Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämmöinen tuli tänään vastaan Espoossa (Karakalliossa).
Auto on 2,41m pitkä. Pari kertaa piti nielaista kun sen näki. Paljon pienempi oli kuin mopoautot.
Ei vaikuttanut kovin kolariturvalliselta, kuljettajan pää oli suurin piiirtein takaikkunassa kiinni.
1635523365651.png
 
Tämmöinen tuli tänään vastaan Espoossa (Karakalliossa).
Auto on 2,41m pitkä. Pari kertaa piti nielaista kun sen näki. Paljon pienempi oli kuin mopoautot.
Ei vaikuttanut kovin kolariturvalliselta, kuljettajan pää oli suurin piiirtein takaikkunassa kiinni.
1635523365651.png
Tuo on ihan eeppinen idea ja jos olisi kahden auton tarve niin voisin oikein hyvin harkita toiseksi kipoksi. Halpa mopoauto/mönkijä, molemmat päät identtiset, molemmat kyljet identtiset. Jopa ovet voi vaihtaa puolelta toiselle. Nerokas keino laskea hintaa, saada halpa kaupunkikulkine joka voittaa perus mopoautot 100-0.
 
No jaah. Eiköhän nuo 15ke halvemmat mallit tule myymään aika paljon enemmän kuin Tesla.
Y saa aika yksinään hallita tuota omaa hintasegmenttiään.
En usko - Tesla tulee myymään enemmän ihan vain, koska Hyundai tyylilleen uskollisena ei viitsi valmistaa vähäistä isompa määrä autoja myyntiin asti.
 
Tai se että pitää roikkua Lidlin ilmaisella laturilla.

Se mitä tulee latureihin niin se 500€ laturi Suomessa on kiinanlaturi. Kiinasta tai Eusta tilaamalla jättää vain välikäden pois.
Joo 600-700e näyttää maksavan nuo Eurooppalaiset asemat. Kotilaturi.fi ja evasema.fi nopeasti katsottuna.
 
Tämmöinen tuli tänään vastaan Espoossa (Karakalliossa).
Auto on 2,41m pitkä. Pari kertaa piti nielaista kun sen näki. Paljon pienempi oli kuin mopoautot.
Ei vaikuttanut kovin kolariturvalliselta, kuljettajan pää oli suurin piiirtein takaikkunassa kiinni.
1635523365651.png
"Pienempi kuin mopoautot" on hieman harhaanjohtavasti sanottu kun kyseessä on mopoauto. Huippunopeus 45 km/h.

Fully Chargedin arvostelussa näyttää hieman isommalta kuin noissa erikoisista kulmista otetuissa stilleissä:
 
Tämmöinen tuli tänään vastaan Espoossa (Karakalliossa).
Auto on 2,41m pitkä. Pari kertaa piti nielaista kun sen näki. Paljon pienempi oli kuin mopoautot.
Ei vaikuttanut kovin kolariturvalliselta, kuljettajan pää oli suurin piiirtein takaikkunassa kiinni.
1635523365651.png
Citroen Ami. Itsekin olen moista ihmetellyt Espoossa. Väri on erikoinen ja keula aika samanlainen kuin perä. Kuski ja matkustaja istuvat vähän limittäin. Erillistä tavaratilaa ei ollut, mutta jotain kassia mahtuu penkin taakse/jalkatilaan.

Paljon mieluummin tuollaisia näkisi nuorisolla kuin metelöiviä ja haisevia perinteisiä mopoautoja. Ja kelpaisihan se monelle muullekin kakkosautoksi kaupunkiin. Pääsee sateelta suojassa yksin tai kaksin hoitamaan asioinnit/harrastukset. Kuluttaa taatusti vielä vähemmän kuin Mii Electric, koska on kevyt ja kulkee vain 45 km/h.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211029-192828.png
    Screenshot_20211029-192828.png
    3,2 MB · Luettu: 68
Keula ja perä ovat samanlaiset :D. Vaihtaa valot yms vain edestä taakse. Säästetty tekemällä ns vain yhtä muottia ja saatu kuluja alas kivasti.
 
Keula ja perä ovat samanlaiset :D. Vaihtaa valot yms vain edestä taakse. Säästetty tekemällä ns vain yhtä muottia ja saatu kuluja alas kivasti.
Ok.

Ehkä se oli sit vaan takalasin ilmanohjain, joka teki perästä visuaalisesti vähän erilaisen. Kattokin näytti nousevalta. No, puskurin vaihdossa pitäisi tulla säästöä, kuten identtisten ovienkin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211029-195955.png
    Screenshot_20211029-195955.png
    2,8 MB · Luettu: 68
BMW 22 kW latausasema 600€, ilmeisesti "hiljainen" tarjous, mut alkanut levitä ryhmissä.
 
Nythän siinä sitten kävi niin, että alkoi tuo Kia E-Niro 64 kWh kiinnostelemaan perheen ykkösautoksi. Näillä näkymin viikonloppuna koeajolle. Vanha auto vaihdossa sitten...

Kiinnostelis laskea todellisia vuosikustannuksia sähköautoilulle ja muutenkin aiheeseen liittyen...

Paljon voi vuosiarviona tuolle autolle laskea keskimääräisen kulutuksen? 20 kWh/100 km?
Toteutuuko WLTP matka edes kesäajossa?
Kuinka pitkä noilla on toimintamatka talvisaikaan? Onko 70%*WLTP kaukana?

Omakotitaloon pitäisi vetää autokatokseen 3-vaihejohto kaapilta. Ei ole mahdottoman pitkä matka, voi vetää ns.pintavetona. Asennuksen hinta mahtaa olla luokkaa 500-1000€ latureineen? Talo on kaukolämpötalo 3x25A syötöllä. Eli varmaan piisaa sulakekoko varsinkin, jos ottaa kuormaan reagoivan laturin?

Onko autokatoksesta merkittävää haittaa kyseiselle autolle? Pitäisikö olla lämmin talli?

Edit. Onko minkälaiset huoltokustannukset vuosittain näissä uusissa sähköautoissa? Kuinka vikaherkkiä ovat?

Kiitos jos joku käytännön kokemuksen omaava sähköautoilija viittii vastailla. Eikä haittaa jos on kyseisestä/samantyyppisestä autosta kokemukset.


Meillä Kia e niro 64kwh n.5100km ajettu, kulutus n.17kwh/100km

Laturina on Elli.eco - A brand of the Volkswagen Group vuosi sitten keväällä kun tilasi hinta oli kai 448€ pidemmällä johdolla. Asennus oli 150€ + sähköjohto oli itse haettu puuilosta 2.6e/m 5*2.5m2 sitä meni n. 15m voimavirta rasia + pistoke oli jotain kymppejä.
Talon pääsulakkeet ovat vielä riittäny 3*25a täys sähkölämmitteinen talo Eurajoella. Seat mii oli ennen kiaa ja sen kanssa pärjättii talvikin ilman että sulakkeet napsuivat.

Meillä auto on katoksessa en ainakaan itse jaksaisi ajella talliin ja ulos koko ajan.
 
Joo 600-700e näyttää maksavan nuo Eurooppalaiset asemat. Kotilaturi.fi ja evasema.fi nopeasti katsottuna.
Joo onhan noita variantteja. Laatua saa ihan hyvään hintaan.
Teslakin myy omaa Wall chargeriä kaikille nykyään ja hinta ollut reippaasti alle 600€. Jos siis haluaa kiinteää. Sitten näitä 3-vaihe ja 1-vaihe latureita riittää ja niistä pitää tarkistaa että suojaukset näissäkin.
 
Eikös silti saadakseen ylipäätään ostaa Teslan laturin pitää omistaa Tesla, vaikka se toimii siis kaikille Type 2 autoille?
 
Eikös silti saadakseen ylipäätään ostaa Teslan laturin pitää omistaa Tesla, vaikka se toimii siis kaikille Type 2 autoille?
Ei tarvitse enää, asennusvaiheessa määritellään onko Tesla Only vai kaikki, toki voi lennosta Wifin kautta vaihtaa.
 
Onko siinä mitään iloa laittaa "Tesla only" missään tilanteessa? Itse softa ei sanonut mitään.
Jos on Teslan omistaja ja halutaa blokata muut.
En tosin muista oliko tulossa tai tullut jo, että sai ajastaa koska kukakin sai lataa ja vinejä pystyi syöttämään laitteeseen.
 
Onko jossain latausasemia, jossa nimenomaan kannattaisi käyttää Fortumin charge&drive lätkää/sovellusta? Valtaosa latureista omalla käyttösäteellä (ainakin 100kW+) vaikuttaa olevan halvempia tuolla Shell Rechargella.

47.1snt/min vs 50snt/min

Bjorn videoillaan viittaa usein, että fortum on uudelleen brandannyt rechargeksi, mutta en osaa sanoa onko tuo vain Norjassa tms, ja vaikuttaako esittämääni asetelmaan edes.
 
Ainakin Aapiskukko-nimisessä taukopaikassa Pälkäneellä on Recharge-tekstein varustettu laturi, joka toimii fortumin tagilla hintaan 23 snt/min. Kyse on tosin 50kW laturista. Ei edes suostunut toimimaan Shellin tagilla.
 
Shell on pääosin halvempi noissa HPC latureissa. Toki jotta on aina varma pitäisi appista katsoa mikä hinta on per toimittaja. Ehkä joskus tulee rajapinnat mistä saa yhteen paikkaan tiedot.
 
Nythän siinä sitten kävi niin, että alkoi tuo Kia E-Niro 64 kWh kiinnostelemaan perheen ykkösautoksi. Näillä näkymin viikonloppuna koeajolle. Vanha auto vaihdossa sitten...

Kiinnostelis laskea todellisia vuosikustannuksia sähköautoilulle ja muutenkin aiheeseen liittyen...

Paljon voi vuosiarviona tuolle autolle laskea keskimääräisen kulutuksen? 20 kWh/100 km?
Toteutuuko WLTP matka edes kesäajossa?
Kuinka pitkä noilla on toimintamatka talvisaikaan? Onko 70%*WLTP kaukana?

Omakotitaloon pitäisi vetää autokatokseen 3-vaihejohto kaapilta. Ei ole mahdottoman pitkä matka, voi vetää ns.pintavetona. Asennuksen hinta mahtaa olla luokkaa 500-1000€ latureineen? Talo on kaukolämpötalo 3x25A syötöllä. Eli varmaan piisaa sulakekoko varsinkin, jos ottaa kuormaan reagoivan laturin?

Onko autokatoksesta merkittävää haittaa kyseiselle autolle? Pitäisikö olla lämmin talli?

Edit. Onko minkälaiset huoltokustannukset vuosittain näissä uusissa sähköautoissa? Kuinka vikaherkkiä ovat?

Kiitos jos joku käytännön kokemuksen omaava sähköautoilija viittii vastailla. Eikä haittaa jos on kyseisestä/samantyyppisestä autosta kokemukset.
Itsellä on n. vuoden kyseinen auto ollut nimenomaan perheen ainoana autona ja olen ollut tyytyväinen. Pieniä ärsyttäviä juttuja on ajan myötä tullut esiin, mutta ostaisin edelleen, jos valintatilanne olisi.

Ei nyt ole ihan faktaa käsillä, mutta muistaakseni minulla keskikulutus koko ajalta on ollut vähän alle 20 kWh/100 km. Kesällä, matka-ajossa menee reilusti vähemmällä ja taas talvella, kylmänä lähtiessä ja pätkivää ajoa (koulu- ja päiväkotikuskaukset, kaupassa käynnit, työmatkat...) ajaessa kulutus karkaa jopa 30 kWh/100km luokkaan.

Normaalia sekalaista maantieajoa ajaessa, matkaa taittaa suht varmasti 400 km. Jos ajo on 80-painotteista ja keli hyvä, niin 450 km on ihan realismia ilman mitään vippaskonsteja. Vähän himmaillen tuolla voi päästä sen 500 km (Tesla Björnkin tän rajan taisi rikkoa range-testissään). Sade, kova tuuli ja pakkanen tuota matkaa verottaa, kuten myös moottoritie.

Meillä on lämmin talli, jonne olen auton joskus ajanut, jos on tiedossa ollut oikein kylmä pakkasyö, tai hirveä lumipyry. Mutta pääasiassa ihan pihalla ollut. Eikä ole ongelmia ollut, vaikka on tullut n. -30-asteesta lähdettyä ilman latauksia tai esilämmityksiä. Varmaan pikalataus olisi melko hidasta tuossa vaiheessa, mutta muuten auto toimi ihan hyvin.

Samanlaiset sähkösysteemit meilläkin on käytössä, eli 3x25A ja kaukolämpö. Normaalisti lataan auton yöllä, mutta olen myös tökännyt piuhan vaan kiinni ja ollaan saunottukin samaan aikaan. Ei ole sulakkeita palanut, vaikka en tosiaan millään lailla ole koittanut kuormaa jakaa. Ja jos tosiaan on kolmivaihelaturi käytössä, niin hyvinhän tuossa riittää pienempikin virta, että ehtii yöllä ladata seuraavan päivän ajot. Jos auton puolelta rajoittaa latausvirtaa, niin suomentaja on tehnyt kyllä hienoa työtä. Asetusvaihtoehdot ovat: "Enintään, Vähennetty ja Vähintään". Vähän joutui miettimään, että mitäs nuo nyt tarkoittaa...

Laturina itselläni on Wolttinen wallbox 11kw. Perus kiinantuotantoa, mutta suomalaisen firman kautta ostettuna, niin onpahan takuut ja vastuut jonkun toisen harteilla. Ja hyvin tuo on ladannut. Näyttää virrat vaihekohtaisesti sekä lataustehon, ladatun kwh-määrän ja jonkun mystiseksi jääneen lämpötilan.

Pienet negatiiviset jutut, mitä nyt tulee mieleen.:
-erilaiset pimputukset (tervetulo, turvavyö, kaistavahti, kännykkä unohtunut langattomaan laturiin, tutkat, katvealue jne..). näitä jos voisi jotenkin säätää pienemmälle/pois.
-ei asetusten talletusta. liekö joku direktiivi, mutta aina tulee tietyt asiat napsittua päälle/pois ennen lähtöä. jos ne saisi jätettyä defaulttina sellaiseksi, mistä tykkää.
-uusin versio infotainmentin ohjelmistosta. vanha oli hyvä, uusi mielestäni huonompi. voispa downgreidata
-ei kassikoukkuja kontissa. muovikassin lenksun saa kyllä "näppärästi" hattuhyllyn väkäseen kiinni, jos hattuhyllyä ei ole rullattu ulos
-latausluukku jäätyy sopivalla kelillä talvella
-ei voi lämmittää akkua ennen pikalatausta, jos ei tarkat ehdot toteudu (varaus alle x% ja lämpötila alle -y astetta. en muista tarkkaan, olisiko ollut 20% ja -5 astetta)
 
Ford nelivedon olen käynyt ajamassa ja sekin tuntui ihan hyvältä peliltä. Vaikka jäikin testissä näljänneksi.

Netistä kopioitua:
"Hyny kun sai paljon miinusta tavaratilasta ja ajovaloista. Myös maantieajossa Hyny jäi altavastaakaksi, mutta Vaggineissa oli DCC-alustat.

Se nyt vielä selvennyksenä todettakoon, että vaikka esim. ID.4:sessa oli DCC, niin se oli silti yli tonnin halvempi kuin Ioniq 5."


Varmaan tuolla paremmalla alustalla on merkitystä? Kokonaispisteet:

Enyaq 8,7
ID.4 8,5
Ioniq 8,1
Mach-E 7,8

TM mittauksissa ioniq 5 latasi selvästi nopeiten:
Screenshot_2021-10-27-14-57-23-31_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg
Tuossa vertailun pisteet.
 
Ihan pienenä offtopicina voisi heittää vinkin, että monen kirjaston palveluihin kuuluu myös aikakausilehtien lukeminen verkon kautta. Itse tajusin vasta vähän aikaa sitten, että omalla kirjastokortin numerolla + pin-koodilla pystyy lukemaan niin TM:n kuin Tuulilasinkin verkkolehtiä arkistoineen. Tiedä sitten, onko kaikilla kirjastoilla tällainen palvelu olemassa...
 
Ihan pienenä offtopicina voisi heittää vinkin, että monen kirjaston palveluihin kuuluu myös aikakausilehtien lukeminen verkon kautta. Itse tajusin vasta vähän aikaa sitten, että omalla kirjastokortin numerolla + pin-koodilla pystyy lukemaan niin TM:n kuin Tuulilasinkin verkkolehtiä arkistoineen. Tiedä sitten, onko kaikilla kirjastoilla tällainen palvelu olemassa...
Ja siellä paljon muitakin lehtiä. Suosittelen lämpimästi tutustumaan. Verorahat kerrankin hyötykäytössä.
 
Nyt on käyty e-niro koeajamassa. Hyvä kohtuu sporttinen ajotuntuma oli. Tykkäsin ajaa. Koko on kuitenkin ongelma meillä, kun kaksi lasta istuimineen aina matkassa. Joten kyllä se näillä näkymin jää vaihtamatta.

Seuraavaksi voisi käydä mielenkiinnosta koeajamassa Enyaqin. Siinä varmasti olisi tilaa riittävästi perheen ykkösautoksi.
Vanhan auton vaihtoarvo on vajaa 20k€. Joten väliraha Enyaqqiin olisi 35-40 k€. Kuukausierä voisi maksussa pysyä aika kohtuullisena.

Toinen vaihtoehto mitä mietitty, että kävisi ajamassa e-upin ja leaffin. Vaihtaisi vanhan kakkosauton pois ja pyrkisi kaikki mahdolliset nurkkapyöritykset ajamaan sillä. Tällöin välirahakin olisi noin 20-23 k€ tuntumassa, joten sähköauton säästö voisi jotakuinkin olla perusteltavissa...

Ja tosiaan Oulussa pyöritään. Moottoritie ajoa työmatkasta noin puolet.
 
Toinen vaihtoehto mitä mietitty, että kävisi ajamassa e-upin ja leaffin. Vaihtaisi vanhan kakkosauton pois ja pyrkisi kaikki mahdolliset nurkkapyöritykset ajamaan sillä. Tällöin välirahakin olisi noin 20-23 k€ tuntumassa, joten sähköauton säästö voisi jotakuinkin olla perusteltavissa...

Ja tosiaan Oulussa pyöritään. Moottoritie ajoa työmatkasta noin puolet.
Uudesta Leafista löytyy ainakin ratin etäisyyden säätö ja ilp (n-connecta). E-upissa ei niitä ole. E-up pitäisi olla silti ihan hyvä, mutta koko ja tavaratila on pieniä. Leaf olisi Nissan qashqai kokoinen, tai ihan vähän isompi.

Molemmat on tarjouksessa. E-up 20900€ ja Leaf N-Connecta 25000€. Ja varmaan Skodasta ja vw id.4:stä saisi myös hintaa vähäsen pois.

En osaa sanoa mikä olisi e-niron ja leafin kokoero? Ehkä jotain samaa luokkaa melkein?
 
Nythän siinä sitten kävi niin, että alkoi tuo Kia E-Niro 64 kWh kiinnostelemaan ... Kiitos jos joku käytännön kokemuksen omaava sähköautoilija viittii vastailla. Eikä haittaa jos on kyseisestä/samantyyppisestä autosta kokemukset.

@Herou8 rekkaa Autostadiumille, ja käy lukemassa tämä Autotalli -osiosta:
 
Nyt on käyty e-niro koeajamassa. Hyvä kohtuu sporttinen ajotuntuma oli. Tykkäsin ajaa. Koko on kuitenkin ongelma meillä, kun kaksi lasta istuimineen aina matkassa. Joten kyllä se näillä näkymin jää vaihtamatta.

Seuraavaksi voisi käydä mielenkiinnosta koeajamassa Enyaqin. Siinä varmasti olisi tilaa riittävästi perheen ykkösautoksi.
Vanhan auton vaihtoarvo on vajaa 20k€. Joten väliraha Enyaqqiin olisi 35-40 k€. Kuukausierä voisi maksussa pysyä aika kohtuullisena.

Toinen vaihtoehto mitä mietitty, että kävisi ajamassa e-upin ja leaffin. Vaihtaisi vanhan kakkosauton pois ja pyrkisi kaikki mahdolliset nurkkapyöritykset ajamaan sillä. Tällöin välirahakin olisi noin 20-23 k€ tuntumassa, joten sähköauton säästö voisi jotakuinkin olla perusteltavissa...

Ja tosiaan Oulussa pyöritään. Moottoritie ajoa työmatkasta noin puolet.


Meillä on 2 ja 4v muksut turvaistuimissa ja mahtuvat hyvin nirossa olemaan nuorempi on selkämenosuuntaan ja vanhempi istuu normaalisti. Hyvin on mahduttu kun meillä oli tosiaan Seat Mii ykkösautona reilu vuoden neljälle hengelle. Siinä oli taiteilua. Rattaatkin mahtuu miihin mutta mitään muuta ei. Nirossa on vallan mainiot tilat siihe verrattuna.
 
Nyt on käyty e-niro koeajamassa. Hyvä kohtuu sporttinen ajotuntuma oli. Tykkäsin ajaa. Koko on kuitenkin ongelma meillä, kun kaksi lasta istuimineen aina matkassa. Joten kyllä se näillä näkymin jää vaihtamatta.

Seuraavaksi voisi käydä mielenkiinnosta koeajamassa Enyaqin. Siinä varmasti olisi tilaa riittävästi perheen ykkösautoksi.
Vanhan auton vaihtoarvo on vajaa 20k€. Joten väliraha Enyaqqiin olisi 35-40 k€. Kuukausierä voisi maksussa pysyä aika kohtuullisena.

Toinen vaihtoehto mitä mietitty, että kävisi ajamassa e-upin ja leaffin. Vaihtaisi vanhan kakkosauton pois ja pyrkisi kaikki mahdolliset nurkkapyöritykset ajamaan sillä. Tällöin välirahakin olisi noin 20-23 k€ tuntumassa, joten sähköauton säästö voisi jotakuinkin olla perusteltavissa...

Ja tosiaan Oulussa pyöritään. Moottoritie ajoa työmatkasta noin puolet.
Enyaq 60kWh:hon saa ruksia 50k€:llä jo aika paljon varusteita. 80kWh mallin saa sitten ruksittua yli 55 tonninkin.

Koita kilpailuttaa skoda-myyjiä itsellesi kiinnostavilla lisävarusteilla ja katso paljonko jää maksettavaa…
 
-erilaiset pimputukset (tervetulo, turvavyö, kaistavahti, kännykkä unohtunut langattomaan laturiin, tutkat, katvealue jne..). näitä jos voisi jotenkin säätää pienemmälle/pois.

Siltä varalta, että tämä on jäänyt huomaamatta; Navigointiasetuksen alta saa säädettyä kameroiden varoitusääntä ja sitä, missä vaiheessa varoitus alkaa.
Peruutustutkankin ääniasetus oli jossakin muualla kuin ääniasetuksissa (mikä olisi ollut looginen paikka). Olisiko ollut niin, että sitä saa muutettua vain peruutuskameran ollessa päällä kun näytöllä on ikonit äänelle ja kirkkaudelle?

Ääniasetuksista saa asetettua äänenvoimakkuudet eri ääniotsakkeille (navigointi, puhelin jne) joskin surkeasti on nuo otsikot suomennettu. Navigointiotsake vaikuttaa aika moneen kohtaan.

Pari lisävinkkiä, jos ei ole jo huomioituna asetus - äänet:
”äänenvoimakkuuden rajoitus käynnistettäessä” -> ruksi ruutuun ellei ole jo, ja suosittelen tehostettua ajonopeuden mukaan säätyvää äänenvoimakkuutta.
 
Kiitos kaikille aktiivisesta keskustelusta!

Illan mietittyä, maanantaina suunta kohti Pörhöä ja Wetteriä. Enyaq ja Leaf testiin. Näillä näkymin Leaf on se valinta, sitä en tiedä onko kuitenkaan tälle syksyä. Vaihtaa sen kakkosautoksi. Tällöin pysyisi lainan määräkin kohtuullisena. Noin 10 k€ pienempänä kuin Enyaqin ostaessa...

Ilmeisesti kuitenkin tuo Leaf n-connect tarjous 25000€ tarjouserä on mennyt hetkessä, joten jos sitä ei ole saatavilla jää kyllä laittamatta.

Autotallista kävin lukemassa myös Enyaq ketjun, on se vaan tyylikkään näköinen auto. Hinta vaan itselleni hieman liikaa vielä.. Hankala polttoaineen säästöilläkään perustella :D
 
Kiitos kaikille aktiivisesta keskustelusta!

Illan mietittyä, maanantaina suunta kohti Pörhöä ja Wetteriä. Enyaq ja Leaf testiin. Näillä näkymin Leaf on se valinta, sitä en tiedä onko kuitenkaan tälle syksyä. Vaihtaa sen kakkosautoksi. Tällöin pysyisi lainan määräkin kohtuullisena. Noin 10 k€ pienempänä kuin Enyaqin ostaessa...

Ilmeisesti kuitenkin tuo Leaf n-connect tarjous 25000€ tarjouserä on mennyt hetkessä, joten jos sitä ei ole saatavilla jää kyllä laittamatta.

Autotallista kävin lukemassa myös Enyaq ketjun, on se vaan tyylikkään näköinen auto. Hinta vaan itselleni hieman liikaa vielä.. Hankala polttoaineen säästöilläkään perustella :D

Itsekkin nuita Leaf tarjouksia välillä kuolanneena muistuttelen että Nissan Leafissa on sitten se Chademo-latausliitäntä pikalataukseen joka tuntuu olevan kuolemassa pois kun CCS valtaa alaa.
Tämä on yksi muuttuja joka kannattaa huomioida.
Automyyjä ei tätä varmasti mainitse koska haluaa vaan sulta rahat pois keinolla millä hyvänsä ja kehuu vaan kaikki vaihtoehdot maasta taivaisiin.
 
Itsekkin nuita Leaf tarjouksia välillä kuolanneena muistuttelen että Nissan Leafissa on sitten se Chademo-latausliitäntä pikalataukseen joka tuntuu olevan kuolemassa pois kun CCS valtaa alaa.
Tämä on yksi muuttuja joka kannattaa huomioida.
Automyyjä ei tätä varmasti mainitse koska haluaa vaan sulta rahat pois keinolla millä hyvänsä ja kehuu vaan kaikki vaihtoehdot maasta taivaisiin.
Jää tosiaan automyyjältä kertomatta.

Chademo olisi kumminkin ainakin Facebookin mukaan hyvin yleinen ja varmatoiminen liitin. Eli CCS (x määrää) + chademo latureita asennetaan jatkuvasti yhä edelleen. Ei olisi siis syytä huoleen. Silti jotain latureita on olemassa, jossa ei Chademoa ole. Eli osittain ihan aiheellinen huoli on.

Itse en oikein ole perillä noista laturi jutuista. Vaikka kolme erilaista sähkistä onkin ollut. Kotilataus kun on enimmäkseen riittänyt.
 
Autotallista kävin lukemassa myös Enyaq ketjun, on se vaan tyylikkään näköinen auto.
Öh... what?! Jännää, itselleni taas yksi niitä turn-off syitä miksi lopulta en edes harkinnut Skodaa, oli ulkonäkö. Keulan puolelta. Huh. No, makuasioitahan nämä.

Edit: yritin löytää tähän tosielämän kuvaa mitä tarkoitan tuolla rumalla keulalla, mutta ei nyt laiteta kun tekijänoikeudet jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti kuitenkin tuo Leaf n-connect tarjous 25000€ tarjouserä on mennyt hetkessä, joten jos sitä ei ole saatavilla jää kyllä laittamatta.
Työkaveri oli eilen käynyt koeajamassa Leafin, kun on yhtenä vaihtoehtona kakkosautoksi. Myyjä kertoi, että tarjouserä on tosiaan myyty loppuun, mutta hänen mukaansa uusi tarjouserä olisi tulossa ennen vuoden loppua, koska Nissanin pitää saada puskettua myytyjen autojen päästöjä alas.
 
Öh... what?! Jännää, itselleni taas yksi niitä turn-off syitä miksi lopulta en edes harkinnut Skodaa, oli ulkonäkö. Keulan puolelta. Huh. No, makuasioitahan nämä.

Makuasioita täysin, itselle Mode3/Y on keulasta ja sivusta pirun rumia, takaa ihan ok. Model S on taas tyylikäs joka puolelta, Model X karmea joka suunnasta. Enyaq on hyvännäköinen, ID4 ok, Kia EV6 ok, Ioniq 5 epäsopusuhtainen/en tykkää.
 
Itsekkin nuita Leaf tarjouksia välillä kuolanneena muistuttelen että Nissan Leafissa on sitten se Chademo-latausliitäntä pikalataukseen joka tuntuu olevan kuolemassa pois kun CCS valtaa alaa.
Itse en oikein ole perillä noista laturi jutuista. Vaikka kolme erilaista sähkistä onkin ollut. Kotilataus kun on enimmäkseen riittänyt.

Kotilatausta se minullakin olisi varmasti yli 90%. Keski-Suomeen esimerkiksi en usko että sillä viittisi kuitenkaan ajella, vaan tulisi aina lähdettyä polttomoottori vehkeellä..

Ja kyllä minusta tuo Enyaq on ihan fiksun näköinen auto, makuasioitahan nämä ovat. Jos verrataan esim Niroon ni profiililtaan jo reilusti arvokkaamman oloinen ainakin kuvien perusteella. Eihän se silti Audi tai Mersu ole...
 
Kyllä Chademot on vielä niin kauan kuin Leaffit täällä teitä kuluttaa, ei ne ylihuomenna poistu.
 
Kyllä Chademot on vielä niin kauan kuin Leaffit täällä teitä kuluttaa, ei ne ylihuomenna poistu.
Ongelmana vain että saatetaan siirtää sivuun ja ns kakkos prioriteetiksi. Vähemmän paikkoja missä ladata, vähemmän pistokkeita missä ladata=teknisesti ei ongelmaa mutta arlena voi vituttaa.
 
Jos Suomen markkinoilla on yksi (?) automalli joka käyttää Chademotia niin on olemassa suuri riski että Chademot laturit poistuvat ennemmin kuin myöhemmin koska niiden tilalle saa CCS:n. Viimeistään siinä kohtaa kun tulee laturille isompi huolto tms. niin se vaihtuu herkästi.
 
Jos Suomen markkinoilla on yksi (?) automalli joka käyttää Chademotia niin on olemassa suuri riski että Chademot laturit poistuvat ennemmin kuin myöhemmin koska niiden tilalle saa CCS:n. Viimeistään siinä kohtaa kun tulee laturille isompi huolto tms. niin se vaihtuu herkästi.
Lexus käyttää tuota (vanhaa) Chademoa myös.


Tosiaan Leaf N-Connecta tarjous pitäisi olla joulukuun loppuun asti voimassa. Juuri päästöjen takia. Toivotaan että autoerä ehtii tulla vielä tänä vuonna.
 
hyvin yleinen ja varmatoiminen liitin

Tuotanoin tuo ei kyllä ihan pidä paikkaansa, jos CCS liittimeen verrataan. Chademo pisteitä on paljon vähemmän, toki autojakin on vähemmän. Chademo kaapeleita on vaihdettu myös huomattavasti enemmän, koska siellä on paljon niitä pieniä pinnejä jotka hajoavat/irtoavat. Jos ajelee omissa nurkissa niin ei hätää, mutta jos täytyy jatkuvasti matkaa tehdä yli akun kantaman niin miettisin uudelleen.
 
Tuotanoin tuo ei kyllä ihan pidä paikkaansa, jos CCS liittimeen verrataan. Chademo pisteitä on paljon vähemmän, toki autojakin on vähemmän. Chademo kaapeleita on vaihdettu myös huomattavasti enemmän, koska siellä on paljon niitä pieniä pinnejä jotka hajoavat/irtoavat. Jos ajelee omissa nurkissa niin ei hätää, mutta jos täytyy jatkuvasti matkaa tehdä yli akun kantaman niin miettisin uudelleen.
Totta. Voihan niitä rikkinäisiä Chademo kaapeleita olla latureissa ja joudutaan uusimaan.

Eli liitin on heikompi. Kirjoitin siis väärin. Luin kumminkin sellaista, että Chademo yhdistää autoon aika varmasti. Kun taas jollain (melko harvalla) on ollut sitä ongelmaa, että CCS ei yhdistä jostain syystä, vaikka kaikki on kunnossa. Mutta ehkä tuo on tosiaan vain Chademon puolustelua :)

Joo. Leafin maks maantiekantama taisi olla 285km. Seat Mii 260km (ilp puuttuu), eli samassa luokassa akun koko. Käytännössä tietysti vähemmän. Myyjä mainosti Acenta mallia, jossa ei ILP:iä ole, että 200km pääsee. Ilman ILPiä ei varmaan kannata ostaa. Tuo n-connecta 25k€ on siinä omassa hintaluokassaan silti ihan ok. Toki se CCS olisi pikku plussa, mutta jostain syystä Nissan ei ole sellaista vaihtanut.
 
Näin Ioniq5 kerran nähneenä (eli nähnyt lähinnä videoita aiheesta) ihmettelen lähinnä vain takalasipyyhkimen puutetta. Vai onko tuossa joku superlämmitin, jolla saa kurankin tippumaan takaikkunasta tai vähintään poistettua sateen.

EIhän takalasinpyyhintä ole missään sedanissakaan..? Tuo takalasin kuraantuminenhan on ongelma lähinnä pystyperäisissä autoissa joissa ei ole kiinnitetty huomiota ilmanvastukseen. Nykyään tuollaisia autoja on harvassa (saatika sähköauto), jolloin pyyhkijä on lähinnä sataneen veden pyyhkimiseen.. käytännössä melko tarpeeton vaikak suht kätevä onkin.

Luin tuossa aiemmin ruokapöydässä TM:n sähköautovertailua ja ehkä siitä jäi vähän liian suoraviivainen ajatus. TM:n testissä mitattiin, että kuin kauan pitää ladata autoa, että sillä pääsee jonkin matkaa. Tulokset olivat luokkaa: auto 1: 18 minuuttia 350 km, auto 2: 35 minuuttia 400 km jne.

Siinä mielessä tuo minuuttiveloitus on verrannollinen kWh-veloitukseen, että ei siitä kWh-veloituksestakaan loppujen lopuksi tiedä, että kuinka pitkälle sillä pääsee kun autojen kulutuksen vaihtelee hyvin monien asioiden johdosta.

Eli:

Minuuttiveloitus:
- Tietää paljonko maksaa jos omistaa kellon ja osaa kestolaskun, mahdollisesti myös aplikaatiosta näkee summan
- Tietää mitä saa. Akun täyteen sähköä
- Ei tiedä kuinka pitkälle pääsee

kWh-veloitus:
- Tietää paljonko maksaa seuraamalla täyttö mittaria
- Tietää mitä saa. Akun täyteen sähköä
- Ei tiedä kuinka pitkälle pääsee

Suurin syy minuuttivelotteisiin pikalatureihin on siinä että suurien tasavirtojen mittaaminen luotettavasti on teknisesti vaikeaa, ja jos kWh on myyntiperuste, se pitää mitata luotettavasti. Sen sijaan jos myydään aikaperusteista pyräköintipaikkaa jossa saa käyttää pikalaturia, ei tuossa ole mitään hankalaa. Se että pikalaturista ei virtaa tule täydellä höngällä on kyllä pääsääntöisesti auton syy, laturihan antaa sen mitä auto pyytää.

Onko kellään TM tilausta? Mikä auto voitti vertailun? Tekniikan Maailma
Skoda
 
Edellä oli puhetta Nissan Leafista ja erilaisesta latausliittimestä. Toinenkin sähköpuoleen liityvä ongelma oli ainakin vielä pari vuotta sitten esillä.

Leafeissa ei akussa nimittäin ole lämmönhallintaa, eli akut voivat ylikuumentua. Tällehän annettiin aikanaan termi #rapidgate. Useampi peräkkäinen pikalataus kuumensi akkuja niin, että latausnopeus tippui alhaiseksi ja lopulta jopa auton tehoja rajoitettiin. Se nyt lähinnä koski 40 kWh akulla varustettuja malleja ja ilmeisesti jotain softaviilailuja tuli tuon latausnopeuden hidastumisen korjaamiseksi.

Tuo isompiakkuinen vaatii ainakin harvemmin latausta, joten oletettavasti samat ongelmat eivät sitä vaivaa.
 
Itse pidin ID4:n ajo-ominaisuuksista hieman enemmän kuin Enyaqin, joka varsinkin taajama-ajossa tuntui huojuvan mutkissa hieman samantapaisesti kuin jokin vanhempi pakettiauto. Kyseessä on toki isokokoinen auto, mutta silti se jotenkin hämmästytti. Tästä huolimatta olisin saattanut tehdä siitä kaupat, mutta siinä vaiheessa näytti siltä, että olisin saanut auton vasta loppuvuodesta. Ymmärtääkseni toimitusajat ovat tämän jälkeen pidentyneet entisestään niin Enyaqin kuin monien muidenkin automallien kohdalla.
 
Ymmärtääkseni toimitusajat ovat tämän jälkeen pidentyneet entisestään niin Enyaqin kuin monien muidenkin automallien kohdalla.
Ainakin viime kuussa oli toimittamatta kesäksi luvattuja Enyaqeja. Epäilys että menee ensi vuoteen. Tästä syystä itsekin valitsin maahantuojalla olevan ID.3:sen vaikka Enyaq 80 SportLine olisi ollut se mieluisampi malli. Saa nyt kelvata muutaman vuoden kun oli kiire saada auto.
 
Q4'n valitsin Enyaq'in yli, jotenkin kivempi ajettava ja tuntui ulkoa pienemmältä vaikka sisällä tilaa oli samaan tapaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 796
Viestejä
4 496 875
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom