Yleistä keskustelua sähköautoista

Ellei tokene yön yli nukkuen niin huoltoon sitte vaan.

MG:n ehkä kannattaa ruostesuojauttaa, se on tommonen ~900€ kattava suoja. En meinannu ensin, mutta Tesla menee parin viikon päästä kans.
 
En tiedä millä laskukaavalla saat kahden auton ylläpitämisestä edukkaampaa kuin yhden. Kaksi arvonalenemaa, kaksi vakuutusta, kahdet huollot/korjaukset, kahdet kaikkia kulueriä, mutta molemmilla vähemmän kilometrejä. Auto tykkää että sillä ajetaan ja ajamaton auto vain happanee. Tuossa juuri myin toisen auton pois, kun kilometrejä tuli niin vähän. Seisottaminen ruostutti pintoja ja pohjaa, jarrut jumitteli ja joka vuosi sai jotain laittaa samalla tapaa, vaikka autolla ajettiin 1000km/vuosi vs aiempi 20tkm/vuosi. Vaikka nyt polttoaineissa säästät, niin eikö kannattaisi katsoa samalla rahaa yksi sähköauto, varsinkin jos sillä menee 90% ajoista. Ne kulut auton seisottamisesta huolimatta on helposti 1000€/v ja arvonalenema päälle. Jos on vaikka 20t€ bensa-auto, niin hinta tippuu sen 2000€ vuodessa vaikket ajaisi pätkääkään. Siihen vielä ne 10% ajojen bensat.

Äkkiseltään valitsisin joko tai, mutta en toki tiedä autotilanteesi kokonaisuutta.
Perhe, eli käyttöä olisi toisellekin autolle. Tämän hetken auto kulkee vähällä bensalla, mutta arvonalenemaa on noin 500€/vuosi ja vakuutukset on halvat. 5 vuotta ilman muita kuluja kuin bensa. Auton valinta vaikuttaa tähän lukemaan paljon. Ne hetket kun tarvittaisiin 2 autoa on hetkiä joista saan ajamisesta kilometrikorvauksia. Nykyvehje oli ostaessa 9000€ ja nyt ehkä 6500€ arvoinen.
 
Saakohan tuota autoa ruostesuojata, vai kieltääkö valmistaja?
Usein ei kannata, koska uuden auton ostaja ei siitä hyödy luopuessaan autosta kolmen-viiden vuoden käytön jälkeen, jolloin se usein menee vaihtarina autoliikkeeseen ja ruostesuojauksen vaikutus hyvityshintaan on nolla. En siis usko, että auto kukkisi niin pahasti < 5v käytön tähtäimellä, että se vaikuttaisi hyvityshintaan millään lailla. Uuden auton ostajat eivät pidä samaa autoa kovin pitkään poikkeuksia lukuun ottamatta. Toki jos hakee itselleen sellaista autoa, jolla ajetaan paaliin asti, niin suojaus kannattaa ehdottomasti.

Tilannehan on hyvin absurdi, eli valmistajan ruostetakuu menee siinä sivussa kun suojaudut oikeasti siltä ruosteelta ;) Tämä on ihan normisettiä automaailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: kaivan toimivan linkin

Kantar TNS kysely/tutkimus sähköautojen lataukseen liittyen.

Ts. Joku toimija tekee markkinatutkimusta, mitä pitäisi tehdä jotta saa tyytyväisiä/maksavia asiakkaita.
 
Nonnih. 5k ajettu Volvo C40 päätti mykistyä tänään. Ei siis kuin ajattelette vaan kirjaimellisesti mykistyi.

Ei kuulu enää varoitusääniä, vilkkua, radiota tai mitään muutakaan ääntä. Auto muuten toimii aivan normaalisti. Onhan se mukavaa olla sähköauto mutta tää on vähän liikaa :D

Onneksi liikkuu. Liekkö siellä joku ääntä käsittelevä piiri tai vahvistin sanonut sopimuksen irti?

Tuossa oli ainakin harri salon videossa polestarissa auttanut kun oli käyttänyt avaimia 20m päässä autosta niin pitäisi tehdä "deep bootti" järjestelmälle. Harri oli pitänyt ilmeisesti 20 minuuttia yli 20 metrin päässä, tämähän ei välttämättä omakotiasujilla automaattisesti toteudu jos auto on lähellä ja avaimet jätetään eteisen pöydälle tms. Tämä oli videon mukaan ollut ihan polestar/volvo supportista saatu neuvo.

 
Viimeksi muokattu:
Nonnih. 5k ajettu Volvo C40 päätti mykistyä tänään. Ei siis kuin ajattelette vaan kirjaimellisesti mykistyi.

Ei kuulu enää varoitusääniä, vilkkua, radiota tai mitään muutakaan ääntä. Auto muuten toimii aivan normaalisti. Onhan se mukavaa olla sähköauto mutta tää on vähän liikaa :D

Onneksi liikkuu. Liekkö siellä joku ääntä käsittelevä piiri tai vahvistin sanonut sopimuksen irti?

Kaverin polestarissa kävi sama juttu ja riitti, kun näytön buuttasi koti"nappulaa" pitkään painamalla.
 
Usein ei kannata, koska uuden auton ostaja ei siitä hyödy luopuessaan autosta kolmen-viiden vuoden käytön jälkeen, jolloin se usein menee vaihtarina autoliikkeeseen ja ruostesuojauksen vaikutus hyvityshintaan on nolla. En siis usko, että auto kukkisi niin pahasti < 5v käytön tähtäimellä, että se vaikuttaisi hyvityshintaan millään lailla. Uuden auton ostajat eivät pidä samaa autoa kovin pitkään poikkeuksia lukuun ottamatta. Toki jos hakee itselleen sellaista autoa, jolla ajetaan paaliin asti, niin suojaus kannattaa ehdottomasti.

Tilannehan on hyvin absurdi, eli valmistajan ruostetakuu menee siinä sivussa kun suojaudut oikeasti siltä ruosteelta ;) Tämä on ihan normisettiä automaailmassa.
Ruostesuojaus kannattaa aina, autoista perillä oleva ostaessa valitsee nimenomaan ennemmin ruostesuojatun mutta toki osa ei tiedä asiasta mitään. Jos autoa pitää pidempään ja myy myöhemmin, auto on helpompi kaupata ja saa oletettavasti paremman hinnan. Ainakin vanhat polttomoottorivehkeet on säilyneet hyvin ruostesuojattuina.

Ja eikös tuota asiaa ruostesuojauksesta puitu ihan jossain vaiheessa. Eli se ei vaikuta auton takuuseen millään lailla jos se on tehty asianmukaisesti. Saahan sitä pestä ja vahaha autoa myös. Toimenpidehän parantaa auton kestävyyttä.

Jos joku käyttää sähköautoa ruostesuojauksessa, onko hinta alle vai yli vertaa polttomoottoriautoa? Oletettavasti ihan jokapaikkaan ei noissa ei saa aineita ruiskutella?
 
Perhe, eli käyttöä olisi toisellekin autolle. Tämän hetken auto kulkee vähällä bensalla, mutta arvonalenemaa on noin 500€/vuosi ja vakuutukset on halvat. 5 vuotta ilman muita kuluja kuin bensa. Auton valinta vaikuttaa tähän lukemaan paljon. Ne hetket kun tarvittaisiin 2 autoa on hetkiä joista saan ajamisesta kilometrikorvauksia. Nykyvehje oli ostaessa 9000€ ja nyt ehkä 6500€ arvoinen.
No kuulostaa hieman erikoiselta, jos polttomoottorissa ei 5 vuodessa tule kuluerinä (vaikkei kaikki kerralla realisoidukaa) veroja, nesteitä, filttereitä/suodattimia, mekaanisia osia, akkua, renkaita yms., mutta pointti ymmärretty. Tässäkin nyt hämäsi aiempi muotoilu, kun 90% piti ajaa sähköautolla ja loput bensalla, eli ei käynyt ilmi että ne on yhtäaikaista ajoa.

Jos toista autoa tarvitaan, niin pieni sähköauto on varmasti hyvä valinta. Toki nuo Up!:t jne on pitäneet hintaansa ihan pirun hyvin, mutta lieköhän tae tulevaisuudesta? Jos noita 20k€ sähköautoja alkaa tulla markkinoille, niin luulisi noiden hinnan tippuvan muutaman vuoden sisään, kun ikä alkaa todella painaa luotettavuuden/takuiden päättymisen osalta. Voi toki olla, että hintaluokan alareuna haraa vastaan kysynnän lisääntyessä.
 
Ruostesuojaus kannattaa aina, autoista perillä oleva ostaessa valitsee nimenomaan ennemmin ruostesuojatun mutta toki osa ei tiedä asiasta mitään. Jos autoa pitää pidempään ja myy myöhemmin, auto on helpompi kaupata ja saa oletettavasti paremman hinnan. Ainakin vanhat polttomoottorivehkeet on säilyneet hyvin ruostesuojattuina.

Ja eikös tuota asiaa ruostesuojauksesta puitu ihan jossain vaiheessa. Eli se ei vaikuta auton takuuseen millään lailla jos se on tehty asianmukaisesti. Saahan sitä pestä ja vahaha autoa myös. Toimenpidehän parantaa auton kestävyyttä.

Jos joku käyttää sähköautoa ruostesuojauksessa, onko hinta alle vai yli vertaa polttomoottoriautoa? Oletettavasti ihan jokapaikkaan ei noissa ei saa aineita ruiskutella?
Noilla Youtuben kiinamollauskanavilla on paljon videoita, kuinka Kiinalaiset autot ruostuvat paaliin siinä 5-6v iässä. En tiedä suolaavatko miten paljon Kiinassa ym. Muinaisina aikoina sukulaisen upouusi Fiat 600 ruostui paalikubntoon muutamassa vuodessa, kun säilytti maatilalla samassa varastossa kuin lannoitteet. Navetan vintti myös tuhosi autoja ennen vanhaan.
 
Tuossa oli ainakin harri salon videossa polestarissa auttanut kun oli käyttänyt avaimia 20m päässä autosta niin pitäisi tehdä "deep bootti" järjestelmälle. Harri oli pitänyt ilmeisesti 20 minuuttia yli 20 metrin päässä, tämähän ei välttämättä omakotiasujilla automaattisesti toteudu jos auto on lähellä ja avaimet jätetään eteisen pöydälle tms. Tämä oli videon mukaan ollut ihan polestar/volvo supportista saatu neuvo.


Laittaa avaimet jääkaappiin niin sen metallirakenne tuonee tarvittavat "lisämetrit". Tai käärii alumiinifolioon.
 
Ruostesuojaus kannattaa aina, autoista perillä oleva ostaessa valitsee nimenomaan ennemmin ruostesuojatun mutta toki osa ei tiedä asiasta mitään. Jos autoa pitää pidempään ja myy myöhemmin, auto on helpompi kaupata ja saa oletettavasti paremman hinnan. Ainakin vanhat polttomoottorivehkeet on säilyneet hyvin ruostesuojattuina.

Ja eikös tuota asiaa ruostesuojauksesta puitu ihan jossain vaiheessa. Eli se ei vaikuta auton takuuseen millään lailla jos se on tehty asianmukaisesti. Saahan sitä pestä ja vahaha autoa myös. Toimenpidehän parantaa auton kestävyyttä.

Jos joku käyttää sähköautoa ruostesuojauksessa, onko hinta alle vai yli vertaa polttomoottoriautoa? Oletettavasti ihan jokapaikkaan ei noissa ei saa aineita ruiskutella?
Jos auton suunnittelussa ja valmistuksessa onnistuttu niin ruostesuojaus on aika turha.
Jos auton suunnittelussa ja valmistuksessa korroosien eston osalta pahasti epäonnistuttu, niin ruostesuojaus voi olla kannattavaa, ainakin asiaan kannattaa kiinittää huomiota.
Koska uutta mallia ostaessa ei tiedä mikä pommi sieltä tuli, niin kiinnittää huomiota ja jos näitä 3v ja uutta alle, niin seuraavan omistajan/haltijan tontille menee.
Mutta uuten ruostesuojaus ei ole automaattisesti kannattavaa, ja siinä on myös ottaa pienen riskin.

Takuuehdoissa ollut myös mainintoja.

Koska nyt ollaan sähkisketjussa, niin riskinotto on jo astetta isompi. sen aineen levittämisestä voi olla haittoja, ja vaikka siitä voi kiistellä vaikuttaako se esim jäähdytykseen, lämmön johtumiseen, niin reklamaatio tilanteessa jos sen takia myyjä/maahantuoja/valmistaja ei otakkaan vastuuta jostain sähkövoimalinja viasta, niin voi harmittaa.

Maksaa ruosteen estokäsittelystä, sillä toiveella että jäännös arvo olisi jokusen euron(* vs.

- sitä mömmöä levitelty ympäriinsä, ja riski takuun eväämiseen, saati mainittujen virheiden korjaamiseen myyntiketjun piikkiin. Sähkiksessä puhutaan sähkövoimalinjassa isoista jutuista.
- Vaihtoarvon aleneminen.
- Korroosio suunnitteluverheitä ei korjatakkaan, koska käsittelyn ansiosta ei korroosiota vielä.

(*
Isompi vaihtoarvo jos malli osoittautuu ruostepommiksi, jota käsittely pelastaa.

No kuulostaa hieman erikoiselta, jos polttomoottorissa ei 5 vuodessa tule kuluerinä (vaikkei kaikki kerralla realisoidukaa) veroja, nesteitä, filttereitä/suodattimia, mekaanisia osia, akkua, renkaita yms., mutta pointti ymmärretty. Tässäkin nyt hämäsi aiempi muotoilu, kun 90% piti ajaa sähköautolla ja loput bensalla, eli ei käynyt ilmi että ne on yhtäaikaista ajoa.

Jos toista autoa tarvitaan, niin pieni sähköauto on varmasti hyvä valinta. Toki nuo Up!:t jne on pitäneet hintaansa ihan pirun hyvin, mutta lieköhän tae tulevaisuudesta? Jos noita 20k€ sähköautoja alkaa tulla markkinoille, niin luulisi noiden hinnan tippuvan muutaman vuoden sisään, kun ikä alkaa todella painaa luotettavuuden/takuiden päättymisen osalta. Voi toki olla, että hintaluokan alareuna haraa vastaan kysynnän lisääntyessä.
Auto, mukaan lukien polttisatu, niin se seisottaminen autopaikalla ajo ja liikenne kelpoisena maksaa.
Pääoman lisäksi, pakolliset vakuutukset, verot, katsastukset, auto paikka. ja vaikka huollot laiminlyä, niin laskisin niillekkin jotain arvoa, ja vaikka ajelisi talvikitkoilla ympäpivuoden, niin happanee nekin , vaikka kilometrit ei söisi.

Vuokra-auto, taksi, julkiset nopeasti kilpailukykyisiä.

Mutta tässä esimerkissä kai on tarvetta kahdella autolle, tai ainakin siitä ollaan valmiita maksamaan. Oma mielipide että jos pelkkä sähkis ei oikein sopi profiiliin, niin heillä usein sähkis toisena autona voi olla erittäin nappiin mennyt valinta.
 
Noilla Youtuben kiinamollauskanavilla on paljon videoita, kuinka Kiinalaiset autot ruostuvat paaliin siinä 5-6v iässä. En tiedä suolaavatko miten paljon Kiinassa ym. Muinaisina aikoina sukulaisen upouusi Fiat 600 ruostui paalikubntoon muutamassa vuodessa, kun säilytti maatilalla samassa varastossa kuin lannoitteet. Navetan vintti myös tuhosi autoja ennen vanhaan.

Kiinassahan autojen keski-ikä on tuossa 5 vuoden tienoilla ja sen myötä autot on siellä täältä käsin katseltuna lähinnä kertakäyttöhyödykkeita. Ihan turha panostaa sitä vähääkään ruostesuojauksiin kun se uusi auto ei montaa vuotta teitä kuluta ennen paalausta.
 
Kyllä kai tuota oli ihan tutkittu, että Aasian kehittyvien maiden autoissa nuo ratkaisut ovat vielä kertaluokkaa budjettiratkaisun budjettiratkaisuita, koskien useimpia merkkejä, myös länsimaalaisia. Markkinoilla pelataan markkinoiden säännöillä. Ruostesuojaus varmasti ihan keihäänkärkenä, mutta koskee muutakin. Länsimerkeille markkinoiden säännöt toki ovat hieman heikot, kun Kiina vetää kotiinpäin kaikkialla minne journalismin valoa ei päästetä ainakaan avoimesti.

Kun täällä huomioidaan nuo "Kiinamollaajat", niin kyllähän se on totta, että omalla kotikentälläänkin länsimerkeillä on kyllä todella vaikea lähteä reilusti taistelemaan noita kiinalaisia vastaan nykytilanteessa. Yleensäkin teknologiatasoltaan kehittyneempiin kehitys- ja tehdasinvestointeihin saa Kiinassa ( NallePuhin määräyksestä, vrt. esim. kiinteistörahoitus atm. Kiinassa ) suhteessa todella halpaa rahaa tällä hetkellä, tehtaiden luvitus on poliittisella päätöksellä tehty puoli-ilmaiseksi ja paikallishallinnoille on annettu käskyt hoitaa hommat maaliin yleensäkin ilmaisella/halvalla ja nopeasti. Investointeja voi siis tehdä hirmuisella tahdilla ja markkinaehtoisuudesta ei tarvitse välittää, rahaa saa kyllä.

Versus eurooppalaiset suorat tuet, jotka valuivat vähän sinne ja tänne ja nyt vielä loppuivat. Amerikassa markkina on paremmin suojattu tekemällä selkeämmin protektionistisia päätöksiä. Kiinan protektionismi on enemmän piilossa, kun pelikenttä on muka sama, mutta käytännössä täysin eri.

Vaikka nyt kuluttaja kiittää hintojen laskupaineesta, niin pitkällä aikavälillä tämä ei välttämättä kyllä ole hyvä kehitys. Valtiotasoinen toki epäsuora mutta massiivinen tukijärjestely tappaa isotkin vanhat markkinaehtoiset toimijat ennemmin tai myöhemmin jos sitä ei tasapainoteta. Lisäksi länsimerkit vaikuttavat paikoin olevan vielä jääneet lähtötelineisiin rimpuilemaan. Demokraattisissa valtioissa on aika vaikea tehdä paljon muuta, kuin nostaa tulleja, mikä on kokonaisvaltaisesti vahingollisempaa. Huonolta näyttää.

Lähteitä on antaa vähän huonosti, kuunellut Economistin ja Wall Street Journalin podcasteja ja jotain Taiwanpodeja. Jos kuuntelee nuo niin kokonaiskuva mielestäni esittämäni.
 
Lisäksi länsimerkit vaikuttavat paikoin olevan vielä jääneet lähtötelineisiin rimpuilemaan. Demokraattisissa valtioissa on aika vaikea tehdä paljon muuta, kuin nostaa tulleja, mikä on kokonaisvaltaisesti vahingollisempaa. Huonolta näyttää.
Länsimerkit saattavat uhrata vähän enemmän tuotekehitykseen ja laadunhallintaan ja se hidastaa. Kiina runnoo merkkejä ja malleja markkinoille sen minkä ehtii. Hinta kun jää alle länsimerkkien, ne viedään huutaen käsistä.
 
No kuulostaa hieman erikoiselta, jos polttomoottorissa ei 5 vuodessa tule kuluerinä (vaikkei kaikki kerralla realisoidukaa) veroja, nesteitä, filttereitä/suodattimia, mekaanisia osia, akkua, renkaita yms., mutta pointti ymmärretty. Tässäkin nyt hämäsi aiempi muotoilu, kun 90% piti ajaa sähköautolla ja loput bensalla, eli ei käynyt ilmi että ne on yhtäaikaista ajoa.

Jos toista autoa tarvitaan, niin pieni sähköauto on varmasti hyvä valinta. Toki nuo Up!:t jne on pitäneet hintaansa ihan pirun hyvin, mutta lieköhän tae tulevaisuudesta? Jos noita 20k€ sähköautoja alkaa tulla markkinoille, niin luulisi noiden hinnan tippuvan muutaman vuoden sisään, kun ikä alkaa todella painaa luotettavuuden/takuiden päättymisen osalta. Voi toki olla, että hintaluokan alareuna haraa vastaan kysynnän lisääntyessä.
100tkm olen tällä ajanut ja nesteitä ei ole tarvinnut lisätä kertaakaan. Öljyt ja suodattimet toki vaihdettu pariin otteeseen. Akku menee kyllä lähiaikoina vaihtoon eli siihen palaa 80€ ja lasinpyyhkijät sekä renkaat olen kertaalleen vaihtanut, mutta 14" renkaat on halpoja. Sama tuossa e-Upissa viehättää että auton käyttökulut vaikuttavat olevan todella alhaalla jopa nykyajokkiin verrattuna.

Varmasti 20k€ sähköauton hinta tulee tippumaan, mutten usko että samoissa määrin kuin 40k€ sähköauton hinta. Oma veikkaus on että jos e-Up! maksaa nyt isommalla akulla Suomessa 17k€ niin parin vuoden päästä hinta on ainakin 13k€ vielä suuren kysynnän takia halpojen sähköautojen kohdalla. Työajossa kilometrikorvauksilla tienaan jotain 1000-1500€ verottomana kuukaudessa jo nyt bensalla ajaessa, niin kannattavalta tämä laskelma tuntuu.

Ja tosiaan koska pitkille matkoille tuo e-Up! ei täysin sovellu niin pidemmät työajot voisi sen pari vuotta vielä mennä bensalla ja sitten vaihtaa e-uppi vaikka tulevaan Tesla Model 2. Parin vuoden aikana säästyisi jo tilille tarpeeksi ettei siihenkään tarvitsisi lainaa.
 
Megane E-techiä Iconic-varustetasolla tuli käytyä koeajamassa ja onhan tuo ihan toimiva laitos, mutta kun itse on ajellut Model 3:lla viimeiset 40 tkm, niin sen poljin- ja ohjaustuntumaan (sport) verrattuna tuolla oli kyllä hieman tuskaista mennä. Jarrutuntuma tuossa oli ehkä se pahin, kun on erittäin löysä ja tunnoton, kunnes tiettyyn pisteeseen painaessa alkaa jarrutus erittäin rajusti. Ohjausta ei myöskään saanut omaan mieleen tarpeeksi jäykäksi. Hyviä puolia on hiljaisuus sekä jousituksen mukavuus esim. mukulakivellä ajettaessa, mutta toisaalta sen takia auto myös niiailee selvästi kiihdytyksessä ja kaarteissa. Sisämateriaalit ja penkit vaikutti asialliselta tuossa varustetasossa, mutta nitinää ja natinaa tuli ikävästi mukulakivellä silti jostain. Yhden pedaalin ajo onnistuu suht hyvin maksimiregenillä, joka on hieman kevyempi kuin Model 3:ssa, mutta ihan niin pehmeää eteneminen ei ole. Vähän kuten jarrun kanssa, olisi kaasupolkimen vasteessakin parantamisen varaa. Kannattanee käydä kuitenkin tsekkaamassa, jos tuollainen pieni crossoveri kiinnostaa. On ulkonäöltäänkin ihan hieno.

Huomenna sitten Highlandia testiin.
 
Joo tuo toimi. Eli oisko ollu reilu 10sek. nappula pohjassa niin boottasi koneen. Lähti kaikki äänet pelaamaan normaalisti :thumbsup:
Vastaanpa omaani. Näitä tullut aika paljon viimeisimmän päivityksen jälkeen. Rouva kävi Volvon naamakirjaryhmässä niin sieltä löytyi kohtalotovereita. Polestarit vissiin samalla ohjelmistolla eli joku mennyt nyt vituiksi tuossa päivityksessä.
 
Bensiinimoottorin hyötysuhteeksi 40 % on todella paljon, eikä siitä paremmaksi juuri voi mennä. Polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan melko matalilla kierroksilla ja lähes täydellä kuormalla. Tuollainen iso V6 jaksaa tuottaa generaattorin pyörittämiseen tarvittavan tehon sopivan matalilla kierroksilla ja pääsee toimimaan hyvän hyötysuhteen alueella. Epäilemättä moottorina voisi olla pienempikin kone, mutta sitä täytyisi huudattaa täysillä ja hyötysuhde kärsisi.
Polttomoottorin hyötysuhde ei ole luonnostaan parhaimmillaan matalilla kierroksilla vaan ko. moottorirakenteen suhteellisen kierrosalueen yläpäässä. Se parhaan hyötysuhteen kierrosalue siirretään autokäytössä tarkoituksellisesti matalille kierroksille.

Optimaalinen rakenne olisi tuollainen sarjahybridi, jossa olisi pieni luokkaa 30kw 1,2l atkinson moottori joka kävisi ~4500rpm täydellä optimi kuormitulsella kokoajan, mutta koska varsinainen polttoaineen kulutus ei ole läheskään yhtä tärkeä tekijä kuin se miltä auto kuulostaa ja vaikuttaa, ei tuollaisia ratkaisuja käytetä kuin teollisessa mittakaavassa (junat, laivat yms).

Sähköauto generaattorilla (ts. sarjahybridi), olisi kyllä järkevä laite resurssien ja käytön kannalta, mutta henkilöautoissa ongelmaksi muodostuu se että soveltuvia moottoreita ei ole massatuotannossa, vaan ne joudutaan toteuttamaan auto/moottoripyöräkäyttöön suunnitelluilla kalliilla ja epäoptimaalisella moottorilla, jonka jatkuva huolto on vähäisen käytön takia kriittistä.

Suurempi mysteeri mulle on se miksei kuorma-autoja ole tuontyyppisellä rakenteella laajemmin. Soveltuvia moottoreita tuotetaan laajassa mittakaavassa, ja niiden käyttösyklit ovat luonnostaan pidempiä, jolloin huoltotarvekin on "normaali". Mun nähdäkseni suurin syy täytyy olla se että polttoaineensäästö ei kuitenkaan ole riittävä.. Tosin jos päästönormin kiristämistä jatketaan tuo lienee ainoa vaihtoehto jolla normi pystytään enää täyttämään.
 
130 km/h ja karkea asfaltti, kerrankin "suomalainen" ympäristö. Iso auto. En nyt näillä tiedoin vielä lähtisi tyrmäämään suuntaan taikka toiseen melua tai kulutusta erityisesti. Ratin napit yms. tietysti on oma murheensa edelleen, jos/kun ei niistä tykkää.
 
Onhan tuo potentiaalinen vaihtoehto seuraavaksi autoksi, kun muuten sähköfarkut on vähissä. i5 hinta karkasi sen verran kauas ja oletettavasti A6 Avant tulee olemaan samaa luokkaa.
 
60 k€ näytti olevan sivustolla, ei pienintäkään hajua mikä malli olisi "hot spot". On tuossa tuota autoakin (koko) ihan eri tavalla kolmoseen nähden, että suora vertailu tuntuisi hassulta. Valintatilanteessa minulle tuo tuntuisi enemmän Y:n kilpailijalta vaikka autoina erilaisia.
 
130 km/h ja karkea asfaltti, kerrankin "suomalainen" ympäristö. Iso auto. En nyt näillä tiedoin vielä lähtisi tyrmäämään suuntaan taikka toiseen melua tai kulutusta erityisesti. Ratin napit yms. tietysti on oma murheensa edelleen, jos/kun ei niistä tykkää.
Tuossa on ajettu keskinopeudella 54 km/h ja silti keskikulutus päälle 19.
 
ID7 alkaa olemaan hyvä vaihtoehto kun on tilaa, käytettävyyttä ja toimivuutta mutta hinta taitaa ampaista hiukan korkeaksi.
 
Jos tuo olisi pelkkää moottoritietä, ei kuulostaisikaan. Mutta ehkäpä ei jatketa tästä enempää, ollaan eri mieltä.
No en minä tiedä eri mieltä olemisesta, kun viestieni pointti oli vaan, että teet aivan liian pikaisia johtopäätöksiä hyvin vähistä tiedoista. Ei tarvitse kuin vähän kabiinin lämmitystä mukaan, niin tuollaisella suht lyhyellä matkalla kulutuslukema voi olla ihan mitä sattuu ja täysin vertailukelvoton. Jossain björnin ennakkoversion testissä vilisi 16 kWh/100 km kunnon vesisateessa ja kovemmalla keskinopeudella. Ts. katsotaan nyt ihan rauhassa eikä julistella asiasta vielä mitään puoleen ja toiseen.
 
Sinäänsä vähän petttymys meille jotka odottaa sitä Passatin farmaria sähköllä. Tuohan on yhtä pieni kuin ID4 ja jos kulutus ei ole parempi niin vähän heikko suoritus.
 
Vaikea uskoa kulutuksen olevan samaa kun ID4:n kun moottorin hyötysuhdetta on parannettu muistaakseni 20% ja uuden moottorin lisäksi siellä on uusi invertterikin. Vielä kun on virtaviivaisempi muotoilultaan kuin id malleit niin yhtälö olisi aika mielenkiintoinen. Niin ja siitähän on tulossa tourer versio myös (eli farkku) ja GTX malleja vähän vastaava käsittely myös. Nämä eivät tässä heti, mutta oli tosiaan autogefuhlin videolla jo käden päässä tuo farkkuversiokin.
 
Vaikea uskoa kulutuksen olevan samaa kun ID4:n kun moottorin hyötysuhdetta on parannettu muistaakseni 20% ja uuden moottorin lisäksi siellä on uusi invertterikin. Vielä kun on virtaviivaisempi muotoilultaan kuin id malleit niin yhtälö olisi aika mielenkiintoinen. Niin ja siitähän on tulossa tourer versio myös (eli farkku) ja GTX malleja vähän vastaava käsittely myös. Nämä eivät tässä heti, mutta oli tosiaan autogefuhlin videolla jo kuvassakin tuo farkkuversio.

CD luvut ID4:lle 0.28 ja ID7:lle 0.23, omamassa isoakkuisen ID4:n kanssa aika sama. Olisi tosiaan erikoista, jos kulutus olisi sama. VW:n hinnastoissakin EU-kulutukset ID4:lle 16,3-17,4 kwh/100km ja ID7:lle 14,2-14,3 kwh/100km.
 
Vaikea uskoa kulutuksen olevan samaa kun ID4:n kun moottorin hyötysuhdetta on parannettu muistaakseni 20% ja uuden moottorin lisäksi siellä on uusi invertterikin. Vielä kun on virtaviivaisempi muotoilultaan kuin id malleit niin yhtälö olisi aika mielenkiintoinen. Niin ja siitähän on tulossa tourer versio myös (eli farkku) ja GTX malleja vähän vastaava käsittely myös. Nämä eivät tässä heti, mutta oli tosiaan autogefuhlin videolla jo käden päässä tuo farkkuversiokin.

Sateessa (tihkussakin) 130km/h ajaminen nostaa kulutusta reippaasti. Eikä muutenkaan noiden koeajojen kulutuksia oikein videoissa voi vertailla edellisiin ajoihin, eri reitit, nopeudet ja mitä milloinkin leikitty. Kyllähän Model 3:nkin tulos oli 156Wh tasolla (joka on kesällä korkea), vaikka ei edes motaria ajanut kunnolla siinä (<100km/h nopeudella motaria). Sade ja nopeudet sotkevat noita todella nopeasti.
 
Sinäänsä vähän petttymys meille jotka odottaa sitä Passatin farmaria sähköllä. Tuohan on yhtä pieni kuin ID4 ja jos kulutus ei ole parempi niin vähän heikko suoritus.
Millä ihmeen mittarilla toi ID.7 on pieni auto, jos se on 20cm Passattia pidempi ja 3cm leveämpi. Ja melkein 40cm pidempi kuin ID.4. Farmarimalli tosiaan tulee keväällä.

Screenshot 2023-11-13 at 19.08.32.png
 
Millä ihmeen mittarilla toi ID.7 on pieni auto, jos se on 20cm Passattia pidempi ja 3cm leveämpi. Ja melkein 40cm pidempi kuin ID.4. Farmarimalli tosiaan tulee keväällä.

Screenshot 2023-11-13 at 19.08.32.png
No koko on tietty suhteellista. Mutta joo pitää seisoa korjattuna, katsoin että nimenomaan farmareissa kontti olisi Passatissa 100 l isompi kuin ID7 farmarissa.

edit. Jotain mystistä tuossa on jos uudessa passatissa tavaratila 690 l ja Golffissakin isompi 610 l. Tavaratilalla mitattuna siis edelleen vähän nihkeän kokoinen ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Superb sedanin kontti on 12v kuluessa vetänyt kaiken mitä sinne on yrittänyt ahtaa ja ID.7 kontti on lähes identtinen ilman välipohjaa, joten luultavasti on jatkossakin riittävä. En ole maanviljelijä, joten ei pysty kommentoimaan tuota farmariversioita.
 
Litratkaan eivät ole suoraan vertailukelpoisia, vaan kontin mallilla on monesti väliä. Litrat taitaa olla usein ilmoitettu myös vain näkösuojan alle tms, itse lastaan tarvittaessa kattoon asti jolloin kontin muodolla on enemmän väliä. V70 merikontti vrt V90 kalteva takaikkuna.

Uudessa GTE-Passatissa on tavaratilaa 140 litraa vähemmän kuin polttisversiossa, kun välipohjan alla olevat litrat jää pois. Litroina muutos on suuri, käytettävyyteen vaikutus on pienempi. ID7 Touringin kanssa varmaan sama homma, jolloin passat ja golf voittavat litrakisan kaikilla välipohjan alaisilla pikkulokeroilla.
 
Kontin laskentatapa myös voi erota jonkin verran ja osassa takapenkit siirtyvät vielä eteen/taakse joten sieltä saa vielä lisälitroja. Pitäisi nähdä itse että osaisi hahmottaa paremmin.
 
Litratkaan eivät ole suoraan vertailukelpoisia, vaan kontin mallilla on monesti väliä. Litrat taitaa olla usein ilmoitettu myös vain näkösuojan alle tms, itse lastaan tarvittaessa kattoon asti jolloin kontin muodolla on enemmän väliä. V70 merikontti vrt V90 kalteva takaikkuna.

Uudessa GTE-Passatissa on tavaratilaa 140 litraa vähemmän kuin polttisversiossa, kun välipohjan alla olevat litrat jää pois. Litroina muutos on suuri, käytettävyyteen vaikutus on pienempi. ID7 Touringin kanssa varmaan sama homma, jolloin passat ja golf voittavat litrakisan kaikilla välipohjan alaisilla pikkulokeroilla.
Kyllägän Tesla Y:täkin vouhotetaan litroina, mutta esim. V90 kontti on lapsiperheelle muodoltaan jopa parempi. Sama takajalkatiloiss. Sinänsä ok Model Y:ssä, mutta ei mitään ihmeellistä.

ID.7 näyttää ihan solidilta, saa nähdä mitä farkku tuo. Tuokin auto sitten 5v päästä käytettynä on varmaan melko mainio hinta/laatu auto.
Näkyy muuten Saksasta saavan jo EQS:s mersuakin 66-70k kantturoihin.
 
edit. Jotain mystistä tuossa on jos uudessa passatissa tavaratila 690 l ja Golffissakin isompi 610 l. Tavaratilalla mitattuna siis edelleen vähän nihkeän kokoinen ehkä.

Laskentatapa mitä ilmeisemmin. Eli riippuen auton muotoilusta, niin konttiin voi jäädä paljonkin "tyhjää tilaa". Koon voi myös ilmaista joko SAE tai VDA standardilla (tosin ISO 3832 olisi varmaan se hyväksyttävin). Siitä sitten arvailemaan mitä milloin on laskettu. SAE / ISO 3832 käyttävät eri kokoisia laatikoita joilla tuota testataan, jolloin SAE:n kautta saa mahtumaan enemmän litroja.

Tuosta ID7:stakin sanottiin (olikohan gefühlissa), että kun penkit lasketaan alas, niin alkuperäisen kontin kohdalle tulee 100 litraa "lisää tilaa" johtuen laskentatapojen muutoksesta.
 
Laskentatapa mitä ilmeisemmin. Eli riippuen auton muotoilusta, niin konttiin voi jäädä paljonkin "tyhjää tilaa". Koon voi myös ilmaista joko SAE tai VDA standardilla (tosin ISO 3832 olisi varmaan se hyväksyttävin). Siitä sitten arvailemaan mitä milloin on laskettu. SAE / ISO 3832 käyttävät eri kokoisia laatikoita joilla tuota testataan, jolloin SAE:n kautta saa mahtumaan enemmän litroja.

Tuosta ID7:stakin sanottiin (olikohan gefühlissa), että kun penkit lasketaan alas, niin alkuperäisen kontin kohdalle tulee 100 litraa "lisää tilaa" johtuen laskentatapojen muutoksesta.
On kyllä asiasta saatu hankala. Ehkä paras jos löytyisi perinteiset leveys, korkeus, syvyys mitat ja sitten silmämääräisesti katsoo millainen luiska perästä on tehty.

RiDC:n hakua olen välillä itse käyttänyt mutta niiden sivu on välillä vähän haastava käyttää eikä siellä ole ihan kaikkea.
 
Ota tästä nyt sitten selkoa. Ensin jyrkkä lausunto, että pari vuotta niin alkaa kukkia ja viisi vuotta niin ruostunut puhki. Sitten kuitenkin loppukaneettina että ei näytä kummemmalta kuin muutkaan nykyautot. Moniko nykyauto muka ruostuu helmoista puhki viidessä vuodessa?

Mikäs sen parempi tapa mainostaa omaa bisnestä kuin pelotella ruostumisella! Ja tuskin toi MG:n mahdollinen ruostuminen ensimmäistä omistajaa paljon hetkauttaa.

Pitääköhän akkua jotenkin erityisemmin varoa kun noita pohjapeltejä alkaa hitsailemaan…
 
Vaikea uskoa kulutuksen olevan samaa kun ID4:n kun moottorin hyötysuhdetta on parannettu muistaakseni 20% ja uuden moottorin lisäksi siellä on uusi invertterikin.
Joko volklari on tehnyt jotain ennätyksiä siinä kuinka huonon sähkömoottorin ne ovat rakentaneet, tai sitten tuo 20% on vaan paskapuhetta, mutta edes sata vuotta vanhat sähkömoottorit ei ole niin huonoja että niiden hyötysuhdetta voisi parantaa 20%.
 
Keskinopeus tippuu tuossa videon aikanakin, eli autossa virrat päällä kuvatessa ja paikallaollessa, joten siihen ei voi luottaa ollenkaan.
Jaa että autotoimittaja ei osaa näyttää erillisessä kulutusosiossa ajettua kulutusta? Taisi mennä ohi se, että video on editoitu luontevampaan järjestykseen ja kulutustulos on näytetty heti ajon jäljiltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom