Yleistä keskustelua sähköautoista

Spotissa haastatellut maahantuoja ja asiantuntija vaativat, että valtion tulisi rahallisesti tukea sähköautojen ostajia, jotta Suomi pysyisi mukana ilmastomuutoksen vastaisessa taistelussa.

En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi valtion pitäisi tukea uusien henkilöautojen ostajia, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan 7-9 miljardia euroa velkaa joka vuosi.
Etköhän ihan jo tuossa boldatussa vastannut kysymykseen? Polttomoottoriauton osto uutena tässä tilanteessa on varsinkin hukkaan heitettyä rahaa ja säilyy rasitteena vuosikausia. Toki, jos heitetään romukoppaan ilmastotavoitteet, niin sitten nämä tuet tuntuvat turhilta. Huvittavaa tämä nykyinen vasemmistolta opittu kielenkäyttö, "tukea" = vähän vähemmän veroa.
 
Korkojen nousu, järkyttävän pitkät toimitusajat, liisarituen päättyminen 2025 lopussa, osan varauksista siirtyminen Teslalle paremman saatavuuden ja hinnan takia, hankintatuen päättyminen, polttomoottoriautojen hyvityksien lasku ja käytettyjen sähköautojen hintakuplan orastava pihinä lienevät syitä myynnin sakkaamiselle.

Itse en kannata tukia enkä verohelpotuksia. Niille on kuitenkin asetettava rajoja ja sitten kikkaillaan. Kilpailua lisää.
 
Hankintatuki ainoastaan Euroopassa valmistettuihin ajoneuvoihin olisi paikallaan kotimarkkinoiden tukemista ajatellen. Yksi tapa myös rajoittaa kiinalaisten tunkua markkinoille.
Mita nyt Saksan touhuja katsellut niin se tuki hakattaisiin synteettisten polttoaineden kehittamiseen. Jos kotimarkkinoita haluaisi tukea niin pitaa huoli etteivat muut maanosat saa monopolia akkujen valmistukseen. Itse naen ainoana voittavana ratkaisuna sen missa ihmiset voivat "tankata" auton kotonaan.
 
Pitäis keskittyä siihen (imo) miks meidän ostovoima on näin paska ja miten sitä parannetaan; ympäristöjutut autoilussa hoituu siinä sivussa huomaamatta, koska ei kukaan muutenkaan osta polttista jos saatavilla on sähköauto suht samaan hintaan. Tilanne on sama kuin ~09 ensimmäinen iFönen ilmestyttyä kehään, ei kukaan enää ostanut "perus"kännykkää kun saatavilla oli tulevaisuus.

Ainoa Euroopan kannalta huono seikka on, että kinuskit ottaa pian ne markkinat meiltä kun ei ole tarjota "omalla mantereella" sitä mitä kaivataan. ID 2/3 olis, mutta ensimmäinen on haavemaata vieläkin ja jälkimmäinen on kallis roolissaan.
 
Sähköautojen tuilla ei ole yhtään mitään tekemistä ilmastotavoitteiden kanssa, unohtakaa tämä vale heti, puhdasoppista lobbausta jossa automyyjät ajattalevat vain omia lompakoitaan.
Ollaan sitouduttu sopimuksiin joissa luvataan leikata co2 paastoja. Laskivat jossain kohtaa etta sahkoautojen tuki oli edullinen tapa leikata co2 paastoja.
 
Uusien autojen myyjät toki haluavat kaikki mahdolliset tuet autojen myyntiin, mutta noissa tilastoissa varmaan näkyy myös se että lähes uusia sähköautoja tuodaan maahan todella suuria määriä, joka on suora vaihtoehto ihan uudelle, eli uusien myyntimäärät laskevat. Moni ostaa vuoden vanhan saksasta tuodun teslan tms. Hyödyttää ihan yhtälailla ilmastoa kun uudenkin ostaminen.
 
Ennemminkin voisi käyttää nekin rahat esim halvempaan käyttöveroon tms etuun sähköautoille. Kannustaisi varmaan enemmän ostamaan sähköauton polttomoottoriauton sijaan. Tai jotain vastaavaa etua siitä että ajaa sähköllä.
Itse nakisin Suurimman ongelman olevan nyt sen etta ihmiset joidenka pysakointi on kadunvarsipysakointia on hankala ladata autoaan. Olettaisin etta tallaisia ihmisia on paljon ja heille ei ole oikein muuta toivoa kuin odottaa infran tukevan kadunvarsi lataamista. Eli laittaisin tukirahoja kadunvarsipysakoinnin latauksen tukemiseen. Voin olla silti taysin vaarassakin kun ajattelen taman ongelman laajuutta.
 
Briteissähän tuota on ratkottu fiksusti muokkaamalla katuvalaisimien tolppiin latauspistokkeita, ihan toimisi täälläkin.

Hammer, ihan vapaasti saat foliohattuilla, mutta joko sähköautot korvaa polttikset ja täten pysytään niissä sopimustavoitteissa, mitkä meidän ah niin ihanat vihervasemmistot ja kepu ovat menneet ilman mitään siirtymäaikoja lukitsemaan tai saamme entistä kalliimpaa polttoainetta pyrkimyksenä vähentää (lopettaa) bensa-autoilu. Ei tuu synteettiset tähän hätään avuksi, ei tokikaan ole EV:t siinäkään kovin nopea ratkaisu ellei kiina ala vyöryttämään noin 30k€ hintaisia tänne.

Kansalaisille on luvassa vain huonoja vaihtoehtoja tässä inflaatiossa.
 
Itse nakisin Suurimman ongelman olevan nyt sen etta ihmiset joidenka pysakointi on kadunvarsipysakointia on hankala ladata autoaan. Olettaisin etta tallaisia ihmisia on paljon ja heille ei ole oikein muuta toivoa kuin odottaa infran tukevan kadunvarsi lataamista. Eli laittaisin tukirahoja kadunvarsipysakoinnin latauksen tukemiseen. Voin olla silti taysin vaarassakin kun ajattelen taman ongelman laajuutta.
Tämä tosiaan on ongelma kyllä. Kuinkahan monta autoa on henkilöillä kotka asuvat kaupungeissa ja käyttävät kadunvarsipysäköintiä? Varmaan hyvinkin monta.

Käytännössä tuossa on vaan ongelmana, että miten laturin saisi niin että se toimisi myös talvella(että lumet saataisiin lähistöltä siis pois) ja miten ne saadaan säilymään ehjänä ettei lumiaura vie tolppaa mennessään.

Tai olisiko parempi että kaupungeissa olisi sitten useampi suuri pikalatauskenttä, ei nyt keskustassa kun maa on kallista, mutta lähistöllä kuitenkin.

Nykyiset kauppojen tms yhteydessä olevat laturit eivät riitä alkuunkaan sitten kun kaikilla kadunvarsipysäköijillä on sähköauto.

No ratkaisu lienee jotain näiden yhdistelmää tms.

Itselläni onneksi oma paikka jossa voi ladata vaikka kantakaupungissa asunkin.
 
ei tokikaan ole EV:t siinäkään kovin nopea ratkaisu ellei kiina ala vyöryttämään noin 30k€ hintaisia tänne.

Ei suomessa silti nytkaan paa-asiallisesti osteta alle 30t autoja. Mita nyt nopeasti katselen niin reippaasti yli puolet on kalliimpia. Jos nyt sahkarin hinnaksi mieltaa 50te luokan niin sanoisin etta padot murtuvat kun hinta osuu 40t kohdalle.


1680930023951.png
 
Käytännössä tuossa on vaan ongelmana, että miten laturin saisi niin että se toimisi myös talvella(että lumet saataisiin lähistöltä siis pois) ja miten ne saadaan säilymään ehjänä ettei lumiaura vie tolppaa mennessään.

Luulisi etta Lontoon mallikin sovellettuna toimisi kovin hyvin suomessa. Ei se tolpan tarvitse olla erityisen pieni ja nakymaton tai mitenkaan hullun suuri.
1680930409461.png
 
Siinä on otettava huomioon se, että uusien myynti on olematonta. Sitten kun siitä 30, 40 tai 50 autosta tulee 1-3v kuluttua vaihtoauto alkaa sähköistymä; siihen menee vielä tovi tukienkin kanssa saati ilman niitä.
 
Siinä on otettava huomioon se, että uusien myynti on olematonta. Sitten kun siitä 30, 40 tai 50 autosta tulee 1-3v kuluttua vaihtoauto alkaa sähköistymä; siihen menee vielä tovi tukienkin kanssa saati ilman niitä.
Juu se on totta. Jos 100% myydyista autoista olisi sahkoisia niin vasta 13 vuoden paasta olisi puolet autokannasta sahkoisia. Toisaalta heittaisin lonkka-arvion etta 0-6 vuotialla autoilla ajetaan ne kilometrit ja sen jalkeen ne siirtyvat ihmisille jotka tarvitsvat autoa paljon vahemman,
 
Hammer, ihan vapaasti saat foliohattuilla, mutta joko sähköautot korvaa polttikset ja täten pysytään niissä sopimustavoitteissa, mitkä meidän ah niin ihanat vihervasemmistot ja kepu ovat menneet ilman mitään siirtymäaikoja lukitsemaan tai saamme entistä kalliimpaa polttoainetta pyrkimyksenä vähentää (lopettaa) bensa-autoilu.

Foliohattuilla?? Mitä ihmettä?

Tällä hetkellä ongelmana on autojen saatavuus, ei hinta, jokainen sähköauto joka tuotetaan myydään kyllä jossain päin maailmaa. Se että verorahoista tuetaan 50k hintaisia autoja on väärin niin monella tasolla ja se ei auta ilmastoa yhtään.

Ne sopimustavoitteet saavutetaan kyllä, juuri nyt ollaan ajamassa alas Hanasaaren voimalaitosta joka tuottaa 1.2M tonnia co2 päästöjä, tätä voidaan verrata koko henkilöautoliikenteen 5.9M tonnin co2 päästöihin. Yhdellä voimalaitoksen alasajolla saavutettiin siis päästövähennys joka vastaa karkeasti sitä että sormia napsauttamalla yli 20% Suomen h-a autokannasta olisi sähköistynyt.

Ihmisillä on täysin väärä käsitys ongelmien kokoluokasta, joku sähköautotuki on aivan hyttysen pierun kokoista ininää jolla ei ole mitään käytännön merkitystä.
 
Siinä on otettava huomioon se, että uusien myynti on olematonta. Sitten kun siitä 30, 40 tai 50 autosta tulee 1-3v kuluttua vaihtoauto alkaa sähköistymä; siihen menee vielä tovi tukienkin kanssa saati ilman niitä.

Niitä käytettyjä on Eurooppa täynnä muutaman vuoden päästä, jo nyt tänne roudataan Saksasta käytettyjä sähkiksiä.

Sähköautotuki on surkeimpia mahdollisia tukia about joka suhteessa.
 
...
Tällä hetkellä ongelmana on autojen saatavuus, ei hinta, jokainen sähköauto joka tuotetaan myydään kyllä jossain päin maailmaa. Se että verorahoista tuetaan 50k hintaisia autoja on väärin niin monella tasolla ja se ei auta ilmastoa yhtään.
...
Uskon, että hinta on ongelma jossain määrin. Sähköauton käyttökustannukset ovat kovin pienet, joten käytön verotusta ei liene tarve alentaa. Itse näen, että jos sähköautoilua kompensoidaan, tulee se keskittää pieniin ja edullisiin autoihin (esim. max. 30-35k€ hankintaraja), kun suurin osa suomalaisista ei oikeasti tarvitse yli 40-50 kWh akkua 95% ajoista. En tosin kannata tätäkään tukea. Toinen ja parempi tapa on ajaa latausinfraa sisään. Siihen keinoja on jo nykyinen Energiaviraston tukimekanismi ja EU:n tuleva FIT55 säätely.

Kun vain saadaan sähköautoja liikenteeseen, niin ne edistävät päästätavoitteita koko elinkaarensa ajan. Ja Suomessa se on varmasti pitkä.

E: kirjoitusvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:
ympäristöjutut autoilussa hoituu siinä sivussa huomaamatta, koska ei kukaan muutenkaan osta polttista jos saatavilla on sähköauto suht samaan hintaan.

Tämähän nyt on täysin paikkaansapitämätön väite. Suuri osa suomalaisista ei ostaisi sähköautoa, vaikka se olisi halvempi kuin vastaava polttis.
 
En tiedä kuuluuko tämä ympäristökeskustelu tähän ketjuun. Jos rehellisiä ollaan niin tuskin täällä kukaan oikeasti ostaa sähköautoa ympäristösyistä :)

Jos kuitenkin mennään siihen niin jonkun Raahen terästehtaan päästöt ylittää koko Suomen henkilöautojen päästöt.
 
Eroamme niin paljon Norjalaisista?

Miten se liittyy tähän?

Suomessa on helvetin paljon ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta järkevästi järjestää autolle latausta. Suomessa on helvetin paljon ihmisiä, jotka eivät halua matkoillaan pysähtyä laitailemaan autojaan, kun polttiksella matkanteko on huomattavasti vaivalloisempaa, tankkauksen kestäessä sen max 5 minuuttia.

Nämä ihmiset eivät halua vaihtaa sähköautoon. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Eivät he halua itselleen vaivalloisempaa autoa vain siksi, että se olisi halvempi ja että se olisi sähköauto. Kaikille sähköauto ei ole mikään jumalallisuus, jota pitäisi tavoitella.
 
Tämähän nyt on täysin paikkaansapitämätön väite. Suuri osa suomalaisista ei ostaisi sähköautoa, vaikka se olisi halvempi kuin vastaava polttis.
Tähän en usko. Osa ei osta, mutta suuri osa kyllä ostaa, kun miettivät jälleenmyyntiarvoa ja vähän funtsivat auton käyttöön oikeasti. Paku-, lava-auto- ja spesiaalitarpeita omaavat ei liene suuri osa.

En tiedä kuuluuko tämä ympäristökeskustelu tähän ketjuun. Jos rehellisiä ollaan niin tuskin täällä kukaan oikeasti ostaa sähköautoa ympäristösyistä
...
En tiedä ostaako, mutta esim. firmaliisarit ovat nimenomaan ohjattu vähäpäästöisiin autoihin ja siten ne hankitaan ympäristösyistä.
 
Nämä ihmiset eivät halua vaihtaa sähköautoon. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Eivät he halua itselleen vaivalloisempaa autoa vain siksi, että se olisi halvempi ja että se olisi sähköauto. Kaikille sähköauto ei ole mikään jumalallisuus, jota pitäisi tavoitella.
Tämä väite taas pitää paikkansa vielä jotain vuosia, mutta tuo ”vaivalloisempaa autoilua” mantrakin vanhenee nopeasti sitä mukaa kun tieto lisääntyy ja loputkin ymmärtävät, että eipä se paljoa sen vaivalloisempaa ole. Halvempaa ja kivempaa kylläkin.
 
Keskuspankkien koronnostojen tarkoitus on hillitä inflaatiota vähentämällä taloudellista toimeliaisuutta eli kysyntää. Olisi totaalisen aivokuollutta pyrkiä tällaisessa tilanteessa elvyttämään ostotuilla kysyntää. Tähän päälle toki se fakta, että Teslaa lukuun ottamatta sähköautojen toimitusajat mitataan pääasiassa vuosissa, mikä kertoo vakavasta kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta.
 
Briteissähän tuota on ratkottu fiksusti muokkaamalla katuvalaisimien tolppiin latauspistokkeita, ihan toimisi täälläkin.
Luulisi etta Lontoon mallikin sovellettuna toimisi kovin hyvin suomessa. Ei se tolpan tarvitse olla erityisen pieni ja nakymaton tai mitenkaan hullun suuri.
1680930409461.png

Tuossa brittien valotolpassa on yksi merkittävä ero meikäläiseen. Se on sijoitettu ajoradan ja jalankulkuväylän väliin. Hyvin harvinainen toteutus täällä.

Jos sähköautojen latausjohdot muodostavat esteradan jalkakäytävälle siitä nousee melkoinen meteli.

Käytännössä siis tuollainen kadunvarsilataus täytyy toteuttaa perinteisten pysäköintimittareiden tapaisella toteutuksella. Tosin eipä sekään nyt mikään ylitsepääsemätön ongelma olisi infran puolesta.

Ainakin kerran taytyy vaihtaa Suomessa akku ennenkuin on loppuun ajettu.

Muksi ihmeessä?

Köytännössä ainoat autot joissa akut ovat tulleet ns. vaihtoikään, ovat 20kwh akkuiset leafit lähes 300tkm ajettuna. "Normaalilla" 40kwh akulla sama syklimäärä saavutetaan vasta siellä 600tkm paikkeilla, ja niilläkin pystyy kituuttamaan pidempään vajaakuntoisena kun akun kapa on edelleen tuplat.

Eroamme niin paljon Norjalaisista?

Kyllähän suuri osa norjalaisista ostaa edelleen polttisautoja. Ei suurin osa, mutta suuri osa siitä huolimatta.
 
Tämä väite taas pitää paikkansa vielä jotain vuosia, mutta tuo ”vaivalloisempaa autoilua” mantrakin vanhenee nopeasti sitä mukaa kun tieto lisääntyy ja loputkin ymmärtävät, että eipä se paljoa sen vaivalloisempaa ole. Halvempaa ja kivempaa kylläkin.

Sitä odotellessa, että akkuautoon saat ladattua viiteen minuuttiin edes sen 400 km toimintamatkaa :)
 
Tähän en usko. Osa ei osta, mutta suuri osa kyllä ostaa, kun miettivät jälleenmyyntiarvoa ja vähän funtsivat auton käyttöön oikeasti. Paku-, lava-auto- ja spesiaalitarpeita omaavat ei liene suuri osa.

Alkaa kuulostaa jo hurmoshenkisyydeltä. Miksi te jatkuvasti yleistätte asioita niinkuin se teidän hokemanne totuus olisi joku jumalallinen ainoa totuus ja eri mieltä olevia on vain marginaalinen määrä? Tuo on yksinkertaisesti täysin väärä olettamus.

Ensinnäkään suuri osa autoilijoista ei mieti auton jälleenmyyntiarvoa paskan vertaa kun autoa hankkii. Heitä ei jälleenmyyntiarvo kiinnosta. Heitä kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että he saavat alleen sellaisen auton kuin haluavat.

Alkaa olla jo yhtä typerää ajattelua kuin se, että jotkut ottavat uuteen autoon sellaisia lisävaruisteita, joita eivät tarvitse, mutta ajattelevat että seuraava ostaja tarvitsee. Eli ostavat lisävarusteita jollekin tuntemattomalle ihmiselle, joka ehkä joskus tulevaisuudessa ostaa kyseisen auton käytettynä :D Järkeä nolla.
 
Köytännössä ainoat autot joissa akut ovat tulleet ns. vaihtoikään, ovat 20kwh akkuiset leafit lähes 300tkm ajettuna. "Normaalilla" 40kwh akulla sama syklimäärä saavutetaan vasta siellä 600tkm paikkeilla, ja niilläkin pystyy kituuttamaan pidempään vajaakuntoisena kun akun kapa on edelleen tuplat.

Lataussyklien sijaan akun vaihto taitaa tulla kyseeseen tänä päivänä ostetuille sähkiksille, jos akut eivät kestä aikaa sinne 22 vuotiaaksi asti, mikä on ainakin viimeisimmän tietoni mukaan keskimääräinen romutusikä Suomessa.
 
Miten se liittyy tähän?

Suomessa on helvetin paljon ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta järkevästi järjestää autolle latausta. Suomessa on helvetin paljon ihmisiä, jotka eivät halua matkoillaan pysähtyä laitailemaan autojaan, kun polttiksella matkanteko on huomattavasti vaivalloisempaa, tankkauksen kestäessä sen max 5 minuuttia.

Nämä ihmiset eivät halua vaihtaa sähköautoon. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Eivät he halua itselleen vaivalloisempaa autoa vain siksi, että se olisi halvempi ja että se olisi sähköauto. Kaikille sähköauto ei ole mikään jumalallisuus, jota pitäisi tavoitella.
Tässä on 99% tapauksista syynä se että ei ole edes kokeillut sähköautoa. Ei ole vaikeaa vaan itseasiassa paljon helpompaa. Loppuu se ainainen huoltoasemalla ravaaminen kun auton akku on aamulla täynnä yön latauksen jäljiltä. Mutta jokainen tyylillään ja saahan sitä ajaa polttisautolla jos tykkää aina käydä tankkaamassa kovaan hintaan ja kuunnella järjetöntä pärinää ja haistella pakokaasuja, mikäs siinä sitten.
 
Lataussyklien sijaan akun vaihto taitaa tulla kyseeseen tänä päivänä ostetuille sähkiksille, jos akut eivät kestä aikaa sinne 22 vuotiaaksi asti, mikä on ainakin viimeisimmän tietoni mukaan keskimääräinen romutusikä Suomessa.
Mulla on 15v läppäri jonka li-ion akku on vielä ok tasolla, koska laite ollut säännöllisellä mutta harvalla käytöllä. Tuosta todellisesta ikääntymisestä johtuva akun lahoamisesta on luonnollisesti hyvin vähän dataa olemassa, mutta ei tuo mielestäni mikään erityinen ongelma ole, kun akkua ei pilata täydellä käyttämättömyydellä ja syväpurulla.

Ts. Ne ovat ne käyttösyklit jotka sitä akkua ensisijaisesti kuluttavat.
 
Tässä on 99% tapauksista syynä se että ei ole edes kokeillut sähköautoa. Ei ole vaikeaa vaan itseasiassa paljon helpompaa. Loppuu se ainainen huoltoasemalla ravaaminen kun auton akku on aamulla täynnä yön latauksen jäljiltä. Mutta jokainen tyylillään ja saahan sitä ajaa polttisautolla jos tykkää aina käydä tankkaamassa kovaan hintaan ja kuunnella järjetöntä pärinää ja haistella pakokaasuja, mikäs siinä sitten.

Hieno esimerkki fanaattisesta tekstistä. Ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, ettei kyetä edes käsittelemään sitä tosiasiaa, että kaikkia ei sähköautot kiinnosta. Mietipä hieman noita kommenttejasi :)

Hyvä esimerkki kun serkkupoika halusi uuden Lexuksen. NX:ää oli ostamassa ja ehdotin vaihtoehdoksi RZ:aa. Hänelle ei tullut sähköauto kuuloonkaan, sillä hänelle tärkeintä autossa oli se, että hän voi lähteä ajelemaan minne haluaa ja milloin haluaa ilman että hänen tarvitsee suoda hetkeäkään sille, että joutuisi miettimään, että missähän sitä autoa sitten lataa ja millaisia taukoja joutuu pitämään. Bensaa kun saa aina ja nopeasti.

Täytyy olla aika kujalla, jos alkaisi tällekin väittämään vastaan teikäläisten tyyliin, että "et vain ymmärrä, kyllä sähköauto olisi sinulle parempi" :D
 
Sitä odotellessa, että akkuautoon saat ladattua viiteen minuuttiin edes sen 400 km toimintamatkaa :)
Jep. Odotellaan samalla sitä, että saa dieselin tankattua yön aikana nukkuessa. Kyllä ne polttiskuskitkin matkoillaan pysähtyy ja silloin se auto lataa siellä taustalla. Ei se ole suurimmalle osalle realismia, että ajellaan joku lapin reissu muutamalla viiden minuutin tauolla vaan sen takia kun sitä toimintamatkaa on ja se on teknisesti mahdollista.

Et sä oikeasti voi olla tosissaan tuon asian kanssa, että ihmiset ajaisivat dieseleillään pitkiä reissuja pelkillä 5minuutin tankkaustauoilla. Jos sinä toimit sillä tavalla, niin älä nyt tule kuitenkaan puhumaan tänne muiden puolesta samaa. Kyllä ihmisillä on reissuillaan tarve pysähtyä syömään, juomaan, vessaan, kusettamaan koiria, vaihtamaan vaippoja, käydä kaupassa ja muuta vastaavaa. Näiden toimenpiteiden aikana sitten auto lataa ja matka jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmeen hurmoshenkisyyttä @Tecto?

Uusien autojen ostajat lienevät pääosin sitä porukkaa, jotka ajaa joko 1) takuuajan tai 2) ~4 vuotta sillä autollaan. Kyllä he puljaavat välirahan kanssa määrävälein ja vaihtoarvoa pohtivat. Näin olen kuullut automyyjiltä. Käytetyt ovat eri asia.

Suomalaisten keskimääräiset ajosuoritteet ovat sellaisia, että sähköauton lataaminen ei aiheuta murhetta, vaikka kotilatausta ei olisi. Sen voi ajoittaa muun asioinnin yhteyteen ja reissussa sitten pikalaturilla hoituu homma. Kotilataus on taas todella helppoa.

Sähköauto ei sovi, jos pitää ajaa jatkuvasti pitkää siivua aikapaineen kanssa, pitää vetää tai kuljettaa isoa / raskasta tavaraa, ottaa hermoon tai stressaa latailut, ajelee maastossa tai ei pysty laittamaan rahaa normaalia enemmän autoonsa. Kyllä tätäkin porukkaa piisaa.

Toimintamatkaa pohtiville: Sille pitkien siivujen laturilla venaamisen ajalle saa aika hyvän takaisinmaksun, kun laskee käyttökulut normaalissa ajossa vs. polttomoottori. Itse panostaisin rangen sijaan latausnopeuteen.

Sähköauto ei silti kaikille sovi. Esim. yhdelle metsämiehelle totesin käyttötarpeet kuultuani, että pysyy vaan rangereissa ja hiluxeissa.
 
Offtopic, keskustelun häirintä
Jep. Odotellaan samalla sitä, että saa dieselin tankattua yön aikana nukkuessa. Kyllä ne polttiskuskitkin matkoillaan pysähtyy ja silloin se auto lataa siellä taustalla. Ei se ole suurimmalle osalle realismia, että ajellaan joku lapin reissu muutamalla viiden minuutin tauolla vaan sen takia kun sitä toimintamatkaa on ja se on teknisesti mahdollista.

Varmasti pysähtyy matkalla, mutta monelle on merkitystä sillä, että sen pysähdyksen voi tehdä omilla ehdoilla, eikä auton ehdoilla. Hyvä esimerkki tältä vuodelta on, kun ajeltiin Espoosta kohti pohjoista. Pysähdyttiin matkalla Jyväskylän keskustaan syömään, mutta koska siinä ei ollut latausmahdollisuutta, niin autoa ei voinut samalla ladata. Syönnin jälkeen jouduttiin sitten puolen tunnin päästä pysähtymään uudelleen auton lataamista varten.

Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
 
Sähköautofanaatikot taas eivät näe mitään ongelmaa siinä, että turhien pysähdyksien minimoimiseksi on sitten pakotettu syömään jotain ABC-paskaa tms. jota saa laturien vierestä.

Polttiksella taas ei olisi ollut mitään ongelmaa, sillä tankkauspysähdys olisi kestänyt vain sen max 5 minuuttia.
Itse näen tämän ongelman. Mutta tämäkin ongelma poistuu muutamassa vuodessa kun joka paikasta alkaa löytyä latauskenttiä. Tilanne paranee koko ajan kuukausi kuukaudelta ja vuosi vuodelta.

Eli päästään taas siihen, että tämä ”sähköauto on vaivalloisempi auto” hokema tulee poistumaan joidenkin vuosien päästä ja kymmenen vuoden päästä sillä ei ole enää edes meemiarvoa.
 
Mitä ihmeen hurmoshenkisyyttä @Tecto?

Uusien autojen ostajat lienevät pääosin sitä porukkaa, jotka ajaa joko 1) takuuajan tai 2) ~4 vuotta sillä autollaan. Kyllä he puljaavat välirahan kanssa määrävälein ja vaihtoarvoa pohtivat. Näin olen kuullut automyyjiltä. Käytetyt ovat eri asia.

Suomalaisten keskimääräiset ajosuoritteet ovat sellaisia, että sähköauton lataaminen ei aiheuta murhetta, vaikka kotilatausta ei olisi. Sen voi ajoittaa muun asioinnin yhteyteen ja reissussa sitten pikalaturilla hoituu homma. Kotilataus on taas todella helppoa.

Sähköauto ei sovi, jos pitää ajaa jatkuvasti pitkää siivua aikapaineen kanssa, pitää vetää tai kuljettaa isoa / raskasta tavaraa, ottaa hermoon tai stressaa latailut, ajelee maastossa tai ei pysty laittamaan rahaa normaalia enemmän autoonsa. Kyllä tätäkin porukkaa piisaa.

Toimintamatkaa pohtiville: Sille pitkien siivujen laturilla venaamisen ajalle saa aika hyvän takaisinmaksun, kun laskee käyttökulut normaalissa ajossa vs. polttomoottori. Itse panostaisin rangen sijaan latausnopeuteen.

Sähköauto ei silti kaikille sovi. Esim. yhdelle metsämiehelle totesin käyttötarpeet kuultuani, että pysyy vaan rangereissa ja hiluxeissa.

Hurmoshenkisyydellä tarkoitan sitä, että ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, että pidetään sähköautoa ainoana oikeana oletusarvona, josta saa poiketa vain erittäin painavista syistä.

Hurmoshenkisyys näkyy foorumeilla sillä tavalla, että aina kun joku kertoo OMAT henkilökohtaiset syynsä sille, miksi ei ITSE halua sähköautoa, niin nämä hurmoshenkiset rientävät kertomaan, että tämä henkilö on väärässä, eikä ymmärrä omia tarpeitaan eikä omia mielipiteitään. Se on sairasta. Sitten yritetään kaikkia mahdollisia argumentteja pyöritellä ja väännellä eri asentoihin ja pyritään väkisin perustelemaan, miksi sähköauto olisi oikea valinta myös sellaiselle joka sitä sähköautoa ei halua.


Ja mitä tulee noihin välirahoihin, niin itse olen juurikin sitä porukkaa, joka ajaa vain uusilla autoilla. Ja kun minä hankin auton, niin minä hankin sellaisen auton, jolla minä haluan ajaa. En minä ala valitsemaan autoa sen perusteella, mikä sen jälleenmyynti arvo tulee olemaan. Miksi ostaisin sellaisen auton, jota en halua, vain siksi, että säästäisin sillä jotain jälleenmyyntiarvon myötä?
 
Eli päästään taas siihen, että tämä ”sähköauto on vaivalloisempi auto” hokema tulee poistumaan joidenkin vuosien päästä ja kymmenen vuoden päästä sillä ei ole enää edes meemiarvoa.

Olet aika optimistinen, jos ajattelet että 10 vuoden päästä autojen latausnopeudet ovat kasvaneet niin, että latauspysähdys ei enää merkittävästi poikkea tankkauspysähdyksestä.
 
Ja mitä tulee noihin välirahoihin, niin itse olen juurikin sitä porukkaa, joka ajaa vain uusilla autoilla. Ja kun minä hankin auton, niin minä hankin sellaisen auton, jolla minä haluan ajaa. En minä ala valitsemaan autoa sen perusteella, mikä sen jälleenmyynti arvo tulee olemaan. Miksi ostaisin sellaisen auton, jota en halua, vain siksi, että säästäisin sillä jotain jälleenmyyntiarvon myötä?

Hyvin sanottu. Tämän perusteella olen itsekin ostanut autoja, välillä tullut toki takkiin enemmän ja välillä vähemmän, mutta se on vain rahaa. Ei ihan heti tule mieleen, miksi pitäisi ostaa ja omistaa jotain sellaista, josta ei pidä. Esim. Tesla.
 
Hyvin sanottu. Tämän perusteella olen itsekin ostanut autoja, välillä tullut toki takkiin enemmän ja välillä vähemmän, mutta se on vain rahaa. Ei ihan heti tule mieleen, miksi pitäisi ostaa ja omistaa jotain sellaista, josta ei pidä. Esim. Tesla.

Minä en ajattele niin, että tulisi takkiin. Minä ajattelen sen niin, että olen maksanut hinnan siitä, että olen saanut ajaa kyseisellä autolla :) Kyllähän elämässä kaikki muukin maksaa.

Mutta tosiaan siihen alkuperäiseen väitteeseen, niin minun mielestäni olisi täysin järjetöntä, jos joku ostaisi sähköauton vain siksi, että sillä olisi odotettu jälleenmyyntiarvo parempi kuin bensa-autolla, vaikka ei sähköautoa edes haluaisi ja se olisi omaan käyttöön vaivalloisempi.
 
Olet aika optimistinen, jos ajattelet että 10 vuoden päästä autojen latausnopeudet ovat kasvaneet niin, että latauspysähdys ei enää merkittävästi poikkea tankkauspysähdyksestä.
Ruokinkohan mä nyt trollia tässä. En todellakaan ajattele että olisi, eikö edes tarvitse olla latausnopeudet mitään tankkauksen kaltaisia. Vaan 10 vuoden päästä pikalatauksia löytyy myös niiden sinun lempi ruokapaikkojen välittömästä läheisyydestä ja silloin sinun ei enää tarvitse mennä absille syömään (lue: elää auton ehtojen mukaisesti) vaan silloin kun pysähdyt muutenkin (oli sitten sähkö tai diesel auto) niin laitat autoon johdon kiinni ja sitten kun pysähdys on ohi niin irrotat johdon ja jatkat matkaa.

Eli toisin sanoen: Vuosia kun mennään eteenpäin niin sinä olet boss ja auto on renki.
 
Ruokinkohan mä nyt trollia tässä. En todellakaan ajattele että olisi, eikö edes tarvitse olla latausnopeudet mitään tankkauksen kaltaisia. Vaan 10 vuoden päästä pikalatauksia löytyy myös niiden sinun lempi ruokapaikkojen välittömästä läheisyydestä ja silloin sinun ei enää tarvitse mennä absille syömään (lue: elää auton ehtojen mukaisesti) vaan silloin kun pysähdyt muutenkin (oli sitten sähkö tai diesel auto) niin laitat autoon johdon kiinni ja sitten kun pysähdys on ohi niin irrotat johdon ja jatkat matkaa.

Eli toisin sanoen: Vuosia kun mennään eteenpäin niin sinä olet boss ja auto on renki.

Ok, ymmärsin pointin väärin :)

No mutta, itse olen jo siirtynyt sähköautoon, joten ei minulle tarvitse mitään todistella. Silti se matkustaessa joka kerta tympii pitää noita ylimääräisiä lataustaukoja, ei siitä pääse yli eikä ympäri.
 
Hurmoshenkisyydellä tarkoitan sitä, että ollaan niin hurmoksessa sähköautoista, että pidetään sähköautoa ainoana oikeana oletusarvona, josta saa poiketa vain erittäin painavista syistä.

Hurmoshenkisyys näkyy foorumeilla sillä tavalla, että aina kun joku kertoo OMAT henkilökohtaiset syynsä sille, miksi ei ITSE halua sähköautoa, niin nämä hurmoshenkiset rientävät kertomaan, että tämä henkilö on väärässä, eikä ymmärrä omia tarpeitaan eikä omia mielipiteitään. Se on sairasta. Sitten yritetään kaikkia mahdollisia argumentteja pyöritellä ja väännellä eri asentoihin ja pyritään väkisin perustelemaan, miksi sähköauto olisi oikea valinta myös sellaiselle joka sitä sähköautoa ei halua.


Ja mitä tulee noihin välirahoihin, niin itse olen juurikin sitä porukkaa, joka ajaa vain uusilla autoilla. Ja kun minä hankin auton, niin minä hankin sellaisen auton, jolla minä haluan ajaa. En minä ala valitsemaan autoa sen perusteella, mikä sen jälleenmyynti arvo tulee olemaan. Miksi ostaisin sellaisen auton, jota en halua, vain siksi, että säästäisin sillä jotain jälleenmyyntiarvon myötä?
Minä en pidä sähköautoa oletusarvoisena uutena autona. Kehoitan kuitenkin sähköautoa vieroksuvaa uuden auton ostajaa koeajamaan sellaista ja myös laskemaan kuluja sekä ajankäyttöä oman ajoprofiilinsa / latausmahdollisuuksien kautta.

Kerran sinun tulee saada yli 400km lisää toimintamatkaa 5 minuutissa, niin unohda sähköautot jatkossa. Samoin jos et halua sähköautoa, niin älä hyvä ihminen sellaista enää osta ja provosoidu sähköautojen kehumisista.

Väitän, että aika moni uuden auton ostaja vaihtaa merkkiä tai mallia, jos arvonalenema on hyvin iso tai merkittävä vs. ~vastaava muu auto. Tämä koskee niin polttomoottorisia kuin sähköautoja. Esimerkiksi aika harva ostaa uutta manuuaalivaihteista enää (jos niitä edes saa), kun se on myrkkyä käytettyjen rivissä. Siinä sitä pikkuhiljaa taipuu vaihtoehtoihin. En suinkaan tarkoittanut, että pitää ottaa täysin erilainen auto mitä haluaa vaihtoarvon takia vaan se voi olla osatekijä. Autokauppa on tunnehommaa ja hölmöä olisi ostaa vastenmielinen auto jälleenmyyntiarvon takia.

Kun puhuit osaltani hurmoshenkisyydestä, ei muuten puhuttu sinun (ITSE) sähköauton haluamisesta vaan suuren osan suomalaisista. Pysyn kannassani, että sähköauton ollessa vastaavaa polttista edullisempi, suuri osa sen valitsee. Pieni osa ei valitse.
 
Hypoteettinen laskelma, ei saa loukkaantua.

Henkilö X ajaa 20 000 km vuodessa. Hänen ajonsa on pääosin 20-50 km päivässä, jolloin lataukseen riittää sukolataus kotona/taloyhtiössä ja vaikkapa kerran viikossa 11 kW laturilla kaupassa. Henkilö X ajaa 26 kertaa vuodessa yli 350 km matkan (esim. joka neljäs viikko mennen tullen 350 km vaikkapa mökille, yht. 13 kertaa mökkireissu) ja silloin tarvitsee ladata pikalaturilla matkalla. Nämä pitkän matkan ajot maksavat ~0,4€/kWh × 9100 km × 20kWh/100km = 728€. Muista ajoista tulee vaikkapa 0,2€/kWh × 10900 km × 20kWh/100km = 436€. Yhteensä sähköt maksaa 1136€. Venaamaan pikalatureilla joutuu 26 × 45 min = 1170 min eli 20 tuntia. Jos koko homman hoitaisi polttomoottoriautolla, niin pätäkkää menisi 20000 km × 2€/l × 6l/100km = 2400€.

Ero on siis ~1200€ sähkön eduksi ja laturilla venaamista tulee 20 tuntia. Tuollaisella ajoprofiililla laturilla vietetylle ajalle syntyy odotuksen kustannukseksi nettona 60€/tunti vs. polttiksella ajo ilman odottelua. Raju yksinkertaistus toki ja kaikki muut tekijät jätetty huomioimatta.
 
Kerran sinun tulee saada yli 400km lisää toimintamatkaa 5 minuutissa, niin unohda sähköautot jatkossa. Samoin jos et halua sähköautoa, niin älä hyvä ihminen sellaista enää osta ja provosoidu sähköautojen kehumisista.

Kenelle nyt oikein kommentoit? Minulleko, joka on jo sähköautoilija? Vai mitä yrität selittää? Minä tuon esiin vain tuota hurmoksellisuutta, mikä joillakin sähköautoilijoilla on, että he kokevat pakottavaa tarvetta perustella miksi kaikkien muidenkin pitäisi siirtyä sähköautoihin :D

Minulla on omat perusteet sille, miksi minulla on sähköauto, mutta minulle ei tulisi mieleenkään alkaa todistelemaan muille, että heidänkin pitäisi hommata sähköauto.
 
Hypoteettinen laskelma, ei saa loukkaantua.

Henkilö X ajaa 20 000 km vuodessa. Hänen ajonsa on pääosin 20-50 km päivässä, jolloin lataukseen riittää sukolataus kotona/taloyhtiössä ja vaikkapa kerran viikossa 11 kW laturilla kaupassa. Henkilö X ajaa 26 kertaa vuodessa yli 350 km matkan (esim. joka neljäs viikko mennen tullen 350 km vaikkapa mökille, yht. 13 kertaa mökkireissu) ja silloin tarvitsee ladata pikalaturilla matkalla. Nämä pitkän matkan ajot maksavat ~0,4€/kWh × 9100 km × 20kWh/100km = 728€. Muista ajoista tulee vaikkapa 0,2€/kWh × 10900 km × 20kWh/100km = 436€. Yhteensä sähköt maksaa 1136€. Venaamaan pikalatureilla joutuu 26 × 45 min = 1170 min eli 20 tuntia. Jos koko homman hoitaisi polttomoottoriautolla, niin pätäkkää menisi 20000 km × 2€/l × 6l/100km = 2400€.

Ero on siis ~1200€ sähkön eduksi ja laturilla venaamista tulee 20 tuntia. Tuollaisella ajoprofiililla laturilla vietetylle ajalle syntyy odotuksen kustannukseksi nettona 60€/tunti vs. polttiksella ajo ilman odottelua. Raju yksinkertaistus toki ja kaikki muut tekijät jätetty huomioimatta.

Jos minua kiinnostaisi tuollaiset tonnien säästämiset per vuosi, niin en olisi alun alkaenkaan hommannut yli 100 k€ sähköautoa. Ja veikkaan että meitä löytyy aika paljon muitakin autoilijoita, joilla motiivi auton hankkimiseen ei ole se, että sillä pääsee säästämään :D

Ja noita laskelmia odotusajoista on turha miettiä, kun homman ydin on se, että jos minulla menee jo valmiiksi matkaan 8 tuntia ajamiseen, niin minä en halua sitä matkaa enää pidentää ylimääräisellä 60-90 minuutilla. Ja monelle tuo on ymmärrettävästi kynnyskysymys. Minä olen tuon kärsimyksen päättänyt sietää, koska noita pitkiä matkoja tulee vain harvakseltaan. Mutta ymmärrän hyvin, että on ihmisiä, jotka eivät halua tuollaista sietää.

Ihan vaan yleisenä elämänvinkkinä: Elämästä tulee paljon mukavampaa kun ei yritä kaikkia asioita miettiä aina siltä kantilta, että paljonko rahaa voi säästää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 447
Viestejä
4 551 438
Jäsenet
74 986
Uusin jäsen
jujo15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom