Juuri näin. Kiinasta tulee ilmeisen hyviä ja halpoja sähköautoja jolla tulee olemaan terveellisen tasapainottava vaikutus myös muiden maiden autotuotannolle. Jokseenkin naivia kirjoitella suu vaahdossa kiinalaisia tuotteita vastaan kun edelleen se oma muu kulutuskäyttäytminen on ollut kiinan halpistuotannosta riippuvainen jo pitkään.
Perustakaa se leikkiboikottithreadinne ja jatketaan täällä sähköautoista. Tuli muuten NIO ET5 nähtyä ulkomailla, oli huomattavasti esim Tesla kolmosta tyylikkäämpi.
Hintavaikutuksesta olen samaa mieltä, joskin hintaero taitaa olla Kiinan valtion piilosubventoimaa, joten terveellisestä en tiedä. Kulutuskäyttäytymiseen liittyen: Kiinan trollitehtaissa todettiin kyllä ihan oikein, että miksipä keksiä pussillista uusia temppuja kun voi käyttää vanhoja. Tätä "ostat kiinalaista kuitenkin" jargonia tulee kyllä tehtaasta ulos niin, että moni toistaa kuorossa.
Ihminen on naiivi, ja lisäksi mielellään perustelee itselleen epämiellyttävät päätökset oikeiksi. "Ei ole väärin varastaa rikkaalta kauppiaalta, koska eihän hän sitä edes huomaa" toteaa pikku taskuvaras nelisen tuhatta vuotta sitten. Tai eihän
minun yksittäisen autoni tai toimintani pienillä päästöillä ole merkitystä. Kaksi samankaltaista itsepetosta hieman eri kulmissa. Tämä kiinalaisen kaman ostaminen on juuri samanlainen. Eihän sillä ole merkitystä, ostanko kiinalaista? Nykyään äärimmäisen tärkeän oman navan näkökulmasta asia on tietenkin juuri näin. Se on yksilön jopa massiivinen etu ( ainakin lyhyellä aikavälillä ) toimia tai päästöjen osalta jättää toimimatta, siinä voi säästää paljon rahaa juuri nyt ja saa paljon tuotetta itselleen. Pidemmällä aikavälillä tai yhteisön näkökulmasta onkin sitten eri asia, tai ainakin tästä edusta voi olla eri mieltä. Yksilön etu on varsin selvä.
Jos ostat tuotteen, se voi olla tehty kiinassa tai muussa diktatuurissa taikka vastaavassa. Sillä ei ole tosiaan merkitystä, mutta sillä on, että mikä osuus tuotteesta tuo arvonlisää/rahaa diktatuureihin. Jos ostat kiinassa tehdyt kengät, voi materiaalin + tekemisen kustannukset jopa vain muutaman euron kengän hinnasta. Arvon lisäys tehdään muualla ketjussa ( suunnittelu, brändi, yms ) , joten ei ole suurta merkitystä ( arvon kannalta, ympäristöarvot erikseen ), ostatko kiinalaiset kengät. Jos ostatkin monimutkaisemmat työkengät, voi materiaalilla ja tekemisellä olla isompi merkitys ja silloin alkuperämaan merkitys korostuu.
Sama asia toimii myös tekkifoorumin elektroniikassa: Ostat 'Muricalaisen Apölin puhelimen, niin rahasta ja eritoten voitoista valtaosa, väitän että jopa yli 95%, valuu muualle kuin kiinaan. Ostat kiinalaisen 100e peruspuhelimen, ja yllättäen isompi rahatukku vrt. Apöl valuukin Kiinaan.
Siinä olette tietenkin ihan oikeassa, että mitenkään kaikkien tuotteiden rahaketjuja ei voikaan tietää ja osassa ne on tarkoituksella piilotettu, esim. Volvo. On siis helpointa elää itsepetoksessa, että tällä ei ole merkitystä. Mielestäni sillä on valtava merkitys, mutta on työlästä toimia demokraattisia länsimaisia yhteiskuntia tukevasti. Aivan erinomaisia esimerkkejä ongelmasta ovat autot. Iso osa osista tulee väkisin Kiinasta, mutta meneekö merkittäviltä osin raha Kiinaan vai Eurooppaan, tai nyt edes Amerikkaan, riippuu autosta. Jos ostaa Kiinalaista, niin varmasti pääosa rahasta valuu Kiinaan. Jos ostat Volvon, niin iso osa rahasta valuu Kiinaan tai ainakin on vähän epäselvempää. Jos ostat jotain muuta, tilanne on jotain muuta.
Loppujen lopuksia oikeasti kyseessä taitaa tosiaan Kuoriksen sanoin olla vain se, että suurinta osaa ei kiinnosta muut ihmiset, ihmisoikeudet tai ympäristö. Rajatapauksissa sitten on mukava lähteä vaikka "joudut ostamaan kiinalaisia kuitenkin" kuoroon.