Yleistä keskustelua sähköautoista

No se liitty täysin siihen että Musk halusi tehtaan Saksaan made in germany -imagon takia.
Made in spain ei ole myyntivaltti juuri muualla kuin Espanjassa ja Portugalissa.
Made in Spain ei varmaan ole sen kummempi myyntivaltti, mutta onko made in chinakaan? Muistaakseni jopa Musk on sanonut että autot pitää valmistaa samalla mantereella missä ne myydään. Tuskin niitä Model 2:siakaan aletaan Meksikosta eurooppaan tuomaan.
 
Noh, tässä tapauksessahan se olisi tärkeää. Teslat eivät toimi Plug & Chargea tukevilla latausasemilla. Enkä ole kuullut että tulisivatkaan?

Kuinka paljon näitä plug & chargea tukevia asemia noin ylipäätään on Suomessa? Jotain karttoja yritin kelailla mutta en ollut löytävinäni näitä ollenkaan.

Lisäksi ainakin volkkarilla on aika pöyristyttävä hinnoittelu näissä:

 
CCS2 standardi itsessään sisältää tuon tuen, se vaatii vaan poliittisen päätöksen, että siitä tehtäisiin se 'de fakto' tapa maksaa sähköauton lataus.
 
Made in Spain ei varmaan ole sen kummempi myyntivaltti, mutta onko made in chinakaan? Muistaakseni jopa Musk on sanonut että autot pitää valmistaa samalla mantereella missä ne myydään. Tuskin niitä Model 2:siakaan aletaan Meksikosta eurooppaan tuomaan.
Autojen kohdalla on erilaisia tuontisuojia, tulleja sun muita.
Lisäksi rahtaaminen kestää, eli jos tuotanto perustuu ideaan että auto ei valmisteta varastoon, vaan vasta kun tilattu, niin kauko valmistus tarkoittaa supeaa vakioudumpaa valikoimaa ja varasto riskiä, ja kun se rahtilaiva voi olla siihen laskettu, niin voi toteutu vanhat riksit, laiva täynnä autoja, mutta ei paikkaa minne viedä.

kiinalainen merkki on kääntänyt asian toisin päin, se markkinoi nopeaa toimitusta, eli ne varastoi keskieurooppaan ja maahantuojat/jälleen myyjät tilaa autoja, niin valmiit, melkein vaalmiit autot odottaa keskieuroopassa.

Hinnoista, tuontisuojista, niin jos kerrotaan että automalli maksaa kiinassa euroissa toistakymmentä tuhatta (oliko 12 vai 14k€), niin maahantuoja arivoi hintapisteeksi reilu 20k€, rahti, oli tuhansia, sitten tullit, ja toki jos ollaan verottomassa 20k€, niin Suomessa jo nolla valmisteveroilla ALV tekee niin paljon että ollaan jo 25K€ nurkilla.
 
Kiinassa VW ID.3 on aikamoisessa alennuksessa:

Se hinta
For a limited time, VW will offer the ID.3 at a “historical low price,” starting as low as 125,900 yuan (roughly $17,500).

he ID.3, VW’s smallest EV, is built at SAIC-Volkswagen’s new energy factory in Shanghai. Based on VW’s MEB platform, the ID.3 offers up to 450 km (279 miles) CLTC of range from a 57.3 kWh lithium-ion battery pack. A rear electric motor provides up to 170 hp and 310 Nm peak torque.
Mutta nopeasti meni ohi, paljonko se alennus oli.
 
Lainaus linkistä
bloomberg.com sanoi:
Tesla Inc. and China’s top automakers pledged to maintain fair competition and avoid “abnormal pricing” in the world’s biggest EV market, signaling a possible end to a price war that’s rattled the industry this year.

Eli Tesla ja kiinan suurimmat autovalmistajat ovat sopineen normaalista hintakilpailusta, ymmärsin että kiinan markkinoilla.

Länsimarkkinoilla tuo kuullostaisi laittomalta kartellilta, ja nopeasti tulee mieleen että koskeeko se kiinan soppari myös muita markkinoita.

Sinänsä tuo juttu muotoiltu kuullostamaan myös polkkuhinnoittelun kieltävältä sopimukselta, polkuhinnoittelu on länsimarkkinoilla kiellettyä.

Koska tuo silti vahvemmin mieleen kartelli sopimuksen, niin listataan kertelissa mukanaolevat
bloomberg.com sanoi:
They included BYD Co., Nio Inc., Xpeng Inc., Geely and Chery Automobile Co., while Tesla was the only foreign brand.


Europpan markkinoilla noista tietenkin tunnetuin Tesla, Geely (tunnetuimpia Volvo autot ja Polester) ja BYD.

Puuttuko tuosta SAIC ?
 
Tuosta tulikin mieleen, että en tiennytkään aiemmin, että SAIC:illa (MG yms.) ja Volkswagenilla on yhteisyritys Kiinassa

Kaikki länsiautofirmat (pl. Tesla) ovat joutuneet Kiinan markkinoille päästäkseen perustamaan yhteisyrityksen jonkin kinkkifirman kanssa, VW:llä taitaa olla näitä yhteistyö-kumppaneita kaksi, SAIC & FAW.
 
Lainaus linkistä


Eli Tesla ja kiinan suurimmat autovalmistajat ovat sopineen normaalista hintakilpailusta, ymmärsin että kiinan markkinoilla.

Länsimarkkinoilla tuo kuullostaisi laittomalta kartellilta, ja nopeasti tulee mieleen että koskeeko se kiinan soppari myös muita markkinoita.

Sinänsä tuo juttu muotoiltu kuullostamaan myös polkkuhinnoittelun kieltävältä sopimukselta, polkuhinnoittelu on länsimarkkinoilla kiellettyä.

Koska tuo silti vahvemmin mieleen kartelli sopimuksen, niin listataan kertelissa mukanaolevat



Europpan markkinoilla noista tietenkin tunnetuin Tesla, Geely (tunnetuimpia Volvo autot ja Polester) ja BYD.

Puuttuko tuosta SAIC ?
Kartellien tuo on ainakin Kiinassa. En usko että vaikuttaa Eurooppaan.
 
Joo eihän tuota euroopassa voisi toteuttaa, mutta kiina on kiina ja siellä maan johto sallii tuollaisen että oman maan firmat pärjäävät
Nimilistan ja uutisen perusteella jää mielikuva että se tehty hallinnon kanssa, aloitteellista tahoa tuosta vaikea arpoa.

Sitä sitten vaikea arpoa mitkä riskit tuosta on Teslalle.
 
Plug & Charge tulee kyllä olemaan karvas pettymys kuluttajille. Kun käytännössä on vain kaksi skenaariota mitkä voi toteutua:

1) Skenaario "Tesla"

Tässä mallissa Plug & Charge toimii vain autonvalmistajan lataussopimuksella. Käytettävyys on sama kuin Teslalla, piuha kiinni ja that's it. Mitä vikaa tässä on? No se sitoutuminen autonvalmistajan lataussopimukseen, ja siten kalliisiin roaming-hintoihin. Ei tarvitse edes näyttää väärää RFID-tägiä, pelkkä piuhan kiinni laittaminen riittää siihen että roaming-hinta alkaa juoksemaan. Ja vain osa latureista on tarjolla roaming-verkostosssa...

Vaikka joitain halpoja autonvalmistajan lataussopimuksia on nähty, ei kai kannata uskoa tilanteen jatkuvan. Pitkässä juoksussa se, että marmoritiskiltä saa edullisen lataussopimuksen, on yhtä todennäköistä kuin että marmoritiskiltä saa mitään muutakaan edullisesti.

2) Skenaario "markkina"

Tässä skenaariossa autoon voi asentaa monta plug & charge sertifikaattia eri latauspalvelun tarjoajilta. Et ole enää sidottu autonvalmistajan lataussopimukseen. Ennen latauksen aloittamista, voit siis valita (auton infotainment näytöltä, tai autovalmistajan kännykkäsovelluksella) haluatko että auto tarjoaa latuirlle, autonvalmistajan sopimusta, virran sopimusta, k-latuksen sopimusta, ABC-sopimusta, recharchen sopimusta vai...

Tämähän ei ole enää sitten Teslan käyttökokemus, kun pitää olla useita lataustilejä, ja laturille ajaessa pitää miettiä mikä sopimus on paras juuri tälle laturille...
 
Plug & Charge tulee kyllä olemaan karvas pettymys kuluttajille. Kun käytännössä on vain kaksi skenaariota mitkä voi toteutua:

1) Skenaario "Tesla"

Tässä mallissa Plug & Charge toimii vain autonvalmistajan lataussopimuksella. Käytettävyys on sama kuin Teslalla, piuha kiinni ja that's it. Mitä vikaa tässä on? No se sitoutuminen autonvalmistajan lataussopimukseen, ja siten kalliisiin roaming-hintoihin. Ei tarvitse edes näyttää väärää RFID-tägiä, pelkkä piuhan kiinni laittaminen riittää siihen että roaming-hinta alkaa juoksemaan. Ja vain osa latureista on tarjolla roaming-verkostosssa...

Vaikka joitain halpoja autonvalmistajan lataussopimuksia on nähty, ei kai kannata uskoa tilanteen jatkuvan. Pitkässä juoksussa se, että marmoritiskiltä saa edullisen lataussopimuksen, on yhtä todennäköistä kuin että marmoritiskiltä saa mitään muutakaan edullisesti.

2) Skenaario "markkina"

Tässä skenaariossa autoon voi asentaa monta plug & charge sertifikaattia eri latauspalvelun tarjoajilta. Et ole enää sidottu autonvalmistajan lataussopimukseen. Ennen latauksen aloittamista, voit siis valita (auton infotainment näytöltä, tai autovalmistajan kännykkäsovelluksella) haluatko että auto tarjoaa latuirlle, autonvalmistajan sopimusta, virran sopimusta, k-latuksen sopimusta, ABC-sopimusta, recharchen sopimusta vai...

Tämähän ei ole enää sitten Teslan käyttökokemus, kun pitää olla useita lataustilejä, ja laturille ajaessa pitää miettiä mikä sopimus on paras juuri tälle laturille...
Tätä kanssa miettinyt. Jos pitää näytöltä valita millä sopparilla maksaa niin varmaan tulee joskus vahingossa valittua väärin ja tulee kallis virhe.

Jos taas vaan piuha kiinni ja lataamaan, niin mistä tietää etukäteen mitä tuo sitten juuri itselle maksaa missäkin laturissa?

Tietysti jos kaikille olisi sama hinta eri latauspaikoilla kuten bensa-asemiilla niin sitten toimisi. Mutta menisi sitten samanlaiseksi hinnan kyttäämiseksi tienvarsien tolpista kuten bensan tankkaaminen?
 
Kiitos.
Tuolta poimin heidän lähteestä vielä numerot.
starting price has been lowered from 142,900 yuan to 119,900 yuan (from 19,700 USD to 16,500 USD), marking a 16% decrease in price

Ehkä vähän uutinen latistu prosenteilla :), komponettipula piikkin jälkeen ei kai muuta odoteta kuin kaikkien aikojen halvempia hintoja sähköautoille, VW kohdalla kai se pointti on se että Suomessa listahinnat huitelee taivaissa ja VAG uskolliset odottaa koska ne edes lähenisi ennen pandemiaa lupaillulle tasolle.

Sen aiemman ja tuon linkatun jutun mukaan tuolla ilmeisesti siellä oma segmentin tasolla, ei erityisen kallis, mutta ei halpakaan.
from two main rivals produced by BYD: the Dolphin, priced at 116,800 yuan (16,100 USD), and Yuan Plus (known as ATTO 3 in other countries), priced at 134,000 yuan (18,500 USD) in the Chinese market. The pricing of the current ID.3 is in a similar range.

Ja nuo myynyy monin, monin kertaisesti

Edit:
Eurooppalaista kiinnostaisi vielä että onko nuo verottomia/tuettomia hintoja. jos ei niin paljonko höttöä.
 
Kuinka paljon näitä plug & chargea tukevia asemia noin ylipäätään on Suomessa? Jotain karttoja yritin kelailla mutta en ollut löytävinäni näitä ollenkaan.

Käsittääkseni Ionity ja Virta ainakin? Voipi olla muitakin, joku VW:n käyttäjä 3.1 softalla tietänee tarkemmin.. ehkä koko Elli verkosto?

Lisäksi ainakin volkkarilla on aika pöyristyttävä hinnoittelu näissä:

VW:n hinnoittelu elää, 1.5 asti se oli käsittääkseni aika edullinen ja 7kk sitten se oli edullisin mitä markkinoilta löytyy (ja ne joilla on ne vuoden sopparit kuten itselläni nauttii niistä hinnoista edelleen).
 
Plug & Charge tulee kyllä olemaan karvas pettymys kuluttajille. Kun käytännössä on vain kaksi skenaariota mitkä voi toteutua:

1) Skenaario "Tesla"

Tässä mallissa Plug & Charge toimii vain autonvalmistajan lataussopimuksella. Käytettävyys on sama kuin Teslalla, piuha kiinni ja that's it. Mitä vikaa tässä on? No se sitoutuminen autonvalmistajan lataussopimukseen, ja siten kalliisiin roaming-hintoihin. Ei tarvitse edes näyttää väärää RFID-tägiä, pelkkä piuhan kiinni laittaminen riittää siihen että roaming-hinta alkaa juoksemaan. Ja vain osa latureista on tarjolla roaming-verkostosssa...

Vaikka joitain halpoja autonvalmistajan lataussopimuksia on nähty, ei kai kannata uskoa tilanteen jatkuvan. Pitkässä juoksussa se, että marmoritiskiltä saa edullisen lataussopimuksen, on yhtä todennäköistä kuin että marmoritiskiltä saa mitään muutakaan edullisesti.

2) Skenaario "markkina"

Tässä skenaariossa autoon voi asentaa monta plug & charge sertifikaattia eri latauspalvelun tarjoajilta. Et ole enää sidottu autonvalmistajan lataussopimukseen. Ennen latauksen aloittamista, voit siis valita (auton infotainment näytöltä, tai autovalmistajan kännykkäsovelluksella) haluatko että auto tarjoaa latuirlle, autonvalmistajan sopimusta, virran sopimusta, k-latuksen sopimusta, ABC-sopimusta, recharchen sopimusta vai...

Tämähän ei ole enää sitten Teslan käyttökokemus, kun pitää olla useita lataustilejä, ja laturille ajaessa pitää miettiä mikä sopimus on paras juuri tälle laturille...

Tai sitten case vitun tolkku: kielletään kaikki erikoissopimukset ja hinnan tulee olla kaikille käyttäjille sama ja olla selvästi asemala nähtävissä ja kortin pitää toimia maksutapana, ihan kuten bensapumpullakin. Jos sen lisäksi sitten firmat haluavat omia sitouttamisohjelmiaan tms. ajaa, niin se tapahtuu post hoc, aivan kuten nytkin S-etukorttisäädöt ja muut Bing Bong Plussat.

Menet latausasemalle, siellä lukee paljonko kWh maksaa, valitset kuinka paljon haluat ladata rahassa ja sitten jyystät korttia tai käytät lähinaksua. Ei ole mitään syytä sotkea hommaan mitään vitun vammaisia äppejä.
 
Ei kyllä taida Recharge olla. Minulla on Plug & Charge asennettuna ja aina pitää Rechargellakin käynnistää lataukset manuaalisesti.

EDIT: Tässä asiassa olen kyllä erittäin mielelläni väärässä, koska helpottaisi puuhaa paljon.
Tuki on ymmärtääkseni olemassa mutta ei käytössä.
 
Tai sitten case vitun tolkku: kielletään kaikki erikoissopimukset ja hinnan tulee olla kaikille käyttäjille sama ja olla selvästi asemala nähtävissä ja kortin pitää toimia maksutapana, ihan kuten bensapumpullakin. Jos sen lisäksi sitten firmat haluavat omia sitouttamisohjelmiaan tms. ajaa, niin se tapahtuu post hoc, aivan kuten nytkin S-etukorttisäädöt ja muut Bing Bong Plussat.

Menet latausasemalle, siellä lukee paljonko kWh maksaa, valitset kuinka paljon haluat ladata rahassa ja sitten jyystät korttia tai käytät lähinaksua. Ei ole mitään syytä sotkea hommaan mitään vitun vammaisia äppejä.
Korttimaksaminen ei toki ole se "vitun tolkku"-vaihtoehto verrattuna toimivaan Plug & Chargeen. Muuten iso osa viestistä toki olisi järkevää. Maksamisessa ongelma lienee korttiyhtiöiden haluaman siivun paksuus. (ja omasta mielestä maksaminen sillä äpillä oli kätevämpää myös tankatessa)
 
Sähköautoilussa pelkkä julkisten suurteholaturien hintojen tuijottaminen vääristää, sitä enemmän mitä enemmän voi käyttää kotilatausta/työpaikkalatausta, joka on (yleensä) halvempaa.
Aika monelle saatavilla on vain julkisia latureita, joten ihan triviaalista asiasta ei ole kyse. Ajan kanssa tämäkin varmasti ratkeaa, mutta vaatinee entistäkin aktiivisempaa ohjausta viranomaisilta.

Nokkelimmat taloyhtiöt eivät rakenna parkkipaikkoja muutenkaan riittävästi, eihän kaupungissa asukkaat autoja käytä...
 
Korttimaksaminen ei toki ole se "vitun tolkku"-vaihtoehto verrattuna toimivaan Plug & Chargeen. Muuten iso osa viestistä toki olisi järkevää. Maksamisessa ongelma lienee korttiyhtiöiden haluaman siivun paksuus. (ja omasta mielestä maksaminen sillä äpillä oli kätevämpää myös tankatessa)

Enpä ole ikinä osannut kaivata sitä, että pitäisi puhelin kaivaa esiin ja lähmiä jotain äppiä, jotta pystyisi maksamaan tankkauksen, mutta meitä on moneen junaan. Sanoin vaan, että korttimaksun olisi pakko olla yksi vaihtoehto maksamiselle, en että sen pitäisi olla ainoa vaihtoehto. Äpinlähmijät saisivat sitä siis edelleen vapaasti puolestani harrastaa, mutta hinnan pitäisi silti olla kaikille sama.
 
Tai sitten case vitun tolkku: kielletään kaikki erikoissopimukset ja hinnan tulee olla kaikille käyttäjille sama ja olla selvästi asemala nähtävissä ja kortin pitää toimia maksutapana, ihan kuten bensapumpullakin.
Tärkeintä on se että asiakas tietää millä hinnalla lataa, ja tästä taisi tulla vähän päätöksen tynkää siinä k-lataus tapauksessa.

Polttoaineasemilla on asiakas/sopimus/maksutapa kohtaisia hintoja, mutta ne sopimus, kortti, ym hintaerot on näihin sähköhintoihin verrattuna marginaalisia, ja en ihan varma, mutta ne kylkiäis polttoaineet ymmärtääkseni ovat ymmärettäviä.

Enpä ole ikinä osannut kaivata sitä, että pitäisi puhelin kaivaa esiin ja lähmiä jotain äppiä, jotta pystyisi maksamaan tankkauksen, mutta meitä on moneen junaan. Sanoin vaan, että korttimaksun olisi pakko olla yksi vaihtoehto maksamiselle, en että sen pitäisi olla ainoa vaihtoehto. Äpinlähmijät saisivat sitä siis edelleen vapaasti puolestani harrastaa, mutta hinnan pitäisi silti olla kaikille sama.
Siinä samaa mieltä että ainakin tärkeimmissä yleisissä julkisissa asemissa olisi se tukiyleisillä maksukorteilla maksamiseen ja tietenkin niitä seteliautomaatteja.
 
Tulipas taas pienen taon jälkeen bensa-asemalla hakemassa jotain muuta kuin ruohonleikkuriin bensaa, sinne oli ilmestynyt pistoolin varteen joku boksi, mikä esti sen menemästä ihan pohjaan asti. Lisäksi siinä vilkkui joku punainen ledi. Mikä ihme tuo oli. Asema oli Teboil (hyi!), Helsinki, Metsälä.
 
Korttimaksun ongelma on latauksessa että asemia ei ole suunniteltu siihen. Vaan se laite tulisi laittaa jokaiseen asemaan. Onhan jokunen aika demottu järjestelmää mikä kattaa koko latausalueen ja korttimaksu on erillisessä pisteessä missä valitaan oma asema ja tehdään maksu.
 
Korttimaksun ongelma on latauksessa että asemia ei ole suunniteltu siihen. Vaan se laite tulisi laittaa jokaiseen asemaan. Onhan jokunen aika demottu järjestelmää mikä kattaa koko latausalueen ja korttimaksu on erillisessä pisteessä missä valitaan oma asema ja tehdään maksu.
Keskisen pihalla on lähimaksu-lukija joka tolpassa (2 paikkaa/tolppa) ja hinta dymolla printattuna tolpassa. 7/5. Mitään muuta ei oikeasti tarvittaisi.
 
Korttimaksun ongelma on latauksessa että asemia ei ole suunniteltu siihen. Vaan se laite tulisi laittaa jokaiseen asemaan. Onhan jokunen aika demottu järjestelmää mikä kattaa koko latausalueen ja korttimaksu on erillisessä pisteessä missä valitaan oma asema ja tehdään maksu.
Ei tämä bensiksilläkään mikään ongelma ole.

On ihan yleistä että korttimaksupääteitä on vähemmän kuin letkuja ja maksettaessa valitaan nappia painamalla että mikä pumppu aktivoituu.

Jos insinööri on osannut tämän jo kerran ratkaissut, niin eiköhän joku osaa sen toiseenkin kertaan ratkaista.
 
Kyllä kiinalaisille sähköautoille riittää Suomessa kysyntää siinä missä itäautoille riitti Neuvostoliitonkin aikana. Toki oma poliittinen viehtymyksensä tulee samalla paljastettua kyseisillä ajokeilla ajaessa. Toisille ongelma useimmille ei.

Jos hypätään vaikka vuoteen 1990, niin esim. omakotitalorakentajalle sopiva Lada Farmari 1,3l maksoi 43400mk, Corolla 1,3l Farmari 87300mk, ja vertailun vuoksi vastaavan suorituskyvyn omaava MB 200 TD (touring diesel, ei siis turbodiesel!) farmari 319500mk. Varmasti monelle kotitalorakentajalle nolo takuullinen uusi Lada oli järkiratkaisu muutamaksi vuodeksi, puhumattakaan vielä kymppitonnin halvemmasta Wartburgeista, mutta sen osto varmasti vaati jo mielenlujuutta ...

Enää ei taida olla ihan näin räikeitä hinta/laatu hyppäyksiä, vaikka itärajan takaa tuotteet ottaisi (jos jätetään laskuista pois ex. NL alueet)...
 
Ei tämä bensiksilläkään mikään ongelma ole.

On ihan yleistä että korttimaksupääteitä on vähemmän kuin letkuja ja maksettaessa valitaan nappia painamalla että mikä pumppu aktivoituu.

Jos insinööri on osannut tämän jo kerran ratkaissut, niin eiköhän joku osaa sen toiseenkin kertaan ratkaista.
Eihän se ole ongelma mutta siitä on tehty ongelma. Pääsisi eroon roamingista ja muuta näpertelystä.
 
Keskisen pihalla on lähimaksu-lukija joka tolpassa (2 paikkaa/tolppa) ja hinta dymolla printattuna tolpassa. 7/5. Mitään muuta ei oikeasti tarvittaisi.
Onhan se onneksi jossain jo kehittynyt eikä ole jäänyt pois. Kovasti vain sähköautoilijat rummuttaa ainakin itselleen että app on helppo ja tagi on helppo. Itse näen että otettu vain takapakkia.
 
Kyllä kiinalaisille sähköautoille riittää Suomessa kysyntää siinä missä itäautoille riitti Neuvostoliitonkin aikana. Toki oma poliittinen viehtymyksensä tulee samalla paljastettua kyseisillä ajokeilla ajaessa. Toisille ongelma useimmille ei.

Lidlin hinnanalennukset on hyvä asia, harmi että ne ABB:n valmistamat laturit on alvariinsa rikki.

Voisin ostaa niin yhdysvaltaisen, saksalaisen kuin kiinalaisen sähköauton ja uskon, että Yhdysvallat on itselleni tutumpi kuin valtaosalle keskustelun muskilaisista skientologeista (33 osavaltiota käyty). Henkilökohtaiset ambitiot eivät kuitenkaan ketään kiinnosta laisinkaan, joten voitaisiinko threadin hengessä keskustella sähköautoista ilmansuunnista riippumatta. Meidän muiden ei välttämättä tarvitse kärsiä early adoptoreiden henkisistä tai realisoituneista tappioista.
 
Viimeksi muokattu:
Se lataaminen olisi pitänyt alun alkaen rakentaa kaikilla latausasemilla niin, että CP pinin kautta kysytään auton VIN, jonka jälkeen lataaminen sekä maksaminen tapahtuu automaattisesti ilman mitään hiton sovelluksia, tageja tai muuta 90-luvun roskaa kuten maksukortteja.

Ainiin hommahan toimii juuri noin Teslan Supereilla ;)

Mikä hiton VIN? Minä vain ajan autolla kotiin ja töihin.

Olen SACBSW eli suomeksi "SähköAuto Curious But Still Waiting". Haluan ensin nähdä kuinka omavaraiset hipit pärjäävät kun tulee ensimmäiset pidemmät internet/sähkökatkot.
 
Mistähän tappioista puhut? Joka vuosi tullut noin 5000€ säästöä. Sinänsä huvittavaa, että puhutaan yleistä keskustelua sähköautoista ja sitten samalla vaaditaan objektiivista tieteellistä keskustelua ilman, että tunteilla (auton valmistusmaalla tai merkillä) ikäänkuin ei olisi mitään asiaa tämän asian kanssa. Kyllä se vaan niin on, että suurin osa valitsee autonsa muun kuin puhtaan matematiikan tai faktatiedon perusteella muulla kuin järkisyillä. Ylivoimaisesti isoin tekijä ajoneuvon valinnassa on automyyjien mukaan väri.

katso liitettä 1130974

Tämä lausunto on ihan ok. Se on mielipiteesi ja on mukavaa, että se sinua huvittaa. Osa meistä muista etsimme täältä ja muista foorumeista informaatiota ja tiedämme kyllä mitä värejä eri autoihin on saatavilla.
 
Teoriassa siis lisäämällä maksukorttinsa ja ajoneuvonsa VIN numeron latausoperaattorin applikaatioon lataustapahtumat menisivät joka kerta pelkästään tökkäämällä latausliitin autoon. Toistaiseksi tämän on tähän saakka onnistunut implementoimaan ainoastaan Tesla.

Plug&Charge ei perustu VIN koodiin, vaan erilliseen tunnisteeseen ja se löytyy kyllä oikeasti myös implementointuna. Se mahdollistaa myös sen useamman operaattorin (tai käyttäjän) käytön, mitä VINiin sidottu ei.

Ai niin, ei Teslalta (kun se tuntui olevan se teema).
 
Se lataaminen olisi pitänyt alun alkaen rakentaa kaikilla latausasemilla niin, että CP pinin kautta kysytään auton VIN, jonka jälkeen lataaminen sekä maksaminen tapahtuu automaattisesti ilman mitään hiton sovelluksia, tageja tai muuta 90-luvun roskaa kuten maksukortteja.

Ainiin hommahan toimii juuri noin Teslan Supereilla ;)
Mahdollista jos olisi vain monopoli, nyt kun tarjoajia on useita niin menty siitä mistä aina on matalin. Standardi on olemassa mutta sitä ei käytetä.
 
Mistähän tappioista puhut? Joka vuosi tullut noin 5000€ säästöä. Sinänsä huvittavaa, että puhutaan yleistä keskustelua sähköautoista ja sitten samalla vaaditaan objektiivista tieteellistä keskustelua ilman, että tunteilla (auton valmistusmaalla tai merkillä) ikäänkuin ei olisi mitään asiaa tämän asian kanssa. Kyllä se vaan niin on, että suurin osa valitsee autonsa muun kuin puhtaan matematiikan tai faktatiedon perusteella muulla kuin järkisyillä. Ylivoimaisesti isoin tekijä ajoneuvon valinnassa on automyyjien mukaan väri.

katso liitettä 1130974
Teslan tilasto on harhaanjohtavaa koska se ei anna vaikuttaa bensanhintaan tai kulutukseen, että saisi vierailtua.
 
Keskustelun häiriköinti

Teoriassa siis lisäämällä maksukorttinsa ja ajoneuvonsa VIN numeron latausoperaattorin applikaatioon lataustapahtumat menisivät joka kerta pelkästään tökkäämällä latausliitin autoon. Toistaiseksi tämän on tähän saakka onnistunut implementoimaan ainoastaan Tesla. Superchargerille mennessä riittää kun ajaa auton ruutuun, laittaa liittimen paikalleen ja lataa.

Olen Armi Aavikko, miss suomi. Danny venaa mua tuolla joensuussa, kauhea kiire kun olen jo myöhässä. Siis menenkö kassalle että tarvitsen akkuun virtaa, ehtiikö siinä käyä pissalla?
 
Keskisen pihalla on lähimaksu-lukija joka tolpassa (2 paikkaa/tolppa) ja hinta dymolla printattuna tolpassa. 7/5. Mitään muuta ei oikeasti tarvittaisi.

Pohjoisempana Ii:ssä Kärkkäisellä on kans laturi jossa lataus aloitetaan ja lopetetaan käyttämällä pankkikorttia lähilukijassa. Äärettömän helppoa ja tykkäsin siitä.
Mutta minkäänlaista kuittia en saanut, joten jäi täysin mysteeriksi montako kilowattituntia latasin ja paljonko se maksoi. Olisin kaivannut enemmän infoa siitä mitä sain ja paljonko maksoi.
Näkee joskus pitkän ajan päästä vasta tiliotteelta paljonko veloitti. Kehitystä kaivataan vielä näissäkin.
 
Nämä apit ja tagit yms. johtuvat siitä kun alkuvaiheessa vähäistä sähköautokantaa voidaan harjata palveluntarjoajien toimesta. Varhaiset ostajat ovat vielä olleet inisnööritaustaisia ja vahvasti spektrillä niin tällainen pelleily on otettu riemulla vastaan. 90% ihmisistä ei kiinnosta pätkääkään räplätä puhelinta bensapumpulla/laturilla.
 
Nämä apit ja tagit yms. johtuvat siitä kun alkuvaiheessa vähäistä sähköautokantaa voidaan harjata palveluntarjoajien toimesta. Varhaiset ostajat ovat vielä olleet inisnööritaustaisia ja vahvasti spektrillä niin tällainen pelleily on otettu riemulla vastaan. 90% ihmisistä ei kiinnosta pätkääkään räplätä puhelinta bensapumpulla/laturilla.
Jotakin tämmöistä siinä on oltava taustalla. Siinähän vain ostetaan sähköä samalla tavalla kuin bensaa pumpusta. Ei hieromasauvan pattereita ostaessa tai kännykkää ladatessa tarvitse olla mitään appia tai VIN-numeroa :) Insinööri olen, mutta jotenkin en ymmärrä tarpeetonta monimutkaisuutta noin yksinkertaisessa asiassa.

Bensapumpuilla yleistynyt lähimaksu ollut ihan kiva. Ei sillä saa kuin viidellä kympillä, mutta moottoripyörälle riittää enemmän kuin hyvin ja sähköautoon riittäisi myös.
 
Korttimaksun ongelma on latauksessa että asemia ei ole suunniteltu siihen. Vaan se laite tulisi laittaa jokaiseen asemaan. Onhan jokunen aika demottu järjestelmää mikä kattaa koko latausalueen ja korttimaksu on erillisessä pisteessä missä valitaan oma asema ja tehdään maksu.
Höpö höpö. Nesteellä asemat toteutettu just niin että yks maksutolppa.

Norjassa ja Tasnakassa ollaan kans toteutettu useampia just näin että yks maksuautomaatti joka ohjaa latureita. Osassa ei tarvitse edes mitenkään valita laturia vaan laturi aktivoidaan esim samalla maksukortilla kuin millä maksoit siellä automaatilla. Näin järjestelmä saadaan pidettyä yksinkertaisena eikä tarvitse alkaa näytöltä valitsemaan jotain laturia jne
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 729
Viestejä
4 555 687
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom