Käsittämätöntä että nuo käytettyjen autojen kauppiaat vieläkin pitää käytetyillä uusien hintoja. Kuka noita käytettyjä Tesloja ostaa uuden hinnalla? Liisarit on taas jopa kalliimpia mitä uudet. Ja useita on vielä niitä Teslan vanhoja hintoja vastaavia.
Riippuu kauppiaasta, mutta osalla on se tilanne että jos myyvät halvemmalla, niin joutuvat maksamaan.
Osalla taustalla se että kuumana hetkenä käytettyjä haaliitiin isoon rahaa, osa jäi käsiin, se auto seisoo rahoitettuna, eroon siitä toki pitää päästä, mutta myyjän pitää se jotenkin kikkailla. Vaihtoauto kaupassa vaihtoraha ratkaisee, eli maksetaan sitten vaihdokista, ehkä siinä saadaan myös vähän parempi hinta myydystä.
Toisilla yrityksillä voi olla se ongelma jos tiputtaa kerralla vaihtovaraston arvon, niin voi tehdä kipeaa talo-oston numeroille, ehkä rahan hinnalle.
Mutta pointti siinä ettei kannata pelästy pyyntiä, vaan käydä kysymyssä tarjous ja jos myyjällä kaupanteko halukkuutta niin vääntää hinnasta.
En kyllä itsekään koe, että tällä hetkellä kilpailukykyisissä sähkäreissä (esim Kia, Hyundai, Polestar, Tesla) tulee mitään normaalista arvonalenemasta poikkeavaa ellei valmistajat itse tee jotain todella merkittäviä hinnanalennuksia. Perinteisemmät valmistajat ovat selvästi haluttomia tekemään niitä ja Teslan kohdalla on laskuvaraa ehkä maksimissaan muutamia tonneja. Esimerkiksi Model Y LR saattaa olla joskus kaukana tulevaisuudessa olla 50 990 tjsp, mutta eiköhän inflaatio pidä huolen, että enemminkin hinnat pysyvät paikallaan tai nousee kuin laskee.
Suurimpana syynä arvostuksen pysyvyyteen lyhyellä aikavälillä kuitenkin on, että edellä mainitut valmistajat tekevät lähtökohtaisesti täysin kurantteja ja relevantteja malleja, jotka ei muutamassa vuodessa vanhene mihinkään: autojen kulutus on hyvällä tasolla, käytetty akkuteknologia on hyvin koesteltua, inffojärjestelmät ovat nykyaikaisia ja päivitettäviä ja kaikissa on vallan riittävät latausnopeudet. Ja tämän kun yhdistää siihen, että toimialan kehityssyklit ovat kuitenkin kohtalaisen hitaita ja julkaisuajat pitkiä niin vaikea kuvitella että jos tällä hetkellä ostettua autoa pitää 3-4 vuotta niin kovin kummoista voi tapahtua. Tyypillisesti yhtä mallisarjaa kuitenkin myydään 6-10v niin eivät valmistajatkaan voi kannibalisoida omia myyntejään julkaisemalla uusia malleja kovin nopealla syklillä, koska tiedot näistä kuitenkin vuotavat aina vähän etukäteen. Kaiken vielä kruunaa Suomen todella pitkä autojen kiertoaika, kun iso massa ajelee 12,5v autoilla
Toinen syy miksi en usko mihinkään merkittäviin hintojen droppailuun on käytettyjen autojen jälleenmyyntimekanismit. Tälläkin hetkellä tuolla on paljon hybridejä tai sähköautoja (esim VW ID3, ID4, Audi e-tron), joiden arvot suhteessa kilpailijoihin pitäisi mielestäni olla jotain ihan muuta kuin ne ovat, mutta autojen hinnat tuntuvat vaan noudattavan vuodesta toiseen sitä perinteistä kaavaa. Eli auton julkaisuhinta uutena, mikä on ikä myydessä, paljonko on ajettu, miten on huollettu, millaiset renkaat tulee, onko vetokoukkua tai lämmitintä. Jokainen joka on autoaan koittanut myydä liikkeeseen tai antanut sen vaihdossa niin on huomannut miten hatarilla tiedoilla myyjät ravistelevat vaihtoarvot.
Teslaan liittyvissä keskusteluissa tämä on jotenkin äärimmäisen ylikorostunutta, kun kuvitellaan että sillä onko sulla nyt HW3 vai HW4 (8gb ram vs 16gb ram tai HD kamera tai ilman HDta) autossa niin olevan jobbareille tai tuulipuvuille mitään merkitystä. Varsinkin kun näitä muutoksia tapahtuu jatkuvasti rullaten niin ei kellään muilla kun alaa seuraavilla ole käsitystäkään mitä siellä on sisuksissa.
Suomessa jäännösarvojen kehitys on vahvasti riippuvainen verottajasta/tuista.
Sähköatuovalmistajat, ja ne polttisvalmistajat jotka panostaa sähköautoijin vistivät että sähköautojen tuotanto kustannukset alittaa pian polttisten, ja viestivät että tuettomien, verottomien sähkisten hinnat alittaa polttikset. Jälkimmäisen ratkaisee toki hintakilapailu.
Iso tekiä on toki sen akkunkustannus, siinä on epävarmuutta, tuossa välillä se jatkuva lasku käänty, mutta jälleen suunta alaspäin, Se vaikuttaa hinnaston alapäässä, mutta toki myös viidenkympin hintaluokassa ja miksei ylempänäkin.
Samoin se miten rahoistutuotteet kehittyy.
Eli hintoja painaa, a uusien hintojen lasku, b akkujenhintojen lasku, eli kantama.
Hintoja vastaavasti tukee se että 3-5v päästä käytettyjen markkinoilla ei ole kiinnostavaa tarjontaa, tämän päivän uusien autojen myynti on vähäistä ja niistäkin vain osa on ladattavia, joten oletettavaa että käytetyistä maksetaan "ylihintaa".Ja ei niitä euroopassakaan rajattomasti ole ja siellä sama juttu, niin tuonti ei ehkä pelasta.
Ja sitten on se kansainväliset tilanteet, muutaman vuoden aikana nähty miten nopeasti ja yllättäen asiat voi muuttua. Jos tehtaat ei pysty vastamaan kysyntään, tai niiden kustannukset ei kehity odotetusti, niin kaikki on mahdollista.
En kyllä itsekään koe, että tällä hetkellä kilpailukykyisissä sähkäreissä (esim Kia, Hyundai, Polestar, Tesla) tulee mitään normaalista arvonalenemasta poikkeavaa ellei valmistajat itse tee jotain todella merkittäviä hinnanalennuksia....
Länsi valmistajat Teslaa lukuunottamatta ovat himmaileet hintojen alentamista, jos tätä päivää käyttää lähtötasona niin meillä on lähtötaso vähän kohollaan, johon odotetaan korjausta. Eli nyt vielä jäänteitä komponettipula ajan autopulasta ja siitä seuranneista korkeista hinnoista.