Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko moni teistä Sähköautomiesten discord kanavalla?
Onko siellä asiaa?Onko moni teistä Sähköautomiesten discord kanavalla?
Tuo samalle pohjalle tehty kolmikko, eli vw id.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron on eri näköisiä, mutta ei niissä taida olla kovin isoja eroja? Hinta ehkä ratkaisee, että minkä kannattaa ostaa. Ioniq 5 on ihan jännällä olkonäöllä, mutta tuota autoa en ole itse käynyt koeajamassa. Kova nelikko pitäisi olla. Ja onhan eroa myös sisustassakin ja myös auton lisävarustelu vaikuttaa ainakin jotain. Ehkä jopa tuota ioniq 5 voisi pitää jollain lailla erikoiselta ulkonäöltään, vaikka äkkiä siihen tottuu.Hämmästyttävän paljon täällä pohditaan sähköauton ulkonäköä ja se selvästi vaikuttaa valintaan jopa täällä tekkiläisten excel-autoilijoiden keskuudessa. Itselle melkein ihan sama miltä auto näyttää ”kun ei sitä kuskin paikalta näe”.
Nyt myytävissä sähköautoissa ei mitään susirumaa löydy (pidän jopa Leafista) mutta toisaalta ei ole hyödynnetty mahdollisuutta tehdä jotain todella erikoista ja näyttävää (pl. joku Luka EV jota tuskin saa Suomeen). Hondassa on myös vähän yritystä.
Onko jossain linkit?Tottakai on
Tuo samalle pohjalle tehty kolmikko, eli vw id.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron on eri näköisiä, mutta ei niissä taida olla kovin isoja eroja? Hinta ehkä ratkaisee, että minkä kannattaa ostaa.
Vw id.3 (ja Seat Born) on niukemmalla tavaratilalla. Eikä saa vetokoukkua. Akseliväli on tosiaan lähes sama kaikissa, kun sama pohjalevy.ID.3 ja ID.4 ovat hyvinkin samankaltaisia, erona lähinnä korimalli. Ja kolmosta saa helpommin, koska "kaikki" haluavat nelosen.
Vertasin pituuksia ja Skoda Enyaq on 4649 mm, eli pisin. Koska akseliväli on sama, niin kontti on varmaankin isompi Skodassa. Eli vähän sama, kuin SuperB on pitempi kuin Passat (saattaa ollaa akselivälissä ja taka jalkatilassakin eroa?).Onko oikeasti? Kuvien perusteella Enyaq näyttää isommalta, ainakin kontti.
Enyaqin ja ID eroavaisuuksista en osaa sanoa kun en enää muista Enyaq revikoista mitään. Toki kaikki kolme näyttävän erilaisilta sisältä ja ulkoa, mutta ainakin Q4 e-tron eroaa mielestäni aika paljonkin ID:stä. Ne jakavat lähinnä sen MEB-ratkaisun eli voimalinjan ja satunnaista muuta, mitä konserni nyt yleensä on sattunut jakamaan eri yhtiöiden automallien kesken (vertaa vaikkapa Golf ja A3).Tuo samalle pohjalle tehty kolmikko, eli vw id.4, Skoda Enyaq ja Audi Q4 e-tron on eri näköisiä, mutta ei niissä taida olla kovin isoja eroja? Hinta ehkä ratkaisee, että minkä kannattaa ostaa. Ioniq 5 on ihan jännällä olkonäöllä, mutta tuota autoa en ole itse käynyt koeajamassa. Kova nelikko pitäisi olla. Ja onhan eroa myös sisustassakin ja myös auton lisävarustelu vaikuttaa ainakin jotain. Ehkä jopa tuota ioniq 5 voisi pitää jollain lailla erikoiselta ulkonäöltään, vaikka äkkiä siihen tottuu.
Onhan vanhempi Nissan Leaf vähän hassu ulkonäöltään, mutta plussana että ilmeisesti 24kWh akun tilalle voisi vaihtaa vaikka sen isoimman 62kWh akunkin Osaamista siis löytyy tuon auton kohdalla aika paljon.
Molemmat ajaneena on ID.4 kyllä monella tapaa merkittävästi parempi, ennen kaikkea tilojen mutta myös yleisen fiiliksen. ID.3:een petyin, ID.4:een en.ID.3 ja ID.4 ovat hyvinkin samankaltaisia, erona lähinnä korimalli. Ja kolmosta saa helpommin, koska "kaikki" haluavat nelosen.
Ei tarvitse enää.Ainakin aiemmin piti olla tilillä Tesla-ajoneuvo jotta pystyi ostamaan.
Mahdollisesti. Nyt uusimmassa appi päivityksessä näkyy jo koodissa muutokset tuohon SC avaamiseen. Itse laturi tuli jo kesän jälkeen kaikille saatavaksi.OK. Ilmeisesti esimakua superchargereiden jakoon tulemisesta.
onkos kukaan viimeaikoina kilpailuttanut tuollaisen latausaseman asennusta vs voimavirtapistokkeen asennus. Onko tilanne yhä se että noista latausasemien asennuksista pyytävät maltaita kun taas voimavirtapistoke menee normihinnalla joka nyt ei hirveiotä ole. Mikä se ero käytännössä noissa on. Helen esim tarjoaa sitä latausasemaansa asennettuna 1450 eur (ilman kuormanhallintaa), voiko tuota pitää kalliina/halpana?
Suurimmalla osalla omakotiasujista on voimavirtapistoke ulkomittauskeskuksessa. Siihen voi tehdä asennuksen itsekin ilman sähkömiehen pätevyyttä kun ottaa sellaisen latausaseman, jossa pistotulppa valmiina.
Näitä kahta vierekkäin vertaillen en huomannut kuin takaluukun koossa eron ja ID.4 taisi olla karvan verran korkeampi. Matkustamon tilat hyvin samanlaiset. Koska akun koko 58vs77 ei vaikuttanut omiin ajoihin ei tältä pohjalta pystynyt perustelemaan 10t€ korkeampaa hintaa.ID.3 ja ID.4 ovat hyvinkin samankaltaisia, erona lähinnä korimalli. Ja kolmosta saa helpommin, koska "kaikki" haluavat nelosen.
(mitat mm) | ID.4 | ID.3 | erotus |
raideväli takana | 1567 | 1525 | 42 |
raideväli edessä | 1587 | 1548 | 39 |
suurin leveys | 1852 | 1809 | 43 |
akseliväli | 2766 | 2770 | -4 |
pituus | 4584 | 4261 | 323 |
kuljettajan selkäkorkeus | 1066 | 1024 | 42 |
matkustajan selkäkorkeus | 979 | 956 | 23 |
tavaratilan aukon leveys | 1077 | 955 | 122 |
tavaratilan tilavuus (l) | 543 | 385 | 158 |
Olisiko ollut 430km?Paljonko se oli edellismallissa? Vetokoukkua ei ilmeisesti edelleenkään saa hankitatuen rajoihin.
Ero 43km. Eli ilmeisesti 448km on ollut viimeisin lukema SR+ mallissa.Paljonko se oli edellismallissa? Vetokoukkua ei ilmeisesti edelleenkään saa hankitatuen rajoihin.
Ilmeisesti tuo autovero lähtee vielä hinnasta pois.Koukku voi mennä ehkä just ja just nykyään.
Tänään 2.11.2021 on tullut uusi hinnasto Audilta.Se edition malli Q4’stä ei ollut kallis jos selviää pienellä määrällä varusteita / arvostaa sopivia asioita. Siinä on kuitenkin mukana juttuja kuten adaptiivinen vakkari, sähköinen takakontti, kaapelit yms jotka pitää ostaa erikseen muissa. Hiljaisemmat laminoidut ikkunat olivat edulliset Audiin, volkkarissa saa vain kalliin bundlen osana. Lisäksi audin äänentoisto on ihan eri tasolla kuin muissa.
Toki on vahvoja huhuja, että 40 edition mallin hinta nousee tänään monella tonnilla.
Tänään 2.11.2021 on tullut uusi hinnasto Audilta.
Edition mallille kävi noin: "Ei uusia tehdastilauksia. Vain Audi Digital Showroomissa olevat autot."
Q4 40 e-tron saa tehdastilauksenakin, mutta hinta on nyt 2500€ korkeampi.
Onko mikään yllätys, kun koko autoalalla on enemmän kysyntää kun tarjontaa.Eli Audilla katsoivat "jahas, autovero poistui, voidaan siis nostaa omia hintoja saman verran ylöspäin"
Jos kysyntää on niin tyhmäähän se olisi jättää noin tekemästä.Eli Audilla katsoivat "jahas, autovero poistui, voidaan siis nostaa omia hintoja saman verran ylöspäin"
Ulkomailla on ollut iso hintaero 35 ja 40 mallin välillä, ja sitten pienempi 40 ja 45 välillä. Looginen selitys on ehkä ollut, että suomessa haluttiin painaa 40-mallin hinta hankintatuen alle alkuun.Eli Audilla katsoivat "jahas, autovero poistui, voidaan siis nostaa omia hintoja saman verran ylöspäin"
Vastaavasti sähköauto, minin se- malli, kuluttaa netin mukaan n. 150wh/km, eli samaisella 12tkm matkalla 1800kwh. Jos kwh hinta olisi siirtoineen vaikka 10c/kwh, saataisiin tuosta vain 180e koko vuoden sähköille? Pettääkö matikka jossain, vai säästääkö tuossa oikeasti noin saatanasti?
Onko tässä nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon, vai alkaako sähkövehkeet olemaan oikeasti tosi hyviä sijoituksia näillä kilometreillä?
Hinta siirtoineen lienee useassa paikassa lähempänä 12 senttiä/kWh. myös todellinen kulutus lienee isompi, toki riippuen ajotyylistäsi, ajomatkoistasi, lämmityksen tarpeesta, sekä kuun ja tähtien asennosta. Mutta tuon suuntainen energian käyttökulu on.Rupesin laskemaan huvikseni kustannuksia sähköauto vs. bensa. Tällä hetkellä vuodessa tulee ajoa karkeasti 1000km kuussa, eli 12tkm vuodessa. Auto (mini cooper s) kuluttaa bensaa n. 9l/100km, eli 1080l/v, nykyisellä 1,8e/l hinnalla pienellä nousumarginaalilla siis n. 2000e. Vastaavasti sähköauto, minin se- malli, kuluttaa netin mukaan n. 150wh/km, eli samaisella 12tkm matkalla 1800kwh. Jos kwh hinta olisi siirtoineen vaikka 10c/kwh, saataisiin tuosta vain 180e koko vuoden sähköille? Pettääkö matikka jossain, vai säästääkö tuossa oikeasti noin saatanasti? Toki kasko pitäisi päivittää paremmaksi, siihen menisi varmaan joku 700e/v ekstraa, ajoneuvoverossa taas säästäisi n. 200e, eli vuositasolla ero olisi n. 1300e sähköauton hyväksi. Kaikki perus huollot luonnollisesti takuuseen, eli "ylläreitä" ei tule - suodattimet, renkaat ja muut kuluvat osat erikseen. Näistä huolloista 20v vanhassa autossa kuitenkin kertyy jokunen lantti makseltavaksi vuodessa, kasvattaen eroa sähkön hyväksi.
Tuo 1300e alkaa kuullostamaan suht realistiselta arvonalenemalta per vuosi, jos ostaisi käytetyn 2020 tai 2021 auton, josta kalleimmat kilometrit ajettu pois. Onko tässä nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon, vai alkaako sähkövehkeet olemaan oikeasti tosi hyviä sijoituksia näillä kilometreillä?
Itse tilasin (hölmöyksissään) kuudennen uuden sähköauton, joka on Nissan Leaf N-Connecta, joka on nyt tarjouksessa. Ilmeisesti 25000+600. Ne edelliset sähköautot oon sentään saanut myytyä ja ihan hyvään hintaan yllättäen.Rupesin laskemaan huvikseni kustannuksia sähköauto vs. bensa. Tällä hetkellä vuodessa tulee ajoa karkeasti 1000km kuussa, eli 12tkm vuodessa. Auto (mini cooper s) kuluttaa bensaa n. 9l/100km, eli 1080l/v, nykyisellä 1,8e/l hinnalla pienellä nousumarginaalilla siis n. 2000e. Vastaavasti sähköauto, minin se- malli, kuluttaa netin mukaan n. 150wh/km, eli samaisella 12tkm matkalla 1800kwh. Jos kwh hinta olisi siirtoineen vaikka 10c/kwh, saataisiin tuosta vain 180e koko vuoden sähköille? Pettääkö matikka jossain, vai säästääkö tuossa oikeasti noin saatanasti? Toki kasko pitäisi päivittää paremmaksi, siihen menisi varmaan joku 700e/v ekstraa, ajoneuvoverossa taas säästäisi n. 200e, eli vuositasolla ero olisi n. 1300e sähköauton hyväksi. Kaikki perus huollot luonnollisesti takuuseen, eli "ylläreitä" ei tule - suodattimet, renkaat ja muut kuluvat osat erikseen. Näistä huolloista 20v vanhassa autossa kuitenkin kertyy jokunen lantti makseltavaksi vuodessa, kasvattaen eroa sähkön hyväksi.
Tuo 1300e alkaa kuullostamaan suht realistiselta arvonalenemalta per vuosi, jos ostaisi käytetyn 2020 tai 2021 auton, josta kalleimmat kilometrit ajettu pois. Onko tässä nyt jotain mitä en osaa ottaa huomioon, vai alkaako sähkövehkeet olemaan oikeasti tosi hyviä sijoituksia näillä kilometreillä?
Minin sähkömalli on varmaan aika kallis? Eli miinuksena vanhan polttis/sähkis auton hintaero, mutta joskus se vanha polttis kumminkin menisi rikki ja täytyisi vaihtaa johonkin muuhun.
Itse tilasin (hölmöyksissään) kuudennen uuden sähköauton, joka on Nissan Leaf N-Connecta, joka on nyt tarjouksessa. Ilmeisesti 25000+600. Ne edelliset sähköautot oon sentään saanut myytyä ja ihan hyvään hintaan yllättäen.
Pörhö ei ole itselle tuttu, mutta kyllä Pörhöltä myös saa samaan hintaan muu porukka.Onko noita tarjouksessa olevia Leaffin N-Connecteja saatavilla vain tietyltä toimittajalta? Nimimerkillä Pörhö löytyy Nissan myyjänä vain läheltä..
Ei mennyt ainakaan nyt marraskuussa toimitettuun verottomaan sr+ malliin koukku tuen alle. Jäikö jostain 28-38e kiinni ja eihän teslalta nyt tuollaisia alennuksia herranjestas saa...Ilmeisesti tuo autovero lähtee vielä hinnasta pois.
"Sisältää paikallisen autoveron 1.269,86 €"
Facebookin puolelta arvellaan koukun hinnan olevan Model 3:een 1100€.
Eli just ja just koukku voisi tosiaan mennä. Koukkua täytyisi kysyä myyjältä, kun netissä ei hintaa ole näkyvillä.
Korjataan nyt, että Saksassa hankintatuki on 9000 tai 7500 € mallista riippuen. Huvittavaa on myös että kun Saksassa tuo umweltbonus-systeemi rakennettiin siten että "autoteollisuuskin osallistuu", eli maksaa puolet hankintatuesta, niin aika hyvin näyttäisi osa "tuesta" siirtyneen sikäläisiin hintoihin eli tukijalle itselleen. Autoteollisuus siis osallistuu hankintatukeen, mutta samalla autojen hintoja on sopivasti nostettu, ainakin kun vertailin ID hintoja mahdollisimman samanlaisilla varusteilla, niin yllättävän pieni hintaero jäi suhteessa Suomen tuettuun hintaan. Alemman hintaluokan sähkäreissä ei Saksasta tuomalla varmasti nettoa lähellekään tuota 10 000, hyvä jos pari tonnia.Hankintatuet lisää sähköauton arvonmenetystä ensimmäisinä vuosina. Kun saksassa on hankintatukea 10.000€ edestä, pitää suomessakin myydä käytettyä sähköautoa saman verran halvemmalla + normaalit arvonmenetykset. Kuluttaja voi tietty itse kuitata tuon alennuksen ostamalla uuden auton sijasta saksasta tuodun auton. Esim @minapamina voi napata tuon Minin melko tarkkaan 10.000€ halvemmalla saksasta
Tuota Miniä mistä puhuin, näyttää saavan reilu 40ke uutena, reilu 30ke käytettynä. En usko että hinta olisi 5v päästä alle 20ke, en sitten mitenkään. Ehkä 25ke voisi olla realistinen. Oma mutu on se, että vaikka uusia sähköautoja tulee, tarjontaa reilusti kysyntää vähemmän, eli niitä käytettyjäkin halutaan ostaa, vaikka ei ihan uusinta uutta olekkaan. Vaikka akut olisi 5v päästä pieniä, menisi ne silti kakkosautoina. Toki voin olla myös täysin väärässä.
Jos kuitenkin oletetaan sähköautoilun olevan vuodessa (sähkö + verot + vakuutukset) n. 1500e halvempaa kuin bensalla, ja sanotaan että vanhaa ruoskaa saisi korjata ainakin 500 eurolla vuodessa, erotus olisi jo 2ke/v sähkön hyväksi. 5 vuodessa siis auton arvo voisi tippua 30ke -> 20ke, ja silti oltaisiin "omilla", ja tämä aika olisi ajettu uudella autolla.