Nythän siinä sitten kävi niin, että alkoi tuo Kia E-Niro 64 kWh kiinnostelemaan perheen ykkösautoksi. Näillä näkymin viikonloppuna koeajolle. Vanha auto vaihdossa sitten...
Kiinnostelis laskea todellisia vuosikustannuksia sähköautoilulle ja muutenkin aiheeseen liittyen...
Paljon voi vuosiarviona tuolle autolle laskea keskimääräisen kulutuksen? 20 kWh/100 km?
Toteutuuko WLTP matka edes kesäajossa?
Kuinka pitkä noilla on toimintamatka talvisaikaan? Onko 70%*WLTP kaukana?
Omakotitaloon pitäisi vetää autokatokseen 3-vaihejohto kaapilta. Ei ole mahdottoman pitkä matka, voi vetää ns.pintavetona. Asennuksen hinta mahtaa olla luokkaa 500-1000€ latureineen? Talo on kaukolämpötalo 3x25A syötöllä. Eli varmaan piisaa sulakekoko varsinkin, jos ottaa kuormaan reagoivan laturin?
Onko autokatoksesta merkittävää haittaa kyseiselle autolle? Pitäisikö olla lämmin talli?
Edit. Onko minkälaiset huoltokustannukset vuosittain näissä uusissa sähköautoissa? Kuinka vikaherkkiä ovat?
Kiitos jos joku käytännön kokemuksen omaava sähköautoilija viittii vastailla. Eikä haittaa jos on kyseisestä/samantyyppisestä autosta kokemukset.
Itsellä on n. vuoden kyseinen auto ollut nimenomaan perheen ainoana autona ja olen ollut tyytyväinen. Pieniä ärsyttäviä juttuja on ajan myötä tullut esiin, mutta ostaisin edelleen, jos valintatilanne olisi.
Ei nyt ole ihan faktaa käsillä, mutta muistaakseni minulla keskikulutus koko ajalta on ollut vähän alle 20 kWh/100 km. Kesällä, matka-ajossa menee reilusti vähemmällä ja taas talvella, kylmänä lähtiessä ja pätkivää ajoa (koulu- ja päiväkotikuskaukset, kaupassa käynnit, työmatkat...) ajaessa kulutus karkaa jopa 30 kWh/100km luokkaan.
Normaalia sekalaista maantieajoa ajaessa, matkaa taittaa suht varmasti 400 km. Jos ajo on 80-painotteista ja keli hyvä, niin 450 km on ihan realismia ilman mitään vippaskonsteja. Vähän himmaillen tuolla voi päästä sen 500 km (Tesla Björnkin tän rajan taisi rikkoa range-testissään). Sade, kova tuuli ja pakkanen tuota matkaa verottaa, kuten myös moottoritie.
Meillä on lämmin talli, jonne olen auton joskus ajanut, jos on tiedossa ollut oikein kylmä pakkasyö, tai hirveä lumipyry. Mutta pääasiassa ihan pihalla ollut. Eikä ole ongelmia ollut, vaikka on tullut n. -30-asteesta lähdettyä ilman latauksia tai esilämmityksiä. Varmaan pikalataus olisi melko hidasta tuossa vaiheessa, mutta muuten auto toimi ihan hyvin.
Samanlaiset sähkösysteemit meilläkin on käytössä, eli 3x25A ja kaukolämpö. Normaalisti lataan auton yöllä, mutta olen myös tökännyt piuhan vaan kiinni ja ollaan saunottukin samaan aikaan. Ei ole sulakkeita palanut, vaikka en tosiaan millään lailla ole koittanut kuormaa jakaa. Ja jos tosiaan on kolmivaihelaturi käytössä, niin hyvinhän tuossa riittää pienempikin virta, että ehtii yöllä ladata seuraavan päivän ajot. Jos auton puolelta rajoittaa latausvirtaa, niin suomentaja on tehnyt kyllä hienoa työtä. Asetusvaihtoehdot ovat: "Enintään, Vähennetty ja Vähintään". Vähän joutui miettimään, että mitäs nuo nyt tarkoittaa...
Laturina itselläni on Wolttinen wallbox 11kw. Perus kiinantuotantoa, mutta suomalaisen firman kautta ostettuna, niin onpahan takuut ja vastuut jonkun toisen harteilla. Ja hyvin tuo on ladannut. Näyttää virrat vaihekohtaisesti sekä lataustehon, ladatun kwh-määrän ja jonkun mystiseksi jääneen lämpötilan.
Pienet negatiiviset jutut, mitä nyt tulee mieleen.:
-erilaiset pimputukset (tervetulo, turvavyö, kaistavahti, kännykkä unohtunut langattomaan laturiin, tutkat, katvealue jne..). näitä jos voisi jotenkin säätää pienemmälle/pois.
-ei asetusten talletusta. liekö joku direktiivi, mutta aina tulee tietyt asiat napsittua päälle/pois ennen lähtöä. jos ne saisi jätettyä defaulttina sellaiseksi, mistä tykkää.
-uusin versio infotainmentin ohjelmistosta. vanha oli hyvä, uusi mielestäni huonompi. voispa downgreidata
-ei kassikoukkuja kontissa. muovikassin lenksun saa kyllä "näppärästi" hattuhyllyn väkäseen kiinni, jos hattuhyllyä ei ole rullattu ulos
-latausluukku jäätyy sopivalla kelillä talvella
-ei voi lämmittää akkua ennen pikalatausta, jos ei tarkat ehdot toteudu (varaus alle x% ja lämpötila alle -y astetta. en muista tarkkaan, olisiko ollut 20% ja -5 astetta)