Joo on.Onkohan tämä se tyyppivika, mistä palstoilla puhutaan paljon? Sähkömoottoriin se liittyi jotenkin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo on.Onkohan tämä se tyyppivika, mistä palstoilla puhutaan paljon? Sähkömoottoriin se liittyi jotenkin.
Joo on.
Ei mulla ole siis tuota laakerivikaa ilmennyt ja toki on mennyt takuuseen niiltä joilla se takuu on ollut voimassa.Eikö menny takuuseen?
Mitä jos etsii autoa 25-33teur hintaluokassa uutena ja sähkistä? Kovin vähän valinnanvaraa. Koko ajan tulee Suomeen kolmannen osapuolen huoltamoita joihin voi hyvillä mielen viedä autoansa. Mitä enemmän taloudellista liikkumavaraa, sitä enemmän mahdollisuuksia tehdä eettisesti/ympäristöllisesti/poliittisesti/jne kestävämpiä hankintapäätöksiä. Sama henkilö saattaa ostaa kiinalaisen sähköauton, mutta tietoisesti maksaa 50 euroa enemmän rengassarjasta ettei osta&tue kiinalaisia.En ymmärrä, miten kukaa edes harkitsee auton ostamista kiinalaisilta. Se on vähän niin kuin bensan tankkaaminen Venäjältä mutta valtavalla pääomariskillä. Bonuksena ilmoittautuu vielä osallistujaksi Kiinan vakoilukoneistoon.
Vaikkei tekisi minkäänlaisia arvovalintoja kulutuskäyttäytymisessään, jo pääomariski on merkittävä virhevastuun, arvokehityksen ja mahdollisen pakotepolitiikan näkökulmasta.
Noh, Polestar nyy vissiin kuitenkin aika hyvin ja taitaa sähköisistä kaupunkibusseistakin kaikki olla kiinalaisia?Mitä jos kasvattaisit selkärankaa ja odottelisit sähköautojen halpenemista diktatuurien tukemisen sijaan?
Kiina-autoilla ajavat voivat varautua kaupungilla kumien tyhjenemiseen yms ikävään jatkossa tilanteen kiristyessä.
En ymmärrä, miten kukaa edes harkitsee auton ostamista kiinalaisilta. Se on vähän niin kuin bensan tankkaaminen Venäjältä mutta valtavalla pääomariskillä.
Jos katsot tämänhetkisiä pakotteita, ne eivät kohdistu raaka-aineisiin vaan korkean teknologian yrityksiin (jotka riskejä vakoilun ja kybersodankäynnin näkökulmasta). Tämä riski realisoituu myös, mikäli autolla ei ole maahantuojaa, huoltoliikkeitä tai varaosasaatavuutta. Jokainen varmaan hahmottaa, miten hyvin Teslan huoltaminen onnistuisi ilman Teslan edustusta Suomessa.Jos Kiina laittaa ns. rajat kiinni eikä tavara liiku joka ikisen autotehtaan tuotanto loppuu hyvin nopeasti. Ja Kiina on myös suurin varaosien valmistaja. Eli se siiitä pääomariskistä.
Ihan mahdoton kuvitella elämää ilman Kiinaa kun siellä valmistetaan tai raaka-aineet tulevat suurimpaan osaan lääkkeistäkin.
No ehkä joku Ladan tehdas saattaa hetken pyöriä…
Noh, Polestar nyy vissiin kuitenkin aika hyvin ja taitaa sähköisistä kaupunkibusseistakin kaikki olla kiinalaisia?
Paitsi että Polestar ei vissiin myy mitenkään hyvin? Eikö tässäkin ole käsitelty, et niillä seisoskelee autot ja Teslan hinnanalennusten myötä on tullut peruutuksia iso kasa.
Noh, kasvua kuitenkin, tosin markkinat on tällä hetkellä globaalisti aivan erikoisessa tilanteessa.Paitsi että Polestar ei vissiin myy mitenkään hyvin? Eikö tässäkin ole käsitelty, et niillä seisoskelee autot ja Teslan hinnanalennusten myötä on tullut peruutuksia iso kasa.
Aivan yhdentekevää vänkäystä viimeiset viestit. Me ollaan tekkifoorumilla, mikä tarkoittaa että täällä on ihan jokaisella kommentoijalla koti eritysen täynnä elektroniikkaa ja muuta rojua, josta absoluuttisesti suurin osa on suoraan tai välillisesti kiinalaisten tuottamaa. Ihan yhtä lailla ne rahat sinne Kiinan kirstuun kilahtaa oli kyseessä sitten yksi suuri tai tuhat pientä ostosta, joten aivan turha tulla tänne jeesustelemaan kiinalaisten sähköautojen ostamista miettiville. Lasitalossa asuvien on aika vitun tyhmää heitellä kiviä.
Toki sitten löytyy muita syitä välttää kiinalaisten sähköautojen ostamista, kuten ketjussa onkin jo käsitelty.
Jos niin harmittaa kiinalaiset ja niiden tuotteet niin siitä varmaan voi perustaa oman ketjun?
Eiköhän MIC autoille jossain vaiheessa lätkästä sellaset tuontitullit että ei kannata tuoda. Varmaan Teslakin sen takia uumoilee uutta tehdasta Espanjaan.Veikkaan että osa täällä kiinalaisia haukkuvista on automyyjiä tjms joilla on jännäkakka kun kiinalaiset edulliset sähköautot tulloo. Ja samoilla eurooppalaisilla säännöillä täällä pelaavat kuin muutkin eli varaosia on oltava saatavilla n-vuotta ym. Ja kun katsoo niiden volyymeja maailmalla en olisi huolissani.
Ja 99% kuluttajista miettii lompakkoaan eikä ihmisoikeuksia tai ympäristöä. Valitettavasti näin se menee.
Kyllä täällä enemmän kuin yhdellä prosentilla ihmisistä on selkäranka. Siksi me emme elä Venäjällä tai sitä muistuttavassa yhteiskunnassa.Veikkaan että osa täällä kiinalaisia haukkuvista on automyyjiä tjms joilla on jännäkakka kun kiinalaiset edulliset sähköautot tulloo. Ja samoilla eurooppalaisilla säännöillä täällä pelaavat kuin muutkin eli varaosia on oltava saatavilla n-vuotta ym. Ja kun katsoo niiden volyymeja maailmalla en olisi huolissani.
Ja 99% kuluttajista miettii lompakkoaan eikä ihmisoikeuksia tai ympäristöä. Valitettavasti näin se menee.
"Espanjassa Nokian renkaiden ongelmaksi nousivat korkeat työvoimakustannukset ja viranomaisregulaatio."Tuskin tulee Epsanjaan kun luki kauppiksesta syyt miksi Nokian laittoi uuden tehtaansa Romaniaan.
Juuri näin. Kiinasta tulee ilmeisen hyviä ja halpoja sähköautoja jolla tulee olemaan terveellisen tasapainottava vaikutus myös muiden maiden autotuotannolle. Jokseenkin naivia kirjoitella suu vaahdossa kiinalaisia tuotteita vastaan kun edelleen se oma muu kulutuskäyttäytminen on ollut kiinan halpistuotannosta riippuvainen jo pitkään.
Perustakaa se leikkiboikottithreadinne ja jatketaan täällä sähköautoista. Tuli muuten NIO ET5 nähtyä ulkomailla, oli huomattavasti esim Tesla kolmosta tyylikkäämpi.
No sinänsä ihan sama ostaako vaikka kiinalaista elektroniikkaa 30000 eurolla vai kiinalaisen sähköauton. Kyllä moni näitä asioita punnitsee ja tekee valintansa omien kriteerien mukaan. Ei se auto ole sen pahempi, kuin samassa suhteessa(arvossa) muu kiinassa tuotettu, että sen takia moralisointi kiinalaisista autoista on minun mielestä aika turhaa. Ja tämä vääntö pitäisi siirtää omaan ketjuunsa.Hintavaikutuksesta olen samaa mieltä, joskin hintaero taitaa olla Kiinan valtion piilosubventoimaa, joten terveellisestä en tiedä. Kulutuskäyttäytymiseen liittyen: Kiinan trollitehtaissa todettiin kyllä ihan oikein, että miksipä keksiä pussillista uusia temppuja kun voi käyttää vanhoja. Tätä "ostat kiinalaista kuitenkin" jargonia tulee kyllä tehtaasta ulos niin, että moni toistaa kuorossa.
Ihminen on naiivi, ja lisäksi mielellään perustelee itselleen epämiellyttävät päätökset oikeiksi. "Ei ole väärin varastaa rikkaalta kauppiaalta, koska eihän hän sitä edes huomaa" toteaa pikku taskuvaras nelisen tuhatta vuotta sitten. Tai eihän minun yksittäisen autoni tai toimintani pienillä päästöillä ole merkitystä. Kaksi samankaltaista itsepetosta hieman eri kulmissa. Tämä kiinalaisen kaman ostaminen on juuri samanlainen. Eihän sillä ole merkitystä, ostanko kiinalaista? Nykyään äärimmäisen tärkeän oman navan näkökulmasta asia on tietenkin juuri näin. Se on yksilön jopa massiivinen etu ( ainakin lyhyellä aikavälillä ) toimia tai päästöjen osalta jättää toimimatta, siinä voi säästää paljon rahaa juuri nyt ja saa paljon tuotetta itselleen. Pidemmällä aikavälillä tai yhteisön näkökulmasta onkin sitten eri asia, tai ainakin tästä edusta voi olla eri mieltä. Yksilön etu on varsin selvä.
Jos ostat tuotteen, se voi olla tehty kiinassa tai muussa diktatuurissa taikka vastaavassa. Sillä ei ole tosiaan merkitystä, mutta sillä on, että mikä osuus tuotteesta tuo arvonlisää/rahaa diktatuureihin. Jos ostat kiinassa tehdyt kengät, voi materiaalin + tekemisen kustannukset jopa vain muutaman euron kengän hinnasta. Arvon lisäys tehdään muualla ketjussa ( suunnittelu, brändi, yms ) , joten ei ole suurta merkitystä ( arvon kannalta, ympäristöarvot erikseen ), ostatko kiinalaiset kengät. Jos ostatkin monimutkaisemmat työkengät, voi materiaalilla ja tekemisellä olla isompi merkitys ja silloin alkuperämaan merkitys korostuu.
Sama asia toimii myös tekkifoorumin elektroniikassa: Ostat 'Muricalaisen Apölin puhelimen, niin rahasta ja eritoten voitoista valtaosa, väitän että jopa yli 95%, valuu muualle kuin kiinaan. Ostat kiinalaisen 100e peruspuhelimen, ja yllättäen isompi rahatukku vrt. Apöl valuukin Kiinaan.
Siinä olette tietenkin ihan oikeassa, että mitenkään kaikkien tuotteiden rahaketjuja ei voikaan tietää ja osassa ne on tarkoituksella piilotettu, esim. Volvo. On siis helpointa elää itsepetoksessa, että tällä ei ole merkitystä. Mielestäni sillä on valtava merkitys, mutta on työlästä toimia demokraattisia länsimaisia yhteiskuntia tukevasti. Aivan erinomaisia esimerkkejä ongelmasta ovat autot. Iso osa osista tulee väkisin Kiinasta, mutta meneekö merkittäviltä osin raha Kiinaan vai Eurooppaan, tai nyt edes Amerikkaan, riippuu autosta. Jos ostaa Kiinalaista, niin varmasti pääosa rahasta valuu Kiinaan. Jos ostat Volvon, niin iso osa rahasta valuu Kiinaan tai ainakin on vähän epäselvempää. Jos ostat jotain muuta, tilanne on jotain muuta.
Loppujen lopuksia oikeasti kyseessä taitaa tosiaan Kuoriksen sanoin olla vain se, että suurinta osaa ei kiinnosta muut ihmiset, ihmisoikeudet tai ympäristö. Rajatapauksissa sitten on mukava lähteä vaikka "joudut ostamaan kiinalaisia kuitenkin" kuoroon.
Ei ollenkaan pahannäköinen minun mielestä. Nuo mittasuhteet ei oikein miellytä silmää, sama on monissa muissakin sähkiksissä, kuten esim. Model Y. Jota olen kyllä harkinnut siitäkin huolimatta.Uutta kinkkisähkistä taas pukkaa, Aiways U6 (wltp range 405km ja maltillinen 63kwh akku) ulkonäkö ei ehkä tule voittamaan palkintoja, sivuprofiilista tulee joku audi ja polestar mieleen. Mitoiltaankin ilahduttavasti ihan oikean auton kokoinen (4,8 x 1,9 x 1.6) verrattuna muihin. Tekniikan Maailmassa pidempi juttu maksumuurin takana.
Oliko tietoa paljonko tuo maksaa muualla euroopassa? Jos hinta jäisi 30TEUR tasolle niin tuo myy ihan ok, jos taas hinnoitellaan kuten BYD niin ei tule pärjäämään.Uutta kinkkisähkistä taas pukkaa, Aiways U6 (wltp range 405km ja maltillinen 63kwh akku) ulkonäkö ei ehkä tule voittamaan palkintoja, sivuprofiilista tulee joku audi ja polestar mieleen. Mitoiltaankin ilahduttavasti ihan oikean auton kokoinen (4,8 x 1,9 x 1.6) verrattuna muihin. Tekniikan Maailmassa pidempi juttu maksumuurin takana.
Kuitenkin Teslalla on Saksassa tehdas joka lienee kalliimpi maa kuin Espanja?
Oliko tietoa paljonko tuo maksaa muualla euroopassa? Jos hinta jäisi 30TEUR tasolle niin tuo myy ihan ok, jos taas hinnoitellaan kuten BYD niin ei tule pärjäämään.
Ei ollenkaan pahannäköinen minun mielestä. Nuo mittasuhteet ei oikein miellytä silmää, sama on monissa muissakin sähkiksissä, kuten esim. Model Y. Jota olen kyllä harkinnut siitäkin huolimatta.
Saksa on se maa missä autoja pitää tehdä muuten ei saksalaiset osta.Ja tätä onkin moni ihmetellyt, nytkin Berliiniä ajetaan vajaateholla kun kysyntä ei riitä.
Eiköhän MIC autoille jossain vaiheessa lätkästä sellaset tuontitullit että ei kannata tuoda. Varmaan Teslakin sen takia uumoilee uutta tehdasta Espanjaan.
No se liitty täysin siihen että Musk halusi tehtaan Saksaan made in germany -imagon takia."Espanjassa Nokian renkaiden ongelmaksi nousivat korkeat työvoimakustannukset ja viranomaisregulaatio."
Kuitenkin Teslalla on Saksassa tehdas joka lienee kalliimpi maa kuin Espanja?
saisi tuo lataaminen olla yhtä yksinkertaista kuin polttiksen tankkaaminen, eli laturille kävisi sama pankkikortti toimijasta riippumatta
Kyllä täällä enemmän kuin yhdellä prosentilla ihmisistä on selkäranka. Siksi me emme elä Venäjällä tai sitä muistuttavassa yhteiskunnassa.
Siis täyssähköjä?Alkuvuoden (1-6/2023) henkilösähköautojen rekisteröinnit Suomessa:
1. VAG : 4612 kpl
2. Tesla: 2985 kpl
3. Geely: 1966 kpl
4. Stellantis: 1153 kpl
5. BMW: 1078 kpl
6. Mercedes-Benz: 968 kpl
7. Hyundai Motors Group: 965 kpl
8. Renault-Nissan: 813 kpl
9. Toyota*: 607 kpl
10. Ford: 84 kpl
Muut: 69 kpl
*Toyota, Lexus, Subaru
Juu, ilman pakettiautojaSiis täyssähköjä?
Kun nyt sitten malttaisivat pitää tuon latauksen kohtuuhintaisena. Jos tuosta vielä ero pienenee bensaan ja dieseliin niin ei ainakaan nopeuta sen ”teräspersediesel”-kuskin siirtymistä sähköön. Satasen ero tommosella reissulla on aika pieni jo nyt.Latauksiin meni noin 160€ koko reissulla.
Bensalla/dieselillä olisi saanut heittää saturaisen enemmän.
Alkuvuoden (1-6/2023) henkilösähköautojen rekisteröinnit Suomessa:
1. VAG : 4612 kpl
2. Tesla: 2985 kpl
3. Geely: 1966 kpl
4. Stellantis: 1153 kpl
5. BMW: 1078 kpl
6. Mercedes-Benz: 968 kpl
7. Hyundai Motors Group: 965 kpl
8. Renault-Nissan: 813 kpl
9. Toyota*: 607 kpl
10. Ford: 84 kpl
Muut: 69 kpl
*Toyota, Lexus, Subaru
Kun nyt sitten malttaisivat pitää tuon latauksen kohtuuhintaisena. Jos tuosta vielä ero pienenee bensaan ja dieseliin niin ei ainakaan nopeuta sen ”teräspersediesel”-kuskin siirtymistä sähköön. Satasen ero tommosella reissulla on aika pieni jo nyt.
Ei kai teslan superit tue plug and chargea, vaan pitää puljata appsilla 3rd party autoilla?Optimitilanne olisi tietysti se, että lataaminen olisi helpompaa kuin tankkaaminen, eli kaikki palveluntarjoajat ja autot tukisi Plug'n Chargea Teslan supereiden tapaan.
Ei kai teslan superit tue plug and chargea, vaan pitää puljata appsilla 3rd party autoilla?
Tarkoitin toiminnallisuutta, en tarkkaa standardia.