Yleistä keskustelua sähköautoista

Ratikassa pitää aina olla vähintään 30 matkustajaa, jotta se olisi parempi kuin sähköauto, jossa istuu vain kuski. Päästäänkö tällaiseen lukemaan keskimäärin?

Mun mielestä parempi kysymys on että miksi pitää olla raiteet, miksi ei ole niitä pitkiä nivelbusseja jotka toimii sähköllä? Tulee reittien rakentaminen huomattavasti halvemmaksi ja uskaltaisin väittää että kuluttavat vähemmän sähköäkin.
 
Tapahtuuko rangen tippumisongelma pitkänkin ajon jälkeen? Minusta tuo 25 km reissusi kuulostaa enemmän siltä, että auto ei vaan osaa huomioida kabiinin lämmitystä kulutusarviossa. Ts. lukema on laskettu edellisen kulutuksen perusteella jolloin auto on ollut lämmin ja nyt olet lähtenyt kylmällä reissuun. Tuossa kun on pieni akku, niin kabiinin lämmityksen osuus iskee lujaa viimeisiin %:hin. Täydellä akulla samaa efektiä ei näe niin helposti, jos ei seuraa miten auton raportoima kulutus huitelee kabiinin lämmitysvaiheessa ihan eri lukemissa kuin mikä tulee lopputulemaksi pidemmän ajomatkan keskiarvona.
Eipä ole uskaltanut rangea päästää noin pieneksi millään pitemmällä matkalla, joten ei oikein kokemusta. Mutta luulisi että akun prosentit menisi vain nopeammin nolliin, nyt hieman erikoinen tilanne että näyttää 5% akkua ja auto ei liiku.
 
Mun mielestä parempi kysymys on että miksi pitää olla raiteet, miksi ei ole niitä pitkiä nivelbusseja jotka toimii sähköllä? Tulee reittien rakentaminen huomattavasti halvemmaksi ja uskaltaisin väittää että kuluttavat vähemmän sähköäkin.

Eiko raiteet nimenoman ole aika pienikitkaisia? En muuta syytä keksi miksi niitä laitetaan
 
Eiko raiteet nimenoman ole aika pienikitkaisia? En muuta syytä keksi miksi niitä laitetaan
Kaksisuuntaiset raiteet menevät pienempään tilaan kuin kaksi bussikaistaa, eli se reitti ei välttämättä tule merkittävästi halvemmaksi. Omalle väylälle rajoittaminen nopeuttaa toimintaa huomattavasti, eikä matka-ajat heilahtele esim ruuhkasta riippuen. Ja toki kapasiteetti on kiskoliikenteessä huomattavasti suurempi, 1 jokeriratikka vetää reilu 2 nivelbussillista väkeä, eli saman kapasiteetin saavuttamiseksi henkilöstökulut kaksinkertaistuu eikä samaan huippukapasiteettiin päästä kun vuoroja ei voi 2min väleinkään ajattaa.
 
Ei nyt taas kyllä liity nämä ratikkahommat mitenkään tämän ketjun aiheeseen...

Eli pidetään huoli ettei homma karkaa taas aiheesta ja pidetään ne sähköautot keskustelun keskiössä, kiitos :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Vertailin sähköautoon, mielestäni yleisellä tasolla liittyi. Laitan ensi kerralla omaan ketjuun, pahoittelut.
Tästä nousee kysymys, onko sähköautojen yleistyessä edes järkevää laittaa varoja julkiseen liikenteeseen ympäristön näkökannalta? Toki jos pyritään täysin autottomaan kaupunkiin, silloin on pakko mennä julkisilla. Parkkipaikkoja saadaan vapautettua ja on muitakin syitä poistaa autoja kaupungeista. Mutta se ei mielestäni ole puhtaasti ympäristösyillä enää perusteltua.

Ratikassa pitää aina olla vähintään 30 matkustajaa, jotta se olisi parempi kuin sähköauto, jossa istuu vain kuski. Päästäänkö tällaiseen lukemaan keskimäärin?
Juu ymmärsin kyllä mikä ajatus sinulla oli takana, mutta itse tulkitsin, että tämä lainauksen sisältö (joukkoliikenne) oli viestissä aika keskeinen pointti. ja siihenhän sitten moni saattaa napata kiinni. Vastaavista on todistetusti lähtenyt ketju moneen kertaan aivan sivuraiteille, joten olen todennut että parempi huomauttaa ennemmin kuin myöhemmin.
 
Vertailin sähköautoon, mielestäni yleisellä tasolla liittyi. Laitan ensi kerralla omaan ketjuun, pahoittelut.

Mielestäni sähköratikka vs. sähköbussi vs sähköauto keskustelu pitäisi istua tähän(kin) ketjuun ihan hyvin.

Nopea google kertoo että sähköbussin kulutus Suomessa on yhdessä tutkimuksessa ollut about 130kwh/100km eli kolmasosa ratikan vastaavasta, tuo sähköbussin pienempi kapasiteetti lienee ongelma vain ruuhkatunteina vrt ratikka.

edit en huomannut @Juha Kokkonen viestiä joten jätän tähän. Jatkukoon toisessa ketjussa jos jatkuu.
 
Lueskelin tekniikan maailman testiä uudesta pikaratikasta, siinä kerrottiin kulutukseksi 370kWh/100km, ja maksimikapasiteetiksi 214 henkilöä, tosin tuo kulutus oli ilman takaisinsyöttävää regeniä, mutta myös tyhjällä kuormalla.

Artikkelissa mainittiin kulutuksen olevan yli 15 kertainen sähköautoon verrattuna, mutta kapasiteetti 40 kertainen.

Sinänsä pitää paikkansa, mutta kulutus on enemmänkin yli 30 kertainen sähköautoon verrattuna.

Huippunopeus radalla on 70km/h, joten jos keskinopeus olisi vaikka 60km/h, tavan sähköauto kuluttaa paljon vähemmän sähköä kuin edes WLTP testissä, olen omalla autolla nähnyt jopa alle 11kWh/100km kaupunkiajossa, joten otetaan vaikka 12kWh/100km, silloin ero on reilu 30 kertainen.

Tavan sähköauto ei siis ole mahdottoman kaukana kulutuksessa, jos verrataan molempia maksimikapasiteetilla ja absoluuttista energiamäärää. Mutta jos ratikkaa välillä ajetaan lähes tyhjänä, on silloin sen kulutus per matkustaja paljon isompi kuin sähköautolla.

Tästä nousee kysymys, onko sähköautojen yleistyessä edes järkevää laittaa varoja julkiseen liikenteeseen ympäristön näkökannalta? Toki jos pyritään täysin autottomaan kaupunkiin, silloin on pakko mennä julkisilla. Parkkipaikkoja saadaan vapautettua ja on muitakin syitä poistaa autoja kaupungeista. Mutta se ei mielestäni ole puhtaasti ympäristösyillä enää perusteltua.

Ratikassa pitää aina olla vähintään 30 matkustajaa, jotta se olisi parempi kuin sähköauto, jossa istuu vain kuski. Päästäänkö tällaiseen lukemaan keskimäärin?
Ottaen huomioon kuinka suuri osa Suomen sähköenergiasta tuotetaan uusiutuvilla, ja ne fossiilisetkin tuntuvat tulevan lähinnä lämpölaitoksista joissa saadaan samalla tuotettua sähköä, sähköautojen vastustaminen ilmastonäkökulmilla kuten hiilidioksipäästöillä ei enää oikein toimi.

No ei hätää, ihminen on kekseliäs ja keksii muitakin syitä vastustaa yksityisautoilua, vaikka se tapahtuisi lähinnä tuulisähköllä:

1. Sähköautot vievät kallista tilaa Helsingin ydinkeskustan superahtailta kaduilta joissa ei mahdu edes kaksi ihmistä kävelemään rinnakkain, tai edes peräkkäin.

2. Ihmisiä kuolee ja loukkaantuu kolareissa.

3. Vaikka sähköautoista ei tulisikaan pakokaasuja, irroittavat niiden renkaat kuitenkin inhaa pölyä ilmaan joita pienet kuurosokeat orpolapset joutuvat köhimään kävellessään ydinkeskustan kaduilla, saaden keuhkosyövän ennen teini-ikää.

4. Vaikka sähköautot ovatkin hiljaisempia, tulee niistäkin rengasmelua ja tööttäilyä ja "perkeleen pyöräilevä ituhippi!"-karjaisuja nyrkinpudistelun ja irvistelyn kera, eli selkeää melusaastetta.

5. Itse autot ja akut on saatettu valmistaa hiilivoimalla käyvissä kiinalaisissa orjatehtaissa.

6. Jos kaikki Suomen ja maailman kaikki autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi, yhtäkkiä lisääntynyt sähkönkulutus romahduttaisi koko maailman sähköverkot ylikuormituksen takia, ja maailma vajoaisi kivikauteen.

Mietin lisää muita (teko)syitä kohta, käyn vain eka hakemassa lapseni koulusta sähköautolla.
 
Juu ymmärsin kyllä mikä ajatus sinulla oli takana, mutta itse tulkitsin, että tämä lainauksen sisältö (joukkoliikenne) oli viestissä aika keskeinen pointti. ja siihenhän sitten moni saattaa napata kiinni. Vastaavista on todistetusti lähtenyt ketju moneen kertaan aivan sivuraiteille, joten olen todennut että parempi huomauttaa ennemmin kuin myöhemmin.
En ihan ymmärrä miksi keskustelua pitäisi näin tarkalla kammalla kategorisoida. Antaa ihmisten kirjoittaa mistä vaan sähköautoihin liittyvästä. Tämä on yleistä höpötystä varten oleva ketju.
 
En ihan ymmärrä miksi keskustelua pitäisi näin tarkalla kammalla kategorisoida. Antaa ihmisten kirjoittaa mistä vaan sähköautoihin liittyvästä. Tämä on yleistä höpötystä varten oleva ketju.
Kyllä, sähköautoihin liittyvästä juurikin :thumbsup: Aiemmassa viestissä nostettiin ilmaan kysymys julkiseen liikenteeseen panostamisesta ja autottomasta kaupungista.

Jatkot moderointiin liittyen toisaalla siihen tarkoitetussa ketjussa, jos on tarvetta.
 
Hieno kyllä livenä tuo EV9. Aika massiivinen mutta ikkunoista katsellen myös tilava. Harmi että hinta siellä 80+ puolella.
 
Hieno kyllä livenä tuo EV9. Aika massiivinen mutta ikkunoista katsellen myös tilava. Harmi että hinta siellä 80+ puolella.

Itsekin tykkään kovasti tuosta kulmikkaasta muotoilusta. Mukava kun kaikki ei mene liian aerodynaamisen näköisiksi ja pilaa ulkonäköä kuten Mersu. Sisätilat tosiaan näyttää myös hyvältä, alkaen kakkosrivin kääntyvistä kapteenintuoleista.
 
Itsekin tykkään kovasti tuosta kulmikkaasta muotoilusta. Mukava kun kaikki ei mene liian aerodynaamisen näköisiksi ja pilaa ulkonäköä kuten Mersu. Sisätilat tosiaan näyttää myös hyvältä, alkaen kakkosrivin kääntyvistä kapteenintuoleista.
Oli kirkkaan sininen ja mattasininen vierekkäin niin molemmat ihan hyviä värejä.
 

Pakko laittaa tänne kun tuolla huomasin erikoisen ilmoituksen. EQC-400 2020 malli jossa akussa painauma 2 milliä yli sallitun. Siis auto toimii täysin mutta kahdesta millistä kiinni että akku on vaihdettava.

En nyt oikein ymmärrä koko kuviota mutta halpa tapaus varmasti. Ilmeisesti ei mene katsastuksesta läpi vai mikä tuolla ajamisen estää?

Ei näemmä linkki toimi kohteeseen. Mutta tosiaan löytyy EQC-400 2020 malli henkilöautoissa.
 
Hieno kyllä livenä tuo EV9. Aika massiivinen mutta ikkunoista katsellen myös tilava. Harmi että hinta siellä 80+ puolella.
Jossain kohtaa tästä jo innoistuin mutta ostohousut tipahti tuon hinnan myötä nilkkoihin. Halvempaa ostaa kaksi pienempää sähköauto kun yrittää saada perhettä yhteen tällähetkellä.

Viikko tuli ajeltua Citikan e-C4 suristimella. Kaikenkaikkiaan aika positiivinen fiilis jäi tuosta laitteesta. Vertailu omaan Enyaqiin:
+alusta paljon mukavampi eikä mitään kolinoita.
+hiljainen ainakin Keski-Euroopan kitkoilla, ei suhinoita
+paremmat stereot
+rauhallisessa maantieajossa range varmaan liki 300 km
+menee huippunopeutta 152 kmh ilman että edes huomaa
-huippunopeus vain 152 kmh, Suomessa ei haittaa mutta parikymppiä ehkä Saksassa saisi mennä enemmän ettei kaikenmaailman VW upit halua ohi
-latautuu vähän nihkeästi, 9% -> 85% kesti yli tunnin
-pitää painaa startti ja stoppi nappia
-navi ja infotainmentti vähän kökköjä jopa MEB verrattuna
-hud osuu itsellä konepellin taitteeseen joka häiritsee niin ettei sitä viitsisi käyttää
-vähän turhan pehmeästi lähtee paikaltaan ja sutii herkästi märällä asfaltilla
-tilat tietty pienemmät kuin Skodassa mutta jos ei tarttisi korkeaa takalaatikkoa tai isofixejä niin miksi ei.
-jarrutus vähän epämääräinen, ehkä siihen löytyisi jotain asetuksia
-lämmitettävä tuulilasi näkyy niin selkeästi että en itse sitä varustetta ottaisi
 
Jossain kohtaa tästä jo innoistuin mutta ostohousut tipahti tuon hinnan myötä nilkkoihin. Halvempaa ostaa kaksi pienempää sähköauto kun yrittää saada perhettä yhteen tällähetkellä.

Viikko tuli ajeltua Citikan e-C4 suristimella. Kaikenkaikkiaan aika positiivinen fiilis jäi tuosta laitteesta. Vertailu omaan Enyaqiin:
+alusta paljon mukavampi eikä mitään kolinoita.
+hiljainen ainakin Keski-Euroopan kitkoilla, ei suhinoita
+paremmat stereot
+rauhallisessa maantieajossa range varmaan liki 300 km
+menee huippunopeutta 152 kmh ilman että edes huomaa
-huippunopeus vain 152 kmh, Suomessa ei haittaa mutta parikymppiä ehkä Saksassa saisi mennä enemmän ettei kaikenmaailman VW upit halua ohi
-latautuu vähän nihkeästi, 9% -> 85% kesti yli tunnin
-pitää painaa startti ja stoppi nappia
-navi ja infotainmentti vähän kökköjä jopa MEB verrattuna
-hud osuu itsellä konepellin taitteeseen joka häiritsee niin ettei sitä viitsisi käyttää
-vähän turhan pehmeästi lähtee paikaltaan ja sutii herkästi märällä asfaltilla
-tilat tietty pienemmät kuin Skodassa mutta jos ei tarttisi korkeaa takalaatikkoa tai isofixejä niin miksi ei.
-jarrutus vähän epämääräinen, ehkä siihen löytyisi jotain asetuksia
-lämmitettävä tuulilasi näkyy niin selkeästi että en itse sitä varustetta ottaisi
Tämä on itseäkin kiinnostellut, mutta kun kokemuksia lukee niin tästä ja muistakin Stellantiksen autoista (E-2008, Corsa E) menee sisäinen laturi aika tiuhaan rikki. Jollakin oli mennyt kolmesti takuuseen. Korjaus kestää viikkokausia kun uusi pitää ohjelmoida tehtaalla ja takuun ulkopuolella maksaa tuhansia rahoja.
 
Ilmeisesti joku paperi seuraa mukana että täytyy olla "Mesen vaihtama" uusi akku.

Mikäköhän paperi kyseessä? Veikkaan että tämä käy jossain Virossa tms kilvissä jonka jälkeen tulee "puhtain paperein" Suomeen uudella rekkarilla tms. Vai tuleeko VIN-koodin perusteella joku merkintä?
 
Tämä on itseäkin kiinnostellut, mutta kun kokemuksia lukee niin tästä ja muistakin Stellantiksen autoista (E-2008, Corsa E) menee sisäinen laturi aika tiuhaan rikki. Jollakin oli mennyt kolmesti takuuseen. Korjaus kestää viikkokausia kun uusi pitää ohjelmoida tehtaalla ja takuun ulkopuolella maksaa tuhansia rahoja.
Tuo on kyllä harmi jos noin on. Onko ihan vuosimallista riippumatta?
 
Tuo on kyllä harmi jos noin on. Onko ihan vuosimallista riippumatta?
Käsittääkseni ei vuosimallista riippuvaista, sama laturipalikka niissä taitaa kaikissa olla. Laturista itsestään on tullut jotain revisioita, mutta ei vielä tietoa onko uusin yhtään kestävämpi.

Tosin mahdollisesti koskee vain 3-vaihelaturia, 1-vaiheinen taitaa olla ongelmattomampi.
 
Syynä on Teslan hinnan laskut jotka pienentävät jälleenmyyntiarvoa ja odotettua suuremmat korjauskulut.

Korjauskulut nimenomaan ja varaosien saatavuus. Tuon tekstin mukaan aikovat siirtää ostojaan enemmän muiden OEMien (kuten GM:n) suuntaan, koska heillä on parempi huoltoverkosto, parempi varaosien saatavuus ja halvemmat hinnat varaosille.

Ilmeisesti Teslan huoltokulut ovat Hertzin tapauksessa korkeammat kuin vastaavilla polttomoottoriautoilla.
 
Viikko tuli ajeltua Citikan e-C4 suristimella. Kaikenkaikkiaan aika positiivinen fiilis jäi tuosta laitteesta. Vertailu omaan Enyaqiin:
+alusta paljon mukavampi eikä mitään kolinoita.
Käy vaihdattamassa koiranluut jos Enyaq ääntää. Itsellä vaihdettiin noin 25tkm kohdalla ja muuttui täysin hiljaiseksi. Kuin sukkasillaan olisi mennyt. Pitäisi käydä taas vaihdattamassa kun alkaa olla 50tkm mittarissa ja huomasin että hieman kolisee hiekkatiellä ja hidasteissa.
 
Käy vaihdattamassa koiranluut jos Enyaq ääntää. Itsellä vaihdettiin noin 25tkm kohdalla ja muuttui täysin hiljaiseksi. Kuin sukkasillaan olisi mennyt. Pitäisi käydä taas vaihdattamassa kun alkaa olla 50tkm mittarissa ja huomasin että hieman kolisee hiekkatiellä ja hidasteissa.
Kerran myös vaihdettu mutta ei ollut suurta vaikutusta. Kertaalleen olen istunut kyydissä kun korjaamon ukko ajoi ja hän väitti että normaaleja ääniä. Tämä on mun eka Skoda, aikasemmin ollut VAG tuotteista vain Audeja ja ne on ollut kolinattomia.
 
Tästä ei ole taidettu puhua.
Hertz ei aiokaan niin suurta sähköautovuokrausta kuten alun perin.

Syynä on Teslan hinnan laskut jotka pienentävät jälleenmyyntiarvoa ja odotettua suuremmat korjauskulut.


Näin se totuus alkaa pikkuhiljaa valkenemaan. Ah, kun se on niin helppoa yksittäisen ihmisen uskoa myyntimiesten tuuba, pettää itseään ja pyöristellä excel vihreäksi vaikka totuus olisi ihan jotain muuta. Kun on tarpeeksi dataa ja luvut tilinpäätösessä kuten nyt Herzillä niin faktat on kiistattomia.

Täällä on paljon jengiä joilla on varaa maksaa oppirahat tästä kun autoilu ei ollutkaan niin halpaa kun luvattu, mutta myös niitä joilla ei ole. Itseäni korpee se, että täälläkin "me tienataan tällä"-mentaliteelilla on kaiutettu autojobbareiden lupauksia ja "myyty" se auto sellaisille joilla ei siihen oikeasti tule olemaan varaa. Doh.
 
Täällä on paljon jengiä joilla on varaa maksaa oppirahat tästä kun autoilu ei ollutkaan niin halpaa kun luvattu, mutta myös niitä joilla ei ole. Itseäni korpee se, että täälläkin "me tienataan tällä"-mentaliteelilla on kaiutettu autojobbareiden lupauksia ja "myyty" se auto sellaisille joilla ei siihen oikeasti tule olemaan varaa. Doh.

Ei voi kyllä syyllistää muita ihmisiä omasta rahan käytöstä. Jos ei ole varaa autoon, niin pitäisi se itse tajuta. Muutenkin huoltokulut ovat aika mitätön ero uuteen polttomoottoriautoon yksityiskäytössä, vaikka jotkut siitä niin suurta eroa kuvittelevatkin saavansa, mutta tuollaisessa vuokra-ajossa jo merkittävämpi osuus (heillä menee ihan varmasti enemmän niin renkaita, vanteita sun muitakin kuluvia osia, koska kun ei ole oma ..).

En mä ainakaan laskenut mitään eroa huoltokuluissa uuteen autoon verrattaessa, kun valitsin Teslan. Enkä voi sanoa että toteutuneellakaan olisi ollut mitään eroa ensimmäisellä kolmella vuodella, katoavat marginaaliin sellaiset - arvon menetys on ehkä ollut suurempi ongelma. Tai sanotaan, ei välttämättä arvon menetys, vaan se ettei autosta nyt oikein tahdo päästä eroon kun kukaan ei halua niitä. Mutta ei sitä ostaessa voinut ennustaa, että puolet Saksan autokannasta tuotiinkin yhdeltä merkiltä tänne romutettavaksi. Lähinnä se tuntuu ikävältä vaihtaessa toki.

Mutta sellaista se on, oma autoinvestointi on kyllä aina luokkaa "sinne meni rahat" ja että se on hyväksyttävä asia budjetissani.
 
Miten tuollainen huomattaisiin katsastuksessa?
Varmaan jollain suoralla kepillä ja johonkin kohtaan jää kolo jossa akkupaketin pinta ei kosketakaan keppiä? Vai onko nykyisin jotain laservaakamittarihirvityksiä jotka mittaavat suoraan onko joku taso tasainen, en tiedä.

Tarina ei kerro onko tuo auto jo käytetty maahantuojan huollossa ja ovatko he olleet sitä mieltä että akku on vaihdettava, eikä vakuutusyhtiökään suostu maksumieheksi (tai ei ole ollut kaskovakuutusta?). Jos painauma ei oikeasti aiheuta akulle mitään ongelmaa, kuvittelisin riittävän että maahantuojan huolto tarkastaa sen toimivuuden, ja antaa todistuksen että juuri tuon painauman takia ei tarvitse katsastuksenkaan olla huolissaan.
 
Viimeksi muokattu:
-lämmitettävä tuulilasi näkyy niin selkeästi että en itse sitä varustetta ottaisi
Mielestäni tuo on aika turha varuste sähköautoissa kun on varmaan kaikissa etänä aloitettava ja ajastettava esilämmitys joka sulattaa huurteisen ikkunan parissa minuutissa, tai vaikka lähtisi kylmänä ajoon, lämpöä alkaa pukkaa varsin nopeasti.

Polttomoottoriautooni olisin aikoinaan tuollaista kapinetta toivonut kun moottorin ja sisätilojen lämpiämiseen meni pakkasilla helposti yli kymmenenkin minuuttia, sitä ennen oli tuulilasi sisältäkin monesti täysin huurussa. Piti odotella pitkän aikaa paikoillaan tyhjäkäynnillä ennenkuin uskalsi lähteä ajamaan.

Samaa en ole kahden talven kokemuksella sähköautolla vielä kokenut, nopeasti lähtevät huurteet.
 
Mielestäni tuo on aika turha varuste sähköautoissa kun on varmaan kaikissa etänä aloitettava ja ajastettava esilämmitys joka sulattaa huurteisen ikkunan parissa minuutissa, tai vaikka lähtisi kylmänä ajoon, lämpöä alkaa pukkaa varsin nopeasti.

Lämmitettävän tuulilasin suurin etu on keleissä, joissa tulee jäätävää tihkua. Tai kun lumi sulaa ikkunaan ja jäätyy samantien (ja vielä pyyhkimiin). Näissä ei ainakaan mun Teslassa riitä puhallus, jää alkaa kertymään tuulilasiin reunoilta lähtien. Näissä tilanteissa lämmitettävä tuulilasi on se paras lisävaruste mitä löytyy.
 
Näin se totuus alkaa pikkuhiljaa valkenemaan. Ah, kun se on niin helppoa yksittäisen ihmisen uskoa myyntimiesten tuuba, pettää itseään ja pyöristellä excel vihreäksi vaikka totuus olisi ihan jotain muuta. Kun on tarpeeksi dataa ja luvut tilinpäätösessä kuten nyt Herzillä niin faktat on kiistattomia.

Täällä on paljon jengiä joilla on varaa maksaa oppirahat tästä kun autoilu ei ollutkaan niin halpaa kun luvattu, mutta myös niitä joilla ei ole. Itseäni korpee se, että täälläkin "me tienataan tällä"-mentaliteelilla on kaiutettu autojobbareiden lupauksia ja "myyty" se auto sellaisille joilla ei siihen oikeasti tule olemaan varaa. Doh.
Itellä myös tämä sähköautoilu ollut kaikkein kalleinta autoilua ikinä. Tosin lompakosta lähtee kuukausittain vähemmän rahaa mutta jos ei meinaa paaliin asti ajaa niin vaihto/myyntihetkellä kirpaisee. Huoltojen suhteen aika näyttää, alkutaipaleen perusteella aika samaa tasoa varmaan diisselin kanssa.
 
Ei voi kyllä syyllistää muita ihmisiä omasta rahan käytöstä. Jos ei ole varaa autoon, niin pitäisi se itse tajuta.
Toki näin, jokainen vastaa omista rahoistaan, mutta ei se nyt täysin poissulje muiden osapuolten vähintäänkin moraalisia vastuita asiassa. Ei varsinaisesti ollut tarkoistus ketään erityisesti tässä syyllistää, todeta vain oma näkemys aiheesta. Tai, ehkä vois syyllistää firmoja, jotka em kyseenalaisin keinoin yrittävät edistää kauppaansa. Tätä oikein alleviivaa se yksi kamppanja, jossa verkostomarkkinoinnista ja pyramidihuijauksista tutuin keinoin kaupataan omaa tuotetta, tämän jos minkä pitäisi kilkutella jokaisella hälytyskelloja. Koska en tästä aiheesta (=suosittelulinkit aka vitt*mit*pask**) halua nähdä mitään keskustelua kuin siellä omassa ketjussaan, niin pyydän kauniisti että ei jatketa siitä aiheesta täällä. Kiitos.
 
Tänään näin ensi kertaa BYD Hanin liikenteessä.. Upean näköinen kulkine livenä. Kyllähän tuollaisella kehtaisi ajella.
 
Ei voi kyllä syyllistää muita ihmisiä omasta rahan käytöstä. Jos ei ole varaa autoon, niin pitäisi se itse tajuta. Muutenkin huoltokulut ovat aika mitätön ero uuteen polttomoottoriautoon yksityiskäytössä, vaikka jotkut siitä niin suurta eroa kuvittelevatkin saavansa, mutta tuollaisessa vuokra-ajossa jo merkittävämpi osuus (heillä menee ihan varmasti enemmän niin renkaita, vanteita sun muitakin kuluvia osia, koska kun ei ole oma ..).

En mä ainakaan laskenut mitään eroa huoltokuluissa uuteen autoon verrattaessa, kun valitsin Teslan. Enkä voi sanoa että toteutuneellakaan olisi ollut mitään eroa ensimmäisellä kolmella vuodella, katoavat marginaaliin sellaiset - arvon menetys on ehkä ollut suurempi ongelma. Tai sanotaan, ei välttämättä arvon menetys, vaan se ettei autosta nyt oikein tahdo päästä eroon kun kukaan ei halua niitä. Mutta ei sitä ostaessa voinut ennustaa, että puolet Saksan autokannasta tuotiinkin yhdeltä merkiltä tänne romutettavaksi. Lähinnä se tuntuu ikävältä vaihtaessa toki.

Mutta sellaista se on, oma autoinvestointi on kyllä aina luokkaa "sinne meni rahat" ja että se on hyväksyttävä asia budjetissani.

Sain @Juha Kokkonen viikon bannit kun yritin kommentoida tätä tesla-autismia, ilman että pääsin antamaan vastinetta asiaan. Olen samaa mieltä @burmanm kanssa. Jos haluaa Teslan vaikka testiin vain, pitää olla resurssit myös siihen, että sen arvo tippuu _aivan saatanasti_ tulevaisuudessa. Ei sähköautojen kanssa kannata miettiä samalla tavalla kuin Audi S3, että se on jatkossakin haluttu. Uutta tekniikkaa putkee niin paljon, että vanhat jäävät väistämättä romukoppaan. BYD saattaa esim. lyödä Teslan piakkoinkin.

Eiköhän jokainen sähköauton ostaja tämän käy jossain välissä läpi

 
Minun on vaikea nähdä miksi Audi S3 tai muutenkaan polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot olisivat kovin haluttuja tulevaisuudessa ihan vaan vuosikustannusten ja nykyisen tarjonnan takia. Niille harvoille bensalenkkareille löytyy kyllä tarjontaa käytetyistä, kun enemmistö vaihtaa sähköisiin kulkupeleihin.

Sähköautojen tekniikka kehittyy, mutta nykyisetkin ovat useimmille esim. toimintasäteen osalta riittävän hyviä, mikä vähentää arvonalenemaa jossain määrin. Parantuva latausverkosto vielä paikkaa tilannetta.

Näin olen pohtinut, mutta vaikea näitä on ennustaa. Verotuskin varmaan tulee muuttumaan sähköautojen suhteen epäedullisemmaksi, mutta mahdolliset poliittiset päätökset rajoittaa polttomoottorilla liikkumista Tukholman tapaan taas suosivat sähköautoja.
 
Pohdin, että jonkin Teslan sijaan esim. Stellanniksen vehkeiden arvo ei voi olla hääppöinen tulevaisuudessa. Onneton akku, ei esilämmitystä, ei latausasetuksien säätämistä, ei toimivaa sovellusta, auton etäyhteys sammuu 3G:n myötä ja suorituskyky aika vaatimatonta. Toki Teslan hinnanpudotukset ovat olleet myrkkyä arvon pysyvyyden kannalta, mutta kuka haluaa ostaa 5v päästä n. 40kWh nettoakullisen auton, jossa ei ole oikein mitään talviajoon oleellisia ominaisuuksia?

Sitten vielä, jos jostain automallista paljastuu reipas akkuun liittyvä tyyppivika. Ei mahda olla kovin paljon arvoa jäljellä akkutakuun loputtua.
 
Sähköautolla ajo ei tule koskaan olemaan kalliimpaa kuin polttiksella, joten sähköautojen romahdus, vaikka uudet ovat aina parempia (Tottakai!) teknisesti ei tule toteutumaan kun verrokkina on se polttomoottoriauto.

/Oma mielipide.
 
Pohdin, että jonkin Teslan sijaan esim. Stellanniksen vehkeiden arvo ei voi olla hääppöinen tulevaisuudessa. Onneton akku, ei esilämmitystä, ei latausasetuksien säätämistä, ei toimivaa sovellusta, auton etäyhteys sammuu 3G:n myötä ja suorituskyky aika vaatimatonta. Toki Teslan hinnanpudotukset ovat olleet myrkkyä arvon pysyvyyden kannalta, mutta kuka haluaa ostaa 5v päästä n. 40kWh nettoakullisen auton, jossa ei ole oikein mitään talviajoon oleellisia ominaisuuksia?

Ne jotka ostaa Stellantiksen autoja nyt uutena todennäköisesti on nämä kaikki tiedostaneet ja samaten todennäköisesti tämän tiedostavat nekin jotka ostaa käytettynä niitä.

Ensiksi, akku/range on riittävä niille jotka eivät aja pitkää siivua (200km+) säännöllisesti. Toisekseen esilämmitys, toimimaton sovellus ja vaatimaton suorituskyky eivät varmasti häiritse kaikkia auton omistajia, sanotaan että moni osaa niitä pyytääkään kun siirtyvät polttismaailmasta. Halvat kilsat, mukavan hiljainen kyyti on monelle tärkeä asia.

Stellantiksella on etuna kattava huoltoverkosto joka on taas vastaavasti monelle tärkeä asia. Samaten se ettei auton valmistaja ole kiinalainen tai pro-Putin henkinen miljardööri, alkaa olemaan nämäkin monella mielessä kun autoa ostavat. Mitä tulee Teslaan niin ainakin omassa lähipiirissä se on jo ns. mahdoton vaihtoehto ihan pelkästään Muskin "venäjä-mielisen" asenteen takia.
 
Pohdin, että jonkin Teslan sijaan esim. Stellanniksen vehkeiden arvo ei voi olla hääppöinen tulevaisuudessa. Onneton akku, ei esilämmitystä, ei latausasetuksien säätämistä, ei toimivaa sovellusta, auton etäyhteys sammuu 3G:n myötä ja suorituskyky aika vaatimatonta. Toki Teslan hinnanpudotukset ovat olleet myrkkyä arvon pysyvyyden kannalta, mutta kuka haluaa ostaa 5v päästä n. 40kWh nettoakullisen auton, jossa ei ole oikein mitään talviajoon oleellisia ominaisuuksia?

Sitten vielä, jos jostain automallista paljastuu reipas akkuun liittyvä tyyppivika. Ei mahda olla kovin paljon arvoa jäljellä akkutakuun loputtua.

Aika kovaa nyt lyöt stellantista. Tosin ei nuo konsernin polttiksetkaan ole niitä kovimpia arvon säilyttäjiä.
Sovellus ja etäyhteyshän nyt ei välttämättömyksiä ole, eihän niitä ollut ennenkään ja hyvin pärjättiin. Ja mikäänhän ei estä asentamasta perinteistä sisätilalämmitintä sähköautoon, jos ei esilämmitystä muuten ole. Toki vaatii harrastuneisuutta puljata latausjohdon lisäksi lämmitysroikan kanssa, mutta parantaa talvirangea kun sisätila saadaan lämpimäksi ennen ajoon lähtöä eikä akuston sähköä tarvii tähän käyttää niin paljon.
Enyaqissa tainnut nyt vajaan vuoden omistusaikana käyttää kaksi kertaa esilämmitystä/jäähdytystä sovelluksen kautta komennettuna. Lähinnä tullut seurattua vaan lataustilannetta sovelluksen kautta.
 
Ne jotka ostaa Stellantiksen autoja nyt uutena todennäköisesti on nämä kaikki tiedostaneet ja samaten todennäköisesti tämän tiedostavat nekin jotka ostaa käytettynä niitä.
Oletko ajellut Stellantiksen vehkeillä tai omistatko sellainen? Minä omistan ja tiedostin edellä mainitut asiat. Silti ostopäätös tuli tehtyä, kun oli harvoja "järkeviä" edullisia sähköautoja. Talvikäyttö on tervanjuontia ja jos kehitys kehittyy, niin näitä tullaan hyljeksimään. Löytyy sitten miten vaan huoltoverkostoa tai perinteisen auton ominaisuuksia.

Ei hirveästi tunnu auton ostajia Kiina tai Musk tökkivän, kun vilkaisee ostetuimpia uusia autoja. Teslalla ja MG:llä menee lujaa. Itse asetan toivoni VW:n varaan. Sieltä saisi tulla Passatin veroinen kulkine (ID7), jossa sähkövoimalinja, softa ja sovellus olisi viimein kunnossa. Mersut, Audit ja BMW:t ovat turhan kalliita.
 
Oletko ajellut Stellantiksen vehkeillä tai omistatko sellainen? Minä omistan ja tiedostin edellä mainitut asiat. Silti ostopäätös tuli tehtyä, kun oli harvoja "järkeviä" edullisia sähköautoja. Talvikäyttö on tervanjuontia ja jos kehitys kehittyy, niin näitä tullaan hyljeksimään. Löytyy sitten miten vaan huoltoverkostoa tai perinteisen auton ominaisuuksia.

Kyllä, e2008 löytyy juurikin hintansa takia. En keksi mikä talvikäytössä olisi tervanjuontia, auto lämpenee nopeammin kuin yksikään polttis ja jos haluaa leikkiä appin kanssa niin voi yrittää saada etänä lämpimäksi. Lisäksi tässä on maavaraa enemmän kuin 90% muissa sähkiksissä joka tod.näk. muuttuu hyväksi etenemiskyvyksi auraamattomilla mökkiteillä.

Range voi tulla talvella ongelmaksi jos on pidempää siivua tiedossa mutta siitäkin selviää suunnittelulla.
 
Ugh. Meillä on erilaiset näkemykset. Ihan ok autoja Stellannikset ovat, mutta talvikäyttöä ajatellen pidän isoina miinuksina:
- akun latausta ei voi säätä, esim. lataustason säätöä
- ei akun lämmitystä, latausnopeus tosi vaatimaton vaikkapa 30% aloitettaessa
- sovellus pätkii, jolloin ilmastointia ei saa lämmittämään. 3G:n poistuessa kädet ristiin, miten sovellus toimii.
- 12V akku menee tyhjäksi, kun pitää vajaa 2 vrk sukolatauksessa kiinni pakkasella.
- 45kWh nettoakku on vaatimaton talvikäytössä (Stellanniksen kulutuksella).

Lisäksi en välitä etuvedosta sähkiksessä ja teho on aika vaatimaton.

Ihan hyvä auto Stellantis (e208, e2008, corsae, eC4 jne) on kellon mukaan tapahtuvaan alle 100km/pv ajeluun, kun voi ajastaa lämmitykset, latausmäärät voi ohjata laturista ja ei tarvitse ladata matkalla. Varusteitakin löytyy. On siis hinnan puolesta paljon hyvääkin. Luulen tosin, että paremmilla etäyhteyksillä ja akun lämmityksillä olevat autot pitävät hintansa paremmin jatkossa. Nimenomaan Suomen olosuhteissa.
 
Noh, onhan noita Teslan S malleja kaupan kohtuullisen kovaan hintaan vaikka niissäkin 3g modeemi on finaalissa. En usko että etäyhteyksien kohdalla tulee ongelmia, koska korvaavia osia kyllä löytyy ja varmaan valmistajakin joissakin tapauksissa toteuttaa kk maksua vastaan noita ja pitää etätoiminnallisuudet toiminnassa.
 
akun latausta ei voi säätä, esim. lataustason säätöä

En tiedä mitä merkitystä tällä on talvikäytössä?

- ei akun lämmitystä, latausnopeus tosi vaatimaton vaikkapa 30% aloitettaessa

Ei ole vielä tullut testattua pakkasessa, tuskinpa se nyt ihan hirveän paljon voi nykyisestä tippua.

- 12V akku menee tyhjäksi, kun pitää vajaa 2 vrk sukolatauksessa kiinni pakkasella.

Mielenkiintoista, mistä tämä johtuu? Kuulostaa takuuasialta

teho on aika vaatimaton.

Teholla ei talvella tee juuri mitään. Itse ajalen normaalimoodissa eli vajaatehoilla ja silti valoista pääsee irti nopeammin kuin suurin osa polttiksista, en oikein tajua tätä palstan tehofetissiä, erityisesti talvikäytössä.
 
Akun lataustason säädön puuttuminen on käsittämätön puute Stellanniksessa. Tarkoittaa, että akun täyteen latautumista ei voi rajoittaa eikä se tee hyvää elinkaarta ajatellen. Noh, eipä näy akun prosenttejakaan näytöllä.

Kyllä se latausteho tippuu pakkasessa.

12V akun imeminen tyhjiin on jonkinsortin ohjelmistovika. Ymmärtääkseni sukolataus ei lataa 12V akkua, mutta pitää auton järjestelmiä hereillä ja kuluttaa pakkasessa akun tyhjäksi.

Ainakin minun Stellantis on laiskempi kuin 3 viimeisintä polttistani ja toinen sähkäri. Kyllä sähkäri saisi olla sähäkämpi. Eikä saa nelivetona.

Silti, ok kaupunkiauto tai työmatkavehje, kun 11kW latausmahdollisuus on kotona tai työpaikalla.
 
Noh, onhan noita Teslan S malleja kaupan kohtuullisen kovaan hintaan vaikka niissäkin 3g modeemi on finaalissa. En usko että etäyhteyksien kohdalla tulee ongelmia, koska korvaavia osia kyllä löytyy ja varmaan valmistajakin joissakin tapauksissa toteuttaa kk maksua vastaan noita ja pitää etätoiminnallisuudet toiminnassa.
Noihin klassikko ässiin voi päivittää teslan toimesta 4g modeemin. Toki ei se halpa tainnut olla.
 
Ugh. Meillä on erilaiset näkemykset. Ihan ok autoja Stellannikset ovat, mutta talvikäyttöä ajatellen pidän isoina miinuksina:

- ei akun lämmitystä, latausnopeus tosi vaatimaton vaikkapa 30% aloitettaessa

Miten tuolla pääsee edes liikkeelle, jos jättää vaikka kolmeksi päiväksi -25C pakkaseen parkkiin? Odottelee kevättä?
LTO:lla onnistuisi, mutta eikö noissa ole LFP?
Lataamista pitää toki myös rajoittaa rajusti jo nollassa asteessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 574
Viestejä
4 509 171
Jäsenet
74 437
Uusin jäsen
eversti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom