Yleistä keskustelua sähköautoista

Mistäs sen tietää paljon on muilla valmistajilla katteet sähkiksissä. Se siinä uutisessa missä verrattiin valmistajia ja niiden katetta per auto on vähän huono kun vanhoilla valmistajilla tuotannossa helvetisti tosi paljon myyviä jotain 10-15k autoja mistä nyt on huono tiputtaa 10-15k tai joutuu melkeen maksupuolelle ;)
 
Ennen tätä oli Tesla M3 ja Polle 2. Näistä tämä nyt klikkaa aika hyvin kohdalleen sekä laadun, että päivittäiset ajosuoritteet. Tää on ladingissa joko töissä tai kotona sen perusteella missä ollaan. Ajotuntuma on hyvin polttismainen, mikään ei ärsytä, ei mitään hiton kosketusnäyttöpelleilyä ja kaikki vaan toimii. Rangella on riippuen toki ajotyylistä kaikkea 150 - 220 välillä. Kusematta Lappiin ei onnistu, mutta muuten tämä täyttää hyvin kriteerit.

Nimenomaan, et ole ensikertalainen. Älä mene suosittelemaan tuota ensikertalaiselle, jos se menee kokeilemaan sitä lapin reissua niin siitä tulee piiiitkä päivä.... Nimimerkillä e-golfilla Lappiin.
 
Teslahan on nimenomaan "kansanauto", halpa jenkkiauto. Jos siinä ei olisi kallista sähkötekniikkaa, niin sen hinta olisi siellä $20k tasossa taistelemassa. Ei puhuta mistään premium autosta.
Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.

Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?

Se että monet muut valmistajat eivät osaa tehdä yhtä optimoidusti ja halvalla samantasoista autoa, vaan joutuvat tunkemaan sinne käsin kymmenen metriä sinänsä turhaa lisäkaapelia jne., ei tee niistä premiumia. Sen myönnän että joku 170.000€ maksava sähkömersu varmasti on paljon enemmän premium-auto kuin edes Tesla Model Y LR, mutta hintaerokin sitten on valtava ettei niitä olekaan mitään järkeä verrata.

Mikä ekosysteemi? Teslassahan nimenomaan ei ole mitään ekosysteemiä, koska sinne ei saa ulkoisia softia.
En ole tuollaisesta ekosysteemin määritelmästä kuullutkaan. Siinä tapauksessa iOS:llakaan ei ole mitään ekosysteemiä koska iPhoneen ei saa ladattua muualta ulkopuolisia softia, ilman Applen väliintuloa.

Osa valmistajista on mennyt Android kelkkaan sen takia että ovat pitäneet sitä halvempana/kilpailuetuna kuin oman softan rakentamista.
Käytännössä ovat huomanneet etteivät omanneet kykyä ja voimavaroja yrittää tehdä ja ylläpitää omaa hyvää softapuolta, siksi annetaan samantien Googlen tehdä se.

Se että Tesla päättäisi myös luovuttaa ja antaa Googlen toimittaa autojensa softat, on vähän sama kuin että Apple luopuisi AppStoresta ja iOS:sta, ja alkaisi sen sijaan käyttää Androidia puhelimissaan ja tableteissaan. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.

Ei kai muiden tarvitse tiputtaa hintoja, jos Teslan hinnanlasku ei vaikuta tuleviin tilauskantoihin merkittävästi. Tällä hetkellä muilla merkeillä on myyty tuotanto jo pitkälle tulevaisuuteen, joten tilauskanta lienee kunnossa.
Aivan varmasti Teslan hinnanalennukset vaikuttavat myös kaikkiin vähänkään samassa hintaluokassa (sanotaan vaikka alle 120.000€ hintaisiin) oleviin sähköautoihin, minkä potentiaaliset sähköautonostajat sitten laittavat lopulta tilaukseen. Monilla "tuotanto myyty pitkälle tulevaisuuteen" tarkoittaa lähinnä tuotantovaikeuksia, ei sitä että ne olisivat paljon halutumpia, myös korkeammalla hinnalla, kuin vastaavanlainen Tesla.

Esim. Renault Megane E-Tech oli jo ennen hinnanalennuksia turhan kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja nyt se näyttää vieläkin huonommalta tuossa suhteessa. Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.
 
Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.

Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena :)

Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?

No esim. BMW i4 on enemmän premiumia verrattuna Tesla Model 3:een. Ja nimenomaan täytyy sanoa, että "enemmän" premiumia, kun kumpikaan noista autoista ei varsinaisesti ole premiumia.
 
Nimenomaan, et ole ensikertalainen. Älä mene suosittelemaan tuota ensikertalaiselle, jos se menee kokeilemaan sitä lapin reissua niin siitä tulee piiiitkä päivä.... Nimimerkillä e-golfilla Lappiin.
Ilmeisesti Mazdan sähköauto. Melkein kaikki sähkikset olenkin käynyt ajamassa, mutta Mazda on poikkeus. Muistaakseni ainakin akku olisi pieni.
 
Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.

Tämäkin on sinänsä totta, mutta yllättävän paljon löytyy niitä "vanhan kansan automiehiä", jotka silti ottaisivat mieluummin bZ4X:n kuin Tesla Model Y:n, vaikka siinä ei ole pienintäkään järkeä.
 
Tämäkin on sinänsä totta, mutta yllättävän paljon löytyy niitä "vanhan kansan automiehiä", jotka silti ottaisivat mieluummin bZ4X:n kuin Tesla Model Y:n, vaikka siinä ei ole pienintäkään järkeä.
Nyt sikäli uusi tilanne, että Teslan uudet hinnat on olleet vasta reilu 2 viikkoa voimassa. Ja vastaavasti nyt vasta on tullut uutisia Toyotan sähköautosta, että se on huono.

Eli vanha kansakin ehkä voisi muuttaa juuri nyt mieltään. Tai sitten ostavat vaikka Corollan :) Eli jättävät sähköauton vielä kokonaan ostamatta?
 
Ottamatta nyt kantaa onko Corolla huono vai hyvä auto, niin ei Toyotaa ole perinteisesti ostettu sen takia että se olisi erinomaisen hyvä ja/tai paremmin varusteltu tai innovatiivisempi kuin kilpailijat.

Sitä on ostettu sen takia että auto kestää ja huoltokulut ovat matalat ja huoltoa saa mistä tahansa.

En nyt tiedä miten Tesla olisi omalla toiminnallaan nyt jotenkin erityisen haluttava Toyota -ostajan silmissä vielä tänäänkään. Hinta on paikoitellen hyvä, mutta ei heti tule Teslalla halvemman pään autoista yhtään esimerkkiä mieleen millä ajaisin noilla vähän kuoppaisilla hiekka/asvalttiteillä ennemmin kuin Toyotalla.

Eikä siis tarkoita etteikö Teslalla ajelukin onnistuisi ihan ok.
 
Ottamatta nyt kantaa onko Corolla huono vai hyvä auto, niin ei Toyotaa ole perinteisesti ostettu sen takia että se olisi erinomaisen hyvä ja/tai paremmin varusteltu tai innovatiivisempi kuin kilpailijat.

Sitä on ostettu sen takia että auto kestää ja huoltokulut ovat matalat ja huoltoa saa mistä tahansa.

En nyt tiedä miten Tesla olisi omalla toiminnallaan nyt jotenkin erityisen haluttava Toyota -ostajan silmissä vielä tänäänkään. Hinta on paikoitellen hyvä, mutta ei heti tule Teslalla halvemman pään autoista yhtään esimerkkiä mieleen millä ajaisin noilla vähän kuoppaisilla hiekka/asvalttiteillä ennemmin kuin Toyotalla.

Eikä siis tarkoita etteikö Teslalla ajelukin onnistuisi ihan ok.
Toyotahan on hybridi puolella erittäin hyvä. Eikä lastentauteja ole, vaan toimivat. Toyotakin on nostanut esim Corollan hintaa, kuten varmaan ihan kaikki valmistajat.

Eipä siinä Teslassakaan pitäisi mitään isompaa. Lämpöpumppuja on jokunen vikaantunut.

Ei Corollakaan ole enää välttämättä kovin halpa, eli sen puolesta esim Model Y voisi olla yksi mahdollisista vaihtoehdoista?

"Corolla Cross
Tyylikäs ja käytännöllinen crossover
Alkaen (Sis. alv)
41 574,34 €"
 
Täytyy myös muistaa, että se Toyota on kyllä kuitenkin varsin käyttökelpoinen tekele, jos sillä ajaa nurkka-ajoa ja oletettavasti suurimmat aivopierut kuljettajan seurantajärjestelmästä revitään helvettiin aika pikaisesti. Hidas lataus ja pitkä akkutakuu kääntyy tai on jo kääntynyt toyo-miesten suussa akun suojeluksi. Rahallisesti ja speksien valossa hommassa ei tietysti ole mitään järkeä, mutta eipä ko. parametrit taida olla mitenkään toyota-ostajien listalla ekana.
 
Sähkiksiä myytiin viime kuukautena aika hyvin.


"Tammikuu 2023 oli jälleen hurja sähköautojen kuukausi. Jopa 26 % uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli sähköautoja!

Tammikuussa ensirekisteröitiin 1862 uutta sähköhenkilöautoa, mikä oli 88 % enemmän kuin edellisvuonna. Samalla se oli jälleen suurin yksittäisen kuukauden määrä koskaan Suomessa."

 
Esim. Renault Megane E-Tech oli jo ennen hinnanalennuksia turhan kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja nyt se näyttää vieläkin huonommalta tuossa suhteessa. Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.
Reunaultilla on vielä se ongelma, että kaikki odottaa Megane nimellä kulkevasta autosta halpaa kansan autoa. Eli täysin väärässä hintaluokassa. 29t€ olisi ollut varmasti oikein hyvä. Olisi pitänyt keksiä täysin uusi mallisarja jos aikoo lähteä uuteen hintaluokkaan.
 
Megane olisi myös saanut olla hiukan isompi kooltaan. Toki tuolla pienellä koolla varmaan kosiskellaan ranskalaisia ja muita etelä-euroopan ostajia.
 
Megane olisi myös saanut olla hiukan isompi kooltaan. Toki tuolla pienellä koolla varmaan kosiskellaan ranskalaisia ja muita etelä-euroopan ostajia.
Samaa mieltä, tämä vastaa lähinnä vanhaa hatchbackiä kun suurin osa suomalaisista haluaisi auton olevan vanhan Mégane farmarin kokoinen.
 
Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.

Ei tuo ole mitään "premium" määritelmä että on enemmän tehoa. Oliko mielestäni Holdenin V8 moottoriset Opel Omega kopiot "Premium" kun niissä oli M3:n verran tehoja? Joku voisi olla eri mieltä kanssasi.

Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?

i4, Audi Q4 e-tron? Mersun E<XX>? Kummassakin on materiaalit reippaasti paremmin valittuja. Eikä tarvitse miettiä uuteen autoon teippausta kun lähtee ensimmäisen 3kk aikana maalit irti. "Premium", hieman kuin Lada.

En ole tuollaisesta ekosysteemin määritelmästä kuullutkaan. Siinä tapauksessa iOS:llakaan ei ole mitään ekosysteemiä koska iPhoneen ei saa ladattua muualta ulkopuolisia softia, ilman Applen väliintuloa.

Miten määrittelet ekosysteemin sitten? Applen laitteisiin saa kyllä ulkopuolisten tekemiä softia, ei pelkästään Applen tekemiä. Teslan kohdalla ei saa mitään ulkopuolisten tekemää, joten miten se on ekosysteemi? Vertailun vuoksi, mitä sanakirjakin sanoo ecosystem: Definition of ECOSYSTEM

"something (such as a network of businesses) considered to resemble an ecological ecosystem especially because of its complex interdependent parts "

Koska Tesla ei mitenkään ole "network of businesses" (koska se on vain ja ainoastaan Teslan softa), niin heikosti on määritelmä. Olet selvästi määrittelemässä nyt ekosysteemille aivan oman merkityksen, joka ei ole ainakaan IT-maailmasta tuttu.

Käytännössä ovat huomanneet etteivät omanneet kykyä ja voimavaroja yrittää tehdä ja ylläpitää omaa hyvää softapuolta, siksi annetaan samantien Googlen tehdä se.

Tämä on yksi toivotuimmista asioista Teslankin kohdalla. Saataisiin Android Auto tai Applen vastaava.

Aivan varmasti Teslan hinnanalennukset vaikuttavat myös kaikkiin vähänkään samassa hintaluokassa (sanotaan vaikka alle 120.000€ hintaisiin) oleviin sähköautoihin, minkä potentiaaliset sähköautonostajat sitten laittavat lopulta tilaukseen. Monilla "tuotanto myyty pitkälle tulevaisuuteen" tarkoittaa lähinnä tuotantovaikeuksia, ei sitä että ne olisivat paljon halutumpia, myös korkeammalla hinnalla, kuin vastaavanlainen Tesla.

Oli tuotantovaikeuksia tai ei, niin autojen kysyntä on ylittänyt joka tapauksessa sen tuotannon. Ei hintaa silloin kannata laskea. Teslalla vastaavasti on käynyt toistepäin, autojen kysyntä on pienempää kuin tuotanto, jolloin hintaa on joutunut laskemaan. Niin kauan kuin kysyntä ylittää tuotannon, ei hinnat tule alas. Ei siinä ole yhdellekään valmistajalle mitään järkeä laskea hintoja jos ei tarvitse.

Vain jos Tesla olisi reippaasti haluttavampi ja vähentäisi muiden merkkien myyntiä, pitäisi niiden ehkä laskea hintoja (jos paras ratkaisu olisi hinnalla kilpailu eikä tuotteen parantamisella). Tällä hetkellä näin ei taida kuitenkaan olla, Tesla (kuten ei Daciakaan) ole kaikkien mielestä se haluttavin, vaikka olisi halvin. En minäkään seuraavaksi autokseni ostaisi Teslaa (ainakaan jos mitään muuta saa kaupasta). Se ei ole vielä tarpeeksi halpa siihen. Enkä muuten Daciaakaan ole ostanut.

Esim. Renault Megane E-Tech oli jo ennen hinnanalennuksia turhan kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja nyt se näyttää vieläkin huonommalta tuossa suhteessa. Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.

Kenen näkökulmasta siis E-Tech on liian kallis ominaisuuksiin nähden? Sinun?
 
Samaa mieltä, tämä vastaa lähinnä vanhaa hatchbackiä kun suurin osa suomalaisista haluaisi auton olevan vanhan Mégane farmarin kokoinen.

Toisaalta auton tärkein markkina-alue lienee Ranska. Onko siellä Megane farmari ollut myydympi kuin hatchback?
 
Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena :)
HIeno kokemustarina mutta Teslan osuus Suomen autokannasta ei ole kansanauto luokkaa lähelläkään. Ei ole edes suurin sähköautojen markkinaosuus.
 
Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.

Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?
Tärkein "ominaisuus" joka teslasta puuttuu on kustomoitavuus. Mitä ylemmäs automerkki yrittää tähdätä tuolla premium-akselilla, sitä enemmän kustomoitavuutta on yleensä tarjolla.

Jos katsota jotain audin e-tron gt konfiguraattoria, niin saat valita useamman erilaisen sisustustyylin väliltä ja jonkun tietyn paketin, niin pääset valitsemaan 12 eri värisen koristekirjailun väliltä.

Ja tämä audissa, joka ei ole vielä oikea premium-merkki. Tuosta kun lähdetään ylöspäin niin VAG:lla on tarjota vielä Porschea jonka varustelistan pituus ja hinnoittelu on legendaarista. Sen yläpuolelle on tarjolla vielä Bentley ja Bugatti, jotka tekevät käsittääkseni lähinnä uniikkeja autoja. Monet Porschetkin ovat uniikkeja, sen verran paljon kustomoitavaa noissa on.

Toisin kuin Teslat, premium-autojen varustelu ei ole "köyhien" huvia. Bugattiin voinee valita halpis-Teslan hinnalla varusteita.
 
Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena :)

No esim. BMW i4 on enemmän premiumia
Se Teslan heppu varmaan haluaisi Teslasta kansanauton, mutta tapahtuuko joskus, niin en tiedä.

Nettiautosta otin jonkun parin, eli Tesla ja bmw, jotka on 2019 tai uudempia. Ja on sielläkin bemaria huomattavasti suurempi määrä myynnissä.

613kpl

1444kpl
 
Eihän kansanauto tuota tarkoita. Kansanautolla viitataan autoon, jota ostellaan massoittain ja niitä tulee kadulla vastaan yhtenään. Ja nimenomaan tätä Tesla Model 3 on. En äkkiseltään muista ainoatakaan ajokertaa viimeisen vuoden ajalta, etteikö olisi tullut Tesla Model 3 vastaan. Ja vielä valkoisena :)
Aika kaukana ollaan jostain kansanautosta vielä Teslan osalta. Kyllä siellä on ihan muut merkit.
 
Jatkuvasti tehostuva sarjatuotannon kehittäminen sekä akkujen halpeneminen tekevät Teslasta yhä useammalle saavutettavissa olevan auton, m2 huhut tiivistyy ehkä maaliskuussa.

~30k hinnalla pikku T tekee Teslasta todellisen sähköisen maailman kansanauton. "Corolla, Camry ja RAV-4 sekä pari lisänumeroa." (2/3/Y+S/X)
 
Aika kaukana ollaan jostain kansanautosta vielä Teslan osalta. Kyllä siellä on ihan muut merkit.
Y:n on kait tarkoitus olla myydyin yksittäinen automalli vuonna 2023. Mikä olisi kelvollinen kansanauton merkki ellei se, että se on myydyin auto maailmassa?

Ainakin Euroopassa Y on kohtuullisella todennäköisyydellä myydyin yksittäinen malli tänä vuonna. Jenkeissä varmaan myös.
 
Y:n on kait tarkoitus olla myydyin yksittäinen automalli vuonna 2023. Mikä olisi kelvollinen kansanauton merkki ellei se, että se on myydyin auto maailmassa?

Ainakin Euroopassa Y on kohtuullisella todennäköisyydellä myydyin yksittäinen malli tänä vuonna. Jenkeissä varmaan myös.
Sitä varmaan pitänee katsoa sitten vuoden lopussa, eikai "kansanautoa" ole "valittu" yhden vuoden perusteella?
 
Adjektiivit ovat toki jokaisen itse valittavissa, joten jos Tesla tuntuu harvinaiselta erikoisautolta, niin ei se multa ole pois. Omilla kulmilla Y oli "ylivoimaisesti" myydyin auto vuonna 2022 voittaen Skoda Octavian ja VW Tiguanin.

Olisin todella yllättynyt jos tilanne muuttuisi 2023.
 
Jatkuvasti tehostuva sarjatuotannon kehittäminen sekä akkujen halpeneminen tekevät Teslasta yhä useammalle saavutettavissa olevan auton, m2 huhut tiivistyy ehkä maaliskuussa.

~30k hinnalla pikku T tekee Teslasta todellisen sähköisen maailman kansanauton. "Corolla, Camry ja RAV-4 sekä pari lisänumeroa." (2/3/Y+S/X)
Model 2 tulee kyllä kohtaamaan ihan eri pelikentän aiempiin malleihin nähden, kun Tesla on jo sen verran pahasti myöhässä M2:n kanssa. Ei kuulosta kauhean lupaavalta, että tehtaasta on pelkkä tontti katsottuna ja alusta julkaistaan ehkä maaliskuussa. Perinteiset pikkukippojen valmistajat kuten pösö kaikkine opel/sitikka-variaatioineen pukkaa jo nyt facelift-malleja ~30 k€ luokkaan ja isommat vähänkäytetyt alkaa tippua samoihin kahinoihin.
 
Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti Teslasta? Teslalle on oma ketju.

Tässä erikoinen juttu, Polestar 2:n sivulasi pamahti rikki ajossa.

Jollakin suomalaisella tubettajalla kävi samalla tavalla samanlaisella autolla. Yksittäistapauksia?
 
Onhan tuo Teslan kohdalla vähän hassua kun ollaan fanien mielestä "premiumia", niin tuolla omassa ketjussa pohditaan että mitkä kiinakuraläpät kannattaa ostaa ja mihin kohtaan kalvoa :tdown:

No ehkä se siitä. Kaksi uutta autoa ajanut lasipalatsista pihalle niin ei ihan ekana olisi tullut mieleen ruveta niitä teippailemaan.
 
Onhan tuo Teslan kohdalla vähän hassua kun ollaan fanien mielestä "premiumia", niin tuolla omassa ketjussa pohditaan että mitkä kiinakuraläpät kannattaa ostaa ja mihin kohtaan kalvoa :tdown:

No ehkä se siitä. Kaksi uutta autoa ajanut lasipalatsista pihalle niin ei ihan ekana olisi tullut mieleen ruveta niitä teippailemaan.
Eikai nyt jotain kuraläppiä kukaan autoonsa nykyään laita? Jossain rekoissa on hyvä kun estää ettei lentele moskaa takanatalijoiden päälle ihan niin paljon
 
Etuläpät suojaa maalipintaa, jos valmistajan ratkaisu ei ole ollut ihan 6/5.
index.php
 
Onhan tuo Teslan kohdalla vähän hassua kun ollaan fanien mielestä "premiumia", niin tuolla omassa ketjussa pohditaan että mitkä kiinakuraläpät kannattaa ostaa ja mihin kohtaan kalvoa :tdown:

No ehkä se siitä. Kaksi uutta autoa ajanut lasipalatsista pihalle niin ei ihan ekana olisi tullut mieleen ruveta niitä teippailemaan.

Eiköhän ole just päinvastoin. Suurin osa ei omista teslaa ja pitää sitä ns. Premium autona. Niin kuin tästäkin kommentista saa käsityksen. Ne kenellä on Tesla tietää ettei se ole mikään premium auto.
 
Nojoo, tuskin on ongelma missään nykyautossa ennen +10v ja 300tkm jolloin tuollaisilla pikku kosmeettisilla jutuilla muutenkaan enää niin väliä.
2 vuotta ja 100 tkm riittää, ei toki ihan tuossa määrin. Pieni pätkä muovia ja ei tulis koskaan tuota ongelmaa. En kyllä ihan hahmota mihin sitä suojakalvoa teslan kyljissä tarvitaan(?)
 
Mulla on Q4’n valmistusarvio aikaistunut perjantain jälkeen viikolta 17 viikkoon 9. Jos tuo johtuu tilausten perumisesta Teslan alennuksiin liittyen niin voi VAG joutua tarkastelemaan noita alennuspuheita yllättävän pian…
 
Voi olla myös osien saatavuudenkin tuomaa parannusta, autojahan nuo kyllä osaavat pukata ulos kovaa tahtia, jos osat löytyy. Kiinan covid-tilannekin näyttää rauhoittuneen. Mut eihän tuollainen hinnanmuutos voi olla vaikuttamatta joihinkin tilaajiin, joilla on aika iso tatti otsassa, kun toimitus on viivästynyt ja viivästynyt.

Sivuhuomiona Ioniq 5:ia näyttää saapuneen aika iso kasa Suomeen facebook-ryhmän "mulla on uusi" postauksien perusteella. Olis kyllä hienoa, jos tilanne alkaisi normalisoitua.
 
Eikai nyt jotain kuraläppiä kukaan autoonsa nykyään laita? Jossain rekoissa on hyvä kun estää ettei lentele moskaa takanatalijoiden päälle ihan niin paljon
Kuka ei laita autoonsa kuraläppiä? Kylki ihan paskassa melkein päivittäin, varsinkin kun nykyautoissa on niin leveät renkaat. Kaikissa omissa on ollut tai olen melko nopeasti hankkinut.
 

Tarjolla olevien Prolestar 2:ien määrä kasvaa koko ajan. Alkuviikosta kun katsoin niin oli n. 5kpl, nyt tuplat.

Johtuneeko sitten kuinka moni vaihdosta Teslaan hinnanalennuksen myötä, uusista Polestarin takavetomalleista(2024->) vai ihan siitä, että ihmisillä ei ole enää rahaa(korkojen nousu, elinkustannusten nousu ja sitä myöden reaaliansioiden lasku)
Löytyypäs listasta todennäköisesti minunkin perumani SRSM, minkä toimitus piti olla maaliskuussa. Tilasin Tesla model y rwd:n.
 
Mulla on Q4’n valmistusarvio aikaistunut perjantain jälkeen viikolta 17 viikkoon 9. Jos tuo johtuu tilausten perumisesta Teslan alennuksiin liittyen niin voi VAG joutua tarkastelemaan noita alennuspuheita yllättävän pian…
Mun Enyaq aikaistui 8kk oletetusta viime keväänä. Ei yhden perusteella voi oikein vielä vetää johtopäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyypäs listasta todennäköisesti minunkin perumani SRSM, minkä toimitus piti olla maaliskuussa. Tilasin Tesla model y rwd:n.

Joo ja nyt näkyy olevan 13kpl p2:ia tuolla.

Jokohan sitten tulisi jo alennuksia tarjolle, pakkohan nuo on jossain kohtaa saada kaupaksi.
 
13 kpl autoja listalla ei varmaan vielä ihan ole sellainen kriisi, että alennusta pukkais :D Nolla perään, niin sit voi alkaa hymy hyytyä pollen konttorilla.
 
13 kpl autoja listalla ei varmaan vielä ihan ole sellainen kriisi, että alennusta pukkais :D Nolla perään, niin sit voi alkaa hymy hyytyä pollen konttorilla.

No ei, mutta onhan vanhoista malleista aina päästy eroon alennuksilla. Ei se olisi mitään uutta.
 
13 kpl autoja listalla ei varmaan vielä ihan ole sellainen kriisi, että alennusta pukkais :D Nolla perään, niin sit voi alkaa hymy hyytyä pollen konttorilla.

No jos viimeiset 6kk+ on menty sillä, että kaikki mitä on pystynyt myydä on mennyt kaupaksi melkein hinnalla millä hyvänsä, niin pakkohan tuon on jotain reaktiota herättää.

Tuskin heti hinnanalennusta, mutta ainakin noteerata tilanne.

Ja kun tiedetään että sekä Volvon XC40 että Polestar 2:n 2024 vuosimallit on merkittävästi uudistuneet niin vanhaa varastoa tuskin halutaan jättää käsiin.
 
No jos viimeiset 6kk+ on menty sillä, että kaikki mitä on pystynyt myydä on mennyt kaupaksi melkein hinnalla millä hyvänsä, niin pakkohan tuon on jotain reaktiota herättää.

Tuskin heti hinnanalennusta, mutta ainakin noteerata tilanne.

Ja kun tiedetään että sekä Volvon XC40 että Polestar 2:n 2024 vuosimallit on merkittävästi uudistuneet niin vanhaa varastoa tuskin halutaan jättää käsiin.
Lisäksi nuohan olisi normaalisti myyty ilmeisesti halvempaan hintaan ja nyt hinnaksi olisi laitettu uuden hinnaston hinta, joka oli tulle jo vanhalle mallille?

Saattaa olla hieman nihkeää myydä noin kalliilla. Mutta jos ei mene kaupaksi, niin laskee vähän noiden 13 auton hintaa, niin saavat turhan varaston pois.
 
Onhan tuo Teslan kohdalla vähän hassua kun ollaan fanien mielestä "premiumia", niin tuolla omassa ketjussa pohditaan että mitkä kiinakuraläpät kannattaa ostaa ja mihin kohtaan kalvoa :tdown:
Eikös tässä ole kokoajan juuri sanottu, että ei ole premiumia.

Vaikkapa Tesla Model 3 Performance vs bmw i4 M50, niin onhan bemari paljon hiljaisempi ja varmaankin tyylikäs sisältä. Mutta hintakin on huomattavasti Premiuminpaa kun Teslassa. Bemarin alkaen hintaan täytyy vielä lisätä joitakin tärkeitä varusteita, että saa mieleisekseen. Sähköautona Tesla saattaa olla parempi? Onhan bmw myös polttis auton koriin rakennettukin.

"BMW i4 M50
Alkaen 71 640 €"

Silti molemmat ihan kivoja autoja. Varsinkin mustanahan Tesla on tosi herkkä. Musta oli alunperin se ilmainen perusväri, mutta se vaihdettiin metallin valkoiseen, koska se väri kestää paremmin. Taisi olla, että Model Y ei "vaadi" mitään, kun kuraläpät ja suojakalvot on siinä jo valmiina?

Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti Teslasta? Teslalle on oma ketju.

Tässä erikoinen juttu, Polestar 2:n sivulasi pamahti rikki ajossa.

Jollakin suomalaisella tubettajalla kävi samalla tavalla samanlaisella autolla. Yksittäistapauksia?
Böö:llä (Harri Salo) meni myös rikki. Yksittäistapauksia varmaan.
 
Kuka ei laita autoonsa kuraläppiä? Kylki ihan paskassa melkein päivittäin, varsinkin kun nykyautoissa on niin leveät renkaat. Kaikissa omissa on ollut tai olen melko nopeasti hankkinut.

Hep , ilmoittaudun. En laita. Varmaan riippuu missä ajelee pääasiassa, että onko oikeasti tarvetta. Mutta kurikset on niin 80's juttu kuin vaan voi olla :)

Miksi tässä ketjussa puhutaan jatkuvasti Teslasta? Teslalle on oma ketju.
Tesla on sähköauto ?
 
Kyllä kuraläpät aina tulee autoon. Ajattelen myös teidän muiden tuulilaseja kun perseessä suhaatte kuitenkin kiinni. Vakuutusyhtiöiden pitäisikin pieni porkkana antaa kuraläppien käyttäjille esim. lasivakuutus ilman omavastuuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 043
Viestejä
4 542 201
Jäsenet
74 928
Uusin jäsen
Retrysky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom