Yleistä keskustelua sähköautoista

No varmaan ei ole, mutta takapenkillä 190cm pitkä lapsi koki tilat vastaaviksi eikä kontissa merkittävää eroa ole. Ajossa ero tuntu mun mielestä isommalta.

Mun silmiin Enyaq ei mitenkään täysin ollut ruma, olen nähnyt kadulla ihan hyvännäköisiäkin (väri vaikuttaa aika paljon). Tykkäsin siitä ruskeasta nahkasisustasta vaikkei varmaan olis saanut hankintatuen alle sillä… Mut se oli aikapaljon äänekkäämpi kuin Q4 (jossa oli kyllä ääntä vaimentavat ikkunat). Isoin stoppi oli vaimo, joka vaan piti sitä rumana.
 
Viimeksi muokattu:
Hämmästyttävän paljon täällä pohditaan sähköauton ulkonäköä ja se selvästi vaikuttaa valintaan jopa täällä tekkiläisten excel-autoilijoiden keskuudessa. Itselle melkein ihan sama miltä auto näyttää ”kun ei sitä kuskin paikalta näe”.

Nyt myytävissä sähköautoissa ei mitään susirumaa löydy (pidän jopa Leafista) mutta toisaalta ei ole hyödynnetty mahdollisuutta tehdä jotain todella erikoista ja näyttävää (pl. joku Luka EV jota tuskin saa Suomeen). Hondassa on myös vähän yritystä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Nyt on Ioniq 5 tilauksessa ja toimitus tammikuussa näillänäkymin. Latauslaite pitäisi hommata (3*16A). Onko näistä laitteista ollut viimevuosina tarjouskampanjoja black friday hengessä? Kiire tämän hankinnan kanssa ei ole, joten hyvin voisi tuon black fridayn katsoa läpi, osuisko sieltä jotain hyvää kohdalle.
Vielä ei ole myöskään ihan selvää, että onko kuormanhallinta välttämätöntä tai mahdollisen lisähinnan arvoista. Latausvirran säätö varmaan löytyy kaikista eli voi vaikka latailla 3*8A kun silläkin saa yön aikana hyvin akun täyteen ja joskus harvemmin sitten voi käyttää täydellä teholla.
 
Lisää vettä Kantavuus-keskustelun myllyyn:


Suurin osa sekoilusta näyttää tulevan siitä, että vertaillaan ei-vertailukelpoisia lukuja keskenään. Auton myyntiesitteen tyhjäpaino on eri asia kuin Trafin tietokannassa oleva omamassa - jälkimmäisessä on kuljettajan paino (arvio 75kg) + täysi tankki jos kyse on polttoneisteillä kulkeva vekotin. Se, että auton omamassassa on huomiotu kuljettaja, selittää miten auto voidaan rekisteröidä 5-henkiseksi vaikka kantavuus olisi vain vähän yli 300kg

Toinen sekoilun lähde on, että massat ovat yksilö-kohtaisia, ei mallikohtaisia. Vaikka yleisin kantavuus M3 LR:lle suomessa on 374kg, rekisteristä löytyy myös yksiöitä, joiden omamassa on vain 314kg. Menee spekulaation puolelle, mistä nämä erot johtuvat, mutta taustalla voi olla että esim auto on tuotu jostain muusta maasta, jossa asiat lasketaan eri tavalla.

Kantavuuden ylityksestä kerrotaan, että ylipaino pitää suhteuttaa auton kokonaismassaan, ei kantavuuteen. 50kg ylipainoa voi kuulostaa hurjalta kun vertaa Tesla M3 LR:n 374kg kantavuuteen, mutta kun sitä vertaa 2 tonnin kokonaismassaan (jonka mukaan jousitus yms on mitoitettu), puhutaan vain 2% ylityksestä.
 
Hämmästyttävän paljon täällä pohditaan sähköauton ulkonäköä ja se selvästi vaikuttaa valintaan jopa täällä tekkiläisten excel-autoilijoiden keskuudessa. Itselle melkein ihan sama miltä auto näyttää ”kun ei sitä kuskin paikalta näe”.

Nyt myytävissä sähköautoissa ei mitään susirumaa löydy (pidän jopa Leafista) mutta toisaalta ei ole hyödynnetty mahdollisuutta tehdä jotain todella erikoista ja näyttävää (pl. joku Luka EV jota tuskin saa Suomeen). Hondassa on myös vähän yritystä.
Tuo samalle pohjalle tehty kolmikko, eli vw id.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron on eri näköisiä, mutta ei niissä taida olla kovin isoja eroja? Hinta ehkä ratkaisee, että minkä kannattaa ostaa. Ioniq 5 on ihan jännällä olkonäöllä, mutta tuota autoa en ole itse käynyt koeajamassa. Kova nelikko pitäisi olla. Ja onhan eroa myös sisustassakin ja myös auton lisävarustelu vaikuttaa ainakin jotain. Ehkä jopa tuota ioniq 5 voisi pitää jollain lailla erikoiselta ulkonäöltään, vaikka äkkiä siihen tottuu.

Onhan vanhempi Nissan Leaf vähän hassu ulkonäöltään, mutta plussana että ilmeisesti 24kWh akun tilalle voisi vaihtaa vaikka sen isoimman 62kWh akunkin :) Osaamista siis löytyy tuon auton kohdalla aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
onkos kukaan viimeaikoina kilpailuttanut tuollaisen latausaseman asennusta vs voimavirtapistokkeen asennus. Onko tilanne yhä se että noista latausasemien asennuksista pyytävät maltaita kun taas voimavirtapistoke menee normihinnalla joka nyt ei hirveiotä ole. Mikä se ero käytännössä noissa on. Helen esim tarjoaa sitä latausasemaansa asennettuna 1450 eur (ilman kuormanhallintaa), voiko tuota pitää kalliina/halpana?
 
Tuo samalle pohjalle tehty kolmikko, eli vw id.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron on eri näköisiä, mutta ei niissä taida olla kovin isoja eroja? Hinta ehkä ratkaisee, että minkä kannattaa ostaa.

On kai ID.3 tehty samalle pohjalle, mutta harva ehdottaa että siinä ei olisi isoja eroja? Mä koeajoin noista Audin ja Skodan ja kyllä niissä tuntui olevan aika paljon eroa.
 
ID.3 ja ID.4 ovat hyvinkin samankaltaisia, erona lähinnä korimalli. Ja kolmosta saa helpommin, koska "kaikki" haluavat nelosen.
 
ID.3 ja ID.4 ovat hyvinkin samankaltaisia, erona lähinnä korimalli. Ja kolmosta saa helpommin, koska "kaikki" haluavat nelosen.
Vw id.3 (ja Seat Born) on niukemmalla tavaratilalla. Eikä saa vetokoukkua. Akseliväli on tosiaan lähes sama kaikissa, kun sama pohjalevy.

Ehkä porukka haluaa nykyisin vähän korkeampia autoja. Tykkäsin kyllä kovasti id.3 autosta, joka oli hetken käytössä.
Onko oikeasti? Kuvien perusteella Enyaq näyttää isommalta, ainakin kontti.
Vertasin pituuksia ja Skoda Enyaq on 4649 mm, eli pisin. Koska akseliväli on sama, niin kontti on varmaankin isompi Skodassa. Eli vähän sama, kuin SuperB on pitempi kuin Passat (saattaa ollaa akselivälissä ja taka jalkatilassakin eroa?).
 
Tuo samalle pohjalle tehty kolmikko, eli vw id.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron on eri näköisiä, mutta ei niissä taida olla kovin isoja eroja? Hinta ehkä ratkaisee, että minkä kannattaa ostaa. Ioniq 5 on ihan jännällä olkonäöllä, mutta tuota autoa en ole itse käynyt koeajamassa. Kova nelikko pitäisi olla. Ja onhan eroa myös sisustassakin ja myös auton lisävarustelu vaikuttaa ainakin jotain. Ehkä jopa tuota ioniq 5 voisi pitää jollain lailla erikoiselta ulkonäöltään, vaikka äkkiä siihen tottuu.

Onhan vanhempi Nissan Leaf vähän hassu ulkonäöltään, mutta plussana että ilmeisesti 24kWh akun tilalle voisi vaihtaa vaikka sen isoimman 62kWh akunkin :) Osaamista siis löytyy tuon auton kohdalla aika paljon.
Enyaqin ja ID eroavaisuuksista en osaa sanoa kun en enää muista Enyaq revikoista mitään. Toki kaikki kolme näyttävän erilaisilta sisältä ja ulkoa, mutta ainakin Q4 e-tron eroaa mielestäni aika paljonkin ID:stä. Ne jakavat lähinnä sen MEB-ratkaisun eli voimalinjan ja satunnaista muuta, mitä konserni nyt yleensä on sattunut jakamaan eri yhtiöiden automallien kesken (vertaa vaikkapa Golf ja A3).
 
Onhan Audi noista kolmesta selkeästi hienon ja niin sen pitääkin olla. Samalla varustelulla se on myös kallein. Hinta/Varustelu perusteella päätyisi Skodaan. Id.4 on tilava sisältä mutta vähän liian karu omaan makuun.
 
Se edition malli Q4’stä ei ollut kallis jos selviää pienellä määrällä varusteita / arvostaa sopivia asioita. Siinä on kuitenkin mukana juttuja kuten adaptiivinen vakkari, sähköinen takakontti, kaapelit yms jotka pitää ostaa erikseen muissa. Hiljaisemmat laminoidut ikkunat olivat edulliset Audiin, volkkarissa saa vain kalliin bundlen osana. Lisäksi audin äänentoisto on ihan eri tasolla kuin muissa.

Toki on vahvoja huhuja, että 40 edition mallin hinta nousee tänään monella tonnilla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
ID.3 ja ID.4 ovat hyvinkin samankaltaisia, erona lähinnä korimalli. Ja kolmosta saa helpommin, koska "kaikki" haluavat nelosen.
Molemmat ajaneena on ID.4 kyllä monella tapaa merkittävästi parempi, ennen kaikkea tilojen mutta myös yleisen fiiliksen. ID.3:een petyin, ID.4:een en.
Näiden välillä korimallin muutos paransi kyllä merkittävästi koko autoa.
 
onkos kukaan viimeaikoina kilpailuttanut tuollaisen latausaseman asennusta vs voimavirtapistokkeen asennus. Onko tilanne yhä se että noista latausasemien asennuksista pyytävät maltaita kun taas voimavirtapistoke menee normihinnalla joka nyt ei hirveiotä ole. Mikä se ero käytännössä noissa on. Helen esim tarjoaa sitä latausasemaansa asennettuna 1450 eur (ilman kuormanhallintaa), voiko tuota pitää kalliina/halpana?

Riippuu kai mikä laite se on ja kun on kiinteä hinta niin riippuu paljon kohteesta että mihin menee. Esim. jos on paljon kaapelivetoa niin sittenhän se on suhteellisesti halvempi kuin kohteessa jossa on vain vähän kaapeloitavaa.

Suosin itse sitä että asentaa sen kolmivaihepistorasian vaikka asentaakin laitteen samalla.
 
Suurimmalla osalla omakotiasujista on voimavirtapistoke ulkomittauskeskuksessa. Siihen voi tehdä asennuksen itsekin ilman sähkömiehen pätevyyttä kun ottaa sellaisen latausaseman, jossa pistotulppa valmiina.

Näin on, tosin se ei aina ole siellä missä autoa pidetään. Tietenkään ei kannata toista pistorasiaa asentaa nykyisen viereen jos se on jo auton lähellä.
 
ID.3 ja ID.4 ovat hyvinkin samankaltaisia, erona lähinnä korimalli. Ja kolmosta saa helpommin, koska "kaikki" haluavat nelosen.
Näitä kahta vierekkäin vertaillen en huomannut kuin takaluukun koossa eron ja ID.4 taisi olla karvan verran korkeampi. Matkustamon tilat hyvin samanlaiset. Koska akun koko 58vs77 ei vaikuttanut omiin ajoihin ei tältä pohjalta pystynyt perustelemaan 10t€ korkeampaa hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nuo erot mitoissa, ID4 on joka suuntaan noin 4 cm isompi. Hartialeveyksiä en tähän laittanut, kun ero on käytännössä se sama 4 cm joka korin ulkomitassakin. Matkustamon pituudesta ei löydy vertailukelpoista tietoa, mutta jotain voi tietysti päätellä siitä että akseliväli on autoissa sama.

(mitat mm)ID.4ID.3erotus
raideväli takana1567152542
raideväli edessä1587154839
suurin leveys1852180943
akseliväli27662770-4
pituus45844261323
kuljettajan selkäkorkeus1066102442
matkustajan selkäkorkeus97995623
tavaratilan aukon leveys1077955122
tavaratilan tilavuus (l)543385158
 
Tesla Model 3 SR+ nimeksi tulee vain Model 3 (päivitetty versio).

Ilmeisesti isomman akun takia kiihtyvyys on 0.5s hitaampi (6.1s). Vastaavasti uusi kantama on 491km. Ihan kiva parannus, kun hinta näyttää olevan sama.
 
Koukku voi mennä ehkä just ja just nykyään.
Ilmeisesti tuo autovero lähtee vielä hinnasta pois.
"Sisältää paikallisen autoveron 1.269,86 €"
Facebookin puolelta arvellaan koukun hinnan olevan Model 3:een 1100€.
Eli just ja just koukku voisi tosiaan mennä. Koukkua täytyisi kysyä myyjältä, kun netissä ei hintaa ole näkyvillä.
 
Se edition malli Q4’stä ei ollut kallis jos selviää pienellä määrällä varusteita / arvostaa sopivia asioita. Siinä on kuitenkin mukana juttuja kuten adaptiivinen vakkari, sähköinen takakontti, kaapelit yms jotka pitää ostaa erikseen muissa. Hiljaisemmat laminoidut ikkunat olivat edulliset Audiin, volkkarissa saa vain kalliin bundlen osana. Lisäksi audin äänentoisto on ihan eri tasolla kuin muissa.

Toki on vahvoja huhuja, että 40 edition mallin hinta nousee tänään monella tonnilla.
Tänään 2.11.2021 on tullut uusi hinnasto Audilta.
Edition mallille kävi noin: "Ei uusia tehdastilauksia. Vain Audi Digital Showroomissa olevat autot."
Q4 40 e-tron saa tehdastilauksenakin, mutta hinta on nyt 2500€ korkeampi.
 
Tänään 2.11.2021 on tullut uusi hinnasto Audilta.
Edition mallille kävi noin: "Ei uusia tehdastilauksia. Vain Audi Digital Showroomissa olevat autot."
Q4 40 e-tron saa tehdastilauksenakin, mutta hinta on nyt 2500€ korkeampi.

Eli Audilla katsoivat "jahas, autovero poistui, voidaan siis nostaa omia hintoja saman verran ylöspäin"
 
Eli Audilla katsoivat "jahas, autovero poistui, voidaan siis nostaa omia hintoja saman verran ylöspäin"
Ulkomailla on ollut iso hintaero 35 ja 40 mallin välillä, ja sitten pienempi 40 ja 45 välillä. Looginen selitys on ehkä ollut, että suomessa haluttiin painaa 40-mallin hinta hankintatuen alle alkuun.

Suomessahan tossa on suht hyvät varusteet verrattuna esim. saksaan jossa ostohinta on vähän halvempi, mutta eroina:
- Halvempi ratti
- Ei adaptiivista vakkaria
- halvemmat vanteet
- huonommat stereot
- ei sähköistä takaluukkua
- ei 3-tie ilmastointia
- ei lämpöpumppua
- ei peräkoukkuvalmiutta
Jne
 
Viimeksi muokattu:
Rupesin laskemaan huvikseni kustannuksia sähköauto vs. bensa. Tällä hetkellä vuodessa tulee ajoa karkeasti 1000km kuussa, eli 12tkm vuodessa. Auto (mini cooper s) kuluttaa bensaa n. 9l/100km, eli 1080l/v, nykyisellä 1,8e/l hinnalla pienellä nousumarginaalilla siis n. 2000e. Vastaavasti sähköauto, minin se- malli, kuluttaa netin mukaan n. 150wh/km, eli samaisella 12tkm matkalla 1800kwh. Jos kwh hinta olisi siirtoineen vaikka 10c/kwh, saataisiin tuosta vain 180e koko vuoden sähköille? Pettääkö matikka jossain, vai säästääkö tuossa oikeasti noin saatanasti? Toki kasko pitäisi päivittää paremmaksi, siihen menisi varmaan joku 700e/v ekstraa, ajoneuvoverossa taas säästäisi n. 200e, eli vuositasolla ero olisi n. 1300e sähköauton hyväksi. Kaikki perus huollot luonnollisesti takuuseen, eli "ylläreitä" ei tule - suodattimet, renkaat ja muut kuluvat osat erikseen. Näistä huolloista 20v vanhassa autossa kuitenkin kertyy jokunen lantti makseltavaksi vuodessa, kasvattaen eroa sähkön hyväksi.

Tuo 1300e alkaa kuullostamaan suht realistiselta arvonalenemalta per vuosi, jos ostaisi käytetyn 2020 tai 2021 auton, josta kalleimmat kilometrit ajettu pois. Onko tässä nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon, vai alkaako sähkövehkeet olemaan oikeasti tosi hyviä sijoituksia näillä kilometreillä?
 
Vastaavasti sähköauto, minin se- malli, kuluttaa netin mukaan n. 150wh/km, eli samaisella 12tkm matkalla 1800kwh. Jos kwh hinta olisi siirtoineen vaikka 10c/kwh, saataisiin tuosta vain 180e koko vuoden sähköille? Pettääkö matikka jossain, vai säästääkö tuossa oikeasti noin saatanasti?

Latauksessa hyötysuhde ei ole 100%, ja kulutuskin talvella autossa on korkeampi. Ja jos joudut matkalla pikalaturissa lataamaan, niin ne on kalliita kilometrejä. Mutta käytönnössä tuon suuntainen se kulutus on.

Toivottavasti vaan minejä on käytettynä tarjolla ...
 
Onko tässä nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon, vai alkaako sähkövehkeet olemaan oikeasti tosi hyviä sijoituksia näillä kilometreillä?

Noin se taitaa mennä. Itsekkin olen tehnyt vastaavia arvioita kustannuksista. Bensaa palaa paritonnia vuoteen, mutta ylimääräiset korjaamokäynnit ovat myös melkoinen kasvava kuluerä. Juuri tuli taas lähes tonnin lasku ihan pikkurempasta, kun en itse pääse auton alle ryömimään. Ja näitä pikkuremppoja tulee ihan liian tiheästi kun autolla alkaa olla kilsoja takana. Uutta autoa ajattelen ihan sen luotettavuuden takia, ettei tarvitse korjaamoille jonottaa ja kun miettii sähköllä ajon säästöjä, niin uusi sähköauto alkaa olla entistä kiinnostavampi. Toki käytännöllinen vain jos on kotilataus.
 
Rupesin laskemaan huvikseni kustannuksia sähköauto vs. bensa. Tällä hetkellä vuodessa tulee ajoa karkeasti 1000km kuussa, eli 12tkm vuodessa. Auto (mini cooper s) kuluttaa bensaa n. 9l/100km, eli 1080l/v, nykyisellä 1,8e/l hinnalla pienellä nousumarginaalilla siis n. 2000e. Vastaavasti sähköauto, minin se- malli, kuluttaa netin mukaan n. 150wh/km, eli samaisella 12tkm matkalla 1800kwh. Jos kwh hinta olisi siirtoineen vaikka 10c/kwh, saataisiin tuosta vain 180e koko vuoden sähköille? Pettääkö matikka jossain, vai säästääkö tuossa oikeasti noin saatanasti? Toki kasko pitäisi päivittää paremmaksi, siihen menisi varmaan joku 700e/v ekstraa, ajoneuvoverossa taas säästäisi n. 200e, eli vuositasolla ero olisi n. 1300e sähköauton hyväksi. Kaikki perus huollot luonnollisesti takuuseen, eli "ylläreitä" ei tule - suodattimet, renkaat ja muut kuluvat osat erikseen. Näistä huolloista 20v vanhassa autossa kuitenkin kertyy jokunen lantti makseltavaksi vuodessa, kasvattaen eroa sähkön hyväksi.

Tuo 1300e alkaa kuullostamaan suht realistiselta arvonalenemalta per vuosi, jos ostaisi käytetyn 2020 tai 2021 auton, josta kalleimmat kilometrit ajettu pois. Onko tässä nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon, vai alkaako sähkövehkeet olemaan oikeasti tosi hyviä sijoituksia näillä kilometreillä?
Hinta siirtoineen lienee useassa paikassa lähempänä 12 senttiä/kWh. myös todellinen kulutus lienee isompi, toki riippuen ajotyylistäsi, ajomatkoistasi, lämmityksen tarpeesta, sekä kuun ja tähtien asennosta. Mutta tuon suuntainen energian käyttökulu on.

Sen sijaan arvonalenema lienee jokseenkin optimistinen. Ennustan enemmänkin 2500-3000€/v seuraavat 4 vuotta ja 1000-2000 siitä eteenpäin. Voi olla reilumpikin, jos uusia parempia sähköautoja rynnii makkinoille. Jossain 8 vuoden iässä luultavasti vaikeutuu myynti, kun akun kunto alkaa pelottaa potentiaalisia ostajia. Jos nyt maksat 30k€ vuoden vanhasta, niin tuskin 20k€ saat 5 vuotiaasta käteen, riippuen toki mihin vaihdat ja hukutetaanko ero uuden arvon alennukseen vai vaihdokon hyvitykseen.
Sirupula voi toki väliaikaisesti nostaa vaihtoautojen arvoa, mutta se vaikuttanee myös siihen johon seuraavaksi vaihtaisit, joten tästä kuluttaja tuskin hyötyy.
Lisäksi kannattaa laskea mukaan kotilatausaseman perustaminen, jos sitä ei ole jo valmiina.

Tämä on vain spekulointia. 20 vuotias nykyautosi lienee jo melkoinen ylläpidettävä, joten kokonaiskuluja on mahdoton vertailla.
 
Kyllä niillä matkalatureillakin voi säästää.
9l/100km * 1.8e/l = 16.2e/100km
15kWh/100km * 0.25e/kWh 3.75e/100km. (tämä laskettu ABC 80kw laturihinnalla)

Omalla kohdalla
Kamiq 6l/100km * 1.8e/l = 10.8e/100km
Enyaq talvikulutuksella 25kWh/100km. Ilmoitettu latausnopeus 10-80% (54kwh) on 36min. Rechargella suurteho 0.471e/min, eli karkeasti 17e/lataus. Tällä pääsee 200km, joten hinnaksi jää 8.5e/100km.

Latausprosentteja ja latureita optimoimalla tiettt paremmat tulokset.

Pahoittelut enyaq kaavojen puutteesta, ei nyt aamusella irronnut.
 
Rupesin laskemaan huvikseni kustannuksia sähköauto vs. bensa. Tällä hetkellä vuodessa tulee ajoa karkeasti 1000km kuussa, eli 12tkm vuodessa. Auto (mini cooper s) kuluttaa bensaa n. 9l/100km, eli 1080l/v, nykyisellä 1,8e/l hinnalla pienellä nousumarginaalilla siis n. 2000e. Vastaavasti sähköauto, minin se- malli, kuluttaa netin mukaan n. 150wh/km, eli samaisella 12tkm matkalla 1800kwh. Jos kwh hinta olisi siirtoineen vaikka 10c/kwh, saataisiin tuosta vain 180e koko vuoden sähköille? Pettääkö matikka jossain, vai säästääkö tuossa oikeasti noin saatanasti? Toki kasko pitäisi päivittää paremmaksi, siihen menisi varmaan joku 700e/v ekstraa, ajoneuvoverossa taas säästäisi n. 200e, eli vuositasolla ero olisi n. 1300e sähköauton hyväksi. Kaikki perus huollot luonnollisesti takuuseen, eli "ylläreitä" ei tule - suodattimet, renkaat ja muut kuluvat osat erikseen. Näistä huolloista 20v vanhassa autossa kuitenkin kertyy jokunen lantti makseltavaksi vuodessa, kasvattaen eroa sähkön hyväksi.

Tuo 1300e alkaa kuullostamaan suht realistiselta arvonalenemalta per vuosi, jos ostaisi käytetyn 2020 tai 2021 auton, josta kalleimmat kilometrit ajettu pois. Onko tässä nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon, vai alkaako sähkövehkeet olemaan oikeasti tosi hyviä sijoituksia näillä kilometreillä?
Itse tilasin (hölmöyksissään) kuudennen uuden sähköauton, joka on Nissan Leaf N-Connecta, joka on nyt tarjouksessa. Ilmeisesti 25000+600. Ne edelliset sähköautot oon sentään saanut myytyä ja ihan hyvään hintaan yllättäen.

Mullekaan ei tule kovin paljoa kilometrejä. Nykyinen Mondeo 2.0T A6 kuluttaa kaupunkiajossa 10.6L ja tuskin edes riittää vielä, jos/kun moottori on kylmä ja pätkäajoa. Luultavasti yritän myydä tuota polttis autoa sitten pois.

Minin sähkömalli on varmaan aika kallis? Eli miinuksena vanhan polttis/sähkis auton hintaero, mutta joskus se vanha polttis kumminkin menisi rikki ja täytyisi vaihtaa johonkin muuhun.

Noissa tarjouksessa olleilla sähköautoilla (Mii, id.3) on tullut ainakin halpoja kilometrejä, kun auton on saanut hyvään hintaan myytyäkin.

Ehkä komponenttipula on yksi, eli ostaa sähköauto heti? Ainakin säästöt saisi aiemmin käyttöön, jos ei muuta.
 
Itse veikkaan että sähköautojen toistaiseksi pieni määrä, etenkin halvemmassa käytetyssä luokassa ja tuleva jättimäinen kysyntä pitää arvonalenemat pieninä. Uusien mallien mahdollinen alempi hinta toki sitten taas laskee käytettyjenkin hintaa. Luultavasti bensa-autojen arvo taas romahtaa.
 
Hankintatuet lisää sähköauton arvonmenetystä ensimmäisinä vuosina. Kun saksassa on hankintatukea 10.000€ edestä, pitää suomessakin myydä käytettyä sähköautoa saman verran halvemmalla + normaalit arvonmenetykset. Kuluttaja voi tietty itse kuitata tuon alennuksen ostamalla uuden auton sijasta saksasta tuodun auton. Esim @minapamina voi napata tuon Minin melko tarkkaan 10.000€ halvemmalla saksasta:

 
Minin sähkömalli on varmaan aika kallis? Eli miinuksena vanhan polttis/sähkis auton hintaero, mutta joskus se vanha polttis kumminkin menisi rikki ja täytyisi vaihtaa johonkin muuhun.

Tämähän se ainakin itsellä torppaa sähköautohaaveet suoraan. Laskin, että jos nykyisen n. 6-7l dieseliä syövän menopelin vaihtaisi sähköiseen, niin riippumatta miten optimistisesti laskee säästöt polttoaineissa, vastaava sähköauto tulee maksamaan n. 200e kuussa enemmän kuin nykyinen. Toki harkitsin tuon maksamista ihan vaan sähköautoilun riemusta, mutta toistaseksi ei vielä ole niin paljoa halunnut sähköauton rattiin. Autoiluun menee muutenkin niin pirusti rahaa, että en halua käyttää enempää.
 
Itse tilasin (hölmöyksissään) kuudennen uuden sähköauton, joka on Nissan Leaf N-Connecta, joka on nyt tarjouksessa. Ilmeisesti 25000+600. Ne edelliset sähköautot oon sentään saanut myytyä ja ihan hyvään hintaan yllättäen.

Onko noita tarjouksessa olevia Leaffin N-Connecteja saatavilla vain tietyltä toimittajalta? Nimimerkillä Pörhö löytyy Nissan myyjänä vain läheltä..
 
Onko noita tarjouksessa olevia Leaffin N-Connecteja saatavilla vain tietyltä toimittajalta? Nimimerkillä Pörhö löytyy Nissan myyjänä vain läheltä..
Pörhö ei ole itselle tuttu, mutta kyllä Pörhöltä myös saa samaan hintaan muu porukka.

Facebook:
"onko oulussa ollut n-connecta versiota 25k€ hinnalla?"
"Kyllä vaan, tosin ensin tarjous Tampereen autokeskuksesta ja sillä sitten pörhölle tinkaamaan"
"Täällä kans Leaf tulossa ja Keminmaan pörhöltä N-connecta 25ke."

Tuota nettiauton linkkiä itse näytin, jossa hinta 25k€ (24 829 €)+600.
 
Ilmeisesti tuo autovero lähtee vielä hinnasta pois.
"Sisältää paikallisen autoveron 1.269,86 €"
Facebookin puolelta arvellaan koukun hinnan olevan Model 3:een 1100€.
Eli just ja just koukku voisi tosiaan mennä. Koukkua täytyisi kysyä myyjältä, kun netissä ei hintaa ole näkyvillä.
Ei mennyt ainakaan nyt marraskuussa toimitettuun verottomaan sr+ malliin koukku tuen alle. Jäikö jostain 28-38e kiinni ja eihän teslalta nyt tuollaisia alennuksia herranjestas saa...
 
Tuota Miniä mistä puhuin, näyttää saavan reilu 40ke uutena, reilu 30ke käytettynä. En usko että hinta olisi 5v päästä alle 20ke, en sitten mitenkään. Ehkä 25ke voisi olla realistinen. Oma mutu on se, että vaikka uusia sähköautoja tulee, tarjontaa reilusti kysyntää vähemmän, eli niitä käytettyjäkin halutaan ostaa, vaikka ei ihan uusinta uutta olekkaan. Vaikka akut olisi 5v päästä pieniä, menisi ne silti kakkosautoina. Toki voin olla myös täysin väärässä.

Jos kuitenkin oletetaan sähköautoilun olevan vuodessa (sähkö + verot + vakuutukset) n. 1500e halvempaa kuin bensalla, ja sanotaan että vanhaa ruoskaa saisi korjata ainakin 500 eurolla vuodessa, erotus olisi jo 2ke/v sähkön hyväksi. 5 vuodessa siis auton arvo voisi tippua 30ke -> 20ke, ja silti oltaisiin "omilla", ja tämä aika olisi ajettu uudella autolla.
 
Hankintatuet lisää sähköauton arvonmenetystä ensimmäisinä vuosina. Kun saksassa on hankintatukea 10.000€ edestä, pitää suomessakin myydä käytettyä sähköautoa saman verran halvemmalla + normaalit arvonmenetykset. Kuluttaja voi tietty itse kuitata tuon alennuksen ostamalla uuden auton sijasta saksasta tuodun auton. Esim @minapamina voi napata tuon Minin melko tarkkaan 10.000€ halvemmalla saksasta
Korjataan nyt, että Saksassa hankintatuki on 9000 tai 7500 € mallista riippuen. Huvittavaa on myös että kun Saksassa tuo umweltbonus-systeemi rakennettiin siten että "autoteollisuuskin osallistuu", eli maksaa puolet hankintatuesta, niin aika hyvin näyttäisi osa "tuesta" siirtyneen sikäläisiin hintoihin eli tukijalle itselleen. Autoteollisuus siis osallistuu hankintatukeen, mutta samalla autojen hintoja on sopivasti nostettu, ainakin kun vertailin ID hintoja mahdollisimman samanlaisilla varusteilla, niin yllättävän pieni hintaero jäi suhteessa Suomen tuettuun hintaan. Alemman hintaluokan sähkäreissä ei Saksasta tuomalla varmasti nettoa lähellekään tuota 10 000, hyvä jos pari tonnia.
 
Tuota Miniä mistä puhuin, näyttää saavan reilu 40ke uutena, reilu 30ke käytettynä. En usko että hinta olisi 5v päästä alle 20ke, en sitten mitenkään. Ehkä 25ke voisi olla realistinen. Oma mutu on se, että vaikka uusia sähköautoja tulee, tarjontaa reilusti kysyntää vähemmän, eli niitä käytettyjäkin halutaan ostaa, vaikka ei ihan uusinta uutta olekkaan. Vaikka akut olisi 5v päästä pieniä, menisi ne silti kakkosautoina. Toki voin olla myös täysin väärässä.

Jos kuitenkin oletetaan sähköautoilun olevan vuodessa (sähkö + verot + vakuutukset) n. 1500e halvempaa kuin bensalla, ja sanotaan että vanhaa ruoskaa saisi korjata ainakin 500 eurolla vuodessa, erotus olisi jo 2ke/v sähkön hyväksi. 5 vuodessa siis auton arvo voisi tippua 30ke -> 20ke, ja silti oltaisiin "omilla", ja tämä aika olisi ajettu uudella autolla.

Mitä vastaava polttis-mini sitten maksaa, todennäköisesti aika paljon vähemmän. Kannattaa vielä laskea, että jos ostat vastaavan Minin, mutta polttiksena, paljonko tulee enemmän pääomakulua + polttoainekulua yms.? Siihenhän sitä kannattaa verrata mielestäni.

Helposti on semmoinen 5-10k halvempi ostaa about samoilla varusteilla/kilometreillä polttis. Sillä summalla saa jo huoltaa ja melko paljon polttoainetta. Toki sähköauto on varmasti hauskempi. Enkä pidä sähköauton ostamista mitenkään huonona, kunhan realistisesti laskee kulut ja tiedostaa ne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 496 962
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom