Yleistä keskustelua sähköautoista

Akun lataustason säädön puuttuminen on käsittämätön puute Stellanniksessa. Tarkoittaa, että akun täyteen latautumista ei voi rajoittaa eikä se tee hyvää elinkaarta ajatellen. Noh, eipä näy akun prosenttejakaan näytöllä.
Paljonko siinä on top-bufferia? Ei ainakaan 0% kuten Teslassa.
 
Paljonko siinä on top-bufferia? Ei ainakaan 0% kuten Teslassa.
”The battery of the Peugeot e-208 has a total capacity of 50 kWh. The usable capacity is 46.3 kWh.”

Esim. Hinnat alkaen Model 3 on 60kWh akku josta on käytössä 57,5kWh. Ei ole siis 0%.
 
Ranskattarista kun ollut nyt keskustelua. Citroen e-C4 X näyttäis kuvien perusteella hyvinkin kiinnostavalta, jos olisi isommalla liftback takaluukulla ja MG4 hintatasolla.
Citroenissa yleensä hyvä matkustusmukavuus jousituksen ja äänitasonpuolesta, kun en kaipaa urheilullista kolisevaa kivirekeä.
Perus e-C4 on vähän liian töpö omaan makuun, vähän samoin myös MG4.
MG5 taas farkkuna kiinnostaa korimallinsa vuoksi paljonkin, mutta on muuten vähän turhan vanhahtavan oloinen.
Peugeot e-308 ja Opel Astra Electric farkkuna pitänee myös katsastaa.

12v akun tyhjeneminen taisi vaivata myös Konaa ja e-Niroa, mutta näissä se korjattiin softapäivityksellä kuntoon. Samoin onnistunee kai Stellantiksenkin autoissa, toivottavasti.
 
Ugh. Meillä on erilaiset näkemykset. Ihan ok autoja Stellannikset ovat, mutta talvikäyttöä ajatellen pidän isoina miinuksina:
- akun latausta ei voi säätä, esim. lataustason säätöä
- ei akun lämmitystä, latausnopeus tosi vaatimaton vaikkapa 30% aloitettaessa
- sovellus pätkii, jolloin ilmastointia ei saa lämmittämään. 3G:n poistuessa kädet ristiin, miten sovellus toimii.
- 12V akku menee tyhjäksi, kun pitää vajaa 2 vrk sukolatauksessa kiinni pakkasella.
- 45kWh nettoakku on vaatimaton talvikäytössä (Stellanniksen kulutuksella).

Lisäksi en välitä etuvedosta sähkiksessä ja teho on aika vaatimaton.

Ihan hyvä auto Stellantis (e208, e2008, corsae, eC4 jne) on kellon mukaan tapahtuvaan alle 100km/pv ajeluun, kun voi ajastaa lämmitykset, latausmäärät voi ohjata laturista ja ei tarvitse ladata matkalla. Varusteitakin löytyy. On siis hinnan puolesta paljon hyvääkin. Luulen tosin, että paremmilla etäyhteyksillä ja akun lämmityksillä olevat autot pitävät hintansa paremmin jatkossa. Nimenomaan Suomen olosuhteissa.

Android puolella sovelluksen toiminta parani kun otti optimoinnit/taustakäytön rajoitukset yms. kyseisen sovelluksen kohdalla pois päältä Oneplussan ja Samsung luureilla.
 
Kyllä, e2008 löytyy juurikin hintansa takia. En keksi mikä talvikäytössä olisi tervanjuontia, auto lämpenee nopeammin kuin yksikään polttis ja jos haluaa leikkiä appin kanssa niin voi yrittää saada etänä lämpimäksi. Lisäksi tässä on maavaraa enemmän kuin 90% muissa sähkiksissä joka tod.näk. muuttuu hyväksi etenemiskyvyksi auraamattomilla mökkiteillä.

Range voi tulla talvella ongelmaksi jos on pidempää siivua tiedossa mutta siitäkin selviää suunnittelulla.
Kevään -22 Hulluilla Päivillä myydyissä sähköpösöissä (e-2008) on se merkittävä etu, että autoa 12 kuukautta kokeiltuaan tarjoushinnalla 249 €/kk voi auton palauttaa myyjäliikkeeseen, mikäli ei halua enää jatkaa. Mm. tämän takia hullareita meni kaupaksi runsaat tuhat (ja olisi ilmeisesti mennyt toinenkin tuhat mikäli niitä vaan olisi riittänyt). Veikkaukseni on, että myyjäliike uusii mielellään tuon takaisinostosopimuksen vielä toisellekin vuodelle, koska nyt pienoisen laman aikana suuri määrä palautuneita oransseja hullareita saattaisi viihtyä vaihtoautorivistössä pitkäänkin.

Seuraava kiinnostava sähkäri Stellantikselta tulee juuri sopivasti ensi keväänä: uusi persoonallisen näköinen ja mukavuuspainotteinen Citroenin e-C3 lähtee Suomessakin noin 25.000 eurolla ja siinä on jo viitisen vuotta uudempaa tekniikkaa hullareihin verrattuna.


Epäilen että minun lisäkseni moni muukin hullarilla sähköautoilun aloittanut käy koeajamassa tuon uutuuden keväällä.
 
Ugh. Meillä on erilaiset näkemykset. Ihan ok autoja Stellannikset ovat, mutta talvikäyttöä ajatellen pidän isoina miinuksina:
- akun latausta ei voi säätä, esim. lataustason säätöä

Tohon löytyy ratkaisu:

 
Tohon löytyy ratkaisu:


Tuo on kyl ollut toimiva ja oma lataus nyt ollut stopille 80/90 kohdalla kotosalla. Noissa Gridio/Synergio/Vooz taisi olla vasta betatestissä pösön hallinta niin varmaan nekin tulee jossain vaiheessa.
 
Käytetyt sähkikset myyvät hyvin:


Tesla tietysti ykkönen, paitsi myyntimäärissä, myös myyntiajoissa.

Nettiauton tilastoista käy myös ilmi, että käytettyjen sähköautojen myynti on jatkuvassa tasaisessa kasvussa. Vuodenvaihteen noin 500 auton viikkomyynnistä on noustu jo noin 750 kappaleeseen.

Oheisesta taulukosta voit katsoa käytettyjen sähköautojen myyntitiedot vuoden alusta lokakuun puoliväliin. Tilastoon on otettu mukaan vain liikkeiden myymät sähköautot.

Myydyimmät käytetyt sähköautot
MerkkiMalliMyynti (kpl)HintaMyyntiaika, pvä
1.TeslaModel 32 82941 800 €18
2.TeslaModel Y1 28955 000 €12
3.NissanLeaf93122 800 €48
4.SkodaEnyaq88555 000 €30
5.TeslaModel S86244 800 €35
6.VolkswagenID.477749 400 €30
7.Polestar273953 900 €19
8.VolkswagenID.373633 500 €21
9.KiaNiro54934 900 €26
10.Audie-tron50155 900 €29
 
Mielenkiintoinen taulukko.
Enyaq vs ID.4 ottaa silmään että molemmilla sama myyntiaika, mutta Enyaqilla paljon suurempi hinta. Onko Skoda nyt enemmän premiumia kuin VW.
Polestar 2 näyttää menevän hyvin kaupaksi käytettynä, ei maleksi kaupassa kauaa.
Nissan Leafin käytettynä myynnit varmaan räjähtäis jos niihin saisi vaikka 1000e teetettyä CCS/Type2 muunnoksen, nyt häviävä Chademo varmaan painaa hintaa ja haluttavuutta kun myyntiajat on pitkiä.
Tesla nyt on Tesla, myy kuin iPhone.
 
Palataas vielä kertaalleen Stellantikseen, kun sattui Tekniikan Maailman sivuilla uutinen vastaan.

"Stellantis teki täyskäännöksen taistelussaan kiinalaisia autovalmistajia vastaan."
 
”The battery of the Peugeot e-208 has a total capacity of 50 kWh. The usable capacity is 46.3 kWh.”

Esim. Hinnat alkaen Model 3 on 60kWh akku josta on käytössä 57,5kWh. Ei ole siis 0%.
Teslassa bufferi on siellä akun tyhjässä päässä ja akun voi ladata täysin täyteen. Ts tuo 2.5kWh bufferia on siellä 0%:een alapuolella ja autolla voi ajaa helposti miinuksellakin.

Stellantiksessa ”täyteen” ladattu akku ei ole täynnä, vaan oikeasti lataus stoppaa johonkin 96% kintaille tjsp.
 
Tesla on sähköautomaailman halpis joka myy polkemalla hintoja, se on täysin päinvastainen strategia myymiseksi kuin mikä Applella on.

Jep. Niinkuin tuosta ylläolevasta taulukosta nähdään, nopeiten vaihtoautorivistöstä uudelle asiakkalle lähtevä käytetty sähkis on noista hinnaltaan suorastaan poljettu! Eiku, eipä ollutkaan...
 
Jep. Niinkuin tuosta ylläolevasta taulukosta nähdään, nopeiten vaihtoautorivistöstä uudelle asiakkalle lähtevä käytetty sähkis on noista hinnaltaan suorastaan poljettu! Eiku, eipä ollutkaan...
Teslalla on myös ”brändi” minkä takia ihmiset ostaa ja sen päälle hinta.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Nissan Leafin käytettynä myynnit varmaan räjähtäis jos niihin saisi vaikka 1000e teetettyä CCS/Type2 muunnoksen

Hollannissa on ainakin jo hetken ollut eräs firma joka on tehnyt ccs-retrofittejä näihin. Ja sieltä saa muistaakseni jopa isomman akun vakion tilalle.

Jos en väärin muista niin ei se hintakaan ollut aivan mahdoton, tyyliin tonnin-pari ccs-konversiolle

Ongelma vain oli että auto pitäisi toimittaa sinne fyysiesesti muunnettavaksi, kun tuo ei ole itse tehtävissä oleva.
Eivät toistaiseksi(tieto voi olla vanha) myyneet myöskään osia muiden asennettavaksi.
 
Mielenkiintoinen taulukko.
Enyaq vs ID.4 ottaa silmään että molemmilla sama myyntiaika, mutta Enyaqilla paljon suurempi hinta. Onko Skoda nyt enemmän premiumia kuin VW.
Kyllä jos eunukkia ID.4:n vertaa, niin onhan se paljon fiksumpi. Käytännössä sitä luokkaa mitä id-sarjan olisi pitänyt olla.

Mahtaakohan tuossa taulukossa olla pyyntihinta kirjattuna? Vai todellinen hinta, jolla kauppa sitten lopulta tehtiin. Nettiauto tuskin saa kaikkia lopullisia hintoja + vaihtoautokin vaikuttaa asiaan. Äkkiseltään tuntuu, että hintaerot uusiin ovat turhan pieniä, varsinkin jossain Teslassa, jossa uusia tulee ylimäärin markkinoille. Vaihtoauto ratkaisee?
 
Leaffi nyt varmaan on parhaimmillaan kauppakassina ja kotipyörityksessä, ei kai kukaan tuota pitkänmatkan kulkineeksi osta? Eli kotilatauksella noissa varmaan pitälti mennään?
 
Kyllähän leaffia vielä lataa, mutta ei tuo chademo ikuisuuksia kyllä enää toimi. Toisaalta uutta leaffia saa tosiaan tarjouksista jo alle 30k hintaan ja vaikka sillä ei sitä luvattua 385km etäisyyttä pääsisikään, niin eipä tuo nyt ihan kaupunkipyörityskulkine ole.
 
Viimeksi muokattu:
Väittäisin, että suurin osa menee kotilatauksella pitkälti. Ei sähköautossa suurempaa tolkkua ole, jos joutuu kalliissa yleisissä tolpissa roikkumaan. 20 k€ tuntumaan varmaan ihan ok auto uudemmat versiot - Sillä asenteella, että arvo/haluttavuus on käytännössä 0 oman käytön jälkeen. Eiköhän noi Chamedot katoa kuvasta viimeistään siinä kohtaa, kun latausasemien uudistuskierros pyörähtää täyden kierroksen valmiiksi.
 
Väittäisin, että suurin osa menee kotilatauksella pitkälti. Ei sähköautossa suurempaa tolkkua ole, jos joutuu kalliissa yleisissä tolpissa roikkumaan. 20 k€ tuntumaan varmaan ihan ok auto uudemmat versiot - Sillä asenteella, että arvo/haluttavuus on käytännössä 0 oman käytön jälkeen.

Akuston hintahan on 24kW akustollakin vielä käytettynä sellainen 6000-8000 euroa. Vertaat vaikka tuota 10kW akkuun jonka voit ostaa kotiin energiavarastoksi aurinkopaneeli ja kotitalouskäyttöön ja niiden hinnat ovat jotain melkein tuplat paikkeilla. Halvimmalla mahdollisella toteutuksellakin jossain samaan hintaan vain kolmasosa kapasiteetista. Tokihan kotikäyttöakustojenkin hinnat laskevat, mutta toisaalta niin tuossa tapauksessa laskee niiden sähkistenkin hinnat.

Tonnin autoa sähkiksestä aika vaikea saada ilman että poistaa korkeajänniteakun kokonaan.
 
Tuli ilmeisesti tänään bongattua F-150 Lightning turku-hki motarilla ja suomikilvin, kun takaluukussa komeili f-150 prässäys ja jäykän taka-akselin tilalla pilkotti hopeanvärisiä komponentteja ja erillisjousitus.
 
Tuli ilmeisesti tänään bongattua F-150 Lightning turku-hki motarilla ja suomikilvin, kun takaluukussa komeili f-150 prässäys ja jäykän taka-akselin tilalla pilkotti hopeanvärisiä komponentteja ja erillisjousitus.
Oiskohan tää se joka pyörii täällä Suomessa edustajien yms. autotoimittajien kokeiltavana. Varmaan sama joka on pyörinyt Euroopassa muutenkin. Myyntiliikkeet kyllä vakuuttaa, ettei olisi tulossa oikeaan myyntiin Suomessa. Toki kysyntää varmaan olisi.
 
Oiskohan tää se joka pyörii täällä Suomessa edustajien yms. autotoimittajien kokeiltavana. Varmaan sama joka on pyörinyt Euroopassa muutenkin. Myyntiliikkeet kyllä vakuuttaa, ettei olisi tulossa oikeaan myyntiin Suomessa. Toki kysyntää varmaan olisi.
On näitä pari ihan ostettujakin suomessa
 
Akuston hintahan on 24kW akustollakin vielä käytettynä sellainen 6000-8000 euroa. Vertaat vaikka tuota 10kW akkuun jonka voit ostaa kotiin energiavarastoksi aurinkopaneeli ja kotitalouskäyttöön ja niiden hinnat ovat jotain melkein tuplat paikkeilla. Halvimmalla mahdollisella toteutuksellakin jossain samaan hintaan vain kolmasosa kapasiteetista. Tokihan kotikäyttöakustojenkin hinnat laskevat, mutta toisaalta niin tuossa tapauksessa laskee niiden sähkistenkin hinnat.

Tonnin autoa sähkiksestä aika vaikea saada ilman että poistaa korkeajänniteakun kokonaan.
En nyt ihan kirjaimellisesti 0 tarkoittanut :asif: Joku arvo akulla aina on, mutta jos siinä on auto ympärillä, niin hankalaa se on saada kaupaksi. Samalla hinnalla saa vastaavat speksit omaavan psa vehkeen ilman latauksen händicäppiä.
 
Käytetyt sähkikset myyvät hyvin:


Tesla tietysti ykkönen, paitsi myyntimäärissä, myös myyntiajoissa.



Myydyimmät käytetyt sähköautot
MerkkiMalliMyynti (kpl)HintaMyyntiaika, pvä
1.TeslaModel 32 82941 800 €18
2.TeslaModel Y1 28955 000 €12
3.NissanLeaf93122 800 €48
4.SkodaEnyaq88555 000 €30
5.TeslaModel S86244 800 €35
6.VolkswagenID.477749 400 €30
7.Polestar273953 900 €19
8.VolkswagenID.373633 500 €21
9.KiaNiro54934 900 €26
10.Audie-tron50155 900 €29
Olisi mielenkiintoista nähdä Nettiauton taulukko, jossa näkyisi häntäpää. Juttelin yhden automyyjän kanssa pari kuukautta sitten, ja heillä oli myynnissä EV6, joka oli ollut myynnissä jo 100 päivää, ja siitä oli tullut hyvin vähän kyselyjä (muistaakseni vain yksi). Auto oli vuoden ikäinen, ja hinta oli ainakin 10 000 euroa uutta matalampi.
 
Tuli ilmeisesti tänään bongattua F-150 Lightning turku-hki motarilla ja suomikilvin, kun takaluukussa komeili f-150 prässäys ja jäykän taka-akselin tilalla pilkotti hopeanvärisiä komponentteja ja erillisjousitus.

Olikohan cowboy itse:

 
Palataas vielä kertaalleen Stellantikseen, kun sattui Tekniikan Maailman sivuilla uutinen vastaan.

"Stellantis teki täyskäännöksen taistelussaan kiinalaisia autovalmistajia vastaan."
Tuon lisäksi artikkellissa pari ehkä kiinostavampaa uutista

Stellantis lopettaa yhteistyön Dongfeng Motorib Guangzhou Automobile Groupin kanssa, joista toinen valmistaa Kiinassa Jeeppejä

Mutta se tärkeämpi uutinen, joka koskettaa eurooppalaisiakin

Stelantis ostaa 1,5 miljoonalla eurolla n neljänneksen osuuden kiinalaisesta sähkisvalmistaja Leapmotorista.
Jos summa on oikein, niin kyse jostain kuudenmiljoonan euron konkurssi putiikkista. Eli joku koira haudattu, tai summat väärin.
Edit, miljardeja.
Stellantis eglanninkielisessä pressissä kirjoittaa biljoonasta, eli vahva tulkinta että tarkoittaa 1,5 miljardia euroa ja n 20% osuus, eli yhtiön arvoksi n 7.5 miljardia.



Stellantis ja Leapmotor perustaa eurooppaan yhteistyrityksenm josta Stelantis omistaa yli puolet ja yhteisyrityksellä yksioikeis Leampmotorsin, vientiin, valmistukseen Kiinan ulkopuolella.

tm.fi sanoi:
Ensimmäiset Leapmotor-autot ovat odotettavissa myyntiin Stellantiksen alaisuudessa talvella 2024. Tuotavat mallit ovat alkuvaiheessa T03-pikkuauto (kuva alhaalla), C01-henkilöauto ja C11-katumaasturi.

Talvi 2024, tarkoittaako tätä tulevaa talvea, jos tarkoittaa, niin aika pitkällä touhu jo.
Jostain syystä noista pikkuautoista innostunut, ihan sillä että jos markkinoille saadaa alle kahdenkympin sähkiksiä joilla taajamissa pärjää, niin pitäisi hyvänä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä @burmanm kanssa. Jos haluaa Teslan vaikka testiin vain, pitää olla resurssit myös siihen, että sen arvo tippuu _aivan saatanasti_ tulevaisuudessa. Ei sähköautojen kanssa kannata miettiä samalla tavalla kuin Audi S3, että se on jatkossakin haluttu.
Käytettyjen polttisten arvo riippuu sähkisten hintakehityksestä.
Toki sama myös käytetyillä sähkiksillä, mutta ero on siinä että käytetyille sähkiksille on kysyntää, käytetty polttis joutuu kilpaileen hinnalla. Käytettyä polttista ostaa ne jotka tarvitsee autoa hyvin vähän ja vain silloin jos se omistaminen on halvempaa kuin sähkiksen. Eli johtaa kohti sitä että sen auton saa halvalla, sekään ei välttämättä riitä.

Jollain voi olla joku erikoiskäyttö johon ei löydy kohtuu rahaan sähkisvaihtoehtoa. Tämä ryhmä voi kannatellaa joidenkin vähän myytyjen erikoismallien kysyntää, mutta Audi A3, S3 niitä on paljon ja taitaa mennä keksimiseksi miksä moinen olisi välttämätön. Tulevan polttistarpeen tyydyttää lataushybridit.

Polttisten hintoja kantaa mahdollinen Afrikan ja venäjän vienti, mutta länsimaat täynnä käytettyjä polttiksia, joten ostajan markkinat ja lokistiikka kustannukset ratkaisee jääkö myyjälle mitään. Ja haluammeko myydä venäjälle.


Se koska käytettyjen polttisten hinnat kyykkää, riippuu siitä koska ostajat herää. Uskon että hintaa romahdusta pitkitetään. Ostajat tekevät hakintapäätöksiä uskossa että itse kerkiävät hypätä ennen romahdusta.

Ostaessa tiedetään että tämäpolttis on arvoton jos polttoaine maksaa vitosen litra, niin silti tehdään rahoitussopimusta , viimeisellä isolla erällä. No ehkä se loppuu sitten kun rahoitusyhtiöt ei kelpuuta siihen vakuudeksi polttista.





Jep. Niinkuin tuosta ylläolevasta taulukosta nähdään, nopeiten vaihtoautorivistöstä uudelle asiakkalle lähtevä käytetty sähkis on noista hinnaltaan suorastaan poljettu! Eiku, eipä ollutkaan...
Taulukon hinnat vähän hämmensi, taisivat olla mediaani hintoja vuoden alusta, ja epäilty että pyyntihintoja.
Eli niissä näkyy monella liikkeellä pitkään jatkuneet korkeat pyyntihinnat , vaikka uusien saatavuus oli parantunut hyväksi, vaikka uusien hinnat laski.

Mutta jos tuossa kommentoidaan Apple vertausta, niin käytetyistä Tesloista on maksettu hyvin.
 
Stelantis ostaa 1,5 miljoonalla eurolla n neljänneksen osuuden kiinalaisesta sähkisvalmistaja Leapmotorista.
..
Stellantis eglanninkielisessä pressissä kirjoittaa biljoonasta, eli vahva tulkinta että tarkoittaa 1,5 miljardia euroa ja n 20% osuus, eli yhtiön arvoksi n 7.5 miljardia.

Näillä soppareilla varmaan useampia ulottovuuksia, ilman muuta yksi on ihan markkinaosuudet, eri markkinoilla, mutta voi siinä olla myös konsernien omien tuotanto komponentti/raaka-aine saatavuuden turvaaminen.
 
Tarpeeseen polttiksia käytetään vielä pitkään. Erilaiset isot maansiirto ja ammattivälineet (maanviljelijät yms.) menevät vielä aika pitkään polttiksilla koska kustannus on uudella laitteella niin kova (ja käyttöaika rajallinen ennen latausta). Mitä henkilöautopolttiksiin tulee, niin jossain vaiheessa erilaiset konversiot varmasti nostavat päätään (biopolttoaineet, alkoholi yms.) vielä nykyisestään niille autoille joita tarvitaan ja/tai niihin lisäillään hybridien tapauksessa lisäakkuja kantavuuden kustannuksella alentamaan polttoainekulutusta.

Mitä teslojen hintakehitykseen tulee niin aika rumasti noissa on turskaa tullut. Toisaalta kyse on vähän kuin osakkeistakin, että eihän sieltä tappiota tule ennen myyntiä eli tuo kaikki on laskennallista niin pitkään. Lisäksi tietty riippuu aika pitkälle koska auton on hankkinut. Vähän kuin näyttismarkkinoilla hinnat kuplaantuivat niin samoin kävi autojen kohdallakin.

Lisää vaan edullisia autoja, koska ei tuo Tesla ole kovin käytännöllinen väline kaupunkipyörittelyyn ihan jo kääntösäteensä takia (ja tietty hintansa). Tuo e-C3 on varmasti haluttava kapine, koska C3 on kokonsa puolesta tuntunut myyvän ihan hyvin ja vaikka tuo sähkisversio on marginaalisesti kalliimpi niin puhutaan kuitenkin yksittäisistä tuhansista.

Ex30 on tuntunut olevan myös aika haluttu kapine ainakin näin etukäteen ja jos vähän pienempi auto riittää niin ei tuokaan ihmetytä.
 
Näkispä sen ajan pian kun alle 10t€ hintaluokassa on useita sähköautomalleja ja -merkkejä tarjolla alle 200tkm ajettuina. Tuon plusmiinus kympin hintaluokan autoilijat ajanee vielä suhteellisen pitkään polttiksilla, kun ei ole tarjontaa. Maksoi fossiiliset sitten sen 3,5 euroa litra vaikkapa.

^^Eiköhän sen viimeisen ison erän saa vielä neuvoteltua samalle kk maksulle sieltä rahoitusyhtiöstä, jos haluaa samalla autolla jatkaa ajamista? Tällatavoin pääset kiinni siihen autoon pienemmällä kk maksulla ja lainoitat sen ison erän sitten sen hetkisen maksukyvyn mukaan. Veikkaisin mutulla, että suurimmalla osalla rahoitus on tietty max summa kuussa ja sillä mennään vuosikausia jos oma talous sallii. Ei ole sinänsä väliä onko maksuaika ja kuinka pitkä kun ei sitä osamaksuautoa olla omaksi loppuaikojen autoksi ostamassa. Kulu muiden joukossa. Tähän toki sähköauto sopii hyvin kun ne muut kulut on pienemmät sen johdosta.
 
Viimeksi muokattu:
Akun lataustason säädön puuttuminen on käsittämätön puute Stellanniksessa. Tarkoittaa, että akun täyteen latautumista ei voi rajoittaa eikä se tee hyvää elinkaarta ajatellen. Noh, eipä näy akun prosenttejakaan näytöllä.
En tiedä onko uudemmassa Renault Megane sähkärissä tuota mahdollisuutta, mutta ainakaan Renault Zoe:ssakaan ei ole.

Mielelläni sellaisen olisin halunnut eikä olisi varmaan ollut suuri juttu lisätä tuollainen mahdollisuus koska Zoe kuitenkin näyttää prosentit ja latauksen hallinta esim. ajatuksella on (tai ainakin oli), mutta Renaultin maahantuojalta asiaa kysyttäessä he olivat sitä mieltä ettei ko. autolle ole mikään ongelma vaikka sen lataisi jatkuvasti 100% koska bufferit.

Olen eri mieltä, mutta sama se kai sitten. Olen manuaalisesti pitänyt huolta että vain poikkeustapauksissa lataan sen ihan täyteen, yleensä ei ole tarve.
 
Renaultin maahantuojalta asiaa kysyttäessä he olivat sitä mieltä ettei ko. autolle ole mikään ongelma vaikka sen lataisi jatkuvasti 100% koska bufferit.

Olen eri mieltä, mutta sama se kai sitten. Olen manuaalisesti pitänyt huolta että vain poikkeustapauksissa lataan sen ihan täyteen, yleensä ei ole tarve.

Vedät täyteen vaan siellä on kuitenkin se reservi olemassa joten haittaa ei tule tai jos tulee se on marginaalinen. Jos haluat oikeasti säästää akkua niin älä pikalataa.
 
En tiedä onko uudemmassa Renault Megane sähkärissä tuota mahdollisuutta, mutta ainakaan Renault Zoe:ssakaan ei ole.

Mielelläni sellaisen olisin halunnut eikä olisi varmaan ollut suuri juttu lisätä tuollainen mahdollisuus koska Zoe kuitenkin näyttää prosentit ja latauksen hallinta esim. ajatuksella on (tai ainakin oli), mutta Renaultin maahantuojalta asiaa kysyttäessä he olivat sitä mieltä ettei ko. autolle ole mikään ongelma vaikka sen lataisi jatkuvasti 100% koska bufferit.

Olen eri mieltä, mutta sama se kai sitten. Olen manuaalisesti pitänyt huolta että vain poikkeustapauksissa lataan sen ihan täyteen, yleensä ei ole tarve.

Renault ei ole Stellantiksen merkki, mutta anyway… Meganessa voi säätää lataustason autosta, mutta ei valitettavasti sovelluksesta kesken latauksen.
 
Oliko jossain jotain tutkimusta miten AC-latauksella koko ajan tappiin lataaminen oikeasti vaikuttaa akkuun? Ja kuinka paljon yläpään bufferi tähän vaikuttaa?
 
Näkispä sen ajan pian kun alle 10t€ hintaluokassa on useita sähköautomalleja ja -merkkejä tarjolla alle 200tkm ajettuina. Tuon plusmiinus kympin hintaluokan autoilijat ajanee vielä suhteellisen pitkään polttiksilla, kun ei ole tarjontaa. Maksoi fossiiliset sitten sen 3,5 euroa litra vaikkapa.
Suomessa on toki paljon "kuluttajia" jotka hankkivat auton hankintahinta edellä, eli joku euromäärä polttelee taskussa ja sillä sitten ostetaan koeajoa kokemuksella. Hankinnan jälkeen sitten siihen autolla liikkumiseen pistetään rahaa sen minkä se nielee ja taskusta löytyy. Tingitään sitten muista menoista. ja itketään omanvalinnan kalleutta.

Vaikka nuo ovat pitäneet monen käytetyn hintaa korkealla, niin kyse enemmän hintakuplasta joka odottaa puhkeamista.


Jos autoa hankkii liikkumiseen ja sillä aikomus liikkua, niin jos se kahdenkympin uusi sähkis on selkeästi halvempi vuosittaisilta kuluiltaan kuin kympin polttis, niin laskeaosaava valitsee sen kahdenkympin sähkiksen.

Jos ajoa vähän, niin miksi ostaa kympin polttis ?

Lataushybridit, niin oletan että niillä enemmän kysyntää, mutta ne järjestäin aika isoja autoja ja niissä on omistamisen kulunsa, niin ei niilläkään hellppoa.

Ja jos uusien sähkisten hintahaarukka alenee, jos tarjonta riittää kysyntään, niin sitä odottavaa kysyntää on paljon, ja se kolmevuoden kierto pirisyy. Eli sitä käytettyä sähkistä voi tulla markkinoille.

Iso merkitys on myös sillä millaiseksi se autollla liikkumisen markkina kehittyy, mm. tuleeko lyhyaikavuokra-autoja paljon, vai ei.

Maksoi fossiiliset sitten sen 3,5 euroa litra vaikkapa.
Nykyrahassa jos laskeen sen varaan että "95" vastaava 3,5€/l, niin se käytännössä tarkoittaa sitä että fosiilisten kulutus on romahtanut. Nyky käsityksen mukaan "päästöttömät" polttaineet, niin verottomana ei uskota noin mataliahintoja nähtävän. 5€ litra veroilla, sekin voi olla optimistinen.
Taustalla se lokiikka että synteettiset vireillä olevalla tegnologialla maksaa, vaikka sähköolisi ilmaista, komensointi maksaa, ja muut uusituvat polttoaineet, niin on ns tärkeämpiä kohteita kuin HA liikenne.

Viisieuroa lisäksi olisi sellainen hinta minkä osa on valmis maksamaan.
 
Lähinnä tuohon Fr0diin, eikös jenkkien "kotilatauspistoke" ole erilainen kuin meillä, njoo tuo adapteri hoitaa sen homman, mutta tien päällä ei sitten pikaladata millään.
 
Vedät täyteen vaan siellä on kuitenkin se reservi olemassa joten haittaa ei tule tai jos tulee se on marginaalinen. Jos haluat oikeasti säästää akkua niin älä pikalataa.
Kyllä siitä haittaa on jos pitkiksi ajoiksi jättää täyteen tai edes lähelle täyttä, vaikutus akun elinikään ei ole silloin marginaalinen vaan erittäinkin merkittävä. Välttäisin täydeksi lataamista ellei ole todellista tarvetta.

Pikalataukssen välttely onnistuu jo ihan sen takia ettei autossani edes ole DC-latausmahdollisuutta. 22kW AC-lataus on maksimi, ja on toistaiseksi riittänyt minulle erinomaisesti; tosin en ole tehnyt pitkiä Lapinreissuja tällä autolla.
 
Kyllä siitä haittaa on jos pitkiksi ajoiksi jättää täyteen tai edes lähelle täyttä, vaikutus akun elinikään ei ole silloin marginaalinen vaan erittäinkin merkittävä. Välttäisin täydeksi lataamista ellei ole todellista tarvetta.

Onko tästä ihan konkreettista faktaa?
 
Kyllä siitä haittaa on jos pitkiksi ajoiksi jättää täyteen tai edes lähelle täyttä, vaikutus akun elinikään ei ole silloin marginaalinen vaan erittäinkin merkittävä. Välttäisin täydeksi lataamista ellei ole todellista tarvetta.
Täyteen lataamisella tarkoitat niin täyteen kun auto antaa ladata, eli akun tekninen, teroreettinen "täys" on sitten jotain ihan muuta.

Mutta mitä tarkoitat noin käytännössä erittäin merkittävällä, ilmeisesti nyt kyse jossain muutaman kuukauden seisonnasta.

Eli montako kilometriä(*, kuukautta, prosenttia sielä elinkaaren lopusta katoaa sen takia ? (siis haarukaa)

Sitten tuo todellsita tarvetta, tarkoittaako se sitä että jos viisi päivää viikossa ajelee, niin täyteen lataaminen ei ole ongelma, jos sitä purkamista tulee, ja välillä jopa sinne tyhäksi.

(Täyteen siis tässä se mihin asti valmistaja sallii, ja tyhjäksi se että ei nyt ihan viimeiselle kilometrille, vaan ainakin se 20km iman hinuria.)



(*
Kilometreillä tarkoitain tässä akkunelinkaarta, jonka kestää nin että joku tietty valmistajan ennustettu prosentti akun kapasiteetista käytettävissä käyttäjällä.


Edit;
Nyt ilmeisesti nimenomaan kyse juuri puhun mallin tegnologiasta, toteutuksesta. Eikä yleisettävästä.
 
Suomessa on toki paljon "kuluttajia" jotka hankkivat auton hankintahinta edellä, eli joku euromäärä polttelee taskussa ja sillä sitten ostetaan koeajoa kokemuksella. Hankinnan jälkeen sitten siihen autolla liikkumiseen pistetään rahaa sen minkä se nielee ja taskusta löytyy. Tingitään sitten muista menoista. ja itketään omanvalinnan kalleutta.
Minä hankin sähköauton juuri se ajatus edellä että säästän paljon bensakuluissa (arkipäivisin voi tulla ajettua 120-200km), ja hyväksi osoittautui valintani tuon suhteen. Ei kismitä kilometrikulut enää yhtään samalla tavoin kuin yli kaksi vuotta sitten bensa-autolla, vaikka silloinkin 95E maksoin "vain" n. 1,7€/litra.

Monessa muussa maassa en välttämättä olisi tehnyt samaa ratkaisua. Just keskustelin toisella palstalla hollantilaisen tyypin kanssa joka sanoi että siellä normikuluttaja maksaa kotitaloussähköstään tällä hetkellä n. 35-70 senttiä/kWh, riippuen sopimustyypistä. Ihmettelin kovasti noin kovaa hintaa Suomeen verrattuna, mutta googlettamalla selvisiettä hollantilaisten sähköstä melkein puolet on edelleen maakaasulla tehtyä, mikä selittänee hintoja suurelta osin. Hintoja edes joskus alentavaa tuulisähköäkään, tai ydinsähköä, siellä ei niin paljoa harrastella.

En tiedä mitä bensa Hollannissa maksaa mutta tuskin ainakaan enemmän kuin Suomessa, Siellä olisin tosiaan saattanut jatkaa bensa-autolla ajoa, ei tuollaisilla sähkönhinnoilla paljoa viitsisi "säästää".
 
Onko tästä ihan konkreettista faktaa?
Menen ihan sillä mitä netti minulle kertoo.
Vaikka

Lisäksi näin jokin aika sitten laboratoriovertailun missä verrattiin läppärien litiumioniakkujen elinikää verrattuna siihen missä varaustasossa niitä pidetään ns. jatkuvassa käytössä (esim. jos läppäri on 99% ajasta sähköpiuhassa kiinni kuin pöytäkone ikään, mikä monilla on tilanne), ja minä yllätyin siinä että jopa esim. 80% lataustasolla jatkuvasti lyhentää akun elinikää selvästi verrattuna siihen jos se olisi koko ajan esim. 50-60% lataustasolla.

Omat kokemukseni tukevat tätä, esim. tämä 2018 hankittu läppärini jonka akkua pidän normikäytössä 60-80% tasolla, akku vaikuttaisi olevan edelleen erinomaisessa kunnossa. Sen sijaan kaksi ehkä suunnilleen samanikäistä tai hieman vanhempaa Acer-läppäriä, joissa mahdollisuutta rajoittaa lataustasoa BIOSissa ei ole ja jotka ovat olleet pääasiassa 100% asti ladattuina (pöytäkoneina) koko elinikänsä, niiden akkujen kunto on laskenut merkittävästi, muistaakseni toisella niistä puoleen alkuperäisestä kapasiteetista. Toki, saattaa hyvin olla että akkujen laadussakin on eroa (Acer on halpismerkki), mutta silti.

Varmaan tämänkin takia esim. oma peliläppärini antaa kolme vaihtoehtoa akun lataustason ylläpidolle:

1. Ladataan aina 100% täyteen, jos käytät läppäriäsi päivittäin akulla ilman sähköpiuhaa, ja tarvitset maksimaalisen akkukeston.
2. Ladataan max 80% täyteen, jos käytät paljon sekä että.
3. Ladataan max 60% täyteen, jos läppärisi on pääasiassa sähköpiuhassa kiinni (kuten minun läppärini on, eli olen valinnut tämän).

Jostain toisesta artikkelista taas sain kuvan että akkujen pitkäaikaissäilytystä ajatellen, erittäin alhainen (vaikka 10%-20%) varaustaso maksimoi akun eliniän, kunhan akku ei pääse täysin tyhjäksi purkautumaan.

Asiassa on paljon muuttujia, riippuen siitä kuinka paljon auto on käytössä ja kuinka paljon seisoo paikoillaan (vaikka sitten latauksessa), ja samat raja-arvot eivät päde tilanteisiin joissa autoa ajetaan jatkuvasti vs. siihen että auto seisoo kuukauden parkissa ulkomaille suuntautuvan kesäloman aikana, kuten esim. minulla oli tilanne menneenä kesänä.

Eli saattaa hyvin olla että jos auto tai akku on pitkään käyttämättä (vaikka jopa vuosikausia, ihan vain esimerkin vuoksi), sen akun varaustason ehkä kannattaisi pysytellä selvästi alle 50%:ssa. Jos taas auton käyttö on päivittäistä, silloin akun elinikää voi pidentää se että sen lataustaso pidetään aina jopa päälle 50%:ssa koska tyhjempi akku on käytössä kovemmassa rasituksessa kuin suht täynnä oleva.

Varmaan tietoni vielä päivittyvät ajan kanssa, mutta näillä mennään nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Menen ihan sillä mitä netti minulle kertoo.
Vaikka

Lisäksi näin jokin aika sitten laboratoriovertailun missä verrattiin läppärien litiumioniakkujen elinikää verrattuna siihen missä varaustasossa niitä pidetään ns. jatkuvassa käytössä (esim. jos läppäri on 99% ajasta sähköpiuhassa kiinni kuin pöytäkone ikään, mikä monilla on tilanne), ja minä yllätyin siinä että jopa esim. 80% lataustasolla jatkuvasti lyhentää akun elinikää selvästi verrattuna siihen jos se olisi koko ajan esim. 50-60% lataustasolla.

Omat kokemukseni tukevat tätä, esim. tämä 2018 hankittu läppärini jonka akkua pidän normikäytössä 60-80% tasolla, akku vaikuttaisi olevan edelleen erinomaisessa kunnossa. Sen sijaan kaksi ehkä suunnilleen samanikäistä tai hieman vanhempaa Acer-läppäriä, joissa mahdollisuutta rajoittaa lataustasoa BIOSissa ei ole ja jotka ovat olleet pääasiassa 100% asti ladattuina (pöytäkoneina) koko elinikänsä, niiden akkujen kunto on laskenut merkittävästi, muistaakseni toisella niistä puoleen alkuperäisestä kapasiteetista. Toki, saattaa hyvin olla että akkujen laadussakin on eroa (Acer on halpismerkki), mutta silti.

Varmaan tämänkin takia esim. oma peliläppärini antaa kolme vaihtoehtoa akun lataustason ylläpidolle:

1. Ladataan aina 100% täyteen, jos käytät läppäriäsi päivittäin akulla ilman sähköpiuhaa, ja tarvitset maksimaalisen akkukeston.
2. Ladataan max 80% täyteen, jos käytät paljon sekä että.
3. Ladataan max 60% täyteen, jos läppärisi on pääasiassa sähköpiuhassa kiinni (kuten minun läppärini on, eli olen valinnut tämän).

Jostain toisesta artikkelista taas sain kuvan että akkujen pitkäaikaissäilytystä ajatellen, erittäin alhainen (vaikka 10%-20%) varaustaso maksimoi akun eliniän, kunhan akku ei pääse täysin tyhjäksi purkautumaan.

Asiassa on paljon muuttujia, riippuen siitä kuinka paljon auto on käytössä ja kuinka paljon seisoo paikoillaan (vaikka sitten latauksessa), ja samat raja-arvot eivät päde tilanteisiin joissa autoa ajetaan jatkuvasti vs. siihen että auto seisoo kuukauden parkissa ulkomaille suuntautuvan kesäloman aikana, kuten esim. minulla oli tilanne menneenä kesänä.

Eli saattaa hyvin olla että jos auto tai akku on pitkään käyttämättä (vaikka jopa vuosikausia, ihan vain esimerkin vuoksi), sen akun varaustason ehkä kannattaisi pysytellä selvästi alle 50%:ssa. Jos taas auton käyttö on päivittäistä, silloin akun elinikää voi pidentää se että sen lataustaso pidetään aina jopa päälle 50%:ssa koska tyhjempi akku on käytössä kovemmassa rasituksessa kuin suht täynnä.

Varmaan tietoni vielä päivittyvät ajan kanssa, mutta näillä mennään nyt.
Eli lyhyesti, jos valmistaja on suunnitellut latauksen buffereineen hyvin käyttämäänsä akkukemiaan niin joku käyttäjän optimointi jumppa voi vaikuttaa, mutta ei välttämättä sen arvoisa mikä lisäarvo on siinä että aamulla on tankkia täynnä. Saati että isompaan akkupakettiin investointi kannattaisi.

Ja muiden artikkellien perusteella suurempi ongelma on sitten ne suunnittelu epäonnistumiset (mukaanlukien huonot komponentti valinnat), joiden takia akkupaketin elinkaari on toivottua merkittävästi lyhyempi.
 
Kyllä siitä haittaa on jos pitkiksi ajoiksi jättää täyteen tai edes lähelle täyttä, vaikutus akun elinikään ei ole silloin marginaalinen vaan erittäinkin merkittävä. Välttäisin täydeksi lataamista ellei ole todellista tarvetta.

Ei kai kukaan näitä osta pihalle seisomaan pitkiksi aikaa akku täynnä. No itse lataan vain kerran viikossa täyteen jos ei ole mitään pidempää reissua tiedossa.
 
En tiedä mitä bensa Hollannissa maksaa mutta tuskin ainakaan enemmän kuin Suomessa, Siellä olisin tosiaan saattanut jatkaa bensa-autolla ajoa, ei tuollaisilla sähkönhinnoilla paljoa viitsisi "säästää".
Siitä harvinainen maa, että polttoaine on usein jopa kalliimpaa, kuin meillä.
Mutta tosiaan sähkön hinnat ovat myös moninkertaisia.
Sähköauton latauksien hinnat oli kesällä halvimmillaan 40c nurkilla hitaasti ladaten ja yleinen taso 50-70c/kWh
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 508 298
Jäsenet
74 432
Uusin jäsen
Lu0pio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom