Onko täällä niin ”vanhoja” jotka muistaa, kun Japanissa tehtyjä tuotteita epäiltiin laadusta?
Kunnes niistä tuli haluttuja.
Aikanaan Matshusita/Panasonic toi videonauhureiden valmistuksen Japanista Saksan tehtaalle ja sai myyjänä selitellä ihan tosissaan, että miksi ei tehdä enää Japanissa. Ei meinannut asiakkaat uskaltaa ostaa.
Kaikki mikä tuli Japanista oli laatua.
Tuleeko Kiinasta joskus uusi Japani?
Sitä olen ihmetellyt, että Kiinassa tehdään vaikka mitä, mutta suomalaisen muoviämpärissä lukee Made in Finland.
Japani, Suomi, Korea, halaptuotantoa, halpalaatua, kopioita. Kehityksen myötä sitten enemmän tai laadun leima.
Kiina eri tarina, eikä se ole Japani.
Länkkäri firmat, mukaan lukien japanilaiset, korealaiset, suomalaiset firmat ivestoivat ja valmistivat kiiinassa, ja tuotteet oli ihan ko firmojen laatua.
Sen verran pientä liipasua on että kommunisti Kiinasta tulee myös kehittynyttä laadukasta tuotetta ihan niiltä omilta firmoiltakin, osa laadullisesti pärjäävät hyvin.
Jos mietit vanhoja, jotka suosi neuvosto venäläisiä tuotteita ja palveluita, laadusta huolimatta, nyt voivat ostaa laadukasta kiinalaista.
Se miksi demokratiossa ihmiset välttelee kiinalaisten tuotteita ei ole laatu, vaan ihan muut kiinalaiset syyt.
Koska postattu auto ketjuun, niin jokin aasinsilta autoihin, ei ole sattumaa miksi kiinalaiset hankkii lännestä tavaramerkkejä, ja markkinoivat omiaan niillä. Ymmärtäneet että MG on niin vahva brändi että kannattaa käyttää sitä enemmin.
Volvo (autot) kohdalla hankittu vahvan brändin lisäksi myös paljon muutakin kuin "Volvo", siinä Xi kommunistinen kiina häikäilemättä markkinoi avain vastakkaisella Ruotsin liberaalilla ihmisoikeus sini keltaisella ristilippu brandillä.
Saab oli tarkempi tuotemerkistää, kun myi autot jenkeille, niin jätti ymärtääkseni veto oikeuden, tosin sekin (auto jäänteet) taitaa nykyään olla jollain tavalla kiinalaisilla.
Sähköautojen osalta, kiinalainen, made in kiina, ei ole tae laadusta, ei ole tae laaduttomuudesta.
Jos valintaa tekee puhtaasti hinta ja laatu valinnoin, niin kiinalaisissa on riskinsä. Tosin tästä väitteestä voi tulla monenlaista mielikuvaa, ne jotka ovat lukenee juttuja viimevuosikymmenneltä, mieltävät eri lailla, kun ne jotka miettivät 2020 luvun Volvoa, Polesteria. Yritän tarjoilla mielikuvaa noiden väliltä. Länsituonnit ymmärtääkseni ei ole tappovehkeitä.
Sähkisten osalta riskittömiä ei ole perinteiset "länsimaiset" valmistajatkaan.
Tästä sitten aasinsilta tuohon Heidin "käytettyjen" MG sähkisten tuontiin,
Markkinoivat (lue lisää kattavasta takuusta....
Koko MG Mallistolla on 7 vuoden / 150 000 km takuu.
Taksi ja ammattikäytössä takuu on 3 vuotta / 150 000 km.
Takuun ehtona on huolto-ohjelman noudattaminen.
MG malliston huoltoväli on 12 kk / 24 000 km riippuen siitä kumpi em. kriteereistä täyttyy ensimmäisenä.
Taksin lyhyempi takuu ei sinänsä tavatonta, mutta sai kuitenkin miettiin, määräaikaishuoltoja kuitenkin vain yksi vähemmän, ja takuussa kuitenkin kilometriraja, joka normi taksi käytössä paukkuu ensin. Onko heillä käsitys että jos autolla ajetaan parissa vuodessa yli satkun, ja myydään pieneen käyttöön, niin todennäköisesti porsii ennen 150 000 täyttymistä.
Vaikka tuo lainaus oli takuun lisätiedoista, niin veikkaan että soppari tehdessä tulee rajoittavammat tekstit, joissa esim kuvaillaan se mikä on akun "normaali" kunto.
Onko muuten vakiintunutta käytäntö mikä on akun normaalia "kulumista". (Suomessa, tai sen puutteessa EUssa)