Teslahan on nimenomaan "kansanauto", halpa jenkkiauto. Jos siinä ei olisi kallista sähkötekniikkaa, niin sen hinta olisi siellä $20k tasossa taistelemassa. Ei puhuta mistään premium autosta.
Sikäli outo "kansanauto" että omaa sähköautoista ehkä kaikkein edistyneintä tekniikkaa (voimalinja, akun lämpötilan hallinta jne.), ja on myös kärkipäässä tehoissa.
Ilmeisesti "premiumilla" tässä sitten viitataan siannahkaistuimiin ja kromiin, tai jotain sinnepäin. Mikä esim. 10.000€ Teslaa enemmän maksava sähköauto on mielestäsi enemmän premiumia, kuin verrokkina oleva Tesla?
Se että monet muut valmistajat eivät osaa tehdä yhtä optimoidusti ja halvalla samantasoista autoa, vaan joutuvat tunkemaan sinne käsin kymmenen metriä sinänsä turhaa lisäkaapelia jne., ei tee niistä premiumia. Sen myönnän että joku 170.000€ maksava sähkömersu varmasti on paljon enemmän premium-auto kuin edes Tesla Model Y LR, mutta hintaerokin sitten on valtava ettei niitä olekaan mitään järkeä verrata.
Mikä ekosysteemi? Teslassahan nimenomaan ei ole mitään ekosysteemiä, koska sinne ei saa ulkoisia softia.
En ole tuollaisesta ekosysteemin määritelmästä kuullutkaan. Siinä tapauksessa iOS:llakaan ei ole mitään ekosysteemiä koska iPhoneen ei saa ladattua muualta ulkopuolisia softia, ilman Applen väliintuloa.
Osa valmistajista on mennyt Android kelkkaan sen takia että ovat pitäneet sitä halvempana/kilpailuetuna kuin oman softan rakentamista.
Käytännössä ovat huomanneet etteivät omanneet kykyä ja voimavaroja yrittää tehdä ja ylläpitää omaa hyvää softapuolta, siksi annetaan samantien Googlen tehdä se.
Se että Tesla päättäisi myös luovuttaa ja antaa Googlen toimittaa autojensa softat, on vähän sama kuin että Apple luopuisi AppStoresta ja iOS:sta, ja alkaisi sen sijaan käyttää Androidia puhelimissaan ja tableteissaan. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.
Ei kai muiden tarvitse tiputtaa hintoja, jos Teslan hinnanlasku ei vaikuta tuleviin tilauskantoihin merkittävästi. Tällä hetkellä muilla merkeillä on myyty tuotanto jo pitkälle tulevaisuuteen, joten tilauskanta lienee kunnossa.
Aivan varmasti Teslan hinnanalennukset vaikuttavat myös kaikkiin vähänkään samassa hintaluokassa (sanotaan vaikka alle 120.000€ hintaisiin) oleviin sähköautoihin, minkä potentiaaliset sähköautonostajat sitten laittavat lopulta tilaukseen. Monilla "tuotanto myyty pitkälle tulevaisuuteen" tarkoittaa lähinnä tuotantovaikeuksia, ei sitä että ne olisivat paljon halutumpia, myös korkeammalla hinnalla, kuin vastaavanlainen Tesla.
Esim. Renault Megane E-Tech oli jo ennen hinnanalennuksia turhan kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja nyt se näyttää vieläkin huonommalta tuossa suhteessa. Sama vaikka Toyota bZ4X. Vaikea uskoa että useimpiin noitakin autoja harkinneeseen ei Teslan hinnanmuutos vaikuttaisi.