Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Perhe, eli käyttöä olisi toisellekin autolle. Tämän hetken auto kulkee vähällä bensalla, mutta arvonalenemaa on noin 500€/vuosi ja vakuutukset on halvat. 5 vuotta ilman muita kuluja kuin bensa. Auton valinta vaikuttaa tähän lukemaan paljon. Ne hetket kun tarvittaisiin 2 autoa on hetkiä joista saan ajamisesta kilometrikorvauksia. Nykyvehje oli ostaessa 9000€ ja nyt ehkä 6500€ arvoinen.En tiedä millä laskukaavalla saat kahden auton ylläpitämisestä edukkaampaa kuin yhden. Kaksi arvonalenemaa, kaksi vakuutusta, kahdet huollot/korjaukset, kahdet kaikkia kulueriä, mutta molemmilla vähemmän kilometrejä. Auto tykkää että sillä ajetaan ja ajamaton auto vain happanee. Tuossa juuri myin toisen auton pois, kun kilometrejä tuli niin vähän. Seisottaminen ruostutti pintoja ja pohjaa, jarrut jumitteli ja joka vuosi sai jotain laittaa samalla tapaa, vaikka autolla ajettiin 1000km/vuosi vs aiempi 20tkm/vuosi. Vaikka nyt polttoaineissa säästät, niin eikö kannattaisi katsoa samalla rahaa yksi sähköauto, varsinkin jos sillä menee 90% ajoista. Ne kulut auton seisottamisesta huolimatta on helposti 1000€/v ja arvonalenema päälle. Jos on vaikka 20t€ bensa-auto, niin hinta tippuu sen 2000€ vuodessa vaikket ajaisi pätkääkään. Siihen vielä ne 10% ajojen bensat.
Äkkiseltään valitsisin joko tai, mutta en toki tiedä autotilanteesi kokonaisuutta.
Usein ei kannata, koska uuden auton ostaja ei siitä hyödy luopuessaan autosta kolmen-viiden vuoden käytön jälkeen, jolloin se usein menee vaihtarina autoliikkeeseen ja ruostesuojauksen vaikutus hyvityshintaan on nolla. En siis usko, että auto kukkisi niin pahasti < 5v käytön tähtäimellä, että se vaikuttaisi hyvityshintaan millään lailla. Uuden auton ostajat eivät pidä samaa autoa kovin pitkään poikkeuksia lukuun ottamatta. Toki jos hakee itselleen sellaista autoa, jolla ajetaan paaliin asti, niin suojaus kannattaa ehdottomasti.Saakohan tuota autoa ruostesuojata, vai kieltääkö valmistaja?
No kyllä se nyt lähtee pajalle tokeni tai ei Uusi auto kuitenkin.Ellei tokene yön yli nukkuen niin huoltoon sitte vaan.
Nonnih. 5k ajettu Volvo C40 päätti mykistyä tänään. Ei siis kuin ajattelette vaan kirjaimellisesti mykistyi.
Ei kuulu enää varoitusääniä, vilkkua, radiota tai mitään muutakaan ääntä. Auto muuten toimii aivan normaalisti. Onhan se mukavaa olla sähköauto mutta tää on vähän liikaa
Onneksi liikkuu. Liekkö siellä joku ääntä käsittelevä piiri tai vahvistin sanonut sopimuksen irti?
Nonnih. 5k ajettu Volvo C40 päätti mykistyä tänään. Ei siis kuin ajattelette vaan kirjaimellisesti mykistyi.
Ei kuulu enää varoitusääniä, vilkkua, radiota tai mitään muutakaan ääntä. Auto muuten toimii aivan normaalisti. Onhan se mukavaa olla sähköauto mutta tää on vähän liikaa
Onneksi liikkuu. Liekkö siellä joku ääntä käsittelevä piiri tai vahvistin sanonut sopimuksen irti?
Ruostesuojaus kannattaa aina, autoista perillä oleva ostaessa valitsee nimenomaan ennemmin ruostesuojatun mutta toki osa ei tiedä asiasta mitään. Jos autoa pitää pidempään ja myy myöhemmin, auto on helpompi kaupata ja saa oletettavasti paremman hinnan. Ainakin vanhat polttomoottorivehkeet on säilyneet hyvin ruostesuojattuina.Usein ei kannata, koska uuden auton ostaja ei siitä hyödy luopuessaan autosta kolmen-viiden vuoden käytön jälkeen, jolloin se usein menee vaihtarina autoliikkeeseen ja ruostesuojauksen vaikutus hyvityshintaan on nolla. En siis usko, että auto kukkisi niin pahasti < 5v käytön tähtäimellä, että se vaikuttaisi hyvityshintaan millään lailla. Uuden auton ostajat eivät pidä samaa autoa kovin pitkään poikkeuksia lukuun ottamatta. Toki jos hakee itselleen sellaista autoa, jolla ajetaan paaliin asti, niin suojaus kannattaa ehdottomasti.
Tilannehan on hyvin absurdi, eli valmistajan ruostetakuu menee siinä sivussa kun suojaudut oikeasti siltä ruosteelta Tämä on ihan normisettiä automaailmassa.
No kuulostaa hieman erikoiselta, jos polttomoottorissa ei 5 vuodessa tule kuluerinä (vaikkei kaikki kerralla realisoidukaa) veroja, nesteitä, filttereitä/suodattimia, mekaanisia osia, akkua, renkaita yms., mutta pointti ymmärretty. Tässäkin nyt hämäsi aiempi muotoilu, kun 90% piti ajaa sähköautolla ja loput bensalla, eli ei käynyt ilmi että ne on yhtäaikaista ajoa.Perhe, eli käyttöä olisi toisellekin autolle. Tämän hetken auto kulkee vähällä bensalla, mutta arvonalenemaa on noin 500€/vuosi ja vakuutukset on halvat. 5 vuotta ilman muita kuluja kuin bensa. Auton valinta vaikuttaa tähän lukemaan paljon. Ne hetket kun tarvittaisiin 2 autoa on hetkiä joista saan ajamisesta kilometrikorvauksia. Nykyvehje oli ostaessa 9000€ ja nyt ehkä 6500€ arvoinen.
Noilla Youtuben kiinamollauskanavilla on paljon videoita, kuinka Kiinalaiset autot ruostuvat paaliin siinä 5-6v iässä. En tiedä suolaavatko miten paljon Kiinassa ym. Muinaisina aikoina sukulaisen upouusi Fiat 600 ruostui paalikubntoon muutamassa vuodessa, kun säilytti maatilalla samassa varastossa kuin lannoitteet. Navetan vintti myös tuhosi autoja ennen vanhaan.Ruostesuojaus kannattaa aina, autoista perillä oleva ostaessa valitsee nimenomaan ennemmin ruostesuojatun mutta toki osa ei tiedä asiasta mitään. Jos autoa pitää pidempään ja myy myöhemmin, auto on helpompi kaupata ja saa oletettavasti paremman hinnan. Ainakin vanhat polttomoottorivehkeet on säilyneet hyvin ruostesuojattuina.
Ja eikös tuota asiaa ruostesuojauksesta puitu ihan jossain vaiheessa. Eli se ei vaikuta auton takuuseen millään lailla jos se on tehty asianmukaisesti. Saahan sitä pestä ja vahaha autoa myös. Toimenpidehän parantaa auton kestävyyttä.
Jos joku käyttää sähköautoa ruostesuojauksessa, onko hinta alle vai yli vertaa polttomoottoriautoa? Oletettavasti ihan jokapaikkaan ei noissa ei saa aineita ruiskutella?
Tuossa oli ainakin harri salon videossa polestarissa auttanut kun oli käyttänyt avaimia 20m päässä autosta niin pitäisi tehdä "deep bootti" järjestelmälle. Harri oli pitänyt ilmeisesti 20 minuuttia yli 20 metrin päässä, tämähän ei välttämättä omakotiasujilla automaattisesti toteudu jos auto on lähellä ja avaimet jätetään eteisen pöydälle tms. Tämä oli videon mukaan ollut ihan polestar/volvo supportista saatu neuvo.
Jos auton suunnittelussa ja valmistuksessa onnistuttu niin ruostesuojaus on aika turha.Ruostesuojaus kannattaa aina, autoista perillä oleva ostaessa valitsee nimenomaan ennemmin ruostesuojatun mutta toki osa ei tiedä asiasta mitään. Jos autoa pitää pidempään ja myy myöhemmin, auto on helpompi kaupata ja saa oletettavasti paremman hinnan. Ainakin vanhat polttomoottorivehkeet on säilyneet hyvin ruostesuojattuina.
Ja eikös tuota asiaa ruostesuojauksesta puitu ihan jossain vaiheessa. Eli se ei vaikuta auton takuuseen millään lailla jos se on tehty asianmukaisesti. Saahan sitä pestä ja vahaha autoa myös. Toimenpidehän parantaa auton kestävyyttä.
Jos joku käyttää sähköautoa ruostesuojauksessa, onko hinta alle vai yli vertaa polttomoottoriautoa? Oletettavasti ihan jokapaikkaan ei noissa ei saa aineita ruiskutella?
Auto, mukaan lukien polttisatu, niin se seisottaminen autopaikalla ajo ja liikenne kelpoisena maksaa.No kuulostaa hieman erikoiselta, jos polttomoottorissa ei 5 vuodessa tule kuluerinä (vaikkei kaikki kerralla realisoidukaa) veroja, nesteitä, filttereitä/suodattimia, mekaanisia osia, akkua, renkaita yms., mutta pointti ymmärretty. Tässäkin nyt hämäsi aiempi muotoilu, kun 90% piti ajaa sähköautolla ja loput bensalla, eli ei käynyt ilmi että ne on yhtäaikaista ajoa.
Jos toista autoa tarvitaan, niin pieni sähköauto on varmasti hyvä valinta. Toki nuo Up!:t jne on pitäneet hintaansa ihan pirun hyvin, mutta lieköhän tae tulevaisuudesta? Jos noita 20k€ sähköautoja alkaa tulla markkinoille, niin luulisi noiden hinnan tippuvan muutaman vuoden sisään, kun ikä alkaa todella painaa luotettavuuden/takuiden päättymisen osalta. Voi toki olla, että hintaluokan alareuna haraa vastaan kysynnän lisääntyessä.
Noilla Youtuben kiinamollauskanavilla on paljon videoita, kuinka Kiinalaiset autot ruostuvat paaliin siinä 5-6v iässä. En tiedä suolaavatko miten paljon Kiinassa ym. Muinaisina aikoina sukulaisen upouusi Fiat 600 ruostui paalikubntoon muutamassa vuodessa, kun säilytti maatilalla samassa varastossa kuin lannoitteet. Navetan vintti myös tuhosi autoja ennen vanhaan.
Länsimerkit saattavat uhrata vähän enemmän tuotekehitykseen ja laadunhallintaan ja se hidastaa. Kiina runnoo merkkejä ja malleja markkinoille sen minkä ehtii. Hinta kun jää alle länsimerkkien, ne viedään huutaen käsistä.Lisäksi länsimerkit vaikuttavat paikoin olevan vielä jääneet lähtötelineisiin rimpuilemaan. Demokraattisissa valtioissa on aika vaikea tehdä paljon muuta, kuin nostaa tulleja, mikä on kokonaisvaltaisesti vahingollisempaa. Huonolta näyttää.
100tkm olen tällä ajanut ja nesteitä ei ole tarvinnut lisätä kertaakaan. Öljyt ja suodattimet toki vaihdettu pariin otteeseen. Akku menee kyllä lähiaikoina vaihtoon eli siihen palaa 80€ ja lasinpyyhkijät sekä renkaat olen kertaalleen vaihtanut, mutta 14" renkaat on halpoja. Sama tuossa e-Upissa viehättää että auton käyttökulut vaikuttavat olevan todella alhaalla jopa nykyajokkiin verrattuna.No kuulostaa hieman erikoiselta, jos polttomoottorissa ei 5 vuodessa tule kuluerinä (vaikkei kaikki kerralla realisoidukaa) veroja, nesteitä, filttereitä/suodattimia, mekaanisia osia, akkua, renkaita yms., mutta pointti ymmärretty. Tässäkin nyt hämäsi aiempi muotoilu, kun 90% piti ajaa sähköautolla ja loput bensalla, eli ei käynyt ilmi että ne on yhtäaikaista ajoa.
Jos toista autoa tarvitaan, niin pieni sähköauto on varmasti hyvä valinta. Toki nuo Up!:t jne on pitäneet hintaansa ihan pirun hyvin, mutta lieköhän tae tulevaisuudesta? Jos noita 20k€ sähköautoja alkaa tulla markkinoille, niin luulisi noiden hinnan tippuvan muutaman vuoden sisään, kun ikä alkaa todella painaa luotettavuuden/takuiden päättymisen osalta. Voi toki olla, että hintaluokan alareuna haraa vastaan kysynnän lisääntyessä.
Joo tuo toimi. Eli oisko ollu reilu 10sek. nappula pohjassa niin boottasi koneen. Lähti kaikki äänet pelaamaan normaalistiKaverin polestarissa kävi sama juttu ja riitti, kun näytön buuttasi koti"nappulaa" pitkään painamalla.
Vastaanpa omaani. Näitä tullut aika paljon viimeisimmän päivityksen jälkeen. Rouva kävi Volvon naamakirjaryhmässä niin sieltä löytyi kohtalotovereita. Polestarit vissiin samalla ohjelmistolla eli joku mennyt nyt vituiksi tuossa päivityksessä.Joo tuo toimi. Eli oisko ollu reilu 10sek. nappula pohjassa niin boottasi koneen. Lähti kaikki äänet pelaamaan normaalisti
Polttomoottorin hyötysuhde ei ole luonnostaan parhaimmillaan matalilla kierroksilla vaan ko. moottorirakenteen suhteellisen kierrosalueen yläpäässä. Se parhaan hyötysuhteen kierrosalue siirretään autokäytössä tarkoituksellisesti matalille kierroksille.Bensiinimoottorin hyötysuhteeksi 40 % on todella paljon, eikä siitä paremmaksi juuri voi mennä. Polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan melko matalilla kierroksilla ja lähes täydellä kuormalla. Tuollainen iso V6 jaksaa tuottaa generaattorin pyörittämiseen tarvittavan tehon sopivan matalilla kierroksilla ja pääsee toimimaan hyvän hyötysuhteen alueella. Epäilemättä moottorina voisi olla pienempikin kone, mutta sitä täytyisi huudattaa täysillä ja hyötysuhde kärsisi.
Volkswagen ID.7 Autogefuhl:n revikka. Farkkuversiokin näkyy naamioituna videolla:
Mietin itsekin samaa, mutta varmaan hinnan kautta lähestyy asiaa.Jännä että ottaa nimenomaan Model 3 verrokiksi tuossa kun kyseessä on melko paljon isompi auto.
Siis mitä tuo maksaa? Noin 60k€? Tesla Model 3 hinnat alkaen malli yli kymppitonnin halvempi?Mietin itsekin samaa, mutta varmaan hinnan kautta lähestyy asiaa.
Tuossa on ajettu keskinopeudella 54 km/h ja silti keskikulutus päälle 19.130 km/h ja karkea asfaltti, kerrankin "suomalainen" ympäristö. Iso auto. En nyt näillä tiedoin vielä lähtisi tyrmäämään suuntaan taikka toiseen melua tai kulutusta erityisesti. Ratin napit yms. tietysti on oma murheensa edelleen, jos/kun ei niistä tykkää.
Vesisateella ja viileässä... Ei tuo tuon kokoiselle autolle pahalta kuulosta.Tuossa on ajettu keskinopeudella 54 km/h ja silti keskikulutus päälle 19.
Jos tuo olisi pelkkää moottoritietä, ei kuulostaisikaan. Mutta ehkäpä ei jatketa tästä enempää, ollaan eri mieltä.Vesisateella ja viileässä... Ei tuo tuon kokoiselle autolle pahalta kuulosta.
No en minä tiedä eri mieltä olemisesta, kun viestieni pointti oli vaan, että teet aivan liian pikaisia johtopäätöksiä hyvin vähistä tiedoista. Ei tarvitse kuin vähän kabiinin lämmitystä mukaan, niin tuollaisella suht lyhyellä matkalla kulutuslukema voi olla ihan mitä sattuu ja täysin vertailukelvoton. Jossain björnin ennakkoversion testissä vilisi 16 kWh/100 km kunnon vesisateessa ja kovemmalla keskinopeudella. Ts. katsotaan nyt ihan rauhassa eikä julistella asiasta vielä mitään puoleen ja toiseen.Jos tuo olisi pelkkää moottoritietä, ei kuulostaisikaan. Mutta ehkäpä ei jatketa tästä enempää, ollaan eri mieltä.
Vaikea uskoa kulutuksen olevan samaa kun ID4:n kun moottorin hyötysuhdetta on parannettu muistaakseni 20% ja uuden moottorin lisäksi siellä on uusi invertterikin. Vielä kun on virtaviivaisempi muotoilultaan kuin id malleit niin yhtälö olisi aika mielenkiintoinen. Niin ja siitähän on tulossa tourer versio myös (eli farkku) ja GTX malleja vähän vastaava käsittely myös. Nämä eivät tässä heti, mutta oli tosiaan autogefuhlin videolla jo kuvassakin tuo farkkuversio.
Vaikea uskoa kulutuksen olevan samaa kun ID4:n kun moottorin hyötysuhdetta on parannettu muistaakseni 20% ja uuden moottorin lisäksi siellä on uusi invertterikin. Vielä kun on virtaviivaisempi muotoilultaan kuin id malleit niin yhtälö olisi aika mielenkiintoinen. Niin ja siitähän on tulossa tourer versio myös (eli farkku) ja GTX malleja vähän vastaava käsittely myös. Nämä eivät tässä heti, mutta oli tosiaan autogefuhlin videolla jo käden päässä tuo farkkuversiokin.
Millä ihmeen mittarilla toi ID.7 on pieni auto, jos se on 20cm Passattia pidempi ja 3cm leveämpi. Ja melkein 40cm pidempi kuin ID.4. Farmarimalli tosiaan tulee keväällä.Sinäänsä vähän petttymys meille jotka odottaa sitä Passatin farmaria sähköllä. Tuohan on yhtä pieni kuin ID4 ja jos kulutus ei ole parempi niin vähän heikko suoritus.
Millä ihmeen mittarilla toi ID.7 on pieni auto, jos se on 20cm Passattia pidempi ja 3cm leveämpi. Ja melkein 40cm pidempi kuin ID.4. Farmarimalli tosiaan tulee keväällä.
No koko on tietty suhteellista. Mutta joo pitää seisoa korjattuna, katsoin että nimenomaan farmareissa kontti olisi Passatissa 100 l isompi kuin ID7 farmarissa.Millä ihmeen mittarilla toi ID.7 on pieni auto, jos se on 20cm Passattia pidempi ja 3cm leveämpi. Ja melkein 40cm pidempi kuin ID.4. Farmarimalli tosiaan tulee keväällä.
Kyllägän Tesla Y:täkin vouhotetaan litroina, mutta esim. V90 kontti on lapsiperheelle muodoltaan jopa parempi. Sama takajalkatiloiss. Sinänsä ok Model Y:ssä, mutta ei mitään ihmeellistä.Litratkaan eivät ole suoraan vertailukelpoisia, vaan kontin mallilla on monesti väliä. Litrat taitaa olla usein ilmoitettu myös vain näkösuojan alle tms, itse lastaan tarvittaessa kattoon asti jolloin kontin muodolla on enemmän väliä. V70 merikontti vrt V90 kalteva takaikkuna.
Uudessa GTE-Passatissa on tavaratilaa 140 litraa vähemmän kuin polttisversiossa, kun välipohjan alla olevat litrat jää pois. Litroina muutos on suuri, käytettävyyteen vaikutus on pienempi. ID7 Touringin kanssa varmaan sama homma, jolloin passat ja golf voittavat litrakisan kaikilla välipohjan alaisilla pikkulokeroilla.
edit. Jotain mystistä tuossa on jos uudessa passatissa tavaratila 690 l ja Golffissakin isompi 610 l. Tavaratilalla mitattuna siis edelleen vähän nihkeän kokoinen ehkä.
Tuossa on ajettu keskinopeudella 54 km/h ja silti keskikulutus päälle 19.
On kyllä asiasta saatu hankala. Ehkä paras jos löytyisi perinteiset leveys, korkeus, syvyys mitat ja sitten silmämääräisesti katsoo millainen luiska perästä on tehty.Laskentatapa mitä ilmeisemmin. Eli riippuen auton muotoilusta, niin konttiin voi jäädä paljonkin "tyhjää tilaa". Koon voi myös ilmaista joko SAE tai VDA standardilla (tosin ISO 3832 olisi varmaan se hyväksyttävin). Siitä sitten arvailemaan mitä milloin on laskettu. SAE / ISO 3832 käyttävät eri kokoisia laatikoita joilla tuota testataan, jolloin SAE:n kautta saa mahtumaan enemmän litroja.
Tuosta ID7:stakin sanottiin (olikohan gefühlissa), että kun penkit lasketaan alas, niin alkuperäisen kontin kohdalle tulee 100 litraa "lisää tilaa" johtuen laskentatapojen muutoksesta.
Ota tästä nyt sitten selkoa. Ensin jyrkkä lausunto, että pari vuotta niin alkaa kukkia ja viisi vuotta niin ruostunut puhki. Sitten kuitenkin loppukaneettina että ei näytä kummemmalta kuin muutkaan nykyautot. Moniko nykyauto muka ruostuu helmoista puhki viidessä vuodessa?
Joko volklari on tehnyt jotain ennätyksiä siinä kuinka huonon sähkömoottorin ne ovat rakentaneet, tai sitten tuo 20% on vaan paskapuhetta, mutta edes sata vuotta vanhat sähkömoottorit ei ole niin huonoja että niiden hyötysuhdetta voisi parantaa 20%.Vaikea uskoa kulutuksen olevan samaa kun ID4:n kun moottorin hyötysuhdetta on parannettu muistaakseni 20% ja uuden moottorin lisäksi siellä on uusi invertterikin.
Jaa että autotoimittaja ei osaa näyttää erillisessä kulutusosiossa ajettua kulutusta? Taisi mennä ohi se, että video on editoitu luontevampaan järjestykseen ja kulutustulos on näytetty heti ajon jäljiltä.Keskinopeus tippuu tuossa videon aikanakin, eli autossa virrat päällä kuvatessa ja paikallaollessa, joten siihen ei voi luottaa ollenkaan.