Ei hajoa ei, mutta maksaa silti helevetisti. Ja tää viesti ei ole tarkoitettu sulle kuittailuksi, lähinnä kirjoitan tämän muistuttaakseni itselleni, miten mukavaa on, kun ei enää tarvi korjata ja huoltaa polttomoottoria.
Edellisen fossiilikrematorion ajoin 70 -> 250 tkm ja sen 8 vuoden aikana (auto loppuvaiheessa 13v):
- 1x kansiremontti (samalla kytkimet tulpat sun muut), 3000 €
- 2x jakohihnan uusinta, yht. 2000 €
- 12x öljynvaihdot ja suodattimet, yht. 1800 €
- vaihteiston ropaamiset, yht. 2500 €
- öljyt kerran motarilla pihalle jonkun paineanturin kautta, korjaus 400 €
Noista siis yhteenlaskemalla jo tulee 9 700 € + satunnaiset muut muinaisteknologiaan liittyvät kulut, joita en edes jaksa/halua muistaa (yllämainitut löysin tositteista).
Niin että kaipa tuolla samalla 10 k€:llä jo aika paljon akkua saa, sitten kun se ehkä 12-15 v päästä pitää vaihtaa.
Hiukan siis yleinen hysteria akun uusimisen kanssa (pääosin niiden suusta jotka eivät ikinä ole sähköautossa istuneet) menee yli hilseen, kun sama porukka maksaa kiltisti yllämainitun kaltaiset kulut, eikä pysy ollenkaan kärryillä, että paljonkos näitä kertyykään vuosien saatossa. Saattaisi tulos monen yllättää, jos kunnon kirjanpito löytyisi.
Nämä vertailut ei vaan ihan yksiselitteisesti anna kuvaa kunkin energiamuodon kustannuksista, jotkut autot imee tonneja vuoteen huoltoihin ja joitain ei tartte huoltaa melkein ollenkaan/huollot on hyvin halpoja.
Esim noi sun öljynvaihdot on jo järkyttävän kalliit verrattuna moniin autoihin
Itse olen ajanut Puntolla ~118 000km -> 190 000km tässä 5 vuoden aikana ja öljyt olen vaihdattanut liikkeessä 3 kertaa, noin 60€ kerta -> ~200€ yhteensä. Toki sulla on kilsojakin enemmän, mutta karkeasti sinun autoon yksi vaihto on ollut noin 3x kalliimpi operaatio. 2000€ hinnalla omaan vaihtaisi jakohihnan 4-6x liikkeessä jne.
Lähes aina kun joku kertoo että auton huoltoon on mennyt naurettavia summia (tonneja) ja/tai auto on jättänyt tielle, on ollut kyseessä jotkut "premium" autot. Esim yksi työkaveri oli käyttänyt muistaakseni ~20 000€ bemarin huoltoihin/korjauksiin noin 5v aikana. Toinen kaveri osti jonkun vanhan volvon 5v sitten ja on käyttänyt kai reilusti alle 1000e yhteensä huoltoihin tuossa ajassa.
Sitten ihmisiä, joilla menee viidessä vuodessa yhteensä 500e auton huoltoihin, eikä auto jätä kertaakaan tielle (itsellä ei ole ikinä jättänyt auto tielle, vaikka kaikki on olleet vanhoja ja vähän miten sattuu huollettuja kotteroita).
Niin jos verrataan kalliin ylläpidon omaavaa bensa-autoa(huollot yli 500-1000€/vuoteen) tai "tavallisen" bensa-auton ylläpitoa (0-200e/vuoteen) niin kyllähän siinä jo syntyy jyrkkä kontrastiero verrattuna sähköautoon. Siinä missä se 20 000€ viidessä vuodessa huoltoihin laittanut kokee, että nyt tippui kulut 18 000€, kun sähkäriin menee vain 2000€ samassa ajassa, kokee toinen että kulut nousi 1500€ kun ei riitäkään enää se 500€ viiteen vuoteen.
Pointtini ei siis varsinaisesti koske sinun kokemuksia, vaan yleisesti sitä, että polttomoottoriauton ylläpito voi vaihdella vaikka 50€/kk -> 500€/kk välillä, niin yleistyksiä polttomoottori vs. sähkö on vähän hankala tehdä yleispätevästi.
Tietysti vaikka 200€/kg pihvejä joka päivä syövä kehuisi että vegaaniksi alkamalla säästää nyt kymppitonnin kuussa, kun halvinta pirkkaa ja makaronia syönyt miettii että onko tämä 50€ lisähinta nyt sen arvoista.
Sähköllä ajo on usein paljon kalliimpaa, kuin vanhalla arvottomalla bensa-autolla samat kilometrit, jos laskee mukaan hankintahinnan, kalliimmat vakuutukset, kalliimmat huollot, kalliimmat renkaat jne + sähkön hinta päälle.
Itse kyllä ottaisin heti vaikka Honda e:n, teslan tai Hyundai ioniq 5:n jos sellaisen saisi. Nyt vaan omasta näkökulmasta sähköautoon vaihtamalla maksaisi enemmän samoista kilometreistä kaikki kulut huomioiden, mikä ei oikein houkuta. Jolloin se bensa-auto käytettynä/uutena houkuttaa edelleen enemmän, koska about samat ominaisuudet saa noin puoleen hintaan, ja kilometritkin tulee käytännössä halvemmaksi ellei aja älyttömästi. Sitten taas nuo halvemmat sähköautot vaikuttaa olevan liian pahoja kompromissejä vs saman hintainen bensa-auto.
Sähköllä ajon halvemmat kilometrithän ne usein on se myyntipuheen pointti, mutta se taitaa vaan toteutua jos lähtökohta on jokin kallis + kalliin ylläpidon omaava bensa-auto. Itse kyllä pidän sähköautoja hyvinkin kiinnostavina, kallis hankintahinta on vaan liian iso este.
Se on varmasti totta, että moni ei laske noita huoltoja vuosien aikana yhteen, isot summathan niistä tulee jos sattuu olemaan joku kalliit huollot&korjaukset omaava auto.