Se tarkoittaa sitä että sillä on minulle eniten painoarvoa, vertailtaessa muihin ominaisuuksiin kuten osaako ladata 160kW vai 180kW teholla (teoriassa) jne.Mitä se nyt sitten tarkoittaa, että ”tärkeintä on toimintamatka”?
Jos vaihtoehtona on auto jonka range on kesällä maantiellä 440km ja toinen jonka 460km, niin otetaan jälkimmäinen riippumatta mistään muusta, koska range on tärkeintä?
Tosin tarkennan että mainitsin myös hinnan, eli tärkein ominaisuus minulle on toimintamatkan suhde hintaan. Jos se 460km auto maksaa kymppitonnin enemmän niin valitsen 440km auton.
Tietenkin on muitakin tarpeita esim. auton koko, tavaratila jne., mutta tässä kysyttiin nimenomaan sähköautoihin liittyviä ominaisuuksia. Siksi en harkinnut edes halvan Seat Mii:n ostamista kun ymmärsin että siihen saa laillisesti istua vain 4 henkilöä, ja tavaratilakin oli tarpeisiini kuitenkin liian pieni. Ostin sitten kalliimman Zoen joka vastasikin aika pitkälti kooltaan yms. sitä edeltänyttä 2007 Toyota Aurista, johon olin suht tyytyväinen kokonsa puolesta jne. Lisäksi akku ja toimintamatka myös ovat paljon isommat kuin mitä Mii:ssä olisi ollut; Zoe tarjosikin juuri silloin ehkä jopa lyömättömän toimintamatka/hinta suhteen (nykyisin ehkä ei koska on kovasti kallistunut kahden vuoden aikana). Kelpaisi kyllä isompi SUV tms. mutta en halunnut silloin alkaa pulittaa yli 20k€ enemmän sähköautostani.
Tosin on myönnettävä että jos nyt palaisin 2 v takaisin ajassa, olisin ostanut silloin Saksasta maahantuodun vähänkäytetyn Teslan (Tesla M3 LR; en muista saiko 2021 syksyllä vielä Y:tä Saksasta käytettynä, luulisin että ei oikein), siitä huolimatta että se oli silloin paljon kalliimpi kuin valintani. Luultavimmin en ainakaan nyt miettisi auton vaihtoa isompaan, kuten nyt mietin.
Ai niin vaikutti ostopäätökseeni sekin että sain uudelle autolle 0% lainakoron, joka myös pysyy tuolla tasolla. Taloudellisesti katsoen tein erinomaisen valinnan.
Viimeksi muokattu: