Myös Android puolella on hyviä valmistajia ja minusta nykyisin Tesla voisi vertautua sille puolelle juuri hinnan takia. Hintatietoisemman (sähkö)autoilijan valinta?
Toki itsekin voisin ostaa Applen mutta koen Xiaomi 11T:n vielä ihan riittävän hyväksi omaan käyttöön. Androidin ominaisuudet on itselle paremmat.
Kaikki me tietty tarkastelemme asiaa oman kuplamme sisältä. Minä koen olevani niin pragmaattinen ihminen että pyrin hankkimaan auton tai puhelimen joka ominaisuuksiltaan olisi minulla paras hintaansa nähden. Esim. uusinta puhelintani hain näillä kriteereillä:
- Hinta mieluusti alle 300€
- Mahdollisimman uusi Android, muistaakseni laitoin tavoitteeksi että on oltava Android 11. Ihan vain jotta se ei muutu käyttökelvottomaksi liian aikaisin vanhentuneen ja tuen menettäneen Android-version takia.
- Hintaluokassaan mahdollisimman iso akku jotta ei tarvitse joka päivä latailla kovassakaan käytössä.
Aiemmat Android-puhelimeni ovat tainneet olla poikkeuksetta Samsungeja lähinnä koska niitä on ollut niin paljon tarjolla, mutta nyt puhelimeksi valikoitui itselleni ennestään täysin tuntematon merkki Cubot KingKong 5 Pro. Se tuntui parhaiten täyttävän nuo kriteerit, ei ollut kovin kallis, on Android 11, ja varsin muhkea 8000 mAh akku:
Akun käyttöaika on keskivertoa parempi 8000mAh suuruisen akun ansiosta, mikä mahdollistaa työskentelyn pidempään ja yhteydenpidon ilman keskeytyksiä. Suoratoista pidempiä videoita ja puhu niin paljon kuin haluat ilman huolta, että akku loppuisi kesken päivän. Jatka työskentelyä jopa pölyisissä...
www.verkkokauppa.com
Akun koosta johtuen onhan se painava kuin synti, mutta samalla se on ns. "kestopuhelin" jonka on tarkoitus kestää kovempaakin menoa (ainakin se on pari betonilattialle tiputusta kestänyt, ilman mitään suojakoteloita tms.). Maisemakuvia en puhelimella ota joten kameran kriteeriksi riitti että siinä sellainen on, ja että kuvista saa selvää.
Sama autoissa. Vaikka luotin Toyotaan automerkkinä, lopulta ei minulla ollut vaikeuksia vaihtaa ranskalaiseen Renaultiin koska sen hinta ja ominaisuudet sähköautona vaan tuntuivat osuvan tapauksessani parhaiten kohdalleen, enkä vieläkään ole katunut valintaani (VAIKKA tosin olen miettinyt että ehkä olisi silloin 2021 loppuvuodesta kannattanut ostaa vaikka joku Saksasta tuotu Tesla Model 3 LR tms. kun niitä vielä sai niin halvalla; mutta toisaalta nyt tullut Teslan hinnanalennus hälvensi tuota harmitusta "miksi en ostanut Teslaa ennenkuin hinnat nousivat?").
Toki voisi seuraava sähköautoni olla muukin kuin Tesla, korealaiset miellyttävät minua myös kuten myös Nissan Ariya voisi olla hyvä just mulle, sen 22kW AC-latauksen takia. Tai sitten jään pähkimään ja ajan tällä Zoella vielä viidenkin vuoden kuluttua, aivan kuten ajoin 13 vuotta yhdellä samalla Toyotalla.