Välillä tuli kiihdyteltyä kunnolla ja ajettua vähän reilummin, eli ei "normaali" kulutus kaupungissa tms.
Varusteet minis varmaa huonommat ja takaluukku versus Leaf. Omaan makuun kyllä Leaf sopinee paremmin, toki en ole Miniä ajanut mutta testien perusteella ei oikein napannut.
 
Miten Superchargerilla lataaminen kasvattaa matka-aikaa 25-50 % 400 km mökkireissulla, eli 1-2 tunnilla? Johan se akku on paljon ennen 100 %, eikä oikeasti tarvitse ladata kallista ja matkaa hidastavaa julkista sähköä kuin oman tarpeen verran. Loput sitten kotilatauksessa.

Voit kokeilla ABRP:lla noita listaamiani automalleja oikealla reitilläsi -20 C ja esim. 110 km/h, että mikä se latausaika on.


Edit. Mökillä siis on pistorasia. @phetu Onko se joku tuulivoima/aurinkopaneeli + akku, vai miksi se on niin ja näin? Jos mökki on ihan sähköverkossa kiinni, niin eihän lataamisessa silloin ole mitään ongelmaa. Normaalista pistorasiasta voi ottaa jatkuvasti 8 A, mikä tuo rangea yössä lähes 100 km ja noin 200 km per vrk. Jos pistorasia on löysyyttään mustunut, niin kännykkäsovelluksella voi asettaa auton ottamaan vain 5 A, mutta parempi on kutsua sähkömies vaihtamaan ehjä 5 euron pistorasia.

Meillä mökkireissu on yhteensä 260-280 km. Se hoituu Mii Electricillä talvellakin, kun lataa mökin seinän tavallisesta pistorasiasta vajaa 20 h. Kesällä ei tarvitsisi edes ladata, koska menomatkalla akkua kuluu pikkuteitä ajellen 39-44 %. Lataus onnistui kaverin 60-luvun mökilläkin.

Meidän Electrolux-pölynimuri on 7 A, eli se on hieman alle sähköauton maksimilatausvirran (8 A) vakiolaturilla (jos siis ei itse rajoita sovelluksella 5 A:iin). Sähköautoa suurempia virtoja ottavat Braun-vedenkeitin 10 A ja vaimon tukankuivaaja täydellä teholla 9 A. Mökin pihalla painepesuri ottaa 10 A ja varmaan oksasilppurikin on samaa luokkaa.

Edit2. Nyt vasta huomasin, että puhuit mökin kalliista sähköstä. Sinne siis on vedetty sähköt, eli lataus onnistuu.
Sähköstä menee joka tapauksessa kk-maksut. Sähkö ja verot ollevat yhteensä noin 0,10 €/kWh. Vaikka siirto olisi 0,20 €/kWh, niin yhteishinta jää maltilliseen 0,30 €/kWh:iin. Silloin talvella mökiltä autoon tarvittava 15 kWh maksaisi 4,50 €, minkä ei luulisi paljon näkyvän mökkireissun kokonaisbudjetissa. Sen 60 k€:n auton arvo alenee noin 40 € viikonlopun aikana...
Siis yhdellä latauksella, lisää aikaa suuntaansa, mutta ABRP:stä katsottuna nuo prosentit nyt oli yläkanttiin, tuon mukaan menisi 20-40 minuuttia riippuen autosta jne. + toki se itse pysähdys siihen laturille. Ja siis sähköt löytyy joo, mutta muistaakseni ei riitä 0,3€/kWh, muttei ole sopimus omissa nimissäni niin en nyt pääse laskua tarkastamaan. Saisihan tuolla latauksen toimimaan, mutta pitäisi rakentaa mökistä "autotallille" sähköt uudelleen, minkä jättäisin mielellään välistä, tai vetää 50m jatkojohtoa pisin kalliota mikä sekään ei kauheasti houkuttele, ja tämänkin jälkeen, aina ei tuo 8A lataus riittäisi jos olen noita laskureita oikein tulkinnut, niin pitäisi joka tapauksessa sitten matkalla ladata. Toki rahallahan tästäkin selviää kun vain rupeaa päivittämään systeemejä. Mutta siis, mikä 15kWh? Jos oikein tulkitsen tuota ABRP:tä niin tuolla pitäisi ladata 50kWh (esim. 90D:llä) jos meinaa kotiin saakka päästä. Mutta ei se laturille pysähdyskään siis mikään pois suljettu juttu ole. Mieluiten kaikki kuitenkin varmaan ajaisi suoraan tuollaisen matkan ilman pysähdystä, tai mistä minä tiedä, itse ajaisin. Vaihtoehtoja tässä nyt kartoitetaan, tekee mökille latauksen niin riittää jo yhteen suuntaan pääsyn range aka halvempi auto jne.
Jos mökillä kuitenkin on sähköt (verkkoon kytketty) niin ei kai tuo mikään ongelma ole. Ja sähköautolla nyt varmaan aina välillä tulee kuitenkin eteen tapauksia missä pitää ladata jossain muualla kun kotona. Toki voi olla ikävää jos laturit on varattuna ja joutuu odottelemaan jne.

Jos ei mikään pakko ole vaihtaa autoa heti niin itse odottelisin vielä jonkun vuoden. Tai näin itsekkin teen. Sähköautot kuitenkin vielä aika uusia juttuja ja kehitys on nopeaa ja hinnat sitä myöden myös oletettavasti laskee kuten kaikessa uudessa. Lisäksi dieseli on vielä kohtuu hintaista (todella kallista, mutta niin on uusi sähköautokin, joten halvalla ei pääse kuitenkaan) ja ajo on helppoa kun tankkaus vie vaan minuutteja ja se onnistuu todella monessa paikkaa.

Itseänikin sähköauto kiinnostaisi kyllä todella kovasti kun muutenkin kaikenlaiseista elektronisista laitteista pidän, mutta ei vielä omaan ajamiseen sovi niin hyvin että kannattaisi vaihtaa. 5-10v ajattelin vielä dieselillä mennä ja luulisin, että dieselillä ajo ei tule sen kalliimmaksi ainakaan tässä välissä kuin mitä uuden sähköauton ostaminen nyt olisi.
Mökistä onkin yllä, mutta ei tuo lataaminen muualla nyt mikään ongelma esim lounaalla tms ole. Ja eihän autoa toki mikään pakko vaihtaa ole, tässä maassa vaan tunnutaan ajavan vahvasti tuohon suuntaan, ja nykyisen huollot + bensat kun on 0,22€/km niin säästäähän tuolla jo jotain kun vaihtaa sähköön. Toki mitä enemmän menee rahaa näihin kaikkiin, siirtyy ne säästötkin enemmän tulevaisuuteen ja sen takia vaihtoehtoja tässä juuri nyt mietitäänkin. Täytyy noita nyt käydä koeajelemassakin vielä ennenkun mitään lopullisia päätöksiä tekee mihinkään suuntaan.
Tässä kannattaa varmaan miettiä muutamaa asiaa:
- Laturilla voi käydä lataamatta akkua 100%:iin. Jos paluumatkalla talvella tarvitset vaikka 20% päästäksesi kotiin, lataat sen 20%. En tiedä mitä vauhtia ajat, mutta tuskin saat tuohon kulumaan 25-50% matka-ajasta siellä superchargerilla.
- Montako kertaa viikossa/kuussa tätä matkaa ajat? Tuleeko mahdollisesta matkalla lataamisesta miten monta ylimääräistä minuuttia vuodessa? Säästyykö tuo aika kotona lataamalla?
- "kWh on hinnoissaan tuolla" ja polttonesteen hinta tippumassa?

Kuulostaa siltä, ettet halua sähköautoa. Ei sellaista ole pakko hankkia vielä pitkään aikaan (jos koskaan). Kannattaa kenties palata aiheeseen vasta muutaman vuoden päästä.
Sovitaan vaikka näin sitten, oikeasti haluaisin 964:sen, mutta en sellaista käyttöautoksi viitsisi hankkia.
 
Kehtaatko antaa asuinkaupunkisi ja mökki kaupunkisi niin saadaan oikein porukalla leikkiä ABRP ja miettiä skenaarioita.
 
Kehtaatko antaa asuinkaupunkisi ja mökki kaupunkisi niin saadaan oikein porukalla leikkiä ABRP ja miettiä skenaarioita.
Kauniainen - Livonsaari - Kauniainen, puuttuu kilometrejä mutta sinnepäin. Ja eipä noissa nyt loppuenlopuksi sen enempää miettimistä kun range ei kerta riitä niin, joko tekee latausmahdollisuuden mökille / vetää jatkojohtoa, tai pysähtyy laturilla. Tai jatkaa bensalla mutta muun käytön kannalta sähkö olisi fiksumpi.

Paljonko muuten sähköautoilijoilla täällä on pyörinyt kokonaiskustannukset kilometriä kohden, huollot + sähköt?
 
Kauniainen - Livonsaari - Kauniainen, puuttuu kilometrejä mutta sinnepäin. Ja eipä noissa nyt loppuenlopuksi sen enempää miettimistä kun range ei kerta riitä niin, joko tekee latausmahdollisuuden mökille / vetää jatkojohtoa, tai pysähtyy laturilla. Tai jatkaa bensalla mutta muun käytön kannalta sähkö olisi fiksumpi.

Paljonko muuten sähköautoilijoilla täällä on pyörinyt kokonaiskustannukset kilometriä kohden, huollot + sähköt?
Sieppaa.JPG



Tuo meikän autolla, näillä keleillä. Kyseessä vielä hitaasti uusin verrattuna lataava 85 paketti.

Joku 100D ni viel vähempi menis lataus aikaa.

Tuossa huomiona että laskettu siten et ajetaan täsmälleen nopeusrajoituksen mukaan.

Kuvasta jäi pois mut tuo päättyy lähtöpaikkaan eli on edes takas.
 
Kauniainen - Livonsaari - Kauniainen, puuttuu kilometrejä mutta sinnepäin. Ja eipä noissa nyt loppuenlopuksi sen enempää miettimistä kun range ei kerta riitä niin, joko tekee latausmahdollisuuden mökille / vetää jatkojohtoa, tai pysähtyy laturilla. Tai jatkaa bensalla mutta muun käytön kannalta sähkö olisi fiksumpi.

Paljonko muuten sähköautoilijoilla täällä on pyörinyt kokonaiskustannukset kilometriä kohden, huollot + sähköt?

Tuossa mitä omalla Model 3 Long Rangella menis
reitti.jpg
 
Kauniainen - Livonsaari - Kauniainen, puuttuu kilometrejä mutta sinnepäin. Ja eipä noissa nyt loppuenlopuksi sen enempää miettimistä kun range ei kerta riitä niin, joko tekee latausmahdollisuuden mökille / vetää jatkojohtoa, tai pysähtyy laturilla. Tai jatkaa bensalla mutta muun käytön kannalta sähkö olisi fiksumpi.
1. Lataus mökkimatkalla on helpointa yhdistää kaupassa käyntiin. Jos ei nyt aina satu olemaan oikeat safkat valmiiksi kotona jääkaapissa, niin kyllähän siellä kaupassa tulee melkein väkisinkin käytyä mökkimatkan yhdeydessä. Sähköauton kanssa tämä tarkoittaa vaan että pitää valita kauppa jossa on myös pikalaturi.
2. Noin yleisesti kannattaa huomioida, että kunnon latauksen järjestäminen kotiin/mökkiin ei ole hukattua rahaa, vaan investointi joka lisää kohteen arvoa. Toisin kuin auto, jonka arvo haihtuu silmissä... Toisin sanoen, isompi-akkuisen (eli kalliimman) auton ostaminen ettei tarvitse järjestää latausta kotona/mökillä ei ole taloudellisesti viisasta.
3. Itsekkin lataan välillä jatkojohdon päässä, vaikka tuota ei kauheasti suositella. Katsoo vain että latausvirta on pienin mahdollinen, ja että jatkojohdon speksit riittää. Lopuksi testaa 1-2h latauksen aloittamisen jälkeen ettei johto tai pistorasia ole kuumentunut latauksen aikana. Mökillä yleensä ollaan pitkiä aikoja, jolloin joku 6A virtakin riittää hyvin. 6A on vähemmän kuin esim vedenkeitin tai kahvinkeitin viel.
[/QUOTE]
 
Ja jos olisi ollut 100% lataus lähtiessä niin ei olisi tarvinnut pysätä ollenkaan
Testasin senkin, niin tarvii ladata kerran jopa minuutin pidempään mutta jo menomatkalla :hmm: Tai ehkä en vaan osaa käyttää vielä ABRP:tä kunnolla :D

Edit: Itse asiassa voisi päästäkin lataamatta kun sääteli noita SoC-rajoja uusiksi. Akkua olis vielä 4% jäljellä sitten kun olis takaisin kotipihassa.
 
Viimeksi muokattu:
Varusteet minis varmaa huonommat ja takaluukku versus Leaf. Omaan makuun kyllä Leaf sopinee paremmin, toki en ole Miniä ajanut mutta testien perusteella ei oikein napannut.
Ajelin vissiin sillä karvalakilla, eli lisävarusteet varmasti testiautojen kesken vähintäänkin huonommat. Kuitenkin Mini tuntui laadukkaammalta, vaikkakin esim. navi/näyttö kokonaisuudessaan softineen oli Nissanissa parempi. Olisin halunnut tykätä tosta ministä kunnolla, mutta se vaan ei ole samalla tavalla hauska ajaa kuin bensavastine, paha sanoa syytä. Isompi? Painavampi? Hitaampi? Tasainen vääntö? Tunnoton? Pehmeä?
 
Siis yhdellä latauksella, lisää aikaa suuntaansa, mutta ABRP:stä katsottuna nuo prosentit nyt oli yläkanttiin, tuon mukaan menisi 20-40 minuuttia riippuen autosta jne. + toki se itse pysähdys siihen laturille. Ja siis sähköt löytyy joo, mutta muistaakseni ei riitä 0,3€/kWh, muttei ole sopimus omissa nimissäni niin en nyt pääse laskua tarkastamaan. Saisihan tuolla latauksen toimimaan, mutta pitäisi rakentaa mökistä "autotallille" sähköt uudelleen, minkä jättäisin mielellään välistä, tai vetää 50m jatkojohtoa pisin kalliota mikä sekään ei kauheasti houkuttele, ja tämänkin jälkeen, aina ei tuo 8A lataus riittäisi jos olen noita laskureita oikein tulkinnut, niin pitäisi joka tapauksessa sitten matkalla ladata. Toki rahallahan tästäkin selviää kun vain rupeaa päivittämään systeemejä. Mutta siis, mikä 15kWh? Jos oikein tulkitsen tuota ABRP:tä niin tuolla pitäisi ladata 50kWh (esim. 90D:llä) jos meinaa kotiin saakka päästä. Mutta ei se laturille pysähdyskään siis mikään pois suljettu juttu ole. Mieluiten kaikki kuitenkin varmaan ajaisi suoraan tuollaisen matkan ilman pysähdystä, tai mistä minä tiedä, itse ajaisin. Vaihtoehtoja tässä nyt kartoitetaan, tekee mökille latauksen niin riittää jo yhteen suuntaan pääsyn range aka halvempi auto jne.
Mökistä onkin yllä, mutta ei tuo lataaminen muualla nyt mikään ongelma esim lounaalla tms ole. Ja eihän autoa toki mikään pakko vaihtaa ole, tässä maassa vaan tunnutaan ajavan vahvasti tuohon suuntaan, ja nykyisen huollot + bensat kun on 0,22€/km niin säästäähän tuolla jo jotain kun vaihtaa sähköön. Toki mitä enemmän menee rahaa näihin kaikkiin, siirtyy ne säästötkin enemmän tulevaisuuteen ja sen takia vaihtoehtoja tässä juuri nyt mietitäänkin. Täytyy noita nyt käydä koeajelemassakin vielä ennenkun mitään lopullisia päätöksiä tekee mihinkään suuntaan.
Sovitaan vaikka näin sitten, oikeasti haluaisin 964:sen, mutta en sellaista käyttöautoksi viitsisi hankkia.
Toin esille kaksi 60 k€ budjettiin osuvaa autoa, Tesla Model 3 dual motor 76 kWh ja BMW i4 eDrive40:n. Kerroin, että niillä joutuu kylmimmillä säillä tinkimään nopeudesta ja lämmityksestä. Paitsi jos lataa 15 kWh:
A) mökin vanhasta pistorasiasta 8 A -> häviöiden takia kestää 10 h (eli ei välttämättä ehdi, jos ajat takaisin kotiin samana päivänä)

B) matkalla pikalaturi, 50 kW -> ~20 minuuttia
suurteholaturi, 150 kW -> ~10 minuuttia

Tesla M3 dual 76 kWh: valmistaja antaa käyttää akusta 76 kWh. Jos lataat 15 kWh, mutta jätät varaa 5 kWh, niin energiaa on käytettävissä 86 kWh. Jos matka on 400 km, niin kulutus saa olla 21,5 kWh/100 km. EV-Database antaa highway@-10 C kulutukseksi 21,4 kWh/100 km, eli kotona lataukseen laittaessa akussa olisi se 5 kWh jäljellä. Jos ahdistaa, niin voi ladata vaikka 25 kWh, mikä onnistuu pistorasiasta (16,5 h), jos kotiinpaluu on aikaisintaan seuraavana päivänä. Perjantaina meno ja lauantaina paluu.

BMW: 80,7 + 15 = 95,7 kWh. Highway@-10 C on 23,4 kWh/100 km. Energiaa kuluu 400 km matkalla 93,6 kWh. Akkuun ei jäisi kuin 2,1 kWh, joten parempi olisi ladata 15:n sijaan 25 kWh. Perjantaina meno ja aikaisintaan lauantaina paluu, jos ei halua ladata matkan varrella pikalaturista.


Olen aina ihmetellyt ihmisten ihmeen kallista lataussähköä. Sinullekaan ei kuulemma riitä 0,30 €/kWh. Voisin uskoa hinnan, jos kyseessä on sähköä vähän käyttävä asiakas, ja hintaan on jyvitetty kaikki kiinteät kk-maksut. Mielestäni noin ei kannata laskea, jos vertailee vain polttomoottori- ja sähköauton kuluja keskenään. Jääkaapista ja valaistuksesta luopuminen on eri keskustelu. Sitäpaitsi sähköauton lataajahan ei olisi enää vähän käyttävä asiakas, joten se jyvitetty hinta laskisi sitä alemmas mitä enemmän käyttäisi.

Juu ei, parempi on laskea paljonko sähköauton lataaminen kasvattaa sähkölaskua vs. lataamattomuus.

Meidän sähkö Espoossa:
-energia 4,94 snt/kWh (3.8.2023 asti)
-siirto (3 * 25 A) 3,14 snt/kWh
-sähkövero 2,79372 snt/kWh
Yhteensä 10,87 snt/kWh

Googlattuna Suomen kallein siirto, Järvi Suomen Energia (JSE) ja sähköstä tänään katsottu hinta (Väre):
-energia 6,84 snt/kWh (Väre Energia)
-siirto (3 * 25 A) 4,38 snt/kWh (JSE)
-sähkövero 2,79372 snt/kWh
Yhteensä 14,01 snt/kWh

Ei päästy Mikkelissäkään yli 0,30 €/kWh. Toki on mahdollista, että JSE oli Suomen kallein siirroltaan vain korkeiden kk-maksujen ansiosta, ja jokin toinen yhtiö on vielä kalliimpi siirrolta per energia. Kertoisko joku miten niihin korkeisiin hintoihin pääsee? Vaatiiko se, ettei kilpailuta sähkösoppariaan ikinä, ja että lataa autoa vain yhden akullisen vuodessa, jottei jyvitetty hinta vaan laske alle 0,30:n?
 
Mä luulen että mökin sähköä on pidetty kalliina koska siihen menee 400€ vuodessa vaikka kulutus on todella vähäistä. Eli ei olla perehdetty siihen mistä kustannukset muodostuvat ja luullaan kwh olevan se kallis koponentti.
 
Kauniainen - Livonsaari - Kauniainen, puuttuu kilometrejä mutta sinnepäin. Ja eipä noissa nyt loppuenlopuksi sen enempää miettimistä kun range ei kerta riitä niin, joko tekee latausmahdollisuuden mökille / vetää jatkojohtoa, tai pysähtyy laturilla. Tai jatkaa bensalla mutta muun käytön kannalta sähkö olisi fiksumpi.

Paljonko muuten sähköautoilijoilla täällä on pyörinyt kokonaiskustannukset kilometriä kohden, huollot + sähköt?
Siinä kyseinen matka pikkuteslalla ja bemulla sekä isoakkuisella ID.3:lla.

Tiedot:
-Akku lähtiessä täysi
-lämpötila -20 C
-vastatuuli 1 m/s (pakkasella yleensä on suht tyyntä)
-kyydissä yht. 400 kg
-rajoitusten mukaan ja maks. 100 km/h, koska kovalla pakkasella on talvinopeusrajoitukset

Tulokset:

BMW i4 40: yksi lataus 6 min, perillä akkua 13 %

Tesla M3D 76 kWh netto, 18": yksi lataus 6 min, perillä akkua 12 %

VW ID.3 77 kWh: yksi lataus 8 min, perillä vain 5 %


Kaikilla latausaika oli 6-8 minuuttia, eli 2,3-3,1 % kokonaismatka-ajasta.


Mii Electric, 12 tkm/19 kk:
-hankintahinta 16 250 € (sis. toimituskulut, perusväri, kolme lisävarustetta)
-Nokian R3 kitkat peltivantein yht. 560 €
Yht. 16 810 €

-Motosaldoa kulunut 7,2 €
-kotilataus 148 kWh, eli noin 16 €
-ABC Hyvinkää pikalataus 1,99 €
-mökiltä arviolta 30 €
-suurin osa on kertynyt maksuttomista asiointilatauksista 19 kk aikana (Prisma, Lidl, Motonet, S-market)
-appiukolta, lankomieheltä ja kaverilta yht. noin 2 €
Yht. ~57 €

(Jos olisin ladannut kaiken 12 tkm aikana kuluneen energian 15 % lataushäviöineen kotilatauksella, niin rahaa olisi mennyt 183 €.)

Huollot ovat 30 tkm/24 kk välein, joten se on edessä vasta ensi vuonna. Kuulemma maksaa merkkiliikkeessä noin 150 €, eli 75 €/a.

Vakuutus ja verot ovat 650 €/a, eli 1029 €/19 kk.

Pesuihin on mennyt 90 €.


Rahaa on mennyt (12 tkm/19 kk):
16250 + 560 + 57 + 1029 + 90 = 17 986 €

Nettiauton pyynnit ovat suurempia. Halvin on 18 900 € ja sillä on ajettu 33 tkm. Hei mehän tienataan tällä!
 

Liitteet

  • BMW i4_380 km_-20 C_400 kg.jpg
    BMW i4_380 km_-20 C_400 kg.jpg
    315,4 KB · Luettu: 16
  • Tesla M3D_380 km_-20 C_400 kg.jpg
    Tesla M3D_380 km_-20 C_400 kg.jpg
    328,5 KB · Luettu: 17
  • VW ID3_380 km_-20 C_400 kg.jpg
    VW ID3_380 km_-20 C_400 kg.jpg
    331,2 KB · Luettu: 39
  • Screenshot_20211110-112517.png
    Screenshot_20211110-112517.png
    769,1 KB · Luettu: 40
Sulla on tuo ei-plus malli, niiden myyntihinta on ollut selkeästi alhaisempi, kun niitä vältetään kuin ruttoa. En nyt muista mitä kriittistä siitä puuttui (vakkari, penkin säädöt?), mutta jälleenmyynnin kanssa aika tyhjä arpa ellei hinta ole merkittävästi plus-malleja halvempi.

e: Yksittäisiä mitä olen nähnyt myytävän, niin ei-plussat ovat olleet -2 k€ hinnassa ja silti roikkuneet muihin nähden pitkään listoilla.
 
Tuo meikän autolla, näillä keleillä. Kyseessä vielä hitaasti uusin verrattuna lataava 85 paketti.

Joku 100D ni viel vähempi menis lataus aikaa.

Tuossa huomiona että laskettu siten et ajetaan täsmälleen nopeusrajoituksen mukaan.

Kuvasta jäi pois mut tuo päättyy lähtöpaikkaan eli on edes takas.
Toki lataamalla perillä tai matkalla pääsee, se nyt olikin tiedossa jo. Lähinnä kiinnosti pääsisikö jollain jo ilman, mutta ei pääse, niin joko vedellään mökille kaapelia tai pysähdytään laturilla sitten jos sähköautoon päätyy.
Tuossa mitä omalla Model 3 Long Rangella menis
Mielummin pelaa varman päälle kuin koittaisi väkisin ilman latausta, mutta ei tälläinen aika ole enään paha, eilen M3LR:llä koitin niin sain itse 20 min mutta täytyy näitäkin vielä tarkemmin tutkia.
1. Lataus mökkimatkalla on helpointa yhdistää kaupassa käyntiin. Jos ei nyt aina satu olemaan oikeat safkat valmiiksi kotona jääkaapissa, niin kyllähän siellä kaupassa tulee melkein väkisinkin käytyä mökkimatkan yhdeydessä. Sähköauton kanssa tämä tarkoittaa vaan että pitää valita kauppa jossa on myös pikalaturi.
2. Noin yleisesti kannattaa huomioida, että kunnon latauksen järjestäminen kotiin/mökkiin ei ole hukattua rahaa, vaan investointi joka lisää kohteen arvoa. Toisin kuin auto, jonka arvo haihtuu silmissä... Toisin sanoen, isompi-akkuisen (eli kalliimman) auton ostaminen ettei tarvitse järjestää latausta kotona/mökillä ei ole taloudellisesti viisasta.
3. Itsekkin lataan välillä jatkojohdon päässä, vaikka tuota ei kauheasti suositella. Katsoo vain että latausvirta on pienin mahdollinen, ja että jatkojohdon speksit riittää. Lopuksi testaa 1-2h latauksen aloittamisen jälkeen ettei johto tai pistorasia ole kuumentunut latauksen aikana. Mökillä yleensä ollaan pitkiä aikoja, jolloin joku 6A virtakin riittää hyvin. 6A on vähemmän kuin esim vedenkeitin tai kahvinkeitin viel.
1. Teoriassa kyllä, mutta omalla kohdalla ei, 99% ajasta ei käydä kaupassa kun mennään tuonne, ja jos käydään, niin tilataan kyllä etukäteen ja otetaan matkaan vaan noutolaatikosta.
2. Kyllä, on myös asia mikä on listalla kun koko vaihtoa pohtii, kunnollinen laturi mökille niin riittää auto millä pääsee siihen suuntaan, mutta vaatii vain sen investoinnin.
3. Joo siis kyllä tuota hätätapauksessa varmaan jaksaisi, mutta sitä pitäisi tosiaan vetää 50 metriä autolle ja kymmeniä kertoja vuodessa, ellei jätä maahan makaamaan. Ja yleensä, mutta tulee siellä käytyä kyllä ihan vain yhdenkin yön reissuja jolloin auto voisi olla laturissa jonkun 15h, mikä saattaa riittää kotiin pääsemiseen, tai ei, vaatii lisää tutkimista.
Toin esille kaksi 60 k€ budjettiin osuvaa autoa, Tesla Model 3 dual motor 76 kWh ja BMW i4 eDrive40:n. Kerroin, että niillä joutuu kylmimmillä säillä tinkimään nopeudesta ja lämmityksestä. Paitsi jos lataa 15 kWh:
A) mökin vanhasta pistorasiasta 8 A -> häviöiden takia kestää 10 h (eli ei välttämättä ehdi, jos ajat takaisin kotiin samana päivänä)

B) matkalla pikalaturi, 50 kW -> ~20 minuuttia
suurteholaturi, 150 kW -> ~10 minuuttia

Tesla M3 dual 76 kWh: valmistaja antaa käyttää akusta 76 kWh. Jos lataat 15 kWh, mutta jätät varaa 5 kWh, niin energiaa on käytettävissä 86 kWh. Jos matka on 400 km, niin kulutus saa olla 21,5 kWh/100 km. EV-Database antaa highway@-10 C kulutukseksi 21,4 kWh/100 km, eli kotona lataukseen laittaessa akussa olisi se 5 kWh jäljellä. Jos ahdistaa, niin voi ladata vaikka 25 kWh, mikä onnistuu pistorasiasta (16,5 h), jos kotiinpaluu on aikaisintaan seuraavana päivänä. Perjantaina meno ja lauantaina paluu.

BMW: 80,7 + 15 = 95,7 kWh. Highway@-10 C on 23,4 kWh/100 km. Energiaa kuluu 400 km matkalla 93,6 kWh. Akkuun ei jäisi kuin 2,1 kWh, joten parempi olisi ladata 15:n sijaan 25 kWh. Perjantaina meno ja aikaisintaan lauantaina paluu, jos ei halua ladata matkan varrella pikalaturista.


Olen aina ihmetellyt ihmisten ihmeen kallista lataussähköä. Sinullekaan ei kuulemma riitä 0,30 €/kWh. Voisin uskoa hinnan, jos kyseessä on sähköä vähän käyttävä asiakas, ja hintaan on jyvitetty kaikki kiinteät kk-maksut. Mielestäni noin ei kannata laskea, jos vertailee vain polttomoottori- ja sähköauton kuluja keskenään. Jääkaapista ja valaistuksesta luopuminen on eri keskustelu. Sitäpaitsi sähköauton lataajahan ei olisi enää vähän käyttävä asiakas, joten se jyvitetty hinta laskisi sitä alemmas mitä enemmän käyttäisi.

Juu ei, parempi on laskea paljonko sähköauton lataaminen kasvattaa sähkölaskua vs. lataamattomuus.

Meidän sähkö Espoossa:
-energia 4,94 snt/kWh (3.8.2023 asti)
-siirto (3 * 25 A) 3,14 snt/kWh
-sähkövero 2,79372 snt/kWh
Yhteensä 10,87 snt/kWh

Googlattuna Suomen kallein siirto, Järvi Suomen Energia (JSE) ja sähköstä tänään katsottu hinta (Väre):
-energia 6,84 snt/kWh (Väre Energia)
-siirto (3 * 25 A) 4,38 snt/kWh (JSE)
-sähkövero 2,79372 snt/kWh
Yhteensä 14,01 snt/kWh

Ei päästy Mikkelissäkään yli 0,30 €/kWh. Toki on mahdollista, että JSE oli Suomen kallein siirroltaan vain korkeiden kk-maksujen ansiosta, ja jokin toinen yhtiö on vielä kalliimpi siirrolta per energia. Kertoisko joku miten niihin korkeisiin hintoihin pääsee? Vaatiiko se, ettei kilpailuta sähkösoppariaan ikinä, ja että lataa autoa vain yhden akullisen vuodessa, jottei jyvitetty hinta vaan laske alle 0,30:n?
En vielä itse ole päässyt tuohon 15kWh tarpeeseen, mutta täytyy jatkaa tutkimista ABRP:nillä yms. Ja kuten sanoin, sähkösopimus ei ole minun, en maksa sen laskuja, en tiedä mitä veloitukset oikeasti ovat, ainoastaan muistelin mitä olen kuullut. Mutta tähän tunnutaan niin kovin tarttuvan niin täytynee palata asiaan. KK-maksujen jyvitykseen nyt varmaan on tapoja monia, mutta kysymys nyt alunperin oli, onko autoa millä pääsee lataamatta vai ei, eikä jyvitetäänkö sähkönhintaa vai ei. Todettakoon nyt vielä, että koko sähköautoon vaihdon tutkiminen alkoi viimeviikolla, niin rangen ja latauksen tarpeen tutkiminen on vähän alkutekijöissään ja varmasti osassa saamissani tuloksissa on ihan user erroria kun niitä näihin vertailee.
Mä luulen että mökin sähköä on pidetty kalliina koska siihen menee 400€ vuodessa vaikka kulutus on todella vähäistä. Eli ei olla perehdetty siihen mistä kustannukset muodostuvat ja luullaan kwh olevan se kallis koponentti.
No, se sopimus ei vieläkään ole oma, niin en nyt osaa vastata tähän sen paremmin mistä sinne hinta muodostuu, muistelin vain mitä hinnasta on joskus puhuttu.
Siinä kyseinen matka pikkuteslalla ja bemulla sekä isoakkuisella ID.3:lla.

Tiedot:
-Akku lähtiessä täysi
-lämpötila -20 C
-vastatuuli 1 m/s (pakkasella yleensä on suht tyyntä)
-kyydissä yht. 400 kg
-rajoitusten mukaan ja maks. 100 km/h, koska kovalla pakkasella on talvinopeusrajoitukset

Tulokset:

BMW i4 40: yksi lataus 6 min, perillä akkua 13 %

Tesla M3D 76 kWh netto, 18": yksi lataus 6 min, perillä akkua 12 %

VW ID.3 77 kWh: yksi lataus 8 min, perillä vain 5 %


Kaikilla latausaika oli 6-8 minuuttia, eli 2,3-3,1 % kokonaismatka-ajasta.


Mii Electric, 12 tkm/19 kk:
-hankintahinta 16 250 € (sis. toimituskulut, perusväri, kolme lisävarustetta)
-Nokian R3 kitkat peltivantein yht. 560 €
Yht. 16 810 €

-Motosaldoa kulunut 7,2 €
-kotilataus 148 kWh, eli noin 16 €
-ABC Hyvinkää pikalataus 1,99 €
-mökiltä arviolta 30 €
-suurin osa on kertynyt maksuttomista asiointilatauksista 19 kk aikana (Prisma, Lidl, Motonet, S-market)
-appiukolta, lankomieheltä ja kaverilta yht. noin 2 €
Yht. ~57 €

(Jos olisin ladannut kaiken 12 tkm aikana kuluneen energian 15 % lataushäviöineen kotilatauksella, niin rahaa olisi mennyt 183 €.)

Huollot ovat 30 tkm/24 kk välein, joten se on edessä vasta ensi vuonna. Kuulemma maksaa merkkiliikkeessä noin 150 €, eli 75 €/a.

Vakuutus ja verot ovat 650 €/a, eli 1029 €/19 kk.

Pesuihin on mennyt 90 €.


Rahaa on mennyt (12 tkm/19 kk):
16250 + 560 + 57 + 1029 + 90 = 17 986 €

Nettiauton pyynnit ovat suurempia. Halvin on 18 900 € ja sillä on ajettu 33 tkm. Hei mehän tienataan tällä!
Jep, täytyy jatkaa ABRP:n tutkimista ja käydä nyt ihan autoliikkeissäkin katsomassa ja koeajamassa noita autojakin.
Eli jos otetaan sähköt ja 1 huolto vuoteen, niin n. 0,03€/km, olin arvioinut 0,1€/km, eli ainakin Mii:llä pääsee reilusti allekkin. Tuosta se erotus nykyiseen bensaan, 0,22-0,03=0,19 ja 26-30k vuotuisilla ajoilla alkaa jo ihan säästämään, ellen nyt väärin laskenut.
 
Sulla on tuo ei-plus malli, niiden myyntihinta on ollut selkeästi alhaisempi, kun niitä vältetään kuin ruttoa. En nyt muista mitä kriittistä siitä puuttui (vakkari, penkin säädöt?), mutta jälleenmyynnin kanssa aika tyhjä arpa ellei hinta ole merkittävästi plus-malleja halvempi.

e: Yksittäisiä mitä olen nähnyt myytävän, niin ei-plussat ovat olleet -2 k€ hinnassa ja silti roikkuneet muihin nähden pitkään listoilla.
No ainakin vakkari, tilapäislatauslaite, joku penkkijuttu ja 16" vs. 14" olivat Plussan erot tavalliseen.

Tuohon meidän Miihin on ruksittu nuo kolme ensimmäistä varustetta, mutta 16" puuttuu. Onko sitten niin, että joku haluaa maksaa käytetystä Plussasta 2 000 € enemmän, jotta saa jyristää ja täristää karkealla ja rikkinäisellä asvaltilla matalaprofiilisillaan? Kaupan päälle saa kalliimmat rengaskulut. Ja meillä 12 tkm vs. halvin Plussa 33 tkm.

Itse en usko hintaeroa olevan 2 k€. Jos joku haluaa hyvän uudehkon kaupunkisähköauton, niin kyllä ainoa non-Plus esim. tonnin muita halvempana luulisi kelpaavan. Tietenkin vakkarit ja lisävarusteet pitää olla selkeästi kerrottu ilmoituksessa.

Ja vaikka varustellusta 12 tkm ajetusta non-Plussasta saisi vain 16,9 k€, niin ei 1 k€/12 tkm/19 kk olisi paha kulu autoilusta. Se sisältää arvonalennuksen, energian, verot, vakuutukset ja pesut.


@phetu matkalla lataus oli sinulla tiedossa, mutta kuvittelit latausajan olevan 20-40 min (ja ihan aluksi 25-50 % matka-ajasta). ABRP:lla selvisi, että latausajat ovat 6 min. BMW/Tesla ja 8 min. ID.3:lla ä, kun -20 C, 100 km/h ja 400 kg. MB EQS 450:llä ei tarvitse ladata edellä mainituissa olosuhteissa ja akkuun jäi noin 50 km varaa, mutta hinta on vielä yli budjetin.
 
2. Kyllä, on myös asia mikä on listalla kun koko vaihtoa pohtii, kunnollinen laturi mökille niin riittää auto millä pääsee siihen suuntaan, mutta vaatii vain sen investoinnin.
3. Joo siis kyllä tuota hätätapauksessa varmaan jaksaisi, mutta sitä pitäisi tosiaan vetää 50 metriä autolle ja kymmeniä kertoja vuodessa, ellei jätä maahan makaamaan. Ja yleensä, mutta tulee siellä käytyä kyllä ihan vain yhdenkin yön reissuja jolloin auto voisi olla laturissa jonkun 15h, mikä saattaa riittää kotiin pääsemiseen, tai ei, vaatii lisää tutkimista.
50m on jo kyl vähän turhan pitkä jatkoiroikalle, tulee jo aika paljon vastusta. Se investointi laturiin + 50m maakaapeliin on varmaan joku 2000-3000€. Sitä voi suhteuttaa siihen, että hommaa +10.000€ kalliimman auton isomalla akulla välttääkeen tuon investoinnin...
 
No ainakin vakkari, tilapäislatauslaite, joku penkkijuttu ja 16" vs. 14" olivat Plussan erot tavalliseen.

Tuohon meidän Miihin on ruksittu nuo kolme ensimmäistä varustetta, mutta 16" puuttuu. Onko sitten niin, että joku haluaa maksaa käytetystä Plussasta 2 000 € enemmän, jotta saa jyristää ja täristää karkealla ja rikkinäisellä asvaltilla matalaprofiilisillaan? Kaupan päälle saa kalliimmat rengaskulut. Ja meillä 12 tkm vs. halvin Plussa 33 tkm.
Kaiuttimet, sumuvalot, tummennetut ikkunat, nahkaverhoillut ohjauspyörä ja käsijarrukahva, musta sisäkatto. Onhan noita muitakin eroja, mitä et paketeilla saanut. Siinä olet kyllä oikeassa, että lisävarusteet ruksimalla sait kriittisimmät lisättyä. Sitä en muista/katsonut mitä noissa nettiautossa olleissa oli tarjolla, tuskin mitään. Huomasin vaan, että ei-plussat liikkui silmiin pistävän nihkeästi tai hinta oli paljon alempi. Auto on sen verran karu muutenkin, että ei-plussa ilmeisesti on suurelle osalle porukasta se yks pykälä liikaa alas. 1300 euroa noilla malleilla oli eroa ostaessa.

Nyt kun on 14" läskit talvinakit alla, niin melkein sanoisin, että 16" matalaprofiilit ovat kyllä ihan paikallaan, auton käytös on niillä selkeästi parempi. Oli sitten alla Michelinin kitkat tai contin nastat. Rengaskulut ovat suhteelliset, kitkat oli alle 700 e vanteineen töineen, ei voi kalliista puhua.
 
@phetu matkalla lataus oli sinulla tiedossa, mutta kuvittelit latausajan olevan 20-40 min (ja ihan aluksi 25-50 % matka-ajasta). ABRP:lla selvisi, että latausajat ovat 6 min. BMW/Tesla ja 8 min. ID.3:lla ä, kun -20 C, 100 km/h ja 400 kg. MB EQS 450:llä ei tarvitse ladata edellä mainituissa olosuhteissa ja akkuun jäi noin 50 km varaa, mutta hinta on vielä yli budjetin.
Joo, nuo nyt meni user errorin piikkiin kun pähkäilin noita enkä nopealla googlauksella tuota ABRP:täkään ollut löytänyt.
50m on jo kyl vähän turhan pitkä jatkoiroikalle, tulee jo aika paljon vastusta. Se investointi laturiin + 50m maakaapeliin on varmaan joku 2000-3000€. Sitä voi suhteuttaa siihen, että hommaa +10.000€ kalliimman auton isomalla akulla välttääkeen tuon investoinnin...
Toisaalta taas jos päätyy käytettyyn Teslaan missä ilmainen SC, niin "säästää" sen 2-3k€ pysähtymällä siinä. Miten tuo muuten edes toimii, tunnistaa autosta kuuluuko ilmaisen piiriin vai ei?
Kuinka viisas ostos tuollainen vanhempi Tesla sitten taas on, mutta joo, onhan näissä pohtimista.
 
Kaiuttimet, sumuvalot, tummennetut ikkunat, nahkaverhoillut ohjauspyörä ja käsijarrukahva, musta sisäkatto. Onhan noita muitakin eroja, mitä et paketeilla saanut. Siinä olet kyllä oikeassa, että lisävarusteet ruksimalla sait kriittisimmät lisättyä. Sitä en muista/katsonut mitä noissa nettiautossa olleissa oli tarjolla, tuskin mitään. Huomasin vaan, että ei-plussat liikkui silmiin pistävän nihkeästi tai hinta oli paljon alempi. Auto on sen verran karu muutenkin, että ei-plussa ilmeisesti on suurelle osalle porukasta se yks pykälä liikaa alas. 1300 euroa noilla malleilla oli eroa ostaessa.

Nyt kun on 14" läskit talvinakit alla, niin melkein sanoisin, että 16" matalaprofiilit ovat kyllä ihan paikallaan, auton käytös on niillä selkeästi parempi. Oli sitten alla Michelinin kitkat tai contin nastat. Rengaskulut ovat suhteelliset, kitkat oli alle 700 e vanteineen töineen, ei voi kalliista puhua.
Unohdin ihan sumuvalot, käkkärikahvan, mustan sisäkaton ja tummat takaikkunat. Ehkä en osaa arvostaa niitä.

Ainoat pois jääneet varusteet, joille antaisin jotain arvoa, olivat nahkaratti ja lisäkaiuttimet. Toisaalta omat hirvennahkahanskat hakkaavat talvella lämpimyydessä ja pidossa 6-0 jonkun halpa-auton vuoden verran kiillottuneen nahkaratin.

Takakaiuttimista on iloa lähinnä takapenkkiläisille, jotka nekin nykyään tölläävät mieluummin tablettia/kännyä kuin kuuntelevat musiikkia auton kaiuttimilla. Etupenkkiläisen kannalta stereokuva ja soitinten paikat sotkeentuvat ikävästi, jos fader on nollilla, eli takakaiuttimia ei ole vaimennettu suhteessa etupäähän. Itse olen 90-luvun erillissarjojen, 2 * 10" subbarien ja erillisvahvarien ajoista lähtien laittanut faderilla pari naksua takaa ääntä pois. Plussan etudiskanteilla saanee paremmin yläpäätä kuulumaan/kihisemään, mutta ei perusautosta silti hifiä saa. Tukevampaa alapäätä voisin arvostaa, mutta sitä Mii Plus ei tarjoa. Eipä mersunkaan popit häävejä ole, ennenkuin ruksii >3 k€ lisävarustepopit. Kotona on 6.1 Argon²/Helium² ja AKG:n hyvät kuulokkeet, niin perusautossa riittää, että ääni kuuluu etupenkillä selkeästi.


Meidän non-Plussaan otettiin lisävarusteena seuraavat kolme (16 250 € sis. lisävarusteet ja toim.kulut):

Mukavuuspaketti:
-vakionopeussäädin (edes Plussassa ei ole vakiona)
-parkkitutka taakse (edes Plussassa ei ole vakiona)
-valkoinen ambient-valaistus (edes Plussassa ei ole vakiona)

Käytettävyyspaketti:
-etumatkustajan istuimen korkeussäätö (edes Plussassa ei ole vakiona)
-tavaratilan kaksoispohja (edes Plussassa ei ole vakiona)
-kassikoukku hansikaslokeron kannessa (edes Plussassa ei ole vakiona)
-kahdessa osassa taitettava takaistuimen selkänoja

Type 2 suko-latauslaite, 1,8 kW


Plussasta näköjään puuttuvat melkein kaikki ylläolevat. Miten sellainen voi kenellekään riittää? ;) Kaikki eivät välttämättä ole kiireessä tajunneet/raaskineet ruksia noita mukaan. Eniten itselläni on ollut iloa vakkarista ja matkustajan penkin korkeussäädöstä (kaveri on pitkä). Parkkitutkakin on auton pienuudesta huolimatta ihan kiva apu ahtaissa paikoissa, kun muissa autoissa on tottunut kameroihin.

Paljonhan Miissä on hintaisekseen jo vakiona, kuten kuvasta voi todeta. Etäkäyttöpalvelut (lämmitys, jäähdytys, lähtöajat jne.) ovat kymmeneksi vuodeksi maksutta.


Vaihdoin hiljattain 165/70R14 kesäpyörät senttiä leveämpiin 14" kitkoihin, ja onhan se aina yhtä suuri järkytys: ohjaus on kevyt, ohjaus on kumimaisen tunnoton, pitoa ei ole, kurveissa tuntuu kallistuvan enemmän, auto hyllyy nopeissa suunnanvaihdoissa. Aivan kamala, kunnes jossain vaiheessa aina tottuu/unohtaa, ja alkaa nauttia lumesta ja liukkaudesta. Keväällä sitten on nautinto, kun saa jämäkkää alle, eli kesä-165/70R14:t. Molemmissa rengassarjoissa pidän 2,5 bar, eli talvirenkaiden hyllyminen ja lötkö tunnottomuus johtuu vain kylkien rakenteesta, pehmeämmästä kumista ja lamelleista.

Enpä siis lähtisi vertailemaan 16" kesärenkaita 14" talvilötköihin, ja sen perusteella tuomitsisi 14"-kesärenkaat huonoiksi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211110-160457.png
    Screenshot_20211110-160457.png
    237,1 KB · Luettu: 21
Unohdin ihan sumuvalot, käkkärikahvan, mustan sisäkaton ja tummat takaikkunat. Ehkä en osaa arvostaa niitä.

Ainoat pois jääneet varusteet, joille antaisin jotain arvoa, olivat nahkaratti ja lisäkaiuttimet. Toisaalta omat hirvennahkahanskat hakkaavat talvella lämpimyydessä ja pidossa 6-0 jonkun halpa-auton vuoden verran kiillottuneen nahkaratin.

Takakaiuttimista on iloa lähinnä takapenkkiläisille, jotka nekin nykyään tölläävät mieluummin tablettia/kännyä kuin kuuntelevat musiikkia auton kaiuttimilla. Etupenkkiläisen kannalta stereokuva ja soitinten paikat sotkeentuvat ikävästi, jos fader on nollilla, eli takakaiuttimia ei ole vaimennettu suhteessa etupäähän. Itse olen 90-luvun erillissarjojen, 2 * 10" subbarien ja erillisvahvarien ajoista lähtien laittanut faderilla pari naksua takaa ääntä pois. Plussan etudiskanteilla saanee paremmin yläpäätä kuulumaan/kihisemään, mutta ei perusautosta silti hifiä saa. Tukevampaa alapäätä voisin arvostaa, mutta sitä Mii Plus ei tarjoa. Eipä mersunkaan popit häävejä ole, ennenkuin ruksii >3 k€ lisävarustepopit. Kotona on 6.1 Argon²/Helium² ja AKG:n hyvät kuulokkeet, niin perusautossa riittää, että ääni kuuluu etupenkillä selkeästi.


Meidän non-Plussaan otettiin lisävarusteena seuraavat kolme (16 250 € sis. lisävarusteet ja toim.kulut):

Mukavuuspaketti:
-vakionopeussäädin (edes Plussassa ei ole vakiona)
-parkkitutka taakse (edes Plussassa ei ole vakiona)
-valkoinen ambient-valaistus (edes Plussassa ei ole vakiona)

Käytettävyyspaketti:
-etumatkustajan istuimen korkeussäätö (edes Plussassa ei ole vakiona)
-tavaratilan kaksoispohja (edes Plussassa ei ole vakiona)
-kassikoukku hansikaslokeron kannessa (edes Plussassa ei ole vakiona)
-kahdessa osassa taitettava takaistuimen selkänoja

Type 2 suko-latauslaite, 1,8 kW


Plussasta näköjään puuttuvat melkein kaikki ylläolevat. Miten sellainen voi kenellekään riittää? ;) Kaikki eivät välttämättä ole kiireessä tajunneet/raaskineet ruksia noita mukaan. Eniten itselläni on ollut iloa vakkarista ja matkustajan penkin korkeussäädöstä (kaveri on pitkä). Parkkitutkakin on auton pienuudesta huolimatta ihan kiva apu ahtaissa paikoissa, kun muissa autoissa on tottunut kameroihin.

Paljonhan Miissä on hintaisekseen jo vakiona, kuten kuvasta voi todeta. Etäkäyttöpalvelut (lämmitys, jäähdytys, lähtöajat jne.) ovat kymmeneksi vuodeksi maksutta.


Vaihdoin hiljattain 165/70R14 kesäpyörät senttiä leveämpiin 14" kitkoihin, ja onhan se aina yhtä suuri järkytys: ohjaus on kevyt, ohjaus on kumimaisen tunnoton, pitoa ei ole, kurveissa tuntuu kallistuvan enemmän, auto hyllyy nopeissa suunnanvaihdoissa. Aivan kamala, kunnes jossain vaiheessa aina tottuu/unohtaa, ja alkaa nauttia lumesta ja liukkaudesta. Keväällä sitten on nautinto, kun saa jämäkkää alle, eli kesä-165/70R14:t. Molemmissa rengassarjoissa pidän 2,5 bar, eli talvirenkaiden hyllyminen ja lötkö tunnottomuus johtuu vain kylkien rakenteesta, pehmeämmästä kumista ja lamelleista.

Enpä siis lähtisi vertailemaan 16" kesärenkaita 14" talvilötköihin, ja sen perusteella tuomitsisi 14"-kesärenkaat huonoiksi.
Eiköhän ne kaikki pääasiassa ruksinut varustepaketit kun oli alle 500 € yhteensä ja käyttökelpoisia. Ei nuo talvinakit ole varsinaisesti lötköt, kääntyvät vaan turhan äkäiseen. Äkkiä tuohon tottuu, mutta eron huomas molemmissa autoissa (meillä siis 2x plus). Ratin vaste on vähän leveämmällä kesänakilla parempi. 14” on vähän liikaa mikroauto-fiilis mun makuun. Auto näyttää myös omaan silmään hassulta pienemmällä vannekoolla vaikka renkaan ulkokehä taitaa olla ihan sama molemmissa.

Mut joo, ei minun ollut tarkoitus kuin huomauttaa, että noita plussan pyyntihintoja ei suoraan voi soveltaa, kun nettiautossa sitä nihkeyttä ei-plussissa on ollut kuten kirjoitin. Olet sinä silti käytännössä vähintään +-0 € tilanteessa, jos myymään ryhtyisit. Harvinaista herkkua.

e: Ongelmahan tuossa ei-plussassa on myyntitilanteessa visuaalisesti aika paljon karsitumpi ulkoasu. Just niitä asioita mitä porukka tuijottaa. Kesällä vielä oli 20 autoa tarjolla, niin oli enemmän varaa valita.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän ne kaikki pääasiassa ruksinut varustepaketit kun oli alle 500 € yhteensä ja käyttökelpoisia. Ei nuo talvinakit ole varsinaisesti lötköt, kääntyvät vaan turhan äkäiseen. Äkkiä tuohon tottuu, mutta eron huomas molemmissa autoissa (meillä siis 2x plus). Ratin vaste on vähän leveämmällä kesänakilla parempi. 14” on vähän liikaa mikroauto-fiilis mun makuun. Auto näyttää myös omaan silmään hassulta pienemmällä vannekoolla vaikka renkaan ulkokehä taitaa olla ihan sama molemmissa.

Mut joo, ei minun ollut tarkoitus kuin huomauttaa, että noita plussan pyyntihintoja ei suoraan voi soveltaa, kun nettiautossa sitä nihkeyttä ei-plussissa on ollut kuten kirjoitin. Olet sinä silti käytännössä vähintään +-0 € tilanteessa, jos myymään ryhtyisit. Harvinaista herkkua.
Ajettavuuskommentteja hieman ihmettelen. Jos 14"-talvinakit eivät muka ole lötköt, niin tuolla perusteella 16"-kesät olisivat lötkömmät kuin 14"-kesät. Ei voi olla. Normaalisti kesärenkaan kyljet ovat selvästi jäykemmät ja käytös täsmällisempää. Kesärengas myös reagoi nopeammin ohjausliikkeeseen. Talvirenkaassa on viivettä. Vanne jo kääntyi, mutta kulutuspinta ei. Koetko ehkä tämän viiveen jälkeen alkavan ohjautuvuuden "äkäisenä"? Kesärenkaan kitkakerroinkin on suurempi sekä kuivalla että märällä, eli äkäisempiä sivuttaiskiihtyvyyksiä kesärenkaalla saa aikaiseksi.

Meillä taas 165 mm kesärengas oli ratin vasteeltaan huomattavasti parempi kuin 175 mm talvirengas. Rengastyyppi vaikuttaa paljon enemmän kuin pienet erot leveydessä.

Puhut varmaan vain ulkonäön osalta, kun kirjoitit 14"-talvirenkaiden "mikroautofiiliksestä"? Ajettavuudessa ei nimittäin voi olla mitään samaa, oli tuumakoko/leveys mikä vaan, tai auton merkki lähes mikä tahansa. Olen päästellyt ja ajanut kisoja ulkoradoilla 20 vuotta sitten 125 cc kakstahdilla, jossa oli yli 30 hv ja autolla painoa 80 kg. Kurvien mustassa ajolinjassa on ihan kiva pito, kun hellepäivänä 12 autolla on 48 kuskin voimin hinkattu rataa toista tuntia. Ohjaustunto on aikas suora ja leveä sliksi ei noilla massoilla pahemmin viivyttele ohjausliikkeissä. Sisäratojen 6-10 hv 140 kg ponttoonipuskurikasat saumaisen pompottavalla betonilattialla eivät ole samoja vehkeitä ollenkaan.

Ulkonäön voin allekirjoittaa, vaikken siitä niin piittaakaan tuon tyyppisessä kakkos-/kolmosautossa.


Ei tosiaan voi ihan suoraan soveltaa Plussan hintoja. En niin tehnytkään, vaan totesin vain Nettiauton halvimmankin olevan kalliimpi kuin laskemani kokonaiskulut (hankintahinta + talvipyörät + energia + vakuutukset + verot + pesut 19 kk ajalta). Ja olihan se kalliimpi, 18 900 € vs. 17 986 € (16 250 € + 1 736 €). Sillä perusteella yritin heittää, että ajaminen on ollut tienaamista. Olisi meinaan aika harvinaista. Tuskin monikaan on ollut noin lähellä tienaamista uutena ostetulla perusautolla. Tuosta Nettiauton halvimmasta puuttui meille ruksittu käytettävyyspaketti, eli:

-etumatkustajan istuimen korkeussäätö
-kassikoukku hansikaslokeron kannessa
-tavaratilan kaksoispohja

Sillä oli myös ajettu enemmän, 33 tkm vs. 12 tkm.

Kyllä sen silloin 11/2019 tiesi, että nyt on erikoisen hyvä tarjous kyseessä, koska Saksassa Mii maksoi noin 2 kk ajan jokusen satkun enemmän kuin Suomessa, vaikka molemmissa huomioi tuet. Sitten Saksa paransi tukiaan. En muista tuollaista tapahtuneen ikinä aiemmin. Aina on maristu, että saksalaiset saa niin ja niin paljon halvemmalla kuin me.
 
Pienemmillä kapeammilla talvinakeilla se kääntyy jyrkemmin, siis saman kerran kun kääntää rattia, niin tuntuu pikkunakit ”nappaavan kiinni” ja nykäisee kääntymisen suuntaan hitaissa vauhdeissa. Ihan sama käytös riippumatta onko kitkat vai nastat. Ohjaus tuntuu ylitehostetulta. Reilummalla kuormituksella alkaa sitten kitkat sortua alle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 203
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom