Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuossa on aika asiallinen artikkeli sähköautojen paloista viime kesältä --> Kommentti Ylen 5.7.2021 julkaisemaan uutiseen sähköautopalojen sammuttamisesta laivalla - SESKO ry

Todennäköisempiä syttymissyitä sähköauton litiumioniakkupalolle ovat akkupaketin mekaaninen vaurioituminen esimerkiksi kolarin seurauksena tai valmistusvirhe yksittäisessä akkukennossa. Tämänhetkinen tutkimustieto kuitenkin osoittaa, että sähköautoilla on pienempi syttymistodennäköisyys kuin polttomoottorikäyttöisillä autoilla. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että sähköautoissa on huomattavasti pienempi määrä palavia nesteitä ja kuumia osia, jotka osaltaan pienentävät ajoneuvopalon todennäköisyyttä.
 
Tuossa on aika asiallinen artikkeli sähköautojen paloista viime kesältä --> Kommentti Ylen 5.7.2021 julkaisemaan uutiseen sähköautopalojen sammuttamisesta laivalla - SESKO ry

Todennäköisempiä syttymissyitä sähköauton litiumioniakkupalolle ovat akkupaketin mekaaninen vaurioituminen esimerkiksi kolarin seurauksena tai valmistusvirhe yksittäisessä akkukennossa. Tämänhetkinen tutkimustieto kuitenkin osoittaa, että sähköautoilla on pienempi syttymistodennäköisyys kuin polttomoottorikäyttöisillä autoilla. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että sähköautoissa on huomattavasti pienempi määrä palavia nesteitä ja kuumia osia, jotka osaltaan pienentävät ajoneuvopalon todennäköisyyttä.
Melko vähän nuita sähköautoja on toistaiseksi ollut. Eiköhän 10 vuoden sisään saada jo parempaa tietoa sähköautojen paloherkkyydestä ja kuinka pitkään ne ovat ajokuntoisia(elinkaari ajokäytössä).
 
Toistan itseäni, mutta sähköauto tuskin syttyy sen herkemmin kuin polttomoottoriauto, voi tosiaan olla jopa niin, että polttomoottoriauton syttymisherkkyys on suurempi. Mutta, se sähköautopalo on ainakin nykyisellään selvästi hankalampi sammuttaa kuin polttomoottoriauton palo ja tämä on se ongelma, jos edes on ongelma, en osaa arvioida tätä(kään) kunnolla :)
 
Jos tykkää leikkiä, niin voi kokeilla vetäistä jonkun hyvin pienen litiumakun oikosulkuun ja sen jälkeen yrittää sammuttaa sitä. Ei meinaan sammu samalla tavoin kuin jos pistät bensaa palamaan ja tallaat jalalla päälle. Sähköauton palamisherkkyyden pitää olla todella pieni, koska se sammutus etenkin haastavissa, suljetuissa ympäristöissä (tunneli, parkkihalli, autolautta ym.) on hyvin hankalaa. Ja nykyinen sammutuskalusto, mitä palokunnilla on käytössä, ei ole todellakaan optimoitu akkupaloja varten.
 
Aika näyttää. Varmasti sähköautojen paloista vedetään lehtiin otsikkoja, mutta olen varma, että aika ja käyttäjämäärät korjaavat ongelmat, jos sellaisia on.

Polttomoottoriautojen räjähdysmäiset palot loppuivat siinä vaiheessa, kun polttoainetankit siirretiin pois auton keulalta ja taka-akselin tapuolelta. Tämä tapahtui 1960-luvulla.
 
Aika näyttää. Varmasti sähköautojen paloista vedetään lehtiin otsikkoja, mutta olen varma, että aika ja käyttäjämäärät korjaavat ongelmat, jos sellaisia on.

Polttomoottoriautojen räjähdysmäiset palot loppuivat siinä vaiheessa, kun polttoainetankit siirretiin pois auton keulalta ja taka-akselin tapuolelta. Tämä tapahtui 1960-luvulla.
Olen aika vakuuttunut siitä, että akkupaloja osataan sammuttaa tulevaisuudessa paremmin kuin nyt, mutta tällä hetkellä tilanne on se, että jos vaikka Kampin parkkihallissa syttyy Tesla Model 3 palamaan, niin se on astetta isompi ongelma kuin jos Nissan Sunny -89 syttyy palamaan tankki täynnä 98:a.
 
Norjassa ainakin yksittäisen kuukauden osalta paukutellaan aika isoja lukemia: 70% ensirekisteröinneistä sähkiksiä elokuussa.


Maassa on Suomen tapaan kylmä ilmasto ja pitkät etäisyydet, joten jos autot kelpaavat siellä, niin eivätköhän ne Suomessakin kelpaa.

Latausinfran suhteen Suomi on tietty reippasti perässä, mutta eiköhän tilanne 5v aikajänteellä parane aika reippaasti. Juhannus- ja hiihtolomaruuhkissa on varmaan hankalaa jatkossakin, mutta muuten tilanne ei voi kuin parantua nykyisestä.
 
Norjassa ainakin yksittäisen kuukauden osalta paukutellaan aika isoja lukemia: 70% ensirekisteröinneistä sähkiksiä elokuussa.


Maassa on Suomen tapaan kylmä ilmasto ja pitkät etäisyydet, joten jos autot kelpaavat siellä, niin eivätköhän ne Suomessakin kelpaa.

Latausinfran suhteen Suomi on tietty reippasti perässä, mutta eiköhän tilanne 5v aikajänteellä parane aika reippaasti. Juhannus- ja hiihtolomaruuhkissa on varmaan hankalaa jatkossakin, mutta muuten tilanne ei voi kuin parantua nykyisestä.
Norjassa asutaan aika tiiviisti ja paljon on alueita, missä ei ole mitään(keskittymien välillä voi olla matkaa). Pohjoisessa ei näy sähkiksiä kuin turisteilla. Tarpeeksi raippaa kun antaa, niin kyllähän sähkö ja hybridit kelpaa kaikille(Käyttökustannukset).
 
Norjassa asutaan aika tiiviisti ja paljon on alueita, missä ei ole mitään(keskittymien välillä voi olla matkaa). Pohjoisessa ei näy sähkiksiä kuin turisteilla. Tarpeeksi raippaa kun antaa, niin kyllähän sähkö ja hybridit kelpaa kaikille(Käyttökustannukset).

Ihan pohjoisimpaan Norjaan Finnmarkin alueelle on viimeisen vuoden-parin aikana rakennettu varsin kattava Ishavveien pikalatausverkosto, jossa nyt jo on suunnileen joka kolkassa noin 50km välein pikalataus mahdollisuus. Ja niitä on kyllä ihan syrjäisissä pikkukylissäkin. Liikenteessä sähköautot ovat toki vielä harvinaisempia kuin etelämmässä, mutta kyllä siellä käytännön esteet sellaisen käyttöön ovat useimmilta hävinneet siinä missä etelämmässäkin. Olisi edes puolet siitä tiheydestä Suomen Lapissa.
 
Norjassa asutaan aika tiiviisti ja paljon on alueita, missä ei ole mitään(keskittymien välillä voi olla matkaa). Pohjoisessa ei näy sähkiksiä kuin turisteilla. Tarpeeksi raippaa kun antaa, niin kyllähän sähkö ja hybridit kelpaa kaikille(Käyttökustannukset).
Norjan täynnä sähköautoja pohjoista myöten. Haja-asutusalueella taloudellinen kannustekin on suurempi koska välimatkat pitkiä ja kotilataus helppo järjestää okt:ssa
 

KONA Electric 64 kWh 204 hv Comfort MY21 38.588 €
KONA Electric 64 kWh 204 hv Style MY21 42.485 €


Eikös tämä ole aika hyvä tarjous? Huom kuitenkin tämä isompi akkuinen uusi Kona.

Auto on aika pieni ja muovinen mutta kulkee vähällä, ID3:sta saa isommalla akulla 44k€ Pro Business varusteilla eli vähän niin ja näin

Täyssäköautosta poistuu autovero 1.10.2021 alkaen!

Kirjoitusasuun olisi kannattanut vähän panostaa Metro-Autolla...
 
Aika iso paukku kyllä, jos kerran 142 tuhannen Boltin/Amperan akku täytyy vaihtaa uuteen.

Eikös jokin vastaava tapaus ollut jokusia vuosia takaperin juurikin LG Chemin valmistamissa akuissa, jolloin LG ja autonvalmistaja syyttelivät toisiaan?
Muistelen etti tuosta ollut pitkään aikaa ja musitelen uutista että joku auto olisi Suomessakin kärähtänyt.

Edit Googlettelua

Moottori.fi
AJONEUVOTUUTINEN 27.2.2021 sanoi:
Hyundai uusii akkuja noin 740 miljoonalla eurolla – yksi paloi Suomessa

KL.fi jotain korealaista tyhmäkannejuttua aiheesta
 
Norjan täynnä sähköautoja pohjoista myöten. Haja-asutusalueella taloudellinen kannustekin on suurempi koska välimatkat pitkiä ja kotilataus helppo järjestää okt:ssa
Sähköautoliikenne on keskittymien alueilla. Edelleen pitkät matkat hoidetaan muilla välineillä. Hybridien osuus kasvaa veroporkkanan/kepin avulla. Eipä niitä tesloja ja muita sähköautoja poroaidoilla näy, vaikka kuinka olisivat lisääntyneet.
 
Eipä niitä tesloja ja muita sähköautoja poroaidoilla näy, vaikka kuinka olisivat lisääntyneet.
Nämä termit vähän vieraita, mutta tulee mieleen paikat ja työt missä liikutaan "työkalumaisemilla" vehkeillä, mielessä jotain enemmän maastokelpolpoista välinettä avolavaa, vinssikeulasta nelivetoa. Jos et mönkkäri moottorikelkka juttuja tarkoittanut.

Sillä norjasta kyllä muuten käsitys että kaikkialle muualle tulee asfattitie ja kiinteisiin asumuksiin valtakunnan sähkö. Sitäkän en sitten tiedä kuinka lumikelposta pitää olla noillakkin teillä ajellessa, onko ilman vinssia turha talveen lähteä vaikka joka nurkka raapisi parisenttiä isommalla maavaralla.

Edit.
Tuli mieleen, vedetäänkö poroaita ympäristössö peräkärryä. Kevyt pakkanen, lunta, talvi, peräkärry täynnä lihaa, toiminta sädä ei ehkä vastaa niitä standarti testejä.
 
Tyypillisessä suomalaisessa maastossa etenemiseen tarvitsee ennenkaikkea hyvää pito-paino suhdetta ja järkeviä/mahdollisimman pieniä ulkomittoja, joten juuri sinne suomalaiseen maastoon sähkövetoinen laite ei helposti kookkaan akun vuoksi oikein liene omimmillaan.

Vaikkapa metsäautoteillä tai urilla ajeluun, ei varsinaiseen maastoajoon ja kuorman liikuteluun kelpaa sitten isommatkin maasturit tai avolavat luokkaa Hilux, joissa taas tuo kuorman liikutus ja usein vaativa kulutus suhteessa pitkiin suomalaisiin matkoihin ei oikein myöskään ole optimaalista akkuvehkeille. Myös nuo poroaidat lienevät usein sikäli suomalaisittain "helpoissa" olosuhteissa, että puita ei välttämättä ole tyypillistä määrää, mutta siellä se toimintasädetarve onkin taas omissa lukemissaan.

Eiköhän nuo ole niitä erityiskohteita, joihin tulee akkuvehje joko todella myöhään tai ratkaisu on jokin muu kompromissi.
 
Nämä termit vähän vieraita, mutta tulee mieleen paikat ja työt missä liikutaan "työkalumaisemilla" vehkeillä, mielessä jotain enemmän maastokelpolpoista välinettä avolavaa, vinssikeulasta nelivetoa. Jos et mönkkäri moottorikelkka juttuja tarkoittanut.

Sillä norjasta kyllä muuten käsitys että kaikkialle muualle tulee asfattitie ja kiinteisiin asumuksiin valtakunnan sähkö. Sitäkän en sitten tiedä kuinka lumikelposta pitää olla noillakkin teillä ajellessa, onko ilman vinssia turha talveen lähteä vaikka joka nurkka raapisi parisenttiä isommalla maavaralla.

Edit.
Tuli mieleen, vedetäänkö poroaita ympäristössö peräkärryä. Kevyt pakkanen, lunta, talvi, peräkärry täynnä lihaa, toiminta sädä ei ehkä vastaa niitä standarti testejä.
Kyllä. Kelkat, mönkijät, reet, mönkijän kärryt kulkevat matkassa. Varusteet mukaan mm. Teltat, eväät, polttoaineet, työkalut pieneen remppaan, jos porsii matkalla jne. Auto voi olla sitten parkissa muutamista päivistä aina viikkoon tai kahteen. Kelit saa olla melko pahat ettei maastoon lähdetä. Yksi mikä monesti jää huomiomatta taajamien asukkailla: se sähkö voi olla poikki hiukan pitempään, mitä esim. Kalliossa(Sähkö ei voi olla ainoa lämmitystysvaihtoehto). Pakkasta voi olla reilusti ja siihen päälle lisäksi jäämereltä käyvä tuuli. Monesti merenrannikon vuonot suojelevat pahimmilta keleiltä(esim. Altan seutua). Jossa on lähes poikkeuksetta kelit on lauhempia, mitä esim. 100km etelään sisämaahan päin.
 
Kyllä. Kelkat, mönkijät, reet, mönkijän kärryt kulkevat matkassa. Varusteet mukaan mm. Teltat, eväät, polttoaineet, työkalut pieneen remppaan, jos porsii matkalla jne. Auto voi olla sitten parkissa muutamista päivistä aina viikkoon tai kahteen. Kelit saa olla melko pahat ettei maastoon lähdetä. Yksi mikä monesti jää huomiomatta taajamien asukkailla: se sähkö voi olla poikki hiukan pitempään, mitä esim. Kalliossa(Sähkö ei voi olla ainoa lämmitystysvaihtoehto). Pakkasta voi olla reilusti ja siihen päälle lisäksi jäämereltä käyvä tuuli. Monesti merenrannikon vuonot suojelevat pahimmilta keleiltä(esim. Altan seutua). Jossa on lähes poikkeuksetta kelit on lauhempia, mitä esim. 100km etelään sisämaahan päin.
Tuo nyt on aivan sinun fantasiaa että tuollaista porukkaa erityisen paljon olisi Pohjois-Norjassa. Pikalatureita tuolla on pilvin pimein ja pelkillä teslan latureillakin onnistuisi kaikki ajot.
 
Norjassa asutaan aika tiiviisti ja paljon on alueita, missä ei ole mitään(keskittymien välillä voi olla matkaa). Pohjoisessa ei näy sähkiksiä kuin turisteilla. Tarpeeksi raippaa kun antaa, niin kyllähän sähkö ja hybridit kelpaa kaikille(Käyttökustannukset).

Erittäin nopealla googlauksella. "In December 2020, 49,5% of all new cars sold in Troms and Finnmark were battery-electric"
 
Kyllä. Kelkat, mönkijät, reet, mönkijän kärryt kulkevat matkassa. Varusteet mukaan mm. Teltat, eväät, polttoaineet, työkalut pieneen remppaan, jos porsii matkalla jne. Auto voi olla sitten parkissa muutamista päivistä aina viikkoon tai kahteen. Kelit saa olla melko pahat ettei maastoon lähdetä. Yksi mikä monesti jää huomiomatta taajamien asukkailla: se sähkö voi olla poikki hiukan pitempään, mitä esim. Kalliossa(Sähkö ei voi olla ainoa lämmitystysvaihtoehto). Pakkasta voi olla reilusti ja siihen päälle lisäksi jäämereltä käyvä tuuli. Monesti merenrannikon vuonot suojelevat pahimmilta keleiltä(esim. Altan seutua). Jossa on lähes poikkeuksetta kelit on lauhempia, mitä esim. 100km etelään sisämaahan päin.

Taitavat vain nuo erämaiden keskellä työkseen pyörivät poromiehet olla sielläkin aika pieni vähemmistö. Suurin osa asustelee taajamissa tai niiden liepeillä tavallisissa taloissa ja kulkevat autoillansa työpaikoilleen kalateollisuuden, turismin, kaupan, hallinnon ja vastaavien aloille.

Ja vaikka tulevatkin muuta Norjaa perässä sähköautojen kanssa, tänä syksynä silmämääräisesti sielläkin näkyi täyssähköautoja ehkä hieman enemmän kuin pääkaupunkiseudulla Suomessa. Ja esimerkiksi vanhempiakin Leafeja siellä pyöri sen verran, että tuskin mistään Oslosta on moisella road tripille tultu.

Tämmöisen statistiikan mukaan tämän vuoden alkupuolella Finnmarkissa olisi 33,5% uusista autoista sähköautoja. Vielä 2019 oli vain 11,2%. Elbilsalg Juu, näytti siellä myös RAV4 Hybridit tehneen hyvin kauppaansa ja varmaan näkyi enemmän kuin Tesloja vielä, mutta aika turha kuvitella että sielläkään loppuun asti polttiksiin tarraudutaan mitenkään erityisen yleisesti. Kuten joku jo sanoi, joka tupaan tulee kyllä sähköt ja pidemmät matkat tarkoittavat enemmän säästöä polttoainekuluissa. Ja pikalatausverkosto on tosiaan laitettu ihan hyvälle mallille vielä pidempiä matkoja varten.
 

Erittäin nopealla googlauksella. "In December 2020, 49,5% of all new cars sold in Troms and Finnmark were battery-electric"
Niin minähän en ole maininnut, että:
Sähköautoliikenne on keskittymien alueilla.
:rolleyes: Mainitaan nyt esimerkiksi vaikkapa Tromssa ja Alta. Kerta on kuukkeli hallussa, niin katsokaapa sitä karttaa(miten hajallaan asutusalueet on). Katsokaa vaikka uutisia ja tiedotuksia, kun tiet ja sähköt ovat poikki. Kolonna-ajokin on oikein normaali toimenpide rannikolla(mukavasti se range katoaa, kun pakkasessa odotellaan tunteja kolonnan liikkeellelähtöjä). Lumivyöryjen tai sen uhan vuoksi teitä suljetaan. Poronhoito ei ole ainoa elinkeino, vaan siellä on paljon muutakin kuten maanviljely, sekä luontaiselinkeinoon liittyviä ammatteja mm kalastus ja käsityöt. Koiravaljakot ovat myöskin suosittuja. Lisäksi Norjalaiset ovat retkeily/mökkeilykansaa.

Asianhan voisi myös kääntää toisinpäin: Sähköautojen pioneerivaltiossa Norjassa Tromssan ja Finmarkin kunnan alueella rekistöröidäään edelleen yli puolet fossiileilla käyviä autoja, vaikka poliittinen tahtotila on toinen ;)
 
Taitavat vain nuo erämaiden keskellä työkseen pyörivät poromiehet olla sielläkin aika pieni vähemmistö. Suurin osa asustelee taajamissa tai niiden liepeillä tavallisissa taloissa ja kulkevat autoillansa työpaikoilleen kalateollisuuden, turismin, kaupan, hallinnon ja vastaavien aloille.

Ja vaikka tulevatkin muuta Norjaa perässä sähköautojen kanssa, tänä syksynä silmämääräisesti sielläkin näkyi täyssähköautoja ehkä hieman enemmän kuin pääkaupunkiseudulla Suomessa. Ja esimerkiksi vanhempiakin Leafeja siellä pyöri sen verran, että tuskin mistään Oslosta on moisella road tripille tultu.

Tämmöisen statistiikan mukaan tämän vuoden alkupuolella Finnmarkissa olisi 33,5% uusista autoista sähköautoja. Vielä 2019 oli vain 11,2%. Elbilsalg Juu, näytti siellä myös RAV4 Hybridit tehneen hyvin kauppaansa ja varmaan näkyi enemmän kuin Tesloja vielä, mutta aika turha kuvitella että sielläkään loppuun asti polttiksiin tarraudutaan mitenkään erityisen yleisesti. Kuten joku jo sanoi, joka tupaan tulee kyllä sähköt ja pidemmät matkat tarkoittavat enemmän säästöä polttoainekuluissa. Ja pikalatausverkosto on tosiaan laitettu ihan hyvälle mallille vielä pidempiä matkoja varten.
Missä kalateollisuus on(ettei vaan olisi ympäri rannikkoa)? Missä on turismi(vink esim. Nordkap)? Taajamiin tuppautuu nuo sähköautot tulemaan, mutta paljon on muuallakin asutusta ja toimintaa. Hybridejä laitetaan myös pienemmille paikoille suotuisan verokohtelun ansiosta.
 
Missä kalateollisuus on(ettei vaan olisi ympäri rannikkoa)? Missä on turismi(vink esim. Nordkap)? Taajamiin tuppautuu nuo sähköautot tulemaan, mutta paljon on muuallakin asutusta ja toimintaa. Hybridejä laitetaan myös pienemmille paikoille suotuisan verokohtelun ansiosta.

Niin, nuo ovat pääasiassa ympäri rannikkoa pääteiden varsilla taajamissa. Yllättävän keskittynyttä asutus tuolla on, kun juuri luonnonolojen ja maaston takia ei siellä ole juuri järkeä keskellä ei mitään asua. Ne muutamat, joiden oikeasti tarvitsee päästä syrjäisiin paikkoihin, voivat niistä taajamien lähellä olevista kodeistaan ihan yhtä hyvin ottaa sen mönkijän, moottorikelkan tai veneen. Varmasti luonnonoloihin pitää varautua, mutta kyllä siellä lähtökohtaisesti pidetään tiet auki ja sähköt toiminnassa. Ja jos joku maanvyörymä katkaisee tien, ei siinä ennen raivausta kenelläkään ole välttämättä muuta vaihtoehtoa kuin merta pitkin ohi.

Vink vink Nordkappin kunta onkin ihan hyvä esimerkki. Se kattaa Magerøyan saaren ja pikkuisen mannerta kahdeltakin niemimaalta. Pinta alaa Wikipedian mukaan 894km2 ja asukkaita 3075. Näistä asukkaista 2484 asuu 1,05km2 alueella Honningsvågissa noin 35km siitä varsinaisesta Nordkappista etelään ja sen vieressä kolmen kilomtrin päässä vielä 411 asukasta Nordvågenissa vain 0,20km2 alalla. Loput parissa pienemmässä kylässä. Tuolla Honningsvågissa saattaa olla ennemmin "kaupunkimaisemmat" esteet sähköauton hankintaan. Ainakin osin asukkaiden pysäköinti näytti olevan mihin mahtuvat. Suhteellisen suuri turistien määrä ei välttämättä auta sitä. Luonnollisesti Ishavsveienin HPC-laturi ja myös Teslan Supercharger löytyy, parin hitaamman julkisen laturin lisäksi.

Pidemmät matkat tuolla on ollut se isompi ongelma ennen, mutta ei enää. Eteläiseen Norjaan sieltä tyypillisesti lennetään, mutta pienemmistä taajamista on vähän useammin asiaa isompiin, kuten vaikka Altaan tai Hammerfestiin samoin kuin joillain Suomen puolelle Alkoon tai muuten vain shoppailemaan. Varmasti oma epäluulonsa latausta kohtaan siellä on tuollaisillakin matkoilla, mutta tuskin siellä ihan huvikseen polttoaineestakaan maksetaan. Ja tuo pikalatausverkosto on siis uusi ja vielä osin viimeisin osin rakenteillakin.
 
Lieneekö tätä linkitetty tänne aiemmin.

Uusi ennuste: Tieliikenteen päästöt laskevat odotettua nopeammin sähköautojen yleistymisen ansiosta – Jopa 600 000 sähköautoa Suomen maanteillä vuonna 2030

Hopi hopi rakentamaan latauspisteitä, jos aiemmin on laskettu että 2030 sähkiksiä olis vain 350 000 ja nyt laskettu että määrä oliskin 600 000.
Toki voi olla että nyt on menossa joku pyrähdys sähkisten määrässä ja arviota tarkistetaan alaspäin kunhan pyrähdys/sähkisten alkuinnostus tasaantuu.
 
Asianhan voisi myös kääntää toisinpäin: Sähköautojen pioneerivaltiossa Norjassa Tromssan ja Finmarkin kunnan alueella rekistöröidäään edelleen yli puolet fossiileilla käyviä autoja, vaikka poliittinen tahtotila on toinen ;)

Näppärä kääntö.

Viimevuonna Norjassa puhtaita sähköautoja rekisteröidyistä oli n 55%
Jos katsotulla alueella jouluukussa rekisteröidyistä autoista oli 50% sähköautoja, niin yllättävän tiukasti tulee perässä, varsinkin jos lukee kuvauksia alueesta ja tuollaisen käyttökelvottomuudesta niissä oloissa.

Sekin jäi nyt epäselväksi että onko Norjan valtiolla jokin erityinen painostus juuri noille tyrkyttää tässävaiheessa sähkäriä.

Tässäkin ketjussa ollut juttua että sähkäri + polttis voi olla talouessa hyvinkin järkevä valinta.

Sitä en tiedä paljonko polttiksille on annettu elinaikaa, onko aihetta hamstrata sellsia, vai päinvastoin.
 
Niin minähän en ole maininnut, että:

:rolleyes: Mainitaan nyt esimerkiksi vaikkapa Tromssa ja Alta. Kerta on kuukkeli hallussa, niin katsokaapa sitä karttaa(miten hajallaan asutusalueet on). Katsokaa vaikka uutisia ja tiedotuksia, kun tiet ja sähköt ovat poikki. Kolonna-ajokin on oikein normaali toimenpide rannikolla(mukavasti se range katoaa, kun pakkasessa odotellaan tunteja kolonnan liikkeellelähtöjä). Lumivyöryjen tai sen uhan vuoksi teitä suljetaan. Poronhoito ei ole ainoa elinkeino, vaan siellä on paljon muutakin kuten maanviljely, sekä luontaiselinkeinoon liittyviä ammatteja mm kalastus ja käsityöt. Koiravaljakot ovat myöskin suosittuja. Lisäksi Norjalaiset ovat retkeily/mökkeilykansaa.

Asianhan voisi myös kääntää toisinpäin: Sähköautojen pioneerivaltiossa Norjassa Tromssan ja Finmarkin kunnan alueella rekistöröidäään edelleen yli puolet fossiileilla käyviä autoja, vaikka poliittinen tahtotila on toinen ;)
Troms ja Finnmark kai ovat kuitenkin läänejä, joten tuo kattaa koko pohjoisen Norjan eikä vain kaupunkeja.
Jutussa Tromsø Tromssan kunta ja Troms Tromssan lääni.
 
Lieneekö tätä linkitetty tänne aiemmin.

Uusi ennuste: Tieliikenteen päästöt laskevat odotettua nopeammin sähköautojen yleistymisen ansiosta – Jopa 600 000 sähköautoa Suomen maanteillä vuonna 2030

Hopi hopi rakentamaan latauspisteitä, jos aiemmin on laskettu että 2030 sähkiksiä olis vain 350 000 ja nyt laskettu että määrä oliskin 600 000.
Toki voi olla että nyt on menossa joku pyrähdys sähkisten määrässä ja arviota tarkistetaan alaspäin kunhan pyrähdys/sähkisten alkuinnostus tasaantuu.
Millä rahalla latauspisteitä rakennetaan? Valtiolla ei riitä rahat edes teiden kunnossapitoon saatika hoitajamitoituksen täyttämiseen :)

Kuinka iso pitää olla kwh hinta kaupallisella latauspisteellä jotta se olisi kannattavaa? Meneekö lähelle dieselin hintaa?
 
Millä rahalla latauspisteitä rakennetaan? Valtiolla ei riitä rahat edes teiden kunnossapitoon saatika hoitajamitoituksen täyttämiseen :)
Energian jakelu varmaan pitkälti yksityisellä rahalla, sitä "tuetaan" eri toimin, mm velvoittein.

Kunta/maakuntapuoli varmaan myös mukana jossain roolissa, tytäryhtiöiden tai suoralla
Kuinka iso pitää olla kwh hinta kaupallisella latauspisteellä jotta se olisi kannattavaa? Meneekö lähelle dieselin hintaa?
Verollisina energiana voi olla jo nyt kalliimpaa kuin diesel, mutta juju siinä että sähköenergiaa menee paljon vähemmän.

Kantaverkon investoinnit maksaa sähköasiakkaat.
 
Suurin "pelkoni" sähköautojen suhteen, itseäni ei pelottaisi mutta perheen puolesta kyllä. Vauhtia n. 50-60kmh osumahetkellä, miten tällaisesta voi kukaan selvitä kun auto räjähtää about samantien? Itse osuma ei ole tappava nykyautoilla mutta se että auto muuttuu tulipalloksi sekunneissa törmäyksen jälkeen, palavat cellit vain lentelevät ympäriinsä.


Tänään silmiini osui tämä uutinen ja mitäpä tuumaat tästä? Monet tutut autonvalmistajat tutkinnan kohteena. Mukaan lukien Tesla:

The new investigation includes vehicles assembled by Honda Motor Co (7267.T), Ford Motor Co (F.N), Toyota Motor Corp (7203.T), General Motors Co (GM.N), Nissan Motor (7201.T), Subaru (7270.T), Tesla (TSLA.O), Ferrari NV , Nissan Motor (TAMO.NS), Mazda (7261.T), Daimler AG (DAIGn.DE), BMW (BMWG.DE) Chrysler (now part of Stellantis NV (STLA.MI)), Porsche Cars (PSHG_p.DE), Jaguar Land Rover (owned by Tata Motors (TAMO.NS)) and others.

Oma ajatukseni on, että monia ongelmakohtia on monissa autoissa. Ne uutiset, jotka ylittävät uutiskynnyksen pääsevät ihmisten päivittelyn kohteeksi. ”Räjähtävä Tesla”, josta kerroit huolestuneena on uutisaihe, joka ehdottomasti aiheuttaa Esson baarissa keskustelua.

Aina kannattaa kuitenkin muistaa, että kokonaisuutena arvioiden autoilu on melko turvallista, mutta vahinkojakin tapahtuu jatkuvati kaikkien autonvalmistajien laitteilla. Osassa onnettomuuksista myös valitettavasti kuolee ihmisiä. Ja osassa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissakin osasyynä voi olla joku auton rakenteeseen liittyvä asia.
Näin asia vain on, eikä sille voi mitään.

Sivuhuomiona, että Suomen kodeissa syttyy vuosittain satoja tulipaloja viallisten kodin sähkölaitteiden takia. Niitä samoja laitteita löytyy myös sinun kodista. Eikä turvallinen käyttö aina riitä siihen, etteikö paloja tapahtuisi.

Ja jos lähdetään vielä laajentamaan, niin voitaisiin alkaa puhua dieselgatesta ja sen aiheuttamista pienhiukkasista, sekä muista liikenteen aiheuttamista päätöistä. EU tasolla vuosittain noin 350 000 ja Suomessa reilu 1000 kuolemasta, jotka johtuvat ilmansaasteista.

Teslan osalta valmistajan historian aikana alle 10 kuolonuhria vaatinutta onnettomuutta, jossa on auto ollut myös tulessa (äkkiä googlattuna). Tämäkin tilasto voi sisältää tapauksia, jossa kuolonuhreilta ei oltaisi vältytty, vaikka auto ei olisi syttynytkään.
 
Törmäsinpä tällaiseen koosteeseen. Ei sinänsä uutta informaatiota. Artikkelissa myös toinen taulukko, jossa ovh-hinnasto ja EPA mailit.


bev-us-comparison-epa-city-hgw-range-20210918.png
 
Törmäsinpä tällaiseen koosteeseen. Ei sinänsä uutta informaatiota. Artikkelissa myös toinen taulukko, jossa ovh-hinnasto ja EPA mailit.


bev-us-comparison-epa-city-hgw-range-20210918.png

EPA ratingit on ihan kuraa eli listaus niistä on aika nolla-hyötyistä. EPA:n testaavat ja ilmoittavat valmitajat itse, niitä varmistetaan lähinnä pistokokeilla ja todellisuus voi olla jotain ihan muuta. WLTP-kulutus suhteessa akun nettokokoon lienee hyödyllisempi tapa listata autoja rangen osalta, sekään ei todellakaan ole aukoton mutta paljon luotettavampi.
 
Sivuhuomiona, että Suomen kodeissa syttyy vuosittain satoja tulipaloja viallisten kodin sähkölaitteiden takia. Niitä samoja laitteita löytyy myös sinun kodista. Eikä turvallinen käyttö aina riitä siihen, etteikö paloja tapahtuisi.

Olen tästä asiasta kirjoittanut niin monta kertaa etten halua toistaa itseäni enempää mutta totean nyt vain ettei tuolla sinun tekstilläsi ole mitään tekemistä sen alkuperäisen pointtini kanssa.

Btw, sähköpaloja tapahtuu mutta mikään kodin sähkölaitteista aiheutunut palo ei tapahdu räjähdysmäisesti ja niihin voi varautua palovaroittimilla ja poistumisteiden varmistamisella. En tajua miksi jauhat tällaista kun sillä ei ole mitään tekemistä minun kirjoitukseni kanssa.
 
Btw, sähköpaloja tapahtuu mutta mikään kodin sähkölaitteista aiheutunut palo ei tapahdu räjähdysmäisesti ja niihin voi varautua palovaroittimilla ja poistumisteiden varmistamisella. En tajua miksi jauhat tällaista kun sillä ei ole mitään tekemistä minun kirjoitukseni kanssa.
Tulipalon osalta koti on aika vaarallinen paikka, jos asiat kunnossa niin ei välttämättä heti räjähdä, mutta ei siihen "räjähdykseen" kovin kauaa mene. Siksi ne palohälyttimet on tärkeitä. Kodeissa, jos tulisijoja on myös mm häkä, joka vaatii ehdottomasti omanlaisen hälyttimen.

Vaikka todennäköisempää että kotona kärähtää, niin ei senkään tarvi ahdistavaa pelkoa aiheuttaa, tervettä voi olla sen verran etti ihan totaalisesti mokaile.

Autolla liikkuessa on liuta muita onnettomuuksia missä voi todennäköisemmin vakavasti loukkaantua tai kuola , hyvin nopeasti.

En tajua miksi jauhat tällaista kun sillä ei ole mitään tekemistä minun kirjoitukseni kanssa.
Hän luki sen saman miestin kuin minä aikanaa, missä oli ne värikkäät tunteikkaa kuvaukset. (ja ovat edelleen).
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko se EuroCAP vai joku AMuS joka näitä tulee testaamaan mutta olisi kiva nähdä nyt vaikkapa Model 3, ID4, Kia/Hyundai uutuudet, Mersun volume-sähkikset yms. testissä että miten herkästi akun saa palamaan esim. joku tiellä oleva iso kivi/raudoitettu betonipala, pystyssä oleva kaivonkansi tms.
Ellet nyt ole puhtaaasti trollaamassa, niin varsin typerää olisi testata tätä pelkästään sähköautoilla.
Mitä lie tapahtuu matkustajille, jos sähköauton akun läpäisevä mötikkä tulee normaalin auton pohjaan? "Straight up in Timo's ass?"
Vai läpäiseekö se esimerkiksi tankin ja purskauttaa palavat bensat matkustajien päälle? Tätä massojen tulisi pelätä, mutta missä lööpit?
 
Ellet nyt ole puhtaaasti trollaamassa, niin varsin typerää olisi testata tätä pelkästään sähköautoilla.
Mitä lie tapahtuu matkustajille, jos sähköauton akun läpäisevä mötikkä tulee normaalin auton pohjaan? "Straight up in Timo's ass?"
Vai läpäiseekö se esimerkiksi tankin ja purskauttaa palavat bensat matkustajien päälle? Tätä massojen tulisi pelätä, mutta missä lööpit?

Ei herranjumala sentään, miten vaikeaa tämä nyt näyttää olevan niin monelle? Onko sähköautot nyt niin pyhä lehmä että pitää mennä tähän siilipuolustukseen ja "mutku polttiksetkin" -argumentteihin?

Vastataksesi kysymykseesi niin olen aika varma että polttisauto ei räjähdä jos pohjan läpi tulee jotain, ei vaikka osuisi tankkiin. Ei kannata uskoa hollywoodia, se bensatankin räjähdys kerrasta vaatii jotain aivan muuta.

Huoh.
 
Ei herranjumala sentään, miten vaikeaa tämä nyt näyttää olevan niin monelle? Onko sähköautot nyt niin pyhä lehmä että pitää mennä tähän siilipuolustukseen ja "mutku polttiksetkin" -argumentteihin?

Vastataksesi kysymykseesi niin olen aika varma että polttisauto ei räjähdä jos pohjan läpi tulee jotain, ei vaikka osuisi tankkiin. Ei kannata uskoa hollywoodia, se bensatankin räjähdys kerrasta vaatii jotain aivan muuta.

Huoh.
Mutta sitä ei kuitenkaan saa testata, ellei kyseessä ole sähköauto? Selitä nyt logiikka tuon takana?
 
Mutta sitä ei kuitenkaan saa testata, ellei kyseessä ole sähköauto? Selitä nyt logiikka tuon takana?

No helvetti sentään saa sitä testata nyt ihan vapaasti mutta järki siinä on about nolla, vähän sama kuin ottaa sähköautojen range testiin mukaan polttikset ja katsoa kuinka pitkälle ne pääsee starttimoottorin ja 12v akun avulla.

Ei tämä ole mikään hyökkäys BEVejä vastaan vaan sähköautoista ja niiden turvallisuudesta kiinnostuneen perheenisän huoli akkupakettien turvallisuudesta, kuten jo totesin niin hyvin suurella todennäköisyydellä itse olen BEVin omistaja 1-3v sisään.
 
Mutta sitä ei kuitenkaan saa testata, ellei kyseessä ole sähköauto? Selitä nyt logiikka tuon takana?

Polttomoottoriautojen bensatankin kestävyyttä mitataan kyllä, senhän takia niiden turvallisuus on kasvanut.

Tässä NTHSA:n kirjoitus asiasta, vuodelta 2000.


Saako nyt jo testata akkujakin?
 
No helvetti sentään saa sitä testata nyt ihan vapaasti mutta järki siinä on about nolla, vähän sama kuin ottaa sähköautojen range testiin mukaan polttikset ja katsoa kuinka pitkälle ne pääsee starttimoottorin ja 12v akun avulla.

Ei tämä ole mikään hyökkäys BEVejä vastaan vaan sähköautoista ja niiden turvallisuudesta kiinnostuneen perheenisän huoli akkupakettien turvallisuudesta, kuten jo totesin niin hyvin suurella todennäköisyydellä itse olen BEVin omistaja 1-3v sisään.
Kylläpä nyt menee tunteisiin.

Haluat ottaa uuden testin mukaan autojen kolariturvallisuuteen, mutta kohdistaa sen vain sähköautoihin. Kuulostaa aika tavalla siltä, että haluat ajaa omaa agendaasi ja se ei liity mitenkään autojen kolariturvallisuuteen.
 
Kannattaa mennä katselemaan sähköautojen euro ncap testejä jos pelottaa, en ole vielä nähnyt yhdenkään auton syttyvän palamaan kyseisessä testissä polttoaineesta riippumatta.

esim. audi q4:sen varsin mallikas suoritus mitä nyt sille pyöräilijälle lopussa käy vähän heikosti
 
Troms ja Finnmark kai ovat kuitenkin läänejä, joten tuo kattaa koko pohjoisen Norjan eikä vain kaupunkeja.
Jutussa Tromsø Tromssan kunta ja Troms Tromssan lääni.
Lääni. Vanhat Tromssan lääni, sekä Finnmarkin läänit ovat yhdistyneet. Toimii nykyisin tällä nimellä: Troms ja Finnmark
 
Kylläpä nyt menee tunteisiin.

Haluat ottaa uuden testin mukaan autojen kolariturvallisuuteen, mutta kohdistaa sen vain sähköautoihin. Kuulostaa aika tavalla siltä, että haluat ajaa omaa agendaasi ja se ei liity mitenkään autojen kolariturvallisuuteen.

Ei oikeasti pitäisi olla noin vaikeata? Minä haluaisin nähdä lisää testausta AKKUJEN turvallisuuden osalta, tämän takia se lienee varsin luonnollista kohdistaa SÄHKÖAUTOIHIN koska niissä on niitä AKKUJA.

Pitääkö vielä enemmän taivuttaa rautalankaa?

Se että alat vihjailemaan jostain agendasta on jo tragikoomista, ilmeisesti kuulut siihen osaan kansasta jotka näkee Big Oilin salaliitot joka puolella.
 
Ei oikeasti pitäisi olla noin vaikeata? Minä haluaisin nähdä lisää testausta AKKUJEN turvallisuuden osalta, tämän takia se lienee varsin luonnollista kohdistaa SÄHKÖAUTOIHIN koska niissä on niitä AKKUJA.

Pitääkö vielä enemmän taivuttaa rautalankaa?

Se että alat vihjailemaan jostain agendasta on jo tragikoomista, ilmeisesti kuulut siihen osaan kansasta jotka näkee Big Oilin salaliitot joka puolella.
Ilmeisesti vastaavaa onnettomuutta ei voi sattua muille kuin sähköautoille, syystä X? Perustele nyt tätä jotenkin, äläkä vain jankkaa niistä sähköautojen akuista; tiedetään jo, miten paljon ne pelottaa.
 
Ilmeisesti vastaavaa onnettomuutta ei voi sattua muille kuin sähköautoille, syystä X? Perustele nyt tätä jotenkin, äläkä vain jankkaa niistä sähköautojen akuista; tiedetään jo, miten paljon ne pelottaa.

Noh, jos vain sähköautoille ei saa tehdä akkutestejä, niin tehdäänkö niille sitten polttoainejärjestelmätestit törmäystilanteessa, koska polttoautoillekin? Sitäkö ehdotat?
 
Ilmeisesti vastaavaa onnettomuutta ei voi sattua muille kuin sähköautoille, syystä X? Perustele nyt tätä jotenkin, äläkä vain jankkaa niistä sähköautojen akuista; tiedetään jo, miten paljon ne pelottaa.

Nyt en voi malttaa kuulla vastausta siihen miten muilla kuin sähköautoilla voisi akku räjähtää sekunneissa ja muuttaa auton tulipalloksi.

Okei, onhan ne 12v akutkin joskus poksahdellut mutta jotenkin en osaa kuvitella että se olisi kovin vaarallista.
 
Nyt en voi malttaa kuulla vastausta siihen miten muilla kuin sähköautoilla voisi akku räjähtää sekunneissa ja muuttaa auton tulipalloksi.

Okei, onhan ne 12v akutkin joskus poksahdellut mutta jotenkin en osaa kuvitella että se olisi kovin vaarallista.
En kai ole edes puhunut mistään tuohon liittyvästä?

Sinä haluat uuden kolaritestin, jota ei jostain syystä saa tehdä kuin sähköautoille. Miksi näin on? Olet nyt jo monta viestiä vältellyt vastaamasta kysymykseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom