Joku tuossa huijaa jossain, kun minuutttien sisällä ovat ja latauskertojen määrä huomattavan eri. Jo ihan pelkästään lataustapahtumasta ilman latausta tulee väkisin minuutteja/kerta, kun poiketaan tieltä.
Siinä on kolme tekijää.
Ensimmäinen on se, että kahdella latauksella selviäminen on pakottanut lataamaan korkeampaan varausasteeseen (todennäköisesti selvästi yli 80 % SoC) kuin lyhyitä kovan tehon latauksia 6 kpl napsinut. Lataus yli 80 %:iin on hidasta, 40-80 ihan joutuisaa, ja 10-40 nopeinta. Toki jokaisella latauskerralla menee aikaa hukkaan ennen latauksen alkamista ja lopetuksen jälkeen, eli 10-40 ei välttämättä ole nopein taktiikka.
Toinen on vuosimalliero. Nopein (2 kertaa ladannut) on vm. 2019, eli latauksen keskiteho EVdatabasen mukaan 110 kW 10-80 %. Toiseksi tullut (6 kertaa ladannut) on vm. 2023, eli keskiteho 140 kW 10-80 %. Tämä vähentää toiseksi tulleen latausaikaa, mikä kuittaa useammista latauskerroista aiheutunutta hukkaa.
Kolmas on ladattavan energiamäärän ero. Neljä vuotta uudempi malli kuluttaa WLTP mukaan 4 % vähemmän, 14,6 kWh/100 km vs. 15,2 kWh/100 km. Matkalla käytetty lämmitys saattaa kutistaa 4 %:n suhteellista eroa, tai sitten ei, jos myös lämmityksen hyötysuhdetta on parannettu. Joka tapauksessa uudempi kuluttanee vähemmän, jolloin se pääsee alunperin akussa olleella energialla vähän pidemmälle, ja lisäksi sen tarvitsee jatkossa ladata vähemmän energiaa päästäkseen saman matkan. Ja jäljellä oleva matka on vähän pienempi, koska se pääsi alussa pidemmälle. Jos ensimmäinen lataus tapahtui samalla asemalla, oli uudemman akku vähemmän tyhjä ja se tarvitsi ladata alempaan prosenttiin päästäkseen seuraavalle samalle asemalle.
Eli se kuusi kertaa ladannut ei montaa minuuttia hävinnyt, koska:
1. Uudempi auto kuluttaa vähemmän energiaa, joten tarvitsee ladata vähemmän kWh:ja.
2. Uudempi auto lataisi nopeammin 10-80 %, 30 min. vs. 38 min.
3. Uudempi hyödynsi nopeamman latauksen varaustiloja, kun vanha lirutteli hitaita prosentteja yli 80 %:n päästäkseen matkan vain kahdella pysähdyksellä.
= Noilla kuittaa helposti useammasta latauskerrasta aiheutuvan aikahukan. Koska ei kuitenkaan aivan kuitannut, vaan hävisi muutamia minuutteja, oli ykkönen todennäköisesti taloudellisempi kuski.