Lueskelin tekniikan maailman testiä uudesta pikaratikasta, siinä kerrottiin kulutukseksi 370kWh/100km, ja maksimikapasiteetiksi 214 henkilöä, tosin tuo kulutus oli ilman takaisinsyöttävää regeniä, mutta myös tyhjällä kuormalla.
Artikkelissa mainittiin kulutuksen olevan yli 15 kertainen sähköautoon verrattuna, mutta kapasiteetti 40 kertainen.
Sinänsä pitää paikkansa, mutta kulutus on enemmänkin yli 30 kertainen sähköautoon verrattuna.
Huippunopeus radalla on 70km/h, joten jos keskinopeus olisi vaikka 60km/h, tavan sähköauto kuluttaa paljon vähemmän sähköä kuin edes WLTP testissä, olen omalla autolla nähnyt jopa alle 11kWh/100km kaupunkiajossa, joten otetaan vaikka 12kWh/100km, silloin ero on reilu 30 kertainen.
Tavan sähköauto ei siis ole mahdottoman kaukana kulutuksessa, jos verrataan molempia maksimikapasiteetilla ja absoluuttista energiamäärää. Mutta jos ratikkaa välillä ajetaan lähes tyhjänä, on silloin sen kulutus per matkustaja paljon isompi kuin sähköautolla.
Tästä nousee kysymys, onko sähköautojen yleistyessä edes järkevää laittaa varoja julkiseen liikenteeseen ympäristön näkökannalta? Toki jos pyritään täysin autottomaan kaupunkiin, silloin on pakko mennä julkisilla. Parkkipaikkoja saadaan vapautettua ja on muitakin syitä poistaa autoja kaupungeista. Mutta se ei mielestäni ole puhtaasti ympäristösyillä enää perusteltua.
Ratikassa pitää aina olla vähintään 30 matkustajaa, jotta se olisi parempi kuin sähköauto, jossa istuu vain kuski. Päästäänkö tällaiseen lukemaan keskimäärin?