Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onnea uudelle Volvolle.
Ehkä ainakin kannattaa olla tarkkana hintojen kanssa, roaming-hinnat asemilla voivat olla moninkertaiset vs. palveluntarjoajan oma appis.
Tämä,katso mitä kahta laturia osuu eniten reittien varrelle. Ja tee niille tunnarit vaikka vaan varuiks..Hyvä pointti. Ehkä yritän keskittää yhteen latauspaikkaan niin ei tartte toimitella kirjanpitäjälle viidestä eri paikasta kuitteja.
Lada Niva olisi upea auto, jos ei olisi toverin rakentama.Lada Nivalta näyttää![]()
Vertailussa oli siis polttisten "kulutus" vastaan sähköauton "kulutus" + "toimintamatka ja pikalataus". Toimintamatkaa ei edes katsottu polttiksista. Jos tuossa olisi verrattu pelkkää kulutusta (kuten TM talvitesteissä yleensä on ollut tapana), niin sähköautothan olisivat voittaneet suvereenisti tuon kohdan.
Se volvon latauskortti/appi toimii oletettavasti samalla tavalla ku bmw eli auto ehdottelee missä kantsii ladata ja ei tartte ressata mistään roamingeista koska se kortti/appi ei toimi jos ei ole sopimuslaturi. (mitä on tyyliin varmastikin kaikki paitsi tesla ja ehkä abc), eli sopimukseen kuuluvia latureita on kaikkialla.Hyvä pointti. Ehkä yritän keskittää yhteen latauspaikkaan niin ei tartte toimitella kirjanpitäjälle viidestä eri paikasta kuitteja.
K-lataus yritystili ja S-business kortti & ABC mobiiliin se maksutavaksi niin aukeaa jo ovet ympäri Suomen.Hyvä pointti. Ehkä yritän keskittää yhteen latauspaikkaan niin ei tartte toimitella kirjanpitäjälle viidestä eri paikasta kuitteja.
Onnea autosta. Oletettavasti tuossa on samat lukot kuin Polestarissa (tai muissa Volvoissa) joten jäätyy talvella. Joku suomalainen Polestar kuljettaja redditissä kertoi kuitenkin, että joku fiksi Volvolla on niihin kun korjattuna ei enää jäätynyt pahemmin.Tuli tänään uus EX30. Oon kyllä todella tyytyväinen ostokseen.
Ainoa on vaan että en oikein ymmärrä vielä kaikkea lataamisesta. Enkä varsinkaan tuosta Volvo public charging DCS systeemistä.
Onko siinä siis kyse siitä että voin ladata käytännössä missä tahansa ja sitten vaan tuon kautta mulle tulee yksi lasku?
On hämmentävän vähän tietoa että mitä kaikkia latauspisteitä siihen kuuluu ja miten toi systeemi oikein toimii.
Osaako joku selittää ton mulle?
Edit: nyt löysin oikean nettisivun ja alkoi selviintyä missä kaikkialla voi ladata.
Onnea autosta. Oletettavasti tuossa on samat lukot kuin Polestarissa (tai muissa Volvoissa) joten jäätyy talvella. Joku suomalainen Polestar kuljettaja redditissä kertoi kuitenkin, että joku fiksi Volvolla on niihin kun korjattuna ei enää jäätynyt pahemmin.
Kaikki ei jäädy, vähän tuurista kiinni. Edellinen V60 T8 piti viedä huoltoon kun kolme neljästä ovesta jäätyi (- 20 tjs.). Siis mekanismit sisältä, ei kahvat.Onnea autosta. Oletettavasti tuossa on samat lukot kuin Polestarissa (tai muissa Volvoissa) joten jäätyy talvella. Joku suomalainen Polestar kuljettaja redditissä kertoi kuitenkin, että joku fiksi Volvolla on niihin kun korjattuna ei enää jäätynyt pahemmin.
Polttiksissa ei perinteisesti ole ollut kiinnostavaa paljonko tankkaamatta pääsee. ja jos en ihan väärä, tai ainakaan en ole kiinittänyt huomioita että ne olisi arvosteluun vaikuttaneet jos jotekin ns tontilla.Euroilla mitattuna ehkä. Suhteessa ko. autojen tehtaan lupaamiin kulutuksiin/kesäkulutukseen?Ei varmasti olisi voittanut.
Toimintamatkaa ei katsottu polttiksista, koska se olisi asettanut sähkäreiden 200-300km talviranget ja niille ko. kategoriasta annetut arvosanat vähän outoon valoon? Tai sitten se ei ole TM:n mielestä mitenkään relevantti asia, että pääseekö autolla ilman kolmea ruokatuntia 200km vai 2000km.
...
Oispa pinkka kunnossa niin turbo taycani olisi se juttu. Joo paljon kalliimpi ku joku model S mutta jos on istahtanut molemmissa niin alle sekunnissa tietää mistä lisähinta.Porsche otti ilmeisesti itseensä Tesla Plaidista. Keväällä tulee Taycan Turbo GT. Hinnat tosin 200+ K€.
Lainailen vähän TMsta.
"Taycan Turbo GT:n esituotantoversiolla ”Ringin” aikaan 7 minuuttia 7,55 sekuntia, mikä oli samalla sähkömoottoristen tuotantoautojen ennätys. Aika oli 26 sekuntia nopeampi kuin suorituskykypaketilla varustetulla Taycan Turbo S Sportilla ajettu elokuussa 2022. "
" Kiihdytys 200 km/h nopeuteen vie aikaa 6,6 tai 6,4 sekuntia, mikä on yli sekunnin vähemmän kuin Taycan Turbo S:llä. Mallien huippunopeudet ovat 290 ja 305 km/h. "
Tässä vielä video kun esituotantoversio ottaa sähköisten tuotanto autojen kierrosennätyksen Laguna Secassa.Porsche otti ilmeisesti itseensä Tesla Plaidista. Keväällä tulee Taycan Turbo GT. Hinnat tosin 200+ K€.
Lainailen vähän TMsta.
"Taycan Turbo GT:n esituotantoversiolla ”Ringin” aikaan 7 minuuttia 7,55 sekuntia, mikä oli samalla sähkömoottoristen tuotantoautojen ennätys. Aika oli 26 sekuntia nopeampi kuin suorituskykypaketilla varustetulla Taycan Turbo S Sportilla ajettu elokuussa 2022. "
" Kiihdytys 200 km/h nopeuteen vie aikaa 6,6 tai 6,4 sekuntia, mikä on yli sekunnin vähemmän kuin Taycan Turbo S:llä. Mallien huippunopeudet ovat 290 ja 305 km/h. "
Taycanista ei taida myöskään puskurit irrota ymv. Toissapäivänä meni kehä 3:lla model S ohi hirveän metelin saattelemana kun takapuskuri hakkasi asfalttiin joku 10 kertaa sekunnissa. En ole kyllä vastaavaa ennen nähnyt.Oispa pinkka kunnossa niin turbo taycani olisi se juttu. Joo paljon kalliimpi ku joku model S mutta jos on istahtanut molemmissa niin alle sekunnissa tietää mistä lisähinta.
Liekkö jonkun jääklimpin ottanut hetkeksi matkaan. Niin kauheat kelit ainakin täällä itäisessä Suomessa että ihme ettei omat helmat ole autosta paskana.Taycanista ei taida myöskään puskurit irrota ymv. Toissapäivänä meni kehä 3:lla model S ohi hirveän metelin saattelemana kun takapuskuri hakkasi asfalttiin joku 10 kertaa sekunnissa. En ole kyllä vastaavaa ennen nähnyt.
Itse aidosti hämmästynyt kun i4 karmittomat ikkunat niin on olleet tänä talvena huolettomimmat ikkunat kaikista autoista mitä ikinä olen omistanut, merkistä riippumatta. Aina ennen on ollut että ei aukea kovalla pakkasella/jos on jäätä väärässä paikassa ennenku oikeasti sulaa mutta tuossa ei kertaakaan mitään ongelmaa ja aina auennut heti jos on tarvetta ollut.
Ainoa luukku, joka ajoittain temppuillut pakkasella, on latausluukku, joka on aika usein vaatinut avaamisen näytöstä tai puhelimesta painamisen sijaan. Tuosta on ollut säännöllisen epäsäännöllisesti herjaakin ilmoituksissa, mutta koska kyseessä vika jonka lasken kategoriaan ”aivan sama”, niin teen tiketin sitten joskus kun auton takuu on loppusuoralla. Tuo taisi tosin tehdä samaa ajoittain jo syksyllä ennen pakkasia, joten en tiedä onko mitenkään talveen liittyvä hikka.Itseäkin vähän pelotti teslan ikkunat ja kahvat että miten menee talvi, mutta paremmin kuin missään autossani ennen. Toyotassa ja volvossa sai repiä kahvaa ja ovea auki niin että tuntui että vähintään tiivisteet lähtee irti, mutta teslassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ehkä tehokas esilämmitys pelastaa tässä?
Tuli tänään uus EX30. Oon kyllä todella tyytyväinen ostokseen.
Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?Itse en ainakaan hankkinut sähköautoa sen takia että se on sähköauto, eikä kilsakustannuksetkaan olleet edes top3 merkityksellisiä asioita.
Nämä eivät ole olleet jäässä kertaakaan. Tai arvaisin, että ovat saattaneet olla, mutta tuo kabiinin esilämmitys on niin hyvä, että jäästä ei ole enää tietoakaan kun autoa aletaan ajamaan.
Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun edellisessä karmillisessa oikeasti ihan jatkuvasti talvella olin aivan varma että kahva jää käteen.Itseäkin vähän pelotti teslan ikkunat ja kahvat että miten menee talvi, mutta paremmin kuin missään autossani ennen. Toyotassa ja volvossa sai repiä kahvaa ja ovea auki niin että tuntui että vähintään tiivisteet lähtee irti, mutta teslassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ehkä tehokas esilämmitys pelastaa tässä?
En mä pidä sitä kun 5-10min päällä. MB:ssä nuo oli jäässä vaikka sisätilan lämppäri huusi jalkatilassa sen vajaa 2h ennen lähtöä.Tämä talvi on ollut helpoin PK-seudulla, koska ei ole ollut niin paljon sitä sahausta nollan ja pakkasen välillä. Kun ne on oikeasti jäässä, niin esilämmitys ei niitä sulata. Paitsi tietysti, jos sulattelet autoa sen 30 min joka aamu.
Softaa koodanneena kiitän luottamuksesta! Ja onnea!
Ittee ei ainakaan kiinnosta pätkääkään päästöt, vaikka koko suomi poistais liikenteen kokonaan ni se ois yks kärpäsen kakka täs maailmassa.Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?
Todella ihmettelen sitä jos useimmille nykyisin sähköauton hankkineille juuri se että kyseessä on sähköauto, ei olisi ehkä jopa tärkein syy hankkia nimenomaan sähköauto.
Syy miksi nimeonmaan sähköauto voimalinjansa takia kiinnostaa voi sitten olla moninainen, minulle ne top 2 ehkä olivat halvat km-kustannukset ja se ettei tule hiukkaspäästöjä pakoputkesta lähiympäristöön, eli esim. "tyhjäkäynti" on ihan ok parkkipaikalla tai milloin missäkin. Oli toki muitakin, tykkään tekniikan yksinkertaisuudesta esim. että tarvitsee vain yhden vaihteen eteenpäin, vähemmän rikkoutuvia osia kuin vastaavassa polttomoottori- tai varsinkaan hybridiautossa, jne.
Se että Suomessa ja maailmalla muutenkin sähköautojen kysyntä räjähti käsiin sopivasti silloin kun polttoaineiden hinnat pomppasivat reippaasti yli 2€/litra jopa 2,5€ asti... en usko että kyse oli vain sattumasta, taisi nimenomaan ne km-kustannukset saada massat etsimään sopivaa sähköautoa, vaikka sitten maksaisi vähän enemmän. Työkaverinikin, vannoutunut bemaristi, päätti ostaa bemarinsa tilalle Teslan kun laskeskeli kuinka monta tonnia säästää vuodessa polttoainekuluissa.
EX30 vaikutti ihan hyvältä raudan puolesta, kun liikkeessä istuskelin kyydissä. Softasta ei pystynyt sanomaan mitään, kun Android kaatui heti kun istuin sisään. Sitten ruudulla näkyi androidin recovery-ruutu enkä pystynyt sitä mitenkään siitä boottaamaan. Ei reagoinut mitenkään mihinkään namiskaan tai kosketukseen. Ehkä tuo oli jollain 1.0 versiolla, toivottavasti korjattu jo.
Voisin harkita tuollaista kyllä seuraavaksi kauppakassiksi, kunhan noita alkaa löytymään käytettynä (ja softa on kypsempi).
Päivityksistä myyjä sanoi että useimpiin malleihin on tullut n. 4-6 päivitystä vuodessa ja ihan uusiin sitten jotain 8 vuodessa. Eli tod näk päivittelevät tätäkin suht tiuhaan.
Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?
Olisit nyt vielä loppuun laittanut fiilismies.jpg.Fiilispohjalta
Miten tuo menee että saat firmalta laskuttaa kotilataukset jos pelkän sukon kautta latailet?
Neljä tulee varmasti mutta varmaan kriittisiä päivityksiä pusketaan useammin jos sellaista tulee. Muistaakseni support aika on jotain 20 vuotta eli sinne tulee sitten uudempia Android versioitakin. Eli tällä tavalla "kiinan paskalla".
Toinen kysymys onko noista kuinka moni auto enää ajossa 2044. Nykykehityksellä sähkärit vanhenevat hyvinkin nopeasti.
Eli mikä se syy lopulta sitten oli, tai ne top 3? Sattuiko sihtiin ihan vain vahingossa sähköauto, ei löytynyt sopivaa siinä hintaluokassa jollain toisella voimalinjalla? Vai oliko työliisari jossa ei muuta vaihtoehtoa yksinkertaisesti työnantaja tarjonnut?
Todella ihmettelen sitä jos useimmille nykyisin sähköauton hankkineille juuri se että kyseessä on sähköauto, ei olisi ehkä jopa tärkein syy hankkia nimenomaan sähköauto.
Taycanista ei taida myöskään puskurit irrota ymv. Toissapäivänä meni kehä 3:lla model S ohi hirveän metelin saattelemana kun takapuskuri hakkasi asfalttiin joku 10 kertaa sekunnissa. En ole kyllä vastaavaa ennen nähnyt.
Ohimennen kysymys K-latauksen pikalatureista. On käynyt muutaman kuukauden sisällä pari kertaa että olen jättänyt reissussa Teslan lataukseen johonkin Cittarin pihalle. Kaupassa käydessä tullut ilmoitus tai olen huomannut apista että lataus keskeytynyt. Kun olen palannut autolle, huomaan että samaan pömpeliin on tullut toinen auto lataukseen.
Onkohan tuo joku häiriö, vai kenties voiko tuon tehdä tahallisesti jotta saat tolpan koko latausnopeuden itsellesi? Sinänsä vähän vituttavia tapauksia.
Taycaneista varastetaan ajovalot jos sen jättää jonnekin kadun varteen yöksi.![]()
Ilmanotto tms. vähän huonosti suunniteltu ekoissa Taycaneissa (ja sisarmallissa e-tron GT:ssä), joten imaisee pölyt sisään jos ajaa esim. hiekkatiellä. Menee sitten vähän niinku rikki. Käytännössä samat rajoitukset kuin Teslassa, tosin siinä lähtee vaan maalit irti, eikä mee koko kosla takuuseen.Mitäs ongelmia niissä Taycaneissa oli, kun Hesarin maksumuurin takana oli joku juttu, että Taycanissa olisi jotain ikävämpää suunnittelun kukkasta? Lisäksi taisi olla jotain juttua, että kaikki yhtiöt eivät enää vakuuta em. autoa erittäin kalliiden akkuremonttien vuoksi.
Ja koska näit yhdessä Model S:ssä roikkuvan puskuri tietämättä miksi se puskuri on irti, niin niissä irtoilee puskurit ja Taycaneissa ei?
Jutusta ei selvinnyt oliko kyseinen auto oikeasti nelivetoinen, vai vain rekisteriotteessa.Hupsista
"Ruotsalaislehti ei meinannut alkuun edes uskoa, että kyseessä on nelivetoversio, mutta tämä varmistui auton rekisteriotteesta. Viimeistään toisen autoyksilön käyttäminen varmisti, että kyse ei voi olla virheestä.
...
Ihan mielenkiinnosta minkäslainen tämä siulla mielessä oleva "toiminnallisuus" olisi? Jos auto ei pääse jäistä ylämäkeä niin on todella kyllä erikoinen "toiminnallisuus".Jutusta ei selvinnyt oliko kyseinen auto oikeasti nelivetoinen, vai vain rekisteriotteessa.
No ilmeisesti oli oikeasti nelivetoinen, mutta ilmeisesti softa tai rautavikaa, tai sitten suunniteltu toiminnallisuus toisenlainen kuin toimitta/testaajat odotti.
Ehkä ovat vielä liikeenteessä jos joku hiffaa kuinka vaihtaa akun jostais uudemmas yksilöstä kuten on käynyt leaffeille. 2012vm saa akun toimimaan 2022vm mallista.Neljä tulee varmasti mutta varmaan kriittisiä päivityksiä pusketaan useammin jos sellaista tulee. Muistaakseni support aika on jotain 20 vuotta eli sinne tulee sitten uudempia Android versioitakin. Eli tällä tavalla "kiinan paskalla".
Toinen kysymys onko noista kuinka moni auto enää ajossa 2044. Nykykehityksellä sähkärit vanhenevat hyvinkin nopeasti.
Ehkä ovat vielä liikeenteessä jos joku hiffaa kuinka vaihtaa akun jostais uudemmas yksilöstä kuten on käynyt leaffeille. 2012vm saa akun toimimaan 2022vm mallista.