Yleistä keskustelua sähköautoista

Noihin taitaa saada aika vähän valmiita latureita. Sellaisille olisi kyllä varmaan markkinaa.
Hommaa muutamalla kympillä adapterin tavallisen kolmivaihematkalaturin kaveriksi.

 
Tällainenkin näyttäisi löytyvän eikä ole mitenkään älyttömän kallis.
 
Tällainenkin näyttäisi löytyvän eikä ole mitenkään älyttömän kallis.
No on kuitenkin yli 800 €, vaikka ottaisi vain 5 m kaapelilla suko + caravan + voimavirta.

Espoon Broshopista saa melkein puoleen hintaan nuo liitännät ja 8 m kaapelilla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230703-010705.png
    Screenshot_20230703-010705.png
    208,9 KB · Luettu: 81
Mielenkiintoinen proto, vaikka melko valmiilta tuo vaikuttaa. Erikoista tässä on se, että autossa neljä moottoria ja moottori sijaitsee pyörän navassa. Napa sisältää moottorin, ohjauselektroniikan, jousituksen ja jarrun. NEVS (National Electric Vehicle Sweden) on alunperin SAABin peruja, mutta tämänkin omistus nykään on Kiinassa. Emoyitys (China Evergrande Group) on toki toimii enemmälti kiinteistöbisneksessä, vaikka sen alla on yrityksiä useilta eri aloilta.



EDIT: Jousitus ei vissiin sijaitsekkaan navassa vaikka tässä niin mainitaan. Toisessa videossa näkyy parempia otoksia miten auto rakentuu.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuossa napamoottorissa joskus mietitty ongelmaa että jousittamaton massa nousee aika hurjiin lukemiin, siitä kun käsittääkseni aina pyritty eroon "keinolla millä hyvänsä". Toinen mikä noissa napamoottoreissa mietityttää käytännön kannalta, että miten kestää hiekka/suola kylpyä 10-15vuotta auton alla, toki tämä on varmaan ratkaistavissa, mutta lienee kuitenkin vaikeampaa ja kalliimpaa kun nykyinen moottorin sijoitus tyyli. Pelkkää mutuilua tämä toki.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Eikös tuossa napamoottorissa joskus mietitty ongelmaa että jousittamaton massa nousee aika hurjiin lukemiin, siitä kun käsittääkseni aina pyritty eroon "keinolla millä hyvänsä". Toinen mikä noissa napamoottoreissa mietityttää käytännön kannalta, että miten kestää hiekka/suola kylpyä 10-15vuotta auton alla, toki tämä on varmaan ratkaistavissa, mutta lienee kuitenkin vaikeampaa ja kalliimpaa kun nykyinen moottorin sijoitus tyyli. Pelkkää mutuilua tämä toki.

Juuri näin.

Noi on vähän sellainen "solution looking for a problem"-tyyppisiä juttuja autoihin liittyen.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Zeekr hinnoiteltu Hollannissa ja Ruotsissa.
001 hinta Ruotsissa selvästi halvempi vaikka alv korkeampi 25% vs 21% Hollannissa?
Ja vielä kummallisempaa että X-mallien hinnat ovat liki samat...

Pre-order bonus latausasema asennettuna tai 4kk ilmaiset lataukset.


NL / Ruotsi:
001 (iso 5m hatchback)
Long Range RWD 60 490 eur / 677 000 SEK (57 350 eur)
Performance AWD 63 490 eur / 707 000 SEK (59 890 eur) - neliveto aika bargain
Priviledge AWD 68 490 eur / 757 000 SEK (64 125 eur) - ilmajousitus

X ("citycar" 4,4m, dual motor 3,8s 0-100km/h)
Long Range RWD 45 990 eur / 550 000 SEK (46 570 eur)
Priviledge AWD 50 490 eur / 595 000 SEK (50 375 eur)
 
Zeekr hinnoiteltu Hollannissa ja Ruotsissa.
001 hinta Ruotsissa selvästi halvempi vaikka alv korkeampi 25% vs 21% Hollannissa?
Ja vielä kummallisempaa että X-mallien hinnat ovat liki samat...

Pre-order bonus latausasema asennettuna tai 4kk ilmaiset lataukset.


NL / Ruotsi:
001 (iso 5m hatchback)
Long Range RWD 60 490 eur / 677 000 SEK (57 350 eur)
Performance AWD 63 490 eur / 707 000 SEK (59 890 eur) - neliveto aika bargain
Priviledge AWD 68 490 eur / 757 000 SEK (64 125 eur) - ilmajousitus

X ("citycar" 4,4m, dual motor 3,8s 0-100km/h)
Long Range RWD 45 990 eur / 550 000 SEK (46 570 eur)
Priviledge AWD 50 490 eur / 595 000 SEK (50 375 eur)

On fiksun hintainen tuo 001 Performance AWD. 100kWh akku ja neliveto Shooting brake. Harmi ettei tänne vaan Ruotsiin, tuohon hintaan aika shut up and take my money. Se 140kWh versio, mitähän toisi lisähintaa, vai onko vielä China Exclusive..:rolleyes:
 
Juuri näin.

Noi on vähän sellainen "solution looking for a problem"-tyyppisiä juttuja autoihin liittyen.

Vaikuttaa vähän yhtä turhalta, kuin aikoinaan Alfa Romeon tapa tunkea levyjarrut akselin sisäpuolelle eikä vanteiden taakse. Koska paino ja ohjaus.
 
Vaikuttaa vähän yhtä turhalta, kuin aikoinaan Alfa Romeon tapa tunkea levyjarrut akselin sisäpuolelle eikä vanteiden taakse. Koska paino ja ohjaus.
Omassa alfassa takajarrulevyt oli kiinni vaihdelaatikon kyljissä. Takajouset lähti renkailta suoraan eturenkaita kohti ja ikkunoiden avaus oli keskellä kattoa.

Oli hauskaa aina kun käytti tuota katsastamassa eikä katsastusmies löytänyt toimintoja/kohteita ilman apua.
 
On fiksun hintainen tuo 001 Performance AWD. 100kWh akku ja neliveto Shooting brake. Harmi ettei tänne vaan Ruotsiin, tuohon hintaan aika shut up and take my money. Se 140kWh versio, mitähän toisi lisähintaa, vai onko vielä China Exclusive..:rolleyes:
Tuo Qilin/Kirin akku kustanti jo Kiinassa aika paljon extaa, luokkaa 15k USD. Kun tuo painoakin lisää vaikka lienee hieman suurempi energiatiheys, niin jos vain saa kotilataukseen päivän päätteeksi ja tulee harvakseltaan tarvetta ajaa putkeen 500km siivuja niin itseä ei tuo hirveästi kiinnosta. Etenkin kun osa matkoista sijoittuu aika huonokuntoisille tieosuuksille. En myöskään raaski ilmajousitukseen satsata jos meinaan pitää autoa pidempään, joten korkea auton paino jo muutenkin hieman arveluttaa.
1032 km kantama oli Youtube oikean elämän testissä n. 750 km 80km/h keskinopeudella. Oli kuuma päivä eli ilmastointi ja penkkien viilennys taisi olla päällä, osan matkaa ajoi myös 130km/h nopeudella. Oliko n. 21kWh/100km.
 
Eikös tuossa napamoottorissa joskus mietitty ongelmaa että jousittamaton massa nousee aika hurjiin lukemiin, siitä kun käsittääkseni aina pyritty eroon "keinolla millä hyvänsä". Toinen mikä noissa napamoottoreissa mietityttää käytännön kannalta, että miten kestää hiekka/suola kylpyä 10-15vuotta auton alla, toki tämä on varmaan ratkaistavissa, mutta lienee kuitenkin vaikeampaa ja kalliimpaa kun nykyinen moottorin sijoitus tyyli. Pelkkää mutuilua tämä toki.
Juu tottakai jousittamaton massa kasvaa, mutta uskoisin, että normi ajoissa tuolla ei ole joinkaan merkitystä, kunhan se on on otettu alustaa yms. suunniteltaessa huomioon. Ilmajousitushan tässä käsittääkseni on. Kilvan ajo on sitten toki asia erikseen.

Napa vissiin painaa 35kg ja ainakin jälkimmäisessä videossa insinööriheppu jolla on kokemusta kilvanajosta sanoo, että pienemmät värinät tuntuvat vähemmän. Itteä eniten mietityttää miten se napakonstruktio kestää tärinää ja lämmönvaihteluita yms. Paljon antavat aikaa tuossa Top Gear videossa torque vertoringille, jolla jokaista moottoria voidaan ohjata erikseen, riippuen tilanteesta.
 
Paljon antavat aikaa tuossa Top Gear videossa torque vertoringille, jolla jokaista moottoria voidaan ohjata erikseen, riippuen tilanteesta.

Tuo ei vaadi napamoottoreita. Rivianissakin on tehokkaimmassa mallissa 4 moottoria ihan normaalisti. Tai Model S Plaidissa kolme moottoria.
 
16A sulakkeen takana olevasta pistorasiasta, olis vaikka hypersuko, ei saa ladata pitkäaikaisesti 16A koska 2,5mm2 kaapelistandardi on maksimi 8h ajalle.
Tästä oli muutama vuosi sitten sähköautojen yleistyessä ihan uutisissa asti.
 
Tuo torque vectoring taitaa kuitenkin olla esim Teslassa mahdoton koska ne käyttää tasauspyörästöä.
 
No kerropa miten sen toteutat avoimella diffillä?

Äh.. Jäi toi avoin pois tosta orkkis viestistä.

En ole perehtynyt miten se sähkiksissä toteutettu mutta esim audilla tuo on ja tuskin niin hirveän erilainen toteutus vetotavassa ku teslalla?
 
En ole perehtynyt miten se sähkiksissä toteutettu mutta esim audilla tuo on ja tuskin niin hirveän erilainen toteutus vetotavassa ku teslalla?
Vaatii oman tasauspyörästön jolla vääntöä voidaan ohjata halutulle vetarille. Sitä en tiedä mahtuuko sellainen normaalin tasauspyörästön koteloon, mutta oletan että näillä voimilla millä sähkäreissä leikitään, voi tulla ahdasta jos halutaan että ei tule metallisilppua.
 
Jep, torque vectoring vaatii tasauspyörästöön erilliset levy/kytkinpakat, jolla kuhunkin pyörään voidaan ohjata haluttu määrä vääntömomenttia, perinteisellä Torsenilla ei onnistuisi.
 
Toi asfaltin kulumisen yli tuplaantuminen kun auton paino nousee 20% on kohtuullisen epäuskottava lopputulos. Tarkoittaa sitä, että tavanomaisella 20t painoisella rekalla asfaltin kuluminen on 32000 kertaa nopeampaa kuin tavanomaisella henkilöautolla.
Ehkä, jos se rekka ajaa neljän henkilöauton renkaan päällä..
 
Toi asfaltin kulumisen yli tuplaantuminen kun auton paino nousee 20% on kohtuullisen epäuskottava lopputulos. Tarkoittaa sitä, että tavanomaisella 20t painoisella rekalla asfaltin kuluminen on 32000 kertaa nopeampaa kuin tavanomaisella henkilöautolla.
Jotain vääntöön liittyvää kun diesel oli toiseksi pahin?
 
Ehkä, jos se rekka ajaa neljän henkilöauton renkaan päällä..
Ootko koskaan laskenut mitä se prosentuaalinen ero on sähköauton isossa renkaassa ja 7500kg kuormauton 6 renkaan pinta-alassa. Ei mahda olla kolminkertainen tai ainakaan yhtään isompi.
 
Jarruilla toteutettu luistonesto on eri asia.

Moravi käsittelee myös Model Y:n Off-Road Modea, joka käyttää ajoneuvon kaksoismoottoria ja vääntömomentin vektorijärjestelmää auttamaan sitä navigoimaan vaikeassa maastossa. Tila voidaan aktivoida painamalla Model Y:n kosketusnäytön painiketta, ja se säätää automaattisesti ajoneuvon asetuksia suorituskyvyn optimoimiseksi maastossa.
 
Tämän vuoksi norjassa kielsivät sukolatauksen kokonaan.
Korjataan sen verran, että viime vuodesta alkaen uusien sukolatausratkaisujen toteuttaminen pääasialliseksi lataustavaksi on kielletty Norjassa. Kielto ei kuitenkaan ole taannehtiva ja tilapäinen lataus, miten se sitten määritelläänkään, on edelleen sallittua pistorasiastakin


Olen itse meidän kiinteistökohteisiin asennuttanut työntekijöitä varten 10 A ja 13 A eTolppia kun olisi aivan posketonta veronmaksajien rahojen tuhlausta asentaa parkkipaikallinen 22 kW Type 2 -asemia, joista ladataan pääsääntöisesti alle 10 kWh per työvuoro.

EDIT: Tuossa juuri katsoin yhden saitin osalta eParkingin lähettämän hyvityslaskelman, niin keskimääräinen lataussessio 7,1 kWh.

EDIT2: Toisen kohteen Virta-saitilla (Type 2 -asemilla) keskimääräinen lataussessio 10,4 kWh.
 
Viimeksi muokattu:

Hinta tippuu AC 22kW 19 sentistä 15 senttiin per kWh ja DC 50kW 24 sentistä 17 senttiin per kWh. Tämä on hyvä asia, mutta toimiiko laturit? Oman kokemuksen mukaan alueella, jossa asun Lidlin DC laturit on edelleen todella usein rikki. Tilanne ei ole muuttunut ainakaan parempaan suuntaan sen jälkeen, kun lataus tuli maksulliseksi. Jo aiemminkin laturit olivat usein epäkunnossa. Nuo taitaa olla ABB:n latureita, en tiedä sitten onko niissä yleisesti ongelmia enemmän kuin muissa.
 
Hinta tippuu AC 22kW 19 sentistä 15 senttiin per kWh ja DC 50kW 24 sentistä 17 senttiin per kWh. Tämä on hyvä asia, mutta toimiiko laturit? Oman kokemuksen mukaan alueella, jossa asun Lidlin DC laturit on edelleen todella usein rikki. Tilanne ei ole muuttunut ainakaan parempaan suuntaan sen jälkeen, kun lataus tuli maksulliseksi. Jo aiemminkin laturit olivat usein epäkunnossa. Nuo taitaa olla ABB:n latureita, en tiedä sitten onko niissä yleisesti ongelmia enemmän kuin muissa.

Kyllä ne joka toinen kerta toimii jos hyvä tuuri käy. Tuntuu että yleensä on jotenkin tietoliikenneongelmista myös kyse, koska se ei välity Lidlin softasta ikinä sille päätteelle. Ehkä 40-50% todennäköisyydellä oon itse onnistunut niistä sähköä saamaan.

Hinta on hyvä, mutta 50kW sijaan olen kyllä useasti (silloin kun jotain saanut) niin myös jäänyt vain 24-35kW tasolle, jonka en kyllä usko lämpimänä kesäpäivänä olevan autosta kiinni.
 

Moravi käsittelee myös Model Y:n Off-Road Modea, joka käyttää ajoneuvon kaksoismoottoria ja vääntömomentin vektorijärjestelmää auttamaan sitä navigoimaan vaikeassa maastossa. Tila voidaan aktivoida painamalla Model Y:n kosketusnäytön painiketta, ja se säätää automaattisesti ajoneuvon asetuksia suorituskyvyn optimoimiseksi maastossa.
"So it got a so-called Off-Road Mode that takes advantage of the vehicle’s torque vectoring system to apply braking to a wheel that doesn’t have traction, helping the car move forward off the beaten track."

Eli Jarruilla toteutettu luistonesto. Jarrutetaan luistavaa pyörää jolloin se toinen pyörä avoimen diffin perässä joutuu töihin.

Ei mitään tekemistä oikean torque vectoringin kanssa.

Autojournalistit ja tekniikka ei liity mitenkään toisiinsa.
 
Kyllä ne joka toinen kerta toimii jos hyvä tuuri käy. Tuntuu että yleensä on jotenkin tietoliikenneongelmista myös kyse, koska se ei välity Lidlin softasta ikinä sille päätteelle. Ehkä 40-50% todennäköisyydellä oon itse onnistunut niistä sähköä saamaan.

Hinta on hyvä, mutta 50kW sijaan olen kyllä useasti (silloin kun jotain saanut) niin myös jäänyt vain 24-35kW tasolle, jonka en kyllä usko lämpimänä kesäpäivänä olevan autosta kiinni.
Juu, ABC:lla pk-seudulla monissa DC-latauksissa mm. Prismassa ja S-Marketissa on kattoteho 80 kWh Kempowereilla (jaetaan 4:lle), mutta en ole vielä kertaakaan täysiä nopeuksia saanut kesällä lähes tyhjään akkuun vaikka ei ole ollut muita lataajia asemalla vaan max. 60 kW teholla on tullut hetkellisesti kesällä lämpimällä akulla. K-Latauksen 150 kW Deltan pöntöstä (jaetaan 2:lle) sen sijaan on tullut kesällä lähes aina yli 85 kW teholla. Auton (e-208) pitäisi ottaa vastaan 100 kW, mutta en ole onnistunut vielä missään saamaan sellaisia nopeuksia edes alle 10 % akulla, mutta tuo Deltan max. 85 kW on ollut minulle riittävä. Sillä lataa e-208:n akun 20-60% 15 minuutissa. Ja niin, minulla ei ole kotilatausta ja siksi noita DC latauksia käytän pk-seudulla. Kahdelle jaetussa Deltassa nopeus on n.65 kW teholla vaikka molemmat pömpelit olisi käytössä, ABC latauksessa tosiaan jos on muita lataajia, niin teho saattaa olla vain 25 kW, jossa on jo aika naurettava hinta-/laatusuhde DC latauksesta (30 snt kWh).
 
Viimeksi muokattu:

Hinta tippuu AC 22kW 19 sentistä 15 senttiin per kWh ja DC 50kW 24 sentistä 17 senttiin per kWh. Tämä on hyvä asia, mutta toimiiko laturit? Oman kokemuksen mukaan alueella, jossa asun Lidlin DC laturit on edelleen todella usein rikki. Tilanne ei ole muuttunut ainakaan parempaan suuntaan sen jälkeen, kun lataus tuli maksulliseksi. Jo aiemminkin laturit olivat usein epäkunnossa. Nuo taitaa olla ABB:n latureita, en tiedä sitten onko niissä yleisesti ongelmia enemmän kuin muissa.
Hinnathan muuten tippui jo joitain viikkoja sitten kesäkuussa, olikohan juhannusviikolla. Mullakin on kauhukokemus sähköauton koeajosta keskellä yötä kun lataus meni jumiin. Se lidlin tolppa meni kokonaan vikatilaan ja auto ei halunnut päästää johtoa irti lukosta. :rofl:
 
Hinta on hyvä, mutta 50kW sijaan olen kyllä useasti (silloin kun jotain saanut) niin myös jäänyt vain 24-35kW tasolle, jonka en kyllä usko lämpimänä kesäpäivänä olevan autosta kiinni.

Mulla on käynyt nyt kaksi kertaa näin ABC:n 80kW pömpelissä. Tuossa kohteessa on vielä sellainen ikävä piirre, että latauksesta alkaa menemään 45min jälkeen myös minuuttiperusteinen hinta, joten nuo pari tunnin sessiota, joiden aikana ollut aikomuksena ladata auto hieronnan aikana täyteen, ovat tulleet aika hintaviksi ottaen huomioon virran määrän jonka tunnissa sain. Kun ei ollut paikalla kun aloituksessa ja lopetuksessa, niin vaikea sanoa onko latauspisteet vain olleet täynnä ja aseman kokonaskapa rajoittanut, mutta uskaltaisin väittää latauskäyränkin perusteella, että ei, vaan joku muu homma tökkii.
 
"So it got a so-called Off-Road Mode that takes advantage of the vehicle’s torque vectoring system to apply braking to a wheel that doesn’t have traction, helping the car move forward off the beaten track."

Eli Jarruilla toteutettu luistonesto. Jarrutetaan luistavaa pyörää jolloin se toinen pyörä avoimen diffin perässä joutuu töihin.

Ei mitään tekemistä oikean torque vectoringin kanssa.

Autojournalistit ja tekniikka ei liity mitenkään toisiinsa.
Yhtä oikeita ne sähköillä ohjattavatkin ovat mekaanisiin nähden jos ne ovat todettu nimikkeeksi torque vectoring? Eikös se pääasia ole että kuluttaja hyötyy siitä ettei pitoa menetetä niin paljoa. Näitä sähköisiä versioita tulee entistä enemmän autoihin verrattuna mekaanisiin.
 
Yhtä oikeita ne sähköillä ohjattavatkin ovat mekaanisiin nähden jos ne ovat todettu nimikkeeksi torque vectoring? Eikös se pääasia ole että kuluttaja hyötyy siitä ettei pitoa menetetä niin paljoa. Näitä sähköisiä versioita tulee entistä enemmän autoihin verrattuna mekaanisiin.

Siis se torque vectoring on voiman säätämistä eri pyörille eri tilanteissa kun taas jarruilla toteutettu luistonesto on eri asia. Esim mutkissa ulkopyörälle annetaan enemmän tehoa kuin sisäpyörälle niin auto kääntyy paremmin.

Toki tällä saadaan paremmin vetoa niille pyörille jotka pitää paremmin mutta se on vain toinen puoli yhtälöstä.
 
Onko kellään kokemuksia Hyuindai Ioniq Electristä?
28 kWh mallista on kokemusta:
+Kuluttaa vähän
+Nopeahko pikalataus (70kW)
+Hyvä ajettava
-Talvella vetopito ei paras mahdollinen, koska etuveto ja auto on takapainoisempi kuin polttis.
-Sähkömootorin laakeri on ruvennut joillakin ääntämään ja maahantuoja ehdottaa vain koko moottorin vaihtoa. Itse tehden pääsee pelkkien laakereiden hinnalla ja eiköhän noita laakereita jotkut pajatkin tarvittaessa vaihtele.

Täydellinen omaan ajoon ollut, jossa säännöllinen 120 km menopaluu matka taittuu sujuvasti.
 
Torque vectoring voidaan toki käsittää myös voiman säätämiseksi etu- ja taka-akselin välillä, voimaa eteen ja se saa auton suoristumaan, voimaa taakse ja se saa auton kääntymään mutkaan helpommin. Torque vectoringista on puhuttu jo kauan sitten joidenkin urheilullisten polttis-autojen osalta joissa, tavalla tai toisella, pyritään jakamaan voimaa niin että se auttaa esim. mutka-ajossa.
 
Siis se torque vectoring on voiman säätämistä eri pyörille eri tilanteissa kun taas jarruilla toteutettu luistonesto on eri asia. Esim mutkissa ulkopyörälle annetaan enemmän tehoa kuin sisäpyörälle niin auto kääntyy paremmin.

Toki tällä saadaan paremmin vetoa niille pyörille jotka pitää paremmin mutta se on vain toinen puoli yhtälöstä.
https://www.cmashondaofwinchester.com/what-is-torque-vectoring-awd/
Niin kuin aikaisemmassa videossakin näkyi niin ei tuossa Tesla y awd vetänyt samaan aikaan ne pyörät eli itsenäisesti pyörivät, jolloin ei kyseessä ole pelkästään jarruilla toteutettu luistonesto.

Tuolla lisää noita eri variaatioita torque vectoringista
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom