Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuossa oli vertailu:

Tässä nuo erot mitoissa, ID4 on joka suuntaan noin 4 cm isompi. Hartialeveyksiä en tähän laittanut, kun ero on käytännössä se sama 4 cm joka korin ulkomitassakin. Matkustamon pituudesta ei löydy vertailukelpoista tietoa, mutta jotain voi tietysti päätellä siitä että akseliväli on autoissa sama.

(mitat mm)ID.4ID.3erotus
raideväli takana1567152542
raideväli edessä1587154839
suurin leveys1852180943
akseliväli27662770-4
pituus45844261323
kuljettajan selkäkorkeus1066102442
matkustajan selkäkorkeus97995623
tavaratilan aukon leveys1077955122
tavaratilan tilavuus (l)543385158
Id.3 vs id.4 leveydessä eroa 4.3cm. Eli lähes samaa kokoa, vaikka näyttävätkin aika eriltä kooltaan. Id.4 on toki tosi suurella tavaratilalla, kun id.3 tavaralita ei ole mikään hirmuinen.

Id.4 on toki vähän kalliimpi, mutta hyvin näyttää myyvän.
 
Tää koronan aiheuttama tuotantohäiriö kestää vielä vuoden, ehkä enemmänkin, mutta farkkumalli sieltä on kyllä tulossa. MG on tulossa tännekin ja siellä on farmari myyntikärkenä.
 
Varmaan monen perheen toivelistalla olisi tilava id.3-kokoluokan farmari järkelemöisen coupemöhkön tilalla. Noita kun on supermarketin parkkipaikalla pari vierekkäin, niin ei kauheasti jää ylimääräistä tilaa..
Eiköhän sellainen tule vielä.

ID.5 osalla kerrottiin että 3.0 softa tulee otana koko ID-sarjaan. Lisäksi myös 125kw max lataus nousee 135kw 77kwh akkupaketeilla.
 
Id.3 vs id.4 leveydessä eroa 4.3cm. Eli lähes samaa kokoa, vaikka näyttävätkin aika eriltä kooltaan. Id.4 on toki tosi suurella tavaratilalla, kun id.3 tavaralita ei ole mikään hirmuinen.

Id.4 on toki vähän kalliimpi, mutta hyvin näyttää myyvän.
ID.4:n saa kattotelineen ja vetokoukun, mikä tekee siitä hintansa väärtin monille ID.3:een verrattuna.
 
5 osalla kerrottiin että 3.0 softa tulee otana koko ID-sarjaan. Lisäksi myös 125kw max lataus nousee 135kw 77kwh akkupaketeilla.
Liekö tuo latausupdate myös Enyaqiin? Paljonkohan latauskurvia parannettu samalla?

Jos 90kw keskiteho 10-80% matkalla muuttuisi 110kW, saisi 5min nopeamman lataussession. Tuskin noin paljoa paranee kuitenkaan.
 
Itse suunnittelen ensiauton ostoa, mietin että ostanko 2020 eUpin (Tai jonkun toisen tripleteistä) Vai Ioniq electric 2019

Kumman te valitsisitte, ja miksi?
 
Itse suunnittelen ensiauton ostoa, mietin että ostanko 2020 eUpin (Tai jonkun toisen tripleteistä) Vai Ioniq electric 2019

Kumman te valitsisitte, ja miksi?
Tripletti on ainakin ihan puhtaasti kaupunki-/taajama-auto. Kyllä sillä lyhyitä tai keskipitkiä reissuja vielä kesällä tekee, mutta kaikki vähänkin pidemmät reissut (>250km) vaatii kyllä sitten jonkinlaista harrastuneisuutta, että jaksaa sitä hidasta pikalatausta. Eli jos omat ajot koostuu yli 95%:sti 80km säteen sisällä niin tripletti on todella oiva valinta, mutta en itse sitä miettisi ollenkaan jos usein pitää autolla päästä liikkumaan pitkiä siirtymiä.
 
Joo, itse samaa mieltä.

Sain aika hyvän tarjouksen ioniqistä, taidan mennä sillä.
 
Joo, itse samaa mieltä.

Sain aika hyvän tarjouksen ioniqistä, taidan mennä sillä.
Ioniqissä taitaa olla adaptiivinen vakionopeudensäädin. Ilmeisesti myös pieni ilmanvastus ja pieni kulutus.

Uuden e-up:in hinta on ilmeisesti nyt 20900€. Mutta aika halvalla noita ioniq autoja saa myös, jos valitsee vähän vanhemman. Ioniq on kumminkin kooltaan isompi ja pidempi takuu.
 
Vielä Enyaqin latausnopeuteen sen verran, että ainakin oma ID.3 on kyllä aika arka kylmälle latausnopeuden suhteen. Jos ajelee tasasta alle 80 vauhtia ja kurvaa laturille, niin useimmiten sieltä ei paljon yli 50kw tehoja tule tähän aikaan vuodesta. Toisaalta jos motaria paahtaa räntäsateessa helsingistä kohti tamperetta, niin kyllä hämeenlinnan ionityllä tulee 100kw, koska kulutus on lämmittänyt akun. Laturille navigoidessa akun lämmitystä on lupailtu, mutta näillä softan päivitysvauhdeilla menee puolivuosikymmentä ennenkuin se on todellisuutta. Esim tänävuonna saatiin ulos 2 päivitystä, pajalla eka ja nyt se ensimmäinen OTA. Ensivuonna maaliskuussa on tulossa 3.0 versio, eli puolivuotta siihen ja siinä koko päivityksen ydin on se, että latausnopeus näkyy kilowatteina, akun varausprosentti ruudussa ja lämpötila siirtyy ratin näyttöön. Ja tätä pitää 6kk venata. Ei ole softakehitys VW vahvuus ei. Jaa tuli siinä käyttäjäprofiilit ja store josta voi ostaa spotifyn.
 
Liekö tuo latausupdate myös Enyaqiin? Paljonkohan latauskurvia parannettu samalla?

Jos 90kw keskiteho 10-80% matkalla muuttuisi 110kW, saisi 5min nopeamman lataussession. Tuskin noin paljoa paranee kuitenkaan.
Ei ole mainittu. Todennäköisesti koska alusta sama.
Vielä Enyaqin latausnopeuteen sen verran, että ainakin oma ID.3 on kyllä aika arka kylmälle latausnopeuden suhteen. Jos ajelee tasasta alle 80 vauhtia ja kurvaa laturille, niin useimmiten sieltä ei paljon yli 50kw tehoja tule tähän aikaan vuodesta. Toisaalta jos motaria paahtaa räntäsateessa helsingistä kohti tamperetta, niin kyllä hämeenlinnan ionityllä tulee 100kw, koska kulutus on lämmittänyt akun. Laturille navigoidessa akun lämmitystä on lupailtu, mutta näillä softan päivitysvauhdeilla menee puolivuosikymmentä ennenkuin se on todellisuutta. Esim tänävuonna saatiin ulos 2 päivitystä, pajalla eka ja nyt se ensimmäinen OTA. Ensivuonna maaliskuussa on tulossa 3.0 versio, eli puolivuotta siihen ja siinä koko päivityksen ydin on se, että latausnopeus näkyy kilowatteina, akun varausprosentti ruudussa ja lämpötila siirtyy ratin näyttöön. Ja tätä pitää 6kk venata. Ei ole softakehitys VW vahvuus ei. Jaa tuli siinä käyttäjäprofiilit ja store josta voi ostaa spotifyn.
Riippuu vähän mistä katsoo. VW varmaan testaa softaa hiukan enemmän vs Tesla.
 
Ei hajoa ei, mutta maksaa silti helevetisti. Ja tää viesti ei ole tarkoitettu sulle kuittailuksi, lähinnä kirjoitan tämän muistuttaakseni itselleni, miten mukavaa on, kun ei enää tarvi korjata ja huoltaa polttomoottoria.

Edellisen fossiilikrematorion ajoin 70 -> 250 tkm ja sen 8 vuoden aikana (auto loppuvaiheessa 13v):
- 1x kansiremontti (samalla kytkimet tulpat sun muut), 3000 €
- 2x jakohihnan uusinta, yht. 2000 €
- 12x öljynvaihdot ja suodattimet, yht. 1800 €
- vaihteiston ropaamiset, yht. 2500 €
- öljyt kerran motarilla pihalle jonkun paineanturin kautta, korjaus 400 €

Noista siis yhteenlaskemalla jo tulee 9 700 € + satunnaiset muut muinaisteknologiaan liittyvät kulut, joita en edes jaksa/halua muistaa (yllämainitut löysin tositteista).

Niin että kaipa tuolla samalla 10 k€:llä jo aika paljon akkua saa, sitten kun se ehkä 12-15 v päästä pitää vaihtaa.

Hiukan siis yleinen hysteria akun uusimisen kanssa (pääosin niiden suusta jotka eivät ikinä ole sähköautossa istuneet) menee yli hilseen, kun sama porukka maksaa kiltisti yllämainitun kaltaiset kulut, eikä pysy ollenkaan kärryillä, että paljonkos näitä kertyykään vuosien saatossa. Saattaisi tulos monen yllättää, jos kunnon kirjanpito löytyisi.

Nämä vertailut ei vaan ihan yksiselitteisesti anna kuvaa kunkin energiamuodon kustannuksista, jotkut autot imee tonneja vuoteen huoltoihin ja joitain ei tartte huoltaa melkein ollenkaan/huollot on hyvin halpoja.

Esim noi sun öljynvaihdot on jo järkyttävän kalliit verrattuna moniin autoihin

Itse olen ajanut Puntolla ~118 000km -> 190 000km tässä 5 vuoden aikana ja öljyt olen vaihdattanut liikkeessä 3 kertaa, noin 60€ kerta -> ~200€ yhteensä. Toki sulla on kilsojakin enemmän, mutta karkeasti sinun autoon yksi vaihto on ollut noin 3x kalliimpi operaatio. 2000€ hinnalla omaan vaihtaisi jakohihnan 4-6x liikkeessä jne.

Lähes aina kun joku kertoo että auton huoltoon on mennyt naurettavia summia (tonneja) ja/tai auto on jättänyt tielle, on ollut kyseessä jotkut "premium" autot. Esim yksi työkaveri oli käyttänyt muistaakseni ~20 000€ bemarin huoltoihin/korjauksiin noin 5v aikana. Toinen kaveri osti jonkun vanhan volvon 5v sitten ja on käyttänyt kai reilusti alle 1000e yhteensä huoltoihin tuossa ajassa.

Sitten ihmisiä, joilla menee viidessä vuodessa yhteensä 500e auton huoltoihin, eikä auto jätä kertaakaan tielle (itsellä ei ole ikinä jättänyt auto tielle, vaikka kaikki on olleet vanhoja ja vähän miten sattuu huollettuja kotteroita).

Niin jos verrataan kalliin ylläpidon omaavaa bensa-autoa(huollot yli 500-1000€/vuoteen) tai "tavallisen" bensa-auton ylläpitoa (0-200e/vuoteen) niin kyllähän siinä jo syntyy jyrkkä kontrastiero verrattuna sähköautoon. Siinä missä se 20 000€ viidessä vuodessa huoltoihin laittanut kokee, että nyt tippui kulut 18 000€, kun sähkäriin menee vain 2000€ samassa ajassa, kokee toinen että kulut nousi 1500€ kun ei riitäkään enää se 500€ viiteen vuoteen.

Pointtini ei siis varsinaisesti koske sinun kokemuksia, vaan yleisesti sitä, että polttomoottoriauton ylläpito voi vaihdella vaikka 50€/kk -> 500€/kk välillä, niin yleistyksiä polttomoottori vs. sähkö on vähän hankala tehdä yleispätevästi.

Tietysti vaikka 200€/kg pihvejä joka päivä syövä kehuisi että vegaaniksi alkamalla säästää nyt kymppitonnin kuussa, kun halvinta pirkkaa ja makaronia syönyt miettii että onko tämä 50€ lisähinta nyt sen arvoista.

Sähköllä ajo on usein paljon kalliimpaa, kuin vanhalla arvottomalla bensa-autolla samat kilometrit, jos laskee mukaan hankintahinnan, kalliimmat vakuutukset, kalliimmat huollot, kalliimmat renkaat jne + sähkön hinta päälle.

Itse kyllä ottaisin heti vaikka Honda e:n, teslan tai Hyundai ioniq 5:n jos sellaisen saisi. Nyt vaan omasta näkökulmasta sähköautoon vaihtamalla maksaisi enemmän samoista kilometreistä kaikki kulut huomioiden, mikä ei oikein houkuta. Jolloin se bensa-auto käytettynä/uutena houkuttaa edelleen enemmän, koska about samat ominaisuudet saa noin puoleen hintaan, ja kilometritkin tulee käytännössä halvemmaksi ellei aja älyttömästi. Sitten taas nuo halvemmat sähköautot vaikuttaa olevan liian pahoja kompromissejä vs saman hintainen bensa-auto.

Sähköllä ajon halvemmat kilometrithän ne usein on se myyntipuheen pointti, mutta se taitaa vaan toteutua jos lähtökohta on jokin kallis + kalliin ylläpidon omaava bensa-auto. Itse kyllä pidän sähköautoja hyvinkin kiinnostavina, kallis hankintahinta on vaan liian iso este.

Se on varmasti totta, että moni ei laske noita huoltoja vuosien aikana yhteen, isot summathan niistä tulee jos sattuu olemaan joku kalliit huollot&korjaukset omaava auto.
 
kun vaan saisivat markkinoille jonku "gti" mallin missä olisi vähän ees paukkuja. Ärsyttävää kun itelle sähköautoon siirtymisen syy olisi nimenomaan suorituskyky (ihan olemattomat käyttökulut plugarillakin jo). Nyt järkevän hintaisista vaihtoehdot on vain ja ainoastaan tesla, muut kulkupuolta omaavat sitten pomppaavat niin helvetisti hinnassa.

Samat fiilikset. Mutta mitä olen joitain julkaisuja lukenut, niin teslan (erityisesti Model3) alkutaipaleen laatuviat ja paska viimeistely eivät ole enää niin paljoa läsnä nyt tuotannossa (korjatkaa jos olen väärässä). Ja kun Tesla on se "ensimmäinen sähköauto" ja näitä paljon liikenteessä, joten heidän akkutekniikan luotettavuus on ilmeisesti todettu olevan hyvällä mallilla. Ei olisi paha ostos ....
 
Ei ole mainittu. Todennäköisesti koska alusta sama.

Riippuu vähän mistä katsoo. VW varmaan testaa softaa hiukan enemmän vs Tesla.
Harvat isot julkistukset pakottavatkin raskaaseen testaamiseen. Muutosten määrä on niin iso, että niiden ristikkäiset vaikutuksetkin kasvavat.

Mä olen kohta 10v työskennellyt softan kanssa joka on suht ”kriittistä” ja asennuksia on miljoonia. Jos on ongelmia niin tehtaat tai yritysten toiminta pysähtyy.

10v sitten me tehtiin 1-2 isoa julkasua vuodessa, siihen päälle muutama pätsi yllättävien vikojen korjaukseen. Siitä lähtien ollaan pyritty nopeuttamaan julkaisua, nyt päivityksiä menee ulos jopa viikottain.

Nopeampi sykli tarkoittaa pienempää määrää muutoksia, niitä on paljon helpompi testata. Tämän lisäksi, avoinna olevien bugien määrä on merkittävästi pienempi. Kun bugit korjataan nopeammin ja niitä on vähemmän, menee niiden ympärillä vähemmän aikaa - kun läpikäynti on paljon nopeampaa. Tiheä julkaisutahti pakottaa myös löytämään uusia tapoja päivittää ilman katkoksia, joka taas tekee siitä nopeampaa.
 
Mulla tulee nyt plugari RAV4 etenemisenergioista kustantamaan 1,6 L/100 + 14,5 kWh/100 km. Eli 4,33 € /100 km. Sähköllä siis pääsisi puhtaasti tasan 2,0 €/100 km. 28 000 km kumulatiivinen siis kyseessä. Talvikaudella tosin sähkönsiirtohintaan tulee taas normaalitaksa, eli tuplaantuu siirtohinta 1.11. alkaen. Huollot kustantaa sen + 200 €/ kerta lisäksi tietysti, mutta taitaa noissa sähköisissäkin jotain litkuja vaihtoon mennä ja joku hinta niistäkin tulee.
Sen verran pettymystä tuli tuosta BZ4X mallista, ettei ole kovin suurta himoa siihen heti alkuun tullut vaihtaa. Odotin 3-vaihe laturia, BYD blade akkua, kunnon kantamaa ja melkolailla muuta tehoa, kuin 80 + 80 kW. Ensimmäinen aalto kuitenkin melko vaimean oloinen.
 
Harvat isot julkistukset pakottavatkin raskaaseen testaamiseen. Muutosten määrä on niin iso, että niiden ristikkäiset vaikutuksetkin kasvavat.

Mä olen kohta 10v työskennellyt softan kanssa joka on suht ”kriittistä” ja asennuksia on miljoonia. Jos on ongelmia niin tehtaat tai yritysten toiminta pysähtyy.

10v sitten me tehtiin 1-2 isoa julkasua vuodessa, siihen päälle muutama pätsi yllättävien vikojen korjaukseen. Siitä lähtien ollaan pyritty nopeuttamaan julkaisua, nyt päivityksiä menee ulos jopa viikottain.

Nopeampi sykli tarkoittaa pienempää määrää muutoksia, niitä on paljon helpompi testata. Tämän lisäksi, avoinna olevien bugien määrä on merkittävästi pienempi. Kun bugit korjataan nopeammin ja niitä on vähemmän, menee niiden ympärillä vähemmän aikaa - kun läpikäynti on paljon nopeampaa. Tiheä julkaisutahti pakottaa myös löytämään uusia tapoja päivittää ilman katkoksia, joka taas tekee siitä nopeampaa.
Liittymättä mitenkään erityisesti autoihin tai ohjelmistokehitykseen, niin pelkästään It-ylläpidossa törmää usein ajatukseen "älä korjaa mikä ei ole rikki", jota sitten sovelletaan mallilla "älä päivitä ennen kuin pakko". Sen lisäksi, että tapa johtaa väistämättä paikkaamattomiin tietoturva-aukkoihin, niin uusien mahdollisten päivitysten aiheuttamat ongelmat kasaantuu jatkuvasti kun vanha tapa tehdä asioita ei enää toimi vuosia myöhemmin uudessa softassa. Lopulta tulee päivä, jolloin päivitys on pakko tehdä ja työmäärä on kasvanut moninkertaiseksi ja testaaminen työlääksi. Alkaa harmaat hiukset kasvamaan kun muutoin nopeassa päivitysprosessissa lyhyt käyttökatko on kasvanut tunneiksi tai jopa päiviksi.
 
Nämä vertailut ei vaan ihan yksiselitteisesti anna kuvaa kunkin energiamuodon kustannuksista, jotkut autot imee tonneja vuoteen huoltoihin ja joitain ei tartte huoltaa melkein ollenkaan/huollot on hyvin halpoja.

Esim noi sun öljynvaihdot on jo järkyttävän kalliit verrattuna moniin autoihin

Itse olen ajanut Puntolla ~118 000km -> 190 000km tässä 5 vuoden aikana ja öljyt olen vaihdattanut liikkeessä 3 kertaa, noin 60€ kerta -> ~200€ yhteensä. Toki sulla on kilsojakin enemmän, mutta karkeasti sinun autoon yksi vaihto on ollut noin 3x kalliimpi operaatio. 2000€ hinnalla omaan vaihtaisi jakohihnan 4-6x liikkeessä jne.

Lähes aina kun joku kertoo että auton huoltoon on mennyt naurettavia summia (tonneja) ja/tai auto on jättänyt tielle, on ollut kyseessä jotkut "premium" autot. Esim yksi työkaveri oli käyttänyt muistaakseni ~20 000€ bemarin huoltoihin/korjauksiin noin 5v aikana. Toinen kaveri osti jonkun vanhan volvon 5v sitten ja on käyttänyt kai reilusti alle 1000e yhteensä huoltoihin tuossa ajassa.

Sitten ihmisiä, joilla menee viidessä vuodessa yhteensä 500e auton huoltoihin, eikä auto jätä kertaakaan tielle (itsellä ei ole ikinä jättänyt auto tielle, vaikka kaikki on olleet vanhoja ja vähän miten sattuu huollettuja kotteroita).

Niin jos verrataan kalliin ylläpidon omaavaa bensa-autoa(huollot yli 500-1000€/vuoteen) tai "tavallisen" bensa-auton ylläpitoa (0-200e/vuoteen) niin kyllähän siinä jo syntyy jyrkkä kontrastiero verrattuna sähköautoon. Siinä missä se 20 000€ viidessä vuodessa huoltoihin laittanut kokee, että nyt tippui kulut 18 000€, kun sähkäriin menee vain 2000€ samassa ajassa, kokee toinen että kulut nousi 1500€ kun ei riitäkään enää se 500€ viiteen vuoteen.

Pointtini ei siis varsinaisesti koske sinun kokemuksia, vaan yleisesti sitä, että polttomoottoriauton ylläpito voi vaihdella vaikka 50€/kk -> 500€/kk välillä, niin yleistyksiä polttomoottori vs. sähkö on vähän hankala tehdä yleispätevästi.

Tietysti vaikka 200€/kg pihvejä joka päivä syövä kehuisi että vegaaniksi alkamalla säästää nyt kymppitonnin kuussa, kun halvinta pirkkaa ja makaronia syönyt miettii että onko tämä 50€ lisähinta nyt sen arvoista.

Sähköllä ajo on usein paljon kalliimpaa, kuin vanhalla arvottomalla bensa-autolla samat kilometrit, jos laskee mukaan hankintahinnan, kalliimmat vakuutukset, kalliimmat huollot, kalliimmat renkaat jne + sähkön hinta päälle.

Itse kyllä ottaisin heti vaikka Honda e:n, teslan tai Hyundai ioniq 5:n jos sellaisen saisi. Nyt vaan omasta näkökulmasta sähköautoon vaihtamalla maksaisi enemmän samoista kilometreistä kaikki kulut huomioiden, mikä ei oikein houkuta. Jolloin se bensa-auto käytettynä/uutena houkuttaa edelleen enemmän, koska about samat ominaisuudet saa noin puoleen hintaan, ja kilometritkin tulee käytännössä halvemmaksi ellei aja älyttömästi. Sitten taas nuo halvemmat sähköautot vaikuttaa olevan liian pahoja kompromissejä vs saman hintainen bensa-auto.

Sähköllä ajon halvemmat kilometrithän ne usein on se myyntipuheen pointti, mutta se taitaa vaan toteutua jos lähtökohta on jokin kallis + kalliin ylläpidon omaava bensa-auto. Itse kyllä pidän sähköautoja hyvinkin kiinnostavina, kallis hankintahinta on vaan liian iso este.

Se on varmasti totta, että moni ei laske noita huoltoja vuosien aikana yhteen, isot summathan niistä tulee jos sattuu olemaan joku kalliit huollot&korjaukset omaava auto.
Sitten kun laskuihin otetaan mukaan mahdolliset kilometrikorvaukset, niin kotona ladattava sähköauto muuttuu rahantekokoneeksi, kunhan ensin on kurottu kiinni se ero hankintahinnassa. Siinä kohtaa sitten taas voi huomata että kun jokin vuosi on kulunut niin sähköauton jälleenmyyntiarvo on hyvä kysyntää ollessa paljon ja bensaverrokkilla ei ole lainkaan menekkiä.
 
Et saa samaa autoa pelkästään samalla investoinnilla, joten tämä ominaisuus oli selvästi tärkeä auton valinnassa. Enkä vääntänyt sanojasi, nimenomaisesti lainasin sinun omia sanojasi. Ja jatkat edelleen selitellen samaa, joko se asia on sinulle erittäin tärkeä tai ei ole. Ja jos se ei ole, niin silloin kommenttisi on todella outo. Jos se lataustauko ei ole merkitsevä, niin sitten se ei vituta.
Väitätkö oikeasti, että Enyaq 80 ja ev6/ioniq 5 eivät mene hintojensa osalta ristiin samalle alueelle? Ja kyllä vääristelet, kun otat lauseen murto-osan ja sitä alat nussia muuttamatta kantaasi vaikka useamman kerran korjaan sinulle, että tulkitset väärin. Koita nyt saatana saada päähäsi ettei kyse ollut edes minusta, vaan informaation välittämisestä toiselle vaihtoehdoista. Toki peilasin vitutuskommentissa siihen, että itseäni vähäisen informaation takia tehty virhevalinta alkaisi vituttaa, jos tällainen virhe kävisi. Ihan sama mikä feature olisi kyseessä. Jos kommentti vaikuttaa oudolta, niin ehkä kannattais miettiä ymmärtääkö jotain väärin, eh?
 
Liekö tuo latausupdate myös Enyaqiin? Paljonkohan latauskurvia parannettu samalla?

Jos 90kw keskiteho 10-80% matkalla muuttuisi 110kW, saisi 5min nopeamman lataussession. Tuskin noin paljoa paranee kuitenkaan.
Eiköhän, kuulin tästä päivityksestä Skodan osalta jo kesällä.
 
Ei hajoa ei, mutta maksaa silti helevetisti. Ja tää viesti ei ole tarkoitettu sulle kuittailuksi, lähinnä kirjoitan tämän muistuttaakseni itselleni, miten mukavaa on, kun ei enää tarvi korjata ja huoltaa polttomoottoria.

Edellisen fossiilikrematorion ajoin 70 -> 250 tkm ja sen 8 vuoden aikana (auto loppuvaiheessa 13v):
- 1x kansiremontti (samalla kytkimet tulpat sun muut), 3000 €
- 2x jakohihnan uusinta, yht. 2000 €
- 12x öljynvaihdot ja suodattimet, yht. 1800 €
- vaihteiston ropaamiset, yht. 2500 €
- öljyt kerran motarilla pihalle jonkun paineanturin kautta, korjaus 400 €

Noista siis yhteenlaskemalla jo tulee 9 700 € + satunnaiset muut muinaisteknologiaan liittyvät kulut, joita en edes jaksa/halua muistaa (yllämainitut löysin tositteista).

Niin että kaipa tuolla samalla 10 k€:llä jo aika paljon akkua saa, sitten kun se ehkä 12-15 v päästä pitää vaihtaa.

Hiukan siis yleinen hysteria akun uusimisen kanssa (pääosin niiden suusta jotka eivät ikinä ole sähköautossa istuneet) menee yli hilseen, kun sama porukka maksaa kiltisti yllämainitun kaltaiset kulut, eikä pysy ollenkaan kärryillä, että paljonkos näitä kertyykään vuosien saatossa. Saattaisi tulos monen yllättää, jos kunnon kirjanpito löytyisi.

Aika hyvin oot saanu rahaa palamaan tossa ajassa. Multa löytyy kahden auton osalta kunnon kirjanpito ja tollasia summia en ole koskaan saanut autoon palamaan. Ehkä teen jotain väärin.
Toinen auto on lancer vuodelta 2004 ja toinen Honda Accord 2005. Molemmat siis jo tuon "loppuvaiheen" ylittäneitä. Kummasti vaan ei loppua tunnu näkyvän. Mitsu vie seka ajossa 5,8-6,2 litraa/100km ja Honda 7,7-8,2.

Mikä merkki ja malli ?
Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika kivasti noihin ylläreihin.

En usko, että millään tavalla normaalia noin isot korjauskulut. Tai siis tossahan eritelty nyt samaan syssyyn huollot ja korjaukset - mutta kuitenkin. Mitä sieltä vaihteistosta täyty ropata? Vai oliko perus öljynvaihto ja huuhtelu?

Ja siis mainittakoon, että sieltä sähköautosta voi mennä yhtälailla jotain muutakin hilpettä paskaksi. Eli on typerää miettiä pelkästään näin: Sähköauton akun uusinta vs kaikki polttomoottoriauton viat kytkintä yms vaihteistoa myöten.

Eli yksittäisenä komponenttikokonaisuutena, jos sitä sellaiseksi voi sanoa -on akusto ihan helvetin kallis. Siitä ei pääse mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Kai sitä nyt tietysti pohditaan ”moottori ja voimansiirto” kokonaisuuksia, oli energialähde mikä tahansa. Sähkövehkeissä luotettavuus pitäisi olla korkealla tasolla ja teollisuuskäytön ansiosta ”tunnettu”, akkujen kesto suurin kysymysmerkki ja kallein osa, niin ymmärrettävästi siihen pohdinta keskittynyt. Onko jollain käsitystä paljonko sähkömoottorin marmorihinta voi olla? Siis nimenomaan autoissa, yleismoottori teollisuuteen ei nyt ihan kummoisia maksa.
 
Kai sitä nyt tietysti pohditaan ”moottori ja voimansiirto” kokonaisuuksia, oli energialähde mikä tahansa. Sähkövehkeissä luotettavuus pitäisi olla korkealla tasolla ja teollisuuskäytön ansiosta ”tunnettu”, akkujen kesto suurin kysymysmerkki ja kallein osa, niin ymmärrettävästi siihen pohdinta keskittynyt. Onko jollain käsitystä paljonko sähkömoottorin marmorihinta voi olla? Siis nimenomaan autoissa, yleismoottori teollisuuteen ei nyt ihan kummoisia maksa.
Nissan Leafin vaihtomoottori (olettaen myös työt päälle) on raportoitu olevan 8500 dollaria jenkeissä. Model S on käsittääkseni 15000 dollaria. Nämä siis niin sanottuja marmorihintoja. Romikselta ilmeisesti suunnilleen puoleen hintaan siellä päin.
 
Nämä vertailut ei vaan ihan yksiselitteisesti anna kuvaa kunkin energiamuodon kustannuksista, jotkut autot imee tonneja vuoteen huoltoihin ja joitain ei tartte huoltaa melkein ollenkaan/huollot on hyvin halpoja.

Esim noi sun öljynvaihdot on jo järkyttävän kalliit verrattuna moniin autoihin

Itse olen ajanut Puntolla ~118 000km -> 190 000km tässä 5 vuoden aikana ja öljyt olen vaihdattanut liikkeessä 3 kertaa, noin 60€ kerta -> ~200€ yhteensä. Toki sulla on kilsojakin enemmän, mutta karkeasti sinun autoon yksi vaihto on ollut noin 3x kalliimpi operaatio. 2000€ hinnalla omaan vaihtaisi jakohihnan 4-6x liikkeessä jne.

Lähes aina kun joku kertoo että auton huoltoon on mennyt naurettavia summia (tonneja) ja/tai auto on jättänyt tielle, on ollut kyseessä jotkut "premium" autot. Esim yksi työkaveri oli käyttänyt muistaakseni ~20 000€ bemarin huoltoihin/korjauksiin noin 5v aikana. Toinen kaveri osti jonkun vanhan volvon 5v sitten ja on käyttänyt kai reilusti alle 1000e yhteensä huoltoihin tuossa ajassa.

Sitten ihmisiä, joilla menee viidessä vuodessa yhteensä 500e auton huoltoihin, eikä auto jätä kertaakaan tielle (itsellä ei ole ikinä jättänyt auto tielle, vaikka kaikki on olleet vanhoja ja vähän miten sattuu huollettuja kotteroita).

Niin jos verrataan kalliin ylläpidon omaavaa bensa-autoa(huollot yli 500-1000€/vuoteen) tai "tavallisen" bensa-auton ylläpitoa (0-200e/vuoteen) niin kyllähän siinä jo syntyy jyrkkä kontrastiero verrattuna sähköautoon. Siinä missä se 20 000€ viidessä vuodessa huoltoihin laittanut kokee, että nyt tippui kulut 18 000€, kun sähkäriin menee vain 2000€ samassa ajassa, kokee toinen että kulut nousi 1500€ kun ei riitäkään enää se 500€ viiteen vuoteen.

Pointtini ei siis varsinaisesti koske sinun kokemuksia, vaan yleisesti sitä, että polttomoottoriauton ylläpito voi vaihdella vaikka 50€/kk -> 500€/kk välillä, niin yleistyksiä polttomoottori vs. sähkö on vähän hankala tehdä yleispätevästi.

Tietysti vaikka 200€/kg pihvejä joka päivä syövä kehuisi että vegaaniksi alkamalla säästää nyt kymppitonnin kuussa, kun halvinta pirkkaa ja makaronia syönyt miettii että onko tämä 50€ lisähinta nyt sen arvoista.

Sähköllä ajo on usein paljon kalliimpaa, kuin vanhalla arvottomalla bensa-autolla samat kilometrit, jos laskee mukaan hankintahinnan, kalliimmat vakuutukset, kalliimmat huollot, kalliimmat renkaat jne + sähkön hinta päälle.

Itse kyllä ottaisin heti vaikka Honda e:n, teslan tai Hyundai ioniq 5:n jos sellaisen saisi. Nyt vaan omasta näkökulmasta sähköautoon vaihtamalla maksaisi enemmän samoista kilometreistä kaikki kulut huomioiden, mikä ei oikein houkuta. Jolloin se bensa-auto käytettynä/uutena houkuttaa edelleen enemmän, koska about samat ominaisuudet saa noin puoleen hintaan, ja kilometritkin tulee käytännössä halvemmaksi ellei aja älyttömästi. Sitten taas nuo halvemmat sähköautot vaikuttaa olevan liian pahoja kompromissejä vs saman hintainen bensa-auto.

Sähköllä ajon halvemmat kilometrithän ne usein on se myyntipuheen pointti, mutta se taitaa vaan toteutua jos lähtökohta on jokin kallis + kalliin ylläpidon omaava bensa-auto. Itse kyllä pidän sähköautoja hyvinkin kiinnostavina, kallis hankintahinta on vaan liian iso este.

Se on varmasti totta, että moni ei laske noita huoltoja vuosien aikana yhteen, isot summathan niistä tulee jos sattuu olemaan joku kalliit huollot&korjaukset omaava auto.
Halvemmat kilometrit alkavat sähkön osalta korostua kun kilometrejä tulee paljon ja myös huollon tarve lisääntyy. Oma vuosiarvio on sen 40-50tkm joten sähkön säästöt korostuu excel-laskelmassa.

Lisäksi oma palkka on provisiopalkkaus joten se että auto ei toimi ja diili peruuntuu, voi maksaa itselle vaikka esim 1000€ :D
 
Viimeksi muokattu:
Aika hyvin oot saanu rahaa palamaan tossa ajassa. Multa löytyy kahden auton osalta kunnon kirjanpito ja tollasia summia en ole koskaan saanut autoon palamaan. Ehkä teen jotain väärin.
Toinen auto on lancer vuodelta 2004 ja toinen Honda Accord 2005. Molemmat siis jo tuon "loppuvaiheen" ylittäneitä. Kummasti vaan ei loppua tunnu näkyvän. Mitsu vie seka ajossa 5,8-6,2 litraa/100km ja Honda 7,7-8,2.

Mikä merkki ja malli ?
Omilla valinnoilla voi vaikuttaa aika kivasti noihin ylläreihin.

En usko, että millään tavalla normaalia noin isot korjauskulut. Tai siis tossahan eritelty nyt samaan syssyyn huollot ja korjaukset - mutta kuitenkin. Mitä sieltä vaihteistosta täyty ropata? Vai oliko perus öljynvaihto ja huuhtelu?

Ja siis mainittakoon, että sieltä sähköautosta voi mennä yhtälailla jotain muutakin hilpettä paskaksi. Eli on typerää miettiä pelkästään näin: Sähköauton akun uusinta vs kaikki polttomoottoriauton viat kytkintä yms vaihteistoa myöten.

Eli yksittäisenä komponenttikokonaisuutena, jos sitä sellaiseksi voi sanoa -on akusto ihan helvetin kallis. Siitä ei pääse mihinkään.

Tuollaiset kulut on aika tavallisia Volkswagen-konsernin autoissa, jos sattuu mustapekka käteen. Jospa sähköautot muuttaisivat tilannetta
 
Tuollaiset kulut on aika tavallisia Volkswagen-konsernin autoissa, jos sattuu mustapekka käteen. Jospa sähköautot muuttaisivat tilannetta

Väistin itse nuo pommit hyvin kun ei koko merkkiä edes tullut hankittua juuri sen valmistuslaadun vuoksi. Itse etsin vaan tietoa, että mikä moottori/vaihteisto kombo on kestävintä mitä maa päällään kantaa.
Pisteytin painoarvoisesti muut eri osa alueet ja sitten valinta oli selvä. Fakta puhuu puolestaan.

Vaatiihan se perehtymistä jos minimoi riskejä.
 
Nissan Leafin vaihtomoottori (olettaen myös työt päälle) on raportoitu olevan 8500 dollaria jenkeissä. Model S on käsittääkseni 15000 dollaria. Nämä siis niin sanottuja marmorihintoja. Romikselta ilmeisesti suunnilleen puoleen hintaan siellä päin.
Kunhan alkavat yleistyä, niin korjaajia varmasti ilmestyy enemmän. Kuten sähkömoottoreissa yleensä, laakeri- ja käämivauriot lienevät yleismpiä. Näistä ainakin laakerivauriot pystyy korjaaamaan aika inhimilliselläkin osaamismäärällä, jolloin korjaamisen hinta on ihan toista luokkaa.
Yleisesti en kyllä sähkömoottorin kestosta olisi kovin huolissani, kun kyseessä on jo lähtökohtaisesti erittäin huomattavasti polttomottoria luotettavampi voimanlähde.
 
Väistin itse nuo pommit hyvin kun ei koko merkkiä edes tullut hankittua juuri sen valmistuslaadun vuoksi. Itse etsin vaan tietoa, että mikä moottori/vaihteisto kombo on kestävintä mitä maa päällään kantaa.
Pisteytin painoarvoisesti muut eri osa alueet ja sitten valinta oli selvä. Fakta puhuu puolestaan.

Vaatiihan se perehtymistä jos minimoi riskejä.
Itsellä on kanssa tuo luotettavuus ollut ylivoimaisesti tärkein tekijä ja sitten kaikki muu tulee sen jälkeen. Siksi suosin Japanilaisia autoja ja kyllä oon ihmetellyt, että valehteleeko jengi näistä kuluista vai onko muut automerkit vain niin paskoja.

Enemmän mulla on ollut semmoisia vikoja jotka liittyy yhtälailla sähköautoihin myös. Ainoo mitä tulee mieleen viimevuosilta on, että katalysaattorin lämpösuoja tippui matkalle. Oon hämmästellyt, että kuinka luotettavia tuo ICE osuus mun autoissa on ollut vaikka sitä kuinka parjataan. Edellinen auto oli kumminkin 2005 mallia kun sen vaihdoin pois viime vuonna. Öljynvaihdot ja ilmansuodatin nyt ei montaa kymppiä maksa. Nyky Japsi autoissa ei taida olla edes jakohihnaa niin sekään ei kuluta kukkaroa hirveästi.

Jossain vaiheessa kun noista +500tkm Tesloista uutisoitiin pitkin maailmaa niin niistä jokaisesta oli vaihdettu akku ja/tai driveunit. Ehkä niitä nykyään löytyy jo semmosia jotka sisältää orkkis vehkeet. En nyt tiedä olisiko joku +500tkm polttis hirveän positiivinen uutinen, jos siitä olisi vaihdettu moottori ja/tai vaihdelaattikko.
 
290 tuhatta about täynnä. Ihan orkkis akku ja mosat. Auto Tesla model S 85D 12/2015

Tässä on jo uudemmat drive unit jossa paremmat laakerit.

Alkupään S 2013-2015 puoliväli? vaihdetiin laakerin hajoamisen takia noita ( tesla ei siis takuuseen vaihda pelkkää laakeria vaan koko moottorin)

Meillä perheessä teslaan tulee 5000km helposti kk. (Syyskuussa 5800km pelkästää) Niin 300 tuhatta menee varmaan jouluna jo rikki :)
 
290 tuhatta about täynnä. Ihan orkkis akku ja mosat. Auto Tesla model S 85D 12/2015

Tässä on jo uudemmat drive unit jossa paremmat laakerit.

Alkupään S 2013-2015 puoliväli? vaihdetiin laakerin hajoamisen takia noita ( tesla ei siis takuuseen vaihda pelkkää laakeria vaan koko moottorin)

Meillä perheessä teslaan tulee 5000km helposti kk. (Syyskuussa 5800km pelkästää) Niin 300 tuhatta menee varmaan jouluna jo rikki :)

Taisit asua Kuusamossa. Paljonko on talvirange noin karkeasti?

285km on oman elämän "the matka" mikä pitäis onnistua kelissä kuin kelissä noin 36x vuodessa; tai ei nyt ehkä 20cm lunta ja -20 pakkasta kelissä mutta noin kärjistetysti myös -15 astetta ja lunta sataa kelissä.
 
Taisit asua Kuusamossa. Paljonko on talvirange noin karkeasti?

285km on oman elämän "the matka" mikä pitäis onnistua kelissä kuin kelissä noin 36x vuodessa; tai ei nyt ehkä 20cm lunta ja -20 pakkasta kelissä mutta noin kärjistetysti myös -15 astetta ja lunta sataa kelissä.

Alle 300km ei ole vielä jääny. Normi pakkas keli -20 niin 350km menee jos lämmin auto ku lähtee ja ei kylmene matkalla (eli ei pitkiä pysähdyksiä)

Auraamaton tie jos on niin vois toki tehdä tiukkaa ajaa 300km + , mutta harvemmin on tullu vastaan maantietä jotai ei olis aurattu jossai kohtaa :D

Niin ja täällä ei motaria.

-Edit- ja lisätään vielä et varmasti voi jäädä alle 300km talvella range jos sattus joki paskin mahdollinen case mutta ei vielä ole tullu vastaan.

Viime talvena -36 oli kovin keli ku töihin pihasta lähdin ja hyvin pelas. Ja päivän oli ilman johtoa töissä ja pakkasta -30 - -35 about , hyvin pelas silti. Matkaa ois ajanu tuossakin kelissä varmaa lähelle 270-300km ku ois johdosta lämpimällä autolla läksiny.

Mutta juu, muuttujia on paljon. Eli yhtä totuutta ei ole :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä valitettavasti paikkaansa. Nettiautosta löytyy useita, samoin Teslaclubin Suomi Facebook-ryhmästä.
Siellä suljetussa ryhmässä? Tesla Club Finlandissa ei ainakaan löytynyt kun etsin. Mietin kyllä, että olisin varmaan nähnyt jos joku olisi sinne avoimelle puolelle kirjoittanut. Sen tiedän, että moottoreita hajoaa niissä alun ässissä, mutta yhtään takuutonta vaihtoa ei ole tullut vielä vastaan. Näitä nyt ei mitenkään monia ole voinut tulla vielä Suomessa vastaan kuin vasta ihan ensimmäisten 2013 mallien takuu on mennyt umpeen.
 
Siellä suljetussa ryhmässä? Tesla Club Finlandissa ei ainakaan löytynyt kun etsin. Mietin kyllä, että olisin varmaan nähnyt jos joku olisi sinne avoimelle puolelle kirjoittanut. Sen tiedän, että moottoreita hajoaa niissä alun ässissä, mutta yhtään takuutonta vaihtoa ei ole tullut vielä vastaan. Näitä nyt ei mitenkään monia ole voinut tulla vielä Suomessa vastaan kuin vasta ihan ensimmäisten 2013 mallien takuu on mennyt umpeen.
On tuolla niitä. Se Facebookin haku on vain paska ja näitä 85 akkuja on mennyt. Juuri tällä viikolla meni yksi. Takuunahan nuo korjataan mutta moottoreita en ole kuullut paljon hajoavan.
 
Siellä ilmeisesti talvikunnossapito aika hyvällä tasolla jos kaikki tiet aurataan heti.

Eiköhän siellä (Kuusamossa) suurin osa siirtymistä ole sitä maantietä (joita on vain pari kappaletta) - jotka siis hoidetaan, eli ajetaan 80km/h tietä se 270km ja ne pienet tiet on vain pieni osa itse matkasta. Tällöin ne hieman heikommin auratat tiet eivät vaikuta paljonkaan rangeen.
 
Siellä ilmeisesti talvikunnossapito aika hyvällä tasolla jos kaikki tiet aurataan heti. Ei ole tavatonta pk-seudulla. Senverran oli kerran sohjoa mm. nelostiellä tattarisuon kohdalla, että autoja juuttui pohjasta kiinni.

Siis Lahden motari niin sohjossa että pohjasta jää kiinni? Jotenkin vaikea uskoa, tuo on kuitenkin ykkösprion tie jota aurataan ekana ja eniten.

Mutta muualta kyllä varmasti löytää noita pöperöpaikkoja.
 
Eiköhän siellä (Kuusamossa) suurin osa siirtymistä ole sitä maantietä (joita on vain pari kappaletta) - jotka siis hoidetaan, eli ajetaan 80km/h tietä se 270km ja ne pienet tiet on vain pieni osa itse matkasta. Tällöin ne hieman heikommin auratat tiet eivät vaikuta paljonkaan rangeen.
Juuri näin :)
 
Sattu olemaan EQS cittarissa töpselin päässä ja hankalahan se oli alkuun tunnistaa. Mahdottoman iso, mutta ihan hieno.
Toi vähän hilpeyttä iltaan, kun pukumies koitti kaivella kaapelia irti. Omasta mielestä vähän koomista, että tommosta pitää kaupassa latailla. No miksipä ei (näytti vähän testailu meiningiltä).

Unohdin jo numerot, mutta taitaa olla sama NMM-***
 
Sattu olemaan EQS cittarissa töpselin päässä ja hankalahan se oli alkuun tunnistaa. Mahdottoman iso, mutta ihan hieno.
Toi vähän hilpeyttä iltaan, kun pukumies koitti kaivella kaapelia irti. Omasta mielestä vähän koomista, että tommosta pitää kaupassa latailla. No miksipä ei (näytti vähän testailu meiningiltä).

Unohdin jo numerot, mutta taitaa olla sama NMM-***
Noihin MB:n EQ-sedaneihin liittyen on ollut vähän yllättävää, miten pieni EQE on. Tai siis matkustamotilat varmasti riittää kenelle tahansa, mutta kontti jää ymmärtääkseni reilut 100 litraa E-sarjasta jälkeen. Esimerkiksi taksikäyttöä ajatellen toi E-sarjan tavaratila on kuitenkin melko lailla minimi, jotta ei tarvitse jättää matkoille lähtevää asiakasta ilman kyytiä, ja EQE:n on ilmeisesti tarkoitus olla Mercedeksen jonkinlainen menestystuote sähköautomarkkinoilla. Taksitarpeet ei tietenkään vastaa yksityisten pukumiesten kriteereitä, mutta olin odottanut vähän parempia tiloja.
 
Noihin MB:n EQ-sedaneihin liittyen on ollut vähän yllättävää, miten pieni EQE on. Tai siis matkustamotilat varmasti riittää kenelle tahansa, mutta kontti jää ymmärtääkseni reilut 100 litraa E-sarjasta jälkeen. Esimerkiksi taksikäyttöä ajatellen toi E-sarjan tavaratila on kuitenkin melko lailla minimi, jotta ei tarvitse jättää matkoille lähtevää asiakasta ilman kyytiä, ja EQE:n on ilmeisesti tarkoitus olla Mercedeksen jonkinlainen menestystuote sähköautomarkkinoilla. Taksitarpeet ei tietenkään vastaa yksityisten pukumiesten kriteereitä, mutta olin odottanut vähän parempia tiloja.

Samaa mieltä. Kontti on niin pieni, että eihän tuo edes perheellisille tahdo mennä millään - vaikka autona ok onkin varmasti.
Taksiautona/käyttöautona lienee ok, mut perheet kyllä on mielestäni EQE:n ostosta ulkona, vaan ostavat esim. Enyaq tai joku Model Y mieluummin.
 
Hain iltapäivällä Leafin koeajoon, ekana sähköautona. Illan ajelin, sanalla sanoen tylsä. Ohjaus on tunnoton, samoin kaasu. Taustapeili peittää hyvin paljon näkyvyyttä oikealle, C-pilari kanssa massiivinen. Auto tuntuu myön Minin jälkeen valtamerilaivalta. Ratti ohjanen, nappuloita ihan saatanasti. Kaiken maailman ecomodet ja energian keräykset päällä saattaa nytkähtää aika kovaa pysähdyksiin, jos hitaassa vauhdissa nostaa jalan kaasulta. Muuten kuskin paikka tuntuu ihan kohtalaiselta, puhelimen/bluetoothin seutppaus simppeliä. Ilman ecomodeja kiihtyy yllättävän hyvin (bensakokemuksella) ainakin mittarin mukaan, mutta toki ei samaa tunnetta kuin minissä joka nopeampi. Sähköä kuluu myös sen mukaisesti. Yksi ärsyttävä asia ainakin Länsiväylällä ajaessa oli tuuli, siinä "rantsussa" 80kmh nopeudessa ujelsi aika huomattavasti - tiedä sitten johtuuko siitä, että moottorin ääni ei sitä peitä, vai onko kori hassun mallinen.

E: huomenna testiin mini, keskiviikkona id3, torstaina ioniq, koitan niistäkin kirjoittaa lyhyesti jotain, toki helpompi niitä verrata kun kyseessä ei eka sähköauto jolla tulee ajettua.
 
Viimeksi muokattu:
Tein perjantaina tarjouspyynnön ioniq electricistä, sekä skoda citigosta.

Citigosta tuli niin hyvä tarjous että käytiin se hakemassa. Ihan kelpo ensiauto.
 
Sähköauto vähän houkuttelisi, mutta pitäisi päästä yhdellä latauksella 400 km matka mistä 320 km on motaria. Onko tähän olemassa mitään vaihtoehtoa alle 60k€ budjetilla? Model S 90D kai teoriassa pitäisi päästä tuo matka, mutta varmaan noin pitkää pätkää motaria talvella ei mene tuollakaan?
 
E: huomenna testiin mini, keskiviikkona id3, torstaina ioniq, koitan niistäkin kirjoittaa lyhyesti jotain, toki helpompi niitä verrata kun kyseessä ei eka sähköauto jolla tulee ajettua.

Jos Minin kelpuutat niin kokeile myös Mazda MX30. Niistä kuulemma myös saa hyviä tarjouksia myyjältä.
 
Sähköauto vähän houkuttelisi, mutta pitäisi päästä yhdellä latauksella 400 km matka mistä 320 km on motaria. Onko tähän olemassa mitään vaihtoehtoa alle 60k€ budjetilla? Model S 90D kai teoriassa pitäisi päästä tuo matka, mutta varmaan noin pitkää pätkää motaria talvella ei mene tuollakaan?
Onko tämä 200 km työmatka? Talvella rangea syö sitten se vielä että auto kylmenee päivän aikana. Lykkäisin tuossa tapaksessa sähköauton ostoa kunnes saisi työmaallekkin latauksen. Ihan 8A latauskin riitäisi suurimman osaa aikaa vuodesta.
 
Sähköauto vähän houkuttelisi, mutta pitäisi päästä yhdellä latauksella 400 km matka mistä 320 km on motaria. Onko tähän olemassa mitään vaihtoehtoa alle 60k€ budjetilla? Model S 90D kai teoriassa pitäisi päästä tuo matka, mutta varmaan noin pitkää pätkää motaria talvella ei mene tuollakaan?
Ei ole tuollaista autoa vielä olemassa.
 
Ei ole tuollaista autoa vielä olemassa.
Tämä.

320 motaria + 80km muuta vois ehkä jollai plaidilla tai mesen eqs mallilla mennä kesällä/syksyllä jos ei tuule ja kuu ja tähdet suosii.

Käytännössä ainakaan tuolla budjetilla ei onnaa talvisin millään.
Tuolla rahalla osta Model S 100D (ei performance) ni pääset rajoituksen mukaan pilkulleen ajamalla about osan ainakin jos yhtä kyytiä ajat.
 
Viimeksi muokattu:
Monessako Helsingin miljoonaluokan merenrantakerrostalokämpässä on latausmahdollisuus?
Siinä se jo tulikin välissä, mutta kyllä se mulle ainakin on koomista, että ton hintaluokan jahtia roikottaa lähikaupassa.
Nyt ei kuitenkaan oltu edes lähelläkään miljoonaluokan merenrantakerrostalokämppiä. Enemmänkin puolen miljoonan kivitaloja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 777
Viestejä
4 496 129
Jäsenet
74 291
Uusin jäsen
MinikuiOni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom