Yleistä keskustelua sähköautoista

Nythän tässä ruvetaan heräilemään hiljalleen näihin Kiinan valtion vakoiluihin. Korkea aikakin, mutta toki kuten tällä foorumilla olemme lukeneet, ei tällä mitään väliä ole mihinkään, koska MG on halpa: Onko Suomeenkin tuotaviin kiinalaisiin sähköautoihin jätetty pirullisia takaportteja? Epäilyt heränneet

Mitään ei opita, vaikka esimerkkejä löytyy ihan lähivuosilta. Kannattaa vaan antaa kiinalaisten vallata markkinat ja 10v päästä ihmetellä, että miten ne nyt käyttääkin autoja vakoiluun. Samaan aikaan ovat markkinajohtajia ja länsimainen autoteollisuus on kuihtunut olemattomiin, niin ei ole enää oikein vaihtoehtojakaan. SAIC esim. täysin Kiinan valtion ohjauksessa, niin eipä siellä varmaan ole tullut edes mieleen mitä mahdollisuuksia nykytekniikan autot tarjoaa ;)
 
Nythän tässä ruvetaan heräilemään hiljalleen näihin Kiinan valtion vakoiluihin. Korkea aikakin, mutta toki kuten tällä foorumilla olemme lukeneet, ei tällä mitään väliä ole mihinkään, koska MG on halpa: Onko Suomeenkin tuotaviin kiinalaisiin sähköautoihin jätetty pirullisia takaportteja? Epäilyt heränneet

Joo miettisin aluksi että ikävää. Mutta samalla tavalla Google ja muut valvovat sua ihan helvetisti. Melkein voisin antaa autoiluni seurantaan ja kuunteluun jos säästän sillä kymppitonnin. Why not? Mitään salaisia työasioita ja muita en tietenkään sitten puhuisi autossa.
 
Nythän tässä ruvetaan heräilemään hiljalleen näihin Kiinan valtion vakoiluihin. Korkea aikakin, mutta toki kuten tällä foorumilla olemme lukeneet, ei tällä mitään väliä ole mihinkään, koska MG on halpa: Onko Suomeenkin tuotaviin kiinalaisiin sähköautoihin jätetty pirullisia takaportteja? Epäilyt heränneet
Minulle ei tuosta artikkelista avautunut, onko jotain todellisia viitteitä tuosta, vaan todettiinko vaan että riski on olemassa koska (sähkö)autoissa on nykyisin vaikka minkälaista hilavitkuttajaa ja hepsankeikkaa, jotka teknisesti mahdollistavat tuollaisen seurannan?

Veikkaan menevän samaa latua kuin vaikka tiktokin tai kiinalaisen puhelimen käyttäjät: jos he kokevat ettei sillä ole mitään väliä vaikka yhtiö tai valtio seuraisi heitä, sitten eivät välitä vaikka kaikki tiktok-videot tallentuisivat Kiinan valtion palvelimille, tai Kiinan päämies Ding Xiaopingpong tietäisi aina missä osoitteessa HappyCat-merkkinen kiinalaisautosi milloinkin on.

Sen ymmärrän jos tämän riskin takia esim. Suomen presidentti ja hänen kansliansa kieltäytyvät käyttämästä kiinalaisia autoja ja puhelimia. Tosin en yhtään epäile etteikö esim. Android-puhelimen tai Windows-tietokoneen käyttö voi olla myös riski, mistä sitä varmaksi tietää mihin kaikkiin tarkoituksiin ja keille Google ja Microsoft tietoja käyttävät, oli EU GDPR tai ei.
 
Jos miettii Daciaa, niin ilmeisesti sen yksi kustannusten leikkaus konsti on se että käytetään vanhaa koeteltua tekniikkaa, europpalaisilla valmistajilla sitä vanhaa koeteltua tekniikka ei ole, vielä. Kyllä se sähkis Dacia sieltä tulee.
Tulee tulee:
 
Pääsääntöisesti ongelma on surkeassa uutisoinnissa. Lehdet eivät perkaa ja käy EU lakia läpi, koska se on haastavaa ja vaativaa.

EU lainsäädännöstä saa aika paljon tietoa, mutta koska muutoksia ja lisäyksiä on paljon niin se vaatisi sitten aina oikeaa perehtymistä. Pääsääntöisesti eu kansalainen voi omalla osallistumisella antaa palautetta ja kehitysehdotuksia lain valmistelun aikana, mutta näitä ei koskaan kotimaisessa uutisoinnissa tuoda millään lailla esiin.


Tuolta koko tekstistä voi katsoa eri kohtia , vaikka kohdan 157:
"UN Regulation No 157 – Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regards to Automated Lane Keeping Systems"

Tarkan sanamuodon voit tuosta perata:
Propsit siitä että viitsit kaivaa nuo direktiivit esiin, mutta miksi linkkaat nuo irkkuversiot, kun suomalainenkin on olemassa?


 
Käsittämätöntä että nuo käytettyjen autojen kauppiaat vieläkin pitää käytetyillä uusien hintoja. Kuka noita käytettyjä Tesloja ostaa uuden hinnalla? Liisarit on taas jopa kalliimpia mitä uudet. Ja useita on vielä niitä Teslan vanhoja hintoja vastaavia.
 
Käsittämätöntä että nuo käytettyjen autojen kauppiaat vieläkin pitää käytetyillä uusien hintoja. Kuka noita käytettyjä Tesloja ostaa uuden hinnalla? Liisarit on taas jopa kalliimpia mitä uudet. Ja useita on vielä niitä Teslan vanhoja hintoja vastaavia.
Kai niitä sitten joku ostelee... "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan..."
ja pyyntihinnathan on vain pyyntejä. Joten jos osaa tingata, niin varmaan saa tonneja pois.
 
Käsittämätöntä että nuo käytettyjen autojen kauppiaat vieläkin pitää käytetyillä uusien hintoja. Kuka noita käytettyjä Tesloja ostaa uuden hinnalla? Liisarit on taas jopa kalliimpia mitä uudet. Ja useita on vielä niitä Teslan vanhoja hintoja vastaavia.
Kieltämättä joku 20000€ luulisi olevan sopiva hinta jollekkin yli 100tkm ajetulle M3SR+ vuodelta 2019. Mutta tuplasti enemmän ajetuillakin vielä 30k€...

Excelit sähköauton kannattavuudelle hankintana tulee näyttämään paremmilta kun suurimmat arvonalenemat on takana päin. Sitä odotellessa.
 
Käsittämätöntä että nuo käytettyjen autojen kauppiaat vieläkin pitää käytetyillä uusien hintoja. Kuka noita käytettyjä Tesloja ostaa uuden hinnalla? Liisarit on taas jopa kalliimpia mitä uudet. Ja useita on vielä niitä Teslan vanhoja hintoja vastaavia.

Juu ei tulis kyllä mieleenkään maksaa 30 000e 160 000km ajetusta Tesla 3:sta vm. 2020.. Jos uuden saa 40k.

Mut tuo on kyllä hyvä, että Tesla myy --> kyllä ne jossain vaiheessa väkisillä laskee... Mut onhan toi Tesla sellanen auto (3&Y-n osalta), että "pakko ostaa uutena" kun käytetyt niin kalliita..

Syksyllä menossa koeajoon. Pitää vähän tiloja koetella, että riittääkö jne.
 
MG4 hehkutus jatkuu:




Brändi (?), ulkonäkö, hinta ja ominaisuudet kohdillaan. Kuten toimittaja sanoi niin perinteisillä merkeillä puntti tutisee.

Uutta autoa etsivä saattaa vielä kallistua tunnetun merkin puoleen, mutta käytettyjä katseleva joutuu harkitsemaan hyvin tarkkaan, että maksaako saman verran pari vuotta käytetystä ID3:sta (suora kilpailija) kuin uudesta MG4:stä. Hintapainetta tuo ainakin länsiautoille.
 
ranskassa tuota saa 99€/kk leasingillä, mutta siinä lienee mukana jotain paikallista tukea, voi vain haaveilla suomessa moisesta. Nämähän ovat tavallaan käytettyjä jotka Hedin roudaa Ruotsista.
 
Emännälle MG4 tulossa Luxury versiona, koeajon jälkeen olin hyvinkin vakuuttunut auton viimeistelyn laadusta ko. hintaan.
Toki talvirenkaat+vanteet pitää vielä ostella, mutta ne saa onneksi järkevään hintaan kun ovat järkevän kokoiset.

ID3 saa tästä kyllä todella kovan kilpailijan, varsinkin kun ainakin briteissä jopa tehokkaimman XPOWER version saa halvemmalla kuin ID3 karvalakkimallin.
 
Kyllähän kiinalaiset varmasti aika kovaa painetta pistävät halvemman pään eurovalmistajille. Kalliimmilla merkeillä tuskin on ainakaan hetkeen juurikaan huolta, kun myyvät jo pelkästään brändillä todella hyvin. Tosin pakko niidenkin on reagoida kun jossain raja menee kummiskin jos yritetään myydä 100k tuotetta minkä saa joltain muulta 50k.
Veikkaan kyllä että isohkot tuontitullit tulossa kiinalaisille autoille, etenkin jos vaikuttaa että oikeasti alkavat saamaan markkinaa.

Mielenkiintoiseksi menee miten erikoisemmat merkit meinaavat tulevaisuuden kohdata. Esim joku sähkö Ferrari/Lambo kuulostaisi kyllä erittäin tylsältä kun niissä se moottorin mekkala on todella iso osa sitä koko hommaa.
 
Aika pieni vääntö tuossa MG:ssa, vaikka yli 200 hepoa mootorissa ? Onko tämä sähkiksille normaalia ? Mutta pakko myöntää että videon perusteella ihan hyvältä autolta vaikuttaa. Kerrankin "tavallinen" sähköauto.
 
Veikkaan kyllä että isohkot tuontitullit tulossa kiinalaisille autoille, etenkin jos vaikuttaa että oikeasti alkavat saamaan markkinaa

Tuskin tapahtuu. Saksan autoteolisuus kauhuissaan jos näin kävisi. Mitä luulet että kiina tekisi eurooppalaisten autojen ( ja muunkin eurooppatavaran ) tullimaksuille ?
 
Aika pieni vääntö tuossa MG:ssa, vaikka yli 200 hepoa mootorissa ? Onko tämä sähkiksille normaalia ? Mutta pakko myöntää että videon perusteella ihan hyvältä autolta vaikuttaa. Kerrankin "tavallinen" sähköauto.
Tuntuu aika mallista/merkistä riippumatta mennä sähkiksissä että 100hepassa on n.150Nm vääntöä. Tuntuu pienillä heitoilla olevan kaikilla sama.
id3 200hp = 300Nm
i4M50 540hp = 800Nm
Model S Plaid 1000hp = 1400Nm
 
Kannattaa huomioida, että moottorien lukumäärä tuossa vertailuryhmässä yhdestä kolmeen ja moottoreissa itsessäänkin eroja keskenään. :comp:
 
Tuskin tuo max vääntö tulee suoraan edes ns. moottorin "kilpiarvosta" vaan sielähän voi olla rajoitettu virtaa esim. akun tai teho-elektroniikan kestävyys vuoksi. Ts. se on suunniteltu noille arvoille mikä nähdään riittävänä.
 
Kia Niro EV:ssä 204 hp = 255 Nm

Pienennetty tietojen mukaan ihan jotta ajaminen olisi miellyttävämpää, ja varmaan mekaniikkakin kestää paremmin. Edellisessä versiossa (e-Niro) vääntöä oli 395 Nm, ja vääntötehot tahtoivat muuttua turhaan mustaksi viivaksi risteysalueella.

Lisäksi joku laskeskeli, että e-Nirossa vääntöä oli 4.75 Nm/kg, uudessa Niro EV:ssä 4.52 Nm/kg. Jo auton massan väheneminen vähentää eroa.
 
Esivedu vaikuttaa, samasta syystä Volvo todennäköisesti heitti takavedon yksmoottoristen sähkisten perusasetelmaksi.

Takavetoinen saa voimaa katuun enemmän.
 
Kia Niro EV:ssä 204 hp = 255 Nm

Pienennetty tietojen mukaan ihan jotta ajaminen olisi miellyttävämpää, ja varmaan mekaniikkakin kestää paremmin. Edellisessä versiossa (e-Niro) vääntöä oli 395 Nm, ja vääntötehot tahtoivat muuttua turhaan mustaksi viivaksi risteysalueella.

Lisäksi joku laskeskeli, että e-Nirossa vääntöä oli 4.75 Nm/kg, uudessa Niro EV:ssä 4.52 Nm/kg. Jo auton massan väheneminen vähentää eroa.

No tuo todennäköisesti vain valmistajan selittelyä, että voivat laittaa vähän köykäisemmät vetarit eikä tartte ihan niin panostaa alustan osien laatuun jne.
Jos toteutus on hyvä niin ei mitään negatiivista vaikka olisi 10000Nm.
 
Tänään kävin koeajolla MG4 Luxurylla. Ajettavuudeltaan oli hintaisekseen hyvä. Tehoa ihan riittävästi. Eniten jäi häiritsemään kuljettajan penkin puutteelliset säädöt (ristiseläntuen säätöä ja istuinosan kallistusta ei ole) 184 cm pitkälle. Lisäksi tuntui, että penkkiä nostettaessa istuinosa kallistuu eteenpäin. Äänentoisto oli hintaisekseen huono, ei tehnyt mieli musiikkia kuunnella. Infotainment oli nopealla kokeilulla melko sekava ja reagoi hitaahkosti.

Paremmilla penkin säädöillä ja äänentoistolla tulisi varmasti harkittua. Jäädään odottelemaan Model Y:n saapumista.
 
Lueskelin tuon sähkisten ratatestin TM:stä. Harmi kun oli tuo lutkuin Taycani. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä miten vertautuu Plaidiin se tehokkain. Kai tuokin jotain kertoi että tais olla hitain kiihtymään mutta neljänneksi nopein kierros :)
 
Lueskelin tuon sähkisten ratatestin TM:stä. Harmi kun oli tuo lutkuin Taycani. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä miten vertautuu Plaidiin se tehokkain. Kai tuokin jotain kertoi että tais olla hitain kiihtymään mutta neljänneksi nopein kierros :)

No jos Nordschleifella Plaid ja Taycan Turbo ovat about yhtä nopeita niin tollasella lyhyellä radalla jossa ajettavuus ja jarrut tärkeämpiä voisi kuvitella Taycanin olevan vähän edellä mutta about samoissa.
 
Tukeeko ajettua enemmän kun on sähköauto? Itse olen huomannut että ajan enemmän ja toisaalta aina lähtee mielellään ajamaan. Ennen polttisautolla aina vähän mietti, että no viitsinkö nyt ajaa sinne ja sinne kun aina menee käytännössä helposti 10€ ainakin polttoaineeseen vaikka matka olisi lyhytkin.

Nyt kun saa ajaa lähes ilmaiseksi(sähkö on itselle ilmaista, mutta toki renkaat kuluu jne.) niin mielellään ajaa enemmän.
 
Tulee ehkä hitusen enemmän ajettua.

Esim. tänään kävin reenin jälkeen ajamassa 10+ km ylimääräistä. Eli ajoin laitakaupungin kautta kotia. Kuuntelin rammaria ja kruisailin.

Vanhalla autolla, tuo 98 rupesi olemaan sen verran arvokasta että mieluiten ajoi suorinta reittiä kotiin.
 
Tukeeko ajettua enemmän kun on sähköauto?
Tulee herkemmin, kun ei yhtä paljon tarvitse miettiä paljonko kilometri maksaa. Nyt lähinnä vaikuttaa kuluva aika, viitsiikö tehdä kahta matkaa tai lisäkoukkausta. Ja vihoittelen myös vähemmän vaimolle siitä että hän keksii että pitääkin käväistä siellä ja täällä missä käytiin jo aiemmin päivällä, esim. viime viikolla hän keksi illalla että mun pitäisi käydä jossain 19km päässä olevassa kaupassa jonka ohi olimme ajaneet aiemmin samana päivänä... bensa-autoaikana olisikin kivahtanut hänelle että mikset sanonut silloin kun ajettiin siitä ohi, nyt sanoin jaa no kai minä sitten käväisen siellä.

Samaten kun välillä katselen jotain ostettavaa tuotetta (joko käytetty nettitoreilta tai uusi jostain kaupasta) ja mietin haenko sen töiden jälkeen vai tilaanko netistä ja maksan joskus aika isonkin postimaksun ja odottelen lähetystä useamman päivän, saatan miettiä että mitäs jos vaikka hakisinkin sen autolla töiden jälkeen, vaikka olisikin ihan toisessa kaupungissa vaikka 100km päässä. Bensa-aikoina olisin ollut ehdottomasti tuollaista ajatusta vastaan, miettien että tuhlaan ihan hirmuisesti kallista bensaa yhden tavaran hakuun.

Tai nyt torstaina koulujen alkaessa sain tietää ettei pojalla ole torstaina iltapäiväkerhoa vaan tulee yksin kotiin puoleltapäivin joten valmistauduin jo henkisesti siihen että ajan aamulla töihin 60km, keskipäivällä kotiin 60km hakemaan pojan koulusta tai kotipihalta, 60km takaisin töihin pojan kanssa, ja työpäivän jälkeen taas kotiin 60km. Bensa-aikoina tuollaisen lisäreissun tekeminen olisi vähintäänkin ketuttanut siihen menevän lisärahan takia, nyt harmittelisin enintään kulunutta aikaa... mutta työaikaahan sekin olisi ollut, pidempi lounastauko. Tosin asia järjestyi kuitenkin muuten, vaimo ilmoitti ettei mene tuon takia ollenkaan torstaina töihin jotta pystyi olemaan poikaa vastassa puoleltapäivin. Ok sitten, jäi lisäajot tekemättä ja sähköä säästyi taas.

Minulle lataussähkö maksaa n. 7c/kWh minkä lisäksi suuri osa sähköstä tulee ladattua ilmaiseksi töissä (mutta sillä saan kuitattua lähinnä vain työajoja, ja niistäkin vain n. puolet). Siitä voi nopeasti arvioida että arkena vapaa-ajanajelu maksaa minulle n. 1,4€/100km, tuolla 7c/kWh hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta autoa etsivä saattaa vielä kallistua tunnetun merkin puoleen, mutta käytettyjä katseleva joutuu harkitsemaan hyvin tarkkaan, että maksaako saman verran pari vuotta käytetystä ID3:sta (suora kilpailija) kuin uudesta MG4:stä. Hintapainetta tuo ainakin länsiautoille.
Kyllä MG4 aiheuttaa kiinnostusta, mutta tuo Hedinin "maahantuonti" ei oikein vakuuta. Ei voi tilata uutta autoa tehtaalta vaan ostettava niistä, mitkä ovat jo tuoneet maahan jonkun satsin. Vain huonoja värejä jäljellä. Lisäksi, jos heillä ei ole suoraa yhteyttä tehtaaseen, niin miten onnistuu kaikki mutkikkaammat ja ongelmalliset takuukeissit (tukea ei saa tehtaalta). 7 vuoden takuun aikana onko edes itsestäänselvää, että koko Hedin on olemassa vaiko mennyt konkkaan.
 
No tuo todennäköisesti vain valmistajan selittelyä, että voivat laittaa vähän köykäisemmät vetarit eikä tartte ihan niin panostaa alustan osien laatuun jne.
Jos toteutus on hyvä niin ei mitään negatiivista vaikka olisi 10000Nm.
Nyt taitaa mennä vähän puurot ja vellit sekaisin... Tai tehot ja väännöt... yms.
Ei se moottorin akselilta tuleva vääntöarvo oikein ole verrannollinen polttomoottoreihin, eikä tosiaan vaikuta mitenkään vetareiden tai alustan osien mitoitukseen.
Jotta auton renkaalle saadaan välitettyä vaikka 50kW tehoa, niin vääntö vetarilla on aivan tarkalleen sama onko se 400nm vääntävästä dieselpadasta vai 200nm vääntävästä sähkömoottorista.
 
Kyllä MG4 aiheuttaa kiinnostusta, mutta tuo Hedinin "maahantuonti" ei oikein vakuuta. Ei voi tilata uutta autoa tehtaalta vaan ostettava niistä, mitkä ovat jo tuoneet maahan jonkun satsin. Vain huonoja värejä jäljellä. Lisäksi, jos heillä ei ole suoraa yhteyttä tehtaaseen, niin miten onnistuu kaikki mutkikkaammat ja ongelmalliset takuukeissit (tukea ei saa tehtaalta). 7 vuoden takuun aikana onko edes itsestäänselvää, että koko Hedin on olemassa vaiko mennyt konkkaan.
Tuokin, mutta sama oikeastaan minkä vaan auton kanssa, nyt ei voi oikein tietää onko valmistajaa enää olemassa 7v päästä. Tämä sähköauto homma on nyt samassa pisteessä kuin puhelimet oli Nokian loppuaikoina ja filmikamerat aikanaan kun digikamerat yleistyivät. Voi olla aika moni nykyisin autoja tekevä firma konkurssissa seuraavan 10v aikana ja toisaalta voi olla aika monta uutta firmaa olemassa 10v päästä.

Ja tommoiset autojen myyjätkin kuten Hedin voi tosiaan helposti mennä konkkaan jos perinteiset valmistajat menee konkurssiin ja uudet toimivat kuten Tesla ja hoitavat kaiken itse. Silloin ei tarvita mitään tuollaistakaan liikettä enää mihinkään.
 
Nyt taitaa mennä vähän puurot ja vellit sekaisin... Tai tehot ja väännöt... yms.
Ei se moottorin akselilta tuleva vääntöarvo oikein ole verrannollinen polttomoottoreihin, eikä tosiaan vaikuta mitenkään vetareiden tai alustan osien mitoitukseen.
Jotta auton renkaalle saadaan välitettyä vaikka 50kW tehoa, niin vääntö vetarilla on aivan tarkalleen sama onko se 400nm vääntävästä dieselpadasta vai 200nm vääntävästä sähkömoottorista.

Tässähän se tulikin.

Sähköautojen ilmoitettuja moottorivääntöjä miettiessä kannattaa muistaa se, että sähköautossa on koko ajan "silmässä" vaihde, joka osuu polttiksessa tyypillisesti kakkosen paikkeille.

Kyllä joku kolmen litran vaparikutonen kakkonen silmässä vetää ihan mainiosti, vaikka kampiakselilla ei ole "kuin" 300 Nm. :tup:
 
Tuokin, mutta sama oikeastaan minkä vaan auton kanssa, nyt ei voi oikein tietää onko valmistajaa enää olemassa 7v päästä. Tämä sähköauto homma on nyt samassa pisteessä kuin puhelimet oli Nokian loppuaikoina ja filmikamerat aikanaan kun digikamerat yleistyivät. Voi olla aika moni nykyisin autoja tekevä firma konkurssissa seuraavan 10v aikana ja toisaalta voi olla aika monta uutta firmaa olemassa 10v päästä.

Ja tommoiset autojen myyjätkin kuten Hedin voi tosiaan helposti mennä konkkaan jos perinteiset valmistajat menee konkurssiin ja uudet toimivat kuten Tesla ja hoitavat kaiken itse. Silloin ei tarvita mitään tuollaistakaan liikettä enää mihinkään.

No tuskinpa nyt sentään kun nykyään tuntuu suurinosa perinteisistä autovalmistajista kuuluvan johonkin monikansalliseen yritysryppääseen tai yhteistyökuvioon. Samalla "alustalle" voidaan tehdä 4-5? eri automerkin ties kuinka montaa eri mallia jne. Sitä ny voinee tapahtua et jotain merkkiä ei välttämättä jollain markkinalueella nähdä.
 
Onhan noi jenkkien autovalmistajat menneet konkkaan useammankin kerran ja valtio sitten pelastellut niitä jollain järjestelyllä? Tai en nyt muista useasta kerrasta, mutta jotenkin muistelen että muitakin detroit-bailoutteja on ollut kuin tämä.


Itse pelkään enemmän olemassaolematonta huoltoverkostoa (uudet valmistajat) kuin olemassa olevien miljoonia autoja ylläpitävien 3rd-party pajoista koostuvien verkostojen katoamista.
 
Tulee ehkä hitusen enemmän ajettua.

Esim. tänään kävin reenin jälkeen ajamassa 10+ km ylimääräistä. Eli ajoin laitakaupungin kautta kotia. Kuuntelin rammaria ja kruisailin.

Vanhalla autolla, tuo 98 rupesi olemaan sen verran arvokasta että mieluiten ajoi suorinta reittiä kotiin.
Tuota minäkin teen, ajan joskus palatessani töistä pitemmän reitin kautta. Joskus jopa harmitellut liian lyhyttä työmatkaa :D
Eikä tosiaan harmita jos joutuu hakeen jotain uudestaan kaupasta yms.
 
No tuskinpa nyt sentään kun nykyään tuntuu suurinosa perinteisistä autovalmistajista kuuluvan johonkin monikansalliseen yritysryppääseen tai yhteistyökuvioon. Samalla "alustalle" voidaan tehdä 4-5? eri automerkin ties kuinka montaa eri mallia jne. Sitä ny voinee tapahtua et jotain merkkiä ei välttämättä jollain markkinalueella nähdä.

Isokaan konsortio ei lopulta suojaa, kun markkina muuttuu. Jos tilanne nyt on se, että sähköautoja on vaikka 3 % myynneistä ja ne tehdään tappiolla ja loput 97 % bisneksestä joudutaan ajamaan alas käytännössä vuoteen 2030 mennessä, ei ole mitään takeita isonkaan yritysryppään selviytymisestä. Paradigmamuutoksissa tulee väistämättä sukupuuttoja.
 
No tuskinpa nyt sentään kun nykyään tuntuu suurinosa perinteisistä autovalmistajista kuuluvan johonkin monikansalliseen yritysryppääseen tai yhteistyökuvioon. Samalla "alustalle" voidaan tehdä 4-5? eri automerkin ties kuinka montaa eri mallia jne. Sitä ny voinee tapahtua et jotain merkkiä ei välttämättä jollain markkinalueella nähdä.
Niinhän se Nokiakin oli aivan ylivoimainen, sitten jäivät vähän jälkeen kosketusnäytöissä ja softassa ja meni vuoden verran ja homma oli paketissa.

Sama tapahtuu autojen kanssa, 10v päästä ei polttomoottoriautoja enää myydä, tai no 12v päästä lakikin sen jo kieltää. Jos tässä yhtään viivyttelee niin jää kyllä luu käteen. Aika monilla automerkeillä on tämä sähköauto homma ihan alkutekijöissään ja tekevät sillä isoa tappiota.

Tesla on tehnyt sähköautoja 11 vuotta. Mutta vasta viime vuonna homma on lähtenyt tosissaan käyntiin ja autoja tehdään isoja määriä ja voittoakin jää. Vielä vaikka 5v sitten tehtiin vaan vähän kalliita S ja X malleja. Jos tässä nyt vasta alkaa hommaa aloittelemaan ja vielä painolastina se, että autoja on tehty tietyllä tavalla viimeiset 100v niin voi olla aika vaikeaa.

Mutta jää nähtäväksi mitkä merkit ovat olemassa vielä 2030 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota minäkin teen, ajan joskus palatessani töistä pitemmän reitin kautta. Joskus jopa harmitellut liian lyhyttä työmatkaa :D
Eikä tosiaan harmita jos joutuu hakeen jotain uudestaan kaupasta yms.

Sama täällä sähköauton saapumisen jälkeen, mielellään lähtee käymään kylässä jossain vähän pidemmällä tai hakee tarjouksen jostain vähän kauempana olevasta kaupasta. :)
 
Niinhän se Nokiakin oli aivan ylivoimainen, sitten jäivät vähän jälkeen kosketusnäytöissä ja softassa ja meni vuoden verran ja homma oli paketissa.

Sama tapahtuu autojen kanssa, 10v päästä ei polttomoottoriautoja enää myydä, tai no 12v päästä lakikin sen jo kieltää. Jos tässä yhtään viivyttelee niin jää kyllä luu käteen. Aika monilla automerkeillä on tämä sähköauto homma ihan alkutekijöissään ja tekevät sillä isoa tappiota.

Tesla on tehnyt sähköautoja 11 vuotta. Mutta vasta viime vuonna homma on lähtenyt tosissaan käyntiin ja autoja tehdään isoja määriä ja voittoakin jää. Vielä vaikka 5v sitten tehtiin vaan vähän kalliita S ja X malleja. Jos tässä nyt vasta alkaa hommaa aloittelemaan ja vielä painolastina se, että autoja on tehty tietyllä tavalla viimeiset 100v niin voi olla aika vaikeaa.

Mutta jää nähtäväksi mitkä merkit ovat olemassa vielä 2030 jälkeen.

Mulla on tässä nyt monta päivää kursori leijunut model Y - tilausnapin päällä, mutta tämä viesti sanallisti aika hyvin, miksi en klikkausta ole tehnyt, enkä ole itseasiassa enää edes varma tulenko tekemäänkään, vielä.

Sen lisäksi, että kuuskytdonaa nyt vaan on ihan vitusti rahaa ja muutamat jutut mY:ssä ylipäätään vähän epäilyttää, koko sähköautoskene muuttuu just nyt niin hirveetä vauhtia, että tuntuu suorastaan pähkähullulta ostaa mitään sähköautoa juuri nyt. Tällä hetkellä hyvinkin mahdollista, että se juuri nyt ostettu sähköauto saattaa olla se nopean muutosvaiheen "evolutionäärinen umpikuja", joka menettää arvonsa totaalisesti jo ennen rahoitusjakson loppua. Neljän viiden vuoden päästä kun tilanne voi hyvin olla, että autoa myydessä tilanne on: "ai sulla on myynnissä tommonen alkupään mY tolla vanhalla akkuteknolla, lol. Niin tossa on vielä se vanha hw3 ja paska vision, lol miksi ostaisin tuon sulta kun saan nyt halvemmalla uuden kaikilla tavoin paremman?".

Polttisautot on kuitenkin kypsää teknoa (jotkut voisi sanoa, että jopa vähän auringonlaskun kamaa), jossa ei mitään ihmeempää mullistusta ole enää tapahtunut, jonka ansiosta arvonalenemat sun muut on kohtuullisen ennustettavia.
 
Polttisautot on kuitenkin kypsää teknoa (jotkut voisi sanoa, että jopa vähän auringonlaskun kamaa), jossa ei mitään ihmeempää mullistusta ole enää tapahtunut, jonka ansiosta arvonalenemat sun muut on kohtuullisen ennustettavia.

Tämän lausunnon kanssa olisin kohtuullisen varovainen.

Jos tulee sellainen sähköauto "samaan hintaan" kuin nykyiset sähkikset, joka ominaisuuksillaan vanhentaa ja arvoltaan merkittävästi romauttaa nykyiset, ihan mainiosti autoina toimivat sähköautot, niin mitä veikkaat polttisten arvolle siinä kohtaa tapahtuvan? :whistling:
 
Mulla on tässä nyt monta päivää kursori leijunut model Y - tilausnapin päällä, mutta tämä viesti sanallisti aika hyvin, miksi en klikkausta ole tehnyt, enkä ole itseasiassa enää edes varma tulenko tekemäänkään, vielä.

Sen lisäksi, että kuuskytdonaa nyt vaan on ihan vitusti rahaa ja muutamat jutut mY:ssä ylipäätään vähän epäilyttää, koko sähköautoskene muuttuu just nyt niin hirveetä vauhtia, että tuntuu suorastaan pähkähullulta ostaa mitään sähköautoa juuri nyt. Tällä hetkellä hyvinkin mahdollista, että se juuri nyt ostettu sähköauto saattaa olla se nopean muutosvaiheen "evolutionäärinen umpikuja", joka menettää arvonsa totaalisesti jo ennen rahoitusjakson loppua. Neljän viiden vuoden päästä kun tilanne voi hyvin olla, että autoa myydessä tilanne on: "ai sulla on myynnissä tommonen alkupään mY tolla vanhalla akkuteknolla, lol. Niin tossa on vielä se vanha hw3 ja paska vision, lol miksi ostaisin tuon sulta kun saan nyt halvemmalla uuden kaikilla tavoin paremman?".

Polttisautot on kuitenkin kypsää teknoa (jotkut voisi sanoa, että jopa vähän auringonlaskun kamaa), jossa ei mitään ihmeempää mullistusta ole enää tapahtunut, jonka ansiosta arvonalenemat sun muut on kohtuullisen ennustettavia.
Riippuu pitkälti paljonko ajaa. Itse ajan Y:ni todennäköisesti paaliin asti 40tkm/vuosi tahdilla. Ei paina jälleenmyyntiarvo silloin mitään. Mutta jos ajaa kovin vähän niin tilanne toki eri.
 
Minulle lataussähkö maksaa n. 7c/kWh
Missä näin halpa sähkö?

Carunan alueella pelkästään yleissiirto on 5,07 c/kWh + sähkövero 2,79 c/kWh = yht. 7,86 c/kWh. Toki jos on yösiirto ja lataa vain öisin, niin siirto on 3,01 + 2,79 = 5,80 c/kWh, mutta silloinkin sähkön pitää olla erikoisen halpaa että kokonaisuutena päästään 7 senttiin. Laskitko kenties kuluneen viikon pörssisähkön hinnan mukaan? Tuollainen 1 c/kWh ei tietysti ole mikään normaali hintataso...
 
Mulla on tässä nyt monta päivää kursori leijunut model Y - tilausnapin päällä, mutta tämä viesti sanallisti aika hyvin, miksi en klikkausta ole tehnyt, enkä ole itseasiassa enää edes varma tulenko tekemäänkään, vielä.

Sen lisäksi, että kuuskytdonaa nyt vaan on ihan vitusti rahaa ja muutamat jutut mY:ssä ylipäätään vähän epäilyttää, koko sähköautoskene muuttuu just nyt niin hirveetä vauhtia, että tuntuu suorastaan pähkähullulta ostaa mitään sähköautoa juuri nyt. Tällä hetkellä hyvinkin mahdollista, että se juuri nyt ostettu sähköauto saattaa olla se nopean muutosvaiheen "evolutionäärinen umpikuja", joka menettää arvonsa totaalisesti jo ennen rahoitusjakson loppua. Neljän viiden vuoden päästä kun tilanne voi hyvin olla, että autoa myydessä tilanne on: "ai sulla on myynnissä tommonen alkupään mY tolla vanhalla akkuteknolla, lol. Niin tossa on vielä se vanha hw3 ja paska vision, lol miksi ostaisin tuon sulta kun saan nyt halvemmalla uuden kaikilla tavoin paremman?".

Polttisautot on kuitenkin kypsää teknoa (jotkut voisi sanoa, että jopa vähän auringonlaskun kamaa), jossa ei mitään ihmeempää mullistusta ole enää tapahtunut, jonka ansiosta arvonalenemat sun muut on kohtuullisen ennustettavia.

Jos jämärin laskee siten että 100tkm jälkeen rahoitusta on max 20k€ niin varmasti arvo kattaa loppuvelan, tapahtuu mitä hyvänsä ( ellei tuo ole 10v ajot tms )
 
Niinhän se Nokiakin oli aivan ylivoimainen, sitten jäivät vähän jälkeen kosketusnäytöissä ja softassa ja meni vuoden verran ja homma oli paketissa.

Sama tapahtuu autojen kanssa, 10v päästä ei polttomoottoriautoja enää myydä, tai no 12v päästä lakikin sen jo kieltää. Jos tässä yhtään viivyttelee niin jää kyllä luu käteen. Aika monilla automerkeillä on tämä sähköauto homma ihan alkutekijöissään ja tekevät sillä isoa tappiota.

Tesla on tehnyt sähköautoja 11 vuotta. Mutta vasta viime vuonna homma on lähtenyt tosissaan käyntiin ja autoja tehdään isoja määriä ja voittoakin jää. Vielä vaikka 5v sitten tehtiin vaan vähän kalliita S ja X malleja. Jos tässä nyt vasta alkaa hommaa aloittelemaan ja vielä painolastina se, että autoja on tehty tietyllä tavalla viimeiset 100v niin voi olla aika vaikeaa.

Mutta jää nähtäväksi mitkä merkit ovat olemassa vielä 2030 jälkeen.
Tesla on jäänyt taas kilpailijoita jälkeen teknisesti. Vaikka Tesla on ylivoimainen mutta se on Nokia. Muskin johdolla ei tämä firma kauaa porskuta.
 
Tämän lausunnon kanssa olisin kohtuullisen varovainen.

Jos tulee sellainen sähköauto "samaan hintaan" kuin nykyiset sähkikset, joka ominaisuuksillaan vanhentaa ja arvoltaan merkittävästi romauttaa nykyiset, ihan mainiosti autoina toimivat sähköautot, niin mitä veikkaat polttisten arvolle siinä kohtaa tapahtuvan? :whistling:

Niin siis puhun nyt käytetyistä polttiksista, joiden arvonalenemat ja hinnanmääräytyminen on aika vakiintuneita. Uusi sähköauto epäilyttää, uudessa polttiksessa en näe mitään järkeä.

Riippuu pitkälti paljonko ajaa. Itse ajan Y:ni todennäköisesti paaliin asti 40tkm/vuosi tahdilla. Ei paina jälleenmyyntiarvo silloin mitään. Mutta jos ajaa kovin vähän niin tilanne toki eri.

No, tuo on aika poikkeuksellinen käyttötapaus. Eiköhän suurin osa lähtökohtaisesti aja sen neljä vuotta about 20 tkm/v ja sen jälkeen yritä myydä pois mahdollisimman hyvään hintaan, että saa kuitattua jämärin ja ehkä vähän käsirahaa seuraavaan.

Jos jämärin laskee siten että 100tkm jälkeen rahoitusta on max 20k€ niin varmasti arvo kattaa loppuvelan, tapahtuu mitä hyvänsä ( ellei tuo ole 10v ajot tms )

Niinno, jos silloin 4-5 V päästä saa sanotaanko 30 kiloeurolla uuden, jossa on oikeastaan kaikki paremmin, niin kuka ostaa käytetyn ongelmineen ja vajavaisuuksineen?
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom