Yleistä keskustelua sähköautoista

-Sähkömootorin laakeri on ruvennut joillakin ääntämään ja maahantuoja ehdottaa vain koko moottorin vaihtoa. Itse tehden pääsee pelkkien laakereiden hinnalla ja eiköhän noita laakereita jotkut pajatkin tarvittaessa vaihtele.

Onkohan tämä se tyyppivika, mistä palstoilla puhutaan paljon? Sähkömoottoriin se liittyi jotenkin.
 
Ihan hienoja pelejä alkaa tuolta Kiinan markkinoilta tulemaan. Omasta mielestäni tämä Volvon EX30 veli on vähän käytännöllisemmän oloinen kuin Volvo.

Zeekr X
 
En ymmärrä, miten kukaa edes harkitsee auton ostamista kiinalaisilta. Se on vähän niin kuin bensan tankkaaminen Venäjältä mutta valtavalla pääomariskillä. Bonuksena ilmoittautuu vielä osallistujaksi Kiinan vakoilukoneistoon.

Vaikkei tekisi minkäänlaisia arvovalintoja kulutuskäyttäytymisessään, jo pääomariski on merkittävä virhevastuun, arvokehityksen ja mahdollisen pakotepolitiikan näkökulmasta.
 
En ymmärrä, miten kukaa edes harkitsee auton ostamista kiinalaisilta. Se on vähän niin kuin bensan tankkaaminen Venäjältä mutta valtavalla pääomariskillä. Bonuksena ilmoittautuu vielä osallistujaksi Kiinan vakoilukoneistoon.

Vaikkei tekisi minkäänlaisia arvovalintoja kulutuskäyttäytymisessään, jo pääomariski on merkittävä virhevastuun, arvokehityksen ja mahdollisen pakotepolitiikan näkökulmasta.
Mitä jos etsii autoa 25-33teur hintaluokassa uutena ja sähkistä? Kovin vähän valinnanvaraa. Koko ajan tulee Suomeen kolmannen osapuolen huoltamoita joihin voi hyvillä mielen viedä autoansa. Mitä enemmän taloudellista liikkumavaraa, sitä enemmän mahdollisuuksia tehdä eettisesti/ympäristöllisesti/poliittisesti/jne kestävämpiä hankintapäätöksiä. Sama henkilö saattaa ostaa kiinalaisen sähköauton, mutta tietoisesti maksaa 50 euroa enemmän rengassarjasta ettei osta&tue kiinalaisia.
 
Mitä jos kasvattaisit selkärankaa ja odottelisit sähköautojen halpenemista diktatuurien tukemisen sijaan?
Kiina-autoilla ajavat voivat varautua kaupungilla kumien tyhjenemiseen yms ikävään jatkossa tilanteen kiristyessä.
 
Mitä jos kasvattaisit selkärankaa ja odottelisit sähköautojen halpenemista diktatuurien tukemisen sijaan?
Kiina-autoilla ajavat voivat varautua kaupungilla kumien tyhjenemiseen yms ikävään jatkossa tilanteen kiristyessä.
Noh, Polestar nyy vissiin kuitenkin aika hyvin ja taitaa sähköisistä kaupunkibusseistakin kaikki olla kiinalaisia?
 
En ymmärrä, miten kukaa edes harkitsee auton ostamista kiinalaisilta. Se on vähän niin kuin bensan tankkaaminen Venäjältä mutta valtavalla pääomariskillä.

Jos Kiina laittaa ns. rajat kiinni eikä tavara liiku joka ikisen autotehtaan tuotanto loppuu hyvin nopeasti. Ja Kiina on myös suurin varaosien valmistaja. Eli se siiitä pääomariskistä.

Ihan mahdoton kuvitella elämää ilman Kiinaa kun siellä valmistetaan tai raaka-aineet tulevat suurimpaan osaan lääkkeistäkin.

No ehkä joku Ladan tehdas saattaa hetken pyöriä…
 
Jos Kiina laittaa ns. rajat kiinni eikä tavara liiku joka ikisen autotehtaan tuotanto loppuu hyvin nopeasti. Ja Kiina on myös suurin varaosien valmistaja. Eli se siiitä pääomariskistä.

Ihan mahdoton kuvitella elämää ilman Kiinaa kun siellä valmistetaan tai raaka-aineet tulevat suurimpaan osaan lääkkeistäkin.

No ehkä joku Ladan tehdas saattaa hetken pyöriä…
Jos katsot tämänhetkisiä pakotteita, ne eivät kohdistu raaka-aineisiin vaan korkean teknologian yrityksiin (jotka riskejä vakoilun ja kybersodankäynnin näkökulmasta). Tämä riski realisoituu myös, mikäli autolla ei ole maahantuojaa, huoltoliikkeitä tai varaosasaatavuutta. Jokainen varmaan hahmottaa, miten hyvin Teslan huoltaminen onnistuisi ilman Teslan edustusta Suomessa.
 
Eihän sitä ilman venäläistä bensaakaan pärjää, jos on pakko ajaa budjetilla "liian vähän -200€" isolla V8:lla?
Jos nyt sitten on sinut sen kanssa, että kaataa rahansa kiinalaisen systeemin kolehtiin, niin olkoon sitten. Mutta kasvattakoot kukin sen verran selkärankaa, että myöntää sentään itselleen mitä tekee.
Mutku mutku...
 
Aivan yhdentekevää vänkäystä viimeiset viestit. Me ollaan tekkifoorumilla, mikä tarkoittaa että täällä on ihan jokaisella kommentoijalla koti eritysen täynnä elektroniikkaa ja muuta rojua, josta absoluuttisesti suurin osa on suoraan tai välillisesti kiinalaisten tuottamaa. Ihan yhtä lailla ne rahat sinne Kiinan kirstuun kilahtaa oli kyseessä sitten yksi suuri tai tuhat pientä ostosta, joten aivan turha tulla tänne jeesustelemaan kiinalaisten sähköautojen ostamista miettiville. Lasitalossa asuvien on aika vitun tyhmää heitellä kiviä.

Toki sitten löytyy muita syitä välttää kiinalaisten sähköautojen ostamista, kuten ketjussa onkin jo käsitelty.
 
Viimeksi muokattu:
Jos niin harmittaa kiinalaiset ja niiden tuotteet niin siitä varmaan voi perustaa oman ketjun? Sähköautoketjussa ehkä vähän turha vängätä poliittisista asioista. Iso osa kaikkien sähköautojen osista ja raaka-aineista tulee kuitenkin kiinasta kuten ihan minkä tahansa tavaran kohdalla. Joku kokee tuon huonoksi asiaksi ja joku toinen ei, mutta ei se nyt varsinaisesti liity sähköautoihin.

Noin ylipäänsä minusta on hyvä että tulee halvempia vaihtoehtoja ja kilpailua, se on kuitenkin ainoa tapa saada autot sähköisiksi.
 
Noh, Polestar nyy vissiin kuitenkin aika hyvin ja taitaa sähköisistä kaupunkibusseistakin kaikki olla kiinalaisia?

Paitsi että Polestar ei vissiin myy mitenkään hyvin? Eikö tässäkin ole käsitelty, et niillä seisoskelee autot ja Teslan hinnanalennusten myötä on tullut peruutuksia iso kasa.
 
Paitsi että Polestar ei vissiin myy mitenkään hyvin? Eikö tässäkin ole käsitelty, et niillä seisoskelee autot ja Teslan hinnanalennusten myötä on tullut peruutuksia iso kasa.
Noh, kasvua kuitenkin, tosin markkinat on tällä hetkellä globaalisti aivan erikoisessa tilanteessa.
Voipi olla että jossainpäin myydään ihan kaikki merkistä riippumatta mitä maahan saadaan.
Polestar Increased Electric Car Sales In Q2 2023 By 36%
 
Kyllä ne Suomessakin menevät kaupaksi jos tiputtavat hintoja muutamalla tonnilla.
 
Aivan yhdentekevää vänkäystä viimeiset viestit. Me ollaan tekkifoorumilla, mikä tarkoittaa että täällä on ihan jokaisella kommentoijalla koti eritysen täynnä elektroniikkaa ja muuta rojua, josta absoluuttisesti suurin osa on suoraan tai välillisesti kiinalaisten tuottamaa. Ihan yhtä lailla ne rahat sinne Kiinan kirstuun kilahtaa oli kyseessä sitten yksi suuri tai tuhat pientä ostosta, joten aivan turha tulla tänne jeesustelemaan kiinalaisten sähköautojen ostamista miettiville. Lasitalossa asuvien on aika vitun tyhmää heitellä kiviä.

Toki sitten löytyy muita syitä välttää kiinalaisten sähköautojen ostamista, kuten ketjussa onkin jo käsitelty.

Juuri näin. Kiinasta tulee ilmeisen hyviä ja halpoja sähköautoja jolla tulee olemaan terveellisen tasapainottava vaikutus myös muiden maiden autotuotannolle. Jokseenkin naivia kirjoitella suu vaahdossa kiinalaisia tuotteita vastaan kun edelleen se oma muu kulutuskäyttäytminen on ollut kiinan halpistuotannosta riippuvainen jo pitkään.

Perustakaa se leikkiboikottithreadinne ja jatketaan täällä sähköautoista. Tuli muuten NIO ET5 nähtyä ulkomailla, oli huomattavasti esim Tesla kolmosta tyylikkäämpi.
 
Hiilidioksidipäästöiltäkään ei voi täysin välttyä niin mitä me näillä sähköautoilla, V8 kaikille alle vain. :facepalm: Whataboutismit toki tuohon itämentaliteettiin ja propagandaan hyvin kiinteästi kuuluvatkin: Mitä väliä X:llä, kunhan on halpaa. Kyllähän ne jenkitkin jne.

Onneksi kiinalaisten autojen kanssa on todellinen mahdollisuus, että nuukailu tulee ostajille todella, todella kalliiksi.
 
Jos niin harmittaa kiinalaiset ja niiden tuotteet niin siitä varmaan voi perustaa oman ketjun?

Veikkaan että osa täällä kiinalaisia haukkuvista on automyyjiä tjms joilla on jännäkakka kun kiinalaiset edulliset sähköautot tulloo. Ja samoilla eurooppalaisilla säännöillä täällä pelaavat kuin muutkin eli varaosia on oltava saatavilla n-vuotta ym. Ja kun katsoo niiden volyymeja maailmalla en olisi huolissani.

Ja 99% kuluttajista miettii lompakkoaan eikä ihmisoikeuksia tai ympäristöä. Valitettavasti näin se menee.
 
Veikkaan että osa täällä kiinalaisia haukkuvista on automyyjiä tjms joilla on jännäkakka kun kiinalaiset edulliset sähköautot tulloo. Ja samoilla eurooppalaisilla säännöillä täällä pelaavat kuin muutkin eli varaosia on oltava saatavilla n-vuotta ym. Ja kun katsoo niiden volyymeja maailmalla en olisi huolissani.

Ja 99% kuluttajista miettii lompakkoaan eikä ihmisoikeuksia tai ympäristöä. Valitettavasti näin se menee.
Eiköhän MIC autoille jossain vaiheessa lätkästä sellaset tuontitullit että ei kannata tuoda. Varmaan Teslakin sen takia uumoilee uutta tehdasta Espanjaan.
 
Tuskin tulee Epsanjaan kun luki kauppiksesta syyt miksi Nokian laittoi uuden tehtaansa Romaniaan.
 
Veikkaan että osa täällä kiinalaisia haukkuvista on automyyjiä tjms joilla on jännäkakka kun kiinalaiset edulliset sähköautot tulloo. Ja samoilla eurooppalaisilla säännöillä täällä pelaavat kuin muutkin eli varaosia on oltava saatavilla n-vuotta ym. Ja kun katsoo niiden volyymeja maailmalla en olisi huolissani.

Ja 99% kuluttajista miettii lompakkoaan eikä ihmisoikeuksia tai ympäristöä. Valitettavasti näin se menee.
Kyllä täällä enemmän kuin yhdellä prosentilla ihmisistä on selkäranka. Siksi me emme elä Venäjällä tai sitä muistuttavassa yhteiskunnassa.

Silti ihmisten ahneus, lyhytnäköisyys ja itsekeskeisyys ovat ongelma. Esim. sähköautoilu ja Venäjän energiasta irtautuminen ovat kaivanneet lainsäädäntöä ja insentiivejä tuekseen. Samaa tullaan todennäköisesti näkemään kiinalaisten verkko- ja puhelinfirmojen lisäksi myös autojen kohdalla.
 
Tuskin tulee Epsanjaan kun luki kauppiksesta syyt miksi Nokian laittoi uuden tehtaansa Romaniaan.
"Espanjassa Nokian renkaiden ongelmaksi nousivat korkeat työvoimakustannukset ja viranomaisregulaatio."
Kuitenkin Teslalla on Saksassa tehdas joka lienee kalliimpi maa kuin Espanja?
 
Juuri näin. Kiinasta tulee ilmeisen hyviä ja halpoja sähköautoja jolla tulee olemaan terveellisen tasapainottava vaikutus myös muiden maiden autotuotannolle. Jokseenkin naivia kirjoitella suu vaahdossa kiinalaisia tuotteita vastaan kun edelleen se oma muu kulutuskäyttäytminen on ollut kiinan halpistuotannosta riippuvainen jo pitkään.

Perustakaa se leikkiboikottithreadinne ja jatketaan täällä sähköautoista. Tuli muuten NIO ET5 nähtyä ulkomailla, oli huomattavasti esim Tesla kolmosta tyylikkäämpi.

Hintavaikutuksesta olen samaa mieltä, joskin hintaero taitaa olla Kiinan valtion piilosubventoimaa, joten terveellisestä en tiedä. Kulutuskäyttäytymiseen liittyen: Kiinan trollitehtaissa todettiin kyllä ihan oikein, että miksipä keksiä pussillista uusia temppuja kun voi käyttää vanhoja. Tätä "ostat kiinalaista kuitenkin" jargonia tulee kyllä tehtaasta ulos niin, että moni toistaa kuorossa.

Ihminen on naiivi, ja lisäksi mielellään perustelee itselleen epämiellyttävät päätökset oikeiksi. "Ei ole väärin varastaa rikkaalta kauppiaalta, koska eihän hän sitä edes huomaa" toteaa pikku taskuvaras nelisen tuhatta vuotta sitten. Tai eihän minun yksittäisen autoni tai toimintani pienillä päästöillä ole merkitystä. Kaksi samankaltaista itsepetosta hieman eri kulmissa. Tämä kiinalaisen kaman ostaminen on juuri samanlainen. Eihän sillä ole merkitystä, ostanko kiinalaista? Nykyään äärimmäisen tärkeän oman navan näkökulmasta asia on tietenkin juuri näin. Se on yksilön jopa massiivinen etu ( ainakin lyhyellä aikavälillä ) toimia tai päästöjen osalta jättää toimimatta, siinä voi säästää paljon rahaa juuri nyt ja saa paljon tuotetta itselleen. Pidemmällä aikavälillä tai yhteisön näkökulmasta onkin sitten eri asia, tai ainakin tästä edusta voi olla eri mieltä. Yksilön etu on varsin selvä.

Jos ostat tuotteen, se voi olla tehty kiinassa tai muussa diktatuurissa taikka vastaavassa. Sillä ei ole tosiaan merkitystä, mutta sillä on, että mikä osuus tuotteesta tuo arvonlisää/rahaa diktatuureihin. Jos ostat kiinassa tehdyt kengät, voi materiaalin + tekemisen kustannukset jopa vain muutaman euron kengän hinnasta. Arvon lisäys tehdään muualla ketjussa ( suunnittelu, brändi, yms ) , joten ei ole suurta merkitystä ( arvon kannalta, ympäristöarvot erikseen ), ostatko kiinalaiset kengät. Jos ostatkin monimutkaisemmat työkengät, voi materiaalilla ja tekemisellä olla isompi merkitys ja silloin alkuperämaan merkitys korostuu.

Sama asia toimii myös tekkifoorumin elektroniikassa: Ostat 'Muricalaisen Apölin puhelimen, niin rahasta ja eritoten voitoista valtaosa, väitän että jopa yli 95%, valuu muualle kuin kiinaan. Ostat kiinalaisen 100e peruspuhelimen, ja yllättäen isompi rahatukku vrt. Apöl valuukin Kiinaan.

Siinä olette tietenkin ihan oikeassa, että mitenkään kaikkien tuotteiden rahaketjuja ei voikaan tietää ja osassa ne on tarkoituksella piilotettu, esim. Volvo. On siis helpointa elää itsepetoksessa, että tällä ei ole merkitystä. Mielestäni sillä on valtava merkitys, mutta on työlästä toimia demokraattisia länsimaisia yhteiskuntia tukevasti. Aivan erinomaisia esimerkkejä ongelmasta ovat autot. Iso osa osista tulee väkisin Kiinasta, mutta meneekö merkittäviltä osin raha Kiinaan vai Eurooppaan, tai nyt edes Amerikkaan, riippuu autosta. Jos ostaa Kiinalaista, niin varmasti pääosa rahasta valuu Kiinaan. Jos ostat Volvon, niin iso osa rahasta valuu Kiinaan tai ainakin on vähän epäselvempää. Jos ostat jotain muuta, tilanne on jotain muuta.

Loppujen lopuksia oikeasti kyseessä taitaa tosiaan Kuoriksen sanoin olla vain se, että suurinta osaa ei kiinnosta muut ihmiset, ihmisoikeudet tai ympäristö. Rajatapauksissa sitten on mukava lähteä vaikka "joudut ostamaan kiinalaisia kuitenkin" kuoroon.
 
Uutta kinkkisähkistä taas pukkaa, Aiways U6 (wltp range 405km ja maltillinen 63kwh akku) ulkonäkö ei ehkä tule voittamaan palkintoja, sivuprofiilista tulee joku audi ja polestar mieleen. Mitoiltaankin ilahduttavasti ihan oikean auton kokoinen (4,8 x 1,9 x 1.6) verrattuna muihin. Tekniikan Maailmassa pidempi juttu maksumuurin takana.

Edit: jokainen eittämättä käsittelee muutosvastarintaa ja kuuntelee omaa eettistä ja moraalista kompassiaan (mahdollisesta kognitiivisesta dissonanssista huolimatta) omalla tavallaan, mutta halutaanko nämä arvokkaat pohdinnat sisällyttää tähän threadiin?
 
Viimeksi muokattu:
Hintavaikutuksesta olen samaa mieltä, joskin hintaero taitaa olla Kiinan valtion piilosubventoimaa, joten terveellisestä en tiedä. Kulutuskäyttäytymiseen liittyen: Kiinan trollitehtaissa todettiin kyllä ihan oikein, että miksipä keksiä pussillista uusia temppuja kun voi käyttää vanhoja. Tätä "ostat kiinalaista kuitenkin" jargonia tulee kyllä tehtaasta ulos niin, että moni toistaa kuorossa.

Ihminen on naiivi, ja lisäksi mielellään perustelee itselleen epämiellyttävät päätökset oikeiksi. "Ei ole väärin varastaa rikkaalta kauppiaalta, koska eihän hän sitä edes huomaa" toteaa pikku taskuvaras nelisen tuhatta vuotta sitten. Tai eihän minun yksittäisen autoni tai toimintani pienillä päästöillä ole merkitystä. Kaksi samankaltaista itsepetosta hieman eri kulmissa. Tämä kiinalaisen kaman ostaminen on juuri samanlainen. Eihän sillä ole merkitystä, ostanko kiinalaista? Nykyään äärimmäisen tärkeän oman navan näkökulmasta asia on tietenkin juuri näin. Se on yksilön jopa massiivinen etu ( ainakin lyhyellä aikavälillä ) toimia tai päästöjen osalta jättää toimimatta, siinä voi säästää paljon rahaa juuri nyt ja saa paljon tuotetta itselleen. Pidemmällä aikavälillä tai yhteisön näkökulmasta onkin sitten eri asia, tai ainakin tästä edusta voi olla eri mieltä. Yksilön etu on varsin selvä.

Jos ostat tuotteen, se voi olla tehty kiinassa tai muussa diktatuurissa taikka vastaavassa. Sillä ei ole tosiaan merkitystä, mutta sillä on, että mikä osuus tuotteesta tuo arvonlisää/rahaa diktatuureihin. Jos ostat kiinassa tehdyt kengät, voi materiaalin + tekemisen kustannukset jopa vain muutaman euron kengän hinnasta. Arvon lisäys tehdään muualla ketjussa ( suunnittelu, brändi, yms ) , joten ei ole suurta merkitystä ( arvon kannalta, ympäristöarvot erikseen ), ostatko kiinalaiset kengät. Jos ostatkin monimutkaisemmat työkengät, voi materiaalilla ja tekemisellä olla isompi merkitys ja silloin alkuperämaan merkitys korostuu.

Sama asia toimii myös tekkifoorumin elektroniikassa: Ostat 'Muricalaisen Apölin puhelimen, niin rahasta ja eritoten voitoista valtaosa, väitän että jopa yli 95%, valuu muualle kuin kiinaan. Ostat kiinalaisen 100e peruspuhelimen, ja yllättäen isompi rahatukku vrt. Apöl valuukin Kiinaan.

Siinä olette tietenkin ihan oikeassa, että mitenkään kaikkien tuotteiden rahaketjuja ei voikaan tietää ja osassa ne on tarkoituksella piilotettu, esim. Volvo. On siis helpointa elää itsepetoksessa, että tällä ei ole merkitystä. Mielestäni sillä on valtava merkitys, mutta on työlästä toimia demokraattisia länsimaisia yhteiskuntia tukevasti. Aivan erinomaisia esimerkkejä ongelmasta ovat autot. Iso osa osista tulee väkisin Kiinasta, mutta meneekö merkittäviltä osin raha Kiinaan vai Eurooppaan, tai nyt edes Amerikkaan, riippuu autosta. Jos ostaa Kiinalaista, niin varmasti pääosa rahasta valuu Kiinaan. Jos ostat Volvon, niin iso osa rahasta valuu Kiinaan tai ainakin on vähän epäselvempää. Jos ostat jotain muuta, tilanne on jotain muuta.

Loppujen lopuksia oikeasti kyseessä taitaa tosiaan Kuoriksen sanoin olla vain se, että suurinta osaa ei kiinnosta muut ihmiset, ihmisoikeudet tai ympäristö. Rajatapauksissa sitten on mukava lähteä vaikka "joudut ostamaan kiinalaisia kuitenkin" kuoroon.
No sinänsä ihan sama ostaako vaikka kiinalaista elektroniikkaa 30000 eurolla vai kiinalaisen sähköauton. Kyllä moni näitä asioita punnitsee ja tekee valintansa omien kriteerien mukaan. Ei se auto ole sen pahempi, kuin samassa suhteessa(arvossa) muu kiinassa tuotettu, että sen takia moralisointi kiinalaisista autoista on minun mielestä aika turhaa. Ja tämä vääntö pitäisi siirtää omaan ketjuunsa.
Uutta kinkkisähkistä taas pukkaa, Aiways U6 (wltp range 405km ja maltillinen 63kwh akku) ulkonäkö ei ehkä tule voittamaan palkintoja, sivuprofiilista tulee joku audi ja polestar mieleen. Mitoiltaankin ilahduttavasti ihan oikean auton kokoinen (4,8 x 1,9 x 1.6) verrattuna muihin. Tekniikan Maailmassa pidempi juttu maksumuurin takana.
Ei ollenkaan pahannäköinen minun mielestä. Nuo mittasuhteet ei oikein miellytä silmää, sama on monissa muissakin sähkiksissä, kuten esim. Model Y. Jota olen kyllä harkinnut siitäkin huolimatta.
 
Uutta kinkkisähkistä taas pukkaa, Aiways U6 (wltp range 405km ja maltillinen 63kwh akku) ulkonäkö ei ehkä tule voittamaan palkintoja, sivuprofiilista tulee joku audi ja polestar mieleen. Mitoiltaankin ilahduttavasti ihan oikean auton kokoinen (4,8 x 1,9 x 1.6) verrattuna muihin. Tekniikan Maailmassa pidempi juttu maksumuurin takana.
Oliko tietoa paljonko tuo maksaa muualla euroopassa? Jos hinta jäisi 30TEUR tasolle niin tuo myy ihan ok, jos taas hinnoitellaan kuten BYD niin ei tule pärjäämään.
 
Oliko tietoa paljonko tuo maksaa muualla euroopassa? Jos hinta jäisi 30TEUR tasolle niin tuo myy ihan ok, jos taas hinnoitellaan kuten BYD niin ei tule pärjäämään.

Teknarin jutusta, BYDin linjoilla näköjään mennään.

"Asiat asettaa kuitenkin oikeisiin mittasuhteisiin hyvin varustellun auton hinta, joka jää esimerkiksi Saksassa 45 000 euron tuntumaan eli 5 000–10 000 vastaavia kilpailijoita edullisemmaksi."

Saa nähdä kuinka paljon näitä peräpohjolaan lopulta tulee. Jälleenmyyntiarvo mielenkiintoinen seikka myös, voi olla että 2-4v päästä alkaa olemaan paljon edukkaampaa sähkistä kohtuuspekseillä tarjolla.
 
Ei ollenkaan pahannäköinen minun mielestä. Nuo mittasuhteet ei oikein miellytä silmää, sama on monissa muissakin sähkiksissä, kuten esim. Model Y. Jota olen kyllä harkinnut siitäkin huolimatta.

Juu sama juttu, korimalli ei ainakaan kuvissa heti resonoinut. Livenä kun näki Y:n ekaa kertaa, tuntui se vähän jopa koomiselta. Yhden BYD Hanin näin pari viikkoa sitten parkkhallissa, erottui edukseen klassisena isona sedanina. ID7 kiinnostelisi myös.
 
Eiköhän MIC autoille jossain vaiheessa lätkästä sellaset tuontitullit että ei kannata tuoda. Varmaan Teslakin sen takia uumoilee uutta tehdasta Espanjaan.
"Espanjassa Nokian renkaiden ongelmaksi nousivat korkeat työvoimakustannukset ja viranomaisregulaatio."
Kuitenkin Teslalla on Saksassa tehdas joka lienee kalliimpi maa kuin Espanja?
No se liitty täysin siihen että Musk halusi tehtaan Saksaan made in germany -imagon takia.
Made in spain ei ole myyntivaltti juuri muualla kuin Espanjassa ja Portugalissa.
 
Kuten tuossa aiemmin oli jo muutama keskustelija ystävällisesti toivonutkin, pidetään se poliittinen ja yhteiskunnallinen keskustelu siellä omalla alueellaan Kiinaan yms liittyen ja keskitytään tässä ketjussa autoihin, kiitos.
 
Tulipahan kokeiltua ekaa kertaa miten oikeasti pidemmän reissun tekeminen onnistuu sähköautolla.
Lastattiin 3 aikuista vajaan viikon varusteineen Skoda Enyaq 80:iin ja suunnattiin Saariselän kautta Norjaan Nordkappiin, takaisin Skibotnin ja Ylläksen kautta.
Matkaa tuli noin 2500km
Kyllähän tuo vaatii hieman enemmän suunnittelua auton "tankkauksen" suhteen kuin polttomoottoriautoilla. Johtuen edelleen sähköautojen pienemmästä rangesta, sekä latausinfran pirstaleisesta applikaatiokäytöstä verrattuna perus bensa-asemiin joissa kaikissa toimii sama pankkikortti.
Mutta reissu onnistui ilman ainuttakaan sähköautotekniikasta tai latausinfrasta johtunutta ongelmaa. Paljon on kehitystä tapahtunut, kun joku parisen vuotta taaksepäin tällaisen reissun tekeminen sähköautolla olisi ollut paljon haasteellisempaa.

Suomessa käytettiin K-latausta, Rechargea (kerran kun muuta ei ollut), ABC latausta, Teslaa (Karesuvanto) sekä Ii:ssä Kärkkäisen laturia (korttimaksu, ei tarvinnut mitään applikaatiota!)
Norjassa käytettiin vain Teslan superchargereita jotka on avoinna kaikille.

Yksi vanhempi kyytiläinen totesi että on melkoisen monimutkaisen oloista kun joutuu puljaamaan vaikka minkä kännykkäappsin ja tagien ja rekisteröitymisten kanssa.
Itselle ei tuota nyt enää niin ongelmaa kun oppinut, mutta saisi tuo lataaminen olla yhtä yksinkertaista kuin polttiksen tankkaaminen, eli laturille kävisi sama pankkikortti toimijasta riippumatta.

Latauksiin meni noin 160€ koko reissulla.
Bensalla/dieselillä olisi saanut heittää saturaisen enemmän.
Eli noin yhden yöpymisen kustannuksen verran.
 
Kyllä täällä enemmän kuin yhdellä prosentilla ihmisistä on selkäranka. Siksi me emme elä Venäjällä tai sitä muistuttavassa yhteiskunnassa.

Itse ostan vähän kalliimpaa tuulisähköä ja lataan auton sillä. En tiedä onko sillä paskaakaan merkitystä, ei varmasti. Joskus tuntunut että tyynellä tulee vähän huonompaa.

Kiinalainenkin sähköauto on kuitenkin parempi ympäristön kannalta kuin mikään bensavehje tai nokivasara?
 
Kiinassa 16 autovalmistajaa (paikalliset + tesla) sopineet autohintojen ”jäädyttämisestä”.

 
Alkuvuoden (1-6/2023) henkilösähköautojen rekisteröinnit Suomessa:

1. VAG : 4612 kpl
2. Tesla: 2985 kpl
3. Geely: 1966 kpl
4. Stellantis: 1153 kpl
5. BMW: 1078 kpl
6. Mercedes-Benz: 968 kpl
7. Hyundai Motors Group: 965 kpl
8. Renault-Nissan: 813 kpl
9. Toyota*: 607 kpl
10. Ford: 84 kpl
Muut: 69 kpl

*Toyota, Lexus, Subaru
 
Alkuvuoden (1-6/2023) henkilösähköautojen rekisteröinnit Suomessa:

1. VAG : 4612 kpl
2. Tesla: 2985 kpl
3. Geely: 1966 kpl
4. Stellantis: 1153 kpl
5. BMW: 1078 kpl
6. Mercedes-Benz: 968 kpl
7. Hyundai Motors Group: 965 kpl
8. Renault-Nissan: 813 kpl
9. Toyota*: 607 kpl
10. Ford: 84 kpl
Muut: 69 kpl

*Toyota, Lexus, Subaru
Siis täyssähköjä?
 
Fordin ainoa sähköauto on Mach-E ja tätä myytiin 84kpl 6kk aikana? Kävin tämän koeajamassa ja ihan hyvä peli oli, vaikka pieni kontti ja korkeahko hinta. Vai onko ollut jotain tuotantovaikeuksia?
 
Hidas tuotanto ja kova hinta siihen mitä sillä saa, jäi Teslan jalkoihin kuten muutkin.
 
Latauksiin meni noin 160€ koko reissulla.
Bensalla/dieselillä olisi saanut heittää saturaisen enemmän.
Kun nyt sitten malttaisivat pitää tuon latauksen kohtuuhintaisena. Jos tuosta vielä ero pienenee bensaan ja dieseliin niin ei ainakaan nopeuta sen ”teräspersediesel”-kuskin siirtymistä sähköön. Satasen ero tommosella reissulla on aika pieni jo nyt.
 
Kylla se teraspersekkin laskee etta 300 paivana saastaa paljon enemman kun voi ladata ihan vain kotona. Ainakin landella 100 - 200km tyomatkat eivat ole mitaan erityisen harvinaisia ja nuo menevat mukavasti kotilatauksella. Jos lapin reissulla ei saasta niin se ei ole olellista vuosikuluissa.
 
Alkuvuoden (1-6/2023) henkilösähköautojen rekisteröinnit Suomessa:

1. VAG : 4612 kpl
2. Tesla: 2985 kpl
3. Geely: 1966 kpl
4. Stellantis: 1153 kpl
5. BMW: 1078 kpl
6. Mercedes-Benz: 968 kpl
7. Hyundai Motors Group: 965 kpl
8. Renault-Nissan: 813 kpl
9. Toyota*: 607 kpl
10. Ford: 84 kpl
Muut: 69 kpl

*Toyota, Lexus, Subaru

Lähde tälle?
 
Kun nyt sitten malttaisivat pitää tuon latauksen kohtuuhintaisena. Jos tuosta vielä ero pienenee bensaan ja dieseliin niin ei ainakaan nopeuta sen ”teräspersediesel”-kuskin siirtymistä sähköön. Satasen ero tommosella reissulla on aika pieni jo nyt.

Sähköautoilussa pelkkä julkisten suurteholaturien hintojen tuijottaminen vääristää, sitä enemmän mitä enemmän voi käyttää kotilatausta/työpaikkalatausta, joka on (yleensä) halvempaa.
Pidemmän ajan kirjanpito näyttää nyt noin 6000km matkalta latauskuluiksi 3,23€/100km kun mukana on sekaisin koti/työpaikkalatausta sekä julkisia suurteholatureita.
Verrokkina edellinen Corolla hybrid jolla kulut oli noin 10,30€/100km
Jos käyttäisi pelkästään julkisia suurteholatureita niin kulu pyörisi jossain 5,5€/100km luokassa.
 
Optimitilanne olisi tietysti se, että lataaminen olisi helpompaa kuin tankkaaminen, eli kaikki palveluntarjoajat ja autot tukisi Plug'n Chargea Teslan supereiden tapaan.
Ei kai teslan superit tue plug and chargea, vaan pitää puljata appsilla 3rd party autoilla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom