Plug & Charge tulee kyllä olemaan karvas pettymys kuluttajille. Kun käytännössä on vain kaksi skenaariota mitkä voi toteutua:
1) Skenaario "Tesla"
Tässä mallissa Plug & Charge toimii vain autonvalmistajan lataussopimuksella. Käytettävyys on sama kuin Teslalla, piuha kiinni ja that's it. Mitä vikaa tässä on? No se sitoutuminen autonvalmistajan lataussopimukseen, ja siten kalliisiin roaming-hintoihin. Ei tarvitse edes näyttää väärää RFID-tägiä, pelkkä piuhan kiinni laittaminen riittää siihen että roaming-hinta alkaa juoksemaan. Ja vain osa latureista on tarjolla roaming-verkostosssa...
Vaikka joitain halpoja autonvalmistajan lataussopimuksia on nähty, ei kai kannata uskoa tilanteen jatkuvan. Pitkässä juoksussa se, että marmoritiskiltä saa edullisen lataussopimuksen, on yhtä todennäköistä kuin että marmoritiskiltä saa mitään muutakaan edullisesti.
2) Skenaario "markkina"
Tässä skenaariossa autoon voi asentaa monta plug & charge sertifikaattia eri latauspalvelun tarjoajilta. Et ole enää sidottu autonvalmistajan lataussopimukseen. Ennen latauksen aloittamista, voit siis valita (auton infotainment näytöltä, tai autovalmistajan kännykkäsovelluksella) haluatko että auto tarjoaa latuirlle, autonvalmistajan sopimusta, virran sopimusta, k-latuksen sopimusta, ABC-sopimusta, recharchen sopimusta vai...
Tämähän ei ole enää sitten Teslan käyttökokemus, kun pitää olla useita lataustilejä, ja laturille ajaessa pitää miettiä mikä sopimus on paras juuri tälle laturille...