Muuten hyvää asiaa, mutta onhan dieselissäkin alennusvaihde, vaikkapa välityssuhteeltaan sekin neljä. Silloin kokonaisvälityssuhde on 4 * 4 = 16. Siihen sitten päälle turbiinin luistatus ja moottorin pääseminen vääntöalueelle miinus turbiinihäviöt. Tällöin 0,8 m halkaisijaltaan olevien vetävien renkaiden kulutuspinnoille välittyy yhteensä jopa 25 kN:n voima, mikä kyllä jaksaa raapaista vähän painavammankin auton alla.
Tesla Model 3P:ssä on arviolta "vain" noin 15-17 kN, mikä toki sekin melkein riittää kaikkien renkaiden pidon menettämiseen asvaltilla. Täysi voima ei ole ihan heti läsnä. Moottori on pyörähtänyt 360 astetta auton liikuttua noin 0,2-0,25 m. Osaako joku muu sanoa, montako astetta keskimäärin tai maksimissaan Teslan sähkömoottorin pitää pyöriä, jotta täysi vääntömomentti saavutetaan? Jos sen jakaa 360:llä ja kertoo vaikka 0,25 m:llä, niin paljonko saadaan matkaksi? Saatua matkaa voisi mielessään verrata sähköautojen voimansiirtoon tarkoituksella tehtyyn "klappiin". Miissäkin välyksen voi tuntea, jos tunnustelee tietoisesti.
Edit. Ohessa Model kolmosten vääntökäyriä (tosin CAN-väylästä). Aika etanavauhdissa näyttäisi olevan 500 Nm ja lopulta täydet 650 Nm@2,5 km/h.
Edit2. Model 3:ssa on kuusi napaa, joten vääntömaksimien välimatka on noin 4 cm (6 * 9 = 54 kpl per pyöränkierros), eli niitä on tarjolla keskimäärin 2 cm välein. Sekin pitää huomioida, että vääntömaksimien kohdalla vääntö on enemmän kuin ilmoitettu 650 Nm (moottorin yhden kokonaisen kierroksen tehollinen vääntöarvo). Muusta ja ohjelmoidusta väännön nousemisen viiveestä en osaa sanoa.