Yleistä keskustelua sähköautoista

Ja ei tarvi kuin katsoa katsastustilastoja niin totuus ”laadusta” paljastuu. Ehkä siinä voi vaikuttaa myös se että ei ole huoltoja niin viat jäävät huomaamatta ennen katastusta.

Turun seudulle Raisioon näytti tulevan Teslan lasipalatsi, onkohan se vaan showroom vai jotain huoltotoimintaa myös.
Tarkoitin tätä akkua ja moottoreita enemmäkseen. Alustahan näissä on kertakäyttökamaa. Vaikka olisi huollot/tarkastukset niin eihän se poista ongelmaa jos alusta on halvinta mitä löytyy.

Turun Teslaa on taidettu hieroa jo muutama vuosi. Tiedä sitten koska etenee. Rangeri taitaa tehdä jotain huoltoja paikallisen Autoklinikan tiloissa.
 
Kaikkiin merkkeihin tietysti tulee vikoja, mutta siinä on eronsa, tuleeko jotakin sattumalta vai väistämättä. Esimerkkinä mainittakoon tämä kotimainen taksiyrittäjä Nyyssönen, joka ajoi alkuperäisellä akulla ja moottorilla 600 tkm. Muista korjauksista emme toki tiedä, onko niitä ollut ja kuinka paljon ja mihin hintaan, mutta kuka uskoo, että mies olisi päässyt yhtä vähällä valitsemalla työvälineekseen dieselauton?

Lisäys: Näköjään ohjaustehostin vaihdettiin 6000€ hintaan 300 tkm kohdalla, mutta sen jälkeen sai ajella toiset 300 tkm ongelmitta.

Nämä ovat vanhemman pään autoja joissa on 8v rajoittamaton akku/voimalinjatakuu. Ei paljoa haittaa jos akku tai moottori porsii. Nykyään tilanne taas toinen koska on vuodet ja kilometrit.

Tässä missä akku meni 360tkm kohdalla.

Tässä tapaus missä mennyt alle 100tkm

Sitten on tämä 85kwh akkupaketti joka on mennyt monella. Toki takuuseen koska vanhempaa akkua.

15tkm ajettu Model 3 mistä meni akku.


Ihan tuurista kiinni meneekö takuuaikana vai sen jälkeen se akku. En ainakaan itse tuudittaudu siihen että akku kestäisi tuhansia ja tuhansia.
 
Turun Teslaa on taidettu hieroa jo muutama vuosi. Tiedä sitten koska etenee. Rangeri taitaa tehdä jotain huoltoja paikallisen Autoklinikan tiloissa.
Tänään kun ajoin ohi, niin siellä oli sisällä jopa kaveri heilumassa. Edelleen kyllä muuten näyttää lähinnä pahvilaatikkojen varastolta. Oisko joku unohtanut tilata hyllyt/kalusteet :D Pihalle on pikkuhiljaa kertynyt Tesloja parkkiin. Valkoisen rivistön perusteella hankalahko arvioida vaihtuuko ne. Määrällisesti kasvanut viimeisen kk sisään nollasta 10-20 autoon.
 
@Tege

Kaikkea voi tapahtua ja tapahtuukin. Vastaavasti on paljon polttiksia, joihin on tehty koneremontti tai laatikkoremontti noilla kauhutarinoidesi kilometreillä. Olennaista on kuitenkin, mitä todennäköisesti tapahtuu.

Jos tuo Model S:n hankkinut taksiautoilija olisi Teslan sijaan ostanut vaikkapa ison Mersun tai Bemarin perinteisellä automaatilla, niin hyvin huollettuna vaihteisto olisi varmaan kestänyt 600 tkm. Jos olisi hankkinut VAG:n, niin DSG olisi käytännössä varmasti avattu tuolla matkalla, luultavasti useammankin kerran, kun ajoja oli myös kaupungissa. Joka tapauksessa vaihteistosta riippumatta pidän erittäin todennäköisenä, että nykyaikaisen dieselauton konehuoneesta ja pakoputkistosta olisi hajonnut vähän sitä sun tätä 600 tkm matkalla. Esim. DPF/EGR/Adblue, laturi, miljoona anturia, suuttimet, kansipahvi, korkeapainepumppu ja (autosta riippuen) kaksoismassavauhtipyörä ja jakoketju.

Reaalitodellisuuteen tällä on se yhtymäkohta, että siinä missä nykyaikaisella polttomoottoriautolla on käytännössä mahdotonta ajaa suuria kilometrimääriä pelkkää huolto-ohjelmaa seuraamalla (ja tarpeen mukaan sähköautolle ja polttomoottoriautolle yhteistä jarru, alusta ym. tekniikkaa korjaten), niin Teslalla se vaikuttaa olevan mahdollista.
 
Ja ei tarvi kuin katsoa katsastustilastoja niin totuus ”laadusta” paljastuu. Ehkä siinä voi vaikuttaa myös se että ei ole huoltoja niin viat jäävät huomaamatta ennen katastusta.

Turun seudulle Raisioon näytti tulevan Teslan lasipalatsi, onkohan se vaan showroom vai jotain huoltotoimintaa myös.

On sitä ainakin rakennettu kuin iisakin kirkkoa.. Ehkä Musk oottaa että Meksikon tehtaat saadaan auki, ja sitten on sopiva hetki keynotessa räväyttää tieto avautuvasta Turun Myymälästä.
 
Octovalven voi korjata itse??

Tottakai. Kunhan saat osat niin kaikki on tehtävissä itse. Vaatiihan se osaamista ja työkaluja. Tämä toki pätee kaikkiin autoihin. Teslalla vaan osat ja softatyökalut ovat harvinaisen helposti saatavilla. Menet ostamaan jotain Bemarin ISTA softaa marmorilta niin nauravat sinut pihalle. Sun pitää ostaa eBayn kautta joku vanha kone BMW mekaanikolta mihin se on jo asennettu tai torrenttisivulta kokeilet onneasi. Ihan naurettavaa touhua.


Teslalla nyt on jo valmiiksi jonkinlainen maine kestävyydestä näiden miljoonan kilometrin taksiteslojen myötä. Enemmän mietin polttomoottoripuolelta tuttuja valmistajia, joiden autot tunnetaan kalliista remonteistaan, kun ajomäärät ylittävät tehtaalla suunnitellun. Aikooko esim. VAG tehdä sähköaikakaudella kestäviä autoja vai korvautuvatko perinteiset moottori-, vaihteisto- ja päästöjärjestelmäviat uusilla vioilla? Vioilla, joihin käyttäjä voi entistä vähemmän vaikuttaa omilla toimenpiteillään (ajotapa, suositeltua lyhyemmät moottoriöljyn vaihtovälit, ikiöljyjen säännölliset vaihdot, Haldexin sihtien putsaamiset ym.).

Itse ole nähnyt että mitään lastentauteja kummempaa olisi ollut volkkarin sähkäreissä. Tukivarret ja alustan osat ovat kovilla kun painoa on enemmän, niitä paukkui alkusarjoista mutta ovat saaneet uudemman revision kuten muutkin valmistajat niin ei niistä ole hetkeen kuulunut. Olen kuullut volkkarikuskeilta että niissä on kyllä sellaisia softabugeja jotka aiheuttavat joko ärsytystä tai auton liikkumattomuuden kunnes sen resetoi/antaa olla hetken virrat pois.

Myös ne maahan suunnatut valoprojektorit lähtevät edelleen säröilemään.

Vielä ei ole kauhean isoa määrää volkkareita liikenteessä missä olisi 300tkm+ niin vaikea sanoa pidemmän juoksun kestävyydestä.
 
Mielenkiintoista, että osaa on vaihtunut noinkin paljon... Vaikka uuden auton (VAG:n ainakin) voikin odottaa sisältävän kourallisen maanantaikappalekomponentteja, jotka toivottavasti pettävät ja tulevat vaihdetuiksi jo takuuaikana. Ei sentään ole sama osa mennyt kahdesti?
Noista moduuleista en osaa varmaksi sanoa olisiko samaa mennyt kahdesti, epäilen ettei. Koiranluita on mennyt oikealle eteen nyt 50tkm aikana kahdet ja samaten lätäkkövaloja on mennyt kahdet. Noihin valoihin tuli kyllä joku softa/asetus päivitys että nyt pitäisi kestää mutta paha sanoa vielä. Kai sen puolesta pitää koputtaa puuta ettei mitään Tesla tyyppistä vedet moottorissa tai akussa juttua näissä ole ollut. Tuttavan ID4:ssä meni pari akkumoduulia vaihtoon mutta onneksi sekin takuuna takaisinkutsun kautta.
 
Kuulostaa hauskalta että testaillaan sähköautoilua jopa yli 300km matkalla :D

Onhan se jännittävää ekoja kertoja uudella autolla ajaa matkaa, en sitä halua vähätellä suinkaan.

En itsekään uskonut ajavani näin pian täyssähköllä, mutta näin muutaman vuoden jälkeen ihmisten arvuuttelu alle 500km matkojen tekemisessä lähinnä naurattaa.

Monet autot pääsee lataamatta sellaisen välin ja vielä useampi kuten varmaan volvokin pääsee alle vartin
latauksella.

Koko reissusta tulee varmaan n. 1000km ajelua, kun Satakunnasta lähdetään ja pyöritään ympäri Keski- ja Itä-Suomea. Ei nyt mikään hurja matka, mutta ensimmäinen kerta kun tulee tehtyä useampia latausstoppeja samalla reissulla. Täten ensimmäinen "kunnon" kosketus sähköautoilun eroavuuteen normaalista ajelusta.
Muutenhan omat ajelut ovat 200-250km suuntaansa noin kerran kuukaudessa, ja sen lisäksi perus kaupunkiajelua + sukulointireissuja muutaman kymmenen kilometrin säteellä.
 
"Kiinan johtaja Xi Jinping ja Venäjän presidentti Vladimir Putin ylistivät kilvan maiden välisiä suhteita tapaamisensa aluksi Pekingissä.

Xin mukaan suhteet edistävät maailmanrauhaa, ja Putinin mukaan niillä on vakauttava vaikutus.

”Kiinan ja Venäjän väliset suhteet eivät ole opportunistisia, eikä niitä ole suunnattu ketään vastaan. Yhteystyömme kansainvälisissä asioissa kuuluu kansainvälisen toiminnan vakauttaviin tekijöihin”, Putin sanoi Venäjän televisiokanavien välittämällä videolla.

Xi puolestaan korosti heti alkuun Kiinan olevan valmis laajaan yhteistyöhön Venäjän kanssa.

”Kiina on valmis työskentelemään Venäjän kanssa pitääkseen yllä tasapuolisuutta ja oikeutta maailmassa. Kiinan ja Venäjän nykyiset suhteet on rakennettu kovalla työllä, ja osapuolien on vaalittava ja hoivattava niitä”, Xi evästi."

Eikun Kiinalaisia autoja pihaan eikö? Nämä asiathan ei normitallaajaa koske ennenkuin tulee kutsu rintamalle?
 
Eikun Kiinalaisia autoja pihaan eikö? Nämä asiathan ei normitallaajaa koske ennenkuin tulee kutsu rintamalle?

Omassa tuttavapiirissä kenelläkään ei ole kiinalaista autoa. Jos joku tuttavapiiristä hankkisi kiinalaisen auton, niin sen jälkeenkään kenelläkään tuttavapiirissä ei olisi kiinalaista autoa, mutta tuttavapiiri olisi yhtä henkilöä pienempi.
 
Olisko täällä henkilöitä jotka olisivat käyneet koeistumassa P4:ssa jo? Muutaman videon ja artikkelin lukenut, mutta mitä Teillä jäi autosta mieleen?
No eihän tuosta pikaisella istumisella hirveästi irti saanut, mutta jotain jäi mieleen. Sisusta vaikutaa laadukkaalta ja jämäkältä, se ei ole mitenkään itsestäänselvää nykyään.

Karmittomat sivulasit ja ulosponnahtavat kahvat. En ole näiden fani. Ehkä tuo karmittomuus tuo vähän sporttisempaa fiilistä, mutta ottaisin mieluummin ilman. Oven sisäpuolen avauskahvakin on näköjään pitänyt keksiä uudestaan. Herättää varmasti ihmetystä satunnaisessa kyytiläisessä.

Auto on lähes SUV kokoluokkaa, eli tilaa on, mutta tunnelma on jotenkin tiivis. Tuulilasi on myös kohtalaisen matala tämän kokoisessa autossa. Ehkä tässäkin haetaan sitä sporttisuutta.

Takana on muuten hyvät oltavat, mutta jalkaterät ei mahdu istuimen alle. Tähän en ole koskaan tottunut. Polvikulma jää tarpeettoman jyrkäksi kun ei voi oikaista jalkoja niin että jalkaterät on istuimen alla. Kallistettavasta takaselkänojastakin lähtee paras fiilis kokonaan kun jalat jää koukkuun. Lisäksi kuljettajan penkissä on ominaisuus että kun oven aukaisee niin se lähtee liukumaan taaksepäin, murskaten takapenkkiläisten varpaat. Toivottavasti tämän saa asetuksista pois, se on tosi ärsyttävää huolehtia aina että takapenkkiläinen on poistunut autosta ennen kuin avaat kuskin oven. (Terveisiä Alfa Giulialle josta sitä ei saa pois.)

Puhaltimen suuttimille kaipaisi manuaalista käsisäätöä. Nyt puhallussuunnan säätö on kosketusnäytössä, ja jäi jotenkin epäselväksi puhaltaako se oikeasti sinne minne keskinäytössä näyttää vai miten ne pitäisi suunnata. Hyvin epämääräisen tuntuinen säätö.

Kontti vaikutti tarpeeksi isolta, vaikka lastaustaso on korkealla ja viisto kattolinja syö siitä ison osan. Sen voi huoletta pakata kattoon asti kun ei ole takaikkunaa. Välipohjan alla on niin syvä lokero että se tuntuu menevän melkein maahan asti.

Jäi sellainen fiilis että isosta lähes SUV kokoisesta autosta on pyritty saamaan design valinnoilla pienempi ja sporttisempi tunnelmaltaan kuin mitä se oikeasti on. Ja se tuntuu ihan onnistuneelta. Ehkäpä tätä pääsee loppukesästä koeajamaankin.
 
Eikun Kiinalaisia autoja pihaan eikö? Nämä asiathan ei normitallaajaa koske ennenkuin tulee kutsu rintamalle?
Taloudellisia etuja tässä kai enempi varjellaan, kun autoteollisuutta Euroopassa vielä on. Kaikki muu onkin jo sujuvasti Kiinassa ;)
 
Käytetty Polestar 2 tulossa talouteen. Joku ruotsalainen varmaan kyllästyi alati kaventuvaan tuttavapiiriin ja laittoi vahingon kiertämään. Yhdellä työkaverilla on kiinalaiset sukujuuret, mutta ajaa silti Toyotalla. Ihme juttuja maailma täynnä.
 
2026 moni autonvalmistaja saa pyyhkeitä, jos jatkavat nykyisellä kosketusnäyttölinjallaan

Siksi Euro NCAP:n vuonna 2026 esiteltävä testausmenetelmä mittaa, miten auton järjestelmiä käytetään (nappi, vipu tai kosketusnäyttö) ja kuinka helppoa niitä on käyttää.

Tutkimusryhmän mukaan se ei voi julkistaa vielä tässä vaiheessa kokonaan, mitä ja miten se alkaa testata käyttöliittymiä.

Testijärjestelmän päivittämisen tarkoituksena on rohkaista autonvalmistajia kiinnittämään huomiota toimintojen käytettävyyteen.

MUTTA kuinka vahva tämä ”rohkaisu” on? Voiko huono design viedä muutoin turvalliselta autolta viiden tähden Euro NCAP -tuloksen?

”Valmistajat voivat saada täydet viisi tähteä, mutta he eivät voi saada täysiä pisteitä Safe driving -kategoriassa, joka on yksi pääkategorioita Euro NCAP -luokitusjärjestelmässä. Täyden viiden tähden saaminen tulee olemaan vaikeampaa, jos hallintalaitteiden käyttötestin tulos on huono.”

Testijärjestelmässä painotetaan eri tavalla erilaisia hallintalaitteita.

”Tiettyjen kriittisten osa-alueiden suhteen edellytämme, että järjestelmiä pystyy operoimaan fyysisellä tavalla, kuten napilla, katkaisijalla tai säätörullalla.”

Tällaisia ovat esimerkiksi vilkut, tuulilasinpyyhkimet, hätävilkut ja äänimerkki.

 
2026 moni autonvalmistaja saa pyyhkeitä, jos jatkavat nykyisellä kosketusnäyttölinjallaan




Oikein toimii Euro NCAP. On täysin käsittämätöntä, että ajon aikana tarvittavia perussäätöjä lämmitykseen, jäähdytyksen, ikkunoiden sulana pysymiseen ja pakottettuihin turvavarusteisiin kuten toimimattomat kaistavahdit ja vastaavat, pitää ohjata liikkeellelähdön ja ajon aikana kosketusnäytölyä useiden alivalikkojen kautta.

Vahva veikkaus on että tuota kautta tulee pakotus lähtulevaisuudessa, että mitkä toiminnat pitää olla suoraan kojelaudasta ohjattavissa painonapeilla, säätimillä tai kierto-ohjaimilla.
 
Olen monesti miettinyt, miksi autovalmistajat lotkauttavat korviaan näille NCAP-pelleilyille. En tunne ainuttakaan ihmistä, ketä kiinnostaisi pätkän vertaa nuo NCAP-pisteet kun autoa hankkivat.
 
Olen monesti miettinyt, miksi autovalmistajat lotkauttavat korviaan näille NCAP-pelleilyille. En tunne ainuttakaan ihmistä, ketä kiinnostaisi pätkän vertaa nuo NCAP-pisteet kun autoa hankkivat.

Sen takia juuri EU ja NCAP tekee esivalinnan ja reunahdot, että mistään mitään tietämättömätkään eivät saa käsiinsä semmoisia pommeja, joilla kuolonkolarit ja -uhrit alkavat lisääntymään.

1715975014304.png
 
Olen monesti miettinyt, miksi autovalmistajat lotkauttavat korviaan näille NCAP-pelleilyille. En tunne ainuttakaan ihmistä, ketä kiinnostaisi pätkän vertaa nuo NCAP-pisteet kun autoa hankkivat.

Sukupolvien ja sukupuolien välinen ero. Boomereille ja naisille turvallisuus on tärkeämpää kuin Y-sukupolvelle ja miehille.


Ainakin brittejä tuo kyllä kiinnostaa. Osapuilleen puolet uuden auton ostajista tietää nykyisen autonsa Euroncap-tähtiarvosanan. Yli 40 prosenttia uuden auton ostajista ei myöskään ostaisi alle 4 tähden autoa ja vain 16 prosenttia harkitsisi 3 tähden autoa.

 
Toki nykyään myytävät uudet autot ovat liki kaikki historiallisen turvallisia, kun vielä 25 vuotta sitten lasipalatseissa oli yleisesti myynnissä täysiä kuolonloukkuja. Siltikään en lähtökohtaisesti ostaisi nollan tähden Renault Zoeta - täysin käsittämätöntä toimintaa jättää turvaverhot pois 2020-luvun autosta, kun korkeat autot yleistyvät jatkuvasti.

Noin yleisemmin tähtivertailujen arvoa hämärtää nykyinen suuren painoarvon antaminen "lastenhoitajateknologialle", kuten automaattiselle hätäjarrutukselle, kaistavahdille ja turvavyömuistuttimelle. Perushuolellinen kuljettaja ei niistä juuri hyödy. Sama juttu vaikkapa jalankulkijan kolariturvallisuuden osalta. Jos turvallisuus kiinnostaa, kannattaa valita mieluummin neljän tähden "rullaava linnoitus" kuin viiden tähden "riisikuppi".
 
Olen monesti miettinyt, miksi autovalmistajat lotkauttavat korviaan näille NCAP-pelleilyille. En tunne ainuttakaan ihmistä, ketä kiinnostaisi pätkän vertaa nuo NCAP-pisteet kun autoa hankkivat.
Kyllä minä hieman mietin tuotakin. En noista tosin mitenkään erityisemmin tiedä, eli että mitä ihan käytännössä merkitsee se jos on 1 tähti vähemmän. Mutta suurin hyötyhän tulee siitä että eu alueella ei saa myydä ihan mitä roskaa tahansa, eli ehkä viisi ainakin olettaa että kaikki myytävät autot ovat suht turvallisia?
 
Smartille näemmä kävi volkkarit.
"Smart #1 -autojen takaturvavöissä on vaarallinen suunnitteluvirhe, jonka takia yksi kolmesta takaturvavyöstä voi aueta vaaratilanteessa. "

 
Kyllä minä hieman mietin tuotakin. En noista tosin mitenkään erityisemmin tiedä, eli että mitä ihan käytännössä merkitsee se jos on 1 tähti vähemmän. Mutta suurin hyötyhän tulee siitä että eu alueella ei saa myydä ihan mitä roskaa tahansa, eli ehkä viisi ainakin olettaa että kaikki myytävät autot ovat suht turvallisia?
Tuossa selitetty tämän hetken tähtien tulkitseminen

5 star safety: Overall excellent performance in crash protection and well equipped with comprehensive and robust crash avoidance technology

4 star safety: Overall good performance in crash protection and all round; additional crash avoidance technology may be present

3 star safety: At least average occupant protection but not always equipped with the latest crash avoidance features

2 star safety: Nominal crash protection but lacking crash avoidance technology

1 star safety: Marginal crash protection and little in the way of crash avoidance technology

0 star safety: Meeting type-approval standards so can legally be sold but lacking critical modern safety technology"

Ja tuolla pisteytys tähtien takana

Pisteytys (pdf)
 
Viimeksi muokattu:
Olen monesti miettinyt, miksi autovalmistajat lotkauttavat korviaan näille NCAP-pelleilyille. En tunne ainuttakaan ihmistä, ketä kiinnostaisi pätkän vertaa nuo NCAP-pisteet kun autoa hankkivat.
Oma lähipiiri=valmistajien intressit?
Kyllähän se valmistajia luultavasti kiinnostaa, jos media riepottelee huonoja testituloksia uudesta mallista.
 
Oma lähipiiri=valmistajien intressit?
Kyllähän se valmistajia luultavasti kiinnostaa, jos media riepottelee huonoja testituloksia uudesta mallista.
Ja mikäli saa mitään muuta ku 5 tähteä niin ei sitä kehtaa käyttää missään markkinoinnissa, joten on erittäinkin suuret intressit saada se.
 
Noista moduuleista en osaa varmaksi sanoa olisiko samaa mennyt kahdesti, epäilen ettei. Koiranluita on mennyt oikealle eteen nyt 50tkm aikana kahdet ja samaten lätäkkövaloja on mennyt kahdet. Noihin valoihin tuli kyllä joku softa/asetus päivitys että nyt pitäisi kestää mutta paha sanoa vielä. Kai sen puolesta pitää koputtaa puuta ettei mitään Tesla tyyppistä vedet moottorissa tai akussa juttua näissä ole ollut. Tuttavan ID4:ssä meni pari akkumoduulia vaihtoon mutta onneksi sekin takuuna takaisinkutsun kautta.

Varmaan kaikkiin alkupään id4 vaihdettu akkumoduuleita, myös omaan Ruotsin tuontiin viime syksynä. Tehdas aika tarkka arvoista jonka sisään pitää mennä, ei ollut omassa edes täysin sökö. Ilmastoinnin kompura meni myyjäliikkeen piikkiin 2.5-vuotiaana. Nyt 3v ja n. 70tkm ajettuna ensimmäinen koiranluu vaihdettu itse. Tarvikeosat loppu koko maailmasta niin joutu i alkuperäisosaan tyytymään.
 
Kyllä minä hieman mietin tuotakin. En noista tosin mitenkään erityisemmin tiedä, eli että mitä ihan käytännössä merkitsee se jos on 1 tähti vähemmän. Mutta suurin hyötyhän tulee siitä että eu alueella ei saa myydä ihan mitä roskaa tahansa, eli ehkä viisi ainakin olettaa että kaikki myytävät autot ovat suht turvallisia?

Noin se menisi ideaalitilanteessa, jossa NCAP oikeasti mittaisi auton turvallisuutta. Mutta nyt siihen on menty peukaloimaan mukaan sellaisiakin toimintoja, jotka riippuvat ihan täysin kuljettajasta mitä tekee. Esim. onko joku ajoavustin automaattisesti päällä vai ei? Onko joku toiminto napin tai kosketusnäytön takana. Nuo eivät siis enää mittaa AUTON turvallisuutta, vaan kuljettajan käytöstä.
 

" – Kahdentoista latauspisteen kenttä maksaa yli 600 000 euroa. Se on samaa suuruusluokkaa kuin polttonesteiden automaattiasema, ja kuitenkin asiakkaita on vielä vähän, St1:n Vanninen sanoo. "
" ABC:n uusille kentille tulee 20–30 latauspistettä kullekin. "

Ei tarvii olla tiedemies siihen, että osaa ennustaa lataamisen kallistuvan aika paljon että saa omat pois jokseenkin nopeeta.
 
Ei tarvii olla tiedemies siihen, että osaa ennustaa lataamisen kallistuvan aika paljon että saa omat pois jokseenkin nopeeta.
Mites meinaat että tämä matematiikka toimii? Onko jatkossa kalliimpaa tehdä latausasemia kuin tähän asti? On niistä tähänkin asti tarvinnut saada omat pois ja ei kalliimpia kannata pystyttää kun ei niillä kävisi lataajia.

Näissä on vielä EU tuet mukana monissa.
 
Ei tarvii olla tiedemies siihen, että osaa ennustaa lataamisen kallistuvan aika paljon että saa omat pois jokseenkin nopeeta.

Onkohan varaa nostaa hintoja? Sijainti on tärkein. Suurin osa lataa enimmäkseen kotona ja välttelee julkisia latureita. Kuulostaa vähän ylikapasiteelita tai varautumisesta tulevaan. Varsinkin nyt kun sähköautojen osuuden kasvu on hiipunut.

Eilen ajoin iltapäivällä Lohjan ABC:lle niin siellä oli kaikki laturit vapaana kun tulin, lähtiessä oli tullut 3-4 autoa. Kyseessä kuitenkin prime time ja paljon autoja liikkeellä. Tosin kesäautoja näkyi hitosti niin bensaakin varmaan myytiin.
 
Ei tarvii olla tiedemies siihen, että osaa ennustaa lataamisen kallistuvan aika paljon että saa omat pois jokseenkin nopeeta.

No ei se todellakaan noin mene, siellä katsotaan tarkkaan kysyntäjoustoa ja hinta asetetaan karkeasti about sinne missä liikevaihto on suurin koska muuttuvat kustannukset on varsin pienet (ostavat tod.näk. tukkuna sähkönsä halpaan kiinteään hintaan). Liian korkea hinta karkoittaa asiakkaat muualle.
 
Jaajuu en tajunnut että näitä tehdään ihan pro bono vaan sähköautokansalle, kun myyntikin sakkaa. Kyllä sitten passaa :)
 
" – Kahdentoista latauspisteen kenttä maksaa yli 600 000 euroa. Se on samaa suuruusluokkaa kuin polttonesteiden automaattiasema, ja kuitenkin asiakkaita on vielä vähän, St1:n Vanninen sanoo. "
" ABC:n uusille kentille tulee 20–30 latauspistettä kullekin. "

Ei tarvii olla tiedemies siihen, että osaa ennustaa lataamisen kallistuvan aika paljon että saa omat pois jokseenkin nopeeta.
Sähkö on siitä kivaa että sitä monet voi tehdä ihan itse kotonakin vaikka paneeleilla toisin kuin bensa ja muutenkin saa kotona ladattua. Eli kilpailu toimii ja hinnat asettuvat sitä myöden oikeiksi.

Aika huonoa bisnestä pyytää 1€/kWh kun sitten kukaan ei tuotetta osta. Kovalla hinnalla ei saa koskaan omiaan pois kun kukaan ei käy ikinä lataamassa. Halvalla hinnalla saa sen sijaan paöjon asiakkaita.

Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Toistaiseksi lataaminen on ollut suht edullista ja vapaata tilaa on. Mutta joskus 20v päästä sähköautot lienee enemmistö niin miten silloin toimii?
 
Jaajuu en tajunnut että näitä tehdään ihan pro bono vaan sähköautokansalle, kun myyntikin sakkaa. Kyllä sitten passaa :)

Ei vaan halutaan maksimoida tuotto, se vaatii aika tarkkaa kysyntäkäyrän seuraamista. Jos ABC voisi nostaa hintoja esim. 10s per kwh ilman että kysyntä tippuu niin he tekisivät sen heti.
 
Ei vaan halutaan maksimoida tuotto, se vaatii aika tarkkaa kysyntäkäyrän seuraamista. Jos ABC voisi nostaa hintoja esim. 10s per kwh ilman että kysyntä tippuu niin he tekisivät sen heti.

ABC on ehkä vähän huono esimerkki, koska osuuskaupat määrittelevät oman alueensa hinnoittelun ja niillä on paljon muitakin näkökulmia kuin latauksesta saatava tuotto. Joku Northe varmasti näin tekisikin, koska kyseessä on latausoperaattori, joka toimii muiden latausinfran päällä.
 
Heitänpä visaisen kysmyksen, google ei helpottanut.

Tilanne: Yritys tarjoaa sähköauton vapaalla autoedulla

henkilö asuuu ok talossa ja omaa sähköpaneelit.

Miten todentaa latauksen hinta kuluksi yritykselle?
 
Heitänpä visaisen kysmyksen, google ei helpottanut.

Tilanne: Yritys tarjoaa sähköauton vapaalla autoedulla

henkilö asuuu ok talossa ja omaa sähköpaneelit.

Miten todentaa latauksen hinta kuluksi yritykselle?
Ei kai ne aurinkopaneelit liity asiaan mitenkään. Kulu on se, mitä se sähkö maksaisi verkosta otettuna.

Eihän sitä aurinkopaneeleilla tuotettua sähkö ilmaiseksi tarvitse yritykselle antaa.

Jos nyt kyse siitä, että yritys haluaa maksaa myös kotona tapahtuvan latauksen. Sehän ei ole automaatio vapaassa autoedussa.
 
Heitänpä visaisen kysmyksen, google ei helpottanut.

Tilanne: Yritys tarjoaa sähköauton vapaalla autoedulla

henkilö asuuu ok talossa ja omaa sähköpaneelit.

Miten todentaa latauksen hinta kuluksi yritykselle?
Kannattaa kysellä leasingyhtiöillä, voi olla eri käytäntöjä. Drivalia (ent. LeasePlan) taitaa ainakin edellyttää että on heidän kauttaan hankittu kallis laturi joka raportoi käytetyn sähkön määrän suoraan leasingyhtiölle.
 
Nyt pittee alkaa mennä koeajoilla, käytettyjen hinnat alkaa olla sopivalla tasolla tämmöselle köyhälle, 25k€ tasolla.

Vaihtoehdot ehkä muutamassa, halvin Tesla 3, Kian E-niro ja Soul, sekä Hyundain Kona. Korealaisista siis ne 64kwh versiot.

Saas nähä, samassa pitäisi hukata vanhat kaksi autoa. :)
 
Kannattaa kysellä leasingyhtiöillä, voi olla eri käytäntöjä. Drivalia (ent. LeasePlan) taitaa ainakin edellyttää että on heidän kauttaan hankittu kallis laturi joka raportoi käytetyn sähkön määrän suoraan leasingyhtiölle.

Nyt en ymmärrä miten leasingyhtiö liitty asiaan millään tavalla. Kyse on työntekijän ja työnantajan välisestä asiasta, mihin leasingyhtiö ei liity mitenkään.
 
Nyt en ymmärrä miten leasingyhtiö liitty asiaan millään tavalla. Kyse on työntekijän ja työnantajan välisestä asiasta, mihin leasingyhtiö ei liity mitenkään.
Liittyy se niin, että Drivalia ei suostu hoitamaan auton kotilataamiseen liittyvää laskutusta, jos ei ole heidän yhteistyökumppanin laturi (=lasku muodostuu automaattisesti heidän järjestelmään). Jos se ei hoidu Drivalian kautta, työnantajan pitäisi maksaa lataukset erikseen.

Moni työnantaja ei taas halua erillisiä (lisäkuluja aiheuttavia) laskuja ja tehdä niiden tarkistuksia autoa koskien vaan kaikki halutaan Drivalian kk-laskulla.
 
Liittyy se niin, että Drivalia ei suostu hoitamaan auton kotilataamiseen liittyvää laskutusta, jos ei ole heidän yhteistyökumppanin laturi (=lasku muodostuu automaattisesti heidän järjestelmään). Jos se ei hoidu Drivalian kautta, työnantajan pitäisi maksaa lataukset erikseen.

Moni työnantaja ei taas halua erillisiä (lisäkuluja aiheuttavia) laskuja ja tehdä niiden tarkistuksia autoa koskien vaan kaikki halutaan Drivalian kk-laskulla.

Tätä juuri tarkoitin. Se on työnantajan ja työntekijän välinen asia. Eli työntekijä raportoi työnantajalleen kotona lataamansa sähkön hinnan ja työnantaja sitten maksaa työntekijälle. Eli ei tarvitse leasingfirmaa siihen väliin. Tässä sitten pitää olla tarkkana, sillä ladatun sähkön hinta pitää pystyä erittelemään tarkasti, muuten verottaja ei hyväksy korvausta verovapaana.

Tuollaista tietyn yksittäisen leasingfirman viritystä ei tähän keskusteluun kannata sotkea, ellei kysyjällä nimenomaan ole moinen systeemi käytössä, sillä vain (pienellä) osalla vapaalla autoedulla ajavista moinen systeemi on käytössä. Ja mikäli olisikin käytössä, niin eihän se laturi tiedä, tuleeko se sähkö aurinkopaneelilta vai verkosta, joten se raportoi ihan vain sitä autoon ladattua sähkön määrää ja oletettavasti myös sähkön hintaa. Ja laturihan ei voi tietää sähkön hintaa, joten se lienee sitten työntekijän jotenkin konfiguroitava laitteelle?


Mielenkiinnosta kysyn, miten tuo Drivalian systeemi, mikäli se on automatisoitu, erottelee sen, mitä autoa laturilla on ladattu? Eli jos samalla laturilla välillä ladataankin jotain toista autoa, joka ei ole vapaan autoedun piirissä, niin miten sen saa jätettyä pois laskulta, jotta ei syyllistytä rikokseen?
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnosta kysyn, miten tuo Drivalian systeemi, mikäli se on automatisoitu, erottelee sen, mitä autoa laturilla on ladattu? Eli jos samalla laturilla välillä ladataankin jotain toista autoa, joka ei ole vapaan autoedun piirissä, niin miten sen saa jätettyä pois laskulta, jotta ei syyllistytä rikokseen?
Ainakin meidän firmassa jos Drivalialta otttaa sen laturin, se on Plugitin toimittama laturi missä on samalainen tägi käytössä kuin julkisessa pisteessä. Ei sitä voi käytännössä valvoa ettei sillä tägillä ladata muita autoja. Toisaalta sama käytäntö heillä on bensa-autoissa, siinä on luottokortti millä bensat maksetaan ja sitäkin on hankala valvoa ettei tankkaa muita autoja. Ehkä jotain tilastollista tietoa saattavat katsoa jos autossa tulee kilometrejä 30 tkm 3 vuoden aikana ja bensaa tai sähköä menee moninkertainen määrä normaaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sen 15 sekuntia kun käyttää taas googlailuun niin drivalian sivuilta löytyy seuraavaa:

Vapaaetulaisille Drivalia suosittelee älykästä latauslaitetta, jonka avulla kotona ladattu sähkö voidaan veloittaa työnantajalta. Lataus käynnistetään latausavaimella tai applikaatiolla, ja laite mittaa, kuinka paljon kilowatteja on ladattu ja tallentaa tiedot ladatun sähkön määristä.

Autoilija saa kuukausittain sähköön käytetyt eurot hyvityksenä tililleen, jonka hän ilmoittaa latauslaitteen käyttöönoton yhteydessä. Veloitus päätyy Drivalian kautta työnantajan maksettavaksi.

Jos taloudessa on työsuhdeauton lisäksi toinenkin ladattava auto, jonka lataussähkö maksetaan itse, älylaitteella voi ladata molempia autoja. Auton käyttäjä voi avata lataustoimittajan applikaatioon yksityisen lataustilin ja tilata siihen latausavaimen. Työsuhdeauton lataukset käynnistetään siihen tarkoitetulla latausavaimella ja oman auton lataukset omalla latausavaimella.

Käyttöetulaisen latauslaite on ilman älyominaisuuksia, koska käyttöetulainen maksaa lataussähkönsä itse.
 
Tätä juuri tarkoitin. Se on työnantajan ja työntekijän välinen asia. Eli työntekijä raportoi työnantajalleen kotona lataamansa sähkön hinnan ja työnantaja sitten maksaa työntekijälle. Eli ei tarvitse leasingfirmaa siihen väliin. Tässä sitten pitää olla tarkkana, sillä ladatun sähkön hinta pitää pystyä erittelemään tarkasti, muuten verottaja ei hyväksy korvausta verovapaana.

Tuollaista tietyn yksittäisen leasingfirman viritystä ei tähän keskusteluun kannata sotkea, ellei kysyjällä nimenomaan ole moinen systeemi käytössä, sillä vain (pienellä) osalla vapaalla autoedulla ajavista moinen systeemi on käytössä.
Edellä keskusteltu toimintatapa on Drivalian linjaus kaikille asiakkailleen ja uskoakseni moni työnantaja toimii sen mukaan. Onko sinulla konkreettista tietoa, että miten kotilatauksista leasing-sopimuksissa maksetaan?
 
Edellä keskusteltu toimintatapa on Drivalian linjaus kaikille asiakkailleen ja uskoakseni moni työnantaja toimii sen mukaan. Onko sinulla konkreettista tietoa, että miten kotilatauksista leasing-sopimuksissa maksetaan?

Drivalia on vain yksi leasingyhtiö monien muiden joukossa. Ei ole mitään syytä alkaa antamaan kysyjälle Drivalia-spesifisiä ohjeita, jos ei ole ensin tiedossa, että kysyjän käyttämä leasingyhtiö on Drivalia.

Eikä nämä laskutusasiat edes vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mikä liittyi aurinkopaneeleihin. Alkuperäinen kysymys oli siitä, että miten otetaan laskutuksessa huomioon se tilanne, jos autoon ladattu sähkö onkin peräisin aurinkopaneelista. Tähän käsittääkseni tuo Drivalian ratkaisu ei tuo vastausta edes Drivalian käyttäjälle, koska ymmärtääkseni laturilla ei ole tietoa siitä, tuleeko ladattava sähkö aurinkopaneelista vai verkosta, joten Drivalian ratkaisussakin sähkö laskutetaan työnantajalta aina sähkönmyyjän hinnan perusteella, vaikka se paneelilta tulisikin. Ja tämä oli juuri se vastaus, jonka annoin alkuperäiselle kysyjälle, eli laskuttaa työnantajaa sillä hinnalla, mitä se sähkö verkosta otettuna maksaa.

Monilla työsuhdeautoilijoilla on kotona ihan oma laturi, jota ei tarvitse tägien kanssa säätää, eikä laturista lähde minkään valtakunnan informaatiota leasingyhtiölle päin. Näissä tapauksissa työntekijä raportoi ladatun sähkön ja hinnan kuukausittain itse työnantajalle, joka sitten korvaa ne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 297
Viestejä
4 503 845
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom