Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Riittää että laskevat hinnat vuodentakaiseen niin kyllä Rellutkin käyvät kaupaksi.Ylläri, että Renaultin kaveri uskoo, että hintoja joutuu tarkistamaan. Taitaa jäädä ylihintaiset autot käsiin, kun edelleenhän ne mainostaa nopeaa saatavuutta Megane E-techille (?)
Saabismi ja muut merkkiuskollisuus-sairaudet istuvat sen verran syvässä ihmisissä, että tuskin saavat kovin isoa osuutta aikaiseksi sen jälkeen, kun muiden tuotanto pystyy vastaamaan kysyntään. Toinen ongelma on Teslan muotoilu, se on jo tovin näyttänyt aikansa eläneeltä ja mitä enemmän samaa saippuapalaa pukkaavat ulos eri kokoluokissa, niin sen pahemmaksi tilanne käy. Volkkari sisarmerkkeineen ei toki ole asiassa paljoa parempi, ID sarja on vaan ollut vähemmän aikaa markkinoilla. Ostotapa ja huollon verkoston puutteet feat. Teslan laatuongelmat viimeistelevät myyntiestettä. Odotan myös mielenkiinnolla mitä tästä "ei määräaikaishuoltoja" käytännöstä seuraa, kun penninvenyttäjät oikeasti jättävät kaiken tekemättä. Ei jarrunesteitä huvikseen vaihdeta vaikka toki joillakin valmistajilla on hieman ylilyöntiä tiheydessä. Sama juttu jarruhuollon kanssa.Tesla tulee todennäköisesti kahmimaan markkinasta ison siivun, mutta on siellä markkinassa silti tilaa erilaisille kohderyhmille suunnitelluille autoille. Kun vaan tekee hyviä autoja, niin markkinalta löytyy ostajia. Mutta jos ei tee hyviä autoja, eikä pysty kilpailemaan hinnallakaan, niin heikosti tulee menemään.
Jep.Tesla tulee todennäköisesti kahmimaan markkinasta ison siivun, mutta on siellä markkinassa silti tilaa erilaisille kohderyhmille suunnitelluille autoille. Kun vaan tekee hyviä autoja, niin markkinalta löytyy ostajia. Mutta jos ei tee hyviä autoja, eikä pysty kilpailemaan hinnallakaan, niin heikosti tulee menemään.
enemmän tuolla on väliä juuri muilla merkeillä, kun uusien hinnat ovat taivaissa ja käytettyjen hintataso taas määräytyy Teslan hintojen kautta.
Sähköautojen hintakupla on puhkeamaisillaan. Teslan hyvä saatavuus siis voi vaikuttaakin, ainakin vähän? Muilla merkeillä taas hinnat voi pitää sopivina, kun tuotanto laahaa niin pahasti perässä.Miksi ne ei-toivotut käytetyt teslat määräisi toisen merkin haluttujen ja liian vähäisessä tarjonnassa olevien (käytettyjen) autojen arvonOstaahan moni paljon poljetun merssunkin ennemmin kuin uuden Dacian.
Tämä on hyvä muistaa tuosta merkkiuskollisuudesta. Kysymys on enemmänkin mistä Tesla saa niitä uusia käyttäjiä, kun halvan hintapään autoja ei ole. Jos käytettyjen kautta mennään, niin kyseessä on vuosien projekti kasvattaa käyttäjäkuntaa.Kappalemäärissä Toyotalla on yli seitsenkertainen määrä yksityisten tekemiä ostoja verrattuna Teslaan. Toyota on volyymeissa valtava, muistuttaa Mäenpää.
Teslan kuplahan tässä on puhjennut, kun väkisin joutuvat työntämään tuotannon markkinoille. Muilla sellaista ei samoissa määrin edes ollut, varsinkin kun jopa käytetyt ovat olleet lähes täysin 404, varsinkin paljon ajetut. Teslan parempi saatavuushan vaikuttaa juuri siihen, että Teslan hinnat painuu ja muiden pysyy. Jos ja kun iso osa porukasta ei Teslaa halua ostaa, niin silloin maksetaan muusta merkistä se minkä ko. merkki pyytää. Toyotan merkkiuskollisten tapauksessa taitaa käydä tosin niin, että taitaa moni ajaa vielä yhden kierroksen polttomoottorivehkeellään lisää.Sähköautojen hintakupla on puhkeamaisillaan. Teslan hyvä saatavuus siis voi vaikuttaakin, ainakin vähän? Muilla merkeillä taas hinnat voi pitää sopivina, kun tuotanto laahaa niin pahasti perässä.
Ja kun katsoo autoja, niin moniko oikeasti vaihtaa? Speksit sanoo yhtä ja silmät & merkkiuskollisuus toista. Tietysti aina niitä merkistä toiseen hyppijöitä on, mutta reilulla 1000:lla y:llä 2022 aikana ei nyt kuuhun mennä markkinaosuuksissa, kun pelkkä RAV4:n myynti on tuplat.Kun katsot hinnastoja niin mY esimerkiksi syö ihan Rav-4, CR-V, Lexus, Audi Q5 jne myyntejä, kun toiset tarjoavat toimitusaikaa +12kk ja Tesla 1-4kk sekä sen täyssähköisyyden niin sieltä ne asiakkaat tulevat kun tarjotaan "eioota."
"IMO."
Uusi Tesla Model Y Long Range awd maksaa 56 600€.Teslan kuplahan tässä on puhjennut, kun väkisin joutuvat työntämään tuotannon markkinoille. Muilla sellaista ei samoissa määrin edes ollut, varsinkin kun jopa käytetyt ovat olleet lähes täysin 404, varsinkin paljon ajetut. Teslan parempi saatavuushan vaikuttaa juuri siihen, että Teslan hinnat painuu ja muiden pysyy.
Toisen T kirjaimen kohdalla Nokiat on mahdollista. Vaikka nyt meneekin erittäin kovaa. Kunnon sähköauto olisi kumminkin ihan kiva juttu 2023.Niin myi Nokiakin 6150:ä kuin häkää 2007 ja Communicatoria parempaa lippulaivaa ei kukaan voinut tarvita.
![]()
Mistäs Musk repäisee ne autot tuotantoon? Ennustetulla parin miljoonan tuotannolla päästään parin prosentin markkinaosuuteen (2023).Niin myi Nokiakin 6150:ä kuin häkää 2007 ja Communicatoria parempaa lippulaivaa ei kukaan voinut tarvita.
![]()
Vai olisko vähän vauhtisokeutta ilmassa toisella puolella? Teslalla on vielä paljon mallistoa ja tuotantoa laajennettavana ennen kuin mitään suurempaa valtausta pystyy tekemään.Ihmisillä näyttää olevan edelleen laput silmillä ja kädet korvilla Teslan suhteen internetissä.
Omassa korkeastikoulutettujen nuorten ihmisten kuplassa tuo teslavastaisuus ja mustan vänkääminen valkoiseksi alkaa olla jo aika 2010-lukua![]()
Itse olen kääntänyt kelkan ja tuo Teslan ja Polestarin myyntitapa on erittäin hyvä! Tai en ole varmaan ollut koskaan sitä vastaan.Ostotapa ja huollon verkoston puutteet feat. Teslan laatuongelmat viimeistelevät myyntiestettä. Odotan myös mielenkiinnolla mitä tästä "ei määräaikaishuoltoja" käytännöstä seuraa, kun penninvenyttäjät oikeasti jättävät kaiken tekemättä. Ei jarrunesteitä huvikseen vaihdeta vaikka toki joillakin valmistajilla on hieman ylilyöntiä tiheydessä. Sama juttu jarruhuollon kanssa.
Keskimääräinen yli 50 v. uuden auton ostaja, joka on samasta liikeestä samalta myyjältä ostanut x autoa voi olla eri mieltä... Kiinteä hinta, huono hyvitys vanhasta,... muutosvastarinta saattaa olla aika kovaa. Toki palautusoikeus on iso etu - Äkkiähän tuokin kodinkoneissa apinoitiin muihin liikkeisiin, kun siitä tuli etu.Itse olen kääntänyt kelkan ja tuo Teslan ja Polestarin myyntitapa on erittäin hyvä! Tai en ole varmaan ollut koskaan sitä vastaan.
Tilauksen voi perua tai auton voi palauttaa. Hieno juttu. Muilla maksat sopimussakon, jos ei autoa enää kiinnostakaa ostaa.
Ongelma vaan, että autoa ostetaan pitkälti silmällä. Vanhaksi koettu ja/tai ruma ei myy, ei ikonista beetleäkään 70-luvun huipun jälkeen myyty kuin hinnalla. Jos muutaman vuoden välein tehty myynninedistys-facelift ei auttaisi, niin miksi autovalmistajat ovat sitä vuosikymmeniä tehneet (ja ylipäätään aloittaneet tekemään)? Tesla on päässyt pälkähästä tähän asti, kun autoja on ollut liikkeellä suhteellisen vähän eli saippuapalaan ei ole päässyt kyllästymään. Toki varmasti löytyy sekin ostajaryhmä, joka tykkää kun voi ajella uuden näköisellä autolla vaikka se olisi vuosia vanhakin. Voivat vaan olla automyyjän kannalta huonoja asiakkaita, kun mikä motivaatio heillä olisi vaihtaa autoa, jos uusi tarjoaa saman kokemuksen kuin nykyinen?Minusta on pelkästään positiivista, että auton muotoilu säilyyy ennallaan. Täytyy muista, että Teslan muotoilu on tehty ensisijaisesti ilmanvastuksen minimoimiseksi ja toissijaisesti miellyttämään silmää. VW Beetleä valmistettiin 65 vuotta eikä muotoilu ole varmaan suurimmalla osalle ollut este hankkia sitä. Tässäkin asiassa Tesla varmaan menee kulujen minimoinnin näkökulmasta. Muutaman vuoden välein tapahtuva faceliftaus kun aiheuttaa tarpeettomia kuluja.
Kuulemma ei tarjoa samaa kokemusta. Eli noin vuosittain olisi kai tullut Teslaan jotain uusia päivityksiä?mikä motivaatio heillä olisi vaihtaa autoa, jos uusi tarjoaa saman kokemuksen kuin nykyinen?
Juurihan tässä joku kehui, kun on kiva kun auto pysyy tuoreena, kun softa päivittyy koko ajanKuulemma ei tarjoa samaa kokemusta. Eli noin vuosittain olisi kai tullut Teslaan jotain uusia päivityksiä?
Jos ajaa paljon, niin toinen voisi olla 80tkm perustakuun loppuminen tai vaikka joku 130tkm ylitys, kun akkutakuu loppuu 192tkm kohdalla (tai 8 vuotta).
Harva kumminkaan ajaa autoa aivan loppuun asti, varsinkin jos ajaa paljon. Eli kyllä se sitten helposti vaihdetaan uudempaan, tai ostetaan kokonaan uusi.
Yleensä kritiikkiä vielä jakaa sellaiset tahot jotka eivät ole ajaneet sähköautoilla paljoa tai käyneet koeajamassa Teslaa. Aiheuttaa lähinnä hilpeyttä lukea kommentteja.Ihmisillä näyttää olevan edelleen laput silmillä ja kädet korvilla Teslan suhteen internetissä.
Omassa korkeastikoulutettujen nuorten ihmisten kuplassa tuo teslavastaisuus ja mustan vänkääminen valkoiseksi alkaa olla jo aika 2010-lukua![]()
Softa tosiaan päivittyy Teslassa, mutta jos rauta on liian hidasta, niin eipä siitä softasta silloin ole oikein hyötyä, tai käyttökokemus on huono.Juurihan tässä joku kehui, kun on kiva kun auto pysyy tuoreena, kun softa päivittyy koko ajanPaljon ajavalle x vuotta ilman km rajaa tyylinen takuu on ehdoton juttu. Ainakin itse koen paljon (ennen covid) ajavana, että nimenomaan sen auton olemuksen (sisältä ja ulkoa) vaihtuminen on tärkeää. 150-200 tkm kun on samaa piereskellyt, niin se on ns. nähty. Takuun loppuminen voi joillekin tosiaan laukaista päivitystarpeen, mutta yllättävän moni tsi+dsg kombollakin takuutta vetelee.
Kunnon saippuapala olisi EV1Tesla on päässyt pälkähästä tähän asti, kun autoja on ollut liikkeellä suhteellisen vähän eli saippuapalaan ei ole päässyt kyllästymään.
Johtuiskohan siitä, että niitä harvemmin tarvitsee katsella kymmentä rivissäEi ole tainnut väki kyllästyä tuohon Porsche 911 saippuapalan muotoiluun. Maltillisen iteratiivista sen muotoilun kehitys ollut vuosikymmeniä.
No 911 on ollut alunperinkin hyvän näköinen että vertaus ontuu.Ei ole tainnut väki kyllästyä tuohon Porsche 911 saippuapalan muotoiluun. Maltillisen iteratiivista sen muotoilun kehitys ollut vuosikymmeniä.
Tämähän olisi ihan pätevä vertaus mikäli tesla olisi parempi kuin muut, mitä se ei ole.Niin myi Nokiakin 6150:ä kuin häkää 2007 ja Communicatoria parempaa lippulaivaa ei kukaan voinut tarvita.
![]()
Auto ehdottaa latauspaikan jos se sellaisen sattuu tuntemaan. 15v päästä kun 4G verkko on suljettu ja internet ei autossasi toimi, niin esilämmitys katoaa vähitellen kun kartat käyvät vanhentuneiksi.Itsellä on Android Automotive ja pois en vaihtaisi. Google Maps suoraan infotainmentissa ja mittaristossa on todella jees. Jos isken naviin kohteen, niin Maps näyttää suoraan paljonko akkua on perillä ja palatessa, ja arvio osuu käytännössä aina 1-2 % tarkkuudella joka on hämmentävää. Tästä syystä käytän navia paljon, kun ei tarvi sit itse miettiä paljonko rangea on sinne tai tonne. Google kertoo sen minulle. Teslassa taitaa toimia aikalailla samoin.
Akun lämmityksestä en ole tehnyt ongelmaa. Jos lähden vaikka 300-400 km reissulle talvella (eli lataus ei tule riittämään) niin naputtelen normaalisti kohteeni naviin. Sen jälkeen auto ehdottaa välilatauspaikan. Jos ei ehdota mutta tahdon kumminkin ladata niin painan yhdestä napista joka hakee sopivat välilatauspaikat. Lisään sieltä vaikka sen tutun ABC:n reitille ja näin on automaattinen akun lämmitys aktivoitu.
Esimerkiksi viime reissulla iski vessahätä niin painoin lähimmät laturit yhdestä napista auki, valkkasin motarin varrelta seuraavan ABC:n ja valuttelin noin 100 km lisää rangea tankkiin vessakäynnin aikana.
Kaiken lisäksi tuo Android on niin responsiivinen ettei sen käyttöä edes ajattele minään vaivana kuten autojen kosketusnäyttötekeleitä yleensä. Sitä en toki minäkään tiedä, että mikä on homman nimi tämän auton kanssa 15 vuoden päästä.
En kiellä etteikö joku oma nappi jollekulle kelpaisi, itsellä on niin paska muisti tommoisten asioiden kanssa että parempi vaan kun auto päättää sen lämmityksen minun puolesta…
Tinkivara huomioiden Ioniq 5 on käytännössä tasoissa, viime alkukesänä lähti helposti 7% pois listahinnasta ja tuskin hinnankorotuksen jälkeen tinkivara on ainakaan alentunut. Nyt saa vielä Teslan ulkopuoliseksi kirittäjäksi, maahantuoja vs. jälleenmyyjät tinkaaminen oli vähän retard touhua.Jos on perheellinen ja tilava sähköauto pitää saada hyvällä toimintamatkalla, niin aika vaikea on Tesla Y:tä ohittaa. Varsinkin neliveto vetokoukulla on hyvin kilpailukykyinen tällä hetkellä. Kyllä siinä Teslan oikkuja ja saippuapalaa kummasti hyväksyy.
Sanon tämän, vaikka ajelen saksalaisilla.
Autolle ei mitään haittaa, pikemminkin päinvastoin. Toki mitä hitaampi lataus, sitä suurempi suhteellinen osa sähköstä kuluu akun lämmittämiseen kylminä talvina, akun lataamisen sijaan.Mites kun tuollainen Nissan Leaf 40kWh ollut kiikarissa mutta valmistaja ei suosittele tuolla EVSEllä lataamista päivittäin? Mitä haittaa siitä on auton näkökulmasta? Kuluuko akku nopeammin tai vastaavaa?
Melkein parempi esimerkki lienee iPhone tai Macit, monet ostavat niitä jopa Kiinassa korkeampaan hintaan, joko brändin tai koska kokevat ne laadukkaammiksi. Aasiassa Kiinaa myöten iPhone myi ihan sillä että sellaisen kanniskelu nosti omaa arvoasi muiden silmissä, sen sijaan että kädessäsi olisi joku plääh Huiwai tai Sämsöng. Siksi myös köyhemmissä Aasian maissa kuten Thaimaa jne. myös halvat iPhonen näköiset kopiot myivät niin hyvin. Ei sillä ollut niin väliä oliko se oikea iPhone vai ei, kunhan muut luulivat että se oli. Sama kuin Louis Vuitton laukkukopiot jne.Brändi ja kysyntä kun tarpeeksi korkealla niin ei tarvitse kilpailla hinnalla tai tehdä hinnanpudotuksia, esimerkkinä Rolex.
Jos näin olisi, niin ainuttakaan Audia ei olisi myyty vaan kaikki ostaisi Skodan tai Seatin.Sähköautojen kohdalla minun on vaikea kuvitella että joku olisi valmis maksamaan sähkö-Volkkarista tai Rellusta kymppitonnin enemmän kuin ns. vastaavanlaisesta Teslasta.
Nissan Ariya:sta löytyy sentään akun esilämmitys painike. Renaultissa ei ole. Eikä myöskään VW, Skoda, Audi, Cupra taida sitä olla. Sähköauton pikalatauksen kannalta lämmityksestä olisi hyötyä.Sähköautojen kohdalla minun on vaikea kuvitella että joku olisi valmis maksamaan sähkö-Volkkarista tai Rellusta kymppitonnin enemmän kuin ns. vastaavanlaisesta Teslasta. brändin takia tai muutenkaan. Eivät nuo niin vahvoja brändejä ole, ja pikemminkin minusta Teslalla on nykyisin vähän samanlaista sädekehää kuin Applella, verrattuna kilpailijoihin.
Oli Audi A6 Quattro ja se oli myös ihan hyvä auto. Eli jotain Audista löytyy, jota ei välttämättä ole noissa halvemmissa. Audin halppis sarjan sähköautossakin on hieno ohjaamo, mutta ulkonäkö ison umpinaisen maskin takia voi näyttää vähän hassulta?Jos näin olisi, niin ainuttakaan Audia ei olisi myyty vaan kaikki ostaisi Skodan tai Seatin.
Jos oikeasti on niin että Audi on täysin sama auto kuin Skoda mutta vain huomattavasti kalliimpi, niin sitten tuossa on kai pointti. En tiedä onko noin, en ole koskaan vertaillut niitä toisiinsa vaikka tiedän että samaan autoperheeseen kai kuuluvat, kuten myös kai Seat?Jos näin olisi, niin ainuttakaan Audia ei olisi myyty vaan kaikki ostaisi Skodan tai Seatin.
Aika selvä keissihän tämä on. Myymättömien autojen varastot alkoivat kasvaa, jolloin vaihtoehtoina olivat lähinnä hinnan lasku tai tehtaiden osittainen pysäyttäminen/hidastaminen. Tesla haluaa ajaa tehtaitaan täysillä (haluaa ylläpitää myytyjen autojen määrän kasvua) ja katteissa on pelivaraa, joten vaihtoehto oli hinnan lasku.Siksi se lieneekin sähköautoilijoita hämmentävää että juuri Tesla teki näin suuren hinnanpudotuksen. Verrattavissa siihen että Apple ilmoittaisi yhtäkkiä pudottavansa kaikkien uusien iPhonien ja M1/M2 Mac-tietokoneiden hintoja 30%. Sen herättämät ajatukset voisivat olla ristiriitaisia, eli että onko ko. valmistaja jossain suurissa ongelmissa kun niin "joutuvat" leikkaamaan hintojaan, vai tarkoittaako tämä vain ettei kilpailijoilla ole enää mitään mahkuja selvitä hintakilpailussa.
Kaikki me tietty tarkastelemme asiaa oman kuplamme sisältä. Minä koen olevani niin pragmaattinen ihminen että pyrin hankkimaan auton tai puhelimen joka ominaisuuksiltaan olisi minulla paras hintaansa nähden. Esim. uusinta puhelintani hain näillä kriteereillä:Myös Android puolella on hyviä valmistajia ja minusta nykyisin Tesla voisi vertautua sille puolelle juuri hinnan takia. Hintatietoisemman (sähkö)autoilijan valinta?
Toki itsekin voisin ostaa Applen mutta koen Xiaomi 11T:n vielä ihan riittävän hyväksi omaan käyttöön. Androidin ominaisuudet on itselle paremmat.
Joo aika monitahoinen juttu. Olen ajatellut että syyt Teslan hinnanalennuksille on juuri yleisesti sähköautojen hiljentynyt kysyntä (kiitos taantuman ja rahoituskorkotason nousun), sekä länsimarkkinoille ponnistavat halvat kiinalaismerkit jotka tuovat oikeaa hintapainetta myös Teslalle. Tesla lähti nyt ihan järkevästi etukenossa ottamaan lisätilaa markkinoilta, ennenkuin yhä useampi alkaa pohtia ostaisiko kymppitonnin halvemman kiinalaisen joka paperilla vaikuttaa ihan mukiinmenevältä sähköautolta, ja kun löytyy vielä farkkunakin herrajumala.Aika selvä keissihän tämä on. Myymättömien autojen varastot alkoivat kasvaa, jolloin vaihtoehtoina olivat lähinnä hinnan lasku tai tehtaiden osittainen pysäyttäminen/hidastaminen. Tesla haluaa ajaa tehtaitaan täysillä (haluaa ylläpitää myytyjen autojen määrän kasvua) ja katteissa on pelivaraa, joten vaihtoehto oli hinnan lasku.
Tämä tarina taitaa lässähtää alkuunsa. Eilen vielä oli auto esillä, mutten ollut saanut minkäänlaista vastausta ja nyt ei näy koko autoa enää myynnissä. No odotellaan, eipä tässä olla jäniksen seljässä.Jännä nähdä mitä huominen tuo tullessaan:
Bongasin selaillessani MG4:n mielestäni edukkaasti ja lähestyin autoliikettä. Huomenna palaavat asiaan ja vakaasti aion ostaa tuon huhtikuun lopussa vapautuvan esittelyauton, jos hinta tosiaan on vajaa 23000€.
50,8kWh nettoakku
ACC
yms. Luxury 64kWh malliin nähden uupuu lämpöpumppu & 11kW lataus, mutta tuo iskee hinnaltaan niin kovin (halvimmat Luxuryt +9k€).
Tulee se MG jossain vaiheessa tännekin.
Alkaa olemaan Leafeissä hinta aika pitkä, kun melkein 50% enemmän akkua saa vähemmällä rahalla. 12kk pätkän Leaf palautuu parin viikon päästä.
Ford ilmoitti maanantaina laskevansa Mustang Mach-E:n hintoja Yhdysvalloissa. Täyssähköauton hinnat alenevat malliversiosta riippuen 600–5 900 dollaria eli noin 550–5 400 euroa
Suomessa kyseisen automallin hinnat alkavat 60 000 euron kieppeiltä. Fordin edustaja kertoo Automotive Newsille, että alennukset eivät ulotu Euroopan markkinoille.
En tiedä oliko jo täällä, mutta Ford alentaa sähkö-mustangien hintoja jenkeissä(vain jenkeissä, ei euroopassa)
Hyvä että tuli tarkempaa uutisointia. Tästä ei ollut maanantaina vielä tarkkaa tietoa kun kun muuta maailmaa ei oltu rajattu pois. Aiheutti väärinkäsityksiä ainakin somessa.En tiedä oliko jo täällä, mutta Ford alentaa sähkö-mustangien hintoja jenkeissä(vain jenkeissä, ei euroopassa)
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Toki tätä vertailua häiritsee myös se että ei Teslaa miksikään halpa-Skodaksi kai yleisesti mielletä,
vaan sähköautoissa nimenomaan nykyiseksi kingiksi ja tekniseksi keihäänkärjeksi, jolle tasolle muut sähköautomerkit edelleen pyrkivät voimalinjassaan, ekosysteemissään jne. (yhä useampi valmistaja kaiketi pyrkii nyt kuittaamaan tuon ekosysteemin luovuttamalla sen teon ja hallinnan Googlelle, mikä varmasti on monien tapauksessa hyvä veto, aivan kuten puhelimissa käyttää Androidia, siinä missä Apple ja Tesla pitäytyvät edelleen omissa Googlea vastaan kilpailevissa ekosysteemeissään).
Sen herättämät ajatukset voisivat olla ristiriitaisia, eli että onko ko. valmistaja jossain suurissa ongelmissa kun niin "joutuvat" leikkaamaan hintojaan, vai tarkoittaako tämä vain ettei kilpailijoilla ole enää mitään mahkuja selvitä hintakilpailussa.