Yleistä keskustelua sähköautoista

Millä sä vähennät monopolimyyjän riskiä? Ostajan ensimmäisiä sääntöjä taitaa olla, että älä nyt ainakaan monopoliin ketään päästä. Täällä on bileet pystyssä, kun on niin näppärää ja edistyksellistä. Ei vanhat myyntitavat mitään juhlaa nekään ole, mutta sentään on mahdollisuus jotain arviota tehdä mikä se kelvollinen hinta kokonaisuudelle olisi. Hyvällä tuurilla jollain onnettomalla on jäämässä mustapekka käteen ja pääsee siitä liipaisemaan oikein hyvän diilin.

Ei autoissa ole monopolia kun eri valmistajat kilpailevat keskenään, kenelläkään ole mitään ylivertaista markkinaetua ja kenelläkään asiakkaalla ei ole pakkoa käyttää tietyn valmistajan tuotetta, niin tässä yhteydessä ei tarvii vähentää.

Ihan eri juttu jos on jotakin sitouduttu toimittajaan ostamalla tontti tietyn sähköyhtiön alueeelta tai tuotannonohjausjärjestelmän ohjelmisto niin että toimittajalle jää IP. Mutta nämä eivät taas kuulu tähän ketjuun.

EDIT: Aiemmin Teslalla tosin oli, ainakin tilinpäätöstietojen puitteissa, merkittävä markkinaetu kun saivat tuotteistaan paljon parempaa katetta kuin muut. En tiedä ihan viimeistä kehitystä muiden osalta josko saavat jotain katettakin mutta ainakin Teslan katteet ovat viime aikoina kohtuullistuneet. Mutta ei tämäkään vielä ollut lähelläkään monopolia.
 
Viimeksi muokattu:
Se vaikuttaa ainakin selvältä, että perinteiset eurooppalaiset autonvalmistajat ovat kovassakin paineessa kilpailussa, kun kilpailua tullut Kiinan suunnalta muutamassa vuodessa varsin merkittävästi ja varsinkin sähköautojen osalta ovat selvästi painamassa hintoja alas (ja ostaneet perinteisiä eurooppalaisia merkkejä käytännössä pois). Eivät kai yhdysvaltalaiset autoyhtiötkään varsinaisesti vahvoilla Euroopassa vähintään vuosikymmeniin ole olleet, vaan vasta Teslan tulo muuttanut kaiken.
 
Millä sä vähennät monopolimyyjän riskiä? Ostajan ensimmäisiä sääntöjä taitaa olla, että älä nyt ainakaan monopoliin ketään päästä. Täällä on bileet pystyssä, kun on niin näppärää ja edistyksellistä. Ei vanhat myyntitavat mitään juhlaa nekään ole, mutta sentään on mahdollisuus jotain arviota tehdä mikä se kelvollinen hinta kokonaisuudelle olisi. Hyvällä tuurilla jollain onnettomalla on jäämässä mustapekka käteen ja pääsee siitä liipaisemaan oikein hyvän diilin.
Ei autoissa ole monopolia, voit valita vapaasti vaikka kuinka monesta merkistä eikä auton ostaminen ylipäänsä ole mikään elinehto, voit mennä myös bussilla tai pyörällä jos ei hinnoittelu miellytä, joten kyllä kilpailu pitää huolen hintatason kohtuullisuudesta.

Se että sattuisit saamaan jonkun perähikkän auto oy:n myymälästä 1000€ alennuksen koska liikkeen pitäjällä on jäänyt käteen joku vanha malli, ei nyt varsinaisesti ole mikään suuri voitto kenellekkään, kun ilman välikäsiä ko auton hinta olisi ollut jo valmiiksi varmaan 5000€ halvempi.

En tiedä paljonko jonkun perinnemerkin autoista voi saada alennusta huudattamalla kaikki jälleenmyyjät ja toimipaikat suomessa, mutta alennus tulee myyjän katteesta oletettavasti? Maahantuojalle on se ja sama keneltä auton ostat joten tuskin laskevat hintaa.

Eikö lähtökohta olisi parempi kuin maahantuoja ja myyjä jäisivät kokonaan pois ja ostaisit autosi suoraan tehtaalta? Kaikille välikäsille kuitenkin aina jää jotain siitä myynnistä.
 
Se on hyvä että osa valmistajista myy suoraan, mutta yhtä hyvä on kuluttajalle se että kaikki eivät myy. Kaupanteossa vähiten rahaa häviää "välikäsiin" ehkä ekalla tavalla, mutta tämä tapahtuu sillä kustannuksella että välikäden tekemää työtä sitten tekee joku muu. On kyse sitten auton myynnistä tai vaikka vaihdokista niin sitten itse vastaat niistä. Huoltoverkosto on paremmin saavutettavissa ja keskimäärin lähempänä. Ongelmatilanteissa sitten voit saada myyjän kiinni tai et ja saat renkaat heti mukaan tai et jolloin ne pitää erikseen hakea.

Parempi, että vaihtoehtoja löytyy. En itse varsinaisesti ole perinteisestä autokaupasta kovin innostunut, mutta en myöskään halua tilannetta jossa uuden saat vaan netistä ja oman osaamisen mukaan sitten saat myytyä auton tai ei. Vähän kuin asuntokaupassa, että kiinteistövälittäjillä on oma roolinsa ja vaikka sitä ei aina tarvitsisikaan niin joissakin tilanteissa ennemmin maksaa palvelusta.

Hyvät asiakkaat sitten voivat toki saada poikkeuksellisen hyviä tarjouksia/diilejä enkä näe sitä mitenkään pahana vaikka en aivan parasta hintaa itse saisikaan.

Se on ainakin varmaa, että käytetyn ostajalle välikäsien poistuminen kaventaa ainakin jossain määrin valikoimaa.
 
Viimeksi muokattu:
Josko se yleinen autokaupasta keskusteleminen riittäisi, jos ei nyt sitten liity suoraan ketjun aiheeseen :thumbsup:
 
Kävin tuossa lauantaina tuota Kiinan ihmetta MG4:sta koeajamassa. Myyjä sanoi, että enää 6 kpl harmaata Luxyry mallia jäljellä. Olihan tuo ihan passeli auto. Tosin itselle eka sähköautotesti ja olihan tuo ero polttikseen melkoinen. Tuollakin päästeli vallan mainiosti. Ohjaus oli vähän turhan herkkä kun oli tottunut erilaiseen ohjattavuuteen millä ajanut viimeiset kymmenen vuotta. Ainoat asiat mitkä häiritsi oli, että ajomoodit piti aina muokata erikseen kun lähti liikkeelle. Siis jos halusi vaihtaa esim normaalista ekolle ja ottaa tuon bugisen kaistavahdin pois. Myös hämmensi automaattisen tihkukytkimen puute. Nyt joutui säätelemään sitä manuaalisesti jatkuvasti kuinka nopeasti pyyhkijät meni tuulilasilla.

Tilat riittävät jopa neljälle hengelle. Peräkontti pienehkö, mutta eiköhän tuollakin ehkä pärjäisi. Ei kuitenkaan, mitään talven Lapinreissua tuolla menisi. Ei mahtuisi kaikki kamat kyytiin millään. Samaten, kun meillä koira niin tuo peräkontti aivan liian pieni koiran kuskaamiseen.

Olisi ehkä tullut ostettuakin, mutta todellinen 7,20% korko vei lopulliset ostohalut.
 
Ei autoissa ole monopolia kun eri valmistajat kilpailevat keskenään, kenelläkään ole mitään ylivertaista markkinaetua ja kenelläkään asiakkaalla ei ole pakkoa käyttää tietyn valmistajan tuotetta, niin tässä yhteydessä ei tarvii vähentää.
Jos ostajalla ei ole väliä minkä auton ostaa, niin olet oikeassa. Usein vaan se auto on juuri tietty minkä haluaa ja silloin kyseessä on monopoli, jos sen yhdestä paikasta voi vaan hankkia. Itse ainakin koeajan paljon malleja autoa etsiessä, mutta kun sopiva löytyy, niin vasta siitä lähden tarjouksia ylipäätään kysymään. En muista, että kertaakaan olisi tullut tilanne, jossa olisi ollut tasaväkiset vaihtoehdot pöydällä.
 
Onkohan sähkäreiden arvonalenemasta vielä sen kummempaa tietoa? Tuli mieleen, kun tuossa muutamia sivuja taaksepäin postattiin vaihtotarjouksia alle vuoden vanhasta ID.4:sta ja hivenen kovalta kuulosti arvonalenema.

Autoiluun ei siis lähtökohtaisesti kannattaisi suhtautua erityisen kukkaroystävällisenä touhuna, mutta josko jotain indikaatiota löytyisi eri mallien arvon säilymisestä?
 
VW esitteli ID.2all:n pohjalle perustuvan GTI Conceptin, joka kyllä näin Golf GTE:n omistajan silmään vaikuttaa potentiaaliselta ehdokkaalta seuraavaksi autoksi.
Näiden kahden kompakti koko, mutta silti kattavat tilat (mm. täysin käännettävä apukuskin penkki pitkiä tavaroita varten) sopivat omiin tarpeisiin, tuntuu että monesti nämä sähköautot ovat varsin massiivisia verrattuna mitä promokuvat antavat ymmärtää esim. Ioniq 5 ja ID3/4.

ID2 oli jo tarkkailulistalla, toivotaan vain että saavat pidettyä GTI:n jotenkin järkevissä hinnoissa, mutta epäilys on että isketään "GTI vero" vielä päälle.

Melko kauan tosin kestää VW:llä saada autot tuotantoon asti, sillä ID2 pitäisi olla tulossa 2025 ja GTI sitten 2026.

 
Viimeksi muokattu:
Näiden kahden kompakti koko, mutta silti kattavat tilat (mm. täysin käännettävä apukuskin penkki pitkiä tavaroita varten) sopivat omiin tarpeisiin, tuntuu että monesti nämä sähköautot ovat varsin massiivisia verrattuna mitä promokuvat antavat ymmärtää esim. Ioniq 5 ja ID3/4.

Samaa mieltä. Ihan kiinnostavaa nähdä minkä kokoisia akkuvaihtoehtoja saavat tuon kokoiseen pakettiin.
 
Samaa mieltä. Ihan kiinnostavaa nähdä minkä kokoisia akkuvaihtoehtoja saavat tuon kokoiseen pakettiin.
ID2 ilmeisesti tulossa 38kWh ja 56kWh vaihtoehdot, joista isommalla saa WLTP rangeksi 450km (todellisuudessa toki vähemmän), joten lienevät samat GTI:ssä.
125kW lataus, jolla mainostetaan onnistuvan 10-80% lataus 20 minuutissa. Hyvin tuo todennäköisesti riittäisi tällaiselle kaupunki-ihmiselle, jolla ei ole tarvetta sille perinteiselle argumentille, eli lappiin ja takaisin asuntovaunu perässä yhdellä akullisella.
 
Onkohan sähkäreiden arvonalenemasta vielä sen kummempaa tietoa? Tuli mieleen, kun tuossa muutamia sivuja taaksepäin postattiin vaihtotarjouksia alle vuoden vanhasta ID.4:sta ja hivenen kovalta kuulosti arvonalenema.

Autoiluun ei siis lähtökohtaisesti kannattaisi suhtautua erityisen kukkaroystävällisenä touhuna, mutta josko jotain indikaatiota löytyisi eri mallien arvon säilymisestä?
Mielestäni juuri nyt on aivan mahdotonta arvioida arvonalenemaa, koska kilpailu ja koko ala elää niin voimakkaasti. Valmistajat heittelevät tuhansien eurojen alennuksia tuoreisiin julkaisuihin ja uusia merkkejä tulee markkinoille. Sitten taas komponenttipula ja toimitusvaikeudet saattavat sekoittaa pakkaa toiseen suuntaan - kuin myös politiikka ja lainsäädäntö ylipäätään.
 
Mielestäni juuri nyt on aivan mahdotonta arvioida arvonalenemaa, koska kilpailu ja koko ala elää niin voimakkaasti. Valmistajat heittelevät tuhansien eurojen alennuksia tuoreisiin julkaisuihin ja uusia merkkejä tulee markkinoille. Sitten taas komponenttipula ja toimitusvaikeudet saattavat sekoittaa pakkaa toiseen suuntaan - kuin myös politiikka ja lainsäädäntö ylipäätään.
Tämä. Sillä päädyin ajamaan toistaiseksi pidempään plugarilla ja kyttään passelia privaleasing tarjousta täyssähköstä. Tahtoo vaan leasing hinnoissakin näkyä tämä epävarmuus aika raakasti. Jos tuossa 2021/2022 oli esim polestar2 nelikkona 500-600€/kk leasing tarjouksissa niin nyt niistä saa pulittaa tonnin kuussa.
 
Onkohan sähkäreiden arvonalenemasta vielä sen kummempaa tietoa? Tuli mieleen, kun tuossa muutamia sivuja taaksepäin postattiin vaihtotarjouksia alle vuoden vanhasta ID.4:sta ja hivenen kovalta kuulosti arvonalenema.

Autoiluun ei siis lähtökohtaisesti kannattaisi suhtautua erityisen kukkaroystävällisenä touhuna, mutta josko jotain indikaatiota löytyisi eri mallien arvon säilymisestä?
Riippuu tietysti myös merkistä ja mallista, sekä siitä onko kyseisen mallin hinta uutena noussut vai laskenut. Hyvinkin on voinut kuitenkin käydä niin, että auton vaihtohyvityshinta täysin samanlaiseen on n. 30-40 % matalampi kuin vuosi sitten, kun se on hankittu uutena. Sama homma, jos ostat nyt 60 000 euron sähkiksen uutena, ja yrität myydä sitä takaisin liikkeelle. Voi olla, että et saisi siitä edes 50 tonnia, vaikka et ajaisi sillä metriäkään.
 
Mielestäni juuri nyt on aivan mahdotonta arvioida arvonalenemaa, koska kilpailu ja koko ala elää niin voimakkaasti. Valmistajat heittelevät tuhansien eurojen alennuksia tuoreisiin julkaisuihin ja uusia merkkejä tulee markkinoille. Sitten taas komponenttipula ja toimitusvaikeudet saattavat sekoittaa pakkaa toiseen suuntaan - kuin myös politiikka ja lainsäädäntö ylipäätään.

Sähköautojen hinnan alenemat ovat olleet epätavallisen jyrkkiä nyt vain koska niiden hinnat nousivat poikkeuksellisen paljon 2022.
Jos osti autonsa ennen tuota hullua vuotta niin nyt arvonalenema vastannee monilla juuri sitä mitä alunperin 2019-2021 odottikin.

Hetkellisiä nousuja ja laskuja on tottakai aina vaikea ennustaa.
 
Sähköautojen hinnan alenemat ovat olleet epätavallisen jyrkkiä nyt vain koska niiden hinnat nousivat poikkeuksellisen paljon 2022.
Jos osti autonsa ennen tuota hullua vuotta niin nyt arvonalenema vastannee monilla juuri sitä mitä alunperin 2019-2021 odottikin.

Hetkellisiä nousuja ja laskuja on tottakai aina vaikea ennustaa.
Tuota.
Sähköautojen hintojen nousu olisi ollut yllättys, mutta hinnat nousi todella rajusti.

Mutta ollaanko nyt siinä mitä 19-20 ennustettiin, ainakin osalla valmistajia on vielä hinnastohinnat siivomatta noista hintahäiriöistä, joo rahanarvo muuttunut, mutta siltikin osalla näyttää olevan vielä korona/putin läskiä.

Käytettyjen hintoja kannattalee vielä uusien hinnat, mutta vaikka osa valmistajista on ilmoittanut että keskipitkänajan kustannusennusteet pitää, tai melkein pitää, pieni lykkääntyyminen. Niin sumuista kuitenkin, ja sumu sakanee kun siirrytään arvioimaan käytettyjen jäänösarvoja. Kuitekin tiedämme että käytetyistä on pulaa ja emme tiedä koska niitä halppiksia oikeasti tulee, ja miten käy polttisten ja varsinkin isompi akkuisten lataushybridien.

Ja sen viimeisen sumun tekee se, kuinka autoteollisuus kykenee vastaamaan kysyntään ja miten markkinoista taistellaan, ja ei se mailmanpolitiikka ole riskeistä vapautunut sähköautoissa poikkeuksellisen paljon.
 
Sähköautojen hinnan alenemat ovat olleet epätavallisen jyrkkiä nyt vain koska niiden hinnat nousivat poikkeuksellisen paljon 2022.
Jos osti autonsa ennen tuota hullua vuotta niin nyt arvonalenema vastannee monilla juuri sitä mitä alunperin 2019-2021 odottikin.

Hetkellisiä nousuja ja laskuja on tottakai aina vaikea ennustaa.

Näinhän se on. Komponenttipulan vuoksi sähköautoista saattoi saada myydessä enemmän kuin oli siitä uutena maksanut, vaikka autolla oli ajettu jo reilusti ja ikääkin jo vuoden pari. Tilanne on nyt saatavuuden vuoksi korjaantumassa ja samalla myö suusien hinta laskussa, mutta mielestäni käytettyjen sähköautojen markkinat eivät ole vielä tätä kokonaisuudessaan sisäistäneet.
 
Itsellä on ainakin vaihtoehdot MYLR tai ID.7. Kaikki muut ovat liian kalliita tai pieniä yhden auton 4. hengen perheelle. Nyt pitää pohtia onko ID.7 62k vai MYLR 50k.
Onko ev6 tai ioniq5 käyty kopaisemassa? Ne näyttävät äkkiselrään sellaiselta kompaktilta hatchbackilta mutta mittasuhteet hämäävät ja tilaa ja kokoa on melkoisesti. Esim ioniq5:ssa on pidempi akseliväli kuin tossa ID.7
 
Eilen katsoin carwow:n videoita ja "ihastuin" tähän uuteen Smart #1:seen ja siitähän löytyisi nelivetoisena Brabus. Ennemmin tuo kuin uudet MINI:n mallit. Suomessa ei liene maahantuojaa? Saksassa tuo kustantaa alle 50k€ eli tuohan on edullinen.

1693971872138.png
 
Onko kellään millasia kokemuksia Enyaq:sta? Käytetty 60 malli ehkä harkinnassa, 80 on liian kallis.

On tässä keskustelussa pyörinyt useampikin Enyaqilainen, tosin taitaa olla lähinnä 80 mallisia.
Täsmennätkö vähän mitkä asiat askarruttaa Enyaqissa?
Enyaq 60 mallissa taisi olla 58kwh akun käytettävissä oleva energia, josta jos käyttää väliä 10-90% niin käytettävä määrä on 46,4kwh
Jos talvella/raskaassa kelissä kulutus on noin 21-25kwh/100km niin pääsee noin 180-220km
Kevyemmän/lämpimän kelin noin 16-18kwh/100km kulutuksilla pääsisi noin 250-280km
 
Eilen katsoin carwow:n videoita ja "ihastuin" tähän uuteen Smart #1:seen ja siitähän löytyisi nelivetoisena Brabus. Ennemmin tuo kuin uudet MINI:n mallit. Suomessa ei liene maahantuojaa? Saksassa tuo kustantaa alle 50k€ eli tuohan on edullinen.
1693971872138.png
Ensin miten voi kutsua <50k€ Smarttia edulliseksi, piti vähän googlettaa, ensimmäisiä artikkeleja moottori.fi - tämä omena putosi kauas puusta,
Smart #1:ssä tämä ismi menee kerralla uusiksi. #1 on pituudeltaan jo käytännössä Golf-luokan auto. Itse asiassa akseliväliä uutuudella on pari senttiä enemmän kuin nykyisella M-B A-sarjalla (ynnä B-, CLA- ja GLA-sarjoilla). Se on aika hyvin Smartilta. Vannekokoa #1:ssä riittää 19-tuumaan asti.

+ mainitsemasi neliveto Brabus, niin ei kommenttisi tainnut olla pelkkä vitisi :-)

Mutta onko tuo sitten Smarttin brändin tuhoamista, vai uudistamista.
 
Onko kellään millasia kokemuksia Enyaq:sta? Käytetty 60 malli ehkä harkinnassa, 80 on liian kallis.
Sähköautomiehet on tämän nimennyt perunaksi, eli mikään ei ole ihmeellistä, mutta kaikki perusasiat on kunnossa. löytyy juttua ja sähköautomiehet podcastin jaksosta 111 ainakin.
 
Ensin miten voi kutsua <50k€ Smarttia edulliseksi, piti vähän googlettaa, ensimmäisiä artikkeleja moottori.fi - tämä omena putosi kauas puusta,
+ mainitsemasi neliveto Brabus, niin ei kommenttisi tainnut olla pelkkä vitisi :)
Mutta onko tuo sitten Smarttin brändin tuhoamista, vai uudistamista.
Mielestäni #1 Brabus on nelivetoisena 315kW-tehoilla (3,9 sek/0-100km/h, jos tuo ketään oikeasti kiinnostaa) ja hyvin kattavasti varustettuna kyllä "edullinen". Äkkiseltään tuolla 50k€:lla saa jonkin Volvo EX30 Twin Performance Ultra:n, mutta on autona "ruma".

Smart on kyllä brändinä jo kaukana siitä alkuperäisesta ajatuksestaan, onhan noilta tullut jo se uudempi ja isompi #3.
 
Mielestäni #1 Brabus on nelivetoisena 315kW-tehoilla (3,9 sek/0-100km/h, jos tuo ketään oikeasti kiinnostaa) ja hyvin kattavasti varustettuna kyllä "edullinen". Äkkiseltään tuolla 50k€:lla saa jonkin Volvo EX30 Twin Performance Ultra:n, mutta on autona "ruma".

Nuohan ovat siis periaatteessa sama auto, EX30, Smart #1 ja ZEEKR X. En oikein usko että tuota Smarttia lähdetään Suomeen tuomaan, täällä kyseinen brandi ei ole ikinä ollut kovin vahva.
 
Mielestäni #1 Brabus on nelivetoisena 315kW-tehoilla (3,9 sek/0-100km/h, jos tuo ketään oikeasti kiinnostaa) ja hyvin kattavasti varustettuna kyllä "edullinen". Äkkiseltään tuolla 50k€:lla saa jonkin Volvo EX30 Twin Performance Ultra:n, mutta on autona "ruma".

Smart on kyllä brändinä jo kaukana siitä alkuperäisesta ajatuksestaan, onhan noilta tullut jo se uudempi ja isompi #3.

Tuo Volvohan on Smartin sisarmalli, muiden Geelyn mallien ohella.
 
Tuo Volvohan on Smartin sisarmalli, muiden Geelyn mallien ohella.
Niin on, mutta kun on vaan ruma, niin ei auta.

Smarthan on nykyään Geelyn ja MB:n yhteisomistuksessa, Volvo toisaan Geelyä kans tai kolmantena tuohon sisarmalliryppääseen #1:n ja EX30:n kanssa kuuluu Zeekr X.
 
Nuohan ovat siis periaatteessa sama auto, EX30, Smart #1 ja ZEEKR X. En oikein usko että tuota Smarttia lähdetään Suomeen tuomaan, täällä kyseinen brandi ei ole ikinä ollut kovin vahva.

No joku voisi tuoda. Ei Smartit ole polttis aikaan kinnostaneet kun aika harva haluaa sellasen mini auton. Musta toi Smart on noista kolmesta paras tai no tavallaan ZeekrX on paras mutta vähän pitää myös miettiä arvonalentumista niin en uskaltaisi ottaa ZeekrX.
 
ID.7 käyty potkimassa renkaita. Vaikutti sisätiloista todella hyvältä ja menisi suoraan ostoon, jos tuo 62k hinta ei pidättelisi ostohousuja. Tajunnanvirtaa satunnaisista huomioista:

- Esittelyautossa oli kaikki lisävarusteet eikä ihan varmasti kukaan tiennyt onko perus Max varustelussa myös nahka+kangas sisusta. Havainnekuvat näin näyttävät ja näihin kuulemma voi luottaa. Plus paketissa tulee sitten reitetty kangas, ilmastointi eteen ja siniset tikkaukset.
- Mitään päivityslupauksia ei osattu sanoa eli auto voidaan hylätä muutaman vuoden päästä, kuten ID.3, joten kannattaa arvostella mukana tulevan softan perusteella ilman promisewarea.
- Huolto-ohjelmaa ei ollut, mutta arvio olisi 2v välein raitisilmasuodatin ja jarrujen herkistelu. Jarrunesteet ehkä harvemmin.
- Kesärenkaista ei ollut mitään havaintoa. Esittelyautossa (saksalainen) oli Pirelli P Zerot (20").
- Auto sisältää kaiken hardwaren (kamerat, kapasitiivinen ratti, jne), vaikka ei ottaisi paketteja. Myöhemmin ainakin Travel Assist ja 360° kamera tulisivat auton järjestelmän kautta erikseen ostettaviksi.
- Vakio vakkari osaa kaiken (stop&go, jne), Travel Assist on ainoastaan kaistalla pysyminen.
- Latauskäyrää ei ollut antaa, mutta myyjä aikoo tämän itse testata, kunhan tulee autoja maahan. Pitäisi olla vastaava kuin muissa 175kW ID-malleisssa.
- Nettiyhteyttä (4G) saa muutaman vuoden auton mukana ja sitten siirtyy ilmeisesti maksulliseksi.
- Moottorissa/akussa ei ole enää yhtä tiukkoja tehorajoituksia kuin aikaisemmissa ID-malleissa (jos akku yli 88%, jne) eli tehoja saa käyttöön paremmin ja pidempään.
- Takaluukussa ei ole korkeustörmäysanturia eli tallissa tömähtää kattoon, jos ei tajua ensimmäisellä kertaa maksimikorkeutta säätää.
- Mitään viihdesovelluksia ei näytössä ole tällä hetkellä (Youtube, jne), mutta ilmeisesti näitä saa kännykän kautta peilattu?
- Langaton lataus on 15W ja USB-C 45W eli ei voi ladata läppäriä, mutta kännykät lataa vauhdilla.
- Muunneltavan tavaratilan kiskoja ei saa pois.
- Kontti on SxLxK 106x100x46, takana levein kohta 113cm.
- Tulee mukana 2 kpl normaaleja avaimia.
- Kameroita ei voi käyttää sentry modeen tai dash camiin.
- Etupenkeissä 10 selkänojassa olevaa hierontatyynyä tuntuivat voimaakkasti, mutta istuinosan 2 kpl varsin heikosti. Pelkästään näiden perusteella ei lisähinnan arvoinen.
- Takapenkillä pystyi istumaan, kuten normaalissa autossa eli polvet eivät olleet suussa ja jalat sai myös etuistuimen alle.
- Keskikonsoli on vähän outo ja halvan oloinen muoviviritys. Kannet kiinni esim kännykkä vaan pyörisi mutkissa ympäriinsä ja kannet auki vähän erämääräinen tila silti. Mielestäni ainoa heikkous sisätiloissa.

Edit:
- Autossa on Plug&Charge valmius (yksi tili/palveluntarjoaja) eli jos/kun laturi tätä tukee, niin latauksen pitäisi pystyä aloittamaan laittamalla ainoastaan piuhan kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän OT: Eikö ne hierontatyynyt juuri selkänojassa pitäisikin tuntua :confused: Perseosassa kuulostaa vähän, no, mielenkiintoiselta.
 
ID.7 käyty potkimassa renkaita. Vaikutti sisätiloista todella hyvältä ja menisi suoraan ostoon, jos tuo 62k hinta ei pidättelisi ostohousuja. Tajunnanvirtaa satunnaisista huomioista:

Kävin itsekin katselemassa tänään tuota Espoon K-Autossa, mutta palailen siihen hetken päästä.

- Esittelyautossa oli kaikki lisävarusteet eikä ihan varmasti kukaan tiennyt onko perus Max varustelussa myös nahka+kangas sisusta. Havainnekuvat näin näyttävät ja näihin kuulemma voi luottaa. Plus paketissa tulee sitten reitetty kangas, ilmastointi eteen ja siniset tikkaukset.

Mulle ainakin autosta sanoi myyjä että on Business Max varusteltu versio. Vai kävitkö jossain muualla kuin Espoossa?

- Mitään päivityslupauksia ei osattu sanoa eli auto voidaan hylätä muutaman vuoden päästä, kuten ID.3, joten kannattaa arvostella mukana tulevan softan perusteella ilman promisewarea.

Tämä taitaa päteä jokaiseen autoon. Nimimerkillä, kolme vuotta vasta odottanut niitä matrix-valoja joista niin hehkutettiin että Teslassa on rauta.. (eivät ne ikinä tule).

- Takapenkillä pystyi istumaan, kuten normaalissa autossa eli polvet eivät olleet suussa ja jalat sai myös etuistuimen alle.

Takapenkkien ongelma itselleni oli liian hyvä muotoilu. Se mikä teki kahdesta paikasta mainion aiheuttaisi kolmannelle matkustajalle ongelmia, koska keskipaikka oli selvästi vain väliaikaiseen käyttöön. Meillä on usein kolme lasta takana, joten kahdella olisi kivaa, yksi valittaisi..

Niin, itse autosta. Yllätyin alkuun itse kuinka iso se on. Model 3 tuntui kuin pieneltä Toyota Aygolta sen rinnalla, sisätiloja myöden (tavaratilaa oli myös mukavasti, vaikka ei se mielestäni kolmosessakaan ole ongelma). Tuo seiska oli todella pitkä ja ovetkin olivat massiivisen tuntuiset kun hyppi autosta toiseen. Sama vaikutelma oli muutenkin autosta, että tässä halutaan selvästi päästä segmentissä ylöspäin verrattuna entiseen Passattiin, eli Volkswagen tahtoo lähemmäs premium-merkkiä - syö kyllä Audin markkinoita varmasti. Tunnelma oli sisällä lähempänä entistä Range Roveriani kuin nykyistä Model 3:sta, jota voisi verrata Kia Ceediin sisätilojen materiaalin ja laadun suhteen. Noista ergopenkeistä pidin, en välitä mistään hieronnoista, mutta ihan istumakokemus tuen suhteen.

Olin positiivisesti yllättynyt, kun pelkäsin jotain ID3/ID4 tyylistä sisustatunnelmaa 62k€ hintaan. Alkufiilikseni on ettei se hinta enää olekaan niin paha siihen mitä saa. Toki, kun laskee nykykoroilla jotain arvoa rahallekin niin eihän kyseessä missään tilanteessa halpa auto ole - vaan ei se kyllä siltä tuntunutkaan.

Ajamaahan ei päässyt toki vielä, joten varauksella miltä auto tuntuu ajaessa ja miltä materiaalit silloin tuntuvat. HUDia en päässyt näkemään, mutta ainakin se pieni näyttö (pieni se on) oli kirkas ja hyvällä kontrastilla tuolla sisätiloissa. Eli ainakin siltä osin tilanne pitäisi olla kunnossa. Marraskuussa kuulemma pääsisi ajelemaan, jätin itse sinne yhteystiedot niin ehkä silloin on viisaampi.

Ei pitäisi käydä katselemassa uusia autoja, voi tulla vielä kukkarolle itku.
 
Mulle ainakin autosta sanoi myyjä että on Business Max varusteltu versio. Vai kävitkö jossain muualla kuin Espoossa?

Takapenkkien ongelma itselleni oli liian hyvä muotoilu. Se mikä teki kahdesta paikasta mainion aiheuttaisi kolmannelle matkustajalle ongelmia, koska keskipaikka oli selvästi vain väliaikaiseen käyttöön. Meillä on usein kolme lasta takana, joten kahdella olisi kivaa, yksi valittaisi..
Auto on Business Max varustelutaso kyllä, mutta siinä oli Plus paketti (2370€) lisäksi, mikä vaikuttaa istuimiin ja materiaaleihin.

Takapenkin keskipaikka oli hieman outo. Pitää omassa Superbissa käydä istumassa vaimon kanssa vastaavasti miten testattiin tuota ja miettiä miten eroaa. Meilläkin on joskus kolme matkustajaa pidempiä matkoja takana ja Superbilla mennyt varsin hyvin.
 
Voe vittu nyt Volkswagen :D

E: Hirveästi tuota ihanaa pianomustaa, joka jo tuossa ihanasti pölynpeittoon hautautuu ja oikein odottaa sormia jälkiä jättämään. Jokuhan tuosta varmaan tykkää, mutta väittäisin, että aika harvassa ne kuitenkin on?

1694019016035.png
 
Viimeksi muokattu:
Itselle tulisi ensimmäisenä mieleen tuo "pianolakattu" musta muovi, joka kerää kaikki sormenjäljet ja on ihan naarmuilla vuoden jälkeen.
Saisivat alkaa korvaamaan noita esim. harjatun alumiinin jäljitelmällä, olkoonkin vaikka muovia, mutta pysyisi parempana pidempään.
 
Voe vittu nyt Volkswagen :D

E: Hirveästi tuota ihanaa pianomustaa, joka jo tuossa ihanasti pölynpeittoon hautautuu ja oikein odottaa sormia jälkiä jättämään. Jokuhan tuosta varmaan tykkää, mutta väittäisin, että aika harvassa ne kuitenkin on?

1694019016035.png

Kiiltävää pianomustaa pintaa itsekin koetan vähän välttää, mutta enemmän se on tuon pinnan laadusta kiinni että meneekö miten helposti naarmuille.
Monta mattapintaa myös nähnyt joissa se pinta on "hilseillyt" laikukkaaksi, ja se näyttää sitten vielä rujommalle kuin hieman naarmuuntunut kiiltopinta.
Vaan kyllä tuli edellisessä corollassa monasti ajateltua että pitäiskö kalvottaa keskikonsolissa vaihdekepin ympärillä olevat kiiltävät muovipinnat ettei naarmuuntuisi. Skodalla taas harrastetaan enemmän mattapintaa.
 
Kyllähän se kiinnostaa, kun laittaa autoon 50k€+ ettei sisusta näytä 2kk kuluttua paskalta. Tälläisestä heitosta tulee mieleen, ettet ole tainnut paljon uusia autoja ostella..

Eipä taida muuta pianomustaa tossa olla ja vähintään pari vuotta menee että jotain hiusnaarmua näät vaikka olis vaihdekepin holleilla. Tuota kohtaa takapenkeillä et tuu todennäkösesti ikinä ees näkemään siltä ajalta kun auton omistat. Aika väkisin väännettyä taas.
 
Lisää edullista sähkäriä pukkaa, korealainen KGM:

Ei helv taas tuon latausluukun sijainnin kanssa, paskin mahdollinen paikka, kuskin sivupeilin kohdilla.

Tuota on kiva latailla kadunvarsipaikoilla (Suomessa se latausluukku jää ns. väärälle puolelle) ja kettumaista myös ainakin paksun piuhan omaavissa pikalatauspaikoissa joissa latausasema on nokan (tai perän) edessä.

Linkitin täällä joskus aikoinaan johonkin Youtube.videoon missä sähkö-pickupin (oliko Ford?) omistaja ei meinannut saada ladattua autoaan Teslan superchargerilla koska kaapeli ei yltänyt kunnolla tuonne sivupeilin tasolle, ei vaikka auton nokan ajoi kiinni latausasemaan.
 
Sinänsä varsin mielenkiintoinen auto pilattu täysin alikokoisella patterilla.
Eikö tuo 55,3 kWh netto ole samaa kokoluokkaa kuin halvimmalla Tesla 3:lla?

Tosin se ei paljoa auta että tuolla akulla korealaisen (WLTP?) toimintamatka jää 339 km:iin. Taitaa sitten olla kova kulutus, ei-niin-isosta akusta riippumatta?
 
Kyllähän se kiinnostaa, kun laittaa autoon 50k€+ ettei sisusta näytä 2kk kuluttua paskalta. Tälläisestä heitosta tulee mieleen, ettet ole tainnut paljon uusia autoja ostella..
Juu en mä kyllä 56t€ Volvooni paljoa sisätiloja ihmetellyt enkä edes tiedä mitä materiaaleja siellä on. Tavalliset kangaspenkit ainakin on eikä mitään yliarvostettua nahkapaskaa.
 
Nyt kun oli isot sateet Hensingin alueella.
oli usempi sähkö/hypridi auto saanut paljon vettä.
Lunastukuntoon ... vaan luonon voimat Force Majosrje
Velka jäi auto romuttomolle.
Toyotan sähköautosta (bz4x vai mikä sen nimi oli) muistan ajovideon missä se ajettiin syvään vesikuoppaan eikä ollut moksiskaan. Vesi ylsi selkeästi sivuovien päälle.

Polttomoottoriautoista puolestaan on sanottu että jos vesi yltää auton pohjaan asti, ei hyvä heilu ja noutaja tulee postissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom