Yleistä keskustelua sähköautoista

Tukeeko ajettua enemmän kun on sähköauto? Itse olen huomannut että ajan enemmän ja toisaalta aina lähtee mielellään ajamaan. Ennen polttisautolla aina vähän mietti, että no viitsinkö nyt ajaa sinne ja sinne kun aina menee käytännössä helposti 10€ ainakin polttoaineeseen vaikka matka olisi lyhytkin.

Nyt kun saa ajaa lähes ilmaiseksi(sähkö on itselle ilmaista, mutta toki renkaat kuluu jne.) niin mielellään ajaa enemmän.
Itselläni tuplaantui kilometrit polttikseen verrattuna. Ajaminen on ”halvempaa” ja paljon kivempaa. Pidempiä reissujakin on miellyttävämpi tehdä nyt kun saa vähän suunnitella ja lisäksi on kustannuksiltaan edullisempaa.
 
Pidempiä reissujakin on miellyttävämpi tehdä nyt kun saa vähän suunnitella

Sori, mutta nyt kuulostaa kyllä vaan alkuinnostukselta :) Ei kai nyt kukaan tosissaan ajattele pakollisten lataustaukojen suunnittelun tekevän autoilusta miellyttävämpää, ainakaan pidemmän päälle? Siksihän niitä isoakkuisia autoja halutaan, ettei matkanteko ja aikataulut niin rajoitu latauspaikkojen perusteella.
 
Ajaminen on tiettyyn pisteeseen kivaa mutta en silti aja itse ainakaan enemmän vaikka se on halvempaa. Toki bensaan verrattuna saa ajaa enemmän jotta tulee sama hinta vastaan. Mutta onko sähkö sitten halpaa jos ajamalla kirii eron umpeen?
 
Eivät ne polttomoottoriautot negatiivisen arvoisiksi voi oikein muuttua niin kauan kuin ilmaiseksi pääsee eroon ja jos hankintahinta on alempi, niin arvon pudotuksen on lähes mahdotonta olla paljon suurempi.

Esim, itse ostin 1.5v ikäisen 15tkm ajetun polttiksen 23k:lla. Jos verrokkina on yli 50k sähköauto (halpoja 4-veto sähkiksiä ei ole), niin melkein väkisinkin millään kuviteltavalla pitoajalla sähkiksellä kärsii isommat arvon pudotukset kuin polttiksella ja se kompensoi aika paljon kalliimpia polttoainekuluja.

Ei kilsakustannuksissa lopulta voi kovin isoa eroa tulla - polttoaine on niin pieni osa ajamisen kustannuksista.
 
Sori, mutta nyt kuulostaa kyllä vaan alkuinnostukselta :) Ei kai nyt kukaan tosissaan ajattele pakollisten lataustaukojen suunnittelun tekevän autoilusta miellyttävämpää, ainakaan pidemmän päälle? Siksihän niitä isoakkuisia autoja halutaan, ettei matkanteko ja aikataulut niin rajoitu latauspaikkojen perusteella.
Voi olla alkuinnostusta. Nyt on 20tkm takana ja ainakaan vielä innostus ei ole laantunut. Varmasti tulee laantumaan kun kilometrit lisääntyy. Tällä hetkellä tuo kuitenkin tuntuu vielä harrastukselta.
 
Mä en perskohtaisesti usko että käytetyissä sähköautoissa tulee tepahtumaan mitään rankkaa hintaromahdusta siksi että uusien autojen tekniikassa tapahtuisi jotain radikaalia.

Sitä teknistä harppausta tuskin tapahtuu, koska kehityksessä nyt ääriharvoin mitään harppauksia tapahtuu, ja tähänastinenkin kehitys on ollut 15v ajan suhteellisen tasaista.

Myöskin liiketaloudellisesti sen teknisen harppauksen täydellinen ulosmittaaminen ei ole järkevää, vaikka sen labrassa saisikin tehtyä, vaan järkevämpää on tuoda se markkinoille rajoitettuna tai kalliimpana, jolloin keksintöön sijoitetun pääoman tuoton saa maksimoitua.
 
Niinno, jos silloin 4-5 V päästä saa sanotaanko 30 kiloeurolla uuden, jossa on oikeastaan kaikki paremmin, niin kuka ostaa käytetyn ongelmineen ja vajavaisuuksineen?
Tällä hetkellä jo varsin vaatimaton polttomoottoriautokin lähtee kolmestakympistä. 4-5 vuoden inflaatiot päälle niin aika viileä skenaario. Kuka tuollaista yksisarvista alkaisi edes myymään polkuhintaan?
 
Tällä hetkellä jo varsin vaatimaton polttomoottoriautokin lähtee kolmestakympistä. 4-5 vuoden inflaatiot päälle niin aika viileä skenaario. Kuka tuollaista yksisarvista alkaisi edes myymään polkuhintaan?

Varmaan joku sellainen valmistaja, joka haluaa oikeasti valloittaa automarkkinat? Noissa hintaluokassa se nimittäin tapahtuu. Tällä hetkellä suurin osa noista 50-60 kiloeuron sähköautoista on aika vaatimattomia autoja, joissa on vaan parinkymmenen tonnin edestä akkua nostamassa hintoja. Ei tarvita kuin vähän halvempi akku ja markkinat mullistuu taas, koska suurin osa tavallisista lapsiperheitä ei etsi teknolelua jossa on kaikki hilavitkuttimet ja urheiluauton kiihtyvyys, vaan autoa jolla pääsee turvallisesti ja edullisesti pisteestä A pisteeseen B.
 
En kyllä itsekään koe, että tällä hetkellä kilpailukykyisissä sähkäreissä (esim Kia, Hyundai, Polestar, Tesla) tulee mitään normaalista arvonalenemasta poikkeavaa ellei valmistajat itse tee jotain todella merkittäviä hinnanalennuksia. Perinteisemmät valmistajat ovat selvästi haluttomia tekemään niitä ja Teslan kohdalla on laskuvaraa ehkä maksimissaan muutamia tonneja. Esimerkiksi Model Y LR saattaa olla joskus kaukana tulevaisuudessa olla 50 990 tjsp, mutta eiköhän inflaatio pidä huolen, että enemminkin hinnat pysyvät paikallaan tai nousee kuin laskee.

Suurimpana syynä arvostuksen pysyvyyteen lyhyellä aikavälillä kuitenkin on, että edellä mainitut valmistajat tekevät lähtökohtaisesti täysin kurantteja ja relevantteja malleja, jotka ei muutamassa vuodessa vanhene mihinkään: autojen kulutus on hyvällä tasolla, käytetty akkuteknologia on hyvin koesteltua, inffojärjestelmät ovat nykyaikaisia ja päivitettäviä ja kaikissa on vallan riittävät latausnopeudet. Ja tämän kun yhdistää siihen, että toimialan kehityssyklit ovat kuitenkin kohtalaisen hitaita ja julkaisuajat pitkiä niin vaikea kuvitella että jos tällä hetkellä ostettua autoa pitää 3-4 vuotta niin kovin kummoista voi tapahtua. Tyypillisesti yhtä mallisarjaa kuitenkin myydään 6-10v niin eivät valmistajatkaan voi kannibalisoida omia myyntejään julkaisemalla uusia malleja kovin nopealla syklillä, koska tiedot näistä kuitenkin vuotavat aina vähän etukäteen. Kaiken vielä kruunaa Suomen todella pitkä autojen kiertoaika, kun iso massa ajelee 12,5v autoilla

Toinen syy miksi en usko mihinkään merkittäviin hintojen droppailuun on käytettyjen autojen jälleenmyyntimekanismit. Tälläkin hetkellä tuolla on paljon hybridejä tai sähköautoja (esim VW ID3, ID4, Audi e-tron), joiden arvot suhteessa kilpailijoihin pitäisi mielestäni olla jotain ihan muuta kuin ne ovat, mutta autojen hinnat tuntuvat vaan noudattavan vuodesta toiseen sitä perinteistä kaavaa. Eli auton julkaisuhinta uutena, mikä on ikä myydessä, paljonko on ajettu, miten on huollettu, millaiset renkaat tulee, onko vetokoukkua tai lämmitintä. Jokainen joka on autoaan koittanut myydä liikkeeseen tai antanut sen vaihdossa niin on huomannut miten hatarilla tiedoilla myyjät ravistelevat vaihtoarvot.

Teslaan liittyvissä keskusteluissa tämä on jotenkin äärimmäisen ylikorostunutta, kun kuvitellaan että sillä onko sulla nyt HW3 vai HW4 (8gb ram vs 16gb ram tai HD kamera tai ilman HDta) autossa niin olevan jobbareille tai tuulipuvuille mitään merkitystä. Varsinkin kun näitä muutoksia tapahtuu jatkuvasti rullaten niin ei kellään muilla kun alaa seuraavilla ole käsitystäkään mitä siellä on sisuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä itsekään koe, että tällä hetkellä kilpailukykyisissä sähkäreissä (esim Kia, Hyundai, Polestar, Tesla) tulee mitään normaalista arvonalenemasta poikkeavaa ellei valmistajat itse tee jotain todella merkittäviä hinnanalennuksia. Perinteisemmät valmistajat ovat selvästi haluttomia tekemään niitä ja Teslan kohdalla on laskuvaraa ehkä maksimissaan muutamia tonneja. Esimerkiksi Model Y LR saattaa olla joskus kaukana tulevaisuudessa olla 50 990 tjsp, mutta eiköhän inflaatio pidä huolen, että enemminkin hinnat pysyvät paikallaan tai nousee kuin laskee.
Teslahan laskee hintaa joka toinen päivä.
 
Teslahan laskee hintaa joka toinen päivä.

Ja kuinka iso korrelaatio yksittäisen päivän tai kuukauden myyntihinnalla on vaikka 3 tai 4 vuotta vanhan vaihtoauton jälleenmyyntihintaan? Harva tuskin uskoo, että tesla tiputtaa toiset yli 10 000e seuraavan vuoden aikana? Tarkoittaisi 35 000e rwd model Y:tä
 
Ja kuinka iso korrelaatio yksittäisen päivän tai kuukauden myyntihinnalla on vaikka 3 tai 4 vuotta vanhan vaihtoauton jälleenmyyntihintaan? Harva tuskin uskoo, että tesla tiputtaa toiset yli 10 000e seuraavan vuoden aikana? Tarkoittaisi 35 000e rwd model Y:tä
Näkyyhän nuo alennukset heti näiden flippaajien autoissa. Kun päätetään yhdessä yössä syödä 10k veks. Teslan käytetyt ovat hiukan kuplassa tällä hetkellä kun niistä pyydetään samaa kuin uusista.
 
Harva tuskin uskoo, että tesla tiputtaa toiset yli 10 000e seuraavan vuoden aikana? Tarkoittaisi 35 000e rwd model Y:tä

Ihan realisitinen mahdollisuus tuohon muutaman vuoden päästä kun akkujen hinnat laskevat, prosessi kehittyy ja tuotekehityskustannukset ovat kuoletettu. Tuon verran tuollaisen sähköauton pitäisikin maksaa.
 
Ihan realisitinen mahdollisuus tuohon muutaman vuoden päästä kun akkujen hinnat laskevat, prosessi kehittyy ja tuotekehityskustannukset ovat kuoletettu. Tuon verran tuollaisen sähköauton pitäisikin maksaa.

Tuotekehityskustannuksia tulee koko ajan lisää, ei mene siten että kerran kehitetään isosti ja sitten lopetetaan kehitys.

Sähkisten hinnan kehitys on pitkälti kiinni akkutoimittajista eli CATL, LG jne. "muu auto" on sähkiksissä helppo rakentaa nykyisiä ICE autoja halvemmaksi koska se on yksinkertaisempi mutta akkupaketti on se kallein yksittäinen osa ja sen hinta määrää pitkälti hinnan kehityksen.

Sinänsä kilpailutilanne on herkullinen, akkupaketteja saa ns. hyllystä kuka tahansa joten alalle tulo kynnys on paljon alhaisempi kuin ICE puolella.
 
Missä näin halpa sähkö?
(7c/kWh)

Joillakin minuuttihintaisilla Plugitcloudin AC-latausasemilla, jos sähköauto osaa ladata 22kW teholla, kuten minun autoni osaa.

Jos auto osaa ladata 11kW (kuten useimmat kolmivaihetta ymmärtävät sähköautot osaavat), silloin noiden minuuttihintaisten hinnaksi muodostuu n. 14c/kWh, mikä ei toki ole kovin kallista sekään.
 
Näkyyhän nuo alennukset heti näiden flippaajien autoissa. Kun päätetään yhdessä yössä syödä 10k veks. Teslan käytetyt ovat hiukan kuplassa tällä hetkellä kun niistä pyydetään samaa kuin uusista.

Se mitä yksittäiset flippaajat pyytää on kohtalaisen merkityksetöntä isossa kuvassa sitten kun mobile.de tai nettiauton mediaanit liikkuvat merkittävästi niin sillä alkaa olla jotain ohjausvaikutusta.

Voin mieluusti olla väärässä, mutta en siltikään usko että seuraavan vuoden aikana tulee "yhdessä yössä 10k veks" tilannetta. Tai jos näin käy niin sehän on vallan mainio juttu, kun kohta kaikki suomalaiset, jotka ostaa uusia autoja saa ajella laadukkailla sähköautoilla jossa +400km range. Mutta samalla unohtuu, että autovalmistajat ihan syystä tekevät autoja eri segmentteihin. Jos teet alle 40k midsizen suvin niin paljonko potentiaalia jää enää pienempiin segmentteihin ilman, että joudut tekemään ne nollakatteella?

Se mihin markkinashokit hinnoittelivat 2022 sähköautot ei ollut mitenkään tervettä ja niistä hinnoista onkin saanut tulla ilmat pihalle. Mielestäni mY ei ole millään mittarilla 70 000e auto, mutta nelivetona aivan kelpo tekele 50 000e pintaan
 
Viimeksi muokattu:
Tulee ehkä hitusen enemmän ajettua.

Esim. tänään kävin reenin jälkeen ajamassa 10+ km ylimääräistä. Eli ajoin laitakaupungin kautta kotia. Kuuntelin rammaria ja kruisailin.

Vanhalla autolla, tuo 98 rupesi olemaan sen verran arvokasta että mieluiten ajoi suorinta reittiä kotiin.
En mä tarkoituksella pidempää tai kauemmin kestävää matkaa tee... tai no, ehkä teen jos se nopein ja lyhyin reitti on 30km/h pikkuteitä joissa on teräviä hidastetöyssyjä jatkuvalla syötöllä, kuten jos pyrin jostain Espoon Leppävaaran Sellosta länsi-Vantaalle... Säästää hermoja jos kiertää esim. Kehä I:stä ja Vihdintietä pitkin.

Kyllä kaikki mun ajot sinänsä ovat tarpeellisia, mutta ei vaan enää niin paljoa harmita jos tulee päällekkäistä ajoa, tai mieti pääni puhki saisinko yhdistettyä jotain ajoja yhteen, ellen helposti keksi ratkaisua. Esim. yritänkö ehtiä käydä työmatkalla jossain ennen tenavien hakua koulusta joka tarkoittaisi että pitäisi lähteä töistä aiemmin ja pomo kihisee kiukusta ja ehdottaa pitäiskö mun alkaa tehdä osa-aikatyötä jos ei töissäolo kiinnosta, vai otanko rennommin ja teen kyseisen reissun myöhemmin illalla erikseen ja pomokin on niin tyytyväinen että hymy yltää perseeseen asti.
 
Ihan realisitinen mahdollisuus tuohon muutaman vuoden päästä kun akkujen hinnat laskevat, prosessi kehittyy ja tuotekehityskustannukset ovat kuoletettu. Tuon verran tuollaisen sähköauton pitäisikin maksaa.

Tässä menee aikaikkunat iloisesti keskustelussa sekaisin. Toiset pyrkii provoamaan yhden yön skeenarioilla ja sitten toiset, kuten lainattua, puhuu muutaman vuoden horisontista. Enää on vaan näyttämättä toteen se, että mikä niitä akkujen hintoja pitäisi niin merkittävästi alentaa muutaman vuoden (1-3v) horisontissa? Isojen akkupakettien kysyntä on kovempaa kuin koskaan, kaikki oleelliset maametallit saadaan nykyhinnoillakin kaupaksi ja mineraalien tuotannon lisääminen on kohtalaisen hidasta hommaa. Mitään merkittävästi erilaisempaa prosessia ei ole vielä kuin protoilun asteella. Siitä on vielä jonkinmoinen matka, että nämä akut lanseerataan, saadan osaksi tuotantoprosessia, päätyvät kalleimmista segmenteistä massatuotteisiin, massatuotteiden tuotanto saadaan kunnolla rullaamaan ja että ne lopulta päätyvät siinä määrin tänne reunamarkkinoihin, että niillä olisi hintoja merkittävästi heilauttavia vaikutuksia.

Omasta mielestäni tässä on sähköauton omistajalle ihan riittävästi signaalipisteitä, jolloin voi vielä kotteron laittaa kiertoon, jos pelkää markkinoita disruptoivan teknologia tai hinnanalennuksen olevan tulossa.
 
Mulla on tässä nyt monta päivää kursori leijunut model Y - tilausnapin päällä, mutta tämä viesti sanallisti aika hyvin, miksi en klikkausta ole tehnyt, enkä ole itseasiassa enää edes varma tulenko tekemäänkään, vielä.

Sen lisäksi, että kuuskytdonaa nyt vaan on ihan vitusti rahaa ja muutamat jutut mY:ssä ylipäätään vähän epäilyttää, koko sähköautoskene muuttuu just nyt niin hirveetä vauhtia, että tuntuu suorastaan pähkähullulta ostaa mitään sähköautoa juuri nyt. Tällä hetkellä hyvinkin mahdollista, että se juuri nyt ostettu sähköauto saattaa olla se nopean muutosvaiheen "evolutionäärinen umpikuja", joka menettää arvonsa totaalisesti jo ennen rahoitusjakson loppua. Neljän viiden vuoden päästä kun tilanne voi hyvin olla, että autoa myydessä tilanne on: "ai sulla on myynnissä tommonen alkupään mY tolla vanhalla akkuteknolla, lol. Niin tossa on vielä se vanha hw3 ja paska vision, lol miksi ostaisin tuon sulta kun saan nyt halvemmalla uuden kaikilla tavoin paremman?".

Polttisautot on kuitenkin kypsää teknoa (jotkut voisi sanoa, että jopa vähän auringonlaskun kamaa), jossa ei mitään ihmeempää mullistusta ole enää tapahtunut, jonka ansiosta arvonalenemat sun muut on kohtuullisen ennustettavia.
Vaikea uskoa että Tesla olisi eniten vaaravyöhykkeellä sähköautovalmistajista, he kun ovat asiassa kehitystä ohjaavaa kärkikastia eivätkä peränpitäjiä jotka yrittävät seurata muita parhaansa mukaan. Näkisin että ainoa joka tällä hetkellä tosissaan uhkaa Teslan asemaa ovat kiinalaisvalmistajat, lähinnä halvemmilla hinnoillaan ja akkuteknologioillaan. Niihin nähden Teslalla on se etu ettei Tesla ole kiinalaisvalmistaja, ja siten Kiinan hallinnon kontrollissa; jokin arvo tuollakin monille on, vaikka niistä arvoista on helppo luistaa jos hinta on tarpeeksi alhainen.

Minua sähköautoni mahdollinen arvonalenema ei sikäli ota päähän koska säästän ajokuluissa kuitenkin niin hirmuisesti verrattuna polttomoottoriautoon, ja lisäksi pidän mahdollisena että käytän lopulta kuitenkin samaa sähköautoa suunnilleen niin kauan kun se on minulle käyttökelpoinen, vaikka hieman tekisi mieli jotain isompaa ostaa, vaikka sitten Tesla Model Y.
 
Ei kilsakustannuksissa lopulta voi kovin isoa eroa tulla - polttoaine on niin pieni osa ajamisen kustannuksista.
Kyllä mua ainakin kirpaisi ja pahasti kun yli 10 v vanhalla bensakipolla polttoainekulut olivat jotain 300-400€/kk tietämillä. En minä niin paljoa rahaa per kk sen ylläpitoon muuten käyttänyt. Jos nuukailen, nykyisin sähköauton latauskulut jäävät ehkä n. 20€/kk.

Siksi sähköauton osto minulle tuntuikin (ja tuntuu edelleen) järkiratkaisulta koska nuo useammat saturaiset käytän ennemmin autolainan poismaksuun kuin polttoaineisiin, semminkin kun alkoi muutenkin olla aika vaihtaa auto uudempaan. Ladattavaa hybridiä mietin mutta niiden hinnat tuntuivat olevan samaa hintaluokkaa kuin sähköautojen eikä muutenkaan innostanut niiden monimutkainen ja vikaherkkä tekniikka (kaksi moottoria, automaattivaihteistot jne.), ja mitään "parin tonnin polttisautoa" en miettinyt koska juuri sellaisesta olin vaihtamassa pois. :D Sellaisen halvan vanhan auton kanssa alkoi vaan just ne huoltokulut kovasti kasvaa ja myös pelko kasvaa milloin jättää tielle, esim. kun laturi lopetti toimintansa ja jäin talvella Kehä III:n varrelle matkalla kohti Mäntsälää, ja eiku hinausauto tilaukseen...
 
Tulee! Sähköautoilu on ihan helvetin tylsää niin sähkärin hankinnan myötä tulee ajettua yli 20 vuotta vanhalla Boxsterilla paljon enemmän!
Mitä lukenu kokemuksia näistä kaistavahdeista ym lisävarusteista niin ei se kovin tylsältä kuulosta, kun saa olla varuillaan, että mihin se auto seuraavaksi tempoilee tai mitä pimputtaa milloinkin. Minkälaista sen ajamisen pitäisi olla, jotta se ei olisi tylsää? Aina pitkän matkan ajaminen hyvällä autolla on aika tylsää. Itse en kaipaa ylimääräisiä tapahtumia ajamiseen.
 
Tässä menee aikaikkunat iloisesti keskustelussa sekaisin. Toiset pyrkii provoamaan yhden yön skeenarioilla ja sitten toiset, kuten lainattua, puhuu muutaman vuoden horisontista. Enää on vaan näyttämättä toteen se, että mikä niitä akkujen hintoja pitäisi niin merkittävästi alentaa muutaman vuoden (1-3v) horisontissa? Isojen akkupakettien kysyntä on kovempaa kuin koskaan, kaikki oleelliset maametallit saadaan nykyhinnoillakin kaupaksi ja mineraalien tuotannon lisääminen on kohtalaisen hidasta hommaa. Mitään merkittävästi erilaisempaa prosessia ei ole vielä kuin protoilun asteella. Siitä on vielä jonkinmoinen matka, että nämä akut lanseerataan, saadan osaksi tuotantoprosessia, päätyvät kalleimmista segmenteistä massatuotteisiin, massatuotteiden tuotanto saadaan kunnolla rullaamaan ja että ne lopulta päätyvät siinä määrin tänne reunamarkkinoihin, että niillä olisi hintoja merkittävästi heilauttavia vaikutuksia.

Spekulloinnin ilosta spekuloin että sellainen asia mikä voi 1-3 vuoden sisällä muuttaa käyttetyjen arvoa on se että kiinteäelektrolyyttiset akut tulisivatkin nopeammin autoihin. Nyt jotain protosarjoja tehdään Kiinassa kiinteäällä elektrolyytillä. Jos tämä kiinteä elektrlyytti mahdollistaisi kasinkertaisen rangen samalla hintaa niin se saattaisi vaikuttaa voimakkaasti käytettyjen autojen hintaan. Mutta en usko että tapahtuu 1-3 vuodessa vaan 5-10 vuodessa joten en antaisi sen vaikuttaa ostopäätökseeni.
 
Mitä lukenu kokemuksia näistä kaistavahdeista ym lisävarusteista niin ei se kovin tylsältä kuulosta, kun saa olla varuillaan, että mihin se auto seuraavaksi tempoilee tai mitä pimputtaa milloinkin. Minkälaista sen ajamisen pitäisi olla, jotta se ei olisi tylsää? Aina pitkän matkan ajaminen hyvällä autolla on aika tylsää. Itse en kaipaa ylimääräisiä tapahtumia ajamiseen.
Tuo autoilun "tylsyys" tai "jännittävyys" tuli keskusteluun toisella palstalla jo joskus 14 vuotta sitten kun olin ostanut bensa-Toyotan. Joku foorumilainen läksytti minua että Toyotalla ajaminen on nin "tylsää" että meinaa rattiin nukahtaa.

Yritin silloin häneltä kysellä mistä se "jännitys" hänelle arkiautoilussa sitten tulee, mutta en saanut suoraa vastausta. Sanoin omana mielipiteenäni jo silloin että haluankin autoiluni olevan mahdollisimman ennalta-arvattavaa ja siten turvallista, jos sitä sitten "tylsänä" pitää kun ei tarvitse ajaa varpaillaan ja pelätä jokaista risahdusta.

En tiedä mikä polttomoottoriautolla ajosta muka tekee jännittävämpää kuin sähköautolla ajosta. Ajelin bensa-autolla juuri neljä viikkoa Thaimaassa, eikä se sen jännemmältä tuntunut, ainakaan auton takia, kuin kotona sähköautolla ajo. Jännittävyyttä toki toivat teillä yllättäen olevat isot kuopat ja kapeiden teiden vieressä laiduntavat lehmät, mutta olisin mielelläni jättänyt nuokin jännittävyydet väliin.

Jos jotain, sähköautolla ajo on "jännempää" koska kiihtyy kovempaa valoista lähdettäessä... jos niin haluaa. Minä en halua vaan tarkoituksella ajan yleensä eco-moodissa jolloin auto käyttäytyy rauhallisemmin ja kiihtyy hitaammin, säästää moottoria, akkua ja renkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Spekulloinnin ilosta spekuloin että sellainen asia mikä voi 1-3 vuoden sisällä muuttaa käyttetyjen arvoa on se että kiinteäelektrolyyttiset akut tulisivatkin nopeammin autoihin. Nyt jotain protosarjoja tehdään Kiinassa kiinteäällä elektrolyytillä. Jos tämä kiinteä elektrlyytti mahdollistaisi kasinkertaisen rangen samalla hintaa niin se saattaisi vaikuttaa voimakkaasti käytettyjen autojen hintaan. Mutta en usko että tapahtuu 1-3 vuodessa vaan 5-10 vuodessa joten en antaisi sen vaikuttaa ostopäätökseeni.
Onko tuosta jotain tietoa mikä ko. akkujen hintataso tulee olemaan per kWh?

Kun muistelen aiemmin lukeneeni niiden ongelmana olevan juuri valmistuksen hankaluus ja sitä kautta kalleus, eli ainakin "nykyisin" ne olisivat paljon kalliimpia akkuja kuin esim. NMC, NCA tai LFP-akut. Onko valmistusprosessissa tapahtunut tai tapahtumassa jokin läpimurto millä niiden hinta romahtaa puoleen verrattuna noihin nykyakkuihin? (Luultavasti mitään äkillistä romahdusta ei edes tapahdu, vaan hinnat laskevat vähitellen useampien vuosien aikana).

Yllättävän vähän mielenkiintoa tuntuu aiheuttaneen parin kuukauden takainen uutinen että joku kiinalaisvalmistaja on tuonut markkinoille ekat sähköautot joissa on "suola-akku"? Niissähän ei tarvitse enää ainakaan kitistä riittääkö maailmassa litium tai koboltti. Kai suola-akussakin on vielä omat ongelmansa, käsitin että ainakin nykyisellään paino per kWh on paljon isompi kuin litiumioniakuilla, mikä varmasti on ongelma kun litiumakutkin ovat kovin painavia.
 
En tiedä mikä polttomoottoriautolla ajosta muka tekee jännittävämpää kuin sähköautolla ajosta. Ajelin bensa-autolla juuri neljä viikkoa Thaimaassa, eikä se sen jännemmältä tuntunut, ainakaan auton takia, kuin kotona sähköautolla ajo. Jännittävyyttä toki toivat teillä yllättäen olevat isot kuopat ja kapeiden teiden vieressä laiduntavat lehmät, mutta olisin mielelläni jättänyt nuokin jännittävyydet väliin.

Hyvin yleinen argumetti tähän on kun ihmiset kertoilevat kuinka autotallista löytyy yli seitsemän litrainen V8 mutta unohtavat kertoa että töissä he käyvät autolla jossa on 1.2L ecoboosti jonka ainia jännitys on vikavaloissa.
 
Onko tuosta jotain tietoa mikä ko. akkujen hintataso tulee olemaan per kWh?
Elän oletuksessa että noissa nousee energia tiheys mikä sitten tavallaan tarkoittaisi että samasta raaka-ainemäärästä saisi enemmän akkua mutta ei minulla ole mitään arvauksieni tueksi. Ei minulla nyt ole edes siitä kauheasti tietoa paljonko raaka-aineiden hinta näyttelee akkupaketin hinnassa.
 
Hyvin yleinen argumetti tähän on kun ihmiset kertoilevat kuinka autotallista löytyy yli seitsemän litrainen V8 mutta unohtavat kertoa että töissä he käyvät autolla jossa on 1.2L ecoboosti jonka ainia jännitys on vikavaloissa.
Unohdin mainita että ainakin aloittelevalle sähköautoilijalle toimintamatka-ahdistus varmasti aiheuttaa lisäjännitystä autoiluun. Itsekin mietin joskus lakkaako auto yllättäen toimimasta jos akun lataustaso pääsee alle 15% ja saako silloin ajettua enää pari sataa metriä.

Kun range-ahdistus laski ajokokemuksen myötä, muuttui sähköautoilu jälleen "tylsäksi".
 
Enää on vaan näyttämättä toteen se, että mikä niitä akkujen hintoja pitäisi niin merkittävästi alentaa muutaman vuoden (1-3v) horisontissa?

Teslan tapauksessa on vaikea erottaa markkinointi/hype todellisuudesta, mutta nuo 4680 - akut lupaa parempaa kestävyyttä, pidempää toimintamatkaa ja halvempaa hintaa, eli saattavat juurikin tuolla aikahorisontilla tiputtaa aika hyvinkin hintoja.
 
Teslan tapauksessa on vaikea erottaa markkinointi/hype todellisuudesta, mutta nuo 4680 - akut lupaa parempaa kestävyyttä, pidempää toimintamatkaa ja halvempaa hintaa, eli saattavat juurikin tuolla aikahorisontilla tiputtaa aika hyvinkin hintoja.

Enää pitää sitten spekuloida syitä miksi olemassa oleva markkinajohtaja alkaisi tiputtamaan hintojaan ja samalla mahdollisesti syömään katteitaan. Eihän Teslan isossa kuvassa tarvitse reagoida hinnoilla ellei kilpailijoille tule jotain merkittävää uutta ja autot eivät mene kaupaksi suhteessa tuotantoon. Jos ja jos 4680 saadaan joskus rokkamaan niin sehän hetkellisesti vaan mahdollistaa saamaan parempaa katetta, kun tuotannollisesti halvemmalla saadaan tehtyä parempaa.
 
Enää pitää sitten spekuloida syitä miksi olemassa oleva markkinajohtaja alkaisi tiputtamaan hintojaan ja samalla mahdollisesti syömään katteitaan. Eihän Teslan isossa kuvassa tarvitse reagoida hinnoilla ellei kilpailijoille tule jotain merkittävää uutta ja autot eivät mene kaupaksi suhteessa tuotantoon. Jos ja jos 4680 saadaan joskus rokkamaan niin sehän hetkellisesti vaan mahdollistaa saamaan parempaa katetta, kun halvemmalla saadaan tehtyä parempaa.

Koska kilpailu kiristyy koko ajan. Varsinkin Kiinan suunnasta tulee paljon painetta, mutta vain idiootti myöskään ajattelee etteivätkö legacy-valmistajat pikkuhiljaa saisi pakkaansa kuntoon ja alkaisi puskemaan sähköautoa pihalle volyymillä.
 
Enää pitää sitten spekuloida syitä miksi olemassa oleva markkinajohtaja alkaisi tiputtamaan hintojaan ja samalla mahdollisesti syömään katteitaan.
Eurooppalaiset innostuvat Kiinalaisista autoista ja alkavat ostamaan niitä ennemmin kuin teslaa olisi yksi skenaario.
 
Kilpailu varmasti kovenee, kukaan tuskin sitä kieltää kun sen näkee jokainen siitä millaisilla autoilla nyt markkinoille on tultu? Mutta kuten on nähty niin tässä toimialassa kestää todella kauan että saadaan asiat rullaamaan, ja nyt puhuttiin 1-3v aikahorisontista. Jokainen joka autoalaa on vähänkään seurannut niin tietää, että autot saadan automessujen promomalleista massatuotantoon ja Suomeen niin siinä voi helposti mennä 12-24kk. Se, että Hedin saa MGlle virallisen jälleenmyyjän statuksen Suomessa niin kuten on nähty niin siinä voi helposti mennä 6-8kk. Nämä nyt ovat vain esimerkkejä jotka kuvaavat toimialan hitautta.

Ja kuten aikaisemmin kirjoitettua niin jos markkinoita seuraa niin valveutuneella kuluttajalla on varmasti signaalipisteitä joiden pohjalta tehdä päätöksiä.
 
Kyllä mua ainakin kirpaisi ja pahasti kun yli 10 v vanhalla bensakipolla polttoainekulut olivat jotain 300-400€/kk tietämillä.
Taloudessamme on kolme autoa tarvitsevaa ja kalustona diesel, bensa ja sähkö. Sähköllä ajetaan aina, kun se on mahdollista auton käyttötarkoituksen ja työvuorojen salliessa. Perheen nuorin haluaa ajaa vanhalla bensakoneella ja ruohonleikkuri käy bensalla. Työmatkat molemmilla vanhemmilla n.30km/vrk.
Katselin juuri kaupparyhmän sovelluksesta 12kk polttoainekustannuksia niin yli 2800€. Dieseliin 1900€ vaikka auto kuuluu vähän kuluttavien luokkaan.
Kesäloman vaunureissun kulutus tuosta on n.400€.
Eli kyllä se vaan maksaa ja moni ajaa vielä enemmänkin. Näin vuositasolla katsottuna se totuus valkenee, ei se siinä tankilla tunnu niinkään, kun kerralla menee 50-90€ ja sovelluksella vaan kuitataan maksu. Eli antaa äkkiä sen virheellisen tunteen ettei tämä minun autoni nyt niin paljoa vie. Käteisen hävitessä lompakosta tuntuisi jo erilailla.
 
Käsittämätöntä että nuo käytettyjen autojen kauppiaat vieläkin pitää käytetyillä uusien hintoja. Kuka noita käytettyjä Tesloja ostaa uuden hinnalla? Liisarit on taas jopa kalliimpia mitä uudet. Ja useita on vielä niitä Teslan vanhoja hintoja vastaavia.
Riippuu kauppiaasta, mutta osalla on se tilanne että jos myyvät halvemmalla, niin joutuvat maksamaan.
Osalla taustalla se että kuumana hetkenä käytettyjä haaliitiin isoon rahaa, osa jäi käsiin, se auto seisoo rahoitettuna, eroon siitä toki pitää päästä, mutta myyjän pitää se jotenkin kikkailla. Vaihtoauto kaupassa vaihtoraha ratkaisee, eli maksetaan sitten vaihdokista, ehkä siinä saadaan myös vähän parempi hinta myydystä.

Toisilla yrityksillä voi olla se ongelma jos tiputtaa kerralla vaihtovaraston arvon, niin voi tehdä kipeaa talo-oston numeroille, ehkä rahan hinnalle.

Mutta pointti siinä ettei kannata pelästy pyyntiä, vaan käydä kysymyssä tarjous ja jos myyjällä kaupanteko halukkuutta niin vääntää hinnasta.

En kyllä itsekään koe, että tällä hetkellä kilpailukykyisissä sähkäreissä (esim Kia, Hyundai, Polestar, Tesla) tulee mitään normaalista arvonalenemasta poikkeavaa ellei valmistajat itse tee jotain todella merkittäviä hinnanalennuksia. Perinteisemmät valmistajat ovat selvästi haluttomia tekemään niitä ja Teslan kohdalla on laskuvaraa ehkä maksimissaan muutamia tonneja. Esimerkiksi Model Y LR saattaa olla joskus kaukana tulevaisuudessa olla 50 990 tjsp, mutta eiköhän inflaatio pidä huolen, että enemminkin hinnat pysyvät paikallaan tai nousee kuin laskee.

Suurimpana syynä arvostuksen pysyvyyteen lyhyellä aikavälillä kuitenkin on, että edellä mainitut valmistajat tekevät lähtökohtaisesti täysin kurantteja ja relevantteja malleja, jotka ei muutamassa vuodessa vanhene mihinkään: autojen kulutus on hyvällä tasolla, käytetty akkuteknologia on hyvin koesteltua, inffojärjestelmät ovat nykyaikaisia ja päivitettäviä ja kaikissa on vallan riittävät latausnopeudet. Ja tämän kun yhdistää siihen, että toimialan kehityssyklit ovat kuitenkin kohtalaisen hitaita ja julkaisuajat pitkiä niin vaikea kuvitella että jos tällä hetkellä ostettua autoa pitää 3-4 vuotta niin kovin kummoista voi tapahtua. Tyypillisesti yhtä mallisarjaa kuitenkin myydään 6-10v niin eivät valmistajatkaan voi kannibalisoida omia myyntejään julkaisemalla uusia malleja kovin nopealla syklillä, koska tiedot näistä kuitenkin vuotavat aina vähän etukäteen. Kaiken vielä kruunaa Suomen todella pitkä autojen kiertoaika, kun iso massa ajelee 12,5v autoilla

Toinen syy miksi en usko mihinkään merkittäviin hintojen droppailuun on käytettyjen autojen jälleenmyyntimekanismit. Tälläkin hetkellä tuolla on paljon hybridejä tai sähköautoja (esim VW ID3, ID4, Audi e-tron), joiden arvot suhteessa kilpailijoihin pitäisi mielestäni olla jotain ihan muuta kuin ne ovat, mutta autojen hinnat tuntuvat vaan noudattavan vuodesta toiseen sitä perinteistä kaavaa. Eli auton julkaisuhinta uutena, mikä on ikä myydessä, paljonko on ajettu, miten on huollettu, millaiset renkaat tulee, onko vetokoukkua tai lämmitintä. Jokainen joka on autoaan koittanut myydä liikkeeseen tai antanut sen vaihdossa niin on huomannut miten hatarilla tiedoilla myyjät ravistelevat vaihtoarvot.

Teslaan liittyvissä keskusteluissa tämä on jotenkin äärimmäisen ylikorostunutta, kun kuvitellaan että sillä onko sulla nyt HW3 vai HW4 (8gb ram vs 16gb ram tai HD kamera tai ilman HDta) autossa niin olevan jobbareille tai tuulipuvuille mitään merkitystä. Varsinkin kun näitä muutoksia tapahtuu jatkuvasti rullaten niin ei kellään muilla kun alaa seuraavilla ole käsitystäkään mitä siellä on sisuksissa.

Suomessa jäännösarvojen kehitys on vahvasti riippuvainen verottajasta/tuista.

Sähköatuovalmistajat, ja ne polttisvalmistajat jotka panostaa sähköautoijin vistivät että sähköautojen tuotanto kustannukset alittaa pian polttisten, ja viestivät että tuettomien, verottomien sähkisten hinnat alittaa polttikset. Jälkimmäisen ratkaisee toki hintakilapailu.

Iso tekiä on toki sen akkunkustannus, siinä on epävarmuutta, tuossa välillä se jatkuva lasku käänty, mutta jälleen suunta alaspäin, Se vaikuttaa hinnaston alapäässä, mutta toki myös viidenkympin hintaluokassa ja miksei ylempänäkin.

Samoin se miten rahoistutuotteet kehittyy.

Eli hintoja painaa, a uusien hintojen lasku, b akkujenhintojen lasku, eli kantama.

Hintoja vastaavasti tukee se että 3-5v päästä käytettyjen markkinoilla ei ole kiinnostavaa tarjontaa, tämän päivän uusien autojen myynti on vähäistä ja niistäkin vain osa on ladattavia, joten oletettavaa että käytetyistä maksetaan "ylihintaa".Ja ei niitä euroopassakaan rajattomasti ole ja siellä sama juttu, niin tuonti ei ehkä pelasta.


Ja sitten on se kansainväliset tilanteet, muutaman vuoden aikana nähty miten nopeasti ja yllättäen asiat voi muuttua. Jos tehtaat ei pysty vastamaan kysyntään, tai niiden kustannukset ei kehity odotetusti, niin kaikki on mahdollista.




En kyllä itsekään koe, että tällä hetkellä kilpailukykyisissä sähkäreissä (esim Kia, Hyundai, Polestar, Tesla) tulee mitään normaalista arvonalenemasta poikkeavaa ellei valmistajat itse tee jotain todella merkittäviä hinnanalennuksia....
Länsi valmistajat Teslaa lukuunottamatta ovat himmaileet hintojen alentamista, jos tätä päivää käyttää lähtötasona niin meillä on lähtötaso vähän kohollaan, johon odotetaan korjausta. Eli nyt vielä jäänteitä komponettipula ajan autopulasta ja siitä seuranneista korkeista hinnoista.
 
Eivät ne polttomoottoriautot negatiivisen arvoisiksi voi oikein muuttua niin kauan kuin ilmaiseksi pääsee eroon ja jos hankintahinta on alempi, niin arvon pudotuksen on lähes mahdotonta olla paljon suurempi.
Valtion etu että ne polttikset loppukäsitellään asiallisesti, uskon siihen että jos kirrätyspisteen pystyy ajamaan, niin ei siitä sinne jättämisestä tarvi maksaa, uskon myös että pidetään huoli että keräilykin kannattaa, jos ei ihan kokoajan, niin kamppiksilla.

Esim, itse ostin 1.5v ikäisen 15tkm ajetun polttiksen 23k:lla. Jos verrokkina on yli 50k sähköauto (halpoja 4-veto sähkiksiä ei ole), niin melkein väkisinkin millään kuviteltavalla pitoajalla sähkiksellä kärsii isommat arvon pudotukset kuin polttiksella ja se kompensoi aika paljon kalliimpia polttoainekuluja.

Ei kilsakustannuksissa lopulta voi kovin isoa eroa tulla - polttoaine on niin pieni osa ajamisen kustannuksista.
Vielä jokusen vuosi löytyy yksilöesimerkkejä joissa se polttis on edullisempi.
Mutta noin yleisemmin uskon että tulee hullujenpäivien kaltaisia rahoisukamppanijoita joissa sähkistä saa sellaiseen hintaan että se 15 000km vuodessa ajamalla sähkis kannattaa vs vanha polttis.

- Halpoja sähkiksi ja niihin leivottuja kamppanijoita, ja se että polttoaineen km kustannus alkaa jo lähenee sähkiksen kokonais km kustannusta.

Ylläolevalla on tietekin se edellytys että kustannuskehtitys etenee ennustetusti, tuotanto vastaa kysyntään ja kilpailua markkinoilla, rahoitukseen vaikuttaa myös korko ja tulevaisuuden näkymät. Rahoitukseen vaikuttaa myös jäännösarvon ennustettavuus,

Polttoaineiden hintakehitys, toki voi vauhdittaa

Mutta se oletus että muutamanvuoden päästä polttis sinänsä on arvoton, se pidetäänkö niitä riippuu enemmänkin siitä kuinka kallista se pitäminen on, jos pitäminen on halpaa, ajaminen kallista, niin ehkä
 
Mutta kuten on nähty niin tässä toimialassa kestää todella kauan että saadaan asiat rullaamaan, ja nyt puhuttiin 1-3v aikahorisontista.

Teslan model Y on mennyt suunnilleen vastaavassa aikahorisontissa konseptista maailman myydyimmäksi automalliksi, ensimmäisenä sähköautona koskaan. Minkäänlaisista "sähköautomarkkinoista" on voinut ylipäätään puhua alle kymmenen vuoden ajan.

1691999868472.png
Akkujen kapasiteetin ja hinnan kehitys on ollut myös aivan järjettömän nopeaa. Sinun ajattelusi tuntuu hyvin vahvasti istuvan vanhassa polttomoottorien maailmassa, jossa kehitys tosiaan on varsin hidasta ja syklit pitkiä. Se alkaa kuitenkin olemaan mennyttä maailmaa. Nyt ollaan kovaa vauhtia siirtymässä uuteen paradigmaan, jossa vanhat lainalaisuudet ja kulmakertoimet eivät välttämättä olekaan kovin enää kovin hyödyllisiä tulevaa kehitystä arvioidessa.

Voihan toki olla, että tässä iskee vielä joku kunnon globaali turbolama ja koko autoteollisuus ottaa taas kunnolla takapakkia, mutta henkilökohtaisesti pidän kyllä huomattavan paljon todennäköisempänä, varsinkin huomioiden kuinka epätoivoisesti monet valtiot haluavat autokantojensa sähköistyvän, että koko ajan halvemmalla tullaan saamaan entistä kaikilla tavoin parempia sähköautoja ja tämä muutos tulee olemaan nopeaa. Tesla aika varmasti haluaa olla osa tuota muutosta ja heillä on kaikki kannustimet tuutata pihalle mahdollisimman paljon ja mahdollisimman halpoja sähköautoja, vaikka se tarkoittaisikin korkeammista voitoista luopumista lyhyeällä aikavälillä.
 
Teslan model Y on mennyt suunnilleen vastaavassa aikahorisontissa konseptista maailman myydyimmäksi automalliksi, ensimmäisenä sähköautona koskaan. Minkäänlaisista "sähköautomarkkinoista" on voinut ylipäätään puhua alle kymmenen vuoden ajan.

Sinun ajattelusi tuntuu hyvin vahvasti istuvan vanhassa polttomoottorien maailmassa, jossa kehitys tosiaan on varsin hidasta ja syklit pitkiä. ...

Voi olla, että ajattelen dinosaurusavoillani, mutta pitää muistaa että mYn osalta ei olla keksitty jurikaan mitään uutta. Kaikki oleellinen mitä model Yssä on tehty pohjautuu kuitenkin siihen kehitystyöhön, jota on tehty viimeinen vuosikymmen. Ensimmäiset Model St julkaistiin juurikin 10v sitten ja model 3 6v sitten ja nyt ollaan siinä, että voidaan kerätä hedelmät.


Ja jotta maadoitetaan tämä keskustelu niin jos arvonaleneva olisi "normaalia" niin 3v vanha 60tkm ajettu AWD mY jälleenmyyntiarvon pitäisi 2025/2026 olla noin 35 000e - 37 000e. Ja tässä puhutaan kuitenkin autosta jossa on vielä valmistajan takuu. En pidä mitenkään mahdottomana tai pahana
 
Viimeksi muokattu:
Voihan toki olla, että tässä iskee vielä joku kunnon globaali turbolama ja koko autoteollisuus ottaa taas kunnolla takapakkia, mutta henkilökohtaisesti pidän kyllä huomattavan paljon todennäköisempänä, varsinkin huomioiden kuinka epätoivoisesti monet valtiot haluavat autokantojensa sähköistyvän, että koko ajan halvemmalla tullaan saamaan entistä kaikilla tavoin parempia sähköautoja ja tämä muutos tulee olemaan nopeaa. Tesla aika varmasti haluaa olla osa tuota muutosta ja heillä on kaikki kannustimet tuutata pihalle mahdollisimman paljon ja mahdollisimman halpoja sähköautoja, vaikka se tarkoittaisikin korkeammista voitoista luopumista lyhyeällä aikavälillä.

Paljon uutena myytyjen "Käytettyjen premium" polttisten kohdalla muistettava se että niidenkin arvo alkanut häviään nuukille malleille ennitstä nuorempina.
Tämä johdatus siihen että jos uutta sähkistä on veroineen alle 20 000€, jolla kantamaa sama kuin vanhalla premiun sähkiksellä, niin rahoitusoppari mitä tarjolla. Niin paljonko halvempi sen vanhan premiumin pitää olla ?

Uskon että tietyt tämän päivän sähkikset käyt kapauksia 5v päästä, ne jotka osoittatuneet hyviksi, ja ne joilla on jotain mielikuvaarvoa. Jälkimmäisiä ostaa ne joilla ei rahaa ostaa tuoretta.

(5v menee todella nopeasti, mutta jos katsoo sähkismarkinaa 5v taaksepäin, niin on mennyt sekin)

Vaikka jutut menisi ilman yllätyksiä, niin tasan 5v päästä hinnoista en löisi vetoa, vaan turvaisin riskiä.
 
Sähköautomarkkina on vielä niin uusi, että hinnoittelussa voidaan nähdä suuriakin muutoksia tuotantokustannuksista riippumatta, eli isoilla muskeleilla varustettu valmistaja voi alkaa saalistaa markkinaosuuksia myymällä tuotteitaan tappiolla. Autoala on ollut aika konservatiivista ja uusilla pelureilla on ollut todella vaikea päästä markkinoille, tässä lienee hyvä mahdollisuus.

Toisaalta jos ostaa sähköauton nyt, niin pääsee hyötymään sen verotuksellisesta edullisuudesta, eli suurin osa valtioista tukee sähköautoilua eri tavoin (suoraan ostoa tai käyttöä vs. polttisten verottaminen) ja tämä on hyvin todennäköisesti vain väliaikaista herkkua. Eli kuluttajan näkökulmasta kyytiin hyppääminen hyvissä ajoin ei välttämättä ole taloudellinen riski.
 
Ei kilsakustannuksissa lopulta voi kovin isoa eroa tulla - polttoaine on niin pieni osa ajamisen kustannuksista.
Riippuu vähän miten paljon ajaa ja millä hintaa saa ladattua. 18 000 km täynnä sähköllä ja latauksen kustannus ollut kaikkineen 200 €. Eli 1,11 €/100 km. Olisin päässyt halvemmallakin, mutta välillä vaan maksanut enemmän helppoudesta kun kyse kuitenkin pienistä rahoista. Edellisellä autollani tuo 18 000 km olisi maksanut noin 2160 € dieseliä.

Toki tämä sähköauto oli kalliimpi, joten saa tässä ajella ennenkuin ollaan tasoissa, mutta se päivä vielä koittaa kyllä, varsinkin kun jäi samalla pois 600 €/v dieselvero sekä 700€/v huollot. Ja ajaminen paljon mukavampaa tällä.
 
Riippuu vähän miten paljon ajaa ja millä hintaa saa ladattua. 18 000 km täynnä sähköllä ja latauksen kustannus ollut kaikkineen 200 €. Eli 1,11 €/100 km. Olisin päässyt halvemmallakin, mutta välillä vaan maksanut enemmän helppoudesta kun kyse kuitenkin pienistä rahoista. Edellisellä autollani tuo 18 000 km olisi maksanut noin 2160 € dieseliä.

Toki tämä sähköauto oli kalliimpi, joten saa tässä ajella ennenkuin ollaan tasoissa, mutta se päivä vielä koittaa kyllä, varsinkin kun jäi samalla pois 600 €/v dieselvero sekä 700€/v huollot. Ja ajaminen paljon mukavampaa tällä.
Diesel vajaa 20 sentti km, sähkis reilu sentin, ero n 18 senttiä, ei ollut kaukana hullujen päivien pöstarjouksen riskittömästä rahoituksesta.

Muistaakseni se pösö oli 20 senttiäkm 15000kme tai yli, mutta se lunnastuslupaus taisi koskea vain niitä autoja joissa pysyttiin tuossa 15000 rajassa.
 
Jos MY 60tkm 3v jälleenmyyntiarvo olisi 35ke (60ke->35ke=25ke menetys) ja rahoituskulut olisivat noin 5000e (Teslan laskurista tulee tuon verran nykyisellä 2,9% korkotarjouksella 5ke käsirahalla), kuukausikulu auton omistamiselle olisi 833e. Samaisen auton saa tällä hetkellä liisattuna hintaan 901e ja siihen kuuluu renkaiden vaihdot, renkaiden säilytys ja kuluneiden renkaiden vaihto. Enkö ymmärrä jotain, vai miksi minusta tuntuu, että tässä tilanteessa on ihan ok maksaa tuo 67e/kk että saan nuo palvelut ja turvan arvon tipahtamiseen?
 
Jos MY 60tkm 3v jälleenmyyntiarvo olisi 35ke (60ke->35ke=25ke menetys) ja rahoituskulut olisivat noin 5000e (Teslan laskurista tulee tuon verran nykyisellä 2,9% korkotarjouksella 5ke käsirahalla), kuukausikulu auton omistamiselle olisi 833e. Samaisen auton saa tällä hetkellä liisattuna hintaan 901e ja siihen kuuluu renkaiden vaihdot, renkaiden säilytys ja kuluneiden renkaiden vaihto. Enkö ymmärrä jotain, vai miksi minusta tuntuu, että tässä tilanteessa on ihan ok maksaa tuo 67e/kk että saan nuo palvelut ja turvan arvon tipahtamiseen?

En ihan pääse samoihin lukuihin. Yleisimmin myyty LR valkoinen rekisteröintineen maksaa 55 590, 3v rahoitus noin 5000e käsirahalla generoi luottokuluja 4 592e. Jos mennään tyypillisellä 15%+10%+10% arvonalenemalla niin 3v jälkeen arvoa on laskenut rapiat 17 000e. Nopeasti katsottuna esim leaseplanilta tosiaan hinta 901e/kk tai 32 000e/3v. On tuossa karkeasti melkein 10 000e eroa, jonka osalta jokainen voi tietysti pohtia että kantaako riskin itse vai ulkoistaako sen
 
En ihan pääse samoihin lukuihin. Yleisimmin myyty LR valkoinen rekisteröintineen maksaa 55 590, 3v rahoitus noin 5000e käsirahalla generoi luottokuluja 4 592e. Jos mennään tyypillisellä 15%+10%+10% arvonalenemalla niin 3v jälkeen arvoa on laskenut rapiat 17 000e. Nopeasti katsottuna esim leaseplanilta tosiaan hinta 901e/kk tai 32 000e/3v. On tuossa karkeasti melkein 10 000e eroa, jonka osalta jokainen voi tietysti pohtia että kantaako riskin itse vai ulkoistaako sen
Just postauksia missä ihmeteltiin käytettyjen korkeita pyyntejä., näinä aikoina mennyt hintakehitys on vähän haasteellinen arvioitaessa tulevaa, jos siis katsoo Model Y hintakehitystä.

Vanhempien mallien kohdalla välissä ollut hintapiikki.

Ja jos jäännösarvolle hakee suojaa, niin katsoa sitten miten se kk maksu soppari on rakennettu, että onko siellä aidosti se jäännösarvo myyjän/rahoittajan vastuulla.
 
Eurooppahan ei edes ole kovin iso markkina Teslalle, suurempi ongelma niille on jos kiinalaiset rupeavat ostamaan kiinalaisia sähkiksiä.
TM:ssä oli juuri juttua Kiinasähkärien vyörystä ja mainittiin että Suomeenkin tuleva "BYD on maailman suurin sähköautojen valmistaja.
Viime vuonna se myi yhteensä lähes 1,9 miljoonaa täyssähkö- ja ladattavaa hybridihenkilöautoa, kun Tesla toimitti asiakkaille noin 1,3 miljoonaa autoa".
Taitavat kiinalaiset pääosin ostaa kotimaisia sähköautoja ja noita massiivia kiinalaismerkkejä on useita.
Hyvä juttu Kiinan sähköautoista yleisesti oli pari päivää sitten IS:ssä:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom