Yleistä keskustelua sähköautoista

Mitä se nyt sitten tarkoittaa, että ”tärkeintä on toimintamatka”?

Jos vaihtoehtona on auto jonka range on kesällä maantiellä 440km ja toinen jonka 460km, niin otetaan jälkimmäinen riippumatta mistään muusta, koska range on tärkeintä?
Se tarkoittaa sitä että sillä on minulle eniten painoarvoa, vertailtaessa muihin ominaisuuksiin kuten osaako ladata 160kW vai 180kW teholla (teoriassa) jne.

Tosin tarkennan että mainitsin myös hinnan, eli tärkein ominaisuus minulle on toimintamatkan suhde hintaan. Jos se 460km auto maksaa kymppitonnin enemmän niin valitsen 440km auton.

Tietenkin on muitakin tarpeita esim. auton koko, tavaratila jne., mutta tässä kysyttiin nimenomaan sähköautoihin liittyviä ominaisuuksia. Siksi en harkinnut edes halvan Seat Mii:n ostamista kun ymmärsin että siihen saa laillisesti istua vain 4 henkilöä, ja tavaratilakin oli tarpeisiini kuitenkin liian pieni. Ostin sitten kalliimman Zoen joka vastasikin aika pitkälti kooltaan yms. sitä edeltänyttä 2007 Toyota Aurista, johon olin suht tyytyväinen kokonsa puolesta jne. Lisäksi akku ja toimintamatka myös ovat paljon isommat kuin mitä Mii:ssä olisi ollut; Zoe tarjosikin juuri silloin ehkä jopa lyömättömän toimintamatka/hinta suhteen (nykyisin ehkä ei koska on kovasti kallistunut kahden vuoden aikana). Kelpaisi kyllä isompi SUV tms. mutta en halunnut silloin alkaa pulittaa yli 20k€ enemmän sähköautostani.

Tosin on myönnettävä että jos nyt palaisin 2 v takaisin ajassa, olisin ostanut silloin Saksasta maahantuodun vähänkäytetyn Teslan (Tesla M3 LR; en muista saiko 2021 syksyllä vielä Y:tä Saksasta käytettynä, luulisin että ei oikein), siitä huolimatta että se oli silloin paljon kalliimpi kuin valintani. Luultavimmin en ainakaan nyt miettisi auton vaihtoa isompaan, kuten nyt mietin.

Ai niin vaikutti ostopäätökseeni sekin että sain uudelle autolle 0% lainakoron, joka myös pysyy tuolla tasolla. Taloudellisesti katsoen tein erinomaisen valinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen näkemys. Sen plugarin kun lataa kuitenkin täyteen 1x16A laturilla siinä 3-4 tunnissa. Ja vaikka ei ihan täyteen ehtisi, niin aina voi käyttää polttomoottoria. Ja eikai kukaan vartavasten pysähdy lataamaan plugaria, vaan sitä ladataan kotona/työpaikalla. En oikein keksi skenaariota, jossa nopeammasta latausnopeudesta hyötyisi konkreettisesti plugarin tapauksessa.

Sähköautoa taas jos joutuu lataamaan 1x16A laturilla, menee sillä 10 tuntia ladata edes ~50% akusta.
Plugari, jos siinä patteria sen verran että sillä voi myös ajaa, niin plussaa että saa sen akun täyteen aina kun voi ladata.
Käytännössä pelkkään työssäkäynti ajoon hankitaessa siitä nopeasta latauksesta ei kannata liikoja maksaa. Mutta jos ajellaan 200km siivuja, ja voisi välikahvitaulolla ladata täyteen, niin ehkä kiinnostaa, jos meinaa viellä vitosen litrahinnoilla ajella. Tai jos asiointi reissut on sen akkulisen verran, niin plussaa jos asoinnin aikan saa ladattua.

Siinä samaa mieltä että plukarin idea on siinä että päivittäiset ajot patterilla, ja ne pitkä reissut polttiksella ja ei todellakaan pysähdytä välillä lataileen, sitävartenhan se plugari on ostettu ettei tarvi latailla. Lappiin pysähtymättä.
 
Mielenkiintoinen näkemys. Sen plugarin kun lataa kuitenkin täyteen 1x16A laturilla siinä 3-4 tunnissa. Ja vaikka ei ihan täyteen ehtisi, niin aina voi käyttää polttomoottoria. Ja eikai kukaan vartavasten pysähdy lataamaan plugaria, vaan sitä ladataan kotona/työpaikalla. En oikein keksi skenaariota, jossa nopeammasta latausnopeudesta hyötyisi konkreettisesti plugarin tapauksessa.

No siis jos olet esim. lomareissussa niin joo, kyllähän se polttis sieltä löytyy mutta mitä nopeammin plugari lataa niin sitä parempi. Jos sähkiksellä on liikkeellä niin AC latausta voi toki käyttää (ja siitä on hyötyä) mutta vartin-puolen tunnin pysähtyminen vessaan silloin tällöin pitää pikalatauksella sähkönmäärän kyllä ok tilassa. Plugarilla taas noi pysähdykset eri pisteissä ovat pääasiassa suht lyhyitä (maks tunti-pari ja usein ihan vain puoli tuntia) ja mitä nopeammin sitä sähköä saa niin sitä vähemmän polttista tarvitsee käyttää. Yksivaiheisella 16A latauksella on vähän turhan hidasta. Toki muutaman viime viikon kauppakeskus kokemusten mukaan (plugit) tuntuu olevan osassa joku lisävaatimus että auto pitäisi olla kolmivaiheista latausta tukeva kun nopeus on ollut todella surkeaa. Normisti kuitenkin pääsee aina 16A kun k-latauksia yms. on käytellyt.

Kohteessa kun ollaan niin tuo korostuu siinä mielessä, että plugarilla ollaan kantavuuden rajoilla koko ajan.

Kotona ja työpaikalla tietty riippuu kuinka pitkää pätkää ajellaan mutta tosiaan omassa käytössä sähköauton lataus hitaasti ja/tai nopeasti on aika se ja sama kun noilla kilometreillä kotilataus riittää hitaamminkin. Reissussa sitten pikalatauksella.

Toki enemmän on aina enemmän, ei sillä. Noita pikalatauspisteitä tuli kuitenkin esim. viime vuonna nopeammin kuin sähkiksiä myytiin (piuha-autojen määrä kasvoi lähes 100% ja pikalatauspisteiden määrä kasvoi about 140% luokkaa), joten sen osalta ollaan aika hyvällä tolalla. EUn sellainen vaadittava tasohan on about 100 autoa/latauspiste ja Suomessa on tällä hetkellä about 32 autoa/latauspiste.
 
Sähköauton hankinta tullut ajankohtaiseksi, mutta tiedot ja kokemukset niistä hyvinkin nollassa. Kysyisinkin vertailua ja tutkimusta helpottamaan muutaman vinkin.
Mitkä ovat mielestäsi Top5 must have -ominaisuudet/varusteet sähköautossa, ja vastapainoksi asiat mitä karttaa? Tämä helpottaisi esim. Nettiauton selailua. Erilaisia varustepaketteja ja tasoja kun tuntuu olevan aika monta. Omat ajot jo vuosia olleet perus bensa-autolla ilman mitään ihmeellisyyksiä, joten jo ehkä muille itsestään selvät asiat voi mainita!
Ajatuksena vähän käytetty, n 40-55 tuhannen euron auto (Volvot, Polestar 2, Skoda, VW, yms., ei Tesla). Kiitos!

EDIT: Ajoprofiilista: 15-20 tkm/a, kesällä reissuja Suomessa, arkina työajoja 20-30 km/päivä, lyhyitä parin km pyrähdyksiä ympäri kaupunkia. Muuten perus-ajoja.

Oma top-4 lista jotka tulee omista kokemuksista:

*Must
- CCS pikalataus
- Toimiva mobiilisovellus latauksen tilan seurantaan
- ILP
- Oman omistusajan kattava akkutakuu

*Karta
- Ei pikalatausta
- Chademo liitin
- 1vaihe AC-lataus
- Range liian pieni päivittäisiin ajoihin ilman latausta
 
Muuten aikalailla samaa mieltä, mutta tuon ILP:n välttämättömyyys on vähän niin ja näin. Ei sillä kuuhun mennä. Toki hankalahko sitä on löytää enää isompaa autoa ilman varustetta. Mobiiliapissa en nyt ihan ymmärrä miksi latauksen tilan seuranta olisi se tärkein. Huomattavasti enemmän iloa on toimivasta webasto-tyylisestä ohjauksesta.
 
Mitkä ovat mielestäsi Top5 must have -ominaisuudet/varusteet sähköautossa, ja vastapainoksi asiat mitä karttaa?
Omasta vinkkelistä must have
Lataus: CCS, hyvä latauskäyrä, 3-v, akun lämmitys
Sovellus: ilmastointi ja latauksen ohjaus
One pedal driving: säädettävyys plussaa
Akun koko: 70-80 kWh, kun ainoa auto/ei kotilausta
Softa: käyttö oltava sujuvaa

EVVK
Periaatteessa kaikki päinvastoin yllä listattuihin asioihin nähden. Lisäksi tulee mieleen kylkiäisinä myytävät "merkkilatausasemat", esilämmityksen puute ja softan rajoitteet latauksen tai ilmastoinnin ajastuksien suhteen.

Takuuasiat riippuvat riskinsietokyvystä, joten niitä en listannut.
 
Akun lämmityskään ei ole tärkeä, jos pääsääntöisesti ei kylmänä vuodenaikana pikalataa merkittäviä määriä. Ja useimpien valmistajien lämmityksen toteutus on sellaista paskaa, että se vie hommasta pitkälti kiinnostuksen pois.

12 voltin akun ylläpito on itse asiassa ollut aika yllättävä heikkous sähköautoissa. Tuossahan oli tuo talvitesti, jossa bemari pärjäsi hyvin, koska korkeajänniteakku osaa ylläpitää 12 v akkua.
Ioniq 5:ssa on ainakin suunnittelun riemukukkanen ja 12 V akkua ladataan vain auton ollessa käynnissä. Töpselissä ei lataa. Samaa suunnittelun kukkasta se, että mekaaninen avain löytyy, mutta lukko on silti sähköinen. Takaluukun napista pohjassa 15 sekunttia pitäen auto kuitenkin syöttää purskeen korkeajänniteakusta ovien avaamiseksi. Varavirran kanssa auto käyntiin ja odottamaan että lataa 12 V. Kiitämme: 12 V akun napojen luoksepääsyä Moitimme: muu suunnittelu.

Taustalla tässä on siis joku bugi, joka satunnaisesti jossain autoissa syö 12 V akun tyhjäksi.
 
Hauskasti nimetty tuo Ramin uusi melkein-sähköavolava. Kyseessä on siis käytännössä sähköauto range-extenderillä, eli Ram + akkulaturi, ja nimeksi on otettu Dodgen historiasta Ramcharger :D
 
Hauskasti nimetty tuo Ramin uusi melkein-sähköavolava. Kyseessä on siis käytännössä sähköauto range-extenderillä, eli Ram + akkulaturi, ja nimeksi on otettu Dodgen historiasta Ramcharger :D
Ilmeisesti tästä kyse moottori.fi ram-1500-ramcharger-keksi-pentastar-v6lle-aivan-uutta-kayttoa-tervetuloa-36-litrainen-sahkoauton-range-extender/

Voisi kutsua myös isoakkuiseksi ladattavaksi sarjahybridiksi. 130 kilowatin polttisgeneraattorin, 92 kWh netto akkusto, polttoainetankki kooltaan ihan oikea (toistasataa litraa) vaikka ei mikään iso.

Akuilla pääsee jollain kaavalla yli 200km. Joka kyllä jo sellainen suoritus että monessa käytössä ihan täyssähköinen.

Julkaisu ja hintatietoja tuossa artikkellissa ei tainnut olla.

Konsernilla(Stelannis) tainnut sarjahybrideja ollut, mutta ei välttämättä mitään synerkia etua tähän. Jos tuossa vielä saatavilla tasavirta pikalataus muille ajoneuvoille, niin siinä tiepalvelu heppujille unelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jättäisin nämä kiinalaiset ihan suosiolla väliin. BYD suunnitelee avaavansa Unkariin tehtaan. Unkari onkin kunnostautunut Venäjän ystävänä, ja Kiina taas tukee Venäjää Ukrainan sodassa. "Yllättävä kuvio".

Juu. Volvo on myös kiinalainen, eli ei ehkä sen parempi.

Näköjään tuon Volvon myynti menee jälleenmyyjän kautta, eli auton peruutusoikeutta ei ole?

 
Seal oli kait sisältä ja ulkoa hienompi kuin Teslan m3, mutta navigaatio latauksille oli vähän niin ja näin ainakin vielä softassa. Tuon hintaiseen sähkikseen aika iso miinus vaikka navigointi Android auton kautta muuten tietty toimii. Tämä siis välikäden kautta kommenttina, ei omaa kokemusta. Sealin neliveto on myös vain 3000e enemmän kuin perusveto.

Siinä pienemmässä kokoluokassa pieniakkuisempi EX30 (varustepaketista ehkä perusmallista yksi ylempi) on kait pidetty aika parhaimpana vaihtoehtona yleisesti ja Cupra Born ja MG4 sitten vähän mieltymyksen mukaan. Renault hieno mutta aika reippaasti ylihintainen. Mutta budjetista ja mieltymyksistä nämä kiinni.

<edit> Näin jälkieditoituna, siten taas tämä bydin pienin (Dolphin?) oli aika karvalakkituntuinen sisältä ja siinä on kuskin penkin säädöt sellaiset että kannattaa mennä itse kokeilemaan saako siinä hyvää ajoasentoa ollenkaan itselleen. Tuo kun ei ole itsestään selvää.<\edit>
 
Viimeksi muokattu:
Monet valmistajat ovat supistaneet sähköautojen tuotantoa, kun kysyntä on hiipunut korkojen noustua. Osaako joku sanoa mitä tämä tarkoittaa sähköautojen akkujen valmistuksessa? Jos akkujen tuotantokapasiteettia on varattu suuremman kysynnän mukaan, niin onkohan odotettavissa hintakilpailua akkuvalmistajien kesken, mikä mahdollisesti näkyisi autojen hinnoissa erityisesti suurempiakkuisissa versioissa?
 
Itselleni tärkeitä asioita sähköautossa:
-rangea mielellään 500km
-nopea pikalataus
-hyvä mobiiliappi, jolla saa helposti esilämmityksen/ilmastoinnin laitettua päälle ennen lähtöä
-one pedal ajo
-avaimettomuus(puhelin on avain), tähän kun on tottunut niin en enää osaisi kantaa avaimia mukana ja ne hukkuisivat johonkin
 
Tullut mieleen että jos ostaisikin kakkosautoksi halvan sähkövehkeen. Joku VW e-Up! 36,4kWh akulla. Sitten aina kun tarvitsee mennä pitkää matkaa niin ajelisi bensalla, ellei löydy sopivia latauspaikkoja matkan varrelle. Päänsisäinen mutu-excelöinti laskeskelee että tämä olisi huomattavasti järkevämpi taloudellinen ratkaisu kuin autolainan ottaminen, jossa lainattu raha käytännössä palaisi kalliimman auton arvonalenemaan. Parin vuoden päästä voisi sitten vaihtaa e-Upin johonkin Tesla Model 2, jossa myöskään ei pitäisi arvonaleneman olla enää samanlaista kuin nykyvehkeissä. Luultavasti 90% ajoista tulisi suoritettua sillä pikkuakkuisella väliaikaisratkaisulla jo nykyään, joten säästöön alkaisi jäädä heti ylimääräistä. VW e-Up! ei myöskään paljoa menisi rengaskuluihin tai kaskoon, jos siihen edes liikennevakuutuksen päälle muuta tarvitsisi.

muoks: toki vielä se auto Ruotsista hakemalla, kun kruunun kurssi on mitä on tällä hetkellä. Täällä 17k€ VW e-Up! irtoaa Tukholmasta 14k€ hintaan.
 
Terve,
onko täällä forumilaisilla käytännön kokemusta Mercedes EQS autosta? Sedanista ei suvista.
Olen miettinyt jos vaihtaisin nykyisen farmari-Taycanin tuollaiseen. Toki autot ovat ihan erilaisia mutta molemmissa on omat vahvuudet. Tässä on kyse sporttisuudesta vs mukavuudesta.
-Jari-
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 1-vaihe AC niin paha ole. Kuitenkin se lataa 22kW pömpelistä sen melkein 7kW tunnissa ja kotona tottakai 3.6kW. Tosin harvemmin on taloissa yli 3x25A pääliittymää, joten 11kW lataus vetäisee koko liittymästä reippaasti päälle puolet koko kapasiteetista.
 
Monet valmistajat ovat supistaneet sähköautojen tuotantoa, kun kysyntä on hiipunut korkojen noustua.
Mihin lähteisiin viittaat ?
Osaako joku sanoa mitä tämä tarkoittaa sähköautojen akkujen valmistuksessa? Jos akkujen tuotantokapasiteettia on varattu suuremman kysynnän mukaan, niin onkohan odotettavissa hintakilpailua akkuvalmistajien kesken, mikä mahdollisesti näkyisi autojen hinnoissa erityisesti suurempiakkuisissa versioissa?
En osaa tuohon sanoa, kun mennyt ohi tuollainen että akkutuotantokapasiteettia olisi tyhjäkäynnillä. (ostettu yli tarpeen) (**
Melkein päinvastoin, että sähköautojen kuluttaja positiivisen hintakehityksen riski on vahvasti akku raaka-aineiden ja itse akkukomponentti tuotannon kyky vastata kysyntään.

Mielikuva että tässä vasta toivutaan palaillaan pahinta kriisiä edeltävään kehityslinjaan, ja perinteiset polttisvalmistajat alkavat saamaan tuotanto ketjujaan siihen malliin että voivat aidosti osallistua sähköautokilpailuun sähköautoilla.

Kysynnän ja myyntien kasvaessakin odotus ollut että hinnat laskee, kuten tänävuonna näkynyt. ja jos ei yllätyksiä, niin odotus että niin tapahtuu seuraavat lähivuodet, näkyy kuluttajalla (* hintojen laskuna, toimintamatkojen kasvuna.

Riskinä nähdään se että syntyy jotain kriisejä, mukaanlukien Kiinan toimet, mistä voi seurata markkinahäiriöitä. Monet länsifirmat yrittää suojautua niitä vastaan yhteistyöllä kiinalaisten toimijoiden kanssa, Musk yrittää pitää suhteuta yllä turvatakseen mm Teslan erityisasema.

(*
Verottomien, tuettomien hintojen
(**
Tasaseen tahti uutisoidaan investointipäätöksistä, ja riskiviesti enemmänkin se tuotanto pullonkaulat ja tegnologinen jälkeenjäänti. Jos ylikapasiteettia syntyisi HA autoteoliisuudella, niin akuille on kysyntään muilla sektoreilla.
 
Se että vanhat automerkit ovat leikanneet sähköautojen valmistustaan johtuu kyllä siitä että eivät ole pystyneet ottamaan sitä markkinaosuutta mitä ovat haaveilleet saavansa kaapattua Teslalta. Kaiken lisäksi Kiinan autotehtaat ja Korealaiset kiusaavat vanhoja valmistajia. Sitten vasta kun nämä uudet valmistajat ilmoittavat leikkauksista alan olla kiinnostunut sähköautojen myynnin vähenemisestä.
 
Markkinahan kasvaa nopeammin kuin Teslan myynti siinä, joten siinä mielessä "markkinoiden valtaaminen" Teslalta on vähän niin ja näin. Esim. jenkeissä 22 luku Teslalla oli 65% sähkömarkkinoista ja esim. tämän vuoden kolmannelle kvartaalille vain 50%. Toki näissä voi olla jotain jaksotuksia kyseessä ja/tai väliaikainen myynti/tuotannon hitaus johtuen uudistuksista yms.

Tuotannon hidastaminen voi olla markkinatilanteen takia tarpeen, mutta alkaa olla jonot vähitellen taputeltu. Huyndain/Kia konserni taitaa olla viimeinen jolla on backlogia edelleen runsaasti ja muut ovat myynnin ja tuotannon kirineet kiinni. Parempi ostajalle näin että auton oikeasti saa kuukausissa perinnevalmistajiltakin.
 
Mihin lähteisiin viittaat ?
Yleisesti useampien uutisten mukaan sähköautojen kysyntä on hyytynyt ja tuotantoa ja investointeja on pienennetty. Tässä pari:

"Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on mallien ID.3 ja Cupra Born kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille."

"Sähköautojen hiipuva kysyntä leviää parhaillaan Euroopasta Pohjois-Amerikkaan. Amerikkalaiset autonvalmistajat seuraavat eurooppalaisten esimerkkiä ja kertovat nyt kuorossa täyssähkömalliensa tuotannonvähennyksistä."

En osaa tuohon sanoa, kun mennyt ohi tuollainen että akkutuotantokapasiteettia olisi tyhjäkäynnillä. (ostettu yli tarpeen) (**
Melkein päinvastoin, että sähköautojen kuluttaja positiivisen hintakehityksen riski on vahvasti akku raaka-aineiden ja itse akkukomponentti tuotannon kyky vastata kysyntään.

Mielikuva että tässä vasta toivutaan palaillaan pahinta kriisiä edeltävään kehityslinjaan, ja perinteiset polttisvalmistajat alkavat saamaan tuotanto ketjujaan siihen malliin että voivat aidosti osallistua sähköautokilpailuun sähköautoilla.

Kysynnän ja myyntien kasvaessakin odotus ollut että hinnat laskee, kuten tänävuonna näkynyt. ja jos ei yllätyksiä, niin odotus että niin tapahtuu seuraavat lähivuodet, näkyy kuluttajalla (* hintojen laskuna, toimintamatkojen kasvuna.

Riskinä nähdään se että syntyy jotain kriisejä, mukaanlukien Kiinan toimet, mistä voi seurata markkinahäiriöitä. Monet länsifirmat yrittää suojautua niitä vastaan yhteistyöllä kiinalaisten toimijoiden kanssa, Musk yrittää pitää suhteuta yllä turvatakseen mm Teslan erityisasema.

(*
Verottomien, tuettomien hintojen
(**
Tasaseen tahti uutisoidaan investointipäätöksistä, ja riskiviesti enemmänkin se tuotanto pullonkaulat ja tegnologinen jälkeenjäänti. Jos ylikapasiteettia syntyisi HA autoteoliisuudella, niin akuille on kysyntään muilla sektoreilla.
Jos sähköautojen kysyntä ei seuraa ennusteita ja niiden tuotantoa vähennetään, niin minusta mielenkiintoinen kysymys on mitä tapahtuu alempana tuotantoketjussa, eli akkujen valmistuksessa ja niiden raaka-aineiden hinnoissa. Jos siellä on ylituotantoa ja mahdollisuuksia hinnanlaskuihin, niin seuraukset voisivat näkyä kuluttajille asti.
 
Yleisesti useampien uutisten mukaan sähköautojen kysyntä on hyytynyt ja tuotantoa ja investointeja on pienennetty. Tässä pari:

"Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on mallien ID.3 ja Cupra Born kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille."

"Sähköautojen hiipuva kysyntä leviää parhaillaan Euroopasta Pohjois-Amerikkaan. Amerikkalaiset autonvalmistajat seuraavat eurooppalaisten esimerkkiä ja kertovat nyt kuorossa täyssähkömalliensa tuotannonvähennyksistä."


Jos sähköautojen kysyntä ei seuraa ennusteita ja niiden tuotantoa vähennetään, niin minusta mielenkiintoinen kysymys on mitä tapahtuu alempana tuotantoketjussa, eli akkujen valmistuksessa ja niiden raaka-aineiden hinnoissa. Jos siellä on ylituotantoa ja mahdollisuuksia hinnanlaskuihin, niin seuraukset voisivat näkyä kuluttajille asti.
VAG konserni ei ole nyky mallistolla kilpailukykyinen. Ei Kiinassa, eikä euroopassa.
Kauppalehden linkki käsitteli laajemmin, Euroopassa korkojen nousu on taittumassa ja korkojen nousu ilman muuta syö kysyntää, toki samalla inflaatiota, palkat nousseet ja sähköautot ui hinnoiltaan vastavirtaan.

Jos miettii kuluttajaa jolla ei uuden auton hankinta kuukauden päälle, niin tilanne missä hinnat laskee, niin se saa lykkäämään hankintaa. Lisäksi osalla markkinoita on hankinta tiet päättyneet.

Se onko tuotantoleikkauksilla enemmän hintoja laskua hillitsevä vaikutus vai kiihdyttävä vaikutus, valmistajan tavoite varmaan hillitsevä.

Euroopassa länkkärien kilpailuun vaikuttaa se että kiinalaiset valmistajat aloittaan voimakkaan markkinoille tulon. Ja länsiyhtiöt lisäävät kiina kytköstä, mm Tesla tuo kiinasta, ja mm Stellantis uudistannut yhteistyötä ja alkaa tuomaan Kiinasta. Kiinalaisten omistamien länsimerkkien lisäksi lisäävät näkyvyyttä omilla merkeillä.
 
Luulen, että merkittäviä muutoksia tuotantokapasiteettien kasvattamiseksi ei ole tehnyt muut kuin Tesla ja muilla tuotantoviiveet on korjautuneet kysynnän laskulla.
Ok, jäänyt mutu olo että osa saanut sitä tuotanto vasta nouseen, osalla vielä paljon tekemistä. Toki investointeja voi viivyttää. maksaa se raha tehtaillekkin. Ja viivyttää joutuu myös silloin jos se malliston kehitys ei suju tavoite aikataulussa, ja olemassaoleva ei liiku.
 
VAG konserni ei ole nyky mallistolla kilpailukykyinen. Ei Kiinassa, eikä euroopassa.

Jos nyt ottaa verrokiksi Model Y, Id4, Enyaq, Q4 niin mielestäni on.
Hintaeroa on jonkin verran mutta niin on ominaisuuserojakin.
Tuolla 55-60k hintaluokassa on yllättävän paljon valikoimaa noissa suv/crossover tyylisissä.

Id3 vs. model 3 on toki toinen tilanne. Cupra Bornin hetkellinen hinnanlasku oli ihan toivottava, joskaan ei jatkunut enää.
 
Tullut mieleen että jos ostaisikin kakkosautoksi halvan sähkövehkeen. Joku VW e-Up! 36,4kWh akulla. Sitten aina kun tarvitsee mennä pitkää matkaa niin ajelisi bensalla, ellei löydy sopivia latauspaikkoja matkan varrelle. Päänsisäinen mutu-excelöinti laskeskelee että tämä olisi huomattavasti järkevämpi taloudellinen ratkaisu kuin autolainan ottaminen, jossa lainattu raha käytännössä palaisi kalliimman auton arvonalenemaan. Parin vuoden päästä voisi sitten vaihtaa e-Upin johonkin Tesla Model 2, jossa myöskään ei pitäisi arvonaleneman olla enää samanlaista kuin nykyvehkeissä. Luultavasti 90% ajoista tulisi suoritettua sillä pikkuakkuisella väliaikaisratkaisulla jo nykyään, joten säästöön alkaisi jäädä heti ylimääräistä. VW e-Up! ei myöskään paljoa menisi rengaskuluihin tai kaskoon, jos siihen edes liikennevakuutuksen päälle muuta tarvitsisi.

muoks: toki vielä se auto Ruotsista hakemalla, kun kruunun kurssi on mitä on tällä hetkellä. Täällä 17k€ VW e-Up! irtoaa Tukholmasta 14k€ hintaan.
En tiedä millä laskukaavalla saat kahden auton ylläpitämisestä edukkaampaa kuin yhden. Kaksi arvonalenemaa, kaksi vakuutusta, kahdet huollot/korjaukset, kahdet kaikkia kulueriä, mutta molemmilla vähemmän kilometrejä. Auto tykkää että sillä ajetaan ja ajamaton auto vain happanee. Tuossa juuri myin toisen auton pois, kun kilometrejä tuli niin vähän. Seisottaminen ruostutti pintoja ja pohjaa, jarrut jumitteli ja joka vuosi sai jotain laittaa samalla tapaa, vaikka autolla ajettiin 1000km/vuosi vs aiempi 20tkm/vuosi. Vaikka nyt polttoaineissa säästät, niin eikö kannattaisi katsoa samalla rahaa yksi sähköauto, varsinkin jos sillä menee 90% ajoista. Ne kulut auton seisottamisesta huolimatta on helposti 1000€/v ja arvonalenema päälle. Jos on vaikka 20t€ bensa-auto, niin hinta tippuu sen 2000€ vuodessa vaikket ajaisi pätkääkään. Siihen vielä ne 10% ajojen bensat.

Äkkiseltään valitsisin joko tai, mutta en toki tiedä autotilanteesi kokonaisuutta.
 
Jos nyt ottaa verrokiksi Model Y, Id4, Enyaq, Q4 niin mielestäni on.
Hintaeroa on jonkin verran mutta niin on ominaisuuserojakin.
Tuolla 55-60k hintaluokassa on yllättävän paljon valikoimaa noissa suv/crossover tyylisissä.

Id3 vs. model 3 on toki toinen tilanne. Cupra Bornin hetkellinen hinnanlasku oli ihan toivottava, joskaan ei jatkunut enää.
VAG on viime vuosina nostanut sähköautojensa hintoja, vaikka sähkisten piti muutamassa vuodessa päästä samoihin ja jopa alle kuin polttikset. Vaikkapa Enyaq maksaa jonkun 20k enemmän kuin vastaava Octavia. Joo, onhan tuossa SUV-preemiota, mutta silti ovat hinnat karanneet.
Id.7 maksaa yli 60k, eli 20k enemmän kuin Passat.

Toki tulee verrata ensisijaisesti sähköautoihin, mutta onhan tuollainen +50% hinnankorotus monille nykyasiakkaille liikaa.
 
En tiedä millä laskukaavalla saat kahden auton ylläpitämisestä edukkaampaa kuin yhden. Kaksi arvonalenemaa, kaksi vakuutusta, kahdet huollot/korjaukset, kahdet kaikkia kulueriä, mutta molemmilla vähemmän kilometrejä. Auto tykkää että sillä ajetaan ja ajamaton auto vain happanee. Tuossa juuri myin toisen auton pois, kun kilometrejä tuli niin vähän. Seisottaminen ruostutti pintoja ja pohjaa, jarrut jumitteli ja joka vuosi sai jotain laittaa samalla tapaa, vaikka autolla ajettiin 1000km/vuosi vs aiempi 20tkm/vuosi. Vaikka nyt polttoaineissa säästät, niin eikö kannattaisi katsoa samalla rahaa yksi sähköauto, varsinkin jos sillä menee 90% ajoista. Ne kulut auton seisottamisesta huolimatta on helposti 1000€/v ja arvonalenema päälle. Jos on vaikka 20t€ bensa-auto, niin hinta tippuu sen 2000€ vuodessa vaikket ajaisi pätkääkään. Siihen vielä ne 10% ajojen bensat.

Äkkiseltään valitsisin joko tai, mutta en toki tiedä autotilanteesi kokonaisuutta.
Uutta ostaville sinkuille isoakkuiset lataushybridit täyttää pitkälti sähkis+polttis tarpeen.

Mutta näen kyllä kuvion missä yhdellä autolla vaikea täyttää kaikki tarpeet. Jos tarvetta isolla polttikselle, ja tarvetta työssäkäyntiin, asiointi käynteihin näppärä kaupunkiauto. Se että tupla-auto kuluissa säätäisi, vaatii halvan autopaikan, ja sitten niitä sähkiskilometrejä paljon ja jotain lisäarvoa siitä pienuudesta.
Ja jos sillä isolla polttiksella ei ajeta viikottain, niin vuokra-auto tulee mieleen
 
Ilmeisesti tästä kyse moottori.fi ram-1500-ramcharger-keksi-pentastar-v6lle-aivan-uutta-kayttoa-tervetuloa-36-litrainen-sahkoauton-range-extender/

Voisi kutsua myös isoakkuiseksi ladattavaksi sarjahybridiksi. 130 kilowatin polttisgeneraattorin, 92 kWh netto akkusto, polttoainetankki kooltaan ihan oikea (toistasataa litraa) vaikka ei mikään iso.

Akuilla pääsee jollain kaavalla yli 200km. Joka kyllä jo sellainen suoritus että monessa käytössä ihan täyssähköinen.

Julkaisu ja hintatietoja tuossa artikkellissa ei tainnut olla.

Konsernilla(Stelannis) tainnut sarjahybrideja ollut, mutta ei välttämättä mitään synerkia etua tähän. Jos tuossa vielä saatavilla tasavirta pikalataus muille ajoneuvoille, niin siinä tiepalvelu heppujille unelmaa.
Tuo juuri. Kummallista, miten tuossakin jutussa tuo 3,6-litrainen V6 range extender on nostettu silmätikuksi. Toimittaja miettii, että "Tuloksena on noin 1 100 kilometrin toimintamatka, kun akullinen virtaa ja 102 litran tankillinen bensiiniä kulutettu. Mihinkähän sitä oikein yllettäisiinkään, jos sähköä jauhaisi vähän vähemmän janoinen mylly?"

Mutta onko tuo Pentastar V6 niin janoinen? Ram pääsee 92 kWh akulla 233 km, joten sähkönkulutus on 39,5 kWh/100 km.
Bensaa on 102 litraa, ja sen avulla päästään vielä 867 km. Bensan energiasisältö on 9 kWh/l, joten täydessä tankissa on energiaa 918 kWh. Jos se olisi sähköä, sillä pääsisi 2300 km. Sillä kuitenkin pääsee vain 867 km, joten range extenderin hyötysuhde on 37,7 % Generaattorilla ja akkulaturilla on muutaman prosentin energianhukka, joten käytännössä polttomoottorin hyötysuhde on n. 40 % tai jopa hiukan enemmän.

Bensiinimoottorin hyötysuhteeksi 40 % on todella paljon, eikä siitä paremmaksi juuri voi mennä. Polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan melko matalilla kierroksilla ja lähes täydellä kuormalla. Tuollainen iso V6 jaksaa tuottaa generaattorin pyörittämiseen tarvittavan tehon sopivan matalilla kierroksilla ja pääsee toimimaan hyvän hyötysuhteen alueella. Epäilemättä moottorina voisi olla pienempikin kone, mutta sitä täytyisi huudattaa täysillä ja hyötysuhde kärsisi.

Toivottavasti ei mennyt offtopikiksi. Mielestäni Ramcharger kuitenkin on enemmän sähköauto kuin hybridi, koska pelkällä akullakin saavutetaan perusajoihin riittävä toimintamatka.
 
Polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan melko matalilla kierroksilla ja lähes täydellä kuormalla.

Eikö tarkemmin ottaen hyötysuhde ole parhaimmillaan vääntöhuipun kohdalla? Tietämättä tarkemmin voisin kuvitella että tuollaisessa suht matalaviritteisessä v6:ssa tuo huippu on aika alhaisilla kierroksilla joka tukee käyttöä genuna.

Mutta olen ihmetellyt sitä miksi sarjahybridit eivät ole yleistyneet voimakkaasti, sillä päästäisiin eroon vaihteistosta joka on kuitenkin kallis komponentti ja vie tilaa. Bemarin idea pienestä skootterimoottorista on minusta ihan hyvä, ei vie hirveästi tilaa ja akku voi olla pienempi. Sarjahybridin ja BEVin rajanveto on aika vaikeata jos autossa on vaikka 30KWh akku plus pieni extenderi tukena, tuo RAM on vielä vaikeampi tapaus.
 
Jos nyt ottaa verrokiksi Model Y, Id4, Enyaq, Q4 niin mielestäni on.
Hintaeroa on jonkin verran mutta niin on ominaisuuserojakin.
Tuolla 55-60k hintaluokassa on yllättävän paljon valikoimaa noissa suv/crossover tyylisissä.

Id3 vs. model 3 on toki toinen tilanne. Cupra Bornin hetkellinen hinnanlasku oli ihan toivottava, joskaan ei jatkunut enää.
Toinen myy hyvin, toinen ei käy kaupaksi, on siellä toki brändi eroakin.
VAG on viime vuosina nostanut sähköautojensa hintoja,
Onko vielläkään laskennut sille tasolle mistä lähti, tai piti lähteä (julkistus hinta-arviot, vs julkaisu).
Uusien edullisten mallien myyntituloa ilmeisesti vähän , samaan aikaan kilpailijat esittelee ja tuokin markkinoille edullista sähkistä.

Ei hajua onko VAG ongelma tuotantoketju, ja jos on niin mikä siellä tökkii, ensimmäisenä tulee mieleen akkupuoli, että siellä pullonkauloja. Voi toki olla muissakin avain komponenteissa haasteensa.

VAG konsernille kotimarkkinat tärkeä ja sieltä massiiviset hankintatuet loppuneet, toki ne ei ollut pelkästään tuolle konsernille.

VAG oli saumansa, se vanhana polttivalmistajan toi markkinoille suht leveän aidon sähkisvalikoiman hyvin ajoitettuna, uskoi varmaan sillä ottava etumatkaan muihin fosiileihin. Stellannis konserni veteli suurinpiirtein fosiili pohjalla, mutta se esittelyt ja kiinakimpat voi tuoda haasteita. MB päässyt omassa luokassaan mukaan, BMW hehkuttaa kirimistään. Kiinalaiset tulee ihan omananaan, ei pelkästään ruotsalaisella brändillä-
 
Toivottavasti ei mennyt offtopikiksi. Mielestäni Ramcharger kuitenkin on enemmän sähköauto kuin hybridi, koska pelkällä akullakin saavutetaan perusajoihin riittävä toimintamatka.
Jos ja kun ei hintatietoja, niin tuo vaikuttaa todella osuvalta paketilta. En katsonut paljonko kantavuutta menetetty, mutta mielikuva että senverran jytky vehje ettei se ei monellekkaan nouse ongelmaksi.

Mutta avolava, tuolla ladattava (sarja)hybridi ajatuksella kuullostaa niin moneen paikkaan sopivalta, monella se päivittäiset ajot kilometreinä maltillisia, joten varaa edullisempiin (pienempiakkuisiin) on. Käyttöympäristöjä on moneen lähteen, joista osassa lisäarvoa että voi ajaa sähköllä, ilman paikallispäästöjä. Suomessa tietenkin lämmitys, ja Polttis niin tehokas että suorituskyvystä ei tarvi tinkiä, ja Suomen kaltaisissa oloissa pidemmille matkoille voi osua joka lataustaukopaikka.

Polttiksen tarve osuu enemmän infra työmaille joissa työmaalla enemmän sähkönottajia kuin antajia.

Ja olen yllättynyt jos tuossa ei olisi saatavilla sähkönulosottoja, siis meikäläisittä kohtuulliset 3 vaihe 400v, 240v, siis se ettei tarvi jotain generaattori huudattaa koko päivää. Mainitulla työmaalla voisi sitten sen toimistokopin pitää sähköissä.

Sivuhyödyt nostaa maksuhalukkuutta, vaikka muuten laskisi vain km ja vuosi kustannuksia.


Edit
Moottori.fi
Ramchargerin pyörät pyörivät siis kahden sähkömoottorin voimalla, joiden yhteisteho on aavistuksen verran takapainotteisesti jopa 670 hevosvoimaa. Nollasta sataan keijukainen kiihtyy mukavasti 4,4 sekunnissa ja vetomassaa on tarjolla täydet 6 350 kiloa.

Ja siis viikon eräily reissuun voi toki ottaa kanistereitä mukaan, ottamatta kantaa paljonko bensaa saa kuljetella lavalla.

Tästä sitten pohdintaa suomalaiseen verotukseen, jos tuo olisi diesel, niin tupa öljyllä ei saisi ajelle, mutta entäs sitten jos generaattori olisi lavalla, tupaöljyllä kai saa ladata. Tosin tämä pohdinta kai joskus käyty aiemminkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 1-vaihe AC niin paha ole. Kuitenkin se lataa 22kW pömpelistä sen melkein 7kW tunnissa ja kotona tottakai 3.6kW. Tosin harvemmin on taloissa yli 3x25A pääliittymää, joten 11kW lataus vetäisee koko liittymästä reippaasti päälle puolet koko kapasiteetista.

Juuri tuosta syystä se on aika paha puute. Tavallisessa sähkölämmitteisessä tönössä vaihevirrat keikkuvat helposti talvipakkasilla siellä 14-16 A tienoolla ilman mitään kiukaita tai uuneja, kun LVV naksahtaa lämppärien lisäksi päälle. Tällöin yksivaiheinen lataus rampautuu sille <2 kW 8 A matkalaturille, kun kolmivaiheisena voi tuupata menemään vielä yli 5 kW tehoilla.

Lisäksi ympäri vuoden pääsee hyödyntämään pörssisähköä eli auton saa pääsääntöisesti ladattua muutaman halvimman tunnin aikana, vrt. vinokuormalla puolen päivän hinuttaminen yksi pääsulake punaisena muiden huilatessa.

Jos miettii ns. kaipaamani perusominaisuudet sähköautolta, joita @Rednef kyseli:
- Omiin ajoihin riittävä kantama
- Etäkäyttömahdollisuus (esilämmitys & -jäähdytys)
- Latauksista AC 3-vaiheisena, pikalataus CCS:llä
- Yleinen toimivuus tavallisena autona (varusteet ja niiden toimivuus, auton käytettävyys & tilat jne.)

Jos löytyy mahdollisuus kotilataukseen (etenkin voimavirralla) ja ajoprofiili on mainitsemasi, niin en laittaisi hirveästi painoarvoa pikalatauksen huipputehoille tai akuston esilämmityksille. Kuitenkin 95% ajoista hoituu sillä kotilatauksella, mikä onkin sähköauton yksi parhaista puolista; Ei tarvitse pysähtyä ikinä arkiajoissa tankkaamaan.

Paljon puhutusta kantamasta sen verran, että jo tavallisella 300-350 km rangen vekottimella ajaa sen 500 km siivun yhdellä pysähdyksellä. Jos tuollaisella reissulla muutenkin pitäisi esim. ruokatauon, niin auto kuin auto pääsääntöisesti valmistuu ennen ruokailijoita.

Jos taas kotona ei saa ladattua tai tarpeena on ajaa esim. työn puolesta usein auton kantamaa pidempiä matkoja minimiajassa, niin tällöin noilla maksimikantamilla, pikalataustehoilla ja esilämmityksillä on paljonkin merkitystä. :tup:
 
Tuo ramcharcher on jenkkikäyttöön juuri omiaan. Tuota vetokykyä kuitenkin jotkut tarvitsee vaikka kuukausittain/viikottain vetämällä venettä, autoa tai mitä ikinä ja sellaisia matkoja että jollain F150 lightningillä menee jatkuvasti latailuksi. Lähiajot ovat kuitenkin tuollakin isossa osassa käyttöä, jolloin tuolla sähkökantamalla pääsee käytännössä kaikkialle arjessa.

Lähinnä kiinnostaa hinta mihin numeroon se on hinnoiteltu. F150 Lightningin hinta on kivunnut koko ajan ja Rivianin myös.
 
Juuri tuosta syystä se on aika paha puute. Tavallisessa sähkölämmitteisessä tönössä vaihevirrat keikkuvat helposti talvipakkasilla siellä 14-16 A tienoolla ilman mitään kiukaita tai uuneja, kun LVV naksahtaa lämppärien lisäksi päälle. Tällöin yksivaiheinen lataus rampautuu sille <2 kW 8 A matkalaturille, kun kolmivaiheisena voi tuupata menemään vielä yli 5 kW tehoilla.

Tässä on oletuksena, että on jotain älyä kaiken takana. On mullakin 11kW laturit ja kaikki eikä se ole ongelma, mutta kun Suomessa jopa uusissa omakotitaloissakaan ei ole mitään kuormanohjausta ja hyvällä tuurilla L1 taakse on kytketty kaikki valot ja keittiöt sekä pesukoneet ja astianpesukoneet. Oikeassahan olet et se 11kW 3-vaihe on parempi kuin 6.9kW 1-vaihe, mutta ei se nyt niin katastrofaalinen ole varsinkin kun on se CCS mukana.
 
Tässä on oletuksena, että on jotain älyä kaiken takana. On mullakin 11kW laturit ja kaikki eikä se ole ongelma, mutta kun Suomessa jopa uusissa omakotitaloissakaan ei ole mitään kuormanohjausta ja hyvällä tuurilla L1 taakse on kytketty kaikki valot ja keittiöt sekä pesukoneet ja astianpesukoneet. Oikeassahan olet et se 11kW 3-vaihe on parempi kuin 6.9kW 1-vaihe, mutta ei se nyt niin katastrofaalinen ole varsinkin kun on se CCS mukana.
Ei kukaan asiaansa osaava sähkömies tee tuollaista ratkaisua taloon. Kyllä tässä minun sähkölämmitteisessä okt:ssa talvella 1-vaihelataus olisi ihan kuraa. Kuormanhallinta rajaa lataustehoa ihan rutiinisti ilman saunomistakin.
 
Paljonkos Tesla kulkee takaperin? Tässä mennään lujaa takaperin. Pitää suht vakaasti osata mennä suoraan tuossa vauhdissa.

Rimac Neveralla ajettiin 275,74 km/h… peruuttaen – Ja se on uusi maailmanennätys, video

 
Ei kukaan asiaansa osaava sähkömies tee tuollaista ratkaisua taloon. Kyllä tässä minun sähkölämmitteisessä okt:ssa talvella 1-vaihelataus olisi ihan kuraa. Kuormanhallinta rajaa lataustehoa ihan rutiinisti ilman saunomistakin.

Asiansa osaava ehkä ei tee. Yllättyisit millaista roskaa ja viritystä ihan uusista taloista nykyään löytyy. Miksi tehdä hyvin jos riittää kun tekee sinnepäin ja saa samat rahat? Mutta ei offtopicia.
 
HS vei MG:n Espoon Takuusuojauksen arvioimaan auton ruostesuojausta
”Sen näkee tasan tarkkaan, miten tässä käy. Pari vuotta, niin alkaa tuosta kukkimaan, ja viisi vuotta, niin on ruostunut puhki.”


Hän puhuu täsmällisesti ottaen auton helmoista eli siis esimerkiksi tunkin nostokohdista. MG4:n helmoja ei ole suojattu mitenkään, ja maali helmoissa on niin ohutta, että se ei kestä kiveniskemiä.

Auton pohjamuovien alta paljastuu myös suojaamattomia kohtia. Autoon on kylläkin selvästi tehty ruosteenestokäsittelyä esimerkiksi pyöränkaarien sisäpintoihin.


Hotokka lausuu toisaalta myös lohdun sanoja.

”Nuo helmat kannattaisi ehdottomasti käsitellä, mutta ei tämä sinänsä näytä sen kummemmalta kuin muutkaan nykyautot.”
Ota tästä nyt sitten selkoa. Ensin jyrkkä lausunto, että pari vuotta niin alkaa kukkia ja viisi vuotta niin ruostunut puhki. Sitten kuitenkin loppukaneettina että ei näytä kummemmalta kuin muutkaan nykyautot. Moniko nykyauto muka ruostuu helmoista puhki viidessä vuodessa?

Itsellä ei MG:tä ole, mutta muutamassa vuodessahan tuo nähdään, mikä on lopputulema.
 
HS vei MG:n Espoon Takuusuojauksen arvioimaan auton ruostesuojausta

Ota tästä nyt sitten selkoa. Ensin jyrkkä lausunto, että pari vuotta niin alkaa kukkia ja viisi vuotta niin ruostunut puhki. Sitten kuitenkin loppukaneettina että ei näytä kummemmalta kuin muutkaan nykyautot. Moniko nykyauto muka ruostuu helmoista puhki viidessä vuodessa?

Itsellä ei MG:tä ole, mutta muutamassa vuodessahan tuo nähdään, mikä on lopputulema.

Just tuli redditissä vastaan kuva 2019 vuoden mg:stä. Oli kyllä polttis versio, mutta eiköhän noissa samaa peltiä ole.

1a88ckzg26zb1.jpg
 
Kiina puskee sähköautoja markkinoille sen kun ehtii tyydyttämään pohjatonta kysyntää. Voi siinä vaikka ruostesuojauskin unohtua kiireessä ja hintapaineessa.
 
Puhkiruostumattomuustakuu noissa on, mutta aika köykäinen 7 vuotta.
Taitaa koskea tilanteita, joissa ruoste on lähtenyt sisältä ulospäin ei toisinpäin. Eli ei koske tätä tapausta
Jep, näyttää tosiaan olevan näin.

Eli ihan sama puhkiruostumattomuustakuu kuin kaikilla muillakin merkeillä, oli sitten kiina tai ei.

En ainakaan äkkiseltään muista merkkejä, joiden puhkiruostumattomuustakuu kattaisi mitään muuta kuin rakenteen sisältä päin alkaneen ruostumisen.

Toki takuukorjauksena voidaan tehdä erinäisiä asioita, mutta ne ei suoraan liity puhkiruostumattomuustakuuseen.
 
Nonnih. 5k ajettu Volvo C40 päätti mykistyä tänään. Ei siis kuin ajattelette vaan kirjaimellisesti mykistyi.

Ei kuulu enää varoitusääniä, vilkkua, radiota tai mitään muutakaan ääntä. Auto muuten toimii aivan normaalisti. Onhan se mukavaa olla sähköauto mutta tää on vähän liikaa :D

Onneksi liikkuu. Liekkö siellä joku ääntä käsittelevä piiri tai vahvistin sanonut sopimuksen irti?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom