Menen ihan sillä mitä netti minulle kertoo.
Vaikka
Battery electric vehicles have made dramatic improvements in range over the years. From 2017 to 2021, the average range on a single charge increased from
www.midtronics.com
Lisäksi näin jokin aika sitten laboratoriovertailun missä verrattiin läppärien litiumioniakkujen elinikää verrattuna siihen missä varaustasossa niitä pidetään ns. jatkuvassa käytössä (esim. jos läppäri on 99% ajasta sähköpiuhassa kiinni kuin pöytäkone ikään, mikä monilla on tilanne), ja minä yllätyin siinä että jopa esim. 80% lataustasolla jatkuvasti lyhentää akun elinikää selvästi verrattuna siihen jos se olisi koko ajan esim. 50-60% lataustasolla.
Omat kokemukseni tukevat tätä, esim. tämä 2018 hankittu läppärini jonka akkua pidän normikäytössä 60-80% tasolla, akku vaikuttaisi olevan edelleen erinomaisessa kunnossa. Sen sijaan kaksi ehkä suunnilleen samanikäistä tai hieman vanhempaa Acer-läppäriä, joissa mahdollisuutta rajoittaa lataustasoa BIOSissa ei ole ja jotka ovat olleet pääasiassa 100% asti ladattuina (pöytäkoneina) koko elinikänsä, niiden akkujen kunto on laskenut merkittävästi, muistaakseni toisella niistä puoleen alkuperäisestä kapasiteetista. Toki, saattaa hyvin olla että akkujen laadussakin on eroa (Acer on halpismerkki), mutta silti.
Varmaan tämänkin takia esim. oma peliläppärini antaa kolme vaihtoehtoa akun lataustason ylläpidolle:
1. Ladataan aina 100% täyteen, jos käytät läppäriäsi päivittäin akulla ilman sähköpiuhaa, ja tarvitset maksimaalisen akkukeston.
2. Ladataan max 80% täyteen, jos käytät paljon sekä että.
3. Ladataan max 60% täyteen, jos läppärisi on pääasiassa sähköpiuhassa kiinni (kuten minun läppärini on, eli olen valinnut tämän).
Jostain toisesta artikkelista taas sain kuvan että akkujen pitkäaikaissäilytystä ajatellen, erittäin alhainen (vaikka 10%-20%) varaustaso maksimoi akun eliniän, kunhan akku ei pääse täysin tyhjäksi purkautumaan.
Asiassa on paljon muuttujia, riippuen siitä kuinka paljon auto on käytössä ja kuinka paljon seisoo paikoillaan (vaikka sitten latauksessa), ja samat raja-arvot eivät päde tilanteisiin joissa autoa ajetaan jatkuvasti vs. siihen että auto seisoo kuukauden parkissa ulkomaille suuntautuvan kesäloman aikana, kuten esim. minulla oli tilanne menneenä kesänä.
Eli saattaa hyvin olla että jos auto tai akku on pitkään käyttämättä (vaikka jopa vuosikausia, ihan vain esimerkin vuoksi), sen akun varaustason ehkä kannattaisi pysytellä selvästi alle 50%:ssa. Jos taas auton käyttö on päivittäistä, silloin akun elinikää voi pidentää se että sen lataustaso pidetään aina jopa päälle 50%:ssa koska tyhjempi akku on
käytössä kovemmassa rasituksessa kuin suht täynnä.
Varmaan tietoni vielä päivittyvät ajan kanssa, mutta näillä mennään nyt.