Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei tuo sen halvempi ole K-latauksellakaan.Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-asiointilatauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
Tuo 20c/kWh on kyllä hinta nahkoineen S-ryhmälle. Nollakatteella myyvät asiakkaille.
Just sopiva hinta. Merkittävästi halvempi kuin bensa/diesel, mutta just sen verran korkeampi kuin kotilataus, etteivät sitä käytä kuin oikeasti tarvitsevat / ihmiset jotka eivät voi kotona/töissä ladata.Kyllä 20 c/kWh on yleisesti ottaen turhan suolainen hinta Type2-asiointilatauksesta. Suolaisuus riippuu kuitenkin vähän myös marketin sijainnista sekä latauspaikkojen määrästä. Siitä voi olla valmis varsinkin tulevaisuudessa maksamaan vähän ekstraa, että latauspaikkoja on runsaasti, jolloin todennäköisesti aina vapaa töpseli löytyy.
En osaa sanoa minkälaisia sopimuksia S-ryhmä on tehnyt, niin menee vaikeaksi arvioida paljonko sähkö ja siirto maksaa heille. Huomattavasti halvempaa se on kuin kuluttajalle, mutta noissa tulee laturien elinkaarikustannuksia laskiessa aika paljon päälle. Kempowerin latausasema maksaa hattuarviolta ehkä 10-20k€ (hattuarvio perustuu Kempowerin liikuteltavaan pikalaturiin ~20k€, ehkä joku tietää paremmin) + sähkötyöt/kaivuutyöt/jne (vähintään useita tuhansia, voi maksaa huomattavasti enemmänkin) + sovelluskehitys (käynnitysprojektit + jatkuva kehitys). Paljonko yksi asema tarvii huoltoja ja kuinka monen odotetaan vikaantuvat elinkaaren aikana? Mikä on yhden latausaseman odotettu elinkaari? Osa latausasemista tulee tekemään negatiivista tulosta, joten se pitää huomioida kaikkien hinnoittelussa. Aika monta autoa saa ladata ennen kuin yksi latausasema alkaa tekemään tulosta noilla hinnoilla.Aika tavallinen hinta tuo on. Vielä kotilatausta odotellessa lataan useimmin julkisista latauspaikoista ja PK-seudulla useimmin käyttämäni maksulliset AC-lataukset ovat hinnaltaan välillä 16-25c / kWh. On tuossakin jo pieni kate, jos pelkän sähkön hinnan siirtoineen laskee kuluiksi. AC-latureissa pääomakulutkaan eivät ole niin suuret, mutta en tiedä lasketaanko niitä näissä S-latauksissa erikseen vai onko koko latauskenttä kertainvestointi.
Ilmeisesti tuollainen Type 2-latauskaapeli (molemmissa päissä Type 2) pitää ostaa ja kannattaa autossa pitää mukana? Citymarketilla ei ainakaan ko. johtoa ollut tarjolla. Onko väliä minkälaisen kaapelin ostaa?
Liityn sähköautoilijoiden joukkoon iloiseen kera Peugeot e-2008:n. Aivan järjetön määrä kaikkia applikaatioita ja tilejä mitä pitää tässä touhussa tehdä, ja vieläkään en pysty laittamaan autoa lämpiämään etukäteen. Pitää varmistella muutaman ajon verran, että kyllä, minä olen omistaja. Auton mukana tuli vain Type 2-kaapeli, jossa toisessa päässä schuko-pistoke. Ilmeisesti tuollainen Type 2-latauskaapeli (molemmissa päissä Type 2) pitää ostaa ja kannattaa autossa pitää mukana? Citymarketilla ei ainakaan ko. johtoa ollut tarjolla. Onko väliä minkälaisen kaapelin ostaa? 50 kW type 3-laturissa kyllä oli johto, joten sain siinä kauppareissun ajan latailtua akkuja. K-Lataus tagin jo tilasin. Mitäköhän muuta tässä tulisi tehdä. Tällä hetkellä joudun latailemaan erittäin hitaalla sähköllä, mutta tällaista laturia olen kaavaillut jahka saan taloyhtiön siunauksen.
Tänään on kyllä ollut oikein kunnon tolvana olo, kun tullut niin paljon uutta asiaa.
K-latauksen lisäksi kannattaa hankkia Fortumin C&D (yleisesti S-mafian pihoilla) sekä Virran vastaava, johon kannattaa kirjautua Helenin sivujen kautta, niin ei mene kuukausimaksuja.
Kaapelilla on väliä, jos ja kun haluat ladata niin nopeasti kuin auto ja latauspiste pystyvät. Ymmärtääkseni ainakin Suomessa myydyissä Peugeot e2008:ssa on sisäinen 11kW:n kolmivaihelaturi, joten tarvitset kolmivaiheisen Type2-johdon, joka kykenee 3x16A latausvirtaan. Noita on myös yksivaiheisia, jotka ovat ohuempina mukavampia käyttää, mutta latausteho jää pieneksi. Type2-kaapeli kannattaa olla ja jos meinaa asiointipisteitä useinkin käyttää, kannattaa varmaan hieman ottaa pituuttakin, kun kuitenkin joskus joutuu jostain naapuripaikalta lataamaan. Ihan parimetriset siis kannattaa vain jos on joku tietty paikka jossa lataa, jossa se riittää. Pidemmät tietenkin vievät tilaa ja painavat enemmän.
Tässä yksi esimerkki. EI muuta sidosta kauppaan kuin että yhden toimivan sukokaapelin olen sieltä ostanut: Type 2-Type 2-latauskaapeli, 16A 3-vaihe - Ilmainen toimitus
Tervetuloa vaan joukkoon. Siinä etäkäytön aktivoinnissa voi mennä useampi päivä, ei kannata panikoida. Itsellä kesti kymmenisen ajoa ja 3-4 päivää ennen kun lähti toimimaan, sen jälkeen on toiminut sitten ilman viiveitä ja oikein hyvin. Jännä että eivät latauskaapeleista maininneet autokaupoilla, tuollaisen Type 2 (kolmivaihe) kaapelin tosiaan tarttet jos haluat latailla noista yleisimmistä 22kW (11kW AC pösössä) asiointilatureista. Pikalatureista (DC) löytyy aina kaapeli kiinteänä, niitä ei voi/tartte mukana kuljetella. K-latauksen lisäksi kannattaa hankkia Fortumin C&D (yleisesti S-mafian pihoilla) sekä Virran vastaava, johon kannattaa kirjautua Helenin sivujen kautta, niin ei mene kuukausimaksuja.
Sähköautoille ei löydy vielä kovin paljon todellisia, vertailukelpoisia ajettavuus testejä. Tässä joitakin Teknikens Värld hirvenväistökokeiden tuloksia sähköautoille:
Ei läpäissyt: Mustan Mach-e
Ei läpäissyt: Renault Zoe electric
Lisää videoita löytyy tuolta --> Teknikens Värld - YouTube
Joo tuostahan oli jossain muuallakin juttua että vähän kuskista tuo homma oli kiinni Mustangin kohdalla, en muista lähdettä.Ja teknavilla kuski joka osasi ajaa autoa veti Mustang Mach-E:llä hyvin läpi
Kun noista latausasemista täällä puhutaan niin kun käytössä on tämä ID Charger karvalakkimalli niin mites siitä saatiin esimerkiksi 3x8A tai 3x13A? Niistä Dim kytkimistä ilmeisesti mutta mikä on "oikea järjestys" jos talon pääsulakkeiden koko on 3x25A. Tähän asti Leaf on nauttinut siitä yhdellä vaiheella mutta kun seuraava auto on Mustang Mach-e niin tekisi mieli rajoittaa jerkkua, juurikin sauna-liesi-lataus casen takia. Toki vaikka Dim kytkimiin koskisikaan niin voihan sitä ottaa taulusta sulakkeet pois kahdelta vaiheelta tai johtimet tulpasta että saa rajattua 3.6kw:lle. Jos nyt 11kw:tä käyttäisin niin ajastaisin vain autosta tyyliin 02:00-05:00 ajalle latauksen. Ei aikomustakaan että öisin akku latautuisi täyteen. Hyvin on yhdellä vaiheella latailut riittäneet 40kwh Leafiinkin. Kyllä se 3.6kw vaan riittää ellei nyt ole joku vähän erikoisempi hälytysajo tarve yht äkkiä
Mikset laita kuormantasausta käyttöön ID Chargerissa? Siitä löytyy lähdöt kyllä, jotka estävät tuon sulakkeiden palamisen vaikka siinä sauna-liesi-casessa.
Täysin Esson baari juttua, mutta periaatteessa voisi olla tottakin. Ihan uudehkoillakin asunaluilla voi olla alueelle tuleva syöttö sen verran pieni, ettei voi kasvattaa kiinteistöjen sulakkeita. Tässä nopeat syö hitaat.Miksei olisi? Caruna Espoon alueella 3*35A maksaa samat kuin 3*25A, luulisin että kaikissa uudehkoissa on siis 3*35A täällä.
Tässä nopeat syö hitaat.
Monesti 3 vaiheiset liedet/uunit toimii niin että uuni käyttää yhtä vaihetta ja liesitaso jakaa kaksi vaihetta eri levyille.Muutenkin tuolla vain yhden vaiheen käytöllä ei voita mitään kun liesi ja kiuas käyttävät kuitenkin kolmea eli ihan sama onko yhden vai kolmen vaiheen kulutus tapissa. Liedestä en tosin tiedä että käyttääkö yksittäinen levy yhtä vaihetta vai useampaa.
Mikset laita kuormantasausta käyttöön ID Chargerissa? Siitä löytyy lähdöt kyllä, jotka estävät tuon sulakkeiden palamisen vaikka siinä sauna-liesi-casessa.
Tälle peukku. Muutenkin tuolla vain yhden vaiheen käytöllä ei voita mitään kun liesi ja kiuas käyttävät kuitenkin kolmea eli ihan sama onko yhden vai kolmen vaiheen kulutus tapissa. Liedestä en tosin tiedä että käyttääkö yksittäinen levy yhtä vaihetta vai useampaa.
Vai että ässämersua vastaava mese olisi vastaava ku model y mikä taas on käytännössä korotettu model3.Model Y ei ollut testissä, mikä on iso harmi - kuitenkin "oletusarvoisesti paras sähköauto" hintaluokassaan, jolle laittaa kampoihin lähinnä EQS.
Tekniikan Maailmassa (tänään ilmestynyt) isojen sähkiksien vertailu.
Mukana Id.4, enyaq, ford mustang mach e ja hyndai ioniq 5.
Voitto Skodalle,vw toka jne.
Model Y ei ollut testissä, mikä on iso harmi - kuitenkin "oletusarvoisesti paras sähköauto" hintaluokassaan, jolle laittaa kampoihin lähinnä EQS.
Tietysti laittamalla ylivertaiset Nokian Hakkapeliitat alle! Lehti on kyllä yksi läppä. Muutkin jutut tasoa kuinka insinööri saa asiasta kuin asiasta OCD-oireet kasaan.Olis ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan TM:n toimituksen keskustelua, kun pohtivat miten saavat vag-konsernin tuotteet esim. Ioniq 5 edelle. Tavaratila on 5:n ainoa heikkous, mutta muuten kun vertaa vagineita ja ioniqia, niin hankala keksiä miksi joku ottaisi vagin tuotoksen. Mustangia en ole nähnyt, niin en voi siihen arvioida, mutta muut olen nähnyt ja kokenut livenä.
Tuo on totta.Ja nopeillekin voi toki tulla sitten se tehomaksu, jolla ohjataan lataamaan sopivalla teholla.
Ilmaisin itseni huonosti ja tarkoitin sitä, että jos asuinalueen tuleva syöttö on pieni voi käydä niin, että nopeimmat saa vaihdettua suurempaan sulakkeeseen ja hitaille levitellään käsiä.
Tuli luettua luettua tuo juttu ja mielestäni oli arviot ihan linjassa erinäisten ulkomaankielillä toimitettujen youtube arvostelujen kanssa.Olis ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan TM:n toimituksen keskustelua, kun pohtivat miten saavat vag-konsernin tuotteet esim. Ioniq 5 edelle. Tavaratila on 5:n ainoa heikkous, mutta muuten kun vertaa vagineita ja ioniqia, niin hankala keksiä miksi joku ottaisi vagin tuotoksen. Mustangia en ole nähnyt, niin en voi siihen arvioida, mutta muut olen nähnyt ja kokenut livenä.
Ford nelivedon olen käynyt ajamassa ja sekin tuntui ihan hyvältä peliltä. Vaikka jäikin testissä näljänneksi.Olis ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan TM:n toimituksen keskustelua, kun pohtivat miten saavat vag-konsernin tuotteet esim. Ioniq 5 edelle. Tavaratila on 5:n ainoa heikkous, mutta muuten kun vertaa vagineita ja ioniqia, niin hankala keksiä miksi joku ottaisi vagin tuotoksen. Mustangia en ole nähnyt, niin en voi siihen arvioida, mutta muut olen nähnyt ja kokenut livenä.
Mitkä varusteet noissa muilta osin mahtoi olla? Lisähintaahan ainakin VAg nyhtää kovasti joka ikisestä palikasta, Ioniq vähän kalliimpi lähdössä, mutta hinnat alkaen mallikin on varustelultaan jo runsas ja sisustus paljon laadukkaamman oloinen kuin kovamuovi-vagit. Itselle yleinen laatuvaikutelma, mukavuus, varusteet ja latausnopeut ovat rangen lisäksi tärkeimpiä, 1-tietä päästä päähän ei tarvita mitään ihmeellisempiä ajo-ominaisuuksia. Vähintäänkin "good enough" Ioniqissa minulle, koeajamissani vageissa ei tainnut olla DCC alustaa, ei jäänyt mitenkään mieleen tuntuma hyvässä tai pahassa. Minulle VAGin perusongelma on nimenomaan laatuvaikutelma, täysin varusteltu Enyaq alkoi olla siedettävällä tasolla, mutta hinta onkin sitten jo enemmän kuin Hyundailla. Ja merkkinä Skoda ei vaan iske, johtunee osin paikallisesta jälleenmyyjästä.Netistä kopioitua:
"Hyny kun sai paljon miinusta tavaratilasta ja ajovaloista. Myös maantieajossa Hyny jäi altavastaakaksi, mutta Vaggineissa oli DCC-alustat.
Se nyt vielä selvennyksenä todettakoon, että vaikka esim. ID.4:sessa oli DCC, niin se oli silti yli tonnin halvempi kuin Ioniq 5."
Tästä kuulisin mieluusti lisää. Missä tästä on puhuttu? Googlella löysin jonkun Björniin liittyvän jutun, jossa yhdessä autossa oli kahdella testaajalla ollut ongelmaa. Et jos pelkästään tästä kyse, niin voi hyvin olla viallinen yksilö. Eihän sekään toki hyvä asia ole.Ioniqillä on pitkälle matkaa (useita pikalatauksia) ilmeisesti "rapidgate," epäilemättä se korjaantuu ajan kanssa päivityksellä, mutta... Ajovaloista on annettu keppiä useasti.
Ainakin V2L ja matkustamon muunneltavuus.Jos latausnopeus tai maksimikiihtyvyys ei kiinnosta, millä osa-alueilla Hyundai loistaa?
Eihän pakettiautoissakaan ole takaikkunaa. Peilit ja takakamera auttaa näkyvyyteen. Tosin kamera on usein paskanen. Käsittääkseni Ioniqissa pystyy ajonaikana käyttämään takakameraa.Näin Ioniq5 kerran nähneenä (eli nähnyt lähinnä videoita aiheesta) ihmettelen lähinnä vain takalasipyyhkimen puutetta. Vai onko tuossa joku superlämmitin, jolla saa kurankin tippumaan takaikkunasta tai vähintään poistettua sateen.
Mitä ladattavalla Kia hybridillä on tullut kilometrejä ajeltua, on huomannut hyvin että noilla latauspisteillä on jonkin verran käyttäjiä. Toki oma lataus on niin hidasta, että se tulee käyttöön reissussa lähinnä pidemmillä pysähdyksillä tai jos sattuu latauspiste olemaan vapaana (type2 tai miksei scukokin). Tuo 20c/kWh on mielestäni ihan paikallaan ja aikaperusteinen ei ole oikein omalla lataustehoilla millään tavalla järkevä. Mutta onneksi niitä ei enää juuri vastaan tule tai ainakin osaa välttää tehokkaasti. Ilmaislaturit voisi ihan huoletta poistaa käytöstä niin paikkojen autokierto olisi nopeampaa.
Itse latailen kyllä noissa tilanteissa jossa ei pääse kotiin latailemaan käytännössä pysähdyksissä tms. aina. On se bensaa halvempaa noillakin hinnoilla ja auton käyttö on mukavampaa kun sähköä on akuissa vähän enemmän jäljellä.
Premiumissa ainakin näytti vilkun käytön mukaan auton kuolleen kulman kameralla kojelaudan näytössä. Satuin ajamaan sadekelillä, ei ollut kaikkein paras näkyvyys, mutta varmasti toisen auton ajovalot näkee silloinkin. Peruutuskamera ja 360* näkymä löytyy vastaavasta mallista myös, halvemmassa mallissa taitaa olla vain peruutuskamera. Peilistä taaksepäin näkyvyys on tyypillistä nykyautoa eli ei kovin kummoinen.Eihän pakettiautoissakaan ole takaikkunaa. Peilit ja takakamera auttaa näkyvyyteen. Tosin kamera on usein paskanen. Käsittääkseni Ioniqissa pystyy ajonaikana käyttämään takakameraa.
Ulkonäöllä ja sisustan tyylillä ainakin id4:seen verrattuna.Jos latausnopeus tai maksimikiihtyvyys ei kiinnosta, millä osa-alueilla Hyundai loistaa?
Miksi minuuttihinta olisi laiton? KWh-hintahan on laiton jos ei ole virallisesti kalibroidut mittarit. Tosin sen hyväksynnän saamisen pitäisi olla suht. helppoa.Olikohan niin, etteivät uskaltaneet lähteä minuuttihinnoitteluun, sillä sehän on nykyisen kuluttajalainsäädännön vastaista. Käytännössä saa latailla kaikilta minuuttihintaisilta asemilta ilmaiseksi kun vaan reklamoi latauksen perään palveluntarjoajalle.
En tiedä onko tätä moni käyttänyt tällä tapaa.Olikohan niin, etteivät uskaltaneet lähteä minuuttihinnoitteluun, sillä sehän on nykyisen kuluttajalainsäädännön vastaista. Käytännössä saa latailla kaikilta minuuttihintaisilta asemilta ilmaiseksi kun vaan reklamoi latauksen perään palveluntarjoajalle.
Hinta ei ole selkeä lataajalle.Miksi minuuttihinta olisi laiton? KWh-hintahan on laiton jos ei ole virallisesti kalibroidut mittarit. Tosin sen hyväksynnän saamisen pitäisi olla suht. helppoa.
Auto ei ollut mukana koska ei saa 50k hintaan. EQS et voi verrata mitenkään tähän. EQS vs Model S on parempi ja näissäkin EQS pyyhkii voittoon helposti.Tekniikan Maailmassa (tänään ilmestynyt) isojen sähkiksien vertailu.
Mukana Id.4, enyaq, ford mustang mach e ja hyndai ioniq 5.
Voitto Skodalle,vw toka jne.
Model Y ei ollut testissä, mikä on iso harmi - kuitenkin "oletusarvoisesti paras sähköauto" hintaluokassaan, jolle laittaa kampoihin lähinnä EQS.
Olikohan niin, etteivät uskaltaneet lähteä minuuttihinnoitteluun, sillä sehän on nykyisen kuluttajalainsäädännön vastaista. Käytännössä saa latailla kaikilta minuuttihintaisilta asemilta ilmaiseksi kun vaan reklamoi latauksen perään palveluntarjoajalle.
Auto ei ollut mukana koska ei saa 50k hintaan.
Kyllä se hinnan mukaan oli tämä. 50k oli raja tässä testissä.Eikä luultavasti ollut saatavilla testauksen ajankohtanakaan.
Minuuttihinnoittelussa jää epäselväksi mistä tulee maksettua esim. naapuriin tulee auto lataamaan ja latausteho puolittuu, tämähän ei lain mukaan ole ok. Kilowattihinnoittelussa sen sijaan on selkeää mistä maksat ja mitä saat, olkoonkin että mittaroinnista voidaan olla montaa mieltä.
Minuuttihinnoittelussa jää epäselväksi mistä tulee maksettua esim. naapuriin tulee auto lataamaan ja latausteho puolittuu, tämähän ei lain mukaan ole ok. Kilowattihinnoittelussa sen sijaan on selkeää mistä maksat ja mitä saat, olkoonkin että mittaroinnista voidaan olla montaa mieltä.
Latausteho vaihtelee minuutinkin sisällä.Itse kannatan myös kWh-hinnoittelua, mutta ei tuossa minuuttihinnoittulussa ole kyllä mitään ongelmaa ymmärtää, että paljnko tulee maksamaan. Yksi minuutti = 1 x minuuttihinta, Kaksi minuuttia = 2 x minuuttihinta jne. Ala-asteen matematiikkaa. Lisäksi tolpasta ja appista näkyy summa.
Latausteho vaihtelee minuutinkin sisällä.
Latausteho vaihtelee minuutinkin sisällä.
Tuo onkin se ongelma että ei tiedä mitä saa. Voi saada 10kw 10€ tai 5€. Tai ei sitä mitä tarvitsee.Aika paljonkin eri palveluja myydään aikaperustaisena, ilman että on mitään varmuutta, mitä ajan puitteissa ehtii saamaan. Minuuttihintainen lataus on vielä helppo tapaus, koska sen voi helposti keskeyttää koska tahansa, jos budjetti tulee täyteen.
Mutta toisessa tiedät mistä maksat ja toisessa et.Niin vaihtelee, eikä se riipu siitä että onko laskutus minuuttipohjainen vai kWh-pohjainen.