Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siinä mielessä nuo painikkeen takana olevat esilämmitykset ovat vaan askel taaksepäin eikä mikään osoitus mistään muusta kuin osaamattomuudesta.
Huvittavaa että samassa viestissä kritisoidaan "Teslan olevan tuhlaavaisia akun lämmityksessä", ja toisaalta kehutaan akunlämmitystä napilla joka taas varmasti tuhlaa sähköä tai toimii huonommin kuin auton itse päättämä lämmitys navigoidessa laturille. Auto tietää kuinka kauan ja millä teholla akkua kannatta lämmittää, jotta saadaan optimaalliset lataustehot navigoitavalle laturille.
Tämä olisi mielestäni se paras toteutus. Tesla nyt vain priorisoi automaatiota ja käyttäjänäkymän yksinkertaisuutta about kaikessa, joten odotettavissa on korkeintaan automaation paranemista muttei manuaalista latausnappia saati reaaliaikaista maksimilatauskyvyn näyttöä. Teslan ideaaliflow:han menee varmaan jotenkin näin:Varsinkin kun VAG softa näyttää manuaalisen lämmityksen kanssa suoraan mikä on sen hetkinen maksimilatauskyky, jos sillä hetkellä menisi laturille.
Samaa mieltä. Olisi hyvä jos Teslasta saisi napista lämmityksen päälle ilman kikkailuja, ottaisin kyllä vastaan mielelläni. (Vaikka siitä olisi itselleni hyötyä vain muutama kertaa vuodessa.)Noin lyhyellä matkalla akun esilämmityksellä ei ole juuri mitään virkaa. Taas palataan siihen tavalliseen tuulipukuun, joka juuri ja juuri osaa tankata oikeasta pistoolista. Mutta hyvä niin, että markkinoilla on vaihtoehtoja. Paras ratkaisu varmaan olisi Teslankin tarjota tuota manuaalista esilämmitystä edistyneemmille käyttäjilleen.
Ei pahan näköinen ollenkaan, onko tämä nyt ensimmäinen kunnon BEV farmari?
![]()
The BMW i5 Touring Is The Electric Wagon You Want But Can't Have
Unless you're in Europe, of course. There’s also a plug-in hybrid version of the German wagon that’s a solid “nein” in the U.S.insideevs.com
Ei pahan näköinen ollenkaan, onko tämä nyt ensimmäinen kunnon BEV farmari?
Riippuu tietty mitä tarkoittaa ”kunnon” BEV farmari, jos se tarkottaa D-segmentin edustusfarkkua patteriversiona niin joo taitaa olla. Jos otetaan lukuun myös perus perhepirssit mutta ”oikeina farkkuina” niin MG 5 kerkes markkinoille aiemmin (kansainvälisesti 2020 ja Suomessa 2023).
MG 5 on rakennettu GM:ltä lisensoidulle Delta II alustalle jota käytettiin mm. Astran edellisessä versiossa. Auto tuntuu vissiin pitkälti kiinalaisten tekemältä Astran sähköversiolta mitä testejä lueskellut…
Edit: ja bemmin ulkonäkö kyllä toimi omaankin silmään, tyylikäs peli ja näyttää sopivasti tavalliselta autolta
Jos otetaan lukuun myös perus perhepirssit mutta ”oikeina farkkuina” niin MG 5 kerkes markkinoille aiemmin (kansainvälisesti 2020 ja Suomessa 2023).
Tässä jo videomuodossa:Porsche Taycanin uudistettu malli on nyt julkaistu:
![]()
Uusi Porsche Taycan: parannettu lähes kaikilla osa-alueilla
Enemmän, nopeammin, pidemmälle ja tulossa Porsche Centereihin keväällä 2024 · Enemmän:news.cision.com
Pitkä lista on parannuksia.
Yksilainaus![]()
Yli 20 sähköautoa ajoi 1000 kilometriä Suomen talven pääkallokelissä – Näin kävi
Akun esilämmityksellä varustetulla sähköautolla ei pitkän matkan ajo ole juttu eikä mikään, selvisi suomalaistestissä. Ei, vaikka perässä olisi asuntovaunu.www.iltalehti.fi
Kokemukset ovat hieman eri tasolla kuin Hesarin toimittajalla. Keskimääräinen latausaika 6*18min=108min. Asiaan vaikuttaa varmasti nopeahkosti lataavien Teslojen suuri määrä.
Nopeimmin etapin ajoi vuosimallin 2019 Tesla Model S Long Range ”Raven”, joka paineli reitin aikaan 12 tuntia 15 minuuttia. Latauspysähdyksiä tarvittiin vain kaksi.
Ajettu reitti kulki Lahdesta Tampereen ja Oulun kautta Rovaniemelle, josta suunnattiin itään Kemijärven kautta Kuusamoon. Matka oli mitattu GPS:llä ja siihen ei sisältynyt poikkeamia latureille eli todelliset ajomatkat olivat arviolta 1 016 kilometriä.
![]()
Yli 20 sähköautoa ajoi 1000 kilometriä Suomen talven pääkallokelissä – Näin kävi
Akun esilämmityksellä varustetulla sähköautolla ei pitkän matkan ajo ole juttu eikä mikään, selvisi suomalaistestissä. Ei, vaikka perässä olisi asuntovaunu.www.iltalehti.fi
Kokemukset ovat hieman eri tasolla kuin Hesarin toimittajalla. Keskimääräinen latausaika 6*18min=108min. Asiaan vaikuttaa varmasti nopeahkosti lataavien Teslojen suuri määrä.
Siellä ei ole vedetty naama irvessä vaan jokainen on ajanut niin kuin olisi vain normaalisti reissanut lappiin. Välillä kuselle tai syömään, tai välipalalle tai venyttelemään tai pikku nokosille. Auto lataukseen jos taukopaikalla on mahdollisuus. Siellä esim JarmonEV youtube kanavalla näkyi että lataustauko saattoi olla muutaman minuutin kun piti äkkiä käydä kusella ja sitten taas jatkettiin.Mielenkiintoinen testi, herää toki kysymyksiä esim. miksi kaksi kärkiautoa (molemmat Model S LR) ajoi matkan täysin erilaisilla lataustaktiikoilla, toisella 2 ja toisella 6? Tyhmempi voisi kuvitella ettei kumpikaan ole optimi.
En oikein tiedä mitä tuosta testistä voi päätellä kun ei ole ajonopeuksia yms. tiedossa.
Tuon kärkiauton voi unohtaa kaikista laskuista. Seppo on sen tason sähköautopioneeri suomessa mitä tulee taloudelliseen ajoon ettei yksikään muu kuski ois tuota pystynyt edes ajamaan kahdella stopilla. Se pystyy normi fltp testissä talvella ylittämään wltp kilsat teslalla ja kesällä tais mennä 100-150km yli wltp. Aivan omassa kastissaan se äijä.
Onko joku tutustunut tarkemmin miten hän tällaiset tulokset saavuttaa eli mitä hän tekee eri tavalla?
Sammuttaa ilmastoinnin ja käyttää jotain omalla akulla toimivaa lämmitintä?
Mille moduulille? Ei uudemmissa tesloissa ole mitään moduuleita? Vai meinaatko noita yksittäisiä 21700 kennoja?Jekku on noissa akun moduuleissa. Uusia akkuja kyllä toimittavat kokonaisina vaikka tarvetta olisi vain yhdelle moduulille.
Seppo taitaa sitten tosiaan olla ihan omassa "luokassaan". Minusta tulos on kovin lohdullinen siinä mielessä, että se osoittaa moisten puliveivausten olevan täysin turhaa kärsimyksen aiheuttamista, kunhan viitsii lompakkoa vähän enemmän raottaa latausasemilla. Ajallisesti pääsee efektiivisesti samaan.Jep. Ajaa kylmällä/kuumalla autolla ilman radiota välittämättä tippaakaan muista tielläliikkujista. Kyllähän jotain kertoo jo se että kahdella pysähdyksellä aikaa kuluu 12h 15min kun kuudella pysähdyksellä 12h 23min. Eli ajettu jotain kuuttakymppiä motarillakin.
Jep. Ajaa kylmällä/kuumalla autolla ilman radiota välittämättä tippaakaan muista tielläliikkujista. Kyllähän jotain kertoo jo se että kahdella pysähdyksellä aikaa kuluu 12h 15min kun kuudella pysähdyksellä 12h 23min. Eli ajettu jotain kuuttakymppiä motarillakin.
Eikähän tuollaisella matkalla tule jo vastaan ne kuljettajan lataustauot, jotka määrittelevät enemmän kuin auto.Mielenkiintoinen testi, herää toki kysymyksiä esim. miksi kaksi kärkiautoa (molemmat Model S LR) ajoi matkan täysin erilaisilla lataustaktiikoilla, toisella 2 ja toisella 6? Tyhmempi voisi kuvitella ettei kumpikaan ole optimi..
Mitä virkaa tuolla fltp-testillä sitten yleensäkään on, jos niitä ajamassaa on tavallisen keskivertokuskin sijaan joku pisaralla pisimmälle ammattilainen joka vetää 10°C kabiinin lämmöillä ulkopeilit sisään taitettuna jne jonkin haamutuloksen?
AJOTAPA
Nopeus: Nopeusrajoituksen mukaisesti mittarinopeus. Älä peesaa jos mahdollista (=älä aja esim. rekan takana)
Ilmastointi/lämmitys: Normaali +20c lämpötila , ilmastointi automaattiasennolla
Ajotapa: Normaali. Ei ns. säästelevä, eikä autoon eco-moodia päälle, vaan sellainen perusmoodi.
Tällä kun on tarkoitus saada ns normaaleja suomalaisten kulutustuloksia.
Joku tuossa huijaa jossain, kun minuutttien sisällä ovat ja latauskertojen määrä huomattavan eri. Jo ihan pelkästään lataustapahtumasta ilman latausta tulee väkisin minuutteja/kerta, kun poiketaan tieltä.No ei tuo kyllä nyt oikein lennä, jos 1000km ajetaa 12h niin keskinopeus on 83kmh sisältäen pysähdyksetkin eli jos on yhteensä oltu vaikka vain 30min tauoilla yhteensä niin puhutaan jo 87kmh keskinopeudesta.
1016km / 12.25h = 82,9kmh
Jos oletetaan 30min tauot yhteensä (en tiedä) niin 1016kmh / 11.75h = 86,47kmh
Se on niin tolkuttomasti hitaampaa ladata70-100 väli kuin 0-70 väli teslalla.Joku tuossa huijaa jossain, kun minuutttien sisällä ovat ja latauskertojen määrä huomattavan eri. Jo ihan pelkästään lataustapahtumasta ilman latausta tulee väkisin minuutteja/kerta, kun poiketaan tieltä.
Kyllä sillä käsittääkseni ilmastoinnit päällä on jne. Ajaa puhtaasti jalalla taloudellisesti ja on tehnyt sitä vuosia ja tutkinut miten on järkevin ajaa. Ei käytä siis cruiseja tms.FLTP ohjeissa nimenomaan käsketään ajamaan normaalisti nopeusrajoituksen mukaista mittarinopeutta ilman ekoiluja ja kikkailuja, jotta saadaan vertailukelpoista dataa siitä miten ihmiset normaalisti ajaa. Jos Seppo käy noita tahallaan vääristelemässä ajamalla super-ekosti niin lähinnä haittaa koko hankkeen ideaa. Toki Seppo saattaa huvikseen ajella samoja reittejä ja tekee vertailevaa tutkimusta siinä samalla, eikä vääristä FLTP:n tilastoja, toivottavasti.
Kyllä sillä käsittääkseni ilmastoinnit päällä on jne. Ajaa puhtaasti jalalla taloudellisesti ja on tehnyt sitä vuosia ja tutkinut miten on järkevin ajaa. Ei käytä siis cruiseja tms.
Ajettu kisaa, kuka ensimmäisenä perillä.Miten keskinopeus voi olla ylipäätään noin kova ? Suurin osa teistä tuolla reitillä on pääasiassa 80 rajoituksella olevaa tietä. Aika haipakkaa ovat saaneet pistellä menemään? Vai mitä en ymmärrä ?
Ja vällillä jutun mukaan oli vielä tosi huono kelikin ?
Ei taida valitettavasti olla.Onko latausasemille vastaavaa hintasivustoa kuin polttoaine.net?
Ei taida valitettavasti olla.
- K-lataus 0,33e/kwh
- ABC 0,35e/kwh
- Neste 0,36-0,37c/kwh
- Tesla tesloille 31-41c/kwh, muille jotain enemmän tai kk tilaus.
- Rechargen laturit 0,4861e/kwh
- Ionity ilman tilausta 0,79e/min
- Lidl 0,29e/kwh
- Kärkkäinen 0,2e/kwh
- Autoliitolla on sit toki myös
- Puuilojen pihalla taitaa olla Helenin ylläpitämät (virta) 0,45e/kwh ja virtaa toki muuallakin.
Siinä ne isoimmat taitaa pikalatauksen osalta melkein olla. Sit on eri merkeillä viel omia sopimuksia, esim mersulla voi ladata melkein missä vain 0,39e/min joka on todella halpa.
Joo, tosin idea vesittyy. Polttiksella joku riskinottaja ajaisi tuon varmaan 8h. Toisaalta on tolla välillä aika paljon 100 km/h teitä, eli ei toi keskinopeus mahdoton ole laillisesti ajaenkaan, ehkä...Ajettu kisaa, kuka ensimmäisenä perillä.
Plugitia en tosiaan ottanu tuohon kun pääsääntöisesti on hidaslatauksella. Koko suomessa plugitin dc latureita on todella vähän:Plugit 0.33e/min aika monessa paikkaa.
Siinä on kolme tekijää.Joku tuossa huijaa jossain, kun minuutttien sisällä ovat ja latauskertojen määrä huomattavan eri. Jo ihan pelkästään lataustapahtumasta ilman latausta tulee väkisin minuutteja/kerta, kun poiketaan tieltä.
No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.Siinä on kolme tekijää.
Ensimmäinen on se, että kahdella latauksella selviäminen on pakottanut lataamaan korkeampaan varausasteeseen (todennäköisesti selvästi yli 80 % SoC) kuin lyhyitä kovan tehon latauksia 6 kpl napsinut. Lataus yli 80 %:iin on hidasta, 40-80 ihan joutuisaa, ja 10-40 nopeinta. Toki jokaisella latauskerralla menee aikaa hukkaan ennen latauksen alkamista ja lopetuksen jälkeen, eli 10-40 ei välttämättä ole nopein taktiikka.
Toinen on vuosimalliero. Nopein (2 kertaa ladannut) on vm. 2019, eli latauksen keskiteho EVdatabasen mukaan 110 kW 10-80 %. Toiseksi tullut (6 kertaa ladannut) on vm. 2023, eli keskiteho 140 kW 10-80 %. Tämä vähentää toiseksi tulleen latausaikaa, mikä kuittaa useammista latauskerroista aiheutunutta hukkaa.
Kolmas on ladattavan energiamäärän ero. Neljä vuotta uudempi malli kuluttaa WLTP mukaan 4 % vähemmän, 14,6 kWh/100 km vs. 15,2 kWh/100 km. Matkalla käytetty lämmitys saattaa kutistaa 4 %:n suhteellista eroa, tai sitten ei, jos myös lämmityksen hyötysuhdetta on parannettu. Joka tapauksessa uudempi kuluttanee vähemmän, jolloin se pääsee alunperin akussa olleella energialla vähän pidemmälle, ja lisäksi sen tarvitsee jatkossa ladata vähemmän energiaa päästäkseen saman matkan. Ja jäljellä oleva matka on vähän pienempi, koska se pääsi alussa pidemmälle. Jos ensimmäinen lataus tapahtui samalla asemalla, oli uudemman akku vähemmän tyhjä ja se tarvitsi ladata alempaan prosenttiin päästäkseen seuraavalle samalle asemalle.
Eli se kuusi kertaa ladannut ei montaa minuuttia hävinnyt, koska:
1. Uudempi auto kuluttaa vähemmän energiaa, joten tarvitsee ladata vähemmän kWh:ja.
2. Uudempi auto lataisi nopeammin 10-80 %, 30 min. vs. 38 min.
3. Uudempi hyödynsi nopeamman latauksen varaustiloja, kun vanha lirutteli hitaita prosentteja yli 80 %:n päästäkseen matkan vain kahdella pysähdyksellä.
= Noilla kuittaa helposti useammasta latauskerrasta aiheutuvan aikahukan. Koska ei kuitenkaan aivan kuitannut, vaan hävisi muutamia minuutteja, oli ykkönen todennäköisesti taloudellisempi kuski.
Ei sitä tietoa mitenkään piiloteta, siitä kerrotaan ihan selvästi käyttäjälle, kun navigointi laturille aloitetaan. Se on tietysti vaikea edistyneellä tekniikkafoorumilla ymmärtää, ettei tavallista autoilijaa voisi vähempää kiinnostaa akun "käsin lämmittäminen".
Navigoimisessa laturille on myös se hyöty, että järjestelmät osaavat paremmin ennustaa laturien varaustilanteen sillon kun saavut sinne, tai reitittää toiselle laturille jossa on vapaita stalleja silloin kun olet hoodeilla:
Kyllä, paikallinen latauspiste on tullut näkymään, hienoa! Vaikka K-latauksella nykyään käynkin niin on esilämmitystä varten pikkupaikkakunnalla kiintopiste vihdoin!
Noita Teslalla lappiin -videoita kun tuli katseltua ennen auton hankkimista, niin itselle jäi niistä sellainen kuva, että suuri osa niiden tekijöistä ajeli pitkää matkaa tekemällä 5-15min stoppeja alvariinsa. En tiedä onko kyse ko. henkilöiden tavallista heikommasta pidätyskyvystä, jatkuvasta nälästä, vai jostain muusta kummallisesta syystä, mutta imo. tuossa ei ole mitään järkeä, koska jokaiseen päätieltä poikkeamaan mene kuitenkin x-minuuttia ja omalla kohdallani myös mielenterveys. Voisin kesällä kuvitella ajavani tuon pätkän 2-3 stopilla, joista yksi reippaampi 20-30min (safkaa) pysähdys ja pari lyhyempää kusi + kahvinhakutaukoa. Talvella varmaan neljä, mutta koska pysähdyksiä noin monta, niin vetelisin eväät kyllä autossa ja pitäisin kaikki stopit lyhyinä.No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.
Nuo kaksi latausta kesti 30min ja 25min.No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.
Lofooteille ja takaisin ajoin vuodenvaihteessa noin 10-15min pysähdyksillä. Siinä ajassa auto latasi niin paljon, että joko mun tai muksun oli päästävä joko vessaan tai ylipäätään jaloittelemaan.Noita Teslalla lappiin -videoita kun tuli katseltua ennen auton hankkimista, niin itselle jäi niistä sellainen kuva, että suuri osa niiden tekijöistä ajeli pitkää matkaa tekemällä 5-15min stoppeja alvariinsa. En tiedä onko kyse ko. henkilöiden tavallista heikommasta pidätyskyvystä, jatkuvasta nälästä, vai jostain muusta kummallisesta syystä, mutta imo. tuossa ei ole mitään järkeä, koska jokaiseen päätieltä poikkeamaan mene kuitenkin x-minuuttia ja omalla kohdallani myös mielenterveys. Voisin kesällä kuvitella ajavani tuon pätkän 2-3 stopilla, joista yksi reippaampi 20-30min (safkaa) pysähdys ja pari lyhyempää kusi + kahvinhakutaukoa. Talvella varmaan neljä, mutta koska pysähdyksiä noin monta, niin vetelisin eväät kyllä autossa ja pitäisin kaikki stopit lyhyinä.
Eli toinen ajanut energiaa säästellen (vaikka piti ajaa normaalisti) ja toinen jotenkin töpeksinyt tauot ja onnistunut tarvitsemaan 6 latausta. Ei tainnut missään olla laskettu paljonko energiaa kukin käytti kokonaisuudessaan matkalle?Nuo kaksi latausta kesti 30min ja 25min.![]()
![]()
Toisaalta varmaan joutunut ajamaan hiljempaa jotta saa pienennettyä kulutusta.,
6 latauksen pysähdyksellä todennäköisesti nuo olleet luokkaa 5-10min. (Keskiarvoa turha katsoa kun esilämmittämättömät oli niin kauan siellä). Eli käytännössä varmaan latausaika aikalailla samaa luokkaa kokonaisuudessaan. Ero tullut sit siitä, kun hidastat laturille ja ajat parkkiin. Siinä menee äkkiä 10min yhteensä.
Jes. En mäkään ikinä lataa täyteen matkalla. En kyllä pysähdy ikinä syömäänkään mihinkään taukohelvettiin, joka voisi tietysti muuttaa asian. Mäkkäristä tai kahvilasta joku eväs mukaan ja matka jatkuu burgeri/sämpylä kourassa.Lofooteille ja takaisin ajoin vuodenvaihteessa noin 10-15min pysähdyksillä. Siinä ajassa auto latasi niin paljon, että joko mun tai muksun oli päästävä joko vessaan tai ylipäätään jaloittelemaan.
Oma auto lataa 70-100% välin niin paljon hitaammalla ajalla kuin 0-70%. 0-70 menee 17 minuutissa, mutta täyteen menee 50-55min. 80 minuuttiin menee jo puolisen tuntia.
Käytännössä ylivoimaisesti nopein tapa edetä on latailla 0-70 välillä. Kun noita supereita on juuri sellaisella välillä, että sillä ylimääräisellä 30% ei kuitenkaan pääse enää seuraavalle superille niin ei siitä hyötyä ole.
Teslan oma assistentti on täyttä paskaa. Google ja Apple heittämällä edellä. Apple sentään osaa suomeakin.Onhan noissa Tesloissa puheohjaus, joka tosin toimii vain englanniksi. Teslan omistajista tiettävästi merkittävä enemmistö on Apple-käyttäjiä. Itse en kaipaa Google Assistantia, enkä toisaalta käytä myöskään Siriä, molemmat on kohtuullisen surkeiksi osoittautuneet. Valinnanvapaus ja lisäominaisuudet on toki pääsääntöisesti hyvä, mutta tuovat myös lieveilmiöitä mukanaan. Rajattu ekosysteemi vähentää bugien määrää ja mahdollistaa käyttöjärjestelmän säilymisen eheämpänä sekä kevyempänä.
Jos muistan vielä lukemani oikein, niin siinähän oli tota voittajaa lukuunottamatta koko jengi kiertänyt kaikki taukopaikat ton matkan aikana.Eli toinen ajanut energiaa säästellen (vaikka piti ajaa normaalisti) ja toinen jotenkin töpeksinyt tauot ja onnistunut tarvitsemaan 6 latausta. Ei tainnut missään olla laskettu paljonko energiaa kukin käytti kokonaisuudessaan matkalle?