Yleistä keskustelua sähköautoista

Tai painetaan napista lämmitys pois päältä ja ajetaan sille laturille mille halutaan :)

Jep. Ja ladataan hitaasti.

Ideahan on antaa auton tehdä päätökset lämmityksistä ja latureista, jolloin voi ladata hyvällä teholla ja hyvällä osalla latauskäyrää nopeasti.

Ja jos tuollaisen napista päälle laitettavan lämmityksen Teslaansa haluaa, niin pikkurahallahan sen siihen toki saa. Itse en siihen tarvetta näe.
 
Ei ilman silti ole parempi kuin sen kanssa.

Se nyt vielä puuttuisi että joku väittäisi moista. Ev9:n kohdalla Kris Rifa käytti manuaalista lämmitystä kun ei osannut lähtiessä/ajaessa sanoa vielä missä aikoo pysähtyä, joten turha stressailla asiaa kun voi lätkäistä lämmityksen päälle ja pysähtyä sellaiseen paikkaan kuin haluaa/sillä hetkellä tuntuu. Joo, ei ehkä kulutuksen kannalta optimaalisinta mutta kuski saa toisaalta päättää miten haluaa autoa käyttää.

Sinänsä ymmärrän toki esim. teslakuskin skeptisyyden kun eihän siellä puolella pääse nauttimaan esim. Googlen assistantista jolta voi kysellä aukioloaikoja ja sitten navigoida sinne (ja kytkeä lämmitys päälle manuaalisesti halutessaan) tai mitä ikinä. Mitä ei ole niin eipä sellaista välttämättä osaa kaivata. Eikä osa tietty muutenkaan tarvitse tai halua käyttää tuollaisia eikä siinäkään mitään. Mukavampi kuitenkin olla vaihtoehtoja ainakin itseni kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Ja ladataan hitaasti.

Ideahan on antaa auton tehdä päätökset lämmityksistä ja latureista, jolloin voi ladata hyvällä teholla ja hyvällä osalla latauskäyrää nopeasti.

Ja jos tuollaisen napista päälle laitettavan lämmityksen Teslaansa haluaa, niin pikkurahallahan sen siihen toki saa. Itse en siihen tarvetta näe.
Mistä se auto tietää mitä sinä haluat tehdä? Sehän se ongelma koko automaatiokonseptissa on. Ideaalimaailmassa jokainen laturi on valittavissa ja senkun pistää menemään, mutta reaalimaailmassa toteutus tökkii ihan perkeleesti. Ja kun ääritilanteet otit puheeksi, niin joskus voi olla ihan toivottavaa vetää kantama maksimiin, kun pitää päästä perille ja perillä latausnopeudella ei ole paskaakaan väliä. Sehän se vasta vituttaisi, että joutuisi tekemään ylimääräisen stopin auton automaation lämmittäessä täysin turhaan akkua.
 
Kannattaa tajuta, että akun lämmitys napista muuttuu vasta siinä vaiheessa hyväksi ominaisuudeksi muutaman sankarin mielestä, kun Tesla sellaisen lisää autoihinsa. On kyllä niin huvittavia nämä keskustelut, että useampi mahdollinen lämmitystapa käännetään väkisin negatiiviseksi vain siksi, ettei Teslalla ole näin. Varsinkin kun VAG softa näyttää manuaalisen lämmityksen kanssa suoraan mikä on sen hetkinen maksimilatauskyky, jos sillä hetkellä menisi laturille.
 
Itse aika useinkin jätän esilämmittämättä tarkoituksella ajaessani laturille. Tähän on pari syytä:
  • Energiaa säästynee jonkin verran. Lämmitys vie luokkaa 5-10% kylmähköllä kelillä, eron huomaa navigaattorin arviossa kokeilemalla navigointia superin viereen. Toisaalta esilämmityksen ansiosta energiaa kuluu vähemmän latauksen aikaisessa lämmityksessä, eli ero voi olla lopulta aika vähäinen.
  • En halua ladata liikaa tai liian nopeasti, mikäli tauko on pidempi esim. ruokailu. Lämmitetty akku valmistuu tällöin liian nopeasti, jolloin tulee ladattua kallista energiaa ja/tai maksettua joutoaikamaksuja. Perille pääsyyn voi riittää esim. 60-80%, jonka jälkeen mieluummin yleensä lataa määränpäässä.
Teenkö typerästi? Sitä olen miettinyt, että mitä mahtaa tällainen kikkailu tehdä akun kunnolle, kuluuko enemmän tai vähemmän verrattuna lämmitettyyn joka ottaa nopeammin energiaa vastaan. Toki tällainen toiminta aiheuttaa myös ruuhkia latureille, mikäli useammat jättää esilämmittämättä tarkoituksella.
 
Siinä mielessä nuo painikkeen takana olevat esilämmitykset ovat vaan askel taaksepäin eikä mikään osoitus mistään muusta kuin osaamattomuudesta.

VAGin esilämmitysratkaisu joka nyt esiteltiin on markkinoiden paras, minusta on vähän huvittavaa väkisin vääntää näitä perusteita miten Teslan rajoittuneempi esilämmitys olisi parempi.

Jos minä nyt hyppään kylmään autoon ja ajan vaikka 10km päässä olevalle pikalaturille niin aivan varmasti parempi ratkaisu on pistää se lämmitys napista päälle kuin alkaa navigaattorista etsimään jotain suht lähellä olevaa laturia ja toivoa että systeemi tajuaa lämmittää mahd. paljon.

Ja käsittääkseni VAGista löytyy myös se automatiikka jos sitä haluaa käyttää.
 
Huvittavaa että samassa viestissä kritisoidaan "Teslan olevan tuhlaavaisia akun lämmityksessä", ja toisaalta kehutaan akunlämmitystä napilla joka taas varmasti tuhlaa sähköä tai toimii huonommin kuin auton itse päättämä lämmitys navigoidessa laturille. Auto tietää kuinka kauan ja millä teholla akkua kannatta lämmittää, jotta saadaan optimaalliset lataustehot navigoitavalle laturille.

Vielä kun saataisiin sellainen ominaisuus, kuka julkaisisi ekana? Ei, Tesla ei osaa esilämmittää kuin muutamalle laturille. Se ei kovasti lämmitä tilanteessa, jossa auto jättäisi silloin tielle kun sen muutamaa hassua laturia ei olekaan listassa.

Kyllä se manuaalinen lämmitys tuossakin autossa tarvittaisiin, kuten kaikki manuaalinen vaihtoehto jokaikiselle heidän "älykkyydelleen". Oli sitten defogging, pyyhkimet tai muut vastaavat.
 
Varsinkin kun VAG softa näyttää manuaalisen lämmityksen kanssa suoraan mikä on sen hetkinen maksimilatauskyky, jos sillä hetkellä menisi laturille.
Tämä olisi mielestäni se paras toteutus. Tesla nyt vain priorisoi automaatiota ja käyttäjänäkymän yksinkertaisuutta about kaikessa, joten odotettavissa on korkeintaan automaation paranemista muttei manuaalista latausnappia saati reaaliaikaista maksimilatauskyvyn näyttöä. Teslan ideaaliflow:han menee varmaan jotenkin näin:
- Kalenterissasi on valmiina seuraava tapaaminen ja sen sijanti
- Auto esilämmittää ja lataa automaattisesti, ilmoittaa koska pitää lähteä
- Istut autoon, navigointi tulee automaattisesti ja FSD autopilot ajaa kohteeseen. Tarvittaessa pysähdytään automaattisesti suunnitelluille lataustauoille
- Perillä hyppäät autosta ja nautit perillä olosta.
 
Noin lyhyellä matkalla akun esilämmityksellä ei ole juuri mitään virkaa. Taas palataan siihen tavalliseen tuulipukuun, joka juuri ja juuri osaa tankata oikeasta pistoolista. Mutta hyvä niin, että markkinoilla on vaihtoehtoja. Paras ratkaisu varmaan olisi Teslankin tarjota tuota manuaalista esilämmitystä edistyneemmille käyttäjilleen.
Samaa mieltä. Olisi hyvä jos Teslasta saisi napista lämmityksen päälle ilman kikkailuja, ottaisin kyllä vastaan mielelläni. (Vaikka siitä olisi itselleni hyötyä vain muutama kertaa vuodessa.)

Mutta.... Kuinka monelle akunlämmitys ja pikalatauksen huippunopeus on se tärkein tai yleensä tärkeä kriteeri? Väitän vähintään 80% vatkaimilla ajavaista lataa kotonaan etanalaturilla öisin ja on tyytyväinen. Sitten kerran pari vuodessa reissussa tökätään johonkin pikalaturiin ja ladataan samalla kun käydään jossain ostarilla. Tai jossain abc:n laturilla kun syödään samalla.

Tämä on kyllä ihan samantason keskustelua päivästä toiseen kuin kuuluisat kusematta lappiin jorinat. Kyllä nämä vehkeet on suunniteltu normi ihmisille, eikä jollekkin kuka vetää minuuttiaikataululla suomea halki ja poikki energiajuoman voimalla.

Esim paljon parjattu tojotan brzxyxåöä on ihan hyvä auto perus sähköautoilijalle vaikka kilpaa nauretaan sen pikalatausnopeuksille. Siis jos se auto miellyttää muuten. Ei se ole kuin tietyn porukan murhe noi pikalatausnopeudet talvella. Ne vaan huutaa kovaa täällä. Ja jotkut huutaa vaan ihan huvikseen.
 
Ei pahan näköinen ollenkaan, onko tämä nyt ensimmäinen kunnon BEV farmari?

Riippuu tietty mitä tarkoittaa ”kunnon” BEV farmari, jos se tarkottaa D-segmentin edustusfarkkua patteriversiona niin joo taitaa olla. Jos otetaan lukuun myös perus perhepirssit mutta ”oikeina farkkuina” niin MG 5 kerkes markkinoille aiemmin (kansainvälisesti 2020 ja Suomessa 2023).

MG 5 on rakennettu GM:ltä lisensoidulle Delta II alustalle jota käytettiin mm. Astran edellisessä versiossa. Auto tuntuu vissiin pitkälti kiinalaisten tekemältä Astran sähköversiolta mitä testejä lueskellut…

Edit: ja bemmin ulkonäkö kyllä toimi omaankin silmään, tyylikäs peli ja näyttää sopivasti tavalliselta autolta
 

Ei pahan näköinen ollenkaan, onko tämä nyt ensimmäinen kunnon BEV farmari?
Riippuu tietty mitä tarkoittaa ”kunnon” BEV farmari, jos se tarkottaa D-segmentin edustusfarkkua patteriversiona niin joo taitaa olla. Jos otetaan lukuun myös perus perhepirssit mutta ”oikeina farkkuina” niin MG 5 kerkes markkinoille aiemmin (kansainvälisesti 2020 ja Suomessa 2023).

MG 5 on rakennettu GM:ltä lisensoidulle Delta II alustalle jota käytettiin mm. Astran edellisessä versiossa. Auto tuntuu vissiin pitkälti kiinalaisten tekemältä Astran sähköversiolta mitä testejä lueskellut…

Edit: ja bemmin ulkonäkö kyllä toimi omaankin silmään, tyylikäs peli ja näyttää sopivasti tavalliselta autolta

Eikös Opel Astraa ja Pösö e-308:aa saa jo farmarikorilla. Suomesta ei ilmeisesti vielä mutta euroopassa on tainnut olla jo myynnissä hetken?
 
Jos otetaan lukuun myös perus perhepirssit mutta ”oikeina farkkuina” niin MG 5 kerkes markkinoille aiemmin (kansainvälisesti 2020 ja Suomessa 2023).

Kaippa tuo pitäisi huomioida, itselle on vain vaikeata noteerata näitä kiinanmerkkejä toistaiseksi.

Farkku e-308 taitaa tosiaan olla jo myynnissä muualla Euroopassa?
 
Mitäköhän e-308 mahdoin katsoa tänään autoverkkokaupassa, voisin väittää sen olleen farkku. On sille hinnastokin jo pösöltä, 2.2.2024 päivätty.
 

Kokemukset ovat hieman eri tasolla kuin Hesarin toimittajalla. Keskimääräinen latausaika 6*18min=108min. Asiaan vaikuttaa varmasti nopeahkosti lataavien Teslojen suuri määrä.
 

Kokemukset ovat hieman eri tasolla kuin Hesarin toimittajalla. Keskimääräinen latausaika 6*18min=108min. Asiaan vaikuttaa varmasti nopeahkosti lataavien Teslojen suuri määrä.
Yksilainaus
Nopeimmin etapin ajoi vuosimallin 2019 Tesla Model S Long Range ”Raven”, joka paineli reitin aikaan 12 tuntia 15 minuuttia. Latauspysähdyksiä tarvittiin vain kaksi.

Toiseksi hitain ajeli reilu 16h, ja se matka, se nyt meni vähän ohi että mitä kaikkea ole, kun oli myös kuvaa peräkärrynvetäjästä.
Ajettu reitti kulki Lahdesta Tampereen ja Oulun kautta Rovaniemelle, josta suunnattiin itään Kemijärven kautta Kuusamoon. Matka oli mitattu GPS:llä ja siihen ei sisältynyt poikkeamia latureille eli todelliset ajomatkat olivat arviolta 1 016 kilometriä.

Jos vetelee reittioppaisiin tuon, niin tainnut nopein vähän vetää kisahengessä, jo pelkät ajoaika ennusteet pidempiä.
 

Kokemukset ovat hieman eri tasolla kuin Hesarin toimittajalla. Keskimääräinen latausaika 6*18min=108min. Asiaan vaikuttaa varmasti nopeahkosti lataavien Teslojen suuri määrä.

Mielenkiintoinen testi, herää toki kysymyksiä esim. miksi kaksi kärkiautoa (molemmat Model S LR) ajoi matkan täysin erilaisilla lataustaktiikoilla, toisella 2 ja toisella 6? Tyhmempi voisi kuvitella ettei kumpikaan ole optimi.

En oikein tiedä mitä tuosta testistä voi päätellä kun ei ole ajonopeuksia yms. tiedossa.
 
Mielenkiintoinen testi, herää toki kysymyksiä esim. miksi kaksi kärkiautoa (molemmat Model S LR) ajoi matkan täysin erilaisilla lataustaktiikoilla, toisella 2 ja toisella 6? Tyhmempi voisi kuvitella ettei kumpikaan ole optimi.

En oikein tiedä mitä tuosta testistä voi päätellä kun ei ole ajonopeuksia yms. tiedossa.
Siellä ei ole vedetty naama irvessä vaan jokainen on ajanut niin kuin olisi vain normaalisti reissanut lappiin. Välillä kuselle tai syömään, tai välipalalle tai venyttelemään tai pikku nokosille. Auto lataukseen jos taukopaikalla on mahdollisuus. Siellä esim JarmonEV youtube kanavalla näkyi että lataustauko saattoi olla muutaman minuutin kun piti äkkiä käydä kusella ja sitten taas jatkettiin.

Model S kärkikuski on tainnut vetää sitten naama-irvessä kusematta lappiin.

E: Esimerkin vuoksi testin "johtaja" antoi referenssiksi oman ylläksen reissun joka hänellä on 1000km kotoa ja diisselillä kestää reilu 13h.
 
Viimeksi muokattu:
SItä nuorena jaksoi sen 6 tuntia pysähtymättä mutta kyllä nykyään on vaan mukavampi kerran kahteen tuntii ottaa tauko. Tupakkamiehelle tuo vain 6 pysähdystä olisi jo myös rankkaa jos ei polta autossa.
 
Tuon kärkiauton voi unohtaa kaikista laskuista. Seppo on sen tason sähköautopioneeri suomessa mitä tulee taloudelliseen ajoon ettei yksikään muu kuski ois tuota pystynyt edes ajamaan kahdella stopilla. Se pystyy normi fltp testissä talvella ylittämään wltp kilsat teslalla ja kesällä tais mennä 100-150km yli wltp. Aivan omassa kastissaan se äijä.
 
Tuon kärkiauton voi unohtaa kaikista laskuista. Seppo on sen tason sähköautopioneeri suomessa mitä tulee taloudelliseen ajoon ettei yksikään muu kuski ois tuota pystynyt edes ajamaan kahdella stopilla. Se pystyy normi fltp testissä talvella ylittämään wltp kilsat teslalla ja kesällä tais mennä 100-150km yli wltp. Aivan omassa kastissaan se äijä.

Onko joku tutustunut tarkemmin miten hän tällaiset tulokset saavuttaa eli mitä hän tekee eri tavalla?
 
Sammuttaa ilmastoinnin ja käyttää jotain omalla akulla toimivaa lämmitintä?

Jep. Ajaa kylmällä/kuumalla autolla ilman radiota välittämättä tippaakaan muista tielläliikkujista. Kyllähän jotain kertoo jo se että kahdella pysähdyksellä aikaa kuluu 12h 15min kun kuudella pysähdyksellä 12h 23min. Eli ajettu jotain kuuttakymppiä motarillakin.
 
Mitä virkaa tuolla fltp-testillä sitten yleensäkään on, jos niitä ajamassaa on tavallisen keskivertokuskin sijaan joku pisaralla pisimmälle ammattilainen joka vetää 10°C kabiinin lämmöillä ulkopeilit sisään taitettuna jne jonkin haamutuloksen?
 
Jekku on noissa akun moduuleissa. Uusia akkuja kyllä toimittavat kokonaisina vaikka tarvetta olisi vain yhdelle moduulille.
Mille moduulille? Ei uudemmissa tesloissa ole mitään moduuleita? Vai meinaatko noita yksittäisiä 21700 kennoja?
 
Jep. Ajaa kylmällä/kuumalla autolla ilman radiota välittämättä tippaakaan muista tielläliikkujista. Kyllähän jotain kertoo jo se että kahdella pysähdyksellä aikaa kuluu 12h 15min kun kuudella pysähdyksellä 12h 23min. Eli ajettu jotain kuuttakymppiä motarillakin.
Seppo taitaa sitten tosiaan olla ihan omassa "luokassaan". Minusta tulos on kovin lohdullinen siinä mielessä, että se osoittaa moisten puliveivausten olevan täysin turhaa kärsimyksen aiheuttamista, kunhan viitsii lompakkoa vähän enemmän raottaa latausasemilla. Ajallisesti pääsee efektiivisesti samaan.
 
Jep. Ajaa kylmällä/kuumalla autolla ilman radiota välittämättä tippaakaan muista tielläliikkujista. Kyllähän jotain kertoo jo se että kahdella pysähdyksellä aikaa kuluu 12h 15min kun kuudella pysähdyksellä 12h 23min. Eli ajettu jotain kuuttakymppiä motarillakin.

No ei tuo kyllä nyt oikein lennä, jos 1000km ajetaa 12h niin keskinopeus on 83kmh sisältäen pysähdyksetkin eli jos on yhteensä oltu vaikka vain 30min tauoilla yhteensä niin puhutaan jo 87kmh keskinopeudesta.

1016km / 12.25h = 82,9kmh

Jos oletetaan 30min tauot yhteensä (en tiedä) niin 1016kmh / 11.75h = 86,47kmh
 
Mielenkiintoinen testi, herää toki kysymyksiä esim. miksi kaksi kärkiautoa (molemmat Model S LR) ajoi matkan täysin erilaisilla lataustaktiikoilla, toisella 2 ja toisella 6? Tyhmempi voisi kuvitella ettei kumpikaan ole optimi..
Eikähän tuollaisella matkalla tule jo vastaan ne kuljettajan lataustauot, jotka määrittelevät enemmän kuin auto.
 
Mitä virkaa tuolla fltp-testillä sitten yleensäkään on, jos niitä ajamassaa on tavallisen keskivertokuskin sijaan joku pisaralla pisimmälle ammattilainen joka vetää 10°C kabiinin lämmöillä ulkopeilit sisään taitettuna jne jonkin haamutuloksen?

FLTP ohjeissa nimenomaan käsketään ajamaan normaalisti nopeusrajoituksen mukaista mittarinopeutta ilman ekoiluja ja kikkailuja, jotta saadaan vertailukelpoista dataa siitä miten ihmiset normaalisti ajaa. Jos Seppo käy noita tahallaan vääristelemässä ajamalla super-ekosti niin lähinnä haittaa koko hankkeen ideaa. Toki Seppo saattaa huvikseen ajella samoja reittejä ja tekee vertailevaa tutkimusta siinä samalla, eikä vääristä FLTP:n tilastoja, toivottavasti.

AJOTAPA

Nopeus: Nopeusrajoituksen mukaisesti mittarinopeus. Älä peesaa jos mahdollista (=älä aja esim. rekan takana)

Ilmastointi/lämmitys: Normaali +20c lämpötila , ilmastointi automaattiasennolla

Ajotapa: Normaali. Ei ns. säästelevä, eikä autoon eco-moodia päälle, vaan sellainen perusmoodi.
Tällä kun on tarkoitus saada ns normaaleja suomalaisten kulutustuloksia.
 
No ei tuo kyllä nyt oikein lennä, jos 1000km ajetaa 12h niin keskinopeus on 83kmh sisältäen pysähdyksetkin eli jos on yhteensä oltu vaikka vain 30min tauoilla yhteensä niin puhutaan jo 87kmh keskinopeudesta.

1016km / 12.25h = 82,9kmh

Jos oletetaan 30min tauot yhteensä (en tiedä) niin 1016kmh / 11.75h = 86,47kmh
Joku tuossa huijaa jossain, kun minuutttien sisällä ovat ja latauskertojen määrä huomattavan eri. Jo ihan pelkästään lataustapahtumasta ilman latausta tulee väkisin minuutteja/kerta, kun poiketaan tieltä.
 
FLTP ohjeissa nimenomaan käsketään ajamaan normaalisti nopeusrajoituksen mukaista mittarinopeutta ilman ekoiluja ja kikkailuja, jotta saadaan vertailukelpoista dataa siitä miten ihmiset normaalisti ajaa. Jos Seppo käy noita tahallaan vääristelemässä ajamalla super-ekosti niin lähinnä haittaa koko hankkeen ideaa. Toki Seppo saattaa huvikseen ajella samoja reittejä ja tekee vertailevaa tutkimusta siinä samalla, eikä vääristä FLTP:n tilastoja, toivottavasti.
Kyllä sillä käsittääkseni ilmastoinnit päällä on jne. Ajaa puhtaasti jalalla taloudellisesti ja on tehnyt sitä vuosia ja tutkinut miten on järkevin ajaa. Ei käytä siis cruiseja tms.
 
Kyllä sillä käsittääkseni ilmastoinnit päällä on jne. Ajaa puhtaasti jalalla taloudellisesti ja on tehnyt sitä vuosia ja tutkinut miten on järkevin ajaa. Ei käytä siis cruiseja tms.

No polttisvehkeissä manuaaleillahan on tätä hypermilingia tehty aina siten että välillä heitetään vapaalle ja rullataan jne mutta en oikein tiedä miten sähkiksillä pystyy pitkällä matkalla säästelemään kovinkaan paljon. Ehkä tuolla reitillä oli sitten korkeuseroja enemmän missä pääsi hyödyntämään näitä, mene ja tiedä.
 
Miten keskinopeus voi olla ylipäätään noin kova ? Suurin osa teistä tuolla reitillä on pääasiassa 80 rajoituksella olevaa tietä. Aika haipakkaa ovat saaneet pistellä menemään? Vai mitä en ymmärrä ?

Ja vällillä jutun mukaan oli vielä tosi huono kelikin ?
 
Miten keskinopeus voi olla ylipäätään noin kova ? Suurin osa teistä tuolla reitillä on pääasiassa 80 rajoituksella olevaa tietä. Aika haipakkaa ovat saaneet pistellä menemään? Vai mitä en ymmärrä ?

Ja vällillä jutun mukaan oli vielä tosi huono kelikin ?
Ajettu kisaa, kuka ensimmäisenä perillä.
 
Onko latausasemille vastaavaa hintasivustoa kuin polttoaine.net?
Ei taida valitettavasti olla.
- K-lataus 0,33e/kwh
- ABC 0,35e/kwh
- Neste 0,36-0,37c/kwh
- Tesla tesloille 31-41c/kwh, muille jotain enemmän tai kk tilaus.
- Rechargen laturit 0,4861e/kwh
- Ionity ilman tilausta 0,79e/min
- Lidl 0,29e/kwh
- Kärkkäinen 0,2e/kwh
- Autoliitolla on sit toki myös
- Puuilojen pihalla taitaa olla Helenin ylläpitämät (virta) 0,45e/kwh ja virtaa toki muuallakin.

Siinä ne isoimmat taitaa pikalatauksen osalta melkein olla. Sit on eri merkeillä viel omia sopimuksia, esim mersulla voi ladata melkein missä vain 0,39e/min joka on todella halpa.
 
Ei taida valitettavasti olla.
- K-lataus 0,33e/kwh
- ABC 0,35e/kwh
- Neste 0,36-0,37c/kwh
- Tesla tesloille 31-41c/kwh, muille jotain enemmän tai kk tilaus.
- Rechargen laturit 0,4861e/kwh
- Ionity ilman tilausta 0,79e/min
- Lidl 0,29e/kwh
- Kärkkäinen 0,2e/kwh
- Autoliitolla on sit toki myös
- Puuilojen pihalla taitaa olla Helenin ylläpitämät (virta) 0,45e/kwh ja virtaa toki muuallakin.

Siinä ne isoimmat taitaa pikalatauksen osalta melkein olla. Sit on eri merkeillä viel omia sopimuksia, esim mersulla voi ladata melkein missä vain 0,39e/min joka on todella halpa.

Plugit 0.33e/min aika monessa paikkaa.
 
Ajettu kisaa, kuka ensimmäisenä perillä.
Joo, tosin idea vesittyy. Polttiksella joku riskinottaja ajaisi tuon varmaan 8h. Toisaalta on tolla välillä aika paljon 100 km/h teitä, eli ei toi keskinopeus mahdoton ole laillisesti ajaenkaan, ehkä...

Olisi mielenkiintoista, jos reitistä olisi laskettu teoreettinen maksimi (minimiaika siis) ajaen koko ajan kulloisenkin rajoituksen mukaista maksiminopeutta ilman pysähdyksiä, hidastavaa liikennettä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Plugit 0.33e/min aika monessa paikkaa.
Plugitia en tosiaan ottanu tuohon kun pääsääntöisesti on hidaslatauksella. Koko suomessa plugitin dc latureita on todella vähän:
IMG_5260.png
Nopeasti kun hintoja katsoin niin mitä vain 0,23-0,45e/kwh väliltä. Noissahan se laturin pihalleen ottava määrittelee sen hinnan täysin.

Lisäksi esim Seolla on pohjoisempana latureita, hintoja en sovelluksesta löytänyt. ST1 tulee kevään/kesän aikana isosti. Veikkaan et hintaan 0,33-0,37 välille.

Mut näin lyhykäisyydessään jos ei ole auton omaa sopimustadiiliä, niin ainoat järkevät paikat ladata hinnan puolesta on abc, k-lataus, neste. Teslalla sit tietty supercharger lisänä.

Recharger, IONITY, virta jne on todella kalliita normi hinnoilla ja silloin polttis on jo selvästi halvempi.
 
Joku tuossa huijaa jossain, kun minuutttien sisällä ovat ja latauskertojen määrä huomattavan eri. Jo ihan pelkästään lataustapahtumasta ilman latausta tulee väkisin minuutteja/kerta, kun poiketaan tieltä.
Siinä on kolme tekijää.

Ensimmäinen on se, että kahdella latauksella selviäminen on pakottanut lataamaan korkeampaan varausasteeseen (todennäköisesti selvästi yli 80 % SoC) kuin lyhyitä kovan tehon latauksia 6 kpl napsinut. Lataus yli 80 %:iin on hidasta, 40-80 ihan joutuisaa, ja 10-40 nopeinta. Toki jokaisella latauskerralla menee aikaa hukkaan ennen latauksen alkamista ja lopetuksen jälkeen, eli 10-40 ei välttämättä ole nopein taktiikka.

Toinen on vuosimalliero. Nopein (2 kertaa ladannut) on vm. 2019, eli latauksen keskiteho EVdatabasen mukaan 110 kW 10-80 %. Toiseksi tullut (6 kertaa ladannut) on vm. 2023, eli keskiteho 140 kW 10-80 %. Tämä vähentää toiseksi tulleen latausaikaa, mikä kuittaa useammista latauskerroista aiheutunutta hukkaa.

Kolmas on ladattavan energiamäärän ero. Neljä vuotta uudempi malli kuluttaa WLTP mukaan 4 % vähemmän, 14,6 kWh/100 km vs. 15,2 kWh/100 km. Matkalla käytetty lämmitys saattaa kutistaa 4 %:n suhteellista eroa, tai sitten ei, jos myös lämmityksen hyötysuhdetta on parannettu. Joka tapauksessa uudempi kuluttanee vähemmän, jolloin se pääsee alunperin akussa olleella energialla vähän pidemmälle, ja lisäksi sen tarvitsee jatkossa ladata vähemmän energiaa päästäkseen saman matkan. Ja jäljellä oleva matka on vähän pienempi, koska se pääsi alussa pidemmälle. Jos ensimmäinen lataus tapahtui samalla asemalla, oli uudemman akku vähemmän tyhjä ja se tarvitsi ladata alempaan prosenttiin päästäkseen seuraavalle samalle asemalle.


Eli se kuusi kertaa ladannut ei montaa minuuttia hävinnyt, koska:

1. Uudempi auto kuluttaa vähemmän energiaa, joten tarvitsee ladata vähemmän kWh:ja.

2. Uudempi auto lataisi nopeammin 10-80 %, 30 min. vs. 38 min.

3. Uudempi hyödynsi nopeamman latauksen varaustiloja, kun vanha lirutteli hitaita prosentteja yli 80 %:n päästäkseen matkan vain kahdella pysähdyksellä.

= Noilla kuittaa helposti useammasta latauskerrasta aiheutuvan aikahukan. Koska ei kuitenkaan aivan kuitannut, vaan hävisi muutamia minuutteja, oli ykkönen todennäköisesti taloudellisempi kuski.
 
Siinä on kolme tekijää.

Ensimmäinen on se, että kahdella latauksella selviäminen on pakottanut lataamaan korkeampaan varausasteeseen (todennäköisesti selvästi yli 80 % SoC) kuin lyhyitä kovan tehon latauksia 6 kpl napsinut. Lataus yli 80 %:iin on hidasta, 40-80 ihan joutuisaa, ja 10-40 nopeinta. Toki jokaisella latauskerralla menee aikaa hukkaan ennen latauksen alkamista ja lopetuksen jälkeen, eli 10-40 ei välttämättä ole nopein taktiikka.

Toinen on vuosimalliero. Nopein (2 kertaa ladannut) on vm. 2019, eli latauksen keskiteho EVdatabasen mukaan 110 kW 10-80 %. Toiseksi tullut (6 kertaa ladannut) on vm. 2023, eli keskiteho 140 kW 10-80 %. Tämä vähentää toiseksi tulleen latausaikaa, mikä kuittaa useammista latauskerroista aiheutunutta hukkaa.

Kolmas on ladattavan energiamäärän ero. Neljä vuotta uudempi malli kuluttaa WLTP mukaan 4 % vähemmän, 14,6 kWh/100 km vs. 15,2 kWh/100 km. Matkalla käytetty lämmitys saattaa kutistaa 4 %:n suhteellista eroa, tai sitten ei, jos myös lämmityksen hyötysuhdetta on parannettu. Joka tapauksessa uudempi kuluttanee vähemmän, jolloin se pääsee alunperin akussa olleella energialla vähän pidemmälle, ja lisäksi sen tarvitsee jatkossa ladata vähemmän energiaa päästäkseen saman matkan. Ja jäljellä oleva matka on vähän pienempi, koska se pääsi alussa pidemmälle. Jos ensimmäinen lataus tapahtui samalla asemalla, oli uudemman akku vähemmän tyhjä ja se tarvitsi ladata alempaan prosenttiin päästäkseen seuraavalle samalle asemalle.


Eli se kuusi kertaa ladannut ei montaa minuuttia hävinnyt, koska:

1. Uudempi auto kuluttaa vähemmän energiaa, joten tarvitsee ladata vähemmän kWh:ja.

2. Uudempi auto lataisi nopeammin 10-80 %, 30 min. vs. 38 min.

3. Uudempi hyödynsi nopeamman latauksen varaustiloja, kun vanha lirutteli hitaita prosentteja yli 80 %:n päästäkseen matkan vain kahdella pysähdyksellä.

= Noilla kuittaa helposti useammasta latauskerrasta aiheutuvan aikahukan. Koska ei kuitenkaan aivan kuitannut, vaan hävisi muutamia minuutteja, oli ykkönen todennäköisesti taloudellisempi kuski.
No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.
 
Ei sitä tietoa mitenkään piiloteta, siitä kerrotaan ihan selvästi käyttäjälle, kun navigointi laturille aloitetaan. Se on tietysti vaikea edistyneellä tekniikkafoorumilla ymmärtää, ettei tavallista autoilijaa voisi vähempää kiinnostaa akun "käsin lämmittäminen".

Navigoimisessa laturille on myös se hyöty, että järjestelmät osaavat paremmin ennustaa laturien varaustilanteen sillon kun saavut sinne, tai reitittää toiselle laturille jossa on vapaita stalleja silloin kun olet hoodeilla:

 
Navigoimisessa laturille on myös se hyöty, että järjestelmät osaavat paremmin ennustaa laturien varaustilanteen sillon kun saavut sinne, tai reitittää toiselle laturille jossa on vapaita stalleja silloin kun olet hoodeilla:


Piti lainata toisesta ketjusta, kun sattui niin sopivasti. Tätä luxusta se automatiikka tarjoilee :D (Ja enkä tarkoitata tätä Mariinille mitenkään vittuiluksi, osoittaa vain millainen aito ongelma nämä "älykkäät" järjestelmät ovat. Samat haasteet merkistä riippumatta jatkuu tasan siihen asti kunnes kaikki älyävät laittaa manuaalivaihtoehdonkin tarjolle.)
Kyllä, paikallinen latauspiste on tullut näkymään, hienoa! Vaikka K-latauksella nykyään käynkin niin on esilämmitystä varten pikkupaikkakunnalla kiintopiste vihdoin!
 
No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.
Noita Teslalla lappiin -videoita kun tuli katseltua ennen auton hankkimista, niin itselle jäi niistä sellainen kuva, että suuri osa niiden tekijöistä ajeli pitkää matkaa tekemällä 5-15min stoppeja alvariinsa. En tiedä onko kyse ko. henkilöiden tavallista heikommasta pidätyskyvystä, jatkuvasta nälästä, vai jostain muusta kummallisesta syystä, mutta imo. tuossa ei ole mitään järkeä, koska jokaiseen päätieltä poikkeamaan mene kuitenkin x-minuuttia ja omalla kohdallani myös mielenterveys. Voisin kesällä kuvitella ajavani tuon pätkän 2-3 stopilla, joista yksi reippaampi 20-30min (safkaa) pysähdys ja pari lyhyempää kusi + kahvinhakutaukoa. Talvella varmaan neljä, mutta koska pysähdyksiä noin monta, niin vetelisin eväät kyllä autossa ja pitäisin kaikki stopit lyhyinä.
 
No vaikka tuota nyt miten päin pyörittelisi, niin onhan tuo 2 vs 6 kertaa nyt sellainen ero, että joku mättää jossain. Jos vaikka uudemmalla ajanut olisi ladannut vain 3 krt, niin silloinhan sen sinun laskujen mukaan olisi pitänyt voittaa vanhempi auto kirkkaasti.
Nuo kaksi latausta kesti 30min ja 25min.
IMG_5261.jpeg
IMG_5262.jpeg

Toisaalta varmaan joutunut ajamaan hiljempaa jotta saa pienennettyä kulutusta.,

6 latauksen pysähdyksellä todennäköisesti nuo olleet luokkaa 5-10min. (Keskiarvoa turha katsoa kun esilämmittämättömät oli niin kauan siellä). Eli käytännössä varmaan latausaika aikalailla samaa luokkaa kokonaisuudessaan. Ero tullut sit siitä, kun hidastat laturille ja ajat parkkiin. Siinä menee äkkiä 10min yhteensä.
 
Noita Teslalla lappiin -videoita kun tuli katseltua ennen auton hankkimista, niin itselle jäi niistä sellainen kuva, että suuri osa niiden tekijöistä ajeli pitkää matkaa tekemällä 5-15min stoppeja alvariinsa. En tiedä onko kyse ko. henkilöiden tavallista heikommasta pidätyskyvystä, jatkuvasta nälästä, vai jostain muusta kummallisesta syystä, mutta imo. tuossa ei ole mitään järkeä, koska jokaiseen päätieltä poikkeamaan mene kuitenkin x-minuuttia ja omalla kohdallani myös mielenterveys. Voisin kesällä kuvitella ajavani tuon pätkän 2-3 stopilla, joista yksi reippaampi 20-30min (safkaa) pysähdys ja pari lyhyempää kusi + kahvinhakutaukoa. Talvella varmaan neljä, mutta koska pysähdyksiä noin monta, niin vetelisin eväät kyllä autossa ja pitäisin kaikki stopit lyhyinä.
Lofooteille ja takaisin ajoin vuodenvaihteessa noin 10-15min pysähdyksillä. Siinä ajassa auto latasi niin paljon, että joko mun tai muksun oli päästävä joko vessaan tai ylipäätään jaloittelemaan.
Oma auto lataa 70-100% välin niin paljon hitaammalla ajalla kuin 0-70%. 0-70 menee 17 minuutissa, mutta täyteen menee 50-55min. 80 minuuttiin menee jo puolisen tuntia.
Käytännössä ylivoimaisesti nopein tapa edetä on latailla 0-70 välillä. Kun noita supereita on juuri sellaisella välillä, että sillä ylimääräisellä 30% ei kuitenkaan pääse enää seuraavalle superille niin ei siitä hyötyä ole.
 
Nuo kaksi latausta kesti 30min ja 25min.
IMG_5261.jpeg
IMG_5262.jpeg

Toisaalta varmaan joutunut ajamaan hiljempaa jotta saa pienennettyä kulutusta.,

6 latauksen pysähdyksellä todennäköisesti nuo olleet luokkaa 5-10min. (Keskiarvoa turha katsoa kun esilämmittämättömät oli niin kauan siellä). Eli käytännössä varmaan latausaika aikalailla samaa luokkaa kokonaisuudessaan. Ero tullut sit siitä, kun hidastat laturille ja ajat parkkiin. Siinä menee äkkiä 10min yhteensä.
Eli toinen ajanut energiaa säästellen (vaikka piti ajaa normaalisti) ja toinen jotenkin töpeksinyt tauot ja onnistunut tarvitsemaan 6 latausta. Ei tainnut missään olla laskettu paljonko energiaa kukin käytti kokonaisuudessaan matkalle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 042
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom